[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 15 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Trezzahn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:07:

Maar een MacBook Pro is toch nog wel net iets sneller als de normale MacBook toch?
Niet perse:
http://store.apple.com/uk...e/shop_mac/family/macbook -> 2.4 GHz
http://store.apple.com/uk...op_mac/family/macbook_pro -> 2.4 GHz +2.53 GHz+2.66 GHz

Grootste verschil is de behuizing (plastic tegen alu) en dat je bij de Pro meer keuze hebt..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:10:
[...]

Niet perse:
http://store.apple.com/uk...e/shop_mac/family/macbook -> 2.4 GHz
http://store.apple.com/uk...op_mac/family/macbook_pro -> 2.4 GHz +2.53 GHz+2.66 GHz

Grootste verschil is de behuizing (plastic tegen alu) en dat je bij de Pro meer keuze hebt..
Wel per se. De langzaamste 13" MBP heeft bíjna dezelfde specs als de 13" Macbook (non-pro) (allebei 2.4gHz Core2Duo, 250GB 5400rpm disk etc etc).
De Macbook Pro heeft echter wél 4GB ram geheugen.

Ok heeft de MBP FireWire, een SD-reader, toetsenbordverlichting en uiteraard het stevigere aluminium ipv plastic.

[ Voor 12% gewijzigd door Smultie op 02-12-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:28
Ik wil een MBP aanschaffen die mijn desktop soort van moet vervangen. Ik denk dat ik de desktop dan vooral nog ga gebruiken voor de opslag van documenten, films en muziek. Ook voor het downloaden ervan.

De MBP wil ik gaan gebruiken op school en thuis(op de bank zitten/aan tafel huiswerk maken + surfen e.d.) Als ik dan een film wil kijken kijk ik deze gewoon op de 21". Uiteraard kan ik 'm ook aansluiten op de tv mocht deze vrij zijn. :) Maar stiekem vond ik de 15" het ideale formaat maar dan laat de portemonnee niet toe :p
13" gaat 't dan worden omdat ik toch wel compact wil. Een air word sowieso te duur.

End-Of-Life he, hm...
Maar zou bijv. media markt daar veel euro af halen? Want krijg op dit moment 8% korting via SurfSpot/Apple Store online.
Maar Apple verkoopt na een upgrade geen EOL modellen meer of wel? :)

Thnx
SMulTiE schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:15:
[...]

Wel per se. De langzaamste 13" MBP heeft bíjna dezelfde specs als de 13" Macbook (non-pro) (allebei 2.4gHz Core2Duo, 250GB 5400rpm disk etc etc).
De Macbook Pro heeft echter wél 4GB ram geheugen.

Ok heeft de MBP FireWire, een SD-reader, toetsenbordverlichting en uiteraard het stevigere aluminium ipv plastic.
En een betere videokaart toch? Of is dit vrijwel niet merkbaar?

[ Voor 23% gewijzigd door Trezzahn op 02-12-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Trezzahn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:16:

En een betere videokaart toch? Of is dit vrijwel niet merkbaar?
Nee hoor, ze hebben allebei de 320M van Nvidia.

Kort samengevat krijg je voor €150:
* 4GB ipv 2GB ram-geheugen
* SD-kaart reader
* FireWire 800 aansluiting
* Aluminium ipv plastic behuizing
* Verlicht toetsenbord

Wat mij betreft dus ook een no-brainer.

[ Voor 31% gewijzigd door Smultie op 02-12-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catbread
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09-2022
Voor op schoot en op school kun je dan gewoon lekker voor de 13" gaan. Je hebt sowieso een mooie 21" monitor waar je achter je bureau op kan werken. De 13" past makkelijk in een Eastpak (15" met hoes wordt al een beetje pielen) en hij is fijn mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Oh ja, beetje in de war.
Haalde MBP 13 en 15 door elkaar. :$
catbread schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:24:
Voor op schoot en op school kun je dan gewoon lekker voor de 13" gaan. Je hebt sowieso een mooie 21" monitor waar je achter je bureau op kan werken. De 13" past makkelijk in een Eastpak (15" met hoes wordt al een beetje pielen) en hij is fijn mee te nemen.
Heb geen Eastpak maar goed :p
Maar dat is wel handig inderdaad als je een 13" hebt. Kan makkelijk in de school tas.

Thnx

[ Voor 80% gewijzigd door Trezzahn op 02-12-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 16:04
Trezzahn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:16:
Ik wil een MBP aanschaffen die mijn desktop soort van moet vervangen. Ik denk dat ik de desktop dan vooral nog ga gebruiken voor de opslag van documenten, films en muziek. Ook voor het downloaden ervan.

De MBP wil ik gaan gebruiken op school en thuis(op de bank zitten/aan tafel huiswerk maken + surfen e.d.) Als ik dan een film wil kijken kijk ik deze gewoon op de 21". Uiteraard kan ik 'm ook aansluiten op de tv mocht deze vrij zijn. :) Maar stiekem vond ik de 15" het ideale formaat maar dan laat de portemonnee niet toe :p
13" gaat 't dan worden omdat ik toch wel compact wil. Een air word sowieso te duur.

End-Of-Life he, hm...
Maar zou bijv. media markt daar veel euro af halen? Want krijg op dit moment 8% korting via SurfSpot/Apple Store online.
Maar Apple verkoopt na een upgrade geen EOL modellen meer of wel? :)

Thnx
Bij de introductie van een nieuw model, worden de 'oude' macs vaak tegen een mooie prijs weggedaan (denk aan 5-15% er af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Maar kan daar ook nog die 8% studentenkorting af dan? Want ik ga via SurfSpot bestellen.(Waarschijnlijk)
Maar die 8% krijg je eigenlijk toch altijd als student zijnde? Dan maakt het toch niet eens uit wat Apple vraagt voor een MBP?

[ Voor 56% gewijzigd door Trezzahn op 02-12-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Trezzahn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:32:
Maar kan daar ook nog die 8% studentenkorting af dan? Want ik ga via SurfSpot bestellen.(Waarschijnlijk)
Helaas niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
Blauwe tellerplaten had hij ook niet. Het was trouwens niet het allernieuwste model hoor, maar zelfde als die van Exorcist. Hij had wel leren stoelen, dat dan weer wel :P

Ik weet ook niet hoe het zat, laat maar zitten ;)

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:08
Volgende week komt m'n setup van het werk binnen.
MacBook Pro 13" 2.66Ghz en de 27" LED Cinema Display.

13" is heerlijk voor onderweg en bij klanten.. en voor op kantoor hang ik 'm aan de 27"
Werk nu nog even op een MacBook Air.. die ik er ook gewoon voor erbij hou om te 'showen' bij klanten.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Trezzahn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:32:

[...]

Maar die 8% krijg je eigenlijk toch altijd als student zijnde? Dan maakt het toch niet eens uit wat Apple vraagt voor een MBP?
resellers en mediamarkt doen ook aan studentenkorting. Stel de huidige 13" MBP's worden tegen de tijd dat er een nieuw model komt afgeprijsd voor 1049 euro, dan krijg je daar nog gewoon studentenkorting op als je bij een reseller of bij de mediamarkt.

Apple biedt deze EOL modellen sowieso niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmRuTToY
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Trezzahn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:13:
Is het nu nog waard om een 13" te kopen? Omdat deze dus geen firewire heeft(wat het ook maar moge zijn) en geen i5. Is deze dan nog wel snel genoeg na 3 jaar? Deze keuze komt puur door het prijsverschil, ongeveer 500 euro.
Mocht het je geruststellen: Ik doe al deze dingen momenteel op een 52 maanden oude Macbook (met alle software up-to-date) zonder ook maar ooit gemerkt te hebben dat mijn systeem trager is geworden. Ik heb alleen de harde schijf vervangen tot nu toe (7200 rpm). Kan zelfs 720p film bekijken :-) Dus met die Macbook Pro gaat het zeker wel lukken.

Ik ga hem binnenkort vervangen met een Macbook Pro 13" omdat ik aan iets nieuws toe ben, maar wacht nog even op de nieuwe telg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Hm oke...
Maar nu kan ik de MBP 13 al voor € 1.080,52 halen.
Dus scheelt een kleine 30 euro.

Tevens kun je een printer uitzoeken waar je 80 euro retour op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 18:55
Trezzahn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:13:
Alwel ik de prijs wel erg hoog vind van de 15".
Je kan hem natuurlijk ook via Engeland kopen: http://stores.ebay.nl/electronic-king-inc
En dan de UK Dispatch kiezen, bijvoorbeeld deze.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
1600? :o

Als ik die in NL haal betaal je ongeveer het zelfde.

En "Alwel ik de prijs wel erg hoog vind van de 15"." zei ik niet voor niks. De 13" kost mijn maar 1080 euro. Dit is 520 euro verschil, en dat vind ik nogal wat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leeftijd, is bijna 15 jaar en kan nog jaaaren mee.
Zit pas 3100000 km op
edit
301000
Afbeeldingslocatie: http://i236.photobucket.com/albums/ff118/corhoge/IMAG0045.jpg
Sorry was even enthousiast

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2010 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trezzahn schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:46:

En "Alwel ik de prijs wel erg hoog vind van de 15"." zei ik niet voor niks. De 13" kost mijn maar 1080 euro. Dit is 520 euro verschil, en dat vind ik nogal wat :o
€ 1.949,00 in NL, is niet "ongeveer hetzelfde" imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
volgensmij een nulletje teveel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Ow ja, inderdaad verkeerd gekeken. Maar die 1600 gaat sowieso al mijn budget te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 17:04
Hallo MBP gebruikers,

Ervaringen & Discussie daar moet ik wezen....
Vorige week een MBP gekocht, en woensdag binnen gekregen!
En ik moet zeggen.....

Na twee dagen: Ik wil niet meer terug!

Was zelf erg bang dat ik moeite zou hebben met overstappen, maar nee
helemaal niet. Het grootste voordeel vind ik zelf dat ik me helemaal nergens meer druk om hoef te maken.
Het word allemaal netjes voor je gedaan en het werkt als een trein(die in de zomer rijd.... :9).

Nu even alle topics doornemen voor handige apps etc.

Wat wel leuk is om te melden:
Mijn eerste ervaring met de cd/dvd reader....
Ik ging proberen om een cd'tje te branden.... ik dus een lege cd er ingepropt en dan... een popupje met keuzes. Dus ik klik op negeren, want ik wilde dat met itunes doen. Na goed, ik kon die optie niet vinden.
Wist ik veel, dus ik wilde de cd er weer uit halen en er in stoppen om die menu weer te krijgen....
Daar komt ie: Hoe doe ik dat op een mac 8)7 Er zit geen knopje bij de cd/dvd reader, en kan niks naar de prullenbak slepen want de cd is leeg :? .....
Google dan maar, maar daar kom ik handleidingen tegen om mijn MBP open te maken voor vastgelopen cd's....
Stond op het punt een maat van me te bellen, zie ik ineens... naast de F12... raad het maar..... de ejectknop :+

Na goed,

Dit is dus mijn ervaring met een macbook pro O-)

Groetjes!

ps Misschien staat het ergens in dit topic :X maar ga het toch stiekem even vragen, ben een Windows to Mac OS overstapper. Mensen nog handige tips/sites waar zij tegen aanliepen toen ze overstapte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Trezzahn schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 18:58:
Hm oke...
Maar nu kan ik de MBP 13 al voor € 1.080,52 halen.
Dus scheelt een kleine 30 euro.

Tevens kun je een printer uitzoeken waar je 80 euro retour op krijgt.
Waar heb jij vandaan dat je 80 euro retour krijgt op een printer?

Ik zit er ook over te denken om een MBP 13" aan te schaffen. Afgelopen week op het punt gestaan bij de Saturn, maar toch laten liggen. Achteraf toch wel jammer.

Worden er komende weken/maanden nog acties verwacht bij resellers zoals bijvoorbeeld de saturn dat afgelopen week had? Dat kan toch weer mooi in de prijs schelen! Ben wel student, dus er gaat al wat vanaf, maar hoe meer hoe beter natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 18:16
Trezzahn schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:46:

Die 1080 euro waar jij het over hebt is via de Education store, waar je 6% korting krijgt. Via Surfspot krijg je 8-12% korting. Aangezien je het al over Surfspot hebt gehad, heb je waarschijnlijk gewoon verkeerd gekeken, maar let er wel op als je gaat bestellen.
Via de TU Delft krijg je zelfs 12% korting, waardoor je op 1011,50 uitkomt! Heb geen flauw idee hoe het zit met de regels via surfspot, maar anders zou je kunnen kijken of een vriend van je via zijn school ook 12% korting krijgt en via hem bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverline
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 09:35

Silverline

pisanggoreng

weet iemand misschien hoe je op de mac een ad-hoc wifi netwerk maakt met je android telefoon? heb het geprobeerd, maar kom er niet uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
xppn schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 23:58:
Bladiebladiebla...

ps Misschien staat het ergens in dit topic :X maar ga het toch stiekem even vragen, ben een Windows to Mac OS overstapper. Mensen nog handige tips/sites waar zij tegen aanliepen toen ze overstapte?
Ik ben nog niet overgestapt maar ik ga dit binnenkort doen.
De site die ik ga gebruiken is:
http://www.macnoob.nl/

Spreekt voor zich lijkt me!
Succes!
PeterEs schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:30:
[...]

Waar heb jij vandaan dat je 80 euro retour krijgt op een printer?

Ik zit er ook over te denken om een MBP 13" aan te schaffen. Afgelopen week op het punt gestaan bij de Saturn, maar toch laten liggen. Achteraf toch wel jammer.

Worden er komende weken/maanden nog acties verwacht bij resellers zoals bijvoorbeeld de saturn dat afgelopen week had? Dat kan toch weer mooi in de prijs schelen! Ben wel student, dus er gaat al wat vanaf, maar hoe meer hoe beter natuurlijk :P
Als ik in de Apple Store mijn MBP 13 selecteer dan kom je in een nieuw scherm waarop je je mac kan configureren. Dus extra ram, andere HDD en zo. Helemaal onderin, na extra software en boven de kabeltjes staat dat je 80 euro krijgt voor een printer. Er zit zelfs een printer tussen van 79,95 dus praktische gezien heb je een gratis printer.
Heb voor de zekerheid donderdag nog gebeld en een medewerker zei mij dat deze actie inderdaad correct was. Deze zal nog ongeveer tot januari/februari duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Silverline schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 03:52:
weet iemand misschien hoe je op de mac een ad-hoc wifi netwerk maakt met je android telefoon? heb het geprobeerd, maar kom er niet uit....
Wat heb je zelf al geprobeerd? Ik gebruik dit zelf regelmatig om mijn iPod touch te verbinden met het internet. Ik heb min of meer deze guide gevolgd. Ik neem aan dat dit ook voor Android moet werken. Je moet alleen wel zorgen dat je met een ethernet kabel verbonden bent, anders werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Heeft de MBP 13" een externe audio output?
Zit op mijn kamer met een 2.1 speakerset(Logitech) en deze sluit ik op de PC aan met 1 kabel met een groen "dopje".

Iemand een idee of dit ook op de MBP 13" aan te sluiten is?

THNX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bij de MM is nu de iPodMania; 100 euro korting op alle mac's...
MBP 13" dus voor €1049...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catbread
  • Laatst online: 07-09-2022
De 13" heeft een jack 3.5 mm output. Het is een headphone uitgang waar je dus ook je speakerset op aan kan sluiten. De 15" en 17" hebben daarnaast wel een audio input, maar die is hier niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:38
Check de linkerkant van je MBP, past hij precies in.:P

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Oke bedankt!

Fabiman, ik heb 'm nog niet. Dus zoveel is er nog niet te checken ;)

Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Trezzahn schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:25:
Oke bedankt!

Fabiman, ik heb 'm nog niet. Dus zoveel is er nog niet te checken ;)

Toch bedankt!
Er is genoeg te checken, je had alleen zelf een heel klein beetje moeite moeten doen en even op de site van apple moeten kijken: http://www.apple.com/nl/macbookpro/specs-13inch.html

Minstens 80% van de vragen die hier gesteld worden is te beantwoorden met een simpel zoekopdrachtje op bijvoorbeeld de apple support pagina's. Een aanrader voor elke (nieuwe) apple gebruiker.

[ Voor 23% gewijzigd door Jesse op 04-12-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Jesse schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:36:
[...]

Er is genoeg te checken, je had alleen zelf een heel klein beetje moeite moeten doen en even op de site van apple moeten kijken: http://www.apple.com/nl/macbookpro/specs-13inch.html

Minstens 80% van de vragen die hier gesteld worden is te beantwoorden met een simpel zoekopdrachtje op bijvoorbeeld de apple support pagina's. Een aanrader voor elke (nieuwe) apple gebruiker.
Excuus!
Maar ik heb "slechts" in de store gekeken. Daar deed ik selecteer(MBP 13") en daar kreeg ik niet echt meer info dan het gebruikelijke. Dus processor, videokaart en hdd e.d.

Maar neemt inderdaad niet weg dat ik even had kunnen Googlen..

---

Edit:

Ik kwam via die link de specs dus tegen, en deze ben ik inmiddels aan het lezen.
Ik zie bij Communicatie staan:
AirPort Extreme draadloze Wi-Fi-netwerk-voorziening2 (gebaseerd op IEEE 802.11n-specificatie); compatibel met IEEE 802.11a/b/g

Ik wil 'm op school ook gaan gebruiken. Op de wifi pagina van mijn school staat:
Het draadloos netwerk ondersteunt de WiFi standaarden 802.11a, 802.11b en 802.11g. Bij de aanschaf van een notebook adviseren wij te kiezen voor de 802.11g standaard. De nieuwere variant 802.11n zal niet werken.

Zal deze nu wel of niet werken?? :o
Er staat bij Apple wel bij: compatibel met a/b/g zal deze dan dus werken?

Wil het wel zeker weten.

[ Voor 30% gewijzigd door Trezzahn op 04-12-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Trezzahn schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:41:
[...]

Excuus!
Maar ik heb "slechts" in de store gekeken. Daar deed ik selecteer(MBP 13") en daar kreeg ik niet echt meer info dan het gebruikelijke. Dus processor, videokaart en hdd e.d.

Maar neemt inderdaad niet weg dat ik even had kunnen Googlen..
In de store had je bij het kiezen van een model even naar beneden kunnen scrollen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Ik kwam via die link de specs dus tegen, en deze ben ik inmiddels aan het lezen.
Ik zie bij Communicatie staan:
AirPort Extreme draadloze Wi-Fi-netwerk-voorziening2 (gebaseerd op IEEE 802.11n-specificatie); compatibel met IEEE 802.11a/b/g

Ik wil 'm op school ook gaan gebruiken. Op de wifi pagina van mijn school staat:
Het draadloos netwerk ondersteunt de WiFi standaarden 802.11a, 802.11b en 802.11g. Bij de aanschaf van een notebook adviseren wij te kiezen voor de 802.11g standaard. De nieuwere variant 802.11n zal niet werken.
Misschien kan je beter investeren in een nieuwe bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:40
tarlitz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 15:31:
[...]

Misschien kan je beter investeren in een nieuwe bril.
Nou nou...wat vriendelijker mag ook wel!

@trezzahn: no worries! Gaat zonder meer werken! Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet zeggen dat ik zelf nou een helder licht ben met computers (helemaal niet),maar volg deze discussies om te lezen of er voor mij nog wat te leren valt en oplossingen te vinden zijn,maar krijg nu wel een Jan Mulder gevoel.Normaal is dat woensdag maar helaas heb ik er nu al last van.Voordat sommige student -Tweakers deze maatschappij moeten vertegenwoordigen hoop ik al onder de grond te liggen.

Zit er trouwens ook een harde schijf in de Iphone en hoeveel korting krijg ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2010 @ 00:32:
Zit er trouwens ook een harde schijf in de Iphone en hoeveel korting krijg ik dan.
Dit is het MBP topic en niet het iPhone topic. ;)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-11-2023
Ik probeerde net TES IV Oblivion op mijn Macbook pro te spelen. Alles ging goed tot ingame.
Ik zag alleen de HUD ( levensbalk e.d. ) maar geen 'beeld'.

Mijn macbook pro heeft 2,26 Ghz processor, 2 GB geheugen en een NVIDIA GeGorce 9400 M erin zitten.

Zou dit niet genoeg moeten zijn om een dergelijk spel ( uit 2006 ) te kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Als je het spel onder Windows speelt: heb je je drivers/directx geupdate?
Probeer eventueel ook eens deze link: http://www.systemrequirementslab.com/cyri/

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
bibi2205 schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:57:
Als je het spel onder Windows speelt: heb je je drivers/directx geupdate?
Probeer eventueel ook eens deze link: http://www.systemrequirementslab.com/cyri/
Ik draai het spel op niet op windows, heb ik ook niet.

De link kan ik daardoor ook niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:42
raoul1989 schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:42:
Ik probeerde net TES IV Oblivion op mijn Macbook pro te spelen. Alles ging goed tot ingame.
Ik zag alleen de HUD ( levensbalk e.d. ) maar geen 'beeld'.

Mijn macbook pro heeft 2,26 Ghz processor, 2 GB geheugen en een NVIDIA GeGorce 9400 M erin zitten.

Zou dit niet genoeg moeten zijn om een dergelijk spel ( uit 2006 ) te kunnen spelen?
Moet kunnen, al is het op redelijk low.
Ik kan het hier draaien op een 2Ghz, 2GB met 9400M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
thaan schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:21:
[...]
Moet kunnen, al is het op redelijk low.
Ik kan het hier draaien op een 2Ghz, 2GB met 9400M.
Wat voor resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
raoul1989 schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:19:
[...]

Ik draai het spel op niet op windows, heb ik ook niet.

De link kan ik daardoor ook niet gebruiken.
Oeps, ik wist niet dat het 'Mac compatibel' was.. In dat geval kan ik je niet helpen, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Oké mijn 13 inch 2,53 en ik hebben woensdag avond een harde knal gemaakt naar het schijnt. Ik heb een zware hersenschudding en wat kneuzingen (oa me rug en arm) en me mbp is helemaal dood. Ik kan me er niets van herinneren maar terug rekenend naar de tidstippen van vertrek en aankomst blijkt dat ik er 10 min heb gelegen minstens in de koud...

- Kapot scherm (glas intact)
- Kapot trackpad
- Laad indicator doet het vrijwel niet
- Accu indicatie doet het niet.
- Aan/uit knop ook niet.

De onderkant heeft een klap op gevangen voor me rug en de zijkant ook. Ik had zelf een SSD ingebouwd welke hopelijk nog in orde is (geen stroompieken oid door kortsluiting ofzo...)

Zelf al wat rond gekeken maar ik kom er bij dat deze financieel total loss is... volgens MacRepair (zelf mag ik het niet repareren en ik begin er ook niet aan, ben technisch maar liever iemand die er dagelijks aanzit en ik moet een indicatie geven van verzekering)

dus:

Topcase: 391,51
Beeldscherm: 492,66
Logicbord: 474,81

Totaal ex handeling/vervoer e.d.: 1358,98

Als ik er vanuit ga dat de rest nog werkt (superdrive, hardeschijf (ssd die ik heb), tobo, magsafe printplaatje, etc). Is er een goedkopere dan Macrepair (naast het zelf doen natuurlijk). Ik kon geen andere "betrouwbare" vinden....

[ Voor 6% gewijzigd door Pat-Juh op 06-12-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Pat-Juh schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:15:
Oké mijn 13 inch 2,53 en ik hebben woensdag avond een harde knal gemaakt naar het schijnt. Ik heb een zware hersenschudding en wat kneuzingen (oa me rug en arm) en me mbp is helemaal dood. Ik kan me er niets van herinneren maar terug rekenend naar de tidstippen van vertrek en aankomst blijkt dat ik er 10 min heb gelegen minstens in de koud...

- Kapot scherm (glas intact)
- Kapot trackpad
- Laad indicator doet het vrijwel niet
- Accu indicatie doet het niet.
- Aan/uit knop ook niet.

De onderkant heeft een klap op gevangen voor me rug en de zijkant ook. Ik had zelf een SSD ingebouwd welke hopelijk nog in orde is (geen stroompieken oid door kortsluiting ofzo...)

Zelf al wat rond gekeken maar ik kom er bij dat deze financieel total loss is... volgens MacRepair (zelf mag ik het niet repareren en ik begin er ook niet aan, ben technisch maar liever iemand die er dagelijks aanzit en ik moet een indicatie geven van verzekering)

dus:

Topcase: 391,51
Beeldscherm: 492,66
Logicbord: 474,81

Totaal ex handeling/vervoer e.d.: 1358,98

Als ik er vanuit ga dat de rest nog werkt (superdrive, hardeschijf (ssd die ik heb), tobo, magsafe printplaatje, etc). Is er een goedkopere dan Macrepair (naast het zelf doen natuurlijk). Ik kon geen andere "betrouwbare" vinden....
Is een nieuwe of een goede 2e hands niet goedkoper? reparatie is behoorlijk aan de prijs vind ik..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ja dat vond ik ook, helaas is niet niet de eerste ervaring (een kat die drinken over me eerste macbook unibody 2,0ghz gooide), toen was het ook duur dus had ik niet anders verwacht. Ik krijg waarschijnlijk +/- me aankoop bedrag terug... Dus een nieuwe 13" 2,66 (aangezien met 2,53 het soms moeilijk had met alles open) zou wel moeten lukken met studenten korting of een 15" 2,4 als ik me dat kan veroorloven die heeft net iets meer kracht voor alles, geld groeit me ook niet op me rug helaas...

[ Voor 11% gewijzigd door Pat-Juh op 06-12-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pat-Juh schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:24:
Ja dat vond ik ook, helaas is niet niet de eerste ervaring (een kat die drinken over me eerste macbook unibody 2,0ghz gooide), toen was het ook duur dus had ik niet anders verwacht. Ik krijg waarschijnlijk +/- me aankoop bedrag terug... Dus een nieuwe 13" 2,66 (aangezien met 2,53 het soms moeilijk had met alles open) zou wel moeten lukken met studenten korting of een 15" 2,4 als ik me dat kan veroorloven die heeft net iets meer kracht voor alles, geld groeit me ook niet op me rug helaas...
Als je Mac het lastig heeft met alles open ligt dat vaak niet aan CPU maar juist aan memory. Doe jezelf een plezier en investeer liever in 8GB RAM (niet via Apple want dat is veel te duur ;) ) en bespaar je de paar extra megahertzen, want die gaan je minder helpen.

En beterschap uiteraard! Een klapper maken is nooit tof.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ram had ik nog over, ongeveer 750mb free met 2gb active, 750mb inactive en 500mb "wired" volgens mij (zowel istat als activiteitenweergave bevestigde dit) de laatste keer dat ik dit kon checken.Zat overigens 4gb zat er in. Page-outs waren ook niet zodanig hoog dat 8gb een vereiste is. de CPU echter liep te blazen als ik weet et niet.

Afijn... net terug vd huisarts: naar de Neuroloog vd week! hiephooi! weer 2 jaar in behandeling ofzo (ook ervaring mee na bijna dodelijk ongelukje 4-5 jaar terug).

Nu weer terug naar me bed.... Mocht iemand nog een 2e hands logicboard, LCD, trackpad, magsafe bord hebben liggen lees ik dat morgen wel ;). good evening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Pat-Juh schreef op maandag 06 december 2010 @ 17:53:
Ram had ik nog over, ongeveer 750mb free met 2gb active, 750mb inactive en 500mb "wired" volgens mij (zowel istat als activiteitenweergave bevestigde dit) de laatste keer dat ik dit kon checken.Zat overigens 4gb zat er in. Page-outs waren ook niet zodanig hoog dat 8gb een vereiste is. de CPU echter liep te blazen als ik weet et niet.

Afijn... net terug vd huisarts: naar de Neuroloog vd week! hiephooi! weer 2 jaar in behandeling ofzo (ook ervaring mee na bijna dodelijk ongelukje 4-5 jaar terug).

Nu weer terug naar me bed.... Mocht iemand nog een 2e hands logicboard, LCD, trackpad, magsafe bord hebben liggen lees ik dat morgen wel ;). good evening...
Sterkte met het herstel, ik had twee maanden geleden een aanrijding (van achter op de fiets door een auto) en had een bloeding in m'n hoofd. Heb dus nu ook een hersenkneuzing ... Mijn MBP daar in tegen had ik niet mee trouwens om nog de Apple sfeer erin te houden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Om nog maar eens lekker terug te komen op het speculeren:

"The last two updates were 8-Jun-09 and 13-Apr-10, which is a difference of 309 days. 309 days after 13-Apr-10 is 16-Feb-11."

Bron:
http://guides.macrumors.com/MacBook_Pro_Buyer%27s_Guide

Dus kan best zijn dat er wel heel laat een update gaat komen dan binnenkort wat word beweerd op basis van 238 (Avg = 208).

En PatJuh, beterschap en sterkte!

[ Voor 5% gewijzigd door Trezzahn op 06-12-2010 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pat-Juh schreef op maandag 06 december 2010 @ 17:53:

Wat voor applicaties heb je dan draaien? En vooral: welke applicatie gebruikt zoveel CPU? Als ik, just for kicks, al mijn applicaties tegelijk aanslinger, gaat mijn 13" MBP behoorlijk over z'n nek qua RAM, maar qua CPU houdt het bij 20% load wel een beetje op, en dat is inclusief Aperture, iMovie, en Vmware. Flash is wel weer een uitstekende tool om je CPU op 100% zetten ;)

Overigens is de kans klein dat 133MHz CPU power echt veel verschil gaat maken als je oude MBP het al niet trok.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Doe eens lief. :/

En nee bijna raak. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Blijft zonde dat je die wegdoet, maar goed, snap je keuze nu zeker wel. En ik heb je nog nooit gezien trouwens in M'tricht... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Scheelt iig wel dat ik er niet ieder weekend meer ben zoals met de Renault haha. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Oja: foto's van m'n nieuwe slee. :P

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2i8knzt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/14lmwer.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/27xfp1j.jpg

Dit ter vervanging van:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/sqnyqh.jpg

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja idd, sorry, tis ook alweer laat haha. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:20
Heren, de problemen / vragen hierboven zijn uitstekend geschikt voor een eigen topic (dan doel ik nu op Pat-Juh en raoul1989). Ik snap dat het makkelijk is om hier te posten. Maar bij problemen en specifieke vragen moet je echt een nieuw topic openen. Dan blijft het hier overzichtelijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hoedje op 06-12-2010 23:21 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30

Puck

W32.Deadcode.A

Van mijn splinternieuw MacBook Pro (2,5 maand oud) is vorige week het hele scherm en de behuizing vervangen, nadat iemand er een beamerscherm op had laten vallen (gelukkig wel verzekerd). De laptop is keurig gerepareerd en alles werkt weer naar behoren. Ik heb echter het idee dat de kleuren van mijn scherm anders zijn en ervaar ze als minder. Nu weet ik dat ik deze kan kalibreren, maar dat is zeker nog niet zo makkelijk. Iemand hier die ervaring heeft om deze goed af te stellen?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Whieee schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:00:
[...]

Wat voor applicaties heb je dan draaien? En vooral: welke applicatie gebruikt zoveel CPU? Als ik, just for kicks, al mijn applicaties tegelijk aanslinger, gaat mijn 13" MBP behoorlijk over z'n nek qua RAM, maar qua CPU houdt het bij 20% load wel een beetje op, en dat is inclusief Aperture, iMovie, en Vmware. Flash is wel weer een uitstekende tool om je CPU op 100% zetten ;)

Overigens is de kans klein dat 133MHz CPU power echt veel verschil gaat maken als je oude MBP het al niet trok.
Vaak staat Autocad open met een bestand van tegen de 10mb, een evengrote PDF met de zelfde tekening in Acrobat X (controlewerk of alles goed geplot zal worden, voorvertoning is niet altijd 100% gelijk aan het geprinte waar)), iTunes (320kb/s mp3), Safari/Chrome, Adium en Mail.

Als je dan gaat pannen binnen Autocad met een groot aantal Hatches, dynamic blocks, etc. krijgt je CPU het best te verduren, zeker als je dan ook de PDF er naast houdt om aanpassingen te maken e.d.

80-90% is goed te doen, alles liep wel soepel maar ik gok dat de 2,4ghz wel tegen de 95% aantikt dan en dan heb je geen afdoende marge lijkt mij. Dus of de 2,66gHz C2D 13" of de 15.4" i5 2,4gHz. Afmetingen maken niet veel uit, die 500 gram op een tripje van 30 minuten is niet veel en een 15.4" "giga" ASUS past met sleeve in me rugzak (DaKine Transfer 2008 fyi). Thuis kan ik de mbp op een 17" scherm aansluiten (niet veel ik weet het maar het werkt dus waarom vervangen :)).

Als ik zo snel even paar benchmarks erbij pak is de i5 ondanks de 0,13/0,23ghz onderklok gemiddeld 20-50% sneller (afhankelijk vd app en situatie). Iets wat meer toekomst perspectief geeft voor de komende 3-4 jaar.
Hoedje schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:19:
Heren, de problemen / vragen hierboven zijn uitstekend geschikt voor een eigen topic (dan doel ik nu op Pat-Juh en raoul1989). Ik snap dat het makkelijk is om hier te posten. Maar bij problemen en specifieke vragen moet je echt een nieuw topic openen. Dan blijft het hier overzichtelijk :)
Ja misschien wel... Tijd voor het "[Centraal]Hardeware fixen bij je MacBook" topic.

Maar omdat het hier nu even al gaande is ontopic op mijn probleem.

Ik heb net nog even gezocht maar echt goedkoper kan ik de reparatie niet krijgen... Zal de verzekering niet blij mee zijn, en ik evenmin, maar goed helaas is het gebeurd dus kan alleen maar vooruit blijven kijken. Donderdag een "officiële" offerte regelen bij de iZone in Middelburg zodat me verzekering het kan afronden. Nu eerst weer een paar uurtjes liggen. Dit uurtje computeren is killer voor me kop |:( ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Pat-Juh schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 12:37:
[...]
Vaak staat Autocad open met een bestand van tegen de 10mb, een evengrote PDF met de zelfde tekening in Acrobat X (controlewerk of alles goed geplot zal worden, voorvertoning is niet altijd 100% gelijk aan het geprinte waar)), iTunes (320kb/s mp3), Safari/Chrome, Adium en Mail.
Als je serieus autocad gebruikt moet je absoluut gaan voor een zo snel mogelijk proc. (met name hoge single-core performance) Mij lijkt het verschil tussen de 2,53 of 2,66 C2D de moeite niet, je kan dan echt beter voor een i5 gaan.

De rest is peanuts, dat blijkt ook uit het feit dat je geheugen het probleem niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Waarom Acad2011 Mac editie zo powerhungry is weet ik ook niet.... onder windows werkt acad2009 met minder resources net zo goed, 2011 is een iets ander verhaal 8)7. Maar zo is het soms wel vaker met OS X ;), iig met games :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hee, knullie, ik ben algemeen medewerker he. :/

:+

En sja, er zijn veel wisselende verhalen vandaar idd, zo heb ik ook al menig keer ruzie gehad omdat sommige te beroerd zijn om 10 min voor tijd een klant te helpen. :X

Anyway, verder wel een leuke baan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit een scheurtje in het scherm van mijn MBP als gevolg van de kou van de afgelopen tijd.
Mijn garantie zit er echter al op. Is dit nog op de een of andere manier kostenloos te repareren (Apple of verzekering oid)? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

in de lcd of de glasplaat??? Als je een laptop verzekering hebt kan je deze aanspreken, anders geen id... Wat voor MbP is het? 13/15/17

Ben er overigens uit voor mijzelf na net een paar benchmarks te hebben vergeleken... Het gaat denk ik een 2,4ghz i5 worden. Even kijken hoe het allemaal uitpakt met de verzekering en dergelijke.

[ Voor 42% gewijzigd door Pat-Juh op 08-12-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:58:
Er zit een scheurtje in het scherm van mijn MBP als gevolg van de kou van de afgelopen tijd.
Mijn garantie zit er echter al op. Is dit nog op de een of andere manier kostenloos te repareren (Apple of verzekering oid)? Iemand ervaring?
Een scheurtje in je scherm? Gebeurde dat zomaar plots of niet? Als het plots gebeurde moet je even met Apple bellen. Soms zijn ze er coulant in met repareren buiten de garantie, hoewel dat vaak om vastgestelde euvels gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via mijn werk zijn er Macbooks te koop met 10% korting en extra garantie :) Ik ga daar mooi niet aan meedoen want het valt mij op dat de MBP's de laatste tijd erg veel met dumpprijzen aankomen. Ik zeg in januari nieuwe modellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:23:
Via mijn werk zijn er Macbooks te koop met 10% korting en extra garantie :) Ik ga daar mooi niet aan meedoen want het valt mij op dat de MBP's de laatste tijd erg veel met dumpprijzen aankomen. Ik zeg in januari nieuwe modellen :P
voorbeelden van deze "dumpprijzen" aub O:)... aangezien ik deze nergens voorbij zie komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat-Juh schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:32:
[...]

voorbeelden van deze "dumpprijzen" aub O:)... aangezien ik deze nergens voorbij zie komen :P
Het zijn geen dumpprijzen, maar ik denk dat Dagi de acties van MediaMarkt en Saturn bedoelt. Maar of dat iets te maken heeft met een nieuw model...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:34:
[...]

Het zijn geen dumpprijzen, maar ik denk dat Dagi de acties van MediaMarkt en Saturn bijvoorbeeld. Maar of dat iets te maken heeft met een nieuw model...
Het is ook bijna kerst natuurlijk! En volgens mij doet Apple nooit aan fikse kortingen om van oude stock af tekomen bij introductie van een nieuw model. Alleen de iPods worden elk jaar met de Back to School actie de deur uitgeschopt vlak voor de introductie van het nieuwe model.

Volgens de geruchten komt de nieuwe mbp pas in april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:34:
[...]

Het zijn geen dumpprijzen, maar ik denk dat Dagi de acties van MediaMarkt en Saturn bedoelt. Maar of dat iets te maken heeft met een nieuw model...
Lijkt me niet, dat van Media Markt was gewoon een reactie op Black Friday (in de Apple Store) en natuurlijk voor de feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zelf denk ik het niet... Met name om het feit dat Intel pas in Q1 2011 zn nieuwe CPUs zal introduceren... Ik gok pas op zn vroegst weer Maart/April ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Wellicht een simpele vraag, maar hoe kan je de lengte van je schermbeveiliging instellen? Nu stopt hij dacht ik na 5 minuten ofzo.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
@thefabiman88,

systeemvoorkeuren > bureaublad en schermbeveiliging > (boven) schermbeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

1. energie beheer (je scherm gaat uit/slaapstand) na xx minuten. Dit moet je aanpassen als je niet wilt dat je scherm uit gaat. Let op dit gaat wel ten koste van je batterij natuurlijk!
2. beelscherm -> schermbeveiliging en dan kan je aanpassen na hoelang deze inschakeld (staat los van 1).

afhankelijk van wat je nou bedoeld in je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Daarmee geef je toch aan na hoeveel tijd de computer overschakelt op schermbeveiliging, mij gaat het om het tijdsvak daarna. Dus de mogelijkheid om bijvoorbeeld een uur lang de schermbeveiliging te draaien.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

dat doe je met optie 1. Daar bepaal je hoelang het duurt voordat je scherm op zwart gaat (na je schermbeveiliging). Zet deze maar eens op "nooit" (let op accu en adaptermodus moet je apart instellen!)

Afbeeldingslocatie: http://tiplet.com/wp-content/uploads/energysaver.jpg

Dit moet je zien, alleen de onderste schuiver, display sleep, helemaal naar rechts bij beide tabs, op "never".

[ Voor 22% gewijzigd door Pat-Juh op 08-12-2010 18:07 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Irritant die cyclussen van apple met al onzekerheid erbij :) Doen ze goed daar op marketing. Besloot net vorige maand een MBP te kopen, maar ja houd nu lekker half jaartje de buidel dicht. Niets erger dan een laptop kopen en na 2-4 maanden weer een verouderd model te hebben. Overweeg soms nog wel nu eentje te kopen en dan in mei over te gaan naar nieuwe model, mooie van apple hardware is natuurlijk wel dat het tweedehands goed waardevast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Alles wat je nu koopt kan morgen al oud zijn ;)! Ik ga zodra me verzekering doorkomt iig een nieuwe MBP halen.... Misschien minder leuk als er in april toch een nieuwe komt maar zonder kan ik niet in mijn situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat-Juh schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:03:
Alles wat je nu koopt kan morgen al oud zijn ;)! Ik ga zodra me verzekering doorkomt iig een nieuwe MBP halen.... Misschien minder leuk als er in april toch een nieuwe komt maar zonder kan ik niet in mijn situatie...
Zo denk ik er ook over. Mijn MBP ligt nu ter reparatie bij de Apple, maar mocht hij niet onder garantie vallen (hij is nu 3,5 jaar oud) dan komt er ook gewoon een nieuwe. Wellicht jammer dat er een maand later een nieuw model uitkomt, maar ik kan echt niet een maand zonder laptop zitten i.v.m. studie en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

precies... in feite ik moet vrijdag de 17e een nieuwe hebben. 1 Weekje zonder kan wel met school, daar werken e.d., maar donderdag een leuke opdracht en vrijdag de foto´s verwerken... op deze gammelen Asus kan dit niet... te sloom, windows, rot toetsenbord, te weinig ram, slome hd, etc. Nu eerst maar eens iets minder hoofdpijn hebben en dan aan school en opdrachten/werk denken.

Maar maandag uit eigen zak een nieuwe bestellen en de verzekering afwachten... nieuwe moet er toch komen....

bij apple zelf krijg je nu btw ook 80 euro korting op een printer als student... FYI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 21:56
Pat-Juh schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:39:

bij apple zelf krijg je nu btw ook 80 euro korting op een printer als student... FYI ;)
Die krijgt iedereen, kijk ook maar in de normale online store, selecteer een mac en daar staat ook onderaan dat je 80 Euro korting krijgt op een printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Pat-Juh schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:39:
precies... in feite ik moet vrijdag de 17e een nieuwe hebben. 1 Weekje zonder kan wel met school, daar werken e.d., maar donderdag een leuke opdracht en vrijdag de foto´s verwerken... op deze gammelen Asus kan dit niet... te sloom, windows, rot toetsenbord, te weinig ram, slome hd, etc. Nu eerst maar eens iets minder hoofdpijn hebben en dan aan school en opdrachten/werk denken.

Maar maandag uit eigen zak een nieuwe bestellen en de verzekering afwachten... nieuwe moet er toch komen....

Het grote voordeel van een printer bij Apple erbij nemen is dat de drivers hiervoor perfect werken onder OS X. Ik heb zo'n HP genomen -- de goedkoopste! -- en na aansluiten vroeg deze meteen om de drivers te installeren. Dus zonder al die crap die je er anders bij krijgt als je van de HP cd installeert. Echt ideaal, werkt als een trein en kan het iedereen aanraden :)

Er is trouwens niks mis met Asus. Naar mijn mening is dat een van de beste laptopbouwers. De redenen die jij noemt zijn wat mij betreft drogredenen om een macbook aan te schaffen. Het is niet alsof onder OS X systemen ineens automagisch sneller worden (Alhoewel dat toch best vaak beweerd wordt!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 23:07

Tristal

PSN-ID Tristal

stomme vraag misschien, maar moet ik de .dmg files bewaren die ik down voor progjes etc? Ben namelijk een switcher en weet niet of ik ze moet bewaren of niet.
Dank voor de reacties

iPhone 8 Plus iPad air 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corman
  • Laatst online: 29-08 15:49
Dat moet niet, ze zijn zoals setup.exe in Windows. Installeer en verwijder de .dmg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

tarlitz schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:57:
[...]

Er is trouwens niks mis met Asus. Naar mijn mening is dat een van de beste laptopbouwers. De redenen die jij noemt zijn wat mij betreft drogredenen om een macbook aan te schaffen. Het is niet alsof onder OS X systemen ineens automagisch sneller worden (Alhoewel dat toch best vaak beweerd wordt!).
Asus is idd geen verkeerd merk, mijn eerste laptop waar ik bijna 3 jaar van heb genoten was een Asus... Het zij dat deze "gammele Asus" waar ik nu toegang tot heb het niet trekt om 12mp RAW bestanden met gemak te verwerken, hij kan ze verwerken uiteraard maar qua specs loopt deze ruim achter op me helaas overleden 13" pro die ik had en het geheel loopt alles behalve vloeiend op de asus.

Op os X is lang niet altijd alles sneller of beter, Autocad of Games vergen bv meer specs dan windows omdat het niet geoptimaliseerd is...

Zelf zie ik het ook niet zitten om een stuk of 350-450 foto's te moeten afhandelen met ergernis :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmor
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03-2021
Even een vraagje onder de tweakers,

hebben de mensen die in het bezit zijn een MBP mid 2010 ook last een HDD die bij de minste of geringste beweging van de MBP begint te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Timmor schreef op donderdag 09 december 2010 @ 09:49:
Even een vraagje onder de tweakers,

hebben de mensen die in het bezit zijn een MBP mid 2010 ook last een HDD die bij de minste of geringste beweging van de MBP begint te tikken?
Dat is de Sudden Motion Sensor. Die zet de HDD op slot als er beweging wordt gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Nu online

Bosmonster

*zucht*

Tristal schreef op woensdag 08 december 2010 @ 23:24:
stomme vraag misschien, maar moet ik de .dmg files bewaren die ik down voor progjes etc? Ben namelijk een switcher en weet niet of ik ze moet bewaren of niet.
Dank voor de reacties
Soms bevat een .dmg ook een uninstaller. Het is vaak wel een goed idee om die even ergens te bewaren. Maar daar hoef je niet de hele dmg/installer voor te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Nieuwe geruchten Macbook Pros: klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Nu online

Bosmonster

*zucht*

Ze doen het overkomen als goed nieuws, maar met een Intel-GPU weet ik dat nog zo net niet. Qua drivers is Intel nu niet echt on-top zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Helaas... Ondanks dat ATI betere "bang for buck" kaarten heeft momenteel heb ik altijd ruzie gehad met de drivers (Ati 9600, X1600, X2400mobile onder zowel WinXP als Vista) in de jaren dat ik een desktop en een non-apple laptop had.

Ik hoop zelf dat er in de komende generatie MBP een 560-570M van nVidia komt... Puur driver wise is dit beter dan Ati in mijn ogen.

Ook als ze op de <13" en 15" instap modellen een integrated GPU gebruiken van Intel kan het niet super zijn, kan ook juist heel super zijn maar zelf is het scheiden van 2 hitte bronnen toch iets beter naar mijn idee. Het feit dat de MBPs nu al op bepaalde plekken bloedheet kunnen worden lijkt het me geen fijn idee als die twee op 1 plekkie lekker samen zijn. Verder zijn Intel GMA drivers momenteel ook niet erg goed... alhoewel de GMA3150 in de netbook van me pa er 4fps bij kreeg na een update hebben ze nog wel een weg te gaan.

Verder tja ik hoop gewoon dat ze weer wat "vooruit" gaan lopen met specs. Blu-ray is zo'n onderdeel. Het zijn dure drives maar wel "futureproof". Apple is dan alleen bang om iTunes store in de vingers te snijden denk ik...
Verder zou een extra USB fijn zijn of USB3... Maar met 2 kan ik momenteel ook leven.

[ Voor 7% gewijzigd door Pat-Juh op 09-12-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Het weglaten van de dvd drive is een stuk waarschijnlijker dan dat ze er een blu-ray speler instoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Brm-G schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:13:
Het weglaten van de dvd drive is een stuk waarschijnlijker dan dat ze er een blu-ray speler instoppen.
Ik weet dat de geruchten er zijn, maar ik zou het jammer vinden als de superdrive verdwijnt. Natuurlijk werkt een externe drive ook, maar ik heb juist een laptop gekozen om alles in één te hebben.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Nu online

Bosmonster

*zucht*

Verder tja ik hoop gewoon dat ze weer wat "vooruit" gaan lopen met specs. Blu-ray is zo'n onderdeel. Het zijn dure drives maar wel "futureproof". Apple is dan alleen bang om iTunes store in de vingers te snijden denk ik...
Verder zou een extra USB fijn zijn of USB3... Maar met 2 kan ik momenteel ook leven.
BR gaat hem in ieder geval niet worden. Apple heeft al meermaals aangegeven niks te zien in optische media. De kans dat de hele optische drive verdwijnt is vele malen groter.

Ook USB3 zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren. De kans is groot dat de nieuwe MBP's light peak krijgen. Iets dat vele malen beter is dan USB.

Vooroplopen is niet domweg maar alles implementeren dat er is. Apple loopt juist voorop door innovatie en geen vrees te hebben om technieken te laten vallen die, in hun ogen, geen toekomst hebben. En door nieuwe technieken snel op te pakken waar andere fabrikanten daar eerst jarenlang voor de kat uit de boom kijken.
Canaria schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:54:
[...]

Ik weet dat de geruchten er zijn, maar ik zou het jammer vinden als de superdrive verdwijnt. Natuurlijk werkt een externe drive ook, maar ik heb juist een laptop gekozen om alles in één te hebben.
De enige reden dat je die externe adapters nodig hebt is doordat de rest van de markt niet zo snel innoveert als Apple en zij dus continu maar backups en connectoren moeten blijven leveren.

De enige reden waarom je een optische drive in je MBP zou moeten hebben is misschien voor films onderweg. Maar ook daar ligt het probleem bij de filmmaatschappijen die als de dood zijn voor digitale distributie en dat jaar na jaar voor zich uitschuiven.

[ Voor 28% gewijzigd door Bosmonster op 09-12-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Lightpeak zal dit komende jaar niet komen denk ik... Optische Media zal heus wel verdwijnen, zou het alleen jammer vinden...

Iets wat "beter" zou zijn zou een soort tweescheiding. Macbook Pro-Air en een normale Pro variant met Optische unit. Maar helaas zal dit niet het geval zijn ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bosmonster schreef op donderdag 09 december 2010 @ 18:34:
[...]

Vooroplopen is niet domweg maar alles implementeren dat er is. Apple loopt juist voorop door innovatie en geen vrees te hebben om technieken te laten vallen die, in hun ogen, geen toekomst hebben. En door nieuwe technieken snel op te pakken waar andere fabrikanten daar eerst jarenlang voor de kat uit de boom kijken.
Dat is wel een heel gekleurde mening. Zo kun je alles wat Apple kiest innovatief noemen en alle technologische ontwikkelingen die Apple links laat liggen achterhaald. Dus mDP en FW800 zijn wel innovatief en eSATA, USB 3 en HDMI niet omdat Apple die niet of pas heel laat heeft toegepast?
[...]

De enige reden dat je die externe adapters nodig hebt is doordat de rest van de markt niet zo snel innoveert als Apple en zij dus continu maar backups en connectoren moeten blijven leveren.

De enige reden waarom je een optische drive in je MBP zou moeten hebben is misschien voor films onderweg. Maar ook daar ligt het probleem bij de filmmaatschappijen die als de dood zijn voor digitale distributie en dat jaar na jaar voor zich uitschuiven.
Niet alleen voor films (ik kijk bijna nooit films) maar vooral voor audio-cd's en af en toe games. Hoewel ik af en toe best tussendoor een album via iTunes koop, gaat er niets boven een lossless formaat waarbij je niet gebonden bent aan een gesloten formaat of hercodering met kwaliteitsverlies. Ik zie het niet snel gebeuren dat Apple lossless drm-vrije muziek voor dezelfde prijs gaat aanbieden.

Wat betreft games vind ik het aanbod erg tegenvallen en dat komt doordat Apple nou niet bepaald de meest vernieuwende grafische kaarten in de producten stopt.

Apple doet inderdaad veel aan innovatie, maar dan wel volstrekt willekeurig, op andere vlakken lopen ze toch echt achter. Wat wel heel knap van Apple is, is dat het ermee wegkomt zonder veel kritiek en dat er een groep gebruikers is die alles geniaal vindt.

Wat een beetje ondersneeuwt onder alle successen van stijgend marktaandeel zijn de vele gebruikers die de afgelopen jaren zijn afgehaakt door de keuzes die Apple heeft gemaakt.

Best gek trouwens, ik ben nooit zo'n uitgesproken Apple-fan geweest, heb er altijd ook een Windows pc naast gehad, niet in de eerste (geen typo ...) plaats omdat ik Microsoft-consultant ben, maar er zijn al meerdere mensen die Apple eerst maar niks vonden mede door mij overgestapt en allemaal zijn ze veel uitgesprokener Apple-fan dan ik O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Canaria op 09-12-2010 20:07 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Zit nog heel erg te twijfelen wanneer ik mijn MacBook Pro zou aanschaffen.
Ik wil er namelijk heel graag één. En op school werk ik alles nog uit met pen en papier(HBO Bedrijfseconomie). Als ik dan mensen zie werken op de laptop denk ik van dit scheelt zo veel tijd. En ik heb nogal een hekel aan schrijven. :p

Ben niet iemand die Photoshop o.i.d. gebruikt. Ben meer van tekst/excel/powerpoint verwerking, surfen, msn, hyves. En het downloaden/kijken van films(1080p). Heel basic dus.

Alleen hoor ik steeds meer de geruchten over de upgrade en het einde van de cycle zeg maar.
Zag al in dit topic dingen over blu-ray, usb 3 e.d. Dit zijn totaal geen dingen die ik ga gebruiken.

Ik werk nu nog op een Windows XP bak van 4 jaar oud. Deze begint nu wel een beetje dood te gaan. 1080p films trekt die niet op de actie stukken en scenes met veel detail, bos bijv.

Daarom vraag ik mij nu af of ik er nu 1 zal aanschaffen.
De 15" met i5 is toch wel redelijk future-proof? En ook wel met de basic dingen die ik doe? Word alleen gebruikt voor excel/word en surfen en films. NIET voor video- en/of fotobewerking.

Aan een bluray speler, NOG sterkere grafische kaart en snellere processor heb ik eigenlijk niks.

Dus is het een optie om 'm nu al, voor de upgrade, te kopen?
Het is niet zozeer dat ik 'm echt nodig heb, maar zou wel makkelijk zijn en wil er graag 1.

THNX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Nu online

Bosmonster

*zucht*

Canaria schreef op donderdag 09 december 2010 @ 19:56:
[...]

Dat is wel een heel gekleurde mening. Zo kun je alles wat Apple kiest innovatief noemen en alle technologische ontwikkelingen die Apple links laat liggen achterhaald. Dus mDP en FW800 zijn wel innovatief en eSATA, USB 3 en HDMI niet omdat Apple die niet of pas heel laat heeft toegepast?
Ik zeg toch niet dat alles wat ze doen innovatief is? Ik zeg dat ze niet bang zijn om innovatief te zijn en keuzes te maken. Soms komt zoiets hard aan, maar vaak werkt het uiteindelijk markt-forcerend.

Neem het niet ondersteunen van Flash bijvoorbeeld, een redelijk inferieure techniek pre-iPhone. Dit heeft uiteindelijk 2 gevolgen gehad. HTML5 is de snelst geadopteerde standaard uit mijn carriere als webdeveloper geworden. En als tweede heeft Flash zich ineens in rap tempo ontwikkeld, want de ogen van Adobe gingen open.

Het is vooral die durf die ik persoonlijk erg op prijs stel.

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 09-12-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op donderdag 09 december 2010 @ 18:34:
[...]

BR gaat hem in ieder geval niet worden. Apple heeft al meermaals aangegeven niks te zien in optische media. De kans dat de hele optische drive verdwijnt is vele malen groter.

Ook USB3 zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren. De kans is groot dat de nieuwe MBP's light peak krijgen. Iets dat vele malen beter is dan USB.

Hoogst waarschijnlijk zal het toch een combo worden van usb3.0 en lightpeak hoor :). Usb poorten zullen er moeten blijven opzitten (toch zeker nog voor een tijdje), voor alle 'oude' hardware randapparaten. Tenzij ze natuurlijk met connectors komen van lightpeak naar usb, maarja dat moet je dan ook constant meezeulen.
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
In verband met deze blunder is het mogelijk dat je in dit topic posts terugziet die eigenlijk in Het grote Volvo topic - Deel 4 thuis horen. Mocht je zo'n post spotten, schroom dan niet om het even te melden via DM aan de schuldige of desnoods via topic report. :)