Femme schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 20:32:
[...]
De toepassing van CNC-machines in de productie van de MacBook Pro en MacBook Air gaat natuurlijk wel wat verder dan het frezen van eenvoudige vormen. Het innovatieve van de behuizing van de MBP en MBA is dat Apple het aantal onderdelen sterk heeft weten te reduceren (namelijk tot drie delen: de body, de afdekplaat van de body aan de onderkant en de achterkant/rand van het beeldscherm). De onderdelen die overbleven verzorgen veel functionaliteit. In de documentaire Objectified vertelt Jonathan Ive dat hij en zijn team veel tijd hebben besteed aan het uitvogelen van het productieproces en het bedenken van bevestigingspunten.
[
video]
Geniaal filmpje, die ik als industrieel product ontwerper ook al vaak heb gezien. Maar zoals Jon zelf ook zegt, is het frezen niet zo moeilijk (en dat zijn eigenlijk wel eenvoudige vormen, maar met moeilijke heeft een frees geen probleem, kwestie van programmeren). Maar is het product onder de vrees 'bevestigen' lastig. Hierbij wil je namelijk het product niet beschadigen, maar moet je wel op moeilijke plekken komen of plekken die je normaal gebruik voor de inklemming.
Overigens is het ontwerp niet perfect, dat kan ook niet, je doet altijd concessies. Zo is aluminium als materiaal ideaal geschikt voor de gekozen bewerking (frezen en lasersnijden). Maar voor het eindresultaat (een dunne laptop) zijn andere metalen die 'minder zacht' zijn dan aluminium meer geschikt.
Je moet ook niet vergeten dat het het elemineren van onderdelen (dus door meer functies in 1 onderdeel te stoppen) ook kosten besparend kan zijn. Waarschijnlijk is dit aluminium unibody wat gemaakt wordt door apple geperfectioneerde frees-proces uiteindelijk goedkoper dan bijvoorbeeld het powerbook g4 ontwerp. En dat is dus het geen waar ze bij de designafdeling van apple dus erg goed in zijn; productieprocessen perfectioneren. In het begin door automatisering op de werkvloer en nu ook door meer functies in minder onderdelen te stoppen.
Zoals al eerder aangegeven, een product is een eindresultaat en het meeste werk is niet zichtbaar daarin. Die vind je in de prullenbak, de ideeen die het uiteindelijk niet redden. Een product heeft mede daardoor zoveel lagen en er zijn meestal veel en goede redenen waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Wat is het toch een prachtvak: industrieel ontwerpen
De benchmarks vallen mij overigens nog niet tegen...
Mijn macbook pro 15" (late 2008) met de 2.4 ghz processor haalt een score van 3252

Als ik die getallen vergelijk gaat het toch weer kriebelen...