No shit, Sherlock.

Het is dan niet meer dan een steekproef. Om een indruk over iets te krijgen hoef je echt niet iedereen te includeren. Als je iedereen zou includeren zou het me trouwens niet verbazen dat de percentages mbt high end kaart gebruikers op mult-monitor opstellingen nog veel kleiner zal zijn. Heel erg veel zelfs. Ik denk namelijk dat je het wel met me eens zal zijn dat de kans dat iemand met een goede game PC opstelling steam bezoekt groter is dan huismoeders en vaders met hun internet PC met een geïntegreerde of low end videokaart (om maar een voorbeeld te noemen).
Want systemen die tijden terug zijn geüpload staan er nu ook nog tussen, de precieze tijd span dat een systeem in de database blijft staan weet ik niet.
Definieer tijden terug.
Daarbij is de meer dan 6% Intel videokaarten uitermate curieus te noemen, dat zegt eigenlijk al dat Steam geen representatief beeld geeft van de systemen gebruikt voor gaming.
Wat is dit voor rare denkwijze en dat is zacht uitgedrukt. Een loze kreet als ''gaming'' alleen zegt hier niet zoveel al kan ik wel inschatten op welke groep je doelt. Tetris valt bijvoorbeeld ook onder gaming. Net zoals bijvoorbeeld (Nintento) emulatoren, lichte oude games, internet flash games, rollercoaster tycoon en veel andere tycoon games en ga zo maar door. Dergelijke games zijn prima op Intel videokaarten te draaien.
dahakon schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 08:17:
[...]
Maand over maand kun je weinig zeggen over percentages, omdat Steam gebruik maakt van een onbekende steekproef. Deze steekproef wordt gehouden onder mensen die hebben aangegeven dat ze mee willen doen aan de steekproef, maar een 'uitnodiging' voor het zenden van gegevens is geheel random. Als jij thuis twee pc's hebt staan, 1 waar je meestal achter zit met een DX11 kaart en alles en 1 waar nog een oud 8600GT'tje in zit waar je zo nu en dan wat mee speelt, is de kans best aanwezig dat je een uitnodiging voor de poll krijgt op dat tweede systeem en niet op je DX11 systeem. Wat zegt dat over de cijfers? Of wellicht krijg je bij toeval de uitnodiging op je laptop met belabberde Intel IGP, omdat je toevallig net daarmee aan het gamen was op school.
Dat kan inderdaad gebeuren wanneer er gebruik wordt steekproef, maar een aselecte steekproef is mbt tot het inwinnen van dergelijke gegevens een prima methode. Bovenstaande geeft juist aan dat er een prima methode wordt gebruikt, tenzij je Steam beticht van het doelbewust saboteren van het onderzoek.
Verder is het 'marktaandeel' wat je terugziet niet het marktaandeel van de nu verkochte kaarten, maar een grote verzameling van wat ooit verkocht was. En ja, dan is nVidia in het voordeel doordat hun DX10 kaarten eerder op de markt waren en erg populair (vandaar ook zo'n grote lading 8k en 9k serie kaarten en de GTX260/275).
Bovendien zijn de lower midrange kaarten zwaar ondervertegenwoordigd in de statistieken, vergeleken met werkelijke verkoop.
Dat ben ik met je eens, maar dat zou voor de ondervertegenwoordiging van high end 2GB (dual) AMD kaarten alleen maar versterken en dat is nou precies wat ik probeer aan te geven.
Ondertussen heeft DX11 (volgens steam) echter al een marktpenetratie van ~23% behaalt, niet de 10% die jij noemt.
Daar heb je gelijk in. Mbt tot getal: ik keek verkeerd.
Ik denk dat je hier de statistieken verkeert leest. In dat kopje gaat het om het primaire display. In een multi-monitor setup heb je ook een primair display, met daarnaast nog andere displays. Maar bij gebrek aan een werkelijk kopje single vs multi display setups, is dat allemaal koffiedik kijken.
Ja, daar twijfelde ik gisteren ook erg over. Dat deel is inderdaad een aanname.
[
Voor 107% gewijzigd door
Springstof op 03-05-2011 08:45
]