Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dag Tweakers,

Ik ben ten einde raad. Ik heb sinds oktober een probleem met mijn versterker/setup waar ik nu echt niet meer uitkom - ik heb de wetenschappelijke aanpak genomen om alles uit te kunnen sluiten maar dit levert telkens weer directe contradicties op, dus wend ik mij tot jullie.

Het probleem
Na ongeveer een half uur of meer aan te staan begint mijn TV zwart scherm te geven - dan weer terug te wisselen naar het beeld, en na een aantal keer dit te herhalen binnen een tijdspanne van een aantal tientallen minuten blijft het scherm zwart en verschijnt de melding 'Mode not supported' op mijn Samsung TV. Op de versterker switchen van input en weer terug lost het weer even op. 's Ochtends lijkt dit probleem vaker/sneller voor te komen, als de versterker lang uit heeft gestaan (wel op standby). Dit heeft een paar week/maand geduurd, en toen wilde de versterker niet meer aan. Hij is toen gerepareerd voor 190 euro (SL Eindversterker, driver/stuurtrap hersteld. 2x PT + 1x T + 4x R vervangen - aldus het reparatierapport). De versterker ging daarna wel weer aan, maar de problemen bleven terugkomen. De versterker is toen nog een keer opgestuurd, en hij heeft een week lang een duurtest doorstaan zonder dat de problemen gereproduceerd konden worden :? Toen de versterker weer teruggekregen, en toen heb ik het systematisch aangepakt:
  • Geen enkele speaker of andere kabel aangesloten - puur HDMI out en stroom.
  • Eerst zonder bron met een nieuwe HDMI AudioQuest kabel aan de TV gehangen - hele nacht geen geflikker gehad.
  • Chromecast aangesloten, hele dag aangehad zonder problemen
  • NUC aangesloten - tijdje geen problemen maar daarna kwam het terug.
  • Nuc aangesloten met nieuwe kabel: nog steeds problemen
  • Raspberry Pi 2 aangesloten - ook problemen na een tijdje.
Wat heb ik geprobeerd
  • Verschillende bronnen - HDMI / Component: altijd problemen
  • Direct aansluiten bron op de TV: geen problemen
  • Verschillende TV's: andere TV geprobeerd (ook samsung) - ook problemen met verschillende bronnen
  • Alle kabels meerdere keren vervangen, nu zelfs door duurdere HDMI kabels: nog steeds problemen
  • Verschillende HDMI inputs op de TV geprobeerd: beide geven problemen
  • Alle settings uitgezet in de versterker qua HDMI CEC etc
  • Lang de versterker van de stroom gehad
Deze lijst doet aardig suggereren dat het aan mijn versterker ligt. Dat is de enige factor die aangewezen kan worden..maar ze kunnen het bij de reparateur niet reproduceren. In al deze gevallen is er verder niks aangesloten op de versterker - en toch treden de problemen op.

Wat ik denk dat het mogelijk is
  • Misschien zit het probleem toch in mijn tv
  • Ik verdenk dat hier in huis misschien iets raars met de stroom aan de hand is. Lampen gaan hier ook abnormaal snel kapot, en de batterij van mn vriendins MacBook is ook al twee keer erg snel overleden. Kan toeval zijn.
  • Misschien is mijn NUC toch iets raars aan het verstoren in de versterker wat daarna ook de tests met andere inputs verstoort, maar wat zichzelf na tijd weer oplost. Echter langdurig gebruik leidt blijkbaar wel tot blijvende schade.
  • Misschien treedt er interferentie op door de verscheidenheid aan kabels.
Mijn setup
Samsung LE40C530
Denon AVR X2000
Chromecast 2
Intel NUC DN2820FYKH met Kodi (ubuntu)
Steamlink
Xbox 360 (Component)
Yamaha NS-555
Yamaha C-444

Foto van de error
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AywLrCskRo9xO9L601qd2XoU/thumb.jpg

Ik hoop dat jullie een idee hebben over wat dit mogelijkerwijs zou kunnen zijn. Ik tast inmiddels compleet in het duister - het begint een aardig frustrerende operatie te worden op deze manier. Alvast bedankt! :)

Groet,
Luqq

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 20:39

Snuffel

Vroem!

Lijkt erop dat je NUC/R-Pi de problemen veroorzaken icm met je Denon.
Apparatuur los werkt prima, maar de combo doet de das om.

Hoe op te lossen? Geen idee....

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
op welke resoluties staan de nuc en de r-pi ingesteld?
als je veranderd van resolutie, heb je dan nog steeds problemen?

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Vreemd dat het af en toe fout gaat.

Wat heb je ingesteld in de receiver onder Video? Laat je de receiver het direct doorsturen of het beeld ook optimaliseren/bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Nu online
Snuffel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:38:
Lijkt erop dat je NUC/R-Pi de problemen veroorzaken icm met je Denon.
Apparatuur los werkt prima, maar de combo doet de das om.

Hoe op te lossen? Geen idee....
Tsja, ik heb ook het idee dat ik alles geprobeerd heb, maar ik kom er echt even niet meer uit op dit moment.
da_stiech schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:00:
op welke resoluties staan de nuc en de r-pi ingesteld?
als je veranderd van resolutie, heb je dan nog steeds problemen?
1080p 50Hz/60Hz beide geprobeerd. Lagere resoluties niet geprobeerd, maar het heeft ook erg lang (1,5 jaar) goed gewerkt. Lijkt me ook sterk dat het hieraan ligt - ik denk dat de 'mode not supported' een gevolg is van een ander probleem.
jongetje schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:38:
Vreemd dat het af en toe fout gaat.

Wat heb je ingesteld in de receiver onder Video? Laat je de receiver het direct doorsturen of het beeld ook optimaliseren/bewerken?
Staat op passthrough en geen aanpassingen aan beeld staan ingesteld. Nu staat dat volgens mij wel aan, voor analoge input, omdat dat de default is en ik daar niet aan wilde zitten, maar dit heeft geen invloed op het gedrag.

[ Voor 16% gewijzigd door Luqq op 17-01-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Je zou eens kunnen proberen om een HDMI splitter tussen je NUC en receiver te zetten.
Een goedkope splitter filtert het HDCP eruit, en zou je probleem kunnen oplossen.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heet je Denon receiver voldoende ruimte om te ventileren? Sla er de handleiding op na.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Nu online
Snuffel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:23:
Je zou eens kunnen proberen om een HDMI splitter tussen je NUC en receiver te zetten.
Een goedkope splitter filtert het HDCP eruit, en zou je probleem kunnen oplossen.
Dit is een interessante! HDCP had ik nog helemaal niet aan gedacht. Bedankt!
Lip schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:42:
Heet je Denon receiver voldoende ruimte om te ventileren? Sla er de handleiding op na.
Ja, hij staat nu tijdelijk op de voortafel en kan aan alle kanten z'n lucht prima kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Laat maar weten of dat je probleem oplost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Niet dat je er veel aan hebt, maar het lijkt wel wat op een probleem wat ik ook heb.
Denon 1610 receiver icm ITV KPN soms Knipperend beeld.

Ik heb geen idee hoe dit op te lossen overigens, behalve om het beeld rechtstreeks op de TV te zetten in plaats van via de Denon, maar dat wil ik juist niet ivm maar 2 HDMI poorten beschikbaar op de TV.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1