AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter
Waarom? Omdat het kan!!
Sometimes you need to plan for coincidence
Bedragen en percentages waren slechts bedoeld als voorbeeldRukapul schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:56:
En je hebt echt geen deel van die 10k zelf nog aan woningverbetering uitgegeven?
In mijn situatie gaat het om een miniem verschil in rentepercentage (4,95% versus 5,05%), maar ik kan me voorstellen dat anderen ook met dit vraagstuk zitten waarbij de rentepercentages meer verschillen.
Je snapt m'n vraag duidelijk wel en ik denk dat dat inderdaad de twee opties zijn. Optie 1 lijkt me het meest logisch en is ook nog eens een fractie voordeliger. Thanks!M.i. zijn er twee opties:
• als rationeel persoon ben je de goedkope lening aangegaan voor de 10k (mits de lening gelijktijdig is aangegaan als de betaling van de 10k)
• de leningen moeten in samenhang bezien worden en naar rato worden toegepast op de 10k (mits beide leningen gelijktijdig aangegaan), maar waarom zou dit ooit de intentie zijn geweest?
De eerste optie lijkt me in vrijwel alle opzichten te billijken. Er is m.i. geen grond waarop je jezelf doelbewust zou moeten benadelen.
geen voorlopige teruggaaf gehad die je vergeten bent op te gevenEoG schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 09:17:
Ik heb hem ook maar eens ingevuld en ik krijg (samen met mijn vrouw) ongeveer 4k terug! Dat is een meevaller, lang leve de hypotheekrente!
Ik doe mee aan een aandelen regeling van mijn werk. Ik spaar dan een x percentage van mijn loon per maand en elk half jaar koopt mijn werkgever daar (eigen) aandelen voor. Elk half jaar wordt er gekeken naar de winst/verlies en kan je bij winst kiezen om daar ook weer aandelen van de kopen.
Maar hoe moet ik dit verwerken in mijn belastingaangifte? Er wordt dus elke maand een bepaald bedrag van mijn loon ingehouden. Is hier dan al rekening gehouden met eventuele belasting? Of moet ik het totaalbedrag wat ik tot nu toe heb gespaard (totaal bedrag aandelen) ergens vermelden?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
tsja lastig. worden de aandelen gekocht van je bruto of je netto deel van je loon? bij bruto is het een deel van de inkomsten en moet er belasting over worden betaald. Als het van het netto deel gaat is de belasting al betaald.bsmpower schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:02:
Ik heb een vraag die jullie hopelijk kunnen beantwoorden want kan het niet echt vinden via Google.
Ik doe mee aan een aandelen regeling van mijn werk. Ik spaar dan een x percentage van mijn loon per maand en elk half jaar koopt mijn werkgever daar (eigen) aandelen voor. Elk half jaar wordt er gekeken naar de winst/verlies en kan je bij winst kiezen om daar ook weer aandelen van de kopen.
Maar hoe moet ik dit verwerken in mijn belastingaangifte? Er wordt dus elke maand een bepaald bedrag van mijn loon ingehouden. Is hier dan al rekening gehouden met eventuele belasting? Of moet ik het totaalbedrag wat ik tot nu toe heb gespaard (totaal bedrag aandelen) ergens vermelden?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Dus aandelen van je bruto loon is ook opgeven in box 1
en je aandelen bezit valt sowieso in box 3 neem ik aan.
[ Voor 33% gewijzigd door bsmpower op 08-03-2011 10:23 ]
ik zou het dan maar eens uit laten zoeken door iemand. Als je de aandelen krijgt voor belasting dan neem ik aan dat er ergens inkomstenbelasting over betaald moet worden.bsmpower schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:21:
Volgens mij van mijn bruto loon. Maar dan zit het al verwerkt in mijn jaarloon en hoef ik nog eens apart mijn aandelen op te geven? En betaal ik dan (extra) belasting als ik besluit mijn aandelen uit te keren? Ik ben volgens mij gewoon vrij om de aandelen uit te laten keren. Ik kan dit in stukken laten uitkeren (dus elke half jaar worden er aandelen gekocht, ik kan deze ook per periode van een half jaar laten uitkeren).
als je de aandelen in bezit hebt valt de waarde toch in box 3 lijkt me net als gewone aandelen die je zelf koopt de waarde valt ook in box 3.
Want dan moet je over de nominale waarde belasting betalen tenzij je ze van je netto loon gekocht hebt want dan heb je eigenlijk niets gekregen.
Overigens weet ik niet 100% zeker of opties trouwens wel een waarde hebben.
What Does Employee Stock Purchase Plan - ESPP Mean?
A company-run program in which participating employees can purchase company shares at a discounted price. Employees contribute to the plan through payroll deductions, which build up between the offering date and the purchase date. At the purchase date, the company uses the accumulated funds to purchase shares in the company on behalf of the participating employees. The amount of the discount depends on the specific plan but can be as much as 15% lower than the market price.
Ik ga er even vanuit dat het van mijn bruto loon gaat want ik moet ook een percentage van mijn bruto loon opgeven wat betreft mijn maandelijkse inleg.
In mijn geval worden de aandelen uit nettoloon gekocht. Over het kortingsbedrag wordt echter loonbelasting en premies betaald. Dat wordt gewoon maandelijks afgehandeld via de loonstrook.
Consequentie is dat voor de belastingaangifte gewoon de loongegevens van de jaaropgave ingevuld kunnen worden in box 1 zonder correcties en dat de waarde van de aandelen (per 1-1 / 31-12) opgegeven moet worden in box 3.
Afaik is het belastingtechnisch niet toegestaan in NL om aandelenbeloningen etc uit brutoloon te vergoeden. Zelfs de korting wordt belast
Dat valt best mee. Het valt eenvoudig na te gaan op de loonstrook. Daarnaast krijgt hij hopelijk ook een opgave van bezit van hetzij z'n bedrijf hetzij de financiele instelling dat de aandelen aanhoudt (en dan maar hopen dat het niet UBS is want die zijn nog te beroerd om zelf de totalen op te tellen op de jaaropgaves).Wceend schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:02:
ga maar eens met personeelszaken praten of laat het anders uitzoeken. Wij kunnen dit nooit precies voor je uitzoeken en weten hoe het zit. In dit geval zou ik zeggen better safe then sorry, dus geef het goed op dat voorkomt gezeur achteraf.
[ Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2011 11:10 ]
Haha, nee absoluut nietWceend schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:00:
[...]
geen voorlopige teruggaaf gehad die je vergeten bent op te geven
Volgens mij werk je bij dezelfde werkgever, Kan beamen dat het online rekening overzicht van UBS beroerd is en niet afgestemd is op de jaarlijkse fiscale plicht.Rukapul schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:06:
Ik heb dezelfde regeling (15% korting).
In mijn geval worden de aandelen uit nettoloon gekocht. Over het kortingsbedrag wordt echter loonbelasting en premies betaald. Dat wordt gewoon maandelijks afgehandeld via de loonstrook.
Consequentie is dat voor de belastingaangifte gewoon de loongegevens van de jaaropgave ingevuld kunnen worden in box 1 zonder correcties en dat de waarde van de aandelen (per 1-1 / 31-12) opgegeven moet worden in box 3.
Afaik is het belastingtechnisch niet toegestaan in NL om aandelenbeloningen etc uit brutoloon te vergoeden. Zelfs de korting wordt belast
[...]
Dat valt best mee. Het valt eenvoudig na te gaan op de loonstrook. Daarnaast krijgt hij hopelijk ook een opgave van bezit van hetzij z'n bedrijf hetzij de financiele instelling dat de aandelen aanhoudt (en dan maar hopen dat het niet UBS is want die zijn nog te beroerd om zelf de totalen op te tellen op de jaaropgaves).
[ Voor 6% gewijzigd door Mad_Manic op 08-03-2011 11:41 ]
Wat is het verschil tussen een toeslag partner en fiscale partner. Wat zijn de pro's en cons?
- fiscale partner = goed (je kunt met aftrekposten en vrijstellingen schuiven tussen de partners en in sommige gevallen met de algemene heffingskorting)
- toeslagpartner = slecht (twee individueen krijgen in de regel meer toeslagen dan dezelfde twee als ze elkaars partner zijn.)
Als je een fiscale partner hebt (omdat je met iemand samenwoont / getrouwd bent), is dat automatisch ook je toeslagpartner. In sommige gevallen kan het zo zijn dat je geen fiscale partner hebt maar wel een toeslagpartner. Heeft te maken met een iets andere definitie van partnerschap. Je hebt in ieder geval geen vrije keuze.
In het algemeen wel, maar mij kost het dit jaar waarschijnlijk een paar duizend euro. Drempels voor aftrekposten zoals medische kosten en giften worden namelijk bepaald door het gezamenlijke inkomen en voor de saldering van schulden met vermogen verdubbelt de drempel.t_captain schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:50:
In het algemeen:
- fiscale partner = goed (je kunt met aftrekposten en vrijstellingen schuiven tussen de partners en in sommige gevallen met de algemene heffingskorting)
[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2011 12:59 ]
(in ieder geval niet bij gewoon samenwonen).
Dat zou namelijk wel heel interessant kunnen worden over 2011 (nou ja, een extra ~650 euries).
Opties hebben natuurlijk wel een waarde. (Alles heeft een waarde)Shadowhawk00 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:51:
Overigens weet ik niet 100% zeker of opties trouwens wel een waarde hebben.
[ Voor 38% gewijzigd door qadn op 08-03-2011 13:08 ]
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Ik heb mijn antwoord binnen van een collega dus die wil ik nog even met jullie delen:bsmpower schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:21:
Bedankt voor jullie antwoorden/reacties! Ik heb een collega, die als contactpersoon wordt vermeld, een mail gestuurd met dezelfde vragen. Daarnaast zal ik thuis nog eens goed kijken naar mijn loonstrookje / jaaropgave van de broker.
"De waarde van de gekochte aandelen is vermogen voor Box 3. Hier geldt overigens we een vrijstelling voor van circa 21.000, dus als je daaronder blijft is er helemaal niets aan de hand. In Box 1 hoef je niets meer te doen. De belasting over je voordeel (de 15% korting) is al verwerkt in je jaaropgave."
Hoef je niet mee te slepen, gaat vanzelf.qadn schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:07:
In wat voor gevallen kan ik verslepen met de algemene heffingskorting?
(in ieder geval niet bij gewoon samenwonen).
Dat zou namelijk wel heel interessant kunnen worden over 2011 (nou ja, een extra ~650 euries).
Als je 1 belastingplichtige hebt die weinig verdient (<6000 euro o.i.d.) dan zou deze geen volledig gebruik kunnen maken van de algemene heffingskorting. Het saldo aan te betalen belasting kan immers nooit negatief uitkomen. Gevolg is dat er een stukje van de heffingskorting verloren gaat.
Heeft deze persoon echter een fiscaal partner, dan wordt de algemene heffingskorting van beide partners automatisch verrekend met de betalen belasting van beide partners samen. Gevolg is dat er minder gauw een stukje ongebruikte heffingskorting overblijft (tenzij je allebei heel weinig verdient).
[...]
Opties moet je aangeven tegen de fiscale waarde. Wanneer een optie niet uit te oefenen is (embargo-periode) kan deze waarde 0 zijn.Opties hebben natuurlijk wel een waarde. (Alles heeft een waarde)
Kan kloppen. Waarschijnlijk heb je het meeste voordeel van fiscaal partnerschap als je 1 rijke en 1 arme partner hebt (qua vermogen en inkomen).Rukapul schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:56:
[...]
In het algemeen wel, maar mij kost het dit jaar waarschijnlijk een paar duizend euro. Drempels voor aftrekposten zoals medische kosten en giften worden namelijk bepaald door het gezamenlijke inkomen en voor de saldering van schulden met vermogen verdubbelt de drempel.
Echter hebben we ons nooit geregistreerd als partners omdat we dit jaar gaan trouwen. Kan ik toch belastingvoordeel krijgen over 2010?
Woonden jij en je "huisgenoot" (vriendin) meer dan 6 maanden onafgebroken samen en waren beide meerderjarig in 2010? Zo ja dan was je in 2010 fiscaal partner van elkaar. Zo niet dan kan het nog per gemeente verschillen dacht ik?jongf7 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:51:
Sinds september woon ik samen met mijn nog studerende vriendin (zelf werk ik). Dus dan is er een groot verschil tussen onze inkomens (mijn vriendin werkt helemaal niet).
Echter hebben we ons nooit geregistreerd als partners omdat we dit jaar gaan trouwen. Kan ik toch belastingvoordeel krijgen over 2010?
[ Voor 4% gewijzigd door bsmpower op 08-03-2011 15:02 ]
Door deze regeling krijg ik dit jaar van de belastingdienst 1k terug, makkelijk verdient.bsmpower schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:59:
[...]
Woonden jij en je "huisgenoot" (vriendin) meer dan 6 maanden onafgebroken samen en waren beide meerderjarig in 2010? Zo ja dan was je in 2010 fiscaal partner van elkaar. Zo niet dan kan het nog per gemeente verschillen dacht ik?
Voor 2011 is de situatie wel veranderd. Je bent niet meer automatisch fiscaal partner als je samenwoont. Voorwaarde is het bezitten van een huis, hebben van een kind of een notariële samenlevingscontract (Bron).
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Naja mooi meegenomen tochThe Executer schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:05:
[...]
Door deze regeling krijg ik dit jaar van de belastingdienst 1k terug, makkelijk verdient.
Voor 2011 is de situatie wel veranderd. Je bent niet meer automatisch fiscaal partner als je samenwoont. Voorwaarde is het bezitten van een huis, hebben van een kind of een notariële samenlevingscontract (Bron).
We woonden in 2010 minder dan 6 maanden samen (sinds september).
We wonen in een koophuis, maar de hypotheek staat volledig op mijn naam, dus hebben we dan samen een huis?
Misschien wordt een en ander wel duidelijker als ik de aangifte download vanavond.
Voor 2010 mag je niet samen aangifte doen. Voor 2011 mag het alleen als je samen een huis hebt gekocht (niet het geval, jij hebt het immers alleen gekocht) of een samenlevingscontract hebt (dat weet jij of jullie dat hebben of niet)jongf7 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:24:
Bedankt voor de reacties, ik vind het nog steeds lastig.
We woonden in 2010 minder dan 6 maanden samen (sinds september).
We wonen in een koophuis, maar de hypotheek staat volledig op mijn naam, dus hebben we dan samen een huis?
Misschien wordt een en ander wel duidelijker als ik de aangifte download vanavond.
Ok, bedankt, geen meevallertjes over 2010 dusJaspertje schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:35:
[...]
Voor 2010 mag je niet samen aangifte doen. Voor 2011 mag het alleen als je samen een huis hebt gekocht (niet het geval, jij hebt het immers alleen gekocht) of een samenlevingscontract hebt (dat weet jij of jullie dat hebben of niet)
2011 gaan we trouwen, dus dan zijn we hoe dan ook fiscale partners.
Het is dat ik getipt ben door de belastingadviseur, anders had ik het zelf nooit geweten. Voor dit soort dingen moet je er regelmatig inzitten, en dat is bij mij echt niet het geval. Het is voor mij 1 grote onduidelijke brij met gegevens, en het meeste slik ik voor zoete koek (zolang het mijn kant maar op komtbsmpower schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:19:
[...]
Naja mooi meegenomen toch. Altijd leuk de belastingdienst aangifte. Beetje kijken naar aftrekposten en testen met de verdeling. Door de studiekosten van mijn vriendin in 2010 krijg ik ook wat terug
Gister even aan het uitzoeken geweest voor 2011, omdat de adviseur aangaf dat het veranderd was. Toen stuitte ik op de pagina van de BD. Toch nu maar even een samenlevingscontract op laten stellen, kunnen we voor 2011 ook nog een beetje krijgen.
De term aanrechtpremie of aanrechtsubsidie is volgens mij het resultaat van een uitspraak van Femke Halsema. In haar drang om de arbeidsparticipatie van vrouwen te verhogen noemde ze deze (overdraagbare) heffingskorting smalend aanrechtsubsidie. Daarmee vergat ze alleen even hoe die overdraagbaarheid tot stand komt, en de gedachte erachter (namelijk dat onbetaalde arbeid, het (ver)zorgen van kinderen, ook een bepaalde geldwaarde vertegenwoordigt). Als zodanig is deze term bij de belastingdienst niet bekend, en ze heeft dan ook niets met subsidie te maken (daaruit straalt teveel een waardeordeel)..Gertjan. schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 14:18:
[...]
De term aanrechtpremie wordt voor zover ik weet gebruikt om de constructie met de fiscaal partner aan te geven, de niet/weinig werkende partner kan dan profiteren van de aftrek post terwijl hij/zij voor het huishouden zorgt. Dat zit zelfs in de naam
En de fiscus belast op voorhand al de potentiele waarde van een optie (dus los van het feit of je die potentiele waarde ook echt kunt benutten). Normaal - zo was het bij ons - is je werkgever direct verplicht dit te verrekenen. Nadien is de opbrengst box 3, die je deelt met je spaartegoeden (en niet hypothekaire schulden).qadn schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:07:
Opties hebben natuurlijk wel een waarde. (Alles heeft een waarde)
Het voordeel wordt uitgekeerd aan die partner die de heffingskorting toekomt.The Executer schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:05:
[...]
Door deze regeling krijg ik dit jaar van de belastingdienst 1k terug, makkelijk verdient.
Deze redenering gaat volgens mij helemaal niet op. Wat heeft de belastingsdienst met deze arbeid te maken? Waarom moet de partner van de thuisblijver een korting op de belastingen krijgen? Als je deze redenering gebruikt lijkt het mij juist dat je de partner moet belasten voor het ontvangen van deze gratis diensten.kdekker schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:59:
Daarmee vergat ze alleen even hoe die overdraagbaarheid tot stand komt, en de gedachte erachter (namelijk dat onbetaalde arbeid, het (ver)zorgen van kinderen, ook een bepaalde geldwaarde vertegenwoordigt).
En ik zit ook met een vraag over dat schuiven. Als ik alles op mij schuif krijgen we volgens mij het meeste belasting terug, echter dan moet mijn vriendin bijbetalen ong 220 euro. Zorg ik ervoor dat mijn vriendin 0 hoeft te betalen, krijg ik 54 euro minder terug. Hoe pakken jullie dit aan, gewoon belasting betalen 220 euro om die 54 euro extra binnen te halen?
[ Voor 36% gewijzigd door M.I.G. op 08-03-2011 20:10 ]
Correct.M.I.G. schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:55:
Kan iemand dit bevestigen?
Je hebt gelijk, foutje van mijn kant: Mijn vriendin krijgt een leuke bijdrage van de BD.t_captain schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 17:22:
[...]
Het voordeel wordt uitgekeerd aan die partner die de heffingskorting toekomt.
Zo goed?
keuze lijkt me heel simpel 220 euro betalen of 54 minder terug krijgen? dat is een verschil van 166 euro. dus zorgen dat je vriendin niet hoeft te betalen en 54 minder terug krijgen. levert je 166 euro op!M.I.G. schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:55:
Ben momenteel aan het schuiven tussen mij en mijn vriendin tussen de bedragen. Nu begreep ik ergens dat als er bij 1 van ons nog een plus staat van 42 euro, dat je dat bedrag niet hoeft te betalen en dat dus in feite weer een extraatje is om belastingteruggaaf zo hoog mogelijk te krijgen. Kan iemand dit bevestigen?
En ik zit ook met een vraag over dat schuiven. Als ik alles op mij schuif krijgen we volgens mij het meeste belasting terug, echter dan moet mijn vriendin bijbetalen ong 220 euro. Zorg ik ervoor dat mijn vriendin 0 hoeft te betalen, krijg ik 54 euro minder terug. Hoe pakken jullie dit aan, gewoon belasting betalen 220 euro om die 54 euro extra binnen te halen?
Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, maar het is als volgt (voorbeeld):Wceend schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:49:
[...]
keuze lijkt me heel simpel 220 euro betalen of 54 minder terug krijgen? dat is een verschil van 166 euro. dus zorgen dat je vriendin niet hoeft te betalen en 54 minder terug krijgen. levert je 166 euro op!
Schuif ik alles naar mijn kant op, dan krijg ik zeg 2000 euro terug, maar mijn vriendin moet 200 bijbetalen. Dus effectief 1800 krijgen we van de belasting terug.
Schuif ik het zo dat mijn vriendin niets hoeft te betalen, dan krijgen wij 1950 euro terug.
Maar vanwege de 44 euro grens (je schuift net zover door dat je de overgang ziet dat je moet betalen), is dat verschil nu gereduceerd tot 1 euro. Dus geen onzin met belasting betalen om zo het meeste rendement te krijgen.
ik snap het misschien nog steeds niet maar de keuze tussen 1800 terug of 1950 terug lijkt me toch duidelijk.M.I.G. schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:01:
[...]
Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, maar het is als volgt (voorbeeld):
Schuif ik alles naar mijn kant op, dan krijg ik zeg 2000 euro terug, maar mijn vriendin moet 200 bijbetalen. Dus effectief 1800 krijgen we van de belasting terug.
Schuif ik het zo dat mijn vriendin niets hoeft te betalen, dan krijgen wij 1950 euro terug.
Maar vanwege de 44 euro grens (je schuift net zover door dat je de overgang ziet dat je moet betalen), is dat verschil nu gereduceerd tot 1 euro. Dus geen onzin met belasting betalen om zo het meeste rendement te krijgen.
Je vriendin hoeft niets te betalen als ze 44 euro belasting zou moeten betalen. Die ruimte gebruik je dan toch ook al verdien je naar jouw zeggen er maar een euro mee. Het is niet in je nadeel.
Ik heb de belastingtelefoon hierover gebeld. Bij mij stond er geen rekeningnummer op de jaaropgave van de hypotheek. In dat geval mag je inderdaad je eigen rekeningnummer invullen (dus, de rekening waar de hypotheekrente en/of bijv. de bankspaarinleg van afgeschreven wordt).Atomsk schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 01:28:
[...]
Ik heb maar mijn eigen bankrekeningnr opgegeven. Er zijn namelijk wel hypotheken waarbij je verplicht een betaalrekening bij de hypotheekverstrekker moet hebben. Dan kan het dus zijn dat je een 2e bankrekening hebt speciaal voor de hypotheek. Als het niet goed is, jammer dan.
Zelf mag ik 500 euro bijbetalen
[ Voor 7% gewijzigd door Reinier op 12-03-2011 12:33 ]
Betreft toeslagpartner; voor huurtoeslag geldt weer dat de grens van de huurwoning een stuk hoger is bij toeslagpartner, iets van 600 euro ipv 300 euro oid. Dus dat kan een enorm voordeel zijn.t_captain schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:50:
In het algemeen:
- toeslagpartner = slecht (twee individueen krijgen in de regel meer toeslagen dan dezelfde twee als ze elkaars partner zijn.)
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb het vermoeden van niet.... maar ik lees hier reacties dat iedereen z'n studiekosten als aftrekpost invult en het lijkt me sterk dat ze allemaal geen stufi meer ontvangen.
Vergeet niet dat een groot deel hier waarschijnlijk allang geen student in die zin van het woord is, maar studiekosten maakt voor een opleiding naast z'n baan.
Rukapul, spuit 11

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 14-03-2011 11:14 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Deze casus staat in de help als het goed is uitgelegd (voorheen in elk geval wel): iets met normbedragen voor de maanden waarin er stufi werd ontvangen, met mogelijkheid tot meer indien er na verrekening van een en ander nog wat over bleef.Frenkpie schreef op maandag 14 maart 2011 @ 10:31:
Ik heb nog een vraagje over studiekosten.. mag ik de kosten die heb gemaakt (studieboeken, collegegeld, afschrijving laptop) ook opgeven als aftrekposten als ik voor die periode nog wel studiefinanciering heb gekregen?
Voor zaken als laptop ed. gelden specifieke bepalingen (% gebruik voor studie bijvoorbeeld).
Als niet-student kun je natuurlijk ook studiekosten voor het werk of beroep makenIk heb het vermoeden van niet.... maar ik lees hier reacties dat iedereen z'n studiekosten als aftrekpost invult en het lijkt me sterk dat ze allemaal geen stufi meer ontvangen.
Absoluut mee eens. Je moet dan ook even meenemen wat ik per jaar aan belastingen ophoest. Voor ons is het een bewuste keuze : Met een autistisch kind, en het feit dat de opvang hiervoor ons een vermogen zou kosten is besloten dat alleen ik werk.kdekker schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:59:
De term aanrechtpremie of aanrechtsubsidie is volgens mij het resultaat van een uitspraak van Femke Halsema. In haar drang om de arbeidsparticipatie van vrouwen te verhogen noemde ze deze (overdraagbare) heffingskorting smalend aanrechtsubsidie. Daarmee vergat ze alleen even hoe die overdraagbaarheid tot stand komt, en de gedachte erachter (namelijk dat onbetaalde arbeid, het (ver)zorgen van kinderen, ook een bepaalde geldwaarde vertegenwoordigt). Als zodanig is deze term bij de belastingdienst niet bekend, en ze heeft dan ook niets met subsidie te maken (daaruit straalt teveel een waardeordeel).
Verder heeft mevrouw Halsema amper recht van spreken : Met alle regelingen speciaal voor de ambtenaren zit zij er de eerst komende 6 jaar als ze stop zowiezo warmpjes bij. Onder de volksmond ook wel de bos-subsidie genoemd, naar een minister die de komende jaren even een half miljoen belastinggeld opstrijkt met elke morgen op de fiets naar de bakker rijden.
stp - PSN ID: stp_4
Nee, dat klopt niet. De rente over de afsluitprovisie blijft aftrekbaar. Dit geldt uiteraard niet voor de afsluitprovisie zelf: die is eenmalig aftrekbaar.stp_4 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:02:
Vraagje. In 2009 hebben wij een huis gekocht. De afsluitprovisie is in onze hypotheek meegefinanceerd. Klopt het dat de rente over deze afsluitprovisie over 2010 niet meer aftrekbaar is?
Dus stel, je hebt een hypotheek bij een bank van 200.000 euro (waarin ook afsluitprovisie, taxatiekosten, kadastrale kosten etc in meegefinancieerd is) dan kun je dus de rente van deze 200.000 volledig aftrekken? Het is namelijk zo dat op de afrekening uit 2009 van onze notaris het volgende staat:Reinier schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:16:
[...]
Nee, dat klopt niet. De rente over de afsluitprovisie blijft aftrekbaar. Dit geldt uiteraard niet voor de afsluitprovisie zelf: die is eenmalig aftrekbaar.
Totale hypotheek: 200.000
Afsluitprovise: -2.000
Beschikbaar 198.000
Dus het is niet zo dat rente over 198.000 moet berekenen maar over 200.000?
[ Voor 19% gewijzigd door stp_4 op 16-03-2011 12:48 ]
Als die twee ton helemaal voor je huis is besteed (en je dus geen dure vakantie ervan hebt genomen) dan kan je het aftrekken. Dat is dus ook als je er kosten voor je huis mee hebt gefinancierd zoals overdrachtsbelasting, afsluitprovisie etc.Dus het is niet zo dat rente over 188.000 moet berekenen maar over 200.000?
NB Waar is de 10k gebleven? 200 - 2 = 198 en niet 188.
Foutje,JeroenE schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:45:
[...]
Als die twee ton helemaal voor je huis is besteed (en je dus geen dure vakantie ervan hebt genomen) dan kan je het aftrekken. Dat is dus ook als je er kosten voor je huis mee hebt gefinancierd zoals overdrachtsbelasting, afsluitprovisie etc.
NB Waar is de 10k gebleven? 200 - 2 = 198 en niet 188.
Ik neem aan dat je het over de rente van deze kosten hebt. De kosten zelf zijn alleen aftrekbaar in het jaar waarin de hypotheek is afgesloten toch?
Ja, dat was toch ook je vraag? Volgens mij is het nooit mogelijk om een aftrekpost die je al gebruikt hebt in een volgend jaar nog een keer af te trekken.Ik neem aan dat je het over de rente van deze kosten hebt. De kosten zelf zijn alleen aftrekbaar in het jaar waarin de hypotheek is afgesloten toch?
De rente kan je ook alleen maar aftrekken in het jaar dat je het betaald. Alleen betaal je die niet eenmalig, maar ieder jaar opnieuw zodat je die ieder jaar weer af kan trekken (met de restricties van de maximale termijn van 30 jaar natuurlijk). Als het goed is krijg je ieder jaar een overzicht van je hypotheekverstrekker met de betaalde rente.
Door dit begin ik een beetje te twijfelen. Ik ben namelijk Juli vorig jaar begonnen met een baan naast mijn studie. Om gezeur te voorkomen heb ik meteen de studiefinanciering stop gezet omdat ik te veel ging verdienen. Echter stond in mijn vooringevulde aangifte dat ik 12 maanden basisbeurs had ontvangen. Iets wat dus niet zo is. (ik heb maar 7 maanden basisbeurs ontvangen en heb de overige maanden zelf betaald).Rukapul schreef op maandag 14 maart 2011 @ 11:02:
[...]
Deze casus staat in de help als het goed is uitgelegd (voorheen in elk geval wel): iets met normbedragen voor de maanden waarin er stufi werd ontvangen, met mogelijkheid tot meer indien er na verrekening van een en ander nog wat over bleef.
Voor zaken als laptop ed. gelden specifieke bepalingen (% gebruik voor studie bijvoorbeeld).
[...]
Als niet-student kun je natuurlijk ook studiekosten voor het werk of beroep maken
Mag ik nu 2x de normbedrag hanteren, daar de studiefinanciering (7x 93 euro) en de drempel van €500,- van aftrekken en het restant gebruiken als aftrekpost?
K to the KillaZ
Voor zover ik weet gaat het als volgt:KillaZ schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 14:54:
[...]
Door dit begin ik een beetje te twijfelen. Ik ben namelijk Juli vorig jaar begonnen met een baan naast mijn studie. Om gezeur te voorkomen heb ik meteen de studiefinanciering stop gezet omdat ik te veel ging verdienen. Echter stond in mijn vooringevulde aangifte dat ik 12 maanden basisbeurs had ontvangen. Iets wat dus niet zo is. (ik heb maar 7 maanden basisbeurs ontvangen en heb de overige maanden zelf betaald).
Mag ik nu 2x de normbedrag hanteren, daar de studiefinanciering (7x 93 euro) en de drempel van €500,- van aftrekken en het restant gebruiken als aftrekpost?
1. Tel je studiekosten bijelkaar op (betaalde collegegeld over 2010 (let op dat 1/2 collegejaar '09/'10 en 1/2 collegejaar '10/'11 is) + aftrekbare studiekosten)
2. Tel de normbedragen bij elkaar op (1 januari t/m 31 juli = 7*€192 = 1344) en doe dit maal 2 (wordt 2688)
3. Zijn de studiekosten bij (1) hoger dan de opgetelde en vermenigvuldigde normbedragen bij (2), dan bereken je aftrekbare studiekosten als bij (4), anders als bij (5)
4. Bereken de maximale aftrekbare studiekosten als volgt: studiekosten (1) - normbedragen (bijv. 1344) - toegekende prestatiebeurs (7*93 = 651).
5. Normbedragen (bijv. 1344) - toegekende prestatiebeurs (7*93 = 651) = 693 max aftrekbaar
De drempel hoef je niet in mindering te brengen, zodra je boven de drempel uit komt, mag je alles aftrekken.
Zie ook http://download.belasting...suitgaven_ib2661t02fd.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door Mad Marty op 16-03-2011 15:33 ]
Rail Away!
Kijk, daar ging ik dus de mist in, ik heb voor een heel jaar de norm bedragen bij elkaar opgeteld.Mad Marty schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 15:32:
[...]
Voor zover ik weet gaat het als volgt:
1. Tel je studiekosten bijelkaar op (betaalde collegegeld over 2010 (let op dat 1/2 collegejaar '09/'10 en 1/2 collegejaar '10/'11 is) + aftrekbare studiekosten)
2. Tel de normbedragen bij elkaar op (1 januari t/m 31 juli = 7*€192 = 1344) en doe dit maal 2 (wordt 2688)
3. Zijn de studiekosten bij (1) hoger dan de opgetelde en vermenigvuldigde normbedragen bij (2), dan bereken je aftrekbare studiekosten als bij (4), anders als bij (5)
4. Bereken de maximale aftrekbare studiekosten als volgt: studiekosten (1) - normbedragen (bijv. 1344) - toegekende prestatiebeurs (7*93 = 651).
5. Normbedragen (bijv. 1344) - toegekende prestatiebeurs (7*93 = 651) = 693 max aftrekbaar
De drempel hoef je niet in mindering te brengen, zodra je boven de drempel uit komt, mag je alles aftrekken.
Zie ook http://download.belasting...suitgaven_ib2661t02fd.pdf
Echter gelden de normbedragen dus alleen als je studiefinanciering hebt ontvangen.
Duidelijk, dank u!
Overigens moet de drempel wel meegenomen worden volgens je bijlage:
U betaalde voor studiejaar 2009/2010 € 1.620 collegegeld. Het collegegeld is per maand € 1.620 : 12 = € 135. Het collegegeld voor de maanden januari tot en met augustus 2010 is € 1.080. U betaalde
voor studiejaar 2010/2011 € 1.672 collegegeld. Het collegegeld is per maand € 1.672 : 12 = € 139,33. Het collegegeld voor de maanden september tot en met december 2010 is € 557,32. Daarnaast betaalde u voor overige studiekosten € 4.000. Uw herrekende studiekosten over deze periode zijn in totaal € 5.637,32
(€ 1.080 + € 557,32 + € 4.000).
Uw herrekende studiekosten zijn hoger dan tweemaal het totaal van de voor u geldende normbedragen: € 4.642,64. U mag nu het verschil tussen uw werkelijke kosten en het totale normbedrag aftrekken.
Daarna trekt u hiervan af het totaalbedrag van de prestatiebeurs. In dit voorbeeld is dat € 5.637,32 - € 2.321,32 - € 1.147,32 =€ 2.168,68. U moet nog wel rekening houden met de drempel van
€ 500. Als u verder geen scholingsuitgaven hebt, hebt u dus na afronding een aftrek van € 1.669.
[ Voor 30% gewijzigd door KillaZ op 16-03-2011 16:58 ]
K to the KillaZ
Oh, moet je de drempel er nog van aftrekken? Dan heb ik dat dus mijn hele studie verkeerd geinterpreteerd
[ Voor 25% gewijzigd door Mad Marty op 16-03-2011 22:15 ]
Rail Away!
Wat een onzin i.m.o., dat betekent dat ik:Mad Marty schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 22:15:
Ja, de normbedragen gelden voor de periode dat je stufi gekregen hebt.
Oh, moet je de drempel er nog van aftrekken? Dan heb ik dat dus mijn hele studie verkeerd geinterpreteerd
- Meer geld kwijt ben aan mijn studie
- Minder (6x2xnormbedrag) kan aftrekken van mijn inkomen.
Het verschil tussen wel of geen normbedrag gebruiken is ruim 230 euro
K to the KillaZ
Om te illustreren een voorbeeld. De erfenis bestaat bijvoorbeeld uit:
- een huis t.w.v. 150.000 - hypotheek 70.000 = waarde 80.000
- een spaarrekening van 20.000
Stel dat je dit met 4 erfgenamen deelt. Dan is de waarde van de onverdeelde boedel 100.000, waarin iedere erfgenaam een aandeel heeft t.w.v. 25.000.
Tot zover niet al te ingewikkeld
Maar stel nu dat de erflater in 2010 is overleden. Het huis staat op 1-1-2011 nog te koop waardoor het testament nog niet is afgehandeld. Er bestaat dus nog een onverdeelde boedel op de peildatum 31-12-2010. Dan zouden alle erfgenamen dus hun aandeel a 25.000 euro moeten opgeven in box 3.
Maar stel nu dat ze de spaarrekening reeds hebben verdeeld in 2010 en het geld hebben uitgegeven. Waardeer je dan de aandelen in de onverdeelde boedel af met het onttrokken spaargeld? Of moet altijd de waardering van de erfbelasting worden aangehouden (waardoor er dus belasting wordt geheven over het vermogen wat al is uitgegeven)?
Ik werk fulltime, 40 uur per week. Mijn vrouw studeert nog en heeft dus geen inkomen, behalve de studiefinanciering per maand.
We zijn dus fiscaal partners. We wonen bijna 3 jaar samen, zijn in maart 2010 getrouwd en in juli 2010 is onze dochter geboren.
Ik las hierboven van iemand dat 'ie fiks terug gekregen heeft. Is dit voor ons dus ook een mogelijkheid? Krijg ik dan standaard een X-bedrag terug?
We hebben een huurhuis.
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Kan maximaal 1900 euro opleveren (als je vrouw in 2010 geen baan had waar de algemene heffingskorting werd verrekend in de loonheffing en vooropgesteld dat over jouw inkomen voldoende loonheffing is betaald.)
[ Voor 62% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2011 16:31 ]
Vorig jaar heb ik (fictief bedrag) €28.000 euro verdiend.
Ik vul nu mijn belastingaangifte in en wat blijkt; er zit een verschil tussen het berekende loonbelasting en de ingehouden loonbelasting.
Ik moet ongeveer 150 euro terug betalen.

Hoe kan dit? Wordt er dan door mijn werkgever te weinig loonbelasting ingehouden?
Ik heb voor de rest geen bijzonderheden (geen eigen huis, woon alleen, geen kinderen etc)
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.
Ik ben met de termen 'heffingskorting overdragen' gaan Googelen...t_captain schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:28:
Je vrouw heeft nog een stuk van haar algemene heffingskorting niet gebruikt. Die is overdraagbaar, met andere woorden is die te verrekenen met het bedrag dat jij aan IB betaalt.
Kan maximaal 1900 euro opleveren (als je vrouw in 2010 geen baan had waar de algemene heffingskorting werd verrekend in de loonheffing en vooropgesteld dat over jouw inkomen voldoende loonheffing is betaald.)
Ik kom overal pagina's tegen waarop staat dat degene die niet werkt, zijn heffingskorting niet kan overdragen...
Of begrijp ik het dan verkeerd? Wat is nu waarheid?
Laat maar, heb 't al gevonden. Heffingskorting welke niet volledig gebruikt is, wordt uitbetaald aan de minst verdienende partner...
[ Voor 8% gewijzigd door freddyathlon op 18-03-2011 08:54 . Reden: Ff iets beter gelezen op Google :) ]
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Ja, het hele jaar bij 1 baas.t_captain schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 23:08:
Kleine verschillen tussen loonbelasting (voorheffing die door de werkgever wordt afgedragen) en inkomstenbelasting (de definitieve berekening) kunnen voorkomen. Meestal zullen dit enkele tientjes zijn, plus of min. Hele jaar bij 1 baas?
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.
Voorbeeld:
- partner 1 verdient 20.000 belastbaar inkomen
Dan zou er conform de tarieven in box 1 (1e en 2e schijf) 6800 euro aan inkomstenbelasting verschuldigd zijn.
Gaat de arbeidskorting vanaf en de algemene heffingskorting van partner 1. Blijft te betalen ongeveer 4500 euro. Dit bedrag wordt door de werkgever als loonheffing ingehouden. Het ingehouden bedrag wordt bij de aangifte IB verrekend met de te betalen belasting waardoor partner 1 +- niets hoeft te betalen en zonder aftrekposten ook niets terugkrijgt.
- partner 2 verdient niets
Dan gaat in principe de algemene heffingskorting verloren. Loonheffing=0 - heffingskorting 1900 = -1900 --> te betalen 0 euro belasting (kan niet minder dan 0). Maar: er is een fiscale partner die wel 4500 euro aan inkomstenbelasting betaalt. Dan wordt de heffingskorting daarmee veerrekend en krijgt partner 2 dus een heffingskorting van 1900 euro.
In het geval van 1 werkende en 1 niet-werkende partner is het overigens ook mogelijk om de algemene heffingskorting van de niet-werkende partner per maand uit te keren.
Kan voorkomen en komt ook vaak voor, maar ik vindt het gewoon te belachelijk voor woorden dat het voorkomt, het is namelijk niet nodig, als je maar 1 werkgever hebt, dan zou de loonheffing gewoon eindheffing voor de inkomstenbelasting moeten zijn, ik doe nog al wat loonadministraties van werkgevers maar ons pakket berekent het zo als het hoort en er zit ook geen verschil tussen. Meestal doet je baas iets niet goed of het pakket die de lonen berekent is niet juist.t_captain schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 23:08:
Kleine verschillen tussen loonbelasting (voorheffing die door de werkgever wordt afgedragen) en inkomstenbelasting (de definitieve berekening) kunnen voorkomen. Meestal zullen dit enkele tientjes zijn, plus of min. Hele jaar bij 1 baas?
Ik heb het ook een keer gehad. In dat jaar had ik een loonsverhoging gehad, alleen was m'n baas vergeten om loonbelasting aan te passen. Jammer de bammer. Je baas hoort dus het juiste bedrag aan te houden.L01 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 21:33:
Ik heb een vraag:
Vorig jaar heb ik (fictief bedrag) €28.000 euro verdiend.
Ik vul nu mijn belastingaangifte in en wat blijkt; er zit een verschil tussen het berekende loonbelasting en de ingehouden loonbelasting.
Ik moet ongeveer 150 euro terug betalen.![]()
Hoe kan dit? Wordt er dan door mijn werkgever te weinig loonbelasting ingehouden?
Ik heb voor de rest geen bijzonderheden (geen eigen huis, woon alleen, geen kinderen etc)
Klopt. Veel software voor salarisadministratie werkt met een 'bijzonder tarief'. Als een werknemer bijvoorbeeld een fiscaal loon heeft van 48.000 euro, is dat tarief 42%.Reinier schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:43:
Dat kan ook voorkomen als je een flinke bonus uitbetaald hebt gekregen. Was bij ons ook het geval
Over eenmalige extra betalingen (overwerk, bonus) wordt dan 42% ingehouden. Maar als je bijvoorbeeld een bonus van 10.000 uitkeert bovenop 48.000, dan moet de helft van de bonus tegen 52% belast worden.
Kan iemand me vertellen hoe dat precies zit?
Hail to the king baby!
Hoe kan de belastingdienst mijn partner daartoe dwingen? Als ik onder huwelijkse voorwaarden getrouwd ben, heb ik in principe niets te maken met de bezittingen van mijn partner.
Dat is waarschijnlijk een kapitaalverzekering eigen woning (KEW) in box 1 en hoeft daarom niet opgegeven te worden (met uitzondering wanneer deze tot uitkering komt en dan zijn daarvoor velden beschikbaar in het aangifteprogramma).urk_forever schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 15:35:
Ben ook weer bezig met het invullen van de aangifte, nu heb ik alleen een vraag over de fiscale jaaropgaaf die in van de bank heb gekregen. Ik heb namelijk een spaarhypotheek met daaraan een levensverzekering gekoppeld, daarvan heb ik nu een brief van de bank gekregen met de waarde van die verzekering. Alleen zou ik zo niet weten waar je dat precies in moet vullen in het aangifte programma.
In het andere geval valt hij in box 3.
Als de kapitaalverzekering in box 1 valt (kapitaalverzekering eigen woning) hoef je de actuele waarde niet op te geven. De grondlsag voor de belasting is namelijk de ontvangen rente (op het moment van uitkeren, aan het eind van de polis) en niet de waarde van de polis gedurende de looptijd.urk_forever schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 15:35:
Ben ook weer bezig met het invullen van de aangifte, nu heb ik alleen een vraag over de fiscale jaaropgaaf die in van de bank heb gekregen. Ik heb namelijk een spaarhypotheek met daaraan een levensverzekering gekoppeld, daarvan heb ik nu een brief van de bank gekregen met de waarde van die verzekering. Alleen zou ik zo niet weten waar je dat precies in moet vullen in het aangifte programma.
(+1 voor Rakapul: dezelfde gedachte maar 1 minuut sneller
[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 19-03-2011 17:02 ]
Huwelijkse voorwaarden hebben te maken met onderlinge afspraken tussen de echtelieden. Ze veranderen niets aan je fiscaal partnerschap. Zodoende hebben ze geen invloed op je rechten en plichten bij de belastingaangifte.pdebkb schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 15:59:
Dit jaar blijk je ook alle box 3 gegevens van je partner te moeten invullen.
Hoe kan de belastingdienst mijn partner daartoe dwingen? Als ik onder huwelijkse voorwaarden getrouwd ben, heb ik in principe niets te maken met de bezittingen van mijn partner.
Nu studeer ik en krijg ik periodiek een toelage van mijn ouders. daarnaast ook een toelage voor de huur.
Nu vraag ik me af: periodieke toelagen van je ouders moet je in box 1 invullen bij periodieke toelagen.
Maar je ouders mogen de kinderen ook 5.030 euro belastingvrij schenken. Kan ik dan dit bedrag van mijn periodieke toelagen aftrekken?
Het is dit jaar voor het eerst dat je ook je naam en rek.nr van de hypotheek moet invullen.
Het rekeningnummer staat netjes op de jaaropgaaf maar wat moet ik invullen bij de naam? (zowel bij aftrekbare rente als eigenwoningschuld).
In de help staat
Ik kan echt nergens een naam van mijn hypotheek vindenHebt u een hypotheek? Vermeld dan de naam van uw hypotheek en vul bij 'Rekeningnummer' het rekeningnummer van de hypotheek in. Dit vind u op uw jaaropgaaf
Waarom? Omdat het kan!!
Sometimes you need to plan for coincidence
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Er is een kleineondernemersregeling die stelt dat als je minder dan 1345 euro BTW in een jaar af moet dragen, je het mag houden...
Ik betaal echter per kwartaal. Stel dat dit mijn case is:
- Kwartaal 1: €300 af te dragen
- Kwartaal 2: €400 af te dragen
- Kwartaal 3: €400 af te dragen
- Kwartaal 4: €600 af te dragen
In de eerste 3 kwartalen hoef ik dus niks te betalen. In het 4e kwartaal ga ik echter over deze grens heen. Is het dan zo dat ik alleen dan hoef te betalen, of moet ik dan met terugwerkende kracht ook over de voorgaande kwartalen terugbetalen?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
je hoeft niet alles terug te betalen... er is ook nog een gebied (ik dacht tot 1880 euro ofzo) waarin je een deel van de btw mag houden.... zie site van de belastingdienst bij de kleine ondernemersregeling.Avalaxy schreef op zondag 20 maart 2011 @ 20:52:
Wat ik me afvraag:
Er is een kleineondernemersregeling die stelt dat als je minder dan 1345 euro BTW in een jaar af moet dragen, je het mag houden...
Ik betaal echter per kwartaal. Stel dat dit mijn case is:
- Kwartaal 1: €300 af te dragen
- Kwartaal 2: €400 af te dragen
- Kwartaal 3: €400 af te dragen
- Kwartaal 4: €600 af te dragen
In de eerste 3 kwartalen hoef ik dus niks te betalen. In het 4e kwartaal ga ik echter over deze grens heen. Is het dan zo dat ik alleen dan hoef te betalen, of moet ik dan met terugwerkende kracht ook over de voorgaande kwartalen terugbetalen?
http://download.belasting...ndernemersob2011z11fd.pdf
[ Voor 6% gewijzigd door P.O. Box op 20-03-2011 21:38 ]
Lekkere uitkomst voor ons, met een verhuizing voor de boeg.
Mijn vrouw heeft in 2010 een klein baantje gehad, heeft hooguit een maandje gewerkt.
Ik heb zelf het hele jaar een fulltime baan gehad.
Haar heffingskortingen zijn niet volledig gebruikt en nu krijgt mijn vrouw
inderdaad ruim € 1700,- terug.
Ik hoef niets te betalen en krijg ook niets terug.
Ik neem aan dat ik het gewoon goed heb ingevuld zo toch?
Zo moeilijk was het niet. We hebben verder geen aftrekposten of koopwoning. (wij huren)
Dat het niet moeilijk was, komt omdat je een heel basic aangifte had met alleen inkomen uit loondienst
Echter stond er nergens dat de aangifte was ontvangen, wel dat het gelukt was digitaal te ondertekenen. Nu heb ik dat bewijsje geprint met van een PDF waarin staat dat van 'eigen kopie, niet opsturen' en vervolgens ' De belastingdienst heeft op 21-03-2011 om 22:00 dit bericht ontvangen van: piet kees, BSN: 122222222222
Piet kees heeft op 21-03-2011 om 22:00 ondertekend. "
Okay dit is dus alles, er staat nergens dat het ook ontvangen is de aangifte, alleen ondertekend. Is dit bij jullie ook? Want in de aangifte van 2009 stond wel in de bevestiging dat de aangifte was ontvangen. Ook staat er geen kenmerk bij zoals bij de bevestigingspagina van de aangifte van 2009 wel zo was.
Dus dat vond ik vreemd. Helaas kun je niet achteraf meer checken of alles daadwerkelijk goed gelukt is zoals je iets bestelt bij een webshop en dan je 'order' nog even na kunt kijken op de site zelf.
Maar goed zou iemand even kunnen kijken of dit correct is anders moet ik even mijn standaard browser naar Internet explorer veranderen en de aangifte opnieuw versturen morgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Arsenius op 22-03-2011 00:27 ]
Ik en volgens mij de meeste anderen krijgen precies dezelfde melding. Dus het lijkt mij dat alles goed is gegaan.Arsenius schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 00:19:
Echter stond er nergens dat de aangifte was ontvangen, wel dat het gelukt was digitaal te ondertekenen. Nu heb ik dat bewijsje geprint met van een PDF waarin staat dat van 'eigen kopie, niet opsturen' en vervolgens ' De belastingdienst heeft op 21-03-2011 om 22:00 dit bericht ontvangen van: piet kees, BSN: 122222222222
Piet kees heeft op 21-03-2011 om 22:00 ondertekend. "
Okay dit is dus alles, er staat nergens dat het ook ontvangen is de aangifte, alleen ondertekend. Is dit bij jullie ook?
[ Voor 41% gewijzigd door TheJason op 22-03-2011 09:11 ]
En zo niet, dan stuur je 'm gewoon nog een keertje toch?TheJason schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:11:
[...]
Ik en volgens mij de meeste anderen krijgen precies dezelfde melding. Dus het lijkt mij dat alles goed is gegaan.
Download ff snel Google Chrome.
In mijn winst-verliesrekening heb ik het bedrag meegeteld in mijn omzet onder opbrengsten. Klopt dit?
In het overzicht activa heb ik het openstaande bedrag als vordering ingevuld, maar als ik dan op akkoord druk krijg ik de melding dat de activa en passiva niet in balans zijn. Logisch, maar hoe kan ik deze openstaande factuur in de passiva verwerken?
factuurdatum valt in 2010 of 2011?
(1) winst- en verliesrekening:
- het factuurbedrag excl BTW telt mee in je netto-omzet over 2010 (en draagt dus bij aan je winst in 2010)
(2) balans
a. het factuurbedrag incl BTW telt mee in je vorderingen op handelsdebiteuren (activa)
b. het bedrag aan BTW op de factuur telt mee in de BTW-vordering die de belastingdienst op jou heeft (passiva)
c. het verschil (a-b) telt mee als ondernemingsvermogen (passiva)