Zelf gebruik ik de Zone 2 op mijn X2800h voor een zogenaamde "TV Link" van Phonak, zodat ik het geluid naar mijn hoortoestellen kan streamen onafhankelijk van de boxen.
Nooit echt het nut van de zone opties ingezien, maar deze begrijp ik!HeleBoel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:08:
Zelf gebruik ik de Zone 2 op mijn X2800h voor een zogenaamde "TV Link" van Phonak, zodat ik het geluid naar mijn hoortoestellen kan streamen onafhankelijk van de boxen.
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
@MDKlapwijk Met de zones kun je bijvoorbeeld in de woonkamer en keuken dezelfde muziek laten horen (en een losse radio loopt toch nooit helemaal gelijk). En als je dan TV/film kijkt kun je in de keuken bijv. nog steeds muziek luisteren. In de praktijk zullen weinig mensen dit doen omdat je dan de bekabeling op orde moet hebben.
@jongetje, het idee er achter is me geheel duidelijk, het nut dus echter niet; wat @HeleBoel net omschreef is echt voor het eerst dat ik denk ja, dat is handig/nuttig....
[Voor 3% gewijzigd door MDKlapwijk op 08-03-2023 14:56]
Nog één vraag over zo'n Denon Home. Die kan gewoon gebruikt worden via de Spotify app (afspelen op apparaat)? Of heb je perse de Heos app nodig?
Gaat wat lastig worden om m'n vriendin over te halen als ze ook nog een aparte app moet gebruiken.
Gaat wat lastig worden om m'n vriendin over te halen als ze ook nog een aparte app moet gebruiken.
De Heos app start door naar de Spotify app zodra je die als bron kiest. Je hebt de Heos app mijns inziens dan ook niet nodig. Volumeregeling werkt bij mij wel fijner in de Heos app, aangezien de Spotify app erg grote stappen neemt.Malfoi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:00:
Nog één vraag over zo'n Denon Home. Die kan gewoon gebruikt worden via de Spotify app (afspelen op apparaat)? Of heb je perse de Heos app nodig?
Dankje!mac1987 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:30:
[...]
De Heos app start door naar de Spotify app zodra je die als bron kiest. Je hebt de Heos app mijns inziens dan ook niet nodig. Volumeregeling werkt bij mij wel fijner in de Heos app, aangezien de Spotify app erg grote stappen neemt.
En je hebt idd wel gelijk wat betreft volumeregeling. Dat stoort me ook al langer.
Ik heb een raar probleem met mijn Denon AVR-X1700H in combinatie met mijn LG OLED65G1. Ik heb al mijn apparaten verbonden via HDMI met de Denon waardoor er maar 1 HDMI kabel van de Denon naar de LG gaat. Hierdoor zijn alle apparaten (tv ontvanger, ps5, switch etc...) aangesloten op HDMI2 volgens de televisie.
Wanneer ik wil schakelen tussen bijvoorbeeld de PS5 en de TV Ontvanger bron via de televisie, gebeurt het vaak dat de televisie niet wilt schakelen alsof er geen HDMI signaal op de TV Ontvanger bron aanwezig is. De televisie schakelt dan terug naar de PS5. Wanneer ik vervolgens schakel naar een niet HDMI 2 bron (bijvoorbeeld de ingebouwde media speler van de TV), en dan naar de TV Ontvanger bron, dan werkt het wel.
Dit probleem treed niet altijd op, maar wel heel vaak. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ben ik simpelweg ergens een setting vergeten, of zou het kunnen duiden op hardware problemen?
Wanneer ik wil schakelen tussen bijvoorbeeld de PS5 en de TV Ontvanger bron via de televisie, gebeurt het vaak dat de televisie niet wilt schakelen alsof er geen HDMI signaal op de TV Ontvanger bron aanwezig is. De televisie schakelt dan terug naar de PS5. Wanneer ik vervolgens schakel naar een niet HDMI 2 bron (bijvoorbeeld de ingebouwde media speler van de TV), en dan naar de TV Ontvanger bron, dan werkt het wel.
Dit probleem treed niet altijd op, maar wel heel vaak. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ben ik simpelweg ergens een setting vergeten, of zou het kunnen duiden op hardware problemen?
CEC ellende. Het enige dat je kan proberen is de nieuwste firmwares proberen.Hatsjoe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:42:
Zelf heb ik CEC afgeschreven. Ik gebruik een Harmony om al mijn apparatuur te bedienen.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Wat @The Zep Man zegt; ik heb er zelf gauw nog een Hub en Companion voor reserve bij gekocht, toen Logitech het einde van Harmony aankondigde...
note: Ik heb alleen ARC aan staan, maar dat kan dus los van CEC.
note: Ik heb alleen ARC aan staan, maar dat kan dus los van CEC.
[Voor 19% gewijzigd door MDKlapwijk op 09-03-2023 10:09]
En wanneer je schakelt via de bron in plaats van via de televisie? Op deze manier werkt het hier in 99 van de 100 gevallen goed. Ik schakel dus bijvoorbeeld de PS5 of Apple TV in, verbonden met de Denon, en de televisie schakelt over naar het HDMI kanaal van de receiver. Enkel wanneer ik lineaire televisie wil kijken, doe ik dit via de televisie. Het inschakelsignaal van het aangesloten apparaat zorgt voor de switch van input op de Denon.Hatsjoe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:42:
Ik heb een raar probleem met mijn Denon AVR-X1700H in combinatie met mijn LG OLED65G1. Ik heb al mijn apparaten verbonden via HDMI met de Denon waardoor er maar 1 HDMI kabel van de Denon naar de LG gaat. Hierdoor zijn alle apparaten (tv ontvanger, ps5, switch etc...) aangesloten op HDMI2 volgens de televisie.
Dat werkt wel, echter is dat voor mij geen goede optie gezien de receiver weggewerkt zit waardoor de afstandsbediening niet werkt. Daarnaast is het hebben van 1 afstandsbediening voor alles ook erg fijn. Jammer dat Logitech alle universele afstandsbedieningen van de markt heeft gehaald.Millert schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:09:
[...]
En wanneer je schakelt via de bron in plaats van via de televisie? Op deze manier werkt het hier in 99 van de 100 gevallen goed. Ik schakel dus bijvoorbeeld de PS5 of Apple TV in, verbonden met de Denon, en de televisie schakelt over naar het HDMI kanaal van de receiver. Enkel wanneer ik lineaire televisie wil kijken, doe ik dit via de televisie. Het inschakelsignaal van het aangesloten apparaat zorgt voor de switch van input op de Denon.
Ben bang dat het inderdaad CEC gezeur is zoals @The Zep Man aangeeft. Alle firmwares zijn de meest recente versies. De work-around van schakelen naar een niet HDMI2 bron en dan naar de juiste werkt, maar liever had ik natuurlijk gehad dat het niet nodig was geweest. Alsnog een betere optie dan 2 afstandsbedieningen

Daarom heb ik wat geïnvesteerd in een Harmony-afstandsbediening, net als @MDKlapwijk. Eén afstandsbediening, zonder CEC. Het enige dat mijn TV doet is aan- en uitgaan omdat de TV zelf niets met geluid doet, ik het 'smart'-deel niet gebruik, en alle apparatuur heb aangesloten op mijn receiver. Mijn receiver in normale bediening gaat alleen aan/uit, en bedient het volume en mute. De rest van de bediening gaat naar het afspelende apparaat. Geen van de apparaten bedient een ander apparaat.Hatsjoe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:35:
Alsnog een betere optie dan 2 afstandsbedieningen
[Voor 38% gewijzigd door The Zep Man op 09-03-2023 11:40]
@Hatsjoe Ik gebruik de afstandsbediening van de Denon niet. In de regel enkel die van de Apple TV. Wil ik gaan gamen heb ik een controller nodig, hiermee schakelt de console in. Maar inderdaad, om lineaire televisie te kijken heb ik de LG afstandsbediening nodig. Maar om die reden gebruik ik steeds vaker Ziggo Go op de Apple TV.
Iemand al wat gehoord of denon nog een opvolger met atmos gaat maken voor de denon heos bar of denon denon dht-s716h?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Vraag: ik heb een Denon avr-x2800h met een Google TV (4k) aangesloten op 1 van de HDMI ingangspoorten.
Is het mogelijk als ik de Google TV inschakel met de Google afstandsbediening dat de receiver automatisch aangaat samen met de televisie?
Is het mogelijk als ik de Google TV inschakel met de Google afstandsbediening dat de receiver automatisch aangaat samen met de televisie?
@toorman Ja, dat is mogelijk. Dit werkt via hdmi-cec, even in de instellingen van je Denon kijken (en je televisie, als die nog niet vanzelf inschakelt met de Denon). https://support.denon.com...witching-inputs-on-my-avr
[Voor 13% gewijzigd door Millert op 10-03-2023 18:41]
Tot op heden nog niet bekend, maar wie weet komt er iets.
Hellboy! schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:48:
Iemand al wat gehoord of denon nog een opvolger met atmos gaat maken voor de denon heos bar of denon denon dht-s716h?
Alvast bedankt.
Een Chomecast Ultra deed dat al jaren geleden i.c.m. mijn Versterker en Plasma TV dus dat moet goed komen!toorman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:30:
Vraag: ik heb een Denon avr-x2800h met een Google TV (4k) aangesloten op 1 van de HDMI ingangspoorten.

* nero355 moest een flink aantal instellingen slopen om die ellende uit te zetten!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb naar de home 550 gekeken, maar qua geluid is het een stap terug.JBnl schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:07:
Tot op heden nog niet bekend, maar wie weet komt er iets.
[...]
Heb een Denon avr x1600h met een q acoustic 5.1 set. Alles werkt prima en hebben mooi geluid via de tv afgestemd met audyssey. Echter als we via de heos app iets afspelen (met tv dus uit) dan is de bass echt veel harder. Het lijkt wel alsof alles instellingen met het afspelen vanuit de heos app zijn verloren. Wanneer we weer iets afspelen vanaf de tv is alles weer normaal hoe we het hebben afgesteld. Wie kan mij helpen?
@aaaido, je kan met de gekleurde knoppen op de afstandsbediening je geluid instellen/kiezen per bron. Ik vermoed dat je via heos/netwerk bron in 1 van de zwaar overstuurde modes staat. Probeer eens met geel in 'pure' mode of met rood in `multi-channel stereo' te komen als je op de heos bron staat.
En misschien is er een equaliser in de heos app? Probeer dan eens iets als 'jazz' of 'classic' setting...
En misschien is er een equaliser in de heos app? Probeer dan eens iets als 'jazz' of 'classic' setting...
De Hub is nog op één adres te koop - helaas veel duurder dan eerder.Hatsjoe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:35:
[...]
Dat werkt wel, echter is dat voor mij geen goede optie gezien de receiver weggewerkt zit waardoor de afstandsbediening niet werkt. Daarnaast is het hebben van 1 afstandsbediening voor alles ook erg fijn. Jammer dat Logitech alle universele afstandsbedieningen van de markt heeft gehaald.
Ben bang dat het inderdaad CEC gezeur is zoals @The Zep Man aangeeft. Alle firmwares zijn de meest recente versies. De work-around van schakelen naar een niet HDMI2 bron en dan naar de juiste werkt, maar liever had ik natuurlijk gehad dat het niet nodig was geweest. Alsnog een betere optie dan 2 afstandsbedieningen
Vaste locatie, vast netwerk.
Zal nooit vergeten die keer dat ik thuis kwam en overschakelde van Spotify via oordopjes naar HEOS en versterker. Op de iPhone stond het volum op max en dat was dus ook het volume OP AL MN HEOS APPARATEN EN VERSTERKER.Malfoi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Dankje!
En je hebt idd wel gelijk wat betreft volumeregeling. Dat stoort me ook al langer.
Ben me nog nooit zo rot geschrokken. 😆😱
Helaas, dat is het niet. Staat allemaal goed ingesteld en/of heeft geen invloed op het probleem. In de heos app heb ik verder geen menu met eq.MDKlapwijk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:01:
@aaaido, je kan met de gekleurde knoppen op de afstandsbediening je geluid instellen/kiezen per bron. Ik vermoed dat je via heos/netwerk bron in 1 van de zwaar overstuurde modes staat. Probeer eens met geel in 'pure' mode of met rood in `multi-channel stereo' te komen als je op de heos bron staat.
@aaaido Met de Denon AVR remote app kan je wel bij de relevante audio instellingen komen. Heb je Dynamic EQ ingeschakeld? Deze dikt het laag aan op lage tot normale luisterniveaus. Je kunt bij Audio, Audyssey het referentie niveau aanpassen. Deze staat vermoedelijk op 0dB, zet deze eens op +10dB voor muziek.
Hou op schei uit, dat heb ik ook al vaker gehad. Weliswaar (gelukkig) niet op max volume maar wel echt hoog.werphengel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:44:
[...]
Zal nooit vergeten die keer dat ik thuis kwam en overschakelde van Spotify via oordopjes naar HEOS en versterker. Op de iPhone stond het volum op max en dat was dus ook het volume OP AL MN HEOS APPARATEN EN VERSTERKER.
Ben me nog nooit zo rot geschrokken. 😆😱
Spotify app kan er ook wat van... volume omlaag knop op telefoon > volume op receiver een bak omhoog. Halve hartverzakking.Malfoi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:04:
[...]
Hou op schei uit, dat heb ik ook al vaker gehad. Weliswaar (gelukkig) niet op max volume maar wel echt hoog.
Tip: stel een speaker/gehoor veilig max volume in, bijv 70 (-10dB).
De Denon avr app misschien een optie?Hatsjoe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:35:
[...]
Dat werkt wel, echter is dat voor mij geen goede optie gezien de receiver weggewerkt zit waardoor de afstandsbediening niet werkt. Daarnaast is het hebben van 1 afstandsbediening voor alles ook erg fijn. Jammer dat Logitech alle universele afstandsbedieningen van de markt heeft gehaald.
Dat heb ik vorige week eindelijk ingesteld. Kwam het toevallig tegen en wist eerder niet dat dit bestond). Staat nu op max 60.Propheticus schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Spotify app kan er ook wat van... volume omlaag knop op telefoon > volume op receiver een bak omhoog. Halve hartverzakking.
Tip: stel een speaker/gehoor veilig max volume in, bijv 70 (-10dB).
Spitten jullie niet alle instellingen door nadat je een nieuwe TV of Versterker in gebruik neemtMalfoi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:18:
Dat heb ik vorige week eindelijk ingesteld. Kwam het toevallig tegen en wist eerder niet dat dit bestond.

Doe ik altijd met zo'n beetje elk produkt dat ik koop of stuk software dat ik installeer!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Alleen als het nodig isnero355 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:36:
[...]
Spitten jullie niet alle instellingen door nadat je een nieuwe TV of Versterker in gebruik neemt
Doe ik altijd met zo'n beetje elk produkt dat ik koop of stuk software dat ik installeer!

Handleiding en instellingen TV valt nog wel mee, das te doen. De handleiding van mijn AVR2311 was al 100+ paginas met instellingen, die ga ik echt niet allemaal doornemen (online interactieve manual bestond nog niet).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hm, goeie vraag eigenlijk. Soms wel, soms niet denk ik. Heb de Denon handleiding (online, die interactieve) wel een paar keer doorgenomen, maar meestal juist dan wanneer ik naar iets specifieks op zoek was.nero355 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:36:
[...]
Spitten jullie niet alle instellingen door nadat je een nieuwe TV of Versterker in gebruik neemt
Ho ho hoooo eens effe! Dit is Tweakers hé! Wij doen niet aan handleidingen!The Eagle schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:40:
De handleiding van mijn AVR2311 was al 100+ paginas met instellingen, die ga ik echt niet allemaal doornemen (online interactieve manual bestond nog niet).

Maar effe alle opties doorspitten is toch wel zo fijn, want dan weet je vaak heel snel waar je moet zijn als er iets niet voor je gevoel klopt of doet wat het moet doen

Los daarvan; het zal niet de eerste keer zijn dat handelingen moeilijker beschreven staan dan dat het uiteindelijk blijkt te zijn.nero355 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:06:
[...]
Ho ho hoooo eens effe! Dit is Tweakers hé! Wij doen niet aan handleidingen!
Maar effe alle opties doorspitten is toch wel zo fijn, want dan weet je vaak heel snel waar je moet zijn als er iets niet voor je gevoel klopt of doet wat het moet doen
Dat is helaas ook direct de reden dat een deel van de topics wordt gesloten en/of een deel van de topics letterlijk overbodig isnero355 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:06:
[...]
Ho ho hoooo eens effe! Dit is Tweakers hé! Wij doen niet aan handleidingen!

* FeaR weet zeker dat hij meer handleidingen gelezen heeft dan de gemiddelde eigenaar van apparatuur die hier topics openen/vragem stellen
/EindeRant
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Dat zijn de fake-TweakersFeaR schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:11:
Dat is helaas ook direct de reden dat een deel van de topics wordt gesloten en/of een deel van de topics letterlijk overbodig is

Ik heb een Heos Bar incl Heos Subwoofer.
Nu twijfel ik erg om deze set uit te breiden naar 5.1 met 2x de Denon home 150. Ik vroeg mij af of er mensen zijn die in dezelfde situatie gezeten hebben en nu 2x een Denon Home 150 hebben als rear speakers en of ze hier tevreden over zijn.
BVD!
Nu twijfel ik erg om deze set uit te breiden naar 5.1 met 2x de Denon home 150. Ik vroeg mij af of er mensen zijn die in dezelfde situatie gezeten hebben en nu 2x een Denon Home 150 hebben als rear speakers en of ze hier tevreden over zijn.
BVD!
Vwb die handleidingen en een hoop veel gestelde vragen:
Vrijwel alles betreffende Denon staat goed uitgelegd op http://batpigworld.com/wp/
@FikkieHo kun jij die ergens in de TS toevoegen?
Vrijwel alles betreffende Denon staat goed uitgelegd op http://batpigworld.com/wp/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mensen die de handleiding niet lezen gaan die site ook niet lezen hoor, die stellen hun vraag wel direct.The Eagle schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:27:
Vwb die handleidingen en een hoop veel gestelde vragen:

Ik vind de Denon handleiding best duidelijk. Wat is er niet duidelijk aan dan?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |
Dat ik dan niet iedere keer een URL hoef te pasten maar gewoon kan zeggen zie startpost 

Ik heb een AVR-X1700H en dacht om er mijn oude dubbel cassettedeck op aan te sluiten. Helaas geen rca in/out.
Ook een standalone VU-meter lukt niet, of die moet op de koptelefoonuitgang 😑.
Enige opties of ideetjes hiervoor?
Iemand tips over het koelen van een Denon receiver?
Ik ben van plan om met één of twee temperatuur en snelheid gestuurde 90x90mm fans de AVR te gaan koelen. De fans hebben een dikte van 25mm. Boven de AVR is 40mm ruimte beschikbaar. De AVR staat in een TV meubel met een open voor en achterkant.
Ik was van plan de ventilatoren op de AVR te plaatsen zodat ze de warme lucht er uitzuigen. Er is echter maar 15mm ruimte tussen de fans en de onderkant van het TV meubel. Zou dat voldoende zijn? Of is het beter de fans aan de zijkant koude lucht te laten inblazen?
Ik ben van plan om met één of twee temperatuur en snelheid gestuurde 90x90mm fans de AVR te gaan koelen. De fans hebben een dikte van 25mm. Boven de AVR is 40mm ruimte beschikbaar. De AVR staat in een TV meubel met een open voor en achterkant.
Ik was van plan de ventilatoren op de AVR te plaatsen zodat ze de warme lucht er uitzuigen. Er is echter maar 15mm ruimte tussen de fans en de onderkant van het TV meubel. Zou dat voldoende zijn? Of is het beter de fans aan de zijkant koude lucht te laten inblazen?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |
@CPM Zelf heb ik ze achter in het meubel staan zodat er een luchtstroom is langs de receiver. Temperatuur sensor ligt op de receiver en dat gaat prima zo.
Je Denon heeft toch gewoon een paar analoge ingangen die je kunt gebruiken? Dus afspelen lukt wel.Dirk.be schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:53:
Ik heb een AVR-X1700H en dacht om er mijn oude dubbel cassettedeck op aan te sluiten. Helaas geen rca in/out.
Opnemen: je zou kunnen proberen of je iets met line level converters zou kunnen op de zone2 aansluiting, of een hdmi extractor. Maar blijft gekunsteld.
@CPM, afvoeren van warme lucht uit het compartiment is het belangrijkste, natuurlijke convectie zorgt er wel voor dat het uit de versteker komt (en dus koelere lucht van onder). Zorg wel dat je zo hoog mogelijk met de fans gaat zitten, op het plaatje van @Millert vind ik persoonlijk al te laag.
Zelf voer ik eerst naar een compatiment naast de versterker af, de 8500 is gewoon te diep om een fan achter te plaatsen, om daarna achter de kast uit te blazen met nog een 120mm fan. De fans zitten bij mij, samen met de trigger poorten van de subs, op een 5V-7V adapter in een slave stopcontact:
Achter de kast steekt de achterwand nog zo'n 18mm terug ten opzichte van de rand, dus samen met de kier van zo'n 8mm tot de muur best wat ruimte om warme lucht kwijt te raken...
Fan houders: https://www.youmagine.com/designs/120mm-fan-holder
Zelf voer ik eerst naar een compatiment naast de versterker af, de 8500 is gewoon te diep om een fan achter te plaatsen, om daarna achter de kast uit te blazen met nog een 120mm fan. De fans zitten bij mij, samen met de trigger poorten van de subs, op een 5V-7V adapter in een slave stopcontact:
Achter de kast steekt de achterwand nog zo'n 18mm terug ten opzichte van de rand, dus samen met de kier van zo'n 8mm tot de muur best wat ruimte om warme lucht kwijt te raken...
Fan houders: https://www.youmagine.com/designs/120mm-fan-holder
[Voor 4% gewijzigd door MDKlapwijk op 19-03-2023 23:35]
In mijn setup met 'gesloten' IKEA tvmeubel heb ik twee 120mm intake-fans direct onder de AVR gezet, voorzien van een stoffilter. Zo houd ik dmv overdruk de rest van de kast meteen stofvrij.
Lijkt me trouwens dat elke willekeurige fan-setup afdoende zal zijn; zolang de lucht maar beweegt.
Lijkt me trouwens dat elke willekeurige fan-setup afdoende zal zijn; zolang de lucht maar beweegt.
LOL JK THAT'S WHAT RIVERS ARE FOR
Bewegen van lucht alleen is echt niet voldoende, je zal toch echt warme lucht af moeten voeren...Serial-X schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:42:
Ik weet niet of deze al eens voorbij is gekomen maar ik vond het een interessante (bij benadering).
Ik vroeg mijzelf namelijk af of ik niet teveel vermogen van mijn receiver vraag.
Een mooie vuistregel dacht ik zo.
I actually calculated the maximum AVR volume settings which in effect represent the maximum amplifier gain that the AVR can deploy while maintaining 3dB of headroom at the target listening level. As every 1dB of extra speaker sensitivity provides an extra 1dB of SPL headroom the 97dB is simply reverse calculated from that.
Using this logic I created a spreadsheet model to estimate maximum safe volume settings for the Denon range. The example I highlighted above is circled in red.
In practice most source material isn't mastered higher than 83dB (i.e. 103dB peaks) in which case all these estimated maximum volume levels would all be 2dB higher.
Ik heb mijn Denon gelimiteerd op -15dB. Met Dali Alteco's met een 83dB gevoeligheid zou ik in theorie dus safe moeten zitten. In praktijk dus helemaal.
Ik vroeg mijzelf namelijk af of ik niet teveel vermogen van mijn receiver vraag.
I actually calculated the maximum AVR volume settings which in effect represent the maximum amplifier gain that the AVR can deploy while maintaining 3dB of headroom at the target listening level. As every 1dB of extra speaker sensitivity provides an extra 1dB of SPL headroom the 97dB is simply reverse calculated from that.
Using this logic I created a spreadsheet model to estimate maximum safe volume settings for the Denon range. The example I highlighted above is circled in red.
In practice most source material isn't mastered higher than 83dB (i.e. 103dB peaks) in which case all these estimated maximum volume levels would all be 2dB higher.
Ik heb mijn Denon gelimiteerd op -15dB. Met Dali Alteco's met een 83dB gevoeligheid zou ik in theorie dus safe moeten zitten. In praktijk dus helemaal.
[Voor 40% gewijzigd door CPM op 23-03-2023 07:18]
Ik ben net wakker dus mogelijk wat slaperig, maar waar kijk ik naar? Wat zijn de getallen in het rood tot en met groen?CPM schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:24:
Ik weet niet of deze al eens voorbij is gekomen maar ik vond het een interessante (bij benadering).
[Afbeelding]
@CPM
@FeaR
Als ik het goed begrijp, is dit het volume waar het veilig is met deze speakers en Denon receiver.
CPM heeft Dali alteco c1 speakers die hebben een gevoeligheid van 83db.
Hij heeft zijn Denon zo ingesteld dat zijn Max volume -15 is.
Zodat het veilig is voor de Denon en de Alteco’s.
Het zal o.a met hitte te maken hebben vd Denon ipv vragen van vermogen en clipping / distortion te verkomen.
@CPM waarom een rode cirkel om -8,5 op de afbeelding bij de x3700h terwijl jij de x2700h hebt?
Gebruik je de Dali Alteco c1 als je mains / fronts? LCR?
Left Center Right?
Als je ze als Atmos gebruikt, vragen ze helemaal niet zoveel omdat er maar af/toe geluid is voor Atmos.
Of je moet alles Multi channel luisteren.
@FeaR
Als ik het goed begrijp, is dit het volume waar het veilig is met deze speakers en Denon receiver.
CPM heeft Dali alteco c1 speakers die hebben een gevoeligheid van 83db.
Hij heeft zijn Denon zo ingesteld dat zijn Max volume -15 is.
Zodat het veilig is voor de Denon en de Alteco’s.
Het zal o.a met hitte te maken hebben vd Denon ipv vragen van vermogen en clipping / distortion te verkomen.
@CPM waarom een rode cirkel om -8,5 op de afbeelding bij de x3700h terwijl jij de x2700h hebt?
Gebruik je de Dali Alteco c1 als je mains / fronts? LCR?
Left Center Right?
Als je ze als Atmos gebruikt, vragen ze helemaal niet zoveel omdat er maar af/toe geluid is voor Atmos.
Of je moet alles Multi channel luisteren.
[Voor 15% gewijzigd door kevinmastah2005 op 23-03-2023 00:04]
Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.
@FeaR @kevinmastah2005
Klopt idd wat je zegt, ik heb mijn post even aangepast.
De rode cirkel mag je negeren, deze was voor iemand anders bedoeld. Ik zal eens kijken of ik de originele spreadsheet kan bemachtigen.
Ik gebruik de Alteco's als height speakers. Dus idd niet veel belasting daar op.
Maar soms luister ik muziek in All Channel stereo, dus dan moet je wel in je achterhoofd houden dat als het hard gaat en je dus dichterbij de dB "grens" komt je best wat vraagt van de receiver voor het betreffende kanaal.
En daarbij ook nog eens het feit dat ik de Atmos kanalen er nog eens +3dB bij geef.
Het maximale stroom verbruik van de x2700h is 500watt, bij 7 kanalen dus 71watt per kanaal (lijkt mij). Wederom een vuist regel en bij benadering want in de handleiding zijn hogere aantal watts opgeheven per kanaal (per x ohm), die, als je ze optelt, hoger uitkomen dan het totale vermogen.
Hiermee probeer ik niet te zeggen dat ik het exact weet, maar ben gewoon opzoek naar de details achter het vermogen verhaal en waar de grens dan ligt voor een specifieke setup.
Klopt idd wat je zegt, ik heb mijn post even aangepast.
De rode cirkel mag je negeren, deze was voor iemand anders bedoeld. Ik zal eens kijken of ik de originele spreadsheet kan bemachtigen.
Ik gebruik de Alteco's als height speakers. Dus idd niet veel belasting daar op.
Maar soms luister ik muziek in All Channel stereo, dus dan moet je wel in je achterhoofd houden dat als het hard gaat en je dus dichterbij de dB "grens" komt je best wat vraagt van de receiver voor het betreffende kanaal.
En daarbij ook nog eens het feit dat ik de Atmos kanalen er nog eens +3dB bij geef.
Het maximale stroom verbruik van de x2700h is 500watt, bij 7 kanalen dus 71watt per kanaal (lijkt mij). Wederom een vuist regel en bij benadering want in de handleiding zijn hogere aantal watts opgeheven per kanaal (per x ohm), die, als je ze optelt, hoger uitkomen dan het totale vermogen.
Hiermee probeer ik niet te zeggen dat ik het exact weet, maar ben gewoon opzoek naar de details achter het vermogen verhaal en waar de grens dan ligt voor een specifieke setup.
[Voor 34% gewijzigd door CPM op 23-03-2023 07:40]
Ik heb een zelfde basis opstelling staan. Heos Bar + Heos Subwoofer. Als uitbreiding in 5.1. heb ik hier Denon Home 250 als rear speakers op aangesloten. Dit werkt perfect, mooi vol geluid.Gieter90 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:50:
Ik heb een Heos Bar incl Heos Subwoofer.
BVD!

Vanmorgen een RCD-N11 DAB aangesloten ter vervanging van mijn X2100-W die niet in mijn nieuwe TV meubel past en waar ik niet verder ben gekomen dan stereo speakers. Ik moet zeggen dat dit out of the box beter klinkt met mijn Dali zensor 5 speakers dan de X2100W die moest ik nog steeds opnieuw inregelen op mijn nieuwe woning.
Dank voor je reactie! Ik heb op de plek van de rearspeakers helaas geen mogelijkheid voor een lan-aansluiting, werkt dit via WiFi ook gewoon zoals je verwacht zonder vertraging o.i.d., weet je dat?Thunderflash schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Ik heb een zelfde basis opstelling staan. Heos Bar + Heos Subwoofer. Als uitbreiding in 5.1. heb ik hier Denon Home 250 als rear speakers op aangesloten. Dit werkt perfect, mooi vol geluid.
En de rearspeakers zullen tijdens een film bijv. echt als ‘rearspeakers‘ fungeren en met spotify gewoonweg het geluid van de bar kopiëren (waardoor je gewoonweg ‘voller’ geluid krijgt) toch?
@kevinmastah2005 is die tabel zonder subwoofer met crossover op 80 hz?
Dat zou heel veel minder vermogen van de receiver vragen, en ik denk dat elke versterker dan wel op 0db volume kan spelen.
Als max power word 70% van de 2 channel rating gebruikt dus lijkt me wel met meerdere speakers getest te zijn.
Dat zou heel veel minder vermogen van de receiver vragen, en ik denk dat elke versterker dan wel op 0db volume kan spelen.
Als max power word 70% van de 2 channel rating gebruikt dus lijkt me wel met meerdere speakers getest te zijn.
[Voor 39% gewijzigd door Goofy1978 op 26-03-2023 13:47]
@Goofy1978
Goeie vraag, crossover heeft ook zeker invloed op het vermogen wat je van je receiver vraagt.
Alleen is dit mij niet helemaal duidelijk welke crossover er word gebruikt in het overzicht.
Wellicht uitgaan vd THX standaard cross van 80hz indd.
Volgens mij alleen LCR en niet de subwoofer.
Actieve subwoofer heeft zijn eigen versterker en zal niet veel vragen van de receiver.
Goeie vraag, crossover heeft ook zeker invloed op het vermogen wat je van je receiver vraagt.
Alleen is dit mij niet helemaal duidelijk welke crossover er word gebruikt in het overzicht.
Wellicht uitgaan vd THX standaard cross van 80hz indd.
Volgens mij alleen LCR en niet de subwoofer.
Actieve subwoofer heeft zijn eigen versterker en zal niet veel vragen van de receiver.
Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.
@Goofy1978
Volgens mij is dat full range. Dus idd als er sprake is van bass management en dus minder vraag naar vermogen dan heeft dat ook invloed. Daarom zei ik ook: bij benadering.
De afstand tot de luister positie heeft bijv. ook invloed. De tabel gaat uit van 1m afstand.
Volgens mij is dat full range. Dus idd als er sprake is van bass management en dus minder vraag naar vermogen dan heeft dat ook invloed. Daarom zei ik ook: bij benadering.
De afstand tot de luister positie heeft bijv. ook invloed. De tabel gaat uit van 1m afstand.
Vraagje voor de Denon kenners.
EDIT: Lijkt er op dat modellen vanaf 2015 dit hebben in de "X" range.
Ik ben opzoek naar de wat "oudere" (tweedehands) Denon AV-receivers die onderstaande configuratie ondersteunen. Geen idee of deze functionaliteit iets is van de nieuwere modellen of dat de oudere dit ook hebben.
Hiermee kun je dus 4 front stereo speakers separaat gebruiken op één receiver.
https://manuals.denon.com...phnnez.php#DRDZMLvmifnqfi
Front Speaker
Set the front speaker A/B to use for every sound mode.
A
(Default):
Front speaker A is used.
B :
Front speaker B is used.
A+B :
Both front speakers A and B are used.
Dit alles is eigenlijk begonnen omdat ik meerdere speakers in stereo wil beluisteren waarbij ik makkelijk kan schakelen zonder tegen extra apparatuur te gebruiken.
Naast deze functionaliteit zoek ik ook de ondersteuning om pre-out/zone 2 richting een andere versterker te geven inclusief digitale bronnen.Mijn huidige Onkyo TX-NR509 kan alleen zone 2 met analoge bronnen.
EDIT: Lijkt er op dat modellen vanaf 2015 dit hebben in de "X" range.
Ik ben opzoek naar de wat "oudere" (tweedehands) Denon AV-receivers die onderstaande configuratie ondersteunen. Geen idee of deze functionaliteit iets is van de nieuwere modellen of dat de oudere dit ook hebben.
Hiermee kun je dus 4 front stereo speakers separaat gebruiken op één receiver.
https://manuals.denon.com...phnnez.php#DRDZMLvmifnqfi
Front Speaker
Set the front speaker A/B to use for every sound mode.
A
(Default):
Front speaker A is used.
B :
Front speaker B is used.
A+B :
Both front speakers A and B are used.
Dit alles is eigenlijk begonnen omdat ik meerdere speakers in stereo wil beluisteren waarbij ik makkelijk kan schakelen zonder tegen extra apparatuur te gebruiken.
Naast deze functionaliteit zoek ik ook de ondersteuning om pre-out/zone 2 richting een andere versterker te geven inclusief digitale bronnen.Mijn huidige Onkyo TX-NR509 kan alleen zone 2 met analoge bronnen.
[Voor 13% gewijzigd door CPM op 02-04-2023 11:03]
Voor de tweede vraag zoek je een receiver met zone 2 pre outs.
Zou me niet teveel focussen op dat analoge deel. Zone 2 is stereo only. Dat zou je met een goede losse dac met meerdere inputs ook op kunnen lossen.
Je eerste vraag kunnen ze volgens mij allemaal als het een 7.x receiver betreft. Ik heb een dergelijke situatie al met mijn avr2311 opgezet.
Overigens is het geen kwestie van met een knopje switchen, je moet dan echt een heel eind het menu in om te switchen
Zou me niet teveel focussen op dat analoge deel. Zone 2 is stereo only. Dat zou je met een goede losse dac met meerdere inputs ook op kunnen lossen.
Je eerste vraag kunnen ze volgens mij allemaal als het een 7.x receiver betreft. Ik heb een dergelijke situatie al met mijn avr2311 opgezet.
Overigens is het geen kwestie van met een knopje switchen, je moet dan echt een heel eind het menu in om te switchen

[Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 02-04-2023 12:11]
@The Eagle
Thanks, ik zie idd die A/B situatie terugkomen bij de 2311. Zal eens kijken welk "oudere" modellen het hebben icm 7.1.
V.w.b. dat digitaal versus analoog, wat ik daarmee bedoel is dat als de input digitaal is bij de Onkyo hij hem niet kan doorzetten naar Zone 2. Dit omdat ik met hifiberry een digitale dac wilde gebruiken.
Wat voor een DAC bedoel jij dan, wellicht een optie om te overwegen.
Thanks, ik zie idd die A/B situatie terugkomen bij de 2311. Zal eens kijken welk "oudere" modellen het hebben icm 7.1.
V.w.b. dat digitaal versus analoog, wat ik daarmee bedoel is dat als de input digitaal is bij de Onkyo hij hem niet kan doorzetten naar Zone 2. Dit omdat ik met hifiberry een digitale dac wilde gebruiken.
Wat voor een DAC bedoel jij dan, wellicht een optie om te overwegen.
@CPM, ik dacht dat de 2309 dit ook had hoor, bij mij ging ie voor stereo bron over op B en 5.1 dus over A. Maar kan ook zijn dat ik me met de 4520ci vergis...
edit: Alleen a+b weet ik niet, dat klinkt meer als een bi-amp situatie.
edit: Alleen a+b weet ik niet, dat klinkt meer als een bi-amp situatie.
[Voor 18% gewijzigd door MDKlapwijk op 02-04-2023 12:50]
Ik heb dus ook een fan in mij kast maar ik blaas lucht erin, jij zegt dat het beter is om warme lucht af te voeren ipv koude lucht in te blazen?MDKlapwijk schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:12:
[...]
Bewegen van lucht alleen is echt niet voldoende, je zal toch echt warme lucht af moeten voeren...
Mijn Denon avrx2400 is momenteel aan het overlijden (5,5 jaar oud), krijg zo nu en dan plofjes uit de speaker en dan gaat hij rood knipperen (protection mode) of hij komt in de Odyssee setup mode terecht. Heb natuurlijk alle kabels los gehaald en gezorgd dat dit goed zit, ik lees dat dit het overlijden van de versterker betekend.
Heeft iemand hier nog tips wat ik hiermee kan doen? Er zit geen regelmaat in, zo 2 weken niet en zo 4 keer op een avond, het maakt niet uit wat ik ermee kijk/luister, films, tv en zelfs met alleen muziek aan.
Ik heb niet het idee dat het door warmte komt, soms na 5 minuten al of een hele avond niet met gamen waarbij het echt warm wordt omdat de Xbox er naast staat.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Van bovenaf afvoeren is altijd beter, warme lucht verzamelt zich daar en als je het daar laat, warmt alles daaromheen op. Die warmte trekt dus langzaamaan verder naar beneden, zelfs als je koude lucht inblaast, want deze mengt met de warme lucht. Het zorgt dus eigenlijk niet voor koude lucht, maar voor 'minder' warme lucht.gielie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:29:
[...]
Ik heb dus ook een fan in mij kast maar ik blaas lucht erin, jij zegt dat het beter is om warme lucht af te voeren ipv koude lucht in te blazen?
...
Terwijl als je de warme lucht direct van bovenaf afvoert er geen warmte uitwisseling tussen warme en koude lucht plaatsvindt in je kastje, maar er buiten. De de natuurlijke convectie en luchtdruk zorgen er voor dat er koude lucht van alle kanten weer de kast instroomt.
De optie 'negative' in dit filmpje zeg maar:
En over stof; PC bouwers maken zich echter, in mijn ogen onnodig druk over stof i.c.m. 'negative pressure' configs. Immers bij positive pressure dien je om stof tegen te gaan intake filters gebruiken en die zijn nogal inefficient. En bij mij werkt m'n speaker doek eigenlijk al als filter....

[Voor 20% gewijzigd door MDKlapwijk op 04-04-2023 11:34]
Ik lees in de handleiding dat je de speaker impedantie kunt aanpassen in de Denon.
Maar wat doet dat precies?
Al mijn speakers zijn 6ohm behalve de center die is 4ohm.
Kan het kwaad om dan de instelling op 6 of 4 ohm te zetten?
Edit laat maar antwoord al gevonden:
https://support.denon.com...v-receivers-or-power-amps
Procedure:
Carry out the following settings when using a speaker with an impedance of 4 – 6 Ω/ohms.
Press and hold the main unit’s ZONE2 SOURCE and STATUS at the same time for at least 3 seconds.
“V.Format:< NTSC>” appears on the display.
Press DIMMER on the main unit three times.
“Sp.Imp.:<8ohms>” appears on the display.
Press TUNER PRESET CH + or TUNER PRESET CH - on the main unit to select the impedance.
8ohms
(Default):
Select when the impedance for all of the connected speakers is 8 Ω/ohms or over.
6ohms:
Select when the impedance for any of the connected speakers is 6 Ω/ohms.
4ohms:
Select when the impedance for any of the connected speakers is 4 Ω/ohms.
Press the main unit’s STATUS to complete the setting.
Procedure:
Carry out the following settings when using a speaker with an impedance of 4 – 6 Ω/ohms.
Press and hold the main unit’s ZONE2 SOURCE and STATUS at the same time for at least 3 seconds.
Press TUNER PRESET CH + or TUNER PRESET CH - on the main unit to select the impedance.
8ohms
(Default):
Select when the impedance for all of the connected speakers is 8 Ω/ohms or over.
6ohms:
4ohms:
[Voor 7% gewijzigd door CPM op 04-04-2023 11:48]
Lees even hier en verder. Korte samenvatting: die setting begrenst alleen het vermogen en beperkt de temperatuur voor 1 wettelijk verplichte (Amerikaanse) vermogenstest. Bovendien beschermt het noch je versterker noch je speakers tegen clipping. Laat die setting gewoon op 8 Ohm staan en zorg voor voldoende koeling/ademruimte.CPM schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:39:
Ik lees in de handleiding dat je de speaker impedantie kunt aanpassen in de Denon.
Procedure:
8ohms
(Default):
6ohms:
4ohms:
Ik heb onderstaande eerder in het Marantz draadje geplaatst, helaas geen reactie en online vind ik er niet direct iets over of ik gebruik de verkeerde trefwoorden, mogelijk dat iemand hier hopelijk een oplossing heeft voor onderstaande problemen;
"Vraagje mbt heos; als ik een lange playlist wil afspelen dan worden niet alle nummers geladen(heos app op iphone 2020 se). ga ik eerst naar de playlist en scroll naar het onderste nummer dan wordt wel de gehele playlist toegevoegd om afgespeeld te worden, heos laad blijkbaar maar elke keer ongeveer 70/80 nrs en moet even laden tot de volgende 80 als je door een grotere playlist scrollt, dus als je niet scrollt voegt ie 70/80 toe en speelt alleen die af, ietwat onhandig. iemand daar een oplossing voor? Daarnaast moet ik mn iphone ontgrendelen om een ander nr te horen/volume te verlage/etc wat ik niet heb bij andere muziekapps en daar wel het een en ander op het beginscherm kan veranderen zonder te ontgrendelen.
app al verwijderd, toestel herstart, zie geen instelopties in de app zelf om het een en ander aan te passen.''
"Vraagje mbt heos; als ik een lange playlist wil afspelen dan worden niet alle nummers geladen(heos app op iphone 2020 se). ga ik eerst naar de playlist en scroll naar het onderste nummer dan wordt wel de gehele playlist toegevoegd om afgespeeld te worden, heos laad blijkbaar maar elke keer ongeveer 70/80 nrs en moet even laden tot de volgende 80 als je door een grotere playlist scrollt, dus als je niet scrollt voegt ie 70/80 toe en speelt alleen die af, ietwat onhandig. iemand daar een oplossing voor? Daarnaast moet ik mn iphone ontgrendelen om een ander nr te horen/volume te verlage/etc wat ik niet heb bij andere muziekapps en daar wel het een en ander op het beginscherm kan veranderen zonder te ontgrendelen.
app al verwijderd, toestel herstart, zie geen instelopties in de app zelf om het een en ander aan te passen.''
Deze kwam op FB voorbij, de Denon fabriek in Japan waar het vlaggenschip AVC-A1H gemaakt wordt.
https://youtu.be/-RR-KoiJ-bM
https://youtu.be/-RR-KoiJ-bM
Ik heb geen idee maar is dit wat je zoekt?Pharminepulse schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:46:
Ik heb onderstaande eerder in het Marantz draadje geplaatst, helaas geen reactie en online vind ik er niet direct iets over of ik gebruik de verkeerde trefwoorden, mogelijk dat iemand hier hopelijk een oplossing heeft voor onderstaande problemen;
https://support-uk.denon....0thousands%20of%20tracks.
Misschien eens contact opnemen met hun support afdeling?
Vraagje voor de Denon gebruikers: Ik heb zelf een AVR x2600H welke ik vaak gebruik om spotify te streamen. In het display komt dan " Spotify" te staan, met de knop "display" op het apparaat zelf kan ik de tekst veranderen naar de songtitle (of artiest). Is het mogelijk om deze weergave met de songtitle standaard in te stellen voor spotify? Volgens mij is het ook niet mogelijk om het scherm te wisselen met de afstandsbediening? (ik heb het knopje nog niet gevonden in ieder geval).
Hoi allen, ik ben nieuw in het Denonhoekje op tweakers, en loop helaas tegen wat issues aan met mijn X3700H.
1e probleem: De receiver "zoemt", iets in het apparaat maakt een constante zoem.
2e probleem: Als ik de receiver op 4K 120hz RGB Full 10 of 12bpc zet klapt het beeld er uit.
Wat is volgens jullie de aangerade manier om alles aan te sluiten voor pc gaming?
Voorheen deed ik op mijn Onkyo 2 kabels in mn amp, 1 voor geluid en 1 voor beeld. Op die manier kon ik alles vol open gooien en dolby atmos aanzetten.
Mijn idee om deze Denon te kopen was eigenlijk om gebruik te maken van de 4k120 passthrough, maar dat lijkt dus niet helemaal smooth the gaan. Ik ben overigens op de hoogte van het euvel waarvoor de spk618 op de markt is gekomen en ben nu met de klantenservice in gesprek.
Is passthrough nog wel de "way to go?" en wat zijn de voordelen en nadelen? Ik ben redelijk bleu op het gebied van home cinema, en wil mn 4090 aan de TV qua beeld en dolby atmos 7.1.4 geluid over de versterker. Wat is de beste route?
1e probleem: De receiver "zoemt", iets in het apparaat maakt een constante zoem.
2e probleem: Als ik de receiver op 4K 120hz RGB Full 10 of 12bpc zet klapt het beeld er uit.
Wat is volgens jullie de aangerade manier om alles aan te sluiten voor pc gaming?
Voorheen deed ik op mijn Onkyo 2 kabels in mn amp, 1 voor geluid en 1 voor beeld. Op die manier kon ik alles vol open gooien en dolby atmos aanzetten.
Mijn idee om deze Denon te kopen was eigenlijk om gebruik te maken van de 4k120 passthrough, maar dat lijkt dus niet helemaal smooth the gaan. Ik ben overigens op de hoogte van het euvel waarvoor de spk618 op de markt is gekomen en ben nu met de klantenservice in gesprek.
Is passthrough nog wel de "way to go?" en wat zijn de voordelen en nadelen? Ik ben redelijk bleu op het gebied van home cinema, en wil mn 4090 aan de TV qua beeld en dolby atmos 7.1.4 geluid over de versterker. Wat is de beste route?
@Fuku-San
Je hebt een X3700H met de hdmi bug als ik het goed begrijp?
Je hebt twee* routes, alles via de receiver (in jouw geval evt met die spk618) oftewel sluit je je pc aan op de televisie en maakt gebruik van EARC passthrough en voert audio terug naar de receiver. Eindresultaat zou in beide gevallen gelijk moeten zijn. Mijn voorkeur zou zijn om alles via de receiver te laten gaan indien mogelijk. Omdat mijn Denon X3400 geen 4k/120 ondersteunt maar wel EARC heb ik de PS5 direct op de televisie aangesloten (LG CX) en dit werkt prima.
Soms loop je tegen video/audio sync problemen aan als je kiest voor de passthrough methode. Dat de audio niet volledig gelijk loopt met het beeld.
*drie, voorbij gegaan aan de methode van @Goofy1978.
Je hebt een X3700H met de hdmi bug als ik het goed begrijp?
Je hebt twee* routes, alles via de receiver (in jouw geval evt met die spk618) oftewel sluit je je pc aan op de televisie en maakt gebruik van EARC passthrough en voert audio terug naar de receiver. Eindresultaat zou in beide gevallen gelijk moeten zijn. Mijn voorkeur zou zijn om alles via de receiver te laten gaan indien mogelijk. Omdat mijn Denon X3400 geen 4k/120 ondersteunt maar wel EARC heb ik de PS5 direct op de televisie aangesloten (LG CX) en dit werkt prima.
Soms loop je tegen video/audio sync problemen aan als je kiest voor de passthrough methode. Dat de audio niet volledig gelijk loopt met het beeld.
*drie, voorbij gegaan aan de methode van @Goofy1978.
[Voor 17% gewijzigd door Millert op 09-05-2023 22:11]
Vanaf mn rtx3080 gaan 2 hdmi kabels, 1 voor geluid naar de denon 3400x en de andere met beeld naar de lg cx oled.
Werkt prima, enkel ziet windows de receiver als 2e beeldscherm maar daar heb ik geen last van verder.
atmos kan ook over displayport, dan heb je verloop van displayport naar hdmi nodig mocht je gpu geen 2 hdmi hebben.
Werkt prima, enkel ziet windows de receiver als 2e beeldscherm maar daar heb ik geen last van verder.
atmos kan ook over displayport, dan heb je verloop van displayport naar hdmi nodig mocht je gpu geen 2 hdmi hebben.
[Voor 21% gewijzigd door Goofy1978 op 09-05-2023 22:05]
Vier: gebruik een HDMI-splitter.
Ik zie hier veel mensen die aanbevelen om alles rechtstreeks op de receiver aan te sluiten. Ik adviseer dat niet.
Ik weet niet hoe het met de LG CX zit maar de C1 werkt met profielen per hdmi input. Wil je 4k120hz gaming (uitgaande van geen hdmi bug receiver) en optimale settings dan stel je dat dus in per input. Die mogelijkheid heb je niet als je alles op de receiver aansluit. Tenminste, niet voor zover ik weet.
Mijn gaming input heeft dus totaal andere settings dan mijn KPN TV box.
Ook de ingebouwde apps gebruiken weer (één) ander profiel.
Ook het universele remote gebeuren stel je in per interface.
Wel even opletten dat LG niet altijd alle formaten kan doorgeven.
Hier de "beste" settings voor gaming.
https://youtu.be/t2DNCpj5mpU
Ik weet niet hoe het met de LG CX zit maar de C1 werkt met profielen per hdmi input. Wil je 4k120hz gaming (uitgaande van geen hdmi bug receiver) en optimale settings dan stel je dat dus in per input. Die mogelijkheid heb je niet als je alles op de receiver aansluit. Tenminste, niet voor zover ik weet.
Ook het universele remote gebeuren stel je in per interface.
Wel even opletten dat LG niet altijd alle formaten kan doorgeven.
Hier de "beste" settings voor gaming.
https://youtu.be/t2DNCpj5mpU
[Voor 14% gewijzigd door CPM op 10-05-2023 07:30]
Dus in de praktijk sluit je dat enkele 4k@120Hz gamingapparaat direct op een LG TV aan via HDMI en doe je geluid via eARC (licentievrije LPCM voor spellen gaat prima met alle eARC-toestellen), en kan je de rest van het standaard spul gewoon via een receiver aansluiten.CPM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:26:
Ik zie hier veel mensen die aanbevelen om alles rechtstreeks op de receiver aan te sluiten. Ik adviseer dat niet.
Gebruik ik niet. Logitech Harmony for the win. Wat mijn situatie ook simpeler maakt is dat ik geen 5000 decoders en kastjes gebruik, maar gewoon een enkele mediaspeler. Zelfs het onboard prutje van mijn LG CX wordt niet gebruikt.Ook het universele remote gebeuren stel je in per interface.
Ingebouwde apps maken in deze niet uit aangezien de TV niet als bron door de receiver gaat, apps is puur HDMI (e)ARC terug. Ik snap je punt, het is een stukje gemak om niet van mode te hoeven wisselen op de TV. Ik neig er naar om straks (ik heb nu nog alles naar de TV en via HDMI eARC terug) een receiver met Dual HDMI Out te kopen en dan twee HDMI naar de TV te leggen. Kan ik één HDMI In op de TV instellen als voor Game Modus, die HDMI In kies ik dan voor als ik een console gebruik. Andere HDMI In voor de mediaspeler met Movie Settings. Mocht ik de Nvidia Shiel TV Pro ooit gaan gebruiken voor media én games heb ik weer een andere uitdagingCPM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:26:

Aanvullend (en semi offtopic):
Bovenstaande puur voor LG, mogelijk dat het op andere merken makkelijker is van beeld modus te wisselen. Bij LG gaat dat mijns inziens extreem log en traag. Met mijn oude Panasonic plasma was alles naar de receiver en dan op de TV wisselen tussen "SPEL" of "FILM" vele malen sneller en makkelijker dan nu met LG.
[Voor 12% gewijzigd door FeaR op 10-05-2023 08:42]
@CPM Je kunt op de televisie voor de hdmi input van de Denon een hele reeks aan picture modes gebruiken die je allemaal naar wens kunt aanpassen, alleen zal je deze waarschijnlijk handmatig moeten wisselen naargelang de bron die je gebruikt via de Denon. Mogelijk dat de televisie zelf al het game profiel kiest dmv 'instant game response' bij een pc/console input.
Elke methode van aansluiten heeft zo zijn eigen voor- en nadelen.
@The Zep Man Zo doe ik het hier inderdaad. PS5 direct naar de televisie en geluid via EARC, AppleTV 4K en Wiiu via de Denon. Waar ik dan, wanneer er met de Wii U gespeeld wordt eventueel nog zelf het spel profiel activeer. Nu maakt dat voor mijn zoontje niet zo uit
.
Elke methode van aansluiten heeft zo zijn eigen voor- en nadelen.
@The Zep Man Zo doe ik het hier inderdaad. PS5 direct naar de televisie en geluid via EARC, AppleTV 4K en Wiiu via de Denon. Waar ik dan, wanneer er met de Wii U gespeeld wordt eventueel nog zelf het spel profiel activeer. Nu maakt dat voor mijn zoontje niet zo uit

[Voor 24% gewijzigd door Millert op 10-05-2023 08:52]
@Millert ja dat handmatig kiezen heb ik dus geen zin in. En het moet ook simpel blijven voor de overige bewoners. Bij gaming wil je alles super scherp hebben maar als je die stand hebt bij bijv. Films kijken dan ziet alles er te echt uit en wil je wat "zachtere" beelden (persoonlijk).
Meestal kijk ik op de bioscoop stand/filmmaker modus, waar levendig er wat onnatuurlijk uit ziet.
Soms vraag ik me wel af waarom ik een 4k120hz receiver heb gekocht.
Meestal kijk ik op de bioscoop stand/filmmaker modus, waar levendig er wat onnatuurlijk uit ziet.
Soms vraag ik me wel af waarom ik een 4k120hz receiver heb gekocht.

Vanmiddag de Audyssey MultEQ Editor app gekocht, werkt boven verwachting na lezen sommige reviews.
Enkel de subwoofer werd te zacht gezet heb dat zelf aangepast met losse db meter, zonder de app deed de avr dat wel goed vreemd.
Zal nog eens wat testen met de roomcorrectie uit te schakelen boven 300hz ofzo, dat kan ook in die app.
Je kan nu de grafieken van de kamercorrectie zien, en zag dat de sub een dip had van 5db @80hz
De Arendal 1961 monitors en center gaan inroom vlak tot 60 hz volgens de metingen, zal voor die speakers de crossovers ook op 60hz zetten om de dip weg te halen.
Als je deze app koopt maak een foto van de levels en afstanden die de avr zelf al had berekend, dan kun je het in de app aanpassen indien nodig vooral voor de subwoofer.
Enkel de subwoofer werd te zacht gezet heb dat zelf aangepast met losse db meter, zonder de app deed de avr dat wel goed vreemd.
Zal nog eens wat testen met de roomcorrectie uit te schakelen boven 300hz ofzo, dat kan ook in die app.
Je kan nu de grafieken van de kamercorrectie zien, en zag dat de sub een dip had van 5db @80hz
De Arendal 1961 monitors en center gaan inroom vlak tot 60 hz volgens de metingen, zal voor die speakers de crossovers ook op 60hz zetten om de dip weg te halen.
Als je deze app koopt maak een foto van de levels en afstanden die de avr zelf al had berekend, dan kun je het in de app aanpassen indien nodig vooral voor de subwoofer.
[Voor 39% gewijzigd door Goofy1978 op 14-05-2023 08:15]
Het Audyssey bereik aanpassen (curtain) boven x Hz geeft het karakter van je speakers terug (volgens vele) omdat Audyssey dan veelal te maken zou krijgen met ruimte reflecties.Goofy1978 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:52:
Vanmiddag de Audyssey MultEQ Editor app gekocht, werkt boven verwachting na lezen sommige reviews.
Je kan het op je eigen gehoor doen, maar dan weet je nog niet goed wat er in de ruimte gebeurt.
Ik weet niet welke receiver je hebt maar alle modellen voor 2022 hebben een timing bug. De afstanden worden dan onjuist berekend door de receiver.
Wat je dan moet doen is de meting uploaden in de receiver en vervolgens de afstanden vermenigvuldigen met 0.875.
De app is een fijne toevoeging, je kan snel aanpassingen doen. Al moet ik zeggen dat de app redelijk hufter proof is en afhankelijk van de Audyssey versie het aantal filters beperkt wat maakt dat de curve niet goed op individuele frequenties (hoge Q factor) is aan te passen.
Wel krijg je de mogelijkheid om MRC uit te schakelen etc.
Gebruik je een receiver met Audyssey XT dan geeft de app (tenminste bij mij) een redelijke voorspelling van de daadwerkelijke response. Bij de hogere Audyssey versies is het voorspelde gewoon een vlakke lijn die niet eens in de buurt komt van de werkelijkheid.
Zijn er hier al mensen die met Dirac bezig geweest zijn met de nieuwe lijn receivers?
Hoe gaat de licentie verwerking na aanschaf? Gekoppeld aan de unit (tegenvaller).
En hoe zijn de resultaten t.o.v. Audyssey?
[Voor 15% gewijzigd door CPM op 14-05-2023 09:42]
@CPM heb een denon 3400x receiver.
Van de timing bug wist ik niets af ,maar als alle speakers hetzelfde verkeerd staan is het alsnog perfect ingeregeld.
Of de speaker nu 1500cm of 2000cm weg staat maakt niets uit, als het geluid uit alle speakers er maar op hetzelfde moment is zeg maar.
Van de timing bug wist ik niets af ,maar als alle speakers hetzelfde verkeerd staan is het alsnog perfect ingeregeld.
Of de speaker nu 1500cm of 2000cm weg staat maakt niets uit, als het geluid uit alle speakers er maar op hetzelfde moment is zeg maar.

[Voor 78% gewijzigd door Goofy1978 op 14-05-2023 09:52]
@Goofy1978 Het ligt wat genuanceerder dan dat. Mocht je zin hebben om je erin te verdiepen (of verliezen
) https://www.avforums.com/...agement-settings.2420023/

klinkt als een aardlus (aarding) probleem.Fuku-San schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:23:
Hoi allen, ik ben nieuw in het Denonhoekje op tweakers, en loop helaas tegen wat issues aan met mijn X3700H.
dus ff kabels na chekken, desnoods vervangen.
heb het zelf ook gehad, was bij destijds de coaxkabel splitter naar de tv.
GiTS
Nee er is geen bug als alles hetzelfde fout staat.Millert schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:00:
@Goofy1978 Het ligt wat genuanceerder dan dat. Mocht je zin hebben om je erin te verdiepen (of verliezen) https://www.avforums.com/...agement-settings.2420023/
Je kan de afstanden ook allemaal vermenigvuldigen met 0.5 of .zelfs 0.666 voor een duivelse sound

Als de timing maar klopt, niet of de afstand op je meetlint wel hetzelfde is.

Maar ga je echt overdreven te ver ernaast zitten kun je wel problemen krijgen met lip sync bij films, als het buiten het stelbereik van lip synchronisatie gaat vallen.
[Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 14-05-2023 10:50]
@Goofy1978 Bijzonder dat er 1400 replies staan in dat topic over een niet bestaande bug
.
Denon/Marantz hebben de bug bevestigd.
https://www.avsforum.com/...impluse-readings.3243684/
*edit: verkeerde Goofy getagged

Denon/Marantz hebben de bug bevestigd.
https://www.avsforum.com/...impluse-readings.3243684/
*edit: verkeerde Goofy getagged
[Voor 51% gewijzigd door Millert op 14-05-2023 12:03]
Volgens mij is er niets aan de hand, er staan ook veel reacties op andere onzinnige dingen op internet.
Denon maratntz verhelpen de bug niet bij oudere versies, zodat sommige mensen de stap maken naar de dure versies die wel gefikst zijn.
Best slim eingenljjk.
Audiofielen kopen soms ook zilveren of gouden belletjes van 5000 euro die je 32.4cm voor de speaker moet zetten voor het beste geluid zeg maar.
Vind je het beter klinken als je het aanpast prima, ik ga er niet aan beginnen.😄
De snelheid van geluid is ook niet constant, bij hogere luchtvochtigheid of luchtdruk veranderd het.
Wil je het echt goed doen moet er een vochtmeter/barometer op je receiver staan ha ha.
Mischien zou het nog verkopen ook lol.
Denon maratntz verhelpen de bug niet bij oudere versies, zodat sommige mensen de stap maken naar de dure versies die wel gefikst zijn.
Best slim eingenljjk.
Audiofielen kopen soms ook zilveren of gouden belletjes van 5000 euro die je 32.4cm voor de speaker moet zetten voor het beste geluid zeg maar.
Vind je het beter klinken als je het aanpast prima, ik ga er niet aan beginnen.😄
De snelheid van geluid is ook niet constant, bij hogere luchtvochtigheid of luchtdruk veranderd het.
Wil je het echt goed doen moet er een vochtmeter/barometer op je receiver staan ha ha.
Mischien zou het nog verkopen ook lol.
[Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 14-05-2023 12:19]
@Goofy1978
Als je er zo tegen aan kijkt, waarom dan nog moeite doen met de Audyssey app?
Als je er zo tegen aan kijkt, waarom dan nog moeite doen met de Audyssey app?
Vind het belangrijk dat alles goed is afgesteld levels timing, de crossovers goed staan en het geluid mooi vlak is zonder enorme pieken en dalen zeker voor de sub.
Maar of er nu gerekend word met 320 of 340ms voor de snelheid van het geluid vind ik zelf niet belangrijk als de timing maar klopt.
De subwoofer krijgt ook bijna altijd een afstand die 1.5 meter meer is dan de echte afstand als je zelf gaat meten, komt door vertraging van de eigen versterker in de sub.
Dat maakt toch ook niet uit als de timing maar goed is ten opzichte van de andere speakers.
Zonder correctie had de sub een dip van 15db, erna nog steeds 5 db, met de crossovers van de fronts wat lager is die dip vlak, vind de app erg handig en leuk om wat mee te testen.
Maar of er nu gerekend word met 320 of 340ms voor de snelheid van het geluid vind ik zelf niet belangrijk als de timing maar klopt.
De subwoofer krijgt ook bijna altijd een afstand die 1.5 meter meer is dan de echte afstand als je zelf gaat meten, komt door vertraging van de eigen versterker in de sub.
Dat maakt toch ook niet uit als de timing maar goed is ten opzichte van de andere speakers.
Zonder correctie had de sub een dip van 15db, erna nog steeds 5 db, met de crossovers van de fronts wat lager is die dip vlak, vind de app erg handig en leuk om wat mee te testen.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed wat je zegt. Enerzijds zeg je de timing moet goed zijn (wat het dus niet is) en anderzijds zeg je dat het niet boeit of het 320ms of 340ms zijn.Goofy1978 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:01:
Vind het belangrijk dat alles goed is afgesteld levels timing, de crossovers goed staan en het geluid mooi vlak is zonder enorme pieken en dalen zeker voor de sub.
Wil je nou dat het klopt of juist niet?
Hier zegt iemand precies hetzelfde als wat jij zegt en het antwoord staat eronder.
https://www.avforums.com/...0023/page-3#post-30646770
Ik ben geen geluids expert, maar als er iets niet klopt tussen de berekeningen Audyssey/AVR waardoor de timing niet klopt dan wil je toch dat het wel klopt?
we did indeed confirm this to be a bug in possibly all Denon and Marantz receivers, and how they convert speaker distance to delay time. The effect of the bug is your speakers not having the proper delay to account for distance to the MLP. Note that this bug is not in Audyssey, it's in the AVR. The good news is it can be compensated for, and can result in (admittedly subjective) improvements to your soundstage.
Maar goed, iedereen zijn eigen overtuigingen. In mijn oude AVR heb ik de simpele fix toegepast.
Misschien dat iemand hier het kan uitleggen wat het daadwerkelijke effect is in een bepaalde situatie dan hoor ik het graag.
Op dat av forum is iemand met deze handige fix
I just moved all my speakers 12.5% closer to the MLP...
Dat is ook een non believer geloof ik, al is dat nog verkeerd ook.
Je zou ze juist verder weg moeten zetten voor hetzelfde resultaat als handmatig aanpassen.
Ik heb nog een andere ongelovige gevonden, dat forum is geweldig ha ha
And only last week, it hit about 29° Celsius in our lounge, I could hear that the sound was travelling faster than normal and it clearly ruined the time alignment in my system
I just moved all my speakers 12.5% closer to the MLP...
Dat is ook een non believer geloof ik, al is dat nog verkeerd ook.
Je zou ze juist verder weg moeten zetten voor hetzelfde resultaat als handmatig aanpassen.
Ik heb nog een andere ongelovige gevonden, dat forum is geweldig ha ha
And only last week, it hit about 29° Celsius in our lounge, I could hear that the sound was travelling faster than normal and it clearly ruined the time alignment in my system

[Voor 32% gewijzigd door Goofy1978 op 14-05-2023 22:08]
@Goofy1978 Neemt niet weg dat het natuurlijk de vraag is of je het verschil kunt horen, feit blijft dat het een meetbare en aangetoond repliceerbare afwijking/fout betreft welke tevens is bevestigd door de fabrikant. De standalone Audyssey MultEQ-X corrigeert er dan ook voor. Hier gaat je vergelijking met de apparatuur die besproken wordt in het elfen en maanlicht topic wel mank
.

Audyssey en de avr gebruiken voor zover ik het nu begrijp verschillende snelheden voor het geluid.
Nu zijn er wel eens raketvluchten mislukt door verschillende meeteenheden te gebruiken dus aanpassen kan vast geen kwaad.
Het enige wat ik zelf denk wat fout kan gaan is dat het 0db referentie volume op mlp niet exact 79.5db luid is omdat de speaker afstand niet klopt en lip sync.
Maar we hebben weer gelachen, ik wil het nu over de dip hebben op 2000hz die audyssey in de curve zet
Nu zijn er wel eens raketvluchten mislukt door verschillende meeteenheden te gebruiken dus aanpassen kan vast geen kwaad.
Het enige wat ik zelf denk wat fout kan gaan is dat het 0db referentie volume op mlp niet exact 79.5db luid is omdat de speaker afstand niet klopt en lip sync.
Maar we hebben weer gelachen, ik wil het nu over de dip hebben op 2000hz die audyssey in de curve zet

@Goofy1978 Waarvoor Audyssey MRC heeft bedacht? Ik heb MRC ingeschakeld voor alle speakers die van zichzelf eenzelfde dip vertonen rond de 2000hz. Zie de bijgevoegde screenshot. Ik heb een 5.1.2 set-up bestaande uit Q Acoustics fronts 3050i center 3090Ci, surrounds 3020i en voor Atmos Tangent Spectrum XATM.
De Q Acoustics speakers hebben in mijn woonkamer allemaal een dip rond de 2000hz. Op verschillende sites gelezen dat wanneer je speakers van nature deze dip vertonen je deze het beste laat zitten (dus MRC ingeschakeld). Al vind ik het lastig om het verschil echt te horen mede omdat het in/uitschakelen en terug inladen van de kalibratie enige tijd duurt.
De Q Acoustics speakers hebben in mijn woonkamer allemaal een dip rond de 2000hz. Op verschillende sites gelezen dat wanneer je speakers van nature deze dip vertonen je deze het beste laat zitten (dus MRC ingeschakeld). Al vind ik het lastig om het verschil echt te horen mede omdat het in/uitschakelen en terug inladen van de kalibratie enige tijd duurt.
@Millert dat heb ik er ook van begrepen idd.
Al mijn 7 arendal 1961 speakers hebben ook die dip rond 2000hz.
Zeker voor Arendal vreemd hun tweeter crossover is op 1500 hz, je zou eerder daar hun dip verwachten.
Edit
Volgens een medewerker van Arendal worden hun speakers ontworpen zonder de dip.
Zal mrc nog wel eens uitzetten om eens te proberen hoe het vlak klinkt.
Al mijn 7 arendal 1961 speakers hebben ook die dip rond 2000hz.
Zeker voor Arendal vreemd hun tweeter crossover is op 1500 hz, je zou eerder daar hun dip verwachten.
Edit
Volgens een medewerker van Arendal worden hun speakers ontworpen zonder de dip.
Zal mrc nog wel eens uitzetten om eens te proberen hoe het vlak klinkt.
[Voor 27% gewijzigd door Goofy1978 op 16-05-2023 11:09]
Mijn Denon x3800h is helaas al overleden, ik vermoed dat de voeding de geest heeft gegeven, ik hoor enkel een relais klikken zodra de stekker er in gaat. Helaas is de support van Denon dramatisch, ze verwijzen enkel naar de reseller voor garantie terwijl de receiver is aangeschaft via de webshop van Denon zelf, via de support komik helaas niet verder. Op de website van Denon is niets terug te lezen over welk proces gevolgd dient te worden. Heeft iemand wellicht ervaring hoe de garantie afhandeling normaal gesproken verloopt als iets via de Denon website is aangeschaft?
WKOA?Avvd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:41:
Mijn Denon x3800h is helaas al overleden, ik vermoed dat de voeding de geest heeft gegeven, ik hoor enkel een relais klikken zodra de stekker er in gaat. Helaas is de support van Denon dramatisch, ze verwijzen enkel naar de reseller voor garantie terwijl de receiver is aangeschaft via de webshop van Denon zelf, via de support komik helaas niet verder. Op de website van Denon is niets terug te lezen over welk proces gevolgd dient te worden. Heeft iemand wellicht ervaring hoe de garantie afhandeling normaal gesproken verloopt als iets via de Denon website is aangeschaft?
Mogelijk word je hier nog wat wijzer van.
Nu al enkele weken de X3800H in bezit. Enigszins huiverig omdat op ASR deze receiver niet positief werd beoordeeld t.o.v. de voorganger (X3700Hv1). Ik ben geen expert luisteraar en ik hoor het verschil qua DAC niet.
Ik heb de receiver kunnen kopen in een aanbieding (onder de prijzen in de pricewatch) die ik het zelf ook waard vind en meer in verhouding staat met wat je er voor krijgt. Want de introductie prijs was echt niet in verhouding en veel te hoog.
Moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Performance is goed. Audyssey XT32 doet goed zijn werk. Vooral in het overgangsgebied tussen sub en mains merk je dat er meer filters actief zijn.
Dat veel mensen zeggen dat je boven X Herz vooral te maken krijgt met reflectie correctie merk ik (REW bevestigd) dat er een veel vlakkere lijn is in de hogere regionen. Dit ben ik met de vorige Audyssey versie niet gewend (XT) maar die heeft ook minder filters.
Het nieuwe menu is grafisch een vooruitgang. Ziet er netter en gelikter uit. ook de overgangen naar de menus zijn vloeiender. Maar daardoor ook trager (fade in/out). Ik ben iemand die snel door settings heen wilt en het moet vooral snel reageren, maar dat doet het niet vanwege de menu overgangen. Ik doe echter alles via de webinterface en die is exact hetzelfde als de voorgangers.
Zelf gebruik ik bass shakers, deze zijn nu apart te regelen via de receiver.
Wat ik wel apart vind is dat zelfs in de Direct modus er bass naar de shakers wordt doorgezet.
Nadeel is dat deze settings niet in de Quick Select opgenomen kunnen worden. Heb Denon hierover een mail gestuurd met het verzoek dit op te nemen in de nieuwe firmware, maar daar zullen ze wel niets mee doen.
Wat ik wel een minpunt vind is dat er soms vertraging zit in de volume regeling. Resulteert soms bij snel achterelkaar drukken dat het volume met grote(re) stappen harder of zachter gaat. Dit had ik met de voorganger niet.
Wat ik ook niet prettig vind is dat je in het Video/HDMI setup bij bron doorgeven niet "TV Audio" kan kiezen (eARC). Alleen de optie laatste of een bepaalde selectie van ingangen kan je kiezen. Ik wil eigenlijk altijd starten met TV Audio.
Ik hoop in de toekomst op een aanbieding van Dirac, (nu rond de €300 euro voor de full versie) omdat daar veel mensen positief over zijn. Ben benieuwd hoe groot het verschil is t.o.v Audyssey.
Of het de moeite waard is weet ik niet, ik gebruik nu ook een MiniDSP voor de subs, geen idee of Audyssey of Dirac mijn handmatige werk beter kan doen. Het ontbreekt mij ook aan de tijd om de verschillen goed te meten. Ook het feit dat Dirac gekoppeld is aan de unit zelf is een tegenvaller, dat maakt denk ik het verkopen van de unit minder aantrekkelijk omdat lang niet iedereen dat waard vind. Hopelijk komen er nog uitgebreidere testen in de toekomst die de meerwaarde gaan aantonen (of niet).
Tot nu toe tevreden over de receiver en geen spijt van de upgrade.
Ik heb de receiver kunnen kopen in een aanbieding (onder de prijzen in de pricewatch) die ik het zelf ook waard vind en meer in verhouding staat met wat je er voor krijgt. Want de introductie prijs was echt niet in verhouding en veel te hoog.
Moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Performance is goed. Audyssey XT32 doet goed zijn werk. Vooral in het overgangsgebied tussen sub en mains merk je dat er meer filters actief zijn.
Dat veel mensen zeggen dat je boven X Herz vooral te maken krijgt met reflectie correctie merk ik (REW bevestigd) dat er een veel vlakkere lijn is in de hogere regionen. Dit ben ik met de vorige Audyssey versie niet gewend (XT) maar die heeft ook minder filters.
Het nieuwe menu is grafisch een vooruitgang. Ziet er netter en gelikter uit. ook de overgangen naar de menus zijn vloeiender. Maar daardoor ook trager (fade in/out). Ik ben iemand die snel door settings heen wilt en het moet vooral snel reageren, maar dat doet het niet vanwege de menu overgangen. Ik doe echter alles via de webinterface en die is exact hetzelfde als de voorgangers.
Zelf gebruik ik bass shakers, deze zijn nu apart te regelen via de receiver.
Wat ik wel apart vind is dat zelfs in de Direct modus er bass naar de shakers wordt doorgezet.
Nadeel is dat deze settings niet in de Quick Select opgenomen kunnen worden. Heb Denon hierover een mail gestuurd met het verzoek dit op te nemen in de nieuwe firmware, maar daar zullen ze wel niets mee doen.
Wat ik wel een minpunt vind is dat er soms vertraging zit in de volume regeling. Resulteert soms bij snel achterelkaar drukken dat het volume met grote(re) stappen harder of zachter gaat. Dit had ik met de voorganger niet.
Wat ik ook niet prettig vind is dat je in het Video/HDMI setup bij bron doorgeven niet "TV Audio" kan kiezen (eARC). Alleen de optie laatste of een bepaalde selectie van ingangen kan je kiezen. Ik wil eigenlijk altijd starten met TV Audio.
Ik hoop in de toekomst op een aanbieding van Dirac, (nu rond de €300 euro voor de full versie) omdat daar veel mensen positief over zijn. Ben benieuwd hoe groot het verschil is t.o.v Audyssey.
Of het de moeite waard is weet ik niet, ik gebruik nu ook een MiniDSP voor de subs, geen idee of Audyssey of Dirac mijn handmatige werk beter kan doen. Het ontbreekt mij ook aan de tijd om de verschillen goed te meten. Ook het feit dat Dirac gekoppeld is aan de unit zelf is een tegenvaller, dat maakt denk ik het verkopen van de unit minder aantrekkelijk omdat lang niet iedereen dat waard vind. Hopelijk komen er nog uitgebreidere testen in de toekomst die de meerwaarde gaan aantonen (of niet).
Tot nu toe tevreden over de receiver en geen spijt van de upgrade.
Ah ik heb net een paar dagen een x2800H en dit irriteert me wel zo erg... Volume gaat van 20 zo ineens naar 45.... of reageert gewoon helemaal niet. Ook de menu navigatie is zo snel als stront door een trechter.. Mijn wachtwoord invoeren voor de wifi heb ik maar opgegeven dat was gewoon niet te doen.CPM schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:57:
Ik heb een marantz 5008 gehad die dezelfde fratsen had maar dat was zo af en toe... de denon heeft het altijd.
En de onkyo die ik voor de denon had was echt supervlot dus dat word even wennen....
Wel jammer dat ze dit niet fixen bij sound united in het algemeen.
Ik heb sinds een tijdje problemen met mijn AVR-X2200W. Het beeld valt opeens weg, ongeacht de bron. Dit was eerst sporadisch en slechts heel kort, maar treedt nu steeds vaker op. Zou dit een defect HDMI board kunnen zijn, waar ik hier en elders op internet wel over lees? HDMI passthrough werkt nog wel probleemloos. Het ding is nu ruim 6+ jaar oud, dus garantie is een kansloze zaak, hoewel ik 6 jaar wel echt weinig vind (en zo veel is 'ie ook weer niet gebruikt). Is dit iets wat je met een beetje handigheid zelf kunt proberen te proberen, is het de moeite om het ergens ter reparatie aan te bieden, of is dat een kansloze zaak en kan ik beter een nieuwe kopen?