NIMIC schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:44:
Hoi, ik heb een vraagje over Adobe RGB op de Sony A55.
Ik heb dit laatst ingesteld en foto's vergeleken. Het lijkt er op dat de kleuren van foto's met Adobe RGB anders zijn dan de andere foto's.
Wat heb ik gecontroleerd.
Een foto van hetzelfde onderwerp in jpg met Adobe RGB en sRGB.
Een foto in raw + jpg, in Adobe RGB jpg.
Wat is het verschil:
De raw en sRGB foto's lijken dezelfde kleuren te laten zien. Ook als ik de RAW omzet naar Adobe RGB in de sony software zijn de kleuren hetzelfde als de sRGB foto's.
De Adobe RGB foto's lijken meer contrast te laten zien, en de met name de blauwe en groene kleuren komen natuurlijker op mij over. De foto lijkt ook meer contrast weer te geven.
Hebben jullie dit ooit gecontroleerd of hier ooit iets over gelezen? Of hebben jullie een verklaring hiervoor.
Met name voor het feit dat raw naar adobe rgb omgezette foto's er anders uit lijken te zien.
Kleur ruimtes zijn best lastig, het zijn er best veel, en de verschillen zijn vaak vaag. Maar Adobe RGB wordt gebruikt als je een foto wilt afdrukken, voor de foto op het scherm te bekijken kun je het beste gewoon sRGB gebruiken,
ik dacht dat AdobeRGB minder kleuren laat zien dan sRGB (een printer kan namelijk niet zoveel kleuren mixen als een monitor) Ok het blijkt dus zo te zijn dat Adobe de kleuren in een kleinere kleurruimte perst, hierdoor bevat deze meer kleuren, maar heb je ook speciale software nodig om deze uit te lezen.
De vraag is alleen of je je hier druk over moet maken als hobby/niet-proffesioneel fotograaf, aangezien de verschillen voor huis/tuin/keuken gebruik niet zo groot zijn.
Ik heb er niet zoveel vestend van, maar dit is wat ik me heb laten vertellen......
Quote van onze vriend ken rockwell, en hoewel ik deze man soms een grap vind, heeft hij volgens mij door zijn achtergrond wel verstand hiervan:
Worse, if you're the sort of vacuum-operating geek who wants to shoot Adobe RGB because you read about it in a magazine article, did you realize that because the colors are compressed into a smaller range that there is more chroma quantization noise when the file is opened again? Ha!
[
Voor 15% gewijzigd door
Markofnikoff op 15-09-2011 10:24
]