@Theo27: Dank voor je feedback. De foto's in m'n photostream zijn vrijwel allemaal gemaakt met een van de volgende lenzen:
- Tokina 12-24 f4.0 (bijvoorbeeld groepsfoto's of landschappen. Over het algemeen herken je de foto's die met deze lens gemaakt zijn aan: een vertekend perspectief, zowel het onderwerp als de voor- of achtergrond zijn scherp en 'er past heel veel op de foto'. De shots van de Mercedes E-Klasse zijn bv met deze lens gemaakt.)
- Sigma 50 f1.4 (de meeste portretfoto's zijn met deze lens gemaakt. De meeste foto's met deze lens herken je aan de bokeh/blur van de voor- of achtergrond).
- Nikon 18-105 (ik heb hier en daar een portretfoto met deze lens, bv Russin in rode jurk in de set 'People'. Je ziet twee foto's van haar. De eerste is de overzichtsshot, de tweede is een crop van de eerste. En ook landschapsfoto's, zoals bv de thumbnailshot van de set 'Architecture', witte kathedraal). &
- Nikon 35 f1.8 (beter bruikbaar indoor met een cropcamera, ontzettend scherp als je deze lens 'afstopt'. And this lens will get your creative juices flowing... Je kan namelijk niet zoomen, waardoor je nog meer van te voren nadenkt wat je op de foto wilt zetten en hoe je dat moet aanpakken. Voorbeeldfoto's: indoorshot van de VW Scirocco).
Ik ben zelf ook vaak benieuwd welke objectieven zijn gebruikt door anderen. Op Flickr kan je bv de exif informatie bekijken en dan doorscrollen naar 'lens'. Je klikt dan op een willekeurige foto en indien de Flickr member zijn of haar exif info beschikbaar heeft gesteld, dan kan je deze raadplegen via 'actions, View Exif info'. Bij de meeste van m'n foto's kan je deze info bekijken. Waar dit niet mogelijk is, heb ik vergeten deze te exporteren via Lightroom.
Eigenlijk zou ik je willen meegeven dat je het wellicht het beste kunt beginnen met een 18-105 en een 35 1.8. Een dslr onder de knie krijgen is in het begin frustrerend genoeg en als je dan ook nog rekening moet houden dat je niet kan zoomen... Daar komt de 18-105 om de hoek kijken. Na de nodige foto's weet je wat jouw 'stijl' is en weet je tegen welke beperkingen je aanloopt. De 35 1.8 gebruik je bv om achtergronden te blurren en als er weinig licht beschikbaar is. Je zult je verbazen dat er al snel weinig licht beschikbaar is...
Wil je ook achtergronden kunnen blurren en wil je een beperkter bereik voor lief nemen, dan kan je ook kijken naar een 2e handse Tamron 17-50 zonder stabilisatie (zonder VC). Deze zijn relatief goedkoop te vinden via Marktplaats, nadat de versie MET VC z'n intrede heeft gedaan. Ik denk dat je met een Tamron 17-50 + externe flitser een leuke set te pakken hebt.
Maar goed, misschien ben je het type dat graag je buurmeisje met een telelens bespiedt of die 't leuk vindt om vogeltjes te fotograferen, dan verandert dat 't hele verhaal. Mocht de Nikon 18-105 + 35 1.8 (+flitser) niet je ding zijn, net als de Tamron 17-50 f2.8 icm flitser, dan kan je deze objectieven over het algemeen zonder al te veel verlies verkopen. Mocht ik je nog meer aan het twijfelen hebben gebracht, dan is dat misschien wel zo fijn. Mijn bedoeling is om je nog meer te dwingen na te denken over hetgeen je gaat fotograferen. Vind je 't leuk om af en toe naar de dierentuin te gaan, dan is misschien de 18-55 + 55-200 niet zo'n gek idee, want met de 18-105 zal je bereik niet voldoende zijn om bv luierende luipaarden te fotograferen. Dan heb je weer meer aan die 55-200.