Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:22:
Eindelijk heb ik mijn ideale tv gevonden: de 46gt30! Except for one thing: In mijn huis heb ik heel veel omgevingslicht. Grote ramen en een wit interieur.
Wat zijn jullie ervaringen met omgevingslicht en de nieuwste plasmaschermen? Is het erg storend? Of doen de filters goed hun werk?
Op avforums.com raden ze dan aan om in deze situatie voor lcd te gaan, maar het liefst zou ik een Panasonic plasma nemen. Het alternatief is dan voor mij de LG 47LW5500. Werd ook zeer positief beoordeeld op avforums, maar helaas met hogere zwartwaardes. (
http://www.avforums.com/r...nch-3D-LCD-TV-Review.html)
Hoop niet dat ik het moeilijk voor je ga maken, maar ik ben zelf overgestapt van een LCD de Samsung B650 naar plasma de VT30. Merk sowieso dat ik op het plasma scherm redelijk last heb van lichtinval en reflecties. Het is niet echt storend, maar wordt het wel als je er speciaal op gaat letten. LCD heeft er minder last van omdat het beeld vrij 'hard' is. Vooral 's avonds als het donker wordt/is gaat dat bijna pijn doen aan je ogen. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor plasma, omdat het allemaal wat 'zachter' is.
Mijn interieur is vrij donker en de zon/licht inval is redelijk bescheiden. Toch zie ik b.v. mijn bank en de ramen en mezelf reflecteren op het scherm. nogmaals, niet echt hinderlijk. In de avond heb ik tegenlicht doordat de ondergaande zon dan in een gedeelte achter het scherm invalt. Nu in de zomer heb ik daar tot een uur of tien last van. Het verschil kan ik dan altijd mooi zien als ik mijn hand een beetje voor mijn oog houdt. Het beeld wordt dan contrastrijker en de zwartwaardes groter. Het heeft dus allemaal te maken met, waar staat de tv, waar zit je, heb je veel tegenlicht etc..etc.
In jouw situatie waarin je veel licht in je kamer hebt, zou ik kiezen voor een LCD met de daaraan klevende nadelen. Kijk je alleen veel 's avonds, voor een plasma. Of nog beter, overdag de LCD en voor 's avonds een plasma..
Hopelijk kan je hier wat mee....
BeF-Bacchus schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:46:
[...]
Ik heb een 42G30, mijn woonkamer op de 4e verdieping (boven alle boomtoppen in de buurt, dus) heeft ramen aan de zuid- en westzijden. Muren zijn over het algemeen ook kaal en wit. net als met mijn voorgaande Philips-CRT, moet ik wel serieus de lamellen sluiten om een beetje prettig TV te kunnen kijken als de zon schijnt. Niet zozeer vanwege interne reflecties in het toestel (*) maar meer omdat tegen zonsondergang de zon recht in mijn ogen schijnt.
(*) Duidelijk effect maar m.i. niet zo'n ramp voor sport of journaal overdag, die zijn op "Normal"- en "Dynamic"-standjes ook goed te doen. Film kijken (altijd in "THX") bewaar ik 's zomers hierdoor wel voor de latere avond.
Ah, hier ongeveer dezelfde woonsituatie. 4 hoog. Kamerramen op het NWW en vooral avonds last van tegenlicht. En zoals je aangeeft is dynamissh of een aangepaste normaal een goede optie om overdag te kijken. In de avond snel weer naar THX. Maar ondanks alle filters op de schermen vandaag, blijft er reflectie zichtbaar. Nogmaals niet echt hinderlijk, maar zichtbaar.
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 08-07-2011 13:59
]