Belastingaangifte 2010 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:21:
Ik moest vorige keer al mijn vragen ongeveer uitspellen en drie keer stellen voor ze concreet antwoord gaven ipv passages oplazen uit almanakken ;)
Ik heb een eigen zaak en dan wordt je doorverwezen naar de afdeling ondernemersvragen. Over het algemeen ben ik wel te spreken over de antwoorden en uitleg die ik daar krijg.

Je kunt er echter niet blind op varen. Als het antwoord niet zou kloppen (bijvoorbeeld omdat je de vraag verkeerd formuleert of omdat de vraag net niet 100% wordt begrepen) en je gebruikt het in een aangifte, dan heb je het wel zelf gedaan. Antwoorden van de medewerkers van de belastingtelefoon worden niet geregistreerd met een nummer waarnaar je kunt verwijzen en ze hebben niet de status van een standpuntsbepaling.

Hoe ik ze dan toch heel nuttig vind: ik zoek iets uit, weet redelijk zeker hoe het moet zitten, maar ik wil nog even checken of mijn beleving overeenkomt met de hunne :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:33:
[...]

Ik heb een eigen zaak en dan wordt je doorverwezen naar de afdeling ondernemersvragen. Over het algemeen ben ik wel te spreken over de antwoorden en uitleg die ik daar krijg.

Je kunt er echter niet blind op varen. Als het antwoord niet zou kloppen (bijvoorbeeld omdat je de vraag verkeerd formuleert of omdat de vraag net niet 100% wordt begrepen) en je gebruikt het in een aangifte, dan heb je het wel zelf gedaan. Antwoorden van de medewerkers van de belastingtelefoon worden niet geregistreerd met een nummer waarnaar je kunt verwijzen en ze hebben niet de status van een standpuntsbepaling.

Hoe ik ze dan toch heel nuttig vind: ik zoek iets uit, weet redelijk zeker hoe het moet zitten, maar ik wil nog even checken of mijn beleving overeenkomt met de hunne :)
Dat begrijp ik ja. Ik ben wel blij dat ik nu alles zelf ingevuld heb (met hulp natuurlijk, van hier en belastingtelefoon). Ik begrijp nu ook wát ik heb ingevuld. Wilde eerst alles uit handen geven, dat zou voor een hoop rust en zekerheid zorgen voor een paar tientjes kosten, maar nadeel is dan wel dat je eigenlijk nog steeds niet weet hoe het werkt. Ik ben nu in een paar uurtjes inlezen en uitzoeken een heel stuk beter op de hoogte van hoe ons belastingsstelsel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb alles ingevuld, maar krijg echt een heel hoog bedrag terug. Al een paar keer gecheckt, maar het lijkt me te kloppen. Het bedrag is groter dan de aftrekposten die ik opvoer. Waarschijnlijk komt het doordat we een dochter hebben gehad en we ouderschapsverlof goed hebben ingezet.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eusebius schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:59:
Ik heb alles ingevuld, maar krijg echt een heel hoog bedrag terug. Al een paar keer gecheckt, maar het lijkt me te kloppen. Het bedrag is groter dan de aftrekposten die ik opvoer. Waarschijnlijk komt het doordat we een dochter hebben gehad en we ouderschapsverlof goed hebben ingezet.
Ik ken je situatie niet dus ik kan alleen met algemene antwoorden komen.

Als je 100 euro kan aftrekken, zou dat normaal leiden tot een teruggaaf van 33 tot 52 euro. Als de teruggaaf groter is dan 100, is er dus "iets anders" aan de hand ;)

Waarschijnlijk heb je niet alleen recht op bepaalde aftrekposten, maar ook op bepaalde heffingskortingen (denk aan levensloopkorting, ouderschapsverlof, inkomensafhankelijke combinatiekorting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:50:
[...]

Ik ken je situatie niet dus ik kan alleen met algemene antwoorden komen.

Als je 100 euro kan aftrekken, zou dat normaal leiden tot een teruggaaf van 33 tot 52 euro. Als de teruggaaf groter is dan 100, is er dus "iets anders" aan de hand ;)

Waarschijnlijk heb je niet alleen recht op bepaalde aftrekposten, maar ook op bepaalde heffingskortingen (denk aan levensloopkorting, ouderschapsverlof, inkomensafhankelijke combinatiekorting).
ouderschapsverlof en iack inderdaad. Levert die kleine boef toch nog geld op, terwijl ze niet eens werkt.

Andere kant: kind kost verrekte veel geld, rijk wordt je er niet van.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Poeh, met schaamrood op de kaken zit ik hier achter een digitaal formulier met vraagteken in mijn ogen.
De allereerste keer dat ik het zelf invul, en bij vraag 1 loop ik al vast.
Op mijn jaaropgave staan drie soorten loon (oplopend in bedrag):

- periode salaris
- loon voor SVW
- Loon voor loonheffing

In de wetenschap dat er geen domme vragen bestaan: Welke van de drie vul in nu in bij "loon e.d." ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Dat is Loon voor loonheffing, aangezien je daar dus loonheffing/inkomstenbelasting over betaald. Denk dat periode salaris, gewoon je bruto maandsalaris x 12,96 (12 maanden plus vt is) mits je nog eventuele extra bedragen hebt gehad zoals een 13e maand of zo.

/edit: Loon voor SVW is voor sociale verzekerings premies.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy55 op 31-03-2011 12:21 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
zacht schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:58:
Poeh, met schaamrood op de kaken zit ik hier achter een digitaal formulier met vraagteken in mijn ogen.
De allereerste keer dat ik het zelf invul, en bij vraag 1 loop ik al vast.
Op mijn jaaropgave staan drie soorten loon (oplopend in bedrag):

- periode salaris
- loon voor SVW
- Loon voor loonheffing

In de wetenschap dat er geen domme vragen bestaan: Welke van de drie vul in nu in bij "loon e.d." ?
In dat scherm vul je de volgende drie bedragen van je jaaroverzicht in:

- loon voor loonheffing (soms ook "fiscaal loon" of "loon voor loonbelasting" genoemd)
- verrekende arbeidskorting (soms kortweg "arbeidskorting" genoemd op je jaaroverzicht)
- ingehouden loonheffing (soms kortweg "loonheffing" of "loonbelasting")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eusebius schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:51:
[...]

Andere kant: kind kost verrekte veel geld, rijk wordt je er niet van.
De enige manier om quitte te spelen met kinderen is door de ene helft zelf op te voeden en de andere helft in de zwarte adoptiemarkt te verkopen :D

Voor de mensen die dat (net als ik) niet van plan waren: twee kinderen kost je ongeveer een modaal huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribbles
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53
t_captain schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 12:34:
[...]

De enige manier om quitte te spelen met kinderen is door de ene helft zelf op te voeden en de andere helft in de zwarte adoptiemarkt te verkopen :D
En die zwarte inkomsten nergens invullen op een belasting- [formulier|programma] natuurlijk. 8)

En als je witte kinderen hebt? :? Juist, die mogen niet op de zwarte markt...

Sorry offtopic, maar je wordt wel enigszins 8)7 na al die belastingperikelen. Nu even naar mijn pa die het niet voor elkaar krijgt op zijn Mac... iets met Digid..

Edit: Safari als standaardbrowser i.c.m. Digid werkt dus niet (op de Mac)... Standaardbrowser ingesteld op Firefox (en passant laatste versie erop gezet) en dan kan je wel de aangifte ondertekenen! Pa ook weer blij...

[ Voor 15% gewijzigd door Tribbles op 31-03-2011 22:29 . Reden: Belastingaangifte met de Mac met Firefox dus ]

Live long and Prosper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Rant: zo'n aangifte is toch wel moeilijk als je werkgever failliet is, je nergens hebt staan wat de verrekende arbeidskorting is geweest, of je verrekende loonheffing.

'k Zal wel 'n onderzoek door de belastingdienst krijgen... De vooringevulde bedragen waren ongeveer de helft van wat er op m'n laatste loonstrookje stond...

Owja, en je kan niet via Chrome met je DigiD ondertekenen...

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 31-03-2011 22:15 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
Verrekende arbeidskorting, smarbeidskorting. Ik heb echt geen flauw idee waarom je dat moet invullen, daar doet de berekening helemaal niets mee..

loonheffing kun je van al je loonstrookjes halen.. nu is het alleen maar hopen dat je werkgever dat dan ook echt afgedragen heeft (ik vrees dat hier het verschil in zit :P)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 13-09 13:44
Eusebius schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:59:
Ik keek daar ook van op destijds inderdaad. Bijna 3000 euro méér terug dan het jaar ervoor... 8)7

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@WVL_KsZeN: als de werkgever het niet heeft afgedragen, wat gebeurd er dan? Weet iemand dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik heb dat even opgezocht. Als de werknemer tegoedertrouw heeft gehandeld, dan is de schade voor de belastingdienst. Als de werknemer níet tegoedertrouw heeft gehandeld (oftewel, er is gefraudeerd), dan komt de belastingdienst achter hem/haar aan. Ik denk dat als er niet is afgedragen er sowieso wel een onderzoekje komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
Arbeidskorting is niet iets dat wordt afgedragen, het is juist een bedrag dat je van je bruto inkomen mag aftrekken en waar je geen belasting/premies e.d. over betaalt. Als jouw werkgever geen arbeidskorting heeft verrekend betekent dat dus dat je te veel hebt afgedragen, ergo geld terug kan krijgen van de bdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tinuz___ schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 10:47:
Arbeidskorting is niet iets dat wordt afgedragen, het is juist een bedrag dat je van je bruto inkomen mag aftrekken en waar je geen belasting/premies e.d. over betaalt.
Dit wil ik even rechtzetten:

Arbeidskorting is geen aftrekpost. Het is een heffingskorting, net zoals de algemene heffingskorting maar dan voorbehouden aan inkomen uit tegenwoordige arbeid.
Als jouw werkgever geen arbeidskorting heeft verrekend betekent dat dus dat je te veel hebt afgedragen, ergo geld terug kan krijgen van de bdienst
Dat klopt wel weer.

Uiteindelijk komt het hierop neer:
+ bereken de verschuldigde inkomstenbelasting o.b.v. je inkomen, aftrekposten en heffingskortingen
- trek daarvan af wat er bij de werkgever is aangeslagen (*) als loonbelasting
Verschil is wat je moet bijbetalen (positief saldo) of terugkrijgt (negatief saldo).

NB aangeslagen, dus niet perse betaald. Als een werkgever de loonheffing niet betaalt, is dit in eerste instantie zijn belastingschuld en niet die van de werknemer. Tenzij er sprake is van kwade opzet waarin ook de werknemer is betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vermoed dat mijn werkgever inderdaad geen loonbelasting ed heeft afgedragen, maar goed, daar wist ik pas wat van nadat het salaris niet meer werd uitbetaald én de aanvraag faillissement al bij de rechtbank lag. Ik ben dus te goeder trouw hierin.

Ik vraag me wel af of m'n werkgever ervoor is aangeslagen: ik denk nl. dat hij ook geen aangifte gedaan heeft...

Wat betreft de arbeidskorting: ik kan nergens vinden dat m'n werkgever die heeft verrekend. Ik vermoed dat hij dat wel gedaan heeft. De vooringevulde velden waren als volgt:€ 500 arbeidskorting, € 15.000 brutoloon. In werkelijkheid heb ik heel wat meer bruto-loon gehad (daar heb ik ook de cumulatieven van de salarisspecificatie t/m november van), dus ik denk dat er ook wel iets meer dan € 500 arbeidskorting verrekend is.

Anyway, ik wacht het wel af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Ardana schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:15:
Owja, en je kan niet via Chrome met je DigiD ondertekenen...
Werkt hier gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Mijn vrouw en ik zijn in maart 2010 getrouwd. We wonen samen sinds begin 2008.
Zijn wij dan automatisch/verplicht fiscaal partner?

Als alleen mijn vrouw de aangifte invult, kan ze kiezen voor de optie dat we een deel van 2010 getrouwd waren. Een kind hebben we sinds 3-7-2010.

Ze krijgt de optie om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Maar is dit niet automatisch?
Ikzelf hoef van de BD geen aangifte te doen, maar mijn vrouw krijgt een groot deel van de heffingskorting terug... Vandaar de vraag.

Anders kan ik alleen voor haar de aangifte doen en krijgen we dat bedrag ook terug...

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Omdat jullie zijn getrouwd in 2010, krijgt je vrouw de optie om fiscaal partnerschap aan te geven.
Maar, volgens deze link zijn jullie verplicht fiscaal partners. Dan moet ze dus verplicht de optie aanklikken.

Het fiscale voordeel dat jullie hebben is gelegen in (a) de mogelijkheid om met bepaalde aftrekposten voor de IB te schuiven tussen de partners. Zo kun je dus de aftrekposten leggen bij degene met het hoogste belastingtarief. Als een van jullie beiden weinig verdient, heb je ook het voordeel dat het niet gebruikte deel van de algemene heffingskorting wordt verrekend met de inkomstenbelasting van de andere partner.
Er zitten ook wat nadelen aan: de drempel voor aftrek van zorgkosten en giften verdubbelt bijvoorbeeld.

Wat betreft jullie kind. Je zal er hoperlijk niet minder blij mee zijn, maar zijn/haar geboortedatum is fiscaal erg ongunstig :)
Als je gedurende 6 maanden een inwonend kind verzorgd heb je namelijk de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

t_captain schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:53:
Omdat jullie zijn getrouwd in 2010, krijgt je vrouw de optie om fiscaal partnerschap aan te geven.
Maar, volgens deze link zijn jullie verplicht fiscaal partners. Dan moet ze dus verplicht de optie aanklikken.

Het fiscale voordeel dat jullie hebben is gelegen in (a) de mogelijkheid om met bepaalde aftrekposten voor de IB te schuiven tussen de partners. Zo kun je dus de aftrekposten leggen bij degene met het hoogste belastingtarief. Als een van jullie beiden weinig verdient, heb je ook het voordeel dat het niet gebruikte deel van de algemene heffingskorting wordt verrekend met de inkomstenbelasting van de andere partner.
Er zitten ook wat nadelen aan: de drempel voor aftrek van zorgkosten en giften verdubbelt bijvoorbeeld.

Wat betreft jullie kind. Je zal er hoperlijk niet minder blij mee zijn, maar zijn/haar geboortedatum is fiscaal erg ongunstig :)
Als je gedurende 6 maanden een inwonend kind verzorgd heb je namelijk de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Dan gaan we het gewoon invullen als Fiscaal Partners. Heb geen zin in gezeur achteraf door de BD. Die gasten baren me al genoeg kopzorgen soms. Vooral de afdeling Toeslagen.

Tsja, de uitgerekende datum was 26-6. Dan had 't wel gekund... Maar ja, ze wilde graag nog een week langer blijven zitten :)

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
freddyathlon schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:56:
[...]

Dan gaan we het gewoon invullen als Fiscaal Partners. Heb geen zin in gezeur achteraf door de BD. Die gasten baren me al genoeg kopzorgen soms. Vooral de afdeling Toeslagen.

Tsja, de uitgerekende datum was 26-6. Dan had 't wel gekund... Maar ja, ze wilde graag nog een week langer blijven zitten :)
Ik zou niet alleen aangeven als fiscaal partners, maar ook gezamenlijk aangifte doen. Hoef je niet alles twee keer in te vullen.

misschien ten overvloede: "fiscaal partners zijn" en "gezamenlijk aangifte doen" zijn twee verschillende zaken, waarbij (1) een voorwaarde is voor (2).

Wat betreft afdeling toeslagen: kinderopvangtoeslag heeft bij ons in de afgelopen jaren meer post opgeleverd dan alle belastingen samen. voorschotbeschikking, herziening voorschot omdat ze weer een jaar recentere inkomens hebben verwerkt, verzoek om de jaaropgaaf in te sturen, definitieve berekening etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb dit jaar voor het eerst gezamenlijk aangifte gedaan met mijn fiscaal partner.
Gisteren ontving ik een voorlopige aanslag waar mijn deel van de aangifte op verwerkt is.
Betekend dat dan dat mijn fiscaal partner ook nog een voorlopige aanslag gaat krijgen voor haar deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
PeaceNlove schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 10:29:
Ik heb dit jaar voor het eerst gezamenlijk aangifte gedaan met mijn fiscaal partner.
Gisteren ontving ik een voorlopige aanslag waar mijn deel van de aangifte op verwerkt is.
Betekend dat dan dat mijn fiscaal partner ook nog een voorlopige aanslag gaat krijgen voor haar deel?
Klopt, jullie krijgen beide een (voorlopige) aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik kreeg gisteren twee voorlopige aanslagen (voor mij en mijn vrouw) en mijn deel van het terug te ontvangen geld heb ik ook al binnen. Ik was vrij snel met invullen en versturen, maar de verwerkingsstroom bij de Belastingdienst is dus op gang gekomen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bizar.. kreeg onlangs een brief over de huurtoeslag, heb teveel ontvangen in 2008 en moet nu 700 euro terugbetalen. Damn, waarom hebben ze daar zo lang over gedaan? Het teveel ontvangen deel in 2009 heb ik in 2010 al terugbetaald, en nu komen ze nog met een beschikking over 2008. Inmiddels is mijn peroonlijke situatie veranderd, zou nu theoretisch mijn ex moeten benaderen om van haar de helft van het teveel ontvangen deel terug te vorderen, maar dat is ook weer zoiets.. Ik begrijp dat het aan mijzelf is om dit soort dingen in de gaten te houden, maar toch blijft het fucked up dat ze zo lang doen over zo'n defintieve beschikking wat toeslagen betreft. Ik ben verder niet 'tegen het systeem' ofzo, wat ik teveel ontvangen heb betaal ik gewoon terug, zo werkt het nou eenmaal, maar komt nu wel extreem kut uit.. grr..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Als je de belastingsdienst daar eens over belt, komen ze waarschijnlijk zelf met een betalingsregeling. Dan kan je het in termijnen betaling, en dan is het wat minder vervelend dan 700,- in 1 keer.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 14:16:
Als je de belastingsdienst daar eens over belt, komen ze waarschijnlijk zelf met een betalingsregeling. Dan kan je het in termijnen betaling, en dan is het wat minder vervelend dan 700,- in 1 keer.
Ja.. nou ja, het komt ook niet zo kut uit dat ik het niet van een spaarrekening kan halen.. dus betaal het wel in een keer, dan ben ik er vanaf.. maar was leuker geweest als ik het eerder jaar had geweten , dan had ik de schade kunnen splitten met mijn toenmalige vriendin. Dat kan ik nu nog steeds voorstellen, maar levert wel weer een hoop gezeik op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Rudedadude schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 13:11:
Ik kreeg gisteren twee voorlopige aanslagen (voor mij en mijn vrouw) en mijn deel van het terug te ontvangen geld heb ik ook al binnen. Ik was vrij snel met invullen en versturen, maar de verwerkingsstroom bij de Belastingdienst is dus op gang gekomen.
Wanneer heb jij de aangifte ingestuurd dan, als ik zo brutaal vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

^ Ook ik heb 6 mei de voorlopige aanslag en het geld ontvangen. Mijn aangifte is gedateerd op 29-01-2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Hier ook voorlopige aanslag ontvangen op 5 mei, 6 mei stond het op de rekening. Aangifte verzonden op 25 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik ook net brief gekregen. Helaas niks terug dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

chim0 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:04:
Ik ook net brief gekregen. Helaas niks terug dit jaar.
Wat stond er in het programma? Ik zou 1000 euro terugkrijgen als het goed is volgens de voorlopige aangifte. Wel ergens in eind maart pas verzonden. Iedereen die hem nu al terug heeft is erg vroeg geweest. Mijn jaaropgaaf kwam pas februari binnen geloof ik.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Al opgelost. :p

[ Voor 117% gewijzigd door eX0duS op 10-05-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 14:59

painkill

Pain(k)(ill)

166 euro terug! :)

Sukkels van UWV kunnen het blijkbaar niet direct regelen dus moet iedereen dit zelf maar weer aanvragen..
Je zult maar niet weten dat je je loonheffing + rente terug kunt krijgen..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb nog niks gehoord, zit te wachten. Eens afwachten of ik wat terug krijg, geen flauw idee namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 10-05-2011 18:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 18:28:
Heb nog niks gehoord, zit te wachten. Eens afwachten of ik wat terug krijg, geen flauw idee namelijk.
Geen flauw idee? Heb je uberhaupt wel iets ingevuld, zo ja dan staat het toch gewoon onderaan de streep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Papieren aangifte gedaan daar ik nog altijd het vinkje voor jonggehandicaptenkorting niet kan vinden in dat programma. Die moet aangevinkt worden namelijk...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Raven schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:28:
Papieren aangifte gedaan daar ik nog altijd het vinkje voor jonggehandicaptenkorting niet kan vinden in dat programma. Die moet aangevinkt worden namelijk...
De UWV voert dat ding automatisch helemaal in als je het digitaal doet..
Moet je alleen nog wat aan toevoegen als je nog rare dingen hebt gedaan en dan ben je in 5 minuten klaar :)

Is trouwens pas sinds dit jaar, dus volgend jaar, gewoon proberen :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
NoxiuZ schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:24:
[...]

Wat stond er in het programma?
Hetzelfde, dat ik niks terug zou krijgen dus het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog geen blauwe envelop gezien. (en ook niets op de rekening)
Heb het ook pas half maart opgestuurd..
Zal over 3-4 weken wel op de rekening staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

painkill schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 21:29:
[...]

De UWV voert dat ding automatisch helemaal in als je het digitaal doet..
Moet je alleen nog wat aan toevoegen als je nog rare dingen hebt gedaan en dan ben je in 5 minuten klaar :)

Is trouwens pas sinds dit jaar, dus volgend jaar, gewoon proberen :P
Hmm, sinds dit jaar? Bedoel je daarmee het aangifteprogramma voor vorig jaar of die van dit jaar.die volgend jaar ingevuld moet worden :?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 11-05-2011 11:08 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Sinds de aangifte van 2010, die je in 2011 invult, word het automatisch ingevuld ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo krijgt 370 euro terug *O*

Nu maar hopen dat het snel op mijn bankrekening staat :9

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:36:
Hier nog geen blauwe envelop gezien. (en ook niets op de rekening)
Heb het ook pas half maart opgestuurd..
Zal over 3-4 weken wel op de rekening staan..
dan kan het nog langer duren dan een 3-4 weken is mijn ervaring. Ik was een paar jaar geleden royaal te laat met mijn aangifte (een maand) en kreeg het geld pas op het eind van het jaar op mijn rekening binnen.

Al hoop ik dat je wel gelijk hebt, was dit jaar ook aan de late kant :(

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
polthemol schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:22:
[...]

dan kan het nog langer duren dan een 3-4 weken is mijn ervaring. Ik was een paar jaar geleden royaal te laat met mijn aangifte (een maand) en kreeg het geld pas op het eind van het jaar op mijn rekening binnen.

Al hoop ik dat je wel gelijk hebt, was dit jaar ook aan de late kant :(
Belastingdienst hanteert volgens mij de norm : voor 1 april aangifte, dan voor 1 juni het geld op je rekening. Eigenlijk ben ik niet anders gewend. Elk jaar rond half/eind maart aangifte doen en altijd eigenlijk op of net voor 1 juni het geld binnen :)

Enneh..als je te laat (lees: na 1 april) aangifte doet, tja....dan garanderen ze volgens mij niets meer... :+

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 11-05-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Laatst online: 21:15

AJM

Ik heb dinsdag 10 mei de envelop ontvangen dat ik wat terug krijg, maar het staat nog niet op mijn rekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik moet mijn aangifte nog versturen (sowieso uitstel gevraagd). Heb inmiddels zowat mijn hele boekhouding op orde en kan binnenkort de balans en winst-verliesrekening eruit gooien. Echter heb ik nog een paar kleine vragen. Ik werk als freelancer en heb ook niet zo veel gekke facturen qua inkoop en verkoop.

Webhosting & Domeinnamen zijn 1 van de dingen die ik verkoop. Uiteraard koop ik dit weer bij een ander bedrijf in tegen inkoopsprijs. Mijn vraag is nu onder welk soort kosten ik deze inkoopfacturen moet plaatsen in mijn boekhouding. Zijn dit nou "verkoopkosten", "kantoorkosten" of "door te belasten kosten". Belastingtechnisch maakt dit wel uit met de terugvraag namelijk. Heb op Internet voor de rest niet echt wat kunnen vinden. Maar het zijn wel kosten die ik maak waardoor ik wat ga verdienen.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TheVMaster schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:01:
[...]

Belastingdienst hanteert volgens mij de norm : voor 1 april aangifte, dan voor 1 juni het geld op je rekening.
Eh.... voor 1 juli toch, niet 1 juni? Of is dat tegenwoordig veranderd? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit jaar voor het eerst de belastingaangifte ingevuld voor de afgelopen 4 jaar. Tot nu toe geen spijt gehad, in totaal 2500 euries terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Executor16 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:15:
Ik moet mijn aangifte nog versturen (sowieso uitstel gevraagd). Heb inmiddels zowat mijn hele boekhouding op orde en kan binnenkort de balans en winst-verliesrekening eruit gooien. Echter heb ik nog een paar kleine vragen. Ik werk als freelancer en heb ook niet zo veel gekke facturen qua inkoop en verkoop.

Webhosting & Domeinnamen zijn 1 van de dingen die ik verkoop. Uiteraard koop ik dit weer bij een ander bedrijf in tegen inkoopsprijs. Mijn vraag is nu onder welk soort kosten ik deze inkoopfacturen moet plaatsen in mijn boekhouding. Zijn dit nou "verkoopkosten", "kantoorkosten" of "door te belasten kosten". Belastingtechnisch maakt dit wel uit met de terugvraag namelijk. Heb op Internet voor de rest niet echt wat kunnen vinden. Maar het zijn wel kosten die ik maak waardoor ik wat ga verdienen.

Kan iemand mij dit uitleggen?
Volgens mij zijn dat verkoopkosten. Het zijn kosten die je maakt om te verkopen.

Belastingtechnisch maakt het volgens mij niet uit hoor... Alle kosten worden gewoon van je winst gehaald. Hooguit dat je bij verkoopkosten te maken krijgt met een voorraad op je balans, maar dat gaat volgens mij niet automatisch.

Zo ver ik weet is de verdeling van de kosten puur zodat je administratie niet uit een deel bestaat en ze bij een controle makkelijker de getallen met elkaar kunnen matchen.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
wildhagen schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:55:
[...]

Eh.... voor 1 juli toch, niet 1 juni? Of is dat tegenwoordig veranderd? :)
Eh....het is idd toch voor 1 juli...ipv 1 juni :+ My mistake...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb nog een vraagje als freelancer. Het geld wat ik af en toe overmaak naar mijn privérekening. Moet ik dat vermelden als privéopnamen of moet ik dat vermelden als "salaris"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Executor16 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:36:
Ik heb nog een vraagje als freelancer. Het geld wat ik af en toe overmaak naar mijn privérekening. Moet ik dat vermelden als privéopnamen of moet ik dat vermelden als "salaris"?
Dat zijn prive opnamen (tenminste zo zit het in de ondernemersaangifte zoals ik deze heb ingevuld (voor eenmanszaak/zzp)). Salaris is volgens mij alleen van toepassing als je mensen (of jezelf) in dienst hebt.

Het daadwerkelijk te betalen bedrag aan inkomstenbelasting wordt bepaald aan de hand van je prive opnames/stortingen. Het bedrag wat je effectief aan je bedrijf onttrekt is het bedrag waarover je inkomstenbelasting moet betalen.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Huh das niet waar hoor. De inkomstenbelasting wordt bepaald over de winst uit onderneming, al boek je in 1 jaar 1 miljoen over naar privé en de winst is maar € 50.000,-. Betaal je nog maar over dit laatste bedrag inkomstenbelasting (even vanuitgaande dat je een miljoen in je bedrijf hebt staan). Salaris is inderdaad alleen voor personeel.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Speedy55 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:09:
Huh das niet waar hoor. De inkomstenbelasting wordt bepaald over de winst uit onderneming, al boek je in 1 jaar 1 miljoen over naar privé en de winst is maar € 50.000,-. Betaal je nog maar over dit laatste bedrag inkomstenbelasting (even vanuitgaande dat je een miljoen in je bedrijf hebt staan). Salaris is inderdaad alleen voor personeel.
Volgens mij niet hoor, je kunt die 50.000 gewoon in je bedrijf laten zitten. Toen ik de aangifte in eerste instantie invulde had ik bij prive opnames 0 staan (omdat ik door het jaar heen niets op had genomen) en kwam ik uit op 0 euro te betalen. Pas toen ik aangaf 100% van mijn winst te consumeren werd er belasting berekend.

Je bent namelijk niet verplicht direct als je winst te consumeren. Als je het eerste jaar 100k verdient en je wil slechts 50k opnemen omdat je volgend jaar minder verwacht om te zetten kan dat volgens mij gewoon, die 50k wordt dan dit jaar belast en de rest pas volgend jaar. Dit is tenminste wat ik er van begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het ligt vooral aan je bedrijfsvorm. Bij een eenmansbedrijf (ZZP, freelance) is winst direct inkomen. Bij een BV is winst pas inkomen wanneer je het onttrekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 17-05-2011 17:26 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
Mx. Alba schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 17:26:
Het ligt vooral aan je bedrijfsvorm. Bij een eenmansbedrijf (ZZP, freelance) is winst direct inkomen. Bij een BV is winst pas inkomen wanneer je het onttrekt.
Heb je bij een BV en als DGA zijnde dan ook niet een verplicht minimum salaris van rond de 40k?
Of was dat alleen als je personeel in dienst hebt?

"DGA salaris = gelijk aan hoogste salaris werknemer of minimum van +/- 40k"

Zoiets stond in het BW volgens mij.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 17:26:
Mmm dan zou ik toch eens in mijn aangifte moeten kijken hoe het precies zat. Ik heb aangifte gedaan als aanmanszaak en staat me bij dat ik pas belasting begon te betalen bij het daadwerkelijke consumeren van de winst. Het zou namelijk ook kunnen dat je geld in je bedrijf laat zitten voor investeringen in het volgende jaar. Is het dan niet zo dat je het "doorschuift" als bezitting van het bedrijf (dus op de balans).

Ik heb er zelf bewust voor gekozen aan het einde van het jaar het bedrijf "leeg" te trekken en volgend jaar dus weer op 0 te beginnen (ontwikkel/consultancy diensten waardoor er weinig kosten zijn en dus eigenlijk alle inkomsten direct winst zijn). Het enige wat er nog van waarde in het bedrijf zit is een computer, dit omdat hij afgeschreven wordt en dus nog op de balans voorkomt met de rest waarde.

Ben toch nog wel eventjes bezig geweest om alles uit te pluizen. Aangifte IB doe ik al jaren zelf, maar nu ik wat freelance/zzp werk ernaast doe (als eenmanszaak) is het wel iets lastiger, maar door goed te lezen en eens wat te "spelen" met de tool kwam ik gelukkig wel een heel eind :)

Kan ook goed zijn dat ik wat dingen door elkaar gooi hoor. Ben boekhoudkundig niet zo heel erg lekker onderlegd, moet dus nog behoorlijk wat dingen leren en gewend aan raken. Maar aan de andere kant is het des te leuker als het dan lukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
het algemene principe staat dat een bv of andere rechtspersoon winst kan achterhouden en de inkomstenbelasting pas verschuldigd is wanneer de zaak de dga uitbetaalt. bij een eenmanszaak is er geen scheiding tussen bedrijf en eigenaar, dus wordt winst direct belast.

maar aan de andere kant heeft een bv te maken met het gebruikelijk salaris voor de dga (dus een rem om onbelast op te potten), terwijl een eenmanszaak weer mogelijkheden heeft om belasting uit te stellen ( for, egalisatiereserve etc). in de praktijk is het verschil dus kleiner dan in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Hallo,

Ik werk fulltime, maar ga daar van September een HB deeltijd studie bij doen. Als ik op de site van de BD lees dat ik deze kosten (deels) terug kan krijgen.

Misschien krijg ik ook een deel of alles van de studie vergoed door mijn werkgever. Hoe zit het dan met de BD? Als ik alles van mijn werkgever misschien alles terug krijg, dan heeft het eigenlijk geen zin meer om het aan te melden bij de BD, omdat het dan eigenlijk belastingfraude is?

Of als ik alles of een groot deel van de BD terug kan krijgen, dan hoef ik mijn werkgever eigenlijk niet om een vergoeding te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

YinYang, je mag inderdaad alleen studiekosten aftrekken die je ook daadwerkelijk maakt. Als je werkgever je een vergoeding voor de studie geeft moet je die dus eerst van je studiekosten aftrekken. Doe je dat niet, dan is die studiekostenvergoeding van je werkgever loon en dan moet je dus daarover belasting betalen en moet je werkgever ook nog eens extra dokken... Lijkt me niet de bedoeling :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Dus de volgende 2 scenario's kloppen als ik het goed begrijp?

- Studie kost €1700. Werkgever vergoed 300. Dan is het dus €1700 - 300 - de drempel van 500 = €900 wat ik van de BD terug krijg?

- Studie kost €1700. Werkgever betaald mijn hele studie. Ik moet dan niets aangeven bij de BD, omdat ik alles al vergoed krijg? Werkgever kan dan ook zo denken van: Probeer eerst maar bij de BD en de rest krijg je van ons?

- Studie kost €1700. Als werkgever niets betaald is het dan dus €1700 - dremepl a 500 = €1200 teruggave?

Dus eigenlijk zijn de kosten voor je eigen rekening altijd minimaal €500, tenzij je werkgever alles betaald dan..

[ Voor 9% gewijzigd door YinYang op 19-05-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Nee, 1200 aftrek.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
YinYang schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:13:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Je krijgt geen 1200euro terug...
Je mag 1200euro als aftrekpost opgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Dat komt eigenlijk toch op hetzelfde neer? Als ik aangifte doe krijg k dan toch die 1200 belastingteruggave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Nee, je trekt 1200 van je inkomen af. Over 1200 betaal je dan geen belasting. Je krijgt dus geen 1200 terug, maar betaalt over 1200 geen belasting. Wat je minder aan belasting betaalt hangt dan af van de schaal waar je in zit. (bvb 42% van 1200 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dus beste is gewoon alles door de werkgever te laten betalen. :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ok thnx! Helemaal duidelijk! :)

Beste is idd alle kosten voor de werkgever! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ja, dus in het kort :

eigen bijdrage 0 -> 0 euro belasting terug, je kosten zijn dan 0-0 = 0
eigen bijdrage 300 -> 0 euro belasting terug (want niet boven grens), je kosten zijn dan 300
eigen bijdrage 500 -> 0 euro belasting terug (precies op grens), je kosten zijn dan 500
eigen bijdrage 700 -> 42% van 700-500 = 0,42*200 = 84 euro belasting terug, je kosten zijn dan 700-84
eigen bijdrage 1200 -> 42% van 1200-500 = 0,42*700 = 294 euro belasting terug, je kosten zijn dan 1200-294

Percentage hangt dus van je schaal af.

[ Voor 4% gewijzigd door WVL_KsZeN op 20-05-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
WVL_KsZeN schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:05:
Ja, dus in het kort :

eigen bijdrage 0 -> 0 euro belasting terug, je kosten zijn dan 0-0 = 0
eigen bijdrage 300 -> 0 euro belasting terug (want boven grens), je kosten zijn dan 300
eigen bijdrage 500 -> 0 euro belasting terug (precies op grens), je kosten zijn dan 500
eigen bijdrage 700 -> 42% van 700-500 = 0,42*200 = 84 euro belasting terug, je kosten zijn dan 700-84
eigen bijdrag 1200 -> 42% van 1200-500 = 0,42*700 = 294 euro belasting terug, je kosten zijn dan 1200-294

Percentage hangt dus van je schaal af.
Duidelijker kan ie niet! Thnx! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyMan8
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 11:18
Ik dacht dat ik mijn aangifte in maart niet had doorgedrukt en net dus opnieuw ingestuurd.

Nu blijkt ie in maart dus wel goed te zijn geweest... Ik heb nu een dubbele aangifte, is dat erg? En moet ik maandag maar even de BD bellen dat de tweede precies hetzelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
AndyMan8 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 21:47:
Ik dacht dat ik mijn aangifte in maart niet had doorgedrukt en net dus opnieuw ingestuurd.

Nu blijkt ie in maart dus wel goed te zijn geweest... Ik heb nu een dubbele aangifte, is dat erg? En moet ik maandag maar even de BD bellen dat de tweede precies hetzelfde is?
Eh....je hebt dan geen dubbele aangifte gedaan, maar volgens mij is jou eerste gewoon 'gewijzigd'. Het zou wat zijn zeg, dien ik mijn aangifte 10x in...krijg ik ook 10x geld terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

Robtimus

me Robtimus no like you

De tweede wordt gewoon gezien als een update. Je krijgt dus eerst geld terug / moet betalen aan de hand van de eerste. Later verwerken ze de tweede en dan moet je het verschil bijbetalen / krijg je het verschil terug.

Ik heb een jaar of 2/3 geleden in eerste instantie aan de hand van de laatste loonstrook van het jaar ervoor aangifte gedaan. Ik had alleen het verkeerde brutoloon gekozen (er zijn er twee, toen wist ik het verschil nog niet), en aan de hand daarvan zou ik geld terug krijgen. Toen ik de jaaropgave kreeg heb ik mijn fout gecorrigeerd, waarna ik niks hoorde te krijgen. Ik heb dat geld wel van ze gekregen, maar een paar maanden later kreeg ik het verzoek om het toch maar weer terug te betalen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag Gisteren brief met bevestiging in de bus. Over het algemeen komt de overboeking er niet veel later achteraan (dagen at most). :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2011 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn aangifte 29-03 's avonds elektronisch ingediend, net op tijd :D
Ik krijg ongeveer 2800 euro terug maar wacht nog steeds. Kreeg 2 brieven tegelijkertijd. 1 voor teruggave, voor 1 julie gestort. 1 voor terugbetaling van mijn te veel ontvangen zorgtoeslag. Binnen een week betalen. Das ook niet eerlijk :)

Brief van teruggave dateert van 9 april. Duurt wel erg lang nu helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:30:
1 voor terugbetaling van mijn te veel ontvangen zorgtoeslag. Binnen een week betalen. Das ook niet eerlijk :)
Dat is vreemd. Kreeg ook zo'n brief, maar al een maand terug ofzo. Een week later ongeveer pas de acceptgiro. En heb tot 20 juni om te betalen :) .. weet even niet uit mijn hoofd of het om zorg- of huurtoeslag gaat. Gaat om het jaar 2008, ook vreemd, aangezien ik 2009 al terugbetaald heb in 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Week geleden de voorlopige teruggaaf in de bus. Sinds gisteren staat het bedrag op de rekening. En dan te bedenken dat ik afwachtte met aangifte doen wegens de vooraf ingevulde aangifte die ik pas derde week maart verstuurde. Vorig jaar was ik eerder met aangifte doen waardoor ik ook 10 dagen eerder het bedrag op mijn rekening had staan. Inclusief heffingsrente van een whopping 12 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:11:
[...]

Dat is vreemd. Kreeg ook zo'n brief, maar al een maand terug ofzo. Een week later ongeveer pas de acceptgiro. En heb tot 20 juni om te betalen :) .. weet even niet uit mijn hoofd of het om zorg- of huurtoeslag gaat. Gaat om het jaar 2008, ook vreemd, aangezien ik 2009 al terugbetaald heb in 2010.
Toeslagen worden toch pas aan het eind van het jaar erop definitief berekend?

Ik kreeg in 2009 (teveel) zorgtoeslag en kreeg eind 2010 een brief met de melding dat ik een deel
terug moest betalen.

Volgens mij krijg je het definitieve bericht over toeslag(en) van 2010 pas eind 2011 toegestuurd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
freddyathlon schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:31:
[...]

Ik kreeg in 2009 (teveel) zorgtoeslag en kreeg eind 2010 een brief met de melding dat ik een deel
terug moest betalen.

Volgens mij krijg je het definitieve bericht over toeslag(en) van 2010 pas eind 2011 toegestuurd toch?
ik kreeg een aantal weken terug ook pas de definitieve brief van de KO toeslag over 2009. Volgens mij lopen ze gewoon enorm achter met dat proces.
Vooral jammer als je pas twee jaar later terug moet betalen of alsnog wat terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Hmm laatste keer dat ik eens haast maak met mijn aangifte, heb nog geen brief gehad, laat staan geld ontvangen dat ik terug zou krijgen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freddyathlon schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:31:
[...]

terug moest betalen.

Ja, maar ik denk dat je mijn post niet zo goed las, of ik was niet duidelijk. Mijn situatie:

2009 een brief gekregen met verzoek terugbetalen (deel van) zorgtoeslag 2008
2010 een brief gekregen met verzoek terugbetalen (deel van) zorgtoeslag 2009
2010 een brief gekregen met verzoek terugbetalen (deel van) huurtoeslag 2009
2011 een brief gekregen met verzoek terugbetalen (deel van) huurtoeslag 2008

Dat vind ik toch vreemd...
Wceend schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:41:
[...]

ik kreeg een aantal weken terug ook pas de definitieve brief van de KO toeslag over 2009. Volgens mij lopen ze gewoon enorm achter met dat proces.
Vooral jammer als je pas twee jaar later terug moet betalen of alsnog wat terug kan krijgen.
Ja.. is ook gewoon ronduit stupide dat ze het systeem veranderd hebben. Eerst ging het bij toeslagen (toen nog 'subsidies') om het loon in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin je de aanvraag deed. Dus wilde je in vanaf juni 2011 huursubsidie dan keken ze gewoon naar je jaaropgave van 2010. Daar kun je als consument ook niet zo makkelijk iets fout aan doen, gewoon harde cijfers waar niet zo maar verandering in komt. Toen hebben ze dat veranderd, helaas. Nu moet je opgeven hoeveel je verdient in het jaar waarin je op dat moment zit, iets wat steeds veranderd en veel mensen vergeten dat dan door te geven aan de belasting, met terugbetalen als gevolg. Ik ben zelf vrij laks, en dat resulteerde in forse terugbetaling in 2008 (over 2007), forse terugbetalen in 2009 en 2011 (over 2008) en complete terugbetaling (paar duizend euro) in 2010 (over 2009). Gelukkig is de aanslag over '08 die ik net ontvangen heb ook écht de laatste, en ben ik per 1-1-2010 helemaal van alles toeslagen van de BD af.

Alleen nu hoorde ik onlangs dat als je een eigen huis hebt je dan mogelijk 'weer' recht hebt op zorgtoeslag omdat je besteedbare inkomen daardoor lager is?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2011 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Ik heb niet goed gelezen... 't is nog vroeg ;)

Inderdaad een vreemde situatie, maar ach; leer mij de BD kennen en dan vooral de afdeling Toeslagen. Die hebben de administratie totaal niet op orde, maar verwachten dat wel netjes van mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:44
Een vraagje over de levensloop. Ik vul het formulier voor mijn zus in (heeft uitstel tot 1 sept) en zij heeft in 2010 een levensloopregeling gestart. Van de bank die dat uitvoert een keurig jaaroverzicht gekregen.
Bij de aangifte van 2010 kan ik nergens een plek vinden om in te vullen wat de pot is. Ook de helpfunctie in het aangiftetool en de site van de belastingdienst geven niets aan over de aangifte en de levensloop regeling.

Weet iemand of je de gegevens van de levensloop aan moet geven? Zo ja, waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
MaVeNwg schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:08:
Een vraagje over de levensloop. Ik vul het formulier voor mijn zus in (heeft uitstel tot 1 sept) en zij heeft in 2010 een levensloopregeling gestart. Van de bank die dat uitvoert een keurig jaaroverzicht gekregen.
Bij de aangifte van 2010 kan ik nergens een plek vinden om in te vullen wat de pot is. Ook de helpfunctie in het aangiftetool en de site van de belastingdienst geven niets aan over de aangifte en de levensloop regeling.

Weet iemand of je de gegevens van de levensloop aan moet geven? Zo ja, waar dan?
levensloop hoef je niet op te geven in je aangifte. Pas bij opname geeft je dit op en krijg je nog bepaalde kortingen.
Als het goed is staat dit ook op het overzicht van de bank of verzekeraar dat je levenslooptegoed niet hoeft op te geven in je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2011 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:39:
[...]

Klopt. Wat sommige mensen ook zitten te zeuren...

Het wordt beschikt op basis van de gegevens die je zelf doorgeeft. En nee het mag alleen gecontroleerd worden en niet zelf worden ingevuld door de belastingdienst. Dus de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf, vergeten mensen nog wel eens. Stel dat je in 2010 een goede baan had, maar in 2011 van een bijstanduitkering moet rondkomen. Op basis van de gegevens van 2010 zou je dan hoogstwaarschijnlijk geen recht hebben voor de toeslagen als je het door de belastingdienst zou laten invullen... ja achteraf zal dat wel goed komen, maar daar kun je op het moment dat het van toepassing is niets mee. Vandaar op basis van de gegevens die mensen zelf doorgeven...
Wat ik daar wel heel krom aan vind is dat je niet met terugwerkende kracht toeslag kan aanvragen. Zo kwam ik er in 2010 pas achter dat ik in 2009 zorgtoeslag zou kunnen krijgen. Maar dat kan dan weer niet 8)7

Terwijl men wel t/m 5 jaar terug kan terugvorderen. Rare gang van zaken eigenlijk wel.

Toch jammer dat ik toch even een paar honderd euro aan m'n neus voorbij zag gaan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

freddyathlon schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:03:
[...]

Ik heb niet goed gelezen... 't is nog vroeg ;)

Inderdaad een vreemde situatie, maar ach; leer mij de BD kennen en dan vooral de afdeling Toeslagen. Die hebben de administratie totaal niet op orde, maar verwachten dat wel netjes van mij...
I know :X . Er liggen daar nu 6 bezwaarschriften vanwege 3 jaar gezeik met huurtoeslag.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2011 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
RaZ schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:56:
[...]

Wat ik daar wel heel krom aan vind is dat je niet met terugwerkende kracht toeslag kan aanvragen. Zo kwam ik er in 2010 pas achter dat ik in 2009 zorgtoeslag zou kunnen krijgen. Maar dat kan dan weer niet 8)7

Terwijl men wel t/m 5 jaar terug kan terugvorderen. Rare gang van zaken eigenlijk wel.

Toch jammer dat ik toch even een paar honderd euro aan m'n neus voorbij zag gaan.
de standaard regel is tot 1 april van het volgende jaar dus voor 1 april 2010 had je zorgtoeslag over 2009 kunnen aanvragen.

wat een vaste gewoonte zou moeten zijn is met de jaaropgaven of de belastingaangifte van het betreffende jaar (moet je toch voor 1 april opsturen) alle toeslagen afgaan en controleren of je er het voorgaande jaar recht op had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En... Het is binnen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hier nog geen brief mogen ontvangen of bedrag. Aangifte ingevuld op 29 feb.

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 24-05-2011 12:36 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Falcon schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:36:
Hier nog geen brief mogen ontvangen of bedrag. Aangifte ingevuld op 29 feb.
Misschien zijn ze in de war geraakt omdat je een niet bestaande datum boven je aangifte hebt gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Hmm ik heb een tijdje geleden een wijziging gedaan in mijn voorlopige teruggave. Nu krijg ik toch het oude bedrag uitgekeerd en het nieuwe bedrag... :? Dat is niet de bedoeling.

Weet iemand ook of ik ook de voorlopige teruggave helemaal stop kan zetten of dat je bijvoorbeeld maar de helft terugvraagt? Dat wil ik nl. volgend jaar weer gaan doen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
Cobb schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:49:
Hmm ik heb een tijdje geleden een wijziging gedaan in mijn voorlopige teruggave. Nu krijg ik toch het oude bedrag uitgekeerd en het nieuwe bedrag... :? Dat is niet de bedoeling.

Weet iemand ook of ik ook de voorlopige teruggave helemaal stop kan zetten of dat je bijvoorbeeld maar de helft terugvraagt? Dat wil ik nl. volgend jaar weer gaan doen.
Da's wel heel bijzonder, dan zou ik maar even bellen met de BDienst.
Wat betreft halveren of stopzetten van VT: natuurlijk kan (en mag) dat, je bent niet verplicht om een VT aan te vragen. Het is qua rente voor de BDienst alleen maar gunstig als je het niet of slechts gedeeltelijk doet. Aan de andere kant is het voor jezelf gunstiger om hem wel volledig aan te vragen, en het geld meteen op een spaarrekening te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Tinuz___ op 24-05-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn aangifte in januari ingediend en had het geld 6 mei al binnen. Verbaasde me dat het eerder was. Vriendin heeft eind maart aangifte gedaan en heeft eind vorige week brief gehad en zal het deze week waarschijnlijk binnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:14:
[...]

Asnog aanvragen, wachten op afwijzing en daar bezwaar tegen maken en hopen op een goed einde (als er geen uitstel meer is voor aangifte IB is van het jaar 2009).
Hmm.. da's een goed idee.. Gelijk maar even weer gedaan.
En anders bij Den Haag aankloppen als je deze wet en regelgeving niet vind deugen ;)
Ghe... Ze zien mij aankomen daar... >:)
Wceend schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:43:
[...]

de standaard regel is tot 1 april van het volgende jaar dus voor 1 april 2010 had je zorgtoeslag over 2009 kunnen aanvragen.
Mjah, ik kwam er eigenlijk ook pas in december 2010 achter.
wat een vaste gewoonte zou moeten zijn is met de jaaropgaven of de belastingaangifte van het betreffende jaar (moet je toch voor 1 april opsturen) alle toeslagen afgaan en controleren of je er het voorgaande jaar recht op had.
Ik heb de aangfite van 2009 daar voor gebruikt inderdaad. Ik baalde dus best wel toen ik die afwijzing binnenkreeg, gezien het toch om 350 euro ging. Kan je toch wel wat leuke dingen van doen dacht ik zo.

Oh, en ik heb ook vandaag m'n knaken mogen ontvangen... Een whopping 35 euro...

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 24-05-2011 13:03 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste