Format-C schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 10:40:
Blijkbaar is er behoefte aan, want high end kaarten vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Ik ben het wel met je eens hoor, maar als die extra performance ECHT niet nodig zou zijn, dan kunnen AMD en nV wel stoppen met VGA kaarten produceren. Er is gewoon vraag naar meer snelheid.
Er is een verschil tussen nuttig zijn en gevraagd worden.
-Mijn mening is een beetje dat als er wat beter geoptimaliseerd zou worden, de games veel beter zouden kunnen draaien op lichtere hardware.
Kijk naar wat bijvoorbeeld een XBOX of PS3 eruit perst met een CPU en GPU van 5 jaar oud... Nu weet ik ook wel dat een PC veel mooiere graphics kan renderen, maar een XBOX heeft feitelijk een X1900 achtige GPU, met een luizige 48 SP's en de huidige kaarten hebben wel 10 of 20x zoveel power. En grafisch gezien is een 360 of PS3 niet heel erg slecht als je de graphics tegen PC's gaat afwegen. PC games zijn buitenproportioneel zwaar. Van al die extra power in PC's zie je in verhouding maar weinig terug.
Dus volgens mij is er een veel grotere efficientieslag te behalen door betere optimalisatie op de games zélf toe te passen, en nog meer driveroptimalisaties te doen voor de games. Maar met name betere optimalisatie van de games zelf zou wonderen doen imho. Kijk naar (ja, daar heb je hem weer) Crysis. Goed voorbeeld. Of Metro 2033.... En zo zijn er nog wel wat te noemen. De inefficientie van de game devs maakt inefficiente GPU's "noodzakelijk".
Consolegames zijn echt wel minder mooi dan computergames, zeker als je die verborgen truukjes doorhebt waarmee ze de prestaties op een aanvaardbaar niveau houden, zoals lage resolutie, lagere resolutie textures, minder ver zicht, geen of weinig AA, etc. Als je de games van de console speelt op een computer met de settings zoals ze op de console worden gespeeld, dan hoef je daar heus geen beest van een computer voor te hebben.
Dat is volgens mij ook het grootste probleem: consolemakers en consolegamedevs zorgen ervoor dat een game nog NET vlot kan draaien op hun hardware met aanvaardbare grafische instellingen. PC-gamers laten zich echter al gauw vangen aan het idee dat hun systeem totale overkill moet zijn, want ja, die 8xAA bij hun 1920x1200 resolutie is écht wél nodig.
Zoals ik al enkele keren heb vertel: ik ben volledig voor het principe van compromis, waarbij je een duidelijke grens trekt, en zegt dat die extra AA en AF en maximale settings mij geen grotere aankoopkost van €200 en extra jaarlijkse kost van €50 waard zijn. Maar dat kunnen sommigen blijkbaar niet. Dat is nu net het principe waarbij consoles zo wel varen met hun mindere hardware. De meerwaarde van een HD6990 tegenover een HD6970 is praktisch nihil als het aankomt op de game-ervaring, gesteld dat de HD6970 zo goed als alles aankan, mits er enkele concessies worden gedaan op momenten dat hij begint te kreunen.
[
Voor 19% gewijzigd door
RuddyMysterious op 03-03-2011 11:01
]