Maar de D90 is wel één van de laagst geplaatste bodies met een eigen scherpstelmotor, daar doelde ik eigenlijk op.Krylinck schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:18:
Juist wel, de D90 heeft een eigen motor.
Het spul is 4! maanden bij sigma geweest. Daarna was er zeker een merkbare vooruitgang in accuratesse en snelheid van de focus te merken, maar hij kan zich nog steeds niet meten op die gebieden met m'n 70-300VR. Optisch is het natuurlijk wel een hele lekkere..Krylinck schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:29:
Mja, jij bent de gebruikersexpert, nietwaar?Ik dacht gelezen te hebben dat jij er één had met front/back-focus die maar niet verholpen kon worden. Klopt dat? Ik weet dat Sigma daar met een aantal lenzen om bekend staat, maar weet jij of het probleem frequent voorkomt bij de 100-300/4? Veel mensen zijn er namelijk zeer lovend over, zelfs op het Nikon-forum.
Ach ja, ik weet het niet meer met die lens van me
voor het zelfde geld ligt het gewoon aan m'n body

[ Voor 47% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 07-11-2011 14:45 ]
Hier staat tekst
Het probleem is dat er in die 80-200 nog een aardige lap glas zit wat bewogen moet worden. De hogere bodies hebben een sterkere motor, waardoor dat focussen wat sneller gaat. Maar AF-S of HSM blijft het snelst.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
Het ligt er heel erg aan met welke Nikon je wilt gaan vergelijken.KappuhH schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:28:
Het gaat inderdaad om de AF snelheid, even voor de duidelijkheid er bij gezegd. Win ik qua AF snelheid veel met de 80-200? Iemand die ervaring met beide lenzen heeft? Lees inderdaad ook veel over de nieuwste Sigma maar die is tweedehands bijna niet te krijgen en nieuw echt nog wat te duur.
Als je de Tamron vergelijkt met de Nikon 80-200 AF-D schuifzoom of de 80-200 AF-D draaizooms (minimaal 2 versies van), dan moet je geen wonderen verwachten. De Nikon's focussen dan fractioneel sneller en de prijzen kunnen zeer meevallen. Wat mij betreft zou je voor een schuifzoom niet veel meer dan 250 euro moeten betalen. De 80-200 AF-D's zouden voor rond de 500-600 euro moeten gaan.
Optisch zijn deze lenzen allemaal superieur aan de Tamron, tenminste als je het mij vraagt. Maar het zijn wel allemaal schroevendraaier lenzen en daarmee dus ook relatief luidruchtig als je het vergelijkt met een 70-200 HSM van Sigma of de 70-200 VR van Nikon.
Is er dan geen 80-200 die al je wensen vervult? Ja hoor, de al jaren uit productie zijnde 80-200 AF-S. Een enorm geliefde lens met een SWM motor, f2.8 mooie draaizoom. Deze lens is echter gelijk ook een flinke slag duurder. Het is niet ongebruikelijk dat deze lens wordt aangeboden (en verkocht) voor ruim 1000 euro.
Maar de bokeh is dan ook nog weer wat mooier dan die van de 80-200 AF-D's.
Kortom wil je onder het prijspeil van de Sigma blijven en f2.8 en snelle focus... Ehhh, ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Ik zou je een eerste versie Sigma 70-200 f2.8 aanraden. Dat is dus de non-Macro versie. Die heeft niet de bekende QC problemen.
@Chiron/KappuhH: Ik heb een D50 body liggen en gebruik standaard een D300. Ik heb pas nog een keer een focussnelheidtest gedaan tussen deze twee body's met een flink zware AF-D lens. Het verschil zit niet in de kracht van de motor. De instap body's zijn volgens mij vooral langzamer met focussen door een minder optimale AF aansturing.
Ik heb ook het gevoel dat mijn D300 net wat sneller focust met de 70-200 VR (dus SWM of AF-S) dan mijn D50. Maar wellicht dat mijn D300 ook meer stroom aan de lens levert, zodat die sneller focust?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2011 15:30 ]
Dan is de 70-300 VR nog steeds langzaam vergeleken met de 70-200 2.8 VR is mijn ervaring. Er zit ook wel een prijsverschil in uiteraard
Universal Creations schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:08:
[...]
Ja, ik begrijp het nu. Mijn fout, was weer te snel met happen...
Ik had het inderdaad over de motor. Ik snap ook wel dat f2.8 of f5.6 nogal een flinke stap is.
Alles is langzaam bij de nikon 70-200 vergeleken. Echter, ik vermoed dat de nikon 70-300 VR wel een stukje sneller is dan de tamron 70-200 en ik weet dat de nikon 70-300 VR een stuk voordeliger is, sterker nog als je die tamron zou verkopen en de 70-300 haalt hou je nog geld over.PageFault schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:34:
[...]
Dan is de 70-300 VR nog steeds langzaam vergeleken met de 70-200 2.8 VR is mijn ervaring. Er zit ook wel een prijsverschil in uiteraard
Anyway, het was maar een idee.
Ik heb diezelfde test gedaan, met een oude 80-200 f2.8, en ik had toch de indruk dat de D300 echt wel sneller was. MAar, moet bekennen, heb er geen stopwatch naast gehoudenVerwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:25:
@Chiron/KappuhH: Ik heb een D50 body liggen en gebruik standaard een D300. Ik heb pas nog een keer een focussnelheidtest gedaan tussen deze twee body's met een flink zware AF-D lens. Het verschil zit niet in de kracht van de motor. De instap body's zijn volgens mij vooral langzamer met focussen door een minder optimale AF aansturing.
Ik heb ook het gevoel dat mijn D300 net wat sneller focust met de 70-200 VR (dus SWM of AF-S) dan mijn D50. Maar wellicht dat mijn D300 ook meer stroom aan de lens levert, zodat die sneller focust?
[ Voor 77% gewijzigd door Wijnands op 08-11-2011 12:34 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:22:
wat mij betreft is de sigma 100-300 f/4 niet geschikt voor sport. Daar is de focus te onvoorspelbaar/onbetrouwbaar voor.
Mijn ervaring met de 100-300 is gelukkig een stuk positiever. Hij is een kleine fractie langzamer dan mijn 70-200 VRII maar dat is alleen merkbaar als het onderwerp met meer dan 40 km/u recht op me af komt. Gezien het extra bereik van de Sigma t.o.v. de Nikon neem ik dat maar voor lief, met een TC is de Nikon namelijk juist weer langzamer.Sjaak_Afhaak schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:42:
[...]
Het spul is 4! maanden bij sigma geweest. Daarna was er zeker een merkbare vooruitgang in accuratesse en snelheid van de focus te merken, maar hij kan zich nog steeds niet meten op die gebieden met m'n 70-300VR.
Toen ik mijn lens kocht had ik ook wat last van backfocus. Sigma heeft hem toen - kostenloos!- opnieuw gecalibreerd en na anderhalve week had ik hem weer terug. En ik had de lens niet eens nieuw gekocht...
Ik denk dus echt dat jij een héél slecht exemplaar hebt of dat je misschien idd je body eens moet laten checken, je weet maar nooit.
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Vraagje, is dit topic (of is er een ander topic voor? Kon niks vinden) ook geschikt voor het ruilen van objectieven?
Nee, daar is het forum niet voor bedoeld. Voor ruilen en verkoop kan je in Vraag & Aanbod terecht.
No even te aanvuling.Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:25:
[...]
Is er dan geen 80-200 die al je wensen vervult? Ja hoor, de al jaren uit productie zijnde 80-200 AF-S. Een enorm geliefde lens met een SWM motor, f2.8 mooie draaizoom. Deze lens is echter gelijk ook een flinke slag duurder. Het is niet ongebruikelijk dat deze lens wordt aangeboden (en verkocht) voor ruim 1000 euro.
Maar de bokeh is dan ook nog weer wat mooier dan die van de 80-200 AF-D's.
Wbt beeldkaliteit en AF snelheid zit de 80-200 AFS tussen de 70-200 VR1 en VR2 in.
Hij is dus beter dan de VR1, maar mist stabilistaie. Vandaar dat de lens ook 2e hands nog zo populair en duur is.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Vraagje dan, wat zijn de ervaringen m.b.t het verschil in focussnelheid van een Nikon 50mm 1.8 AF/AF-S? Ik kan eerlijk gezegd nergens een echte vergelijkingstest vinden? Overigens zou de lens gebruikt gaan worden op een D7000, dus een in-body focusmotor is aanwezig...
De 1.8 AF is een peuleschilletje voor de D7000. Weegt niets en focus is daarom erg snel. Maakt wel lawaai tijdens het focussen. Bokeh van de AF-S schijnt wel iets smeuiger te zijn. Maar is wel een stukje duurder.
Verwijderd
De 85 is 1 van de snelste AFD lenzen van Nikon. Hij maakt inderdaad wel wat lawaai, maar hij focust gewoon super snel!
YouTube: 85 1.8 18-200 focus speed
De eerste lens in dit filmpje is de 85 1.8 ! Ik denk dat hij op net iets meer dan een seconde van dichtsbijzijnde naar oneindig en terug is!
De eerste lens in dit filmpje is de 85 1.8 ! Ik denk dat hij op net iets meer dan een seconde van dichtsbijzijnde naar oneindig en terug is!
Hm ok, enige reden waarom lawaai tijdens focussen voor mij van belang zou zijn is tijdens het filmen, wat ik bijna nooit doe. Ook hoor ik mijn 18-70 en 18-200 AF-S lenzen luid en duidelijk focussen tijdens het filmen dus dat is niet echt een punt.littlejoannes schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:59:
De 1.8 AF is een peuleschilletje voor de D7000. Weegt niets en focus is daarom erg snel. Maakt wel lawaai tijdens het focussen. Bokeh van de AF-S schijnt wel iets smeuiger te zijn. Maar is wel een stukje duurder.
Hm het ging in mijn vraag om de 50mm... Maar ik begrijp dus dat de schroef-focus met motor in de body niet per definitie langzamer isVerwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:02:
De 85 is 1 van de snelste AFD lenzen van Nikon. Hij maakt inderdaad wel wat lawaai, maar hij focust gewoon super snel!
Als je een D7000 hebt zou ik de normale 50mm 1.8 halen, als je de AF-S overweegt, dan zou ik eerder een paar tientjes doorsparen en voor de f1.4 gaan. Als je nog geen 35mm f1.8 hebt dan zou ik die trouwens halen ipv de 50mm.
Waarom als ik vragen mag? Ik heb als expiriment mijn 18-70 een tijdje op beide gehouden en vond 50mm handiger overkomen? Ook vrij persoonlijk natuurlijk maar ben wel benieuwd naar je motivatieBarôZZa schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:28:
Als je een D7000 hebt zou ik de normale 50mm 1.8 halen, als je de AF-S overweegt, dan zou ik eerder een paar tientjes doorsparen en voor de f1.4 gaan. Als je nog geen 35mm f1.8 hebt dan zou ik die trouwens halen ipv de 50mm.
In dat geval moet je de 50mm pakken. Vind zelf 35mm veel fijner, vooral binnen vind ik dat handiger en ook straat/reisfotografie. Een paar stapjes naar voren zetten lukt altijd wel (eventueel croppen), terwijl stappen naar achter een ander verhaal kunnen zijn. Maar het kan mij meestal niet wijd genoeg zijn
Dat klopt. Mijn 50 AF-S f/1.4 is iets trager met focussen dan mijn vorige 50 AF-D f/1.8 (die de motor in de body gebruikte).DRAFTER86 schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:11:
[...]
Hm het ging in mijn vraag om de 50mm... Maar ik begrijp dus dat de schroef-focus met motor in de body niet per definitie langzamer is
De nieuwe 50 AF-S f/1.8 schijnt ietsje vlotter te zijn dan de 50 AF-S f/1.4. Ik heb daar geen eerstehands ervaring mee maar ik geloof direct dat het klopt; het kan eerlijk gezegd ook niet trager worden dan de f/1.4, want dan staat de tijd nagenoeg stil.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Is die alleen op 1.4 zo traag of ook bij kleinere diafragma's?
Hij is altijd zo traag; tijdens het scherpstellen staat het diafragma altijd wijd open
Verwijderd
Ik heb de 70-200 VR1. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de 80-200 AF-S sneller is met focussen. Ik heb een keer een serie foto's geschoten, waarbij ik me van te voren nauwelijks voor kon stellen dat de lens het bij ging houden, maar sterker nog, hij hield e.a. beter bij dan ik had durven dromen.yzf1kr schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:05:
No even te aanvuling.
Wbt beeldkaliteit en AF snelheid zit de 80-200 AFS tussen de 70-200 VR1 en VR2 in.
Hij is dus beter dan de VR1, maar mist stabilistaie. Vandaar dat de lens ook 2e hands nog zo populair en duur is.
Ik stond langs het lange rechte stuk van een kartbaan, waar de karts met meer den 80 km/u op me af kwamen. diafragma op f2.8 was net genoeg om de kart waarop ik focuste helemaal scherp te hebben op de start/finish lijn. Ongeveer 80 meter achter de start/finish lijn stond een rij bomen. Ik heb daarbij onder meer een serie van drie foto's geschoten.
Foto 1: 1e kart scherp, 2e kart onscherp (afstand tussen de karts, ongeveer 1 kartlengte, dus max 2 meter.)
Foto 2: beide karts onscherp, bomen scherp.
Foto 3: kart 1 onscherp, kart 2 scherp.
Iemand die zin heeft om uit te rekenen hoe veel tijd de lens maximaal had om de focus te verleggen van 5~10 meter naar 80~90 meter en weer terug?
Overigens heb ik op verschillende plekken gezien dat men de beeldkwaliteit van de 70-200 VR1 beter beoordeelt dan de beeldkwaliteit van de 80-200 AF-S, maar... We hebben het dan wel over marginale verschillen. Het enige dat een beetje jammer is van de 70-200 VR1 t.o.v. de 80-200 AF-S, is dat op full frame, de 70-200 wat meer lichtafval in de hoeken heeft en daardoor wat vignetering laat zien op je foto's. Echter er zijn genoeg mensen die dat NIET zien op hun foto's.
Kortom om die vignetering te zien, moet je al haast naar lab-omstandigheden toe gaan.
De belangrijkste reden waarom de 80-200 AF-S zo populair is, is simpelweg omdat deze ook zo een stuk goedkoper is dan de 70-200 VR 1. (Officiële nieuwprijs van de 70-200 was bij introductie ongeveer 2 keer de street-price van de 80-200.)
Verwijderd
Als die karts op dat punt echt 80 km/u gaan en kart 2 is op foto 3 in ongeveer dezelfde positie op de baan als kart 1 was op foto 1, dan zal het ongeveer één tiende van een seconde zijn geweest (het harde getal: 0,09).Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 08:24:
Iemand die zin heeft om uit te rekenen hoe veel tijd de lens maximaal had om de focus te verleggen van 5~10 meter naar 80~90 meter en weer terug?
Verwijderd
Het zijn rotax 4 takters met een 270 cc motor, in goede conditie. Op dat punt moet je eigenlijk wel al op je top zitten, dus ja, dan ben je aardig dicht in de buurt van de 80 km/u.
Op een binnenbaan haal je met dergelijke karts meestal maximaal 70~75 km/u. Dan is e.a. net iets meer op acceleratie getuned. Op een buitenbaan net iets meer naar max topsnelheid. Een goede baan zorgt dat de karts zijn afgesteld op een zo goed mogelijke rondetijd en dat weten ze op de baan in oldenzaal vrij aardig voor elkaar te krijgen.
Inderdaad, kart 1 en 2 staan op foto 1 en 3 op vrijwel dezelfde plek.
Op een binnenbaan haal je met dergelijke karts meestal maximaal 70~75 km/u. Dan is e.a. net iets meer op acceleratie getuned. Op een buitenbaan net iets meer naar max topsnelheid. Een goede baan zorgt dat de karts zijn afgesteld op een zo goed mogelijke rondetijd en dat weten ze op de baan in oldenzaal vrij aardig voor elkaar te krijgen.
Inderdaad, kart 1 en 2 staan op foto 1 en 3 op vrijwel dezelfde plek.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2011 10:37 ]
Een kennis van mij fotografeert vliegtuigen (o.a. spotter, maar ook vanaf vliegdekschepen e.d.). Die had heel regelmatig last van flinke vignetting. Uiteraard is de vignetting het best te zien als het diafragma wijd open staat. En gelukkig is die vrij makkelijk te corrigeren.Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 08:24:
[...]
Het enige dat een beetje jammer is van de 70-200 VR1 t.o.v. de 80-200 AF-S, is dat op full frame, de 70-200 wat meer lichtafval in de hoeken heeft en daardoor wat vignetering laat zien op je foto's. Echter er zijn genoeg mensen die dat NIET zien op hun foto's.
Kortom om die vignetering te zien, moet je al haast naar lab-omstandigheden toe gaan.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Verwijderd
Dilemma!! Ik heb een d90 body en ben op zoek naar goede objectieven. Ik zal mijn fotocamera vooral gebruiken voor het reizen. Ik vertrek over een maandje richting australie / nieuw zeeland.
Opties:
-Nikkor 18-105
-Sigma 18-200
Welk objectief is een betere optie?
Opties:
-Nikkor 18-105
-Sigma 18-200
Sterker nog, in het geval van de 50 mm is de af-d zelfs een fractie sneller, toch op een fujifilm s5, het kan natuurlijk ook van de body afhangen hoe snel die af-d is natuurlijk.DRAFTER86 schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:11:
[...]
Hm het ging in mijn vraag om de 50mm... Maar ik begrijp dus dat de schroef-focus met motor in de body niet per definitie langzamer is
De nikkor is optisch beter. Ik zou zelf het extra telebereik niet missen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Voor australië/nieuw zeeland zou ik zelfs veel liever nog wat extra breedhoekbereik willen. Welke lens heb je nu?Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:17:
Dilemma!! Ik heb een d90 body en ben op zoek naar goede objectieven. Ik zal mijn fotocamera vooral gebruiken voor het reizen. Ik vertrek over een maandje richting australie / nieuw zeeland.
Opties:
-Nikkor 18-105
-Sigma 18-200
[ Voor 41% gewijzigd door Teun_2 op 19-11-2011 11:35 ]
Verwijderd
@teun_2
Ik begin net met mijn eerste spiegelreflex. Ik heb wel eerder gebruik gemaakt van DSLR. Dus weet er wel wat van af. Maar de d90 die ik gekocht heb, heb ik zonder lens gekocht.
Heb je nog suggesties voor een goede breedhoek lens?
Ik begin net met mijn eerste spiegelreflex. Ik heb wel eerder gebruik gemaakt van DSLR. Dus weet er wel wat van af. Maar de d90 die ik gekocht heb, heb ik zonder lens gekocht.
Ik heb zelf als kitlens de 18-105 van Nikon erbij (ook een D90) , super lensje! en komt ook goed uit reviews..Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:17:
Opties:
-Nikkor 18-105
-Sigma 18-200
Wat mag het kosten? De Tokina 12-24 f/4 is goed en tweedehands voor ongeveer 250 Euro te vinden.Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 12:33:
@teun_2
Duurdere opties zijn de Nikon 10-24 of 12-24, De erg goede Tokina 11-16, en de Sigma 8-16 Allemaal goed en allemaal met hun eigen voor- en nadelen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Inderdaad, wat mag het kosten en wat wil je en zo verder....
Als je een one-lens-does-it-all oplossing wilt, zou ik niet kiezen voor de sigma 18-200, maar voor de Nikon 18-200 VR. Die is naar mijn mening een stuk beter dan de sigma.
Tja, wat de beste oplossing is, is toch ook sterk afhankelijk van wat jij wilt en wat je in Australië gaat doen. Ik zou zelf denk ik kiezen voor de 18-105 van Nikon. Volgens mij moet je daarmee aardig uit de voeten kunnen. 18 mm is in veel gevallen denk ik al breed genoeg. Ben je zelf echt groothoek verslaafd, dan zou ik de Tokina 11-16 er bij halen. De Nikon 14-24 is echt zooo groot op die camera. Dat is niet grappig meer. De 12-24 van Tokina zou trouwens mijn tweede keus zijn. Voor mij eigenlijk altijd breed genoeg.
Als je een one-lens-does-it-all oplossing wilt, zou ik niet kiezen voor de sigma 18-200, maar voor de Nikon 18-200 VR. Die is naar mijn mening een stuk beter dan de sigma.
Tja, wat de beste oplossing is, is toch ook sterk afhankelijk van wat jij wilt en wat je in Australië gaat doen. Ik zou zelf denk ik kiezen voor de 18-105 van Nikon. Volgens mij moet je daarmee aardig uit de voeten kunnen. 18 mm is in veel gevallen denk ik al breed genoeg. Ben je zelf echt groothoek verslaafd, dan zou ik de Tokina 11-16 er bij halen. De Nikon 14-24 is echt zooo groot op die camera. Dat is niet grappig meer. De 12-24 van Tokina zou trouwens mijn tweede keus zijn. Voor mij eigenlijk altijd breed genoeg.
Ligt er aan wat je wil.Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:17:
Opties:
-Nikkor 18-105
-Sigma 18-200
Optisch is de Nikkor 18-105 iets beter dan de Sigma 18-200.
Maar van de andere zijn die 95mm extra ook wel lekker.
Een 18-200 is een ideale reislens, eventueel nog een lichtsterke 35 of 50mm er bij maar meer heb je ook echt niet nodig.
Mijn broertje trekt de hele wereld rond met een D200 en een 18-200 VR1, en hij komt keer op keer thuis met de meest fantastische foto’s.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ik zou die Sigma links laten liggen. Hij is optisch gewoon minder, heeft geen beeldstabilisatie en focust minder snel dan Nikon. Als je toch 200mm wilt dan zou ik voor de OS versie van sigma gaan. Kost iets meer dan heb je ook wat. Ik gebruik 18-105 icm D7000 en hij is retesnel met focussen. Hij is niet zo lichtgevoelig en dat is het enige nadeel. Voor slechte lichtomstandigheden gebruik ik 50mm f/1.8. Je moet wel veel lopen met zo'n primelens, das dan een nadeel.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:17:
Opties:
-Nikkor 18-105
-Sigma 18-200
Na maanden van mijden van mijn lens (35mm 1.8) ben ik toch maar gaan kijken wat nu precies er voor zorgt dat hij niet goed focussed.
Ik had al gekeken naar continues focus maar dat heeft niet mogen baten.
Ik denk nu wel degelijk dat mijn lens backfocus heeft. Als ik met de autofocus ergens op schiet is het vaag (maar in de achtergrond scherp. Ga ik naar liveview dan is het el gewoon scherp. (dit alles op een statief.
vreemde is als ik van minimum afstand schiet is de focus wel weer gewoon spot on... geen idee waarom. Anyway... ik heb een d90, naar mijn weten is er geen manier om dit op te lossen op de camera. zijn er nog andere manieren om dit op te lossen? Ik baal er wel een beetje van, ik zit nu bijna 2 jaar met deze lens, en ik heb nu geen mogelijkheid om hem even snel in nl terug te brengen voor garantie.
Ik had al gekeken naar continues focus maar dat heeft niet mogen baten.
Ik denk nu wel degelijk dat mijn lens backfocus heeft. Als ik met de autofocus ergens op schiet is het vaag (maar in de achtergrond scherp. Ga ik naar liveview dan is het el gewoon scherp. (dit alles op een statief.
vreemde is als ik van minimum afstand schiet is de focus wel weer gewoon spot on... geen idee waarom. Anyway... ik heb een d90, naar mijn weten is er geen manier om dit op te lossen op de camera. zijn er nog andere manieren om dit op te lossen? Ik baal er wel een beetje van, ik zit nu bijna 2 jaar met deze lens, en ik heb nu geen mogelijkheid om hem even snel in nl terug te brengen voor garantie.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Als je in liveview focussed zouden alle AF afwijkingen automatisch gecompenseerd moeten worden. Met de normale fasedetectie AF is bij mij in ieder geval ook minder accuraat.
Wel apart dat je dit probleem niet hebt op minimale focusafstand inderdaad, misschien reageert het af systeem op de uitersten anders?
Wel apart dat je dit probleem niet hebt op minimale focusafstand inderdaad, misschien reageert het af systeem op de uitersten anders?
[ Voor 28% gewijzigd door Metten op 23-11-2011 18:14 ]
mja het is ook alleen met deze lens. Ik baal er wel een beetje van, hij zou gewoon spot on moeten zijn.Metten schreef op woensdag 23 november 2011 @ 18:12:
Als je in liveview focussed zouden alle AF afwijkingen automatisch gecompenseerd moeten worden. Met de normale fasedetectie AF is bij mij in ieder geval ook minder accuraat.
Zul je even naar Beverwijk moeten
Das ruk want ik zit in Azie. Naar mijn weten servicen ze geen camera's van andere continenten. (ik heb hem in NL gekocht en niet in AzieWijnands schreef op woensdag 23 november 2011 @ 21:12:
Zul je even naar Beverwijk moeten
Camera's niet. Lenzen dacht ik ook niet. Vragen en anders zul je moeten overwegen om een tweede daar te kopen. Stond me bij dat jij geen body had die focus adjustment had
klopt. geen microadjustment on d90Wijnands schreef op donderdag 24 november 2011 @ 07:36:
Camera's niet. Lenzen dacht ik ook niet. Vragen en anders zul je moeten overwegen om een tweede daar te kopen. Stond me bij dat jij geen body had die focus adjustment had
Samyang chipt z'n 8mm f3.5 fisheye: http://nikonrumors.com/20...lens-for-nikon-mount.aspx. Met een adviesprijs van net boven de 300 euro zou dit best een hit kunnen worden bij de skaters en de creatievelingen.
Bij het snuffelen op Marktplaats kwam ik een Sigma 28-70/2.8 tegen voor 100 Euro. Ik heb er zelf geen behoefte aan op mijn D90, maar het lijkt mij wel een leuk koopje voor de full frame schieters onder ons. Reviews zijn wat wisselend, maar neigen naar best goed voor de (nieuw)prijs. (Nee, ik heb geen banden met de verkoper...)
nvm. Hij is al weg...
nvm. Hij is al weg...
[ Voor 39% gewijzigd door Fiber op 26-11-2011 16:44 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Er zijn behoorlijk wat verschillende versies uit gekomen vd Sigma, ik had er daar één van, schoot best leuke plaatjes voor het geld (€150,0) toen de tijd... Hoewel de randen en hoeken best zacht waren op 2.8 op DX... benieuwd hoe dat op FX zou zijn...Fiber schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 16:09:
Bij het snuffelen op Marktplaats kwam ik een Sigma 28-70/2.8 tegen voor 100 Euro. Ik heb er zelf geen behoefte aan op mijn D90, maar het lijkt mij wel een leuk koopje voor de full frame schieters onder ons. Reviews zijn wat wisselend, maar neigen naar best goed voor de (nieuw)prijs. (Nee, ik heb geen banden met de verkoper...)
https://www.google.com/#h...0cbe89f3&biw=1680&bih=959
http://audio-tv-foto.mark...offesioneel-spotrijs.html
Nadat ik enkele weken geleden gekeken had naar wat er binnen mijn budget aan zoom/tele lensen te krijgen was van nikon/nikkor bleven enkel de 55-200, 55-300 en AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR over.
Na wat tijd genomen te hebben om reviews en vergelijkingen te lezen is mijn keuze op de laatste gevallen,
Nu is helaas de prijs ineens met gemiddeld 100 Euro omhoog gegaan.
Mijn vraag aan de experts/insiders is dan ook: Wat is de reden hiervoor, En gaat de prijs binnenkort/uiteindelijk weer zakken? (Terug naar de 399,- waar ik hem oorspronkelijk voor zag.)
Na wat tijd genomen te hebben om reviews en vergelijkingen te lezen is mijn keuze op de laatste gevallen,
Mijn vraag aan de experts/insiders is dan ook: Wat is de reden hiervoor, En gaat de prijs binnenkort/uiteindelijk weer zakken? (Terug naar de 399,- waar ik hem oorspronkelijk voor zag.)
Ik had de dk21m op mijn camera gezet en ik vond de toegevoegde waarde niet opwegen tegen het gebruikers ongemak. De rubbertjes zijn hard en met een bril is dat niet handig.
Het uitlezen van gegevens onder de foto was goed mogelijk, maar alle hoeken van de foto zijn niet meer te zien.
Anyway, ik ga weer een trip maken... en sinds mijn 35mm lens helemaal neit goed focussed zit ik te tubben of het wel nuttig is om hem mee te nemen. Uiteraard kan ik hem goed gebruiken in liveview... en wellicht kan ik hem ook fatsoenlijk gebruiken op f22, maar ik weet niet wat de toegevoegde waarde van die lens is op f22 als ik een 18-105 bij mij heb.
Het uitlezen van gegevens onder de foto was goed mogelijk, maar alle hoeken van de foto zijn niet meer te zien.
Anyway, ik ga weer een trip maken... en sinds mijn 35mm lens helemaal neit goed focussed zit ik te tubben of het wel nuttig is om hem mee te nemen. Uiteraard kan ik hem goed gebruiken in liveview... en wellicht kan ik hem ook fatsoenlijk gebruiken op f22, maar ik weet niet wat de toegevoegde waarde van die lens is op f22 als ik een 18-105 bij mij heb.
Zou kunnen dat ook deze lens in Thailand wordt gemaakt in welk geval de overstroming de oorzaak is en de prijs eind q1 2012 weer zou zakken. Zou ook kunnen dat het een prijscorrectie is vanwege de koers euro-yen in welk geval de verhoging permanenter is.Sato schreef op zondag 27 november 2011 @ 04:55:
Nadat ik enkele weken geleden gekeken had naar wat er binnen mijn budget aan zoom/tele lensen te krijgen was van nikon/nikkor bleven enkel de 55-200, 55-300 en AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR over.
Ik zou een oogje houden op mp en de nikon service shop
Ik snap je vraag niet helemaal, bij Redcoon staat hij nog steeds voor 430 Euro... pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR Die bovenste prijs is helaas een foutje in de pricewatch.Sato schreef op zondag 27 november 2011 @ 04:55:
... AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR ... de prijs ineens met gemiddeld 100 Euro omhoog gegaan ... (Terug naar de 399,- waar ik hem oorspronkelijk voor zag.)
Ik heb een D90 met een 18-200 VRII, gisteren een Tokina 11-16 F2.8 erbij gekocht om lekker met groothoek te experimenteren, een erg mooie lens en hij komt ook goed uit de reviews, het bereik is wel even wennen 
Nu nog een 35mm 1.4 ofzo erbij zoeken voor portretten en alle mogelijkheden van mijn camera ontdekken, ik schoot nu vaak nog op de auto stand
Nu nog een 35mm 1.4 ofzo erbij zoeken voor portretten en alle mogelijkheden van mijn camera ontdekken, ik schoot nu vaak nog op de auto stand

Een 35mm f1.4 voor portretten.. smaken verschillen..
Op een cropcamera op redelijke afstand en als meer wil dan alleen een hoofd. Moet kunnen. Ik maakt met 50mm op FF nogal wat portretten (op feestjes meestal met 2 of 3 personen erop), alleen niet die in de traditionele zin van het woord.Wijnands schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:25:
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik vind het een prima toepassing. Mooie combinatie van focus leggen op je onderwerp (en niet de achtergrond) en context geven aan je foto door meer van de omgeving mee te pakken.Wijnands schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:25:
Ik weet 't niet. De ene keer zie ik heel behoorlijke platen ermee en dan weer een aantal waarvan ik denk "niemand heeft een neus die zo groot is"
Zelf vind ik alles onder de 40mm net niet echt lekker kijken voor een portret, ook niet op dx.
Zelf vind ik alles onder de 40mm net niet echt lekker kijken voor een portret, ook niet op dx.
Tijdje geleden zag ik ergens een plaatje waarin allerlei verschillende brandpuntsafstanden vergeleken werden voor portret. Vanaf 70mm (FF) zag ik weinig vervorming, wat dus ongeveer 44mm op crop is. Zelf zou ik ook niet zo snel 35mm voor portretten nemen denk ik, maar voor een half-body shot zou het wel kunnen werken denk ik.
The devil is in the details.
@wijnands: Voor 1 persoon met alleen hoofd+schouders+beetje omgeving op de foto is 35mm op aps-c of 50mm op FF niet echt geschikt vanwege de vertekening.
Volgens mij doel jij dan voornamelijk op de "headshot" portretfoto's, of niet? Ik doel meer op de portretfoto's die met iets meer afstand gemaakt worden met de 35mm, en daardoor meer van de omgeving meepikken (ondanks dat deze blurry is).
Voorbeelden:
Dit gaat nog net

Dit is eigenlijk waar het voor bedoeld is

Voor close-up is 100mm beter (f/2 of f/2.8 is niet handig als de 2 personen niet op 1 lijn staan...)
Dit gaat nog net

Dit is eigenlijk waar het voor bedoeld is

Voor close-up is 100mm beter (f/2 of f/2.8 is niet handig als de 2 personen niet op 1 lijn staan...)

Dat bevestigd wel een beetje wat ik al dacht. 35mm kan leuk zijn maar niet voor het pasfoto-achtige hoofd en wat schouders.
Kwestie van stijl dus
Kwestie van stijl dus
Paar voorbeeldjes van wat ik bedoel met meer afstand 

Foto's gemaakt door http://brandonwitzel.com/blog/

Foto's gemaakt door http://brandonwitzel.com/blog/
Leuke foto's (veel beter dan die van mijzelf), maar wel een suffe toning... genomen met een 5D2: weet je wel zeker dat je naar zo'n 5D2 wil overstappen?
Maar dit is dus 35mm op FF en nog minder portret en meer overzicht.
Maar dit is dus 35mm op FF en nog minder portret en meer overzicht.
Het gaat even om het idee met 35mm en "portret", de toning doet er even niet toe denk ik
(ben er zelf overigens wel heel erg fan van).
Ik heb even door z'n blog gescrolld en ik vind z'n toning juist ook erg cool. Heeft een beetje wat weg van een documentaire
The devil is in the details.
Toning is nogal nadrukkelijk aanwezig en dus wat controversieel.
Past ook wel bij zijn manier van fotograferen, beetje reportage.
Mijn schuld.jvdgeest schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:35:
Ojee, ik ben bang dat we nu van een 35mm naar een toning discussie gaan
[ Voor 61% gewijzigd door Universal Creations op 27-11-2011 13:37 ]
Ik vind dat effect alsof er een waas over ligt echt niks. Bevestigd wel m'n mening over 35mm.
We hebben hier dan wel over 23mm op een D90, dus dat is niet echt meer de 35mm op aps-c.Wijnands schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:37:
Ik vind dat effect alsof er een waas over ligt echt niks. Bevestigd wel m'n mening over 35mm.
Redcoon is een zaak waar ik nooit zaken mee zou doen, Ik heb daar al teveel negatieve geluiden over gehoord en het zelf ook indirect mogen meemaken.Fiber schreef op zondag 27 november 2011 @ 11:30:
[...]
Ik snap je vraag niet helemaal, bij Redcoon staat hij nog steeds voor 430 Euro... pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR Die bovenste prijs is helaas een foutje in de pricewatch.
Gezien het feit dat redcoon in veel gevallen grijze import levert kan ik beter voor hetzelde geld de lens bij Amazon.co.uk bestellen.
Toch ga ik voor zo'n bedrag liever naar een winkel in de buurt, Maar die zitten momenteel allemaal rond de €500,-.
Is een gebruikte geen optie? Op Marktplaats is echt wel een nette 70-300 VR te vinden voor rond de 300 Euro. Dat zou ik zelf waarschijnlijk nog liever doen.Sato schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:28:
[...]
Toch ga ik voor zo'n bedrag liever naar een winkel in de buurt, Maar die zitten momenteel allemaal rond de €500,-.
Een tweedehands exemplaar is ook een optie, maar het aanbod in AF-S versies was niet zo heel groot toen ik gisteren keek. (Marktplaats.)
Daarbij komt dat ik een tweedehands lens het liefst zelf ophaal zodat ik deze eerst kan bekijken/uitproberen,
En momenteel worden er in mijn directe omgeving helaas geen aangeboden.
Andere opties zijn afwachten tot de prijs weer zakt of een 55-200/55-300 kopen,
Nu heb ik er geen haast mee dus voorlopig wacht ik het nog wel even af.
Daarbij komt dat ik een tweedehands lens het liefst zelf ophaal zodat ik deze eerst kan bekijken/uitproberen,
even aan het pielen met diverse objectieven (ben nog redelijk nat achter de oren, dus vergeef me beginnersfouten)
doel: welke betaalbare lens / voor mij beschikbaar voldoet voor goede productfotografie
Foto's zijn gemaakt onder gelijke omstandigheden, daglicht vlakbij, uit het handje, geen flits
Alles JPEG, en gecropt tot 800
D7000 + 18-105 kitlens, f/5,6, 105mm

D7000 + 50mm 1.8D, f/4,0

D7000 + 40mm AF-S micro DX, f/4,0

crops:
kit @105mm

50mm

40mm

echt mooi lensje die 40mm
dit is al vanaf redelijke afstand
van heul dichtbij kun je de vezels eenvoudig tellen.
doel: welke betaalbare lens / voor mij beschikbaar voldoet voor goede productfotografie
Foto's zijn gemaakt onder gelijke omstandigheden, daglicht vlakbij, uit het handje, geen flits

D7000 + 50mm 1.8D, f/4,0

crops:
kit @105mm

50mm

40mm

echt mooi lensje die 40mm
dit is al vanaf redelijke afstand
van heul dichtbij kun je de vezels eenvoudig tellen.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 29-11-2011 15:07 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als ik op MP kijk zie ik er anders best wat staan in diverse delen van het land? Je moet wel even goed opletten welke lens ze precies aanbieden natuurlijk, MP adverteerders laten wel eens een term weg. De 70-300 VR is altijd AF-S en een AF-S 70-300 heeft altijd VR. De AF-D 70-300G moet je inderdaad mijden als de pest
Verwijderd
Niet zoeken naar de AF-S versie van de 70-300, maar naar de VR versie. Dat is dezelfde lens, maar in heel wat advertenties die ik vandaag bekeek, waren ze de melding AF-S vergeten, of stond er bijvoorbeeld AFS. Die VR is wat dat betreft een stuk consistenter. Er stonden (vandaag) best een aantal leuke tussen, maar niet voor mij, ik was op zoek naar wat anders.Sato schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:49:
Een tweedehands exemplaar is ook een optie, maar het aanbod in AF-S versies was niet zo heel groot toen ik gisteren keek. (Marktplaats.)
@PAQ: Hebben we niet... Nu ja, je 50 mm is niet goed gefocust, dat is duidelijk. Afgezien daarvan weet ik niet goed wat voor hulp je nu zoekt.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2011 15:07 ]
Goede productfotografie staat of valt met goede verlichting. Zolang het niet om echt macrowerk gaat maakt het dan niet zoveel uit wat voor lens je gebruikt. Toverwoorden zijn eigenlijk veel en diffuus licht en een grote scherptediepte.paQ schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:02:
even aan het pielen met diverse objectieven (ben nog redelijk nat achter de oren, dus vergeef me beginnersfouten)
Foto's zijn gemaakt onder gelijke omstandigheden, daglicht vlakbij
[afbeelding]
D7000 + 50mm 1.8D, f/4,0
[afbeelding]
[afbeelding]
crops:
kit @105mm
[afbeelding]
50mm
[afbeelding]
40mm
[afbeelding]
akkoord, maar ik zit met een reeks zeer gedetailleerde producten.Metten schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:08:
[...]
Goede productfotografie staat of valt met goede verlichting. Zolang het niet om echt macrowerk gaat maakt het dan niet zoveel uit wat voor lens je gebruikt. Toverwoorden zijn eigenlijk veel en diffuus licht en een grote scherptediepte.
waaronder dit carbonweefsel, maar met name houtfineren met ontzettend veel detail.
maar inderdaad, met flits van boven is het licht super, en kun je ontzettend snel schieten.
Vanaf 1 zijkant 2 lampjes erop en klaar
die 40mm lens maakt wel knappe plaatjes van mensen bijv op 2 meter afstand, en je kunt echt ridicuul dichtbij een haarscherpe foto klikken van een detail. Maakt hem dus heel goed inzetbaar!
mooie plaatjes buiten, leuke snip snap lens voor onderweg, maar ook uitstekend voor detailfoto's dichtbij.
/blij mee

Oh er is zeker niets mis met die 40mm micro hoor, die is ook voor dit doeleinde zeker heel geschikt. Je hebt alleen meer aan een goede (studio) flitssetup en je kitlens dan aan een dergelijke lens en de ingebouwde of helemaal geen flitser.paQ schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:13:
[...]
akkoord, maar ik zit met een reeks zeer gedetailleerde producten.
waaronder dit carbonweefsel, maar met name houtfineren met ontzettend veel detail.
maar inderdaad, met flits van boven is het licht super, en kun je ontzettend snel schieten.
Vanaf 1 zijkant 2 lampjes erop en klaar
die 40mm lens maakt wel knappe plaatjes van mensen bijv op 2 meter afstand, en je kunt echt ridicuul dichtbij een haarscherpe foto klikken van een detail. Maakt hem dus heel goed inzetbaar!
mooie plaatjes buiten, leuke snip snap lens voor onderweg, maar ook uitstekend voor detailfoto's dichtbij.
/blij mee
Juist als je veel details goed wilt vastleggen zal je vaak moeten afstoppen naar F11 of F16 zodat het hele product scherp is. En daar heb je dan veel licht voor nodig uiteraard
nou die kitlens valt mee heel erg mee zelfs, alleen moet je ook veel stiller zitten hahaha
Dat vind ik zelf nu zo prettig aan die 40mm lens. Deze foto is van best een afstand genomen, en het resultaat na ver inzoomen vind ik echt nog super!
@Dickah:
als je met dergelijke lenzen heel dichtbij komt, krijg je een erg forse scheiding in focale afstanden.
Ik moet dus een beetje een gulden middenweg zien te vinden tussen "niet te dichtbij komen" en "niet te ver" om zo detail te verliezen
mickey-mouse studioflitsset is onderweg trouwens
Dat vind ik zelf nu zo prettig aan die 40mm lens. Deze foto is van best een afstand genomen, en het resultaat na ver inzoomen vind ik echt nog super!
@Dickah:
als je met dergelijke lenzen heel dichtbij komt, krijg je een erg forse scheiding in focale afstanden.
Ik moet dus een beetje een gulden middenweg zien te vinden tussen "niet te dichtbij komen" en "niet te ver" om zo detail te verliezen
mickey-mouse studioflitsset is onderweg trouwens
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 29-11-2011 15:23 ]
En daarom wordt ook heel veel gebruik gemaakt van de langere microlenzen. Stel dat jij alleen de uitsnede nodig hebt die je nu gecropt hebt, moet je een stuk dichter naar het voorwerp toe komen dan je nu hebt gedaan, wat betekent dat je minder licht beschikbaar hebt. Afhankelijk van je producten en afstand daartoe kan een 40mm ook onhandig zijn.
de crops waren ter illustratieKrylinck schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:23:
En daarom wordt ook heel veel gebruik gemaakt van de langere microlenzen. Stel dat jij alleen de uitsnede nodig hebt die je nu gecropt hebt, moet je een stuk dichter naar het voorwerp toe komen dan je nu hebt gedaan, wat betekent dat je minder licht beschikbaar hebt. Afhankelijk van je producten en afstand daartoe kan een 40mm ook onhandig zijn.
dit is een afstand die eerder zal voorkomen:

(weer die 50mm lens, flits van boven, Nikon D300)
En ineens herken ik wat het is.
Heb nog wel 's een productaanvraag bij je gedaan, maar da's een ander verhaal. 
Even serieus, op zich is dat een prima lengte. Misschien dat je 'm nog een stukje zou croppen, maar de foto komt naar ik aanneem niet op 100% op de site te staan. Belichting is in dat geval vele malen belangrijker dan scherpte. Ik zie niet waar je nog veel kunt verbeteren aan de bovenstaande foto. Met een flitsset zal het waarschijnlijk gemakkelijker zijn om dat harde flitslicht aan de bovenkant van de in-ear niet te laten ontstaan en je zult ook een stuk minder slagschaduw zien als je de verlichting goed positioneert. Qua lenzen hoef je denk ik niet zoveel, tenzij je het graag wilt. Dan zou ik echter intuïtief eerder voor de Nikkor 85/2.8 micro gaan.
Even serieus, op zich is dat een prima lengte. Misschien dat je 'm nog een stukje zou croppen, maar de foto komt naar ik aanneem niet op 100% op de site te staan. Belichting is in dat geval vele malen belangrijker dan scherpte. Ik zie niet waar je nog veel kunt verbeteren aan de bovenstaande foto. Met een flitsset zal het waarschijnlijk gemakkelijker zijn om dat harde flitslicht aan de bovenkant van de in-ear niet te laten ontstaan en je zult ook een stuk minder slagschaduw zien als je de verlichting goed positioneert. Qua lenzen hoef je denk ik niet zoveel, tenzij je het graag wilt. Dan zou ik echter intuïtief eerder voor de Nikkor 85/2.8 micro gaan.
die harde flits bovenin is van een flitsset.
Maar die helpt me ook de vorm aan te geven. Maakt het net wat organischer (minder plat in elk geval)
Maar die helpt me ook de vorm aan te geven. Maakt het net wat organischer (minder plat in elk geval)
@paQ: misschien dat je hier nog wat informatie kunnen vinden die je nodig hebt.
Ik snap de vraag wel, want vorige week was de goedkoopste in de pricewatch namelijk 369,- ik had namelijk ook mijn zinnen gezet op deze lens dus hield hem al een tijdje in de gaten. Balen dit.Fiber schreef op zondag 27 november 2011 @ 11:30:
[...]
Ik snap je vraag niet helemaal, bij Redcoon staat hij nog steeds voor 430 Euro... pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR Die bovenste prijs is helaas een foutje in de pricewatch.
Kan jij of iemand mij uitleggen waarom focussen dan moeilijk is?KappuhH schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:25:
[...]
Nadeel hiervan is dat je scherptediepte op je D90 door de zoeker maar vanaf F2.8 kunt beoordelen. Je zult dus ongetwijfeld foto's krijgen waar de focus verkeerd ligt.
helpt een katzeye hiermee?
Ik overweeg een d90 met 2 lenzen aan te schaffen, wss twee primes.
35mm en 85mm.
maar ben er nog niet uit over welk merk ( nikon of samyang) / (Af of M)
wat zijn de nadelen van manueel focussen?
Ik ben er ook (nog) steeds niet uit....HyperTrophy schreef op woensdag 30 november 2011 @ 08:25:
[...]
Kan jij of iemand mij uitleggen waarom focussen dan moeilijk is?
helpt een katzeye hiermee?
Ik overweeg een d90 met 2 lenzen aan te schaffen, wss twee primes.
35mm en 85mm.
maar ben er nog niet uit over welk merk ( nikon of samyang) / (Af of M)
wat zijn de nadelen van manueel focussen?
Wil graag die 85mm 1.4 van Samyang... alleen weerhoud het lastige handmatig focussen me hiervan op F1.4 wat heeeeel moeilijk schijnt te zijn...
Dan is er ook nog de 35mm 1.4 van Samyang, ook handmatig, maar wel makkelijker omdat het een korter brandpuntafstand is... Maar die is dan weer niet zo'n bokeh koning als de 85mm schijnbaar... pff
Met het oog op de toekomst (fullframe) wat zou dan een wijze keuze zijn?
Gaan voor de Samyang... of toch maar doorsparen voor een Nikon/Sigma?
Want 1.4 is zo lekker!
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Is de bokeh daarvan lekker smooth?jvdgeest schreef op woensdag 30 november 2011 @ 08:53:
Heb je écht die 1.4 nodig? De Nikon 35/1.8 is ook een prachtige lens en veel betaalbaarder..
Laat ik het zo stellen... ik wil graag een goede portret lens voor gezicht + schouders...
En met het oog op de toekomst FF, is die Nikon 35 1.8 toch niet echt geschikt lijkt me?
Nee, maar da's zo'n lensje dat als je 'm netjes houdt en de doos bewaart je 'm zo voor 75% weer kwijt kan.
Handmatig scherpstellen.. probeer het 's met een snelle lens. Vroeger met een instelwig was het prima te doen, met het matglas en de focus dot van tegenwoordig is het een hele klus
Handmatig scherpstellen.. probeer het 's met een snelle lens. Vroeger met een instelwig was het prima te doen, met het matglas en de focus dot van tegenwoordig is het een hele klus
Verwijderd
Ik heb geen 35 mm en als je die met het oog op de toekomst wilt gaan aanschaffen, houd er dan rekening mee dat je de juiste versie moet aanschaffen. De meest populaire 35 mm met AF-S is namelijk alleen geschikt voor crop.
Als je alleen maar een 35mm en een 85mm aan wilt gaan schaffen, dan zou ik er toch voor kiezen om hier lenzen te willen die ook AF doen. Waarom? MF is natuurlijk best goed te doen, en dat kon men vroeger ook uitstekend, maar toch is het niet voor niets dat tegenwoordig vrijwel alle lenzen ook AF kunnen. Om even snel een foto te maken, is dat toch verdomd handig.
Hoe dik je DOF is als je gebruik maakt van een 85 mm f1.4, kan ik je niet laten zien. Maar als je ook tevreden bent met een 85 f1.8, wil ik die best een keer MF zetten en dan mag je best proberen wat dat oplevert in combinatie met jouw body of een body die ik heb liggen. Doe maar een DM als je interesse hebt. Ik heb trouwens ook nog wel een aantal andere primes liggen, waarvan sommige ook gewoon geen AF willen doen, dus dan kan je dat ook een keer proberen. Bijvoorbeeld 24, 28, 135 mm. En deze lenzen dateren
Ik vind primes heel leuk om mee te spelen. En als ik dan toch bezig ben, dan wil ik meestal best even overwegen om MF te gaan. Echter ook met primes vind ik het toch wel handig om AF te hebben, zodat bijvoorbeeld ook mijn vrouw een foto kan maken.
Als je alleen maar een 35mm en een 85mm aan wilt gaan schaffen, dan zou ik er toch voor kiezen om hier lenzen te willen die ook AF doen. Waarom? MF is natuurlijk best goed te doen, en dat kon men vroeger ook uitstekend, maar toch is het niet voor niets dat tegenwoordig vrijwel alle lenzen ook AF kunnen. Om even snel een foto te maken, is dat toch verdomd handig.
Hoe dik je DOF is als je gebruik maakt van een 85 mm f1.4, kan ik je niet laten zien. Maar als je ook tevreden bent met een 85 f1.8, wil ik die best een keer MF zetten en dan mag je best proberen wat dat oplevert in combinatie met jouw body of een body die ik heb liggen. Doe maar een DM als je interesse hebt. Ik heb trouwens ook nog wel een aantal andere primes liggen, waarvan sommige ook gewoon geen AF willen doen, dus dan kan je dat ook een keer proberen. Bijvoorbeeld 24, 28, 135 mm. En deze lenzen dateren
Ik vind primes heel leuk om mee te spelen. En als ik dan toch bezig ben, dan wil ik meestal best even overwegen om MF te gaan. Echter ook met primes vind ik het toch wel handig om AF te hebben, zodat bijvoorbeeld ook mijn vrouw een foto kan maken.
Verwijderd
De Nikon 35 f1.8 AF-S is een croplens. Je krijgt dus aardig wat vignetering als je die op een FF body schroeft. Of beter je kunt aardig wat vignetering verwachten in bepaalde gevallen. Daarnaast is het verschil in beeldhoek bij wijdhoek lenzen een stuk duidelijker dan bij tele(achtige) lenzen. Een 35 mm op FX zal zich dus meer "anders" gedragen dan een 85 mm of een 180 mm.Vis schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:40:
En met het oog op de toekomst FF, is die Nikon 35 1.8 toch niet echt geschikt lijkt me?
Ik kan me goed voorstellen dat een 35 mm op FX helemaal niet doet wat jij er van verwacht, als hij dat wel goed doet op DX. Kortom ik zou er ook rekening mee houden dat je die lens juist wellicht niet toekomstvast wilt kopen. Ben je niet blij met de Samyang, dan lever je daar veel meer op in (in de zin van %) dan op een goed gehouden nikkor lens.
Nog geen antwoord:
is het niet te doen om goed te (manueel) focussen bij minder dan f/2.8?
wat is nu het nadeel van manueel focussen, snelheid?
Het maakt mij vrij weinig uit dat mijn vrouw er niet mee overweg kan overigens
wat is nu het nadeel van manueel focussen, snelheid?
Het maakt mij vrij weinig uit dat mijn vrouw er niet mee overweg kan overigens
Hmmz ok thnx voor de uitleg...
Ik denk dat 85mm een betere afstand zal zijn, ook op de toekomst gericht dus..
Misschien wordt het dan wel de Nikor 85mm 1.8D
Verwijderd
Dat ligt een beetje aan de lens (brandpuntsafstand, korter is makkelijker) en de omstandigheden. (Meer contrast maakt het makkelijker, maar ook meer afstand maakt het makkelijker.)HyperTrophy schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:59:
Nog geen antwoord:
Om een idee te krijgen van je DOF is dit wellicht een handige link. Hoe dunner je DOF, hoe moeilijker het is om te zien of je "goed" zit.
Wat verder meespeelt is de leeftijd van de lens. Kortom is deze gemaakt met MF in gedachte of niet. Nieuwe lenzen, met AF-S motoren, hebben vaak een "korte slag". Dat wil zeggen dat je maar een klein stuk hoeft te draaien om van de maximale naar minimale scherpstelling te komen. Wat oudere lenzen, hebben vaak een wat ruimere slag. Het is dan dus makkelijker om scherp te stellen met de hand.
Er is dus geen eenduidig antwoord op je vraag. Bij sommige lenzen is handmatig scherpstellen op f5.6 (kitlens 18-55 op 55 mm) al bijna niet te doen, terwijl het voor andere lenzen op f2 goed te doen is. (35 mm f2.0 AIs)
Ja, maar ook het punt dat het soms gewoon heel erg moeilijk is. Zeker in situaties waar je weinig licht en/of contrast hebt, lukt het de sensor soms nog wel om scherp te stellen, maar lukt jou dat gewoon niet.wat is nu het nadeel van manueel focussen, snelheid?
Tja, daar kan ik niet over oordelen. Maar als iemand aangeeft te overwegen om twee primes te kopen die alleen MF bruikbaar zijn, kan dat wel een belangrijke overweging zijn. Vandaar dat ik die toch even naar voren wil halen.Het maakt mij vrij weinig uit dat mijn vrouw er niet mee overweg kan overigens
... maar werkt ook op een full-frame bodyVerwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:53:
[...]
De Nikon 35 f1.8 AF-S is een croplens.
Had Samyang z'n 85 f1.4 niet laatst een update gegeven voor de Nikon mount versie en met een AF confirm chip uitgerust? Had het ergens gelezen, maar kan het zo gauw niet terug vinden. Hier wel een andere link waar het ook gemeld wordt.Vis schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:59:
Daarnaast schijnt de Sigma 85 f1.4 ook wel een fijne lens te zijn met mooie bokeh.
Om te beginnen lijkt me dat een mooie lens, tweedehands voor niet al te veel op de kop te tikken en ook weer door te verkopen voor vrijwel de zelfde prijs mocht je toch over willen stappen naar de Nikkor/Sigma f1.4 variant.Vis schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:59:
Hmmz ok thnx voor de uitleg...
Maar als ik kijk naar portretten en de gebruikte diafragma waardes is het niet zo dat je 1.4 persé nodig hebt. f1.8 of f2, zie ik vaker voorbij komen dan f1.4
Klopt... al enige tijd een special Nikon versie (AE)henkie196 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 10:39:
[...]
Had Samyang z'n 85 f1.4 niet laatst een update gegeven voor de Nikon mount versie en met een AF confirm chip uitgerust? Had het ergens gelezen, maar kan het zo gauw niet terug vinden. Hier wel een andere link waar het ook gemeld wordt.
Daarnaast schijnt de Sigma 85 f1.4 ook wel een fijne lens te zijn met mooie bokeh.
Ja maar het feit dat je 1.4 tot je beschiking hebt is ook zeer handig... je hoeft het idd niet te gebruiken.Pat-Juh schreef op woensdag 30 november 2011 @ 10:43:
[...]
Om te beginnen lijkt me dat een mooie lens, tweedehands voor niet al te veel op de kop te tikken en ook weer door te verkopen voor vrijwel de zelfde prijs mocht je toch over willen stappen naar de Nikkor/Sigma f1.4 variant.
Maar als ik kijk naar portretten en de gebruikte diafragma waardes is het niet zo dat je 1.4 persé nodig hebt. f1.8 of f2, zie ik vaker voorbij komen dan f1.4.
En als die Samyang op laten we zeggen 2.8 prima handmatig is scherp te stellen voor portretten, dan is die bokeh nog 5x mooier dan die van de nikor 85mm 1.8 (de foto voorbeelden spreken voor zich)
Trouwens het schijnt dat de Samyang voor een FF camera 'makkelijker' handmatig te bedienen is, omdat een FF een beter zoekerbeeld heeft dan een crop zoals de D90.
Damn.. mn keuze wordt steeds moeilijker...
aan de andere kant, AF is zo ontiegelijk handig bij bewegende onderwerpen...
Dunne DOF focus zou moeilijker zijn, klinkt logisch, maar
"eenvoudig" op te lossen met een focus screen? Daarnaast vraag
ik me af of de viewfinder groot genoeg is om dit met het oog te
zien? of dat je toch liever via Live-view ziet?
Daarnaast rijst de vraag of/hoe ik op internet kan zien in bv webshops/fabriekwebsites hoe groot de slaggrootte is van de focusring
"eenvoudig" op te lossen met een focus screen? Daarnaast vraag
ik me af of de viewfinder groot genoeg is om dit met het oog te
zien? of dat je toch liever via Live-view ziet?
Daarnaast rijst de vraag of/hoe ik op internet kan zien in bv webshops/fabriekwebsites hoe groot de slaggrootte is van de focusring
[ Voor 79% gewijzigd door HyperTrophy op 30-11-2011 11:02 ]
Nu het toch over Samyang lenzen gaat... ze hebben hun 8mm fisheye nu ook van zo'n AE chip voorzien: http://www.dpreview.com/news/2011/11/25/samyang8nikon.
Wel zo handig voor iedereen met een D90/D5100 of lager.
True...Metten schreef op woensdag 30 november 2011 @ 11:19:
Nu het toch over Samyang lenzen gaat... ze hebben hun 8mm fisheye nu ook van zo'n AE chip voorzien: http://www.dpreview.com/news/2011/11/25/samyang8nikon.
Alleen het zou nog handiger zijn als Samyang gewoon lenzen maakt met AF
Als de prijs dan 200 euro omhoog zou gaan voor een 85mm 1.4, had ik het er graag voor over!
(weet ook zeker dat samyang dan marktleider zal worden uiteindelijk)
De geruchten worden trouwens steeds sterker dat Nikon zn 85/1.8D zeer binnenkort een opfrisser gaat geven en er een 85/1.8G AF-S van maakt, net zoals ze met de 50/1.8 hebben gedaan. Als die ook ronde diafragmabladen krijgt net als de 50mm weet ik wel wat ik aan ga schaffen..
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dit topic is gesloten.
Let op:
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport!
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport!