Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:47
Ik heb een vraagje voor de MAC kenners onder ons.
Ik wil een Macbook halen, nou valt de Macbook Air in de smaak.
Ik heb de prijs voor een 11' Air voor 839 (MC505N/A) of de iets oudere Air 13' (MC233N/A) voor 775.

Wat is de verschil en voor welk zou ik gaan?
Ik ga een macbook meer gebruiken voor surfen, films kijken etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Caneezy schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 17:53:
Wat is de verschil en voor welk zou ik gaan?
Ik ga een macbook meer gebruiken voor surfen, films kijken etc
Ik zou de nieuwe nemen, die heeft zo veel verbeteringen. Mits je met het kleinere scherm kan leven (of je moet voor de nieuwe 13" gaan. Dat is puur persoonlijk natuurlijk.

Enkele verbeteringen:
  • Glazen touchpad zonder knop
  • Meer poorten (2 USB's met name)
  • Lange standbytijd (tot 30 dagen, eigenlijk een automatische hibernate)
  • Standaard SSD zelfs in de instap versie
  • Beter warmte management
Volgens mij zijn dat de belangrijkste wel.

Het enige dat de nieuwe air mist is helaas de toetsenbord verlichting, het vorige model heeft die nog wel.

Ik vraag me wel af of de air snel genoeg is om MKV's af te spelen in HD resolutie maar dat kunnen de anderen je wel vertellen, want ik heb zelf nog een MBP. Ik zat er over te denken om die te verkopen en voor de air te gaan maar ik heb de portabiliteit eigenlijk niet nodig en de gigabit ethernet poort wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Hey Prutser, thanks voor je antwoord!
Het kleine scherm maakt me niet zoveel uit, het gaat me meer om is dat ik hem wel af en toe meeneem naar werk dus geen last wil krijgen van mijn schouder.

Toetsenbord verlichting heeft de oude wel, en de nieuwe niet, dat vind ik wel weer mooi aan de oude Air.
Het zit me meer in het geld. 775 is gewoon een mooi prijsje voor een air. De witte 13inch macbook kost 839.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traice
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 19:03
Caneezy schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:41:
Hey Prutser, thanks voor je antwoord!
Het kleine scherm maakt me niet zoveel uit, het gaat me meer om is dat ik hem wel af en toe meeneem naar werk dus geen last wil krijgen van mijn schouder.

Toetsenbord verlichting heeft de oude wel, en de nieuwe niet, dat vind ik wel weer mooi aan de oude Air.
Het zit me meer in het geld. 775 is gewoon een mooi prijsje voor een air. De witte 13inch macbook kost 839.
775 voor de oude Air is echt goedkoop. Heeft hij ook SSD?
Ik zou zelf voor de Air gaan. Heb nu zelf een 13 inch Air (model 2010) in bezit en ben er super tevreden over. 1080p films kijken gaat zonder enige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Hey Traice,

Het is volgens mij de oudere model van MBA, de 13 inch met verlichte keyboard.
Die heeft geen SSD volgens mij. ( denk ik )
En het is de nieuwe MBA 11'. Ik heb een laptop nodig en ben Windows beu, en wil graag een MBA. Ben student en werk part-time, dus die BTW dagen komen goed aan voor mij.
De 11 nieuwe MBA is 839, de oude MBA13 is 775.

Geen sdd denk ik, de nieuwe weer wel, wat zou jij zeggen Traice, mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traice
Caneezy schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 19:08:
Hey Traice,

Het is volgens mij de oudere model van MBA, de 13 inch met verlichte keyboard.
Die heeft geen SSD volgens mij. ( denk ik )
En het is de nieuwe MBA 11'. Ik heb een laptop nodig en ben Windows beu, en wil graag een MBA. Ben student en werk part-time, dus die BTW dagen komen goed aan voor mij.
De 11 nieuwe MBA is 839, de oude MBA13 is 775.

Geen sdd denk ik, de nieuwe weer wel, wat zou jij zeggen Traice, mening?
De oude is ook met SSD te verkrijgen want die optie was er vroeger wel.
Ja die btw dagen zijn idd heel aantrekkelijk.
Voor mij is het 11 inch scherm een deal breker. Ik vind dat net te klein om toch een beetje efficiënt op te kunnen werken.
Zelf ben ik van een MBP naar een MBA gegaan en het gemis van een backlight keyboard heb ik wel maar na een paar dagen wen je daar ook aan. En hoe vaak zit je s'avond zonder enig licht achter je laptop?
Als jij kan leven met het kleine scherm dan zou ik voor de 11 inch gaan. Lekker compact, goede accuduur, snelle SSD en betere videokaart.
En als je 1100 te besteden hebt kun je voor de 13 inch Air 2010 model gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Het gaat me er meer om, ik ben een student. Werk part-time en verdien niet zoveel. Ik zit best wel tot laat achter de PC. Ik ben het beu om op me computer te zijn en wil graag een MBA. Ik wou een SSD apart kopen maar dat kost 150 euro dus ben ik duurder uit dan een MBA 11 nieuw. Keyboard backlight vind ik wel handig, en een 13inch vind ik wat beter dan een 11 inch denk ik.

Het is meer om te surfen, films kijken, schoolwerk doen. Geen gamen niks.
Dan is de videokaart niet belangrijk toch?
Ik heb ook een laptop nodig, en een MBA voor 775 is meteen doen denk ik.
De MBA waar ik het over heb, is dat ook een 2010 model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
de 11 inch is 2010, die andere dus niet.

heb je de batterijduur al vergeleken? de 11 inch houdt het 5 uur vol, de oude airs waren volgens mij juist op dit punt zwak...

sowieso lijkt de ssd me een reden om meteen voor een 2010 model te gaan; de opstarttijd wordt zo ongeveer gehalveerd. Ik gebruik zelf de slaapstand niet eens omdat opstarten zo kort duurt (14 sec), op die manier spaar ik toch weer batterij uit.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
Lijkt mij een no-brainer --> MBA 11' 2010

Dan betaal je wel iets meer, maar heb je wel een nieuwe air die lekker lang meegaat.

Ik ben ook aan het twijfelen om hem te bestellen, alleen tussen de 2gb en de 4gb versie ben ik nog aan het twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Ik vind alleen minder van de niet verlichte keyboard.
Voor de rest een top ding.

Ik vraag me af of 11inch wel handig is om films te kijken/surfen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
Qua breedte verschilt het helemaal niet zoveel met de 13 inch, alleen qua hoogte iets. Het scherm van de air is ook erg mooi en geeft alles goed weer.

Heb nu een 10 inch samsung netbook, heb ik eigenlijk geen problemen mee gehad (qua surfen/films kijken).
Heb daar zelfs mijn bacheloropdracht op gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Jaspur schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:42:
Ik dacht een paar posts terug dat mijn vga-kabel-connector naar de kut was. Daarom heb ik een DVI-connector gebruikt, maar die wordt niet gezien door mijn scherm als ik de MB er daar op aansluit. Ik heb een andere laptop aangesloten op het scherm via VGA, om dan met het scherm de source te kiezen. Kies ik de DVi source, komt er niets te voorschijn; no signal. Moet ik het ergens in de MB nog instellen dat ik nu DVI gebruik ipv VGA, want met VGA werkt alles goed, qua aansluiten /connecten dan.
Ik google er op los, maar volgens mij ben ik de enige met dit probleem :' ) ?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
DaDude schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:54:
Qua breedte verschilt het helemaal niet zoveel met de 13 inch, alleen qua hoogte iets. Het scherm van de air is ook erg mooi en geeft alles goed weer.
Inderdaad, en omdat films toch 16:9 zijn, gebruik je die extra hoogte voor films toch niet. (Die komt namelijk doordat het 13" scherm 16:10 is, dat zou dan dus toch zwarte balken vertonen). Het 13" scherm is trouwens 13.3" en het 11" is 11.6" dus het verschil is maar 1.7" in plaats van de 2 die je zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Bij de MM Eindhoven lagen er nog genoeg! Zowel 11" als 13"!

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds kort ook een 11 inch 1.6 met 4 gb geheugen. Ben er zeer tevreden mee.

Alleen het streamen van mijn NAS van een 1080p filmpje draait stotterend. Draai het met VLC via een Netgear WNDR 3700 op de 5 ghz frequentie. Weet niet of het er iets mee te maken heeft maar via speedtest.net haal ik 45 Mb/s.

Iemand ook last van stotteren en pixel vervorming. Wat zou ik eraan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Ik ga zo even een mediamarkt binnenlopen... hopelijk hebben ze nog een 13inch air liggen met 4gig en 128GB SSD

@jaspur: je hoeft niets in te stellen op je macbook om dvi werkend te krijgen... Staat je scherm input wel op dvi? Ben je al naar een APR geweest om er naar te laten kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door steffex op 29-01-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

4 Gig hebben ze sowieso niet liggen. Ze kunnen hem wel bestellen, weet alleen niet of dat ook met korting kan.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
das jammer, had hem graag meteen mee willen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Heb nu een 11" 1.4Ghz met 2GB en 128GB SSD naast me liggen.
Erg verleidelijk. Jammer dat ie niet voor mij is, maar voor m'n baas. :+

Gisteravond overigens in MM Eindhoven gekocht.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Net in Breda mijn credit van € 255,XX gaan halen. OMG wat was het druk. Een vriend van mij ging later in de middag en er stonden gewoon 50 man buiten te wachtten om naar binnen te mogen. 1 er uit, 1 er in.

Zeer goede actie van de Media Markt.

Tot nu toe erg tevreden over mijn MacBook Air. Net een MiniDisplayport naar HDMI met geluidsondersteuning besteld. (zal wel een week of 3 duren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zaterdag is nu éénmaal een zeker drukke dag. Als je dan naar de grote winkels gaat die juist een bijna 20% korting geven is het niet verwonderlijk dat het druk is :) Daarom ga ik meestal in de voormiddag of door de week: véél rustiger en heeft men ook veel meer tijd voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
Phuncz schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 17:31:
Daarom ga ik meestal in de voormiddag of door de week: véél rustiger en heeft men ook veel meer tijd voor je.
ik weet niet waar jij woont dan, maar meestal ga ik voor deskundig advies niet langs de mediamarkt ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik zei niet naar waar, ik bedoelde in het algemeen, "winkels".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:06
Ik heb sinds gister ook de Macbook Air 11" 1,4Ghz C2D, 2GB ram, 64GB SSD. (840 euro bij MM met 19% korting)
Kom van een iBook 12" 1,2Ghz, 1,25GB ram en een Mac mini 1,83Ghz C2D, 2GB ram.

Ik moet zeggen dat de Air sneller surft, opstart, applicaties start etc. dan mijn mini! Alleen met foto's en films zie je dat de Air iets langer tijd nodig heeft om de boel te renderen en te bufferen.
De batterijduur is fenomenaal (5 tot 6 uur licht gebruik) en het 'kleine' scherm is ge-we-l-dig! Ik zie er meer op dan op de iBook 12", vanwege de hoe resolutie waarschijnlijk. Hij weegt nog minder dan een zak knikkers (1kg) en is zo klein dat hij in je gewon tas past - niemand die dus ziet dat je met een laptoptas loopt te zeulen en je spaart je schouders en rug.

Dat van die toetsenbord verlichting vind ik wel jammer dat deze serie het niet meer heeft, maar het stoort me niet, alle geweldige eigenschappen maken dat eigenlijk helemaal goed.

En een laptop stiller dan mijn iBook had ik niet verwacht, maar het bestaat: de Air is zoooo stil, de fans draaien slechts rond de 2000 rpm en pas op 3500 rpm hoor je zacht gefluister (alleen als je Flash draait bijv. Youtube) en er is geen HD die draait en gruist en kraakt....

Ik schrok er nog wel even van dat een dvd-tje erop kijken niet kan, maar je kunt gewoon zo'n usb schijf kopen (doe ik misschien nog wel eens) en thuis kan ik de cd/dvd drive van mijn Mac mini gebruiken (delen) voor de Air (dat is zo goed bedacht)

[ Voor 25% gewijzigd door autoreverse op 31-01-2011 10:30 . Reden: die prijs was iets te rooskleurig vermeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:14

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb een Macbook Air gewonnen met mijn werk. Het is een 13" met 256gb SSD en hij bevalt perfect. Heb nu nog het eerste model met SSD en die is ook prima maar deze is toch een stuk sneller. Mis het verlichte toetsenbord wel.

Verder lijk hij groter en dikker maar volgens mij is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik typ dit vanaf mijn nieuwe MacBook Air 13" base model. Ik ben echt onder de indruk van de snelheid waarmee alles werkt en deze machine zal mijn hele studie dienst gaan doen. Alle taken waar ik hem voor ga gebruiken (Excel, Word, Coderen, Webdesign) gaan super. Nu nog even het software topic doorbladeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tieske1988
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 22:38
Hoezo wil iedereen ineens een air hebben, kan je beter een afgeprijsde 13 inch pro halen dan heb je tenminste nog wat power. En die ssd is in de meeste gevallen niet echt groot, daarbuiten worden die ook nog een traag naar verloop van tijd en vraag ik me af hoe je die in de nieuwe air gaat vervangen omdat het vast zit op het board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Beter scherm, standaard met SSD, mooier, lichter, dunner, nieuwer. De SSD is overigens gewoon vervangbaar, het RAM geheugen zit wel op het moederbord gesoldeerd. Als de volgende generatie Pro er is zal een groot deel van deze argumenten wellicht niet meer op gaan.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traice
tieske1988 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 23:51:
Hoezo wil iedereen ineens een air hebben, kan je beter een afgeprijsde 13 inch pro halen dan heb je tenminste nog wat power. En die ssd is in de meeste gevallen niet echt groot, daarbuiten worden die ook nog een traag naar verloop van tijd en vraag ik me af hoe je die in de nieuwe air gaat vervangen omdat het vast zit op het board.
ik denk dat het traag worden wel mee zal vallen.
Lijkt me sterk dat Apple voor een SSD kiest als na 3 jaar je machine veel trager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Volgens mij is dat hem juist; je wilt geen Air voor power en harde schijf ruimte. Maar voor een licht, draagbaar en dun laptoppie, en dan ook nog eens heel vlot (anno nu dan, over 3 jaar zien we wel weer verder)
Ik denk dat een Air een leuke aanvulling is als je al een desktop of krachtigere grotere laptop hebt. In mijn geval maakt beperkte HDD ruimte etc. niet uit, want muziek en films staan op mijn mini (desktop) alsook foto's. Die kan ik als ik thuis ben, gewoon vanaf de Air benaderen.
Voor onderweg staat er een beetje muziek op - maar daar heb ik eigenlijk all een iPod/iPhone voor.

Ps. iemand al ervaring met windows 7 / Bootcamp op de Air? Niet dat ik echt overweeg om het erop te zetten, maar vroeg me af hoe je dat eigenlijk wilt doen zonder locale dvd-drive...

Edit: zie het al, je moet idd win7 op een USB stick hebben en alvorens de Bootcamp assitent de drivers laten downloaden.

[ Voor 12% gewijzigd door autoreverse op 31-01-2011 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50

4POX

Everybody is wired

Niet de halve waarheid vertellen. Een SSD gaat idd trager zijn door het gebruik. Maar alleen de schrijfsnelheid zal minder zijn. En de vertraging is zo minimaal. De SSD blijft merkbaar sneller dan een conventionele hardeschijf.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
Ieder zijn ding... niet iedereen heeft power nodig, maar gaat voor de mobiliteit van het apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een notebook dient om mee te nemen, dus dat meer en meer mensen realiseren dat batterijduur, draagzaam en dun kenmerk belangrijker zijn dat een core i5 tov. een standaard dualcore bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Onzin, want de SSD's kan je gewoon vervangen, er zijn zelfs al grotere te koop ook al zijn die nog prijzig.

Afbeeldingslocatie: http://guide-images.ifixit.net/igi/6YAVY1REY3n6DfAu.huge

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/mac/macbookair2010/ifixit-tosh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Apple gebruikt geloof ik een Toshiba-controller in zijn ssd's. Deze controllers hebben nauwelijks last van performance-degradatie. Een ssd moet ook wel erg veel degradatie hebben wil hij trager worden dan een notebook-harde schijf.

In Axure (een tool voor het maken van wireframes en prototypes) is mijn MBA 1,4GHz wel traag op ingewikkelde schermen met veel elementen. Gewoon browsen, tekstverwerken, emailen en dergelijke gaat uitstekend. Out of the box is hij veel sneller dan ultraportables met een harde schijf. Ik vind de draagbaarheid en autonomie belangrijker dan cpu performance. Hiervoor heb ik een lompe 17 inch laptop. Ik heb de MBA nu twee maanden en ben er nog steeds super tevreden mee. Het is echt een geweldig product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik gebruik mijn 11"Air nu ook een paar weken en ben er nog steeds erg blij mee, ik heb voor de snelste config gekozen dus 1,6Ghz proc, 4GB geheugen 128GB SSD, heerlijk snel en stil en dit is nu mijn main PC, ik heb een adapterkabeltje verkocht naar DVI zodat ik mijn 23" LG aan kon sluiten maar dat ineens zo'n baggerbeeld als je het scherpe 11" scherm gewend bent. Ik vrees dat ik maar op zoek moet naar een 24" LED ACD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Het geheugen zit vastgesoldeerd op het moederbord. De SSD opslag niet. Die kun je gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
Zijn er mensen hier die filevault er op hebben draaien en iets meer kunnen zeggen over het performanceverlies? Lijkt me opzich wel een fijn gevoel alles goed beveiligd te hebben maar op het moment staat het bij uit omdat ik hoor dat het de performance ook negatief beïnvloedt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
Zijn er hier mensen die de air als main computer gebruiken?
Ik heb voorheen de eerste 13" Unibody 2,4 Ghz 4GB Macbook gehad. Nu ben ik overgestapt naar de 1,86 Ghz Air 4GB. Ik voel eigenlijk geen performance verschil. Video's naar iPhone converteren gaat even hard (of traag, het is hoe je het wilt noemen). Toen duurde het 10 minuten voor een anderhalf uur film en nu is het vaak 9 minuten.

Verder speel ik Starcraft 2 en surf ik wat rond. Bij Starcrft 2 wordt het wel extreem warm. Wel een stuk warmer dan dat ik het eerst had met mijn Macbook. Dat zal vast en zeker te maken hebben met de dikte van het apparaat en daardoor mindere ventilatie.

Het openen van programma's gaat extreem snel, maar als ik iets teveel sites probeer te openen loopt hij wel voor een halve seconden vast. Zou dit aan de processor liggen?

Ik heb lang geen Desktop gehad, dus weet niet hoeveel performance verschil er is met een i5 of hoger. Maar voor wat ik doe is dit ideaal! Wel extreem jammer is dat er geen toetsenbordverlichting is. De reden voor het weglaten heeft ongetwijfeld te maken met de batterij. Met toetsenbordverlichting was ik vaak gelijk 1 uur kwijt aan batterij. Juist voor een Air die voor portable and als reisproduct wordt beschouwd is batterij belangrijk. Maar ik had graag wel een verlichting gezien voor de 13".

Muziek klinkt mooier en harder dan mijn oude Macbook Unibody!
In begin keek ik er ook beetje tegenop dat het model een beetje schuin loopt. Maar dit is eigenlijk veel beter dan een Macbook Pro. Ik leun altijd mijn polsen en kreeg van die afdrukken in mijn hand. Na 4 uurtje begint dat toch wel pijn te doen. Nu heb ik er nooit meer last van!

Ik ben een tevreden klant!
Ohja, dit heb ik altijd al willen doen (niet dat Apple dit gaat lezen):

Verbeterpunten voor Macbook Air:
- Toetsenbordverlichting voor 13"
- Minidisplayport aan linkerkant (Alle MBP hebben links)
- Aan en uit knop van toetsenbord halen (toen ik hem net kreeg moest ik wel even goed zoeken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
Ik gebruik hem ook als main computer. Ik ben er ook 100% tevreden mee, nog nooit zo'n mooi product gekocht. Ik starcraft er zelf ook mee, wat erg helpt is hier
User/Library/Application Support/Blizzard/Starcraft II
aan het bestand variables.txt

frameratecap=25
framerateGlue=25

toe te voegen. Met alle settings op low kan ik prima spelen op 1440x900 nu, zonder dat de fan warm wordt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Wat raar ik heb geen mapje met Blizzard daar staan. Zelfs met zoekfunctie kan ik niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Hebben meer mensen er last van dat de rand van de Air zo scherp is?
Als ik onderuitgezakt op de bank zit heb ik na een paar uur wel een beetje last van die scherpe rand die in mijn pols snijdt.

kan natuurlijk ook wat rechter op gaan zitten ;)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:54

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

DeNachtwacht schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 17:05:
Zijn er mensen hier die filevault er op hebben draaien en iets meer kunnen zeggen over het performanceverlies? Lijkt me opzich wel een fijn gevoel alles goed beveiligd te hebben maar op het moment staat het bij uit omdat ik hoor dat het de performance ook negatief beïnvloedt.
ik heb de 11" 1,4 2gb variant en heb filevault aangezet. Echter heb ik dit al na 1 dag gedaan dus echt performance verlies zou natte vinger werk zijn om te zeggen. Toch werkt hij gewoon lekker vlot. Voor mij zijn evt 2 sec performance verlies minder belangrijk dan dataverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
funk-e schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:50:
Hebben meer mensen er last van dat de rand van de Air zo scherp is?
Als ik onderuitgezakt op de bank zit heb ik na een paar uur wel een beetje last van die scherpe rand die in mijn pols snijdt.

kan natuurlijk ook wat rechter op gaan zitten ;)
Nee, maar ik snij me wel aan de scherpe hoekjes van de inham, onderaan het trackpad (daar is een inkeping zodat je het scherm kan openen) Die hoekjes vind ik super scherp en raar dat het zo gemaakt is. Ik kan het scherm ook zonder inkeping volgens mij prima openen. Nou na....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
kx22 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:58:
Wat raar ik heb geen mapje met Blizzard daar staan. Zelfs met zoekfunctie kan ik niets vinden.
In oudere versies van SC2 schijnt hij te staan onder
Macintosh HD\Users\TheUserYouInstalledSC2Under\Documents\Blizzard\StarCraft II\

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:46

R2L

R2L schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 00:25:
[...]

Zoals al eerder geschreven gaat mijn MBA 11 retour...
Vandaag werd ik al gebeld door TNT voor een ophaal afspraak...

Morgen wordt m'n 11.6 inch opgehaald, dus zojuist gelijk de 13.3 inch met 4Gb erin besteld... :)
Leverdatum 2 of 3 februari...

Twijfelde nog even tussen een 13 inch MB Pro en de 13 inch MBA, maar schermresolutie van de MBA is zelfs hoger dan de MB Pro!

MBA: 1440 x 900 (native) en de MB Pro: 1280 x 800 (native)

Het enige wat ik jammer vindt is dat de MBA niet over een verlicht toetsenbord beschikt, maarja, je kunt niet alles hebben in het leven... :)
Zo, inmiddels van Apple het bericht gekregen dat ze de 11.6 inch in goede orde hebben terug ontvangen en dat ik mijn geld binnen 7 dagen teruggeboekt krijg.

Verder gisteren 1 februari de 13.3 inch versie ontvangen en ik moet zeggen dat ik dit toch echt een veel fijnere versie vindt dan de 11.6 inch.

Komt net wat volwassener over en is volgens mij ook beter bruikbaar voor het "normale" werk.
Kortom echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
R2L schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 22:26:
[...]

Zo, inmiddels van Apple het bericht gekregen dat ze de 11.6 inch in goede orde hebben terug ontvangen en dat ik mijn geld binnen 7 dagen teruggeboekt krijg.

Verder gisteren 1 februari de 13.3 inch versie ontvangen en ik moet zeggen dat ik dit toch echt een veel fijnere versie vindt dan de 11.6 inch.

Komt net wat volwassener over en is volgens mij ook beter bruikbaar voor het "normale" werk.
Kortom echt een aanrader!
snap de drukte niet zo goed om 1,6" verschil; als schermoppervlak een belangrijke voorwaarde voor je is, dan zoek je het toch niet in laptops onder de minimaal 15"? Nou ja, ik ben benieuwd naar je ervaring, natuurlijk hoop ik voor je dat die 13,3" precies goed is voor je is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

autoreverse schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 18:02:
[...]

Nee, maar ik snij me wel aan de scherpe hoekjes van de inham, onderaan het trackpad (daar is een inkeping zodat je het scherm kan openen) Die hoekjes vind ik super scherp en raar dat het zo gemaakt is. Ik kan het scherm ook zonder inkeping volgens mij prima openen. Nou na....
Hmm, ik dacht dat ik de enige was die me aan die scherpe inham stoorde, maar zonder inham zou je het scherm een stuk moeilijker openkrijgen, want ik krijg het scherm nu al soms redelijk moeilijk open.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
autoreverse schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 09:36:
[...]

snap de drukte niet zo goed om 1,6" verschil; als schermoppervlak een belangrijke voorwaarde voor je is, dan zoek je het toch niet in laptops onder de minimaal 15"? Nou ja, ik ben benieuwd naar je ervaring, natuurlijk hoop ik voor je dat die 13,3" precies goed is voor je is :)
Het blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur... Ik ga ook voor de 13.3 ipv de 11.6 puur vanwege het scherm. Ik vind 16:10 verhouding toch iets fijner dan de 16:9 van de 11.6inch versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traice
steffex schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:08:
[...]

Het blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur... Ik ga ook voor de 13.3 ipv de 11.6 puur vanwege het scherm. Ik vind 16:10 verhouding toch iets fijner dan de 16:9 van de 11.6inch versie
Ik stap zelf af van een 15.4 inch MBP naar een 13.3 inch MBA.
Bij mij was het de gulden midden weg vinden tussen een bruikbaar schermoppervlak en gewicht en omvang van de notebook. De 11.6 inch vond ik dan net weer te klein en een 15.4 vind ik weer te zwaar en vrij lomp.
Dus voor mij is die 13.3 inch MBA ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Zeker voor de mensen met een warme Air is Coolbook aan te raden, door het undervolten van je CPU gaat je accu langer mee en hij wordt een stuk minder warm, ik lees er erg goede dingen over op MacRumors, ik wacht alleen nog op mijn licentie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RomeoJ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:00:
... want ik krijg het scherm nu al soms redelijk moeilijk open.
Plat op tafel, bureau, etc. leggen. Maak je hem met 1 vinger open.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=xscisUInsT8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Bierkameel schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:49:
Zeker voor de mensen met een warme Air is Coolbook aan te raden, door het undervolten van je CPU gaat je accu langer mee en hij wordt een stuk minder warm, ik lees er erg goede dingen over op MacRumors, ik wacht alleen nog op mijn licentie :)
Ik heb het net ook maar aangeschaft na het lezen van de reviews op de site. handig programmatje lijkt me. Alleen vraag ik me af of ik het niet teveel ga merken bij het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Je snelheid blijft hetzelfde, je verlaagt alleen de spanning van de CPU, voor de juiste settings moet je even op MacRumors kijken voor het type dat jij hebt, in de meeste gevallen scheelt het meer dan 10 graden en de fan slaat niet zo snel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:13
Even een korte vraag waarvan ik hoop dat ie nog niet gesteld is. Anders spijt het mij enorm. Is de mstand ook geschikt voor de Macbook Air 11"? Op de Appelhoes.nl website staat bijvoorbeeld als kleinste de 13.3" Macbook als geschikt apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Bierkameel schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:28:
Je snelheid blijft hetzelfde, je verlaagt alleen de spanning van de CPU, voor de juiste settings moet je even op MacRumors kijken voor het type dat jij hebt, in de meeste gevallen scheelt het meer dan 10 graden en de fan slaat niet zo snel meer aan.
Welke settings heb jij dan?
Ik heb de 13" 1,86 4GB 128GB.
Ik las dat iedereen met 1,86 op de laagste volt kon zetten. alleen bij 2,13 moest de volt wat hoger.
Bij mij is het nu wel lastig. Ik stream nu een filmpje op youtube en hij springt heen en weer van 1600 naar 1860 en weer terug. Het is nu 60-62 graden erin.

Is dit juist?

Net ook even met Skype getest, gaat gewoon net zo hard blazen en als ik Starcraft 2 speel blaast die ook net zo hard. Of ik heb iets niet ingesteld of het heeft geen zin bij zwaardere programma;s.

@ Reckoner. Ik had de Mstand voor mijn oude 13" Pro gekocht, maar gebruik nu ook voor de 13" Air. Nadeel is dat het robber voor de voorkant nogal hoog is. Mijn 13" is net goed, maar als de voorkant van de 11" nog lager is, zal die tegen het aluminium aanklemmen. Dan is het niet te doen. De onderkant past gewoon. Ik heb nog zat ruimte links en rechts.

[ Voor 16% gewijzigd door kx22 op 03-02-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chef86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 17:40
Reckoner schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 16:04:
Even een korte vraag waarvan ik hoop dat ie nog niet gesteld is. Anders spijt het mij enorm. Is de mstand ook geschikt voor de Macbook Air 11"? Op de Appelhoes.nl website staat bijvoorbeeld als kleinste de 13.3" Macbook als geschikt apparaat.
Ik heb het net even geprobeerd, en de MBA 11'' valt net onder de plastic randen die de M-stand heeft. Wil dus zeggen dag je de MBA 11'' er wel op kan zetten, maar je dus metaal tegen metaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
elsandor schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 16:55:
[...]

Ik heb het net even geprobeerd, en de MBA 11'' valt net onder de plastic randen die de M-stand heeft. Wil dus zeggen dag je de MBA 11'' er wel op kan zetten, maar je dus metaal tegen metaal krijgt.
Hmm, da's jammer. Dan moet ik toch maar wat anders verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
Bierkameel schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:49:
Hoe werkt dit dan precies? De processor blijft hetzelfde qua snelheid maar gebruikt minder stroom? Hoe kan dat?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 11:35
DeNachtwacht schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:46:
[...]

Hoe werkt dit dan precies? De processor blijft hetzelfde qua snelheid maar gebruikt minder stroom? Hoe kan dat?
Door het voltage te verlagen wat door de CPU gaat, een onderdeel van onderklokken. (Tegenovergestelde van overklokken). Met een 'normale computer' kan je dit vaak in een BIOS regelen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
nice, heb het tooltje meteen besteld. Welke settings hebben mensen hier en hoeveel extra batterijduur krijg je ermee met een 11 inch? Ik lees dat de 11 inch 1,5 uur extra krijgt, lijkt me wel een heel forse verhoging...

Ik zit erover te denken de zaak op de netstroom gewoon te laten zoals hij is, is dit verstandig?

[ Voor 25% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-02-2011 22:19 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Het is ook handig voor de processor, want als het te warm wordt sluit je mac 1 core af. Met dit programma zorg je ervoor dat je minder kracht gebruikt maar dan wel doorwerkt met 2 cores.
Alleen snap ik het nog niet. Ook vandaag aangeschaft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Laatst online: 16:46

R2L

autoreverse schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 09:36:
[...]

Die 13.3 is inderdaad perfect voor me...:)
Het lijkt op papier maar heel weinig verschil 11.6 of 13.3 maar in de praktijk is het toch veel meer.
De beeldverhouding is ook anders, waardoor er in de hoogte veel meer op het scherm past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
kx22 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:41:
Het is ook handig voor de processor, want als het te warm wordt sluit je mac 1 core af. Met dit programma zorg je ervoor dat je minder kracht gebruikt maar dan wel doorwerkt met 2 cores.
Alleen snap ik het nog niet. Ook vandaag aangeschaft
Ik heb hem nu ingesteld staan op
0.9250 volt @ 1,86ghz op de batterij
0.9250 volt @ 1,86hgz op de netstroom

Is die netstroom setting de standaard vroeg ik mij af? Ik heb namelijk throttling uitgeschakeld en dus alle settings verwijderd, nu weet ik niet meer wat de default was :)

ben benieuwd of ik qua batterijduur iets ga merken, tot nu toe zie ik weinig verschil

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-02-2011 18:42 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
DeNachtwacht schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:08:
[...]

Ik heb hem nu ingesteld staan op
0.9250 volt @ 1,86ghz op de batterij
0.9250 volt @ 1,86hgz op de netstroom

Is die netstroom setting de standaard vroeg ik mij af? Ik heb namelijk throttling uitgeschakeld en dus alle settings verwijderd, nu weet ik niet meer wat de default was :)

ben benieuwd of ik qua batterijduur iets ga merken, tot nu toe zie ik weinig verschil
Nee je moet ook lagere snelheden toevoegen. Je hebt ook 1600mhz en als je B/2 aanvinkt heb je ook 800mhz. Deze ook toevoegen op 0.9250. Als je alleen aan het surfen bent dan gebruikt hij nauwelijks 800mhz. Daar bespaar je dus de cores op. Ook batterij als het goed is. Throttling moet op medium blijven (weet niet waarom gelezen op macrumors) en temp limit moet OFF (als je vergeet en gaat gamen kan je je cores opblazen).

Komt op neer dat als je minder gebruikt hij niet meer op 1.86 draait. Volgens forum op macrumors helpt dat voor een langere batterijduur. Alleen scheelt het niet veel. Het maakte wel veel uit bij de eerdere versies van Macbook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
Weet iemand een knap alternatief voor de mstand voor een MB Air 11"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
Ik las juist dat throttling niet slim is, ten eerste moet er een proces voor gaan draaien en daarnaast is het hoe dan ook zo dat alles op 800mhz langzamer werkt. Anders gezegd: je krijgt wel meer batterijduur maar alles werkt ook langzamer. Ik zie idd nog weinig spannends op het gebied van batterij, zou goed kunnen dat apple de boel zo goed heeft gefinetuned bij de nieuwe air dat je die 10 dollar beter in je zak kan houden. Maar ik houd jullie op de hoogte.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Reckoner schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:55:
Book Arc, maar dan is die dicht of anders een iPad stand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

MStand + 2 kleine stukjes vilt of 3M bumpon dopjes?

[ Voor 21% gewijzigd door Zpottr op 04-02-2011 20:45 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://twelvesouth.com/products/BookArc_for_Air/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
DeNachtwacht schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:59:
Ik las juist dat throttling niet slim is, ten eerste moet er een proces voor gaan draaien en daarnaast is het hoe dan ook zo dat alles op 800mhz langzamer werkt. Anders gezegd: je krijgt wel meer batterijduur maar alles werkt ook langzamer. Ik zie idd nog weinig spannends op het gebied van batterij, zou goed kunnen dat apple de boel zo goed heeft gefinetuned bij de nieuwe air dat je die 10 dollar beter in je zak kan houden. Maar ik houd jullie op de hoogte.
Just my 2 cents. Ik heb destijds ook dit soort crap gedraaid om mijn mac mini (die werd toen ook ondersteund, nu niet meer?) alsook progjes als SMCfan etc. Uiteindelijk heb ik al die shit eraf gegooid omdat m'n mac instabiel leek (je kunt het immers nooit goed vergelijken of bewijzen waardoor het komt) en de fan maakte meer herrie als ooit tevoren, ofwel: de temperatuur nam juist toe en m'n mini maakte meer herrie. Na een schone installatie was m'n mini weer stil als ooit tevoren. Geloof mij, al die zogenaamde systeem tweak programma's (ok, dit is wat anders, dit is hardware softwarematig tweaken) levert je netto geen winst op. Nog altijd geldt volgens mij in het algemeen: des te minden je installeer op je OSX / Windows computer, des te sneller en vlotter je machine blijft.
Ik vrees overigens dat dit flink OT raakt....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
DeNachtwacht schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:59:
Wat ik nu begrijp is dat hij automatisch heen en weer springt. Als je niets zwaars doet, gebruikt hij alleen maar 800mhz. Dan bespaar je batterij. Wanneer je SC2 gaat spelen springt hij automatisch naar 1860. Alleen merk ik ook niet dat het minder warm wordt. Maar het zou sowieso batterij moeten sparen, want je gebruikt nu minder voltage. Alleen hoeveel het scheelt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online
autoreverse schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:28:
[...]

Just my 2 cents. Ik heb destijds ook dit soort crap gedraaid om mijn mac mini (die werd toen ook ondersteund, nu niet meer?) alsook progjes als SMCfan etc. Uiteindelijk heb ik al die shit eraf gegooid omdat m'n mac instabiel leek (je kunt het immers nooit goed vergelijken of bewijzen waardoor het komt) en de fan maakte meer herrie als ooit tevoren, ofwel: de temperatuur nam juist toe en m'n mini maakte meer herrie. Na een schone installatie was m'n mini weer stil als ooit tevoren. Geloof mij, al die zogenaamde systeem tweak programma's (ok, dit is wat anders, dit is hardware softwarematig tweaken) levert je netto geen winst op. Nog altijd geldt volgens mij in het algemeen: des te minden je installeer op je OSX / Windows computer, des te sneller en vlotter je machine blijft.
Ik vrees overigens dat dit flink OT raakt....?
Na wat experimenteren vandaag ben ik het helemaal met je eens. Het programma doet op de 2010 air meer kwaad dan goed lijkt het wel. Tijdens gamen wordt de fan idd minder snel hoorbaar, maar ineens duurt het afsluiten van het systeem 15 seconden (ipv 2) en het opstarten 40 ipv 15. Daarbij komt dat ik ook nauwelijks verhoging in de batterijduur heb gezien. Wat mij betreft dus weggegooid geld dit tooltje!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Help.. Mijn MB laat niet meer op. Geen idee waar het door komt. Zonet gaf ie aan dat de accu bijna leeg was, dus deed ik hem aan de stroom. Maar hij laadt niet op. Lampje brand niet, 3 verschillende stopcontact dingen geprobeerd, de lange kabel eraan gedaan en geprobeerd. Niets helpt. Nu hoop ik dat het aan de oplader ligt... Hij is nu helemaal leeg, en heb gelukkig nog een iPad. Maar dat is natuurlijk geen laptop.
Het grootste probleem is nog, ik zit voor een half jaar in Barcelona en de laptop is erg belangrijk voor de studie die ik hier volg en het werk waar ik hem ook voor nodig heb. Morgen ga ik naar een Apple store hier, maar ik ben bang dat zij geen Engels kunnen.
Heeft iemand misschien een idee of tips, of whatever.. Help..!

De vraag is niet echt ervaring of discussie gerelateerd, dus heb ik er een topic voor aangemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door repsaj op 06-02-2011 21:16 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Als je voeding kapot is, dan zit je natuurlijk vast. Pak anders een medestudent mee die het voor je wilt uitleggen ? Pak je toestel mee naar de winkel en laat ze daar een andere voeding testen, dat kan men in 5 seconden met zekerheid bepalen of jouw voeding defect is.

[ Voor 39% gewijzigd door Phuncz op 06-02-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mijn MBA 13 met 128gb ssd gestart. Wat mij opviel is dat ik maar 100gb heb.. sinds wanneer eet macosx 28gb?

of ben ik iets vergeten te lezen?
8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Laatst online: 08-09 14:57
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:56:
Ik heb net mijn MBA 13 met 128gb ssd gestart. Wat mij opviel is dat ik maar 100gb heb.. sinds wanneer eet macosx 28gb?

of ben ik iets vergeten te lezen?
8)7 8)7
Standaard wordt ilife ook geïnstalleerd.
Toen ik mijn Air kocht heb ik direct de schijf geformatteerd en daarna heb ik alleen de software geïnstalleerd die ik nodig heb. (dus geen iDVD bijvoorbeeld, aangezien je geen optische drive hebt)

Uiteindelijk heb ik nog 100GB over terwijl ik iwork, photoshop, illustrator, dreamweaver en nog wat andere software heb geïnstalleerd.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

funk-e schreef op maandag 07 februari 2011 @ 22:19:
Toen ik mijn Air kocht heb ik direct de schijf geformatteerd en daarna heb ik alleen de software geïnstalleerd die ik nodig heb. (dus geen iDVD bijvoorbeeld, aangezien je geen optische drive hebt)
Apps kun je prima gewoon in de prullenbak gooien. Zeker als je ze niet gestart hebt laat dat geen 'rommel' achter. Als je ze wel gestart hebt kost het je een paar kilobyte aan preferences die niet meegenomen worden. Maar, in principe staat alles wat bij een App hoort in /Applications/<app name> en weggooien is voldoende om de volledige schijfruimte terug te krijgen.

Herinstalleren van OS-X is tijdsverspilling.

De voornaamste uitzondering op die regel is overigens de stinkende crap van Adobe die er een handje van heeft in /Library een ruige gigabyte aan rommel neer te zetten.

Mocht je dat niet vertrouwen: Appzapper.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:17
Ik heb nu anderhalve week de MacBook Air als hoofdcomputer. En dat bevalt prima moet ik zeggen. De draagbaarheid is fantastisch, zelfs t.o.v. een Macbook 13" die ik eerder heb gehad. Dat is wel lekker, omdat ik hem elke dag heen en weer sleep. Een discdrive heb ik toch niet nodig en dan doet een MacBook Air eigenlijk niets onder voor een Pro. De snelheid is echt indrukwekkend voor zo'n compacte laptop.

Het scherm is een mooi compromis tussen glossy en mat. Ik ben persoonlijk geen fan van matte schermen, omdat die totaal wit "uitwassen" in de zon. Maar glossy kan ook nadelen hebben met sterke lichtbronnen (vooral binnen met TL-buizen). Nu heb ik nog weinig in de zon gewerkt, maar het scherm lijkt weinig tot geen last te hebben van de weerspiegeling van sterke lichtbronnen. De hoge resolutie is ook heerlijk. Het geluid van de speakers is prima. Zeker als je dat vergelijkt met de vorige MacBook Air.

Ik mis wel twee dingen. Ten eerste mis ik het backlit toetsenbord. Dat lijkt een volstrekt overbodige luxe. Maar als je het eenmaal gewend bent... Het was voor mij één van de redenen om m'n unibody MacBook 13" om te ruilen voor een Macbook Pro 13". Het tweede nadeel vind ik het ontbreken van een sleep-lampje. Op zich is het lampje natuurlijk niet nodig. Maar het is toch wel lekker om zeker te weten dat de MacBook slaapt. Alhoewel het waarschijnlijk wennen is, want ik heb nog niet meegemaakt dat de Air dichtgeklapt was, maar niet sliep.

Een klein nadeel is wel dat ik m'n iPad eigenlijk niet heb gebruikt in die tijd, de Air is even snel wakker als de iPad :X En ja, ik had hiervoor altijd een iMac in standby-stand in de huiskamer staan en dan pakte ik wel de iPad.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 07-02-2011 23:21 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 18:54
Hoedje schreef op maandag 07 februari 2011 @ 23:20:
Een klein nadeel is wel dat ik m'n iPad eigenlijk niet heb gebruikt in die tijd, de Air is even snel wakker als de iPad :X En ja, ik had hiervoor altijd een iMac in standby-stand in de huiskamer staan en dan pakte ik wel de iPad.
Die instant-on lijkt me echt super!
Blijft de Air net zo koel als een iPad?
Nadeel van laptops en netbooks vind ik dat zo zo warm worden aan de onderkant. Daar heb je met een iPad natuurlijk geen last van, maar een iPad is soms weer net ff lastiger als je veel wilt opzoeken.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 13:50

4POX

Everybody is wired

matthijst schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 08:03:
[...]

Die instant-on lijkt me echt super!
Blijft de Air net zo koel als een iPad?
Nadeel van laptops en netbooks vind ik dat zo zo warm worden aan de onderkant. Daar heb je met een iPad natuurlijk geen last van, maar een iPad is soms weer net ff lastiger als je veel wilt opzoeken.
Van het weekend voor mijn schoonouders vier series omgezet van flv naar m4v . De Air was anderhalve uur flink aan het rekenen. Het apparaat werd nauwelijks warm.

Die 7 uur accuduur die Apple adverteert klopt helaas geen bal van. Ik doe 10 % batterij per uur. Het is voor mobiele gebruikers op dit moment het fijnste apparaat wat je kunt krijgen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
4POX schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 08:12:
[...]
Die 7 uur accuduur die Apple adverteert klopt helaas geen bal van. Ik doe 10 % batterij per uur. Het is voor mobiele gebruikers op dit moment het fijnste apparaat wat je kunt krijgen.
10% per uur, dus zeg dat de laptop zichzelf uitschakelt bij 10% resterend, dan kun je 9 uur werken? Wat is er dan helaas aan ? ;)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica