The devil is in the details.
Mij hoef je daarvan niet te overtuigen hoor, maar hier zit het blijkbaar vol mensen die enkel staren naar specs. Dus dan praten we in hun taalHahn schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:37:
Mindere specs bij de Air? Er zit standaard een SSD in, dat maakt een hele hoop goed
Ik zelf ben een beetje in dubio, ik kan heel goed een nieuwe en snellere laptop gebruiken. Maar anderzijds weet ik gewoon dat ik mezelf bekocht ga voelen bij de volgende update met mogelijk dan wel een ssd (of beter betaalbare bto). Ik denk dat ik 't geheugen nog maar eens verdubbel van 4 naar 8gb en dan nog eens rustig ga afwachten
[ Voor 18% gewijzigd door Tijn89 op 24-02-2011 23:11 ]
Verwijderd
Die i5 in de nieuwe 13" rent rondjes rond de oude C2D overigens
Verwijderd
1700 eurie ofzo, meer dan genoeg
Morgen gaat de zon toch gewoon weer op?Bosmonster schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:21:
Je bent nu alweer over de volgende update aan het nadenken?
Die i5 in de nieuwe 13" rent rondjes rond de oude C2D overigens
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het voordeel van de nieuwe base-line 15" in vergelijking met de base-line 15" van de afgelopen 2 jaar (met name mijn late2008). Damn mijn handjes gaan nu alweer jeuken, nu ik hierover nadenk...
Waarom niet gewoon een 15" en dan eventueel zelf extra geheugen en de hard-disk vervangen? Dat had tenminste mijn keuze geweestVerwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:22:
Ik ga denk ik voor een 13" MBP met 8 GB Geheugen, de i7 en een 128 GB SSD...
Edit:
@Lowfi:
Ach, die superdrive mag er van mij inblijven. Vind het huidige model dun zat. Had dus wel gehoopt op een ssd-oplossing ala de macbook air voor het OS..
[ Voor 33% gewijzigd door Tijn89 op 24-02-2011 23:28 ]
Volgens mij zaten/zitten een boel mensen te wachten op een macbook air pro. dwz:Tijn89 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:09:
Ik had zelf wel gehoopt op een dedicated ssd voor het OS, had echt een mooie nieuwe feature geweest. Maar goed, nu zit er thunderbolt in en zeer rappe processors. Ik snap dat gebash op die 13" macbook pro dan ook niet zo. Ik bedoel wat verwacht je nou van die 'form-factor'. Er zullen vast wel concurenten zijn met betere processors, maar die zullen dan wel ergens anders concessies gedaan hebben.
Ik zelf ben een beetje in dubio, ik kan heel goed een nieuwe en snellere laptop gebruiken. Maar anderzijds weet ik gewoon dat ik mezelf bekocht ga voelen bij de volgende update met mogelijk dan wel een ssd (of beter betaalbare bto). Ik denk dat ik 't geheugen nog maar eens verdubbel van 4 naar 8gb en dan nog eens rustig ga afwachten
13"
geen superdrive
i5
8gb ram
2.5" ssd
matte screen
1440x900
Ik zou als ik jou was een eigen SSD pakken (Een Vertex 2 bijvoorbeeld), dat is wat meer waarde voor je geld naar mijn mening.Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:22:
Ik ga denk ik voor een 13" MBP met 8 GB Geheugen, de i7 en een 128 GB SSD...
De nieuwe 13" vind ik ook erg jammer. Een tragere videokaart, resolutie, en storage-snelheid dan de 13" Air? Waarom in godsnaam? Daarnaast vind ik het jammer dat de optische drive er nog in zit, dat ding is echt hopeloos verouderd en onnozel naar mijn mening.
Ik zit nu sterk de denken een Air 13" te financieren, gewoon om Apple duidelijk te maken dat de 13" Macbook de 'Pro'-naam niet verdient... Geen dedicated videokaart... right...
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Hahacoptician schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:26:
[...]
Ik zit nu sterk de denken een Air 13" te financieren, gewoon om Apple duidelijk te maken dat de 13" Macbook de 'Pro'-naam niet verdient... Geen dedicated videokaart... right...
Mwah... als de 13" Air veel beter verkoopt dan de 'Pro', dan leert Apple daar zeker wat vanHahn schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:28:
[...]
HahaDat zal ze leren, een andere laptop van ze kopen!
Let wel, ik heb geen hekel aan Macbooks, alleen aan deze zielige Macbook 'Pro'.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Ik snap serieus alle aannames niet, wacht nou eerst maar de tests af voordat iedereen conclusies trekt. iedereen heeft vooroordelen vanwege de voorgaande ( terecht ) crappy IGP's , maar de nieuwe bij de sandy bridge modellen is toch echt wel twee stappen hoger. los van het feit dat de 320M niet dedicated was, maar onboard. hoop dat de modelletjes snel verscheept worden, komen we er vanzelf achter...coptician schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:26:
[...]
Ik zou als ik jou was een eigen SSD pakken (Een Vertex 2 bijvoorbeeld), dat is wat meer waarde voor je geld naar mijn mening.
De nieuwe 13" vind ik ook erg jammer. Een tragere videokaart, resolutie, en storage-snelheid dan de 13" Air? Waarom in godsnaam? Daarnaast vind ik het jammer dat de optische drive er nog in zit, dat ding is echt hopeloos verouderd en onnozel naar mijn mening.
Och in het scenario van een pro-user zie ik mensen nog best vaak een dvd-tje pakken/schrijven. Zoals al 10x gezegd, videokaart moet nog blijken en verder heeft een pro-user meer ruimte nodig voor zijn/haar werk dan een 128 gb kan behelzen. Grotere capaciteiten met ssd worden gewoon te duur om het redelijkerwijs aan te kunnen bieden als standaard (daarom dus bto).coptician schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:26:
[...]
Ik zou als ik jou was een eigen SSD pakken (Een Vertex 2 bijvoorbeeld), dat is wat meer waarde voor je geld naar mijn mening.
Het is allemaal nog best logisch eigenlijk
Gaat niet gebeuren, want de 13" Pro is 150 euro goedkoper, heeft een snellere processor, grotere harde schijf en meer RAM geheugen.coptician schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:29:
[...]
Mwah... als de 13" Air veel beter verkoopt dan de 'Pro', dan leert Apple daar zeker wat van
Voor 'ons tweakers' misschien niet zo belangrijk, maar voor de gewone consument (die op het moment denk ik voor 60% van de Mac-kopers beslaat) zijn dat juist de dingen waarnaar gekeken wordt.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
De specs zijn inderdaad erg goed en heerlijke processors, alleen als je het systeem besteld met 5400 RPM HD dan doe je jezelf echt te kort. In zo'n systeem moet je eigenlijk echt een SSD gooien. Dan haal je ook de maximale performance van je CPU. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je doeleinden zijn, maar toch
Werk nu op een OWC Mercury Pro 60 GB SSD in, verschil tegenover een 5400 RPM HD is zo verschrikkelijk groot. Zit op de plek van de optical drive en tot nu toe geen enkele keer gemist.
R.D50
http://www.engadget.com/2...hunderbolt-a-closer-look/
That would have been perfect! 8GB had ik er zelf wel ingebouwd.lowfi schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:24:
[...]
Volgens mij zaten/zitten een boel mensen te wachten op een macbook air pro. dwz:
13"
geen superdrive
i5
8gb ram
2.5" ssd
matte screen
1440x900
Want gamen is "pro"coptician schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:26:
[...]
Wat moet je met een dikke videokaart in een MBP 13"? 3D artists (voor zover het daar veel voor uitmaakt) kopen waarschijnlijk geen 13". En voor gamen lijkt me ook niet dat je een MacBook koopt.
Snap het probleem niet zo.
Sorry, ik realiseer me nu dat hier al een heel topic over bestaat.
[ Voor 18% gewijzigd door posttoast op 25-02-2011 00:22 ]
Inderdaad, als je graag echt wil gamen op een laptop, kun je voor dat geld beter iets kiezen zonder een appel erop imho. Niet dat het helemaal niet kan op een MBP natuurlijk, maar het is niet bepaald ideaal.Bosmonster schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 00:14:
[...]
Want gamen is "pro"De GPU is grofweg gelijk waarschijnlijk, al moeten de test nog komen. De CPU echter is veel sneller. Dat lijkt me pro'er voor de meeste mensen.
Wat moet je met een dikke videokaart in een MBP 13"? 3D artists (voor zover het daar veel voor uitmaakt) kopen waarschijnlijk geen 13". En voor gamen lijkt me ook niet dat je een MacBook koopt.
Al zul je prima spellen kunnen spelen die vooral processor-afhankelijk zijn. Ik kijk al uit naar mijn potjes Football Manager 2011 in de trein.
Voor mij is dit inderdaad ook het enige wat ik aan te merken heb op de upgrade. Naast het feit dat een standaard ingebouwde SSD (al dan niet bedoeld voor het OS) leuk was geweest, kan ik er met mijn hoofd ook niet zo goed bij waarom Apple heeft gekozen voor een 1280x800 resolutie in de 13" MBP. Ook nog zónder de mogelijkheid te bieden deze door middel van BTO te verhogen naar bijvoorbeeld 1440x900?! Alsof ze voor een update later dit jaar niet genoeg konden bedenken en toen dachten: "Weet je wat, laten we de resolutie nu lekker laag, kunnen we die eind dit jaar opschroeven om dan te pronken met stoere specificaties"Muthas schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 00:32:
[...]
Het enige probleem is wat mij betreft de resolutie. Je moet nu kiezen tussen twee verschillende laptops als je een 13" wilt, en de MBA heeft niet meer alléén zijn formfactor als unieke feature. Iets dunner zijn is leuk, maar ik sleep liever toch een kilo meer mee als ik daardoor meer power heb. Stel dat ik daarom dus voor de MBP zou willen kiezen, mag ik wel opeens op resolutie gaan inleveren.
[ Voor 43% gewijzigd door WickedWizard op 25-02-2011 00:38 ]
Het enige probleem is wat mij betreft de resolutie. Je moet nu kiezen tussen twee verschillende laptops als je een 13" wilt, en de MBA heeft niet meer alléén zijn formfactor als unieke feature. Iets dunner zijn is leuk, maar ik sleep liever toch een kilo meer mee als ik daardoor meer power heb. Stel dat ik daarom dus voor de MBP zou willen kiezen, mag ik wel opeens op resolutie gaan inleveren.
Dat een MBA niet met power samen gaat is logisch, dat een MBP geen hogere resolutie kan krijgen niet.
Ik zou echt graag de gedachtengang van Apple hiervan weten. Het enige wat ik kan bedenken is mensen verleiden een 15" te halen welke 600 euro duurder is, of een 13" MBA welke 150 euro meer kost.
Ik snap het probleem ook niet zo.
Maar ik hoop dat de mensen bij de volgende update zich deze update nog kunnen herinneren en even in hun achterhoofd houden dat niet alle geruchten waar zijn (omdat de meeste uit de duim worden gezogen om pageviews te scoren), de update meestal wat later komt dan voorspeld (omdat bijna niemand fatsoenlijk verbanden kan leggen), en dat als je enorme verwachtingen hebt ze vaak een beetje gaan tegenvallen.
[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 25-02-2011 09:20 ]
Vooral omdat het mij gaat om een 15" model. Iemand enig idee welke shops ik in de gaten kan houden?
Verwijderd
[ Voor 92% gewijzigd door Hoedje op 26-02-2011 14:24 ]

Redelijk pro die nieuwe 13", presteert gelijk aan de oude high-end 15 en 17".
De nieuwe 15" en 17" presteren op veel vlakken zelfs beter dan de huidige generatie Mac Pro's..
The performance of the new MacBook Pros is amazing. The slowest MacBook Pro performs on par with the fastest previous-generation MacBook Pro, and the fastest MacBook Pro is 80% faster than the fastest previous-generation MacBook Pro.
In fact, if you look at our Mac Benchmark charts, you'll see that the fastest MacBook Pro is faster than a lot of Mac Pros (including the current generation of Mac Pros). The new MacBook Pros truly are portable workstations.
Ok, op dit vlak moet ik het wel met je eens zijn natuurlijk. Snap niet dat ze niet hetzelfde display gebruikt hebben als in de 13" air.Muthas schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 00:32:
[...]
Het enige probleem is wat mij betreft de resolutie.
Ik vind de Air een heel mooi ding, maar ik weiger anno 2011 nog een Core2Duo van 3-4 jaar oud te kopen. Zodra ze een update ontvangen hebben naar SB, dan ga ik mijn i7 MBP inruilen zeer waarschijnlijk.
Vooralsnog rent de nieuwe 13" MBP rondjes rond de Core2Duo.
[ Voor 125% gewijzigd door Bosmonster op 25-02-2011 10:04 ]
Verwijderd
Des te jammer dat je met een glare en lage resolutie scherm zit ...[b][message=35592442,noline]Redelijk pro die nieuwe 13", presteert gelijk aan de oude high-end 15 en 17".
Verwijderd
Hey it's Apple[message=,noline]Chr0nicle schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 09:51[/message]:
*knip*
[ Voor 39% gewijzigd door Hoedje op 26-02-2011 14:24 ]
Zo'n laptop verwachten voor 600 euro is gewoon leven in een fantasiewereld, en heeft niks met Apple te maken. Voor dat geld heb je net een veredelde plastic netbook van een C-merk.
[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 25-02-2011 10:20 ]
Die benchmarks zijn wel cool. Ik dacht gisteren nog even, ik ga voor de air maar na een nachtje slapen (niet zo best trouwens, misschien moet ik eerst mijn geld aan een nieuw bed besteden) denk ik dat ik toch een mbp 13" koop. En dan later dit jaar schroef ik er wel een keer een ssd in ofzo omdat dat altijd nog wel kan.
Ik las van iemand dat hij dacht dat de air nu ook wel snel een update zou krijgen. Mij lijkt juist dat je dan helemaal een bijna identiek product krijgt, wat denken jullie?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Apple staat nu niet echt bekend om afwijken van hun release-schema...
Inderdaad. Want de keuze in laptops onder de 800 euro met een core i proc en een fw800 poort is enorm:Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 09:51:
Die dingen zijn gewoon belachelijk duur. Die pro 13" zou nooit meer dan 600 euro mogen kosten. Vooruit.. 800 dan. Deze prijs is in ieder geval belachelijk.
http://tweakers.net/price...yx_cXoCwLBrzGf6fh33Dqvv8B

Edit. Als ik eerlijk ben verwacht ik (op basis van de frequentie van eerdere updates) eerder updates van de gewone macbook (als die erin blijft) en van de imac en mac mini, en daarna pas die van de air.
[ Voor 49% gewijzigd door Jesse op 25-02-2011 10:35 ]
Vergeet niet dat je met de Air een SSD krijgt vs een 5400rpm HD in de standaard MBP. Dat zal op veel vlakken de performance zelfs beter maken.M.C. schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:29:
Ik zit ook in dubio om een 13' Air of Pro te nemen. Superdrive gebruik ik eigenlijk nooit. Gebruik een laptop(tevens main computer) alleen voor internet, word en af en toe een film downloaden. Ik neig een beetje naar de Air, maar ben bang dat ik straks misschien wat power mis.
CPU blijft alleen een zorgenkindje imho, al is het de vraag of je die power echt nodig hebt voor een beetje internetten en downloaden
Ik zit met een dilemma. Ik wil een 13inch apple kopen en wil eigenlijk alleen internet, word, excel etc. Daarnaast wil ik als ik thuis ben deze laptop aansluiten op een 24 inch 1920x1200 monitor en dan daarop werken. Natuurlijk wil ik dan dat ook op die resolutie alles vloeiend loopt. Raden jullie mij dan een macbook pro 13 inch met de i5 aan(de 13 inch instapper) of een macbook air 13 inch instapper met een upgrade naar 4gb ram?
Ikzelf twijfel een beetje aan de CPU van de macbook air. Alvast bedankt voor de adviezen!
De Air heeft een SSD, dus zal op veel vlakken sneller zijn qua I/O, maar een _stuk_ tragere CPU, dus veel trager zijn op vlakken van processorkracht. Een nadeel van de SSD is ook dat je natuurlijk minder opslagruimte hebt.
Verder, wat is je budget, want de 13" Air is natuurlijk wel een stukkie duurder met 4GB dan de instap 13" MBP. (scheelt 250 euro)
Dit zijn afwegingen die alleen jij kunt maken natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 25-02-2011 10:39 ]
Het maakt niet uit welke je neemt, beide zijn meer dan goed genoeg voor wat jij wil gaan doen. Zelfs de goedkoopste witte Macbook is meer dan voldoende.UntamedNL schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:31:
Hallo allen,
Ik zit met een dilemma. Ik wil een 13inch apple kopen en wil eigenlijk alleen internet, word, excel etc. Daarnaast wil ik als ik thuis ben deze laptop aansluiten op een 24 inch 1920x1200 monitor en dan daarop werken. Natuurlijk wil ik dan dat ook op die resolutie alles vloeiend loopt. Raden jullie mij dan een macbook pro 13 inch met de i5 aan(de 13 inch instapper) of een macbook air 13 inch instapper met een upgrade naar 4gb ram?
Ikzelf twijfel een beetje aan de CPU van de macbook air. Alvast bedankt voor de adviezen!
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
http://tweakers.net/price...h-ssd-180gb.html#tab:info
1: waar is je eigen inzet?Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:49:
Heren is het mogelijk om zo'n OCZ Vertex 180GB SSD te kopen en dit zonder al te veel moeite werkend te krijgen in de nieuwe 13" MBP?
http://tweakers.net/price...h-ssd-180gb.html#tab:info
2: daar is een topic voor: Het SSD in je Apple topic
Verwijderd
Thanks (bij dezen mijn inzet om te reageren)Jesse schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:50:
[...]
1: waar is je eigen inzet?
2: daar is een topic voor: Het SSD in je Apple topic
Echter krijg ik de melding dat ik eerst Bootcamp 3.1 moet installeren, wil ik dat doen krijg ik de melding installeer eerst Bootcamp 3.0,
Maar in mijn beleving heb ik toch al 3.0? Anders kan ik toch geen Windows installeren?
Je zou evt http://manuals.info.apple...Camp_Installatie_10.6.pdf eens kunnen bekijken.Jieve schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:39:
Ik heb net Windows 7 geïnstalleerd op mijn mp, echter kan ik geen Bootcamp 3.2 installeren.
Echter krijg ik de melding dat ik eerst Bootcamp 3.1 moet installeren, wil ik dat doen krijg ik de melding installeer eerst Bootcamp 3.0,
Maar in mijn beleving heb ik toch al 3.0? Anders kan ik toch geen Windows installeren?
Verwijderd
Ik heb even een vraagje,
Ik heb nu een MBP (de vorige) met 4 GB intern, (2x2GB) ik zou evt. willen uitbreiden naar 2 x 4 GB.
Ik heb gezocht op de site van Apple en Google, en ik moet als het goed is dit geheugen hebben:
http://azerty.nl/producte...t-gebufferd-niet-ecc.html
(x2 dan uiteraard) is dit correct? En is dit geheugen compitabel met mijn MBP, ik las namelijk op een forum van apple dat iemand zn MBP dit geheugen niet herkende, maar dit waren slechts 2 forum posts en zo op t eerste ogenblik zag het er niet zo verkeer uit. ~80 euro voor 8GB is natuurlijk niet veel.
Wie kan mij helpen?
Gr.
Edo
Je kan jezelf helpen: \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:07:
Wie kan mij helpen?
Verwijderd
Zijn daar ook ook het goedkoopst.
Heb er regelmatig besteld, zeer snelle levering.
Onder OS X heb je boot camp assistant, dat is een tool waarmee je de harde schijf gereed maakt voor een Windows installatie. Dit is wat anders dan Boot Camp voor Windows. Dat zijn de drivers die Windows nodig heeft voor de trackpad, media toetsen, GPU etc. Boot Camp 3.0 staat op de OS X cd, vervolgens kan je de updates die je gedownload hebt installeren.Jieve schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:39:
Ik heb net Windows 7 geïnstalleerd op mijn mp, echter kan ik geen Bootcamp 3.2 installeren.
In principe zijn de boot camp drivers niet nodig: Windows draait uit zichzelf al op een Macbook, maar het werkt allemaal een stuk beter met de drivers.
[ Voor 5% gewijzigd door tarlitz op 25-02-2011 12:22 ]
Klopt, in de handleiding staat dat je dat via de Update moet doen, echter kan dat op dit moment niet, omdat is dus geen bootcamp op windows heb op dit moment.Bosmonster schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:41:
Je hebt Bootcamp voor OS X en je hebt de Bootcamp-drivers voor in Windows. Die eerst heb je natuurlijk al, die tweede moet je installeren zodra je Windows hebt geinstalleerd.
@ Jesse, handleiding heb ik hier voor me... staat in dat je hem moet updaten.
Maar dat gaat moeilijk als je er geen 3.0 op heb.
Ik heb het even voor je opgezocht, maar bekijk stap 4 anders eens.Jieve schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:27:
[...]
Klopt, in de handleiding staat dat je dat via de Update moet doen, echter kan dat op dit moment niet, omdat is dus geen bootcamp op windows heb op dit moment.
@ Jesse, handleiding heb ik hier voor me... staat in dat je hem moet updaten.
Maar dat gaat moeilijk als je er geen 3.0 op heb.
Verwijderd
Thanks voor de link!Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:16:
Deze heb je nodig: http://simmcity.nl/apple/...66k28g-0740617151398.html
Zijn daar ook ook het goedkoopst.
Heb er regelmatig besteld, zeer snelle levering.
Heeft apple de harde schijf aangesloten op de sata-600 poort?
In dat geval komt dat mooi uit met de Sata-600 ssd`s
Oke... Die dus doorgenomen, ik heb de schijf erin en kan maar 2 dingen kiezen. Mac OS X-installatie op afstand of DVD of CD deling, maar volgens mij is dit niet juist...Jesse schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:29:
[...]
Ik heb het even voor je opgezocht, maar bekijk stap 4 anders eens.
Edit:
Handmatig de bootcamp opgezocht op de DVD. Hij is nu aan het installeren, bedankt.
[ Voor 11% gewijzigd door Jieve op 25-02-2011 12:52 ]
Dit heb ik ook, ik kan niet kiezen. Blijf het lastig vinden. Als de pro nou de resolutie had van de air had ik hem direct gekocht. De power mis ik denk ik bij het bewerken van (RAW) foto's met lightroom of aperture...M.C. schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:29:
Ik zit ook in dubio om een 13' Air of Pro te nemen. Superdrive gebruik ik eigenlijk nooit. Gebruik een laptop(tevens main computer) alleen voor internet, word en af en toe een film downloaden. Ik neig een beetje naar de Air, maar ben bang dat ik straks misschien wat power mis.
nothing :)
Naar mijn veronderstelling gaat de Intel zowiezo minstens even snel zijn. Maar het is zuiniger en QuickSync geeft veel voordelen.Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:20:
@Phuncz Je zei net dat we moeten wachten op de vergelijkende reviews, en je zegt even later dat het een betere grafische oplossing is. Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Nee joh. Die 13" is een waardeloos knakending waarmee Apple al zijn trouwe volgelingen bedrogen heeft. Het toestel stelt zoals al jaren alle trouwe gebruikers mateloos teleur, is de aanduiding pro nooit waard geweest, en is nog het best te vergelijken met een 2de hands laptopje van de aldi die drie jaar geleden 300 euro kostte.Brm-G schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:50:
Damn zelfs de basis MacBook Pro powned mijn iMac core i3 (2010) al bijna!?

Edit: /sarcastisch
[ Voor 29% gewijzigd door Jesse op 25-02-2011 15:06 ]
Zie http://tweakers.net/pricewatch/tweakG5 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:55:
Iemand een idee waar je de macbooks pro voor de laagste prijs kan krijgen? Want bij saturn geldt de actie niet op de nieuwe lijn
[ Voor 75% gewijzigd door Hoedje op 26-02-2011 14:26 ]
Beetje vaag bericht?Jesse schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:54:
[...]
Nee joh. Die 13" is een waardeloos knakending waarmee Apple al zijn trouwe volgelingen bedrogen heeft. Het toestel stelt zoals al jaren alle trouwe gebruikers mateloos teleur, is de aanduiding pro nooit waard geweest, en is nog het best te vergelijken met een 2de hands laptopje van de aldi die drie jaar geleden 300 euro kostte.
Volgens mij is het niet serieus.
Ik probeerde duidelijke te maken dat ik zeer onder de indruk ben van zelfs het basis model van de MBP. Voor wat ik er mee doe is dat meer dan voldoende en deze zal waarschijnlijk over een maand ofzo mijn iMac gaan vervangen. Als ik de benchmarks zo zie is het een waardige 'opvolger'.
via surfspot bestellen misschien? Als je zelf geen student/leerkracht bent kun je hem ook laten bestellen door een student of leerkracht die je toevallig kent. Scheelt toch weer een % of 8.tweakG5 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:55:
Iemand een idee waar je de macbooks pro voor de laagste prijs kan krijgen? Want bij saturn geldt de actie niet op de nieuwe lijn
[ Voor 23% gewijzigd door SquareOne op 25-02-2011 15:01 ]
Verwijderd
Je kan ook serieus overdrijven hoor. De eerste benchmarks wijzen trouwens uit dat de standaard '13 veel krachtiger is.Jesse schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:54:
[...]
Nee joh. Die 13" is een waardeloos knakending waarmee Apple al zijn trouwe volgelingen bedrogen heeft. Het toestel stelt zoals al jaren alle trouwe gebruikers mateloos teleur, is de aanduiding pro nooit waard geweest, en is nog het best te vergelijken met een 2de hands laptopje van de aldi die drie jaar geleden 300 euro kostte.
Geplaatst door JzAero ( Link )
Goed, om de discussie over prijs/prestatie-verhoudingen nou eens af te sluiten. Er zit inderdaad een groot gat tussen verschillende merken laptops vergeleken met die van Apple. Apple is inderdaad €500-€1000 duurder met vergelijkbare specs, maar wat men vaak vergeet is wat er vooraf aan toe gaat.
Zoals duidelijk is, zijn de MBP's gemaakt van aluminium. Men onderschat vaak hoe duur het is om zo'n productietechniek toe te passen en winstgevend te maken. De unibody's zijn gefreesd uit een enkel blok aluminium. Dat houdt in dat alle detaillering, packaging (het indelen van je componenten) en koeling al van tevoren helemaal uitgedacht moet zijn voor zij ook maar kunnen beginnen met produceren. Elke behuizing, wordt een voor een geproduceerd door middel van een freesmachine. De gaatjes die je ziet voor de speakers worden voor middel van lasersnijden erin gezet, als je goed kijkt, is de tollerantie hiervan minimaal. Er zit slechts 1mm tussen de gaatjes.
Een matrijs (mal) voor een kunststofonderdeel zo groot als een 15" laptop kost zo'n 30.000-50000 euro en heeft waarschijnlijk een levensduur van 100.000 shots. Het verschil is echter dat deze mallen nauwelijks nog echt geadvanceerde productietechnieken nodig hebben. Deze technieken bestaan al en worden al jaren gebruikt en was dus ook al jaren bekend bij fabrikanten. Het uitfrezen van een body inclusief toetsenbord, packaging en verbindingspunten was echter nog nooit eerder gedaan en was dus ook een innovatief productieproces.
Het resultaat hiervan is een laptop waarvan de dikte tot nu toe op vergelijkbare grote laptops, nog steeds niet overtroffen is. Zelfs de Powerbook G4 die mijn vader jaren geleden had gekocht, is nog door vele fabrikanten niet overtroffen qua innovatie.
Het klinkt misschien allemaal maar raar, maar het is waar Apple in uitblinkt. Apple is een meester in productietechnieken. Dit is overigens niet zomaar uit mijn duim gezogen, als student Industrieel Ontwerper heb ik al vele productietechnieken gezien, geanalyseerd en bewonderd. Apple loopt weliswaar achter qua hardware, maar ook dat is iets waar je over na moet denken. De software die erop loopt vereist namelijk veel minder rekenkracht om dezelfde taken uit te voeren. Hierdoor heeft een Mac gewoon minder nodig. Het gevolg hiervan is wel dat veel mensen denken dat je teveel betaalt voor een Mac, maar vergeten de achterliggende processen en ontwerpen die de eindgebruiker in de meeste gevallen niet te zien krijgt.
De consument die puur zoekt naar rekenkracht zal inderdaad beter af zijn bij een Dell, Asus of wat voor pc dan ook en dat is begrijpelijk. Wie duurzaamheid, een indrukwekkend geproduceerd product en een strak design zoekt, zal blij zijn met een Mac. Je betaalt veel meer, maar qua gevoel? Ik zit na 7 jaar nog steeds met een grote smile achter mijn Macs en dat is zeker niet doordat ik rekenkracht tekort kom . Bovendien zullen de meeste laptop-kopers niet in dit segment shoppen. De meeste mensen zullen in het €500-€700 segment zoeken en komen dan wat dat betreft niet zo snel in het vaarwater van deze systemen.
Vergelijkbare Sandy-bridges beginnen bij €750-€1000 en dit is meteen een segment waar men al vaak eigenlijk bovengemiddeld veel geld uitgeeft aan een laptop. Dan is een Mac opeens wel het overwegen waard. Ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die ook daadwerkelijk een laptop met vergelijkbare specs koopt, volgens mij valt dat behoorlijk mee. Maar dan zijn er wel die roepen dat de Macs te duur zijn.
Elke fabrikant maakt keuzes, keuzes en compromissen. De ene fabrikant kiest voor een iets lagere kwaliteit behuizing en meer rekenkracht, de ander kiest voor een kwalitatief goede laptop maar compenseert de kosten met wat minder krachtige hardware, in dit geval heeft Apple voor de laatste gekozen.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Helaas is de nieuwe Macbook Pro serie nog niet binnen maar als je nu betaald krijg je wel de korting!
Echter geen idee wanneer hij binnen komt..
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
[ Voor 78% gewijzigd door Hoedje op 26-02-2011 14:27 ]
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
[ Voor 82% gewijzigd door Hoedje op 26-02-2011 14:28 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Je kan ook betalen via overboeking, heb ik ook ooit gedaanVerwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:34:
Klopt het dat je bij de online Apple store enkel met creditcard kan betalen?
Nee, je kunt ook met bankoverschrijving betalen. Dit duurt wel iets langer, meen ik. Je kunt dan gewoon het verschuldigde bedrag makkelijk met internetbankieren overmaken naar het rekeningnummer onder vermelding van je referentienummer.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:34:
Here ya go: http://store.apple.com/nl/help/payments?mco=MTM3NDgyODkVerwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:34:
motabeatz.com
Tsja. Als je een raampje inkinkeld had je 1150 euro verdient. Met een beetje mazzel wordt het niet gecheckt.THE_BASE schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:35:
*knip*
En heb gehoord dat er sommigen via TU Delft bestellen, wordt dat niet gecheckt? Zo zou ik 150 euro verdient kunnen hebben.
Op zich is de toepassing van een CNC machine voor het frezen van een blok aluminium niet echt innovatief. Aan het ontwerpen van een goede spuitgietmal, met kunstofproducten die voldoen aan lage toleranties, gaat aardig wat doorrekenen aan vooraf.
[ Voor 3% gewijzigd door opdiefiets op 25-02-2011 15:41 ]
Nee. Ze werken, vreemd genoeg, met bankoverschrijvingen. En dat terwijl er in Nederland zo'n goed systeem als Ideal beschikbaar is... erg jammer! Dit maakt het voor de klant een stuk lastiger.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:34:
Bedankt voor de tip. Bergen op zoom is helaas niet echt in mijn buurt (den haag).Melkaz schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:27:
Ifactors Bergen op Zoom heeft een 10% korting actie op alle producten behalve ipad/iphone.
Helaas is de nieuwe Macbook Pro serie nog niet binnen maar als je nu betaald krijg je wel de korting!
Echter geen idee wanneer hij binnen komt..
Tja, het is allebei iets met bliksem. Voor de rest totaal niet vergelijkbaar natuurlijk...dan kun je overal wel wat in gaan zien.Cocytus schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:01:
Ik hoop niet dat dit als ongepast wordt beschouwd maar ben ik de enige die een gelijkenis ziet?
[afbeelding] [afbeelding]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Hoe wou jij bliksem anders weergeven?Cocytus schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:01:
Ik hoop niet dat dit als ongepast wordt beschouwd maar ben ik de enige die een gelijkenis ziet?

In tilburg zeiden ze vandaag dat ze volgende week pas komen, dan is de actie al afgelopen helaastweakG5 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:51:
Bij de satrurn krijg je nu 15% korting op alles dus ook macbooks weet iemand of ze de nieuwe daar al hebben?
Vooral die grote blauwe cirkel erbij...Cocytus schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:01:
Ja ik heb van een roterdam gehoord dat ze allemaal al zijn gereserveerd dus dat wordt hem ook niet. Ik moest vanavond even met de chef bellen. Misschien dat ik wat af kan spreken.SmooK schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:06:
[...]
In tilburg zeiden ze vandaag dat ze volgende week pas komen, dan is de actie al afgelopen helaas
Is ook een idee maar wordt daar niet op gecontroleerd dan?Brm-G schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:59:
[...]
via surfspot bestellen misschien? Als je zelf geen student/leerkracht bent kun je hem ook laten bestellen door een student of leerkracht die je toevallig kent. Scheelt toch weer een % of 8.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Waar moet op gecontroleerd worden dan? Als je 'm zelf via Surfspot kan bestellen, dan heb je recht op de korting, als je 'm laat bestellen door iemand anders, dan heeft diegene recht op die korting. Dus daar is niks illegaals aan.tweakG5 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:22:
[...]
Is ook een idee maar wordt daar niet op gecontroleerd dan?
Je kan toch bestellen, gewoon een BTO aanvragen, extra geheugen of US toetsenbord is al BTO. Moet je wel gelijk afrekenen en daarna nog een week of drie geduld hebben. Zo heb ik op mijn MBA ook ongeveer 200 Euro korting gekregen bij zo'n zelfde actie eind vorig jaar bij Saturn The Wal, Utrecht.SmooK schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:06:
[...]
In tilburg zeiden ze vandaag dat ze volgende week pas komen, dan is de actie al afgelopen helaas
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Hmm, geen idee hoe dat allemaal werkt. Hoop dat ze die van mij vandaag nog op verzonden zetten!Jesse schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:39:
[...]
Tsja. Als je een raampje inkinkeld had je 1150 euro verdient. Met een beetje mazzel wordt het niet gecheckt.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Wat betaal je dan voor dat us toetsenbord extra?Fiber schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:30:
[...]
Je kan toch bestellen, gewoon een BTO aanvragen, extra geheugen of US toetsenbord is al BTO. Moet je wel gelijk afrekenen en daarna nog een week of drie geduld hebben. Zo heb ik op mijn MBA ook ongeveer 200 Euro korting gekregen bij zo'n zelfde actie eind vorig jaar bij Saturn The Wal, Utrecht.
Dan ga ik dat gewoon doen kan ik ook nog profiteren van de aanbieding? Enig idee hoe lang het dan duurt voordat deze in de winkel is?
Verwijderd
- klopt het dat het niet handig is om de laptop op je schoot te nemen omdat die zo warm word?
- is het verschil met de 15" qua draagbaarheid ( gewicht,grote,...) nu echt zo groot zoals sommige tweakers hier schrijven?
Ook vond ik hem zeker te zwaar om mee te nemen. Dus ik kan mij zeker vinden in de mening van andere tweakers.
Als ik u was zou ik de 15" nemen als u toch wilt reizen maar wel de ruwe rekenkracht nodig heeft.
Waarom? 3 jaar garantie
wel irritant dat ik dan nog 2 weken moet wachten waarschijnlijk.
Voor iemand die internet, mailt, muziek luistert en msn't/skypt. Is de 13" toch wel voldoende toch?
Ik wil iets draagbaars en betaalbaars. Heb nu een iMac 20", maar wil ook op de bank lekker internetten. Heb een iPad gehad, maar dat was het niet voor me.
Nu ik die 13" besteld heb, begin ik ineens te twijfelen of het niet te klein is. Heb er even geen beeld van.
Dit topic is gesloten.