Sinds vandaag eigenaar van een Denon AVR-X2400H, prachtig apparaat!
Vandaag zijn ook mijn Teufel Ultima 40's MK2 geleverd. (Volledige 5.1 besteld, maar wordt in delen geleverd)
In een ander draadje reeds aangegeven, maar ik had een 5.1 (satelliet) set van Harman Kardon enkel voor film/serie, nooit muziek) en mocht van vrouwlief eindelijk over op vloerstaanders. Door de goede reviews "voorzichtig" gekozen voor de Teufel set.
Muziek speelt de afgelopen 12 jaar via mijn PC over een Logitech Z-2300 set (nog altijd een redelijk hoog gewaardeerde set) Maar zoals de vloerstaanders de woonkamer vullen gaf me toch wel even kippenvel.
De Denon handmatig ingesteld, dat er alleen 2 large fronts aangesloten zijn. Zeer onder de indruk van hoog/mid maar de bass lijkt achter te blijven (weggemoffeld?) Nou verwacht ik natuurlijk echt geen bass zoals een sub deze weergeeft, maar lees wel veel over hoe deze Ultima 40's aardig wat bass kunnen laten horen.
Wellicht heb ik iets verkeerd gedaan met instellen, aangezien ik zelfs met bass +6 en EQ op z'n hoogst amper de bass speakers aan het "bewegen" krijg (of ik moet de volume een stuk harder zetten)
Meerdere nummers geluisterd uiteraard en gezien mijn brede muzieksmaak, begonnen bij Dire Straits (Brothers in Arms klinkt mooi vol en heldere gitaarklanken), wat oude soul muziek, R&B, etc. Bij het ene nummer was de bass prima aanwezig, bij de ander dus erg op de achtergrond.
Als voorbeeld: Trey Songz - Slow Motion. Waarschijnlijk echt een sub voor nodig want hier valt bass bijna helemaal weg. Met Havana (Camila Cabello) is bass meer aanwezig.
Speakers staan op het moment 13,5 cm van de muur (voor zover dat enig invloed heeft. Lees hier wel veel over in het -Post hier je home cinema foto's)
Amp assign niks gewijzigd omdat ik geen verschil merkte tussen de verschillende standen (
geen Front B optie inmiddels gevonden maar lijkt het ook niet te zijn

)
Speaker Config. Alleen 2 large, rest op none
Speaker Distance 3.6 m
LPF for LFE (subwoofer dus greyed out) maken de verschillende herzen ook geen verschil.
Mijn laatste eigen ervaring met luidsprekers was nog in het oude vertrouwde stereo tijdperk. Door het vele lezen inmiddels begrepen dat je niet "het" stereo gevoel mag/kan verwachten van een relatief goedkope (?) 7.1 receiver, maar misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd

Of zijn mijn oren te gewend geraakt aan subs, geen idee.
Las ook iets over het "inspelen" van zowel versterker als speakers. Ben ik te voorbarig met deze post ?
Please help

John
AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T