Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 22:45
net even langs saturn geweest(zuidplein Rotterdam, maar mensen let op nieuwe modellen vallen niet onder de korting. En bto is niet mogelijk bij hun te bestellen!

[ Voor 34% gewijzigd door stftweaker op 25-02-2011 18:19 ]

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:17
THE_BASE schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 18:16:
Ik zit nog even met het volgende:

Voor iemand die internet, mailt, muziek luistert en msn't/skypt. Is de 13" toch wel voldoende toch?

Ik wil iets draagbaars en betaalbaars. Heb nu een iMac 20", maar wil ook op de bank lekker internetten. Heb een iPad gehad, maar dat was het niet voor me.

Nu ik die 13" besteld heb, begin ik ineens te twijfelen of het niet te klein is. Heb er even geen beeld van. :P
Voor die taken is die prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
17" is erg groot om mee te nemen. Heb ongeveer een jaar een 17" acer laptop heen en weer naar school genomen, en dat vond ik inderdaad te zwaar. Hij paste niet in een eastpak tas, dus had al een grotere tas nodig. Nu heb ik ruim een jaar een 13" macbook (witte) en die bevalt me super! Heel fijn ding om mee te nemen. Alleen het beperkt je erg aan het schermformaat (vooral bij grafische toepassingen. Daarom heb ik thuis een 23" scherm staan. Maar aangezien ik binnen zeer kort op kamers ga wil ik nu een 15" macbook pro gaan kopen met hi res scherm. Is toch nog lekker portable, en ook lekker krachtig, en een mooie resolutie om op te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 17:05
stftweaker schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 18:17:
net even langs saturn geweest(zuidplein Rotterdam, maar mensen let op nieuwe modellen vallen niet onder de korting. En bto is niet mogelijk bij hun te bestellen!
Erg jammer zat er zo op te wachten. Nog nergens anders behalve Bergen op Zoom waar er een aanbieding is voor deze nieuwe generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Weet iemand hoe snel hij bij de iFactor binnen is als ik hem vanavond zou bestellen? Ik kom zelf uit Bergen op Zoom, dus zou er zo 'even' langs kunnen gaan. Via surfspot is ook wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:25
Eerste post vanaf (een) macbookpro.

Gekozen voor de 13" instap. Reden: internet, word, excel, lichte video- fotobewerking. Leek me meer dan voldoende. Hoewel de eerste tests van de 15" wel indrukwekkend zijn.

Tot nu toe, niets meer dan lof voor de gebruikersinterface. Nog nooit eerder met OS X gewerkt.

Dingen die opvallen:
- snelheid van installaties (Synology Assistant was echt in a blink of an eye geinstalleerd)
- trackpad, wat een genot (je leest erover, je hebt een iPhone en toch valt het op hoe fijn het werkt)
- Time machine, hoe simpel kan het zijn...

Bij deze ook even een bedankje voor alle discussies / opmerkingen / posts van iedereen hier. Ik was een geboeide lezer :)

Voor de toekomst komt er wel een SSD, maar voor nu is de standaard HDD even voldoende. En een Thunderbolt (naam zal nog even wennen zijn) naar HDMI adapter.

En nu door met de goeie programma's vinden om alle functionaliteiten te hebben die ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
m4yall schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 19:47:
Eerste post vanaf (een) macbookpro.

Gekozen voor de 13" instap. Reden: internet, word, excel, lichte video- fotobewerking. Leek me meer dan voldoende. Hoewel de eerste tests van de 15" wel indrukwekkend zijn.
Wat vind je van de grootte van het scherm?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
THE_BASE schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 19:56:
[...]

Wat vind je van de grootte van het scherm?
Hiervoor had ik een 15,4" Sony Vaio laptop.

13" valt me alles mee eigenlijk. Het lijkt niet eens echt kleiner. Als je de laptops naast elkaar zet is er wel een verschil maar voor de dingen waarvoor ik de MBP gebruik is het scherm groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

word een macbook pro nu echt zo warm, als op veel sites gesuggereerd word, zodat je hem zelfs niet op de schoot kunt nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

opdiefiets schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:40:
reactie op tc982:

Op zich is de toepassing van een CNC machine voor het frezen van een blok aluminium niet echt innovatief. Aan het ontwerpen van een goede spuitgietmal, met kunstofproducten die voldoen aan lage toleranties, gaat aardig wat doorrekenen aan vooraf.
De toepassing van CNC-machines in de productie van de MacBook Pro en MacBook Air gaat natuurlijk wel wat verder dan het frezen van eenvoudige vormen. Het innovatieve van de behuizing van de MBP en MBA is dat Apple het aantal onderdelen sterk heeft weten te reduceren (namelijk tot drie delen: de body, de afdekplaat van de body aan de onderkant en de achterkant/rand van het beeldscherm). De onderdelen die overbleven verzorgen veel functionaliteit. In de documentaire Objectified vertelt Jonathan Ive dat hij en zijn team veel tijd hebben besteed aan het uitvogelen van het productieproces en het bedenken van bevestigingspunten.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=t0fe800C2CU]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:26
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 20:04:
word een macbook pro nu echt zo warm, als op veel sites gesuggereerd word, zodat je hem zelfs niet op de schoot kunt nemen?
Mijn MacbookPro (v 5.1) wordt na een tijdje aardig warm en is dan niet meer op schoot te gebruiken. Als je flash video afspeelt, smelt die bijna weg bij standaard 2000 RPM. Als ik de fans harder zet naar ongeveer 4000 RPM scheelt dat al aardig wat.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 18:16:
Ik zit nog even met het volgende:

Voor iemand die internet, mailt, muziek luistert en msn't/skypt. Is de 13" toch wel voldoende toch?

Ik wil iets draagbaars en betaalbaars. Heb nu een iMac 20", maar wil ook op de bank lekker internetten. Heb een iPad gehad, maar dat was het niet voor me.

Nu ik die 13" besteld heb, begin ik ineens te twijfelen of het niet te klein is. Heb er even geen beeld van. :P
13" is perfect daarvoor :) Ik heb er geen spijt van in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh64
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-01-2024

Josh64

iOS aangedreven

Ik ben van plan om in september de high-end 15" te kopen met hi-res glossy scherm. Ik zal hem zelf naar 8GB updaten maar twijfel (nu al) tussen de 2.2 en 2.3 GHz i7's. Maakt dat echt veel verschil uit, 2.2 en 2.3? Ik zal de MBP voornamelijk voor mijn studie gebruiken waar veel video editing bij komt kijken en de gehele Adobe CS5 suite mag gaan zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
September? Misschien ko t er tussendoor weer een update, daar zou ik me nu dus nog niet druk over maken ;)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
De 13-inch modellen die nu uit zijn gekomen zijn wel geschikt voor meer dan dat. Ik zag vandaag nog stats waarin (uiteraard van die reken tests) de 13-inch hetzelfde presteerde als een top-end 15-inch van vorig jaar. Alleen daarom zou ik mijn 15-inch best willen omruilen, ware het niet dat ik voor een desktop ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Josh64 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 21:30:
Ik ben van plan om in september de high-end 15" te kopen met hi-res glossy scherm. Ik zal hem zelf naar 8GB updaten maar twijfel (nu al) tussen de 2.2 en 2.3 GHz i7's. Maakt dat echt veel verschil uit, 2.2 en 2.3? Ik zal de MBP voornamelijk voor mijn studie gebruiken waar veel video editing bij komt kijken en de gehele Adobe CS5 suite mag gaan zweten.
Het maakt niet ontzettend veel uit. Naast de 100 MHz winst heb je een 2MB grotere L3-cache (heeft de IGP hier baat bij?), maar dit verschil is maar marginaal. Zeker als je je bedenkt dat die upgrade 250 euro kost!

Voor dat bedrag kan je beter een SSD in je MacBook plaatsen, eventueel extra RAM. Daar zul je veel meer profijt van hebben, de CS5-suite slurpt werkgeheugen en een SSD als werkschijf zal Photoshop een stuk sneller laten lopen t.o.v. een 100 MHz snellere processor.

[ Voor 8% gewijzigd door tobiasvs op 25-02-2011 21:59 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-02 13:28
Ik ben zwaar aan het twijfelen om mijn Macbook Pro 17 inch (2009) in te ruilen met een gewone Macbook (die witte) en de standaard Imac. Makkelijker om macbook mee te nemen fcourse en dan heb ik imac, die sterker is dan mijn macbook voor thuis te werken.

Iemand die weet wat ik ong nog zou kunnen krijgen voor mijn 17 inch? Zit nog apple care bij en is nog altijd in goeie staat, onlangs nieuwe oplader gehad omdat vorige brak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Schimon schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:07:
Ik ben zwaar aan het twijfelen om mijn Macbook Pro 17 inch (2009) in te ruilen met een gewone Macbook (die witte) en de standaard Imac. Makkelijker om macbook mee te nemen fcourse en dan heb ik imac, die sterker is dan mijn macbook voor thuis te werken.

Iemand die weet wat ik ong nog zou kunnen krijgen voor mijn 17 inch? Zit nog apple care bij en is nog altijd in goeie staat, onlangs nieuwe oplader gehad omdat vorige brak was.
http://www.mac2sell.net/ , stap voor stap invullen en je hebt je waarde.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
tobiasvs schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 21:58:
[...]

Het maakt niet ontzettend veel uit. Naast de 100 MHz winst heb je een 2MB grotere L3-cache (heeft de IGP hier baat bij?), maar dit verschil is maar marginaal. Zeker als je je bedenkt dat die upgrade 250 euro kost!

Voor dat bedrag kan je beter een SSD in je MacBook plaatsen, eventueel extra RAM. Daar zul je veel meer profijt van hebben, de CS5-suite slurpt werkgeheugen en een SSD als werkschijf zal Photoshop een stuk sneller laten lopen t.o.v. een 100 MHz snellere processor.
Wat betreft extra RAM, wat is nu eigenlijk de consensus: die €200 betalen voor 8GB of zelf een upgrade-kitje kopen? Ik vind €200 best fors voor 4GB meer eigenlijk...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zelf kopen, het geheugen is hetzelfde en zelf geheugen erin prikken kost je 5 minuten werk (incl online bestellen). Reken maar om, zou je een dealer 125 euro betalen voor 5 minuten werk? Zou je jezelf met 5 minuten niet graag 125 euro willen besparen? Waarom zou je Apple spekken voor hun geheugenprijzen?

Apple is verschrikkelijk duur voor geheugenupgrades.
Josh64 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 21:30:
Ik zal hem zelf naar 8GB updaten maar twijfel (nu al) tussen de 2.2 en 2.3 GHz i7's. Maakt dat echt veel verschil uit, 2.2 en 2.3?
De 2.2 GHz CPU is medio maart 2013 afgeschreven en de 2.3 GHz CPU is in April 2013 afgeschreven. Allebei overigens door een 3.6 GHz hexacore3. Het is maar net of die 250 euro je die 5% extra CPU-snelheid oplevert. Het is niet dat 10% meer betalen voor de totale laptop je 10% meer laptop oplevert (meer dan de 5% CPU dus).

[ Voor 44% gewijzigd door Delerium op 25-02-2011 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
Delerium schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:27:
Zelf kopen, het geheugen is hetzelfde en zelf geheugen erin prikken kost je 5 minuten werk (incl online bestellen). Reken maar om, zou je een dealer 125 euro betalen voor 5 minuten werk? Zou je jezelf met 5 minuten niet graag 125 euro willen besparen? Waarom zou je Apple spekken voor hun geheugenprijzen?

OK helder, maar welk geheugen moet men dan precies hebben? Ik meen me te herinneren dat het altijd Kingstongeheugen was, maar ik zie hier geen 2x4 kitje tussen staan: http://tweakers.net/price...jVJycX5Tqm1ihZGUK44BkDGoB

[ Voor 16% gewijzigd door posttoast op 25-02-2011 23:35 . Reden: Quote geknipt ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Paar pagina's terug stond deze link: http://simmcity.nl/apple/...66k28g-0740617151398.html

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
Ah sorry, het topic gaat zo hard, ik heb er overheen gelezen. Maarre: is dat geheugen niet trager dan het geheugen dat Apple levert? 1066 vs 1333...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tip voor de mensen die nog een nieuwe MBP zoeken: Saturn Tilburg heeft nog drie (zware) 13" en de lichte 15" liggen :)
Helaas uitgesloten van de 15%-actie...

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Delerium schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:27:
Geldt ook voor SSD! Als je toch geheugen plaatst, overweeg dan ook direct een SSD, de boel ligt immers toch open. Toen ik mijn 15" MBP kocht heb ik direct een 128 GB Vertex 2 + 8 GB geheugen geplaatst.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassoow93
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 21:51
ik heb gehoord dat er een keuze hebt om na je levering met je visa/mastercard kan betalen?d Dan hebben ze volledig recht als je het niet betaald het automatisch eraf wordt geschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Nu ben ik van plan de nieuwe macbook pro te kopen alleen zit ik met de volgende vraag. Als ik zelf de hdd vervang vervalt dan ook de garantie? Nu heb ik gelezen over de OptiBay. zit deze erbij of moet je deze aanschaffen of kan deze helemaal niet gebruikt worden? Mocht ik kiezen voor plaatsen van een ssd in de optibay, kan de optibay de snelheid ervan dan wel aan? (sorry ben windows minded ;))

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:56
Femme schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 20:32:
[...]

De toepassing van CNC-machines in de productie van de MacBook Pro en MacBook Air gaat natuurlijk wel wat verder dan het frezen van eenvoudige vormen. Het innovatieve van de behuizing van de MBP en MBA is dat Apple het aantal onderdelen sterk heeft weten te reduceren (namelijk tot drie delen: de body, de afdekplaat van de body aan de onderkant en de achterkant/rand van het beeldscherm). De onderdelen die overbleven verzorgen veel functionaliteit. In de documentaire Objectified vertelt Jonathan Ive dat hij en zijn team veel tijd hebben besteed aan het uitvogelen van het productieproces en het bedenken van bevestigingspunten.

[video]
Geniaal filmpje, die ik als industrieel product ontwerper ook al vaak heb gezien. Maar zoals Jon zelf ook zegt, is het frezen niet zo moeilijk (en dat zijn eigenlijk wel eenvoudige vormen, maar met moeilijke heeft een frees geen probleem, kwestie van programmeren). Maar is het product onder de vrees 'bevestigen' lastig. Hierbij wil je namelijk het product niet beschadigen, maar moet je wel op moeilijke plekken komen of plekken die je normaal gebruik voor de inklemming.
Overigens is het ontwerp niet perfect, dat kan ook niet, je doet altijd concessies. Zo is aluminium als materiaal ideaal geschikt voor de gekozen bewerking (frezen en lasersnijden). Maar voor het eindresultaat (een dunne laptop) zijn andere metalen die 'minder zacht' zijn dan aluminium meer geschikt.
Je moet ook niet vergeten dat het het elemineren van onderdelen (dus door meer functies in 1 onderdeel te stoppen) ook kosten besparend kan zijn. Waarschijnlijk is dit aluminium unibody wat gemaakt wordt door apple geperfectioneerde frees-proces uiteindelijk goedkoper dan bijvoorbeeld het powerbook g4 ontwerp. En dat is dus het geen waar ze bij de designafdeling van apple dus erg goed in zijn; productieprocessen perfectioneren. In het begin door automatisering op de werkvloer en nu ook door meer functies in minder onderdelen te stoppen.
Zoals al eerder aangegeven, een product is een eindresultaat en het meeste werk is niet zichtbaar daarin. Die vind je in de prullenbak, de ideeen die het uiteindelijk niet redden. Een product heeft mede daardoor zoveel lagen en er zijn meestal veel en goede redenen waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Wat is het toch een prachtvak: industrieel ontwerpen :)

De benchmarks vallen mij overigens nog niet tegen...
Mijn macbook pro 15" (late 2008) met de 2.4 ghz processor haalt een score van 3252
Afbeeldingslocatie: http://images.macrumors.com/article/2011/02/25/033949-mbp2011c.jpg
Als ik die getallen vergelijk gaat het toch weer kriebelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:44:
Ah sorry, het topic gaat zo hard, ik heb er overheen gelezen. Maarre: is dat geheugen niet trager dan het geheugen dat Apple levert? 1066 vs 1333...
Ik denk dat je eerder een van deze moet nemen:

http://tweakers.net/price...2598;258896;258876;268483

Precies om de reden wat jij terecht aangeeft: het is voortaan 1333 ipv 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Tijn89 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 01:22:
[...]
De benchmarks vallen mij overigens nog niet tegen...
Mijn macbook pro 15" (late 2008) met de 2.4 ghz processor haalt een score van 3252
[afbeelding]
Als ik die getallen vergelijk gaat het toch weer kriebelen...
Daar had ik ook al last van, sinds de aanschaf van mijn MBP (late 2008) is dit de eerste keer dat ik de upgrade erg interessant vind. Echter, sinds ik er vorig jaar een SSD in heb gestopt heb ik over de snelheid niets te klagen en alles draait nog heerlijk soepel: Aperture 3, iWork, Adobe CS4, Arduino, Processing, Matlab, OpenCV.

Ik denk dat alleen in Aperture echte snelheidswinst te boeken is, maar eigenlijk kan ik de kosten voor een nieuwe laptop totaal niet rechtvaardigen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb gisterenmorgen een nieuwe MBP 13" besteld.

Sinds drie jaar een iMac 20" welke prima heeft voldaan. Deze wil ik verkopen.

Ik lees hier en daar dat de resolutie 'slecht' of laag/klein wordt bevonden. Nu heb ik 1680x1050 op 20", straks ga ik naar 1280x800 op 13.3". Naar rato is dat toch helemaal niet zo'n verslechtering voor mij?

Ik internet, mail, luister muziek, kijk soms films of RTL XL en MSN of Skype er mee. Ondanks dat ik niet vaak reis of studeer, vind ik het na al die jaren toch prettig wat mobieler te zijn (op de bank, in bed, in de tuin of soms in de trein). Een iPad voldeed niet, was me te klein en wilde OS X.

Ga ik er op achteruit (ook qua scherm) of is het voor mij een prima aanschaf? Graag jullie mening en advies. Ook al heb ik hem al besteld. Elke mening is welkom!

Kan hem nu nog annuleren namelijk, 15" is me te kostbaar, scheelt 600 euro.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 01:54:
[...]

Dank :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_BASE schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 10:16:

Ik lees hier en daar dat de resolutie 'slecht' of laag/klein wordt bevonden. Nu heb ik 1680x1050 op 20", straks ga ik naar 1280x800 op 13.3". Naar rato is dat toch helemaal niet zo'n verslechtering voor mij?

Ik internet, mail, luister muziek, kijk soms films of RTL XL en MSN of Skype er mee. Ondanks dat ik niet vaak reis of studeer, vind ik het na al die jaren toch prettig wat mobieler te zijn (op de bank, in bed, in de tuin of soms in de trein). Een iPad voldeed niet, was me te klein en wilde OS X.

Ga ik er op achteruit (ook qua scherm) of is het voor mij een prima aanschaf? Graag jullie mening en advies. Ook al heb ik hem al besteld. Elke mening is welkom!

Kan hem nu nog annuleren namelijk, 15" is me te kostbaar, scheelt 600 euro.
Van 1680x1050 naar 1280x800 klinkt weinig maar is een behoorlijk verschil, ik werk nu ook met een 13inch met 1280x800, prima voor onderweg maar als ik er voor langere tijd achter moet werken heb ik echt een extern scherm nodig anders is het niet te doen. Maar ken ook mensen die er de hele dag achter werken, het is dus nogal persoonlijk en afhankelijk wat je ermee doet. Voor de dingen die jij opnoemt zou 13inch op zich wel moeten voldoen maar voor dingen als programmeren, documenten of photoshop vind ik 13 inch een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 10:51:
[...]

Van 1680x1050 naar 1280x800 klinkt weinig maar is een behoorlijk verschil, ik werk nu ook met een 13inch met 1280x800, prima voor onderweg maar als ik er voor langere tijd achter moet werken heb ik echt een extern scherm nodig anders is het niet te doen. Maar ken ook mensen die er de hele dag achter werken, het is dus nogal persoonlijk en afhankelijk wat je ermee doet. Voor de dingen die jij opnoemt zou 13inch op zich wel moeten voldoen maar voor dingen als programmeren, documenten of photoshop vind ik 13 inch een ramp.
Dankjewel! Ik doe echt alleen internet, e-mail (weinig) veel muziek, beetje Uitzending Gemist en RTL XL, films downloaden (kijken via Apple TV2). En ik Skype en MSN. Dus het lijkt me prima te voldoen.

Die enkele keer Photoshop moet wel lukken dan.

Begreep van iemand die bij Apple werkt dat ik het zelfs kan proberen, aangezien het kopen op afstand is en binnen 7 dagen retour mag. Heb ook betaald met CC, dus dan is het makkelijker. Maar dat zegt die jongen. Geen idee of dat in de praktijk ook zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 01:54:
[...]

(n00b-vraagje?)

Enig idee waarom er zo'n prijsverschil tussen die verschillende setjes RAM-modules zit? Is toch allemaal 8gb, en ik dacht altijd dat de performance van RAM met dezelfde specificaties altijd exact hetzelfde is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@THE_BASE
Ja dan lijkt hij mij ook prima te voldoen, moet ook wel toegeven dat ik een beetje verwend ben door mijn desktop met dual screen.

Wat die jongen zegt klopt wel, met kopen op afstand mag je producten altijd binnen 7 of 10 dagen weer terug sturen in originele verpakking, is wettelijk geregeld in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 21:45
Ja in originele verpakking, maar of je het echt kan uitproberen? De verzegeling moet toch ook nog intact zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
dcl! schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 12:19:
Ja in originele verpakking, maar of je het echt kan uitproberen? De verzegeling moet toch ook nog intact zijn?
Daar zit ik ook mee. Maar die jongen zei dat je op afstand geen indruk kan krijgen van het product. Vandaar dat het dan wel open moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 11:54:
@THE_BASE
Ja dan lijkt hij mij ook prima te voldoen, moet ook wel toegeven dat ik een beetje verwend ben door mijn desktop met dual screen.

Wat die jongen zegt klopt wel, met kopen op afstand mag je producten altijd binnen 7 of 10 dagen weer terug sturen in originele verpakking, is wettelijk geregeld in Nederland.
Dat is het ook. Heb na mijn 17" CRT een 15.4" Acer gehad. Toen een 20" iMac en nu dan een 13.3" MBP. Ik ga het gewoon proberen. Kan morgen ook nog annuleren. Maar weet gewoon dat mijn vrijheid erg telt. Elke keer naar de eettafel en achter mijn Mac gaan zitten ben ik een beetje zat.

En de 15" is me gewoon te duur, anders had ik die genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:08
Heb een MacBook Pro 13". Voor onderweg naar klanten lekker compact. Op kantoor hang ik 'm aan de 24" LED Cinema Display en thuis aan m'n 27" LED Cinema Display. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 19:15
Gisteravond weer kuren met mijn in januari aangeschafte MBP 13".
Hij gaat uiteraard terug naar Apple maar dat gaat wel even duren ben ik bang en kan hem nu nog even niet missen.

[ Voor 4% gewijzigd door macmouse op 26-02-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:11
De camera in de vorige MacBook Pro had al een resolutie van 1280×1024. Dit werd echter door OS X teruggeschaald naar 640×480. De FaceTime HD-camera heeft een resolutie van 1280×720 (720p)

Interessant, dus ze gebruiken camera's van mindere kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeej ik wil graag de MBP 13" core i7 kopen. Waar kan ik deze het goedkoopst vinden? Is dat gewoon via de Apple site? Want ik ben student dus dan krijg ik wel studentenkorting.! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kx22 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:13:
De camera in de vorige MacBook Pro had al een resolutie van 1280×1024. Dit werd echter door OS X teruggeschaald naar 640×480.
bron?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:16:
Heeej ik wil graag de MBP 13" core i7 kopen. Waar kan ik deze het goedkoopst vinden? Is dat gewoon via de Apple site? Want ik ben student dus dan krijg ik wel studentenkorting.! :D
Surfspot.nl ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 11:49:
[...]

(n00b-vraagje?)

Enig idee waarom er zo'n prijsverschil tussen die verschillende setjes RAM-modules zit? Is toch allemaal 8gb, en ik dacht altijd dat de performance van RAM met dezelfde specificaties altijd exact hetzelfde is??
Iemand hier nog een idee over..? Alvast bedankt voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 09:22
Heb zojuist een offerte voor 17 inch macbookpro opgevraagd bij apple resseller. Even een paar vraagjes die ik niet zo snel kan terug vinden. Waarom is de 17 inch 2,2 Ghz in de benchmarks sneller dan de 15 inch 2,3 Ghz in de benchmarks? En de de procesoren ondersteun geheugen van 1600 Mhz weet iemand of dit ook werkt en functioneel is in de macbookpro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het makkelijk om zelf een hardware upgrade uit te voeren? Ik denk dat ik dan gewoon een standaard 15" MBP (wel met mat scherm) bestel en eventueel later extra geheugen en een SSD erin zet. Ik heb in het verleden wel m'n eigen computers gebouwd en weleens een harde schijf of geheugen in m'n Mac Pro vervangen, maar heb totaal geen ervaring met laptops, laat staan een van 2000+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, dat is heel simpel.
Benodigdheden: Philips #0 en Torx T6.

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 26-02-2011 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

invoil schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:29:
Heb zojuist een offerte voor 17 inch macbookpro opgevraagd bij apple resseller. Even een paar vraagjes die ik niet zo snel kan terug vinden. Waarom is de 17 inch 2,2 Ghz in de benchmarks sneller dan de 15 inch 2,3 Ghz in de benchmarks? En de de procesoren ondersteun geheugen van 1600 Mhz weet iemand of dit ook werkt en functioneel is in de macbookpro?
Als het om dezelfde architectuur gaat:

Betere koeling = langere tijd in turbo = hogere score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:11
Bron van betere camera in oudere model:

http://www.onemorething.n...ng-borrowed-nothing-blue/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dus eerst zat er een camera in met 1280x1024 die gescaled werdt naar 640x480 en nu een van 1280x720? Ik denk eerder dat de camera nog precies hetzelfde is maar dat er niet meer wordt gescaled en enkel de bovenste en onderste pixels er softwarematig van worden gehaald, en presto je hebt een HD camera!

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:58:
Ja, dat is heel simpel.
Benodigdheden: Philips #0 en Torx T6.
Thanks! Dat is dan wat ik ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:59
Ik weet niet of ik mijn vraag in het goede topic stel maar ga het toch proberen:

Ik doe momenteel een ICT-opleiding en wil graag een Macbook pro kopen mede omdat ik er vaak bij een vriend op heb gewerkt. De batterij duur is veel beter en werkt gemakkelijker dan een laptop met Windows 7.

Maar waar ik nu mee zit. Op mijn opleiding hebben we veel te maken met VMware Workstation.
Mijn vraag is kan ik met VMware fusion een Windows 7 machine draaien met daarin VMware Workstation?
Of kun je met VMware Fusion ook verschillende Virtuele machine's aanmaken snapshots maken en netwerken maken?

Helaas is er nog niemand op de opleiding die een Macbook heeft waaraan ik het kan vragen en de leraren geven ook geen duidelijk antwoord.

De configuratie die ik wil bestellen is met een i7, 4 gig ram, 500gb en een 15 inch scherm.

(Misschien dat iemand het weet maar kan je via surfspot.nl als je de korting hebt gekregen ook nog de btw aftrekken?)

[ Voor 4% gewijzigd door Gangster93 op 26-02-2011 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Vmware Fusion is gewoon 'Vmware' voor OSX. Je kan er hetzelfde mee als met de Windows variant dus, ook Windows draaien.

Een andere variant is Parralels of VirtualBox (deze laatste is gratis maar mist dan ook een aantal features die de andere twee wel hebben als Coherence / Unity).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:59
ZpAz schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 20:05:
Vmware Fusion is gewoon 'Vmware' voor OSX. Je kan er hetzelfde mee als met de Windows variant dus, ook Windows draaien.

Een andere variant is Parralels of VirtualBox (deze laatste is gratis maar mist dan ook een aantal features die de andere twee wel hebben als Coherence / Unity).
Dus als ik het goed begrijp is VMware Fusion een exacte kopie van VMware workstation alleen dan voor Mac?
Met alle geavanceerde mogelijkheden die VMware Workstation heeft. Want de interface ziet er niet zo uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Gangster93 op 26-02-2011 20:09 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Chung
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:55
Ik ga ook de nieuwe MacBook pro halen. De hoogste 15" configuratie met een high-res scherm. Ik twijfel alleen erg over de hdd. Of een 500gb (7200rpm) of 750gb (5400rpm).

De extra opslag is altijd welkom, en 250gb vind ik een groot verschil. Maar ik gebruik ook vaak programma's die veel vragen van de snelheid van de schijf; zoals premiere pro of iPhoto (duizenden foto's). Ik heb een tijdje een SSD gebruikt (MacBook air) en deze programma's draaide daar heel goed op en minder op mijn oude MacBook pro (late-2008 5400rpm). Warmte, vibratie en energie verbruik spelen ook een rol.

Als ik specifiek wist welke schijven Apple levert per upgrade dan was het veel makkelijker geweest. Maar goed hopelijk kunnen jullie mij en anderen helpen met deze vraag. Welke is beter: 500gb (7200) of 750gb (5400)?

Ps: er komt een SSD in zodra deze goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Gangster93 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 20:07:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is VMware Fusion een exacte kopie van VMware workstation alleen dan voor Mac?
Met alle geavanceerde mogelijkheden die VMware Workstation heeft. Want de interface ziet er niet zo uit.
Jep inderdaad, voor zo ver ik weet, je kan gewoon virtuele machine's aanmaken, schijven, geheugen instellen e.d per stuk, NAT, bridge e.d. En daar een OS op installeren, met resume, snapshot's e.d.

Of het een exacte kopie is weet ik niet, ik zou niet weten wat Workstation meer kan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ZpAz op 26-02-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
heb de knoop doorgehakt en de nieuwe 15inch gekocht met 128GB SSD+applecare. Ik weet dat je dit ook zelf kan doen maar ik heb zoveel gezeur gehad met garantie dat ik daar nu maar gelijk vanaf wil zijn. dan maar wat extra betalen:P

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Dit is echt al 3 jaar geleden uitgezocht.
http://macdaddyworld.com/...-new-13-mp-camera-sensor/

[ Voor 5% gewijzigd door tarlitz op 26-02-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
stftweaker schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:04:
heb de knoop doorgehakt en de nieuwe 15inch gekocht met 128GB SSD+applecare. Ik weet dat je dit ook zelf kan doen maar ik heb zoveel gezeur gehad met garantie dat ik daar nu maar gelijk vanaf wil zijn. dan maar wat extra betalen:P
Apple is blij met je. Dat krijg je als je het normale consumentenrecht negeert... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Roamor schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:18:
[...]

Apple is blij met je. Dat krijg je als je het normale consumentenrecht negeert... :/
geloof me er zit een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en ik heb geen zin om maanden met kapotte laptop te zitten en teveel tijd te investeren in de grap die garantie heet. Eigenlijk negeert iedereen consumenten recht die iets van apple koopt omdat iedereen maar 1 jaar garantie krijgt. en nog niemand een zaak is begonnen tegen apple ;)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:18:
[...]

Oh, alsjeblieft niet weer die discussie, daar is alles al vaak over gezegd en genoeg in de search over te vinden.

OT, die nieuwe MBP 15 gaat er ook wel komen, ik ben nog aan het twijfelen welk model. Iig HiRes maar nu nog de afweging tussen model en model 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het verschil in videokaart schijnt nogal heftig te zijn, misschien daar eens een benchmark van opzoeken als je dat belangrijk vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben inderdaad nog even in afwachting van de wat uitgebreidere tests over de gpu's. Zal in dezer dagen wel komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2011 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Juist, en daar zit ook de lastigheid: toentertijd werden MacBook Pro's inderdaad met 1.3mp sensors uitgerust. Daarna is de camera nog een keer veranderd naar een ander model dat maar 640x480 doet. Hier het lijstje frame sizes dat de iSight in mijn MacBookPro5,3 ondersteunt, direct gecopy-paste uit de USB Device Descriptor die 't ding aanlevert:

code:
1
2
3
4
5
                    wWidth[1], wHeight[1]   Width: 160, Height: 120
                    wWidth[2], wHeight[2]   Width: 176, Height: 144
                    wWidth[3], wHeight[3]   Width: 320, Height: 240
                    wWidth[4], wHeight[4]   Width: 352, Height: 288
                    wWidth[5], wHeight[5]   Width: 640, Height: 480

Tada. Geen 1280x1024.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2011 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 27 februari 2011 @ 01:52:
[...]

Juist, en daar zit ook de lastigheid: toentertijd werden MacBook Pro's inderdaad met 1.3mp sensors uitgerust. Daarna is de camera nog een keer veranderd naar een ander model dat maar 640x480 doet. Hier het lijstje frame sizes dat de iSight in mijn MacBookPro5,3 ondersteunt, direct gecopy-paste uit de USB Device Descriptor die 't ding aanlevert:

code:
1
2
3
4
5
                    wWidth[1], wHeight[1]   Width: 160, Height: 120
                    wWidth[2], wHeight[2]   Width: 176, Height: 144
                    wWidth[3], wHeight[3]   Width: 320, Height: 240
                    wWidth[4], wHeight[4]   Width: 352, Height: 288
                    wWidth[5], wHeight[5]   Width: 640, Height: 480

Tada. Geen 1280x1024.
Vreemd, ik heb dit ook een keer getest met de tool op die website, maar mijn 2010 MacBook heeft wel een 1280x1024 camera... Als ik het goed begrijp is het nooit echt mogelijk geweest om de volledige resolutie te benutten in bijvoorbeeld opnames met Quicktime of programma's als Skype. De camera is in OS X geprogrammeerd om de door jou genoemde resoluties te ondersteunen, en niet hoger.

[ Voor 4% gewijzigd door tarlitz op 27-02-2011 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 17:06
Ik weet niet of deze al langs is geweest
http://www.techyalert.com...2010-vs-macbook-pro-2011/

Worden aardig wat benchmarks gemeten
En verschil tussen 13 inch 2010 model en 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24

xiD

12345

Heeft iemand de nieuwe Pro´s al bij de Mediamarkt gesignaleerd? Dan rij ik er zo even langs namelijk :)

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

xiD schreef op zondag 27 februari 2011 @ 09:51:
Heeft iemand de nieuwe Pro´s al bij de Mediamarkt gesignaleerd? Dan rij ik er zo even langs namelijk :)
Bij ons (MM Alexandrium) verwachten we ze maandag of dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmRuTToY
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heb afgelopen vrijdag de base model 13" MBP opgehaald bij de iCentre in Amsterdam, tot nu toe niks dan lof. Maak de overstap van een Macbook 1.1 dus je kunt enigszins snappen dat ik erg tevreden ben. Heb inmiddels al 8 GB RAM besteld bij OWC, en wacht nog even op de OCZ Vertex die lekker op de SATA III poort gaat waar de huidige stock HDD zit. De laatste wordt overgezet naar de SATA II poort waar de ODD zit i.c.m. een optibay.

Over de batterijduur heb ik nog enige twijfels, heb namelijk tot nu toe na 3 cycles nog niet de 7 uur gehaald (backlight uit, scherm op 2-3 blokjes). Ga dat de komende week nog even goed testen. Het is in ieder geval heerlijk om in coconutbattery te zien dat 'the age of your mac is 0 weeks' :-)

Als er vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

EmRuTToY schreef op zondag 27 februari 2011 @ 10:51:
Heb afgelopen vrijdag de base model 13" MBP opgehaald bij de iCentre in Amsterdam, tot nu toe niks dan lof. Maak de overstap van een Macbook 1.1 dus je kunt enigszins snappen dat ik erg tevreden ben. Heb inmiddels al 8 GB RAM besteld bij OWC, en wacht nog even op de OCZ Vertex die lekker op de SATA III poort gaat waar de huidige stock HDD zit. De laatste wordt overgezet naar de SATA II poort waar de ODD zit i.c.m. een optibay.

Over de batterijduur heb ik nog enige twijfels, heb namelijk tot nu toe na 3 cycles nog niet de 7 uur gehaald (backlight uit, scherm op 2-3 blokjes). Ga dat de komende week nog even goed testen. Het is in ieder geval heerlijk om in coconutbattery te zien dat 'the age of your mac is 0 weeks' :-)

Zit er inderdaad een SATA II poort in de MBP? Dan hoop ik van ganser harte dat het de gereviseerde chipset is, anders ben je over een paar jaar (buiten de garantie) mooi in de aap gelogeerd :(

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
[knip]
Heb inmiddels al 8 GB RAM besteld bij OWC
[knip]
Welk geheugen heb je precies besteld? :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online

Ik heb hem ook vrijdagmorgen besteld, schijnt onderweg te zijn. Ik stap over van iMac 20" naar MBP 13". Qua prestaties ga ik er op vooruit, ook al is mijn iMac met 2,4Ghz en 4GB RAM príma! Maar wilde wat mobieler. Ik twijfel nog altijd of de resolutie van het scherm niet lastig is. Jij daar een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmRuTToY
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Digistorm schreef op zondag 27 februari 2011 @ 10:54:
[...]

Zit er inderdaad een SATA II poort in de MBP? Dan hoop ik van ganser harte dat het de gereviseerde chipset is, anders ben je over een paar jaar (buiten de garantie) mooi in de aap gelogeerd :(
Zowel de HDD als de ODD zitten aangesloten op een Intel 6 Series chipset. De linkspeed van de poort waarop de HDD is aangesloten is 6 Gigabit, de negotiated linkspeed is 3 Gigabit. Dit is dus een SATA III poort. De linkspeed van de poort waarop de ODD is aangesloten is 3 Gigabit, de negotiated linkspeed is 1,5 Gigabit. Dit is dus een SATA II poort, waar in theorie met een software update een SATA III poort van gemaakt kan worden. Volgens mij heeft Apple dit wel eens eerder gedaan.
posttoast schreef op zondag 27 februari 2011 @ 11:06:
[...]

Welk geheugen heb je precies besteld? :)
De OWC 2 x 4.0GB 1333MHz DDR3 SDRAM PC10600 204 Pin. Zie hier.
THE_BASE schreef op zondag 27 februari 2011 @ 11:14:
[...]
Ik heb hem ook vrijdagmorgen besteld, schijnt onderweg te zijn. Ik stap over van iMac 20" naar MBP 13". Qua prestaties ga ik er op vooruit, ook al is mijn iMac met 2,4Ghz en 4GB RAM príma! Maar wilde wat mobieler. Ik twijfel nog altijd of de resolutie van het scherm niet lastig is. Jij daar een idee over?
Eerlijk gezegd vind ik de resolutie prima, veel kleinere letters zou ik niet prettig vinden. Zeker nu Snow Leopard niet resolutie onafhankelijk is (dit zou bij Lion wel geimplementeerd zijn). Maar heb geen vergelijkingsmateriaal dus kan er vrij weinig over zeggen, behalve dat ik er tevreden mee ben.

[ Voor 24% gewijzigd door EmRuTToY op 27-02-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EmRuTToY schreef op zondag 27 februari 2011 @ 11:18:
De OWC 2 x 4.0GB 1333MHz DDR3 SDRAM PC10600 204 Pin. Zie hier.
Enig idee waarom er zo'n prijsverschil zit tussen de verschillende setjes RAM-modules van de verschillende merken (zie bijv. ook http://tweakers.net/price...2598;258896;258876;268483)? Is toch allemaal 8gb, en ik dacht altijd dat de performance van RAM met dezelfde specificaties in principe altijd exact hetzelfde is (oftewel dat er geen reden is om iets anders dan de goedkoopste optie te kopen, garantie-regelingen niet meegewogen)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
Ik weet wat er mogelijk is, ik vroeg me alleen af wat hij besteld heeft :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om vandaag een MBP '13 te bestellen via de Apple website. Is bestellen via deze manier betrouwbaar? In de zin van, heeft iemand al slechte ervaringen gehad ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 11:42:
Ik ben van plan om vandaag een MBP '13 te bestellen via de Apple website. Is bestellen via deze manier betrouwbaar? In de zin van, heeft iemand al slechte ervaringen gehad ofzo?
Online bestellen is prima, als je student bent iig via surfspot.nl doen voor extra korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah oké. Het is daarvoor trouwens da ik via de site wil bestellen. Da is toch 120 euro verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 11:42:
Euh, nee. Apple's Online Store is toch wel een van de webshops waar ik echt werkelijk nog nooit een probleem mee heb gehad. Sterker nog, ik trachtte een keer een LaCie 8TB 4big te kopen en die was nergens leverbaar; bij Apple stond iets in de richting van '4 tot 5 werkdagen'. De volgende dag had ik 'm binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 12:45:
Ah oké. Het is daarvoor trouwens da ik via de site wil bestellen. Da is toch 120 euro verschil :)
Als je dan toch online besteld en dus wat langer moet wachten, zou ik als ik jou was meteen ook het 'US'-toetsenbord kiezen (ziet er zo uit: http://store.apple.com/nl...TY1NDA1Mg&mco=MTcwNDQ1MTU). Is een gratis aanpassing, maar mijn inziens wel een stuk relaxter dan het standaard NL-toetsenbord (dat er zo uit ziet: http://store.apple.com/nl...TY1NDA1Mg&mco=MTMzNzg5NTA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is een kwestie van gewenning. Ik vond de US-tobo's vroeger ook fijner maar nu ben ik gewend aan de NL-tobo's en wil ik ze eigenlijk niet anders meer. Ik vind ook de cmd-~ combo hierop fijner.

Denk er ook aan dat je in Nederland niet echt makkelijk een US-tobo van Apple krijgt, anders dan ingebouwd als CTO. Een los tobo uit de winkel heeft altijd een NL-layout.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben aan het twijfelen tussen 750gb hdd, 500 gb hdd of 128gb ssd bij 17" macbook pro omdat ik volgden jaar mct doe maar mij afvraag of ik wel genoeg geheugen ga hebben. iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 13:01:
ben aan het twijfelen tussen 750gb hdd, 500 gb hdd of 128gb ssd bij 17" macbook pro omdat ik volgden jaar mct doe maar mij afvraag of ik wel genoeg geheugen ga hebben. iemand die hier ervaring mee heeft?
Wil je een snelle machine, dan ssd met externe schijf of in optibay. Eigenlijk is het zonde van je machine om geen ssd te hebben.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylux
  • Laatst online: 16-12-2021
hey,
ik heb een vraag over een tweede beeldscherm aanlsuiten.
Van de week heb ik namelijk mijn display to hdmi kabel binnengehad en heb mn mbp 13'' aangelsoten op mn tv (samsung syncmaster XD 2370 HD.)
werkt allemaal best enzo,behalve 1 ding. De letters op mijn tv zijn namelijk heel kartelig. ik hoorde mijn broer al zeggen: het lijkt wel of anti alaysing uit staat. maar ik vraag me af hoe je dit aan kunt zetten als dit het probleem is. heb al bij systeemvoorkeruen --> weergave het vakje ''gebruik indoen beschikbaar anti alaising voor lcd'' aanstaan. dus misschien weten jullie wat er is.
alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ClearType misschien niet aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylux
  • Laatst online: 16-12-2021
dat zou kunnen want daar heb ik nooit van gehoord.
weet jij hoe je dat kan aanzetten op een mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 16:31
Heeft er iemand al benchmarks van het instapmodel van de 15 inch gezien? Met de 6490m, Heb in een topic gelezen dat de 6490m trager is als de 330m, Wil het alleen niet geloven, en er staat ook geen bewijs of iets van bij. Dus iemand die benchmarks heeft gezien van de 6490m? Heb instap model van de 15 inch namelijk besteld met hi-res scherm, Ben erg benieuwd of ik er een spel op crysis op zal kunnen draaien op med

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
sylux schreef op zondag 27 februari 2011 @ 13:29:
dat zou kunnen want daar heb ik nooit van gehoord.
weet jij hoe je dat kan aanzetten op een mac?
Dan zal het op Macs waarschijnlijk anders heten, ik ben niet bekend met Mac OS X :P Voor Windows heeft het dit effect:

Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/typography/cleartype/sbs.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 27-02-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
De eerste dagen achter de MBP en OSX zitten erop. Alles werkt fijner dan ik had verwacht. Op zich geen ' omschakelissues' van Windows naar OSX. Wel een pijnlijk punt.. mkv's afspelen.

De setup in huis is:
- Synology 210j waarop alles staat.
- Draadloos naar de MBP
- via mDP - HDMI naar TV.

VLC deed het gisteren redelijk, vandaag ronduit slecht. Dus op zoek oplossingen:
- Plex
- Perian

Plex lijkt het niet te gaan worden, omslachtige bediening. Spoelen is praktisch onmogelijk.
Perian via Quicktime is een oplossing waarbij je geduld nodig hebt (volledig inladen van video), maar daarna ziet het tot nu toe soepel uit.

Het leek mij al onmogelijk dat de MPB niet krachtig genoeg zou zijn om 1080p af te spelen, maar naar wat zoekwerk schijnt het met programmering te maken te hebben (?)

Ik wist daarnaast dat de degelijkheid van de MBP beter zou zijn vanwege de unibody, maar ik ben echt onder de indruk tot nu toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>m4yall
Ik gebruik altijd DivX Player voor het afspelen van MKV's.
Als dit niet lukt (DivX Player stopt vaak onverwachts), dan maar VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg de Macbook Pro 15" komende week binnen. Weet iemand of de aansluitingen 100% hetzelfde zijn als bij het laatste model? Dit ivm de aanschaf van een dock (Hengedock).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sylux schreef op zondag 27 februari 2011 @ 13:12:
hey,
ik heb een vraag over een tweede beeldscherm aanlsuiten.
Van de week heb ik namelijk mijn display to hdmi kabel binnengehad en heb mn mbp 13'' aangelsoten op mn tv (samsung syncmaster XD 2370 HD.)
werkt allemaal best enzo,behalve 1 ding. De letters op mijn tv zijn namelijk heel kartelig. ik hoorde mijn broer al zeggen: het lijkt wel of anti alaysing uit staat. maar ik vraag me af hoe je dit aan kunt zetten als dit het probleem is. heb al bij systeemvoorkeruen --> weergave het vakje ''gebruik indoen beschikbaar anti alaising voor lcd'' aanstaan. dus misschien weten jullie wat er is.
alvast bedankt.
Als het een TV is: die doen nog allerlei processing over het beeld heen. Zet Game Mode aan, zet Screen Fit aan (zover nodig), zet de sharpening volledig uit en dan zou 't al een stuk beter moeten gaan.
m4yall schreef op zondag 27 februari 2011 @ 14:10:
De eerste dagen achter de MBP en OSX zitten erop. Alles werkt fijner dan ik had verwacht. Op zich geen ' omschakelissues' van Windows naar OSX. Wel een pijnlijk punt.. mkv's afspelen.
Ik gebruik daarvoor QT Player + Perian + inderdaad een momentje geduld voor je begint. Heel af en toe heb je een net even wat brakkere mkv voor je neus en gaat die combinatie op z'n bek, en dan is VLC meestal wel afdoende.

Los van of je 't voor MKV's gebruikt: Perian is sowieso een must-have.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:50
Spoelen met Plex onmogelijk? Ik ondervind daar totaal geen problemen mee. Het spoelen gaat juist lekker soepel. Ik heb nog een oude MacBook Pro (mid 2007) waar ik dus wel gratis nog een remote control bij kreeg. Die gebruik ik om Plex te bedienen als de MBP aan de tv/receiver hangt. Werkt als een zonnetje. Het opzetten van Plex is nog met Plex 9 ook simpel eigenlijk.

Overigens speelt elke mkv die ik heb perfect met Plex. Met VLC gaat het ook goed.

[ Voor 10% gewijzigd door nadroJ op 27-02-2011 14:56 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>brambel
Bedoel je de nieuwste MBP?
De vorige heeft nog een Mini DisplayPort, die is bij de nieuwe vervangen door een Thunderbolt poort.
Meer weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Thanks voor de tips en opmerkingen.

Misschien dat spoelen met plex bij mij minder soepel gaat omdat het vanaf het netwerk speelt?

Perian gaat het denk ik worden met vlc als back up.. Met bij vlc de hoop dat het aan de mkv lag vandaag.. 3 a 4 minuten bufferen voor een mkv van 42 minuten (1,3 gb) dat gaat nog.. Dan moet je eigenlijk gaan plannen als je een lange film wil kijken :)
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 16:30:
>>brambel
Bedoel je de nieuwste MBP?
De vorige heeft nog een Mini DisplayPort, die is bij de nieuwe vervangen door een Thunderbolt poort.
Meer weet ik niet.
connectie is hetzelfde gebleven, werking met 'oude' adapters ook. Je kan nu alleen meer met de ' uit- / ingang.

[ Voor 33% gewijzigd door m4yall op 27-02-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2011 @ 11:32:
[...]

Enig idee waarom er zo'n prijsverschil zit tussen de verschillende setjes RAM-modules van de verschillende merken (zie bijv. ook http://tweakers.net/price...2598;258896;258876;268483)? Is toch allemaal 8gb, en ik dacht altijd dat de performance van RAM met dezelfde specificaties in principe altijd exact hetzelfde is (oftewel dat er geen reden is om iets anders dan de goedkoopste optie te kopen, garantie-regelingen niet meegewogen)??
Is het verschil niet gewoon te wijten aan het feit dat die OCZ-value maar door één winkel verkocht wordt? En die winkel is toevallig vrij prijzig. Verder liggen de prijzen allemaal rond de € 80. Ook hier kom je (als je Dollars naar Euro's omrekent) op ongeveer dat bedrag uit.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24

xiD

12345

xiD schreef op zondag 27 februari 2011 @ 09:51:
Even ter info; MM Amsterdam noord verwacht ze maandag of dinsdag.. Ze hebben een wachtlijst. iCentre bijenkorf Amsterdam hetzelde verhaal. iCentre Prins Hedrikkade heeft er een paar gehad maar die zijn al uitverkocht.

Ik ga Maandag maar even Amstelveen proberen :)

67890

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.