Gebeurt vaker, even handmatig aanpassen. Crossover van de pico's mag op 100hz.b.o.n.s schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:20:
[...]
Die heb ik dus wel. Vergeten te vermelden zag ik. Tijdens de setup is die ook gewoon netjes herkend.
Klopt, maar als ik dat doe kan ik het geluid dan nog wel via ARC laten lopen? Want dan moet ik toch een andere HDMI port kiezen? ARC is hdmi 1 en tv tuner naar tv zou dan hdmi 2 worden?Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:18:
Hogere modellen van Denon hebben de functie TV Audio Switching aan/uit, deze moet je uitzetten, maar als ik snel in de handleiding van de X1000 blader, kan dat bij dit model niet worden uitgeschakeld.
Op CBL/SAT zit je TV tuner? die kun je natuurlijk ook aansluiten op de TV zelf
ik heb precies hetzelfde idee met m'n xr1000. Denon zelf ook gemaild maar kleine kans dat er een update voor komt. Zal wel veel te oud model zijn. WaardeloosUltraSub schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:42:
[...]
Shit. Ik zie in manuals van de nieuwere Denon's dat er bij inschakelen van HDMI control een optie komt om auto switch naar tv te voorkomen. Helaas heeft de 1912 die optie niet. Dan is het helaas onbruikbaar voor mij op het moment.
Ik heb vorige week een 1200 besteld en betaald, maar een 1300 geleverd gekregen. Als ik de recensies op HifiCorner lees is dit meerdere klanten overkomen. Ik zou dus de 1200 bestellen en met een beetje 'geluk' een 1300 ontvangen. Mocht je toch een 1200 ontvangen dan is dit geen ramp, de 1300 heeft sowieso amper meerwaarde.El_president schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:59:
Ik heb advies nodig. Op hificorner staat de denon x1200 voor €375 en de x1300 voor €430. Kan ik beter de 1200 nemen of de 1300? Zie namelijk niet heel veel verschillen tussen die 2.
[ Voor 5% gewijzigd door Chic de Friemel op 05-01-2017 20:18 ]
De winkelier heeft het recht de receiver terug te eisen, daar er niet geleverd is wat er is besteld. Ik zou het dus niet moedwillig gaan uitproberen.
Bron: enkele topics in het shopping forum.
Bron: enkele topics in het shopping forum.
De 1912 heeft in ieder geval niet vaak een firmware update gehad, viel me ook al wat tegen.marcellie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:10:
[...]
ik heb precies hetzelfde idee met m'n xr1000. Denon zelf ook gemaild maar kleine kans dat er een update voor komt. Zal wel veel te oud model zijn. Waardeloos
Daar komt niks meer voor, die illusie heb ik niet.
Ja ik heb inmiddels de 1200 in bezit. Opgehaald bij hun.Chic de Friemel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:17:
[...]
Ik heb vorige week een 1200 besteld en betaald, maar een 1300 geleverd gekregen. Als ik de recensies op HifiCorner lees is dit meerdere klanten overkomen. Ik zou dus de 1200 bestellen en met een beetje 'geluk' een 1300 ontvangen. Mocht je toch een 1200 ontvangen dan is dit geen ramp, de 1300 heeft sowieso amper meerwaarde.
Er is inderdaad niet veel verschil. Die €80 verschil is het niet waard om voor de 1300 te gaan.
Nu tijdje in bezit van de X1300W maar helaas niet heel tevreden.
Geluid is vrij dof en voornamelijk irritant is dat het apparaat nogal instabiel/buggy is qua streaming.
Bluetooth hapert vaak als een malle. Als workaround Spotify connect gedaan maar dat houd vaak plots er mee op na tijdje en is opnieuw connecten moeilijk. Moet 'm vaak' rebooten'. Dat soort ongein zie je steeds vaker met moderne apparatuur helaas. Maar ik vind 't niet kunnen voor een apparaat van 400 euro.
Helaas al voorbij de 14 dagen op zicht periode.
Zijn er meer mensen met deze issues?
Ook valt de reden dat ik voor de Denon ipv een Onkyo koos me tegen: Audessey XT32.
Klonk als een magisch iets dat helemaal rekening houd met akoestiek en objecten in kamer en dat zo op detail niveau instelt dat je dat manueel niet kan matchen. Maar als ik naar resultaten kijk lijkt ie in mijn geval iig (5.0 setup) niets meer te doen dan afstanden speakers meten (kan ik met meetlint ook wel) en de levels in stappen van 0.5db (kan ik op gehoor ook nog wel).
Doet ie wellicht op de achtergrond meer dan dat?
Geluid is vrij dof en voornamelijk irritant is dat het apparaat nogal instabiel/buggy is qua streaming.
Bluetooth hapert vaak als een malle. Als workaround Spotify connect gedaan maar dat houd vaak plots er mee op na tijdje en is opnieuw connecten moeilijk. Moet 'm vaak' rebooten'. Dat soort ongein zie je steeds vaker met moderne apparatuur helaas. Maar ik vind 't niet kunnen voor een apparaat van 400 euro.
Helaas al voorbij de 14 dagen op zicht periode.
Zijn er meer mensen met deze issues?
Ook valt de reden dat ik voor de Denon ipv een Onkyo koos me tegen: Audessey XT32.
Klonk als een magisch iets dat helemaal rekening houd met akoestiek en objecten in kamer en dat zo op detail niveau instelt dat je dat manueel niet kan matchen. Maar als ik naar resultaten kijk lijkt ie in mijn geval iig (5.0 setup) niets meer te doen dan afstanden speakers meten (kan ik met meetlint ook wel) en de levels in stappen van 0.5db (kan ik op gehoor ook nog wel).
Doet ie wellicht op de achtergrond meer dan dat?
[ Voor 30% gewijzigd door Hertog_Martin op 08-01-2017 15:19 ]
De Denon X1300 heeft geen Audyssey XT32, dat zit alleen op de duurdere modellen. Audyssey doet wel meer dan alleen afstanden en db's inmeten. Audyssey maakt, bij mijn marantz 5010 iig, een equalizer afgestemd op de akoestiek van de kamer. Of je dat zelf met zo goed of beter kunt; ja. Of je dat zelf net zo snel kunt; nee. Audyssey is gewoon n mooie basis.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Jou marantz 5010 heeft ook geen Audyssey XT32 maar de gewone XT versie net als de denon x1300.
Niks mis mee trouwens mn denon x2200 heeft het ook.
Internetradio en blutooth doen het bij mij soms ook niet idd, de stekker er even uit en het gaat weer paar maanden goed.
Lijkt me met nieuwe firmware wel op te lossen maar het duurt wel lang.
Niks mis mee trouwens mn denon x2200 heeft het ook.
Internetradio en blutooth doen het bij mij soms ook niet idd, de stekker er even uit en het gaat weer paar maanden goed.
Lijkt me met nieuwe firmware wel op te lossen maar het duurt wel lang.
[ Voor 41% gewijzigd door Goofy1978 op 08-01-2017 17:33 ]
XT bedoelde ik inderdaad. Maar ik kan nergens de equalizer vinden of iig de waardes per frequentie. Dus ik kan het niet manueel bijstellen om het wat minder dof te maken. Daar je ook al niet een gewone vereenvoudigde bass/treble aanpassing hebt zit ik er vast aan lijkt het
Ik heb ook nergens gezegd dat mijn 5010 wel XT32 heeft;)Goofy1978 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:25:
Jou marantz 5010 heeft ook geen Audyssey XT32 maar de gewone XT versie net als de denon x1300.
Niks mis mee trouwens mn denon x2200 heeft het ook
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ok dacht dat je dat wel dacht ha haHulleman schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:42:
[...]
Ik heb ook nergens gezegd dat mijn 5010 wel XT32 heeft;)
Je zou de flat curve kunnen gebruiken ipv de reference die kapt het hoog af om een bios te simuleren.Hertog_Martin schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:22:
XT bedoelde ik inderdaad. Maar ik kan nergens de equalizer vinden of iig de waardes per frequentie. Dus ik kan het niet manueel bijstellen om het wat minder dof te maken. Daar je ook al niet een gewone vereenvoudigde bass/treble aanpassing hebt zit ik er vast aan lijkt het
Is een instelling bij geluid-audyssey, thx schrijft dat zelfs voor dacht ik.
Er is ook een manier om de hele flat curve te kopieren en aan te passen hoor, weet alleen zo uit mn hoofd niet hoe.
Het zal waarschijnlijk onder custom zitten bij het audyssey menu.
En subwoofer level een paar db harder heeft ie net wat meer oemph
[ Voor 8% gewijzigd door Goofy1978 op 09-01-2017 21:13 ]
Nog even terugkomend op mijn multichannel verhaal, de SPDIF kabel geeft nu keurig de juiste signalen door i.p.v. de HDMI kabel. Waar ik ook achter ben gekomen is dat Netflix via de internet browser geen 5.1 doet maar enkel stereo. Vandaar dat ik bij de PS4 Netflix wel 5.1 kreeg. Dus ik ben maar weer overgestapt naar Windows i.p.v. Ubuntu vanwege de Netflix App en het gevoel dat Windows iets beter overweg gaat met de audiosignalen e.d. (Het zal ongetwijfeld ook wel kunnen via HDMI maar ik was er wel klaar mee.)-Skyhawk- schreef op zondag 1 januari 2017 @ 14:25:
[...]
Denk dat ik dan het zelfde heb. HDMI via PS4 i.c.m. Netflix en Multichannel gaat prima en zoals het hoort.
HDMI i.c.m. Ubuntu en/of Windows en Netflix via Chrome is drama. Dan komt uit elke speaker ook de stemmen. (Zelfde serie).
Ook met Spotify op PS4 is goed (automatische stereo) en met Windows en/of Ubuntu moet ik hem (de receiver) handmatig omzetten naar stereo.
Zit te denken om het geluid dan maar via een optische kabel te laten lopen vanaf mijn computer i.p.v. een HDMI kabel.
[ Voor 37% gewijzigd door -Skyhawk- op 09-01-2017 21:43 ]
Heeft er iemand Center Spreiding aan staan? Het zou het dialoog/center geluid moeter verspreiden naar de front speakers alleen ik merk hier weinig van? X4300H hier
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Met een 5.0 set-up, en dus het missen/niet hebbeb van een subwoofer, sla je het hele deel van het instellen van de crossover over. Daar zit ook een deel in wat Audyssey makkelijk maakt. Al was het alleen maar om een idee te krijgen van hoe het systeem het inmeet.Hertog_Martin schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:43:
Aanpassingen doen kan naderhand altijd nog. Op gehoor kan, maar houd jezelf niet voor de gek. Stappen van 0,5 dB doe je niet op gehoor. Een verschil van 3 dB is voor het menselijk oor net vast te stellen.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Hier staat sinds een paar maanden een x1300w met daarop een Teufel CONSONO 35 MK3 5.1 set. Dit is allemaal ingesteld met de audyssey. Nu kijk ik veel films en series. De bijzettafel van een subwoofer heb ik al zachter moeten zetten, want dat was echt niet in verhouding met de satelliet speakers. Zijn er volgens jullie nog tips om de afstelling handmatig nog iets te finetunen na de audyssey run?
Kijk vooral even hoeveel die subwoofer wordt gecorrigeerd na die audyssey run. Als dat -12db is, dan betekent het dat deze al veel te hard stond. -12 Is het maximum wat er negatief gecorrigeerd wordt. Het kan zomaar zijn dat het eigenlijk -20 had moeten zijn. Een goed streven is tussen de -4 en +4db. Mijn ervaring is dat de subwoofer juist iets harder mag na de audyssey run. Belangrijk is dat de meetmicrofoon als eerste meetpunt echt op oorhoogte op de primaire luisterpositie wordt geplaatst. De overige meetpunten liggen hier idealiter vrij dicht bij. Ga je ergens anders luisteren dan waar je hebt gemeten, klopt de hele afstelling niet en kan een sub ook harder of juist zachter klinken dan wat de bedoeling is.
Verder mag je vaak ook de crossover aanpassen, maar dat zijn speaker-instellingen.
Verder mag je vaak ook de crossover aanpassen, maar dat zijn speaker-instellingen.
Ik zit nu al een tijdje te twijfelen om een andere versterker te halen, diverse versterkers bekeken.
Heb momenteel een Onkyo TX-NR616 (ja, enigzins el cheapo) deze begint zo langzaam aan kuren te vertonen; Wegvallend geluid, geen HDMI startup,etc. kortom, reden genoeg om nu daadwerkelijk een andere versterker aan te schaffen.
Qua speakers heb ik Jamo S608 Front Speakers, Jamo S60 Center en Jamo S602 rears en een SVS PB1000 sub.
Ben momenteel aan het kijken naar een Denon AVR-X3300W, een iets oudere Denon X4200 of een Marantz sr6010, waarbij de AVR-X3300W tot nu toe mijn voorkeur heeft.
Reden waarom ik niet naar een goedkopere variant van deze modellen kijk is voornamelijk MultEQ XT32.
Wat is in jullie ogen wijsheid?
Wordt voornamelijk gebruikt om een berg series en films te kijken
(Ik kom er zo langzaam aan niet meer uit qua keuze)
Heb momenteel een Onkyo TX-NR616 (ja, enigzins el cheapo) deze begint zo langzaam aan kuren te vertonen; Wegvallend geluid, geen HDMI startup,etc. kortom, reden genoeg om nu daadwerkelijk een andere versterker aan te schaffen.
Qua speakers heb ik Jamo S608 Front Speakers, Jamo S60 Center en Jamo S602 rears en een SVS PB1000 sub.
Ben momenteel aan het kijken naar een Denon AVR-X3300W, een iets oudere Denon X4200 of een Marantz sr6010, waarbij de AVR-X3300W tot nu toe mijn voorkeur heeft.
Reden waarom ik niet naar een goedkopere variant van deze modellen kijk is voornamelijk MultEQ XT32.
[ Voor 25% gewijzigd door Natrixz op 12-01-2017 13:16 ]
Wil je in de toekomst nog eens een 5.1.4 of 7.1.2 speaker configuratie neerzetten? Dan is de X4200 of de Marantz sr6010 je betere optie, alleen moet je er dan wel een extra amp bij kopen. Ik heb simpelweg niet de optie om back surrounds of nog twee Atmos speakers te plaatsen, ben daarom voor de X3300 gegaan.Natrixz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:56:
Ik zit nu al een tijdje te twijfelen om een andere versterker te halen, diverse versterkers bekeken.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Allen, ik heb een Denon x4300h met 4x B&W M1 speakers, een Dali sub e 12 en een center speaker van B&W.
Nu heb ik sinds gisteren last van ruis in mijn achter speakers alleen wanneer er geluid afgespeeld wordt. Voornamelijk bij het muziek luisteren. Dus als ik de receiver aan heb staan zonder geluid dan is er geen ruis.
Zou er iets kunnen storen? Ik heb wel een horizon box van ziggo in de buurt, de coax hiervan loopt wel door de speaker kabels.
Nu heb ik sinds gisteren last van ruis in mijn achter speakers alleen wanneer er geluid afgespeeld wordt. Voornamelijk bij het muziek luisteren. Dus als ik de receiver aan heb staan zonder geluid dan is er geen ruis.
Zou er iets kunnen storen? Ik heb wel een horizon box van ziggo in de buurt, de coax hiervan loopt wel door de speaker kabels.
Nee ik denk dat ik het de komende tijd gewoon bij 5.1 ga houden. (Al is dat mede vanwege de vrouw die niet de hele woonkamer vol speakers wil hebben) 5.1.2 lukt misschien nog niet 
Dus dan zou dus toch de X3300 de betere optie zijn?
Tja, een duurdere kan nooit kwaad, maar de X3300 voldoet sowieso aan jouw eisen en er komt straks ook een app uit waarmee je de Audyssey curves kan aanpassen. Dit gaat niet werken met de oudere modellen waar je naar kijkt.Natrixz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:46:
Nee ik denk dat ik het de komende tijd gewoon bij 5.1 ga houden. (Al is dat mede vanwege de vrouw die niet de hele woonkamer vol speakers wil hebben) 5.1.2 lukt misschien nog niet
Ik ben in ieder geval ontzettend tevreden met mijn X3300, echt een verbetering met XT32 en Atmos!
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dan ga ik denk ik toch voor de X3300!
Thanks @Koldur
Thanks @Koldur
Weet iemand waar nog een firmware upgrade kan krijgen voor de AVR-3808 naar AVR-3808A?
Denon is online gestopt met de verkoop van de upgrade, maar wellicht dat er nog een andere manier is? Wil deze firmware upgrade nog graag zien te bemachtigen voor de HDMI-CEC ondersteuning.
Denon is online gestopt met de verkoop van de upgrade, maar wellicht dat er nog een andere manier is? Wil deze firmware upgrade nog graag zien te bemachtigen voor de HDMI-CEC ondersteuning.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Verwijderd
vrienden van mij hebben een hele mooie speaker set gekocht echt om te kwijlen, het gave van dit systeem is dat ze een 5.1.2 setup hebben met 5.1 speakers... en het werkt echt en heb er goede recenties over gelezen.Natrixz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:46:
check deze speakers
deze kan je gebruiken om bovenop een normale speaker te zetten en het geluid gaat dan via het plafond naar beneden
deze heeft ze ingebouwd (dus 2 speaker sets in 1)
heb de hele set bij hun nog niet gehoord, maar wel de 5.1 setup (ze hadden de sateliet speakers toen nog niet binnen) en dat vond ik echt mooi klinken, ook het uiterlijk van de speakers vind ik echt mooi
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 17:19 ]
Net als de mensen van Audioholics heb ik sterk mijn twijfels over deze opzet. In de meeste woonkamers is het al moeilijk genoeg om 5.1 met rechtstreeks gerichte speakers een beetje fatsoenlijk te krijgen, laat staan als je met reflecties moet gaan werken. Het hele effect hangt af van minieme tijdsverschillen tussen de verschillende geluidsgolven en diens reflecties die de gehoorgang binnendringen. We praten dan over milliseconden. Een aantal milliseconde te vroeg of te laat en het hele effect is om zeep geholpen of op zijn minst niet zo sterk als wat het zou moeten zijn. Een geluidsgolf is helaas geen laserstraal en zal bij elke reflectie meer verstrooid worden. Wanneer je dus enkel met reflecties kunt werken, heb je geen enkele controle over hoe de geluidsgolven zich gedragen. Alleen bij een perfect egaal plafond is het enigszins voorspelbaar, maar in alle andere gevallen is het gokken en hopen dat het klinkt zoals het zou moeten klinken.Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:59:
check deze speakers
deze kan je gebruiken om bovenop een normale speaker te zetten en het geluid gaat dan via het plafond naar beneden
Wil je echt een opstelling hebben waarbij het geluid ook van boven komt, dan zul je toch echt speakers moeten gaan ophangen en ook dan zullen er maar een paar plaatsen zijn waar het effect volledig tot zijn recht komt.
Mijns inziens is deze techniek niet geschikt voor de gemiddelde woonkamer, maar enkel voor dedicated home-theater ruimtes, waarbij de hele akoestiek op en top in orde is. In mijn ogen is het de 3d of curved tv onder de speaker-opstellingen. Oftewel een gimmick.
De techniek achter atmos of dts-x is een ander verhaal. Ook met 5.1 kun je profijt hebben van atmos en dts-x omdat je met veel meer audiosporen werkt, waardoor je veel betere ruimtelijke effecten kunt krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 12-01-2017 19:45 ]
Verwijderd
grappig eerste wat ik tegen die vriend zei was, hoe zit dat met de vertraging. maar goed heb het dus nog niet in actie gehoord maar wel goede reviews gelezen dus dacht dat ze met inregelen iets met delays zouden doen. hmmm vind het idee van height channels leuk en zou het wel willen. maar speakers in of aan mijn plafond zie ik niet zo zitten
Weet er iemand waarom mijn denon x4300h op Zone 2/3 gaat als ik hem op standby zet?
Omdat Zone 2 en 3 actief zijn?
Is al opgelost, ik heb alleen main zone maar op de een of andere manier stond zone2 aan. Uitgezet dmv knopje zone 2 en power off.
Thanks
Thanks
Voor DTS:X is het deels waar, maar voor Atmos moet je ook overhead speakers hebben om er gebruik van te kunnen maken. Dat is een beperking die Dolby heeft opgelegd en DTS weer niet op DTS:XLA-384 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:41:
[...]
Net als de mensen van Audioholics heb ik sterk mijn twijfels over deze opzet. In de meeste woonkamers is het al moeilijk genoeg om 5.1 met rechtstreeks gerichte speakers een beetje fatsoenlijk te krijgen, laat staan als je met reflecties moet gaan werken. Het hele effect hangt af van minieme tijdsverschillen tussen de verschillende geluidsgolven en diens reflecties die de gehoorgang binnendringen. We praten dan over milliseconden. Een aantal milliseconde te vroeg of te laat en het hele effect is om zeep geholpen of op zijn minst niet zo sterk als wat het zou moeten zijn. Een geluidsgolf is helaas geen laserstraal en zal bij elke reflectie meer verstrooid worden. Wanneer je dus enkel met reflecties kunt werken, heb je geen enkele controle over hoe de geluidsgolven zich gedragen. Alleen bij een perfect egaal plafond is het enigszins voorspelbaar, maar in alle andere gevallen is het gokken en hopen dat het klinkt zoals het zou moeten klinken.
Wil je echt een opstelling hebben waarbij het geluid ook van boven komt, dan zul je toch echt speakers moeten gaan ophangen en ook dan zullen er maar een paar plaatsen zijn waar het effect volledig tot zijn recht komt.
Mijns inziens is deze techniek niet geschikt voor de gemiddelde woonkamer, maar enkel voor dedicated home-theater ruimtes, waarbij de hele akoestiek op en top in orde is. In mijn ogen is het de 3d of curved tv onder de speaker-opstellingen. Oftewel een gimmick.
De techniek achter atmos of dts-x is een ander verhaal. Ook met 5.1 kun je profijt hebben van atmos en dts-x omdat je met veel meer audiosporen werkt, waardoor je veel betere ruimtelijke effecten kunt krijgen.
Ik kan zeggen dat Atmos/DTS:X veel meer is dan een soort 3D van de audio wereld. 3D is echt gimmicky in verreweg de meeste gevallen en vooral in life films waar het in animatie heel goed kan werken maar ook daar weinig toevoegd.
Meerdere mensen die hier Atmos en DTS:X hebben ervaren zijn echt super enthousiast, terwijl die mensen 3D niets vinden of wel grappig. Atmos en DTS:X trekken je echt in de ervaring, wanneer het goed gedaan is, is het echt een bizar goede ervaring! Sully is tot nog toe mijn beste ervaring, je zit echt in het vliegtuig, de cockpit of waar dan ook!
Waar ik het wel mee eens ben, is dat het niet makkelijk te verwezenlijken is, zeker niet in een woonkamer. Daar zou je al een verlaagd plafond moeten maken met in-ceiling speakers. Ik heb een dedicated kamer en daar is het al niet makkelijk te doen. Maar als het goed gedaan is, is het een heel goede upgrade in tegenstelling tot 3D video.
Die bouncing speakers heb ik ook niets mee, schijnt enigszins te werken, maar komt niet bij speakers die opgehangen aan het plafond zijn.
Wellicht heb je gelijk koldur, ik heb het zelf nog niet mogen ervaren. De vergelijking met 3d is dan wellicht ook wat overdreven, maar het effect wordt wel overschat in mijn ogen. In ieder geval met die reflectiespeakers. Het is gewoon niet een kwestie van extra speakers toevoegen en je hebt ineens nóg ruimtelijker geluid. Er komt zoveel bij kijken en dat mis ik in de "hype". In dat opzicht is het wel gelijk aan 3d en curved tv, het werkt/voegt iets toe, maar er zitten heel wat maren en tenzij-en aan die niet genoemd worden.
KloptLA-384 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:41:
[...]
Mijns inziens is deze techniek niet geschikt voor de gemiddelde woonkamer, maar enkel voor dedicated home-theater ruimtes, waarbij de hele akoestiek op en top in orde is.
Atmos is dolby true HD met atmos meta data. Er zijn dus geen bijkomende audiosporen en je hebt er in feite geen enkele profijt aan met een 5.1 setup.De techniek achter atmos of dts-x is een ander verhaal. Ook met 5.1 kun je profijt hebben van atmos en dts-x omdat je met veel meer audiosporen werkt, waardoor je veel betere ruimtelijke effecten kunt krijgen.
Het enige waar je wel profijt aan zou kunnen hebben is een betere implementatie van afwijkende luidsprekerposities door remappingstechnieken (terwijl klassieke surround setups een min of meer gestandaardiseerde opstelling vragen). Die technieken vind je overigens niet terug in een huis, tuin-en-keuken receiver.
Toevallig heb ik 4 van die Klipsch RP-140SA ,alleen ik heb ze opgehangen,zal er morgen even foto,s van maken.
Dit heb ik gedaan op aanraden van een van de eigenaren van Supersonido in Barcelona, het effect is toch zeker wel te merken.
Nu zal het met plafondspeakers wel beter zijn,maar als je niet teveel wil aanpassen is dit een hele goede oplossing.
Dit heb ik gedaan op aanraden van een van de eigenaren van Supersonido in Barcelona, het effect is toch zeker wel te merken.
Nu zal het met plafondspeakers wel beter zijn,maar als je niet teveel wil aanpassen is dit een hele goede oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door GRAD85 op 14-01-2017 08:39 ]
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Ik heb op dit moment een Denon AVR3311 receiver. Maar sinds een tijdje ben ik ook de blije eigenaar van een OLED 4K tv. Uiteraard is de 3311 te oud om 4K te ondersteunen. Tijd om eens rond te kijken dus.
Dan kom je al snel op een X3300w uit bij de nieuwe modellen. Maar nu zag ik ook de X4200w. Dit is een model van vorig jaar en ligt rond dezelfde prijsklasse: Zo'n 100 euro duurder. Deze ondersteund ook 4K.
Zijn er redenen te bedenken waarom ik niet voor de iets oudere maar hoger gespecificeerde X4200 zou moeten kiezen? Ik heb namelijk het idee dat die dichter tegen het segment aanzit van de 3311 die ik nu heb dan de X3300w.
Iemand een idee?
Dan kom je al snel op een X3300w uit bij de nieuwe modellen. Maar nu zag ik ook de X4200w. Dit is een model van vorig jaar en ligt rond dezelfde prijsklasse: Zo'n 100 euro duurder. Deze ondersteund ook 4K.
Zijn er redenen te bedenken waarom ik niet voor de iets oudere maar hoger gespecificeerde X4200 zou moeten kiezen? Ik heb namelijk het idee dat die dichter tegen het segment aanzit van de 3311 die ik nu heb dan de X3300w.
Iemand een idee?
Verwijderd
hij is voor zover ik zie 300 euro duurder de verschillen in een notedop
wat de 4200W extra heeft
- mogelijkheid om tegen betaling auro 3D te supporten
- 9.2 ipv 7.2
- Audyssey DSX
- aansluiting voor platenspeler
- metalen front plate
dat is het wel zon beetje dus als je dat het waard vind om 300 euro meer te betalen moet je het doen anders denk ik dat 3300W betere koop is. auro 3D zie ik niet echt doorbreken de rest is wel leuk maar voor mij is het geen 300 euro meerprijs waard
edit: 200 euro duurder dus vreemd dacht dat hij 695 was ipv 795
wat de 4200W extra heeft
- mogelijkheid om tegen betaling auro 3D te supporten
- 9.2 ipv 7.2
- Audyssey DSX
- aansluiting voor platenspeler
- metalen front plate
dat is het wel zon beetje dus als je dat het waard vind om 300 euro meer te betalen moet je het doen anders denk ik dat 3300W betere koop is. auro 3D zie ik niet echt doorbreken de rest is wel leuk maar voor mij is het geen 300 euro meerprijs waard

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 00:14 ]
http://www.plattetv.nl/in...r-x4200w-zwart-13351.html Hier is de X4200w nu 899,-, vandaar dat ik het bedrag van 100 euro noemdeVerwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:02:
Bedankt voor het opsommen van enkele verschillen. Voor zover ik heb kunnen zien is er geen verschil in doorvoer van resolutie of kleurweergave (beiden 4K/60 Hz full-rate pass-through and 4:4:4 colour resolution,
HDR, BT.2020).
Verder heeft de X4200w natuurlijk een wat hoger vermogen per kanaal, voor wat dat waard is..
Ik ga het nog eens overdenken
Verwijderd
die paar wat gaat echt niet eens een hoorbaar verschil maken. sterker nog als je met de 3300W vermogen tekort heb gaat de 4200W daar niks aan veranderen. die 20 wat per kanaal is qua volume niet eens hoorbaar. en tenzij je hem in een enorme hal gaat plaatsen ga je nog niet de helft van het vermogen nodig hebbenMAZZA schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:08:
[...]
http://www.plattetv.nl/in...r-x4200w-zwart-13351.html Hier is de X4200w nu 899,-, vandaar dat ik het bedrag van 100 euro noemde
Bedankt voor het opsommen van enkele verschillen. Voor zover ik heb kunnen zien is er geen verschil in doorvoer van resolutie of kleurweergave (beiden 4K/60 Hz full-rate pass-through and 4:4:4 colour resolution,
HDR, BT.2020).
Verder heeft de X4200w natuurlijk een wat hoger vermogen per kanaal, voor wat dat waard is..
Ik ga het nog eens overdenken
De x4200 heeft een chip die beter zou moeten zijn in stereo gebruik.
En de x3300 krijgt een app om de audyssey curve later te kunnen aanpassen dat kon voorheen nooit.
En de x3300 krijgt een app om de audyssey curve later te kunnen aanpassen dat kon voorheen nooit.
Bedankt voor de verduidelijking. Ik zal me vergist hebben met dts-x waarschijnlijk. Ik had ooit iets gelezen dat één van deze technieken vele tientallen audiosporen/tracks kon bevatten. Ik heb het onthouden als dat bijvoorbeeld een explosie of een langsrijdend voertuig een audiospoor op zich was. Dit audiospoor zou dan bepaalde locatie-data bevatten, zodat het op een juiste manier over de beschikbare speakers verdeeld zou worden. Dat klonk namelijk wel erg interessant en zou ook bij gewoon 5.1 een meerwaarde bieden.road rebel schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:38:
Atmos is dolby true HD met atmos meta data. Er zijn dus geen bijkomende audiosporen en je hebt er in feite geen enkele profijt aan met een 5.1 setup.
Het enige waar je wel profijt aan zou kunnen hebben is een betere implementatie van afwijkende luidsprekerposities door remappingstechnieken (terwijl klassieke surround setups een min of meer gestandaardiseerde opstelling vragen). Die technieken vind je overigens niet terug in een huis, tuin-en-keuken receiver.
Je hebt wel gelijk in dat je in de gemiddelde woonkamer-situatie niet aan de limieten komt en als je er wel aan komt je niet veel verschil gaat merken met een paar watt meer, maar het is ook weer niet zo dat je enkel in grote hallen aan deze limieten komt. Als je het volume gaat verhogen gaat het benodigde vermogen in rap tempo omhoog. Veel mensen zullen genoeg hebben aan 0,1 - 1 watt per kanaal en hebben daarmee nog vrij veel speelruimte als er toch eens net iets meer nodig mag zijn. Maar wanneer je bijvoorbeeld een verjaardag/feestje wil voorzien van muziek, zal deze boven het stemgeluid uit moeten komen en zit je alweer vrij snel aan de limieten van de receiver.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:28:
die paar wat gaat echt niet eens een hoorbaar verschil maken. sterker nog als je met de 3300W vermogen tekort heb gaat de 4200W daar niks aan veranderen. die 20 wat per kanaal is qua volume niet eens hoorbaar. en tenzij je hem in een enorme hal gaat plaatsen ga je nog niet de helft van het vermogen nodig hebben
De hogere modellen receivers bieden wel iets meer vermogen (op papier), maar zullen vooral uitblinken in stabielere voedingen en betere onderdelen, welke ook invloed hebben op de audiokwaliteit en de prestaties. Bij gebruik van 2 speakers zal de stabielere voeding niet veel uitmaken, maar wanneer je er 5 of meer gaat aansturen wordt het des te belangrijker, echter luisteren maar weinig mensen naar 5.1 of meer kanalen bij muziek. Dat blijft toch hoofdzakelijk stereo.
Kort gezegd; Je komt óf niet aan de limieten, of je komt er wel aan en dan zal een hoger model daar niet veel uitmaken wanneer het puur om volume gaat. De geluidskwaliteit kan er wel op vooruitgaan, maar verwacht geen enorme verschillen. De meeste winst behaal je waarschijnlijk bij 5.1 (of meer kanalen), maar bij film is dat weer niet zo belangrijk.
[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 14-01-2017 12:00 ]
Daarom zei ik ook 'voor wat dat waard is' 
Al is het wel prettig om bepaalde luidsprekers aan te sturen met wat meer vermogen. Dat heb ik erg goed kunnen ervaren met mijn vorige receiver. Ik meen een Denon 1908 uit m'n hoofd naar mijn huidige 3311.
Maar dat zal dus nu een minder groot verschil zijn. De speakers blijven sowieso gelijk (B&W 600 serie).
Al is het wel prettig om bepaalde luidsprekers aan te sturen met wat meer vermogen. Dat heb ik erg goed kunnen ervaren met mijn vorige receiver. Ik meen een Denon 1908 uit m'n hoofd naar mijn huidige 3311.
Maar dat zal dus nu een minder groot verschil zijn. De speakers blijven sowieso gelijk (B&W 600 serie).
[ Voor 7% gewijzigd door MAZZA op 14-01-2017 12:28 ]
Volgens mij klopt dit verhaal wel hoor, Atmos is een object based audio standaard. De filmmaker hoeft dus geen kanalen meer te mixen als het ware, maar kan gewoon het geluid in een object plaatsen en deze bijv van linksachter naar rechtsvoor laten gaan, de Atmos receiver legt dit over je eigen speakerindeling heen en creeert het eindeffect zelf.LA-384 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:55:
[...]
Bedankt voor de verduidelijking. Ik zal me vergist hebben met dts-x waarschijnlijk. Ik had ooit iets gelezen dat één van deze technieken vele tientallen audiosporen/tracks kon bevatten. Ik heb het onthouden als dat bijvoorbeeld een explosie of een langsrijdend voertuig een audiospoor op zich was. Dit audiospoor zou dan bepaalde locatie-data bevatten, zodat het op een juiste manier over de beschikbare speakers verdeeld zou worden. Dat klonk namelijk wel erg interessant en zou ook bij gewoon 5.1 een meerwaarde hebben.
Verwijderd
Ik wil een nieuwe receiver kopen, heb er drie gezien waar mijn interesse naar uit gaat, de Denon avr-x2300, de avr-x3200 of de Yamaha rx-v681.Iemand hier een advies of een mening over, ik hoor het graag!
Moeilijk advies geven zonder dat we weten waarvoor je het gaat gebruiken. Als je een beetje een serieus systeem hebt, dan raad ik je aan de X3200 te kiezen vanwege de Audyssey XT32 die deze versterker heeft. Maar blijft lastig adviseren zonder meer info.Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 23:18:
Ik wil een nieuwe receiver kopen, heb er drie gezien waar mijn interesse naar uit gaat, de Denon avr-x2300, de avr-x3200 of de Yamaha rx-v681.Iemand hier een advies of een mening over, ik hoor het graag!
Weet iemand of het mogelijk is de X2300W makkelijk van surround naar stereo om te schakelen zonder de speakers uit te hoeven schakelen in het speaker menu?
Als de bron 2-kanaals is, kun je gewoon pure-mode zetten. Meerkanaals bronnen kun je op 2-ch zetten in de DSP.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voor mij is het van aardig groot belang of ik muziek (inkomend als bijv 2.0 kanaals of 2.1) om te zetten naar 4.1 (hoekspeakers + sub). Heb nu een Z5500 en zet bij muziek 'm vaak op 'Stereo X2'. Enig idee of Denon dit een beetje ondersteund? Die pure mode doet alleen naar 2 kanaals toch? Niet wat ik wil denk ik?
[ Voor 23% gewijzigd door NeFoRcE op 16-01-2017 13:06 ]
Professioneel Heftruck Syndroom
Dat kan bijna, je kunt bij 'sound mode' Multi Channel Stereo gebruiken. Deze pakt echter de center ook mee, maar zet geen effect over het geluid.
Een moderne receiver ondersteunt dit door de modus 4-channel stereo te selecteren.
Pure-mode is het signaal "puur" uitsturen zoals het binnenkomt en bedoeld is.
Pure-mode is het signaal "puur" uitsturen zoals het binnenkomt en bedoeld is.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Op mijn oude Denon heet dat 'Direct' en dat is eigenlijk een betere benaming. Dan heb je dus niets te kiezen en wordt het signaal 1-op-1 doorgezet.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Je hebt direct en pure direct.
Bij direct wordt de equalizer (heet dat zo?) uitgeschakeld en krijg je onbewerkt 2.0 te horen. Je speakers zijn dan fullrange en de subwoofer staat uit. Je kunt de subwoofer mee laten spelen door de optie lfe+main aan te zetten.
Bij pure direct wordt ook de beeldverwerking uitgeschakeld. Het display gaat uit en er wordt geen beeld naar de tv gestuurd, enkel audio over de speakers. Volgens mij is dit een zeer audiofiele optie waar er geen verschil bemerkt zal worden. Een beetje het zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 effect.
Bij direct wordt de equalizer (heet dat zo?) uitgeschakeld en krijg je onbewerkt 2.0 te horen. Je speakers zijn dan fullrange en de subwoofer staat uit. Je kunt de subwoofer mee laten spelen door de optie lfe+main aan te zetten.
Bij pure direct wordt ook de beeldverwerking uitgeschakeld. Het display gaat uit en er wordt geen beeld naar de tv gestuurd, enkel audio over de speakers. Volgens mij is dit een zeer audiofiele optie waar er geen verschil bemerkt zal worden. Een beetje het zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 effect.
Ah ok. Duidelijk verhaal. Beeld is bij mij nog geen sprake van: die van mij (AVR 3803) stamt van voor het HDMI tijdperk
ik ben er wel vrij zeker van dat 'direct' het signaal overneemt wat hij aangeboden krijgt. Is dat 5.1, dan schakelt hij naar 5.1. Is dat 2.0, dan doet 'ie dat. Maar dat zou ik nader moeten checken.
Je hebt gelijk, ik had het fout. Uit de handleiding; direct en pure direct geven de audio weer volgens de bron, dus zonder bewerking. Kan zowel stereo als surround zijn. Pure direct schakelt verder display en alle analoge beeldsignalen uit. Beeld via HDMI blijft dus wel actief.
Ik heb al een tijdje erg rare problemen met mijn Denon AVR-X2000 welke niet gereproduceerd kunnen worden door de reparateur..ik heb er een los topic voor aangemaakt: Geflikker/Mode Not Supported na een tijdje op Denon AVRX2000. Zou iemand willen kijken?
Binnenkort van mijn instap Denon AVR-1513 naar de oudere, maar betere Denon 2809! Nu nog kijken of ik dat ding ga snappen..
Ik heb een PMA-1510 en al sinds het begin heb ik het idee gehad dat het linker kanaal luider was dan het rechter kanaal. Andere mensen ervaarden dit niet zo, dus tot nu zo gelaten.
Nu met koptelefoon aan de versterker is mij hetzelfde opgevallen, en het slimme idee gehad om m'n smartphone als dB meter te gebruiken en ja hoor, 3dB verschil tussen links en rechts. Ongeacht de input, bron of kabels.
Iemand anders een soortgelijke ervaring?
Nu met koptelefoon aan de versterker is mij hetzelfde opgevallen, en het slimme idee gehad om m'n smartphone als dB meter te gebruiken en ja hoor, 3dB verschil tussen links en rechts. Ongeacht de input, bron of kabels.
Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security
Uiteindelijk gekozen voor de X3300w. In eerste instantie was de WAF nog in favor voor de zilveren X4200w. Maar de shops die zeiden deze nog te hebben, bleken die uiteindelijk niet meer te hebben (haal hem van je site dan! Zelfs nu laten ze hem nog staan).MAZZA schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:24:
Dan kom je al snel op een X3300w uit bij de nieuwe modellen. Maar nu zag ik ook de X4200w.
Maar dat maakte uiteindelijk de keuze voor de X3300w wel makkelijker. Deze is nu besteld voor een hele (imo) aardige prijs van 735,-.
Nu kijken of ik mijn Denon AVR-3311 nog voor een degelijke prijs kan slijten.
Waarom ben je van een 3811 naar een X3300 gegaan, als ik vragen mag?
Oh ja, 3311. Vraag blijft bestaan natuurlijk. Ik heb zelf een 3803 en overweeg momenteel eigenlijk geen upgrade, zou het alleen voor HDMI doen misschien. Maar ook dat mis ik niet echt.
Ik heb een 4K tv, dat was de hoofdreden. Dus dan met name HDMI inderdaad. Verder ondersteuning voor Spotify. En het upgradevirusBeQuietAndDrive schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:40:
Oh ja, 3311. Vraag blijft bestaan natuurlijk. Ik heb zelf een 3803 en overweeg momenteel eigenlijk geen upgrade, zou het alleen voor HDMI doen misschien. Maar ook dat mis ik niet echt.
Als ik in de handleiding kijk, zit er een balance knop op de receiver of afstandsbediening. Kun je het daar niet mee corrigeren? Verder zijn die apps volgens mij niet zo heel erg consistent en nauwkeurig. Weet je zeker dat je niet gewoon minder goed hoort aan 1 kant?Jean Paul schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:53:
Ik heb een PMA-1510 en al sinds het begin heb ik het idee gehad dat het linker kanaal luider was dan het rechter kanaal. Andere mensen ervaarden dit niet zo, dus tot nu zo gelaten.
Ik weet zeker dat ik niet goed hoor aan een kant ja, daarom draai ik me om, of de hoofdtelefoonLA-384 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:45:
[...]
Als ik in de handleiding kijk, zit er een balance knop op de receiver of afstandsbediening. Kun je het daar niet mee corrigeren? Verder zijn die apps volgens mij niet zo heel erg consistent en nauwkeurig. Weet je zeker dat je niet gewoon minder goed hoort aan 1 kant?
Dat apps niet nauwkeurig zijn geloof ik, maar als er consequent een verschil gemeten wordt, is het meetbaar. En let wel, dit doe ik omdat het me blijft opvallen.
Heb contact met de importeur en breng hem morgen daar. Hun technicus vermoedt de potmeter gezien de klachten, afwachten maar of dat het is en wat het mag kosten..
Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security
Eindelijk sinds dinsdag mijn Atmos opstelling gereed.
Had al een tijdje een X6300H staan, alleen nog in 5.0 opstelling.
Afgelopen dinsdag is er in de woonkamer een spanplafond geinstalleerd, en nu draai ik dan 5.0.4 op de X6300H.
Wel voor een speciaal spanplafond gekozen met akoestisch dempend materiaal erachter. Doek is licht poreus om het geluid door te laten zodat de absorptie beter werkt. Als de spots ingebouwd zijn zal ik wel een fototje maken. Is nu nog niet helemaal af.
Wow, wat is dit waanzinnig zeg. Ten eerste al de extra demping door 16m2 akoestisch plafond.
Dit had ik veel eerder moeten doen. Maar dan de 5.0.4 opstelling van de X6300H.
Gekalibreerd op 8 punten met audissey. Tot op heden nog maar 2 atmos films kunnen kijken.
De eerste ( The Mechanic Resurrection ) viel qua Atmos effecten een beetje tegen, maar toch nog een beter overall goevoel.
Gisteren Star Trek gekeken, en dat was gewoon echt waanzinnig. De extra's die Atmos brengt zijn subtiel, maar ze doen het wel. Zeker met de atmosferische muziek en dergelijke. Je word er helemaal ingezogen. Wat een extreem ruimtelijk geluidsbeeld weet de X6300H neer te zetten.
Geen seconde spijt van. Nu nog meer testen en films kijken.
Eerste indrukken van upmixen met Neural-X van TV e.d. waren ook goed zelfs.
Werkt heel fijn, meestal weet hij de (achtergrond)muziek er goed uit te filteren en naar de atmos speakers te sturen.
Totaal pas een paar uur geluisterd maar nu al verkocht
Totaal Focal systeem trouwens, IC105 in het plafond ingebouwd.
Had al een tijdje een X6300H staan, alleen nog in 5.0 opstelling.
Afgelopen dinsdag is er in de woonkamer een spanplafond geinstalleerd, en nu draai ik dan 5.0.4 op de X6300H.
Wel voor een speciaal spanplafond gekozen met akoestisch dempend materiaal erachter. Doek is licht poreus om het geluid door te laten zodat de absorptie beter werkt. Als de spots ingebouwd zijn zal ik wel een fototje maken. Is nu nog niet helemaal af.
Wow, wat is dit waanzinnig zeg. Ten eerste al de extra demping door 16m2 akoestisch plafond.
Dit had ik veel eerder moeten doen. Maar dan de 5.0.4 opstelling van de X6300H.
Gekalibreerd op 8 punten met audissey. Tot op heden nog maar 2 atmos films kunnen kijken.
De eerste ( The Mechanic Resurrection ) viel qua Atmos effecten een beetje tegen, maar toch nog een beter overall goevoel.
Gisteren Star Trek gekeken, en dat was gewoon echt waanzinnig. De extra's die Atmos brengt zijn subtiel, maar ze doen het wel. Zeker met de atmosferische muziek en dergelijke. Je word er helemaal ingezogen. Wat een extreem ruimtelijk geluidsbeeld weet de X6300H neer te zetten.
Geen seconde spijt van. Nu nog meer testen en films kijken.
Eerste indrukken van upmixen met Neural-X van TV e.d. waren ook goed zelfs.
Werkt heel fijn, meestal weet hij de (achtergrond)muziek er goed uit te filteren en naar de atmos speakers te sturen.
Totaal pas een paar uur geluisterd maar nu al verkocht
Totaal Focal systeem trouwens, IC105 in het plafond ingebouwd.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound
C00L, denk niet dat er heel veel mensen zo'n setup thuis bouwen. Volg graag je ervaringen
5.0.4, dan heb je geen sub dus?
5.0.4, dan heb je geen sub dus?
Klopt, ik heb geen sub.
Als fronts heb ik 2 Focal 816W staan, die in mijn optiek genoeg bas produceren.
Luister heel veel muziek, en dat doe ik toch in stereo.
En zonder sub is de kans op ruzie met de buren ook kleiner
Hoewel het huis wel super geisoleerd is.
En zonder sub is de kans op ruzie met de buren ook kleiner
Hoewel het huis wel super geisoleerd is.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound
Oh ja, vloerstaanders doen dat ook prima op zich. Hoewel een LFE kanaaltje direct aan een een goede sub wel net ff die extra 'punch' kan geven soms.
Die gedachte had ik ook met mijn paartje Chorus 826W. Uiteindelijk toch een subwoofer gekocht (Velodyne SPL-1200 Ultra) en dat is toch wel een andere dimensie. Als je het geheel goed op elkaar af- en instelt wordt het één geheel.Malignant schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:41:
Klopt, ik heb geen sub.
En dat is dus het lastige en wat veel mensen niet echt begrijpen.FeaR schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:36:
[...]
Die gedachte had ik ook met mijn paartje Chorus 826W. Uiteindelijk toch een subwoofer gekocht (Velodyne SPL-1200 Ultra) en dat is toch wel een andere dimensie. Als je het geheel goed op elkaar af- en instelt wordt het één geheel.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Voor film vind ik het nog wel goed te doen. Je koppelt die sub aan de LFE uitgang, tweakt wat met de crossover tot het naar je smaak is en dan ben je een heel eind op weg.
Met muziek is het lastiger, en ik durf wel te stellen dat je met mooie luidsprekers alleen een betere geluid haalt dan met een sub erbij. Ik zou in een muziek setup niet snel een losse sub adviseren.
Met muziek is het lastiger, en ik durf wel te stellen dat je met mooie luidsprekers alleen een betere geluid haalt dan met een sub erbij. Ik zou in een muziek setup niet snel een losse sub adviseren.
Je moet het zelf ondervinden. Dan weet je pas of het in jouw ruimte iets toevoegt met de bronnen die jij gebruikt. En dan is het nog de vraag of je voor dat extraatje de bedragen van een goede subwoofer over hebt.Joopieboy schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:37:
[...]
En dat is dus het lastige en wat veel mensen niet echt begrijpen.
In mijn situatie was ik zeer blij met de aanschaf en dat is de reden dat ik redelijk pro subwoofer ben. Mijn eindversterkers brachten dan weer minder (lees: niets) extra's. Gelukkig mag een hobby geld kosten. Soms is er wel de gedachte wat ik had kunnen kopen als ik simpel bij 5.1 was gebleven met alleen een receiver, of zelfs 2.1 zonder eindversterkers...
Ligt aan de muziek en hoe goed je de subwoofer af kan stellen. Er is muziek (orgel) die onder de 20 Hz duikt, dan heb je echt een fikse speaker nodig die dat hoorbaar weer kan geven. Dan is een subwoofer letterlijk onmisbaar. Subwoofer afstellen is en blijft lastig. Niet allen door de waardes maar vooral door de akoestiek. Als je een goed op elkaar ingeregeld systeem hebt dan hoor je de subwoofer niet totdat je deze uit zet, dan mis je opeens wat in de onderste regionen.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:20:
Voor film vind ik het nog wel goed te doen. Je koppelt die sub aan de LFE uitgang, tweakt wat met de crossover tot het naar je smaak is en dan ben je een heel eind op weg.
Ik ben het dan ook oneens met de stelling. Het valt of staat alleen met afstelling en positie en dat is en blijft lastig.
[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 19-01-2017 17:57 ]
Helemaal mee eens, het afstellen van een subwoofer is erg lastig! Ik durf zelfs te stellen dat je met één subwoofer het nooit helemaal goed voor elkaar gaat krijgen en zeker niet als de crossover op 80Hz staat. Er zijn een aantal mensen die prima verschil tussen rechts en links horen in de 70-80Hz range, daar ben ik er helaas ook eentje van.FeaR schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 17:05:
[...]
Ligt aan de muziek en hoe goed je de subwoofer af kan stellen. Er is muziek (orgel) die onder de 20 Hz duikt, dan heb je echt een fikse speaker nodig die dat hoorbaar weer kan geven. Dan is een subwoofer letterlijk onmisbaar. Subwoofer afstellen is en blijft lastig. Niet allen door de waardes maar vooral door de akoestiek. Als je een goed op elkaar ingeregeld systeem hebt dan hoor je de subwoofer niet totdat je deze uit zet, dan mis je opeens wat in de onderste regionen.
Ik ben het dan ook oneens met de stelling. Het valt of staat alleen met afstelling en positie en dat is en blijft lastig.
Twee subwoofers helpen ook heel erg bij nulls en pieken.
Belangrijkste punt met een subwoofer begint bij de plaatsing, er wordt altijd geadviseerd dat ding zoveel mogelijk in een hoek te zetten. Leuk als je alles zo hard mogelijk wil horen/voelen, maar erg slecht advies als je strakke accurate bas wil zoals het bedoeld is.
De reden waarom je speakers niet teveel naar een muur of hoek moet zetten geldt ook voor de subwoofer, maar omdat men vindt dat lage tonen niet lokaliseerbaar zouden moeten zijn, zou het niet uitmaken. Naar mijn mening onzin en bedacht door subwoofer fabrikanten die niet genoeg vermogen in een subwoofer kunnen stoppen!
Wat ook niet vergeten moet worden, is dat vooral de lage tonen veel eisen van een versterker aan stroom. Als je een subwoofer gebruikt (99% van de gevallen actief, dus met geïntegreerde versterker) dan ontlast je ook nog eens je AVR een stuk, waardoor je speakers minder snel tegen het limiet aan zullen komen en dus beter blijven klinken bij hoog volume.
Nadat dit allemaal voor elkaar is, is het ook heel belangrijk te snappen dat als je echt zuiver geluid wilt, je de subwoofer alleen op de LFE/low level ingang aansluit!!
Als je de speakers ook via de high level input gaat aansluiten, zorg je voor dubbele bas. Dit zorgt ten eerste voor onzuiver geluid, je bas wordt op bepaalde frequenties twee keer zo hard als zou moeten weergegeven en ten tweede wordt je AVR niet ontlast.
Als je de AVR goed instelt m.b.t. crossovers en op de subwoofer alle crossovers goed instelt, dan gaat dat gedeelte ook goed.
Heeft je Denon dan een goede versie van Audyssey (liefst XT32, maar de XT is ook OK), dan zal die de ergste problemen in je lage frequentie oplossen zodat het nog zuiverder klinkt. Dit werkt alleen wanneer er niet te erge problemen zijn, maar dat zou opgelost moeten zijn door goede plaatsing van je sub(s).
Dus, liefst twee subs, goede plaatsing, alleen LFE/low level input zonder crossovers van de subwoofer zelf te gebruiken, crossovers goed instellen in de AVR en Audyssey zijn werk laten doen. Dan heb je echt een geluid waar niets bij in de buurt komt qua weergave zoals bedoeld door de mixer.
Wat veel voorkomt, is dat veel mensen het geluid zoals de mixer het bedoeld heeft niet mooi vinden, maar dat is een ander verhaal natuurlijk
Audyssey is echt geen kei in het inregelen van subwoofers. Daar komt nog bij dat (van wat ik heb begrepen) veel receivers met 2 sub-uitgangen gewoon intern een splitsing hebben en dus feitelijk nog steeds maar 1 kanaal uitsturen. In het subwoofer topic staan een paar ervaringen met een Minidsp (de mensen van audioholics zweren er ook bij) en dat blijkt toch wel een stuk beter te werken. Het vereist wel weer meer tijd, kennis en handmatige metingen. Met een 2x4 kun je tot 4 subwoofers afzonderlijk regelen, dus elk hun eigen equalizer.Koldur schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:09:
Dus, liefst twee subs, goede plaatsing, alleen LFE/low level input zonder crossovers van de subwoofer zelf te gebruiken, crossovers goed instellen in de AVR en Audyssey zijn werk laten doen. Dan heb je echt een geluid waar niets bij in de buurt komt qua weergave zoals bedoeld door de mixer.
Ik moet er zelf ook nog steeds aan hoor, maar ooit gaat het er wel komen denk ik; een tweede bk xxls400 met een minidsp 2x4. De meetmicrofoon heb ik al.
De meeste content stuurt ook maar 1 subwoofer uit. Zeker op die lage frequenties heeft het geen zin om meerdere/aparte k kanalen uit te sturen. Het is inderdaad gewoon een splitsing.
Wat ik bedoel is dat de instellingen van de receiver voor beide subs tegelijk gelden. Audyssey regelt dan niet beide subs apart af, terwijl het geluid uit de subwoofer op elke positie in een kamer iets anders klinkt. Bij een subwoofer linksvoor zullen de staande golven op andere plekken in de kamer liggen dan bij een subwoofer rechtsachter. De receiver kan echter niet voor beide posities corrigeren en moet dan gaan middelen.
De genoemde minidsp kan wel elke sub apart corrigeren (tot 4 stuks).
De genoemde minidsp kan wel elke sub apart corrigeren (tot 4 stuks).
Daarom is XT32 met Sub EQ ook de betere variant van Audyssey, die regelt de subs namelijk wel apart in, maar tot maximaal twee. En die versie is echt wel een "kei" daarin. Die minidsp is inderdaad een goede als je meer dan twee subs hebt of een mindere versie van Audyssey.LA-384 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:35:
[...]
Audyssey is echt geen kei in het inregelen van subwoofers. Daar komt nog bij dat (van wat ik heb begrepen) veel receivers met 2 sub-uitgangen gewoon intern een splitsing hebben en dus feitelijk nog steeds maar 1 kanaal uitsturen. In het subwoofer topic staan een paar ervaringen met een Minidsp (de mensen van audioholics zweren er ook bij) en dat blijkt toch wel een stuk beter te werken. Het vereist wel weer meer tijd, kennis en handmatige metingen. Met een 2x4 kun je tot 4 subwoofers afzonderlijk regelen, dus elk hun eigen equalizer.
Ik moet er zelf ook nog steeds aan hoor, maar ooit gaat het er wel komen denk ik; een tweede bk xxls400 met een minidsp 2x4. De meetmicrofoon heb ik al.
Het stuurt inderdaad geen stereo uit, maar ook voor mono content wil je twee speakers. Dat is met subwoofers niet anders in mijn ervaring. Eén subwoofer klinkt in 99,9% van de gevallen gewoon niet goed gebalanceerd, al helemaal niet met betrekking tot muziek.timovd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:41:
De meeste content stuurt ook maar 1 subwoofer uit. Zeker op die lage frequenties heeft het geen zin om meerdere/aparte k kanalen uit te sturen. Het is inderdaad gewoon een splitsing.
[ Voor 20% gewijzigd door Koldur op 20-01-2017 07:47 ]
Ik ga een Onkyo 656 omruilen voor een Denon AVR-X2300W of AVR-X3300W.
Enkele vragen over deze Denon's die ik niet kon vinden in de handleiding.
Is de luidspreker configuratie in te stellen als 2.0 en 2.1?
Is het mogelijk om zowel wifi i.v.m airplay en kabel aan te sluiten en beide te gebruiken?
Wil best/graag airplay gebruiken maar ook kabel, zeker met 1gbs netwerk aansl.
Is het mogelijk om zowel wifi i.v.m airplay en kabel aan te sluiten en beide te gebruiken?
Of je via wifi of bedraad aansluit maakt niet loopt allemaal via dezelfde router. 2.0 of 2.1 kun je instellen.Lord Anubis schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:48:
Ik ga een Onkyo 656 omruilen voor een Denon AVR-X2300W of AVR-X3300W.
Ik zie dat de 2300W geen bi-wiring heeft. Ik zit mij nog te verdiepen in een versterker. Ik zou graag in de toekomst zuil-speakers willen hebben. Maar ik zie dat er echt belachelijk veel speakers zijn met bi-wiring aansluiting. Is het aan te raden om een versterker te nemen met bi-wiring om zo 't aanbod in mogelijke speakers te vergroten? Of is dat allemaal kul, volstaat de 2300W, en moet ik gewoon uit 't -meer- geringe aanbod van speakers, een keuze maken?
Elke receiver heeft Bi-Wiring. Bi-Wiring is aan de kant van de versterker twee paar kabels in één terminal proppen en aan de kant van de speaker zijn dat vier kabels voor twee paar terminals. Als je (passief) Bi-Amp bedoelt, dat heeft de AVR-X2300w ook, zie het kopje "5.1-channel playback (bi-amp connection of front speaker)" in de handleiding.NeFoRcE schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:07:
Ik zie dat de 2300W geen bi-wiring heeft. Ik zit mij nog te verdiepen in een versterker. Ik zou graag in de toekomst zuil-speakers willen hebben. Maar ik zie dat er echt belachelijk veel speakers zijn met bi-wiring aansluiting. Is het aan te raden om een versterker te nemen met bi-wiring om zo 't aanbod in mogelijke speakers te vergroten? Of is dat allemaal kul, volstaat de 2300W, en moet ik gewoon uit 't -meer- geringe aanbod van speakers, een keuze maken?
Het is alleen kul om passief te Bi-Ampen, Als je actief gaat Bi-Ampen (en dus met externe crossovers gaat werken) dan ga je verschil merken. Sowieso filtert de receiver niet aangezien deze hoog en laag niet apart aanstuurt, de receiver kopieert het signaal van Front Left en Front Right over de kanalen die je toe hebt gewezen om te "Bi-Ampen". Je gebruikt nog steeds het filter van de speakers, vandaar passief. Daarbij denkt men dat je door te "Bi-Ampen" meer vermogen krijgt. Dat is ook discutabel aangezien je met normaal gebruik een paar Watt nodig hebt. Over dit onderwerp is al aanzienlijk veel geschreven, de overige punten/gedachten mag Google je vertellen
Qua de keuze beperken: Elke speaker kan op elke receiver aan worden gesloten. Aan de kant van de speaker heb je bruggen die je laat zitten als je met een enkel kabelpaar aan gaat sluiten. Deze bruggen geven het signaal dan door zodat het op alle terminals binnen komt.
[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 23-01-2017 13:51 ]
Dank voor je uitgebreide toelichting! Dat van die brug wist ik niet. Dat zou dus inderdaad betekenen dat elke speaker op elke receiver kan. Dan volstaat de 2300w wel aan mijn wensen als ik 't zo lees. Ik zou 't liefst in de wat verdere toekomst Atmos willen. Met een brug op de zuilspeakers zou dat dan gewoon moeten werken allemaal begrijp ik. Top!FeaR schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:46:
[...]
Elke receiver heeft Bi-Wiring. Bi-Wiring is aan de kant van de versterker twee paar kabels in één terminal proppen en aan de kant van de speaker zijn dat vier kabels voor twee paar terminals. Als je (passief) Bi-Amp bedoelt, dat heeft de AVR-X2300w ook, zie het kopje "5.1-channel playback (bi-amp connection of front speaker)" in de handleiding.
Het is alleen kul om passief te Bi-Ampen, Als je actief gaat Bi-Ampen (en dus met externe crossovers gaat werken) dan ga je verschil merken. Sowieso filtert de receiver niet aangezien deze hoog en laag niet apart aanstuurt, de receiver kopieert het signaal van Front Left en Front Right over de kanalen die je toe hebt gewezen om te "Bi-Ampen". Je gebruikt nog steeds het filter van de speakers, vandaar passief. Daarbij denkt men dat je door te "Bi-Ampen" meer vermogen krijgt. Dat is ook discutabel aangezien je met normaal gebruik een paar Watt nodig hebt. Over dit onderwerp is al aanzienlijk veel geschreven, de overige punten/gedachten mag Google je vertellen
Qua de keuze beperken: Elke speaker kan op elke receiver aan worden gesloten. Aan de kant van de speaker heb je bruggen die je laat zitten als je met een enkel kabelpaar aan gaat sluiten. Deze bruggen geven het signaal dan door zodat het op alle terminals binnen komt.
Op deze afbeelding zie je de meest basale vorm:NeFoRcE schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:11:
[...]
Dank voor je uitgebreide toelichting! Dat van die brug wist ik niet. Dat zou dus inderdaad betekenen dat elke speaker op elke receiver kan.

Soms zie je ook in plaats van deze simpele bruggen stukken speakerkabel worden gebruikt. Soms af-fabriek, soms custom made, zoek eens op "jumpers".
Nou na het e.e.a. testen kom ik er niet meer onderuit dat ik een sub nodig heb.FeaR schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:36:
[...]
Die gedachte had ik ook met mijn paartje Chorus 826W. Uiteindelijk toch een subwoofer gekocht (Velodyne SPL-1200 Ultra) en dat is toch wel een andere dimensie. Als je het geheel goed op elkaar af- en instelt wordt het één geheel.
Helaas met Dolby Atmos tracks word bij het ontbreken van een sub het LFE kanaal praktisch ongefilterd naar de fronts gestuurd. Vinden mijn Focals niet leuk ben ik inmiddels achter.
En helaas kan ik de fronts niet naar "klein" zetten in de Denon setup om dit te voorkomen, want als ik dit aan pas zet hij automatsch een sub aan.
Goed excuus om te shoppen dan maar.
Kun je met de crossover niet iets inregelen?
De crossover is juist voor subwoofers, dus al het laag wordt naar je fronts gegooid, daar doe je niks tegen. Overigens zijn je Focal's zeker niet slecht met laag, als ik zo even zie. Maar een sub is wat betreft altijd beter. Heb er onlangs ook weer 1 teruggezet in de setup, en het voegt zeker meer toe.
[ Voor 47% gewijzigd door Romius op 24-01-2017 10:27 ]
Goeiedag,
Ben nieuw op dit forum
Heb vorige week de surround set van Denon/Alto aangeschaft bij Hi-Fi Klubben in Rotterdam.
https://www.hifiklubben.n...-x520bt--argon-alto-5.1-/
Ik ben hier redelijk een leek in op dit gebied dus vandaar aankomende vraag:
Mijn randapparatuur heb ik aangesloten op de versterker met "gewone" hdmi kabels die ik al had. Wat ik het meest gebruik daarvan is mijn PS4
Nu was ik gisteren aan het gamen en alles functioneert gewoon naar behoren maar het beeld viel plotseling ineens weg maar ik had nog wel geluid, met een lichte flits werd het beeld zwart zeg maar.
Even later kwam het beeld gewoon terug en daarna geen gekkigheid meer gehad.
Paranoïde zoals ik ben ga ik gelijk twijfelen aan vanalles en nog wat. En uiteraard google ik het een en ander.
Nu moet ik zeggen dat ik het 2x eerder heb gehad voordat ik de versterker gekocht had.
Tv is net een jaar oud. Toen had ik zodra ik de ps4 opstartte geen beeld wel geluid.
Toen ik hem daarop uit en weer aanzette was het weer goed.
Sorry voor het ellenlange verhaal maar ik was heel erg benieuwd of jullie me hierin kunnen adviseren
Alvast bedankt !
Gr.
Ben nieuw op dit forum
Heb vorige week de surround set van Denon/Alto aangeschaft bij Hi-Fi Klubben in Rotterdam.
Mijn randapparatuur heb ik aangesloten op de versterker met "gewone" hdmi kabels die ik al had. Wat ik het meest gebruik daarvan is mijn PS4
Nu was ik gisteren aan het gamen en alles functioneert gewoon naar behoren maar het beeld viel plotseling ineens weg maar ik had nog wel geluid, met een lichte flits werd het beeld zwart zeg maar.
Paranoïde zoals ik ben ga ik gelijk twijfelen aan vanalles en nog wat. En uiteraard google ik het een en ander.
Nu moet ik zeggen dat ik het 2x eerder heb gehad voordat ik de versterker gekocht had.
Tv is net een jaar oud. Toen had ik zodra ik de ps4 opstartte geen beeld wel geluid.
Sorry voor het ellenlange verhaal maar ik was heel erg benieuwd of jullie me hierin kunnen adviseren
Alvast bedankt !
Gr.
Al even met andere HDMI kabel[s] getest? Klinkt als een probleem met het beeld dat niet goed doorkomt naar de TV.Karchief schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:49:
Goeiedag,
Ben nieuw op dit forum
Alvast bedankt !
Gr.
Dat heb ik nog niet getest nee om eerlijk te zijn. Dus misschien beter om even hoogwaardige kwaliteit kabels aan te schaffen en die te vervangen ?
Want de versterker is nu gelinkt aan de tv met de hdmi kabel waar voorheen de ps4 op aangesloten was.
De ps4 heeft nu een andere kabel die op de versterker is aangesloten.
Het is wel dus dezelfde kabel waar de ps4 voorheen ook op was aangesloten die nu in de versterker - tv positie bevindt.
Mijn kabels gaan door een gat in de muur naar beneden en komen er onderin via eenzelfde gat weer eruit.
Door deze hele opstelling heb ik nu nog 1 hdmi kabel over waar voorheen een Android kastje op zat aangesloten.
Deze kabel ligt achter het tv meubel.
Ik ga deze nu met de versterker connecten ipv de huidige, zou enorm blij zijn als het dan verholpen is !
Nu had ik nog een vraag over de versterker, als ik nu game, zit er vertraging nu in het beeld/geluid ?
Ik heb daar namelijk wel eens wat over gelezen maar vroeg me af in hoeverre dat nou is ?
Wederom excuses voor het lange verhaal haha
Want de versterker is nu gelinkt aan de tv met de hdmi kabel waar voorheen de ps4 op aangesloten was.
Het is wel dus dezelfde kabel waar de ps4 voorheen ook op was aangesloten die nu in de versterker - tv positie bevindt.
Mijn kabels gaan door een gat in de muur naar beneden en komen er onderin via eenzelfde gat weer eruit.
Door deze hele opstelling heb ik nu nog 1 hdmi kabel over waar voorheen een Android kastje op zat aangesloten.
Ik ga deze nu met de versterker connecten ipv de huidige, zou enorm blij zijn als het dan verholpen is !
Nu had ik nog een vraag over de versterker, als ik nu game, zit er vertraging nu in het beeld/geluid ?
Ik heb daar namelijk wel eens wat over gelezen maar vroeg me af in hoeverre dat nou is ?
Hoogwaardige kwaliteit maakt (mijn mening) niet zoveel uit als de kabellengte minder dan 2 meter is. Ik heb zelf ook HDMI kabels van de Action en dat werkt prima.Karchief schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:34:
Dat heb ik nog niet getest nee om eerlijk te zijn. Dus misschien beter om even hoogwaardige kwaliteit kabels aan te schaffen en die te vervangen ?
Geen idee, maar mocht dat zo zijn denk ik dat het verwaarloosbaar is.Nu had ik nog een vraag over de versterker, als ik nu game, zit er vertraging nu in het beeld/geluid ?
Als het beeld en geluid via dezelfde hdmi kabel naar de versterker gaat is er sowieso geen vertraging. Verder als het niet merkbaar is, maakt het niet uit toch?
HDMI is digitaal, het werkt dus wel of niet. De genoemde problemen kunnen inderdaad een defect zijn in de kabel of in de connector. Een nieuwe kabel proberen is de eerste stap. Omdat het dus digitaal is, zal een duurdere kabel niet betere kleuren of geluid geven. Het enige waar verschil in kan zitten is de bouwkwaliteit, maar er zijn diverse testjes te vinden waaruit blijkt dat dure kabels niet per definitie robuuster zijn dan goedkope.
HDMI is digitaal, het werkt dus wel of niet. De genoemde problemen kunnen inderdaad een defect zijn in de kabel of in de connector. Een nieuwe kabel proberen is de eerste stap. Omdat het dus digitaal is, zal een duurdere kabel niet betere kleuren of geluid geven. Het enige waar verschil in kan zitten is de bouwkwaliteit, maar er zijn diverse testjes te vinden waaruit blijkt dat dure kabels niet per definitie robuuster zijn dan goedkope.
Klopt, ik heb een keer een hoop gedoe gehad met een setje goedkoper HDMI kabels, die stekkers waren van binnen gewoon slecht. Heb toen ff wat duurdere gekocht die goede recensies kregen, en die zitten er nu al jaren op. In mijn geval zijn het er maar twee trouwens, want oude versterker
[ Voor 13% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 25-01-2017 09:10 ]
Erg bedankt voor jullie reacties !
Tevens heb ik nu de ps4 direct op de tv aangesloten, ik ervaarde qua beeld met online gamen toch dat het wat minder snel reageerde, ga deze nu dmv een optische kabel aansluiten op de versterker
Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome.
Tot zover is het beeld nog niet weggevallen met het verwisselen van de hdmi kabel. *even afkloppen:p*
Voor alle zekerheid ga ik de hdmi kabels wel vervangen door kabels met een goede recensie/kwaliteit.
Hebben jullie nog aanraders daarin ?
Nogmaals bedankt voor de adviezen
Gr.
Tevens heb ik nu de ps4 direct op de tv aangesloten, ik ervaarde qua beeld met online gamen toch dat het wat minder snel reageerde, ga deze nu dmv een optische kabel aansluiten op de versterker
Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome.
Tot zover is het beeld nog niet weggevallen met het verwisselen van de hdmi kabel. *even afkloppen:p*
Voor alle zekerheid ga ik de hdmi kabels wel vervangen door kabels met een goede recensie/kwaliteit.
Hebben jullie nog aanraders daarin ?
Nogmaals bedankt voor de adviezen
Gr.
Hi, ik heb nu nog een https://tweakers.net/pric...onkyo-tx-nr609-zwart.html maar wil gezien mijn 4K TV naar een receiver die dit goed ondersteund.
Ik zit te denken aan de https://tweakers.net/pric...non-avr-x2300w-zwart.html helemaal nu de prijs naar 409 Euro gezakt is, maar in eerdere gesprekken met een medewerker van een HiFi zaak, werd mij Denon ontraden want:
A. zou slechter geworden zijn, vooral veel firmware problemen
B. komend van de 609 zou ik het geluid niets vinden, minder mooi?
Daarom maar even op het Forum gesprongen, voor wat zinnigere commentaren en suggesties.
Hij wilde mij met alle macht een Yamaha uit de Aventage lijn aanpraten, maar mijn portemonnee begon hoorbaar te kreunen ;-)
Is de Denon AVR X2300W een goede vervanger van de Onkyo TX NR609?
Ik beluister muziek en kijk films op mijn huidige configuratie, de speakers zijn Klipsch, 2 zuilen en surround speakers + een sub.
Ik zit te denken aan de https://tweakers.net/pric...non-avr-x2300w-zwart.html helemaal nu de prijs naar 409 Euro gezakt is, maar in eerdere gesprekken met een medewerker van een HiFi zaak, werd mij Denon ontraden want:
A. zou slechter geworden zijn, vooral veel firmware problemen
B. komend van de 609 zou ik het geluid niets vinden, minder mooi?
Daarom maar even op het Forum gesprongen, voor wat zinnigere commentaren en suggesties.
Hij wilde mij met alle macht een Yamaha uit de Aventage lijn aanpraten, maar mijn portemonnee begon hoorbaar te kreunen ;-)
Is de Denon AVR X2300W een goede vervanger van de Onkyo TX NR609?
Ik beluister muziek en kijk films op mijn huidige configuratie, de speakers zijn Klipsch, 2 zuilen en surround speakers + een sub.
Ik heb zelf een Denon uit de tijd dat ze nog 25 kg wogen. Nu is het allemaal wat meer plastic, in elk geval in de goedkopere modellen. Dat merk je als je met de hand aan zo'n volumeknop draait bijvoorbeeld, maar dat doe je in de praktijk niet vaak natuurlijk.
Een medewerker in een fatsoenlijke zaak wist mij te vertellen dat het onderscheid met de duurdere Denons vooral intern zit, betere internals, meer gescheiden onderdelen en betere montage in een stevigere basis. Dat heeft mijn Denon nu ook, per kanaal een eigen eindversterker in een apart subframepje en zo
Denk dat je dat wel merkt, vooral in de duurdere setups, maar ja, dan kies je sowieso al niet snel voor een 2200.
Persoonlijk heb ik Denon altijd mooier vinden klinken dan Onkyo. Maar goed, dat is persoonlijk. Als je je er in verdiept, zie je ook dat Onkyo echte toppers heeft gebouwd maar ook echt wel mindere modellen. Dat geldt ook voor Denon trouwens, maar wel in iets mindere mate is mijn gevoel.
Een medewerker in een fatsoenlijke zaak wist mij te vertellen dat het onderscheid met de duurdere Denons vooral intern zit, betere internals, meer gescheiden onderdelen en betere montage in een stevigere basis. Dat heeft mijn Denon nu ook, per kanaal een eigen eindversterker in een apart subframepje en zo
Denk dat je dat wel merkt, vooral in de duurdere setups, maar ja, dan kies je sowieso al niet snel voor een 2200.
Persoonlijk heb ik Denon altijd mooier vinden klinken dan Onkyo. Maar goed, dat is persoonlijk. Als je je er in verdiept, zie je ook dat Onkyo echte toppers heeft gebouwd maar ook echt wel mindere modellen. Dat geldt ook voor Denon trouwens, maar wel in iets mindere mate is mijn gevoel.
Ik ben bij mijn huidige receiver gebeten door het HDMI debacle, ok, dat werd dan wel gefixt maar dat was wel ruim een week geen versterker. Ik wilde ook de Onkyo kant op, maar las dat ze nog steeds in hun nieuwste lijn HDMI board problemen houden, dat wil ik niet nogmaals meemaken.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:57:
Meen ik uit je opmerking
op te moeten maken dat de 2300 een mindere versterker is?Denk dat je dat wel merkt, vooral in de duurdere setups, maar ja, dan kies je sowieso al niet snel voor een 2200.
Klopt idd, vooral de kunststof frontjes met een beetje brushed metaallook zijn echt heel erg jammer altijd.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:57:
Ik heb zelf een Denon uit de tijd dat ze nog 25 kg wogen. Nu is het allemaal wat meer plastic, in elk geval in de goedkopere modellen. Dat merk je als je met de hand aan zo'n volumeknop draait bijvoorbeeld, maar dat doe je in de praktijk niet vaak natuurlijk.
Een medewerker in een fatsoenlijke zaak wist mij te vertellen dat het onderscheid met de duurdere Denons vooral intern zit, betere internals, meer gescheiden onderdelen en betere montage in een stevigere basis. Dat heeft mijn Denon nu ook, per kanaal een eigen eindversterker in een apart subframepje en zo![]()

En ergens ook logisch natuurlijk dat ergens op bespaard wordt. Ik ben iig nog steeds erg tevreden over mijn stereo receiver van een jaar of 8 geleden, toendertijd wel wat geld gekost maar blijft het onwijs goed doen. Alhoewel het jammer is dat de tuner alleen via kabel kan werken wat ik tegenwoordig niet meer kan gebruiken maar soit.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Nou ja, als ze het halve apparaat uit plastic optrekken tegenwoordig, dan durf ik die stelling wel aanRoosW schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:34:
[...]
Ik ben bij mijn huidige receiver gebeten door het HDMI debacle, ok, dat werd dan wel gefixt maar dat was wel ruim een week geen versterker. Ik wilde ook de Onkyo kant op, maar las dat ze nog steeds in hun nieuwste lijn HDMI board problemen houden, dat wil ik niet nogmaals meemaken.
Meen ik uit je opmerking
[...]
op te moeten maken dat de 2300 een mindere versterker is?
HDMI heb ik geen verstand van, er loopt er eentje van mijn HTPC naar de TV en dat was het
[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 26-01-2017 10:56 ]
Domme vraag waarschijnlijk, maar wat heeft een plastic frontplaat met de geluidskwaliteit van doen?BeQuietAndDrive schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:55:
[...]
Nou ja, als ze het halve apparaat uit plastic optrekken tegenwoordig, dan durf ik die stelling wel aanIk zou zelf in mijn setup eerder een 4300 of 6300 kiezen.
HDMI heb ik geen verstand van, er loopt er eentje van mijn HTPC naar de TV en dat was het
Ik heb al mijn apparaten (horizon box, Blu-ray & HTPC) aan HDMI poorten hangen met 1 kabel naar de TV, nu mijn nieuwe TV 4K en HDR heeft wil ik dat ook wel ondersteund zien in mijn receiver, ook omdat de oude trouwe Onkyo dus op zwart gaat als ik de PC naar 4K toe zet.
[ Voor 21% gewijzigd door RoosW op 26-01-2017 11:01 ]