xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
- PowerUp
- Registratie: Februari 2006
- Laatst online: 15-06 22:49
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T* DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Sony)
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
:strip_exif()/u/168881/IMG_3752_4.gif?f=community)
Je had in plaats van die komma gewoon een punt kunnen zetten, bij film is het evenzeer een probleem en daar kan je er ook tegenaan lopenUniversal Creations schreef op zondag 11 december 2011 @ 10:38:
Bij analoge fotografie is het hetzelfde, probleem is alleen dat film niet zoveel detail kan weergeven zodat je daar tegenaan loopt.
Ik wist niet dat er film was die dat oplossende vermogen had? Of je hebt het over extreem dichtknijpen van het diafragma, dan lukt het ook met film.lateef schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:25:
[...]
Je had in plaats van die komma gewoon een punt kunnen zetten, bij film is het evenzeer een probleem en daar kan je er ook tegenaan lopen
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Anoniem: 50624
Maar goed: Waarom levert Sony geen lens-profielen voor Adobe? Zojuist is Lightroom 3.6 uitgekomen met een heleboel nieuwe lenzen die ondersteunt worden maar weer geen Sony lenzen.... Ik had toch wel verwacht dat de Sony SAM 16-50 wel met een profiel ondersteunt zou worden.
Ja jammer helaas. Misschien toch maar weer een jaartje wachten. Zou ook heiligschennis zijn als ik voor het eerst een niet Canon camera koop.PowerUp schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:13:
Een aantal knoppen op de NEX zijn programmeerbaar, dus daar kan je een dedicated ISO knop van maken, EV is al standaard een aparte knop geloof ik. Het zijn helaas geen dials zoals bij de G11.
Dat is inderdaad een gemis. Sigma (sony compatible) lenzen werden volgens mij wel ondersteund, maar de Sony lenzen niet en ook geen oude Minolta lenzen. Het zou de overstap voor mij (Aperture ---> Lightroom) zijn mochten er profielen beschikbaar waren.Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:01:
Al dat technische gebabbel is leuk en aardig, maar ik vind het niet interessant tenzij ik er echt iets van kan zien op een fotoGrafieken in een lensreview sla ik ook altijd over.
Maar goed: Waarom levert Sony geen lens-profielen voor Adobe? Zojuist is Lightroom 3.6 uitgekomen met een heleboel nieuwe lenzen die ondersteunt worden maar weer geen Sony lenzen.... Ik had toch wel verwacht dat de Sony SAM 16-50 wel met een profiel ondersteunt zou worden.
Een alternatief zou het maken zijn van eigen profielen. Adobe levert een applicatie voor het maken en toevoegen van eigen profielen. Er zwerven op het internet wel wat profielen rond van Sony/Minolta lenzen zodat je toch enigszins daar gebruik van kunt maken. Dus het is niet alleen afhankelijk van Adobe voor het aanleveren van lens profielen!
Alleen hadden ze niet zoveel pixels op de NEX-7 sensor moeten proppen vind ik persoonlijk.Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 16:01:
Dan kom je uit bij de NEX-7, die twee dials heeft. Alleen kost deze wel €1.149 body only... Andere NEX camera's zullen dit niet krijgen vanwege de doelgroep. NEX-7 is meer gericht op professionele gebruikers en de NEX-5 meer op consumenten.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Ik heb er zelf eens naar gekeken, en het maken van een lensprofiel op zich is niet zo moeilijk. Het verkrijgen van goede testcharts is meer het probleem. Er zitten wel testcharts bij (als pdf), maar wie kan die goed uitprinten op andere formaten dan A4?Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:10:
Zelf profielen maken waag ik mij niet aan. Dat is toch wel een vrij precies werkje meer weggelegd voor de echte cameratechnici onder onsDaar schaar ik mij niet onder
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Zeer tof cameratje dunkt me!
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Ja inderdaad, maar toch wel een risico om te investeren in een NEX systeem aangezien niemand weet wat de toekomst gaat brengen qua lenzen.Markofnikoff schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:09:
DPReview's review van de NEX-7
Zeer tof cameratje dunkt me!
Ik vind zelfs de 5n een nog te grote gok. Maar goed allemaal leuk en aardig, beide camera's zijn ook zo goed als niet te koop in Nederland momenteel.
Anoniem: 98248
pricewatch: Sony NEX-5N + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS ?Phusebox schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:36:
[...]
Ik vind zelfs de 5n een nog te grote gok. Maar goed allemaal leuk en aardig, beide camera's zijn ook zo goed als niet te koop in Nederland momenteel.
Ik bedoel een fysieke winkel waar je een dergelijk duur product ook mag uitproberen. Ga echt geen camera van 700 euro op de gok kopen. Daarnaast zou je stom zijn als je dit pakket koopt en niet het pakket met de telezoom lens; want die kost los 700 euro
Ja hier in de MM-en hebben ze hem ook wel maar geen werkende versie; althans ze weigeren er een accu in te stoppen.Markofnikoff schreef op woensdag 14 december 2011 @ 12:07:
MM in eindhoven heeft em sowieso, cityfoto hier heeft em ook (daar heb ik ook al met de NEX-7 gespeeld, die hadden ze als demo kit) Heel relaxt apparaat, super gebouwd, fijne controls, maar ik denk dat een EVF nooit wat voor mij gaat zijn
En achtelijk vergroten, anders is het sowieso niet/nouwelijks zichtbaar.lateef schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:45:
Nee hoor, gewoon film met flink oplossend vermogen
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Hmm, vooral de update waar het artikel mee begint. Defecte SLR Magic lens. Ondanks dat, de barrel distortion en MF, vind ik persoonlijk het verschil niet bijster groot. In ieder geval niet groot genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen.Haay schreef op donderdag 15 december 2011 @ 11:18:
Interessante vergelijking tussen de SLR Magic 23 1.7 en de Zeiss 24 1.8 op de NEX-7. Prijsverschil tussen die twee native NEX lenzen: $379 vs $999.
[afbeelding]
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Het mag dan kwa spec's en resultaten een supercamera zijn maar ik heb de NEX-5 in handen gehad een wat voelt dat klote aan zeg. Ergonomisch vind ik het een draak van een model. Ik zou hier persoonlijk geen cent aan uitgeven omdat ik weet dat ik zo'n camera nooit zal gebruiken.
Ik heb geen rare grote of kleine handen maar toen ik die camera in handen had merkte ik meteen dat de ontspanknop op een hele rare plaats zat.
Hmm had ik geen problemen mee. Ligt er maar aan wat je gewend bent denk ik.Ferret schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:12:
Ligt het misschien aan mij maar ik lijk ik iets niet te snappen aan alle enthousiaste reacties op de NEX camera's.
Het mag dan kwa spec's en resultaten een supercamera zijn maar ik heb de NEX-5 in handen gehad een wat voelt dat klote aan zeg. Ergonomisch vind ik het een draak van een model. Ik zou hier persoonlijk geen cent aan uitgeven omdat ik weet dat ik zo'n camera nooit zal gebruiken.
Ik heb geen rare grote of kleine handen maar toen ik die camera in handen had merkte ik meteen dat de ontspanknop op een hele rare plaats zat.
Ik vind een Nex-5 juist bijzonder prettig vasthoudenFerret schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:12:
Ligt het misschien aan mij maar ik lijk ik iets niet te snappen aan alle enthousiaste reacties op de NEX camera's.
BlaBlaBla
Review op de steve huff site van de nieuwe SLR magic 23mm, presteerd niet verkeerd op soft corners na en barrel distortion maar schijnt volgens SLR magic een productie foutje te zijn.
Heb zelf ook altijd de neiging om hem net als een compact vast te houden, tussen duim en wijsvinger met de duim tegen de onderkant en de wijsvinger op de ontspanknop. Alleen is hij daar gewoon te zwaar voor. Als een gewone dSLR vasthouden werkt ook niet geweldig want de grip is natuurlijk veel te klein. Alhoewel de NEXen het hier aanmerkelijk beter doen dan een soortgelijke Olympus. Het is een beetje net niks, dus ondanks dat het idee van een compacte dSLR-achtig iets me enorm aanspreekt, is het toch niks voor mij.Ferret schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:12:
Had op mijn reis een DSLR en een Nex mee en gebruikte 2/3de van de tijd toch wel mijn Nex, het lage gewicht en toch wel minder volume van camera grote enorm prettig.
Idd voor de balans en mogenlijkheid tot ontspannen vasthouden kan je de nex beter met links bij de lens dragen om de rechterhand alleen voor de bediening te gebruikenSn0wblind schreef op donderdag 15 december 2011 @ 20:37:
Voor mij hielp vooral de gedachte om juist de lens als grip te gebruiken. Ik laat de camera gewoon in mijn linker hand rusten en hou de grip maar losjes vast om zo snel van instellingen etc kunnen veranderen.
Had op mijn reis een DSLR en een Nex mee en gebruikte 2/3de van de tijd toch wel mijn Nex, het lage gewicht en toch wel minder volume van camera grote enorm prettig.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Heb ook geen enkel probleem met de grip. Sterker nog: vind het wel prettig zo met een (naar verhouding) groot vlak om 'm rechts vast te houden en helemaal links de lens te bedienen. De lens heb ik toch al vast om te zoomen en/of focussen. Knoppen zitten voor mij ook op een logsiche plek in die zin dat ik ze blindelings, zonder nadenken kan vinden en bedienen.martijn_tje schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:27:
dd voor de balans en mogenlijkheid tot ontspannen vasthouden kan je de nex beter met links bij de lens dragen om de rechterhand alleen voor de bediening te gebruiken
Heb op het moment alleen nog de 18-55mm kitlens, en ben me aan het orienteren voor een tweede lens erbij.
Die SLR Magic 'snelle' hyperprime is een interessante optie. Nog even afwachten of de vervangingslens voor Steve Huff geen last heeft van die vervagende hoeken en barrel distortion.
Een andere interessante optie is de aankomende Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di III VC die in januari uitkomt. Ben erg benieuwd hoe die zoomlens vergelijkt met de Sony 18-200mm, en wat voor straatprijs die lens krijgt.
Ik heb de SLR Magic 35mm f/1.7 "toy" lens. Ook erg leuk om mee te spelen en kost bijna niks. Maar het is dan ook echt een speelgoed lens. De hyper prime is ook zeker interessant. Vraag me wel af of de geteste lens echt niet goed was, want de foto's van SLR Magic zelf zijn haast geen vergelijkingsmateriaal.Haay schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 10:52:
Heb op het moment alleen nog de 18-55mm kitlens, en ben me aan het orienteren voor een tweede lens erbij.
Die SLR Magic 'snelle' hyperprime is een interessante optie. Nog even afwachten of de vervangingslens voor Steve Huff geen last heeft van die vervagende hoeken en barrel distortion.
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. Alleen al voor de iets compactere behuizing zou ik voor de Tamron kiezen. Tenzij ie in vergelijking bar slecht presteert natuurlijk. Maar dat lijkt me sterk. Prijs gok ik op zo'n 650 euro.Een andere interessante optie is de aankomende Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di III VC die in januari uitkomt. Ben erg benieuwd hoe die zoomlens vergelijkt met de Sony 18-200mm, en wat voor straatprijs die lens krijgt.
Ik snap het niet; wie koopt er nu een lens van 650-700 euro voor een camera van 500? Waarvan zelfs een kit is met 18-55 en 55-200 lens voor totaal 900 euro?Weakling schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:58:
[...]
Ik heb de SLR Magic 35mm f/1.7 "toy" lens. Ook erg leuk om mee te spelen en kost bijna niks. Maar het is dan ook echt een speelgoed lens. De hyper prime is ook zeker interessant. Vraag me wel af of de geteste lens echt niet goed was, want de foto's van SLR Magic zelf zijn haast geen vergelijkingsmateriaal.
[...]
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. Alleen al voor de iets compactere behuizing zou ik voor de Tamron kiezen. Tenzij ie in vergelijking bar slecht presteert natuurlijk. Maar dat lijkt me sterk. Prijs gok ik op zo'n 650 euro.
Ik mis iets volgens mij. Voor die 200 euro extra zou ik dan de kit kopen en de camera met 18-55 op marktplaats zetten.
In DSLR land is dat heel normaal. Goede lenzen zijn een veelvoud van de prijs van een body. Zelfs gebruikte lenzen kunnen aardig aan de prijs zijn, als het maar toplenzen zijn.Phusebox schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:07:
[...]
Ik snap het niet; wie koopt er nu een lens van 650-700 euro voor een camera van 500? Waarvan zelfs een kit is met 18-55 en 55-200 lens voor totaal 900 euro?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Maar waarom zou je dan niet het duurste pakket nemen, desnoods verkoop je die 55-200 lens voor 500 euro, dan heb je een goedkope camera.EXX schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:18:
[...]
In DSLR land is dat heel normaal. Goede lenzen zijn een veelvoud van de prijs van een body. Zelfs gebruikte lenzen kunnen aardig aan de prijs zijn, als het maar toplenzen zijn.
Of is die 55-200 kitlens kwalitatief gewoon veel slechter dan de losse lens?
Een voorbeeldje: een Sony A55 kost 580 euro, met 18-55 kit 600 euro en met 18-55 + 55-200 kit kost rond de 870 euro (prijzen bij foto konijnenberg).
De 55-200 F4-5.6 kitlens is best een redelijke lens. Los kost deze 229 euro. Je hebt lenzen van Tamron die nog goedkoper zijn, maar die zijn dan ook niet beter. Maar de kitlens kan niet in de schaduw staan van bv. de oude Minolta 80-200 F2.8 HS APO. Daar wordt op e-bay rond de 1000 euro voor neergeteld. Ook de vrij populaire Minolta 70-210 F4 gaat over het algemeen voor bedragen rond de 150 euro op marktplaats. Waarom betaald men zoveel geld voor een oudje, terwijl een nieuwe met een vergelijkbaar bereik maar 229 euro kost? Omdat deze gewoon beter zijn dan de kitlens. In het geval van de Minolta 70-210 F4 wellicht niet zoveel, maar een Minolta 80-200 F2.8 HS APO, of een Sony 70-200 F2.8 G SSM zijn gigantisch veel beter.
[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 16-12-2011 15:39 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Hmm dus een Sony 55-200 lens voor een Sony SLT kost € 229 en voor een NEX € 700? Ehm ja, dan wordt het dus zeker geen NEX.EXX schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:37:
Dat ligt natuurlijk helemaal aan de losse lens. Je ziet hetzelfde heb je bij de Sony A-mount camera's. Daar is het aanbod aan lenzen natuurlijk wel een stuk groter.
Een voorbeeldje: een Sony A55 kost 580 euro, met 18-55 kit 600 euro en met 18-55 + 55-200 kit kost rond de 870 euro (prijzen bij foto konijnenberg).
De 55-200 F4-5.6 kitlens is best een redelijke lens. Los kost deze 229 euro. Je hebt lenzen van Tamron die nog goedkoper zijn, maar die zijn dan ook niet beter. Maar de kitlens kan niet in de schaduw staan van bv. de oude Minolta 80-200 F2.8 HS APO. Daar wordt op e-bay rond de 1000 euro voor neergeteld. Ook de vrij populaire Minolta 70-210 F4 gaat over het algemeen voor bedragen rond de 150 euro op marktplaats. Waarom betaald men zoveel geld voor een oudje, terwijl een nieuwe met een vergelijkbaar bereik maar 229 euro kost? Omdat deze gewoon beter zijn dan de kitlens. In het geval van de Minolta 70-210 F4 wellicht niet zoveel, maar een Minolta 80-200 F2.8 HS APO, of een Sony 70-200 F2.8 G SSM zijn gigantisch veel beter.
Hmm Sony denkt zeker dat ik gek ben:
USA: http://store.sony.com/web...6375299#additionalImage1"
NL: http://www.sony.nl/produc...a-mount-adaptor/sel-55210
In de VS kost de lens met BTW zeg maar 270 euro, en hier 700??
[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 16-12-2011 15:54 ]
Nee, de Sony 55-210mm lens voor E-mount kost €350 en zeker geen €700! Bij NEX E-mount lenzen zit de AF in de lens, terwijl in de A-mount (correct me if I'm wrong) de AF in de body zit. Hierdoor zullen lenzen voor de NEX dus duurder zijn, tenzij ze, zoals bij de SLR lenzen alleen manual focus hebben.Phusebox schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:47:
Hmm dus een Sony 55-200 lens voor een Sony SLT kost € 229 en voor een NEX € 700? Ehm ja, dan wordt het dus zeker geen NEX.
Bijna goed. Het gaat echter niet om de AF, maar om de beeldstabilisatie. Die zit bij de A-mount in de body en bij de E-mount in de lens.Haay schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:57:
[...]
Nee, de Sony 55-210mm lens voor E-mount kost €350 en zeker geen €700! Bij NEX E-mount lenzen zit de AF in de lens, terwijl in de A-mount (correct me if I'm wrong) de AF in de body zit. Hierdoor zullen lenzen voor de NEX dus duurder zijn, tenzij ze, zoals bij de SLR lenzen alleen manual focus hebben.
Oh ja, dat was het ja. Zaak van klok en klepel, en vrijdagmiddag, ha ha ha.EXX schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:59:
Bijna goed. Het gaat echter niet om de AF, maar om de beeldstabilisatie. Die zit bij de A-mount in de body en bij de E-mount in de lens.
Dat verandert de zaak; ik was me al die hele tijd af aan het vragen wie daar 700 euro voor ging betalen.Haay schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:57:
[...]
Nee, de Sony 55-210mm lens voor E-mount kost €350 en zeker geen €700! Bij NEX E-mount lenzen zit de AF in de lens, terwijl in de A-mount (correct me if I'm wrong) de AF in de body zit. Hierdoor zullen lenzen voor de NEX dus duurder zijn, tenzij ze, zoals bij de SLR lenzen alleen manual focus hebben.
Ik denk dat het een foutje op de Sony site is. Die €700 is eerder een prijs voor de SEL 18-200mm lens. De 11x telezoom dus. Hoewel die ook apart staat aangegeven voor €800. Maar de straatprijs ligt op de €659.Phusebox schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 16:02:
Dat verandert de zaak; ik was me al die hele tijd af aan het vragen wie daar 700 euro voor ging betalen.
Die Tamron lens wordt dus een directe concurrent voor die Sony 18-200mm telezoom, maar zal qua prijs daar wel onder moeten duiken...
En ook hierboven werd de 55-200 verward met de 18-200.Haay schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 16:16:
Ik denk dat het een foutje op de Sony site is. Die €700 is eerder een prijs voor de SEL 18-200mm lens.
Ik verwacht niet dat ie heel veel onder de prijs van de Sony 18-200 gaat duiken. Paar tientjes hooguit.Die Tamron lens wordt dus een directe concurrent voor die Sony 18-200mm telezoom, maar zal qua prijs daar wel onder moeten duiken...
Edit: via SAR zie ik 'm nu ook op een US site staan voor 739 dollar, da's 560 euro, maar we weten allemaal dat de prijs nooit netjes via de geldkoers loopt. De Sony 18-200 is 799 dollar daar.
[ Voor 15% gewijzigd door Plekuz op 16-12-2011 21:08 ]
[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 17-12-2011 18:39 ]
De 3 en niet de c3?JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 18:34:
Vandaag de Nex3 met 16mm lens gekocht in de webwinkel van correct, voor de ongelofelijke prijs van 249 euro. Ben zeer benieuwd, vooral of ik dan nog ooit mijn Niko?n D90 met de verschillende lenzen ga meeslepen.
Anoniem: 289407
De c3 is eerder duurder. Maar 249 euro is een stuk goedkoper dan de overige aanbieders en dat bij correct... Ik heb overigens de nex-5n met kitlens 18-55 mm. Verschil met een compact is toch wel aardig groot.
Ja, de oude. Ik heb deze eens bij dpreview bekeken, en ik vind het verbazingwekkend hoe een compacte camera zo'n beeldkwaliteit heeft. Bij de dpreview vergelijker is de speelkaart ontzettend scherp en gedetailleerd tegenover andere camera's.Phusebox schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 19:47:
[...]De 3 en niet de c3?
http://www.dpreview.com/r...1036&y=0.7056886832041583
EDIT: ik kan ook niet zeggen dat de C3 beter beeld geeft, ik heb net eens erbij gezet.
[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 17-12-2011 22:55 ]
Ik heb zelf sinds September een nex3. Ik ben er ontzettend blij mee. Toch miste hij wel ene paar dingen voornamelijk een viewfinder. Het nex concept bevalt me prima, al hoop ik wel dat er meer lenzen gaan komen.
Ik kwijl al een paar maanden over de nex 7, het zou wel voor het eerst zijn dat ik zoveel geld aan een camera zou uitgeven. Ik heb het zelf altijd bij de de compact/compact superzoom cameras gehouden. Ik speel al jaren met de gedachte om een iets serieuzere camera te kopen en de nex7 lijkt me nu over de streep te gaan trekken.
Maar ja 1200 euro en dan nog geen lens... instap DSLR is wel goedkoper.
*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>
Een instap DSLR is inderdaad goedkoper, maar dan heb je ook wel iets meer mee te slepen qua camera. Hoewel de NEX7 ook groter is dan de NEX3, is het verschil met een DSLR nog forser.Laryx schreef op zondag 18 december 2011 @ 13:15:
De nex 7 is natuurlijk wel een beetje vreemde eend in de bijt aangezien deze zich lijkt te richten op de doelgroep die normaal voor DSLR zou gaan.
Ik heb zelf sinds September een nex3. Ik ben er ontzettend blij mee. Toch miste hij wel ene paar dingen voornamelijk een viewfinder. Het nex concept bevalt me prima, al hoop ik wel dat er meer lenzen gaan komen.
Ik kwijl al een paar maanden over de nex 7, het zou wel voor het eerst zijn dat ik zoveel geld aan een camera zou uitgeven. Ik heb het zelf altijd bij de de compact/compact superzoom cameras gehouden. Ik speel al jaren met de gedachte om een iets serieuzere camera te kopen en de nex7 lijkt me nu over de streep te gaan trekken.
Maar ja 1200 euro en dan nog geen lens... instap DSLR is wel goedkoper.
Het lenzen argument, waar ik mezelf ook schuldig aan gemaakt heb, snap ik steeds minder. Welke onmisbare lens wordt nog gemist? Je hebt primes op allerlei afstanden, zoom lenzen van diverse pluimage, toy lenzen etc. Meer keuze dan 99% van de NEX gebruikers ooit zal gebruiken.
Heb je ook al een groothoek en een telezoomlens?
Dat is wat ik nu op mijn SLT heb. Groothoek, Superzoom. En misschien nog ooit een tele lens, voor als ik nog ooit op safari ga ofzo.
Ikzelf heb die nog niet, maar ze zijn er wel voor de NEX. Dat is wat ik bedoelde.NIMIC schreef op zondag 18 december 2011 @ 17:30:
Heb je ook al een groothoek en een telezoomlens?
Dat is wat ik nu op mijn SLT heb. Groothoek, Superzoom. En misschien nog ooit een tele lens, voor als ik nog ooit op safari ga ofzo.
Van de 16mm (=24mm) waar je nog eens een extra groothoek conversie lens op kunt plakken voor een nog grotere hoek, tot aan de 210mm (=315mm) van de nieuwe 55-210 lens. En daar zitten nog diverse primes tussen en wat exotischere lenzen, zoals de Rokinon 8mm en wat speelgoed van SLR Magic.
Toch alvast gefeliciteerd met de aankoop ... nu nog een 55-210mm er bijPhusebox schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:18:
Knoop doorgehakt; heb een 5n met 16mm en 18-55mm besteld. Kan wel een paar weken duren qua levering, maar goed, geduld hebben dan maar
Ja ooitWeakling schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:28:
[...]
Toch alvast gefeliciteerd met de aankoop ... nu nog een 55-210mm er bij
Ik vrees dat ik die malloot ga zijn. Hoewel ik besef dat je voor de kwaliteit (snelheid/lichtopbrengst) beter een 18-55 en een 55-210 lens kan hebben, lijkt het mij toch wel lekker om het complete bereik in één lens te hebben.Phusebox schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:29:
Ja ooitof de 18-200 als ik echt geld teveel heb.
Mijn vriendin heeft die lens bij cityfoto eindhoven gekocht voor 649,- Dus ik weet niet wat die 790 voor prijs is maar dat is nergens voor nodig denk ik.seekwekkeg11 schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:54:
Ik heb een hele andere vraag: ik wil graag de 16-50 f2.8 aanschaffen, maar vraag me af wanneer het verstandig is om dat te doen. Als ik het goed heb, dan kost dit objectief zo'n 500 euro extra bij aanschaf van een a77. Los in de winkel liggen ze voor zo'n 789, als ze al verkrijgbaar zijn. Is het nu de schaarste die zo'n groot verschil creëert tussen de kitprijs en winkelprijs? Ik verwacht niet dat Sony ruim 200 euro korting geeft i.c.m. a77 body. Ik heb deze lens over 2 maanden pas "nodig" (verjaardag), dus ik ben benieuwd of ik er goed aan doe om nog te wachten, of nu over te gaan tot het kopen. Wat vinden jullie ervan?
Edit; over het algemeen worden lenzen niet goedkoper (niet veel anyway) zeker niet in dat segment. Mijn 16-80 is nu zelfs duurder dan toen ik hem kocht! Scheelt dik 100,- met toen
Edit2: Als je even in de pricewatch had gekeken (nu heb ik dat voor je gedaan): pricewatch: Sony 16-50mm f/2.8 Standard Zoom Lens
[ Voor 18% gewijzigd door Markofnikoff op 19-12-2011 18:16 ]
Ik heb ook in de pricewatch gekeken. Ik heb alleen gekeken naar de winkels waar de lens leverbaar was, en dat is als ik het goed heb voor een prijs van 789,- (excl. verzending), bij Steenweg en camera.nl.Markofnikoff schreef op maandag 19 december 2011 @ 18:13:
[...]
Mijn vriendin heeft die lens bij cityfoto eindhoven gekocht voor 649,- Dus ik weet niet wat die 790 voor prijs is maar dat is nergens voor nodig denk ik.
Edit; over het algemeen worden lenzen niet goedkoper (niet veel anyway) zeker niet in dat segment. Mijn 16-80 is nu zelfs duurder dan toen ik hem kocht! Scheelt dik 100,- met toen
Edit2: Als je even in de pricewatch had gekeken (nu heb ik dat voor je gedaan): pricewatch: Sony 16-50mm f/2.8 Standard Zoom Lens
Bedankt voor de tip van cityfoto. Ik heb vanmiddag een tijdje gezocht en geïnformeerd, maar kwam hem helaas niet tegen in die prijsklasse. Was het trouwens een bulk versie of een nieuw in doos product?
Prijzen van lenzen fluctueren inderdaad nauwelijks. Daarom vroeg ik me ook af of door de slechte beschikbaarheid de prijzen omhoog kunnen gaan, waardoor je als je per sé de lens nu wil teveel betaald, terwijl hij binnenkort weer overal beschikbaar is en de prijs weer normaliseert.
Oei, da's behoorlijk lang. Je zou 'm nog kunnen annuleren en bij een ander bestellen die 'm wel op voorraad heeft. Maar of je op dat gedoe zit te wachten weet ik ook niet.Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:13:
Aargh levertijd van mijn bestelde Nex 5N is nu opeens 4 weken
Nja zeker aangezien ik al betaald heb natuurlijk. Zou dat het gevolg zijn van de overstromingen? Over een maand is dat ding alweer een stuk ouder en minder waard eigenlijk. Hmm dilemma.Weakling schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:43:
[...]
Oei, da's behoorlijk lang. Je zou 'm nog kunnen annuleren en bij een ander bestellen die 'm wel op voorraad heeft. Maar of je op dat gedoe zit te wachten weet ik ook niet.
Ik ga dan altijd weer twijfelen en als ik hem in mijn handen zou hebben was ik vast overtuigd maar nu denk ik erover om maar helemaal van de koop af te zien.
[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 20-12-2011 09:47 ]
Ook ik heb dat probleem ervaren. Een kleine maand geleden lag de prijs van de 16-50 bulk rond de 600,- of zelfs lager. Ik herinner me nog dat Foto Konijnenberg de lens kon leveren voor 589,- .. dit is alweer met een kleine 200,- omhoog gegaan. De pricewatch heeft de lens pas recentelijk in het systeem, waardoor dit helaas niet in mee is genomen.seekwekkeg11 schreef op maandag 19 december 2011 @ 20:10:
[...]
Ik heb ook in de pricewatch gekeken. Ik heb alleen gekeken naar de winkels waar de lens leverbaar was, en dat is als ik het goed heb voor een prijs van 789,- (excl. verzending), bij Steenweg en camera.nl.
Bedankt voor de tip van cityfoto. Ik heb vanmiddag een tijdje gezocht en geïnformeerd, maar kwam hem helaas niet tegen in die prijsklasse. Was het trouwens een bulk versie of een nieuw in doos product?
Prijzen van lenzen fluctueren inderdaad nauwelijks. Daarom vroeg ik me ook af of door de slechte beschikbaarheid de prijzen omhoog kunnen gaan, waardoor je als je per sé de lens nu wil teveel betaald, terwijl hij binnenkort weer overal beschikbaar is en de prijs weer normaliseert.
Ik denk dat de voornamelijke reden van de prijsstijging ook te maken heeft met moeilijkheden omtrent de productie van de Sony A77. Ik verdenk dat de meeste webshops tactieken toepassen waarbij men de Sony A77VQ pakketten inkoopt en vervolgens body en kitlens los verkopen. Dit zou de enigste verklaring kunnen zijn waarom de prijs de prijs zo laag was. De prijs die nu overal opduikt zijn de retail prijzen (non bulk, vanwege het gemis aan de VQ pakketten).
Tsja, dat laatste geld voor vrijwel alles wat je koopt, maar dan kun je blijven wachten.Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 09:46:
Nja zeker aangezien ik al betaald heb natuurlijk. Zou dat het gevolg zijn van de overstromingen? Over een maand is dat ding alweer een stuk ouder en minder waard eigenlijk. Hmm dilemma.
Nee! Niet doen. De NEX camera's zijn heel tof. Gaat je vast en zeker bevallen. Zo niet, dan kun je 'm altijd nog na een paar dagen getest te hebben terug sturen. Maar ik denk niet dat je dat zult doen.Ik ga dan altijd weer twijfelen en als ik hem in mijn handen zou hebben was ik vast overtuigd maar nu denk ik erover om maar helemaal van de koop af te zien.
Schiet lekker op dus. Ik zie 'm bij andere winkels (volgens hun site tenminste) wel op voorraad staan (in ieder geval de zwarte, met 16mm & 18-55mm was het toch?). Zoals digitalstreet.nl, correct.nl etc. Misschien toch maar bij de toko waar jij hem besteld hebt annuleren en ergens anders bestellen?Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:50:
En zo ga je van 2 weken levertijd naar 4 weken en dezelfde dag nog naar : onbekend, maar waarschijnlijk wel het eerste kwartaal van 2012... Tegen die tijd zijn de nieuwe camera's al aangekondigd.
Ja maar al die andere winkels bieden mij vast geen 2 weken de tijd om het product uit te proberen. Althans niet zonder moeilijk doen; want ook al laat ik alles zoveel mogelijk ingepakt en ga ik super voorzichtig met mijn spullen om; ik heb het nu al paar keer meegemaakt dat men dan toch moeilijk ging doen bij retour sturen.Weakling schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:57:
[...]
Schiet lekker op dus. Ik zie 'm bij andere winkels (volgens hun site tenminste) wel op voorraad staan (in ieder geval de zwarte, met 16mm & 18-55mm was het toch?). Zoals digitalstreet.nl, correct.nl etc. Misschien toch maar bij de toko waar jij hem besteld hebt annuleren en ergens anders bestellen?
Correct heeft hem overigens niet op voorraad, en digitalstreet geeft maar 7 dagen retourrecht; dat wordt lastig met de feestdagen.
[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 20-12-2011 14:01 ]
Je hebt wettelijk als consument 14 dagen afkoelperiode, daar kunnen bedrijven misschien wel andere dingen claimen, maar ze kunnen niet onder de wet uitPhusebox schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:59:
[...]
Ja maar al die andere winkels bieden mij vast geen 2 weken de tijd om het product uit te proberen. Althans niet zonder moeilijk doen; want ook al laat ik alles zoveel mogelijk ingepakt en ga ik super voorzichtig met mijn spullen om; ik heb het nu al paar keer meegemaakt dat men dan toch moeilijk ging doen bij retour sturen.
Correct heeft hem overigens niet op voorraad, en digitalstreet geeft maar 7 dagen retourrecht; dat wordt lastig met de feestdagen.
Inderdaad, maar wettelijk recht hebben op en recht claimen en krijgen is in veel consumenten situaties meer een rompslomp dan dat je het daadwerkelijk gaat gebruiken. Zoals phusebox het aangeeft is hij waarschijnlijk niet van plan om zijn rechten te claimen en door allerlei hoepels te springen om toch zijn geld terug te krijgen..Markofnikoff schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:15:
[...]
Je hebt wettelijk als consument 14 dagen afkoelperiode, daar kunnen bedrijven misschien wel andere dingen claimen, maar ze kunnen niet onder de wet uit
Eventueel toch maar winkels opbellen die de NEX wel op voorraad hebben en vragen om hun retour policy? Om drama te voorkomen?
Camera inmiddels binnen, doosje is erg klein
[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 21-12-2011 15:34 ]

Doen ze goed bij Sony... slechte zaak dat alles zo slecht leverbaar is. Kan toch niet allemaal vanuit Thailand moeten komen.
Het is natuurlijk niet zo makkelijk om sensoren, lenzen en camera's te produceren als dat het is om afbakbroodjes te maken
Betekent ook vast dat de prijzen volgend jaar omhoog gaan. Moet toch iemand betalen.Markofnikoff schreef op donderdag 22 december 2011 @ 13:18:
Dat denk ik wel, ze hebben de volledige productie verplaatst naar Japan, dat is geen kleine operatie.
Het is natuurlijk niet zo makkelijk om sensoren, lenzen en camera's te produceren als dat het is om afbakbroodjes te maken
De wettelijke "afkoelingsperiode" bedraagt volgens de Wet koop of afstand zeven werkdagen, geen veertien dagen. Binnen die termijn mag je een product terugsturen, mits ongebruikt.Markofnikoff schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:15:Je hebt wettelijk als consument 14 dagen afkoelperiode, daar kunnen bedrijven misschien wel andere dingen claimen, maar ze kunnen niet onder de wet uit
In het geval van monopoly misschien wel, maar de nex camera's zijn al iets duurder dan de concurentie als ik me niet vergis. Als ze er 100 euro bovenop gooien dan verkopen ze alleen maar minder ben ik bang.Phusebox schreef op donderdag 22 december 2011 @ 13:20:
[...]
Betekent ook vast dat de prijzen volgend jaar omhoog gaan. Moet toch iemand betalen.
Sony heeft me gezegd dat ze niet kunnen aangeven wanneer er weer nieuwe voorraad komt, maar in ieder geval begin 2012
Nee, dat is een oud bericht. Is laatst naar 14 dagen gegaanprijk schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:27:
De wettelijke "afkoelingsperiode" bedraagt volgens de Wet koop of afstand zeven werkdagen, geen veertien dagen. Binnen die termijn mag je een product terugsturen, mits ongebruikt.
http://www.volkskrant.nl/...ij-kopen-op-afstand.dhtml
Dat zal best maar het Europese parlement maakt de Nederlandse wetten niet. In het BW staat nog steeds 7 werkdagen. Het besluit van het Europees parlement betekent slechts dat de 14-dagentermijn binnen een bepaalde periode in de NL wetgeving geïmplementeerd moet worden, en dat is nog niet gebeurd. Zie ook het bericht onderaan de link die ik gaf:Weakling schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 10:06:
[...]
Nee, dat is een oud bericht. Is laatst naar 14 dagen gegaan
http://www.volkskrant.nl/...ij-kopen-op-afstand.dhtml
"Wanneer gaan de nieuwe regels voor Koop op afstand in?
U hebt misschien gelezen dat er nieuwe regels komen. Wanneer deze nieuwe regels in Nederland ingaan, is nog niet bekend. Zodra het bekend is informeert ConsuWijzer u hierover."
(Consuwijzer is niet de eerste de beste site, de info hierop is afkomstig van de overheid zelf.)
[ Voor 23% gewijzigd door prijk op 23-12-2011 17:17 ]
Beste manier is om gewoon even op verschillende afstanden en zoomranges fotos van een muur bijvoorbeeld te maken en kijken of deze relatief gelijkmatig scherp is, de randen kunnen iets softer zijn maar als deze in alle 4 gelijk zijn is het goed.Don3k schreef op zondag 25 december 2011 @ 22:45:
Vandaag is mijn NEX5 gevallen. Op laminaat, vanaf de tafel. Hij gaf direct errors aan. Na de batterij eruit en erin te hebben gezet deed hij het weer. Waarschijnlijk is hij op de lans gevallen. Manual focus gaat een stuk stroever. Is er een manier om de rest (inwendig) te controleren of deze nog goed is? Hij maakt nog prima foto's dus denk dat de schade beperkt is aan de lens. Maar het zit me toch niet helemaal lekker.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
De AF is wat minder trefzeker en er treedt een softfocus-effect op bij felle lichtbronnen maar verder werkt het nog ook.
Volgens mij heb ik gisteren de laatste (????) in NL gescoord, wel bij die bekende zaak in Beuningen. Nu zijn alle kit opties en de body alleen niet meer te koop.Phusebox schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 07:17:
Frappant overigens dat ze in Duitsland wel ruim uit voorraad te leveren zijn. Ja Duitsland is 5 keer zo groot als markt dan Nederland, maar toch is het raar dat hier in NL niks meer te krijgen is.
Sony heeft me gezegd dat ze niet kunnen aangeven wanneer er weer nieuwe voorraad komt, maar in ieder geval begin 2012Dat kan dus ook februari zijn.
Sexy "cameraatje" ;-)
Snelle check lijkt tot de conclusie dat ik niet last heb van het click probleem bij video playback.
Overigens.. de 18-200 zoom lens is echt een monster, zou ook prima werken als eerste trap bij een Saturnus V raket.... (nogal lomp, bruut ding).
Mochten mensen een tas zoeken voor een NEX, de ILC100 van Lowepro heb ik zelf. Past een NEX-5N + 18-55 mm lense + flitser + losse zoom lens in, maar ook maar net.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik had er tot vandaag 3 thuis liggen; overal besteld waar enigszins leverbaar en allemaal tegelijk uitgeleverd. Inmiddels heb ik er nog maar 1. Klik probleem heb ik iig wel, dus hij kan alweer retour naar sony.loekf2 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:12:
[...]
Volgens mij heb ik gisteren de laatste (????) in NL gescoord, wel bij die bekende zaak in Beuningen. Nu zijn alle kit opties en de body alleen niet meer te koop.
Sexy "cameraatje" ;-)
Snelle check lijkt tot de conclusie dat ik niet last heb van het click probleem bij video playback.
Overigens.. de 18-200 zoom lens is echt een monster, zou ook prima werken als eerste trap bij een Saturnus V raket.... (nogal lomp, bruut ding).
Mochten mensen een tas zoeken voor een NEX, de ILC100 van Lowepro heb ik zelf. Past een NEX-5N + 18-55 mm lense + flitser + losse zoom lens in, maar ook maar net.
Mapped de sony camera het niet van tijd tot tijd zelf? Want hotpixels heb je op elke camera, Nikons moet je ervoor terug sturen, Olympus en Pentax laten het door gebruikers zelf mappen. Canon weet ik niet.Phusebox schreef op donderdag 29 december 2011 @ 18:13:
Wat is de pixel policy eigenlijk bij Sony m ik heb natuurlijk weer een hot subpixel te pakken naast het klikken...
Sorry was niet duidelijk, bedoel op het display, de sensor moet ik nog checken.Sn0wblind schreef op donderdag 29 december 2011 @ 18:14:
[...]
Mapped de sony camera het niet van tijd tot tijd zelf? Want hotpixels heb je op elke camera, Nikons moet je ervoor terug sturen, Olympus en Pentax laten het door gebruikers zelf mappen. Canon weet ik niet.
Sensor zou (?) automatische correctie moeten hebben. Normaal nemen spiegelreflex camera's een zogeheten dark frame (mechanische shutter dicht) voor een normale opname, zodat ie weet waar de defect (hot) pixels zitten en deze kan verwijderen (door interpolatie).Phusebox schreef op donderdag 29 december 2011 @ 18:23:
[...]
Sorry was niet duidelijk, bedoel op het display, de sensor moet ik nog checken.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Na ruim 10000+ kliks gaat de A100 op de reservebank en heb ik z'n volgende opvolger op het oog; de A77 aangevuld met de 42AM flitser en de batterygrip van Sony.
Alleen weer een dilemma; ik was er zeker van dat ik de Sigma 17-70/f2.8-4 wilde hebben. Goede prijs/prestatieverhouding en daarnaast ook nog solide gebouwd en krijgt goede tot zeer goede recensies.
Echter, na wat mensen te hebben gesproken die ervaring hebben op dit gebied ga ik nu toch weer twijfelen of ik niet beter voor de SAL 16-80 van Sony zal gaan. Dit omdat meer en meer het gevoel mij bekruipt dat het verstandiger is om merk-op-merk te houden. Bovendien blijkt mijn vrouw daar ineens ook heel duidelijk een voorstander van te zijn dus die drempel heb ik ook al niet
Het is zeer goed objectief met als enige kritiek de distortion op 16 mm maar daar kan ik mee leven. Daarintegen is de prijs hoger dan de Sigma (gaat wel 100,- euro cashback vanaf maar dan nog zit je net over de 600 euro) dus tja, twijfel alom.....
Ik fotograveer veel fretten die buiten zijn en ik kan dan vaak niet de stap naar voren maken want dan zijn ze meteen afgeleid. Ik moet dus afstand houden en moet ik dus inzoomen. Ik neem zelfs vaak de 70-300 mee maar dat is dan weer net te veel van het goede en moet ik weer meer naar achteren.
Dus in die zin is de 16-80 juist heel mooi denk ik dan...
Helaas, als je die CZ bedoelt dan heb ik daar geen budget voor.Sn0wblind schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:25:
Kan je dan niet beter voor een 24-70mm 2.8 gaan? heb je in ieder geval een vast diafragma van 2.8.
Dan zou de 28-75 eerder in beeld komen.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Ligt wat prijs betreft naast de CZ 16-80.
Wellicht een fijne add on:Ferret schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:11:
Ja, ik heb gemerkt dat mijn meeste foto's tussen de 24 en 70 mm inzitten (waarbij 70 het uiterste is van mijn huidige kitlens, de 18-70).
Ik fotograveer veel fretten die buiten zijn en ik kan dan vaak niet de stap naar voren maken want dan zijn ze meteen afgeleid. Ik moet dus afstand houden en moet ik dus inzoomen. Ik neem zelfs vaak de 70-300 mee maar dat is dan weer net te veel van het goede en moet ik weer meer naar achteren.
Dus in die zin is de 16-80 juist heel mooi denk ik dan...
Sinds de 1.04 firmware is de 16-80 CZ ook toegevoegd aan de lens correction lijst in de camera (A77) zelf. Dat houdt in dat platen die geschoten worden in JPEG (beter dan niets) ook meteen gecorrigeerd worden op distortion, chromatiek aberration, vignetting. Dit zou dus handig kunnen zijn als je niet al teveel tijd wilt besteden in post mocht je toch platen schieten in RAW op 16mm.
Thanks, dat wist ik niet! Dat maakt het toch wel weer wat minder lastig.k5052 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:40:
[...]
Wellicht een fijne add on:
Sinds de 1.04 firmware is de 16-80 CZ ook toegevoegd aan de lens correction lijst in de camera (A77) zelf. Dat houdt in dat platen die geschoten worden in JPEG (beter dan niets) ook meteen gecorrigeerd worden op distortion, chromatiek aberration, vignetting. Dit zou dus handig kunnen zijn als je niet al teveel tijd wilt besteden in post mocht je toch platen schieten in RAW op 16mm.
(Het blijft natuurlijk een 'luxe-probleem'
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Dit topic is gesloten.