Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Dat doet iedere 3D applicatie. Je hebt maar één normal per vertex. Het is dus niet mogelijk om harde randen te renderen zonder de vertices te dupliceren.Spike_wolf schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:49:
Hier wordt geopperd dat Unity verts splits bij harde edges.
[...]
:strip_exif()/f/image/aLMT6K5r0y2W4MPVB458JgZs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0df1N6yaLD3f2emCN0hoysmV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moest een MRI laten maken van mijn hersenen. Gelukkig niets gevonden. Maar hierdoor heb ik nu wel mooi een 3D print van mijn eigen hersenen.
Wat nog een heel gedoe om van die plakjes een 3D model te maken, maar gelukkig waren er een aantal neurologen / radiologen met IT skills die hier een mooi programma voor hadden gemaakt. Moest ik wel weer Lubuntu voor visualiseren, dus al met al heeft dit hele project me zeker een dag gekost. Printen heeft een tweaker voor me gedaan.
Ow dat is wel gaaf dat je die data hebt kunnen gebruiken. Dat omzetten naar een 3D model is inderdaad een aardige taak waar ze in het ziekenhuis zo een paar uur mee bezig kunnen zijn. Op mijn werk hebben we een project lopen om een AI te trainen om dat segmenteren automatisch te kunnen laten doen. Om daarna in VR/AR te visualiserenHenkEisDS schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moest een MRI laten maken van mijn hersenen. Gelukkig niets gevonden. Maar hierdoor heb ik nu wel mooi een 3D print van mijn eigen hersenen.
Wat nog een heel gedoe om van die plakjes een 3D model te maken, maar gelukkig waren er een aantal neurologen / radiologen met IT skills die hier een mooi programma voor hadden gemaakt. Moest ik wel weer Lubuntu voor visualiseren, dus al met al heeft dit hele project me zeker een dag gekost. Printen heeft een tweaker voor me gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 15-07-2022 22:52 ]
Mixed Reality dev
Dit wil ik ook!!!HenkEisDS schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En nu ik hier toch ben (Full CGI):

mooie! welke software etc, en waar haal je de bomen vandaan?veryferry schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Dit wil ik ook!!!
En nu ik hier toch ben (Full CGI):
[Afbeelding]
Mixed Reality dev
Hey thanksMenesis schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:19:
[...]
mooie! welke software etc, en waar haal je de bomen vandaan?
Dit is met Maya + V-ray. De bomen zijn van MaxTree
Gemaakt in C4D / Octane. Eigenlijk nauwelijks nabewerking, pretty much straight uit Octane.
:strip_exif()/f/image/AsVMXV0NGr3EGuwSBxEo4B8F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Q8TSwftiJYdfdooRqVuj2aw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Inverted_World op 27-09-2022 22:33 ]
Heel vet en mooi!Inverted_World schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:32:
Ook maar weer eens een post danVanwege mijn extreme voorliefde voor sci-fi. Leuk om dit soort dingen naast commercieel werk te doen.
Gemaakt in C4D / Octane. Eigenlijk nauwelijks nabewerking, pretty much straight uit Octane.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe heb je die rook-effecten onder het spaceship gedaan?
Mixed Reality dev
Dankje!Menesis schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:33:
[...]
Heel vet en mooi!
Hoe heb je die rook-effecten onder het spaceship gedaan?
Dat zijn VDB's
/f/image/6250QCta8KJJdkk6tPB1DK0X.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wosQcEALRhPqfLDrYbc5Z2YA.png?f=fotoalbum_large)
Ben met een heel schattig dolfijntje bezig in max. Het plan is om m te animeren en dan in Unity interactief te maken.
Ik heb zeer weinig ervaring met animatie, skins en bones, dus ik heb maar lukraak wat bones geplaatst. Ik zie wel.
Maar nu wilde ik de mond ook open en dicht doen. Wat zou daar de beste methode voor zijn? Nog een bone vertakking bij de kaak? Of "gewoon" vertex animation?
Mixed Reality dev
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Oh raar dat was me nog niet eens opgevallen. Nee het is een lowpoly mesh met meshsmooth eroverheen. Blijkbaar wordt meshsmooth in wireframe mode op deze manier weergegeven. Ik zat alleen maar naar die bones te kijkenJDx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:08:
Vet, zijn dat nurbs ofzo?
Mixed Reality dev
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
:fill(white):strip_exif()/f/image/WfxzJlneqCxd2InouGbl2b9L.png?f=user_large)
/f/image/uq5skwPjnxr7TRgTzuPhdBAG.png?f=fotoalbum_large)
Mixed Reality dev
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 21-01-2023 21:45 ]
Was al met wat tutorials bezig maar die gingen dan direct er wel heel diep op in, maar ja, misschien dan niet een tutorial pakken welke direct met animatie en rigging te maken heeft haha.
Zoek eigenlijk gewoon wat simpele (bij voorkeur geschreven/tekst) tutorials m.b.t. modelleren, belichten en renderen, ff back to basics zeg maar.
ohh en hoe dat hele node material spul werkt, totaal niet gewend afkomend vanaf C4D.
alvast dank!
[ Voor 11% gewijzigd door Plainside op 27-01-2023 13:26 ]
Ik zou niet meteen met geometry nodes beginnen (shader nodes alleen als het in je tutorials langskomt) maar gewoon eerst eens wat beginner tutorials doen die beginnen met de interface en het modeleren. Bijvoorbeeld de vaakgenoemde donut-serie van Blender Guru:Plainside schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:24:
Hebben mensen hier nog goede tips om Blender onder de knie te krijgen?
Was al met wat tutorials bezig maar die gingen dan direct er wel heel diep op in, maar ja, misschien dan niet een tutorial pakken welke direct met animatie en rigging te maken heeft haha.
Zoek eigenlijk gewoon wat simpele (bij voorkeur geschreven/tekst) tutorials m.b.t. modelleren, belichten en renderen, ff back to basics zeg maar.
ohh en hoe dat hele node material spul werkt, totaal niet gewend afkomend vanaf C4D.
alvast dank!
De (gratis) beginner course van CG Boost is ook een prima startpunt.
https://www.cgboost.com/c...-blender-beginners-course
Mocht je er daarna echt zin in hebben dan hebben die ook een aantal erg goede en duidelijke courses waar je wel voor betaalt.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Nou... was je net een aantal seconden voor met die video (de donut) haha.SnoeiKoei schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:36:
[...]
Ik zou niet meteen met geometry nodes beginnen (shader nodes alleen als het in je tutorials langskomt) maar gewoon eerst eens wat beginner tutorials doen die beginnen met de interface en het modeleren. Bijvoorbeeld de vaakgenoemde donut-serie van Blender Guru: [YouTube: Blender Beginner Tutorial - Part 1]
De (gratis) beginner course van CG Boost is ook een prima startpunt.
https://www.cgboost.com/c...-blender-beginners-course
Mocht je er daarna echt zin in hebben dan hebben die ook een aantal erg goede en duidelijke courses waar je wel voor betaalt.
CG Boost nog niet eerder gezien/van gehoord, moet zeggen dat die ook groten deels lijkt te coveren wat ik wil. Nu nog op t werk dus voor nu de donut video serie maar eens zien.
[ Voor 6% gewijzigd door SnoeiKoei op 27-01-2023 13:42 ]
Ohh shit das nog eens veel, 608 tutorials en tips zelfs gecombineerd, zekere het overwegen waard. Voor nu houd ik het voornamellijk bij de gratis spullen.SnoeiKoei schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:42:
Ik had even over je voorkeur voor geschreven tutorials heen gelezen. Op dat gebied is het Blender Secrets e-book aan te raden van Jan van den Hemel, een grote verzameling mini-tutorials die je voor een paar tientjes kunt aanschaffen via o.a. Gumroad. https://www.blendersecrets.org/book
Zeker bedankt voor de tips!
Succes!Plainside schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:45:
[...]
Ohh shit das nog eens veel, 608 tutorials en tips zelfs gecombineerd, zekere het overwegen waard. Voor nu houd ik het voornamellijk bij de gratis spullen.
Haha klopt daarom ook de overstap eigenlijk. C4D is leuk met veel dingen, maar toch niet echt bedoeld voor een particulier die het heeft.SnoeiKoei schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:55:
[...]
Succes!Blender is qua ontwikkeling een paar jaar terug enorm in een stroomversnelling geraakt en is echt een volwassen pakket geworden inmiddels. Zit ook een erg leuke community achter, bv via https://blenderartists.org/
Vanavond lekker in verdiepen merk ik al als ik het zo een beetje bekijk haha.
Je kan ook de blendersecrets subreddit of het youtubekanaal volgen, daar worden de tips als hele korte videos gepost dus heel laagdrempelig.Plainside schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:45:
[...]
Ohh shit das nog eens veel, 608 tutorials en tips zelfs gecombineerd, zekere het overwegen waard. Voor nu houd ik het voornamellijk bij de gratis spullen.
Nou, weet niet wat ik anders heb gedaan, maaar:

tijd om verder te gaan met het render gedeelte
Blender CToD... recover laatste sessie, ohhh bijna van 6 uur geleden nog voor de screenshot eerder

Ach ja les ook geleerd, altijd opslaan

[ Voor 53% gewijzigd door Plainside op 30-01-2023 20:23 ]
Tja, laat ik die nou net kwijt zijn geraaktSnoeiKoei schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:22:
Argh, dat is best frustrerend ja. Maar je donutglazuurtje ziet er goed uit.
Maar was sowieso niet tevreden hoe die er later uitzag bij het textureing en zo dus een stap achteruit en vooruit eigenlijk.
Laat ik maar niet beginnen over de tweede crash....
BalenPlainside schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Tja, laat ik die nou net kwijt zijn geraakt![]()
Maar was sowieso niet tevreden hoe die er later uitzag bij het textureing en zo dus een stap achteruit en vooruit eigenlijk.
Laat ik maar niet beginnen over de tweede crash....
Denk iets te veel gekloot met de render instellingen, viewport liep beide keren vast, heb wel een 3080 dus dat zou wel goed moeten zitten.SnoeiKoei schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:43:
[...]
BalenGeen idee wat er mis gaat, bij mij draait Blender over het algemeen erg stabiel. Ik moet wel opletten wat ik op mijn laptop doe en wat op mijn PC want mijn laptop trekt het niet altijd door zijn nogal beperkte specs. Blender leunt wel op flink wat ram en heeft profijt van een stevige GPU (liefst een GTX of RTX kaart).
Dat zou zeker goed moeten zitten, ik werk nog met een GTX1070Plainside schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:51:
[...]
Denk iets te veel gekloot met de render instellingen, viewport liep beide keren vast, heb wel een 3080 dus dat zou wel goed moeten zitten.
tja, systeem instelling voor renders stond nog op none.... alles op cpu/ram gok ik dan..SnoeiKoei schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:19:
[...]
Dat zou zeker goed moeten zitten, ik werk nog met een GTX1070
Blender blijft crashen helaas, ik ga ervan uit dat wanneer je bij de preferences de instelling wijzigt dit bewaard blijft toch?
Lees helaas nu net pas dat crash logs in een temp map komen, dus moet wachten tot het weer crasht.
Wel is het zeer consistent dat het crasht bij de geometry nodes... maar een ding is zeker, de donut tot aan de icing maken kan ik uit mijn hoofd
Ja, wijzigingen in preferences worden by default automagisch opgeslagen, als die optie uitgevinkt staat moet je het handmatig doen (hamburgermenuutje linksonder in het preferences menu even uit mijn hoofd). Vervelend dat het blijft crashenPlainside schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:41:
Pff, moet toch wat troubleshooting gaan doen wanneer ik weer thuis ben.
Blender blijft crashen helaas, ik ga ervan uit dat wanneer je bij de preferences de instelling wijzigt dit bewaard blijft toch?
Lees helaas nu net pas dat crash logs in een temp map komen, dus moet wachten tot het weer crasht.
Wel is het zeer consistent dat het crasht bij de geometry nodes... maar een ding is zeker, de donut tot aan de icing maken kan ik uit mijn hoofd
Nee niets bijzonders eigenlijk. subdiv's zijn allemaal als 1 subdivide gedaan en ge-apply'd.SnoeiKoei schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:59:
[...]
Ja, wijzigingen in preferences worden by default automagisch opgeslagen, als die optie uitgevinkt staat moet je het handmatig doen (hamburgermenuutje linksonder in het preferences menu even uit mijn hoofd). Vervelend dat het blijft crashenJe hebt niks extreems gedaan? Bv je donut véél verder gesubdivide dan in het voorbeeld ofzo?
Maar ook voordat die waren ge-apply'd waren er ook al crashes, hoop niet dat het weer voorkomt, maar zo wel weet ik dat ff de logs veilig moet stellen...

Ziet er wel lekker uit, miss nog ff extra subdiv voor de glazuurlaag. Zie hier en daar nog wel hokige puntjes
Ps gewoon still render van hoe het er nu voor staat, animation starts here
[ Voor 41% gewijzigd door Plainside op 03-02-2023 17:55 ]
Mixed Reality dev
In 3ds max zou ik denk ik de loop pakken en dan naar 0 scalen, en dan de vertices welden. Maar 3ds max heb ik nu even niet, wat zou de beste approach in Blender zijn?
/f/image/tenaLIQFp0dgNISRahmcopQz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CxxtxbvZFM4K98WZn6EmB4OS.png?f=fotoalbum_large)
Mixed Reality dev
Ik weet niet zeker of het met die mesh precies goed gaat werken maar je kan met deze selectie in edge mode op F3 drukken en dan op "grid fill" zoeken. Misschien eerst die 2 vertices aan de "binnenkant" van de cirkel rechtsboven en linksonder verwijderen zodat het wat makkelijk op te vullen is. Eventueel daarna ctrl+T om te triangulaten.Menesis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:57:
Ik heb een 3D model via photogrammetry van een paddenstoel gemaakt. Ik had m aan een stokje gehangen om foto's van alle kanten te kunnen maken, en toen het stokje gedelete, maar nu zit ik met een gat in de mesh.
In 3ds max zou ik denk ik de loop pakken en dan naar 0 scalen, en dan de vertices welden. Maar 3ds max heb ik nu even niet, wat zou de beste approach in Blender zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door mstx op 20-09-2023 09:05 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik zit hier met een nogal "rot" 3D model (uit CAD geimporteerd en toen via ProOptimizer geoptimaliseerd)
Nu wel ik een logo op het model "projecteren". In Unity gaat dit prima via een decal. Echter kan ik geen decals gebruiken voor het beoogde target platform (Apple vision Pro).
Dus nu ging ik in 3ds max aan de slag om dat logootje via Unwrap UVW op de juiste plaats te krijgen, maar dat is zo'n gedoe. Bestaat er niet een functie in 3ds max om de texture van je material ergens te projecteren? En dat de rest van de mesh bijv 1 pixel van de texture krijgt voor kleur?
Op deze polys wil ik een logootje laten zien (albedo texture). De rest van het model moet een egale kleur krijgen. Dit moet daarna naar Unity naar een simpel URP Lit material.
:fill(white):strip_exif()/f/image/LmEbNmO4WCBqfDkdbxl9UG8O.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Menesis op 22-11-2023 11:43 ]
Mixed Reality dev
Ben al een tijdje into the 3d print world. Soms print ik kant en klare objecten van het web, maar meestal eigen creaties.
En dat gebeurd voornamelijk (of enkel) in Fusion360 die ik mezelf heb aangeleerd.
Best goed eigenlijk. Er zijn zelden situaties dat ik het niet weet.
Nu wil ik ook meer "organische" objecten gaan ontwerpen. Hiervoor was mijn oog op blender gevallen.
Ben niet vies van bij te leren maar dit programma gaat wel zeer ver.
Ik hoef niet meteen renders,of structures of dergelijke te kunnen. Enkel een 3D object te maken.
Hierdoor kwam ik bij Zbrush terecht.
Nog mensen die een gelijklopen verhaal/probleem als mij hebben? Lijkt Zbrush voldoende hiervoor ? En de leercurve iets minder drastisch dan Blender?
Hangt er puur vanaf wat je in de long run wil gaan doen binnen 3D. Aangezien je al aangeeft dat je echt alleen objecten wil gaan maken voor 3D print is Zbrush echt wel de allerbeste uitweg. Alle top printmodellen worden altijd gemaakt door hele goeie sculpters die altijd wel in Zbrush werken.Erebus1 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:51:
Nu wil ik ook meer "organische" objecten gaan ontwerpen. Hiervoor was mijn oog op blender gevallen.
Ben niet vies van bij te leren maar dit programma gaat wel zeer ver.
Ik hoef niet meteen renders,of structures of dergelijke te kunnen. Enkel een 3D object te maken.
Hierdoor kwam ik bij Zbrush terecht.
Nog mensen die een gelijklopen verhaal/probleem als mij hebben? Lijkt Zbrush voldoende hiervoor ? En de leercurve iets minder drastisch dan Blender?
Over de learning curve kan ik weinig zeggen anders dat het echt totaal anders is dan gebruikelijke CG software. Ik heb inmiddels ervaring in veel softwarepakketten (voornamelijk Cinema4D/Houdini/Substance en ook Fusion 360) maar met Zbrush had ik echt wel ff moeite. Omdat daar zelfs de makkelijkere dingen als saven en importen etc gewoon heel anders in elkaar steekt.
Maar aangezien je nog alleen in Fusion zit hoef je je werkmethodes niet te herschrijven om het zo maar te zeggen
(NOTE: ik heb ervaring met fusion360,meshmixer en zeer beperkt met blender)
Ik heb volgend probleem:
Ik heb een STL gekocht (extensie om te kunnen 3d printen), maar deze heeft enige aanpassingen nodig.
Normaal upload ik het in fusion360, en mesh omvormen zodat ik face kan editeren.
Deze keer is het object bijzonder complex (lees, veel triangles) dus het programma krijgt dit niet verwerkt, ook als je het uren laat renderen/verwerken.
Heeft iemand een idee met welk programma dit nog kan ? Ik dien enkel faces te verwijderen en deze terug opvullen
Ik wil hier de ronde koplampen bijvoorbeeld uitknippen en terug invullen, etc etc
:strip_exif()/f/image/pNSiMDPvrnMLa3zfgeiA8fQw.jpg?f=fotoalbum_large)
akkoord, dit heb ik ook geprobeerd maar dan ontstaat er een grote soep. Youtube heeft me ook niet veel verder geholpen met zulke kwestie.GWBoes schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:50:
In Blender zou dat niet zo moeilijk moeten zijn. Blender is gemaakt om met grote aantallen polygons om te gaan waar Fusion liever met solids werkt. Alle faces van de koplampen weghalen, de buitenste lijnen selecteren en met fill weer vullen met een plat vlak.
Ik heb positieve ervaringen met Meshlab. Kon toen met gemak een .stl van >1GB inladen.Erebus1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:25:
Hierrrr ben ik terug, met een ander vraagje
(NOTE: ik heb ervaring met fusion360,meshmixer en zeer beperkt met blender)
Ik heb volgend probleem:
Ik heb een STL gekocht (extensie om te kunnen 3d printen), maar deze heeft enige aanpassingen nodig.
Normaal upload ik het in fusion360, en mesh omvormen zodat ik face kan editeren.
Deze keer is het object bijzonder complex (lees, veel triangles) dus het programma krijgt dit niet verwerkt, ook als je het uren laat renderen/verwerken.
Heeft iemand een idee met welk programma dit nog kan ? Ik dien enkel faces te verwijderen en deze terug opvullen
Ik wil hier de ronde koplampen bijvoorbeeld uitknippen en terug invullen, etc etc
[Afbeelding]
En vanuit Meshlab weer exporteren naar ander formaat wat makkelijker in te laden is.
Mogelijk kun je ook in Meshlab je bewerkingen doen, maar dat heb ik nooit gebruikt.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
/f/image/MjdYbCQ83dzOziUcyRcKeMHW.png?f=fotoalbum_medium)
Enige is dat hij gebruik maakt van substance painter en ik heb dat nooit gebruikt . Dus voor nu gewoon Clay
Gemaakt (modeleren, materialen, rig, animatie, render, postcomp, geluiden editen) in Blender 4.5.2, gerenderd in de Eevee engine.
Hier nog een paar ploaties voor d'rbij, een clay render en wireframe.
/f/image/DknFodWg5PPUbB3YLCHe1OKZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GMzFI8xDQVvqLthWM1FNP7WD.png?f=fotoalbum_large)