botoo schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:09:
Nitwit zou ik in dit kader niet aan willen rekenen ook al klinkt het best wel wat arrogant/betweterig. Wat ik wel trollerig vind is die oplichters dankbaar zijn voor het aanbrengen van schade bij anderen. Je hebt een punt wb de onkunde/desinteresse van veel computergebruikers maar laten we wel wezen, kennisniveau is arbitrair, wat voor de één dagelijkse kost is, is voor een ander totaal onbegrijpelijk en om dankbaar te zijn dat die 'nitwits' dan op deze manier afgerekend worden gaat mij te ver.
Bond tegen vloeken is wel erg overdreven gesteld, maar als je je argument niet kunt maken zonder daarbij (zware) krachttermen nodig te hebben dan zie ik zo'n post liever niet op de FP. Nitwits valt wmb niet in die categorie.
Ik ben het met je eens dat ik wat chargeer - dat is een schrijfstijl (en zoals gezegd ook voortkomend uit frustratie door een gevoel van machteloosheid wat dit soort dingen betreft). Het gaat er dan ook niet om dat ik blij ben dat er 'met ze afgerekend' wordt, het gaat erom dat het als een wake-up call gezien kan worden. Dingen als botnets en dergelijke blijven onzichtbaar, maar hebben toch een duidelijk verband met de kunde (wederom sterk gerelateerd aan de interesse) van de gebruiker. Op het moment dat hij door een actie als deze, die in uitwerking vergeleken kan worden aan een boete bij een verkeersovertreding (of eigenlijk meer een ongeluk door een verkeersovertreding) op de relevantie van zijn computergebruik gewezen wordt, zal dat automatisch ook effect hebben op de vatbaarheid van computers en hun gebruikers voor de zwaardere criminaliteit die vaak met overgenomen/geinfecteerde computers e.d. geassocieerd wordt.
Dus net zoals je de politie dankbaar mag zijn voor het beboeten van verkeersovertredingen of de verzekeringsmaatschappij voor het instellen van een eigen risico, zo kun je ook beweren dat je de oplichters dankbaar kunt zijn voor het 'corrigeren' van gebruikers door hun malafide praktijken. De doelen en redenen zijn anders, en ik vind het ook heel kwalijk dat dit soort praktijken bestaan (duh), maar voor het effect (en dus het bestaan) ben ik dankbaar, omdat het een effect heeft dat veel verder gaat dan dit specifieke alleen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit soort criminelen het op den duur voor andere criminelen moeilijker maken. Zolang er nog mensen zijn die stompzinnig op allerlei linkjes klikken en in het algemeen de naiveling uithangen op het net, is de les blijkbaar nog niet hard genoeg geweest of helemaal niet aangekomen. Wederom, het zijn totaal andere doelen en redenen, maar dit is gewoon opvoeden - en het is zonder meer triest en jammer dat het (1) überhaupt en (2) op deze manier gebeuren moet.
Het lijkt me toch dat deze gedachtengang eigenlijk al duidelijk naar voren komt in mijn post. Het is exact jouw reactie ("hoe kun je die kl**tz****n nou dankbaar zijn, wat gemeen!") waarom ik hier in het moderreterforum om een hogere waardering ben gaan vragen. Niet omdat ik het zo belangrijk vind dat ik +1 of 0 krijg (want komop waar hebben we het over), maar omdat ik het niet goed kan hebben als mensen het ergens niet mee eens zijn en daarom niet de moeite nemen om de eigenlijke boodschap te begrijpen. En dit zie ik veel vaker op de FP, zowel in moderaties als in reacties - en dat is jammer.
(sorry voor de lange reactie...)