RocketLeague schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 00:00:
Ik heb een jaar of anderhalf geleden een Denon AVR aangeschaft en dat was niet echt een positieve ervaring. Het type weet ik niet meer, maar wel dat hij mij bij HiFi Klubben toendertijd rond de 350 euro kostte. Reden van aankoop was omdat ik een vintage versterker had van Philips en deze af en toe wat kuren vertoonde.
Eenmaal thuis meteen dat ding aangezet en aangesloten op mijn Bns speakers met mijn favoriete metal erop. Ik merk dat ik bij het uitproberen van audio apparatuur daarmee het snelste kwaliteitsverschil en soms zelf tekorten hoor.
Tot mijn grote verbazing miste ik de diepe onderlaag van de muziek en waren de hoge 'crisps' van de bekkens ook niet te vinden. Dus meteen mijn vorige set aangesloten en met een audio splitter viel het meteen op dat er een groot verschil is. Erg jammer, later hoorde ik vaker minder positieve verhalen over Denon (je weet wel, van die; vroeger waren ze beter -verhalen). Hoe is jullie ervaring daarmee?
Als twee verschillende versterkers beide "direct" aangesloten op modale speakers, zonder enige toonregeling, al zo verschillend klinken dan is er iets vreemds aan de hand.
Het klinkt of je onbewust een vd versterkers toch via een toonregeling hebt laten weergeven, want niet 1 versterker mág "als het goed is" eigen dingen toevoegen of weglaten.
Als je in de jaren '60/'70 een willekeurige versterker al met 1 hand kon optillen dan kon het nooit veel voorstellen, was in die dagen het wijdverbreide misverstand.
Het koperen chassis kon niet zwaar genoeg zijn uitgevoerd en eerlijk is eerlijk, het gaf je wel een gevoel van kwaliteit.
Of het iets met echte audio te maken had betwijfel ik nu.
Heb enkele gelauwerde en loodzware Sansui versterkers gehad waar nog steeds met weemoed over wordt geschreven, maar zij hebben door de typisch complexe Sansui circuits allemaal voortijdig het loodje gelegd en niet alleen bij mij.
Lastig te repareren in ieder geval.
Maar de Denon mono-eindblokken uit die tijd doen het nog steeds fantastisch.
Net als de twee Denon AV-receivers die hier alweer meerdere jaren zonder enig morren spelen.
Ik heb zowel de oude mono-blokken als de modernere AV-receivers naast elkaar op verschillende speakers (waaronder elektrostaten) aan de tandjes gevoeld, maar enig verschil in detail hebben wij niet kunnen vaststellen.