YaYo86 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:42:
Audyssey heeft het aan db van mijn speakers wat verlaagd, dat was het enige dat ik kon zien na de test. Speakers staan inderdaad op small. Hoezo zou ik de crossover helemaal open zetten (200hz) als mijn speakers op 90Hz of lager staan? Dan krijg je dus overlappingen wat de kwaliteit niet ten goede komt right?
- Speakers staan op small.
- En dan de sub ook op 80Hz? Heb ik getest maar zonder resultaat.
- Dat staat hij nu.
Je wilt inderdaad wat overlap hebben. Als ik het goed heb, moet je het alsvolgt zien;
- De crossover van de speakers welke je op je receiver instelt is de ondergrens voor de speakers. Wanneer je deze op 80hz instelt, zullen alle frequenties van 20khz tot (ongeveer) 80hz naar de betreffende speakers gestuurd worden. Alle frequenties <80hz zullen worden gestuurd naar alle speakers die deze frequentie kunnen verwerken (bij juiste instelling, dus alleen de subwoofer). Wanneer je deze crossover van de speakers verlaagd, zal de subwoofer een steeds kleiner frequentiespectrum voor zijn kiezen krijgen, waarbij de speakers het dus steeds sneller over zullen nemen. Stel je het dus in op 40hz, dan worden alle frequenties >40hz al naar de speakers gestuurd en niet naar de subwoofer. (kanttekening, de crossover is een zachte grens, wat betekent dat er op dat punt een "roll-off" plaatsvindt; frequenties worden vanaf dat punt geleidelijk minder luid doorgegeven aan de betreffende speaker).
- De crossover van de sub, welke je op de sub instelt, moet op maximaal staan, omdat je anders ook daar het frequentiebereik gaat afkappen. Wanneer je deze op gelijke waarde zet met de crossover van de speakers, dan heb je kans dat je een deel van de frequenties gaat missen. De speakers beginnen bijvoorbeeld bij 100hz, terwijl de subwoofer maar tot 80hz zal weergeven. Je mist dan geluid in de frequentieband van 80 - 100 hz.
- LPF for LFE is een crossover specifiek voor het LFE (0.1) signaal. Deze zou op 120hz moeten staan. Hoger zou in principe geen meerwaarde hebben, omdat het LFE signaal enkel frequenties tot 120hz bevat.
Met deze instellingen zou het beter moeten zijn. Zo niet, dan heb je idd te maken met de alom gevreesde "knopen" (tegenhanger van staande golven), waarbij geluidsgolven elkaar canselen op de luisterpositie. Je hebt dan 3 opties. De luisterpositie veranderen, de subwoofer verplaatsen (dan wel weer opnieuw instellen), of de kamerakoestiek aanpassen. Een vierde optie die kán helpen is het plaatsen van een tweede, identieke sub.
Oh, het is trouwens ook wijs om eens te kijken naar de volume-correcties van de subwoofer. Dit doe je in de receiver. Ik kom er door de volgende menu's te openen:
Setup -> Speakers -> Manual Setup -> Levels -> Test Tone Start (schrik niet van de ruistoon)
Een tweede plek waar je een volume-correctie kunt uitvoeren is via:
Setup -> Audio -> Subwoofer niveau
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt dat beide opties afzonderlijk van elkaar werken.
Bij mij staat de subwoofer op -4,5 db.
[
Voor 17% gewijzigd door
LA-384 op 07-02-2016 11:43
]