@Nomad: Bedoel je dat je 100 mm op FF nog te lang vind voor dit soort shot's?
Trouwens wel een leuke foto die mij gelijk weer inspiratie geeft. Dank daarvoor.
Wil jij je huiswerk nog een keer over gaan doen? Het misleiden van mensen zonder veel ervaring en kennis lijkt hier soms wel eens een sport. (Sorry als het wat bod overkomt, maar ik heb slecht geslapen.)
Een lens heeft een bepaalde brandpuntsafstand en die brandpuntsafstand veranderd niet. Of je nu een DX sensor gebruikt, de sensor van een pentax (die nog weer wat kleiner is) of een FX sensor (i.e. oude kleinbeeld formaat) of wanneer je een Hasselblad gebruikt.
Stel ik pak een 50 mm lens en schroef die op mijn D40, die lens heeft dan dus een brandpuntsafstand van 50 mm. Als ik diezelfde lens op een D3 schroef, heeft die nog steeds een brandpuntsafstand van 50 mm. Schroef ik de lens op een Hasselblad (bijvoorbeeld op een flim versie met 6cm*6cm negatief) dan is de lens nog steeds een lens met een brandpuntsafstand van 50 mm. Ook de lichtsterkte verandert verder niet.
Gedraagt de lens zich dan ook hetzelfde op ieder van die camera's? Ja, en nee. Iedereen blijkt vooral geïnteresseerd te zijn in het "nee" deel van mijn antwoord. Wat een foto maakt, is niet zo zeer de brandpuntsafstand van de lens, maar het perspectief van de foto. Het perspectief van de foto wordt in hoge mate bepaald door de beeldhoek die een lens geeft op een bepaalde foto.
Die beeldhoek verandert wel enorm sterk als je een lens gebruikt om een kleiner (of groter) oppervlak te belichten.
Zo is de beeldhoek van een 50 mm lens op een DX camera (D40 bijvoorbeeld) vrijwel gelijk aan de beeldhoek van een 75 mm lens op een FX camera. Als je naar een Hasselblad gaat kijken moet je waarschijnlijk een 150 mm lens (of nog langer) pakken om dezelfde beeldhoek te krijgen.
Op kleinbeeld is de premisse altijd geweest dat een standaardlens ongeveer 50 mm was. Tegenwoordig vinden we dat standaardzooms op kleinbeeld (FX) beginnen bij 24 mm en doorlopen tot ergens in de buurt van de 70 mm. Dat is overigens heel anders geweest. Bij de introductie van de eerste gemotoriseerde lenzen, waren standaard zoomlenzen eigenlijk altijd 35-70 lenzen of iets van die orde van grote. Standaard zoom is in de loop der tijd dus aardig verschoven.
Trouwens in de tijd van de eerste zoomlenzen, waren alleen telelenzen beschikbaar in zoom varianten. In het "standaard bereik" moest je het toen nog doen met prime lenzen, omdat het in het standaard bereik niet mogelijk was om zoomlenzen met voldoende kwaliteit te maken.
Een kleine wandeling door de geschiedenis met als eerste kandidaat de (bij mijn weten) eerste veel gebruikte professionele zoomlens in het standaardbereik voor Nikon:
De Nikon 35-70 f2.8 AI
De Nikon 35-70 f2.8 schuifzoom, met macro mogelijkheid!
De Nikon 28-70 f2.8 AF-S
En de nieuwste standaard zoom volgens Nikon, de Nikon 24-70 f2.8 AF-S met nano coating:
Om hetzelfde beeldhoek bereik beschikbaar te maken op DX camera's (zoals de D40) heeft Nikon na de introductie van de DX camera (De 28-70 dateert nog uit het film tijdperk) ook een andere lens geïntroduceerd, namelijk de Nikon 17-55 AF-S. De brandpuntsafstand van deze DX lens is dus NIET gelijk aan de brandpuntsafstand van de 28-70 of van de 24-70, maar het bereik in termen van beeldhoek, is vrijwel gelijk aan het beeldhoek bereik van de 24-70.
Hier dus ook maar een plaatje van de 17-55 f2.8 AF-S:
Moraal van dit verhaal: Het blijft jammer dat we het telkens hebben over brandpuntsafstand, want dat boeit eigenlijk niet. Het zou fijner zijn als we het hadden over beeldhoek, want dat is wat je terugziet op foto's, maar de beeldhoek is afhankelijk van de grote van het medium waarop je de foto vastlegt. Vandaar dat iedereen het toch maar heeft over brandpunt, want dat kan je tenminste objectief meten, zonder te weten welk medium je gebruikt om de foto vast te leggen....
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 10-08-2011 15:38
. Reden: Reden? Vraag maar aan shark.bait ]