Beterschap!
Damn, das niet niks.Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 21:54:
[...]
Nee Sorry man...lig uitgeschakeld met een acute bronchitis op bed.......
Beterschap !!!
Bij gebrek aan beter, hierbij twee videos geschoten met de 16-50 SSM op de A77. Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, zo stil is de 16-50 dus:
[ Voor 30% gewijzigd door Vin87 op 28-11-2011 12:50 ]
Gister na lange tijd weer een lockup van mijn Nex3 gehad. Zette mijn camera aan, drukte de shutter knop in,assist light ging aan maar de shutter ging niet af. Zette de camera uit en toen hoorde ik de shutter afgaan en bleef op het alpha logo hangen. Na even de batterij eruit deed deze het weer. Maar heeft iemand hier dit meer meegemaakt?
Bij grote bewegingen hoor je nog wel wat maar over het algemeen zeer net. In de suggestions bar na het filmpje staat een filmpje met een vergelijking tussen de A77 en A700. De maker van dat filmpje heeft dat gefilmd met een lens die uit karton bestaat lijkt wel, zo'n herrie komt eraf. Als je dat ziet en hoort dan is de A77 met deze CZ lens fluisterstil.Vin87 schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:22:
Bij gebrek aan beter, hierbij twee videos geschoten met de 16-50 SSM op de A77. Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, zo stil is de 16-50 dus:
[video]
[video]
And it goes BRAAAAAPP!
Dat filmpje versus deze: [YouTube: http://youtu.be/mD8-YTJvd3Y]Vin87 schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:22:
[video]
And it goes BRAAAAAPP!
Jongens..vraagje: Op MP kocht ik een "oudje" A350. Maar SteadyShot stuk.
Maar niet meer op blauwe ogen afgaan
Is het nog de moeite waard voor reparatie..of gewoon zo doorschieten en/of andere body kopen.
Weet iemand ook wat zoals gaat kosten?
Maar niet meer op blauwe ogen afgaan
Is het nog de moeite waard voor reparatie..of gewoon zo doorschieten en/of andere body kopen.
Weet iemand ook wat zoals gaat kosten?
Tubes....It's what make music music!
Hoe weet je dat SteadyShot stuk is? Lukt foto's maken wel? Stabilisatie is een leuke extra maar niet perse noodzakelijk.
Life is not about specs, it is about joy!
Foto's zien er op het oog goed uit...alleen blijven de SteadyShot balkjes knipperen.bartvl schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:11:
Hoe weet je dat SteadyShot stuk is? Lukt foto's maken wel? Stabilisatie is een leuke extra maar niet perse noodzakelijk.
Maar zonder dat is inderdaad wel mee te leven.
Wat bedoel je daar precies mee?silitek schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:57:
[...]
...alleen blijven de SteadyShot balkjes knipperen.
...
@ bartvl, je kunt zien hoe erg je trilt dmv een vier/vijf balkjes in de VF.
Nieuwe FW1.04 voor de A77 is uit. Ik ben wel benieuwd wat deze doet, iemand al getest?
Nieuwe FW1.04 voor de A77 is uit. Ik ben wel benieuwd wat deze doet, iemand al getest?
[ Voor 3% gewijzigd door Markofnikoff op 29-11-2011 10:15 . Reden: model ]
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
voor welk model? ik zie voor de a55 geen nieuwe updatesMarkofnikoff schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:17:
Nieuwe FW1.04 is uit. Ik ben wel benieuwd wat deze doet, iemand al getest?
roelbb
Toevallig heb ik 1.04 net op de A77 gezet, bevindingen zover:Markofnikoff schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:17:
Nieuwe FW1.04 is uit. Ik ben wel benieuwd wat deze doet, iemand al getest?
-Gaat sneller aan (op 1.03 was het even wachten totdat de AF punten verschenen)
-Reageert sneller op de twee wieltjes
Vrijdag kan ik 1.04 vergelijken met 1.03, een familielid heeft namelijk een a77 en die moet ik voor hem updaten. Ben benieuwd of de bovenstaande verschillen echt aanwezig zijn of dat het om een placebo effect gaat. Over de beeldkwaliteit kan ik niets zeggen.
EDIT: De update staat nu ook op de Nederlandse Sony website:
Sony Nederland | A77 1.04 update
[ Voor 11% gewijzigd door Vin87 op 29-11-2011 18:11 ]
Dat snap ik, ik heb een A200 dus ken de balkjes. Ik ben er benieuwd naar hoe de SSS precies laat zien dat deze niet functioneert. Want als de SSS aan staat kunnen de balkjes blijven knipperen. Sterker, als de SSS uit staat zijn de balkjes (normaal gesproken) niet aanwezig.Markofnikoff schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:17:
...

Mooi resultaat, De nex7 presteerd uiteindelijk dus wel gelijkwaardig aan de 16mp sensoren blijkbaar. Kan die toch weer wel op mijn "ik wil" lijstje
Nog 2 a 3 weekejs en dan komen de nieuwe lenzen eindelijk.
@Bart, defineer even het "mankement" balkjes blijven contant knipperen verdwijnen alleen in live view op Off.bartvl schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 20:34:
[...]
Dat snap ik, ik heb een A200 dus ken de balkjes. Ik ben er benieuwd naar hoe de SSS precies laat zien dat deze niet functioneert. Want als de SSS aan staat kunnen de balkjes blijven knipperen. Sterker, als de SSS uit staat zijn de balkjes (normaal gesproken) niet aanwezig.
In VF niet, ook mis ik de 9 punts AF meeting in de zoeker. Ik krijg dan een onwilligkeurig rood led.
Met live view zijn deze wel aanwezig. Of dat deze 2 "isseu"los staan van elkaar ofdat het met elkaar te maken heeft weet ik niet.
Ga iig een ander stuk glas proberen t.z.t (je weet maar nooit, misschien ligt aan de 18-70 kitlens) en er zit wat stof op de sensor. Setje Swabs and Eclipse-vloeistof besteld probeer dat eens zelf te doen.
Ik heb een filmpje gemaakt in slechte lichtomstandigen met mijn A77 voor de geintreseerden.
Ik ben geen videofilmer, dus mijn "filmtechniek" is niet echt goed.
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
Al met al zeker niet slecht want zo te zien is er nauwelijks verlichting. Alleen heeft de sensor moeite met die lichtbalken langs de baan.
Ziet er netjes uit !audi-80 schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:13:
Ik heb een filmpje gemaakt in slechte lichtomstandigen met mijn A77 voor de geintreseerden.
[video]
met welke instellingen heb je dit gefilmd ?
Ik had de camera in een fotomode staan (diafragmavoorkeuze).Glenn77 schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:22:
[...]
Ziet er netjes uit !
met welke instellingen heb je dit gefilmd ?
Toen ik op de opname knop drukte stelde de camera een diafragma van f3.5 in en een ISO waarde van 1600.
- PowerUp
- Registratie: Februari 2006
- Laatst online: 14-09 22:47
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Sony Vario Sonnar T* DT
- Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Sony)
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
:strip_exif()/u/168881/IMG_3752_4.gif?f=community)
Ik zag gisteren voor het eerst een NEX-reclame op TV. Goed dat Sony eindelijk eens wat aan marketing gaat doen.
Hoge ISO waarde verwachtte ik al. Ben zelf ook een beetje aan het proberen met filmen, maar in een iets donkere omgeving moet de ISO waarde direct omhoog.audi-80 schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:48:
[...]
Ik had de camera in een fotomode staan (diafragmavoorkeuze).
Toen ik op de opname knop drukte stelde de camera een diafragma van f3.5 in en een ISO waarde van 1600.
Welke lens gebruik jij ?
Voor de nieuwe NEX bedoel je? Want voor de NEX 3/5 heb ik destijds ook geregeld reclame op TV gezien.PowerUp schreef op maandag 05 december 2011 @ 22:18:
Ik zag gisteren voor het eerst een NEX-reclame op TV. Goed dat Sony eindelijk eens wat aan marketing gaat doen.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
De NEX-5N ja, het was de eerste keer keer dat ik zo'n reclame zag. Maar ik kijk ook niet echt veel TV meer
Zelfde hier met TV kijken. Wat betreft de 5N. Ben nog aan het dubben of de verbeteringen het waard zijn om mijn NEX-5 van nog geen jaar oud de deur uit te doen. Hoewel, de extra ISO ruimte, lagere lag met de electronic first curtain shutter en lens correctie zijn al bijna reden genoeg. Hmmm ...PowerUp schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:33:
De NEX-5N ja, het was de eerste keer keer dat ik zo'n reclame zag. Maar ik kijk ook niet echt veel TV meer
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Als je raw schiet met de Nex3 en 5 valt wel een hoop voordeel weg. Het gat is dan toch wel kleiner. De jpeg engine is gewoon flink verbeterd.Weakling schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:45:
[...]
Zelfde hier met TV kijken. Wat betreft de 5N. Ben nog aan het dubben of de verbeteringen het waard zijn om mijn NEX-5 van nog geen jaar oud de deur uit te doen. Hoewel, de extra ISO ruimte, lagere lag met de electronic first curtain shutter en lens correctie zijn al bijna reden genoeg. Hmmm ...
Ik heb hier de Sony 16-50mm f2.8 (SAL-1650) gebruikt.
Goeie! Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.Sn0wblind schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:07:
Als je raw schiet met de Nex3 en 5 valt wel een hoop voordeel weg. Het gat is dan toch wel kleiner. De jpeg engine is gewoon flink verbeterd.
Is er hier iemand met een Sony DSLR die wel eens in de studio werkt?
Een kennis heeft een heel lastig probleem.
In de fotostudio is zijn Sony A33L camera, door de electronische zoeker onbruikbaar.
Omdat de camera door de zoeker een live preview geeft, heeft hij te weinig licht als hij de camera op 1/125 zet, en hij kan dus niet scherpstellen.
Het vreemde is, dat wanneer hij zijn interne flits uitklapt, dat de camera dan wel opeens het hele "live preview" verhaal loslaat, en wel beeld laat zien. Probleem is dat dan de interne flits ook mee gaat flitsen, wat dus niet wenselijk is.
We hebben de hele handleiding al afgespeurd, maar kunnen kunnen nergens vinden waar hij die preview kan uitschakelen.
Weet iemand wat te doen?
Als er geen oplossing is, dan gaat deze op het schroot, en wordt er een echte DSLR met optische zoeker aangeschaft.
In de fotostudio is zijn Sony A33L camera, door de electronische zoeker onbruikbaar.
Omdat de camera door de zoeker een live preview geeft, heeft hij te weinig licht als hij de camera op 1/125 zet, en hij kan dus niet scherpstellen.
Het vreemde is, dat wanneer hij zijn interne flits uitklapt, dat de camera dan wel opeens het hele "live preview" verhaal loslaat, en wel beeld laat zien. Probleem is dat dan de interne flits ook mee gaat flitsen, wat dus niet wenselijk is.
We hebben de hele handleiding al afgespeurd, maar kunnen kunnen nergens vinden waar hij die preview kan uitschakelen.
Weet iemand wat te doen?
Als er geen oplossing is, dan gaat deze op het schroot, en wordt er een echte DSLR met optische zoeker aangeschaft.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Met de a33 is daar geen oplossing voor. Dit is een bekend issue, waar vanuit Sony niets aan is gedaan tot de a77, die heeft wel de mogelijkheid om in een soort van studio stand gezet te worden.yzf1kr schreef op donderdag 08 december 2011 @ 08:19:
Is er hier iemand met een Sony DSLR die wel eens in de studio werkt?
Weet iemand wat te doen?
En ik zou de a33 niet op de schroothoop gooien, maar voor andere dingen gebruiken, hij is (blijkbaar) nooit door Sony bedoeld als een studio camera. Wat inderdaad best wel zonde is. Mijn nex-5 heeft hetzelfde euvel
Je kunt natuurlijk de interne flits gewoon omhoog laten staan, en afblokken met bv. een stukje filmnegatief.
edit: spuit 11...
De A55 heeft overigens hetzelfde probleem. Ik vind het onbegrijpelijk dat Sony dit heeft laten gebeuren: zelfs de Konica-Minolta A2 had al "exposure priority" (zoals ook op de A33/55/77), als wel "display priority" (zoals op de A77) instelbaar in het menu voor de EVF instellingen.
edit: spuit 11...
De A55 heeft overigens hetzelfde probleem. Ik vind het onbegrijpelijk dat Sony dit heeft laten gebeuren: zelfs de Konica-Minolta A2 had al "exposure priority" (zoals ook op de A33/55/77), als wel "display priority" (zoals op de A77) instelbaar in het menu voor de EVF instellingen.
[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 08-12-2011 09:31 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Tamron komt met een 18-200 f/3.5-6.3 VC voor de NEX. Hoogstwaarschijnlijk een heel stuk goedkoper dan de 18-200 van Sony.
Bron
Edit: nieuws van Tamron zelf: http://www.tamron.eu/en/n...-iii-vc-for-sony-nex.html
Eindelijk een 3rd party lens voor de NEX met AF
Bron
Edit: nieuws van Tamron zelf: http://www.tamron.eu/en/n...-iii-vc-for-sony-nex.html
[ Voor 18% gewijzigd door PowerUp op 08-12-2011 09:56 ]
Heren, bedankt voor de antwoorden.
We waren inderdaad al aan de gang gegaan met de rol tape, lijkt er op dat dat de enige oplossing is.
We waren inderdaad al aan de gang gegaan met de rol tape, lijkt er op dat dat de enige oplossing is.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Dat is buitengewoon goed nieuws! Ook compacter dan de Sony lens zo te zien, diameter 62mm vs 67mm, gewicht 460g vs 524g. Ik ben zeer benieuwd naar het prijskaartje. Hopelijk wordt het een succes en komen er meer lenzen voor de NEX (droomt van een 18-100 ongeveer),PowerUp schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:36:
Tamron komt met een 18-200 f/3.5-6.3 VC voor de NEX. Hoogstwaarschijnlijk een heel stuk goedkoper dan de 18-200 van Sony.
Bron
[ Voor 5% gewijzigd door Plekuz op 08-12-2011 10:54 ]
Op dpreview is er eindeloos gediscussieerd over dit topic, en de uiteindelijke oplossing was altijd dezelfde: internal flash omhoog en afplakken (of op andere wijze blinderen, bv met een zwart kapje). Jammer dat Sony hiervoor gekozen heeft. Een firmware upgrade zou dit makkelijk kunnen oplossen.yzf1kr schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:28:
Heren, bedankt voor de antwoorden.
Even iets anders: ik ben van plan een paar primes te kopen, en wel een 35 mm en een 50 mm. De 35 mm wordt vrijwel zeker de Sony DT 35mm F/1.8 SAM. Wat betreft de 50mm ben ik er nog niet helemaal uit. Ik had eerst gedacht een Minolta 50mm F/1.7 op de kop te tikken. Je ziet ze regelmatig voorbijkomen op marktplaats, prijzen vanaf 80 euro. Echter, ik zie dat je voor rond de 140 euro al een nieuwe Sony DT 50mm F/1.8 SAM kan krijgen. Is de Minolta eigenlijk nog wel de moeite waard, aangezien ik toch geen FF camera gebruik?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Wat ik ervan heb begrepen (geen uitgebreide ervaring met de Sony 50 f/1.8) is dat de Minolta net iets beter presteert qua kleur/contrast? Tevens kan ik begrijpen dat na 20 jaar de Sony wel een iets betere coating erop heeft zitten dan de Minolta equivalent.
Ik heb zelf al meerdere Minolta's versleten, maar het grootste profijt van de Minolta is dat ze goedkoper zijn en gebouwd zijn als een tank (bijna volledig van metaal gemaakt op focusring na, focus indicator, geen plastic 'feel'). Dit heeft mij overgehaald om toch de oude Minolta boven de Sony te kiezen.
Mocht je besluiten om voor de Minolta prime te gaan, tip om de volgende punten na te lopen:
- krassen front element/rear
- olie op diafragma bladen
- front/back focus
- schimmel in de lens
Ik heb zelf al meerdere Minolta's versleten, maar het grootste profijt van de Minolta is dat ze goedkoper zijn en gebouwd zijn als een tank (bijna volledig van metaal gemaakt op focusring na, focus indicator, geen plastic 'feel'). Dit heeft mij overgehaald om toch de oude Minolta boven de Sony te kiezen.
Mocht je besluiten om voor de Minolta prime te gaan, tip om de volgende punten na te lopen:
- krassen front element/rear
- olie op diafragma bladen
- front/back focus
- schimmel in de lens
[ Voor 3% gewijzigd door k5052 op 08-12-2011 16:09 ]
Hoe controleer je 'olie op de diafragma bladen'?
Op MF de lens open en dicht draaien. De sporen zie je dan vanzelf wel. Ook glimt het in licht.Ferret schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:54:
Hoe controleer je 'olie op de diafragma bladen'?
And it goes BRAAAAAPP!
Vraag...Ik heb een A55. En fotografeer ook veel binnen (vrij grote woonkamer >12m). Ik ondervind het euvel dat foto's of teveel onderbelicht zijn zonder flits (ook met de Sony 50 1.8) ofwel dat ze soms wat overbelicht/hard lijken met flits. Daarnaast is vaak de achtergrond te donker op de foto's.
Ik zit nu te denken aan een flitser. De HVL-F43. Waarom die? Die is niet TE groot en die kan ik ook in de toekomst langer blijven gebruiken.
Zou zo'n flitser mijn problemen verminderen? Is het lastig om met zo'n flitser te leren fotograferen?
Met deze flitser kan je toch ook van bijvoorbeeld de zijkant laten flitsen? Draadloze aansturing zeg maar?
Was vanmiddag even in een fotozaak. En kon het niet nalaten om te vraen of ik even de A77 mocht bekijken...Pfff...Had ik dat maar niet gedaan
Wat een camera zeg! Die EVF is echt geweldig! Nu alle kinderziektes eruit en dan gaat die op het verlanglijstje van volgend jaar. Dan heb ik nu nog een jaartje om te leren fotograferen met mijn A55'je.
Ik zit nu te denken aan een flitser. De HVL-F43. Waarom die? Die is niet TE groot en die kan ik ook in de toekomst langer blijven gebruiken.
Zou zo'n flitser mijn problemen verminderen? Is het lastig om met zo'n flitser te leren fotograferen?
Met deze flitser kan je toch ook van bijvoorbeeld de zijkant laten flitsen? Draadloze aansturing zeg maar?
Was vanmiddag even in een fotozaak. En kon het niet nalaten om te vraen of ik even de A77 mocht bekijken...Pfff...Had ik dat maar niet gedaan
Wat een camera zeg! Die EVF is echt geweldig! Nu alle kinderziektes eruit en dan gaat die op het verlanglijstje van volgend jaar. Dan heb ik nu nog een jaartje om te leren fotograferen met mijn A55'je.
Ik heb die externe flitser ook en waar ik eerst niet wilde flitsen moet je mij nu betalen om dat ding eraf te halen. Als je de diffuser en het reflector kaartje uitklapt en bv via het plafond flitst dan gaat dat heeeeeel goed. naar mijn smaak. Ook is het ding goed in te stellen op allerlei flitsterktes. soms zul je handig moeten mengen tussen ISo en flitssterkte afhankelijk van het diepte en ruiseffect maar al met al durf ik er een krat bier op te zetten dat jij heel gelukkig gaat zijn.readytoflow schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:42:
Vraag...Ik heb een A55. En fotografeer ook veel binnen (vrij grote woonkamer >12m). Ik ondervind het euvel dat foto's of teveel onderbelicht zijn zonder flits (ook met de Sony 50 1.8) ofwel dat ze soms wat overbelicht/hard lijken met flits. Daarnaast is vaak de achtergrond te donker op de foto's.
Draadloos gaat ook heel goed, wel letten op of je de WB op flits zet en /of Wireless aanzet. Ook kan de cam goed omgaan met de sportstand v/d de A55 10fps burst; no problemo
[ Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 08-12-2011 20:46 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Prijzen die ik zag liggen zo rond de 800 dollar, helaas wat te duur in vergelijking met de sony.PowerUp schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:36:
Bron
Waar haal jij die 800 dollar vandaan? Ik zie nog nergens een prijs. De enige Tamron 18-200 prijzen die ik kan vinden zijn voor andere camera's en liggen zo tussen de 150 en 250 euro. Dan is 800 dollar wel een heel groot verschil.Sn0wblind schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:17:
[...]
Prijzen die ik zag liggen zo rond de 800 dollar, helaas wat te duur in vergelijking met de sony.
Edit: ik zie 'm nu op amazon.co.jp staan. Kleine 70.000 yen. Ongeveer 675 euro, da's zelfs bijna 900 dollar

[ Voor 11% gewijzigd door Plekuz op 09-12-2011 10:43 ]
Ik heb geen A55, dus weet niet of het kan, maar op de Nikon D60 kun je flitscompensatie toepassen. Door daar mee en met je belichtingsinstellingen te prutsen krijg je een beetje door wat je aan het doen bent.readytoflow schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:42:
Ik wil je niet afraden om een flitser te kopen, maar wel aanraden daar eens mee te spelen. Wellicht helpt dat ook bij de aanschaf van een flitser (misschien had je achteraf wel een grotere of juist kleinere gehad, of vind je het helemaal niks).
de a55 heeft ook flitscompensatie
roelbb
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Nog een nieuwe lens voor de NEX, de SLR Magic HyperPrime 23 mm f/1.7. Vanaf januari 2012 moet deze lens beschikbaar zijn. Over de prijs en prestaties heb ik nog niets kunnen vinden. Meer info op SAR.

Ben zeer geinteresseerd in deze lens, introductie prijs word verwacht op 380 dollar, niet verkeerd lijkt mij.PowerUp schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:46:
Nog een nieuwe lens voor de NEX, de SLR Magic HyperPrime 23 mm f/1.7. Vanaf januari 2012 moet deze lens beschikbaar zijn. Over de prijs en prestaties heb ik nog niets kunnen vinden. Meer info op SAR.
[afbeelding]
En makkelijkere manier is om de diaframapin aan de achterzijde van de naar achteren te schuiven met behulp van een pen/potlood. Die hoort normaal gesproken terug te springen vanwege de veerconstructie en soepele diafragma bladen. Mocht dat op een vertraagd tempo gaan dan heb je bijna altijd olie te pakken. Tevens kun je natuurlijk via de achterzijde van het objectief zien of er niets glimmende op de aperture bladen aanwezig is.ROFLASTC schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:11:
[...]
Op MF de lens open en dicht draaien. De sporen zie je dan vanzelf wel. Ook glimt het in licht.
[ Voor 9% gewijzigd door k5052 op 10-12-2011 10:23 ]
Oh mensen.... Wat duurt het nog lang! Ik moet wachten tot ik in januari het geld bijeen heb voor de A77 en de Sigma 17-70.
En ik heb de A77 vandaag in handen gehad en wow, wat een beest! De grip is fantastisch en zelfs zonder batty grip heeft m'n pink nog houvast aan de body. Die grip zat er ook onder en samen is het wel een verdomd gave combi dus die grip gaat er ook zeker komen.
*gaat dagen aftellen*
Wat mij opviel; het in een fotozaak met al die vitrines, je kent het wel. Als ik door de EVF keek en redelijk snel naar links en rechts bewoog dan werden de verticale wanden tussen de vitrines zeer schokkerig weergegeven in de EVF. Dat had ik toch niet verwacht.
En ik heb de A77 vandaag in handen gehad en wow, wat een beest! De grip is fantastisch en zelfs zonder batty grip heeft m'n pink nog houvast aan de body. Die grip zat er ook onder en samen is het wel een verdomd gave combi dus die grip gaat er ook zeker komen.
*gaat dagen aftellen*
Wat mij opviel; het in een fotozaak met al die vitrines, je kent het wel. Als ik door de EVF keek en redelijk snel naar links en rechts bewoog dan werden de verticale wanden tussen de vitrines zeer schokkerig weergegeven in de EVF. Dat had ik toch niet verwacht.
Verwijderd
Weet je zeker dat je de sigma 17-70 erbij wilt halen? Ik heb hem gehad en kan mij herinneren dat hij op mijn EOS30D niet al te scherpe foto's maakte...
Ik merk bij mijn Tamron 17-50 dat hij vanaf f/16 wel erg veel scherpte verliest... Ik ga zelf dan ook doorsparen voor de a77 kit met de 16-50 SSM.
Ik merk bij mijn Tamron 17-50 dat hij vanaf f/16 wel erg veel scherpte verliest... Ik ga zelf dan ook doorsparen voor de a77 kit met de 16-50 SSM.
Verliest niet elke lens rond f/16 en hoger zijn scherpte door diffractie?
Verwijderd
Moderne, en duurdere, lenzen hebben hier veel minder last van. Bij de Tamron zie ik het zelfs in de thumbnail preview in Lightroom.
Is dat niet gewoon fysisch bepaald en daarmee inherent aan de kwaliteit van de lens? Of heeft de vorm van het diafragma daar nog wat mee van doen?
Verwijderd
Heeft vooral met kwaliteit te maken. Vergeet ook niet dat camerafabrikanten altijd bezig zijn met onderzoek naar hoe ze de kwaliteit van lenzen kunnen verbeteren. Nieuwere lenzen, die ook vaan duurder zijn, zijn kwalitatief dan ook beter dan oudere.
Ondanks het ontbreken van AF? Nou ja, om nu 3x zoveel te betalen voor de Zeiss versie is ook zo wat. Wel een beetje tendentieus van SAR: "...and very likely it will not be that good"Sn0wblind schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:57:
Ben zeer geinteresseerd in deze lens, introductie prijs word verwacht op 380 dollar, niet verkeerd lijkt mij.
Ik vind ede reactie die Andrea vaak bij SAR erbij post sowieso vervelend. Zoals dat gezeur over prime lenses "Sony should make 'm this small" even vergetend dat de flange distance fors groter is of "let the FF Nex come soon" alsof ze dan niet het hele systeem eromheen moeten veranderen etc etc.Weakling schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:13:
[...]
Ondanks het ontbreken van AF? Nou ja, om nu 3x zoveel te betalen voor de Zeiss versie is ook zo wat. Wel een beetje tendentieus van SAR: "...and very likely it will not be that good"
De hyperprime 50mm voor de emount presteerd wel aardig toruwens, niet super scherp wijd open maar wel stuk goedkoper dan vergelijkbare lenzen en word ook een stuk scherp rond de 1.8.
MF vind ik geen probleem in combi met peaking. gaat vrij vlotjes en de DOF is met deze lens wat groter door de focallenght dus meer in focus op afstand.
[ Voor 8% gewijzigd door Sn0wblind op 10-12-2011 17:17 ]
De effecten van diffractie zijn niet te verhelpen, met geen enkele techniek. De vraag is meer, heb je f/16 of f/22 met een aps-c camera nodig en weegt de verkregen scherptediepte op tegen het detailverlies? Bij macro wordt meestal toch voor f/22 (of nog kleiner) gekozen boven diffractie. Liever het hele object nagenoeg scherp dan een deel van het object totaal niet scherp.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Volgens mij is diffractie toch wel tegen te gaan, sensor bouwers noemden niet voor neits eerst 14mp de grens omdat de diffractie teveel parten zou spelen, toch hebben ze sensoren met meer details weten te bouwen ernaast zonder toename van diffractie. Is diffractie dan ook nog niet eens deels afhankelijk van sensor grootte etc?Universal Creations schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:34:
De effecten van diffractie zijn niet te verhelpen, met geen enkele techniek. De vraag is meer, heb je f/16 of f/22 met een aps-c camera nodig en weegt de verkregen scherptediepte op tegen het detailverlies? Bij macro wordt meestal toch voor f/22 (of nog kleiner) gekozen boven diffractie. Liever het hele object nagenoeg scherp dan een deel van het object totaal niet scherp.
Meen ook gelezen te hebben dat ze de effecten van diffractie ook nog niet helemaal kennen.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Met een hogere pixeldichtheid loop je nog steeds eerder tegen diffractie aan. Bij de 24 MP sensor van Sony zie je ook dat de maximale scherpte rond f/5.6 ipv f/8 wordt gehaald. Bij mijn S90 compact is de lens zelfs het meest scherp op f/2.
Niet meer detail dan de diffractie toe laat.Sn0wblind schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:23:
[...]
Volgens mij is diffractie toch wel tegen te gaan, sensor bouwers noemden niet voor neits eerst 14mp de grens omdat de diffractie teveel parten zou spelen, toch hebben ze sensoren met meer details weten te bouwen ernaast zonder toename van diffractie. Is diffractie dan ook nog niet eens deels afhankelijk van sensor grootte etc?
Graag een bron, want diffractie zit gewoon vast in natuurkundige wetten. Niets aan te doen.Meen ook gelezen te hebben dat ze de effecten van diffractie ook nog niet helemaal kennen.
Inderdaad, ik maak regelmatig macro's met F/32. De diffractie neem je dan voor lief.Universal Creations schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:34:
Als ik de bron terug wist te vinden had ik 'm gepost maar het bij een press bericht betreft nieuwe sensoren.Universal Creations schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:30:
[...]
Niet meer detail dan de diffractie toe laat.
[...]
Graag een bron, want diffractie zit gewoon vast in natuurkundige wetten. Niets aan te doen.
Maar van wat ik lees is diffractie niet persee een natuurwet voor een deel maar een theorie nogsteeds.
Even een plaatje van een lenstest (Zeiss MP 100/2 op photozone.de) wat meer zegt dan duizend woorden:

De diffractielimiet heb ik niet uitgerekend, dus kan afwijken van de werkelijkheid, maar geeft wel een idee.
Veel lenzen vertonen nagenoeg hetzelfde beeld vanwege de diffractielimiet.
Even serieus, veel natuurkundige theorieën staan nog op losse schroeven, maar iets wat tot in den treuren is getest en doorgerekend zoals het golfkarakter van fotonen, gaat niet opeens radicaal veranderen waardoor de diffractielimiet opgeschoven wordt.

De diffractielimiet heb ik niet uitgerekend, dus kan afwijken van de werkelijkheid, maar geeft wel een idee.
Veel lenzen vertonen nagenoeg hetzelfde beeld vanwege de diffractielimiet.
Zolang je het diafragma niet te ver dichtgeknepen wordt, kan de pixelpitch nog een stuk kleiner, maar je moet je dan afvragen of je dan nog wel wil afstoppen.Sn0wblind schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:41:
[...]
Als ik de bron terug wist te vinden had ik 'm gepost maar het bij een press bericht betreft nieuwe sensoren.
Zwaartekracht is ook een theorie....Maar van wat ik lees is diffractie niet persee een natuurwet voor een deel maar een theorie nogsteeds.
Even serieus, veel natuurkundige theorieën staan nog op losse schroeven, maar iets wat tot in den treuren is getest en doorgerekend zoals het golfkarakter van fotonen, gaat niet opeens radicaal veranderen waardoor de diffractielimiet opgeschoven wordt.
[ Voor 63% gewijzigd door Universal Creations op 10-12-2011 18:47 ]
Maar omdat het toch deels sensor afhankelijk is, sensoren met een hogere pixel dichtheid voor meer diffractie zorgt. Toont het toch aan dat het niet persee lensafhankelijk is maar ook sensor afhankelijk. Want als sensoren truukjes gaan gebruiken om TOCH dit tegen te gaan. Zeg maar iets vergelijkbaars als met wat Leica met zijn sensoren deed om de kleine flange distance te overbruggen.
Ik zal vanavond nog eens die Sony press release proberen te vinden.
Diffractie bepaalt de maximale resolutie van een bepaald oppervlak. Microlenzen zorgen alleen er alleen voor dat er meer fotonen op een pixel terecht komen. Dit is iets anders dan diffractielimiet oprekken.Sn0wblind schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:47:
Maar omdat het toch deels sensor afhankelijk is, sensoren met een hogere pixel dichtheid voor meer diffractie zorgt. Toont het toch aan dat het niet persee lensafhankelijk is maar ook sensor afhankelijk. Want als sensoren truukjes gaan gebruiken om TOCH dit tegen te gaan. Zeg maar iets vergelijkbaars als met wat Leica met zijn sensoren deed om de kleine flange distance te overbruggen.
Edit: deze discussie is trouwens al gevoerd in 72 MP FF camera virtuele High-ISO sample Ik zie trouwens dat je daar ook al in de discussie gemengd was. AHBdV legt het volgens mij daar ook prima uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 10-12-2011 18:57 ]
Ja klopt, was daar vergeten erop door te gaan want er zitten haken en ogen aan. Sowieso zou sensor pixel dichtheid als het lens eigen was en vaste natuurwetten dan weingi tot geen invloed erop mogen hebben. DUs het sensor afhankelijk argument gaat niet helemaal op.Universal Creations schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:55:
[...]
Diffractie bepaalt de maximale resolutie van een bepaald oppervlak. Microlenzen zorgen alleen er alleen voor dat er meer fotonen op een pixel terecht komen. Dit is iets anders dan diffractielimiet oprekken.
Edit: deze discussie is trouwens al gevoerd in 72 MP FF camera virtuele High-ISO sample Ik zie trouwens dat je daar ook al in de discussie gemengd was. AHBdV legt het volgens mij daar ook prima uit.
Heb het alleen nog niet terug kunnen vinden. Ik weet ook niet hoe dit zit met analoge fotografie.
Bij analoge fotografie is het hetzelfde, probleem is alleen dat film niet zoveel detail kan weergeven zodat je daar tegenaan loopt.
Verwijderd
Een late reactie aangezien ik pas sinds vandaag lid ben geworden. Maar dit heb ik ook meegemaakt in de eerste of tweede maand dat ik de camera had. Ik heb toen alles gereset en vervolgens deed die weer normaal. Dit was ook de enige keer dat ik dit heb meegemaakt.Sn0wblind schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:22:
Gister na lange tijd weer een lockup van mijn Nex3 gehad. Zette mijn camera aan, drukte de shutter knop in,assist light ging aan maar de shutter ging niet af. Zette de camera uit en toen hoorde ik de shutter afgaan en bleef op het alpha logo hangen. Na even de batterij eruit deed deze het weer. Maar heeft iemand hier dit meer meegemaakt?
Ik zit er aan te denken om mijn Sigma 120-400 DG HSM te verkopen en in plaats daarvan een
Sony SAL 70-300 G lens te kopen.
Heeft iemand hier ervaring met de 70-300 G ? en misschien wel i.c.m. met de 120-400 Sigma?
Sony SAL 70-300 G lens te kopen.
Heeft iemand hier ervaring met de 70-300 G ? en misschien wel i.c.m. met de 120-400 Sigma?
UC heeft een mooi antwoord. Alleen betrek het weer geven van meer of mender detail nu eens op de pixeldichtheid van sensoren.Sn0wblind schreef op zondag 11 december 2011 @ 01:08:
[...]
Ja klopt, was daar vergeten erop door te gaan want er zitten haken en ogen aan. Sowieso zou sensor pixel dichtheid als het lens eigen was en vaste natuurwetten dan weingi tot geen invloed erop mogen hebben. DUs het sensor afhankelijk argument gaat niet helemaal op.
Heb het alleen nog niet terug kunnen vinden. Ik weet ook niet hoe dit zit met analoge fotografie.
En dat is meteen ook de reden dat met sensoren met een extreem grote pixeldichtheid de effecten van diffractie eerder meetbaar zijn. Net als dat misfocus op 100% eerder zechtbaar is bij pixeldichte sensoren. Op afdruk maakt pixeldichheid echter niet uit, wel het formaat van de sensor.Universal Creations schreef op zondag 11 december 2011 @ 10:38:
Bij analoge fotografie is het hetzelfde, probleem is alleen dat film niet zoveel detail kan weergeven zodat je daar tegenaan loopt.
[ Voor 36% gewijzigd door martijn_tje op 12-12-2011 18:26 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik overweeg over te stappen van een Canon G11 naar de Nex 5n, omdat de A65 mij te groot is qua formaat.
Reden dat ik wil overstappen is het feit dat ik me stoor aan de foto's die ik nu maak omdat ze allemaal zo plat zijn vanwege de kleine sensor.
Waar ik bang voor ben zijn de extreem dure lenzen voor het Nex systeem en het gebrek aan controls op het toestel. Ik vind de dedicated ev en iso dial op mijn g11 echt geweldig.
Reden dat ik wil overstappen is het feit dat ik me stoor aan de foto's die ik nu maak omdat ze allemaal zo plat zijn vanwege de kleine sensor.
Waar ik bang voor ben zijn de extreem dure lenzen voor het Nex systeem en het gebrek aan controls op het toestel. Ik vind de dedicated ev en iso dial op mijn g11 echt geweldig.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Een aantal knoppen op de NEX zijn programmeerbaar, dus daar kan je een dedicated ISO knop van maken, EV is al standaard een aparte knop geloof ik. Het zijn helaas geen dials zoals bij de G11.
Je had in plaats van die komma gewoon een punt kunnen zetten, bij film is het evenzeer een probleem en daar kan je er ook tegenaan lopenUniversal Creations schreef op zondag 11 december 2011 @ 10:38:
Ik wist niet dat er film was die dat oplossende vermogen had? Of je hebt het over extreem dichtknijpen van het diafragma, dan lukt het ook met film.lateef schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:25:
[...]
Je had in plaats van die komma gewoon een punt kunnen zetten, bij film is het evenzeer een probleem en daar kan je er ook tegenaan lopen
Nee hoor, gewoon film met flink oplossend vermogen
Verwijderd
Al dat technische gebabbel is leuk en aardig, maar ik vind het niet interessant tenzij ik er echt iets van kan zien op een foto
Grafieken in een lensreview sla ik ook altijd over.
Maar goed: Waarom levert Sony geen lens-profielen voor Adobe? Zojuist is Lightroom 3.6 uitgekomen met een heleboel nieuwe lenzen die ondersteunt worden maar weer geen Sony lenzen.... Ik had toch wel verwacht dat de Sony SAM 16-50 wel met een profiel ondersteunt zou worden.
Maar goed: Waarom levert Sony geen lens-profielen voor Adobe? Zojuist is Lightroom 3.6 uitgekomen met een heleboel nieuwe lenzen die ondersteunt worden maar weer geen Sony lenzen.... Ik had toch wel verwacht dat de Sony SAM 16-50 wel met een profiel ondersteunt zou worden.
Ja jammer helaas. Misschien toch maar weer een jaartje wachten. Zou ook heiligschennis zijn als ik voor het eerst een niet Canon camera koop.PowerUp schreef op maandag 12 december 2011 @ 22:13:
Een aantal knoppen op de NEX zijn programmeerbaar, dus daar kan je een dedicated ISO knop van maken, EV is al standaard een aparte knop geloof ik. Het zijn helaas geen dials zoals bij de G11.
Verwijderd
Dan kom je uit bij de NEX-7, die twee dials heeft. Alleen kost deze wel €1.149 body only... Andere NEX camera's zullen dit niet krijgen vanwege de doelgroep. NEX-7 is meer gericht op professionele gebruikers en de NEX-5 meer op consumenten.
Dat is inderdaad een gemis. Sigma (sony compatible) lenzen werden volgens mij wel ondersteund, maar de Sony lenzen niet en ook geen oude Minolta lenzen. Het zou de overstap voor mij (Aperture ---> Lightroom) zijn mochten er profielen beschikbaar waren.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:01:
Al dat technische gebabbel is leuk en aardig, maar ik vind het niet interessant tenzij ik er echt iets van kan zien op een fotoGrafieken in een lensreview sla ik ook altijd over.
Een alternatief zou het maken zijn van eigen profielen. Adobe levert een applicatie voor het maken en toevoegen van eigen profielen. Er zwerven op het internet wel wat profielen rond van Sony/Minolta lenzen zodat je toch enigszins daar gebruik van kunt maken. Dus het is niet alleen afhankelijk van Adobe voor het aanleveren van lens profielen!
Verwijderd
Zelf profielen maken waag ik mij niet aan. Dat is toch wel een vrij precies werkje meer weggelegd voor de echte cameratechnici onder ons
Daar schaar ik mij niet onder
Alleen hadden ze niet zoveel pixels op de NEX-7 sensor moeten proppen vind ik persoonlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 16:01:
Dan kom je uit bij de NEX-7, die twee dials heeft. Alleen kost deze wel €1.149 body only... Andere NEX camera's zullen dit niet krijgen vanwege de doelgroep. NEX-7 is meer gericht op professionele gebruikers en de NEX-5 meer op consumenten.
Ik heb er zelf eens naar gekeken, en het maken van een lensprofiel op zich is niet zo moeilijk. Het verkrijgen van goede testcharts is meer het probleem. Er zitten wel testcharts bij (als pdf), maar wie kan die goed uitprinten op andere formaten dan A4?Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:10:
Zelf profielen maken waag ik mij niet aan. Dat is toch wel een vrij precies werkje meer weggelegd voor de echte cameratechnici onder onsDaar schaar ik mij niet onder
DPReview's review van de NEX-7
Zeer tof cameratje dunkt me!
Ja inderdaad, maar toch wel een risico om te investeren in een NEX systeem aangezien niemand weet wat de toekomst gaat brengen qua lenzen.Markofnikoff schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:09:
DPReview's review van de NEX-7
Ik vind zelfs de 5n een nog te grote gok. Maar goed allemaal leuk en aardig, beide camera's zijn ook zo goed als niet te koop in Nederland momenteel.
Verwijderd
pricewatch: Sony NEX-5N + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS ?Phusebox schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:36:
[...]
Ik vind zelfs de 5n een nog te grote gok. Maar goed allemaal leuk en aardig, beide camera's zijn ook zo goed als niet te koop in Nederland momenteel.
Ik bedoel een fysieke winkel waar je een dergelijk duur product ook mag uitproberen. Ga echt geen camera van 700 euro op de gok kopen. Daarnaast zou je stom zijn als je dit pakket koopt en niet het pakket met de telezoom lens; want die kost los 700 euro
MM in eindhoven heeft em sowieso, cityfoto hier heeft em ook (daar heb ik ook al met de NEX-7 gespeeld, die hadden ze als demo kit) Heel relaxt apparaat, super gebouwd, fijne controls, maar ik denk dat een EVF nooit wat voor mij gaat zijn
Ja hier in de MM-en hebben ze hem ook wel maar geen werkende versie; althans ze weigeren er een accu in te stoppen.Markofnikoff schreef op woensdag 14 december 2011 @ 12:07:
MM in eindhoven heeft em sowieso, cityfoto hier heeft em ook (daar heb ik ook al met de NEX-7 gespeeld, die hadden ze als demo kit) Heel relaxt apparaat, super gebouwd, fijne controls, maar ik denk dat een EVF nooit wat voor mij gaat zijn
En achtelijk vergroten, anders is het sowieso niet/nouwelijks zichtbaar.lateef schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:45:
Nee hoor, gewoon film met flink oplossend vermogen
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Interessante vergelijking tussen de SLR Magic 23 1.7 en de Zeiss 24 1.8 op de NEX-7. Prijsverschil tussen die twee native NEX lenzen: $379 vs $999.

Hmm, vooral de update waar het artikel mee begint. Defecte SLR Magic lens. Ondanks dat, de barrel distortion en MF, vind ik persoonlijk het verschil niet bijster groot. In ieder geval niet groot genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen.Haay schreef op donderdag 15 december 2011 @ 11:18:
Interessante vergelijking tussen de SLR Magic 23 1.7 en de Zeiss 24 1.8 op de NEX-7. Prijsverschil tussen die twee native NEX lenzen: $379 vs $999.
[afbeelding]
Ligt het misschien aan mij maar ik lijk ik iets niet te snappen aan alle enthousiaste reacties op de NEX camera's.
Het mag dan kwa spec's en resultaten een supercamera zijn maar ik heb de NEX-5 in handen gehad een wat voelt dat klote aan zeg. Ergonomisch vind ik het een draak van een model. Ik zou hier persoonlijk geen cent aan uitgeven omdat ik weet dat ik zo'n camera nooit zal gebruiken.
Ik heb geen rare grote of kleine handen maar toen ik die camera in handen had merkte ik meteen dat de ontspanknop op een hele rare plaats zat.
Het mag dan kwa spec's en resultaten een supercamera zijn maar ik heb de NEX-5 in handen gehad een wat voelt dat klote aan zeg. Ergonomisch vind ik het een draak van een model. Ik zou hier persoonlijk geen cent aan uitgeven omdat ik weet dat ik zo'n camera nooit zal gebruiken.
Ik heb geen rare grote of kleine handen maar toen ik die camera in handen had merkte ik meteen dat de ontspanknop op een hele rare plaats zat.
Hmm had ik geen problemen mee. Ligt er maar aan wat je gewend bent denk ik.Ferret schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:12:
Ligt het misschien aan mij maar ik lijk ik iets niet te snappen aan alle enthousiaste reacties op de NEX camera's.
Ik vind een Nex-5 juist bijzonder prettig vasthoudenFerret schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:12:
BlaBlaBla
Ik heb ook geen enkel probleem met de grips van de Nex camera, Vind alleen de C3 wat klein.
Review op de steve huff site van de nieuwe SLR magic 23mm, presteerd niet verkeerd op soft corners na en barrel distortion maar schijnt volgens SLR magic een productie foutje te zijn.
Review op de steve huff site van de nieuwe SLR magic 23mm, presteerd niet verkeerd op soft corners na en barrel distortion maar schijnt volgens SLR magic een productie foutje te zijn.
Heb zelf ook altijd de neiging om hem net als een compact vast te houden, tussen duim en wijsvinger met de duim tegen de onderkant en de wijsvinger op de ontspanknop. Alleen is hij daar gewoon te zwaar voor. Als een gewone dSLR vasthouden werkt ook niet geweldig want de grip is natuurlijk veel te klein. Alhoewel de NEXen het hier aanmerkelijk beter doen dan een soortgelijke Olympus. Het is een beetje net niks, dus ondanks dat het idee van een compacte dSLR-achtig iets me enorm aanspreekt, is het toch niks voor mij.Ferret schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:12:
Voor mij hielp vooral de gedachte om juist de lens als grip te gebruiken. Ik laat de camera gewoon in mijn linker hand rusten en hou de grip maar losjes vast om zo snel van instellingen etc kunnen veranderen.
Had op mijn reis een DSLR en een Nex mee en gebruikte 2/3de van de tijd toch wel mijn Nex, het lage gewicht en toch wel minder volume van camera grote enorm prettig.
Had op mijn reis een DSLR en een Nex mee en gebruikte 2/3de van de tijd toch wel mijn Nex, het lage gewicht en toch wel minder volume van camera grote enorm prettig.
Idd voor de balans en mogenlijkheid tot ontspannen vasthouden kan je de nex beter met links bij de lens dragen om de rechterhand alleen voor de bediening te gebruikenSn0wblind schreef op donderdag 15 december 2011 @ 20:37:
Voor mij hielp vooral de gedachte om juist de lens als grip te gebruiken. Ik laat de camera gewoon in mijn linker hand rusten en hou de grip maar losjes vast om zo snel van instellingen etc kunnen veranderen.
Heb ook geen enkel probleem met de grip. Sterker nog: vind het wel prettig zo met een (naar verhouding) groot vlak om 'm rechts vast te houden en helemaal links de lens te bedienen. De lens heb ik toch al vast om te zoomen en/of focussen. Knoppen zitten voor mij ook op een logsiche plek in die zin dat ik ze blindelings, zonder nadenken kan vinden en bedienen.martijn_tje schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:27:
dd voor de balans en mogenlijkheid tot ontspannen vasthouden kan je de nex beter met links bij de lens dragen om de rechterhand alleen voor de bediening te gebruiken
Dit topic is gesloten.