Toon posts:

[Verzamel] Objectfotografie

Pagina: 1
Acties:

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 20:11

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter

Objectfotografie

Inhoudsopgave
Inleiding
Omdat er nog geen topic voor dit onderwerp aanwezig was in FVM is in overleg met Universal Creations besloten dit topic te starten.

Waar is dit topic voor bedoelt

Voor alle foto's van objecten/voorwerpen waarvoor geen apart topic aanwezig is in FVM. Dit geld niet alleen voor studio productfoto's, maar ook foto's van gebruiksvoorwerpen, decoratieve objecten enz. gemaakt in het dagelijks leven.

Gezocht: Mede-auteurs
Ik ben zelf nog geen ervaren/bedreven fotograaf maar zou toch graag wat tips en trucs e.d. plaatsen in de openingspost. Daarom ben ik dan ook op zoek naar Mede-auteurs voor dit topic.

Mocht je hier interesse in hebben neem dan even contact met me op via DM

Op dit moment zijn er geen mede-auteurs.

(Vuist)regels
Een aantal punten uit de FVM FAQ:

Voor de topics binnen FVM hanteren we een aantal eenvoudige regels.
  • Zorg ervoor dat je foto's maximaal 640 pixels breed zijn. Breder zorgt ervoor dat er een rode balk onder je foto's wordt geplaatst waardoor de pagina verspringt tijdens het laden, hetgeen heel irritant is. Wij zullen je post creatief bewerken als je bredere foto's plaatst!
  • Nummer je foto's zodat er bij het reageren eenvoudig naar gerefereerd kan worden.
  • Geef een korte beschrijving van de locatie / onderwerp.

Voor wat hoort wat: Geef commentaar op foto's van je voorgangers

Het is eigenlijk al min of meer een stukje "algemeen beleid" binnen FVM, maar omdat het nogal eens vergeten wordt :

We zijn hier niet alleen om onze "pronkstukjes" te tonen, maar ook om te leren van de mening/opmerkingen van anderen. Daarom zullen er maar weinig mensen zijn die het niet fijn vinden om (al dan niet opbouwende) kritiek/opmerkingen op hun geplaatste foto's te krijgen.

Neem daarom als je foto's plaats even de moeite om naar de foto's van je voorgangers te kijken en deze van commentaar te voorzien. Je zal zien dat mensen je hier dankbaar voor zijn en ook sneller op je eigen foto's zullen reageren.

Voorzie, indien nodig, je eigen foto's ook van commentaar

In sommige gevallen is het wellicht belangrijk om commentaar/opmerkingen bij je eigen foto's te plaatsen. Schroom je dan ook niet om je eigen foto's te voorzien van kritiek, of juist van een complimentje aan jezelf met daarbij de reden waarom jij denkt dat het zo'n geslaagde foto is.

Voorbeelden

Curled Corona by Floris Bosman

Retro camera collection by Floris Bosman

Toy car by Floris Bosman

[Voor 34% gewijzigd door floriske.nl op 02-06-2011 09:11]

Tweakblog - www.floriske.nl

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:21
Een intressant topic :)

Ik had deze foto gemaakt van me nieuwe lens. Doormiddel van een wit a4tje schuin tegen de muur en via een wit a4tje flitsen (externe fliters omhoog gericht met daarboven a4tje)

New Canon 70-200 F4L USM by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr

• Xedev
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 21:03

http://www.flickr.com/pho...@N07/5684026775/lightbox/

Op m'n leren bank, flits via plafon.

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:18

Milo.

klik

Hey, leuk topic! Ik zal later zeker wat dingetjes posten.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:21
@XtrmEend: Het object is niet helemaal scherp. Verder vindt ik het weinig bijzonders.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sweebee schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 12:25:
Een intressant topic :)

Ik had deze foto gemaakt van me nieuwe lens. Doormiddel van een wit a4tje schuin tegen de muur en via een wit a4tje flitsen (externe fliters omhoog gericht met daarboven a4tje)

[afbeelding]
New Canon 70-200 F4L USM by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr
Was een mooie foto geweest als de lens niet een beetje afgekapt was :)

Leuk topic dit !!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 07:40

Shaggy

Misantroop pur sang

Interessant topicje :) Zeker even volgen :)

Hier iets van mijn hand.

Making an ass of myself since the 70's

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Interessant topic inderdaad, maar laten we alsjeblieft het niveau wat hoger leggen dan de lenzen- en lenskappen-(test)foto's van de eerste twee reacties :P

The devil is in the details.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Alleen de regel in de TS van "post minimaal 4 foto's, maximaal 12" Lijkt me ietwat overdreven. Als ik iedere keer 4 foto's moet posten wordt er niet interessanter op denk ik, zeker in deze tak van fotografie.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:24
Ehm, nee dat lijkt mij ook wat overdreven. Maar het F&V beleid is hier verder natuurlijk wel van toepassing, en probeer ook commentaar te geven op je voorganger, dat houdt dit topic ook nuttig :)

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:52

Aight!

'A toy robot...'

Leuk topic zeg, de openingsfoto met de vorken vind ik gaaf!

@shaggy8675 vind de verpakkingen erg mooi, maar ik zou ze liever iets meer uit elkaar hebben gezet.

Mijn bijdrage:

Vork & Mes by mikallovich, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

@ Aight, nette foto. Bord oogt wat blauwig, en boven het bord loopt een soort schaduwlijn door lijkt het. Verders gewoon een keurig plaatje.

Hier een paar oudere van mijn hand.

1.

2.

3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 16:59
@shaggy8675, ik kan alleen maar wat commentaar geven op foto 2. Daar zou ik persoonlijk toch wat meer in het scherpe gebied hebben gefotografeerd, het handvat en de aanhechting van de draadjes van de garde is nu wel heel erg wazig waardoor het voor mij een onrustig beeld geeft met de schaduwen.

Nou mijn inzet voor de categorie in het dagelijkse leven.

Een terrasje naast de tower bridge in londen met typisch engels weer. Ik vond hem zelf bij thuiskomst onder het scrollen tussen alle foto's best wel mooi. Maar ik hoor graag jullie professionelere commentaar en hoe ik het eventueel beter zou kunnen doen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
sweebee
- Vrij standaard, je ziet een lichte verkleuring in de lensdop, waarschijnlijk van de tafel. Probeer eens een interessanter standpunt, of spannendere belichting.

XtrmEend
- Een Canon lensdop op een leren bank, met incorrecte witbalans. Wat vind jij mooi aan deze foto?

shaggy8675
- Erg leuk gedaan. Lekkere kleurtjes, maar ook heerlijk licht, ik word al vrolijk van het kijken naar deze foto. Enige jammer is dat hij wat balans mist. Rechtsboven zit een groot wit gat, terwijl de rest wel iets toont.

Aight!
- Op zich een interessant idee, maar een weinig spannende uitvoering. Schoon bord en bestek, zachte schaduwen. Leuke foto voor een stocksite, maar mist eigenlijk wat spanning. Check eens deze foto van André Kertész.

shaggy8675
- De eerste foto is saai, wel heel duidelijk, maar opzich fotografisch niet interessant.
De tweede foto is een stuk interessanter, ik ga meteen fantaseren over gerechten waar ik een garde bij zou kunnen gebruiken. Wel zorgt de bokeh in dit geval voor een iets onrustig beeld.
Foto drie vind ik vanwege zijn symmetrie erg gaaf, maar het doet ook wat leeg aan. Misschien met gevulde glazen, of een gekleurde achtergrond zou hij nog sterker kunnen zijn.

sweetdude
De focus ligt meer op het weer dan op het eigenlijke terras. Het is zeker geen slecht beeld, maar een close-up op één stoel zou misschien sterker zijn geweest.

Alweer twee jaar geleden genomen tijdens de lessen studiofotografie. Oude Mamiya 645j middenformaat camera.

De setup was 1 softbox van links, met een reflectiescherm rechts. De camera staat op een zilveren reflectiescherm, met wit papier als achtergrond.

Ik denk dat ik binnenkort even mijn tafel in moet richten als product studiootje. Het is namelijk ontzettend leuk om je licht perfect te krijgen voor een product.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 14:32

EXX

EXtended eXchange

Wat een fraaie foto!.

Laat ik zelf ook maar eens wat posten:

Een massief glazen object in de vorm van een zandloper. Gemaakt zonder flits, mbv alleen een halogeenlampje.

[Voor 20% gewijzigd door EXX op 03-06-2011 23:04]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03-2022
Bekijk dit voor de grap eens ;)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Aha, das informatief. Altijd goed. :)

[Voor 4% gewijzigd door EXX op 04-06-2011 00:01]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Goed om te zien dat er in ieder geval interesse is voor het topic, dan is het werk voor de FP in ieder geval niet voor niets geweest ;)

Ik heb een aantal opmerkingen in ieder geval doorgevoerd in de FP.

@sweebee: objectieven zijn op zich een interessant onderwerp, echter vind ik in dit geval ook de uitsnede wat te krap.

@XtrmEend: jammer dat de witbalans niet helemaal naar behoren is en het onderwerp doet me persoonlijk ook weinig, het leer op zich zonder de lensdop doet me meer dan de 2 samen.

@shaggy8675: Een smakelijke foto! goed gebruik gemaakt van de witruimte!

@aight!: leuke compo en deze zou zeker niet misstaan op een stocksite, ik vind echter ook de belichting wat aan de zachte kant.

@shaggy8675: 1 en 2 doen me niet veel, bij 2 vind ik de bokeh voornamelijk erg onrustig, nr. 3 daarentegen vind ik zeer geslaagd, de kleurzweem doet goed zijn werk en maakt er ondanks het strakke onderwerp toch een sfeervolle plaat van.

@sweetdude: de nadruk ligt niet echt ob het "object" op de foto, daarom weet ik niet of dit het juiste topic is voor deze plaat. Ik vind hem echter wel geslaagd en een mooie sfeer neerzetten!

@wolfensteijn: Mooie plaat! Volgende keer wel even met de stofdoek rond ;)

@EXX: Glas is erg lastig vast te leggen, dat bewijst deze foto maar weer eens, ik mis de vorm van het object een beetje, ik zou een decentrale of diagonale compositie kiezen, verder wel een onderwerp dat volgens mij de moeite waard is om verder mee te experimenteren!
Aight! schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 07:46:
Leuk topic zeg, de openingsfoto met de vorken vind ik gaaf!

...
Thx! Ik zal bij deze ook nog even de niet uitgesneden versie posten:

Plastic Forks by Floris Bosman

De zwarte lijn aan de onderzijde wordt op eoa manier veroorzaakt door het CMS dat ik gebruik voor mijn gallery, zal eens kijken of ik dit verholpen krijg.

en hier nog eentje als aanvulling op het topic:

Doggy style by Floris Bosman

[Voor 6% gewijzigd door floriske.nl op 07-06-2011 12:56]

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

@Floriske die vorken vind ik echt geniaal, maar ze zijn dus van plastic?Die hond ook, mooi dat het hoofd en de staart scherp is en de rest een beetje wazig. Wat gebruik je eigenlijk voor setup?

@Wolfenstein, de reflectie vind ik zeer mooi, maar die korreltjes is dat stof of zand?

@Sweetdude, ik had hem iets rechter gemaakt, dat de tafeltjes horizontaal staan.

En weer eentje van mij kant:

Budget jar by mikallovich, on Flickr

(En ik zie dat ik hem eigenlijk nog even moet photoshoppen, rechts onderin en de achtergrond)

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
@Aight: Het zijn inderdaad plastic vorken, de luxe variant zeg maar ;)

Voor beide foto's heb ik mijn 450D voorzien van Canon 100mm f2.8 usm macro objectief gebruikt. De onderwerpen staan/liggen op een wit vel papier buiten in de zon.

Budget jar: Je foto staat helaas "private" op Flickr.

Leuk onderwerp, maar probeer wat meer te spelen met je compositie (bijv. de regel van derden), objecten worden al snel saai als ze in het midden staan. Daarnaast inderdaad iets meer "vuil" wegpoetsen.

Even een vlugge 5min photoshop van de kleine versie:

• Wolfensteijn
Waarschijnlijk was dat wat stof/zand die uit de camera waren gevallen terwijl ik ermee bezig was. Zo te zien was ik drukker bezig met mijn licht en compositie dan met het schoonhouden van mijn ondergrond. Binnenkort in Photoshop eens kijken of ik die dingen weggepoetst kan krijgen.

EXX
Mooi object, maar mag wel beter gefotografeerd. Die genoemde link biedt al veel mogelijkheden om de rondingen te benadrukken.

floriske.nl
Bij de plastic vorken werkt de herhaling erg goed. Maar het boeit niet of het plastic of metalen vorken zijn. Ik zie het er niet aan af in ieder geval.

Het hondje is geinig, technisch goed uitgevoerd, maar op emotioneel gebied doet het mij niets.

Aight!
Leuke stockfoto, met bewerking inderdaad wel beter. Maar qua uitstraling ietwat saai.

Even een kleine toevoeging. Gisteravond in een nieuwe oefenruimte van een lokaal podium gefotografeerd. Vanochtend even snel een foto bewerkt. Dit moet uiteindelijk een hele serie worden, maar ik moet meer tijd in de nabewerking stoppen.

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Donnie

AKA DonCorleone

Sorry Wolfensteijn maar ik vind dit niet in het objectfotografie topic passen, ik denk bij dit onderwerp meer aan losse onderwerpen in een studio (wel of niet portable) geschoten zoals bv. bovenstaande vorken of glas of camera of iets dergelijks...

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

• Wolfensteijn
Donnie schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:51:
Sorry Wolfensteijn maar ik vind dit niet in het objectfotografie topic passen, ik denk bij dit onderwerp meer aan losse onderwerpen in een studio (wel of niet portable) geschoten zoals bv. bovenstaande vorken of glas of camera of iets dergelijks...
Een kleine quote uit de topicstart
Waar is dit topic voor bedoelt

Voor alle foto's van objecten/voorwerpen waarvoor geen apart topic aanwezig is in FVM. Dit geld niet alleen voor studio productfoto's, maar ook foto's van gebruiksvoorwerpen, decoratieve objecten enz. gemaakt in het dagelijks leven.
Daarnaast is dit object in een studio (vooruit, muziek oefenstudio) gefotografeerd terwijl ik met eigen lichtbronnen aan de gang ben geweest. Het is van mijn kant uit dus niet zomaar een kiekje.

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Donnie schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:51:
Het draait in deze foto duidelijk om het voorwerp, niet om de omgeving, ook in mijn ogen past deze plaat dan ook uitstekend in dit topic!

@Wolfensteijn: Mooie foto, ik vind alleen de achtergrond achter de drumkit wel wat te rommelig tov de linkerhelft van de foto, waardoor de aandacht niet voldoende naar de versterker getrokken wordt.

[Voor 5% gewijzigd door floriske.nl op 10-06-2011 16:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:18

Milo.

klik

EXX,
Inderdaad zoals mcdronkz al geeft als tip in de link.. het is erg lastig met glas, veel oefenen zou ik zeggen want als je het eemaal door hebt kan je echt leuk werken met kleuren etc.

Floriske,
1 Hmm ik weet het niet, de schaduw valt wel erg op, met name bij de vorkstelen vind ik hem wel storend, bij de vorktanden zelf snap ik het idee wel.
2 Erg creatief gedaan de schaduw, ook lekker scherp ook vergeleken met het achterlijf/poten. Grappige foto.

Aight!,
Zoals al opgemerkt wordt is die wat saaiig, misschien als je er twee of drie opgestapelde muntjes ernaast legt dat het wat levendiger oogt?

Wolfensteijn,
Helaas zie ik je foto niet meer.

Hier dan een probeersel van mij.. zwarte achtergrond is toch lastiger dan ik dacht als je alles wat scherp wilt hebben en de achterwand (zwart papier) te dichtbij zit. Tips altijd welkom.

Canonet 28 by Ivan Milo, on Flickr

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf90
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-09-2022
De achtergrond is natuurlijk bij lang en na niet zwart, maar dat maakt de foto naar mijn idee niet minder. Ik vind hem erg geslaagd, hij staat er zo te zien ook haarscherp op. Verder is het object natuurlijk ook gewoon mooi :)

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-05 17:14

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:48
Heel erg leuk topic, ik zie hem nu pas. Al is het afentoe lastig of je credits moet geven aan de fotograaf voor de foto of aan het object omdat het zo mooi of vreemd is ;)

@t1mmy, mooi effect in de lens, maar verder wel wat donker, hij "blend" hier weg in de achtergrond...

@milo, ik heb daar ook altijd last van, maar is ook HEEL erg lastig om met "in camera" goed te krijgen, vooral als hij echt op een ondergrond staat. Je zou eens kunnen proberen hem te laten zweven. Met een korte fall-of van je belichting is het makkelijker om de achtergrond zwart te krijgen.

En omdat ik het niet kan laten, hier een paar oudere van mijn hand. Excuses vooraf als ik teveel het abstracte in duik. Soms zou ik bewust NIET een macro lens mogen gebruiken omdat ik altijd te dichtbij ga ;)

Deze heb ik ooit gemaakt voor een Weekly Assignment van Fredmiranda.
Misschien valt dit niet echt in het thema, maar als ik hem zou hernoemen naar "The Object of my Destruction" zou het misschien beter passen ;)

#1 - "Saturday Night, Sunday Morning"

#2 - "All made up"

#3 - Heel erg basic productfotootje, was wel meteen door ~20 webshops geadopteerd als productfoto <_<

Erg oude, misschien eens opnieuw doen... het schaakbord staat nog altijd op mijn werk.
#4 - "Horsies"

[Voor 54% gewijzigd door TweakMDS op 06-07-2011 17:25]

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 21:18
Misschien ook leuk om erbij te vermelden hoe je het een ander opgesteld heb staan, qua flitsers, reflectieschermen etc.
Ben bezig met productfoto's te maken van leren dameslaarzen, is nog best lastig om een 255-255-255 achtergrond te krijgen, iemand tips???

• Aight!

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

@milo vind hem erg geslaagd, mooi onderwerp en mooi scherp!

@t1mmy jammer van de bovenste camera, dat hij een beetje donker is..effect in de lens vind ik wel gaaf!

@sndbasterd, #1 vind ik gaaf, #2 weet ik niet echt wat ik ervan moet denken :P(niet mijn ding denk ik), #3 als het al door 20 web shops is gebruikt weet je wel genoeg :P en #4 vind ik de reflectie zeer mooi. Het oogt zo rustig.

Mijn creatie als een opdracht voor mijn stage bedrijf:

_MG_0378 by mikallovich, on Flickr

_MG_0382 by mikallovich, on Flickr

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-05 22:00
@SndBastard; nummer 1 vind ik de beste. Het out of focus past geweldig bij "Saturday Night, Sunday Morning"!

@Aight!: de tweede vind ik erg geslaagd! doordat de toren scheef en wazig is komt de foto wat speels over. Goed gelukt!

• TweakMDS
Delchrys schreef op maandag 11 juli 2011 @ 03:49:
Misschien ook leuk om erbij te vermelden hoe je het een ander opgesteld heb staan, qua flitsers, reflectieschermen etc.
Ben bezig met productfoto's te maken van leren dameslaarzen, is nog best lastig om een 255-255-255 achtergrond te krijgen, iemand tips???
Heel goed idee, ik denk dat ik nog wel een aantal setup shots heb, maar tegenwoordig maak ik sowieso altijd wel een setup shot of filmpje. Ik zal ze plaatsen als ik ze nog heb.
Met #1 ben ik in ieder geval erg lang bezig geweest, vooral met het mixen van paars licht en het krijgen van de juiste compositie en scherptediepte. Vooral selectief scherpstellen op de "poedersuiker" maar toch zorgen dat de rest nog herkenbaar blijft.

In de basis zijn #1, 2 en 3 in een lightbox (a la DiY style kartonnen doos van Senseo), met een vloeipapier links, rechts en boven.
Meestal gebruik ik twee flitsers op manual en wat reflectie kaarten (= gevouwen A4) en stukken zwart papier.
#4 is gemaakt met twee flitsers aan beide kanten van een vel gebogen A3-tje. Dat geeft een heel aparte tunnel van licht wat vooral mooi is bij glimmende en doorzichtige objecten. Witbalans verschoven door op tungsten te zetten.

@Aight!:
Erg leuk, vooral de tweede. Dat ding lijkt echt op instorten te staan, maar de serene witte achtergrond staat daar weer in mee contrast. Leuke plaat, met wat goed lay-out werk zou die zo op een display kunnen.

• Paniohitus
  • Laatst online: 06-05 17:28

Paniohitus

Paniohitus

Leuk topic, zelf heb ik nooit echt een goede camera gehad, maar krijg er binnenkort wel eentje die aardig is om dit soort foto's te kunnen maken. Gebruikt iedereen hier reflectieschermen? Kan je op andere manieren ook een goede reflectie krijgen?

[Voor 11% gewijzigd door Paniohitus op 16-07-2011 08:20]

BF1: Don-Panio

• Aight!

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Preddie schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 08:19:
Leuk topic, zelf heb ik nooit echt een goede camera gehad, maar krijg er binnenkort wel eentje die aardig is om dit soort foto's te kunnen maken. Gebruikt iedereen hier reflectieschermen? Kan je op andere manieren ook een goede reflectie krijgen?
Spiegeltje, A4 papier of iets dergelijks? Denk dat de meeste van ons hier een DIY setup gebruiken..

• TweakMDS
Preddie schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 08:19:
Je kan het zo gek maken als je zelf wil... mijn basis is meestal een kartonnen doos met 3 gaten erin, en daar wat transparant papier over. Daar kan je dan een stuk wit of zwart karton in leggen als "seamless" achtergrond (hangt er een beetje in).
Vervolgens gebruik ik meestal twee of drie flitsers, maar om te beginnen is dat misschien overkill. Halogeen bureaulampen van de xenos of whatever doen het ook vast goed. In dat geval is statief natuurlijk wel een must.

Wat DiY ideeen: snij een paar kartonnen dozen aan gort en maak "diffusion"- en reflectieschermen die je makkelijk neer kan zetten. Maak een paar kleintjes (formaat A5 tot A4 ofzo) met en plak daar wit papier, zwart papier en de doffe èn glimmende kant van aluminiumfolie op.
Vergelijk resultaten... Zwart papier is juist een negatieve lichtbron, om schaduwen terug te brengen en extra contrast toe te voegen.
Voor sommige onderwerpen is alumiumfolie mooi, en voor andere is de heel doffe reflectie van gewoon wit papier weer mooier. Op dezelfde manier dat studiofotografen ook een beauty dish en een grote softbox gebruiken.

Sowieso heel leuk om te beginnen met experimenteren van verschillende diffusers op alledaagse objecten (yay dit topic gaat daarover), waarbij je je camera in exact dezelfde positie laat staan en echt de details gaat uitlichten. Neem er ook rustig de tijd voor, als ik een bepaalde foto in mijn hoofd heb, heb ik soms over de 100 shots nodig om het perfecte resultaat te halen...

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
@Milo: Ik vind het bij deze foto ook absoluut niet van belang dat de achtergrond niet volledig zwart is, de foto is erg geslaagd en dat lijkt me belangrijker ;)

@t1mmy: een goede poging, maar de afbeelding is inderdaad te donker en de compositie iets te centraal naar mijn zin. Ik zou me in dit geval concentreren op het effect in de lens (meer crop) óf de camera's (speelsere compositie).

@sndbastard: 1 en 4 springen er voor mij uit, en dan vooral nr 4. Heerlijk zacht lichte en fijne reflecties.

@Aight: de 2e is zeker de mooiste, de scherptediepte werkt erg goed en de scheve stapel maakt het af. De eerste zit wat teveel lensbolling in naar mijn mening, ik zou dit of corrigeren of de foto de volgende keer met wat meer "tele bereik" maken zodat je wat minder vertekening krijgt.

Hier weer eentje van mij (uit een serie van 6):

Welcome Sackboys 6 by Floris Bosman

Ik kwam toevallig op iemand's Deviantart profiel terecht die nogal wat Danbo foto's maakte. Dit stond me wel aan omdat het een goede manier is om wat meer te gaan fotograferen en experimenteren.
Een Danbo kost echter zo'n € 40,- en dat vind ik nogal kostbaar voor plastic poppetje, daarom ben ik naar alternatieven gaan zoeken en bij Sackboy van Little big planet terecht gekomen, dit setje van 6 was net zo duur als een enkele Danbo.

Jullie zullen ze nog wel vaker voorbij zien komen ;)

[Voor 3% gewijzigd door floriske.nl op 18-07-2011 11:12]

• TweakMDS
@Floris: leuk man, die poppetjes zijn erg expressief, dus heel erg leuk bruikbaar in dit soort foto's. De bovenstaande is in ieder geval alvast een leuk begin!
De Danbo is ook leuk, maar eerlijk gezegd kan je die ook vrij goed zelf hacken met wat draad en karton... € 40 daarvoor is toch alweer prijzig.
Ik denk dat ik eens zo'n poseer pop ergens ga scoren ;)

• Hahn
Leuke foto, maar ik vind 'm wel érg bruin. En waar komen al die flares/rondjes vandaan?

[Voor 34% gewijzigd door Hahn op 18-07-2011 16:07]

• farmertjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-01 11:36
Hahn schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:07:
Leuke foto, maar ik vind 'm wel érg bruin. En waar komen al die flares/rondjes vandaan?
Rondjes lijken wel mislukte clones/heals. Verder vind ik het bruin wel een leuke sfeer neezetten en persoonlijk niet storen.

[Voor 16% gewijzigd door farmertjes op 18-07-2011 16:13]

flickr

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Lol, die rondjes komen van een experiment met 'n bokeh brush welke ik niet meer weggehaald heb, de kleurtint is bewust en vond ik er zelf wel goed bij passen.

* floriske.nl zal die brush er wel 's uit halen, wist zelf nog niet goed wat ik er van moest vinden, maar je kent 't wel: hoe langer je met 'n foto bezig bent hoe meer je over 't hoofd ziet of teveel doet ;)

Edit: m'n vrouw heeft net per ongeluk computer sackboy laten vallen, heeft nu al 'n barst in z'n scherm helaas
:'( och arme........

[Voor 21% gewijzigd door floriske.nl op 18-07-2011 20:41]

• Sytsuuh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05-2018
Zag net op TV een uitzending over Food Design in AVRO's Close Up met super mooie beelden van allerlei soorten voedsel. Zeker het kijken waard als je geïnteresseerd bent in voedsel (of object) fotografie (of cinematografie in dit geval). Zal binnenkort wel op uitzending gemist staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Zo, even een kleine kick...

Kreeg de vraag van m'n werkgever of ik niet een paar foto's kon maken voor op de nieuwe in aanbouw zijnde website. Ach ja, alles kan zeggen we.

Heb maar een heel simpele setup gebruikt.
D700 met 24-70,
Melkwitte plexiglas opnametafel, links een zilveren reflectiescherm en rechts/boven een SB-910 door een diffusor. Dit alles dmc het Nikon CLS systeem. Had geen zin om voor wat simpele voorbeeld/testshots de grote lampen tevoorschijn te halen :O

Linksboven nog iets te hard belicht, maar voor wat packshots van deze aard komt het denk ik wel in de buurt.

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:12
Laatste foto in dit onderwerp al meer dan vier jaar geleden, maar mijn foto hoort toch volgens mij echt het beste hier.

Heeft het nog zin om te reageren op foto's die vier jaar geleden geplaatst zijn?

Afijn om de zomer af te sluiten een zomers foto:

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:40

Karel V

Een simpele ziel

Persoonlijk vind ik je foto wat afstandelijk. Het idee (bovenaf) en het onderwerp (lekkere inhoud) spreekt me aan maar je twee onderwerpen zijn naar mijn gevoel te klein en staan te ver uit elkaar. Wat ik wel mooi vind is de schaduw van het linkerglas waar de zon doorheen glittert. Dat geeft de schaduw een extraatje. De ondergrond vind ik het onderwerp niet versterken. Het is normaal om een glas op een tafel te zetten, maar dit tafelblad geeft mij niet het gevoel dat de inhoud smakelijk en fris is.
Als probeersel vind ik het zeker geslaagd. Is je doel echter commercieel dan zou ik een andere compositie en opstelling overwegen waarbij de inhoud beter zichtbaar is en de omgeving je onderwerp versterkt.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het enige probleem wat ik heb met de ondergrond is dat deze te druk is, en dus te veel afleidt. Het wat grauwe karakter contrasteert wel mooi met de kleurige drankjes.

• MRIdev
EXX schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:35:
Het enige probleem wat ik heb met de ondergrond is dat deze te druk is, en dus te veel afleidt. Het wat grauwe karakter contrasteert wel mooi met de kleurige drankjes.
Karel V schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:00:
Persoonlijk vind ik je foto wat afstandelijk. Het idee (bovenaf) en het onderwerp (lekkere inhoud) spreekt me aan maar je twee onderwerpen zijn naar mijn gevoel te klein en staan te ver uit elkaar. Wat ik wel mooi vind is de schaduw van het linkerglas waar de zon doorheen glittert. Dat geeft de schaduw een extraatje. De ondergrond vind ik het onderwerp niet versterken. Het is normaal om een glas op een tafel te zetten, maar dit tafelblad geeft mij niet het gevoel dat de inhoud smakelijk en fris is.
Als probeersel vind ik het zeker geslaagd. Is je doel echter commercieel dan zou ik een andere compositie en opstelling overwegen waarbij de inhoud beter zichtbaar is en de omgeving je onderwerp versterkt.
Bedankt voor goede feedback! Smaken verschillen dat is weer duidelijk.

Uiteraard heb ik ook de meer "commerciele poses" gemaakt. Uiteindelijk vond ik deze net wat anders en daardoor leuket en zodoende hier geplaatst.

• MRIdev
Van onderstaande foto's ben ik me van bewust dat de witte achter- en voorgrond egaler belicht hadden kunnen worden,, echter heb ik slechts één flitser en daar lukte het me niet goed mee.

1)

2)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:40

Karel V

Een simpele ziel

Ik vind het sterk van je dat je zo regelmatig iets creatiefs laat zien. Dat spreekt me aan.

[Voor 5% gewijzigd door Karel V op 09-03-2017 18:49]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wij hebben hele grote ramen op het zuiden. Ongeveer 4 meter hoog met witte gordijnen ervoor. Dat geeft mooi diffuus licht. Ik vind het wel jammer dat de ramen zo goed te zien zijn de reflectie.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@Blubber ik vind de reflectie van de ramen bij dit onderwerp wel wat toevoegen.Het maakt het wat speelser.

Doet me denken aan deze foto die ik recent gemaakt heb, niet zo smakelijk als die van jou maar die fles paste niet in mijn setup.
Jack by Stephan Arts, on Flickr

Setup:
Een IKEA dröna op zijn kant met mijn mobiele telefoon eraan vastgemaakt met wasknijpers en een WC-rol als snoot voor de 'flashlight' flitser. Foto gemaakt met Olympus OM-D EM-10 mark 2.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• TweakMDS
Leuk als dit topic weer een comeback maakt! Ik zie dat mijn posts van ruim 6 jaar geleden zijn, en ik heb gemerkt dat ik - excl marktplaats productfoto's - weinig meer heb gedaan.

Leuk om er binnenkort weer eens wat creativiteit op los te laten. Ik heb inmiddels een hoop meer ruimte in huis, dus een semi-permanente opstelling op de logeerkamer zou een optie kunnen zijn.

Om toch maar wat constructief te doen: twee stuks daarvan :D
Vrij basic gedaan met twee flitsers, waarvan één door een paraplu van voren, en één op de achtergrond/muur. Persoonlijk vind ik ze wat overbelicht, maar da's ook omdat ik graag zwarte lenzen op een witte achtergrond zet;

PS. Excuses voor het weinig subtiele watermerk, maar met productfoto's worden ze anders toch wel heel makkelijk geript.

[Voor 11% gewijzigd door TweakMDS op 04-09-2017 18:37]

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@psyBSD ziet er chique uit zo met dat licht en dat zwarte label :).

Ik heb ook nog deze gemaakt, maar ik vind de kleur hier niet zo mooi, het geel is een beetje nep. Bovendien moet ik de crop iets aanpassen.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Blubber en @psyBSD

Suggestie voor jullie foto's, color gels voor de achtergrond en een stuk spiegelend plexiglas.

Ter inspiratie https://www.photigy.com/premium-photography-courses/ check ook zijn
Youtube kanaal voor gratis tutorials.

[Voor 27% gewijzigd door Greatsword op 04-09-2017 20:49]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• MRIdev
@Blubber Wat je al schrijft zijn de contouren van ramen teveel zichtbaar, maar de reflectie maakt de foto wel interessanter. Misschien van de zijkant en dan het fles en glas niet naast elkaar?. Daarnaast vind ik de kleur van de achtergrond en omgeving wat saai t.o.v. het onderwerp. Dat vind ik een stuk beter gedaan in de whiskeyfoto van @psyBSD en je eigen foto van Angela's.

@SndBastard Keurig verzorgde foto's. Informatie en merken duidelijk in beeld, maar spannend (of lekker :P ) zijn ze niet.

Mijn foto's zijn het resultaat van een "verplicht" onderwerp, tegenstellingen. De witte achtergrond kan inderdaad wat mooier egaler wit, maar dat krijg ik niet goed voor mekaar met 1 flitser. Als zwart doek had ik iets mooiers kunnen gebruiken dan een handdoek. ;)

[Voor 4% gewijzigd door MRIdev op 29-10-2017 13:56]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Van fikkie stoken naar lichtgeven(d). ;) ff een refresh van dit topic.

Een simpel, handzaam zaklampje:

AstroluxC8-1 by Erik Haak, on Flickr
gefotografeerd met een goedkoop Helios-44m-4 objectief.

Aangezien er nauwelijks (eigenlijk geen) kleur zit in het voorwerp, compleet naar zwart/wit omgezet.
Gefotografeerd op een spiegel, in een lichttent, belicht door een tweetal LED lichtbakken:
ehtweak in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Bij dit soort beelden twijfel ik altijd.
Moet zo'n voorwerp nou schuin van linksonder naar rechtsboven wijzen, of andersom, of juist horizontaal, of verticaal, of ... :?

[Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 23-02-2019 08:51]

Mooie Plaatjes   

• Hahn
ehtweak schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:46:

Bij dit soort beelden twijfel ik altijd.
Moet zo'n voorwerp nou schuin van linksonder naar rechtsboven wijzen, of andersom, of juist horizontaal, of verticaal, of ... :?
All of the above. Zeker bij productfotografie, waarbij de beelden overal en nergens gebruikt zouden kunnen worden, lijkt het me een goede zaak om een legio aan verschillende opties te pakken. Dan kan je altijd achteraf nog bepalen wat de beste optie is voor de gelegenheid :)

TL;DR: uitproberen/experimenteren.

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 23-02-2019 10:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 22:24
@ehtweak
Werkt echt nice met die spiegel :)
Hoe zorg je dat je geen storende elementen in de spiegel zelf terugvind? Heb je een effen grijs paneel opgehangen of iets dergelijks?

Vandaag was ik zelf bezig en aangezien alles er toch nog stond hadden mijn vrouw en ik nog een ideetje om iets te proberen. Al de andere spullen waren aluminium profiel accesoires, dus wilden iets leukers proberen :)

Edit:
De rest was dit:

[Voor 6% gewijzigd door Schuey op 08-07-2019 09:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Schuey schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:17:
@ehtweak
Werkt echt nice met die spiegel :)
Hoe zorg je dat je geen storende elementen in de spiegel zelf terugvind? Heb je een effen grijs paneel opgehangen of iets dergelijks?
De spiegel ligt in een lichttent. En ik check altijd ff of er niet teveel een lichtbron of donkere plek te zien is in de spiegel van het omgevingslicht.
Soms is een simpel A3-tje al voldoende. Die leg ik dan bovenop op de lichttent en voorkom daarmee, zeker als overdag (lichttent staat onder een zolderraam) er teveel zonlicht binnenkomt.
Het vel papier verschuif ik totdat er egaal licht komt.
Alhoewel ik er wel aan weerszijden LED lichtbakken omheen heb staan...

note to self: moet nog steeds een grotere, ruimere tafel gaan gebruiken, zonder 'storend' daglicht. Met slechts nog diffuus licht van alle kanten. Heb al 4 LED lichtpanelen; nu nog alles goed opstellen.
Is wel leuk experimenteren. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21

bobcom

Dedicated dabbler

@Schuey Leuk, dat occulte stilleven - hoewel het boekje wel wat anders dan amusante lectuur is. Een witregeltje tussen de twee foto's zou wel zo praktisch zijn, en met name de eerste foto komt heel erg korrelig over - alsof er erg fanatiek verscherpt of met de clarity geknoeid is. Bij de tweede vind ik vooral de lichtval door het kristal aardig, die zou nog wat meer accent mogen hebben. Het aluminium dingesje is wat vlak en lijkt ook wat fanatiek nabewerkt, gezien de korrelige schaduwtjes.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuey
Bedankt voor de feedback! Witregeltje toegevoegd ;)

Dat korrelige klopt, heb zitten pielen met tonemapping in RAWtherapee, wilde een donker nitty/gritty sfeertje neerzetten. Ze zijn wel klikbaar trouwens, als dat scheelt.

Accent door het 'kristal', hoe zou je dat zien? Meer kleur of iets van een toegevoegde 'schittering' of iets dergelijks? Wil proberen een beetje te snappen wat je bedoeld.

Zal vanavond eens kijken of ik je feedback kan verwerken en de foto's wat minder gritty maken en kijken of ik dat 'kristal' wat beter kan benadrukken. Hopelijk straks een leuke voor en na :)

Het aluminium ding is amper bewerkt, enkel de witbalans. De korrelige schaduw komt omdat hij op normaal printer papier ligt. Ik heb wel een doek voor de licht tent maar dat doet vind ik ontzettend slechte stof, flinterdun, statisch, vezelig, bleh... Ik zag eventueel een PVC achtergrond online staan in 2 van 130*70, misschien is dat een probeersel waard?

[Voor 12% gewijzigd door Schuey op 08-07-2019 10:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Schuey schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:49:

Het aluminium ding is amper bewerkt, enkel de witbalans. De korrelige schaduw komt omdat hij op normaal printer papier ligt. Ik heb wel een doek voor de licht tent maar dat doet vind ik ontzettend slechte stof, flinterdun, statisch, vezelig, bleh... Ik zag eventueel een PVC achtergrond online staan in 2 van 130*70, misschien is dat een probeersel waard?
Voor dat soort foto's gebruik ik van een lichtbak(je). Ooit voor weinig van marktplaats gehaald.
En zorgen dat de ondergrond niet binnen het scherpstelbereik valt.

Of je legt b.v. een matte glazen plaat (daardoor heb je nauwelijks spiegeling) op een vel wit papier.
Dan krijg je meer dit effect:

En leg je dan die gematteerde glazen plaat op een getinte spiegel (beiden voor <1 euro bij de kringloopwinkel gekocht), dan krijg je dit effect:

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuey
Dat is natuurlijk ook een goed idee, die heeft mijn vrouw nog wel liggen volgens mij!

Daar ga ik nog iets mee doen deze week d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@Schuey Mooie kleuren en textuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Schuey Ah, I see. In RAWTherapee kun je relatief weinig als het gaat om accenten toe te voegen - is zoiets als retoucheren in je ontwikkeltank. Ik neem aan dat je geen Lightroom of Photoshop hebt, maar in The Gimp (gratis en open source) kun je ook (plaatselijk) verscherpen en andere correcties aanbrengen.

Bij het kristal dacht ik eerder aan de belichting - gericht licht op het kristal (met zo'n "snootje" op een flitser zoals je van een Pringlesbus kan maken), of plaatselijk licht toevoegen in post - maar ik heb makkelijk praten met mijn Lightroom, in Gimp zou ik het denk ik ook niet precies kunnen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuey
Had al in photoshop een testje met vibrance lokaal gedaan, daar was ik zeker over te spreken. Zal vandaag eens 2 voorbeelden posten van verwerkte feedback :)

edit:
Voor en Na:

Ik gebruik nu 2 led panelen en mijn flip-up flitser van de camera. Ik denk dat ik ook gewoon meer licht nodig heb :) Voor de werkjes die ik doe is het voor nu prima. Als het echt nodig is, en degene voor wie de product werkjes zijn wil helemaal van drop shadow af dan komt dat ook wel weer goed. Dan kan ik ook nog eens denken aan de lichtbak truc of er moet gewoon een flitser met diffuser bij. Vooral dat laatste mis ik in bovenstaande shots, vind de schaduw te hard soms, bijvoorbeeld onder de veer. Once you see it ;)

edit:
Bedenk me net dat mijn lichtpanelen al best diffuus van zichzelf zijn. Volgende keer ga ik deze IN de tent zelf zetten ipv zo dicht mogelijk tegen de zijwanden aan. Dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht... Ach, zo blijf je leren!

edit2:
Onze lichtbak is niet geschikt om te gebruiken, zwak blauw licht :p

[Voor 95% gewijzigd door Schuey op 09-07-2019 12:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Vind de tweede versie van beide een stuk beter - vooral bij het stilleven met glas en flesje is het verschil opvallend, maar er zit ook meer tekening in het koord van het hangertje en het steentje zelf. Wel een vraagje: waarom helemaal tot f/25 gediafragmeerd? Dat zou aardig ten koste van je detailscherpte moeten gaan, want boven de f/11 krijg je al met diffractie te maken. Gezien het feit dat je toch al op een statief zit kun je wellicht beter je focus stacken met een wijdere lensopening - maar ik denk dat de grote macromoguls daar een beter afgewogen oordeel over hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schuey
Leuk om om verschillende meningen te zien, ik neig persoonlijk weer naar een middenweg, waarin ik meer leun naar voor dan na. Vooral de hanger 'popped' nu echt best goed, maar mag misschien wel een tandje minder.

De andere objecten waren niet zo groot en had wel een redelijk klein diafragma nodig om ze beeldvullen scherp te krijgen. Deze deed ik doorgaans op f16-20. Het hoekstukje van hierboven is op F16 geschoten als het goed is, en die is mijn beleving ragscherp :)

In dit geval, onervarenheid, mostly, daarom vind ik feedback fijn want heb voor het meerendeel maar een beetje een idee van hoe dingen moeten. Ik had de gedachte, ik wil alle objecten ongeveer even scherp in beeld, maar heb niet echt zelf een focus punt in gedachten. Dus:
- auto focus area
- hoge F om zeker te zijn dat ik genoeg dof range heb zodat alles er binnen valt

Of dit een compleet halfbakken gedachte is hoor ik idd meer over. Dat je ook weer met diffractie te maken krijgt, als ik zeg dat dit een volledig nieuwe term voor me is dan zegt dan denk ik wel genoeg O-)

Les voor een volgende keer:
Maak eens meer shots met meerdere settings! De boel staat er toch!

• FR1908MAX
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-05 20:43
@Schuey Leuke "duistere" sfeer van de foto's!

Met de huidige Corona crisis eens wat geprobeerd binnenshuis met wat alledaagse objecten. Mijn Ikea bureau als ondergrond en een statief om de camera op te zetten.
Voor mij de eerste keer dat ik hier iets post, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom!

1.

2.

• Hahn
Het doet me eerlijk gezegd vooral aan als een snapshot met je telefoon, die je voor de 'sfeer' zwart/wit hebt gemaakt. Wat wil je sowieso bereiken met zwart/wit in deze foto's?

Bij productfotografie wil je, volgens mij, vooral laten zien hoe goed het product eruit ziet. Daar helpt ten eerste zwart/wit niet bij, en de belichting is ook zo donker dat er veel details wegvallen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee