ik kan me natuurlijk vergissen. maar ikw as altijd onder de impressie dat matrix metering de lichtopbrengst over de gehele sensor oppervlakte zou meten. waarbij 1 felle lichtbron ergens op de foto geen dominante invloed zou moeten hebben over de gehele foto (wat bij spot metering dicht bij een lichtbron wel het geval is).Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 08:38:
Met mijn Peleng (8 mm) fisheye heb ik soms ook wel eens wat moeite om de juiste belichting te vinden, zeker als je (zie ook Citruspers zijn commentaar) ergens aan de rand van het beeld een flink sterke lichtbron hebt staan. Door de belachelijk grote beeldhoek, zie je die nog wel eens over het hoofd. (denk ik dan weer bij mezelf... )
Maar dat soort lichtbronnen wordt nu ineens wel meegenomen in je matrix meting. Ik zou zeggen probeer eens een spotmeting of centerweight meting te doen. Dikke kans dat je probleem dan ineens weg is.
Als dat niet het geval is... Tja, dan zou ik snel overwegen om eens iemand anders te vragen om zijn Nikon body aan je nieuwe speelgoed vast te schroeven en te kijken wat dat voor resultaten oplevert.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)