Als ik een vergelijking maak tussen Nikon en Sigma lenzen, dan vergelijk ik eigenlijk standaard de 70-200 f2.8 lenzen, dus de Sigma 70-200 f2.8 (non macro, non OS) en de Nikon 70-200 f2.8 VR. Want dat zijn de twee sigma lenzen die hetzelfde bereik (en die ik in bezit heb gehad) hebben en een beetje vergelijkbaar zijn. De Nikon doet het optisch gewoon net een fractie beter.
Ook vergelijk ik graag de Sigma 28-105 met de Nikon 24-120, wederom hetzelfde bereik. Echter de Sigma is een f4.0 lens en de Nikon een variabel diafragmalens met VR, dat dan weer wel. Ook daar laat de Sigma het optisch liggen tegenover de Nikon. Hoewel ik de f4.0 wel handiger vind dan het variabele diafragma van de Nikon.
Als ik Sigma en Nikon lenzen vergelijk, probeer ik dus naar lenzen te kijken die volgens mij vergelijkbaar zouden moeten zijn. En ja, soms maakt Sigma dan betere lenzen. In de tijd dat de 70-300 VR van Nikon nog niet uit was, was er in het 70-300 segment maar 1 goede keus, namelijk de Sigma 70-300 APO. Die was optisch gewoon veel beter dan de Nikon 70-300 G (en ook de toen nog verkrijgbare Nikon 70-300 D).
Maar goed, door de bank genomen, is het gewoon zo dat als je Nikon en Sigma lenzen gaat vergelijken (en dat dus een beetje verantwoord doet, dus in het XX of in het XXXX euro segment en niet Sigma's uit het XX euro segment vergelijkt met Nikon lenzen uit het XXXX euro segment) dan zie ik de volgende correlatie:
Prijs van de Sigma lens is significant lager dan de prijs van de vergelijkbare Nikon lens. (En ja, er zijn uitzonderingen.)
Kwaliteit van de Sigma lens is niet altijd vergelijkbaar met de prijs van de Nikon lens. (En ja, hier zijn ook uitzonderingen.)
Inderdaad, Sigma heeft ook een aantal lenzen waarvoor Nikon geen alternatief heeft. Maar dat is omgekeerd ook zo. Zo heeft Canon ook een aantal lenzen die "wij" niet hebben en omgekeerd. Zo mis ik nog steeds een goed alternatief voor de Nikon 24-120. En ja, die 15 mm die het Canon alternatief korter is, is voor mij zodanig belangrijk, dat het geen alternatief is.