• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:17

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Mijn kast is zelfs helemaal dicht achter de versterker, maar een 8500h wordt dan ook helemaal niet zo warm... :+

Maar ik heb wel geforceerde afvoer van warmte, eerst naar een vak naast de versterker en daarna toch achter de kast:

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 05:48
D-e-n schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:11:
[...]

Hij staat nu uit de kast overigens.

Maar even serieus: hele volksstammen hebben apparatuur toch in een dichte kast met ventilatiegaten van achteren staan?
Dichte kast kan wel gewoon, maar dan moet je wel je luchtstroom forceren met een fan oid.
Anders zit je vast aan minimaal semi open.

GiTS

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
reaL_G schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:15:
[...]

Dichte kast kan wel gewoon, maar dan moet je wel je luchtstroom forceren met een fan oid.
Anders zit je vast aan minimaal semi open.
Wat bedoel je met semi-open? Ik zat zelf wel eens aan speakerdoek deurtjes te denken

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:33
@D-e-n Semi open wordt denk ik aan de voorzijde open mee bedoeld. Denk dat alleen een deurtje met speakerdoek weinig doet voor de temperatuur in het vak. Maar wat je ook kunt doen, gezien je relatief veel ruimte hebt onder je meubel. Maak een toevoer van verse lucht aan de onderzijde van je meubel en voer dit via de achterzijde (of bovenkant) weg.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Millert schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:38:
@D-e-n Semi open wordt denk ik aan de voorzijde open mee bedoeld. Denk dat alleen een deurtje met speakerdoek weinig doet voor de temperatuur in het vak. Maar wat je ook kunt doen, gezien je relatief veel ruimte hebt onder je meubel. Maak een toevoer van verse lucht aan de onderzijde van je meubel en voer dit via de achterzijde (of bovenkant) weg.
Je hoeft eigenlijk nooit koele lucht aan te voeren, alleen maar warme af te voeren. Zo'n kast is nl. open genoeg om lucht naar binnen te laten, alleen moet je wel zorgen dat je zo snel mogelijk van de warme lucht af komt.

Vandaar dat ik graag een setje 120mm fans op 5V in de kast gebruik, de houder heb ik trouwens hier staan: https://www.youmagine.com/designs/120mm-fan-holder

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@D-e-n Leg er eens een temperatuur meter bij?
Kun je je hand op de bovenkant van de versterker leggen als hij in de kast staat met de deuren dicht?

Ik heb ook de deuren dicht maar met actieve koeling: 1 op de versterker die de lucht naar boven blaast. 1 aan de achterkant die de lucht eruit blaast. Wel een extra gat maken die de koude lucht van buiten de kast kan aanvoeren. Bij mij wordt de versterker bovenop niet warmer dan 30 graden.
MDKlapwijk schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:50:
[...]

Je hoeft eigenlijk nooit koele lucht aan te voeren, alleen maar warme af te voeren. Zo'n kast is nl. open genoeg om lucht naar binnen te laten, alleen moet je wel zorgen dat je zo snel mogelijk van de warme lucht af komt.

Vandaar dat ik graag een setje 120mm fans op 5V in de kast gebruik, de houder heb ik trouwens hier staan: https://www.youmagine.com/designs/120mm-fan-holder
Daar ben ik het niet mee eens. Lucht moet goed kunnen circuleren.
Maar meten is weten in dit geval. ;)

Edit:
Deze temperatuurregeling gebruik ik:
https://nl.aliexpress.com/item/4000396679999.html

[Voor 45% gewijzigd door Hulliee op 16-12-2022 19:58]

• reaL_G
  • Laatst online: 06-06 05:48
D-e-n schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:25:
[...]

Wat bedoel je met semi-open? Ik zat zelf wel eens aan speakerdoek deurtjes te denken
Speakerdoek zal niet veel uitmaken.
Zolang je niet niet actief een luchtstroom creëert cq stimuleert zal warme lucht relatief lang blijven hangen en dus warmte opbouwen in die ruimte,
Want dat gaat niet snel genoeg.

Gewoon met een fan (usb) achter op een opening en de warme lucht uitzuigen van de kast zou al voldoende kunnen zijn. Nieuwe lucht zal wel via kieren naar binnen trekken.

Ben zelf van dichte kast afgestapt.

GiTS

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 31-05 14:08
Ik heb met 2 van dit soort kabeltjes op een usb adapter 2 200mm fans - uit voorraad - de receiver gekoeld.

De vorige - X2000, schoot een aantal keer in thermo protect mode - waarschijnlijk vanwege de tv die er gedeeltelijk voor hangt, dus nu preventief toegepast bij de X2700H, boven en zijkanten zijn min. 15 cm vrij.

Voor de decoders en overige apparatuur moet ik nog wel iets verzinnen, aangezien die in een vaste kast - wel het deurtje eruit -, maar dus enkel open aan de voorzijde, wat moeilijker om extra koeling toe te passen.

Vaste locatie, vast netwerk.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Hulliee, als je de warmte niet afvoert, kan je circuleren wat je wil. Je zal toch echt de warme lucht af moeten voeren, het liefst zo hoog mogelijk i.v.m. natuurlijke convectie, koele lucht stroomt dan vanzelf van onder uit weer in, daar zorgt die 1bar wel voor...

• Hulliee
  • Niet online
MDKlapwijk schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:40:
@Hulliee, als je de warmte niet afvoert, kan je circuleren wat je wil. Je zal toch echt de warme lucht af moeten voeren, het liefst zo hoog mogelijk i.v.m. natuurlijke convectie, koele lucht stroomt dan vanzelf van onder uit weer in, daar zorgt die 1bar wel voor...
Met circuleren bedoel ik ook warme lucht eruit en koele lucht erin.

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:25
Ik weet niet of jou model ook een eco mode heeft, maar als die uit staat wordt de receiver ook erg warm. Bij mij staat hij op auto en dat scheelt ontzettend veel warmte.

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-06 16:01
Goede avond,

De manual van de 4700 geeft aan dat de speakers moeten liggen tussen 4-16 Ohm. Ook wordt er bij aangegeven dat je dan in het menu de impedantie mode moet kiezen (p40). Daar zijn 3 opties

1) Alle speakers 8 Ohm of hoger
2) Alle speakers 6 Ohm
3) Alle speakers 4 Ohm

Ik ben op strooptocht om mijn Fronts te vervangen. Ook Revel staat op de shortlist. Die heeft 6 Ohm als 'gewogen' impedantie, maar alle andere (7) speakers 8. In meerdere artikelen lees ik dat dit verschil kan. Mijn vragen zijn:

1) Ben ik goed geïnformeerd of moet ik 6 Ohm links laten liggen op de 4700?
2) Welke keuze maak ik dan in dat menu? Alles 8 Ohm?
3) Wat doet dit met de warmte ontwikkeling, die wordt hoger toch?

Gr Michel

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:55
Je kunt de setting het beste negeren en alles op 8 Ohm zetten. Deze setting beperkt het vermogen bij lager ingestelde impedantie, puur om juridische redenen. Bovendien is impedantie frequentie-afhankelijk. De ene "8 ohm speaker" kan daarom soms bij bepaalde (vaak lage) frequenties ruim onder de 4 of zelfs 3 Ohm zakken, terwijl een andere "4 Ohm speaker" misschien maar nauwelijks onder de 4 Ohm zakt.
Zoals gezegd: zet de setting op 8 Ohm en hou bij hoge volumes de temperatuur van je receiver in de gaten. Wil je je receiver ontlasten, koop dan een goede muzikale subwoofer. De meeste energie en dus vermogen gaat immers naar lage frequenties. Door die door de subwoofer af te laten handelen neem je een groot deel van de vermogensbehoefte weg van de receiver.
Dit geldt overigens vooral bij meerkanaals geluid. In stereo is er ruim voldoende vermogen beschikbaar voor zeer hoge volumes. De beperking is vaak de voeding die bij lage impedantie (is hogere stroom voor dezelfde spanning) onvoldoende capaciteit heeft voor 7 of 9 kanalen. De versterkerblokken zelf zijn in het geval van de 4700 prima in staat om 4 Ohm aan te sturen.

Ik gebruik zelf "4 Ohm" Rubicon 2 i.c.m. Opticon Vokal en Alteco C1's. Met voldoende ademruimte of koeling via een ventilator is dit geen probleem.

[Voor 6% gewijzigd door mac1987 op 19-12-2022 10:46]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:46

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Beauty1010 schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:27:
1) Ben ik goed geïnformeerd of moet ik 6 Ohm links laten liggen op de 4700?
Volgens mij maakt dat niks uit en moet je gewoon op het volgende letten :

- Versterker op 4 Ohm en Speakers van 8 Ohm = Kans op een overbelaste Versterker bij te hoge volumes.
- Versterker op 8 Ohm en Speakers van 4 Ohm = Kans op een overbelaste Speaker bij te hoge volumes.

Daarbij kan dus ook schade ontstaan, maar je moet het echt serieus bont maken wil je dat voor elkaar krijgen IMHO ;)
2) Welke keuze maak ik dan in dat menu? Alles 8 Ohm?
Dat is IMHO wel het makkelijkst :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• mac1987
nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:38:
[...]
- Versterker op 4 Ohm en Speakers van 8 Ohm = Kans op een overbelaste Versterker bij te hoge volumes.
- Versterker op 8 Ohm en Speakers van 4 Ohm = Kans op een overbelaste Speaker bij te hoge volumes.
Nope. Versterkers hebben geen impedantie (nou ja, technisch hebben ze een uitgangsimpedantie die irrelevant is voor deze discussie). Zoals gezegd begrenst de 4 Ohm setting alleen het maximum vermogen van de receiver. Het beschermt dus in alle gevallen een overbelaste versterker bij extreem gebruik.
Het resultaat in de eerste situatie is dus een lager maximaal volume en mogelijk lagere geluidskwaliteit. Het resultaat in de tweede situatie is... een lager maximaal volume en mogelijk lagere geluidskwaliteit.
Een versterker raakt overbelast bij teveel gevraagd vermogen of oververhitting. Een speaker raakt overbelast bij zeer extreme vermogens (onwaarschijnlijk in de praktijk) of clipping van de versterker (indien die teveel vermogen moet leveren of oververhit raakt). Aangezien een lagere impedantie meer vermogen vraagt zou het risico op zowel beschadiging van de versterker als speaker het grootst zijn bij een 4 Ohm speaker. Maar zoals ook gezegd bestaan er geen 4 of 8 Ohm speakers en zul je gezond verstand moeten gebruiken i.c.m. kijken naar gemeten vermogen van de versterker en daadwerkelijk gemeten impedantiecurve van de speakers. De beste bescherming tegen overbelasting is het in de gaten houden van de temperatuur van de versterker en het gebruik van een subwoofer.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in meer info over de impedantie instelling van een versterker: lees bijvoorbeeld eens dit artikel van Audioholics.

Belangrijke constatering:
Don't think that flipping the impedance switch in your receiver will be your miracle solution, because in this case it certainly is NOT. What this really is in most of the receivers I have tested is an inexpensive way to claim the receiver is 4-ohm compatible without the manufacturer having to actually spend money on better internal parts in the power supply. In virtually all of the receivers we've tested with impedance switches, flipping the switch to the low setting would put your speakers at risk of receiving dangerously clipped AC signals when attempting high output levels. While it may operate more safely for a steady-state UL heat dissipation test, it's important to note the real world tradeoffs once this switch is engaged in its low setting.

[Voor 42% gewijzigd door mac1987 op 19-12-2022 19:25]

• Beauty1010
Dank voor alle reply's

Wij draaien nooit op zeer luid (subjectief) niveau. Geen idee of het zo eenvoudig is, maar mijn nulpunt (volume) van de huidige 3808 is meen ik -80db en als we op -20db zitten dan is het in actie scenes eigenlijk altijd al terug schakelen qua volume. Dat is echt al een bak geluid voor onze beleving. Ook neemt de sub al vanaf 80 en sommige Heights 110 Hz de zaak over dus voor zover ik zie trekken de speakers niet zoveel vermogen dat ik tegen de limiet van de x4700h aan ga komen.

Ik durf het nu wel aan, en anders (sttttt) ontkom ik niet aan een losse versterker ernaast. Nu eerst terug naar keuze van speakers, ik hoop dat dit weer voor 25 jaar is, wat een gedoe (= luxe probleem)!

Rode draad, temperatuur in de gaten houden: check!

Gr Michel

• mac1987
Dat gaat zeker goed komen zolang je hem maar voldoende ademruimte of ventilatie geeft (y)

• nero355

nero355

mac1987 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:11:
Nope. Versterkers hebben geen impedantie (nou ja, technisch hebben ze een uitgangsimpedantie die irrelevant is voor deze discussie). Zoals gezegd begrenst de 4 Ohm setting alleen het maximum vermogen van de receiver. Het beschermt dus in alle gevallen een overbelaste versterker bij extreem gebruik.
Het resultaat in de eerste situatie is dus een lager maximaal volume en mogelijk lagere geluidskwaliteit. Het resultaat in de tweede situatie is... een lager maximaal volume en mogelijk lagere geluidskwaliteit.
Een versterker raakt overbelast bij teveel gevraagd vermogen of oververhitting. Een speaker raakt overbelast bij zeer extreme vermogens (onwaarschijnlijk in de praktijk) of clipping van de versterker (indien die teveel vermogen moet leveren of oververhit raakt). Aangezien een lagere impedantie meer vermogen vraagt zou het risico op zowel beschadiging van de versterker als speaker het grootst zijn bij een 4 Ohm speaker. Maar zoals ook gezegd bestaan er geen 4 of 8 Ohm speakers en zul je gezond verstand moeten gebruiken i.c.m. kijken naar gemeten vermogen van de versterker en daadwerkelijk gemeten impedantiecurve van de speakers. De beste bescherming tegen overbelasting is het in de gaten houden van de temperatuur van de versterker en het gebruik van een subwoofer.
Zo was het vroeger bij reguliere "HiFi Towers" en die hadden blijkbaar zulke beperkingen niet, want daar ging het wel degelijk soms gewoon helemaal fout! :)
Voor iedereen die geïnteresseerd is in meer info over de impedantie instelling van een versterker: lees bijvoorbeeld eens dit artikel van Audioholics.

Belangrijke constatering:

[...]
Interessant verhaal, maar ik ben bang dat men altijd een beetje doorslaat op zulke websites...

Dit stukje bijvoorbeeld al :
flipping the switch to the low setting would put your speakers at risk of receiving dangerously clipped AC signals when attempting high output levels.
Sla je dan niet een beetje door :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Millert
@nero355 Het blijven Amerikanen ;) . Los van de schrijfstijl en de soms wat extreme verwoording vind ik Audioholics wel een prima bron van informatie.

• mac1987
@nero355 de crux zit hem in "when attempting high output levels". Dit hebben ze gemeten en valt op de gebruikte testopstelling en parameters na niet over te discussiëren. Vraag je veel van de versterker en wordt deze via de impedantie switch kunstmatig beperkt in vermogen, dan treedt er eerder en meer clipping op dan in de reguliere setting. Of die "high output" relevant is hangt dan van de gebruikte speakers, ruimte en luistervoorkeuren af. Helaas kun je in de lage setting niet meer uitgaan van "niet te warm = veilig", omdat er al eerder clipping optreedt. De bescherming is dus voor het beperken van te temperatuur, maar veroorzaakt meer potentieel schadelijke storing.

In aanvulling: Amir van het eveneens gerespecteerde en behoorlijk objectieve Audiosciencereview deelt de mening van Audioholics.

[Voor 18% gewijzigd door mac1987 op 20-12-2022 20:24]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:23
Hallo allemaal, weet hier iemand of de Denon CEOL RCD-N10 in staat is om het analoge signaal van de ingebouwde FM radio tuner te streamen naar een multi-room HEOS speaker (die dus niet wired aangesloten is aan de CEOL)? En zo ja, kan dat via de CEOL bediening zelf, of alleen via de Denon HEOS app?

bvd!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even uit mijn hoofd doet HEOS in het geheel geen analoge bronnen, ongeacht het apparaat.
Maar volgens mij heb jij TuneIn internetradio en die kan bij mijn weten wel via HEOS. Staat het niet gewoon in je boekje of de app?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 08:12
Hopelijk kunnen de kenners/technische pro's me helpen in een dilemma;

Op dit moment heb ik een Denon AVR-X3400 gekoppeld aan een Philips OLED806, Dali Zensor 7 voor speakers, Dali Zensor 1 als achter speakers, Dali Sub E12-F als subwoofer en Monitor Audio Radius 200 als center speaker. Daarnaast hangt er nog een Sony 4K speler, een Apple TV 4K 2021, een PS5 en een Xbox series X aan zodat alles van het beeld en geluid via de Denon loopt.

Nu kan ik relatief goedkoop een upgrade doen naar de Denon AVC-X3800, welke op papier in vele opzichten beter is als de X3400. Maar zou deze upgrade echt wezenlijk verschil maken dat het een upgrade waard is?
Ben technisch niet echt sterk en doe het dus met wat er op papier staat en op Youtube aan reviews staan, maar ben enorm benieuwd naar wat mensen hier er van vinden (misschien zelfs deze upgrade ook hebben gedaan).

• Millert
@Tijntjuh.eu

Ik betwijfel of er een hoorbaar verschil gaat zijn tussen de X3400 en X3800. Ondersteunt je Philips televisie 120Hz i.c.m. VRR? Indien ja dan zit hier wel een verschil tussen de X3400 en X3800. Bij de X3400 sluit je je PS5 en XBox voor de beste beeldkwaliteit aan op je televisie en stuur je het geluid via eARC naar je X3400, bij de X3800 kan je deze via de Denon laten lopen.
Nog een verschil is dat de X3800 naast Audyssey XT32 ook ondersteuning heeft voor Dirac Live (in 2023 met een betaalde update).

Geen idee wat relatief goedkoop is? Maar qua beeldkwaliteit zit er, mits aangesloten zoals hierboven beschreven, geen verschil tussen de X3400 en X3800. Geluidskwaliteit verwacht ik zogezegd geen verschil. Met de kanttekening dat de toevoeging van Dirac Live lastig op waarde is te schatten. Wel kan je op de X3800 meer speakers aansluiten, 9 in plaats van 7. Waar je er nu 5 in gebruik hebt.

Ik heb zelf een Denon X3400 (5.1.2) in combinatie met een LG CX (120hz, VRR) en Playstation 5 (aangesloten direct op de LG, geluid via eARC) en ben zeer tevreden met de set-up. De eARC ondersteuning maakt de X3400 futureproof. Een uitbreiding van het aantal speakers zou me pas een upgrade doen overwegen van de Denon.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:05

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Millert schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:26:
Bij de X3400 sluit je je PS5 en XBox voor de beste beeldkwaliteit aan op je televisie en stuur je het geluid via eARC naar je X3400, bij de X3800 kan je deze via de Denon laten lopen.
X3400 heeft geen HDMI eARC maar ARC toch? Dan is het consoles rechtstreeks op de TV voor 4K 120 Hz VRR en maximaal Dolby Digital dan wel DTS retour (Philips, DTS). Of consoles via de X3400 voor Surround LPCM maar max 4K 60 Hz.

Persoonlijk(!) zou ik de overstap maken omdat ik Dirac wel eens wil proberen plus het gemak van alles qua bronnen via de receiver. In het geval van @Tijntjuh.eu twijfel ik. Prijs is dan de upgrade naar de X3800 én DIRAC licentie. Ik weet niet of dat voor iemand die aangeeft niet technisch te zijn (en door de huidige manier van aansluiten "de TV niet volledig gebruikt" de prijs waard is. Maar dat is mogelijk aanname van mijn kant richting onwetendheid, het kan ook een weloverwogen keuze zijn geweest.

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 22-12-2022 10:43]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Millert
@FeaR
Ik heb zelf een X3400, deze heeft eARC ;) .

https://support-uk.denon....rc-%2F-earc-compatibility

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nice! Ik dacht dat alleen de Xx600-serie de eARC update had gehad. Mijn "conclusie" wordt dan nog meer naar niet upgraden.

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 08:12
@Millert @FeaR

Dank voor jullie reactie!

De Philips heeft, volgens de specificatie van Philips, alleen HDMI 2.1 op de 1e 2 HDMI poorten waarvan eARC alleen op de 2e poort zit. Gezien de Apple TV, PS5 en Xbox alle 3 gebruik maken van HDMI 2.1 had ik het idee om de upgrade te doen zodat ik weer future proof ben om het zo te zeggen. Bovendien loopt dan alles via de Denon, wat ook weer gemak brengt voor m'n wederhelft die via de AB 1 knop wil indrukken en dan moet alles goed staan ;-)

De prijs voor de 3800 zou 1.249,- worden en dan de 3400 verkopen.

• Millert
@Tijntjuh.eu

Je Apple TV kan prima via de Denon X3400. Die ondersteunt alle audio/videoformaten die de Apple TV kan aanbieden. Persoonlijk vind ik de prijs van 1.249,- (+ de kosten van Dirac) niet opwegen tegen de voordelen van de X3800.

Daarnaast lees ik in de Tweakers review van jouw Philips televisie het volgende:
"Je moet bij deze tv dus kiezen voor 4k120-weergave met een verticaal gehalveerde resolutie, maar met VRR, of een perfecte weergave zonder VRR". Wat de meerwaarde van VRR teniet doet.

review: Philips OLED 806 - Aanrader met Android en Ambilight

• Beauty1010
Goede avond

Ondertussen komen we dichterbij het uitleveren van de nieuwe X4700h. Ik overweeg om op termijn bij eventueel nieuwe speakers, waar we morgen naar gaan luisteren, een 3 kanaal eindversterker aan te schaffen. De speakers die we op het oog hebben scoren 88db / 30-200 Watt / 4 Ohm (Dynaudio Evoke 30). Het alternatief zijn twee Elac's URF52 86db / 40-140 Watt / 6 Ohm.

Check vraag:
Ik kan in de manual van de x4700h vinden dat die in een specifieke stand-by optie heeft waardoor deze in stand-by kan blijven staan en er alsnog audio doorgeven kan worden. Maar het lijkt erop dat dit alleen kan met audio welke binnenkomt via een HDMI en er ook weer uitgaat via de HDMI. Klopt dat?

Ik zoek namelijk naar een mogelijkheid om bijvoorbeeld via de Blu Ray / DVD / SACD speler muziek af te kunnen spelen, het audio signaal via de HDMI de x4700h binnen te laten komen maar dan met bijvoorbeeld een optische of coaxiale verbinding te koppelen aan een eindversterker voor stereo weergave.

Geen ramp wanneer dat niet kan, want zo lijkt het te zijn. Maar wellicht zie ik een optie over het hoofd.

G Michel

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:28
Als je er een eindversterker bij wilt voor de leuk is dat natuurlijk je goed recht.
Ik denk echter dat je jezelf het geld kunt besparen.
De minimale impedantie van de Evoke 30's dipt niet onder de 4.2Ohm (waar sommige 8Ohm gelabelde speakers daar onder kunnen dippen).

"The Dane's flat impedance curve – the four-ohm line is never crossed – makes life easy for the amplifier, as does the high efficiency."
"Power for 94 dBSPL: 11.6 W"
test stereo-magazine.com

Dan zit je met 125W per kanaal -70W gegarandeerd bij meerdere kanalen tegelijk- wel goed denk ik.

• Millert
@Beauty1010 De eindversterker koppel je aan de pre-out van de specifieke kanalen waar je die voor wilt gebruiken. Dit doe je met RCA kabels. Ik zie geen optical/coax out mogelijkheden, vraag me ook af of dit enige meerwaarde zou bieden?

https://manuals.denon.com/AVCX4700H/EU/NL/RQIFSYwxiobdpg.php

• Jeroentjuh82
  • Laatst online: 20:31
Heb het probleem dat het beeld bij tv kijken met een AVR x1200w niet fatsoenlijk kan zonder uit/aan. Als ie uitstaat gaat het wel goed. Met een nieuwe actieve hdmi van kabeldirect a 60,- tussen de Optoma beamer en ARC vindt ie niks.

Heb die kabel nu tussen pc en receiver, maar op alle poorten doet ie hetzelfde. Moet ik m vervangen voor een ander?bij film kijken is er niks loos maar moet gewoon normaal werken

Had het bij de vorige beamer(goedkoop en slechter ding)niet maar heb wel het idee dat het aan de Denon kan liggen want volgensmij 1 vd poorten die niet meer fatsoenlijk werkt.

[Voor 25% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 24-12-2022 12:58]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Beauty1010 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:30:
Ik zoek namelijk naar een mogelijkheid om bijvoorbeeld via de Blu Ray / DVD / SACD speler muziek af te kunnen spelen, het audio signaal via de HDMI de x4700h binnen te laten komen maar dan met bijvoorbeeld een optische of coaxiale verbinding te koppelen aan een eindversterker voor stereo weergave.
NoFi, waarom wil je extra geld uitgeven aan apparatuur terwijl je de basis van zowel setup als werking niet snapt? Houd het bij de basis of lees je in hoe apparatuur werkt en aangesloten kan worden.

Als je in de handleiding kan zoeken naar signaal in stand-by, had dan ook even gezocht naar hoe een eindversterker aan te sluiten. Je maakt het jezelf echt veel te lastig en daardoor onoverzichtelijk.

Aanvullend:
Een eindversterker zet je achter de receiver. De receiver moet dus aan staan om signaal bij de eindversterker te krijgen.

Je leest ook wel eens dat men een stereoversterker met HT Passthrough bij een receiver zet. Idee is dan dat je stereo bronnen op de stereoversterker aan sluit en alleen deze stereo receiver voor muziek gebruikt. Met 2.0 gebruik je de surround receiver niet. Met surround zet je deze stereoversterker in HT Mode waardoor deze puur als eindversterker gaat dienen en weer hetzelfde gebruikt wordt achter de surround receiver. Een eindversterker zorgt voor alleen meer vermogen, een stereoversterker heeft ook een voorversterker aan boord (volume, etc). Idee is dat een stereoversterker beter stereo geluid geeft en daar stereo en surround gescheiden worden. Of dat waar is is een tweede (en een discussie die we hier niet gaan voeren). Mogelijk ben je in de war met die twee opties?

Maar ik blijf bij mijn standpunt als ik je posts lees: blijf bij de basis.

[Voor 49% gewijzigd door FeaR op 24-12-2022 14:02]

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 16:27
Goedenavond,

Mijn schoonvader had issues met zijn denon heos soundbar, de bar gereset maar nu komt er helemaal geen status licht tevoorschijn.

Heb bar al 5 minuten van stroom afgehaald en gekeken of die in deep standby staat maar niks werkt. Iemand ideeen?

Edit: lijkt erop dat die helemaal niet meer aan gaat na de reset.

[Voor 11% gewijzigd door Headblast op 24-12-2022 20:52]

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

• Beauty1010
@ Fear

Mogelijk noemde ik een apparaat een eindversterker terwijl die dat niet is, dan is de gebruikte terminologie onjuist geweest, weer wat geleerd. Het gaat na even zoeken inderdaad om een stereoversterker de AMP1 van NAD. Hier iets meer details, ik hoor graag waar mijn gedachten hierachter onjuist zijn geweest of dat ik die basis dan wel op orde heb.

Gedachte 1
De AMP1 van NAD heeft volgens de gebruiksaanwijzing mogelijkheden om meerdere bronnen aan te sluiten. Waaronder ook een Line in uit een voorversterker, de receiver in mijn geval. Dit biedt de mogelijkheid om L+R vanuit de pre-out van de AVR naar de Line in van de AMP 1 te laten lopen (zo was mijn gedachte) en op die manier de AMP1 te gebruiken als 'eindversterker' voor bijvoorbeeld een film kijken. Het is alleen geen eindversterker maar een stereoversterker. De receiver versterkt bij HT dan alle kanalen zelf behoudens L+R.

Gedachte 2
De Amp1 heeft ook een mogelijkheid om een optisch signaal te ontvangen van bijvoorbeeld een Blu Ray/DVD/CD speler. Zou mijn Blu Ray/DVD/CD speler zo'n uitgang gehad hebben, dan lijkt het erop dat ik juist geen AVR nodig heb waar het signaal eerst doorheen gaat voordat ik stereo kan luisteren via de AMP1 met als bron deze speler.

Gedachte 3
Feit is alleen dat mijn (bron) speler geen optische uitgang heeft, slechts een HDMI (1 x audio / 1 x beeld + audio). Mijn AVR heeft die optische uitgang wel. Vandaar de gedachte om dan het audio signaal vanuit de bron eerst via HDMI naar de AVR te laten gaan en dan in stand-by mode via een optische verbinding naar de AMP1.

Dat was de achtergrond van mijn vraag. Blijkbaar kan dat niet.

Waarom ik deze set up overdenk?
Ik heb nog veel te leren en dat doe ik graag. Huisgenoten echter maak ik het makkelijker indien alleen de CD speler en de AMP1 aan hoeft om CD's te luisteren en niet ook de AVR bedient hoeft te worden.

Waarom ik überhaupt naar de AMP 1 kijk?
Omdat ik bij een set luidsprekers die ons aansprak waardes kreeg opgegeven van onder de 3 Ohm en het mij werd aangeraden door de 'verkoper'. Niet zozeer de AMP1 zelf, maar wel het zoeken naar een 'eindversterker' bij deze luidsprekers waar we het toen over hadden. Dit omdat de 4700 het anders lastig zou krijgen in HT mode in een 5.1.4 opstelling, aldus de verkoper. Die term eindversterker heb ik onterecht overgenomen.

Kerstgroet Michel

• Propheticus
Die je het liefst zoveel mogelijk verkoopt.
Waarschijnlijk heb je helemaal geen eindversterker nodig met de Evoke 30's.
omdat de 4700 het anders lastig zou krijgen in HT mode in een 5.1.4 opstelling, aldus de verkoper.
Leuk verhaal, maar van de 9 kanalen zijn er 3 (left centre right) die het merendeel van het vermogen vragen, de surround en height kanalen bevatten vaak een stuk minder. De Evoke 30's produceren al met 2.3Watt 85dB SPL (op 3 meter). Dat is Dolby reference (average) level. Reference peak level 105dB op 3meter bereik je rond de 220Watt. 280W haalbaar bij een 4Ohm load.
En reference is ... hard!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 09:28
Ben op zoek naar een leuke set voor in de huiskamer. Uiteraard voor muziek, maar ook voor tv / films / series. Kwam deze tegen:

https://www.ibood.com/off...&utm_campaign=webgains_nl

Kan eigenlijk niet veel reviews vinden over de versterker en de boxen. Ervaringen? Goede prijs/kwaliteit verhouding?
Wordt gebruikt icm LG 55 inch C2.

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 11:53
Ik heb een paar jaar geleden een Denon D-M41DAB systeem gekocht voor in de woonkamer. Wij luisteren veel muziek, maar zijn geen audiofiel. Vooral veel radio. Ik dacht hiermee een aardig systeem te hebben gekocht. Maar toch erg teleurgesteld. DAB heeft geen ontvangst, dus we zetten hem toch maar weer op FM. Waarschijnlijk moet ik een extra antenne aanschaffen. Verder laatst toch maar eens de CD speler uitgeprobeerd. Doet niets, herkent geen CD’s. Garagist inmiddels verlopen. Beetje jammer.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@coenox, ik heb DAB voor binnenshuis nooit helemaal begrepen; in de auto zonder speciale ruit met antenne is het al ruk, laat staan in een betonnen woning met bewapening...

Ik weet niet of je bij ziggo zit, maar die hebben, toen ze het analoge signaal op de kabel stopte, een tijdje gratis of tegen hele lage kosten een digitale radio tuner aangeboden, misschien dat zoiets iets is?

En anders een Grace Link misschien? Of dichter bij huis de Dabman i400?

• coenox
@MDKlapwijk We hebben een stenen huis met houten vloeren boven. In ons vorige huis ging het nog redelijk goed. We hebben geen Ziggo. Op dit moment werkt FM goed - gelukkig heeft de Denon de mogelijkheid om te kiezen - en soms kiezen we voor internet radio via de iPad en Bluetooth verbinding.

De apparaten die je noemt lijken me wat overkill. Ik heb op zich een goeie tuner. Antenne ontvangst is het probleem. Ik overweeg daarom iets met een extra antenne te doen (https://www.dabtuners.nl/...t-verbeteren-antenne-test).

Blijft de teleurstelling dat de CD speler het niet doet.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@coenox, je eerste post gaf me de indruk dat je van DAB af wilde, hetgeen niet zo vreemd is, want ontvangst laat meestal te wensen over (positie/storingsbronnen/etc.), vandaar de units als de Dabman.

Wat betreft de cd speler, heb je alleen cdr/cdrw's geprobeerd of ook normale cd's? Is er spinup? Je zou eens met een herriedoekje kunnen proberen of er niet iets van stof op de lens ligt?

• nero355

nero355

Tijntjuh.eu schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:44:
Gezien de Apple TV, PS5 en Xbox alle 3 gebruik maken van HDMI 2.1 had ik het idee om de upgrade te doen zodat ik weer future proof ben om het zo te zeggen.
Op het moment dat je aan het hele Home Theater gebeuren begint moet je gewoon jezelf erbij neerleggen dat "future proof" niet bestaat en je om de zoveel tijd sowieso één onderdeel ervan zal moeten vervangen : TV/Versterker/MediaPlayer dan wel HTPC en soms zelfs het een en ander aan je Speakers zal moeten vervangen/erbij kopen! ;)
coenox schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:00:
Ik heb een paar jaar geleden een Denon D-M41DAB systeem gekocht voor in de woonkamer. Wij luisteren veel muziek, maar zijn geen audiofiel. Vooral veel radio. Ik dacht hiermee een aardig systeem te hebben gekocht. Maar toch erg teleurgesteld. DAB heeft geen ontvangst, dus we zetten hem toch maar weer op FM. Waarschijnlijk moet ik een extra antenne aanschaffen. Verder laatst toch maar eens de CD speler uitgeprobeerd. Doet niets, herkent geen CD’s. Garagist inmiddels verlopen. Beetje jammer.
Zie deze discussie : nero355 in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4" d:)b

TL;DR : Vergeet DAB(+) en FM en ga gewoon over op DIY Internet Radio ;)

• coenox
MDKlapwijk schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:31:
@coenox

Wat betreft de cd speler, heb je alleen cdr/cdrw's geprobeerd of ook normale cd's? Is er spinup? Je zou eens met een herriedoekje kunnen proberen of er niet iets van stof op de lens ligt?
Normale CD‘s. Maar zo‘n herriedoekje is wel een goed idee.

@nero355 DYI internet radio is misschien wel de beste oplossing.

[Voor 4% gewijzigd door coenox op 27-12-2022 01:13]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
D-e-n schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:26:
In 2016 kocht ik een Denon AVR X1300 receiver die in 2018 al gerepareerd moest worden vanwege een defect HDMI-board. Nu lijkt het apparaat wederom defect. Bij aanzetten gaat hij direct weer uit en er brandt dan een rood lampje. Onderzoek op het web leert dat het een soort van safe modus is. Ontkoppelen van alle apparaten en resetten van de receiver heeft niks uitgehaald dus mijn conclusie is dat er wederom een defect is. Een reparatie service zal dat moeten onderzoeken.
Even een update. Ik heb hem bij een plaatselijke toko aangeboden ter reparatie maar zij kunnen mijn probleem dus niet reproduceren. Wat ze wel constateren is een defect in het relais waardoor er bij een te laag volume een speakerkanaal wordt uitgeschakeld. Ik heb daar zelf nooit wat van gemerkt maar dat zou ook nog een safe modus kunnen triggeren zo is mij verteld.

Reparatie kost 175 a 190 euro maar dat stelt me dus voor een dilemma: want dan repareer ik iets waar ik niks van merkte zonder garantie dat het originele probleem niet meer voorkomt.

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 12:31
@Beauty1010 De NAD Amp 1 is een rebrand van de Argon Audio SA1. Deze versterkers zijn hetzelfde, met uitzondering dat de NAD over chromecast beschikt. De Argon Audio SA1 is soms in de aanbieding voor €260 bij hifi Klubben.

Verder zou je ook een hdmi naar optical tussenstuk kunnen gebruiken. Maar ik zou het inderdaad eerder via de receiver doen. Het nadeel van optical is dat je het geluid dan niet met je TV afstandbediening kan wijzigen.

Je hebt tevens inderdaad niet perse een voorversterker nodig. Je kan alles op 1 versterker aansluiten en daarmee je speakers aansturen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Beauty1010 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:06:
Waarom ik deze set up overdenk?
Ik heb nog veel te leren en dat doe ik graag. Huisgenoten echter maak ik het makkelijker indien alleen de CD speler en de AMP1 aan hoeft om CD's te luisteren en niet ook de AVR bedient hoeft te worden.
Je maakt het vooral jezelf moeilijk door terminologie door elkaar te halen, conclusies te trekken en daarop direct op voort te borduren. Je gedachten maken het geheel onduidelijk waardoor je creatieve oplossingen gaat zoeken die niet nodig zijn. Oplossingen die niet nodig zijn omdat de problemen die ze "oplossen" er niet zijn.

Ik zie in deze ook niet in wat het verschil is tussen de Denon aanzetten en op het juiste kanaal versus de AMP1 aanzetten en op het juiste kanaal. Met alleen een eindversterker is het niet veel anders (die kunnen veelal zo worden verbonden dat deze meeschakelen met de receiver, Trigger Out - Trigger In). Een surround receiver met daarachter nog een stereoversterker maakt het plaatje onnodig ingewikkeld. Jouw oplossingen maken het eerder ingewikkelder dan makkelijker.
Gedachte 1
De AMP1 van NAD heeft volgens de gebruiksaanwijzing mogelijkheden om meerdere bronnen aan te sluiten. Waaronder ook een Line in uit een voorversterker, de receiver in mijn geval. Dit biedt de mogelijkheid om L+R vanuit de pre-out van de AVR naar de Line in van de AMP 1 te laten lopen (zo was mijn gedachte) en op die manier de AMP1 te gebruiken als 'eindversterker' voor bijvoorbeeld een film kijken. Het is alleen geen eindversterker maar een stereoversterker. De receiver versterkt bij HT dan alle kanalen zelf behoudens L+R.
In principe klopt deze gedachte en methode van aansluiten (vanaf de Pre Out van de Denon). Het wordt alleen lastig omdat de AMP1 een stereoversterker is en je met twee voorversterkers werkt (o.a. dubbele volumeregeling).
Gedachte 2
De Amp1 heeft ook een mogelijkheid om een optisch signaal te ontvangen van bijvoorbeeld een Blu Ray/DVD/CD speler. Zou mijn Blu Ray/DVD/CD speler zo'n uitgang gehad hebben, dan lijkt het erop dat ik juist geen AVR nodig heb waar het signaal eerst doorheen gaat voordat ik stereo kan luisteren via de AMP1 met als bron deze speler.
Deze gedachte klopt ook alleen ben je nu een setup aan het creëren naast de Denon. De AMP1 als stereoversterker naast de Denon surround receiver. Dit lost geen probleem op maar voegt alleen meer hardware toe aan de keten (en zorgt dus voor verwarring).

Let wel, wat je hier doet kan. Je zit alleen met dubbele volumeregeling. Overkombaar maar geen oplossing die ik zou scharen onder "gemak". Wil je een dergelijke setup met stereoversterker naast surround receiver neem dan een stereoversterker met HT Pass Through. Alle stereobronnen op de stereoversterker (met stereo doet de Denon surround receiver dan niets), met surround gaat de stereoversterker in Pass Through mode en dient puur als eindversterker. Ik zou het je niet aanraden, maar puur om aan te geven dat er wel opties zijn voor mocht je het willen.
Gedachte 3
Feit is alleen dat mijn (bron) speler geen optische uitgang heeft, slechts een HDMI (1 x audio / 1 x beeld + audio). Mijn AVR heeft die optische uitgang wel. Vandaar de gedachte om dan het audio signaal vanuit de bron eerst via HDMI naar de AVR te laten gaan en dan in stand-by mode via een optische verbinding naar de AMP1.
Dit is een voorbeeld wat ik bedoel met problemen zoeken en het lastiger maken dan het is. Blind gestaard op de AMP1, een "oplossing" met de bron rechtstreeks op de AMP1. Issues die er niet hadden geweest als er eerst was gecontroleerd of de AMP1 een goede keuze voor eindversterker was. Dan had je een "nee" gekregen en hadden we nooit tot "Gedachte 3" gekomen. Nu is het niet hebben van S/PDIF van de bron een probleem wat opgelost moet worden. Komt er ook nog het probleem (nummer twee...) bij dat het ook nog in stand-by moet. Waarbij de AVC-X4700 geen S/PDIF Out heeft als ik Google mag geloven wat dan probleem nummer drie creëert.
Waarom ik überhaupt naar de AMP 1 kijk?
Omdat ik bij een set luidsprekers die ons aansprak waardes kreeg opgegeven van onder de 3 Ohm en het mij werd aangeraden door de 'verkoper'. Niet zozeer de AMP1 zelf, maar wel het zoeken naar een 'eindversterker' bij deze luidsprekers waar we het toen over hadden. Dit omdat de 4700 het anders lastig zou krijgen in HT mode in een 5.1.4 opstelling, aldus de verkoper.
Welke speakers kijk je nu naar? Eerder aangegeven speakers waren 4 of 6 Ohm. Niet dat het uitmaakt, puur nieuwsgierigheid, in deze markt kan je eigenlijk alles op elkaar aansluiten. Drie Ohm klinkt laag, en dat is gemiddeld genomen ook zo, maar in combinatie met de hedendaagse gevoeligheid van speakers en het gemiddelde volume in de woonkamer loopt het wel los. Houd het gewoon alleen bij de Denon. Mocht je echt vermogen te kort komen, ga dan op zoek naar een eindversterker, geen stereoversterker (of zoals gezegd een stereoversterker met HT Pass Through, al denk ik dat het dan eerder nog onduidelijker wordt).

Neem bovenstaande advies aan van iemand die dit advies kan geven zonder er baat bij te hebben dat je meer of extra koopt in zijn winkel(keten). Ik zou als verkoper ook zeggen dat er meer vermogen nodig is. Sterker, ik had nog wel meer geld uit je zak proberen te kloppen.

Mocht je iets willen kopen, focus in dat geval dan ook op een (nogmaals) eindversterker. Dan heb je alleen het extra vermogen wat je wilt hebben en geen gedoe met dubbele voorversterker en dubbel schakelen van apparatuur. Een leuke Rotel, NAD, Arcam moet tweedehands wel te vinden zijn.

[Voor 69% gewijzigd door FeaR op 28-12-2022 18:45]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

@Beauty1010 Ik ga @FeaR en @Propheticus even bijvallen: maak je niet te veel zorgen!
Ik herken je "zorgen", met zo'n best duur apparaat wil je dat het bij iedereen in de smaak valt en het allemaal direct goed werkt.

Angst is een slechte raadgever, verkopers ook.

Mijn advies is om er niet meer over na te denken tot het ding in huis is en je er een paar dagen mee hebt kunnen spelen. Een klein beetje ervaring is beter dan dagen piekeren. Je hebt een top apparaat uitgekozen dat voor de meeste mensen alles doet wat ze nodig hebben, met ruime marge.

Koop vooral geen extra versterkers tot je zéker weet dat je die nodig hebt. In een gewoon Nederlands rijtjeshuis is dat niet snel nodig.

Maak je ook geen zorgen over de bediening tot je het spul in actie hebt gezien. Meer onderdelen maakt een systeem zelden makkelijker om te gebruiken en deze versterker is gebouwd om bruikbaar te zijn voor "gewone" consumenten. Met wat geluk werkt alles "vanzelf", zeker als je HDMI gebruikt.

Mocht het toch niet bevallen dan kun je er altijd nog een versterker bij kopen. Zelfs als het in eerste instantie niet bevalt zou ik er niet van uit gaan dat het gebrek aan vermogen is. Een nieuwe versterker heeft alleen zin als je volume knop al helemaal open staat. (Op het eerste gezicht denk ik zelfs dat die NAD een stuk minder krachtig is dan je Denon en de situatie niet zou verbeteren in een typische thuis-setup. Maar haal nu niet in je hoofd dat je dus een nóg duurdere versterker nodig hebt. Ik zeg dit om te onderbouwen dat die verkoper een verkooppraatje heeft opgehangen ipv van goede informatie te geven.)

Nogmaals, don't worry!
Koop niks extra tot je zeker weet dat het nodig is.

[Voor 11% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 29-12-2022 13:53]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Beauty1010
Iedereen bedankt voor input. Ik heb mede door jullie alles opzij geschoven aan extra aankopen en heb nu alles aangesloten. Gelukkig heb ik vakantie en dus tijd genoeg want nooit gaat alles in 1 keer goed, en ik ben er nog niet helemaal, dus ik ga jullie hulp nog nodig hebben.

We hebben voor 15 modellen aan speakers een rondje door Nederland gedaan om her en der te luisteren. Het is uiteindelijk een set B&W 704s2 geworden. Wij hoorden geen noemenswaardig verschil met de 704s3 dus die keuze was snel gemaakt. De s2 was natuurlijk stukken voordeliger. Alle andere merken vielen af, ook door simpele redenen zoals het formaat of de kleur.

Vanaf nu probeer ik het eerst eenvoudig te houden tot ik het inderdaad beter begrijp. Is wel even een reflectiemomentje (smile).

Gr Michel

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:53
Voor diegene die een Denon DHT-S517 hebben, hoe is jullie ervaring ermee?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
Vandaag op de upgrade trein gestapt.

Mijn oude AVR-2113 had al een tijdje (lichte) kuren, zoals een soms wegvallend center kanaal, een kapotte afstandsbediening en gedoe met de (beperkte) netwerk connectivity.
Ik had al een tijdje een zoekopdracht op MP staan voor een deftige opvolger (ergens in de richting x3500 / x3600h) toen er (bij een audio winkel) een mooie twee jaar oude AVR-x4500h online kwam (met een jaar garantie).

MAN wat een bak! Helemaal blij, en stuurt de Dali’s hier veel beter aan. Hier zit een blije (jarige) caspervc :)

• The Eagle

The Eagle

caspervc schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:43:

Mijn oude AVR-2113 had al een tijdje (lichte) kuren, zoals een soms wegvallend center kanaal, een kapotte afstandsbediening en gedoe met de (beperkte) netwerk connectivity.
Ik had al een tijdje een zoekopdracht op MP staan voor een deftige opvolger (ergens in de richting x3500 / x3600h) toen er (bij een audio winkel) een mooie twee jaar oude AVR-x4500h online kwam (met een jaar garantie).

MAN wat een bak! Helemaal blij, en stuurt de Dali’s hier veel beter aan. Hier zit een blije (jarige) caspervc :)

[Afbeelding]
Proficiat :)

Wel apart om te horen...de eerste modellen met netwerk lijken nogal picky te zijn en er relatief snel de brui aan te geven. Mijn AVR2311 heeft echt nog nooit issues gehad. DNP 720 (eerste Denon model streamer) wel veel netwerk gelazer gehad, maar dat verdween als sneeuw voor de zon toen ik mijn Ubiquiti setup binnen kruide :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nero355

nero355

Dan kan je nu mooi de schroevendraaier en soldeerbout erbij pakken! >:) :Y) ;) :+

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
nero355 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:41:
[...]

Dan kan je nu mooi de schroevendraaier en soldeerbout erbij pakken! >:) :Y) ;) :+
Of Marktplaats >:)
Serieus ik heb de ballen verstand van AVR’s inwendig. Ik gun het een ander …

[Voor 15% gewijzigd door caspervc op 31-12-2022 07:49]

• lvl21magikarp
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Hoi,

Zojuist een Denon x1000 gekocht omdat ik problemen had met mijn Onkyo receiver. (Mute zichzelf en dan ging hij over naar tv output)

Nu ben ik alles aan het instellen, ik maak gebruik van een Samsung TV met een kpn tv aansluiting.

Ik heb in de instellingen "video > hdmi setup" alles qua HDMI bediening aanstaan, nu gaat mijn denon x1000 wel uit als ik mijn tv uitzet, maar hij gaat niet automatisch aan.

Is er bij Denon geen mogelijkheid om hem automatisch uit standby te halen wanneer ik mijn tv aanzet?

• Millert
@lvl21magikarp Heb je Hdmi control ingeschakeld op de Denon? In/uitschakelen verloopt via hdmi cec, controleer ook de relevante instelling op je televisie.

https://support.denon.com...detail/a_id/309/related/1

Acties:
  • +3Henk 'm!

• nero355

nero355

lvl21magikarp schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:47:
Zojuist een Denon x1000 gekocht omdat ik problemen had met mijn Onkyo receiver. (Mute zichzelf en dan ging hij over naar tv output)

Nu ben ik alles aan het instellen, ik maak gebruik van een Samsung TV met een kpn tv aansluiting.

Ik heb in de instellingen "video > hdmi setup" alles qua HDMI bediening aanstaan, nu gaat mijn denon x1000 wel uit als ik mijn tv uitzet, maar hij gaat niet automatisch aan.

Is er bij Denon geen mogelijkheid om hem automatisch uit standby te halen wanneer ik mijn tv aanzet?
Of koop gewoon een Logitech Harmony Remote nieuw of tweedehands en vergeet dat hele HDMI-CEC geneuzel voor de rest van je leven! d:)b

• lvl21magikarp
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Of koop gewoon een Logitech Harmony Remote nieuw of tweedehands en vergeet dat hele HDMI-CEC geneuzel voor de rest van je leven! d:)b
Ik heb nu inderdaad een "one for all smart remote control 5" gekocht, iets goedkoper 😬 hoop dat ik hiermee kan bereiken wat ik voor ogen heb

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:59
Ik heb gisteren de Denon AVR-X2800H geïnstalleerd en aangesloten op mijn 55” LG C2. Wat me opvalt is dat bij het gebruik van de apps (HBO Max, Disney+, Prime Video, Apple TV) op de LG TV, het geluid op de receiver niet altijd automatisch als Dolby Atmos, maar als Surround wordt weergegeven in het display van de receiver. Als ik dan de Movie knop op de afstandsbediening een paar keer indruk zodat de movie audio modes worden veranderd, verschijnt Dolby Atmos wel. Ik heb volgens mij alles wat betreft eARC ingeschakeld op receiver en TV en gebruik certified high speed HDMI 2.1 kabels. Is het normaal dat niet altijd automatisch Dolby Atmos wordt weergegeven en je dit dan handmatig moet forceren? Bij blu-rays met Dolby Atmos werkt het wel altijd.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14

[Afbeelding]
ik herken je ervaring wel, sinds onze upgrade naar een set met wat Dali Oberon 7's komt hier de combinatie met een AVR-2400H ook helemaal tot shinen. Feli!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

PatrickC schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:32:
Ik heb gisteren de Denon AVR-X2800H geïnstalleerd en aangesloten op mijn 55” LG C2. Wat me opvalt is dat bij het gebruik van de apps (HBO Max, Disney+, Prime Video, Apple TV) op de LG TV, het geluid op de receiver niet altijd automatisch als Dolby Atmos, maar als Surround wordt weergegeven in het display van de receiver. Als ik dan de Movie knop op de afstandsbediening een paar keer indruk zodat de movie audio modes worden veranderd, verschijnt Dolby Atmos wel. Ik heb volgens mij alles wat betreft eARC ingeschakeld op receiver en TV en gebruik certified high speed HDMI 2.1 kabels. Is het normaal dat niet altijd automatisch Dolby Atmos wordt weergegeven en je dit dan handmatig moet forceren? Bij blu-rays met Dolby Atmos werkt het wel altijd.
Kun je de stappen eens beschrijven?
Gebruik je de preset knoppen om te schakelen?
Firmware up to date?
Ik gebruik alles in de Pure (Auto) stand. Werkt eigenlijk altijd goed. Hij detecteert altijd het juiste.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:34
@PatrickC

Gele knop vd afstandsbediening Pure, Pure Direct en dan AUTO.
Wat @CPM zegt.
Dan pakt te receiver AUTOmatisch de geluidsbron (Atmos, Dts, etc) en stuurt je receiver al je aangesloten speakers aan.

Auto dus ;-)

[Voor 6% gewijzigd door kevinmastah2005 op 05-01-2023 22:54]

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• PatrickC
@CPM @kevinmastah2005
Die Pure knop had ik nog niet ontdekt 8)7, maar lost mijn probleem niet helemaal op. Op Disney+ bij Star Wars Andor kreeg ik meteen Dolby Atmos. Daarna geswitched naar Prime Video met LOTR Rings Of Power, maar die gaf weer gewoon Dolby Surround. Hierna de Prime Video app gestopt, opnieuw opgestart en toen verscheen wel meteen Dolby Atmos. Hierna weer naar Disney+ met Star Wars Andor, maar… opnieuw Dolby Surround. Dus hier ook de app gestopt en opnieuw gestart en toen verscheen wel weer Dolby Atmos.

Ik heb hetzelfde meegemaakt op mijn Shield TV. Opnieuw starten van de apps lost problemen op met correcte audio weergave.

Ik heb zojuist ook nog even de firmware geüpdatet van de receiver. LG TV zat al op de laatste versie. Ik houd het even in de gaten.

• kevinmastah2005
@PatrickC

Zorg er ook voor dat je apps up-to-date zijn.
Disney, Prime video.

In het verleden kwam het wel eens voor dat Disney een app update had en toen was Atmos tijdelijk verdwenen.
Moesten toen wachten op een nieuwe update versie van Disney app en toen was Atmos weer terug.
Zo te zien staan jouw instellingen goed, het gaat denk ik mis met de streaming apps.

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• Propheticus
@PatrickC Even om iets voor de hand liggends uit te sluiten: je hebt wel hoogtekanalen/-speakers in gebruik?
Als je enkel 5.1 of 7.1 in gebruik hebt dan voegt Atmos niets toe ten opzichte van de Dolby TrueHD/Digital+ basis waar bovenop de Atmos metadata is toegevoegd. Misschien dat hij daarom default naar Surround.
Je kunt nog wel in Settings > Audio > surround parameter de optie 'Speaker virtualizer' aanzetten om virtuele hoogtekanalen toe te voegen. Wellicht dat hij dan ook default naar Atmos?

• PatrickC
Propheticus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:57:
@PatrickC Even om iets voor de hand liggends uit te sluiten: je hebt wel hoogtekanalen/-speakers in gebruik?
Als je enkel 5.1 of 7.1 in gebruik hebt dan voegt Atmos niets toe ten opzichte van de Dolby TrueHD/Digital+ basis waar bovenop de Atmos metadata is toegevoegd. Misschien dat hij daarom default naar Surround.
Je kunt nog wel in Settings > Audio > surround parameter de optie 'Speaker virtualizer' aanzetten om virtuele hoogtekanalen toe te voegen. Wellicht dat hij dan ook default naar Atmos?
Ik heb maar 5.1 speakers en Speaker virtualizer’ staat al aan. Het probleem is dat het soms wel automatisch werkt en soms niet en moet ik de app opnieuw starten of.. weet ik nu.. een paar keer op de Pure knop drukken tot weer Auto verschijnt. En dan toont de receiver hierna meestal wel Dolby Atmos.

Bijvoorbeeld… ik start Star Wars Andor op op Disney+, er staat meteen Dolby Atmos. Maar… ik spoel de video vooruit of achteruit en hierna staat er ineens Dolby Surround ipv Dolby Atmos. Effe ‘pielen’ en Dolby Atmos verschijnt weer.

• kevinmastah2005
Mhmh bijzonder dat je in een 5.1 Atmos signaal krijgt.
Waarschijnlijk door de speaker virtualization.
Maar in de manual staat dit..

Dolby Atmos is met hoogte speakers aangezien je die niet hebt zal ik me niet druk maken over het audiosignaal.
Je mist nu namelijk niks of het nu Dolby surround of Atmos weergeeft.

[Voor 15% gewijzigd door kevinmastah2005 op 06-01-2023 16:15]

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:35
Hier krijg ik ook gewoon atmos signaal met de x1700h icm een 5.0 setup.

• Millert
@PatrickC Als je twijfelt aan het in/uitvoer signaal kan je dit ook nazien in de Denon AVR Remote app. Je klikt dan onderin rechts op het vraagteken en vervolgens op AVR-info. Niet dat Atmos iets kan toevoegen zonder hoogte speakers.

[Voor 12% gewijzigd door Millert op 06-01-2023 17:19]

• nero355

nero355

Millert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:16:
@PatrickC Als je twijfelt aan het in/uitvoer signaal kan je dit ook nazien in de Denon AVR Remote app. Je klikt dan onderin rechts op het vraagteken en vervolgens op AVR-info. Niet dat Atmos iets kan toevoegen zonder hoogte speakers.
Het OSD en ik geloof zelfs ook de webGUI laat die informatie ook zien en gezien de reputatie van Denon/Marantz qua apps lijkt me dat wat betrouwbaarder! :)
PatrickC schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:20:
Ik heb hetzelfde meegemaakt op mijn Shield TV. Opnieuw starten van de apps lost problemen op met correcte audio weergave.
Dan ken je deze lijst vast ook wel : A-Poc in "[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie" :)

Daarnaast moet je niet teveel op die al die rare apps vertrouwen of door hen aan je setup en instellingen twijfelen, want om de haverklap hebben ze wel iets gesloopt of raakt er iets bugged en allerlei andere ellende! :X :| :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 17:53
Millert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heb jij die app werkend? Ik heb sinds gisteren een Denon receiver (x1700), dus ik wilde de app downloaden, maar na installatie start de app niet op.
Die heos app werkt wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:35
Werkt hier prima op een x1700.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SRB12
Ik heb een Samsung A71 telefoon. Zou het toch op moeten werken zou je zeggen.

Edit: na jouw opmerking nog maar eens app geïnstalleerd en nu werkt die wel. Typisch.

[Voor 36% gewijzigd door SRB12 op 08-01-2023 18:41]

• SRB12
Wat mij nu opvalt - en ik heb het idee dat dat met de Denon te maken heeft; is dat HDR niet in één keer goed gaat.

Bij sommige films heb ik een vrij donker beeld. Zodra ik dan de "setup" knop indruk van de Denon afstandsbediening en daarna "back" is het dan elke keer weer een helder beeld.

Ik heb dit alleen bij een paar HDR films die ik vandaag heb gedownload en niet bij anderen die ik al had. Maar als het fenomeen optreedt bij een film is het elke keer zo bij die film. Op zich is het best een prima work around om aan het begin 2 knopjes in te drukken, maar ik vind het wel apart.

Ik heb een Denon x1700h receiver; Vero 4k+ mediaspeler en een LG B6 65" TV waar het mee gebeurt. Meer mensen die het herkennen?

Ik heb al meerdere instellingen aangepast op de receiver en op de TV, maar dit blijft.

• Thomderanged
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-05 14:03

[Afbeelding]
Top om te horen!
Scheelt dit echt zo veel qua geluid? Zit al een tijdje te twijfelen om m'n oude X1200W te upgraden..

PSN: Deltoidius

• ikbenben
  • Laatst online: 06-06 08:06
Sinds oktober '22 heb ik een Denon x1700h DAB als vervanger voor mijn 3313.
Echter heeft deze van in het begin een licht kraak geluidje over alle speakers en op alle bronnen. Het is enkel hoorbaar als het volume zeer laag staat.

Ik gebruik nog steeds dezelfde speaker kabels die ik voordien gebruikte met de 3313 maar heb wel de aansluitingen eindjes van de kabels afgeknipt en hernieuw gestript.
Aangezien het op alle speakers is begin ik te vermoeden dat het een probleem met de receiver zelf is. Hij is nog onder garantie maar het is wel een heel gedoe om dit weer allemaal te regelen en een maand zonder receiver te zitten.

Iemand enig idee wat ik kan nog proberen om na te gaan wat het probleem zou kunnen zijn?

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF

• The Eagle

The Eagle

Een voor een bronnen er uit trekken, kijken of je de bron kunt localiseren.
Heb recentelijk ook iets dergelijks gehad, bleek de voeding van een Pi te zijn. Die vervangen door iets stabielers (ikea voeding -> telefoon adapter), probleem opgelost :)
Als ie geen enkele aansluiting meer heeft en nog steeds bromt, receiver op een geaard stopcontact zetten. Biedt dat geen soelaas zit het echt in je receiver en moet je richting garantie gaan denken.

Vergeet indien van toepassing niet een evt actieve subwoofer op een zelfde manier uit te sluiten btw :)

• ikbenben
The Eagle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:38:
Een voor een bronnen er uit trekken, kijken of je de bron kunt localiseren.
Heb recentelijk ook iets dergelijks gehad, bleek de voeding van een Pi te zijn. Die vervangen door iets stabielers (ikea voeding -> telefoon adapter), probleem opgelost :)
Als ie geen enkele aansluiting meer heeft en nog steeds bromt, receiver op een geaard stopcontact zetten. Biedt dat geen soelaas zit het echt in je receiver en moet je richting garantie gaan denken.

Vergeet indien van toepassing niet een evt actieve subwoofer op een zelfde manier uit te sluiten btw :)
Thx voor de tips!
Ik zal best nog meer eens wat verder zoeken voor ik toch besluit van hem op te sturen. Het zou zonde zijn om hem een maand te moeten missen om dan tot de vaststelling te komen dat ze niets hebben kunnen vinden bij eventuele reparatie.

Hoe bedoel je? Ik heb een 3.1 setup met actieve sub.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF

• ikbenben
Vandaag nog 1 en ander geprobeerd.

Als ik enkel de receiver aanzet is hij zo goed als stil. Van zodra de tv aangezet wordt begint de ruis/gekraak weer. Ik heb geprobeerd met de hdmi aangesloten en niet aangesloten, beide hetzelfde resultaat.
De receiver rechtsreeks in het stopcontact geeft ook geen resultaat.
Wat ook raar is, de ene keer is het bijna volledig weg na even tv gekeken te hebben en de andere keer is het nog steeds aanwezig.

• Millert
@ikbenben Kijk je via de coax (Ziggo)? Als dat het geval is, trek die er eens uit. Dat was bij m'n ouders thuis de oorzaak van een tot dan onverklaarbare brom.

• ikbenben
Millert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:41:
@ikbenben Kijk je via de coax (Ziggo)? Als dat het geval is, trek die er eens uit. Dat was bij m'n ouders thuis de oorzaak van een tot dan onverklaarbare brom.
Een Telenet tv-box heb ik. Deze heeft een coax.

• CPM
  • Niet online

CPM

ikbenben schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Een Telenet tv-box heb ik. Deze heeft een coax.
Ook alle UTP er uit?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• ikbenben
Ik heb de stekker uit de box getrokken zodat die geen stroom meer heeft, zelfde resultaat.
Als ik de wifi in de tv settings uitschakel is het wel bijna weg maar nog steeds niet helemaal.

• Millert
@ikbenben Heb je de coaxkabel losgekoppeld? Om alles uit te sluiten.

• ikbenben
Nee, zal ik volgende keer eens proberen.

• ikbenben
Millert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:40:
@ikbenben Heb je de coaxkabel losgekoppeld? Om alles uit te sluiten.
Daarnet geprobeerd en dit blijkt het probleem te zijn.
Is dit op te lossen door een shielded coax kabel te kopen?

Deze lijkt mij anders wel geschikt :
https://www.bol.com/be/nl...eatureOption#productTitle

[Voor 29% gewijzigd door ikbenben op 15-01-2023 19:04]

• CPM
  • Niet online

CPM

Weet iemand of de automatische "upmixing" ook uit te zetten is?
Ik vind het nogal irritant dat 5.1 ineens uit de hoogte speakers komt. Lijkt erop dat de achter kanalen ineens naar de hoogte kanalen worden gebracht.
Nu moet ik elke keer bij 5.1 content hem weer terug zetten naar de DD+ stand ipv DD+ +Sur.

Deze modus gebruikt Dolby Surround Upmixer voor het uitbreiden van verschillende bronnen naar natuurlijke en realistische meerkanaals bronnen voor weergave.
Gebruik plafondluidsprekers zoals middenluidspreker boven om een driedimensionaal geluidsveld te realiseren.

[Voor 3% gewijzigd door CPM op 15-01-2023 20:38]

• Millert
ikbenben schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Daarnet geprobeerd en dit blijkt het probleem te zijn.
Is dit op te lossen door een shielded coax kabel te kopen?

Deze lijkt mij anders wel geschikt :
https://www.bol.com/be/nl...eatureOption#productTitle
Goed om te lezen dat je het probleem gevonden hebt, een aardlus. Je kunt er ook zoiets tussen zetten,
https://www.onlinekabelsh...fATgl9fEQUxRoCp0AQAvD_BwE. Ik durf niet te zeggen of een kabel zoals jij linkt het probleem oplost.

• ikbenben
Millert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Goed om te lezen dat je het probleem gevonden hebt, een aardlus. Je kunt er ook zoiets tussen zetten,
https://www.onlinekabelsh...fATgl9fEQUxRoCp0AQAvD_BwE. Ik durf niet te zeggen of een kabel zoals jij linkt het probleem oplost.
Thx voor de tip!
Het is wel een oude coax kabel, niks speciaal shielded of zo.
Wat ik wel nog altijd raar vind is dat mijn oude Denon receiver er geen last van had.

• Propheticus
CPM schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:36:
Weet iemand of de automatische "upmixing" ook uit te zetten is?
Het is inderdaad de standaard om in de surround modus te upmixen naar alle aanwezige speakers.
Je zou de direct modus kunnen proberen (met de "pure" modusknop), die doet enkel 1:1

• CPM
  • Niet online

CPM

Propheticus schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Het is inderdaad de standaard om in de surround modus te upmixen naar alle aanwezige speakers.
Je zou de direct modus kunnen proberen (met de "pure" modusknop), die doet enkel 1:1
Dan schakelt ook de Audyssey uit, dus dat moet ik niet hebben.
Lees her en der wel dat de Denon de setting per input kan onthouden, nadeel is dat ik apps gebruik op een smart TV en er dus altijd dezelfde input is.
Naja dan maar mee leren leven of een quick setting aanmaken.

• Propheticus
Herkenbaar, zelfde input andere app. Dan helpt het (inderdaad) onthouden per input niet.
Denk dat je conclusie wat betreft de overgebleven opties klopt.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:49
ikbenben schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Thx voor de tip!
Het is wel een oude coax kabel, niks speciaal shielded of zo.
Wat ik wel nog altijd raar vind is dat mijn oude Denon receiver er geen last van had.
Als het een aardlus probleempje is, dan kan een simpele oplossing ook wel werken.
Het is het testen waard:
- even een netsnoer of enkel draadje strippen
- verbind 1 draad met de tv via coax (lomp eromheen draaien)
- andere uiteinde in bijv de am-ground steken of aan de signal gnd vastzetten.

Ik gebruik mijn Sony 55a90 soms als center luidspreker en die stoort enorm als die niet geaard wordt. Bekend probleem, zou eigenlijk een nieuwe printplaat in moeten.

In beelden (netsnoer en ja, kan netter maar zit te prutsen aan mijn audio set up)

Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west

• nero355

nero355

Millert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:15:
Alleen https://www.onlinekabelsh...rdlus-isolator-0-10-meter werkt ook prima! ;)
CPM schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:47:
Dan schakelt ook de Audyssey uit, dus dat moet ik niet hebben.
Lees her en der wel dat de Denon de setting per input kan onthouden, nadeel is dat ik apps gebruik op een smart TV en er dus altijd dezelfde input is.
Naja dan maar mee leren leven of een quick setting aanmaken.
Propheticus schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:01:
Herkenbaar, zelfde input andere app. Dan helpt het (inderdaad) onthouden per input niet.
Denk dat je conclusie wat betreft de overgebleven opties klopt.
Tja, dat krijg je ervan als je met (e)ARC gaat prutsen : TV = TV dus het geluid ook altijd hetzelfde!

Koop gewoon een uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB en sluit die aan zoals het hoort en je hebt één probleem minder in je leven! :)

• ikbenben
Shocked schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:44:
[...]

Als het een aardlus probleempje is, dan kan een simpele oplossing ook wel werken.
Het is het testen waard:
- even een netsnoer of enkel draadje strippen
- verbind 1 draad met de tv via coax (lomp eromheen draaien)
- andere uiteinde in bijv de am-ground steken of aan de signal gnd vastzetten.

Ik gebruik mijn Sony 55a90 soms als center luidspreker en die stoort enorm als die niet geaard wordt. Bekend probleem, zou eigenlijk een nieuwe printplaat in moeten.

In beelden (netsnoer en ja, kan netter maar zit te prutsen aan mijn audio set up)
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip d:)b
Het filtertje is ondertussen al besteld dus in principe zou het niet meer nodig zijn.
Wel handig om te weten nu waarvoor die Signal GND op de receiver kan gebruikt worden!

[Voor 9% gewijzigd door ikbenben op 16-01-2023 06:42]

• CPM
  • Niet online

CPM

nero355 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:15:

Koop gewoon een uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB en sluit die aan zoals het hoort en je hebt één probleem minder in je leven! :)
En waarom zou dit mijn probleem oplossen dan?
Het gedrag richting de Denon blijft dan hetzelfde?
5.1 blijft 5.1 en dus automatisch upmixer.
Videoland (stereo) blijft stereo en dus automatische upmixer.
En je noemt dit een eARC probleem, die kan ik helemaal niet plaatsen want het is gedrag van de Denon. ;)
Ik heb nul issues met eARC.

Ik kan wel 5 Shields kopen, elk een andere input op de Denon. Shield 1 voor Netflix, Shield 2 voor Videoland, Shield 3 voor Prime, Shield 4 voor Disney etc. Dan het geluidsformat instellen en klaar.....onee Netflix heeft verschillende formaten....dan gaat dat weer niet goed. Einde sarcasme. :+

[Voor 28% gewijzigd door CPM op 16-01-2023 07:35]

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@ikbenben, je zou ook nog even kunnen controleren de hoofdaansluiting van de cai goed geaard is.

• ikbenben
MDKlapwijk schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:46:
@ikbenben, je zou ook nog even kunnen controleren de hoofdaansluiting van de cai goed geaard is.
Wat is cai? Waar de coax binnenkomt?
Die is nog niet zo heel lang geleden geupdate geweest.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:22
ikbenben schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Wat is cai? Waar de coax binnenkomt?
Die is nog niet zo heel lang geleden geupdate geweest.
Ff googlen....
https://www.ziggo.nl/inspiratie/welke-aansluiting

• ikbenben
Dank je...

Als het goed is komt morgen of ten laatste overmorgen het filtertje binnen. Dan zien we wel verder als het probleem nog steeds aanwezig zou zijn.

Pagina: 1 ... 92 ... 95 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee