Het grote Sony dSLR- en objectieventopic v2011 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste
Acties:
  • 101.132 views

Onderwerpen

Alle 115 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Sn0wblind schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:30:
de prijzen zijn wel flink hoog in vergelijking met de US prijzen, zelfs na rekening houden met belastingen, koersen etc.
sterker nog. als je een vriend 'm vanuit de VS laat verzenden moet het verzenden 400 euro kosten wil het duurder zijn... Zit je alleen met garantie wat dan wat tricky wordt :P

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 08:27
En heeft iemand misschien ervaring met prijzen in Duitsland/Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Ferret schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 14:36:
En heeft iemand misschien ervaring met prijzen in Duitsland/Belgie?
Ik heb even diverse Duitse en Belgische sites bekeken voor wat betreft de NEX-5n waar mijn interesse naar uit gaat en allemaal 599 euro (body only). Het lijkt er op dat Sony een harde prijsafspraak heeft gemaakt met Europese leveranciers.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 19:42
ROFLASTC schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:53:
[...]
sterker nog. als je een vriend 'm vanuit de VS laat verzenden moet het verzenden 400 euro kosten wil het duurder zijn... Zit je alleen met garantie wat dan wat tricky wordt :P
Bedenk wel even dat je meer kwijt bent dan alleen de verzendkosten. Denk bijvoorbeeld aan de 19% belasting + invoerrechten die je ook nog kwijt bent.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30
Sn0wblind schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:30:
de prijzen zijn wel flink hoog in vergelijking met de US prijzen, zelfs na rekening houden met belastingen, koersen etc.

Vind de NEX7 prijs ook een beetje onredelijk, het is zeg maar minder qua hardware dan de A77, geen doorzichtige mirror nodig, geen in body stabilisatie, geen weatherseal en kleinere body en dan toch vrijwel dezelfde prijs....
Wel meer marketingkosten :P

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Thekk schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 15:28:
[...]

Bedenk wel even dat je meer kwijt bent dan alleen de verzendkosten. Denk bijvoorbeeld aan de 19% belasting + invoerrechten die je ook nog kwijt bent.
invoerrechten?? Ik krijg alleen maar kadootjes van mijn familie aldaar. Netjes in de bubbelwrap en een stevige doos. Helaas niet de orginele doos ed. maar ja hea.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik begin nu toch weer ernstig te twijfelen...

Ik had graag de A77 body gekocht en dan m'n huidige kitlens (18-70) vervangen vvor een Sigma 17-70 OS Macro HSM f/2.8.
Echter gezien de prijzen en m'n budget wordt dit misscien een beetje teveel van het goede want die Sigma kost me ook tussen de EUR 385,- en EUR 439,- (afhankelijk van voorraad).

Nu heb ik wat reviews gelezen van de nieuwe kitlens (18-55 SAM) en deze is beduidend beter dan de huidige en uiteraard als kit ook een stuk goedkoper dan de Sigma.

Vraag is nu of ik toch niet beter door kan sparen voor die Sigma omdat ik graag een zoom tot 70 wil hebben en dat ik misschien spijt ga krijgen of is de kitlens minstens net zo goed las de Sigma?

Ik neig naar de Sigma maar dan moet ik doorsparen en m'n handen jeuken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 18-55 SAM is er al een tijdje, sinds de komst van de A230. Maar een A77 met 18-55 SAM lijkt me niet echt een combinatie die in balans is, ik zou wat meer geld in glas steken.
Over de kwaliteiten van de kitlens: ik ben momenteel de Sony 18-70, Sony 18-55 SAM en Tamron 17-50 aan het vergelijken. De 18-55 lijkt wat scherper dan de 18-70 en heeft vooral veel minder CA. De Tamron lijkt het weer veel beter te doen dan de 18-55.

"Het internet" is trouwens echt overdreven positief over de NEX-5N, vooral de beeldkwaliteit. Maakt mij weer aan het twijfelen tussen de C3 en de 5N...

[ Voor 15% gewijzigd door PowerUp op 07-09-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Thanks, dan ga ik toch voor de Sigma. Dan maar wat meer geduld en hopelijk iets vriendelijkere prijzen dan aangekondigd.

Ga je overigens nog ergens je testresultaten neerzetten? Ik ben wel benieuwd naar hoe die Tamron presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
PowerUp schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:35:

"Het internet" is trouwens echt overdreven positief over de NEX-5N, vooral de beeldkwaliteit. Maakt mij weer aan het twijfelen tussen de C3 en de 5N...
Dat laatste valt mij ook op, ik zou iig niet voor de C3 gaan met als belangrijkste reden de slechte grip :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ferret schreef op woensdag 07 september 2011 @ 11:42:
Thanks, dan ga ik toch voor de Sigma. Dan maar wat meer geduld en hopelijk iets vriendelijkere prijzen dan aangekondigd.
PowerUp had het volgens mij niet over de nieuwe Sony 18-55 F2.8 lens die bij de A77 geleverd kan worden.
Daar heb ik overigens nog geen reviews van gezien.

Edit: Of begrijp ik het niet meer en is er ook een nieuwe niet F2.8 lens.

[ Voor 8% gewijzigd door NIMIC op 07-09-2011 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die nieuwe lens is een 16-50 f/2.8, daar had ik het niet over
Strider schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:07:
[...]

Dat laatste valt mij ook op, ik zou iig niet voor de C3 gaan met als belangrijkste reden de slechte grip :)
Grip van de 5(N) vind ik ook beter, de sensor is beter, ISO100, stillere sluiter. Touch-screen kan handig zijn om het AF-punt aan te wijzen. Ik vind het alleen jammer dat er geen kit met alleen de 16 mm pancake is.

Het prijsverschil is tot nu toe te groot voor mij (nu 520 voor C3+16 tegen 799 voor 5N+16+18-55)

[ Voor 8% gewijzigd door PowerUp op 07-09-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
PowerUp schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:26:
Die nieuwe lens is een 16-50 f/2.8, daar had ik het niet over

[...]

Grip van de 5(N) vind ik ook beter, de sensor is beter, ISO100, stillere sluiter. Touch-screen kan handig zijn om het AF-punt aan te wijzen. Ik vind het alleen jammer dat er geen kit met alleen de 16 mm pancake is.

Het prijsverschil is tot nu toe te groot voor mij (nu 520 voor C3+16 tegen 799 voor 5N+16+18-55)
Ik zou sowieso tot de BTW dagen (of andere acties) van de Media Markt wachten :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

PowerUp schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:26:

Is ook niet echt te vergelijken he, bij de C3 alleen de 16mm en bij de 5n de 16mm en 18-55mm. Als je bij beiden dezelfde lens pakt, dan scheelt het maar 100 euro en daar krijg je bij de 5n zoveel extra's voor dat ik persoonlijk niet snap wat Sony met de C3 wil bereiken.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel te vergelijken, want ik hoef alleen de 16 mm maar. Dat kan dus niet bij de 5N, dus moet ik die dubbelkit nemen. Of de body kopen met een aparte 16 mm, maar die kosten los 200 euro, kom je ook uit op 799.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat me hier opvalt is dat je minder foto's kunt schieten als je door de EVF kijkt, dan wanneer je ze door middel van het schermpje/liveview maakt. Beetje omgekeerde wereld?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Je doelt op dit stukje:

Approx. no. of Shots

A77: Approx. 470 shots with Tru-Finder, approx. 530 shots with LCD monitor (CIPA standard)

A65: Approx. 510 shots with Tru-Finder, approx. 560 shots with LCD monitor (CIPA standard)

Dat is inderdaad wel vreemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omgekeerde wereld zou het zijn wanneer dit voor een OVF zou gelden. Waarschijnlijk heeft het met de resolutie van het scherm te maken? Deze is stuk hoger dan die van het LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33
Ferret schreef op woensdag 07 september 2011 @ 11:42:

Ga je overigens nog ergens je testresultaten neerzetten? Ik ben wel benieuwd naar hoe die Tamron presteert.
De sigma 17-70 OS zal geen f/2.8 hebben over het volledige zoom bereik maar vrij snel naar een kleiner diafragma toe gaan. De tamron is wel f/2.8 over het hele bereik, en OS zit al in je body. Staar je niet blind op die 70mm. Ik ben van de 18-70 naar de tamron 17-50 f/2.8 gegaan en mis dat stukje eigenlijk nooit. Als ik licht wil reizen neem ik zelfs alleen de 17-50 f/2.8 en de minolta 135 f/2.8 mee. >80% van de foto's wordt dan met de tamron gemaakt.
Ferret schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:10:
A77: Approx. 470 shots with Tru-Finder, approx. 530 shots with LCD monitor (CIPA standard)

A65: Approx. 510 shots with Tru-Finder, approx. 560 shots with LCD monitor (CIPA standard)

Dat is inderdaad wel vreemd....
Krachtiger flits (CIPA standaard is 50% met flits)
Ingewikkelder AF systeem vereist meer processorkracht

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
[
De sigma 17-70 OS zal geen f/2.8 hebben over het volledige zoom bereik maar vrij snel naar een kleiner diafragma toe gaan. De tamron is wel f/2.8 over het hele bereik, en OS zit al in je body. Staar je niet blind op die 70mm. Ik ben van de 18-70 naar de tamron 17-50 f/2.8 gegaan en mis dat stukje eigenlijk nooit. Als ik licht wil reizen neem ik zelfs alleen de 17-50 f/2.8 en de minolta 135 f/2.8 mee. >80% van de foto's wordt dan met de tamron gemaakt.
Thanks.... :?

Dacht ik mijn keus te hebben gemaakt.... Ik ga toch eens zien of ik het ga missen dat stukje van 50 naar 70.

Ik had die Sigma wel in m'n handen vanmiddag bij de MM en wat mij enorm beviel was de solide indruk, het loopwerk en de afwerking. Hij was redelijk zwaar maar ik hou daar wel van. De Tamrons heb ik uiteraard niet zo heel goed bekeken maar even vluchtig maar mij viel meteen op dat het wat goedkoper aandeed (lichter, meer speling bij een uitgeschoven 70-200 merkte ik op en eigenlijk iets minder mooi).

Maar je argumenten over OS al in de body en f/2,8 over het hele bereik is wel weer iets om te overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crosspost uit het FVH Aanbiedingen-topic:

Voor alle bezitters van een Mastercard en begeerders van een Sony camera:

Via haalmeeruitjecard.nl krijg je na registratie van je Mastercard een online cashback van 8% op alle Sony producten, waaronder dus de NEX en Alpha-serie, maar ook de simpele point and shoots. Alhoewel het niet altijd goedkoper is heb ik zojuist voor € 736,- inc. verzending een NEX 5N inclusief double zoom kit (16 + 18-55mm) besteld.

Is in Nederland niet te vinden onder de €799: http://www.kieskeurig.nl/...amera/sony/nex-5n/968594/ (pricewatchvermelding bestaat nog niet).

Heb zelf net deze set besteld, ben zeer benieuwd (eerste ILC/DSLR na Panasonic LX5). Zal mijn bevindingen hier posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:38
Strider schreef op maandag 05 september 2011 @ 10:24:
[...]

Ik zou voorlopig nog een tijdje wachten met de aanschaf van of een 5N of een 7, het zou me niets verbazen als de Nex prijzen over 6 maanden een stuk zijn gezakt. Dat was namelijk het geval bij zowel de Nex 3 en de 5. Ik zelf vind de prijzen op dit moment echt veels te hoog.

Leuke review over de 5n:
http://www.stevehuffphoto...monster-full-of-features/

En als je dit Amazon filmpje ziet, denk je niet eens meer aan de 5n :+
FIlmpje
Sn0wblind schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:44:
Zit nu heel erg sterk erover na te denken mijn Pentax K5 weg te doen en gewoon volledig op het Sony NEX te gaan concentreren. Heb nu de Nex3, die is prima maar iets te beperkt qua controls en vind de body vorm niet ideaal qua grip.

Het gewicht van een DSLR en de grootte houd het soms toch wel tegen vaker mee te nemen.

Maar er komen in december wel 2 lenzen die ik eigenlijk 90% van mijn tijd qua range gebruik, de 24 en de 50mm.

Nu vraag ik me af, Zou de Nex5N inderdaad beter qua beeldkwaliteit dan de Nex7 zijn? Vind het prijs verschil nogal fors tussen de 5N en de 7, 600 boor 5N body only erbij, zoeker voor 250~300 maakt het al een stuk betaalbaarder. De Nex7 staat nu bij sony.nl voor release in november voor prijs van 1200 euro.
Ik ben in de race voor een nieuwe dSLR en ik had totaal geen oog voor de Sony NEX systemen maar dankzij jullie ben ik nagenoeg wel om. Ik vind de foto's en video's in de review van Steve echt indrukwekkend voor een compact systeem. Vrouwlief heb ik dan tevreden gesteld met een niet ingewikkelde systeem met live-view en voor mezelf zie ik voldoende mogelijkheden om te spelen met handmatige instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

martijn_tje schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:53:

[...]

Krachtiger flits (CIPA standaard is 50% met flits)
Ingewikkelder AF systeem vereist meer processorkracht
Het gaat niet over het verschil tussen A77 en A65 maar tussen Tru-Finder en LCD monitor. Normaal is een dSLR veel zuiniger bij gebruik van ovf omdat deze geen stroom verbruikt, hooguit het kleine display in de OVF verbruikt iets. Bij de A77/A65 vebruikt de EVF blijkbaar meer dan de LCD monitor, wat dus tegengesteld is aan pak hem beet alle dSLR's op dit moment op de markt. Het zal vast goed te verklaren zijn, maar het wijkt dus wel af van 'normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Miki schreef op woensdag 07 september 2011 @ 19:28:
[...]

[...]

Ik ben in de race voor een nieuwe dSLR en ik had totaal geen oog voor de Sony NEX systemen maar dankzij jullie ben ik nagenoeg wel om. Ik vind de foto's en video's in de review van Steve echt indrukwekkend voor een compact systeem. Vrouwlief heb ik dan tevreden gesteld met een niet ingewikkelde systeem met live-view en voor mezelf zie ik voldoende mogelijkheden om te spelen met handmatige instellingen.

het begint nu eindelijk een goede optie door de opkomende lenzen te worden. De 50mm schijnt mooi te presteren op de Nex7, zal op de 5N niet veel anders zijn denk ik. Begint nu best een grote hype omheen te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Miki schreef op woensdag 07 september 2011 @ 19:28:
[...]

[...]

Als je het NEX systeem interessant vindt, dan vindt je het misschien ook interessant om het dpreview NEX forum in de gaten te houden: klik nieuwtjes en ervaringen verschijnen daar wat sneller dan hier.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
Goedendag,

Ik ben een ontzettende beginner met camera's (alvast mijn excuses voor de domme vragen die gaan komen). Ik gebruik de camera's niet professioneel en alleen voor vakantie kliekjes. Heb tot nu toe maar 1 camera gehad (Sony uitschuifding). Zeer mooi ding, maar beviel me eerlijk gezegd niet. Het had een touchscreen en de batterij was binnen 3 uur op. Ook wel logisch met zo ontzettend grote scherm. Probleem was echter dat ik telkens de batterij eruit moest halen om hem op te laden. Misschien heel normaal, maar vond het verschrikkelijk. Vervolg was dat ik dat ding niet meenam op reizen waarvan ik wist dat ik 2 dagen zonder stroom zou zitten.

Nu zoek ik een nieuwe camera en vond toen de Sony Nex 3. Schitterend product!, binnen mijn budget (rond de 300 a 350) en gaaf design. Komt nog bij dat het spiegelreflex is (niet dat ik weet wat het is, maar je kan er vast en zeker mooie foto's mee maken!).

Mijn paar vraagjes:

1.
Ik zie in de pricewatch:
Sony Nex 3A met 16mm f/2.8 voor 328 euro.
Sony Nex 3K met 18-55mm f/3.5-5.6 voor 339 euro.

Welke lens is het beste voor simpel gebruik? Is die van 16mm kleiner zodat ik het makkelijker kan meenemen of de 18mm zoveel beter dat ik voor die 11 euro niet moet laten liggen?

2.
Ik vind het leuk om met de camera te spelen, maar absoluut niet als het een touchpad heeft of moeilijke bediening. Als het goed is hebben beide geen touchpad, iemand enig idee over gebruiksvriendelijkheid van deze Sony?

3.
Batterij, zeg me AUB niet dat ik die eruit moet halen om op te laden?! Hoelang kan die Batterij ermee?

4.
Lomography, erg leuk op me iPhone, maar dat kreng heeft maar 2mp! Ook mogelijk met deze Sony?

5.
Hey er zit geen flitser op? of is deze niet nodig?

Alvast bedankt voor het antwoorden van deze vragen.

Mvg,
Kx22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
1. Simpel, wil je een beetje kunnen inzoomen dan pak je de 18-55, anders de 16mm. De 18-55 is overigens wel wat beter dan de 16mm, maar de 16mm is weer flink compacter.

2. Gebruiksvriendelijk is best goed, iig voor het beperkte aantal knoppen dat het heeft.

3. Batterij moet eruit, gaat ong. 300/350 foto's mee

4. Nee

5. Wordt een losse flitser bij geleverd.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

PowerUp schreef op woensdag 07 september 2011 @ 17:05:
Wel te vergelijken, want ik hoef alleen de 16 mm maar. Dat kan dus niet bij de 5N, dus moet ik die dubbelkit nemen. Of de body kopen met een aparte 16 mm, maar die kosten los 200 euro, kom je ook uit op 799.
Nee, nog steeds niet te vergelijken, want als je alleen de 16mm wil, dan verkoop je de 18-55 voor een euro of 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou evt kunnen, maar dat is wel een omslachtige manier. Ik heb bij andere camera's nog nooit gezien dat een kitlens buiten de kit ineens 2 keer zoveel geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

1. Ik ga mee met Strider, 18-55 voor veelzijdigheid, 16 als compact alternatief. Tenzij je zeker weet dat je enkel en alleen de 16mm wilt, zou ik eerder voor de 18-55 of eventueel de kit met twee lenzen gaan.

2. Net zo toegankelijk en makkelijk instelbaar als de meeste toestellen, maar de Nex heeft wel een heel ander soort bediening dan de meeste camera's. Maar stel de knoppen in naar eigen smaak en zet de camera op P en het werkt uitstekend.

3. Batterij moet in een aparte lader. Aan het begin gaat hij korter mee, na ongeveer een maand 300-400 foto's. Afhankelijk van je gebruik kan je hier rustig een paar dagen mee doen.

4. Nee, maar er zitten wel verschillende 'creative effects' op met de nieuwste firmware.

5. Flitser is los, maar ik heb hem nog nooit gebruikt.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
Thanks voor de snelle antwoorden. Is dit met elke camera zo dat je de batterij eruit moet halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren eindelijk de Sony Nex-5 gekocht.
Ben er zeer content mee echter verbaast mij één ding zeer:

Je kan enkel filmen met de hoogste resolutie van 1080p?!?!

Kleinere beeldformaten ontbreken gewoon.
Met de Nex 3 kan je nog op 720p filmen maar daar ontbreken kleinere beeldformaten ook.

Ik vind die zeer vreemd gezien filmen op zo'n hoge resolutie zeer veel geheugen in beslag neemt en mijn 16 Gb kaartje zo wel heel snel vol raakt. Ook duurt het kopiëren naar je harddisk soms onnodig lang als ik een filmpje nodig heb waarbij een resolutie van 480p of 320p al volstaat, vooral bij langere opnamen.

Ik hoop dat in een komende firmware update kleinere beeldformaten ook mogelijk zijn.
Is het anders wellicht mogelijk de camera te tweaken zodat dit kan?
Ik heb begrepen dat dit bij camera's wel eens gebeurd (oa. bij de Panasonic GF1 waarbij tweakers het mogelijk hebben gemaakt dat deze camera op full-HD kan filmen terwijl dit bij het ofiiciële model niet mogelijk was).

Verder niets dan lof over deze camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kx22 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 23:14:
Thanks voor de snelle antwoorden. Is dit met elke camera zo dat je de batterij eruit moet halen?
In deze klasse van camera's wel geloof ik.
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 23:26:
Gisteren eindelijk de Sony Nex-5 gekocht.
Ben er zeer content mee echter verbaast mij één ding zeer:

Je kan enkel filmen met de hoogste resolutie van 1080p?!?!

Kleinere beeldformaten ontbreken gewoon.
Met de Nex 3 kan je nog op 720p filmen maar daar ontbreken kleinere beeldformaten ook.

Ik vind die zeer vreemd gezien filmen op zo'n hoge resolutie zeer veel geheugen in beslag neemt en mijn 16 Gb kaartje zo wel heel snel vol raakt. Ook duurt het kopiëren naar je harddisk soms onnodig lang als ik een filmpje nodig heb waarbij een resolutie van 480p of 320p al volstaat, vooral bij langere opnamen.

Ik hoop dat in een komende firmware update kleinere beeldformaten ook mogelijk zijn.
Is het anders wellicht mogelijk de camera te tweaken zodat dit kan?
Ik heb begrepen dat dit bij camera's wel eens gebeurd (oa. bij de Panasonic GF1 waarbij tweakers het mogelijk hebben gemaakt dat deze camera op full-HD kan filmen terwijl dit bij het ofiiciële model niet mogelijk was).

Verder niets dan lof over deze camera.
Hmm, zo te zien zijn de enige twee resoluties van de NEX-5 1920x1080 en 1440x1080. De NEX-3 filmt op 1280x720 of 640x480. Dat is volgens dpreview, volgens imaging resource kan de NEX-5 ook op 640x480 filmen.

• Ferret
kx22 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 23:14:
Als dit echt een probleem voor je is dan koop je toch gewoon een extra accu? Als je veel fotografeert is dat eigenlijk een onmisbare accesoire vind ik.

En dat is meteen een mooi ezelsbruggetje naar waar ik tegen aanloop; ik wil heel graag de batterygrip voor de A77 maar zag ergens een plaatje dat daar 2 accu's inzitten. Prima, daar doe je dus lekker lang maar als ze leeg zijn moet je dus 2 accu's wisselen voor 2 volle. Dat betekent dat je dus 4 accu's moet hebben...

Dat wordt al met al toch een dure grap een nieuwe camera:

- Body A77
- Sigma 17-70 f/2.8
- Batterygrip
- 4 accu's
- SD kaartjes minimaal 32 Gb

Eens zien hoe ik dat thuis ga uitleggen.... :/

• neorider
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:45
Gisteren heb ik de Nex-5 besteld met de pancake en de 18-55mm lens. Te samen voor €555,- incl. Verzendkosten. Volgens mij een hele mooie deal. Als het even meezit komt die vandaag of morgen binnen.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ferret schreef op donderdag 08 september 2011 @ 06:22:
[...]

En dat is meteen een mooi ezelsbruggetje naar waar ik tegen aanloop; ik wil heel graag de batterygrip voor de A77 maar zag ergens een plaatje dat daar 2 accu's inzitten. Prima, daar doe je dus lekker lang maar als ze leeg zijn moet je dus 2 accu's wisselen voor 2 volle. Dat betekent dat je dus 4 accu's moet hebben...
Ikzelf doe 1 dag met 1 a 2 batterijen voor de A55. Persoonlijk vermoed ik dat als ik een A77 met grip zou hebben dat ik de volgende dag nog sap over heb in de 2 batterijen.

And it goes BRAAAAAPP!

• Ferret
Mijn punt is dat wanneer ze beide leeg zijn en je geen tijd hebt om te laden je dus 2 extra (geladen) accu's nodig hebt.

Voorbeeld; je bent lekker op pad en op de helft van je wandeling zijn je accu's leeg. Als je dan geen volle hebt dan heb je dus een probleem.

En uit ervaring weet ik dat het slecht is om dan bijvoorbeeld 1 lege voor 1 volle te wisselen slecht is voor die andere die leeg is. Dus wisselen moet altijd per 2. En aangezien ik niet het risico wil lopen om ineens zonder sap te zitten heb ik dus 4 accu's nodig (als ik de grip aanschaf uiteraard waar ik dus nu aan ga twijfelen).

• readytoflow
  • Niet online
ROFLASTC schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:17:
[...]

Ikzelf doe 1 dag met 1 a 2 batterijen voor de A55. Persoonlijk vermoed ik dat als ik een A77 met grip zou hebben dat ik de volgende dag nog sap over heb in de 2 batterijen.
Maar hoeveel foto's maak je dan zo ongeveer op een dag?
Ik heb mjin A55 meegnomen met een weekeindje weg en daar heeft iedereen wat foto's mee gemaakt op verschillende standen met en zonder flits en ook op 10FPS.
Ik had 3 accu's bij maar heb maandagochtend pas de eerste accu verwisseld omdat deze rond de 10% zat.
waren toen iets van 500 foto's mee gemaakt..

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

readytoflow schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:28:
[...]

Maar hoeveel foto's maak je dan zo ongeveer op een dag?
Ik heb mjin A55 meegnomen met een weekeindje weg en daar heeft iedereen wat foto's mee gemaakt op verschillende standen met en zonder flits en ook op 10FPS.
Ik had 3 accu's bij maar heb maandagochtend pas de eerste accu verwisseld omdat deze rond de 10% zat.
waren toen iets van 500 foto's mee gemaakt..
ettelijke 100den op een dag als het zo gaat met de batt. Ik moet mijzelf wat dat aan gaat afleren maar op alles een foto te willen maken. Tevens ook filmen tussendoor en veel wisselen van functies. Maar hoe dan ook gaan de batterijen veeeel langer mee dan in 1e instantie voorspelt.

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Wuuuuuuuut? Duizenden per dag :D Dat is wel heel veel hoor :P Iets met geduld en weet wat je zoekt ;)

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:14
De grip van de a700 trekt eerst batterij 1 leeg, en stapt dan over op batterij 2. Je kan dus zonder problemen 1 batterij per keer verwisselen. Ik vermoed dat de a77 grip volgens hetzelfde principe zal werken.

• Ferret
Als dat zo is kun je dan ook die lege verwijderen, opladen en daarna weer terugstoppen?

Dat zou alweer 2 accu's schelen >:)

• JEPEM
  • Laatst online: 23:13
Ik kan op 2 batterijen makkelijk een volledige bruiloft schieten, van 8 tot 23 uur. Nr 2 is dan zelfs nog niet half leeg (op de A900). De volgende dag is het eenvoudig om de lege weer op te laden en de halfvolle te laten zitten. Daar kun je dan nog wat mee. Als de batterij weer is opgeladen kan hij weer terug. Dus je komt met 2 accu's heel erg ver.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

EXX

EXtended eXchange

JEPEM schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:02:
Ik kan op 2 batterijen makkelijk een volledige bruiloft schieten, van 8 tot 23 uur. Nr 2 is dan zelfs nog niet half leeg (op de A900). De volgende dag is het eenvoudig om de lege weer op te laden en de halfvolle te laten zitten. Daar kun je dan nog wat mee. Als de batterij weer is opgeladen kan hij weer terug. Dus je komt met 2 accu's heel erg ver.
Dat is met een A900 SLR. Een SLT (zoals de A55 of A77) verbuikt fors meer omdat ze continu werkt met liveview.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Na dit weer van de laatste week ga ik toch voor de comba a77 + 16-50 :) Ik wil wel door kunnen schieten met motregen, nu moet ik de hele tijd alles opbergen als er teveel water op mijn camera+lens terecht komt.

Motregen en lichte sneeuwval geven mooie sfeerbeelden :)

• JEPEM
  • Laatst online: 23:13
EXX schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:12:
[...]

Dat is met een A900 SLR. Een SLT (zoals de A55 of A77) verbuikt fors meer omdat ze continu werkt met liveview.
Maar de A77 maakt weer gebruik van dezelfde batterijen als de A900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:23:
Wuuuuuuuut? Duizenden per dag :D Dat is wel heel veel hoor :P Iets met geduld en weet wat je zoekt ;)
Ik typte 1 één en 2 nullen toch? ;) honderden is nog steeds wel veel hoor dat wel maar dat haal je nog al snel met 10fps en sport evenementen waarbij men hard voorbij komt. Ik moet dat pannen nou eens gaan kunnen en daarnaast mag ik graag een beetje ronddwalen over straat en plaatjes maken. Ook dat levert een hoog aantal plaatjes op.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Kamera-express.nl en Cameranu.nl hebben de prijzen voor de A77 en A65 neergezet en ze hebben gewoon de Sony adviesprijzen genomen....

[ Voor 10% gewijzigd door Ferret op 09-09-2011 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel vaker zo, er zijn altijd mensen die een nieuw product als eerste willen hebben en die willen daar best voor betalen. Richting Kerst zal de prijs wel dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alleen daarom, hij is nog niet verkrijgbaar.. Zodra hij op voorraad is daalt hij wel ietsje, maar verwacht geen honderden euro's verschil. Dat gebeurt pas maanden later.

Ik heb €779 betaald voor mijn a580 in oktober vorig jaar, hij staat nu vermeld voor €625. Zo snel gaat het dus niet. Hoewel hij eerst voor €850 vermeld stond geloof ik, voordat hij uit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Maar je zou evt dus wel een camera uit de US/HK kunnen laten komen? Niet dat ik dat zo van plan ben (eerst even sparen), maar of dat echt voordeliger zou zijn.

Verschil is nu zo'n $400,-? Op zich wel de moeite waard. Maar is bijv de HD video overal hetzelfde? En evt. andere functies? Hier in NL is ook maar 1 versie van de A55 terwijl, naar ik begrepen heb, in de US er 2 versies zijn/waren (met en zonder GPS geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, bij een NTSC versie heb je 24p en 60p, bij een PAL versie 25p en 50p. Ik weet niet of je dat op de camera in kan stellen of dat het echt per camera anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
vind dat sowieso wat maf dat het er gewoon niet allemaal in zit. 24p is gewoon enorm belangrijk voor mensen die het voor film willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
PowerUp schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 14:09:
Nee, bij een NTSC versie heb je 24p en 60p, bij een PAL versie 25p en 50p. Ik weet niet of je dat op de camera in kan stellen of dat het echt per camera anders is.
Ik weet dat Sony vaak region locked producten heeft. Zie zelfs de VG10 (die was ntsc óf pal) terwijl andere merken vaak zowel nstc/pal aan boord hebben zodat je in ieder geval kunt switchen. Hopelijk is dat ook het geval voor de Sony A65/A77, maar ik vrees het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 21:45

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Ik wil hier geen discussie beginnen maar 24p is toch zo overrated, omdat er vroeger beslist is dat 24 beelden per seconde de beste compromis was tussen filmkosten (van die goeie ouwe tijd :P ) en vloeiend beeld zou dat plotseling de heilige graal zijn. De eerste 'standaard' frame rate was trouwes 18FPs, maar is later vanwege het geluid(!!) opgeschroefd naar 24FPS. Er is echt geen mens die het verschil tussen 24p en 25p kan zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Markofnikoff op 09-09-2011 16:44 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Markofnikoff schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:41:
Ik wil hier geen discussie beginnen maar 24p is toch zo overrated, omdat er vroeger beslist is dat 24 beelden per seconde de beste compromis was tussen filmkosten (van die goeie ouwe tijd :P ) en vloeiend beeld zou dat plotseling de heilige graal zijn. De eerste 'standaard' frame rate was trouwes 18FPs, maar is later vanwege het geluid(!!) opgeschroefd naar 24FPS. Er is echt geen mens die het verschil tussen 24p en 25p kan zien.
het is te converteren natuurlijk maar toch "merk" je het in je beelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Heeft iemand ervaring met bestellen bij DigitalRev? Ik zie dat zij de Nex 5N kit incl. 18-55mm voor €605 verkopen en de kit met 16, 18-55mm voor €698.
Shoplink: http://www.digitalrev.com...ts&time=1,2,3,4,5,6,7,8,9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan mag je er waarschijnlijk nog BTW over gaan betalen, dan komt je op €720 voor de 18-55 kit en €830 voor de dubbelkit. En dat is duurder dan de winkelprijzen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
PowerUp schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 19:52:
Dan mag je er waarschijnlijk nog BTW over gaan betalen, dan komt je op €720 voor de 18-55 kit en €830 voor de dubbelkit. En dat is duurder dan de winkelprijzen hier.
Jammer -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Thx voor de link, zoals het er naar uitziet is het niet anders. Ik heb ook de europese webwinkels bekeken aangezien die vrij zijn van heffingen maar daar zijn de prijzen gelijk aan de adviesprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb net de maten zoals die op dpreview staan van de A77 eens vergeleken met mijn A100 en het blijkt dat de A77 in het geheel forser is. Misschien dus geen extra batterygrip nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

k5052 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:41:
[...]

Ik weet dat Sony vaak region locked producten heeft. Zie zelfs de VG10 (die was ntsc óf pal) terwijl andere merken vaak zowel nstc/pal aan boord hebben zodat je in ieder geval kunt switchen. Hopelijk is dat ook het geval voor de Sony A65/A77, maar ik vrees het niet.
Maak dat uit? alle moderne videosoftware heeft toch geen moeite met het omzetten naar een ander beeld type?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 19:44
JEPEM schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:02:
Afgelopen week nog 300 foto's op een accu, tweede lag klaar, heb gewoon een 18 euro kostende nepert. (ergens in dit topic staat wel een linkje) dit met een A55 waar je idd liveview hebt en gps

diskeltische lurker

• NIMIC
  • Niet online
Hoi, ik heb een vraagje over Adobe RGB op de Sony A55.

Ik heb dit laatst ingesteld en foto's vergeleken. Het lijkt er op dat de kleuren van foto's met Adobe RGB anders zijn dan de andere foto's.

Wat heb ik gecontroleerd.
Een foto van hetzelfde onderwerp in jpg met Adobe RGB en sRGB.
Een foto in raw + jpg, in Adobe RGB jpg.

Wat is het verschil:
De raw en sRGB foto's lijken dezelfde kleuren te laten zien. Ook als ik de RAW omzet naar Adobe RGB in de sony software zijn de kleuren hetzelfde als de sRGB foto's.
De Adobe RGB foto's lijken meer contrast te laten zien, en de met name de blauwe en groene kleuren komen natuurlijker op mij over. De foto lijkt ook meer contrast weer te geven.

Hebben jullie dit ooit gecontroleerd of hier ooit iets over gelezen? Of hebben jullie een verklaring hiervoor.
Met name voor het feit dat raw naar adobe rgb omgezette foto's er anders uit lijken te zien.

• Markofnikoff

Markofnikoff

NIMIC schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:44:
Hoi, ik heb een vraagje over Adobe RGB op de Sony A55.

Ik heb dit laatst ingesteld en foto's vergeleken. Het lijkt er op dat de kleuren van foto's met Adobe RGB anders zijn dan de andere foto's.

Wat heb ik gecontroleerd.
Een foto van hetzelfde onderwerp in jpg met Adobe RGB en sRGB.
Een foto in raw + jpg, in Adobe RGB jpg.

Wat is het verschil:
De raw en sRGB foto's lijken dezelfde kleuren te laten zien. Ook als ik de RAW omzet naar Adobe RGB in de sony software zijn de kleuren hetzelfde als de sRGB foto's.
De Adobe RGB foto's lijken meer contrast te laten zien, en de met name de blauwe en groene kleuren komen natuurlijker op mij over. De foto lijkt ook meer contrast weer te geven.

Hebben jullie dit ooit gecontroleerd of hier ooit iets over gelezen? Of hebben jullie een verklaring hiervoor.
Met name voor het feit dat raw naar adobe rgb omgezette foto's er anders uit lijken te zien.
Kleur ruimtes zijn best lastig, het zijn er best veel, en de verschillen zijn vaak vaag. Maar Adobe RGB wordt gebruikt als je een foto wilt afdrukken, voor de foto op het scherm te bekijken kun je het beste gewoon sRGB gebruiken, ik dacht dat AdobeRGB minder kleuren laat zien dan sRGB (een printer kan namelijk niet zoveel kleuren mixen als een monitor) Ok het blijkt dus zo te zijn dat Adobe de kleuren in een kleinere kleurruimte perst, hierdoor bevat deze meer kleuren, maar heb je ook speciale software nodig om deze uit te lezen.
De vraag is alleen of je je hier druk over moet maken als hobby/niet-proffesioneel fotograaf, aangezien de verschillen voor huis/tuin/keuken gebruik niet zo groot zijn.
Ik heb er niet zoveel vestend van, maar dit is wat ik me heb laten vertellen...... :)

Quote van onze vriend ken rockwell, en hoewel ik deze man soms een grap vind, heeft hij volgens mij door zijn achtergrond wel verstand hiervan:
Worse, if you're the sort of vacuum-operating geek who wants to shoot Adobe RGB because you read about it in a magazine article, did you realize that because the colors are compressed into a smaller range that there is more chroma quantization noise when the file is opened again? Ha!

[ Voor 15% gewijzigd door Markofnikoff op 15-09-2011 10:24 ]

• NIMIC
  • Niet online
Markofnikoff schreef op donderdag 15 september 2011 @ 10:17:
[...]

Kleur ruimtes zijn best lastig, het zijn er best veel, en de verschillen zijn vaak vaag. Maar Adobe RGB wordt gebruikt als je een foto wilt afdrukken, voor de foto op het scherm te bekijken kun je het beste gewoon sRGB gebruiken, ik dacht dat AdobeRGB minder kleuren laat zien dan sRGB (een printer kan namelijk niet zoveel kleuren mixen als een monitor)
De vraag is alleen of je je hier druk over moet maken als hobby/niet-proffesioneel fotograaf, aangezien de verschillen voor huis/tuin/keuken gebruik niet zo groot zijn.
Ik heb er niet zoveel vestend van, maar dit is wat ik me heb laten vertellen...... :)
Precies, dat is dus wat ik verwachtte als resultaat van het bekijken van de verschillen op mijn computer monitor.
Maar het verschil lijkt heel groot. Het lijkt er meer op dat de camera in het geval van Adobe RGB andere instellingen gebruikt wat betreft contrast en.
Het resultaat met Adobe RGB vind ik minder flets. En dat is te zien door de foto in het klein te bekijken. Het is echt niet zo dat ik ver in moet zoomen om de verschillen te kunnen zien.

Daar verbaasde ik me over, vandaar dat ik dat hier even voorleg.
p.s. De kleurruimte van Adobe RGB is groter dan van sRGB. Printers en monitors gebruiken meestal sRGB.

Verwijderd

Ik werk alleen maar in ProPhotoRGB. RAW bestanden krijgen geen kleurruimte toegewezen overigens, dat gebeurt door de software. Lightroom werkt standaard in dit kleurruimte, photoshop heb ik er op ingesteld. Wanneer ik een foto exporteer voor het web gebruik ik sRGB. Dit heeft vooral te maken met het feit dat sommige browsers, zoals Explorer, geen ondersteuning bieden voor andere kleurruimtes.

Ik heb begrepen dat de nieuwste professionele fotoprinters van Epson een hoger kleurbereik hebben dan dat aRGB biedt.

Punt is dit: Je kunt een ProPhotoRGB profiel altijd omzetten naar aRGB of sRGB, maar nooit andersom. Een sRGB bestand omzetten naar ProPhotoRGB zorgt er niet voor dat de kleuren ineens terug komen. Als deze weg zijn, dan zijn ze ook echt weg.

• NIMIC
  • Niet online
De A55 kan helaas niet overweg met ProPhotoRGB.
Maar waar ik me vooral over verbaas is dat als ik een foto maak met RAW + JPG (adobe rbg).

Dat ik de RAW exporteer zonder aanpassingen naar adobe rbg jpg. En dat de 2 JPG bestanden er compleet anders uit zien. Ik had verwacht dat deze hetzelfde zouden zijn.

Als ik hetzelfde doe met sRGB zijn de jpg bestanden identiek, of verschillen moeilijk te ontdekken.
Ik beschik overigens niet over Adobe programma's zoals lightroom of photoshop.

Verwijderd

Wat ik net zeg, RAW is ongekalibreerd :) Die instelling geldt dus alleen voor JPG. En welk programma gebruik je dan voor RAW?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2011 11:42 ]

• Markofnikoff

Markofnikoff

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:41:
Wat ik net zeg, RAW is ongekalibreerd :) Die instelling geldt dus alleen voor JPG. En welk programma gebruik je dan voor RAW?
Zowieso is het kleurprofiel van een camera anders dan dat wat wordt gebruikt op je PC/Mac. Zelfs de RAW engine zal andere resultaten geven in bijvoorbeeld Aperture of Lightroom, dus de ene foto zal in aperture iets anders worden gerenderd dan in lightroom.
Maar hoezo gebruik je ProPhoto dan eigenlijk? Je monitor kan dat toch niet weergeven?

[ Voor 16% gewijzigd door Markofnikoff op 15-09-2011 12:01 ]

• NIMIC
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:41:
RAW bewaard wel de instellingen waarmee de foto is gemaakt. Zaken als witbalans, kleurstelling e.d. worden automatisch overgenomen.
RAW kan omgezet worden in alle jpg formaten.
Als ik die standaard naar jpg geconverteerde RAW foto vergelijk met het resultaat van een sRGB jpg foto komt dat altijd overeen. Maar een Adobe RGB foto uit de camera ziet er anders uit.

Als ik dat adobe RGB resultaat vanuit RAW wil krijgen, moet ik gaan spelen met de kleurbalans.

p.s. ik gebruik in Windows een sRGB profiel, dus de kleuren worden alsnog omgezet naar sRGB.

• Markofnikoff

Markofnikoff

NIMIC schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:23:
[...]

RAW bewaard wel de instellingen waarmee de foto is gemaakt. Zaken als witbalans, kleurstelling e.d. worden automatisch overgenomen.
RAW kan omgezet worden in alle jpg formaten.
Als ik die standaard naar jpg geconverteerde RAW foto vergelijk met het resultaat van een sRGB jpg foto komt dat altijd overeen. Maar een Adobe RGB foto uit de camera ziet er anders uit.

Als ik dat adobe RGB resultaat vanuit RAW wil krijgen, moet ik gaan spelen met de kleurbalans.

p.s. ik gebruik in Windows een sRGB profiel, dus de kleuren worden alsnog omgezet naar sRGB.
Kleur balans heeft niks te maken met kleurruimte, als je een foto in adobeRGB exporteert en vervolgens op internet zet zal het voor anderen een fletse foto lijken omdat de browser niet om kan gaan met die kleurruimte.
Typ bij google maar eens sRGB vs AdobeRGB in dan kun je heel wat lezen over hoe het werkt. En ook dat het vrij zinloos is om in een andere kleurruimte te gaan zitten dan sRGB.....

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 09:53
Hmmm, op zowel kamera-express.nl als cameranu.nl zijn de prijzen van de a65 en a77 te vinden:

a65 body: 899,00
a65 + 18-55mm: 999,00
a77 body: 1299,00
a77 + 18-55mm: 1399.00

Ik had stiekem gehoopt dat de a77 goedkoper zou zijn... :|

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

1972 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 21:20:
Hmmm, op zowel kamera-express.nl als cameranu.nl zijn de prijzen van de a65 en a77 te vinden:

a65 body: 899,00
a65 + 18-55mm: 999,00
a77 body: 1299,00
a77 + 18-55mm: 1399.00

Ik had stiekem gehoopt dat de a77 goedkoper zou zijn... :|
May the cash be with you...

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Nogmaals: Kleurruimte wordt niet opgeslagen in het RAW bestand. ProPhotoRGB is het enige kleurprofiel dat alle kleuren die de sensor van een camera kan opnemen kan weergeven. Een RAW bestand is niet-gekalibreerd voor een bepaalde kleurruimte.

Kleurruimte is wat anders dan een camera-profiel. Lr en Aperture geven iets andere resultaten omdat ze de data van de sensor anders interpreteren. Camera-fabrikanten houden dit geheim.

Lees ook dit even: http://www.luminous-lands...orials/prophoto-rgb.shtml

• NIMIC
  • Niet online
OK. Dankjewel IKremers en Markofnikoff.
Ik zal foto's gaan maken in sRGB. En als ik ze nog wil bewerken in RAW.

p.s. ik had alle theorie al gezien. Ik begrijp kleurruimte.
Ik heb bijvoorbeeld ook gezien dat Adobe RGB In internet explorer 9 goed wordt weergegeven en in Opera flets.
Vandaar dat ik vervolgens foto's heb vergeleken in jpg Adobe RGB en sRGB. Ik had verwacht dat met het goede programma, in dit geval dus internet explorer 9 de foto's er hetzelfde uit zouden zien.
De kleurruimte wordt door Internet Explorer namelijk altijd omgezet naar sRGB voor weergave op je scherm.

Maar de foto's zagen er niet hetzelfde uit, vooral te zien in het donkere onderste gedeelte.
sRGB
Afbeeldingslocatie: http://niels.mickers.eu/Data/Sites/1/foto/DSC03980.jpg

Adobe RGB
Afbeeldingslocatie: http://niels.mickers.eu/Data/Sites/1/foto/_DSC3981.jpg
2x dezelfde foto was handiger geweest voor een vergelijk. De adobe lijkt beter, maar er is een verschil in belichting.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gaat nog wel dalen. De NEX-C3 is al aardig aan het dalen nu, 499 is de laagste prijs met 16 mm pancake. De NEX-5N body heb ik ook al voor 599 gezien. Die lijkt trouwens een kinderziekte te hebben: een klikkend geluid als je tijdens het filmen de camera beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

PowerUp schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:46:
[...]

Dat gaat nog wel dalen. De NEX-C3 is al aardig aan het dalen nu, 499 is de laagste prijs met 16 mm pancake. De NEX-5N body heb ik ook al voor 599 gezien. Die lijkt trouwens een kinderziekte te hebben: een klikkend geluid als je tijdens het filmen de camera beweegt.
Tuurlijk. Ik wacht eens ff af wat er rond kerst de prijzen zijn. Dat klikkende geluid is denk ik te vergelijken met het lensmotor noise gedoe met de A55? De lens probeert de hele tijd haar scherp te blijven zien en checkt aldoor waar het ding scherp ziet door de lens in en uit te bewegen.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
NIMIC schreef op donderdag 15 september 2011 @ 22:54:
OK. Dankjewel IKremers en Markofnikoff.
Ik zal foto's gaan maken in sRGB. En als ik ze nog wil bewerken in RAW.

p.s. ik had alle theorie al gezien. Ik begrijp kleurruimte.
Ik heb bijvoorbeeld ook gezien dat Adobe RGB In internet explorer 9 goed wordt weergegeven en in Opera flets.
Vandaar dat ik vervolgens foto's heb vergeleken in jpg Adobe RGB en sRGB. Ik had verwacht dat met het goede programma, in dit geval dus internet explorer 9 de foto's er hetzelfde uit zouden zien.
De kleurruimte wordt door Internet Explorer namelijk altijd omgezet naar sRGB voor weergave op je scherm.

Maar de foto's zagen er niet hetzelfde uit, vooral te zien in het donkere onderste gedeelte.
sRGB
[afbeelding]

Adobe RGB
[afbeelding]
Jij bent fotograaf, dus jij wilt controle over je een eindbeeld. Dat doe je door op de camera in aRGB en raw te schieten. Dan doormiddel van een raw convertor je beelden te bewerken in (bij voorkeur) ProPhotoRGB, en pas bij de conversie naar JPG de boel te veranderen naar sRGB.

Mocht je geen controle willen, dan schiet je op JPG in sRGB, en ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ROFLASTC schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:07:
[...]

Tuurlijk. Ik wacht eens ff af wat er rond kerst de prijzen zijn. Dat klikkende geluid is denk ik te vergelijken met het lensmotor noise gedoe met de A55? De lens probeert de hele tijd haar scherp te blijven zien en checkt aldoor waar het ding scherp ziet door de lens in en uit te bewegen.
Nee, het schijnt de orientatiesensor te zijn, niet zozeer het geluid van de focusmotor. Een externe mic kan dat wel oplossen.

Voorbeeld, vooral op het einde is het goed te horen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
PowerUp schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:12:
[...]

Nee, het schijnt de orientatiesensor te zijn, niet zozeer het geluid van de focusmotor. Een externe mic kan dat wel oplossen.

[video]
orientatie sensor had de 5 en de 3 ook. Volgens mij is dat het niet, die werken ook niet met bewegende delen. Het klinkt wel als een focusmotor, maar dan meot de microfoon wel erg gevoelig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 15 september 2011 @ 23:02:
2x dezelfde foto was handiger geweest voor een vergelijk. De adobe lijkt beter, maar er is een verschil in belichting.
Dat verschil in belichting krijg ik dus altijd als ik in Adobe RBG schiet. Dan is alles donkerder.

10 keer wisselen tussen sRGB en AdobeRGB tijdens foto's maken en alle Adobe RGB foto's zijn donkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Heb je misschien iets in dat profiel veranderd? Heb je misschien bij de standaard indeling iets met contrast, helderheid en scherpte gedaan, en dit niet gedaan bij de AdobeRGB instelling?
(ik weet niet hoe dat tegenwoordig in de camera's zit, ik refereer aan een A200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
PowerUp schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:12:
[...]

[video]
Dit is echt vervelend, Engadget heeft er ook een artikel aan besteed en het is echt niet fraai. Iedere 5N schijnt hier last van te hebben, voor mij duidelijk dat ik nog even geen 5N ga aanschaffen totdat alle kinderziektes eruit zijn.

http://www.engadget.com/2...when-moved-renders-captu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ongeacht de oorzaak. De A55 geeft hetzelfde gesodemieter, zelfs met een externe mic. filmpje: [YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=kPkqTdjpmWI] Het begint rond 2.02 Let maar niet op het onderwerp want het is het enige filmpje wat ik online heb.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Hmm.... ik herinner me inderdaad dat ik dat wel eens op meer filmpjes (ook van de A55v) gehoord heb.

Met mijn A55v echter compleet geen last hiervan (en ik heb al aardig wat filmpjes gemaakt).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Review van dpreview van de A35:
The Sony SLT-A35 is an excellent all-round performer that gets all the basic stuff right and is fun to shoot with. The feature set is great for a camera at this price point and if you can live without an optical viewfinder the SLT-A35 is a very good alternative to more traditional DSLRs.
Met een score van 73% en een Silver Award.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:32
Gisteren heeft het lcd scherm van mijn trouwe a300 een tik gehad. :(
Iemand ervaring met het vervangen hiervan en waar ik een reserve kan halen?

• readytoflow
  • Niet online
PowerUp schreef op woensdag 21 september 2011 @ 08:23:
Review van dpreview van de A35:

[...]

Met een score van 73% en een Silver Award.
Ik hoop dat ze met de A77 sneller zijn dan ij de A35 en de A580.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-09 20:52
Domino schreef op woensdag 21 september 2011 @ 09:08:
Gisteren heeft het lcd scherm van mijn trouwe a300 een tik gehad. :(
Iemand ervaring met het vervangen hiervan en waar ik een reserve kan halen?
ligt eraan er zijn 2 types gebruikt ene zit rond de 100 euro andere ben ik nog niet tegengekomen onder de 200 :(

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:32
harley schreef op woensdag 21 september 2011 @ 21:42:
[...]

ligt eraan er zijn 2 types gebruikt ene zit rond de 100 euro andere ben ik nog niet tegengekomen onder de 200 :(
Wat zijn de verschillen dan?
Zie ze op ebay ook rond de 30 euro.

Het is alleen het lcd wat kapot is, niet de kantelbare houder.
Zit zelfs geen krasje op het plastic.

• Ferret
Hier de eerste echte eigenaar van de A77....

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/318838_275647715797429_100000566079107_986644_1707124855_n.jpg

Toch wel een tikkie jaloers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:24

Don Quijote

El Magnifico

Oei, is het al duidelijk wanneer de a77 in NL te verkrijgen is? Ik heb de knoop doorgehakt dat ik er eentje ga halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik ga in m'n lunchpauze naar de MM en eens informeren. Ik wil hem ook graag hebben maar ik wacht wel tot de prijs gedaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Zo, ben net bij de MM Amsterdam Arena geweest en de verwachting is begin oktober. De verkoper zei (maar in hoeverre je deze uitspraak mag geloven) dat de body A77 op misschien wel 999 euro zou komen. dat zou mooi zijn! Maar ik moet het nog zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Ik heb uit betrouwbare bron dat er komende zondag een training is bij Sony voor verkopers van de nieuwe modellen. Diezelfde bron komt woensdag even op visite met de nieuwe modellen zodat ik er in ieder geval even mee kan spelen :D

Nu nog regelen dat ik een a77 kan lenen en testen met concertfotografie, zodat ik kan beslissen of ik bij Sony blijf, of toch een overstap ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ferret: Daar geloof ik niets van, misschien over ene half jaar. RRP bedraagt €1300, dus €1200 online gok ik? I.i.g. in de eerste weken dat hij uit is, en dat hangt ook af van de vraag naar dit model denk ik.
Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.