Zij die weten, spreken niet; zij die spreken, weten niet.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Externe schijven aansluiten, ik sluit deze liever op firewire dan op usb aan!havana schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 08:06:
Domme vraag, wat moet een mens met een FireWire poort?
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Verwijderd
Omdat ik in maart weer ga beginnen met freelance werk, zal hij veel gebruikt worden. Ik denk toch wel minimaal 10 uur per dag. Is dat een probleem voor een laptop? Geen oververhitting? Hij zal vooral gebruikt worden voor Adobe CS en wat programmeer werk.
Een (wat betere) geluidskaart aan je computer hangen.havana schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 08:06:
Ik gebruik hem dagelijks ook ongeveer 10 uur, misschien zelfs meer, maar hier zijn er helemaal geen problemen. Alles staat non stop open, mail, office, photoshop, lightroom enz enz. Ik heb de late 15'' met I7, deze voldoet perfect aan mijn eisen.
Verwijderd
Ah mooi!Nismod schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 09:52:
@Maffioso
Ik gebruik hem dagelijks ook ongeveer 10 uur, misschien zelfs meer, maar hier zijn er helemaal geen problemen. Alles staat non stop open, mail, office, photoshop, lightroom enz enz. Ik heb de late 15'' met I7, deze voldoet perfect aan mijn eisen.
Verwijderd
Nou, hier heb je alvast bron 2: nieuws: 'Nieuwe MacBook Pro's combineren 8- tot 16GB-ssd met hdd'Whieee schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:22:
In principe worden geruchten hier niet besproken tenzij je er minstens 3 onafhankelijke bronnen voor hebt. Dit om te voorkomen dat de ervaringen/discussie topics overspoeld worden met allerlei geruchten omdat de geruchtensites denken dat er iets vernieuwd gaat worden. Bedenk ook dat de sites het wel eens mis kunnen hebben
als ik een euro zou krijgen voor elk "PowerBook G5 next Tuesday" gerucht, dan had ik allang een maxed out Mac Pro met een berg schermen gehad![]()
Domme vragen bestaan niet, maar beetje googlen had geen kwaad gekundhavana schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 08:06:
Firewire heeft wat voordelen over USB, even vergelijking tussen FW800 en USB 2:
Doorvoersnelheid is hoger van FW
FW is full-duplex
FW is stabieler
FW kan meer stroom leveren dan USB
Daarentegen is USB veel verder geïntegreerd, ieder computer heeft USB poorten, terwijl het aantal moederborden of laptops met FW (en zeker FW800) dun gezaaid is..
Ik gebruik FW voor mijn externe schijven, gaat sneller.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Nog één extra voordeel: FireWire gebruikt veel minder CPU, dus als je ook nog wat nuttigs doet met je computer, of meer doet met je bestanden dan ze alleen kopiëren van de ene naar de andere schijf, dan is FireWire in het voordeel.Pixeltje schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:09:
[...]
Domme vragen bestaan niet, maar beetje googlen had geen kwaad gekund
Firewire heeft wat voordelen over USB, even vergelijking tussen FW800 en USB 2:
Doorvoersnelheid is hoger van FW
FW is full-duplex
FW is stabieler
FW kan meer stroom leveren dan USB
Daarentegen is USB veel verder geïntegreerd, ieder computer heeft USB poorten, terwijl het aantal moederborden of laptops met FW (en zeker FW800) dun gezaaid is..
Ik gebruik FW voor mijn externe schijven, gaat sneller.
Hier stond achterhaalde informatie…
Andere vraag: als ik in Outlook (of een ander mailprogramma) een mailtje opstel en even snel terugklik naar Outlook zelf (om bijvoorbeeld een adres op te zoeken), dan ben ik mijn mail-window kwijt. Via F3 vind ik het window natuurlijk wel terug, maar is er een andere optie?
Dat is geen bron. BGR is hun bron, en daar heeft Macrumors het ook van.posttoast schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:07:
[...]
Nou, hier heb je alvast bron 2: nieuws: 'Nieuwe MacBook Pro's combineren 8- tot 16GB-ssd met hdd'
Dat is het probleem met de berichtgeving tegenwoordig, iedereen kopieert er op los, waardoor het niet makkelijk is het kaf van het koren te onderscheiden.
[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 22-02-2011 10:47 ]
Ja, dat snap ik ook wel. Vandaar de emoticon die zijn tong uit steekt.Jesse schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:38:
[...]
Dat is geen bron. BGR is hun bron, en daar heeft Macrumors het ook van.
Dat is het probleem met de berichtgeving tegenwoordig, iedereen kopieert er op los, waardoor het niet makkelijk is het kaf van het koren te onderscheiden.
Verwijderd
Hangt af van de drukte, maar reken op een levertijd van 2 tot 5 werkdagen, althans dat was 2 jaar geleden het geval met de nieuwe unibody's. Die drukte zal ook wel van de nieuwe spec's afhangen en de levertijd eventueel van je BTO.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:53:
Mochten de nieuwe MBP's donderdag al te bestellen zijn en je bestelt er meteen eentje, hoelang duurt het dan doorgaans tot je hem in huis hebt?
[ Voor 5% gewijzigd door Tijn89 op 22-02-2011 10:59 ]
ctrl-F3 doet hetzelfde, alleen dan voor applicatie-venstershavana schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:28:
Duidelijk
Andere vraag: als ik in Outlook (of een ander mailprogramma) een mailtje opstel en even snel terugklik naar Outlook zelf (om bijvoorbeeld een adres op te zoeken), dan ben ik mijn mail-window kwijt. Via F3 vind ik het window natuurlijk wel terug, maar is er een andere optie?
(moet je wel lenige vingers voor hebben overigens
[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 22-02-2011 11:01 ]
Die kende ik nog niet, thanks! Deze shortcut is vaak veel handiger dan "alleen" F3.Bosmonster schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:01:
ctrl-F3 doet hetzelfde, alleen dan voor applicatie-vensters
(moet je wel lenige vingers voor hebben overigens
PSN: Norfirin
Dat zou inderdaad een zeer subtiele hint zijn. Ik hoop het!swoutr schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:45:
Laatst is er op de apple site toch ook de menubalk aangepast naar zwart? Mischien ook wel een aanleiding naar de eventuele nieuwe zwarte kleur van de nieuwe macbook's
Sowieso schrijf je zo!
De menubalk is gewoon gelijkgetrokken met de zwart/grijze kleur van iOS-menu's.swoutr schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:45:
Laatst is er op de apple site toch ook de menubalk aangepast naar zwart? Mischien ook wel een aanleiding naar de eventuele nieuwe zwarte kleur van de nieuwe macbook's

Ik zou de donkergrijze MBP's ook wel mooi vinden hoor, dat niet
[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 22-02-2011 12:11 ]
De Macbook (Pro's / Airs e.d) krijgen een NFC chip. Dat icm een iPhone / iPad en dan iOS 5, is je toestel op je MBP plaatsen, en je kan je foto's e.d syncen.
Wat denken jullie.
In iOS heb je tegenwoordig ook een 'donker brushed metaal' als achtergrond e.d, bv bij de multitask bar, of in de folders e.d, misschien een hintBosmonster schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:07:
[...]
De menubalk is gewoon gelijkgetrokken met de zwart/grijze kleur van iOS-menu's.
[afbeelding]
Ik zou de donkergrijze MBP's ook wel mooi vinden hoor, dat niet
Of draaf ik nu te ver door
[ Voor 49% gewijzigd door ZpAz op 22-02-2011 12:14 ]
Enkel een serial nummer is voldoende voor garantie?
[ Voor 5% gewijzigd door Barre_Code op 22-02-2011 12:40 ]
En ik zei hetzelfde 17 februari al: Johnny in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - d..." dus misschien ben ik wel de bronJesse schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:38:
[...]
Dat is geen bron. BGR is hun bron, en daar heeft Macrumors het ook van.

Het ligt gewoon voor de hand omdat je op deze manier tegen geringe kosten toch een flinke prestatiewinst kan krijgen zonder nadelen die niet met een slim stukje software zijn te overkomen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Volgens mij begint het jaar standaard garantie al te lopen op het moment dat de laptop aangeschaft is.Barre_Code schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:39:
Ik heb een Macbook pro gekocht via Ebay. Maar ik vraag me af vanaf wanneer de garantie geld? Hij is niet geregistreerd nog (nog niet uit de doos geweest) en het lijkt me dus dat als ik hem registreer er 365 dagen garantie op zit.
Enkel een serial nummer is voldoende voor garantie?
Dit. Ook wel logisch, anders kun je hem gewoon gebruiken en een half jaar later "registreren"SMulTiE schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:08:
[...]
Volgens mij begint het jaar standaard garantie al te lopen op het moment dat de laptop aangeschaft is.
Probleem alleen is dat het aanpassingen in de installatie en in het OS benodigt. Apple kennende zal dit namelijk moeten verlopen op een manier zonder dat een gebruiker er meer dan een vinkje voor hoeft te zetten. En er is geen nieuwe OS X versie aangekondigd of iets in die trant bekend in de 10.6.7 beta.Johnny schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:06:
[...]
Het ligt gewoon voor de hand omdat je op deze manier tegen geringe kosten toch een flinke prestatiewinst kan krijgen zonder nadelen die niet met een slim stukje software zijn te overkomen.
[ Voor 50% gewijzigd door Bosmonster op 22-02-2011 13:19 ]
Volgens mij kwamen in het verleden OS updates vaak pas na de hardware-introductie, maar het kan ook softwarematig op een lager niveau worden gedaan. Het kan ook zo zijn dat Apple een kant en klare hybrid drive er in stopt waardoor er helemaal geen extra software nodig is.Bosmonster schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:16:
Probleem alleen is dat het aanpassingen in de installatie en in het OS benodigt. Apple kennende zal dit namelijk moeten verlopen op een manier zonder dat een gebruiker er meer dan een vinkje voor hoeft te zetten. En er is geen nieuwe OS X versie aangekondigd of iets in die trant bekend in de 10.6.7 beta.
[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 22-02-2011 13:43 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Als de optimalisatie gewoon op software niveau wordt afgehandeld, zoals bij een hybride HD, dan is meer ruimte op de SSD gewoon meer ruimte voor optimalisatie. De duurdere modellen zouden dan 16GB kunnen krijgen.Muthas schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:42:
Ik geloof er helemaal niks van. Als het dan toch waar zou zijn, en de SSD alleen voor het OS is, waarom dan nog zowel een 8GB als 16GB versie? Wat heb je dan aan die 8GB meer? Hartstikke onduidelijk, en dat is iets wat Apple juist niet wil met haar producten.
Dan zal het wel zoiets moeten worden ja en niet iets dat je daadwerkelijk bij de installatie al regelt. De berichtgeving is dan niet helemaal correct.Johnny schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:43:
[...]
Volgens mij kwamen in het verleden OS updates vaak pas na de hardware-introductie, maar het kan ook softwarematig op een lager niveau worden gedaan. Het kan ook zo zijn dat Apple een kant en klare hybrid drive er in stopt waardoor er helemaal geen extra software nodig is.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Oke, ja dat klinkt logisch. Dan geeft de reseller van Ebay dat dus door aan Apple ofzo? Ben nu bang dat als ik straks kijk ik nog maar een paar maanden hebSMulTiE schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:08:
[...]
Volgens mij begint het jaar standaard garantie al te lopen op het moment dat de laptop aangeschaft is.
Ik ben sinds kort in het bezit van een MacbookPro met een 500GB 7200rpm schijf. Nou is dit mijn eerste mac en zit ik momenteel even vast met de vraag, is het handig om te partitioneren?
In windows ben ik altijd gewend om een OS partitie te maken en een data partitie (films, documenten etc.) mocht ik het OS opnieuw installeren om welke reden dan ook dan heb ik altijd nog mijn data partitie met bestanden.
Nu heb ik wat gegoogled en weet ik dat je de userdirectory kan verplaatsen naar een andere partitie, maar is dit ook de normale werkwijze voor OSX om met partities te werken?
Want nu staat alles standaard op 1 grote partitie (500GB) maar mocht hij nou crashen of kernel panics of noem maar op, dan ben ik zeker al mijn data kwijt? (i.p.v. gewoon de osxpartitie leeggooien opnieuw installen, en klaar)
Alvast bedankt
Nee, dat is geen officiele reseller. Het gaat dus om de datum dat diegene hem gekocht heeft.Barre_Code schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:59:
[...]
Oke, ja dat klinkt logisch. Dan geeft de reseller van Ebay dat dus door aan Apple ofzo? Ben nu bang dat als ik straks kijk ik nog maar een paar maanden heb
Nee, partitioneren is over het algemeen niet heel gebruikelijk op een Mac en ook onnodig. Daar hebben ze backups voor uitgevonden. Een losse partitie gaat je sowieso niet helpen als er iets crasht, daarnaast crasht OS X niet zodat je HD kapot gaat of je OS kaput is.
Die Windows-gedachten moet je met Apple hardware- en software gewoon uit je hoofd zetten.
[ Voor 41% gewijzigd door Bosmonster op 22-02-2011 15:39 ]
Verwijderd
Daarnaast is er onderscheid tussen de fabrieksgarantie en consumentengarantie.
Als je de MBP van een bedrijf op ebay hebt gekocht, dan heb je volgens de Europese richtlijnen recht op twee jaar garantie na aankoop via de verkoper. Dat staat los van de fabrieksgarantie.
Bij Apple wordt voor de fabrieksgarantie gekeken naar de datum die gekoppeld is aan het serienummer. De verkoper kan je naar Apple sturen omdat de fabrieksgarantie soms gunstiger is dan wat de verkoper kan bieden. Direct afhandelen met Apple is vaak handiger dan je apparaat naar een webwinkel sturen waar het vervolgens door Apple wordt opgehaald en na de reparatie via de webwinkel weer naar jou wordt teruggestuurd.
Als de fabrieksgarantie is verlopen en de garantie volgens de Europese richtlijn is nog niet verstreken, dan is de verkoper verantwoordelijk voor het kosteloos repareren van je MBP als die kapot gaat en jij kunt aantonen dat die niet door jouw schuld kapot is gegaan.
Heb je het apparaat via ebay gekocht bij een particulier, dan heb je pech en geldt alleen de fabrieksgarantie, die dus al is ingegaan op het moment dat de oorspronkelijke koper hem kocht.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verwijderd
Zoals Bosmonster al zegt, partitioneren is overbodig in OS X.
Als je echt bang bent voor dataverlies, kun je overwegen een Time Capsule aan te schaffen, zodat je alles kunt terughalen, in Apple stijl.
En je kunt ook je Windows PC's op aansluiten, maar het terughalen van je bestanden is dan niet zo mooi.
Als je partities wilt maken, raad ik dat alleen aan bij een dual- of tripleboot met Windows en/of Linux.
Ik gebruikte mijn 500 GB schijf eerst ook ongepartitioneerd, maar ik ben toch blij dat ik dit veranderd heb. Als je je OS opnieuw wilt installeren is dit een stuk simpeler als alle data op een andere partitie staat. Bovendien draai ik zowel Windows 7 (120 GB partitie) als OS X (120 GB partitie) op mijn MacBook en is het hebben van een derde partitie van ~260 GB gewoon erg nuttig voor films, series en muziek. Maar ook voordat ik Windows erop had staan, had ik een 2de partitie voor data.Mr. S schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:31:
Beste Mensen,
Ik ben sinds kort in het bezit van een MacbookPro met een 500GB 7200rpm schijf. Nou is dit mijn eerste mac en zit ik momenteel even vast met de vraag, is het handig om te partitioneren?
In windows ben ik altijd gewend om een OS partitie te maken en een data partitie (films, documenten etc.) mocht ik het OS opnieuw installeren om welke reden dan ook dan heb ik altijd nog mijn data partitie met bestanden.
Nu heb ik wat gegoogled en weet ik dat je de userdirectory kan verplaatsen naar een andere partitie, maar is dit ook de normale werkwijze voor OSX om met partities te werken?
Want nu staat alles standaard op 1 grote partitie (500GB) maar mocht hij nou crashen of kernel panics of noem maar op, dan ben ik zeker al mijn data kwijt? (i.p.v. gewoon de osxpartitie leeggooien opnieuw installen, en klaar)
Alvast bedankt
Je moet zelf doen wat je prettig vind. Het mag volgens anderen misschien overbodig zijn in OS X (het is natuurlijk ook overbodig in Windows), maar ik vind het veel prettiger werken.
Ten eerste is het meer dan genoeg voor de echt essenstiele bestanden, maar zelfs al zet je maar 90% of 50% van de bestanden van het OS er op dan kan je nog steeds een grote snelheidswinst halen. Het is zelfs een voordeel om een deel op de harde schijf te houden, want dan kunnen ze parallel worden gelezen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:46:
Als het waar is hoop ik dat het om een hybride SSD/HDD schijf word want 8GB voor een OS lijkt me extreem weinig.
Waar het solid state geheugen precies zit; op het moederbord, een apart logic board of ingebouwd op een harde schijf hoeft helemaal niet uit te maken. Het is leuk om te weten maar in de praktijk boeit eigenlijk helemaal niet.
Ik heb zelf nog geen MacBook, maar inderdaad: het is toch veel handiger om een aparte partitie met je films/foto's e.d. te hebben? Anders moet je die iedere keer bij een herinstallatie (OK, dat komt vast niet vaak voor op een Mac, maar toch) ergens anders zetten en daarna weer terug kopieëren.tarlitz schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:10:
[...]
Ik gebruikte mijn 500 GB schijf eerst ook ongepartitioneerd, maar ik ben toch blij dat ik dit veranderd heb. Als je je OS opnieuw wilt installeren is dit een stuk simpeler als alle data op een andere partitie staat. Bovendien draai ik zowel Windows 7 (120 GB partitie) als OS X (120 GB partitie) op mijn MacBook en is het hebben van een derde partitie van ~260 GB gewoon erg nuttig voor films, series en muziek. Maar ook voordat ik Windows erop had staan, had ik een 2de partitie voor data.
Je moet zelf doen wat je prettig vind. Het mag volgens anderen misschien overbodig zijn in OS X (het is natuurlijk ook overbodig in Windows), maar ik vind het veel prettiger werken.
Moraal van het verhaal is denk ik vooral dat als je bestanden de moeite waard zijn om terug te zetten, je er ook wel een Time-Machine backup van maakt, die je dan direkt kan gebruiken om je data terug te zetten na een herinstallatie.posttoast schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:48:
[...]
Ik heb zelf nog geen MacBook, maar inderdaad: het is toch veel handiger om een aparte partitie met je films/foto's e.d. te hebben? Anders moet je die iedere keer bij een herinstallatie (OK, dat komt vast niet vaak voor op een Mac, maar toch) ergens anders zetten en daarna weer terug kopieëren.
Sorry, maar daar geloof ik niet zo in. Foto's en documenten OK. Maar een complete collectie MKV's? Nee. Op dit moment heb ik een erg goed backup-systeem (PC maakt iedere ochtend backup naar server hier in huis en die server maakt op zijn beurt iedere nacht een backup naar een offsite server), maar daar ga ik echt geen bestanden van het type "niet erg als ze weg zijn na een crash, maar als ik zelf opnieuw installeer houd ik ze toch liever wel" in meenemenJesse schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:51:
[...]
Moraal van het verhaal is denk ik vooral dat als je bestanden de moeite waard zijn om terug te zetten, je er ook wel een Time-Machine backup van maakt, die je dan direkt kan gebruiken om je data terug te zetten na een herinstallatie.
Dan is er altijd nog zoiets als een externe hardeschijf.posttoast schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:13:
[...]
Sorry, maar daar geloof ik niet zo in. Foto's en documenten OK. Maar een complete collectie MKV's? Nee. Op dit moment heb ik een erg goed backup-systeem (PC maakt iedere ochtend backup naar server hier in huis en die server maakt op zijn beurt iedere nacht een backup naar een offsite server), maar daar ga ik echt geen bestanden van het type "niet erg als ze weg zijn na een crash, maar als ik zelf opnieuw installeer houd ik ze toch liever wel" in meenemen
Hier stond achterhaalde informatie…
Wat ik op MacRumors terug kan vinden worden MBP's gewoonlijk in de ochtend lokale tijd Cupertino aangekondigd. 9u 's ochtends daar is 18u hier. Ik ben benieuwd of ze dan direct verkrijgbaar zijn in de APR's, in verband met koopavond.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Meestal zijn de officiëlle Apple stores eerst aan de beurt met de nieuwe producten. De APR's hier in Nederland moeten vaak een aantal dagen wachten.PWiddershoven schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:31:
Pfoe wordt wel spanned nu!
Wat ik op MacRumors terug kan vinden worden MBP's gewoonlijk in de ochtend lokale tijd Cupertino aangekondigd. 9u 's ochtends daar is 18u hier. Ik ben benieuwd of ze dan direct verkrijgbaar zijn in de APR's, in verband met koopavond.
Ga er maar niet van uit dat de nieuwe MBP's donderdag avond al te koop zijn in de winkels.
Verwijderd
En weet iemand eigenlijk hoe het zit met de update van de gewone Macbook, of die meestal vlak na de MBP volgt of kan dat nog wel een paar maanden duren? (ik begrijp dat het gissen is, maar ik hoop op een voorspelling naar aanleiding van eerdere releases)
De MBP update is langer geleden dan de MB update, het hoeft dus niet te betekenen dat beide op de zelfde dag geïntroduceerd worden. Over de gewone macbooks heb ik nog geen geruchten voorbij zien komen de afgelopen tijd, het zal dus nog even wachten zijn hierop, of MB verdwijnt omdat er al twee 13" opties zijn (de MBA en de MBP).CaptainCharisma schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:11:
Hoe is dit de vorige keren gegaan dan? Waren ze de volgende dag wel gewoon op te halen? En als je ze donderdag meteen op internet zou bestellen, dan heb je 'm zeker pas na het weekend binnen?
En weet iemand eigenlijk hoe het zit met de update van de gewone Macbook, of die meestal vlak na de MBP volgt of kan dat nog wel een paar maanden duren? (ik begrijp dat het gissen is, maar ik hoop op een voorspelling naar aanleiding van eerdere releases)
Als ze donderdag gelanceerd worden, dan is dat pas in de avond in Nederland. Wanneer je ze dan direct bestelt worden ze in het meest gunstige geval op vrijdag verzonden waardoor je ze toch pas maandag/dinsdag binnen zult krijgen. Komend weekend hoef je in ieder geval nog niet op je MBP te rekenen. (via internet)CaptainCharisma schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:11:
Hoe is dit de vorige keren gegaan dan? Waren ze de volgende dag wel gewoon op te halen? En als je ze donderdag meteen op internet zou bestellen, dan heb je 'm zeker pas na het weekend binnen?
Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!
In de 13" zou dan een i3 zitten is dat dan wel een SandyBridge?- no more white MacBook (Apple goes back to two lines of 13" inchers)
- 16 GB SSD mSATA drives on all models to store the system
- Core i3 and third USB port on the 13" model
- Matte screen option on the higher-end 13"
- Option to replace the SuperDrive with a SSD on the 15 and 17" models
- HD screens on all models : 1440x900 on the 13", 1680x1050 on the 15"
- 200 to 300 grams lighter : 1.8 kg for the 13", 2.3 kg for the 15", 2.65 kg for the 17"
- Better battery life : 12 hours on the 13", 10 hours on the 15"
- 8 GB of RAM on the 17"
Vind t wel spannend m'n eerste Mac!
stomme iPhone maakt van i3 K3
This is the Way.
MacRumors heeft dat van de Franse website MacGeneration, die geen onverdienstelijke staat van dienst heeft wat betreft Apple-geruchten. En ja, Sandy Bridge is er ook als i3. Interessanter is misschien nog wel dat Intel Light Peak aanstaande donderdag zal introduceren. Dat tezamen met de NDA en het embargo op MacBook Pro-leveringen zou wel eens kunnen betekenen dat de nieuwe MBP's inderdaad met Light Peak zijn uitgerust.NoTimeRemains schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 01:19:
MacRumors zegt iets van de specificaties te weten, http://www.macrumors.com/...r-battery-new-technology/
In de 13" zou dan een i3 zitten is dat dan wel een SandyBridge?
Vind t wel spannend m'n eerste Mac!
stomme iPhone maakt van i3 K3
MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB
Kopen of bestellen bij de Saturn deze week met (bijna 15 procent) korting zou helemaal leuk zijn....Rivanov schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:23:
[...]
Als ze donderdag gelanceerd worden, dan is dat pas in de avond in Nederland. Wanneer je ze dan direct bestelt worden ze in het meest gunstige geval op vrijdag verzonden waardoor je ze toch pas maandag/dinsdag binnen zult krijgen. Komend weekend hoef je in ieder geval nog niet op je MBP te rekenen. (via internet)
http://www.saturn.nl/mcs/...52.html?navigationId=home
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat zou inderdaad heel mooi zijn. Ga ik hem wel meteen daar bestellen mocht de aanbieding nog gelden.Fiber schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 02:51:
[...]
Kopen of bestellen bij de Saturn deze week met (bijna 15 procent) korting zou helemaal leuk zijn....![]()
http://www.saturn.nl/mcs/...52.html?navigationId=home
(nog) niet helaas; er zit nog een distributeur tussen.Fiber schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:59:
[...]
Geen verzegelde dozen binnen gehad met 'don't open before 24-02-2011 24:00 GMT' erop oid?
Voor mensen die meer info willen
LightPeak demo
LiquidMetal demo
LiquidMetal toepassing
Verwijderd
http://www.macrumors.com/...r-battery-new-technology/
Ik hoop wel dat je bij de 13" ook de HDD kunt vervangen voor een SSD
Dat kan nu ook al..Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:34:
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Het valt me op dat er steeds meer geruchten komen dat de macbook pro morgen wordt gereleased... ben benieuwd of iedereen gelijk heeft.
Kan iemand trouwens aangeven of deze vanaf morgen ook al te koop zal zijn in Nederland, bij een Ivizi of Media Markt ofzo?
Kijk eens een paar posts boven jeVerwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:34:
Nieuwe Specs uitgelekt voor nieuwe MacBook Pro??
http://www.macrumors.com/...r-battery-new-technology/
Volgens mij was dat al bijna geen gerucht meer, maar zo goed als zeker. Intel kondigt ook Light Peak aan morgen, dus dat zal ook geen toeval zijn. Apple is altijd al nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van Light Peak en alle demo's van Intel gebeurde op Macs.Het valt me op dat er steeds meer geruchten komen dat de macbook pro morgen wordt gereleased... ben benieuwd of iedereen gelijk heeft.
[ Voor 35% gewijzigd door Bosmonster op 23-02-2011 11:54 ]
Ik las net op macrumors bij de reacties, dat Light Peak waarschijnlijk Thunderbolt gaat heten. Zie http://forums.macrumors.c...ead.php?t=1100760&page=38Bosmonster schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:53:
[...]
Kijk eens een paar posts boven je
[...]
Volgens mij was dat al bijna geen gerucht meer, maar zo goed als zeker. Intel kondigt ook Light Peak aan morgen, dus dat zal ook geen toeval zijn. Apple is altijd al nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van Light Peak en alle demo's van Intel gebeurde op Macs.
Maar ook dit is maar een gerucht

[ Voor 7% gewijzigd door MitchellOnline op 23-02-2011 12:06 ]
Ze hebben een doos gevonden waar het op vermeld staat. Zie http://www.fscklog.com/20...hunderbolt-anschluss.html
edit: het gaat hierboven trouwens om het 13-inch model. Onbekend is of dit de goedkopere of duurdere versie is
[ Voor 15% gewijzigd door MitchellOnline op 23-02-2011 12:10 ]
thunderbolt wat een naam trouwens...

[ Voor 24% gewijzigd door Tijn89 op 23-02-2011 12:14 ]
Jammer an de Intel HD, misschien in het top model wel een discrete videokaart erbij?
Zojuist trouwens mijn 15" mbp weer open gehad, ik had nadat ik me SSD er in had gezet een raar irritant gepiep als de mbp op 1/3 vanaf de voorkant ergens op leunde (geen 100% vlakke eet tafel hier)... Voor het er in zetten was dit niet zo,
Na even te hebben gekeken aan de binnenzijde vd mbp tot de conclusie gekomen dat het de "ondersteunings" punten zijn voor de bottomplate, die kunnen een klein beetje vrij bewegen, net genoeg om niet goed te zitten dus als je niet oplet
Het is dus gefixed nu :)! Heerlijk stil weer
[ Voor 54% gewijzigd door Pat-Juh op 23-02-2011 12:16 ]
Mijn mbp 13" kwam uit december, hoogste bod was 825 euro.MitchellOnline schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:17:
Wat zou een macbook pro 13 inch, goedkopere model, 1 maand oud nog waard zijn nu?
Als ik iets in de adres-bar typ, dan ging hij bij google chrome en firefox direct naar google om dit op te zoeken, nu bij Safari probeert hij eerst dit als url en dan geeft hij je "kan server niet vinden".
Is er een plugin om dit voor elkaar te krijgen? Ik weet dat er naast de adresbalk een google search balk staat maar persoonlijk vind ik het handiger als dit in de adresbalk ook kan, omdat wanneer ik dan soms "tweakers" intyp, hij direct naar tweakers.net gaat.
Niet alles klopt, het zijn allemaal geruchten. Hou de Apple store in de gaten, dan weet je het helemaal zekerHassoow93 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:18:
op die foto staat 2,04 kg, maar de apple zou het tog omlaag halen naar 1,8 kg?
superdrive is een fail
Hopelijk zijn er BTO opties om dit te veranderen.... anders skip ik ook deze lichting weer.
Ja rumors... etc
[ Voor 6% gewijzigd door lowfi op 23-02-2011 12:28 ]
Resolutie kan je niet veranderen maar je kan toch gewoon een Optibay er in kwakken als "BTO" aftermarket...lowfi schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:27:
resolutie is een fail
superdrive is een fail
Hopelijk zijn er BTO opties om dit te veranderen.... anders skip ik ook deze lichting weer.
Ja rumors... etc
Ik vind het jammer dat er geen goede optie is voor de drive die je dan overhoudt... er zijn geen mooie/stevige slot-loading opties voor externe drives, alleen maar tray-loading :(!
Misschien verhogen ze de resolutie niet omdat de gat met de 15" dan wel erg klein wordt.
Wel leuk dat er Lightpeak op zit, alleen geen flauw idee wat ik er nu mee moet doen, maargoed.
Ik vermoed zelf dat dit de low-end versie is en dat de high-end 13" misschien wel beschikt over een grafische kaart van Nvidia en een SSDkx22 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:30:
Dat plaatje van fscklog lijkt me wel de real deal. Of iemand is zeer slecht in het bedenken van specs of dit is de echte. Ik denk dat het de echte is. Apple heeft ons (mij) wel vaker teleurgesteld met de specs. Een i5 is super, maar een Intel HD3000 en zelfde resolutie is gewoon zielig.
Misschien verhogen ze de resolutie niet omdat de gat met de 15" dan wel erg klein wordt.
Wel leuk dat er Lightpeak op zit, alleen geen flauw idee wat ik er nu mee moet doen, maargoed.
Ja ik kan dat ook zelf doen. Het is gewoon al een hele lange tijd zo dat apple aldoor "net" niet met een laptop komt die aansluit op mijn wensen. Een 13" air komt in de buurt maar daar zit weer een hopeloos oude cpu in.Pat-Juh schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:30:
[...]
Resolutie kan je niet veranderen maar je kan toch gewoon een Optibay er in kwakken als "BTO" aftermarket...
Ik vind het jammer dat er geen goede optie is voor de drive die je dan overhoudt... er zijn geen mooie/stevige slot-loading opties voor externe drives, alleen maar tray-loading :(!
Andere merken kunnen het ook (sony bv). Lightpeak kan me verder gestolen worden
In het midden de oude (n/a) en (zh/a)
http://twitpic.com/42v9pa
Verwijderd
De geruchten klinken me nu prima in de oren maar, af en toe een potje C&C3 of COD moet toch wel kunnen hoop ik.
Dan moet je toch maar eens kijken naar de Sony bijvoorbeeld. De Z-serie is een hele mooie laptop met hele mooie specs (waar Apple momenteel geen antwoord op heeft) , alleen komt een windows laptop er bij mij niet meer in.lowfi schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:39:
[...]
Ja ik kan dat ook zelf doen. Het is gewoon al een hele lange tijd zo dat apple aldoor "net" niet met een laptop komt die aansluit op mijn wensen. Een 13" air komt in de buurt maar daar zit weer een hopeloos oude cpu in.
Andere merken kunnen het ook (sony bv). Lightpeak kan me verder gestolen worden
"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam
Verwijderd
Is een Mac niet juist net zeer geschikt voor beeldbewerking? Maar ik zou even wachten tot de nieuwe specs officieel bekend worden gemaakt. Ga er maar vanuit dat het prima kanVerwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:03:
Ben van plan er ook eentje te kopen. Een 15 inch. Zal mijn eerste mac zijn. Nu een vraagje, kan je er zonder al te veel problemen 1080p video's mee bewerken ?
of we hier ooit iets aan gaan hebben?!
Twijfel(/hoop) over de echtheid
[ Voor 42% gewijzigd door Tijn89 op 23-02-2011 13:22 ]

If that's all :P! Iedereen hoopt op een spectaculaire aanpassing aan het design :P! Zal wel 2012 worden
Ja, net nu iedereen geinvesteerd heeft in adapters enzo...Pat-Juh schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:23:
Oftewel een "vernieuwde versie vd Mini Displayort? En wat is dat "stipje" op de linker USB-port?
If that's all :P! Iedereen hoopt op een spectaculaire aanpassing aan het design :P! Zal wel 2012 worden.
Nieuw design zal ook wel snel zijn. Vorige macbook pro design ging ook 5 jaar mee. Denk dat ze nu bezig zijn met testen met liquid metal en dat misschien over 2 jaar zien in nieuwe producten. Eigenlijk beetje zelfde verhaal als met de introductie van de iPad. We hopen op meer, maar krijgen eigenlijk het te verwachten, wat dan een beetje tegenvalt.
Eerste Macbook Pro kwam begin 2006 uit en eind 2008 kwamen de unibody's, dus dat is nog geen 3 jaar.Tijn89 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:28:
[...]
Vorige macbook pro design ging ook 5 jaar mee.
edit:
Spuit 11
Marketing en financieel gezien zal het ook niet slim zijn om nu al met liquid metal behuizingen te komen. De unibody's doen het nog goed en ze hebben daar destijds behoorlijk in geinvesteerd. Eerst dat terugverdienen en dan rustig is kijken wat de markt doet (kopieren).
[ Voor 66% gewijzigd door Tijn89 op 23-02-2011 13:50 ]
Hmm, ik dacht dat Light Peak/Thunderbolt van het bestaande USB formaat uit zou gaan? Lekker verwarrend overigens dat ze voor Thunderbolt het universele symbool voor power/stroom gaan gebruiken. Hoeveel leken zullen daar een adapter in proberen te krijgen?MitchellOnline schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:19:
Even een nieuwe update, de thunderbolt poort:
[afbeelding]
Mac of niet, 1080P bewerken met een core2duo is niet aan te raden, i3 ook niet. Dit is dan wel mijn persoonlijke meningMitchellOnline schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:04:
[...]
Is een Mac niet juist net zeer geschikt voor beeldbewerking? Maar ik zou even wachten tot de nieuwe specs officieel bekend worden gemaakt. Ga er maar vanuit dat het prima kan
'lightpeak' over die display port kan mischien wel slim zijn; je sluit dan enkel die mini-displayport aan voor je Cinema Display en die usb-poorten van dat display werken dan ook gelijk over die poort. Scheelt weer een aparte usb-kabel
Vuiltje op de lensPat-Juh schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:13:
Valt niemand die gekke "stip" op in de linker USB poort?
Ik geloof er niks van om eerlijk te zijn, maar je weet maar nooit hè
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Waar geloof je niets van? Van die foto?Darkstar schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:16:
[...]
Vuiltje op de lens![]()
Ik geloof er niks van om eerlijk te zijn, maar je weet maar nooit hè
Ik vind het allemaal wel leuk hoor. Dit wordt mijn eerste Mac en het is ook de eerste keer dat ik al die geruchten wat nauwer volg. Toch wel erg grappig om te zien wat er allemaal voorbij komt. Die hele geruchtenmachine maakt Apple toch wel redelijk uniek, ik zie dit niet gebeuren met een willekeurig andere notebookmerk.
Dit topic is gesloten.