Heb inmiddels een prijs aanbieding voor de x1700dab €679,- en voor de x2800dab €849,-Millert schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:51:
@Tito129 Ik verwacht dat je met beide Denon receivers een prima keuze maakt. Het kleine verschil in vermogen moet geen reden zijn om de X2800h te kiezen. Zelf goede ervaringen met de combinatie van Q Acoustics (5.1.2) en Denon (X2400 en nu een X3400).
DAB+ zou ik mijn niet op blindstaren - mijn ervaring is dat het eigenlijk enkel in de auto goede ontvangst heeft -, zolang je een ethernet aansluiting vrij hebt is dat toch de betere optie; scheelt ook weer zo'n €50.
Vaste locatie, vast netwerk.
Ik heb mijn X1700 bij smithsarnem gekocht.Tito129 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:45:
[...]
Heb inmiddels een prijs aanbieding voor de x1700dab €679,- en voor de x2800dab €849,-
Prijs staat op 649 maar na mailen gekregen voor 599€
https://www.smitsarnhem.nl/catalogsearch/result/?q=x1700
Heb vandaag even gemaild. Maar 0 euro korting gekregen😂 de versie zonder dab hebben ze ook niet meer. Alleen met dab.sn0w13 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:31:
[...]
Ik heb mijn X1700 bij smithsarnem gekocht.
Prijs staat op 649 maar na mailen gekregen voor 599€
https://www.smitsarnhem.nl/catalogsearch/result/?q=x1700
Ik wacht wel tot blackfriday of er nog aanbiedingen komen. Ookal vond ik de prijs van hellotv nog niet heel raar. Maar stuk duurder dan ze zijn geweest.
Ik heb er eindelijk tijd voor gevonden om het eea in te stellen / te corrigeren.
The Eagle in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4"
Waarom kan ik niet het volume van de tv (scherm gaat dan op zwart / geen signaal melding) aanpassen?
Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon met de (TV Samsung TU8070, arc X2700H) combinatie niet mogelijk?
The Eagle in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4"
Waarom kan ik niet het volume van de tv (scherm gaat dan op zwart / geen signaal melding) aanpassen?
Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon met de (TV Samsung TU8070, arc X2700H) combinatie niet mogelijk?
[ Voor 5% gewijzigd door Comp User op 14-11-2022 21:34 ]
@Comp User, welk volume heb je het dan over, want als je bron geen signaal uitzendt???
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Volgens mij heeft @Comp User het over volume verschillen tussen bronnen? Ik denk dat je tussen verschillende bronnen maar ook in verschillende content altijd volume verschil gaat hebben. En dat je dus niet één universele volumestand op je receiver kunt aanhouden voor alles, kan wel maar gaat niet hetzelfde volume geven
.
Een film/serie op Netflix met een stereo geluidsspoor geeft een ander volume dan een film/serie met een Atmos geluidsspoor op dezelfde volume instelling op de receiver. Bij een Bluray film waarbij je kunt kiezen tussen DTS en Dolby, is de DTS stream vaak luider.
Een film/serie op Netflix met een stereo geluidsspoor geeft een ander volume dan een film/serie met een Atmos geluidsspoor op dezelfde volume instelling op de receiver. Bij een Bluray film waarbij je kunt kiezen tussen DTS en Dolby, is de DTS stream vaak luider.
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
@Millert, daar gaat idd de post van The Eagle over, maar het is dus totaal niet duidelijk wat het probleem daarmee is, gaat het om de ARC? Wat is er met "scherm gaat dan op zwart / geen signaal melding"? enz.
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
@Millert
Correct, dat bedoel ik idd.
Ik ben mij ervan bewust dat het niet exact gelijk zal worden, maar de verschillen tussen de diverse bronnen - met name de (smart) TV en de tv decoders zijn echt heel veel (tot gemiddeld 20 punten - 37 vs 57 -) zachter, dus je kunt wel invullen wat er gebeurd als je van tv is (avond) naar radio (volgende ochtend) schakelt.
@MDKlapwijk
https://manuals.denon.com/AVRX2700H/EU/NL/GFNFSYyvbqibdw.php
Ik heb de meeste aardig gelijk gekregen, alleen de tv - via e(arc) is nog niet gelukt.
Ik krijg geen beeld van het menu van de receiver als de tv ingang in gebruik is, enkel dat er geen verbinding op de hdmi poort is, of het (smart) menu staat in beeld, maar dan heb ik nog steeds geen interface van de receiver.
Ik ben mij ervan bewust dat het niet exact gelijk zal worden, maar de verschillen tussen de diverse bronnen - met name de (smart) TV en de tv decoders zijn echt heel veel (tot gemiddeld 20 punten - 37 vs 57 -) zachter, dus je kunt wel invullen wat er gebeurd als je van tv is (avond) naar radio (volgende ochtend) schakelt.
@MDKlapwijk
https://manuals.denon.com/AVRX2700H/EU/NL/GFNFSYyvbqibdw.php
Ik heb de meeste aardig gelijk gekregen, alleen de tv - via e(arc) is nog niet gelukt.
Ik krijg geen beeld van het menu van de receiver als de tv ingang in gebruik is, enkel dat er geen verbinding op de hdmi poort is, of het (smart) menu staat in beeld, maar dan heb ik nog steeds geen interface van de receiver.
[ Voor 17% gewijzigd door Comp User op 15-11-2022 11:40 ]
@Comp User
Alternatief kan je een inschakelvolume (power on level) instellen, om te voorkomen dat je 's ochtends van je sokken geblazen wordt als je de avond ervoor film hebt gekeken.
Om het menu in beeld te krijgen zal je de input van je televisie op het hdmi kanaal van de Denon moeten zetten. Bij bronnen die via de Denon lopen kan hij het erover heen projecteren. Dit kan niet als de televisie de bron is. Deze instelling maak je toch in het menu van de Denon, de input hoeft hiervoor niet actief te zijn?
https://support.denon.com/app/answers/detail/a_id/3959
Alternatief kan je een inschakelvolume (power on level) instellen, om te voorkomen dat je 's ochtends van je sokken geblazen wordt als je de avond ervoor film hebt gekeken.
Om het menu in beeld te krijgen zal je de input van je televisie op het hdmi kanaal van de Denon moeten zetten. Bij bronnen die via de Denon lopen kan hij het erover heen projecteren. Dit kan niet als de televisie de bron is. Deze instelling maak je toch in het menu van de Denon, de input hoeft hiervoor niet actief te zijn?
https://support.denon.com/app/answers/detail/a_id/3959
[ Voor 15% gewijzigd door Millert op 15-11-2022 11:45 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Ah ja, als je op TV schakelt dan pakt ie je TV signaal en da's niet handig. Redelijk makkelijk omheen te gaan:
TV en receiver aanzetten, pak een willekeurige bron (niet zijnde je TV).
TV op de HDMi ingang zetten waar je receiver op binnenkomt
AB van je receiver: AMP indrukken om de receiver te bedienen. menu oproepen. Dan naar de referentievolumes navigeren, juiste bron zoeken en aanpassen
Even uit mijn hoofd zo, ik zit op zolder en mijn AVR2311 staat beneden
TV en receiver aanzetten, pak een willekeurige bron (niet zijnde je TV).
TV op de HDMi ingang zetten waar je receiver op binnenkomt
AB van je receiver: AMP indrukken om de receiver te bedienen. menu oproepen. Dan naar de referentievolumes navigeren, juiste bron zoeken en aanpassen
Even uit mijn hoofd zo, ik zit op zolder en mijn AVR2311 staat beneden
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@Millert Dat heb ik nu ingesteld.
@The Eagle @MDKlapwijk ik krijg het enkel op de display van de receiver zichtbaar, zij het minder helder dan de overige opties (= grijs / niet beschikbaar?), ik laat het zo, met inschakelvolume kan ik het wel ondervangen, alleen niet rechtstreeks vanuit smart TV (eigenlijk enkel in gebruik voor Mavtv en Viaplay) overschakelen naar een andere bron, maar dat is een zeldzaamheid.
Voorlopig laat ik het zo staan, enkel nog de instellingen noteren voor als een update het eea - zoals Audyssey - het weer eens overhoop gooit.
Bedankt voor de tips / adviezen.
@The Eagle @MDKlapwijk ik krijg het enkel op de display van de receiver zichtbaar, zij het minder helder dan de overige opties (= grijs / niet beschikbaar?), ik laat het zo, met inschakelvolume kan ik het wel ondervangen, alleen niet rechtstreeks vanuit smart TV (eigenlijk enkel in gebruik voor Mavtv en Viaplay) overschakelen naar een andere bron, maar dat is een zeldzaamheid.
Voorlopig laat ik het zo staan, enkel nog de instellingen noteren voor als een update het eea - zoals Audyssey - het weer eens overhoop gooit.
Bedankt voor de tips / adviezen.
Het inschakel volume instellen is echt een fijne optie. Net als het limiteren van het volume.
Ik stream regelmatig vanaf mijn telefoon naar de Denon (rechtstreek vanuit Spotify). Kijk ik ondertussen even op mijn mobiel en wil ik bijv. even een filmpje harder zetten die ik op mijn mobiel afspeel ofzo, schiet het volume van de receiver tot aan de max. Niet fijn kan ik je vertellen.
De volume knop van mijn mobiel gaat ook in veel grotere stappen dan de AB van de receiver.
Nog altijd tevreden met mijn x2700h maar ga alvast sparen voor de upgrade naar de x3800h....nadeel dan wil ik er direct een tweede sub bij....en Dirac. Ach over 2 jaar zal ie vast wel iets goedkoper zijn geworden.
Ik stream regelmatig vanaf mijn telefoon naar de Denon (rechtstreek vanuit Spotify). Kijk ik ondertussen even op mijn mobiel en wil ik bijv. even een filmpje harder zetten die ik op mijn mobiel afspeel ofzo, schiet het volume van de receiver tot aan de max. Niet fijn kan ik je vertellen.
De volume knop van mijn mobiel gaat ook in veel grotere stappen dan de AB van de receiver.
Nog altijd tevreden met mijn x2700h maar ga alvast sparen voor de upgrade naar de x3800h....nadeel dan wil ik er direct een tweede sub bij....en Dirac. Ach over 2 jaar zal ie vast wel iets goedkoper zijn geworden.
[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 15-11-2022 22:38 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
@CPM Herkenbaar, ook al een paar keer het volume per ongeluk opengedraaid omdat ik een filmpje wilde kijken op de mobiel. Je kunt eventueel in de Spotify app de optie 'Spotify Connect op de achtergrond' uitschakelen. In dat geval kan je het volume van de Denon enkel nog wijzigen wanneer je Spotify open hebt
Edit: Zie dat ik optie hier nog ingeschakeld heb en het toch werkt als omschreven. Volume bediening met Spotify open regelt het volume van de Denon. Op het homescreen of een andere app het media volume van de telefoon. Mogelijk dat een Android update dit dan heeft verholpen (Android 12).
Edit: Zie dat ik optie hier nog ingeschakeld heb en het toch werkt als omschreven. Volume bediening met Spotify open regelt het volume van de Denon. Op het homescreen of een andere app het media volume van de telefoon. Mogelijk dat een Android update dit dan heeft verholpen (Android 12).
[ Voor 43% gewijzigd door Millert op 16-11-2022 09:42 ]
Iedereen bedankt. Vandaag deal kunnen maken bij hellotv voor de 2800x. Heb het voor €769,- ze zijn de afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Maar hier kan ik mee leven. De ergernis van geen receiver is erger.Tito129 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:45:
[...]
Heb inmiddels een prijs aanbieding voor de x1700dab €679,- en voor de x2800dab €849,-
Morgen uitpakken, installeren en hopelijk vrijdag afstellen / inregelen als de kleine naar school is.
Is de audyssey app een goede aanvullen? Is het de prijs waard?
@Tito129 Ik vind de MultEQ Editor app zeker het geld waard. Zo kan je de response zien van de afzonderlijke speakers en subwoofer(s) wat je kan helpen met het optimaliseren van de plaatsing. Je kunt het frequentiebereik aanpassen waarop de correctie wordt toegepast en je kunt MRC uitschakelen (midrange compensation). Hiernaast kan je de meting opslaan, er een kopie van maken en wijzigingen toepassen en testen zonder telkens de kalibratie opnieuw te hoeven uitvoeren.
Over het beperken van het filterbereik en MRC kan je veel vinden in dit topic en via Google. Leuk leesvoer
. https://simplehomecinema....on-and-marantz-receivers/
Over het beperken van het filterbereik en MRC kan je veel vinden in dit topic en via Google. Leuk leesvoer
[ Voor 18% gewijzigd door Millert op 16-11-2022 22:59 ]
Vraagje.
Heb thuis een PS5 aangesloten op de Denon x2600h, deze kan max. 60hz op 4k aan geloof ik.
Als ik nou een kabel rechtstreeks van PS5 op tv (LG C9) aansluit, krijg ik dan wel 7.1 geluid door via Earc?
Heb thuis een PS5 aangesloten op de Denon x2600h, deze kan max. 60hz op 4k aan geloof ik.
Als ik nou een kabel rechtstreeks van PS5 op tv (LG C9) aansluit, krijg ik dan wel 7.1 geluid door via Earc?
Volgens deze site.Kan ik Dolby Atmos via ARC naar mijn soundbar sturen?
Ja, dat kan. Maar… Daarvoor moet je tv gebruik maken van de Common mode ARC implementatie (zie hierboven). Dolby Atmos is immers extra informatie die op een Dolby Digital Plus stream gezet wordt. En dat vereist meer bandbreedte dan je via een single mode aansluiting krijgt.
Vermits je dat nergens terug vindt in de specificaties is het vaak onmogelijk op voorhand te bepalen. Als je tv zelf al Dolby Atmos ondersteunt, dan is de kans groot dat hij het ook via ARC kan uitsturen, maar zeker is dat niet. Zeker als je tv al wat ouder is, en dan denken we aan tv’s van voor 2017, dan is de kans eerder relatief klein. Maar opnieuw, zekerheid krijg je enkel door het te testen.
@bizarre410 spreekt over eARC (ARC over Ethernet over HDMI). Met eARC kan je sowieso Dolby Atmos doorsturen.
[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 17-11-2022 15:10 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ethernet?The Zep Man schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:08:
[...]
@bizarre410 spreekt over eARC (ARC over Ethernet over HDMI). Met eARC kan je sowieso Dolby Atmos doorsturen.
HDMI eARC (extended Audio Return Channel) word onderaan - laatste alinea - dezelfde pagina genoemd, maar dat is toch wat anders dan ethernet over hdmi.
Ik weet dat de mogelijkheid al een tijdje geleden is geïntroduceerd, maar ik heb het nog niet gezien.
Volgens mij is het zelfs vervallen omdat er geen gebruik van werd gemaakt. De pin binnen HDMI die voor ethernet gebruikt zou worden is nu aangeroepen voor HDMI eARC. Een term in de vorm van "ARC over Ethernet over HDMI" is voor mij ook geheel nieuw.Comp User schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:00:
[...]
Ik weet dat de mogelijkheid al een tijdje geleden is geïntroduceerd, maar ik heb het nog niet gezien.
Wat je quote is niet relevant voor de vraag? Dolby Atmos is wat anders dan genoemde 7.1.
7.1 LPCM heb je HDMI eARC voor nodig. "Dolby Atmos" is alleenstaand nietszeggend. Dolby Atmos over Dolby Digital kan over HDMI ARC, Dolby Atmos over Dolby TrueHD kan alleen over HDMI eARC.
[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 17-11-2022 20:46 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ja Els de x2600 earc heeft wel. Anders krijg je 5.1 terug.bizarre410 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:42:
Vraagje.
Maar volgens mij heeft de ps5 ook maar 5.1 als output dus dat is geen probleem.
5.1 alleen als er in de PlayStation gekozen wordt voor bitstream Dolby Digital of DTS (LG C9 ondersteunt nog DTS, huidige series niet meer) output. LPCM over HDMI ARC is maximaal 2.0 stereo. Maar geloof dat Denon de AVR-Xx600 serie voorzien heeft van HDMI eARC dus zou in deze los moeten lopen, elke optie is mogelijk. Dolby Digital dan wel DTS over HDMI ARC naar de Denon, surround LPCM over eARC naar Denon. Elke optie leidt tot surround geluid, laatste de hoogte kwaliteit (mits ondersteunt).Tito129 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:33:
[...]
Ja Els de x2600 earc heeft wel. Anders krijg je 5.1 terug.
[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 17-11-2022 22:32 ]
Correctie, niet Ethernet als protocol of framing, maar de Ethernet pinnen op de kabel.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Tito129 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:56:
[...]
Iedereen bedankt. Vandaag deal kunnen maken bij hellotv voor de 2800x. Heb het voor €769,- ze zijn de afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Maar hier kan ik mee leven. De ergernis van geen receiver is erger.
Morgen uitpakken, installeren en hopelijk vrijdag afstellen / inregelen als de kleine naar school is.
Gefeliciteerd met je nieuwe receiver, mooie aanbieding, wees er blij mee!Millert schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:21:
@Tito129 Ik vind de MultEQ Editor app zeker het geld waard. Zo kan je de response zien van de afzonderlijke speakers en subwoofer(s) wat je kan helpen met het optimaliseren van de plaatsing. Je kunt het frequentiebereik aanpassen waarop de correctie wordt toegepast en je kunt MRC uitschakelen (midrange compensation). Hiernaast kan je de meting opslaan, er een kopie van maken en wijzigingen toepassen en testen zonder telkens de kalibratie opnieuw te hoeven uitvoeren.
Over het beperken van het filterbereik en MRC kan je veel vinden in dit topic en via Google. Leuk leesvoer. https://simplehomecinema....on-and-marantz-receivers/
V.w.b. de MultiEQ App (€20): als je (veel) met HT bezig gaat heeft deze app wel voordelen. Meet resultaten inzien, verwachte resultaat, MRC, filter bereik (200-500Hz), housecurve toevoegen (eventueel via Ratbuddyssey) enz. Makkelijk uploaden naar de receiver etc. Zoals @Millert ook aangeeft. 😉
Je moet wel de eerste meting via de app doen, je kan geen meting gedaan vanuit de receiver uploaden naar de app.
Daarnaast weet ik niet of de nieuwe modellen de "timing bug" hebben maar de gemeten afstanden moet je na het uploaden in de receiver handmatig aanpassen (bestaande afstand x 0.875).
Ik ben zeker blij met de app en kan er de waarde wel van inzien.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Bedankt mensen, ga het toch proberen. Dan heb je meteen ook 120hz output vanuit de PS5 en 4:4:4 chroma subsampling.FeaR schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:47:
[...]
5.1 alleen als er in de PlayStation gekozen wordt voor bitstream Dolby Digital of DTS (LG C9 ondersteunt nog DTS, huidige series niet meer) output. LPCM over HDMI ARC is maximaal 2.0 stereo. Maar geloof dat Denon de AVR-Xx600 serie voorzien heeft van HDMI eARC dus zou in deze los moeten lopen, elke optie is mogelijk. Dolby Digital dan wel DTS over HDMI ARC naar de Denon, surround LPCM over eARC naar Denon. Elke optie leidt tot surround geluid, laatste de hoogte kwaliteit (mits ondersteunt).
En inderdaad, de x2600 ondersteunt eARC.
Hoe heb je deze af moeten rekenen? Kon je het via een link in de winkelmand zetten en via de webshop betalen, of moet je het via de mail afhandelen en handmatig overmaken?Tito129 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:56:
[...]
Iedereen bedankt. Vandaag deal kunnen maken bij hellotv voor de 2800x. Heb het voor €769,- ze zijn de afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Maar hier kan ik mee leven. De ergernis van geen receiver is erger.
Ik heb via hellotv een link gekregen voor een winkelmandje. Daarna kon ik betalen via iDeal etc.
Dankjewel, ik heb hem gister rond 17:00 ook op deze manier besteld, en hij is net geleverd!Tito129 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:56:
Ik heb via hellotv een link gekregen voor een winkelmandje. Daarna kon ik betalen via iDeal etc.
Ik heb gisteren via marktplaats een AVR-X2000 gekocht, maar de verkoper heeft de Audyssey-microfoon er niet meer bij. Is er iemand in de buurt van Zutphen van wie ik die een keertje mag lenen toevallig? Of zijn er alternatieven? Handmatig instellen kan natuurlijk ook altijd, ik ben niet zo'n audiofiel dat ik 100% loepzuiver geluid wil, zolang het goed klinkt is het voor mij prima.
Hier kan je bestellen, maar er staan ook op marktplaats.Icephase schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:25:
Ik heb gisteren via marktplaats een AVR-X2000 gekocht, maar de verkoper heeft de Audyssey-microfoon er niet meer bij. Is er iemand in de buurt van Zutphen van wie ik die een keertje mag lenen toevallig? Of zijn er alternatieven? Handmatig instellen kan natuurlijk ook altijd, ik ben niet zo'n audiofiel dat ik 100% loepzuiver geluid wil, zolang het goed klinkt is het voor mij prima.
Ja, had ik gezien. Maar ik heb de microfoon 1x nodig, en dat vind ik eigenlijk zonde van de 25-40 euro die zo'n ding moet opbrengen. Liever leen ik een keertje een microfoon van iemand in ruil voor een zak pepernoten o.i.d.Comp User schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:29:
[...]
Hier kan je bestellen, maar er staan ook op marktplaats.
Zou hem gewoon halen, als je speakers upgrade/veranderd of de inrichting veranderd etc. Kan je opnieuw gaan vragen.Icephase schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:31:
[...]
Ja, had ik gezien. Maar ik heb de microfoon 1x nodig, en dat vind ik eigenlijk zonde van de 25-40 euro die zo'n ding moet opbrengen. Liever leen ik een keertje een microfoon van iemand in ruil voor een zak pepernoten o.i.d.
GiTS
Sinds dit weekend in bezit van Home 550. (Had al een Heos AVR (de 1400h) en een Heos 1 HS2).
Eerste firmware update (>30 minuten) faalde, dus ik had wat angst, maar de tweede keer ging het wel goed. Geluid is (uiteraard) een flinke verbetering tov het geluid van mijn tv.
Mooie BF aanbieding bij HelloTV: overal staan ze voor 499, na op de knop klikken werd ie 369. Daar wilde ik hem wel voor hebben.
Nu nog een keer de Home 250 voor minder dan 300 graag. 318 vond ik te veel. Principe kwestie
Eerste firmware update (>30 minuten) faalde, dus ik had wat angst, maar de tweede keer ging het wel goed. Geluid is (uiteraard) een flinke verbetering tov het geluid van mijn tv.
Mooie BF aanbieding bij HelloTV: overal staan ze voor 499, na op de knop klikken werd ie 369. Daar wilde ik hem wel voor hebben.
Nu nog een keer de Home 250 voor minder dan 300 graag. 318 vond ik te veel. Principe kwestie
Hallo allen,
iemand hier zijn x4800h op een Kef R7 of R11 aangesloten toevallig?
iemand hier zijn x4800h op een Kef R7 of R11 aangesloten toevallig?
| Losing my religion |
Wat hoop je van hen te horen? Of het goede match is?
De R7 en R11 hebben een hele gemiddelde gevoeligheid van resp. 88 en 90 dB en een niet gek lage impedantie van 8Ω (min.3.2Ω).
Lijkt me qua power behoefte geen enkel probleem voor een (high-end) AVR. Anders dan power is er geen sprake van matchen, binnen de limieten is de frequentierespons van een versterker gewoon lineair.
Kies je nu voor een speaker met een lage gevoeligheid van bijv. 82dB, dan wordt max power die je nodig hebt voor een beetje lekker volume wel een aandachtspunt.
De R7 en R11 hebben een hele gemiddelde gevoeligheid van resp. 88 en 90 dB en een niet gek lage impedantie van 8Ω (min.3.2Ω).
Lijkt me qua power behoefte geen enkel probleem voor een (high-end) AVR. Anders dan power is er geen sprake van matchen, binnen de limieten is de frequentierespons van een versterker gewoon lineair.
Kies je nu voor een speaker met een lage gevoeligheid van bijv. 82dB, dan wordt max power die je nodig hebt voor een beetje lekker volume wel een aandachtspunt.
Hier een Denon AVR-X1700H. Luidsprekers 5.1 allen bedraad. Nu ben ik giga noob in HEOS.
Maar kan ik hier HEOS speakers draadloos op aansluiten en die laten fungeren als extra surround kanalen? Dus 7.1 van maken? Of bijvoorbeeld als extra fronts?
Maar kan ik hier HEOS speakers draadloos op aansluiten en die laten fungeren als extra surround kanalen? Dus 7.1 van maken? Of bijvoorbeeld als extra fronts?
[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 29-11-2022 13:09 ]
Dat zal niet lukkenDeBaroN schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:50:
Hier een Denon AVR-X1700H. Luidsprekers 5.1 allen bedraad. Nu ben ik giga noob in HEOS.
https://support-nl.denon....etail/a_id/4597/related/1
Het is niet mogelijk om HEOS speakers (HEOS 1, HEOS 3, HEOS 5, HEOS 7) als surround speakers in combinatie met een AV-Receiver met HEOS te gebruiken.
HEOS speakers kunnen wel als surround speakers gebruikt worden bij de HEOS Bar of HEOS AVR. Het is ook mogelijk om een HEOS Amp met twee passieve luidsprekers, in plaats van twee losse HEOS speakers, te gebruiken als surrounds op de HEOS Bar en HEOS AVR.
Ok, en als extra fronts?Venimk1 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:54:
[...]
Dat zal niet lukken
https://support-nl.denon....etail/a_id/4597/related/1
Het is niet mogelijk om HEOS speakers (HEOS 1, HEOS 3, HEOS 5, HEOS 7) als surround speakers in combinatie met een AV-Receiver met HEOS te gebruiken.
HEOS speakers kunnen wel als surround speakers gebruikt worden bij de HEOS Bar of HEOS AVR. Het is ook mogelijk om een HEOS Amp met twee passieve luidsprekers, in plaats van twee losse HEOS speakers, te gebruiken als surrounds op de HEOS Bar en HEOS AVR.
@DeBaroN Dat staat denk ik net als bovenstaande antwoord op je vraag ook op de Denon support site
.
Goede avond allemaal, nieuw hier.
Korte introductie:
Jaren terug lekker bezig geweest met HT, toen een hele tijd niet meer, en nu kriebelt het weer. Zo, wat is er gebeurt zeg, wat een andere wereld is het nu waar ik in terecht kom. Ik ben ondertussen al weken aan het lezen en vergelijken, maar weet ook nog heel veel niet of leg de verkeerde verbindingen / conclusies. Waarschijnlijk ook hele simpele, graag geduld de grijze haren hebben de overhand.
De 4700h is in Back Order als upgrade van de 3808 en wordt vlak voor de kerst verwacht waarbij ik met een scheel oog de 6700h in de gaten houdt. De 4700h wordt met name de danspartner van de LG55C2 en de Sony UBD-800M2 Blu Ray speler. De vier nieuwe Klipsch R40SA hangen naast mijn oorspronkelijke B&W 5.1 set up.
Mijn eerste vraagstuk.
Ervan uitgaande dat je 2.1 (HDMI) nodig hebt voor 4k disks (inclusief bijvoorbeeld Dolby Vision en/of Lossless Atmos), dan is er dus maar 1 ingang die je daar het beste voor kan gebruiken op deze AVC, namelijk HDMI 7. Welke HDMI duiding hebben de andere poorten, is dat dan automatisch 2.0b? En klopt mijn redenatie dat die HDMI 7 daarvoor bijvoorbeeld bedoeld is? Dus dat aansluiten op de HDMI waar 'Blu Ray' bij staat betekent dat in uitzonderlijke gevallen niet het maximale 4k beeld (120Hz?) of het meest maximale audio niveau doorgegeven zal worden maar een lossy format bijvoorbeeld?
Gr Michel
Korte introductie:
Jaren terug lekker bezig geweest met HT, toen een hele tijd niet meer, en nu kriebelt het weer. Zo, wat is er gebeurt zeg, wat een andere wereld is het nu waar ik in terecht kom. Ik ben ondertussen al weken aan het lezen en vergelijken, maar weet ook nog heel veel niet of leg de verkeerde verbindingen / conclusies. Waarschijnlijk ook hele simpele, graag geduld de grijze haren hebben de overhand.
De 4700h is in Back Order als upgrade van de 3808 en wordt vlak voor de kerst verwacht waarbij ik met een scheel oog de 6700h in de gaten houdt. De 4700h wordt met name de danspartner van de LG55C2 en de Sony UBD-800M2 Blu Ray speler. De vier nieuwe Klipsch R40SA hangen naast mijn oorspronkelijke B&W 5.1 set up.
Mijn eerste vraagstuk.
Ervan uitgaande dat je 2.1 (HDMI) nodig hebt voor 4k disks (inclusief bijvoorbeeld Dolby Vision en/of Lossless Atmos), dan is er dus maar 1 ingang die je daar het beste voor kan gebruiken op deze AVC, namelijk HDMI 7. Welke HDMI duiding hebben de andere poorten, is dat dan automatisch 2.0b? En klopt mijn redenatie dat die HDMI 7 daarvoor bijvoorbeeld bedoeld is? Dus dat aansluiten op de HDMI waar 'Blu Ray' bij staat betekent dat in uitzonderlijke gevallen niet het maximale 4k beeld (120Hz?) of het meest maximale audio niveau doorgegeven zal worden maar een lossy format bijvoorbeeld?
Gr Michel
pfff... net mn de speakers voor mn receiver opgehaald. Polk setje
2xES50 (front L+R)
1xES35 (center)
2x-ES15 (rear L+R)
HTDS 10 (Sub)
icm met een Denon X2800H
Ik krijg echter de subwoofer maar niet aan de praat.
Fronts op small gezet. Fronts op large gezet
Sub op LFE/LFE+main
crossover verzet.
etc
Kabel veranderd.
Kabel zit in sub 1, sub 2 idem, zone 2 ook getest maar niks.
op sub zit kabel in L+R maar ook in LFE ingang gestopt. Ik weet het ook niet meer nl.
Maar de sub blijft doodstil.
Hoe kan ik checken of de sub zelf mss DOA is geweest?
Lampjes branden wel.
Of...Welke setting heb ik mss over het hoofd gezien?
2xES50 (front L+R)
1xES35 (center)
2x-ES15 (rear L+R)
HTDS 10 (Sub)
icm met een Denon X2800H
Ik krijg echter de subwoofer maar niet aan de praat.
Fronts op small gezet. Fronts op large gezet
Sub op LFE/LFE+main
crossover verzet.
etc
Kabel veranderd.
Kabel zit in sub 1, sub 2 idem, zone 2 ook getest maar niks.
op sub zit kabel in L+R maar ook in LFE ingang gestopt. Ik weet het ook niet meer nl.
Maar de sub blijft doodstil.
Hoe kan ik checken of de sub zelf mss DOA is geweest?
Lampjes branden wel.
Of...Welke setting heb ik mss over het hoofd gezien?
@readytoflow wordt de sub gedetecteerd door audyssey? (en maakt hij dan wel geluid)
Het is niet meer dan inpluggen (LFE) en de sub aanzetten verder. Fronts op large of small heeft geen invloed op het functioneren van de sub.
Heb je de kabel getest? Met een multimeter desnoods.
Het is niet meer dan inpluggen (LFE) en de sub aanzetten verder. Fronts op large of small heeft geen invloed op het functioneren van de sub.
Nee ook niet met alle tests incl Audyssey. blijft stil.vassago schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:35:
@readytoflow wordt de sub gedetecteerd door audyssey? (en maakt hij dan wel geluid)
ik las ergens dat als Fronts op large staan, de sub niet gezien wordt oid?
weet niet hoe ik de kabel kan testen? heb geen multimeter in huis...
.
[ Voor 99% gewijzigd door Beauty1010 op 02-12-2022 21:58 ]
Je hebt geen HDMI 2.1 nodig voor 4k disks. Naar mijn beste weten is de enige toepassing die echt gebruik maakt van HDMI 2.1 gaming: dus de PS5 en de Xbox series X.Beauty1010 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:21:
Goede avond allemaal, nieuw hier.
Korte introductie:
Mijn eerste vraagstuk.
Gr Michel
Heb zelf een 3700h en heb alleen de PS5 aangesloten op de 8k poort (HDMI 2.1). Heb ook een Xbox series X en die is op de tv aangesloten die 4 HDMI 2.1 poorten heeft. De Tv is weer via eArc aangesloten op de receiver en kan dus ook het geluid van de Xbox doorgeven aan de receiver en zo is alles mooi rond
Voor het gemiddelde volk die misschien 1 console heeft is er al helemaal geen probleem. Mijn Nvidia Shield aangesloten op de 2.0b poort en speel daar alles op af van 4k Blu Ray remuxes met HDR10 tot streaming met Dolby Vision.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
@B-Bandit dank
Was niet duidelijk genoeg. Inderdaad geen noodzaak voor HDMI 2.1 voor 4k disks. Maar dus ook niet voor disks die 120fps (als dat al bestaat) of Lossless audio formats bevatten?
Gr Michel
Was niet duidelijk genoeg. Inderdaad geen noodzaak voor HDMI 2.1 voor 4k disks. Maar dus ook niet voor disks die 120fps (als dat al bestaat) of Lossless audio formats bevatten?
Gr Michel
Ik heb geen idee van 120fps disks voor content. Voor zover ik weet bestaat er zelfs geen 48fps uitgave van de Hobbit, die als 1 van de weinige in HFR in de bios zijn vertoond.Beauty1010 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:23:
@B-Bandit dank
Gr Michel
Daar zou ik mij niet druk over maken.
Verder, via mijn Nvidia Shield speel ik ongecomprimeerd Dolby True HD, DTS HD-MA, DTS:X en Dolby Atmos af. Oftewel, dat gaat prima via HDMI 2.0b.
Op dit moment mis je er niet veel aan. Daarnaast is de nieuwe lijn van Denon volgens mij ernstig duur geworden.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Dank voor je reply.
Daarom heb ik ook een 4700h besteld en kijk ik schuin naar de 6700h. Die gaat nog wel zakken in prijs na de komst van de 4800h.
Gr Michel
Daarom heb ik ook een 4700h besteld en kijk ik schuin naar de 6700h. Die gaat nog wel zakken in prijs na de komst van de 4800h.
Gr Michel
Geprobeerd en niet te vinden. Maar kan ik mijn Denon AVR setup uitbreiden met HEOS speakers om daar Spotify bijvoorbeeld op te luisteren. Dus op alle speakers tegelijk, 5.1 van de set en de extra HEOS speakers?Millert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:42:
@DeBaroN Dat staat denk ik net als bovenstaande antwoord op je vraag ook op de Denon support site.
@DeBaroN Dat kan bij mijn weten wel, daar is de HEOS connectiviteit voor bedoeld. Je kunt in de Heos app ruimtes en speakers groeperen en vervolgens dezelfde (of verschillende) muziek spelen over deze ruimtes/speakers.
Ik weet niet of er enig latency verschil zit tussen de groepen/speakers en of je dit kunt corrigeren. Niet echt een probleem bij gescheiden ruimtes maar als je ze samen opstelt kan dat storend zijn. Kan iemand in dit topic vast antwoord op geven.
Ik weet niet of er enig latency verschil zit tussen de groepen/speakers en of je dit kunt corrigeren. Niet echt een probleem bij gescheiden ruimtes maar als je ze samen opstelt kan dat storend zijn. Kan iemand in dit topic vast antwoord op geven.
[ Voor 36% gewijzigd door Millert op 03-12-2022 11:49 ]
Beste Tweakers.
Even een vraag betreffende problemen met mijn X1000 sinds de laatste firmware update. Probleem is dat ik vanaf de iOS devices met Airplay de Denon niet automatisch meer aangaat en switcht naar de Airplay bron. Dus mijn telefoon speelt muziek af en staat ingesteld om dit via Airplay over de Denon te laten spelen, maar Denon gaat niet aan en geen geluid. Op de telefoon lijkt alles het goed te doen.
Problemen met het netwerk gedeelte met de Denon zijn ontstaan na (best een late) update van de Denon firmware die ik pas enkele maanden geleden heb geüpdatet. Daarvoor nooit dit soort problemen gehad. Nu met deze problemen crasht de Denon app ook meteen bij opstarten.
Configuratie is als volgt:
Xperia V10 box als router - (bekabeld) - Apple Time Capsule - (bekabeld) - Denon X1000
Wifi van de Xperia box staat uit, Time Capsule staat in bridge mode en hierop draait de Wifi
Alle iOS devices met laatste firmware
Denon X1000 laatste firmware, qua instelling staat 'auto on' via network op 'always on'
Eerder na veel proberen even een kwartier stroom van Denon af gehad, waarna alles wel naar behoren werkte. Airplay werkte weer. Ook de Denon app crashte dan niet meer.
Dus ik vermoed dat er iets met het netwerk gedeelte aan de hand is wat na de software update niet helemaal goed meer werkt. Niet goed benaderbaar of iets waardoor de Denon niet aanschiet. Blijkbaar tijdelijk te herstellen door de Denon van de stroom af te halen. Mijn eigen idee is dat als die eenmaal weer in standby schiet (auto standby staat aan) dat het daarna mis gaat met het netwerk.
Ik kom wel soortgelijke problemen tegen online. Maar niet exact wat ik heb. En belangrijker vooral geen goede definitieve oplossing.
Iemand hier ervaring mee of tips?
Even een vraag betreffende problemen met mijn X1000 sinds de laatste firmware update. Probleem is dat ik vanaf de iOS devices met Airplay de Denon niet automatisch meer aangaat en switcht naar de Airplay bron. Dus mijn telefoon speelt muziek af en staat ingesteld om dit via Airplay over de Denon te laten spelen, maar Denon gaat niet aan en geen geluid. Op de telefoon lijkt alles het goed te doen.
Problemen met het netwerk gedeelte met de Denon zijn ontstaan na (best een late) update van de Denon firmware die ik pas enkele maanden geleden heb geüpdatet. Daarvoor nooit dit soort problemen gehad. Nu met deze problemen crasht de Denon app ook meteen bij opstarten.
Xperia V10 box als router - (bekabeld) - Apple Time Capsule - (bekabeld) - Denon X1000
Wifi van de Xperia box staat uit, Time Capsule staat in bridge mode en hierop draait de Wifi
Denon X1000 laatste firmware, qua instelling staat 'auto on' via network op 'always on'
Eerder na veel proberen even een kwartier stroom van Denon af gehad, waarna alles wel naar behoren werkte. Airplay werkte weer. Ook de Denon app crashte dan niet meer.
Dus ik vermoed dat er iets met het netwerk gedeelte aan de hand is wat na de software update niet helemaal goed meer werkt. Niet goed benaderbaar of iets waardoor de Denon niet aanschiet. Blijkbaar tijdelijk te herstellen door de Denon van de stroom af te halen. Mijn eigen idee is dat als die eenmaal weer in standby schiet (auto standby staat aan) dat het daarna mis gaat met het netwerk.
Ik kom wel soortgelijke problemen tegen online. Maar niet exact wat ik heb. En belangrijker vooral geen goede definitieve oplossing.
Ik zou eens instellen in je netwerk instellingen van je receiver.
De dns 1 & 2 instellen in die van Google.
https://support-nl.denon.com/app/answers/detail/a_id/6801
Zie : Search naar "netwerkfirmware" in : Het Marantz ervaringen/discussie Topicdangerpaki schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:49:
"Just Denon/Marantz things..."

Dit :
Maakt dan ook geen bal uit!JBnl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:36:
Ik zou eens instellen in je netwerk instellingen van je receiver.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb inmiddels naar grote tevredenheid een Denon Home 250 in huis. Echt een verademing, vooral vanwege de voor mij prettige USB (in) functie. Gewoon stick met specifieke muziek erin en geen omkijken meer naar.
Inmiddels willen mijn kinderen ook zo'n speaker. Weet iemand of de Denon Home 150 wat betreft de USB in precies dezelfde functie biedt? Ik zag het langskomen op de site, maar veel producten van andere merken hebben wel usb, maar puur voor opladen (van apparaten aan de speaker). Ik ben aan het uitzoeken of de functie (namelijk afspelen vanaf USB stick) hetzelfde is als bij de 250....
Inmiddels willen mijn kinderen ook zo'n speaker. Weet iemand of de Denon Home 150 wat betreft de USB in precies dezelfde functie biedt? Ik zag het langskomen op de site, maar veel producten van andere merken hebben wel usb, maar puur voor opladen (van apparaten aan de speaker). Ik ben aan het uitzoeken of de functie (namelijk afspelen vanaf USB stick) hetzelfde is als bij de 250....
@GustavSan Dat kan volgens de handleiding van de 150.
https://manuals.denon.com.../EU/EN/DRDZSYtcmmyyma.php
https://manuals.denon.com.../EU/EN/DRDZSYtcmmyyma.php
Millert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:43:
Volgens mij heeft @Comp User het over volume verschillen tussen bronnen?
Ik denk dat je tussen verschillende bronnen maar ook in verschillende content altijd volume verschil gaat hebben. En dat je dus niet één universele volumestand op je receiver kunt aanhouden voor alles, kan wel maar gaat niet hetzelfde volume geven.
Ik vind het heel eerlijk gezegd best wel waardeloos dat we ondanks alle technische vooruitgang nog steeds niet zover zijn om dat mogelijk te maken!Comp User schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:36:
@Millert
Het zou echt enorm veel meerwaarde aan een Versterker toevoegen, zelfs als je alleen maar TV zit te kijken en al helemaal als je een groot verschil tussen meerdere bronnen hebt!
Dat dan weer wel!Millert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:43:
@Comp User
Ik weet niet of hedendaagse "Smart" TV's het nog steeds kunnen, maar mijn gouwe ouwe Panasonic Plasma TV had een hele mooie optie die je via een speciale knoppencombinatie/volgorde kon bereiken via het Service Menu : Hotel ModeThe Eagle schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:01:
Ah ja, als je op TV schakelt dan pakt ie je TV signaal en da's niet handig.
Je kan dan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat als de TV wordt ingeschakeld elke keer meteen HDMI 1 als Input wordt gekozen i.p.v. de TV Tuner
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat Yamaha MusicCast dat wel kan dus zoek dat effe uit als je een overstap interessant genoeg vindtDeBaroN schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:50:
Verder heeft men een speciale standaard voor dergelijke functionaliteit in het leven geroepen sinds een paar jaar : https://www.whathifi.com/...e-wireless-audio-standard
Dus dat is ook nog een optie als je het een en ander bij elkaar kan sprokkelen en de fabrikanten ook daadwerkelijk netjes die standaard volgen...
Helaas pindakaas...dangerpaki schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:34:
@nero355: dus er is geen oplossing voor dit probleem?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zoeken zoeken en nog eens zoeken.
Even los van de discussie of het 'nodig' is, ik probeer het te begrijpen. Ik krijg van een leverancier van mooie spulletjes door dat 1 HDMI poort op de x4700h HDMI 2.1 is en max 40 Gbps doet. Prima. Terugvinden kan ik dat niet want het staat nergens (voor mij). Daarbij wordt vermeld dat de nieuwe x4800h wel 48 Gbps aankan op alle poorten. Ook goed.
Maar waar staat dit dan weer?
Ik snap dat indien het 'slechts' 40 Gbps is dat je dat juist niet als feature opneemt in je advertentie omdat het minder is dan sommigen verwachten van HDMI 2.1. Maar indien het dan wel 'echt' 48 Gbps is, zoals wordt aangegeven over de x4800h, waarom zet dan niemand dat in de manual, niet op de site van Denon of op de website van de winkel? Het getal 48 dus.
Het feit dat het HDMI 2.1 is, zegt namelijk niet dat het dan ook altijd 48 Gbps is. Het feit dat ze ongecompliceerd 4k/120 doorgeven op een 10 bit scherm ook niet, want ik zie nergens dat dit bijvoorbeeld niet gebeurt op 4:2:0 / 4:2:2 in plaats van 4:4:4.
Mijn vorige set deed het 15 jaar, ik wil nu weer zolang vooruit. Ik wil een keten van alles 48 Gbps. TV, receiver, kabels, alles. Zinnig of niet, andere discussie
Wie kan mij zeggen wat ik over het hoofd zie of waar staat dat het echt 48 Gbps is en niet ook weer 40 Gbps?
Gr Michel
Even los van de discussie of het 'nodig' is, ik probeer het te begrijpen. Ik krijg van een leverancier van mooie spulletjes door dat 1 HDMI poort op de x4700h HDMI 2.1 is en max 40 Gbps doet. Prima. Terugvinden kan ik dat niet want het staat nergens (voor mij). Daarbij wordt vermeld dat de nieuwe x4800h wel 48 Gbps aankan op alle poorten. Ook goed.
Ik snap dat indien het 'slechts' 40 Gbps is dat je dat juist niet als feature opneemt in je advertentie omdat het minder is dan sommigen verwachten van HDMI 2.1. Maar indien het dan wel 'echt' 48 Gbps is, zoals wordt aangegeven over de x4800h, waarom zet dan niemand dat in de manual, niet op de site van Denon of op de website van de winkel? Het getal 48 dus.
Het feit dat het HDMI 2.1 is, zegt namelijk niet dat het dan ook altijd 48 Gbps is. Het feit dat ze ongecompliceerd 4k/120 doorgeven op een 10 bit scherm ook niet, want ik zie nergens dat dit bijvoorbeeld niet gebeurt op 4:2:0 / 4:2:2 in plaats van 4:4:4.
Mijn vorige set deed het 15 jaar, ik wil nu weer zolang vooruit. Ik wil een keten van alles 48 Gbps. TV, receiver, kabels, alles. Zinnig of niet, andere discussie
Wie kan mij zeggen wat ik over het hoofd zie of waar staat dat het echt 48 Gbps is en niet ook weer 40 Gbps?
Gr Michel
@Beauty1010
Hier staat een mooi overzicht met achtergrond informatie over de chips, laatst bijgewerkt op 8 november. Bij 48Gbs zijn enkel twee modellen van AVP genoemd.
https://www.avforums.com/...raphics-features.2363377/
Hier staat een mooi overzicht met achtergrond informatie over de chips, laatst bijgewerkt op 8 november. Bij 48Gbs zijn enkel twee modellen van AVP genoemd.
https://www.avforums.com/...raphics-features.2363377/
Het kan altijd nog erger, dan liever een tussentijdse oplossing, zoals deze.Beauty1010 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:59:
Zoeken zoeken en nog eens zoeken.
Gr Michel
Dat bestaat nog steeds - of toch iig bij Samsung.Ik weet niet of hedendaagse "Smart" TV's het nog steeds kunnen, maar mijn gouwe ouwe Panasonic Plasma TV had een hele mooie optie die je via een speciale knoppencombinatie/volgorde kon bereiken via het Service Menu : Hotel Mode
Je kan dan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat als de TV wordt ingeschakeld elke keer meteen HDMI 1 als Input wordt gekozen i.p.v. de TV Tuner
[ Voor 12% gewijzigd door Comp User op 07-12-2022 14:20 ]
@Comp User Ik ken dat kastje van Denon. Werd aangeboden als oplossing voor de 2.1 bug als ik me niet vergis. Maar wat doet dit kastje voor mij indien daarvan de uitgang wellicht wel 48 Gbps is (weet ik niet) maar de processor van de Denon 4800 nog steeds maar 40 Gbps aankan? (indien dat zo blijkt te zijn).
@Millert Dank. Zoveel chips die 48 Gbps doen voor dit soort spullen zijn er dus nog helemaal niet, en al helemaal nog niet zo heel erg lang. Dat geeft een genuanceerd beeld. Logisch dat de 6700 en de 4700 dan beperkt zijn tot 40 Gbps.
Blijft staan dat wordt geuit dat de 4800 wel 48 Gbps is, zou bijna moeten vragen welke chip erin zit. Iemand de kennis of je dat ergens kan zien? Is zoiets normaal belangrijk genoeg om ergens naar buiten (naar ons) aan te geven?
@Millert Dank. Zoveel chips die 48 Gbps doen voor dit soort spullen zijn er dus nog helemaal niet, en al helemaal nog niet zo heel erg lang. Dat geeft een genuanceerd beeld. Logisch dat de 6700 en de 4700 dan beperkt zijn tot 40 Gbps.
Blijft staan dat wordt geuit dat de 4800 wel 48 Gbps is, zou bijna moeten vragen welke chip erin zit. Iemand de kennis of je dat ergens kan zien? Is zoiets normaal belangrijk genoeg om ergens naar buiten (naar ons) aan te geven?
Zelfs de "nieuwe" Xbox Series X is geen 48Gbps. Boeit ook helemaal niemand want die doet gewoon wat ie moet doen.Beauty1010 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:59:
Ik snap dat indien het 'slechts' 40 Gbps is dat je dat juist niet als feature opneemt in je advertentie omdat het minder is dan sommigen verwachten van HDMI 2.1.
48/40Gbps, 4K/8K, een auto die minimaal 250 km/u moet kunnen.
Ik snap dat je er zo lang mogelijk mee wilt doen maar de techniek ontwikkeld zo snel. koop je nu een receiver met 48gbps doe je er de komende 5 jaar niets mee en daarna is er weer een nieuwe standaard. Koop je dan ook nog alleen maar verouderde 48gbps apparatuur?
Maar goed die discussie wilde je niet, hoop gewoon dat je je niet teveel blind staart op iets wat de lol van een nieuwe receiver in de weg gaat zitten.
En als 8K gemeengoed is volstaat 48Gbps niet meer. Nu is het wel de vraag of we in tien jaar 8k/120hz/HDR met alle opties gaan zien.
@`CPM
Thanks voor je reply. Is wel waar wat je zegt, ben wat autistisch dus moet mijn koers waarschijnlijk verleggen en me inderdaad niet blind staren op zo'n feature. Scheelt al dat ik net zie dat 4:4:4 10 bit 120/4K ook nog gaat met 40 Gbps. Dat format gaat denk ik sneller gemeengoed worden en ik dacht eerder nog dat daar al 48 voor nodig was. Dat scheelt alweer.
Blijft wel wennen die hele HDMI 2.1 materie. 15 jaar terug een hele HT gebouwd, jaren niets mee gedaan en nu terug in dat wereldje. Ik begin weer van voor af aan met leren. Ben nog steeds wel benieuwd, uit pure interesse, of ik ooit nog ga ontdekken of het echt 48 gbps is (de 4800) terwijl ik dat nergens zie staan.
Mocht ik het antwoord vinden kom ik er op terug
. En mocht iemand me voor zijn dan hoor ik het graag.
Gr Michel
Thanks voor je reply. Is wel waar wat je zegt, ben wat autistisch dus moet mijn koers waarschijnlijk verleggen en me inderdaad niet blind staren op zo'n feature. Scheelt al dat ik net zie dat 4:4:4 10 bit 120/4K ook nog gaat met 40 Gbps. Dat format gaat denk ik sneller gemeengoed worden en ik dacht eerder nog dat daar al 48 voor nodig was. Dat scheelt alweer.
Blijft wel wennen die hele HDMI 2.1 materie. 15 jaar terug een hele HT gebouwd, jaren niets mee gedaan en nu terug in dat wereldje. Ik begin weer van voor af aan met leren. Ben nog steeds wel benieuwd, uit pure interesse, of ik ooit nog ga ontdekken of het echt 48 gbps is (de 4800) terwijl ik dat nergens zie staan.
Mocht ik het antwoord vinden kom ik er op terug
Gr Michel
@Beauty1010 Nee het zijn 2 verschillende kastjes,
De eerste was een "oplossing" voor de HDMI 2.1 issues, waar de andere een 1-naar-3 switch is.
Ik hen zelf de switch in gebruik genomen omdat ik op de AVR-2700H HDMI poorten tekort kwam - ik wilde eigenlijk de AVR X2600H ivm 8 ipv 6 aansluitingen, maar die was niet meer leverbaar en Yamaha - waar ik met 7 ingangen ook genoeg zou hebben gehad - kan überhaupt niet leveren, nog los van de kreupele "2.1" aansluitingen.
Niet dat ik ook maar 1 apparaat in huis heb wat 2.1 ondersteunt / vereist, dus dat zou voor mij situatie geen probleem zijn geweest.
De eerste was een "oplossing" voor de HDMI 2.1 issues, waar de andere een 1-naar-3 switch is.
Ik hen zelf de switch in gebruik genomen omdat ik op de AVR-2700H HDMI poorten tekort kwam - ik wilde eigenlijk de AVR X2600H ivm 8 ipv 6 aansluitingen, maar die was niet meer leverbaar en Yamaha - waar ik met 7 ingangen ook genoeg zou hebben gehad - kan überhaupt niet leveren, nog los van de kreupele "2.1" aansluitingen.
Niet dat ik ook maar 1 apparaat in huis heb wat 2.1 ondersteunt / vereist, dus dat zou voor mij situatie geen probleem zijn geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door Comp User op 07-12-2022 22:09 ]
@Comp User
Dank voor de opheldering, ik keek te snel.
Wat eigenlijk best grappig is, is het volgende. Formeel bestaat HDMI 2.0 niet meer. De features van de oudere HDMI 2.0 standaard worden als een subset gezien van de nieuwere 2.1 standaard (bron HDMI org). Eigenlijk hebben dan opeens alle oudere receivers met een 2.0/2.0a/2,0b poort er een 2.1 poort voor in de plaats gekregen. Weliswaar met mindere features dan wellicht latere HDMI 2.1 poorten van nieuwere modellen, maar toch (volgens de nieuwe zienswijze) is het een HDMI 2.1 poort geworden.
Zomaar voor niets
Gr Michel
Dank voor de opheldering, ik keek te snel.
Wat eigenlijk best grappig is, is het volgende. Formeel bestaat HDMI 2.0 niet meer. De features van de oudere HDMI 2.0 standaard worden als een subset gezien van de nieuwere 2.1 standaard (bron HDMI org). Eigenlijk hebben dan opeens alle oudere receivers met een 2.0/2.0a/2,0b poort er een 2.1 poort voor in de plaats gekregen. Weliswaar met mindere features dan wellicht latere HDMI 2.1 poorten van nieuwere modellen, maar toch (volgens de nieuwe zienswijze) is het een HDMI 2.1 poort geworden.
Zomaar voor niets
Gr Michel
Als ik de in de x4800h's handleiding te vinden videoformaten (e.g. 8k/60Hz 4:2:0 10-bits) van pagina 197 in een HDMI bandbreedte calculator gooi zie ik geen combinaties die uitkomen boven ~40Gbps.
4k/120Hz 4:4:4 12-bits (48.11Gbps) staat niet bij de ondersteunde combinaties.
Gek is wel dat de specs "HDMI 2.1: 8K/60Hz AB, 4K/120Hz AB" melden. A=uncompressed and B=compressed. Met compressie kun je met een bandbreedte van 18Gbps de 4k/120/4:4:4/12-bit halen, maar deze staat dus niet in de handleiding als optie.
edit: De x4800h gebruikt volgens deze inventarisatie inderdaad een HDMI board welke 40Gbps ondersteunt.
Hier las ik ook een mogelijke verklaring voor de niet vermeldde opties met compressie "DSC image compression feature is available on AVRs, but not on most 4K/120 TVs; so DSC is practically unusable on most AVRs with 24 and 40 Gbps ports"
edit2: zie nu pas dat mijn reactie een beetje spuit11 is... had somehow het idee direct onder Beauty1010 te reageren (via hier te komen via notificatie) en had even gemist dat er al een hele nieuwe pagina was.
4k/120Hz 4:4:4 12-bits (48.11Gbps) staat niet bij de ondersteunde combinaties.
Gek is wel dat de specs "HDMI 2.1: 8K/60Hz AB, 4K/120Hz AB" melden. A=uncompressed and B=compressed. Met compressie kun je met een bandbreedte van 18Gbps de 4k/120/4:4:4/12-bit halen, maar deze staat dus niet in de handleiding als optie.
edit: De x4800h gebruikt volgens deze inventarisatie inderdaad een HDMI board welke 40Gbps ondersteunt.
Hier las ik ook een mogelijke verklaring voor de niet vermeldde opties met compressie "DSC image compression feature is available on AVRs, but not on most 4K/120 TVs; so DSC is practically unusable on most AVRs with 24 and 40 Gbps ports"
edit2: zie nu pas dat mijn reactie een beetje spuit11 is... had somehow het idee direct onder Beauty1010 te reageren (via hier te komen via notificatie) en had even gemist dat er al een hele nieuwe pagina was.

[ Voor 71% gewijzigd door Propheticus op 08-12-2022 14:54 ]
Dat is een merk dat ik liever vermijd tegenwoordigComp User schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:13:
Dat bestaat nog steeds - of toch iig bij Samsung.
Het is juist andersom :Beauty1010 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:28:
Zomaar voor niets
Apparaten met HDMI 2.0a/b poorten die stiekem features uit de HDMI 2.1 standaard hebben gekregen en het daardoor best wel een puinhoop is geworden...

Update: daar waar de organisatie HDMI.org zelf adviseert je zelf goed te onderzoeken welke features aanwezig zijn in een device die aangeboden wordt met een HDMI 2.1 poort, blijft het voor de Denon 4800 bij een reply van de potentiële leverancier dat ze contact hebben gehad met Denon en dat deze (her)bevestigd dat het allemaal 48 Gbps poorten (zullen) zijn. Alle andere HDMI 2.1 features staan in de manual, deze ene dus niet.
Ik laat het hier bij, ik ben overtuigd van het niet perse hoeven hebben van 48 i.p.v. 40, maar wilde dit toch nog melden.
Update: Het lijkt toch echt 40 gbps te zijn, kwam dit tegen
…. ALL models [inclusief de door hem besproken x4800h] support HDMI 2.1 with up to 40GBPS on EVERY input ... https://www.audioholics.c...ver-reviews/denon-8k-avrs
plus

Gr Michel
Ik laat het hier bij, ik ben overtuigd van het niet perse hoeven hebben van 48 i.p.v. 40, maar wilde dit toch nog melden.
Update: Het lijkt toch echt 40 gbps te zijn, kwam dit tegen
…. ALL models [inclusief de door hem besproken x4800h] support HDMI 2.1 with up to 40GBPS on EVERY input ... https://www.audioholics.c...ver-reviews/denon-8k-avrs
plus

Gr Michel
[ Voor 23% gewijzigd door Beauty1010 op 08-12-2022 22:18 ]
Ook andere merken - oa HiSense, LG, Panasonic, Sony - ondersteunen het, of het ook nog bij modellen recenter dan 2021 is dat weet ik niet.nero355 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:27:
[...]
Dat is een merk dat ik liever vermijd tegenwoordig
[...]
Ik heb een LG C1 met PS5 en een Denon AVR 2312 (oud beestje onderhand).
Als ik een Denon AVR X2800 koop kan ik dan wel blu-ray afspelen via PS5 en DTS geluid krijgen? De LG C1 ondersteund geen DTS.
Maar begrijp ik goed: PS5 in Denon x2800 HDMI 2.1 8k poort dan LG C1 als monitor via HDMI in e-arc input dan kan het wel?
(X2800 vinden is nog een uitdaging begrijp ik)
Als ik een Denon AVR X2800 koop kan ik dan wel blu-ray afspelen via PS5 en DTS geluid krijgen? De LG C1 ondersteund geen DTS.
Maar begrijp ik goed: PS5 in Denon x2800 HDMI 2.1 8k poort dan LG C1 als monitor via HDMI in e-arc input dan kan het wel?
Zolang de "alles" via de Denon verloopt, heb je DTS. Geen geluid via de TV want die ondersteund idd geen DTS. Maar dit kan ook met een Denon AVR 2312WTM schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:53:
Ik heb een LG C1 met PS5 en een Denon AVR 2312 (oud beestje onderhand).
Dank maar de ps5 kan niet in de Denon ivm 4K. (Geen optische out op ps5 ook)
Ik ga opzoek naar een X2800. Was eigenlijk redelijk tevreden met de 2312 en monitor audio vector set. Gaan deze speakers en subwoofer nog wel met een X2800?
Het is deze set speakers met subwoofer
https://www.trustedreview...-1-channel-speaker-system
Of ben ik de X2800 dan echt onrecht aan het doen?
https://www.trustedreview...-1-channel-speaker-system
Puur qua aansturing van genoemde speakers kan dat met elke receiver. Maar mogelijk heeft de X2800 opties ten opzichte van lagere modellen die je nodig hebt? Lastig te zeggen zonder verdere eisen. Mogelijk is de X2800 niet eens nodig en kan je goedkoper een X2700 aanschaffen. Idem niets over te zeggen zonder eisen of benoemen van andere randapparatuur.WTM schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:41:
Samen met de LG C1 en Denon X2800 en monitor audio set is mijn verwachting dat ik
5.1 geluid kan krijgen (DTS, Dolby Digital). Ik hoop ook Atmos? (Of heb je daar andere speakerset voor nodig?)
Liefst alles via HDMI 2.1 met e-arc naar de LG C1 vanaf de X2800.
De ps5 met HDMI 2.1 en 4K 120fps gaat naar input X2800, daar is een x2800 beter voor begrijp ik dan x2700 vanwege HDMI 2.1 gedoe?
Wat zou ik verder willen aansluiten is Apple TV 4K en ook Ziggo mediabox 4k.
5.1 geluid kan krijgen (DTS, Dolby Digital). Ik hoop ook Atmos? (Of heb je daar andere speakerset voor nodig?)
Liefst alles via HDMI 2.1 met e-arc naar de LG C1 vanaf de X2800.
De ps5 met HDMI 2.1 en 4K 120fps gaat naar input X2800, daar is een x2800 beter voor begrijp ik dan x2700 vanwege HDMI 2.1 gedoe?
Wat zou ik verder willen aansluiten is Apple TV 4K en ook Ziggo mediabox 4k.
Je post is erg summier, wat bedoel je precies? Je roept iets over 4K en optisch?WTM schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:37:
De x2700h kan wel 4k120hz mits je de nieuwe versie hebt. Je kan het checken a.d.v. het serienummer.
[ Voor 16% gewijzigd door CPM op 11-12-2022 15:15 ]
Aha je had het over geluid namelijk eerst. 4K @120 wil je? Check de specs van de 2700h en 2800h zoals hierboven ook reeds genoemdWTM schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:37:
De AVR 2312 die ik nu heb, die kan optisch wel aan en zo signaal doorgeven maar de PS5 heeft geen optische uitgang. De TV wel maar die kan geen DTS aan... zo is het cirkeltje weer rondCPM schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:09:
[...]
Je post is erg summier, wat bedoel je precies? Je roept iets over 4K en optisch?
De x2700h kan wel 4k120hz mits je de nieuwe versie hebt. Je kan het checken a.d.v. het serienummer.
Dus moet een nieuwe reciever hebben... De 2312 krijgt ook wel wat vreemde kuren, is ook wel oud. Krijg wat rare klikken de geluiden uit het apparaat zelf soms.
Denk dat ik dus ga voor de X2800.
Update 1:
Mijn vraag is niet meer van toepassing. Ben er van overtuigd geraakt dat ik niet meer ga Bi-ampen, ook niet met eventuele nieuwe speakers. De 4700 blijft nog steeds mijn keuze boven de 6700. Ik laat de oorspronkelijke vraag hieronder staan, weet iegelijk niet of dat dan de bedoeling is.
---------------------
Even een check, just to be sure
De Denon x4800h heeft vier 'assignable' uitgangen, Height 1 R+L en Height 2 R + L. Die ga ik volledig benutten. Wil ik ook mijn Front R + L aansluiten volgens de passieve Bi-amp methode, die ik nu ook toepas, dan lukt dat dus niet, check.
De Denon x6700h heeft vier extra uitgangen die toewijsbaar zijn namelijk 2x Surround Back en 2x Front Wides/Height 3 uitgangen. Alle andere uitgangen komen in gebruik dus twee hiervan zouden beschikbaar moeten zijn voor het Bi-ampen van mijn Fronts.
Die combinatie komt niet voor als voorbeeld in de handleiding. Ik ken de GUI niet van de x6700h en kan nergens een filmpje vinden op you tube over exact die combi.
Vraag1:
Zonder een discussie te willen starten over passief Bi-ampen, mag ik ervan uitgaan dat die combi kan ook al staat die niet in de gebruiksaanwijzing? Dit omdat er bij de x6700h wel vier kanalen over zijn die 'toe te wijzen' zijn.
Vraag 2:
Blijft er dan nog steeds maar één cross over beschikbaar voor beide Front luidspreker of heb je dan opeens twee instelmogelijkheden?
Dank weer voor jullie kennis.
Gr Michel
Mijn vraag is niet meer van toepassing. Ben er van overtuigd geraakt dat ik niet meer ga Bi-ampen, ook niet met eventuele nieuwe speakers. De 4700 blijft nog steeds mijn keuze boven de 6700. Ik laat de oorspronkelijke vraag hieronder staan, weet iegelijk niet of dat dan de bedoeling is.
---------------------
Even een check, just to be sure
De Denon x4800h heeft vier 'assignable' uitgangen, Height 1 R+L en Height 2 R + L. Die ga ik volledig benutten. Wil ik ook mijn Front R + L aansluiten volgens de passieve Bi-amp methode, die ik nu ook toepas, dan lukt dat dus niet, check.
De Denon x6700h heeft vier extra uitgangen die toewijsbaar zijn namelijk 2x Surround Back en 2x Front Wides/Height 3 uitgangen. Alle andere uitgangen komen in gebruik dus twee hiervan zouden beschikbaar moeten zijn voor het Bi-ampen van mijn Fronts.
Die combinatie komt niet voor als voorbeeld in de handleiding. Ik ken de GUI niet van de x6700h en kan nergens een filmpje vinden op you tube over exact die combi.
Vraag1:
Zonder een discussie te willen starten over passief Bi-ampen, mag ik ervan uitgaan dat die combi kan ook al staat die niet in de gebruiksaanwijzing? Dit omdat er bij de x6700h wel vier kanalen over zijn die 'toe te wijzen' zijn.
Vraag 2:
Blijft er dan nog steeds maar één cross over beschikbaar voor beide Front luidspreker of heb je dan opeens twee instelmogelijkheden?
Dank weer voor jullie kennis.
Gr Michel
[ Voor 12% gewijzigd door Beauty1010 op 13-12-2022 12:26 ]
Hier staat al een tijdje een AVR-X2600H naar volle tevredenheid te draaien, echter is er 1 ding waar ik zo 1-2-3 niet uitkom. Ik stream best vaak muziek met spotify of via airplay naar de receiver, en kan dan met de "status" knop op de receiver zelf de weergave wijzigen (bijvoorbeeld artiest - titel). Dit moet ik elke keer weer opnieuw doen, is er ergens een instelling verstopt waardoor dit onthouden kan worden?
Ik heb een vraagje over de betrouwbaarheid van Denon receivers.
In 2016 kocht ik een Denon AVR X1300 receiver die in 2018 al gerepareerd moest worden vanwege een defect HDMI-board. Nu lijkt het apparaat wederom defect. Bij aanzetten gaat hij direct weer uit en er brandt dan een rood lampje. Onderzoek op het web leert dat het een soort van safe modus is. Ontkoppelen van alle apparaten en resetten van de receiver heeft niks uitgehaald dus mijn conclusie is dat er wederom een defect is. Een reparatie service zal dat moeten onderzoeken.
Nu vind ik dat eerlijk gezegd niet bij de levensduur van zo'n apparaat passen. Is dit normaal, heb ik pech of is dit gewoon een risico met apparaten uit deze prijsklasse? Mocht reparatie niet lukken of te duur zijn ben ik best huiverig voor een nieuwe Denon. Maar als ik naar de Hifi Klubben in mijn woonplaats Haarlem stap zie ik toch vooral Denon receivers staan. Het lijkt toch nog steeds hét merk te zijn. Andere merken zitten vooral in de duurdere prijsklasse. Verder zie je online nog Sony of Yamaha maar dan houdt het meestal wel op.
Wellicht kan mijn Denon wederom gerepareerd worden maar de vraag is of ik dan over een paar jaar weer een probleem heb. Ik doe er verder geen spannende dingen mee. Er hangt een chromecast aan, via een extra kastje een platenspeler en een 4K tv waar een Shield, mediabox en een bluray speler op aangesloten zitten. Geluid gaat digitaal naar de receiver en dan naar een passieve soundbar (dus links, rechts en center speaker) van Monitor Audio en een kleine sub. De prijzen van receivers zijn fors gestegen inmiddels dus bij niet repareren wil ik niet weer een kat in de zak kopen.
In 2016 kocht ik een Denon AVR X1300 receiver die in 2018 al gerepareerd moest worden vanwege een defect HDMI-board. Nu lijkt het apparaat wederom defect. Bij aanzetten gaat hij direct weer uit en er brandt dan een rood lampje. Onderzoek op het web leert dat het een soort van safe modus is. Ontkoppelen van alle apparaten en resetten van de receiver heeft niks uitgehaald dus mijn conclusie is dat er wederom een defect is. Een reparatie service zal dat moeten onderzoeken.
Nu vind ik dat eerlijk gezegd niet bij de levensduur van zo'n apparaat passen. Is dit normaal, heb ik pech of is dit gewoon een risico met apparaten uit deze prijsklasse? Mocht reparatie niet lukken of te duur zijn ben ik best huiverig voor een nieuwe Denon. Maar als ik naar de Hifi Klubben in mijn woonplaats Haarlem stap zie ik toch vooral Denon receivers staan. Het lijkt toch nog steeds hét merk te zijn. Andere merken zitten vooral in de duurdere prijsklasse. Verder zie je online nog Sony of Yamaha maar dan houdt het meestal wel op.
Wellicht kan mijn Denon wederom gerepareerd worden maar de vraag is of ik dan over een paar jaar weer een probleem heb. Ik doe er verder geen spannende dingen mee. Er hangt een chromecast aan, via een extra kastje een platenspeler en een 4K tv waar een Shield, mediabox en een bluray speler op aangesloten zitten. Geluid gaat digitaal naar de receiver en dan naar een passieve soundbar (dus links, rechts en center speaker) van Monitor Audio en een kleine sub. De prijzen van receivers zijn fors gestegen inmiddels dus bij niet repareren wil ik niet weer een kat in de zak kopen.
@D-e-n Warmte ontwikkeling kan een mogelijke oorzaak zijn van het defect (eigen ervaring). Waar staat je Denon opgesteld? Voldoende vrije ruimte rondom en/of ventilatie?
[ Voor 32% gewijzigd door Millert op 16-12-2022 14:44 ]
Aangezien het probleem terug is gekomen, is er mogelijk iets in je setup iets niet goed? Krijgt de receiver voldoende ventilatie?D-e-n schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:26:
In 2016 kocht ik een Denon AVR X1300 receiver die in 2018 al gerepareerd moest worden vanwege een defect HDMI-board. Nu lijkt het apparaat wederom defect. Bij aanzetten gaat hij direct weer uit en er brandt dan een rood lampje.
Een maandag ochtend modelletje kan helaas altijd...
Denon heeft volgens mij één model in de 3300 serie gehad die vaker een HDMI board issue had dan gemiddeld. Maar Marantz had met de SR5004 en 6004 de Pop of Death, Onkyo heeft jaren slechte HDMI boards geleverd, Arcam was een paar series geleden niet bug vrij met HDMI. Elk merk heeft slechte series. Ik neem het hele HDMI 2.1 bug debacle niet mee, elk merk had daar last van.
Qua prijzen. D&M heeft Marantz hoger in de markt gezet dan Denon, vandaar dat Marantz in een vergelijking nu snel duurder is. Yamaha is inderdaad een andere optie en NAD ook. Onkyo is door de overnames niet lekker beschikbaar in Europa. Althans, aanbod in Amerika lijkt groter. Pioneer heeft wel nieuwe receivers uitgebracht waar je naar zou kunnen kijken.
Edit:
Spuit 11 na de post van @Millert
@Millert
@FeaR
Wat de ventilatie betreft. Hij staat in een audiomeubel met het deurtje dicht. Wel zitten er vier ronde gaten van 5cm in de achterzijde van het meubel, dat enkele cm van de muur staat. Lijkt mij dat dat zou moeten kunnen.
Oude foto, maar het linker vak dus:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F8y0JrfJ4EesIDfSeSoil7zv.jpg?f=user_large)
Edit:
Een wtf momentje. Na twee dagen wil ik hem wegbrengen en pak even een ander snoer om te kijken of dat past want ik had geen zin om dat uit het meubel te trekken. Nu doet hij het dus wel. Hij vraagt om de set up...
@FeaR
Wat de ventilatie betreft. Hij staat in een audiomeubel met het deurtje dicht. Wel zitten er vier ronde gaten van 5cm in de achterzijde van het meubel, dat enkele cm van de muur staat. Lijkt mij dat dat zou moeten kunnen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F8y0JrfJ4EesIDfSeSoil7zv.jpg?f=user_large)
Edit:
Een wtf momentje. Na twee dagen wil ik hem wegbrengen en pak even een ander snoer om te kijken of dat past want ik had geen zin om dat uit het meubel te trekken. Nu doet hij het dus wel. Hij vraagt om de set up...

[ Voor 51% gewijzigd door D-e-n op 16-12-2022 15:08 ]
@D-e-n Lastig te zeggen of dat voldoende is. Dan zou je de temperatuur moeten meten tijdens gebruik. Maar als dat vak gesloten is met ik denk een tussenschot aan de rechterzijde van de Denon dan kan de temperatuur aardig oplopen zonder ventilatie.
Hier staat de Denon X3400 in een kleiner vak, weliswaar geheel open aan de voorkant met temperatuur gestuurde ventilatoren. Deze schakelen bij gebruik al vrij snel in om de warme lucht aan de achterzijde het meubel uit te blazen. Nadat een X2000 vermoedelijk door warmte de geest heeft gegeven actieve ventilatie voorzien.
Zowel links als rechts staat een ventilator en de temperatuursensor ligt bovenop. (Ik zie dat ik mag afstoffen
)
:strip_exif()/f/image/0lSmY6B7gKTAOWIV3XxynpKb.jpg?f=fotoalbum_large)
Top dat hij weer lijkt te werken
.
Hier staat de Denon X3400 in een kleiner vak, weliswaar geheel open aan de voorkant met temperatuur gestuurde ventilatoren. Deze schakelen bij gebruik al vrij snel in om de warme lucht aan de achterzijde het meubel uit te blazen. Nadat een X2000 vermoedelijk door warmte de geest heeft gegeven actieve ventilatie voorzien.
Zowel links als rechts staat een ventilator en de temperatuursensor ligt bovenop. (Ik zie dat ik mag afstoffen
:strip_exif()/f/image/0lSmY6B7gKTAOWIV3XxynpKb.jpg?f=fotoalbum_large)
Top dat hij weer lijkt te werken
@D-e-n Structurele blootstelling aan te hoge temperaturen kan op den duur tot hardware defecten leiden. Ook kan de versterker wanneer deze een bepaalde temperatuur bereikt in een 'protection mode' schieten. Iets wat trouwens ook kan gebeuren om andere redenen, bijvoorbeeld kortsluiting in de bedrading van de luidsprekers.
https://support.denon.com...0damage%20the%20amplifier.
https://support.denon.com...0damage%20the%20amplifier.
In het verleden had ik zoiets staan :D-e-n schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:53:
[Afbeelding]
Marantz NR1606 In mijn oude TV meubel met gaten aan de achterkant. | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Ik zou zeggen probeer dat eens na te bouwen! Of beter gezegd boren!
En zorg er altijd voor dat het deurtje open staat als die gebruikt wordt!
Afstand vanaf de muur van het meubel was denk ik rond de 10 cm. of in ieder geval net groot genoeg om je hand tussen te steken.
Daarmee krijg je dusD-e-n schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:59:
Het idee van de gaten was dus voo4 mij dat het deurtje dicht kan. En we hebben niet voor niks een oogje voor de remote op de kast gelegd.
dat soort effecten!Damn. Ik heb hem een half uur aanstaan en nu gaat hij dus weer spontaan uit
Hij staat nu uit de kast overigens.nero355 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:03:
[...]
Daarmee krijg je dus
[...]
dat soort effecten!
Maar even serieus: hele volksstammen hebben apparatuur toch in een dichte kast met ventilatiegaten van achteren staan?
@D-e-n Dat lijkt me niet, gezien de bediening van de meeste hifi/av apparatuur, zeker van oudsher, veelal via IR loopt. Zo ook bij de Denon, je hebt dit omzeilt met een IR-oogje. Een open kast oftewel actieve koeling zijn aangeraden.
[ Voor 4% gewijzigd door Millert op 16-12-2022 16:33 ]
Die volksstammen ken ik niet en als die serieus echt bestaan dan zijn ze IMHO gewoon verkeerd bezig!D-e-n schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:11:
Maar even serieus: hele volksstammen hebben apparatuur toch in een dichte kast met ventilatiegaten van achteren staan?
Warme lucht stijgt op. Daarom zitten ventilatiegaten voor hifi apparatuur ook meestal gewoon aan de bovenkant 
Die hou je nu dicht - dus dikke kans dat ie daarom uit valt.
Die hou je nu dicht - dus dikke kans dat ie daarom uit valt.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het grote Audiomeubel topic!nero355 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:28:
[...]
Die volksstammen ken ik niet en als die serieus echt bestaan dan zijn ze IMHO gewoon verkeerd bezig!
Ik zie op de laatste pagina (met 100 posts per pagina ingesteld) vooral :
- DIY projecten.
- Soundbars.
- Open kasten dan wel plannen om ze door te boren om frisse lucht aanvoer en hete lucht afvoer te creëeren!
Dus ik geloof het verder wel
Al heel lang niet meer in dat topic gekeken trouwens en zo te zien is daar ook niet echt veel reden voor... Jammer!