Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 09:48

faust2016

You yes have my shirt

Ik heb vandaag de PC van mn broertje eens onder handen genomen. Hij heeft een Athlon II X4 620.

Dit zijn de voorlopige resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://img819.imageshack.us/img819/9606/overclock1.png

Ik heb nu alleen 1 probleem. In Cpu-Z varieert de Vcore enorm, van 1.440V tot 1.504V.
ik had hiervoor Load Line Callibration op 0% gezet, want dat hielp de spanning op ~1.3V te stabiliseren. Kan het zijn dat dat nu juist een averrechts effect heeft? Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Bordje is een Asus M4a785TD-M Evo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:43

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
faust2016 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:06:
Ik heb nu alleen 1 probleem. In Cpu-Z varieert de Vcore enorm, van 1.440V tot 1.504V.
ik had hiervoor Load Line Callibration op 0% gezet, want dat hielp de spanning op ~1.3V te stabiliseren. Kan het zijn dat dat nu juist een averrechts effect heeft? Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Bordje is een Asus M4a785TD-M Evo.
Het is normaal dat je vcore veranderd. Niets aan te doen en het is ook niet gevaarlijk of slecht.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 09:48

faust2016

You yes have my shirt

Ja dat snap ik, maar zo veel? Op mn eigen bord (Gigabyte MA-790FXT-UD4P) zie ik mn Vcore switchen tussen 2 stapjes (bvb 1.472 en 1.488V), maar niet zoooo veel :p.
Is dat dan gewoon de kwaliteit van het bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Dat moederbord is ook niet direct bedoeld als overclock platform, jouw gigabyte is daar meer op berekend.
Het is geloof ik ook zo dat asus iets meer last van Vdrop heeft, mijn beide s775 asus bordjes hadden daar ook relatief veel last van, mijn huidge s1156 gigabyte veel minder, kan ook aan de grotere hoeveelheid koper liggen in de gigabyte, heb ook het idee dat gigabyte's wat robuuster zijn.

Mijn 8-pins cpu voedingsstekker was niet zo lekker meer (eigen schuld), waardoor hij aardig warm werd, connector op het moederbord is ietsjes bruin aangeslagen, maar bord werkt nog 100% :P

8-pins stekker uiteraard gefixed |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 263922 op 22-12-2010 21:41 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 14:55
Ik zit nu met het volgende probleem: Ik krijg op onderstaande setup m'n voltages niet stabiel. Met alles op stock, zweeft m'n voltage overal tussen 1,28 en 1,48 rond, zonder dat de CPU ook maar iets doet... LLC haalt geen klap uit, turbo mode en C&Q staan verder uit. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Onder load fluctueert het voltage nog steeds tussen 1,32 en 1,35V. Het is wel heel hinderlijk, als ik al op stock niet van een vast voltage uit kan gaan, hoe moet ik dan in godsnaam een beetje fatsoenlijk overclocken?! Bovendien is m'n idle temperatuur met 30 graden veel te hoog.

Edit: Krijg verder ook geen stabiele clocks, het probleem lijkt precies op wat ik nog had met m'n ASRock bord, ik begin nu een beetje m'n voeding te verdenken. Zodra ik handmatig voltages in ga stellen kom ik niet eens Windows in, zelfs niet op stock snelheden...

[ Voor 30% gewijzigd door Singular1ty op 23-12-2010 21:54 ]

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 01:01
Dus dit heb je ook op je Crosshair? Dan lijkt het me inderdaad je voeding. Kan je met een multimeter ook kijken of je andere voltages, vooral je 12v lijn, ook stabiel is? Deze is het meest gevoelig voor fluctuaties.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:48

Bolletje

Moderator Harde Waren
Singular1ty schreef op donderdag 23 december 2010 @ 19:57:
Bovendien is m'n idle temperatuur met 30 graden veel te hoog
dat is een best normale waarde hoor, ongeveer 30 heb ik ook met mijn 1055T met verschillende high-end koelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
30 is zelfs nog laag, een flink overclockte proccesor loopt toch wel snel idle op 32-39C.
je zou nog een stuk hoger kunnen proberen te clocken imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

3.78GHz voor mijn Athlon X2 II is zo'n beetje de max op 1.55V. Alles daarboven is een beetje onverantwoord. Heb verder mijn WD Raptor 36GB disk stukgemaakt... Ik priegelde met een fandraadje waarop er kortsluiting ontstond. Daarna rook m'n hele werkhok naar verbrand plastic, waarvan het Servo motortje van deze disk het begeven had. Doei raid-0 opstelling ;(

Ik geloof dat ik nog wel garantie heb, was zowiezo toch van plan om een SSD of 2 in huis te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Dus dit heb je ook op je Crosshair? Dan lijkt het me inderdaad je voeding. Kan je met een multimeter ook kijken of je andere voltages, vooral je 12v lijn, ook stabiel is? Deze is het meest gevoelig voor fluctuaties.
Bij gebrek aan multimeter probeer ik denk ik gewoon een andere voeding in 't systeempje. Wou sowieso al eens upgraden voor wat extra headroom.
Heb verder mijn WD Raptor 36GB disk stukgemaakt... Ik priegelde met een fandraadje waarop er kortsluiting ontstond. Daarna rook m'n hele werkhok naar verbrand plastic, waarvan het Servo motortje van deze disk het begeven had. Doei raid-0 opstelling
Da's ruk, je data is dus ook naar de Filistijnen... Maar een SSDtje is wel erg fijn, now is as good a time as any to upgrade ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
Haha mee eens. Dus ik ga een nieuw scherm kopen. Had m'n 26" LCD TV eraan hangen maar die ondersteund alleen 1080i dus maar 30hz (59hz Interlacing) dus alles schokt als de ziekte en AA werkt niet -_-.

Tijd voor een nieuwe monitor van zo'n 22" of meer.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
Hallo ik heb een raar probleem soms krijg ik na een tijdje allemaal groene stipjes, en na een tijd iets wat op artefects lijkt. Maar als ik mijn pc terug standaard clock dan gebeurt dit niet.
Waar kan de oorzaak liggen? NB? mobo zelf? Asrock N68C-GS, cpu 720BE en een 4870 ATi.
Of is dit gewoon de graka die versleten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je je pci-e bus wel gelocked op 100 MHz...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 20:24
Ik heb nog enkele vragen in verband met het OC dat we binnenkort gaan doen.

1)
Ik heb de workshop "Phenom II overclocken" op hardware.info gelezen. En daar zijden ze dat de HT-Multiplayer en NB - CPU Multiplayer allebei worden samengenomen door veel MOBOFabrikanten.

Nu had ik hier op tweakers ergens gelezen dat je de HT - Frequentie het liefst rond de 2000 Mhz houd, maar omdat ik met de HT Reference Clock moet overclocken en die 2 multiplayers aan elkaar vast zitten zal de HT - Frequentie ook stijgen.

Klopt dit? Of zijn er wel MOBO Fabrikanten waar je die MULTI appart kunt instellen??

2)
Als je bij CPU-Z naar de "Memory" Tab gaat dan zie je daar dan de NB-CPU frequentie in de CPU?

Dit waren ze dan.
MVG, Amd Aero

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:26

Zenix

BOE!

1, je kan bij alle bekende fabrikanten de multi apart instellen voor ht freq en cpu-nb, zover ik heb meegemaakt.
2, ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 20:24
Zenix schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 21:34:
1, je kan bij alle bekende fabrikanten de multi apart instellen voor ht freq en cpu-nb, zover ik heb meegemaakt.
2, ja
Hartelijk bedankt :)

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 21:20
pff jeukt toch wel hier om zon 6core te proberen...

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
AMD_Aero schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 21:09:
Ik heb de workshop "Phenom II overclocken" op hardware.info gelezen.
Heb je daar toevallig een linkje van, ik zoek nog wat voor in de TS. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 15:16
http://nl.hardware.info/r...hop-phenom-ii-overklokken

here you go :D
Ik vind de foto in verband met de multipliers heel handig. Voor mij werd het ineens een heel pak duidelijker :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
nedernakker schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 10:29:
heb je je pci-e bus wel gelocked op 100 MHz...
Jaja, maar nu was ik mw2 aan het spelen. En toen deed hij het weer. Weet niet of het aan de temperatuur ligt of niet :s. Maar denk dat het wel aan de graka zelf ligt.

Heb er nu een 120mm fan opgezet op max. Nu geeft hij geen groene spikkels meer, maar na een tijdje game zegt hij dat de ati drivers vast zijn gelopen en herstelt :s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

PRaGA88 schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:00:
[...]

Jaja, maar nu was ik mw2 aan het spelen. En toen deed hij het weer. Weet niet of het aan de temperatuur ligt of niet :s. Maar denk dat het wel aan de graka zelf ligt.

Heb er nu een 120mm fan opgezet op max. Nu geeft hij geen groene spikkels meer, maar na een tijdje game zegt hij dat de ati drivers vast zijn gelopen en herstelt :s.
Dan heeft je graka idd een probleem.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
Gebruiken nu de meeste mensen hier prime95 als stabiel test? of intelburn? intelburn is zo klaar, prime kan je oneindig laten draaien. al gaf prime95 bij mij vrolijk 0 errors aan, terwijl intelburn er uit klapte. na het verhogen van ram V ging hij wel goed. hebben jullie prime95 verder nog ingesteld? of gewoon standaard gehouden? na een uur prime95 is bij mij wel 1 core een testje 'achter'..langzaamste core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Gebruik een combinatie van Prime en Intel Burn Test, meestal gebruik ik Burn Test om de stabiliteit van m'n tussenstappen te bepalen, omdat het sneller is. Voor de uiteindelijke overclock test ik met zowel IntelBurnTest 20 runs op max memory usage, en daarna een uurtje of 8 P95. Soms is een clock namelijk wel Prime stable, maar niet BurnTest stable en andersom, dus het is belangrijk om ze allebei te proberen voor een hogere stabiliteitsgarantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Inderdaad, met Singular1ty. IntelBurnTest stressed de NB ook meer mee. Verder gebruik ik ook OCCT, kan je ook tijd instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Bedankt. Maar jullie gebruiken prime95 dus met de standaard instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik heb een Athlon X2 5000+
Kan ik hem overclocken of moet ik een extra cpu fan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Alexxxxxxxxxx schreef op zondag 26 december 2010 @ 19:44:
Ik heb een Athlon X2 5000+
Kan ik hem overclocken of moet ik een extra cpu fan kopen?
Hangt van je temperaturen af, je moet zo'n 65 graden celcius stressed als max aanhouden, als je daar onder zit kan je het nog met je huidige koeler doen, word het meer zou je idd aan andere koeling moeten.
Dacuuu schreef op zondag 26 december 2010 @ 19:38:
Bedankt. Maar jullie gebruiken prime95 dus met de standaard instellingen?
Op standaard instellingen maar ook met overclock. edit: :F sorry, begrijp het verkeerd :'). Nee ik open voor iedere core een eigen tread. Voor de rest hangt het af wat je precies wil, maar standaardinstellingen zijn prima.

[ Voor 11% gewijzigd door epic_gram op 26-12-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 389184

Omdat ik mij ook weer eens bezig wil gaan houden met het Overclocken. en mijn moederbord is overleden. leek het mij verstandig om hier een paar dingen te vragen voordat ik overga tot de koop van een moederbord.

omdat ik al ene tijdje uit het wereldje ben, zou ik zou niet weten welke chipset je moet hebben om lekker aan de gang te gaan. dus mijn vraag luidt :

Welke Chipsets klokken goed?

naar wat ik heb gelezen gaan de 790FX wel goed. maar dat is meestal voor Socket AM3.
Tevens is het budget er niet om ook nieuw geheugen en of cpu te komen.

Zijn er in het algemeen moederborden die erg goed gaan. of draait het hierbij voornamelijk om de chipset?
en zoja welke?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 389184 op 26-12-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
In wat voor systeem moet je nieuwe mobo komen? We moeten namelijk weten wat voor processor, ramgeheugen enzovoords je hebt voordat we een advies kunnen geven. :)

Welkom op tweakers trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dankje:)

CPU : Amd Phenom II 940 BE (AM2+) + Scythe Mugen Rev.B
GPU : Asus Nvidia GTS 250
RAM : 2x2 GB Corsair 2x1GB Kingston DDR2
PSU : Corsair HX450
HDD : 2x 640GB WD Raid 0 ; 1x 500GB Samsung ; 1x 64GB SSD OCZ Onyx ; 1x 32GB WD Raptor
Case : Coolermaster CM690 Advanced II

ik weet dat die 2 Kingston latjes niet verclocken.. maar de Corsair XMSén gaan wel redelijk.

ik kan tevens via via nog voor een schappelijp prijsje een ZGAN Crosshair Formula II kopen..

alleen ik kan niet echt iets concreets vinden over hoe dat klokt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Anoniem: 389184 schreef op zondag 26 december 2010 @ 21:27:
ik kan tevens via via nog voor een schappelijp prijsje een ZGAN Crosshair Formula II kopen..

alleen ik kan niet echt iets concreets vinden over hoe dat klokt
crosshair mobo's zijn overpriced IMO, ze klokken niet veel verder over dan normale moederborden. (wel veel opties) Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je ervoor over hebt, en wat "een schappelijk prijsje" is. Helaas zit je nog met DDR2 geheugen, waardoor je aan AM2+ vast zit. Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:42

BiLo

PSN: toiletcleaner

off/ fijne feestdagen gewenst!

On/ Ik heb net HWmonitor geïnstalleerd na het zien van een aantal screens hier en bij het draaien van het programmaatje merkte ik op dat mijn AUXTIN temperatuur, geschreven onder CPUTIN temperatuur, 102 graden is. Na een korte Google search blijkt dit mijn Northbridge te zijn op het mobo. Er zijn er wat verhalen over dergelijke temperaturen maar niets concreets..

Heeft iemand hier ervaring met dit probleem?

Ik heb overigens nergens last van in het gebruik.

Asrock 890GX Deluxe 3, AMD X6 1055t + Scythe Ninja RevB, 2*2GB XMS3 Corsair in een Fractal Devine R3 (4 fans low speed)

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het probleem is dat mijn vorige mobo is bezweken.

Scyhte Mugen koeler en pa was wat onvoorzichtig. mobo gescheurd boven de backplate.

dus pa betaald. tot ~150 euro.

die Crosshair kan ik overnemen voor 80 euro. is alleen gebruikt om te proberen en ligt bij een vriend van me. ding heeft max 5 uurtjes gedraaid.

dus ik hoef alleen maar een ander moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
probeer wat van de prijs af te lullen en je hebt er een leuk bordje aan

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik zou een AM3 moederbord kopen, en DDR3 dat lukt wel voor 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nedernakker schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:10:
probeer wat van de prijs af te lullen en je hebt er een leuk bordje aan
Dan gaan we dat maar eens proberen :)
wat een goodie-set bij dat ding zeg 8)7
Zenix schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:18:
Ik zou een AM3 moederbord kopen, en DDR3 dat lukt wel voor 150.
daar ik heb nu zelf de financiële middelen niet voor.

en mijn CPU voldoet nog prima voor mijn doeleinden.

AM3 kan altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354350

Singular1ty schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:52:
[...]

Bij gebrek aan multimeter probeer ik denk ik gewoon een andere voeding in 't systeempje. Wou sowieso al eens upgraden voor wat extra headroom.

[...]

Da's ruk, je data is dus ook naar de Filistijnen... Maar een SSDtje is wel erg fijn, now is as good a time as any to upgrade ;)
mss helemaal off topic, maar hoe is het afgelopen met die cpu die je had gekocht van mij?, was die nu defect?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Probleem lag bij het geheugen. Ik heb die CPU al maanden niet meer, hij is met compleet systeem eraan een maand nadat het in elkaar zat verkocht. Heb nu een nieuwe 1090T maar door vermoedelijk problemen met de voeding gaat 't overklokken voor geen meter. Van de week probeer ik even een andere PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Anoniem: 389184 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:21:

Deze CPU kan ook op een AM3 voetje. ;)

EDIT: maar ik zou het zelf niet doen, DDR2 ICM de Phenom II werkt prima, ik denk niet dat het het geld waard is om gelijk een nieuwe mobo en nieuw geheugen te kopen. Ik ben het wel eens met nedernakker.

[ Voor 26% gewijzigd door epic_gram op 27-12-2010 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
ik heb dit geheugen: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX

Nu merkte ik dat na het verhogen van het ram voltage dat de pc beter de de intelburn test doet. hij stond op 1.650 -> 1.7 gegaan. mag ik hem nog iets verhogen om de testen? als ik dit geheugen intik bij google vind ik waardes tussen de 1.7 / 1.9. maar op de Kingston site staat weer 1.650. maar niet wat het max voltage mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Dacuuu schreef op maandag 27 december 2010 @ 08:58:
ik heb dit geheugen: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX

Nu merkte ik dat na het verhogen van het ram voltage dat de pc beter de de intelburn test doet. hij stond op 1.650 -> 1.7 gegaan. mag ik hem nog iets verhogen om de testen? als ik dit geheugen intik bij google vind ik waardes tussen de 1.7 / 1.9. maar op de Kingston site staat weer 1.650. maar niet wat het max voltage mag zijn.
DDR3 moet officieel tot 1.975 volt kunnen lopen zonder problemen. Maar het komt je levensduur niet ten goede, dus minder is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
epic_gram schreef op maandag 27 december 2010 @ 09:04:
[...]

DDR3 moet officieel tot 1.975 volt kunnen lopen zonder problemen. Maar het komt je levensduur niet ten goede, dus minder is beter.
Dankje, waarop heb jij je geheugen draaien? wat ik net heb gedaan is het cpu V iets verhoog. die staat nu op 1.424. maar als er load op de cpu komt gaat die omhoog naar de 1.43. is dit normaal voor een AMD 1090T die op 3800 mhz draait, enkel door de multiplier te verhogen naar 19x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Ik heb hier een phenom II X3 720, draait inmiddels weer op stock speeds. Het geheugen heb ik een poos op 1.8 volt gedraaid. En je vcore is netjes, gaat meestal omhoog onder load, is verder niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
epic_gram schreef op maandag 27 december 2010 @ 09:30:
Ik heb hier een phenom II X3 720, draait inmiddels weer op stock speeds. Het geheugen heb ik een poos op 1.8 volt gedraaid. En je vcore is netjes, gaat meestal omhoog onder load, is verder niet erg.
Bedankt, dan ga ik nog even verder met testen. core temps tikken net even de 50 graden aan. met een offset van 15 graden op de cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 389184 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:21:
[...]

Dan gaan we dat maar eens proberen :)
wat een goodie-set bij dat ding zeg 8)7

Je vader had toch budget van 150? Is genoeg zoals ik al zei. CPU heb ik niks over gezegd, die is prima.
Het kan zelfs voor minder dan 150 mobo 80 geheugen 50 = 130 ongeveer nieuw. Maar ik zou de volle 150 zelf gebruiken en een goed moederbord kopen.
epic_gram schreef op maandag 27 december 2010 @ 08:30:
[...]

Deze CPU kan ook op een AM3 voetje. ;)

EDIT: maar ik zou het zelf niet doen, DDR2 ICM de Phenom II werkt prima, ik denk niet dat het het geld waard is om gelijk een nieuwe mobo en nieuw geheugen te kopen. Ik ben het wel eens met nedernakker.
Nou met de prijzen van DDR3 en de moederborden van AMD zijn niet zo duur vind ik het een goeie optie.
Ik vind dat die alleen een ander AM2 moederbord moet kopen als de prijs zo rond de 60 euro ligt meer zou ik niet meer in een oudere generatie steken. En het verschil tussen DDR2 en DDR3 is kwa performance niet zo heel groot, maar het gebruikt minder energie. En de nieuwere moederborden zijn meestal ook wat beter, en meer up to date zoals usb 3 en sata 3. En waarschijnlijk gaat het overklokken ook wat beter, dus meer performance. En daarnaast gebruikt hij ook nog 4 bankjes DDR2, wat het overklokken weer moeilijker maakt.

[ Voor 29% gewijzigd door Zenix op 27-12-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Zenix schreef op maandag 27 december 2010 @ 11:04:
Nou met de prijzen van DDR3 en de moederborden van AMD zijn niet zo duur vind ik het een goeie optie.
Ik vind dat die alleen een ander AM2 moederbord moet kopen als de prijs zo rond de 60 euro ligt meer zou ik niet meer in een oudere generatie steken. En het verschil tussen DDR2 en DDR3 is kwa performance niet zo heel groot, maar het gebruikt minder energie. En de nieuwere moederborden zijn meestal ook wat beter, en meer up to date zoals usb 3 en sata 3. En waarschijnlijk gaat het overklokken ook wat beter, dus meer performance. En daarnaast gebruikt hij ook nog 4 bankjes DDR2, wat het overklokken weer moeilijker maakt.
Op die manier kan je het inderdaad ook zien, ik zat ook met zo'n 60 euro in gedachten voor een mobo. Ik zat iets vergelijkbaars te zoeken met wat hij had, namelijk de M3A78-pro. :)

Ik blijf het raar vinden dat je 150 euro vergoed krijgt voor een mobo van 80 euro, die al redelijk oud is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJehova
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10-2020
Volgens mij was dit het OC-topic en niet het BuyGuide?
=======================

Nu mijn koel-probleemje is opgelost zou ik graag wel wat willen overclocken
  • CPU: Phenom II X4 955 BE
  • Koeling: Scythe Mugen 2 Rev, B
  • MOBO: Asus M4A79XTD EVO
  • RAM: OCZ Gold DDR3 PC3-8500 (2x2Gb)
voor de volledigheid:
  • GPU : Sapphire HD 4850 1GB GDDR3
  • HDD : Intel Postville X25-M 80GB
  • Kast : Cooler Master Elite 334
  • en nog een herriefan voorin 8)7
Ik ben op zoek naar een 24/7 OC.
3.8 GHz moet te doen zijn denk ik. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 16:35
ThaJehova schreef op maandag 27 december 2010 @ 19:11:
Volgens mij was dit het OC-topic en niet het BuyGuide?
=======================

Nu mijn koel-probleemje is opgelost zou ik graag wel wat willen overclocken
  • CPU: Phenom II X4 955 BE
  • Koeling: Scythe Mugen 2 Rev, B
  • MOBO: Asus M4A79XTD EVO
  • RAM: OCZ Gold DDR3 PC3-8500 (2x2Gb)
voor de volledigheid:
  • GPU : Sapphire HD 4850 1GB GDDR3
  • HDD : Intel Postville X25-M 80GB
  • Kast : Cooler Master Elite 334
  • en nog een herriefan voorin 8)7
Ik ben op zoek naar een 24/7 OC.
3.8 GHz moet te doen zijn denk ik. >:)
Makkelijk zelfs. Ik pak meestal (minimaal) 20% van m'n stocksnelheid, en dan blijft m'n pc nog gewoon stabiel (zonder iets te veranderen, Ja alles op auto laten staan), Helaas heb ik geen BE dus ik doe het dan old-skool met de FSB. Maar jij hebt een BE, dus dat is je mp ff omhoog gooien en klaar!

Staat je CPU-Fan automatisch ingesteld? want je cpu word namelijk wel een bakplaat (figuurlijk), dus je pc gaat wel iets meer herrie maken. Maar voor een snellere pc heb ik er dat wel voor over :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

epic_gram schreef op maandag 27 december 2010 @ 11:40:
[...]

Op die manier kan je het inderdaad ook zien, ik zat ook met zo'n 60 euro in gedachten voor een mobo. Ik zat iets vergelijkbaars te zoeken met wat hij had, namelijk de M3A78-pro. :)

Ik blijf het raar vinden dat je 150 euro vergoed krijgt voor een mobo van 80 euro, die al redelijk oud is namelijk.
Klopt..

maar hij had gewoon gezegd dat hij dat maximaal uit wou geven.

ik heb nu dat Crosshiar 2 bord overgenomen voor 7 tientjes.
en voor de rest van het geld haal ik even wat ander geheugen.

1 bankje was ook niet helemaal fris meer.

M3A78-Pro was niet weer een optie gegeven, omdat ik dan niet eens in de bios het stock voltage in kan geven van de Cpu. handmatig max 1.3V stock is 1.35V, op standje auto ging er vrolijk ~1.45V doorheen.

tevens gaf het bord veel cold-boot problemen icm met de 940BE.

ik kan het bordje woensdag ophalen. morgen even kijken of ik voor 80 euro ergens wat leuk geheugen kan regelen.

en bij mijn weten kan de 940BE niet op een AM3 plank. omdat deze geen geïntegreerde DDR3 controller heeft. waardoor ik vast zit aan DDR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJehova
@luuk van overdrive mag ik mijn multiplier niet hoger maken dan 16 :S
wat ik wel kan doen is de HT naar 300 gooien en de multiplier op 11 zetten( en de HT multiplier van 10 naar 6.5), maar dat is iets voor morgen >:)
bovendien laat overdrive ook niet to dat ik mijn fans max laat draaien :S 8)7

[ Voor 1% gewijzigd door ThaJehova op 28-12-2010 00:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
ThaJehova schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:16:
@luuk van overdrive mag ik mijn multiplier niet hoger maken dan 16 :S
wat ik wel kan doen is de HT naar 300 gooien en de multiplier op 11 zetten( en de HT multiplier van 10 naar 6.5), maar dat is iets voor morgen >:)
bovendien laat overdrive ook niet to dat ik mijn fans max laat draaien :S 8)7
Overdrive werkt sinds de laatste update inderdaad niet meer goed met de multiplier. Maar de BIOS daarentegen wel gewoon! Sowieso voor overclocken is het het best om het via de bios te doen he...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJehova
in mijn bios kan ik niet overclocken (denk ik)
alle getallen mbt de frequenties, multipliers en voltages zijn grijs :S
ik heb een Asus M4A79XTD EVO met BIOS v02.61
Er is al een ROM met versie 2102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
AI overclock tuner op manual zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

ThaJehova schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:59:
in mijn bios kan ik niet overclocken (denk ik)
alle getallen mbt de frequenties, multipliers en voltages zijn grijs :S
ik heb een Asus M4A79XTD EVO met BIOS v02.61
Er is al een ROM met versie 2102
2102 er niet op zetten ,dat bios zit een beetje gaar in elkaar.
Bios 2003 is wel een hele goede.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 06:55
even snel een vraagje, ik zat qua overclocken echt zwaar belabberd met mijn X4 955BE, zat op 3400Mhz met een temp van load toch rond de 50 a 55 graden.

nu zaten de slangen van mijn H50 voor het fan gat van de voeding, dus heb ik de H50 omgedraaid, met de slangen naar beneden toe en heb ik Arctic AS5 koelpasta gebruikt, het oude hele dunne laagje verwijdert.

maar nu is de vraag natuurlijk, maakt dat voor het radje verder niks uit?
en qua overclocken, is het eht beste om de AS5 eerst een paar dagen in te laten werken en dan pas te beginnen? of meteen nu al?

dankje alvast!

EDIT, nu stress test ik em even met Prime95, en de cpu komt met moeite in de buurt van de 45 graden op 100% full load... op 1.35volt cpu @ 3400Mhz
dat zijn nette temps dan toch?

EDIT2 :P

heb de cpu voor de gein toch even overgeclockt, geen BSOD's in iedergeval bij het opstarten, dat scheelt :D
draait nu op 3750Mhz met 1.375volt, maar ga proberen om die terug te brengen naar 1.35 volt
draait nu idle @ 32 graden 100% fan, zet ik de fan bijna helemaal uit zit die rond de 34/35 graden
stress em net even een minuutje of 10 en @ full load, 100%, kom ik dan op 51 graden max...

[ Voor 36% gewijzigd door MartijnAbel op 29-12-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
Houd als maximum 60 graden aan dit is volgens amd nog veilig. Het maximum voltage volgens AMD is 1,425V maar volgens mij mag je hierin nog wel hoger gaan als dit nodig moet zijn, maar lager is nog altijd beter

als het instabiliteit zou zijn. Zou ik de nb-cpu spanning met 2 stapjes verhogen en dan nog eens testen. Max voltage hiervoor is 1,45V. Als dit nog niet stabiel is vcore verder omhoog.
http://products.amd.com/d...8=&f9=&f10=&f11=&f12=True

Overklok je met de multiplier of Reference clock?
Ik denk dat je hiermee wel wat verder kan.

mvg

[ Voor 17% gewijzigd door arneschoonvliet op 29-12-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
ik overclock met de reference clock... multiplier is geen hol aan hahaXD
NB 1 stapje verhoogd...
zal zo even proberen om em op 1.35volt te krijgen, scheelt me net weer iets aan warmte.

had net een idle temp van 29 graden met de fan van de H50 bijna helemaal uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
Ik denk dat die 3750 mhz gemakkelijk te halen valt. Hoger zou normaal ook nog kunnen. Maar probeer eerst dit volledig stabiel te krijgen en zie dan verder :D

Let wel op! want je clockt je geheugen nu ook mee dit kan ook snel roet in het eten gooien.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Scorpia schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:51:
Ik denk dat die 3750 mhz gemakkelijk te halen valt. Hoger zou normaal ook nog kunnen. Maar probeer eerst dit volledig stabiel te krijgen en zie dan verder :D

Let wel op! want je clockt je geheugen nu ook mee dit kan ook snel roet in het eten gooien.

mvg
heb gelukkig Kingston HyperX Bleu DDR3 waar hele nette chips opzitten :D
draait nu rond de 1475Mhz en de cpu nu op 3757Mhz
heb het NB voltage iets verhoogd van 1.125v naar 1.2v en naar mijn weten draait die nu bijna stabiel op 1.35v cpu
natuurlijk wel even laten draaien, want helemaal stabiel hoeft die natuurlijk nog niet te wezen haha

in iedergeval alvast thx voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
Geen probleem. Maar als je voor een stabiele pc wilt gaan op die clocks dan zou ik je toch aanraden om minimum 8u prime95 te draaien op blend. Dan wordt je geheugen en NB ook zwaar belast. Als je hier door geraakt dan is je cpu voor 95% stabiel ( 100% kan nooit zijn :D).

En graag gedaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
hij komt nu met 1.35v op de cpu niet hoger uit als 50 graden in Prime...
zet em vannacht wel even aan te stresstesten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
Dat is een nette temperatuur. En ik hoop dat hij door de stresstest geraakt ;)

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
Even voor de zekerheid op hoeveel draait je ht-link en cpu-nb?

Je ht-link moet rond de 2000mhz blijven en je cpu-nb moet minimum op 2200mhz lopen. Als de cpu-nb lager is dan bottleneck je je geheugen.

mvg

Anoniem: 210226

Hoi,

Heb et volgende systeem wat ik wil gaan proberen om verder over te clocken:

AMD Ph.II 6X 1090T
ASUS M4A89TD PRO/USB3
4GB DDR3 1600Mhz Corsair CMX4GX3M2A1600C8 XMP

Ben al een beetje bezig geweest, ook met programma's als Asus Turbo EVO V, maar later toch maar in de BIOS zelf dingen gedaan.

Het draait nu allemaal zo:
CPU-Z
Core speed: 4013.4Mhz
Multiplier: x 20
Bus speed: 200.7Mhz
NB Frequency: 2608.Mhz
HT Link: 2006.7Mhz
Core Voltage: 1.38V - 1.392V, dit spring een beetje heen en weer, geen idee waar dit aan ligt.
Als ik Prime95 draai dan schiet hij naar de 1.42V
DRAM Freq: 802.7Mhz
FSB:DRAM: 1:4
Timings: 8-8-8-24-41-2T
DC mode: Unganged

Heb net een Scythe Mugen Rev.2 aangeschaft die in push/pull staat, dus de temps blijven OK.
Na een uur Prime is de temp van de CPU ongeveer 48 graden.
Turbo functie in de bios uitgezet natuurlijk.

Ik heb eigenlijk niet echt overgeclockt natuurlijk, gewoon de multiplier op 20 gezet en de Bus speed gewoon op 200Mhz gelaten.
Ik heb wel de NB Freq overgenomen van het lijstje wat in dit topic aagegeven staat voor een overclock van 4.0Ghz, maar ik vraag me af ok ik nog wel een tandje erbij kan doen met overclocken.
Ik merkte met programma Asus Turbo EVO V, dat zodra hij richting de 4.1Ghz ging er altijd problemen opdoken en boom zo de reboot inging.
Ik heb zowat al de delen van dit topic rond de PH.2 rond gesnuffelt en ook in die uitleg hoe te clocken, maar ik vroeg me toch af of iemand me een duwtje in de goede richting kan geven. Het is voor mij een beetje van ehhh: ik hoor de bel luiden, maar ik waar die klok nou hangt? Geen idee...

• arneschoonvliet
4Ghz is al mooi, hoger kan misschien wel.
In verband met de voltage wissels heb je misschien ergens in het bios load callibration staan zet dit op enable en het voltage zou minder moeten flukteren.

Over je Nb frequentie deze is goed. Je moet een minimum hebben van 2400mhz daar zit je boven dat is dus perfect. Hoger mag altijd als je het maar stabiel krijgt

Hier enkele waardes waaraan je jezelf het best aan houd:
temp: 55 graden celcius ( hoger kan maar dit geeft veel sneller instabiliteit )
vcore: Ik zou voor 24/7 max 1,5v aanhouden
voltage cpu-nb: 1,45v
Ht rond de 2000mhz houden ( dit heb je al dus je zit goed )

En als je zeker wil zijn dat je volledig stabiel is minimum 8u prime95 laten draaien.
mvg

[ Voor 11% gewijzigd door arneschoonvliet op 30-12-2010 19:35 ]

• Dacuuu
Anoniem: 210226 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 18:51:
Hoi,

Heb et volgende systeem wat ik wil gaan proberen om verder over te clocken:

AMD Ph.II 6X 1090T
ASUS M4A89TD PRO/USB3
4GB DDR3 1600Mhz Corsair CMX4GX3M2A1600C8 XMP

Ben al een beetje bezig geweest, ook met programma's als Asus Turbo EVO V, maar later toch maar in de BIOS zelf dingen gedaan.

Het draait nu allemaal zo:
CPU-Z
Core speed: 4013.4Mhz
Multiplier: x 20
Bus speed: 200.7Mhz
NB Frequency: 2608.Mhz
HT Link: 2006.7Mhz
Core Voltage: 1.38V - 1.392V, dit spring een beetje heen en weer, geen idee waar dit aan ligt.
Als ik Prime95 draai dan schiet hij naar de 1.42V
DRAM Freq: 802.7Mhz
FSB:DRAM: 1:4
Timings: 8-8-8-24-41-2T
DC mode: Unganged

Heb net een Scythe Mugen Rev.2 aangeschaft die in push/pull staat, dus de temps blijven OK.
Na een uur Prime is de temp van de CPU ongeveer 48 graden.
Turbo functie in de bios uitgezet natuurlijk.

Ik heb eigenlijk niet echt overgeclockt natuurlijk, gewoon de multiplier op 20 gezet en de Bus speed gewoon op 200Mhz gelaten.
Ik heb wel de NB Freq overgenomen van het lijstje wat in dit topic aagegeven staat voor een overclock van 4.0Ghz, maar ik vraag me af ok ik nog wel een tandje erbij kan doen met overclocken.
Ik merkte met programma Asus Turbo EVO V, dat zodra hij richting de 4.1Ghz ging er altijd problemen opdoken en boom zo de reboot inging.
Ik heb zowat al de delen van dit topic rond de PH.2 rond gesnuffelt en ook in die uitleg hoe te clocken, maar ik vroeg me toch af of iemand me een duwtje in de goede richting kan geven. Het is voor mij een beetje van ehhh: ik hoor de bel luiden, maar ik waar die klok nou hangt? Geen idee...
Trekt jou setup nu met dit voltage een intelburn test met max memory als optie?

Net getest met Intelburn..nope..ging hij niet trekken..Ik had 3Gb Maximum op 64bit in test 4 van de 5 ging het fout, hij ging naar max. 55 graden, maar ik kreeg een venster - Critical Error.
Ok what to do next? NB Freq lager gooien ? Moet ik met voltages gaan spelen? Ik heb no clou, dan dat ik alleen weet dat ik toch een tandje terug moet.

Resulaten IntelburnT v2.5
Times - Speed (G Flops) - Results :
63.354 - 75.2734 - 3.829236e-002
63.490 - 75.1127 - 3.829236e-002
63.303 - 75.3345 - 3.829236e-002
63.317 - 75.3176 - 2.916845e+007

Test excuted in 446.21 seconds

Net ook ff gekeken in de BIOS

CPU Load-Line calibration en CPU/NB Load-Line calibration allebei op "Enabled" gezet

Voltages in BIOS:

CPU V: 1.392
CPU/NB V: 1.35
CPU VDDA V: 2.5
DRAM V: 1.65
HT V: 1.2
NB V: 1.1
NB 1.8V V: 1.8
SB V: 1.1

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 210226 op 30-12-2010 20:56 ]

• Dacuuu
Anoniem: 210226 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 20:41:
Net getest met Intelburn..nope..ging hij niet trekken..Ik had 3Gb Maximum op 64bit in test 4 van de 5 ging het fout, hij ging naar max. 55 graden, maar ik kreeg een venster - Critical Error.
Ok what to do next? NB Freq lager gooien ? Moet ik met voltages gaan spelen? Ik heb no clou, dan dat ik alleen weet dat ik toch een tandje terug moet.

Resulaten IntelburnT v2.5
Times - Speed (G Flops) - Results :
63.354 - 75.2734 - 3.829236e-002
63.490 - 75.1127 - 3.829236e-002
63.303 - 75.3345 - 3.829236e-002
63.317 - 75.3176 - 2.916845e+007

Test excuted in 446.21 seconds
Dat dacht ik dus al, je V core voltage is beetje laag. Ik draaide 3.8 ghz op 1.41 V. dit vond prime95 oke, maar intelburn test op max echt niet. daarvoor moet ik nu 1.42 draaien, en onder load gaat die naar de 1.43 toe. ga ik lager, krijg ik geheid een error..

• arneschoonvliet
Zet de multi 1tje lager. Dan krijg je 3.8Ghz ook nog een mooi resultaat.
Vcore gewoon laten staan momenteel en zien of het stabiel is. Maar in plaats van Intel burntest zou ik [url=title=Linx]http://www.softpedia.com/progDownload/LinX-benchmark-Download-132129.html[/url] aanraden. Zorg ervoor dat je minstens 50 passes doorstaat

Wat je ook kan doen is de vcore wat verhogen zodat je 4Ghz misschien stabiel krijgt. Maar omdat je al op 55 graden zit raad ik dit niet aan.

In verband met de cpu/nb frequentie hoeveel spanning staat daar op dit kan misschien de instabiliteit verklaren. En kan je toch voor de 4ghz gaan zonder de vcore te verhogen.

mvg

Ok, dus ik kan best wel een poging wagen met het voltage van de CPU op te krikken neem ik aan?
Zal ik het proberen om het voltage naar 1.42V te zetten in de BIOS en kijken wat er dan gebeurt met de Intelburn test ?
Of moet ik nog iets proberen met de NB erbij ?

Voltages heb ik vermeld bovenstaand bij de resulaten van de Intelburn test

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 210226 op 30-12-2010 21:02 ]

• arneschoonvliet
Op hoeveel zit je nu op je NB?
Ik zie net de voltage sorry :p

Omdat je al op 55 graden zit op deze voltages zou het niet z'n goed idee zijn om het voltage nog te verhogen.

Verhoog de spanning van de NB met 2 stapjes en test nog eens. Als het dan nog niet stabiel is dan de NB multiplier 1 stapje terug en nog eens testen. Dit nog altijd niet stabiel. Multiplier cpu 1 stapje omlaag en testen.

mvg

[ Voor 86% gewijzigd door arneschoonvliet op 30-12-2010 21:07 ]

@ Scorpia Zie bovenstaande berichten
Voltages etc vermeld bij resultaten Intelb.

• Dacuuu
Heb jij op de mobo kant van je pc kast misschien plek om een 120 mm fan tegen je kast aan te schroeven? dit heeft mij veel geholpen om mijn cpu temp omlaag te krijgen.

Ik denk niet dat het mij gaat lukken om een 120mm fan erbij te plaatsen aan de mobo kant..zal wel lukken, maar dan moet ik redelijk wat gaan aanpassen denk ik...

• Zenix

Zenix

BOE!

voltage van het geheugen kan nog wel iets hoger kan soms helpen en een beetje extra sb ook wel NB kan wel tot 1.3, maar betwijfel of dat nut heeft. Aangezien jouw overclock puur mp is, en wat hogere cpu-nb.
CPU-NB zou ik niet hoger doen dan 1,3 ( staat nu 1,35 ) en de cpu zal wel gewoon meer voltage nodig hebben voor die snelheid. Dat is het meest logische. Daarnaast kan je proberen wat er gebeurt als je de freq van de cpu-nb ook lager doet.

En anders moet je gewoon elke 150Mhz testen vanaf het begin, elke 150Mhz 3 uur testen met prime95/ibt. Dat werkte bij mij goed om diverse stabiele snelheden te halen.

En als je denkt een stabiele snelheid te hebben gehaald, werkt bij mij goed 20 runs ibt en 3 uur prime95.
Je kan tijdens die stresstesten gewoon je raam open doen verwarming uit en fans op max. Dan zal het wel onder de 60 graden blijven ook met hogere voltages. Ik kon gewoon 4GHz draaien met de stock cooler op full 1,49v.

Ik heb zowat hetzelfde bord ( broertje ) met

1055T 13.5x300 = 4050MHz, 2700MHz CPU-NB

1,49v cpu
1,3 nb
1,15 sb
1,31250 cpu-nb
1,6750 7-8-7 DDR3 1600MHz

[ Voor 47% gewijzigd door Zenix op 30-12-2010 21:40 ]

• arneschoonvliet
Maar als dit voor een 24/7 overclock is dan kan je beter de temperatuur onder de 55c voor te benchen mag de temperatuur wel hoger worden.

mvg

[ Voor 3% gewijzigd door arneschoonvliet op 30-12-2010 21:31 ]

Ok net even het voltage van de NB met 2 kleine stapjes net over de 1.35V gezet, maar je kan echt iets van 4 of 5 cijfers na de komma..wel mooi gedaan zeg maar..de NB freq stond nog steeds op 2600Mhz

Daarna LinX gedraaid, 50 times zeg maar;
Resulaten benedenstaand:

Intel(R) LINPACK 64-bit data - LinX 0.6.4

Current date/time: Thu Dec 30 21:25:08 2010

CPU frequency: 4.013 GHz
Number of CPUs: 6
Number of threads: 6

Parameters are set to:

Number of tests : 1
Number of equations to solve (problem size) : 10000
Leading dimension of array : 10008
Number of trials to run : 50
Data alignment value (in Kbytes) : 4

Maximum memory requested that can be used = 800844256, at the size = 10000

============= Timing linear equation system solver =================

Size LDA Align. Time(s) GFlops Residual Residual(norm)
10000 10008 4 9.205 72.4492 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.177 72.6678 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.170 72.7208 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.162 72.7836 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.175 72.6844 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.166 72.7568 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.162 72.7873 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.178 72.6606 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.168 72.7401 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.164 72.7701 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.169 72.7267 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.169 72.7274 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.162 72.7897 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.165 72.7661 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.167 72.7478 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.161 72.7967 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.175 72.6820 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.166 72.7556 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.162 72.7847 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.183 72.6191 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.167 72.7475 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.172 72.7055 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.186 72.5988 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.448 70.5818 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.183 72.6212 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.171 72.7111 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.171 72.7123 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.173 72.7023 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.176 72.6767 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.167 72.7483 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.166 72.7564 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.164 72.7705 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.155 72.8457 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.174 72.6894 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.160 72.8003 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.161 72.7908 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.160 72.8059 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.162 72.7867 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.160 72.8007 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.171 72.7186 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.158 72.8187 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.161 72.7965 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.165 72.7646 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.168 72.7354 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.158 72.8212 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.155 72.8435 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.351 71.3183 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.157 72.8245 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.159 72.8092 9.409926e-011 3.318035e-002
10000 10008 4 9.158 72.8141 9.409926e-011 3.318035e-002

Performance Summary (GFlops)

Size LDA Align. Average Maximal
10000 10008 4 72.6707 72.8457

End of tests

Geen errors or what so ever? Wel vaag dat LinX en Prime95 geen kick geven en bij Intelb wel snel een melding.
Had HW Monitor bij test van LinX aanstaan.

HW Monitor:
CPU temp: max 44 graden
Moederbord: max 27 graden
CPU V-core: max 1.43 V

Ga nu even verder kijken in jullie info voor het: " what to do now! "
Veel adviezen gekregen van julie, wat heel erg gewaardeerd wordt !

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 210226 op 30-12-2010 21:53 ]

• arneschoonvliet
Je hebt nog maar 1 test gedaan. Je moet er minstens 50 doen

Ow 50 stuks aha ok hahaha nou snap ik het dit gaat laaang duren

• arneschoonvliet
:)
iets van 2u ongeveer als het stabiel is natuurlijk :p
Als het niet stabiel is vcore wat omhoog en nog eens testen.
Memory wel op al zetten hé

Als de temperatuur boven 55c uitkomt dan zit er niets anders op dan de cpu multiplier te verlagen denk ik.

mvg

[ Voor 5% gewijzigd door arneschoonvliet op 30-12-2010 21:57 ]

Ok, ik heb net in de Bios ff wat aangepast..ben naar een NB Freq van 2400Mhz gegaan.
Mijn CPU Vcore is nu gezet op 1.43 V
Mijn CPU/NB Voltage is nu op 1.30 gezet
Ff checken!

• arneschoonvliet
Dit zijn mooie settings als dit stabiel is kan je misschien terug proberen de NB freq te tweaken op 2600mhz

mvg

• MartijnAbel
heerlijk zeg, net weer even gestresst met Prime95, ik kan merken dat de koelpasta nog even in moet werken...
waar die gisteren met moeite de 51 graden aantikte, zit ik nu op een max van 46 graden! :D

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 22:32
Net maar eens geprobeerd mijn pc wat te overclocken, HTT op 220 gezet en prime95 gedraaid. Na 2 sec al vastloper. Hierna heb ik het voltage 1 stapje omhoog gezet en na 2 sec prime95 valt de pc uit en hangt er opeens een rookwolk voor me :| :/ .

Even gereboot en alles op default gezet en alles werkt weer naar behoren. Denk dat het mijn voeding is die het niet trekt. Is nogal een goedkoop exemplaar. Een XcilencePower 480watt.

Pc:
Phenom II 1055t
Asus M4A89GTD Pro
HD4850

Temps zijn wel heerlijk, 28 graden idle en 31 onder stress.

Hoe kan ik het beste even testen of er niks kapot is? Stresstest zal ik zo even draaien om de gewone stabiliteit te testen.

Edit: Net na stresstest op stock knalt ie ook na paar sec eruit met enorme rookontwikkeling. Vraag me af wat het is, is een nieuw systeem sinds vandaag. Heb net even het moederbord gecontroleerd maar kan nergens verbrande condensatoren etc. vinden. Pc start ook gewoon erna. Zou het de voeding kunnen zijn? Heeft perfect gedraaid tot vandaag.

[ Voor 20% gewijzigd door VulcanRaven op 30-12-2010 23:07 ]

• Imprezzion
Dat is bijna 100% zeker de voeding. Eigenlijk is deze ook veel en veel te licht voor dat systeem.
Tel daarbij op dat het een C-Merk is die bij lange na geen 480w continu kan leveren, en je hebt een rookpluim.

• VulcanRaven
Imprezzion schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:10:
Dat is bijna 100% zeker de voeding. Eigenlijk is deze ook veel en veel te licht voor dat systeem.
Tel daarbij op dat het een C-Merk is die bij lange na geen 480w continu kan leveren, en je hebt een rookpluim.
Dat word volgende week een echte voeding aanschaffen :P

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
LOL, je ziet rook na de 1e keer benchen en je probeer het nog een keer? You've got balls 8)7

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo na 2 uur LinX draaien met 'Mem All' geen vuiltje aan de lucht..hij raakt net de 55 graden voor 4-5 seconden en dan gaat hij weer terug naar de idle temp..geen foutmelding of iets raars...
De settings zijn:
CPU core voltage: 1.42V (dit gaat wel naar 1.47-1.48 op full load in HW Monitor)
NB Freq: 2400Mhz
CPU / NB voltage: 1.3V

Is er nog een mogelijkheid om niet gelijk de NB freq te verhogen met stappen van 200Mhz, maar iets minder met stappen van 50Mhz of 100Mhz ? Dus van NB Multiplier 12 x 200 niet gelijk naar 13 x 200, maar bijvoorbeeld. Of moet je dan spelen met de Bus speed ? Neem aan dat de Bus speed het beste op 200Mhz voor de HT Link die het beste rond de 2000Mhz kan blijven voor stabiliteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 210226 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 00:04:
Zo na 2 uur LinX draaien met 'Mem All' geen vuiltje aan de lucht..hij raakt net de 55 graden voor 4-5 seconden en dan gaat hij weer terug naar de idle temp..geen foutmelding of iets raars...
De settings zijn:
CPU core voltage: 1.42V (dit gaat wel naar 1.47-1.48 op full load in HW Monitor)

Is er nog een mogelijkheid om niet gelijk de NB freq te verhogen met stappen van 200Mhz, maar iets minder met stappen van 50Mhz of 100Mhz ? Dus van NB Multiplier 12 x 200 niet gelijk naar 13 x 200, maar bijvoorbeeld. Of moet je dan spelen met de Bus speed ? Neem aan dat de Bus speed het beste op 200Mhz voor de HT Link die het beste rond de 2000Mhz kan blijven voor stabiliteit ?
Je kan de HT freq wel verhogen, want je kan ook de multiplier van de HT-link aanpassen. Als je langzaam je CPU-NB wilt klokken, maar let wel op HT freq verhogen kan er ook voor zorgen dat je meer voltage moet geven aan de cpu. Bijv zie hier http://img89.imageshack.us/img89/4066/64965345.png. Ik heb 2700NB en 2100HT, dat is mijn max, en hij wordt zo n 42 graden load. Mijn 4GHz 24/7 1,49v setting is 38 graden load.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 31-12-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Cheshire schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:15:
LOL, je ziet rook na de 1e keer benchen en je probeer het nog een keer? You've got balls 8)7
Ja nadat ik alles had gecontroleerd he. Maar hoe wilde ik anders testen waar het aan lag? Door de 2e stress-test met stock speeds was het snel duidelijk dat de voeding het niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
MartijnAbel schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:32:
heerlijk zeg, net weer even gestresst met Prime95, ik kan merken dat de koelpasta nog even in moet werken...
waar die gisteren met moeite de 51 graden aantikte, zit ik nu op een max van 46 graden! :D
Hoeveel uur heb je prime95 laten lopen?
mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Scorpia schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:13:
[...]

Hoeveel uur heb je prime95 laten lopen?
mvg
Je zit binnen een paar minuten op je max temperatuur hoor. ;) Alleen als je stabiliteit wil testen moet je hem langer laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
Anoniem: 210226 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 00:04:
De settings zijn:

Dat is zeer mooi. Nu kan je het voltage voor de cpu tweaken. Dit door telkens het voltage met 0.02v te laten dalen en dan Linx voor 5 passes te laten draaien. Als er dan nog geen fouten zijn nog een het voltage laten dalen totdat er fouten zijn. Dan het voltage terug omhoog met 0.02v vanaf de vcore dat fouten gaf en dan Linx 50 passes laten draaien.

Dan kunnen we de NB freq nog wat tweaken. We weten nu als er dan instabiliteit is dat het van de NB komt en niet van de cpu zelf. Multiplier met 1 tje omhoog naar de 2600mhz en testen. Instabiel spanning met 0.02 omhoog en zo verder neem als max CPU/NB voltage 1.35v aan. Dit is zeker nog veilig.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
epic_gram schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:18:
[...]

Je zit binnen een paar minuten op je max temperatuur hoor. ;) Alleen als je stabiliteit wil testen moet je hem langer laten lopen.
Maar hij wilt het gebruiken voor 24/7 dus is het wel aangeraden om minstens 8u prime95 te laten draaien of Linx 50 passes.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Scorpia schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:22:
[...]

Maar hij wilt het gebruiken voor 24/7 dus is het wel aangeraden om minstens 8u prime95 te laten draaien of Linx 50 passes.

mvg
Hij wilde de verschillen zien tussen 'verse' koelpasta en koelpasta die had ingewerkt. ;)

En wil je aub de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop willen gebruiken in plaats van iedere keer een nieuw berichtje te maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
Ah nu zie ik het maar gisteren was hij aan het overklokken en ik wou weten of hij prime lang genoeg had laten draaien. En in verband met de edit knop als ik in mijn bericht boven u iets veranderd dan leest niemand dat toch nog. Dat denk ik he

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Imprezzion schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:10:
Het was idd de voeding, de 12V cpu kabel was doorgebrand...

Maar heb vanmorgen een nieuwe aangeschaft, een Corsair TX650W. En nu loopt alles zo stabiel als een huis.

Even een algemene vraag: Ik heb de HTT verhoogd naar 220 maar het voltage staat nog op auto. Maar deze zet zich zelf op 1.44v. Wat nu nog te hoog is. Dus wil ik hem vastzetten, op welk voltage kan ik het beste beginnen? 1.35v toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneschoonvliet
1.35v is een goed begin. let wel op als je met de HTT overclocked dan overclock je alles hé.
hier enkele waardes waaraan je het best houd.

En je voltages vast zetten!

- Max cpu voltage is 1.50v.
- Houd de temp onder 55c ( hoger mag maar dit zorgt snel voor instabiliteit)
- NB frequentie 2400mhz ( dit is een waarde om te beginnen hoe hoger hoe beter )
- CPU/NB voltage maw 1.4v. Dit voltage is voor de NB frequentie
- Houd de HT-link rond de 2000mhz

Begin met deze waardes

- cpu vcore op 1.35v
- cpu/nb 1.2v
- multiplier cpu op het hoogste
- cpu/nb multiplier op het laagste
- geheugen multiplier op het laagste

1) Ht ref clock verhogen met stap van 5mhz
2) Testen met Linx 5 passes --> geen fouten terug naar stap 1.
Instabiel ga naar stap 3
3) voltage verhogen met 0.01v --> terug naar stap 2

Houd als maximum spanning 1.4v nu nog aan.

[ Voor 42% gewijzigd door arneschoonvliet op 31-12-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Scorpia schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:26:
1.35v is een goed begin. let wel op als je met de HTT overclocked dan overclock je alles hé.

En je voltages vast zetten!

- Max cpu voltage is 1.50v.
- Houd de temp onder 55c ( hoger mag maar dit zorgt snel voor instabiliteit)
- NB frequentie 2400mhz ( dit is een waarde om te beginnen hoe hoger hoe beter )
- CPU/NB voltage maw 1.4v. Dit voltage is voor de NB frequentie
- Houd de HT-link rond de 2000mhz

Begin met dit
- cpu vcore 1.35v
- CPU/NB 1.2v

en telkens met stappen van 5mhz de Ht reference clock verhogen.

mvg
Ah bedankt voor de tips, dat ga ik even instellen. Temperaturen zullen niet zon probleem zijn, op 1.44v word hij nu 44 graden dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Scorpia schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:26:
In principe klok je niet alles over, als je goed met de multipliers werkt klok je alleen de CPU en de HTref hoger. En in jouw verhaal staat er niks over het geheugen, die multiplier moet waarschijnlijk ook lager. En de timings en voltage van geheugen zijn ook van belang.

Meer dan 1,3 cpu-nb zou ik niet doen voor 24/7. En de cpu-nb zit ook op de CPU dat is eigenlijk de imc ( internal memory controller ) En ik zou zorgen dat ie niet hoger wordt dan 60 graden met testen. Maar je moet ook rekening houden met het weer nu. Is het in je kamer koud dan is de kans groot dat als het wam wordt het je cpu zo 10 graden warmer kan worden.

Het belangrijkste wat is je streefsnelheid? Wat wil je halen? Als je voor 4GHz gaat dan zou ik eerst proberen een HT freq van 300 te halen. En dan vanaf 2850MHz beginnen 9,5x300 en dan elke halve multiplier testen ( dus elke 150MHz ). En daarna bezig gaan met de CPU-NB.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.