Je doet jezelf te kort. Niemand hier heeft de waarheid in pacht. Ik ook niet. Ik geef alleen mijn mening en argumenten daarvoor en dan zie ik wel of anderen er ook zo over denken.
Ik zie jou ook inhoudelijk er op in gaan en je argumenten geven en meer kan iemand volgens mij niet verlangen.
Toch blijft mijn moderatie (vooralsnog) 0 omdat:
1) Het is ontopic. Zoals ik deze reactie lees, is deze reactie een benadering waarom China tot deze stap zou kunnen komen. In feite benader je de situatie vanuit een bril zoals China mogelijk op de situatie zou kunnen kijken. Daarbij wordt genoemd dat China wat strenger kan worden door ontwikkelingen in het midden-oosten. Lijkt me plausibel en on-topic.
Dat is een benadering die al door de redactie is gedaan.
Ik zie hier alleen een herhaling van zetten, alleen dan veel langdradiger maar zonder dat er extra argumenten worden gegeven.
Het lijkt me ook nog wel enigszins een mogelijkheid dat China vreest voor revoluties welke van buiten-af worden aangewakkerd. Ook dit lijkt mij niet geheel uit te sluiten en on topic.
Die mogelijkheid is er enigzins ja. Maar ik zie tegelijkertijd ook geen strengere reactie dan China in het afgelopen jaar continu bij dit soort sites heeft gegeven.
Maar dat is allemaal geen reden voor aftrek of pluspunten, dus blijven we gewoon op score 0 wat mij betreft.
Tot slot probeert deze auteur van deze reactie een context te geven omtrend de situatie. Hoewel deze reactie een visie geeft welke ik niet deel, vind ik dit best -in sommige delen- informatief. Toch is mijn moderatie niet +2 maar 0.
Jammer dat je nog niet verteld wat je er dan informatief in vind, want daar was ik echt wel benieuwd naar
Wellicht vind je de regel "omdanks het gegeven dat de politieke, historische, etnische en cultrurele situatie heel verschillend is" het geven van een context?
Dat is alleen een loze stelling, zonder onderbouwing waarom het voor deze situatie zo verschillend is.
Is "De VS leeft op uitbuiting van de rest van de wereld." een context geven omtrend de situatie?
Of heeft het geen zier met LinkedIn en China en de protesten te maken?
Geeft het context? Ik vind van niet. Is het informatief mbt tot LinkedIn en China? Ik vind van niet. Geeft het context aan de protesten? Ik zie het niet. Is het informatief mbt de protesten? Dat zie ik ook niet.
Vervolgens gaat het nog een halve pagina door over hoe slecht de VS en de westerse democratie is, maar ik zie nergens het verband met LinkedIn, China of de protesten in het midden-oosten. Er word zelfs niet de moeite gedaan om dat verband aannemelijk te maken.
Dat is dan off-topic, en ongewenst. En als het nou twee zinnen zouden zijn, dan zou ik er nog niet zo hard over vallen. Maar het is een volledig scherm vol en dan wordt het frontpage vervuiling en zeer irritant. Dan is het ongewenst en een -1.
(helemaal als je bedenkt dat die gigantische lap tekst in 1 zin samen te vatten is: De VS is de schuld van alle kwaad in de wereld.
Wat heeft het romeinse rijk met het blokkeren van Linkedin, China en de protesten te maken? Geeft het context omtrend het blokkeren van Linkedin?
Een verhaal over partijdemocratie gevolgd door de stelling dat hier welvaart is gekomen door de vakbonden. Is er nog iemand die dat on-topic wil noemen?
En dan gaat het nog vreselijk lang door met allerlei ander off-topic gedoe over kongsi's en dat regeren door een kliek niet erg meer is als je regeringsvorm het een paar duizend jaar uit heeft gehouden. (Bij Rome dat ook duizend jaar bestond geld dat blijkbaar niet, maar waarom is niet duidelijk)
En dan ben ik nog maar op driekwart van de post... (ik stop hier maar want in de rest komt ook niets zinnigs meer)
Dat is het gevolg van enkele zware beschuldigingen waar deze reactie wel punten-aftrek van krijgt. Dat is jammer en maakt deze reactie irrelevant voor een lezer. Maar niet ongewenst
Het is niet alleen de zware beschuldigingen waarom ik het ongewenst vind. Maar de vervuiling van de FP.
Als het om 10 regels off-topic tekst was gegaan met dezelfde inhoud. (je kan het makkelijk in 10 regels samenvatten) Dan zou ik het gewoon een 0 hebben gegeven.
Maar nu wordt de
volledige eerste pagina van de FP gevuld met een volslagen off-topic verhaal. En dan vind ik het zeer storend en daarmee ongewenst worden. En daarom een -1.
2) Deze reactie heeft geen onvriendelijk karakter. Hoewel er wel wat pittige uitspraken in staan, zie ik deze reactie geen bewuste methode om mensen te kwetsen. Enkel een pittige mening, maar geen bewust kwetsen van mensen. De reactie geeft op mij geen onvriendelijke indruk.
3) Feitelijk onjuist maakt nog niet ongewenst. Ik deel de mening dat deze reactie op sommige delen er behoorlijk naast zit. Daarnaast wordt in deze reactie een behoorlijk controversieel standpunt ingenomen. Maar dat maakt een reactie nog niet ongewenst!
Kortom: aangezien de reactie m.i. wél ontopic is; niet onnodig kwetsend is en geen onvriendelijk karakter heeft, geeft de Mod-Faq geen handvatten om deze reactie als 'ongewenst' te beschouwen.
Jegens de VS en democratien is de reactie aardig onvriendelijk. Het is een grote rant.
Maar ik zou 't inderdaad niet een -1 geven voor flamen naar mensen. Daar doel je neem ik aan op ivm de modFAQ.
Maar een posting hoeft niet onvriendelijk te zijn om -1 te krijgen. Neem bv Trolls. Die zijn vrijwel nooit onvriendelijk. Feitelijk onjuist maakt het ook niet ongewenst. Wel een 0.
Maar de Mod-Faq geeft je echt wel handvatten om een ongewenst -1 te maken:
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat zij niet geplaatst waren. In deze categorie vallen de flamebaits, trolls, doelloze first posts, zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde
Ik zie deze post echt als een reactie waarvan ik liever had gezien dat ie niet geplaatst werd.
De stelling van de redactie word herhaald dat het wellicht een verband kan hebben met de opstand in het midden oosten. Een "ja dat denk ik ook" reactie hoef ik dan niet te zijn.
Afgezien van die "ik ook" paragraaf zijn de rest van de paragrafen allemaal zwaar off-topic zonder toegevoegde waarde. Op basis hiervan mag je dus rustig een -1 geven.
Overigens kan ik best begrijpen dat je een 0 geeft hoor. Als iemand niet aan het schelden is dan is het best moeilijk om een -1 geven.
Maar je kunt ook het volgende overwegen: Wat als iedereen op zo'n manier zou reageren?
Zijn dit soort posts iets dat je moet aanmoedigen of ontmoedigen?