Belastingaangifte 2010 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:40
Geweldig! Bedankt t_captain. Ik had zelf inderdaad het bedrag van de factuur bij m'n ondernemingsvermogen geteld (en de BTW buiten beschouwing gelaten) en toen klopte het. Nu nog even de BTW erin verwerken en mijn aangifte is rond.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Die BTW moet je wel verwerken. Je hebt een vordering van X euro excl BTW + Y euro BTW = (X+Y euro) op een handelsdebiteur. De belastingdienst heeft op jou een vordering van Y euro BTW. Die Y en Y mag je niet zomaar tegen elkaar wegstrepen, deze BTW die je voor de belastingdienst incasseert moet wel meetellen in je balanstotaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Effe een korte vraag. Ik heb dit jaar besloten om mijn aangifte via een kantoortje te doen, alleen vroeg men naar mijn DIGID + password. Is dat niet een beetje vreemd? Nu ik er over zit na te denken is dat wel een rare actie? Of zijn er meer mensen waarbij dit gebeurd is?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@FrankGuthrie: waarom niet DigiD Machtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:09

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Idd. Digid zou ik nooit afgeven. Mag waarschijnlijk ook niet eens?

Je kunt ze tegenwoordig machtigen via digid en anders doen ze het toch ouderwets ingevuld op papier aan jou geven voor een handtekening? Daar betaal je ze toch ook voor?

Link digid machtigen:
http://www.belastingdiens...010/aangifte_2010-01.html

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Doet dat "kantoortje" wel voor meerderen aangifte? Dan zou je toch zeggen dat ze dat truckje moeten kennen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
FrankGuthrie schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 17:33:
Effe een korte vraag. Ik heb dit jaar besloten om mijn aangifte via een kantoortje te doen, alleen vroeg men naar mijn DIGID + password. Is dat niet een beetje vreemd? Nu ik er over zit na te denken is dat wel een rare actie? Of zijn er meer mensen waarbij dit gebeurd is?
Bizar, ik zou dit echt nooit doen. Hiermee kan dat 'kantoortje' ook meteen allemaal gegevens van jou inzien en wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Danfoss schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 17:44:
Idd. Digid zou ik nooit afgeven. Mag waarschijnlijk ook niet eens?
Sterker nog, er werd/wordt behoorlijke campagne gevoerd om te voorkomen dat men de DIGID verstrekt en dat je tegenwoordig kunt machtigen.

Vroegah, was het nog mooier, toen kon je gewoon de DIGID van de buurman gebruiken om te ondertekenen, dat werd zelfs door de BD zelf geadviseerd als de DIGID aanvraag was mislukt (maar dan heb je het dus over de tijd dat het net nieuw was).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
welk rekeningnummer moet je nou precies invullen bij waar je de rente kosten van je hypotheek invult?
Er staat bij de uitleg dat je het rekeningnummer van de jaaropgaaf moet invullen, maar bij mij staat er geen rekeningnummer op. Bedoelen ze soms je eigen rekeningnummer waar van je hypotheek wordt afgeschreven?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 12-09 21:55
Welk punt heb je het over? Vul de aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning gewoon in, geen rekening nr nodig?

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Een vraag voor jullie.
Ik heb via mijn vorige werkgever 2 opleidingen gevolgd.

Voor 1 opleiding was een terugbetalingsregeling van kracht, voor de andere is uiteindelijk een overeenkomst gesloten dat het 50/50 werd.

Voor opleiding nr 1 heb ik na mijn dienstverband nog 650 euro betaald aan de voormalig werkgever.
Deze heb ik betaald in 2010. Vallen deze kosten ook onder "Studie zonder studiefinanciering" zodat ik ze daar op kan geven en nog 150 af mag trekken (-500 drempel is dat) ?

De andere 50% kosten heb ik voldaan in 2011 en tellen dus sowieso niet mee, deze zijn verrekend in een eindafrekening. Die kan ik dus volgend jaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 11-09 18:32
Flyduck schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 22:01:
welk rekeningnummer moet je nou precies invullen bij waar je de rente kosten van je hypotheek invult?
Er staat bij de uitleg dat je het rekeningnummer van de jaaropgaaf moet invullen, maar bij mij staat er geen rekeningnummer op. Bedoelen ze soms je eigen rekeningnummer waar van je hypotheek wordt afgeschreven?
Die van mij loopt bij de ING, op de jaaropgaaf daarvan staat rechtsboven in het kopje met de adresgegevens een rekeningnummer bij vermeld. Die heb ik maar ingevuld. Een algemeen nummer.
Is verder niet echt van belang neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Hmm... Ik werd al genaaid door de belastingdienst met de ouderschapsverlofkorting, waar ik geen gebruik van kan maken omdat ik standby diensten ben gaan draaien (en dus geen lager loon meer heb dan voorgaande jaren (niks doen had meer opgeleverd wellicht grr) )

Nu zie ik echter op mijn jaaroverzicht van de bank dat ik 800 euro rood stond op 31/12. Dat heb ik netjes ingevuld bij schulden, maar op het uiteindelijke overzicht wordt die roodstand helemaal niet met ons spaargeld verrekend, dus ik betaal er in feite wel vermogensbelasting over....WTF?? Had ik op 31/12 namelijk 800 euro overgeboekt naar die rekening, dan was het totaal bedrag waar we belasting over betalen wel lager geweest.
Ik vrees dat het wel klopt zo, want op een andere manier kan ik het niet invullen, maar als iemand hier toevallig iets over kan zeggen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Nu online
800 overgeboekt vanaf waar? of had je meerdere rekeningen met op één rekening meer dan 800 euro?

in dat laatste geval was het vermogen op 31/12 de som van de rekeningen. En je betaalt sowieso over het gemiddelde vermogen dat je hebt. Als je aan het begin van het jaar bij 1000 euro hebt en aan het einde van het jaar -800, dan heb je over het jaar genomen 100 euro vermogen.

het grootste verschil is dat je door rood te staan op een rekening wel rente aan de bank moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Voor schulden geldt een drempel van 3000 (geen fiscaal partner) of 6000 (fiscaal partner) euro voor er verrekend wordt met bezittingen.

Maar anders maak je je gewoon niet druk over die 4 euro 80 ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2011 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Lothlorien67 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 08:57:

in dat laatste geval was het vermogen op 31/12 de som van de rekeningen. En je betaalt sowieso over het gemiddelde vermogen dat je hebt. Als je aan het begin van het jaar bij 1000 euro hebt en aan het einde van het jaar -800, dan heb je over het jaar genomen 100 euro vermogen.
Nee. Als je aan het begin van het jaar 1000 euro hebt en aan het eind van het jaar -800, is je gemiddelde vermogen 500.

Ten eerste is er de drempel voor schulden (2900 voor een persoon, 5800 met een fiscale partner samen).

Ten tweede (let op: dit weet ik niet 100% zeker, kan iemand dit bevestigen of tegenspreken?) wordt een negatief vermogen op 1 peildatum niet meegeteld. Dus als je op 1-1 -30.000 bezit en op 31-12 +30.000 dan zou het gemiddelde 15.000 zijn. (peildatum 1-1: -30000 na aftrek van dempel schulden -27.100 --> vermogen 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Rukapul schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 08:59:
Voor schulden geldt een drempel van 3000 (geen fiscaal partner) of 6000 (fiscaal partner) euro voor er verrekend wordt met bezittingen.

Maar anders maak je je gewoon niet druk over die 4 euro 80 ;)
Ik maak me er ook niet druk om, maar het is toch raar, dat je geen negatieve saldo's mag opgeven bij de rekeningsaldo's omdat je die ergens anders moet neerzetten, die dan vervolgens niet verrekend worden. Geld weggeven, al is het 4,80 doe ik toch liever op eigen initiatief. (volgens mij is het trouwens 9,60 (1,2% van 800 euro) maar goed, idee blijft hetzelfde)

Dan ben je dus inderdaad geneigd om zelf die optelsom te maken, om zodoende je echte tegoed te kunnen verrekenen. Je zou bijna zeggen dat het een "foutje" in de wetgeving is.

Baal meer van die ouderschapsverlofkorting, scheelt me een heffingskorting van 784 euro. (Was natuurlijk wel te berekenen vooraf, maar goed.) Volgend jaar maar eens een stuk meer onbetaald thuis gaan zitten, dan vult de fiscus het tenminste weer een beetje aan :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mistraller schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 16:59:
[...]

Ik maak me er ook niet druk om, maar het is toch raar, dat je geen negatieve saldo's mag opgeven bij de rekeningsaldo's omdat je die ergens anders moet neerzetten, die dan vervolgens niet verrekend worden. Geld weggeven, al is het 4,80 doe ik toch liever op eigen initiatief. (volgens mij is het trouwens 9,60 (1,2% van 800 euro) maar goed, idee blijft hetzelfde)

Dan ben je dus inderdaad geneigd om zelf die optelsom te maken, om zodoende je echte tegoed te kunnen verrekenen. Je zou bijna zeggen dat het een "foutje" in de wetgeving is.

Baal meer van die ouderschapsverlofkorting, scheelt me een heffingskorting van 784 euro. (Was natuurlijk wel te berekenen vooraf, maar goed.) Volgend jaar maar eens een stuk meer onbetaald thuis gaan zitten, dan vult de fiscus het tenminste weer een beetje aan :)
Tja, een roodstand of schuld is boekhoudkundig nu eenmaal een andere post dan een creditsaldo of bezitting. Je hebt een drempel voor schulden. Die vind ik ook vrij hoog. Aan de andere kant heb je ook vrijstellingen voor bezit. Denk aan de vrijstelling van 500 p.p. voor contant geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 11:43
Mistraller schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 16:59:
[...]

Nee, want het gaat om het gemiddelde van 1-1 en 31-12, dus 4,80. (okok, dat is dit jaar voor het laatst... vanaf volgend jaar gaat het alleen om de stand op 1-1).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Zorgtoeslag vaak onbenut door Sameer van Alfen
AMSTERDAM - Nederlanders denken vaak ten onrechte dat hun inkomen te hoog is om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag.

Nederlanders die niet te veel verdienen, komen in aanmerking voor zorgtoeslag. Dat is een tegemoetkoming in de kosten die gemaakt worden voor de zorgverzekering. Het gaat om een bedrag van maximaal zo’n 70 euro per maand.

„Mensen zijn blij verrast als we melden dat ze zorgtoeslag kunnen krijgen”, zegt Tamara Tamis, hoofd van de FNV Belastingservice. „Het gaat om alleenstaanden en partners die dik boven modaal verdienen en denken dat ze toch nergens meer recht op hebben.”

Drempels

Maar het tegendeel is waar, weet Tamis. „De inkomensdrempels om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag liggen in 2011 duizenden euro’s hoger dan in 2010. Terwijl het loon van de meeste Nederlanders maar mondjesmaat is toegenomen.”Voor alleenstaanden is het zogeheten toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag verhoogd van 33.743 euro in 2010 naar 36.022 euro in 2011. Voor partners geldt een stijging van 50.000 euro naar 54.264 euro.

Volgens Regina de Valk, columnist voor OverGeld, zijn niet alleen de hogere inkomensgrenzen de oorzaak van de onwetendheid bij veel belastingplichtigen. „Ze vergeten vaak rekening te houden met allerlei aftrekposten als ze hun toetsingsinkomen berekenen. Zoals hypotheekrente, giften, studie en ziektekosten.”

De Valk vervolgt: „Een alleenstaande woningbezitter die in 2011 40.000 euro verdient, en de aftrekpost hypotheekrente niet meerekent, komt hoger uit dan de grens van 36.022 euro. Maar als die rente 8000 euro bedraagt, daalt het toetsingsinkomen naar 32.000 euro.”
In bovenstaand geval bedraagt de zorgtoeslag volgens de rekenmodule van de fiscus 18 euro per maand. „Zonde om te laten liggen, op jaarbasis is het toch een aardig bedrag”, zegt De Valk.

Wie nog zorgtoeslag voor 2010 wil aanvragen, moet snel zijn en dit voor 1 april aanstaande doen. Of uitstel aanvragen voor de aangifte inkomstenbelasting bij de fiscus. Het verzoek voor 2011 moet uiterlijk op 1 april 2012 bij de Belastingdienst binnen zijn.
Hmm dat wist ik niet, maar goed dan zit ik er nog steeds boven...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik heb daar nog nooit van gehoord? Ook als je een proefberekening op de BD website doet, wordt daar helemaal geen melding van gemaakt. Klopt dat wel?

Ook als ik op http://www.toeslagen.nl/particulier/toetsingsinkomen/ kijk, dan staat daar:
Uw gezamenlijk toetsingsinkomen is alles wat u, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners samen in 1 jaar aan inkomsten hebben, zoals een salaris, uitkering of pensioen.
Er wordt dus nergens gerept over enige aftrekposten voor het toetsingsinkomen.

[ Voor 54% gewijzigd door Mad Marty op 25-03-2011 09:36 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 15:58

Reinier

\o/

Ik vind dat toeslagenstelsel echt een achterlijk systeem. Verdien je dik boven modaal, krijg je het alsnog. Straks krijg 85% van de NL'ers zorgtoeslag. Dat kan nooit het doel geweest zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Mad Marty schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:34:
Ik heb daar nog nooit van gehoord? Ook als je een proefberekening op de BD website doet, wordt daar helemaal geen melding van gemaakt. Klopt dat wel?

Ook als ik op http://www.toeslagen.nl/particulier/toetsingsinkomen/ kijk, dan staat daar:

[...]

Er wordt dus nergens gerept over enige aftrekposten voor het toetsingsinkomen.
Voor je aanvraag wordt het inderdaad niet gevraagd, maar in de naberekening die gemaakt wordt in April wordt het wel meegenomen. Wanneer je je aangifte IB indient worden de gegevens ook verstrekt richting toeslagen, zij gaan kijken of je recht had op toeslag en of het bedrag klopt. Hier hoef je geen extra aangifte voor te doen.

Hierdoor komt het dus voor dat mensen die hypoteek rente mogen aftrekken meestal nog extra terug krijgen. Ik denk dat ze er niet om vragen om het aanvraag programma makkelijk te houden (zorgtoeslag wordt ook door mensen aangevraagd die misschien in de war kunnen raken). Je mag in je aanvraag wel je aftrek verrekenen, maar je loopt het risico dat als je het verkeerd doet je dus mag terugbetalen. Het is namelijk een verwachting/schatting en daar mag je dus invullen wat jij verwacht.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Reinier schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:40:
Ik vind dat toeslagenstelsel echt een achterlijk systeem. Verdien je dik boven modaal, krijg je het alsnog. Straks krijg 85% van de NL'ers zorgtoeslag. Dat kan nooit het doel geweest zijn :?
Volgens mij is de enige toeslag die je kunt krijgen bij een bovenmodaal inkomen (alleenstaande) of gezinsinkomen (fiscaal partners) de kinderopvangtoeslag. Zorgtoeslag is alleen voor inkomens onder modaal en volgens mij de huurtoeslag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Mad Marty schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:34:
Ik heb daar nog nooit van gehoord? Ook als je een proefberekening op de BD website doet, wordt daar helemaal geen melding van gemaakt. Klopt dat wel?Er wordt dus nergens gerept over enige aftrekposten voor het toetsingsinkomen.
Vraag en antwoord
Wat is belastbaar inkomen en wat is verzamelinkomen?

Belastbaar inkomen is het inkomen waarover u inkomstenbelasting moet betalen, minus eventuele aftrekposten en verrekenbare verliezen.
Er zijn voor de inkomstenbelasting (IB) 3 soorten belastbaar inkomen, die zijn ondergebracht in 3 boxen.
Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen.

[url]http://http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-belastbaar-inkomen-en-wat-is-verzamelinkomen.html[/url]

Ook bij de proefberekening staat: "Neem uw verzamelinkomen...."[/b]
Dus: inkomen minus aftrekposten en verliezen...
Dat is toch duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 15:58

Reinier

\o/

t_captain schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:46:
[...]

Volgens mij is de enige toeslag die je kunt krijgen bij een bovenmodaal inkomen (alleenstaande) of gezinsinkomen (fiscaal partners) de kinderopvangtoeslag. Zorgtoeslag is alleen voor inkomens onder modaal en volgens mij de huurtoeslag ook.
Ja, dacht ik dus ook (dan nog ben ik niet vóór het toeslagenstelsel, maar dat terzijde ;) ). Denk dat het bovenstaande stukje m.b.t. die aftrekposten en het toetsingsinkomen gewoon niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De basis voor toeslagen is je belastbaar verzamelinkomen. Dat betekent dus inderdaad dat aftrekposten in de IB je toetsinkomen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 14:26
Ik heb een vraag met betrekking tot de kosten die ik gemaakt heb voor de aankoop van een eigen woning die ik dit jaar gekocht heb. Op de afrekening van de notaris die ik gekregen heb staat een overzicht met het hypotheekbedrag en enkele kosten waarvan een deel niet aftrekbaar is.

Ik zou echter willen stellen dat deze kosten niet uit de hypotheek betaald zijn maar dat ik de hypotheek volledig gebruikt heb voor aankoop danwel verbouwing van de woning. Ik kan wel bonnen overleggen van zaken die ik aangeschaft heb voor de verbouwing die tezamen met de aankoopkosten het volledige hypotheekbedrag dekken.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

Bi-zonder schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:52:
[...]
Vraag en antwoord
Wat is belastbaar inkomen en wat is verzamelinkomen?

Belastbaar inkomen is het inkomen waarover u inkomstenbelasting moet betalen, minus eventuele aftrekposten en verrekenbare verliezen.
Er zijn voor de inkomstenbelasting (IB) 3 soorten belastbaar inkomen, die zijn ondergebracht in 3 boxen.
Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen.

[url]http://http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-belastbaar-inkomen-en-wat-is-verzamelinkomen.html[/url]

Ook bij de proefberekening staat: "Neem uw verzamelinkomen...."[/b]
Dus: inkomen minus aftrekposten en verliezen...
Dat is toch duidelijk?
Dat gaat over het inkomen voor de inkomstenbelasting. Ik zou er niet zondermeer van uitgaan dat dat hetzelfde is als voor de toeslagen.
.Gertjan. schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:43:
[...]

Voor je aanvraag wordt het inderdaad niet gevraagd, maar in de naberekening die gemaakt wordt in April wordt het wel meegenomen. Wanneer je je aangifte IB indient worden de gegevens ook verstrekt richting toeslagen, zij gaan kijken of je recht had op toeslag en of het bedrag klopt. Hier hoef je geen extra aangifte voor te doen.

Hierdoor komt het dus voor dat mensen die hypoteek rente mogen aftrekken meestal nog extra terug krijgen. Ik denk dat ze er niet om vragen om het aanvraag programma makkelijk te houden (zorgtoeslag wordt ook door mensen aangevraagd die misschien in de war kunnen raken). Je mag in je aanvraag wel je aftrek verrekenen, maar je loopt het risico dat als je het verkeerd doet je dus mag terugbetalen. Het is namelijk een verwachting/schatting en daar mag je dus invullen wat jij verwacht.
Toch raar dat het dan nergens in dat programma staat, zo creeer je júist onduidelijkheid imho.
Reinier schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:54:
[...]

Ja, dacht ik dus ook (dan nog ben ik niet vóór het toeslagenstelsel, maar dat terzijde ;) ). Denk dat het bovenstaande stukje m.b.t. die aftrekposten en het toetsingsinkomen gewoon niet klopt.
t_captain schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:29:
De basis voor toeslagen is je belastbaar verzamelinkomen. Dat betekent dus inderdaad dat aftrekposten in de IB je toetsinkomen drukken.
Ik ben er nu achter dat het ook op de toeslagen-website staat, zie http://www.toeslagen.nl/p...sinkomen-03.html#P56_4336

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
decipherer schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:47:
Ik heb een vraag met betrekking tot de kosten die ik gemaakt heb voor de aankoop van een eigen woning die ik dit jaar gekocht heb. Op de afrekening van de notaris die ik gekregen heb staat een overzicht met het hypotheekbedrag en enkele kosten waarvan een deel niet aftrekbaar is.

Ik zou echter willen stellen dat deze kosten niet uit de hypotheek betaald zijn maar dat ik de hypotheek volledig gebruikt heb voor aankoop danwel verbouwing van de woning. Ik kan wel bonnen overleggen van zaken die ik aangeschaft heb voor de verbouwing die tezamen met de aankoopkosten het volledige hypotheekbedrag dekken.
Voor de duidelijkheid, er is een verschil tussen:
(a) de aftrekbaarheid van bepaalde kosten die je maakt als je een huis koopt
en:
(b) de aftrekbaarheid van de hypotheekrente over het deel van de lening waarmee als de kosten eventueel gefinancierd zijn.

Aftrekbare kosten (eenmalig in het jaar van aanschaf): kosten voor verkrijging van de financiering. Taxatie, WOZ borgtochtprovisie, notariskosten hypotheekakte etc.
Niet aftrekbaar: kosten voor verwerving van de woning zelf (koopprijs, overdrachtsbelasting, notariskosten akte van levering etc.) Maar de rente over deze kosten is wel gewoon aftrekbaar. (anders zou er ook weinig van de HRA overblijven).

Je lijkt op de voorzichtige weg te wandelen. Als je met de koopprijs i.c.m. kosten koper en kosten voor verbouwing in de buurt komt van je totale hypotheeksom, dan kun je gewoon de hele rente aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een net-ietsjes-offtopic vraag, maar leek me hier wel kunnen, en het is het niet echt waard een apart topic over te openen.

Google geeft mij niet echt uitslag.. Ik wil even kijken hoeveel hypotheek ik ongeveer kan krijgen, daarvoor heb ik mijn jaaropgaaf erbij gepakt (jaarsalaris). Hierop staan 2 bedragen welke in de buurt (maar nogsteeds hoger) liggen van mijn vermeerde bruto jaarsalaris.

De eerste is het zogenaamde "Loon voor loonheffing" de tweede het "Loon voor de Zorgverzekeringswet", welke zou ik moeten pakken, of hoe kan ik mijn brutosalaris om op te geven bij hypotheek calculators?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:00

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 15:30:
Even een net-ietsjes-offtopic vraag, maar leek me hier wel kunnen, en het is het niet echt waard een apart topic over te openen.

Google geeft mij niet echt uitslag.. Ik wil even kijken hoeveel hypotheek ik ongeveer kan krijgen, daarvoor heb ik mijn jaaropgaaf erbij gepakt (jaarsalaris). Hierop staan 2 bedragen welke in de buurt (maar nogsteeds hoger) liggen van mijn vermeerde bruto jaarsalaris.

De eerste is het zogenaamde "Loon voor loonheffing" de tweede het "Loon voor de Zorgverzekeringswet", welke zou ik moeten pakken, of hoe kan ik mijn brutosalaris om op te geven bij hypotheek calculators?
volgens mij moet je het brutoloon pakken wat je opgeeft bij je belastingaangifte.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Je bruto maandsalaris x 12 x 1,08 (vakantiegeld)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 15:30:

Geen van allen. In het loon op je jaaropgaaf kunnen allerlei posten zitten die niet of slechts gedeeltelijk meetellen voor de hypotheekaanvraag. Denk aan: variabel inkomen (overwerk, bonussen), inkomensafhankelijke bijdrage ZWV, fiscale bijtelling leaseauto, bruto vergoedingen voor bijvoorbeeld een collectieve verzekering.

Uiteindelijk moet je je vaste brutoloon tellen, inclusief vakantiegeld en (vaste) eindejaarsuitkering. Helaas zal dit bedrag een stuk lager uitvallen als het bedrag van je belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lolhozer schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 18:54:
Je bruto maandsalaris x 12 x 1,08 (vakantiegeld)
je vakantiegeld is meestal 8% van je bruto maandsalaris en dus in totaal 12 * 0,08 = 0,96 keer. Je bruto-jaarsalaris is dus 12,96 * je maandsalaris en niet 12,08 keer.
edit:
Juist ja, dat staat er dus gewoon goed

Als je ook een 13e maand krijgt is het volgens mij 13,96 omdat je over die maand geen vakantiegeld krijgt (maar kijk voor de zekerheid in je contract).

Op veel loonstroken staan ook cumulatieve bedragen dus op de laatste salaris strook van het afgelopen jaar staat dan ook je bruto jaarsalaris van het afgelopen jaar. Alleen als je halverwege het jaar een opslag hebt gekregen (en dat nu al zou weten voor dit jaar) dan is het lager dan je zou kunnen gebruiken bij je berekening.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 26-03-2011 16:55 . Reden: rekenen?! wie? ik? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

JeroenE schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 07:55:
[...]
je vakantiegeld is meestal 8% van je bruto maandsalaris en dus in totaal 12 * 0,08 = 0,96 keer. Je bruto-jaarsalaris is dus 12,96 * je maandsalaris en niet 12,08 keer.
En hoeveel is 12 x 1,08 dan op jouw rekenmachine? Of 12 * 1,08 als dat duidelijker is.

[ Voor 5% gewijzigd door Lolhozer op 26-03-2011 08:04 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

Ik heb de aangifte automatisch laten invullen en nu kan ik de ww uitkering die mn meisje een paar maanden heeft gekregen niet terugvinden in de aangifte. Waar zou deze moeten staan of hoef je dit niet op te geven in je aangifte?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

Bij Box 1 kun je gewoon WW (e.a.) uitkeringen aanvinken en het dan invullen.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:01
Cobb schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 07:51:
[...Zorgtoeslag vaak onbenut ....]

Hmm dat wist ik niet, maar goed dan zit ik er nog steeds boven...
Hee, die tip levert hier ineens wel geld op. Leuk! Ook voor dit jaar trouwens. Niet veel, maar toch weer iets ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
MrDry schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 13:08:
Ik heb de aangifte automatisch laten invullen en nu kan ik de ww uitkering die mn meisje een paar maanden heeft gekregen niet terugvinden in de aangifte. Waar zou deze moeten staan of hoef je dit niet op te geven in je aangifte?
Automatisch ingevulde gegevens zijn makkelijk, maar er is geen enkele garantie dat ze compleet zijn. Als er een werkgever of uitkeringsinstantie ontbreekt moet je die gewoon zelf invullen. In dit geval: box 1 (inkomen uit werk en woning) --> inkomen uit vroegere arbeid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Er zit bij mij een verschil van 1000,- tussen verschuldigde inkomstenbelasting en ingehouden loonbelasting. En uiteraard niet in mijn voordeel.

Wat blijkt... Van werkgever gewisseld... dit jaar de 52% aangetikt door uitbetaling van twee maanden vakantie + overuren.

Dure grap zo. Maar goed, het heeft meer opgeleverd op de langere termijn zullen we maar denken.
t_captain schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 22:44:
Automatisch ingevulde gegevens zijn makkelijk, maar er is geen enkele garantie dat ze compleet zijn. Als er een werkgever of uitkeringsinstantie ontbreekt moet je die gewoon zelf invullen. In dit geval: box 1 (inkomen uit werk en woning) --> inkomen uit vroegere arbeid
Niet compleet? Na drie kwart jaar in 2010 gewisseld van werkgever, alleen nieuwe werkgever staat er op, terwijl oude werkgever in 2009 er wel automatisch op stond. Rara... Belastingdienst? :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:57
Even een klein vraagje :

Bij het opgeven van je aftrekposten voor het kopen van je huis, moet je dan alle kosten apart specificeren, per onderdeel , of alles op 1 grote hoop gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:01
Specificeren.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mijn vrouw heeft haar eigen "bedrijfje" (gastouder, geen btw verplicht). Al haar inkomen is in principe gewoon haar loon. Een klein bedragje leggen wij opzij voor onkosten.

Nu ben ik bezig met het invullen van onze particuliere aangifte. Moet ik nu als inkomen haar bedrijf invullen? Of staat dit hier volledig los van?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Misschien een klein beetje off-topic:

Waarschijnlijk zullen meerdere er tegen aan lopen die op dit moment hun aangifte aan het versturen zijn:

Communicatie met server mislukt!
Foutdetails:
End of file or no input: Operation interrupted or timed out after 30s send or 30s receive delay.

Morgen nog maar een keer proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Klopt, net het zelfde probleem gehad. Ook het inloggen voor ondernemers werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Na dit hele topic gelezen te hebben naar tips en dergelijke rest mij 1 vraag: je kunt aan het einde van de aangifte schuiven met bedragen tussen jou en je partner. Maar een paar keer kreeg ik de indruk dat je al in de aangifte mag schuiven. Dat lijkt me van niet, maar correct me if i'm wrong ..!?

Nog wat links die ik kreeg van een vriendin die bij Randstad werkt. Handig voor ouders:
[inkomensafhankelijke combinatiekorting (iack)]
[Nog een keertje uitgelegd]

[ Voor 43% gewijzigd door Eusebius op 28-03-2011 23:03 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Falcon schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:03:
Mijn vrouw heeft haar eigen "bedrijfje" (gastouder, geen btw verplicht). Al haar inkomen is in principe gewoon haar loon. Een klein bedragje leggen wij opzij voor onkosten.

Nu ben ik bezig met het invullen van onze particuliere aangifte. Moet ik nu als inkomen haar bedrijf invullen? Of staat dit hier volledig los van?
Het wordt uit je verhaal niet duidelijk of je vrouw als onderneemster voor de inkomensbelasting is aangemerkt. Dit kun je zien aan haar aangiftebrief: hierop staat of je een aangifte inkomstenbelasting + premie volksverzekeringen moet doen, of ondernemersaangifte inkomensbelasting + premie volksverzekeringen.

Een andere manier om er snel achter te komen is door in te loggen op het beveiligde deel van de belastingdienst (www.belastingdienst.nl --> "Inloggen ondernemers") en daar te kijken of er een aangifte is klaargezet. De credentials voor deze site heeft ze gekregen bij de inschrijving als ondernemer bij de belastingdienst, ofwel de gecombineerde inschrijving KvK+belastingdienst.

Als ze IB-ondernemer is, doen jullie apart aangifte. Zij doet de ondernemersaangifte (=ongeveer de gewone aangifte + wat extra schermen met winst- en verliesrekening, balans en stortingen/onttrekkingen). Jij doet je gewone aangifte. Voor wat betreft inkomen uit eigen woning en inkomen uit vermogen moet je natuurlijk zorgen dat de gegevens overeenkomen, evenals de verdeling van de posten tussen de twee fiscale partners.

Als je vrouw geen IB-ondernemer is, mogen jullie gezamenlijk de gewone aangifte doen. Haar inkomsten - de bijbehorende kosten worden opgevoerd in box 1 als resultaat overige werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eusebius schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:00:
Na dit hele topic gelezen te hebben naar tips en dergelijke rest mij 1 vraag: je kunt aan het einde van de aangifte schuiven met bedragen tussen jou en je partner. Maar een paar keer kreeg ik de indruk dat je al in de aangifte mag schuiven. Dat lijkt me van niet, maar correct me if i'm wrong ..!?
Waar precies?

Volgens mij komt "verdeling" (m.n. het saldo inkomsten en uitgaven eigen woning in box 1 en het saldo bezittingen in box 3) pas op het einde, net voor "overzicht" en "ondertekenen en verzenden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
En dan nog, schuiven levert tegenwoordig niet bijzonder veel op. Bij ons fluctueerde het ergens met 20 euro hooguit.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 00:47:
En dan nog, schuiven levert tegenwoordig niet bijzonder veel op. Bij ons fluctueerde het ergens met 20 euro hooguit.
Dat ligt maar net aan de situatie, ik heb bij klanten een voordeel van honderden euro's kunnen behalen :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dan moet je nog iets beter schuiven ;) Je moet zo schuiven dat de een moet betalen en de ander niet. Als het bedrag wat je moet betalen onder de 44 euro ligt dan hoef je namelijk niet te betalen. Dus dan heb je die 44 euro "verdient".

Maar dat gaat natuurlijk alleen als je het zo kan schuiven. Als je allebei altijd minimaal 100 euro moet betalen oid dan lukt het natuurlijk niet.
In het verleden (dat is al zeker >3 jaar geleden) heb ik het wel eens zo kunnen schuiven dat het een paar honderd euro scheelde. Het enige probleem was dan wel dat de een iets van 4500 euro moest betalen en de ander dan 4750 terug kreeg. Dus je was die 4500 wel even kwijt (moesten we eerder betalen dan dat we het geld terug kregen). Maar goed, als dat 250 euro oplevert... Bij de bank lukt dat niet. Maar dat is me -helaas- maar 1 keer gelukt en ik heb nog steeds geen idee waarom toen wel en nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
fredkroket schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:56:
Misschien een klein beetje off-topic:

Waarschijnlijk zullen meerdere er tegen aan lopen die op dit moment hun aangifte aan het versturen zijn:

Communicatie met server mislukt!
Foutdetails:
End of file or no input: Operation interrupted or timed out after 30s send or 30s receive delay.

Morgen nog maar een keer proberen....
Zojuist nogmaals geprobeerd te verzenden en op dit moment werkt het weer (geeft natuurlijk geen garanties voor de loop van de dag...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
offtopic:
Over dat hele schuiven gebeuren:

Mijn vriendin benut niet de hele algemene heffingskorting en ik ga de komende jaren boven modaal verdienen. Omdat we net zijn gaan samenwonen, is fiscaal partnerschap aantrekkelijk.
Dan kan ik straks met schuiven toch er voor zorgen dat ze wel de complete heffingskorting pakt?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:08:
[...]

Waar precies?

Volgens mij komt "verdeling" (m.n. het saldo inkomsten en uitgaven eigen woning in box 1 en het saldo bezittingen in box 3) pas op het einde, net voor "overzicht" en "ondertekenen en verzenden".
Schuiven bij bv giften of iets anders. Zij betaald, maar dan opvoeren bij mij. Vraag me af hoe dat werkt bij een gedeelde rekening ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hangt van je situatie af. Ik kan de hypotheekrente tegen 52% aftrekken, mijn vrouw tegen 33,45% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
KillaZ schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:24:
Over dat hele schuiven gebeuren:

Mijn vriendin benut niet de hele algemene heffingskorting en ik ga de komende jaren boven modaal verdienen. Omdat we net zijn gaan samenwonen, is fiscaal partnerschap aantrekkelijk.
Dan kan ik straks met schuiven toch er voor zorgen dat ze wel de complete heffingskorting pakt?
Dat is zeker niet offtopic :)

Als je fiscaal partner bent wordt de algemene heffingskorting automatisch toegepast. Je partner gebruikt bijvoorbeeld 1000 euro van deze heffingskorting. Dan is er nog 900 euro ongebruikt. Als jij na aftrek van al jouw aftrekposten en heffingskortingen nog inkomstenbelasting betaalt, dan wordt deze automatisch verrekend met de overgebleven heffingskorting van je partner. Hiervoor hoef je niet te schuiven.

Als de ingevulde antwoorden in je aangifteprogramma daar aanleiding toe geven, krijg je meteen de vraag of de heffingskorting per maand moet worden uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

t_captain schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:06:
[...]

Het wordt uit je verhaal niet duidelijk of je vrouw als onderneemster voor de inkomensbelasting is aangemerkt. Dit kun je zien aan haar aangiftebrief: hierop staat of je een aangifte inkomstenbelasting + premie volksverzekeringen moet doen, of ondernemersaangifte inkomensbelasting + premie volksverzekeringen.

Een andere manier om er snel achter te komen is door in te loggen op het beveiligde deel van de belastingdienst (www.belastingdienst.nl --> "Inloggen ondernemers") en daar te kijken of er een aangifte is klaargezet. De credentials voor deze site heeft ze gekregen bij de inschrijving als ondernemer bij de belastingdienst, ofwel de gecombineerde inschrijving KvK+belastingdienst.

Als ze IB-ondernemer is, doen jullie apart aangifte. Zij doet de ondernemersaangifte (=ongeveer de gewone aangifte + wat extra schermen met winst- en verliesrekening, balans en stortingen/onttrekkingen). Jij doet je gewone aangifte. Voor wat betreft inkomen uit eigen woning en inkomen uit vermogen moet je natuurlijk zorgen dat de gegevens overeenkomen, evenals de verdeling van de posten tussen de twee fiscale partners.

Als je vrouw geen IB-ondernemer is, mogen jullie gezamenlijk de gewone aangifte doen. Haar inkomsten - de bijbehorende kosten worden opgevoerd in box 1 als resultaat overige werkzaamheden.
Mm.. de 20 eurocent valt bij mij niet. :?

Maar kan ik de conclusie trekken, dat zodra ervoor haar een aangifte klaar staat onder "Inloggen Ondernemers", dat ik haar totaal niet meeneem bij mijn aangifte? En dat dit zou betekenen dat zij geen recht heeft op deze resterende Algemene Heffingskorting dmv ons fiscaalpartnerschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eusebius schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:05:
[...]

Schuiven bij bv giften of iets anders. Zij betaald, maar dan opvoeren bij mij. Vraag me af hoe dat werkt bij een gedeelde rekening ..
Giften zijn net als betaalde rente en kosten eigenwoningschuld een aftrekpost in box 1. Ook deze wordt geschoven bij de stap "verdelen" aan het eind van de aangifte.

Als je fiscaal partners bent, maakt het helemaal niet uit van welke rekening iets is betaald. Voor de belasting is er helemaal geen "zijn rekening" en "haar rekening" want beide rekeningen tellen op tot jullie gezamenlijke bezit.

Bij hypotheekrente is het vrij eenvoudig, je schuift het saldo zodanig dat je maximaal gebruik maakt van de hoogste belastingschijf. Liggen je inkomens ver uiteen, dan leg je het bedrag bij de grootste verdiener. Liggen je inkomens dicht bij elkaar, dan verdeel je rond de 50/50. Op het eind nog een aantal tientjes links of rechts schuiven om gebruik te maken van de aanslaggrens (0-43 euro betalen = kwijtschelding).

Giften zijn iets ingewikkelder, da's schuiven voor gevorderden ;) Meer verdienen betekent bij giften een hoger belastingtarief, maar ook een hogere drempel. Bij een belastbaar inkomen van 30.000 is een gift van 1000 euro 293 euro aan teruggaaf waard. Bij een inkomen van 60.000 is het 208.
Maar bij een gift van 2000 euro zijn het 713 resp. 728 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Falcon schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:55:
[...]

Mm.. de 20 eurocent valt bij mij niet. :?

Maar kan ik de conclusie trekken, dat zodra ervoor haar een aangifte klaar staat onder "Inloggen Ondernemers", dat ik haar totaal niet meeneem bij mijn aangifte? En dat dit zou betekenen dat zij geen recht heeft op deze resterende Algemene Heffingskorting dmv ons fiscaalpartnerschap?
Als je vrouw ondernemersaangifte IB doet, doe je inderdaad apart aangifte.

Dat betekent dat je haar gegevens (winst uit onderneming, inkomen uit loondienst etc) niet meeneemt in jouw aangifte. Je doet immers allebei apart aangifte.

Wel neem je de gezamenlijke gegevens op in beide aangiften. Je vult bijvoorbeeld allebei je gezamenlijke bezit en schulden in box 3 in. Vervolgens kies in beide aangiftes je van het saldo bezittingen-schulden welk deel je toerekent aan welke partner. Natuurlijk moeten de twee aangiftes op dit punt overeenkomen, het kan niet zo zijn dat jij het vermogen aan je vrouw toerekent en zij aan jou :)
Ook de aftrekposten in box 1 voor bv hypotheekrente en schenkingen gaan op deze manier. Allebei vul je het totaal in, en allebei geef je een verdeling aan wat je toekent aan jezelf en je pafrtner.

Apart of gezamenlijk aangifte doen is niet van invloed op je fiscaal partnerschap. Heffingskorting wordt automatisch verrekend, hiervoor hoef je niets in je aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ok dat is mij nu duidelijk! Net nog even gebeld met de Belastingdienst en dat komt over 1 met het verhaal van jou. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Ik krijg zo'n 1000 euro terug. Ik vind het echter jammer dat je niet echt kan inzien wat de belastingsdienst van je ontvangen heeft. Natuurlijk heb je de ontvangstbevestiging maar daar staat niet in wat ze ontvangen hebben. Waarschijnlijk zit het programma wel goed in elkaar en stuurt het ook echt op wat je invult, ik kan het echter niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je zou verwachten dat je kunt inloggen op digid.nl en dan je aangifte zou kunnen inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Domme vraag misschien, maar moet iedereen aangifte doen?

de eerste maanden van 2010 had ik nog een baantje, maar daarna niets meer. Woon bij mijn ouders dus geen kosten in principe. Ik krijg gewoon stufi... meer ook niet. Moet ik dan ook aangifte doen? Heb het wel ingevuld, maar niet verstuurd, omdat ik niet weet of dat ook moet. Zoals verwacht ook 0 belasting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Als je geen bericht hebt gehad van belastingdienst, en je hoeft idd ook niks te betalen hoef je ook geen aangifte te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
maarud schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:51:
Domme vraag misschien, maar moet iedereen aangifte doen?

de eerste maanden van 2010 had ik nog een baantje, maar daarna niets meer. Woon bij mijn ouders dus geen kosten in principe. Ik krijg gewoon stufi... meer ook niet. Moet ik dan ook aangifte doen? Heb het wel ingevuld, maar niet verstuurd, omdat ik niet weet of dat ook moet. Zoals verwacht ook 0 belasting :P
Mogelijk is er belasting ed ingehouden bij dat baantje, wat je vervolgens weer terug kan vragen als je onder bepaalde drempels blijft. Als je een jaaroverzicht hebt gekregen, kan je dat zo invullen in de te downloaden programmaatjes. Wie weet levert dat nog weer een paar tientjes op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
t_captain schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 13:20:
[...]
Aftrekbare kosten (eenmalig in het jaar van aanschaf): kosten voor verkrijging van de financiering. Taxatie, WOZ borgtochtprovisie, notariskosten hypotheekakte etc.
Niet aftrekbaar: kosten voor verwerving van de woning zelf (koopprijs, overdrachtsbelasting, notariskosten akte van levering etc.) Maar de rente over deze kosten is wel gewoon aftrekbaar. (anders zou er ook weinig van de HRA overblijven).
Waar kan ik overigens nalezen dat de notariskosten voor de akte van levering niet aftrekbaar zijn? Als ik op de help en 'meer informatie' klik in het voorlopige aangifteprogramma 2011, zie ik alleen staan dat notariskosten voor de koopakte niet aftrekbaar zijn. Wel is het zo dat bij het kopje 'wel aftrekbaar' staat dat notariskosten voor de hypotheekakte aftrekbaar zijn. Dat is de enige grond op basis waarvan je kan weten dat de kosten voor de akte van levering niet aftrekbaar zijn?
Dat is gewoon de lijst die hier staat?

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Falcon schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:03:

Wij zitten in dezelfde situatie, en hebben het opgegeven als inkomsten uit overige werkzaamheden (waarvoor dus nog geen belasting of premie is afgedragen). Ze is niet geregistreerd als ondernemer bij de BD of bij de KvK, maar wel als gastouder bij de gemeente met alle papierwerk en diploma's die daar bij horen. Nu maar hopen dat de belastingdienst dat pikt. Wij hebben overigens gedurende het jaar van alle inkomen daarvan geld opzij gelegd voor de belastingaangifte.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

pkopf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:29:
[...]
Waar kan ik overigens nalezen dat de notariskosten voor de akte van levering niet aftrekbaar zijn? Als ik op de help en 'meer informatie' klik in het voorlopige aangifteprogramma 2011, zie ik alleen staan dat notariskosten voor de koopakte niet aftrekbaar zijn. Wel is het zo dat bij het kopje 'wel aftrekbaar' staat dat notariskosten voor de hypotheekakte aftrekbaar zijn. Dat is de enige grond op basis waarvan je kan weten dat de kosten voor de akte van levering niet aftrekbaar zijn?
Dat is gewoon de lijst die hier staat?
Ja, dat is deze lijst. Hoe veel meer informatie had je gehad willen hebben? Uiteindelijk komt de informatie uit de wet, maar ik denk dat de informatie van de BD makkelijker te interpretteren is ;)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
ATS schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:42:
[...]

Ja, dat is deze lijst. Hoe veel meer informatie had je gehad willen hebben? Uiteindelijk komt de informatie uit de wet, maar ik denk dat de informatie van de BD makkelijker te interpretteren is ;)
Mijn punt was meer, dat de lijst de indruk wekt volledig te zijn, terwijl de akte van levering niet expliciet wordt genoemd. Wel wordt gesteld dat alleen de notariskosten voor het verkrijgen van de hypotheek aftrekbaar zijn, waardoor je zou kunnen afleiden dat de kosten voor akte van levering niet aftrekbaar zijn. Maar dan had dat ook best toegevoegd kunnen worden aan het lijstje lijkt me...

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ATS schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:39:
[...]

Wij zitten in dezelfde situatie, en hebben het opgegeven als inkomsten uit overige werkzaamheden (waarvoor dus nog geen belasting of premie is afgedragen). Ze is niet geregistreerd als ondernemer bij de BD of bij de KvK, maar wel als gastouder bij de gemeente met alle papierwerk en diploma's die daar bij horen. Nu maar hopen dat de belastingdienst dat pikt. Wij hebben overigens gedurende het jaar van alle inkomen daarvan geld opzij gelegd voor de belastingaangifte.
Dit is de prima manier zoals wij het ook eerst gedaan hebben, voordat mijn vrouw ZZP werdt. Dus dat heb je gewoon goed gedaan.

Trouwens mocht ze meer dan 1225 uur werken in 1 jaar (2,5 dag per week) en heeft minimaal 3 vraagouders, dan zou ik voorstellen dat je vrouw ook ZZP wordt via een franchise formule bij het Gastouderbureau. Meer info? DM mij maar eens. Het bedrag wat je nu opzij zet is dan waarschijnlijk niet eens meer nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 29-03-2011 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pkopf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:29:
[...]

Met koopakte wordt waarschijnlijk bedoeld: akte van levering, aka "akte van transport" :)

De koopakte (die je bij de makelaar opmaakt) heeft niet zoveel kosten. Soms wordt deze ingeschreven bij de notaris, soms niet. Als het gebeurt zijn de kosten voor de verkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door t_captain op 29-03-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Falcon schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:30:
[...]
Dit is de prima manier zoals wij het ook eerst gedaan hebben, voordat mijn vrouw ZZP werdt. Dus dat heb je gewoon goed gedaan.

Trouwens mocht ze meer dan 1225 uur werken in 1 jaar (2,5 dag per week) en heeft minimaal 3 vraagouders, dan zou ik voorstellen dat je vrouw ook ZZP wordt via een franchise formule bij het Gastouderbureau. Meer info? DM mij maar eens. Het bedrag wat je nu opzij zet is dan waarschijnlijk niet eens meer nodig.
Als je incidenteel als bijverdienste iets doet, dan is ROW de gepaste manier om deze inkomsten aan te geven.

Maar als het beroepsmatig wordt, dan zou ik zeker voor een KvK inschrijving gaan en als IB-ondernemer willen worden aangemerkt. Het scheelt je in ieder geval een stuk belasting vanwege de MKB-winstvrijstelling, ook als je de 1225 uur per kalenderjaar niet haalt. Haal je die uren wel, komen daar de zelfstandigenaftrek en eventueel andere aftrekposten zoals startersaftrek en investeringsaftrek bovenop.
Naast de aftrekposten en vrijstelling heb je wat meer vrijheid om te schuiven met bedragen tussen belastingjaren etc. Zakelijke bankrekeningen in box 1 i.p.v. box 3, egalisatiereserve, fiscale oudedagsreserve etc.

Of je aan een franchise deelneemt of met je eigen merk onderneemt maakt voor deze regelingen niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi forummers,

Ik zit met een belastingaangifte (ja ja, ik weet het, beetje laat....) maar kom er niet helemaal uit. De overzichten op internet lijken allemaal heel logisch en overzichtelijk, maar toch twijfel ik of ik het nu goed invul. Is er hier iemand die opheldering kan geven over het volgende:

Eerst even mijn situatie heel kort geschetst:
- woning gekocht mei 2010.
- aankoopprijs 190.000 euro, waarvan 10.000 euro bouwdepot
- extra lening: 30.000 euro starterslening, 1e 3 jaar rentevrij.
- bouwdepot vooralsnog ongebruikt

Dan de lijst met afrekening van de notaris
Even de hele lijst wat ik heb, zo van de afrekening van de notaris (even getallen afgerond):

Te betalen
- Koopprijs registergoed 190.000

Verrekening zakelijke lasten
- Onroerende zaak belasting 195
- Waterschapslasten 41
- Rioolrecht 212
- Totaal per jaar: 449
van 20-5 t/m 31-12: 278

Te ontvangen geldlening
- Hypotheek 190.000
- Borgtochtprovisie -1.045
- Depot -10.000
- Netto bedrag lening: 178.955

Te ontvangen geldlening
- Hypotheek 30.000
- Afsluitprovisie 450
- Inhouding 165
- Netto regelbedrag lening: 29.385

Kosten inzake de levering
- Honorarium acte van levering 375
- BTW 19% over 375: 71,25
Totaal kosten: 446,25

Kosten inzake de hypotheek:
- Honorarium hypotheekacte: 375
- Honorarium hypotheekacte 2: 300
- 19% BTW over 675: 128
- Totaal kosten: 803,25

- nota hypotheekshop: 2.175
- bankgarantiekosten: 300

- door u voldaan: 232

- onderzoekskosten: 21,73
- BTW 19% over 21,73: 4,13
Totaal kosten: 25,86

Kosten van derden:
- Kadastraal recht levering belast: 28
- Kadastraal recht hypotheek belast: 28
- Kadastraal recht levering onbelast:145
- Kadastraal recht hypotheek onbelast:120
- Taxatiekosten: 504,90
- Kosten makelaar: 1487,50
- 19% BTW over 56: 10,64
- Totaal kosten: 2443,04

Daarnaast nog kosten die ik niet meegefinancierd heb
- Bouwkeuring: 295 euro

Nu de vragen (alles in de rubriek "eigen woning op het aangifteprogramma)

Bij "Heeft u in 2010 extra geld geleend voor onderhoud of verbouwing van de woning?" - wat vul ik hier in? Ik heb voor 190K gekocht waarvan 10K bouwdepot. Maar die is nog niet aangesproken. Moet ik hem dan al wel invullen?

Bij "Aankopprijs van de woning, inclusief aankoopkosten" en "Kosten voor onderhoud en verbouwing" - Wat vul ik hier in? Aankoopprijs is 190K maar moet die 10K (die dus nog niet gebruikt is) daar vanaf? Moet ik h et opsplitsen in 180K en 10K? En welke kosten moet ik nog bovenop de aankoopprijs tellen? In het overzichtje staat "bijvoorbeeld makelaarskosten, overdrachtsbelasting, notariskosten en taxatiekosten", maar is er ergens een compleet lijstje wat ik kan opvoeren (dus niet te verwarren met aftrekposten .. En kosten die niet meegefinancierd zijn, zoals bouwkeuring, mogen die ook? En de starterslening? Buiten beschouwing laten in deze vakjes?

Kan iemand n.a.v. bovenstaande gegevens helder antwoord geven op bovenstaande vragen en aangeven welke kosten ik allemaal mag opvoeren als "aftrekbare financieringskosten".

Best een post zo.. hoop dat er wat experts zijn die mij verder kunnen helpen. Had verwacht dat mijn hypotheekadviseur hiermee zou helpen (had het beloofd) maar die stuurt me een beetje heen en weer en nu is het toch ineens bijna 1 april... stom 8)7

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verrekening zakelijke lasten
- Onroerende zaak belasting 195
- Waterschapslasten 41
- Rioolrecht 212
- Totaal per jaar: 449
van 20-5 t/m 31-12: 278

mag je zowiezo niet aftrekken van de belasting.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
De naam zegt het eigenlijk al he, alleen de kosten voor de financiering mogen afgetrokken worden. Dus in ieder geval zakelijke lasten niet zoals hierboven vermeld. Taxatie wel, makelaar niet. Overigens had ik op het overzicht van mijn notaris netjes met een sterretje aangegeven gekregen wat wel en niet aftrekbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paella schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 22:00:
De naam zegt het eigenlijk al he, alleen de kosten voor de financiering mogen afgetrokken worden. Dus in ieder geval zakelijke lasten niet zoals hierboven vermeld. Taxatie wel, makelaar niet. Overigens had ik op het overzicht van mijn notaris netjes met een sterretje aangegeven gekregen wat wel en niet aftrekbaar was.
Klinkt toch simpeler dan het is vind ik. Zo heb je bijvoorbeeld notariskosten, maar op de eindafrekening heet het niet zo maar 'kosten inzake hypotheek' en 'kosten inzake levering' , de eerste is dan kennelijk weer wel aftrekbaar en de tweede niet. Echter bij belastingdienst noemen ze kosten inzak levering weer transportkosten. .. En dan 'kadastraal recht' , hoe moet iemand weten of dat 'voor de financiering' is? Ik weet het ook niet, maar het is wel aftrekbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
levering is niet financiering, dus niet aftrekbaar. Kadestraal voor hypo wel, levering niet. Dus toch "simpel" ;)

Hier staat op zich redelijk overzicht: http://www.hypotheek-aanv...en-huis-en-hypotheek.html

[ Voor 70% gewijzigd door paella op 29-03-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Aftrekbare kosten in 2010:

- Afsluitprovisie 450
- Inhouding 165 is twijfelgeval --> inhouding waarvoor, staat dit geld nog voor je klaar of waren het kosten voor de hypotheek? in het tweede geval aftrekbaar als kosten eigenwoningschuld.
- Taxatiekosten: 504,90 (mits taxatierapport nodig was voor verkrijgen van de hypotheek)
Nu de vragen (alles in de rubriek "eigen woning op het aangifteprogramma)

Bij "Heeft u in 2010 extra geld geleend voor onderhoud of verbouwing van de woning?" - wat vul ik hier in? Ik heb voor 190K gekocht waarvan 10K bouwdepot. Maar die is nog niet aangesproken. Moet ik hem dan al wel invullen?
Ik snap je formulering niet precies. Je hebt een juist gekocht voor 190.000, waarvan 10.000 bouwdepot? Lijkt me sterk, meestal krijg je geen bouwdepot bij een huis :) Volgens mij moet het zijn: je hebt 190.000 geleend waarvan nog 10.000 in een bouwdepot zit.

Rente over beide hypotheken is ieder jaar aftrekbaar, tenminste voor dat deel dat je hebt gebruikt om de woning aan te schaffen en verbouwen incl bijkomende kosten. Als ik het overzicht even snel doorloop dan heb ik het gevoel dat je geen gekke dingen hebt gedaan (aanschaffen die niets met je huis te maken hebben) en dus gewoon je hypotheekrente kan aftrekken.
Ook over de bovenste 10.000 die je hebt geleend maar nog in het bouwdepot zitten gelden als een eigenwoningschuld (lening is aangegaan voor het doel van verbouwing). De keerzijde is dat het bouwdepot moet worden verrekend met de hypotheek. Met andere woorden: de rente die je ontvangt op het bouwdepot moet worden verrekend met de betaalde hypotheekrente. Het bouwdepot zit dus ook in box 1.

http://www.smitvernooij.nl/artikelen/200706.html
Bij "Aankopprijs van de woning, inclusief aankoopkosten" en "Kosten voor onderhoud en verbouwing" - Wat vul ik hier in? Aankoopprijs is 190K maar moet die 10K (die dus nog niet gebruikt is) daar vanaf? Moet ik h et opsplitsen in 180K en 10K? En welke kosten moet ik nog bovenop de aankoopprijs tellen? In het overzichtje staat "bijvoorbeeld makelaarskosten, overdrachtsbelasting, notariskosten en taxatiekosten", maar is er ergens een compleet lijstje wat ik kan opvoeren (dus niet te verwarren met aftrekposten .. En kosten die niet meegefinancierd zijn, zoals bouwkeuring, mogen die ook? En de starterslening? Buiten beschouwing laten in deze vakjes?
--> aanschafprijs woning + kosten koper + verbouwing

ook het geld dat nog in bouwdepot zit kun je volgend de bovenstaande link tellen als verbouwingskosten en dus in de verwervingskosten van de woning. Wel op voorwaarde dat je het saldo van het bouwdepot verrekend met je eigenwoningschuld en de ontvangen rente met de betaalde hypotheekrente. En voor een beperkte periode van max 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 22:49:
Aftrekbare kosten in 2010:

- Afsluitprovisie 450
- Inhouding 165 is twijfelgeval --> inhouding waarvoor, staat dit geld nog voor je klaar of waren het kosten voor de hypotheek? in het tweede geval aftrekbaar als kosten eigenwoningschuld.
- Taxatiekosten: 504,90 (mits taxatierapport nodig was voor verkrijgen van de hypotheek)

[...]
Thankx! Hier kwam ik zelf ook ongeveer op uit. Inhouding 165 euro had ik nog niet aan gedacht. Heb het nagekeken in de offerte van mijn starterslening, blijkt ook borgtochtprovisie NHG te zijn, dus aftrekbaar zo lijkt mij.

Wat ik verder nog opgevoerd heb, en over twijfel (hele kleine kosten, maar toch):
- De helft van de 56 euro btw vergeten (die bij kadastraal recht hypotheek belast hoort lijkt mij) = 28
- De onderzoekskosten (ik las in zo'n overzicht dat administratiekosten mogen worden opgevoerd!) = 26

Verder heb ik hem nu hetzelfde ingevuld.
Ik snap je formulering niet precies. Je hebt een juist gekocht voor 190.000, waarvan 10.000 bouwdepot? Lijkt me sterk, meestal krijg je geen bouwdepot bij een huis :) Volgens mij moet het zijn: je hebt 190.000 geleend waarvan nog 10.000 in een bouwdepot zit.
Haha, ja uiteraard, zo bedoelde ik het ;)
Rente over beide hypotheken is ieder jaar aftrekbaar, tenminste voor dat deel dat je hebt gebruikt om de woning aan te schaffen en verbouwen incl bijkomende kosten. Als ik het overzicht even snel doorloop dan heb ik het gevoel dat je geen gekke dingen hebt gedaan (aanschaffen die niets met je huis te maken hebben) en dus gewoon je hypotheekrente kan aftrekken.
Ook over de bovenste 10.000 die je hebt geleend maar nog in het bouwdepot zitten gelden als een eigenwoningschuld (lening is aangegaan voor het doel van verbouwing). De keerzijde is dat het bouwdepot moet worden verrekend met de hypotheek. Met andere woorden: de rente die je ontvangt op het bouwdepot moet worden verrekend met de betaalde hypotheekrente. Het bouwdepot zit dus ook in box 1.

http://www.smitvernooij.nl/artikelen/200706.html
Poeh.. best een pittig verhaal, denk dat ik daar de belastingtelefoon nog even voor bel, klinkt allemaal overzichtelijk zo maar kom er niet helemaal uit qua invullen..
--> aanschafprijs woning + kosten koper + verbouwing

ook het geld dat nog in bouwdepot zit kun je volgend de bovenstaande link tellen als verbouwingskosten en dus in de verwervingskosten van de woning. Wel op voorwaarde dat je het saldo van het bouwdepot verrekend met je eigenwoningschuld en de ontvangen rente met de betaalde hypotheekrente. En voor een beperkte periode van max 2 jaar.
Ik lees her en der (fora, geen experts) dat de 'aanschafprijs woning + kosten' puur informatief is en het niet zo nauw komt omdat hier verder geen berkening op los wordt gelaten. Klopt dit? Kan ik dan ook gewoon, grof genomen, invullen "aankoopprijs inclusief aankoopkosten 210.000 euro" en "kosten voor onderhoud/verbouwin 10.000 euro"?

..

Tot slot: moet onderaan bij "Eigenwoningschuld" ook nog iets invullen. Nu twijfel ik of ik daar zowel mijn hoofdhypotheek (waar ik ook rente over betaal) moet invullen, en dan 190K of 180K (ivm die 10.000 bouwdepot die nog niet is aangesproken), of ook mijn starterslening a 30K (waar ik nog geen rente over betaal). ?

Nogmaals dank voor je moeite!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:14:
Ik lees her en der (fora, geen experts) dat de 'aanschafprijs woning + kosten' puur informatief is en het niet zo nauw komt omdat hier verder geen berkening op los wordt gelaten. Klopt dit? Kan ik dan ook gewoon, grof genomen, invullen "aankoopprijs inclusief aankoopkosten 210.000 euro" en "kosten voor onderhoud/verbouwin 10.000 euro"?
Je kan natuurlijk niet "zo maar" wat invullen. Als je aangifte gecontroleerd wordt zal je toch moeten aantonen hoe je aan de bedragen bent gekomen. Die 10k bouwdepot kan je dus ook niet opgeven als verbouwingskosten omdat je dat nog helemaal niet hebt gedaan.
Tot slot: moet onderaan bij "Eigenwoningschuld" ook nog iets invullen. Nu twijfel ik of ik daar zowel mijn hoofdhypotheek (waar ik ook rente over betaal) moet invullen, en dan 190K of 180K (ivm die 10.000 bouwdepot die nog niet is aangesproken), of ook mijn starterslening a 30K (waar ik nog geen rente over betaal). ?
Volgens mij maak je het zelf alleen maar ingewikkeld omdat je iets met je bouwdepot op de aangifte wil doen zonder dat je er in de praktijk iets mee hebt gedaan. Je kan alleen maar zaken opvoeren die ook echt zo zijn. Het bouwdepot wat je nog niet gebruikt hebt kan je nergens bij mee tellen: je hebt het nog niet geleend dus het telt niet mee bij je schuld. Je betaald er nog geen rente over (want je hebt het niet geleend) dus kan je de rente ook niet aftrekken. Je hebt het nog niet gebruikt dus kan je het ook niet opvoeren als verbouwingskosten om je eigen woning schuld te verhogen.

Blijft over je lening van 180k en 30k. Ik neem aan dat je die 210k hebt gebruikt voor de aanschaf van je woning. Dat is dus je eigen woning schuld. Als je dat niet hebt gedaan (maar een lange vakantie hebt genomen) dan telt het bedrag dat je daarvoor hebt gebruikt niet mee voor je eigen woning schuld en mag je daar de rente ook niet van aftrekken.

NB als je dit jaar wel gaat verbouwen en daar je bouwdepot voor gebruikt dan moet je bij de aangifte van dit jaar (die je dus volgend jaar doet) die 10k opgeven in het vakje wat open gaat als je de vraag "heeft u in 2011 extra geld geleend voor onderhoud of verbouwing van uw woning" met ja beantwoord.
NB2 de meeste bouwdepots vervallen als je ze niet binnen een jaar hebt gebruikt. Kijk dus goed in je voorwaarden wat daar over staat en bedenk voor die tijd of je het nog wil gebruiken of niet. Je moet bonnetjes overleggen om het geld te krijgen (of de factuur opsturen zodat zij die voor jou kunnen betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenE schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 07:20:
[...]
Je kan natuurlijk niet "zo maar" wat invullen. Als je aangifte gecontroleerd wordt zal je toch moeten aantonen hoe je aan de bedragen bent gekomen. Die 10k bouwdepot kan je dus ook niet opgeven als verbouwingskosten omdat je dat nog helemaal niet hebt gedaan.

[...]
Volgens mij maak je het zelf alleen maar ingewikkeld omdat je iets met je bouwdepot op de aangifte wil doen zonder dat je er in de praktijk iets mee hebt gedaan. Je kan alleen maar zaken opvoeren die ook echt zo zijn. Het bouwdepot wat je nog niet gebruikt hebt kan je nergens bij mee tellen: je hebt het nog niet geleend dus het telt niet mee bij je schuld. Je betaald er nog geen rente over (want je hebt het niet geleend) dus kan je de rente ook niet aftrekken. Je hebt het nog niet gebruikt dus kan je het ook niet opvoeren als verbouwingskosten om je eigen woning schuld te verhogen.

Blijft over je lening van 180k en 30k. Ik neem aan dat je die 210k hebt gebruikt voor de aanschaf van je woning. Dat is dus je eigen woning schuld. Als je dat niet hebt gedaan (maar een lange vakantie hebt genomen) dan telt het bedrag dat je daarvoor hebt gebruikt niet mee voor je eigen woning schuld en mag je daar de rente ook niet van aftrekken.

NB als je dit jaar wel gaat verbouwen en daar je bouwdepot voor gebruikt dan moet je bij de aangifte van dit jaar (die je dus volgend jaar doet) die 10k opgeven in het vakje wat open gaat als je de vraag "heeft u in 2011 extra geld geleend voor onderhoud of verbouwing van uw woning" met ja beantwoord.
NB2 de meeste bouwdepots vervallen als je ze niet binnen een jaar hebt gebruikt. Kijk dus goed in je voorwaarden wat daar over staat en bedenk voor die tijd of je het nog wil gebruiken of niet. Je moet bonnetjes overleggen om het geld te krijgen (of de factuur opsturen zodat zij die voor jou kunnen betalen).
Hey, dank je, dit maakt het wel helderder! Dus als ik het goed begrijp kan ik bouwdepot eigenlijk helemaal 'negeren' in de aangifte en hoeft 'ie nergens terug te komen. Dat betekend dat ik bij ' aankoopprijs woning + aankoopkosten' gewoon koopprijs+overdrachtsbelasting+notariskosten(alleen acte van levering?)+makelaarskosten) opvoer, zal al met al zo rond de 210K zijn, iets minder. En dan onderaan bij eigen woningschuld 180K (hoofdhypotheek) + 30K (starterslening) = 210K. ?

Ik heb inderdaad alles gebruikt voor aankoop woning, niet voor auto's, vakanties, etc. ;) .. En bouwdepot is gelukkig 2 jaar geldig.

NB: Op mijn ING jaaropgave van de hypotheek staat het volgende:

Schuldrest per 31 december 2010: 180.000,00

Hypotheekrente
* Rente verschuldigd 4.569,42
** Aan u vergoede depotrente -/- 241,43
-----------------------------------------------------
Rente in rekening gebracht en betaald: 4.327,99

* DIt is het rentebedrag over het totale hypotheekbedrag
** Dit is het bedrag aan rentevegoeding over het nog niet opgenomen deel van uw hypotheek, het zogenaamde depot. Dit bedrag geeft u door aan de belastingdienst.

Klopt het dan dat ik bij Aftrekbare rente invul "ING Hypotheek - Rente in rekening gebracht en betaald - Rekeningnummer - 4.327.99? En dus ook hier niets ingewikkelds hoef te doen met bouwdepot, salderen, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wat betreft de aftrekbare kosten in 2010 zul je gelijk hebben. Ik was heel snel door je lijstje gegaan en had dus een paar kleine posten gemist (Kadastraal recht en onderzoekskosten).
Hey, dank je, dit maakt het wel helderder! Dus als ik het goed begrijp kan ik bouwdepot eigenlijk helemaal 'negeren' in de aangifte en hoeft 'ie nergens terug te komen. Dat betekend dat ik bij ' aankoopprijs woning + aankoopkosten' gewoon koopprijs+overdrachtsbelasting+notariskosten(alleen acte van levering?)+makelaarskosten) opvoer, zal al met al zo rond de 210K zijn, iets minder. En dan onderaan bij eigen woningschuld 180K (hoofdhypotheek) + 30K (starterslening) = 210K. ?

Ik heb inderdaad alles gebruikt voor aankoop woning, niet voor auto's, vakanties, etc. ;) .. En bouwdepot is gelukkig 2 jaar geldig.

NB: Op mijn ING jaaropgave van de hypotheek staat het volgende:

Schuldrest per 31 december 2010: 180.000,00

Hypotheekrente
* Rente verschuldigd 4.569,42
** Aan u vergoede depotrente -/- 241,43
-----------------------------------------------------
Rente in rekening gebracht en betaald: 4.327,99

* DIt is het rentebedrag over het totale hypotheekbedrag
** Dit is het bedrag aan rentevegoeding over het nog niet opgenomen deel van uw hypotheek, het zogenaamde depot. Dit bedrag geeft u door aan de belastingdienst.

Klopt het dan dat ik bij Aftrekbare rente invul "ING Hypotheek - Rente in rekening gebracht en betaald - Rekeningnummer - 4.327.99? En dus ook hier niets ingewikkelds hoef te doen met bouwdepot, salderen, etc.?
Volgens de link die ik had gepost valt een bouwdepot te salderen (verrekenen) met de hypotheekschuld. Als je saldering toepast van schulden tegen bezittingen, dan moet dat natuurlijk met zowel de hoofdsom als de betaalde/ontvangen rente gebeuren. Het zou niet juist zijn om wel de rente te salderen en niet de hoofdsom, of andersom.

Qua eigenwoningschuld betekent dat:
* de hele hypotheekschuld (190.000 + 30.000)
* het saldo in het bouwdepot (10.000 -/-)
Totaal komt dan op 210.000. Bij een aanschafprijs van 190.000, twee hypotheken en de kosten voor NHG borgtochtprovisie is dat geen onredelijk bedrag (10.5% boven de koopsom van je huis).

Dan over de rente (datgene waar het echt om draait in je aangifte):
* opgeven alle betaalde hypotheekrente, dus niet 180/190 deel van de hypotheekrente van je 1e hypotheek maar de volle 100%
* verrekenen met ontvangen rente op je bouwdepot

Omdat het bouwdepot nog niet is aangesproken, maakt het onder de streep niets uit. Je kunt 18/19e deel tellen en het bouwdepot weglaten, of 100% en het bouwdepot salderen.

Waarom is het belangrijk om te salderen: voor als je straks een verbouwing gaat doen uit en deze uit het bouwdepot betaalt.

Het is namelijk nodig dat een eigenwoningschuld te herleiden is naar de aanschaf of verbouwing van een eigen woning. Dat herleiden gebeurt aan de hand van de geschiedenis.
Als je in 2010 kiest om het bouwdepot niet te salderen met de hypotheek, dan kan fiscaal de volgende situatie ontstaan:

- hypotheek voor 180.000 opgegeven als eigenwoningschuld (schuld in box 1)
- bovenste 10.000 van de hypotheek is niet besteed aan eigen woning. hierdoor betreft dit deel van de lening een "overige" schuld (schuld in box 3)
- bouwdepot wordt losgekoppeld van de eigenwoningschuld, dus wordt bezit in box 3.

Vervolgens ga je verbouwen. Die kosten betaal je uit je bouwdepot, dus uit je vermogen in box 3. Dan kun je niet achteraf zeggen dat de 10.000 aan bestaande schuld in box 3 (bovenste stukje hypotheeklening) in een volgend belastingjaar naar box 1 moet worden geplaatst. Er is namelijk rond de periode van verbouwen geen activiteit geweest in de hypotheek (geen ophoging van de lening). Dan loop je in alle volgende jaren de renteaftrek over de verbouwingskosten mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
t_captain schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:52:
[...]

Dat is zeker niet offtopic :)

Als je fiscaal partner bent wordt de algemene heffingskorting automatisch toegepast. Je partner gebruikt bijvoorbeeld 1000 euro van deze heffingskorting. Dan is er nog 900 euro ongebruikt. Als jij na aftrek van al jouw aftrekposten en heffingskortingen nog inkomstenbelasting betaalt, dan wordt deze automatisch verrekend met de overgebleven heffingskorting van je partner. Hiervoor hoef je niet te schuiven.

Als de ingevulde antwoorden in je aangifteprogramma daar aanleiding toe geven, krijg je meteen de vraag of de heffingskorting per maand moet worden uitgekeerd.
Nou ja, het is voor mij voor de aangifte over 2011....vandaar OT ;)

Dat is duidelijk! Logisch ook als ik er over nadenk :/

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 09:30:
Volgens de link die ik had gepost valt een bouwdepot te salderen (verrekenen) met de hypotheekschuld. Als je saldering toepast van schulden tegen bezittingen, dan moet dat natuurlijk met zowel de hoofdsom als de betaalde/ontvangen rente gebeuren. Het zou niet juist zijn om wel de rente te salderen en niet de hoofdsom, of andersom.

Qua eigenwoningschuld betekent dat:
* de hele hypotheekschuld (190.000 + 30.000)
* het saldo in het bouwdepot (10.000 -/-)
Totaal komt dan op 210.000. Bij een aanschafprijs van 190.000, twee hypotheken en de kosten voor NHG borgtochtprovisie is dat geen onredelijk bedrag (10.5% boven de koopsom van je huis).

Dan over de rente (datgene waar het echt om draait in je aangifte):
* opgeven alle betaalde hypotheekrente, dus niet 180/190 deel van de hypotheekrente van je 1e hypotheek maar de volle 100%
* verrekenen met ontvangen rente op je bouwdepot

Omdat het bouwdepot nog niet is aangesproken, maakt het onder de streep niets uit. Je kunt 18/19e deel tellen en het bouwdepot weglaten, of 100% en het bouwdepot salderen.
Ok, ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Daarbij maakt het voor deze aangifte, omdat ik nog niets heb gebruikt van het bouwdepot, dus eigenlijk niet uit of ik saldeer of niet, maar met oog op toekomstige aangiftes kan ik het beter wel doen. Duidelijk, en salderen lijkt dus aan te raden. Dit ga ik dan ook doen.

Maar wat vul ik dan letterlijk in in 'de hokjes', kan er immers moeilijk hele rekensommen in zetten maar wil wel salderen, wat vul ik dan in bij:
"aankoopprijs van de gekochte woning" (ik denk dus 210.000 euro)
"kosten voor onderhoud of verbouwing" (ik denk dus 0 euro)
"aftrekbare rentre" (uiteindelijk is dit dan toch de eerdergenoemde 4.328 euro?)
"eigen woningschuld" (regel 1: hoofdhypotheek ING 190K - 10K depot + regel 2 30K = 210K totaal? En kan ik die rekensom (190 - 10) gewoon in de tekstregel zetten?)

Het wordt al duidelijker, ben er bijna volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 10:15:
[...]

Ok, ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Daarbij maakt het voor deze aangifte, omdat ik nog niets heb gebruikt van het bouwdepot, dus eigenlijk niet uit of ik saldeer of niet, maar met oog op toekomstige aangiftes kan ik het beter wel doen. Duidelijk, en salderen lijkt dus aan te raden. Dit ga ik dan ook doen.
Precies.
Maar wat vul ik dan letterlijk in in 'de hokjes', kan er immers moeilijk hele rekensommen in zetten maar wil wel salderen, wat vul ik dan in bij:
"aankoopprijs van de gekochte woning" (ik denk dus 210.000 euro)
De aankoopprijs is gewoon het bedrag dat je via de notaris aan de koper hebt betaald, niets meer of minder dan dat. 190.000 euro dus.
"kosten voor onderhoud of verbouwing" (ik denk dus 0 euro)
Klopt. Omdat het bouwdepot niet is opgenomen is dit 0 euro.

Als je in 2011 wel gaat verbouwen, bijvoorbeeld voor 6000 euro, dan gebeurt het volgende:
- heeft u extra geld geleend voor verbouwing: ja
- kosten voor verbouwing: 6000 euro
- stijging eigenwoningschuld: 6000 euro (hypotheek bijft gelijk, bouwdepot -6000 --> door de saldering stijgt je eigenwiningschuld met het bedrag dat aan het bouwdepot is onttrokken).

Als je kijkt naar de fiscale gevolgen, is een bouwdepot (mits binnen de termijn gebruikt) dus niets anders dan dat je eerst 210.000 leent voor de aankoop van het huis en op een later moment je hypotheek verhoogt met 6000 om daarvan te verbouwen. Het is vooral administratief anders, en voor de bank wat makkelijker als de verbouwing uit een klink aantal kleinere facturen bestaat.
"aftrekbare rentre" (uiteindelijk is dit dan toch de eerdergenoemde 4.328 euro?)
Aftrekbaar zijn de betaalde rente en kosten van de hypotheken - ontvangen rente bouwdepot.
Check wel dat je de zaken als administratiekosten, notariskosten en NHG borgtochtprovisie ook opgeeft.
"eigen woningschuld" (regel 1: hoofdhypotheek ING 190K - 10K depot + regel 2 30K = 210K totaal? En kan ik die rekensom (190 - 10) gewoon in de tekstregel zetten?)
Eigenwoningschuld op 31-12-2010: 210.000. Geen formules injecteren in het aangifteprogramma want dan maak je het systeem misschien in de war ;)

Ik zou een Excel sheet maken waarop je voor jezelf alle posten specificeert, ondergebracht in hetzelfde systeem van groepen waarvan je de totaalbedragen in je aangifte opneemt. Dat is enorm waardevol als je een inspectie krijgt. De belastinginspecteur vraagt vanzelf als hij aanvullende gegevens wil, die hoef je niet spontaan in je aangifte te proppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 10:41:
De aankoopprijs is gewoon het bedrag dat je via de notaris aan de koper hebt betaald, niets meer of minder dan dat. 190.000 euro dus.
Excuses, ik bedoelde het kopje "Aankoopprijs inclusief aankoopkosten" , die zou dan op +/- 210 uitkomen (prijs + overdracht + notaris etc.)
Ok.. maar tot slot: als ik het goed begrijp is wat ik invul in het belastingaangifteformulier in dit geval (omdat ik nog geen bouwdepot heb aangesproken) bij salderen dus exact hetzelfde als bij niet salderen, en kun je aan de aangifte niet terug zien of er wel of niet gesaldeerd is. Hooguit aan een eigen lijstje met specificaties, al dan niet in excell. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:16:
[...]

Excuses, ik bedoelde het kopje "Aankoopprijs inclusief aankoopkosten" , die zou dan op +/- 210 uitkomen (prijs + overdracht + notaris etc.)
Dan heb je inderdaad een bedrag rond de 210.000 euro. Ik ken dit stukje van het aangifteprogramma niet uit mijn hoofd, want de laatste keer dat ik een huis kocht was in 2004 en toen hoefde je dat nog volgens mij niet te specificeren. Of ik ben het gewoon vergeten ;)

[...]
Ok.. maar tot slot: als ik het goed begrijp is wat ik invul in het belastingaangifteformulier in dit geval (omdat ik nog geen bouwdepot heb aangesproken) bij salderen dus exact hetzelfde als bij niet salderen, en kun je aan de aangifte niet terug zien of er wel of niet gesaldeerd is. Hooguit aan een eigen lijstje met specificaties, al dan niet in excell. Klopt dit?
Hmm. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb nergens een invulveld gezien waar je een bouwdepot of ander vermogen in box 1 kwijt kunt (anders dan de woning zelf, daarvoor zijn wel velden vanwege de berekening van het eigenwoningforfait). Dus heb je geen andere mogelijkheid je de saldering met de hand uitvoeren en het gesaldeerde bedrag invullen. De belastingdienst kan dan slechts op twee manieren erachter komen of je bouwdepot in box 1 of box 3 valt:
- door aanvullende gegevens bij jou op te vragen
- door de gegevens die ze van de bank krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:30:
[...]

Dan heb je inderdaad een bedrag rond de 210.000 euro. Ik ken dit stukje van het aangifteprogramma niet uit mijn hoofd, want de laatste keer dat ik een huis kocht was in 2004 en toen hoefde je dat nog volgens mij niet te specificeren. Of ik ben het gewoon vergeten ;)

[...]

[...]

Hmm. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb nergens een invulveld gezien waar je een bouwdepot of ander vermogen in box 1 kwijt kunt (anders dan de woning zelf, daarvoor zijn wel velden vanwege de berekening van het eigenwoningforfait). Dus heb je geen andere mogelijkheid je de saldering met de hand uitvoeren en het gesaldeerde bedrag invullen. De belastingdienst kan dan slechts op twee manieren erachter komen of je bouwdepot in box 1 of box 3 valt:
- door aanvullende gegevens bij jou op te vragen
- door de gegevens die ze van de bank krijgen
Volgens mij ben ik er helemaal uit dan! Nogmaals dank voor je hulp.

NB: Als je, om wat voor reden dan ook, na je aangifte achterhaald dat je iets verkeerd gedaan hebt, kun je dit dan nog 'toevoegen' of wijzigen, en zo ja op wat voor termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Binnen de reguliere aangiftetermijn (of je persoonlijke aangiftetermijn als je uitstel hebt gevraagd en gekregen) kun je net zovaak opnieuw indienen als je wilt. Later kan het door een geschreven verzoek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vandaag met de aangifte bezig voor mezelf en mijn vriendin (fiscale partnerschap).

Ik heb wat vragen mbt aankoop woning waar ik niet uit kom en erg benieuwd ben of jullie mij hiermee kunnen helpen:

gegevens van de aankoop woning/hypotheek.

Koopsom 185.000
overdracht 11.100
Notaris transportakte 600
Bouwdepot 65.000
Taxatie 400
Notariskosten hypotheekakte 600
afsluitprovisie 1327
borgtocht nhg 1460

totaal : 265 487 hypotheek

Weet iemand of ik bij de aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten
het hypotheek bedrag moet invullen (dus inclusief 65.000 euro als bouwdepot?)of alleen de aankoopsom?.

Verder niet onbelangrijk, stel dat het bouwdepot momenteel maar 5k over heeft. dan moet ik toch meer rente kunnen aftrekken omdat de woning als het ware meer waard is en ik geen rente meer terugkrijg van het bouwdepot?

En bij Kosten voor onderhoud of verbouwing alles wat we niet van het bouwdepot hebben betaald?

Als laatste vraagt men om de aftrekbare rente. Zijn dit dan de bedragen die maandelijks van onze rekening worden afgeschreven x 5 (als we hier pas 5 maanden wonen?). Mogen wij hierbij naast de rente ook de maandelijkse inleg bijtellen (opbouw spaarrekening hypotheek van rabobank)? In ons geval 201 euro?

Aftrekbare financieringskosten zijn dan notaris etc?

[ Voor 77% gewijzigd door Workaholic op 30-03-2011 19:37 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Workaholic schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:09:
Vandaag met de aangifte bezig voor mezelf en mijn vriendin (fiscale partnerschap).

Ik heb wat vragen mbt aankoop woning waar ik niet uit kom en erg benieuwd ben of jullie mij hiermee kunnen helpen:

gegevens van de aankoop woning/hypotheek.

Koopsom 185.000
overdracht 11.100
Notaris transportakte 600
Bouwdepot 65.000
Taxatie 400
Notariskosten hypotheekakte 600
afsluitprovisie 1327
borgtocht nhg 1460

totaal : 265 487 hypotheek

Weet iemand of ik bij de aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten
het hypotheek bedrag moet invullen (dus inclusief 65.000 euro als bouwdepot?)of alleen de aankoopsom?.

Verder niet onbelangrijk, stel dat het bouwdepot momenteel maar 5k over heeft. dan moet ik toch meer rente kunnen aftrekken omdat de woning als het ware meer waard is en ik geen rente meer terugkrijg van het bouwdepot?

En bij Kosten voor onderhoud of verbouwing alles wat we niet van het bouwdepot hebben betaald?

Als laatste vraagt men om de aftrekbare rente. Zijn dit dan de bedragen die maandelijks van onze rekening worden afgeschreven x 5 (als we hier pas 5 maanden wonen?). Mogen wij hierbij naast de rente ook de maandelijkse inleg bijtellen (opbouw spaarrekening hypotheek van rabobank)? In ons geval 201 euro?

Aftrekbare financieringskosten zijn dan notaris etc?
Bij Aankoop woning + kosten: ik hou het op koopprijs woning + overdrachtsbelasting + makelaarskosten + kosten inzake levering + kadastraal kosten inzake levering + kosten makelaar.

Ik heb ook een hypotheek met bouwdepot en twijfelde (zie posts hierboven voor wat meer info en antwoorden) en heb zojuist de belastingtelefoon nog even gebeld voor een dubbelcheck. Zij gaven aan dat ik het volledige bouwdepot (ook al heb ik nog niets opgenomen) kan opvoeren bij "kosten voor verbouwing etc." en ook moet invullen bij "Eigen woning schuld".

En qua rente dan de twee bedragen (verschuldigde rente en vergoede rente) van elkaar aftrekken en dan vervolgens het overgebleven bedrag invullen bij "aftrekbare rente". Dit bedrag zou duidelijk moeten staan op je jaaropgave van je hypotheekverstrekker. Je maandelijkse inleg staat hier volgens mij geheel buiten.

Aftrekbare financieringskosten die ik heb opgevoerd, op volgorde van hoogte bedrag, allemaal terug te vinden in afrekening notaris (tenzij je dingen zelf gefinancierd, zoals eventueel bouwkeuring of taxatie)
- afsluitprovisie
- borgtochtprovisie NHG
- honorarium hypotheekakte
- taxatiekosten (alléén wanneer noodzakelijk voor krijgen hypotheek)
- bouwkeuring (alléén wanneer noodzakelijk voor krijgen hypotheek)
- kadastraal recht (alléén het deel met betrekking op hypotheek, niet op levering!)
- administratiekosten

Kosten als makelaarskosten, kosten m.b.t. levering, bankgarantie, mogen NIET worden opgevoerd. Lijstjes met wat wel en niet zijn in overvloed te vinden online.

Jullie situatie is wel wat ingewikkelder omdat je al een deel hebt opgenomen van het depot. Misschien handig om voor zekerheid de belastingtelefoon even te bellen voor opheldering, dat hielp bij mij best goed. Nadeel is dat ze vrij druk zijn, eerste keer drukte ik door het keuzemenu tot ik bij 'hulp bij aangifte' kwam, maar hoorde vervolgens dat ze te druk zijn, probeer het later nog een keer. Vervolgens weer gebeld en steeds op 1 gedrukt, dat stuurde me naar iets over zorgtoeslag ofzo, niet zo druk natuurlijk als de aangifte-behandeling, dus meteen een medewerker. Daar mijn vraag gesteld en te horen gekregen dat ze me dan moesten doorverbinden, vervolgens vrijwel meteen iemand aan de lijn ... slimme shortcut dus :) .. Voor de specifieke bouwdepot vraag moest ik wel nog een keer 12 min in de wacht staan, maar dat had ik er wel voor over.

DISCLAIMER: Ik ben een leek, volgens mij nét iets verder in hoe het werkt dan jullie, maar zie deze post meer als houvast dan als defintieve info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb morgen gelukkig nog 1 dag want hier ga ik idd niet uitkomen.

Ik dacht overigens dat je de overdrachtsbelasting niet mee mocht rekenen als aftrekpost?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je situatie (huis gekocht in 2010, hypotheeklening en bouwdepot) komt in grote lijnen overeen met die van Ennu. Ik heb een aantal posts gedaan waarin ik uitleg hoe de belastingen in elkaar moeten zitten in die situatie.
Leg even jouw aangifte opzij, neem een uurtje de tijd en lees aandachtig de laatste paar pagina's van dit topic door :)

Belangrijke tip om te starten: er is een verschil tussen
(a) kosten die je van de je belastbaarinkomen kan aftrekken in het jaar van aanschaf
en
(b) kosten die tot de "verwervingskosten" van de woning behoren, zodat je de rente over de bijbehorende lening kan aftrekken.

Overdrachtsbelasting zelf is niet aftrekbaar. Maar het zijn wel kosten die je maakt om het huis in eigendom te verkrijgen. Dus als je de overdrachtsbelasting meefinanciert, kun je dat deel van de rente gewoon aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Workaholic schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:02:
Ik heb morgen gelukkig nog 1 dag want hier ga ik idd niet uitkomen.

Ik dacht overigens dat je de overdrachtsbelasting niet mee mocht rekenen als aftrekpost?
Als je er echt niet uit komt kun je overigens nog tot en met morgen via je Digid online uitstel aanvragen, dat kost volgens mij niets en is beter dan een soort trial-error aangifte. Omdat jullie een huis gekocht hebben krijg je erg veel geld terug, zou zonde zijn als je dingen vergeet. Zo kan het vergeten van het opvoeren van de kosten van je bijvoorbeeld je hypotheekadviseur a 2.500 euro (ik noem maar wat) in een keer betekenen dat je 1.000 euro misloopt aan teruggave, en het opvoeren van een post die je niet mag opvoeren als aftrekbaar (bijvoorbeeld makelaarskosten) kan er voor zorgen dat je bij een controle ineens een dergelijk bedrag moet terugbetalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik ben eruit hoor.. wel de moeite, krijg bijna 4K terug van de belasting :)

NB: Veel verwarring nog over die bouwdepot.. Heb dus gisteren de belastingtelefoon gebeld, en die zeiden dat ik het bouwdepot, ook al is deze ongebruikt, als volgt moet opvoeren:

- heeft u in 2011 extra geld geleend voor onderhoud of verbouwing van uw woning? -> JA
- daar invullen: 10.000 euro (hele bouwdepot, ook al is 'ie nog niet aangesproken)

en bij eigenwoningschuld:

- hypotheek: 180K
- bouwdepot: 10K
- starterslening: 30K
Totaal: 220K

Kortom, ook daar telt 'ie gewoon mee.

Wel is het zo dat als 'ie niet binnen twee jaar gebruikt wordt er dingen veranderen (bouwdepot naar box 3 geloof ik), maar vooralsnog kan het dus gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 08:41:
Nou ik ben eruit hoor.. wel de moeite, krijg bijna 4K terug van de belasting :)

NB: Veel verwarring nog over die bouwdepot.. Heb dus gisteren de belastingtelefoon gebeld, en die zeiden dat ik het bouwdepot, ook al is deze ongebruikt, als volgt moet opvoeren:

- heeft u in 2011 extra geld geleend voor onderhoud of verbouwing van uw woning? -> JA
- daar invullen: 10.000 euro (hele bouwdepot, ook al is 'ie nog niet aangesproken)

en bij eigenwoningschuld:

- hypotheek: 180K
- bouwdepot: 10K
- starterslening: 30K
Totaal: 220K

Kortom, ook daar telt 'ie gewoon mee.
M.a.w. je geeft gewoon de som van je twee hypotheken 190.000 en 30.000 aan.

Boekhoudkundig een beetje vreemd, je saldeert nu wel de ontvangen rente op het bouwdepot tegen de betaalde hypotheekrente, maar niet de hoofdsom van de leningen tegen het creditsaldo van het bouwdepot. Voor je inkomstenbelasting maakt dit echter niets uit, die is niet gebaseerd op het saldo van je eigenwoningschuld maar op het saldo aan betaalde rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@T_Captain: .. ja, ben er ook nog niet helemaal gerust op. Wellicht nog een keertje checken bij de belastingtelefoon (aangifte is nog niet de deur uit ;) )..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zou gewoon indienen. Als je inspectie krijgt, kan het zijn dat de inspecteur op dit punt corrigeert. Maar je hebt door deze eigenwoningschuld aan te geven geen oneigenlijk voordeel gehad, dus tot een naheffing zie ik het niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@T_captain: ja dat is waar. Wat je eerder al zei: of ik het bouwdepot nou opvoer of niet, omdat 'ie niet gebruikt is heeft 'ie effectief geen invloed op de berekeningen. En belastingtelefoon zal wel roodgloeiend staan vandaag, dus daar heb ik ook niet zo'n zin in. Verder zijn dat ook een apart stel mensen, erg van de termen en snel praten, weinig van het inzicht dat de gemiddelde beller relatief onbekend zal zijn op belastingterrein. Ik moest vorige keer al mijn vragen ongeveer uitspellen en drie keer stellen voor ze concreet antwoord gaven ipv passages oplazen uit almanakken ;)
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste