wortelsoft schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:56:
Het lijkt ingeslagen op de coax kabel, maar helemaal snappen doe ik het nog niet:
Antenne versterker (stuk) <---> modem <---> Router (gedeeltelijk stuk) <---> 3 poorts homeplug gebruikt als switch ( stuk) <---> X2000 stuk + Media speler
bovenstaande router <--> switch (gedeeltelijk stuk
) <---> PC1 + PC2 (nic stuk)
dus alleen de onderdelen waar stuk achter staat zijn beschadigd

Of de buren ook schade hebben is wel een belangrijke vraag ja. Waar sloeg de bliksem precies in?
Als die in een huis slaat of bijvoorbeeld in een boom en daaronder door de grond loopt telefoon/coax, dan gaan die vaak als een 'antenne' werken op het ontzettend grote EM-veld dat tijdens de inslag wordt geproduceerd. Er gaat dan een spike over de coax/telefoon waar de gevoelige tuners en modems niet tegen kunnen. Het is wel frappant dat ook enkele switches stuk zijn. Het zou dan ook nog kunnen dat je UTP-netwerk het veld gedeeltelijk heeft opgepikt

. Maar dat laatste lijkt me minder waarschijnlijk. Maar het kan.
Hoe dan ook vind ik ook bovenstaande wel weer prettig aan het hebben van een tv internet via glasvezel: Perfecte galvanische scheiding

. Via de elektra kan theoretisch ook, maar komt volgens mij veel minder vaak voor.
En ja, UPC had ooit in de reclame dat hun netwerk niet werd verstoord door het weer of verkeer (duidend op Digitenne maar ook de storingen die je op ADSL sneller hebt tijdens onweer). Maar ondertussen raden ook zij ergens op een stukje wat verder weg op de website aan om de coax eruit te trekken tijdens onweer of zeggen ze dat de bliksem wel eeens inslaat op een kast van hun.
Verder heeft HoppyF inderdaad gelijk: Wellicht is het beter om dus alles wat direct of indirect achter telecom/kabel hing te vervangen.
Anyway: Sterkte met vooral je x2000. Flinke schadepost
[
Voor 5% gewijzigd door
eymey op 21-07-2014 22:28
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk