Yeroen76 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:25:
[...]
Je vergeet dat die 6,5 jaar oude handheld op softwaregebied altijd teleurgesteld heeft qua verkopen. En wees eerlijk, wie koopt er nou nog full-price handheld games? Een paar jaar geleden kwamen ze er al niet mee weg en nu nog minder denk ik. Als ik dan de eerste prijzen van Vita games langs zie komen (euro 55,-) bekruipt me toch sterk het gevoel dat dit een megaflop gaat worden. Sony gokt op handheld gaming en gaat dit zo keihard verliezen. Zeker met de huidige ontwikkeling van smartphones: de komende generaties smartphones gaan de Vita grafisch omverblazen: waarom dan nog PS2+ graphics spelen op je Vita als je op je telefoon PS3+/X360+ kwaliteit kan krijgen? En alle sociale features die aangekondigd zijn voor de Vita heb ik al jaren op m'n iPhone, maar dan beter.
En dan de doelgroep: van de 120 miljoen mensen die een PS2 kochten zijn de meesten nu 20+. Of in mijn geval 30+, maar ik was er dan ook bij vanaf dag 1 PS One. Ik en velen met mij zitten echt niet te wachten op een Vita of Move (schoolvoorbeeld van een megaflop trouwens, waar is de Move-support ineens gebleven?). Sony doet veel te weinig voor hun trouwe klanten: waar zijn de exclusieve deals voor de PS3? Bijvoorbeeld DLC of games die niet van first party ontwikkelaars zijn? Alle (Sony) exclusives hebben het getal 2 (Infamous 2, Littlebigplanet 2), 3 (Resistance 3, Uncharted 3) of 5 (Gran Turismo 5) achter hun naam. Voor mij is het daarmee duidelijk: Sony is voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum. Ze zijn 'het' ergens onderweg kwijtgeraakt en dat gaat niet meer goed komen verwacht ik. De teleurstellende persconferentie maakte dit voor mij alleen maar pijnlijk duidelijk.
Dat is met Microsoft net zo goed: Gears of War 3, Halo 3 en Halo: Reach (oke, geen getal maar nog steeds een toevoeging). Die exclusives hebben een getal achter zich, omdat de franchise zo populair is.
Ik denk ook dat Sony met de PlayStation Vita niet een enorm succes in handen heeft. Zeker als jij zegt dat games 55 euro kosten. Een handheld-game moet maximaal 29 euro kosten met launch, en later naar 19 euro. Dat zijn mooie prijzen.
Met Move ben ik het trouwens niet met je eens: ondanks dat ik 'm zelf niet heb en na de Wii eigenlijk nooit echt van motion gaming heb gehouden, vind ik het wel een succes. Als ik me niet vergis zitten ze tussen de 9 tot 11 miljoen verkopen (laatste cijfers zijn maanden oud, dus de nieuwe zijn schattingen). Dat noem ik geen faal. Velen hadden verwacht dat het maximaal 3 miljoen keer zou worden verkocht.
De Move is ook niet gericht op de hardcore gamer, maar om juist gezinnen over te halen een PlayStation te kopen. Move support zit in trouwens best wel veel PS3 games die uitkomen, maar er wordt amper reclame meegemaakt (Sony zei dat trouwens al vanaf het begin: het is een extra accessoire en we gaan er eigenlijk niet vanuit dat het veel zal verkopen).
Als er één bedrijf is dat zijn charme kwijt is geraakt, dan is het Nintendo wel. Zij blijven er maar vanuitgaan dat hun fans alles zullen kopen. Zij blijven er vanuit gaan dat haar fans steeds een nieuwe Nintendo DS koopt waar maar kleine wijzingen aan zijn gebracht. De 3DS blijkt een totale flop te zijn, en was ook wel te verwachten. Het enige wat ze aankaarten is 3D, en er zullen vast wel meer verbeteringen zijn, maar daar hoor je niks over. Iedereen die een DS wou heeft het al, en men wilt geen 250 euro betalen 'alleen' voor 3D functionaliteit.
Verder is de handheld market aan het doodbloeden, ja. Ik heb een iPhone (en genoeg mensen ook, of een iPod touch of Android telefoon (al zijn daar nog minder games voor)) en dat is gewoon veel handiger. Met een smartphone heb je alles op zak: internet, mail, apps en uiteraard ook games. Er zijn heel veel games die helemaal gratis zijn in de App Store en die vaak nog leuker kunnen zijn dan een DS-game van tientallen euros. En je hebt nog meer kwaliteitsgames voor 79 cent of 1,50 euro. Heck, zelfs EA brengt er games op uit: FIFA 11 - kost geloof ik een tientje, en vaak zijn er aanbiedingen waardoor-ie soms maar 3 euro ofzo kost. En dat is dan een volledige game. Het ziet er natuurlijk niet zo mooi uit als op de console, maar het is ook zeker niet slecht.
Als Nintendo slim was, zouden ze zelf games gaan maken voor iOS en Android. Een Mario game van 5 euro op iOS/Android van het enige echte Nintendo zelf... dan hebben ze denk ik een golden ticket in hun handen.
Geniet ervan! (Ik laat de 360 vs PS3 discussie maar in het midden

Ik vind het altijd 'fijn' om te horen als iemand twee 'concurrenten' in huis kan hebben en van beide kan genieten).
Ik zelf kan bijvoorbeeld wel eens discussies met personen hebben van dat ik iOS (Apple) beter vind dan Android of Windows Phone 7 (Microsoft), maar 5 minuten later kan ik Windows weer keihard verdedigen tegenover Mac OS X
[
Voor 7% gewijzigd door
Uniciteit op 17-08-2011 22:25
]