Bij mij zat er een europese stekker aan, en bij veel zut wat ik in china bestel zit ook een verloopje
Misschien dat iemand me hier kan helpen.
Ik heb een Conrad Energy loodaccu 12V 7Ah en een Loodacculader AL 600 Compact 2/6/12 V. Ik heb onlangs een multimeter aangeschaf en daaran zie ik het voltage van de accu alleen maar teruglopen als ik de lader erop aansluit. Op de lader blijft ook enkel een lampje 'netz' (netstroom) branden terwijl het lampje 'laden' uit blijft.
Het enige wat ik met de lader heb gedaan is de accuklemmen verwijderd zodat de lader op de HKS aangesloten kon worden.
Iemand een idee waarom het niet werkt? En wat is het minimale voltage dat een accu nog moet hebben wil hij opgeladen kunnen worden?
Ik heb een Conrad Energy loodaccu 12V 7Ah en een Loodacculader AL 600 Compact 2/6/12 V. Ik heb onlangs een multimeter aangeschaf en daaran zie ik het voltage van de accu alleen maar teruglopen als ik de lader erop aansluit. Op de lader blijft ook enkel een lampje 'netz' (netstroom) branden terwijl het lampje 'laden' uit blijft.
Het enige wat ik met de lader heb gedaan is de accuklemmen verwijderd zodat de lader op de HKS aangesloten kon worden.
Iemand een idee waarom het niet werkt? En wat is het minimale voltage dat een accu nog moet hebben wil hij opgeladen kunnen worden?
Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player
Onder de 11V is iig niet goed voor je accu, de accu slijt dan erg snel. Onder de 10V is de accu accu in erg slechte staat/stuk. Controleer dit eerst eens, mocht dit goed zijn ligt het zeer waarschijnlijk aan je lader.Impulzer schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:35:
Misschien dat iemand me hier kan helpen.
Even iets anders,
Ik heb even de specs van die Li-ion packs uit China doorgenomen. De 9800mAh variant lijkt me sowieso niet te kloppen. Ik vertrouw sowieso geen cellen uit China, heb me hier aardig in verdiept en vaak weet het personeel in die fabrieken niet wat ze doen, en hebben ze niet de juiste apparatuur. Maar dat terzijde, ik heb even het gewicht opgezocht van het accupack, en dat samen met de totale capaciteit vergelijken met de energydichtheid van Li-ion cellen.
Spanning accupack = 11.4V nominaal, niet 12V zoals er wordt aangegeven, dit is alleeen nadat de accu's net geladen zijn, maar dit loopt erg snel terug naar 11.4V.
Capaciteit accupack = 9800mAh
Vermogen accupack = 9.8*11.4 = 111Wh
Gewicht accupack = 500g
Energiedichtheid = 222Wh/kg
En hier gaat het dus mis, op het moment heeft een goede, en dus dureli-ion cel een energiedichtheid van 200Wh/kg. En gaat het over cellen van minimaal 5 euro per stuk.
In het accupack zitten 6 cellen, en deze kost 30 euro in totaal, inclusief lader, beschermingsprint, schakelaar etc. En dan heb ik het nog niet over de winst die gemaakt moet worden. Voor dit geld, is een accupack met cellen van 222Wh/kg, dus onmogelijk. Zoals ik al vermoedde
Verder heb je nog het probleem met de veiligheid, zoals sommige we zullen weten kunnen li-ion cellen niet goed tegen kortsluiting, te hoge ontlaad stroom etc. Vooral deze cellen kunnen problemen vertonen hiermee, wat kan resulteren in hete cellen met als gevolg een ontploffende cel. Ook iets om mee rekening te houden.
Waar ik nu eventueel naar wil gaan kijken is om toch li-ion cellen te gaan gebruiken als accupack. Maar dan kwalitatieve, dit zal duur worden maar wel ideaal
- Hoge energiedichtheid/inhoud
- Hoge energiedichtheid/gewicht
- Hoge ontlaadstroom
- Snel te laden
Is er eventueel interesse in kant en klare accupacks met kwalitatieve li-ion cellen?
Deze komen dan in een nette, stootvaste ABS/Aluminium behuizing incl lader. Specs zullen ongeveer zoiets worden:
11.4V nominaal
5200mAh - 7800mAh
Nogmaals, dit is zomaar een hersenspinsel, waarschijnlijk zullen de prijzen te hoog worden om te concurreren met de zware maar goedkopen gelaccu's.
[ Voor 91% gewijzigd door wesleytjuh op 13-02-2011 15:04 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
ik heb intresse maar alleen als eer een beveiliging tegen diepte ontlading in zit
kratradio de max
Uiteraardike-19 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 15:32:
ik heb intresse maar alleen als eer een beveiliging tegen diepte ontlading in zit
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Interesse! Hoeveel gok je dat het dan per unit kost? Ik zou wel graag minimaal 7 Ah accu's willen hebben. En als het allemaal haalbaar is, wanneer zou je ze dan kunnen leveren?
Ik zou er dan wel 3 of 4 willen hebben.
Ik zou er dan wel 3 of 4 willen hebben.
[ Voor 91% gewijzigd door A.Kebab op 13-02-2011 16:29 ]
Tja dat is gelijk het enigste nadeel, li-ion is nog erg duur. Even ter vergelijking:
Een 12V 7Ah gelaccu koop je momenteel voor 19 euro bij kratradio.nl, koop daar een acculader van 15 euro bij en je zit op 34 euro.
Om hetzelfde vermogen onder te brengen in li-ion cellen heb je er zo'n 9 nodig, je krijgt dan 11.4V en 7.8Ah met de cellen die ik van plan ben te gebruiken. Als ik met 9 cellen aan de slag zou gaan kom je al snel op de 70 euro. Voordelen zijn dan het gewicht, het totaal zal nog geen halve kilo wegen, en de afmetingen, nog niet eens de helft van de gelaccu.
Beter lijkt het mij om gebruik te maken van 6 cellen, om zo op 5.2Ah te komen. Dit is dan nog mogelijk voor zo'n 50 euro. Nog steeds een stuk duurder van de 34 euro van een gelaccu + lader, en de capaciteit is lager maar is wel een stuk sneller te laden, en lichter etc.
Het is op het moment nog erg duur, maar je krijgt er wel hoge kwaliteit voor terug.
Ik ben benieuwd wat de rest ervan vindt
.
Een 12V 7Ah gelaccu koop je momenteel voor 19 euro bij kratradio.nl, koop daar een acculader van 15 euro bij en je zit op 34 euro.
Om hetzelfde vermogen onder te brengen in li-ion cellen heb je er zo'n 9 nodig, je krijgt dan 11.4V en 7.8Ah met de cellen die ik van plan ben te gebruiken. Als ik met 9 cellen aan de slag zou gaan kom je al snel op de 70 euro. Voordelen zijn dan het gewicht, het totaal zal nog geen halve kilo wegen, en de afmetingen, nog niet eens de helft van de gelaccu.
Beter lijkt het mij om gebruik te maken van 6 cellen, om zo op 5.2Ah te komen. Dit is dan nog mogelijk voor zo'n 50 euro. Nog steeds een stuk duurder van de 34 euro van een gelaccu + lader, en de capaciteit is lager maar is wel een stuk sneller te laden, en lichter etc.
Het is op het moment nog erg duur, maar je krijgt er wel hoge kwaliteit voor terug.
Ik ben benieuwd wat de rest ervan vindt
50/70 euro is heel acceptabel. Ik heb wat rond gezocht en zie vooral li-ion accu's die in de honderden lopen. Als je ze werkelijk gaat produceren koop ik er sowieso 2.wesleytjuh schreef op zondag 13 februari 2011 @ 19:13:
Tja dat is gelijk het enigste nadeel, li-ion is nog erg duur. Even ter vergelijking:
Ik ben benieuwd wat de rest ervan vindt.
Ik kan ze altijd nog op aanvraag maken, heb ondertussen al wat uitgewerkt. Deze service kan ik dan misschien aanbieden naast mijn HKS protectieprints.A.Kebab schreef op zondag 13 februari 2011 @ 19:28:
[...]
50/70 euro is heel acceptabel. Ik heb wat rond gezocht en zie vooral li-ion accu's die in de honderden lopen. Als je ze werkelijk gaat produceren koop ik er sowieso 2.
Zal binnenkort er toch maar eens aan moeten geloven om een site in elkaar te bouwen
Ik stel voor om de discussie over li-ion packs nu verder via een DM te doen, zo blijft het topic schoon.
Edit: Hmm, zojuist ook even gekeken naar de prijzen van andere sites, zijn toch wel erg hoog, stukken hoger nog dat de prijzen die ik net noemde.
[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 13-02-2011 19:47 ]
Kun je dan niet in een ander forum gedeelte een topic aanmaken over de HKS en de Li-Ion packs? Ik denk dat namelijk niet alleen kratradio/radiokist bouwers geïnteresseerd zullen zijn.wesleytjuh schreef op zondag 13 februari 2011 @ 19:34:
[...]
Ik kan ze altijd nog op aanvraag maken, heb ondertussen al wat uitgewerkt. Deze service kan ik dan misschien aanbieden naast mijn HKS protectieprints.
Zal binnenkort er toch maar eens aan moeten geloven om een site in elkaar te bouwen, begint toch wel nodig te worden.
Ik stel voor om de discussie over li-ion packs nu verder via een DM te doen, zo blijft het topic schoon.
Een beveiliging schakeling kan heel veel worden toegepast, net zoals sterke Li-Ion accu packs.
Ik geloof dat sinds een aantal jaar het niet meer toegestaan is om samenkopen achtige acties te voeren op dit forum. Laat staan het verkopen van productenfterheide schreef op zondag 13 februari 2011 @ 19:55:
[...]
Kun je dan niet in een ander forum gedeelte een topic aanmaken over de HKS en de Li-Ion packs? Ik denk dat namelijk niet alleen kratradio/radiokist bouwers gedesinteresseerd zullen zijn.
Een beveiliging schakeling kan heel veel worden toegepast, net zoals sterke Li-Ion accu packs.
Ontopic:
Nog een foto van het prototype geassembleerd

Uiteindelijk komt dit er zo uit te zien:

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 13-02-2011 21:02 ]
Hoe duur moet dat gaan worden dan Wes?
Die Li-Ion's van eBay gaan gewoon prima mee hoor...
Wesley dat ziet er geweldig uit! Die li-ions zijn ook een leuk plan, en ik denk dat 5 Ah prima is voor een compacte oplossing. Met een beetje beschaafd volume kan je dan nog aardig lang spelen! Hoe is het verloop bij die accu's, bij welk voltage zijn ze leeg?
Hehe dankje lredev, ik ben dan ook echt benieuwd hoe ze eruit zien als ze deze week binnenkomen :)!lredev schreef op zondag 13 februari 2011 @ 23:49:
Wesley dat ziet er geweldig uit! Die li-ions zijn ook een leuk plan, en ik denk dat 5 Ah prima is voor een compacte oplossing. Met een beetje beschaafd volume kan je dan nog aardig lang spelen! Hoe is het verloop bij die accu's, bij welk voltage zijn ze leeg?
Over de accu's, wat vanmiddag nog een hersenspinsel leek begint nu al wat serieuzer te worden. Op het moment staat het er zo voor:
2 varianten, 5200mAh en 7800mAh
7800mAh variant als voorbeeld:
Nominale spanning 11.1V
Spanning vol 12.6V
Spanning leeg 9V
Dit alles in een strakke aluminium behuizing, gevuld met rubber waardoor de cellen tegen een stootje kunnen en waterdicht zijn. Iets wat toch wel wenselijk is met li-ion cellen. Afmetingen van de 7800mAh variant zijn ongeveer (L x B x H) 200mm x 60mm x 25mm en het gewicht zal zo ongeveer 500 gram zijn. Prijs ligt rond de 75 euro. Wordt dus zo'n beetje de oplossing voor de luxere kratradio's
Afmetingen van de 5200mAh variant zullen hetzelfde zijn maar met als lengte 130mm. Gewicht zo'n 350gram en de prijs rond de 60 euro. Beide inclusief lader en protectieprint. En als ik het zo vergelijk met de rest, zit ik er nog eens flink onder kwa prijs
Morgenochtend zal ik misschien wat renders plaatsen, ziet er best mooi uit als ik het vergelijk met al die krimpfolie accupacks
Probleem met deze cellen is volgens mij vooral dat je de specs met een korreltje zou moet nemen. Zo is de spanning geen 12V maar net als "mijn" accupacks over het grootste gedeelte 11.1V. En zoals ik al zei, 9800mAh is met die afmetingen theoretisch gezien nog niet mogelijk op dit momentBlue-Tiger schreef op zondag 13 februari 2011 @ 21:09:
Hoe duur moet dat gaan worden dan Wes?Die Li-Ion's van eBay gaan gewoon prima mee hoor...
Verder is de betrouwbaarheid twijfelachtig gok ik zo, ik las al dat het accupack van lredev het niet meer deed. Ook zal je zien dat net als bij veel batterijen van dealextreme.com ze heel snel slijten, de cellen die ik van plan ben te gebruiken zijn van sanyoo en gaan minstens 300 cycles mee
[ Voor 19% gewijzigd door wesleytjuh op 14-02-2011 00:21 ]
Levi had idd even aardig pech met zijn accu. Maar mijn accupakje is wat dat betreft denk ik wel een goed model. Laadt op tot max. 12,47 en speelt het grootste gedeelte van de tijd toch wel op 11,7. Als 'ie onder 10,5 zakt schakelt hij zichzelf uit dus dat gaat allemaal wel goed. Als je ziet dat je zo'n pakje al voor 30 euro kan krijgen, ben ik erg benieuwd naar het kostenplaatje van jouw nieuwe accu's. Dus, verbaas me (ons)!wesleytjuh schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:16:
[...]
Probleem met deze cellen is volgens mij vooral dat je de specs met een korreltje zou moet nemen. Zo is de spanning geen 12V maar net als "mijn" accupacks over het grootste gedeelte 11.1V. En zoals ik al zei, 9800mAh is met die afmetingen theoretisch gezien nog niet mogelijk op dit moment
Verder is de betrouwbaarheid twijfelachtig gok ik zo, ik las al dat het accupack van lredev het niet meer deed. Ook zal je zien dat net als bij veel batterijen van dealextreme.com ze heel snel slijten, de cellen die ik van plan ben te gebruiken zijn van sanyoo en gaan minstens 300 cycles mee.
Ik wil sowieso één 5200mAh'tje van je hebben. is dit iets dat je per partij moet maken of per stuk?
Ik ga weer eens een kistje voor mezelf maken
10 of 13 cm speakerstjes en een pakje batterijen als voeding, en die dan tzt vervangen door zo'n li-ion.
Daarnaast wordt het gelijk een prototype dat ik serieus aan wil gaan bieden. Ik merk dat er in een bepaald segment toch wel vraag is naar een bepaald soort gadgets alleen moet het er dan piekfijn uit zien en volledig noobproof functioneren. Met het gewicht van die li-ion packs komt dat overigens beter in bereik.
Ik ga weer eens een kistje voor mezelf maken
Daarnaast wordt het gelijk een prototype dat ik serieus aan wil gaan bieden. Ik merk dat er in een bepaald segment toch wel vraag is naar een bepaald soort gadgets alleen moet het er dan piekfijn uit zien en volledig noobproof functioneren. Met het gewicht van die li-ion packs komt dat overigens beter in bereik.
Noobproof en lithium cellen.....
Dan mag je wel zorgen dat je een goede lader en beveiligingscircuits erop hebt zitten. Als je een lithium cel verkeerd laadt gaat hij vlammen uitspugen, lijkt me niet zo leuk als jij dat op je geweten hebt.
Dan mag je wel zorgen dat je een goede lader en beveiligingscircuits erop hebt zitten. Als je een lithium cel verkeerd laadt gaat hij vlammen uitspugen, lijkt me niet zo leuk als jij dat op je geweten hebt.
En daar zit inderdaad gelijk het probleem, ik wil dat niet op mijn geweten hebben. De chinezen komen daar op de een of andere manier altijd wat makkelijker mee weg dan hierThinkPadd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 01:17:
Noobproof en lithium cellen.....
Ik kan dit gewoon per stuk maken. Dit is dan wel weer mooi, want dan kan ik mooi eerst testen hoe alles zich houdt. Er komt sowieso een protectieprint in, een goede lader, en een polyswitch voor de veiligheid. Een polyswitch is een soort van zekering, die beschermd tegen te hogen stromen en zich weer reset zodra de stroom weer normaal is.lredev schreef op maandag 14 februari 2011 @ 01:08:
Ik wil sowieso één 5200mAh'tje van je hebben. is dit iets dat je per partij moet maken of per stuk?
Dit alles wil ik dan goed testen, en dan zou ik deze op aanvraag kunnen aanbieden.
Ik verwacht op die manier aardig veilige accupacks te hebben, de cellen die gebruikt worden zijn van goede kwaliteit en komen niet uit china, dat scheelt al een hoop
Verder moet de behuizing ervoor zorgen dat de cellen geen stoten krijgen en dat er niet gerotzooit kan worden met de interne bekabeling, dat houdt ook al wat ongelukjes tegen. Ook beschermd de behuizing stukken beter dan krimpfolie in het geval van vuurspuwende cellen.
Maar bij dit product geld sowieso, 100% veilig of ik begin er niet aan.
Edit: Even een quick n dirty render tussen de lessen door:

Heel algemeen hoe het eruit zou kunnen zien. Aluminium als behuizing, 130x60x25 in afmetingen. Stootvast, waterdicht, niet open te maken(m.a.w. hufterproof). Uiteraard worden de aansluitingen aangepast naar 1x male en 1x female, om fouten te voorkomen.
[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 14-02-2011 13:55 ]
Verwijderd
Lijkt me over het algemeen een goed idee met die accu's.
Had nog ff een vraagje als ik deze
http://www.alternate.nl/h...ase+Modding&l2=Caselights
Aan een auto accu aansluit sloop ik die neon dan of niet???
Ik dacht namelijk dat ik ergens had gelezen dat uit een computer dus 12 v kwam die wel gelijk was
En niet net als een accu daalt en stijgt.
Ben benieuwd of dit kan naarmate je kratje wel een beetje moet opvallen.
Ik dacht namelijk dat ik ergens had gelezen dat uit een computer dus 12 v kwam die wel gelijk was
Je moet even kijken wat het nominale voltage is van je accu. Dat betekent dus na ongeveer een half uurtje. Als dit rond de 12-12,5 v zit moet dat geen probleem zijn. Zet er dan wel meteen een voltmeter tussen die het actuele voltage meet, want ik denk dat het niet heel goed is om ze te lang te laten "knipperen" omdat ze een te laag voltage hebben.Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:46:
Lijkt me over het algemeen een goed idee met die accu's.
Things are cheaper for a reason
Ik zou geen ccfl's in je kistje gaan maken.
Ik heb in mijn kist 2 (groene) zitten van 10 cm.
Laatst een multimeter er aan gehangen en deze verbruiken bijna 1 ampere !
Qua spanning is het geen probleem, als mijn accu volledig is opgeladen ( 13,4 volt )
werken de ccfl's gewoon.
Ik heb in mijn kist 2 (groene) zitten van 10 cm.
Laatst een multimeter er aan gehangen en deze verbruiken bijna 1 ampere !
Qua spanning is het geen probleem, als mijn accu volledig is opgeladen ( 13,4 volt )
werken de ccfl's gewoon.
Mooi rendertje!wesleytjuh schreef op maandag 14 februari 2011 @ 09:03:
[...]
Edit: Even een quick n dirty render tussen de lessen door:
[afbeelding]
Heel algemeen hoe het eruit zou kunnen zien. Aluminium als behuizing, 130x60x25 in afmetingen. Stootvast, waterdicht, niet open te maken(m.a.w. hufterproof). Uiteraard worden de aansluitingen aangepast naar 1x male en 1x female, om fouten te voorkomen.
Ik wil graag een bass/treble regelaartje in mn project gebruiken. Waar kan ik zoiets vinden? Ik gebruik een amp-9.
[ Voor 10% gewijzigd door A.Kebab op 14-02-2011 17:34 ]
Als je zelf kunt solderen of enige ervaring met elektronica hebt, dan kun je dit eens proberen: http://www.circuitsonline...streble-toonregeling.htmlA.Kebab schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:33:
Ik wil graag een bass/treble regelaartje in mn project gebruiken. Waar kan ik zoiets vinden? Ik gebruik een amp-9.
Hiermee kun je met twee potmeters bass en treble regelen.
Dank! Ik ga ermee aan de slag.fterheide schreef op maandag 14 februari 2011 @ 18:07:
[...]
Als je zelf kunt solderen of enige ervaring met elektronica hebt, dan kun je dit eens proberen: http://www.circuitsonline...streble-toonregeling.html
Hiermee kun je met twee potmeters bass en treble regelen.
Verwijderd
Okeey dan maar geen neon achtige dingen in mn bierkrat er kwam al een heel lightorgel in met veel felle leds
dat zal wel minstens 1 A trekken.
dat zal wel minstens 1 A trekken.
Ze zijn er!

Straks solderen en betere foto's!

Als ik een normale lood-zuur lader op een lood-gel accu aansluit, wat is dan het ergst dat kan gebeuren? Ik heb namelijk een paar dooie accu's van de schroot, en ik wou het wel gewoon voor de lulz proberen. Niet dat ze dan heet worden ofzo..
Het zou kunnen dat er een te grote stroom gaat lopen waardoor ze heet zouden kunnen worden. Je kunt het wel proberen, sluit er een aan en blijf eens een uurtje in de buurt. Gebeurt er niks? Geen warmte? Meet de accu eens door en kijk of de spanning stijgt. Als alles goed gaat zou je hem wel kunnen laden.Sloeber schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:26:
Als ik een normale lood-zuur lader op een lood-gel accu aansluit, wat is dan het ergst dat kan gebeuren? Ik heb namelijk een paar dooie accu's van de schroot, en ik wou het wel gewoon voor de lulz proberen. Niet dat ze dan heet worden ofzo..
Dat ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!wesleytjuh schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:38:
Ze zijn er!
[afbeelding]
[afbeelding]
Jammer, 1 lood-gel accu rammelt helemaal, dus het lood is hard geworden o.id.
@fterheide:
Ik heb het geprobeerd met de normale acculader op een lood-gel, maar de amperemeter verspringt gewoon niet, alsof hij geen contact maakt. Toch maar even een druppellader halen om te proberen..
Edit: Trouwens ik had al een druppellader gekocht (exact dezelfde als op elektronica-online) maar die maakt dus ook geen contact met de lood-gel accu. Kapotte accu? Hij geeft wel een voltage...:(
@fterheide:
Ik heb het geprobeerd met de normale acculader op een lood-gel, maar de amperemeter verspringt gewoon niet, alsof hij geen contact maakt. Toch maar even een druppellader halen om te proberen..
Edit: Trouwens ik had al een druppellader gekocht (exact dezelfde als op elektronica-online) maar die maakt dus ook geen contact met de lood-gel accu. Kapotte accu? Hij geeft wel een voltage...:(
[ Voor 25% gewijzigd door Sloeber op 15-02-2011 21:11 ]
@ sloeber, staat de gelacculader wel op 12Volt (want die van e-o is instelbaar). Welk voltage geeft de accu dan?
Weet iemand of het mogelijk is om RGB op de echte beat te laten verspringen? Met op de echte beat bedoel ik als in dit filmpje:
YouTube: Virtual DJ Pro capturing beat
Als dat niet gaat kan ik altijd nog met digital RGB gaan werken maar het leukst is natuurlijk als het licht reageert met het geluid
Als dat niet gaat kan ik altijd nog met digital RGB gaan werken maar het leukst is natuurlijk als het licht reageert met het geluid
Dat ziet er zeker netjes uit! Waar heb je dat laten doen? Ben benieuwd naar final foto'swesleytjuh schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:38:
Ze zijn er!
[afbeelding]
[afbeelding]
KlikJapperrrr schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 10:48:
Weet iemand of het mogelijk is om RGB op de echte beat te laten verspringen? Met op de echte beat bedoel ik als in dit filmpje:
[ Voor 40% gewijzigd door Fid3lity op 16-02-2011 15:50 ]
Werkt dat ook met RGB? Ik begrijp het schema nu nog niet helemaal, maar momenteel ben ik in overleg met mijn natuurkundedocent over de mogelijkheid om mijn kistradio als profielwerkstuk(VWO, N&T) uit te werken. Als dat kan(waarschijnlijk wel) ga ik er dieper op in
Schema werkt ook op netspanning... Er zijn vast wel betere oplossingen voor jouw eis.Japperrrr schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 17:43:
[...]
Werkt dat ook met RGB? Ik begrijp het schema nu nog niet helemaal, maar momenteel ben ik in overleg met mijn natuurkundedocent over de mogelijkheid om mijn kistradio als profielwerkstuk(VWO, N&T) uit te werken. Als dat kan(waarschijnlijk wel) ga ik er dieper op in
En een kistradio als PWS op VWO niveau...?
Dan zou je toch op z'n minst de versterker zelf moeten ontwerpen en bouwen, losse accu cellen schakelen, de inhoud voor de speakers simuleren, baspoorten, filters, etc. etc. moeten kunnen maken, beetje zonde om het dan nog 'kistradio' te noemen.
Ik bedoelde ook eigenlijk dat de kleur verspringt op de beat, niet de intensiteit van het licht. Maar ik heb me wat verder verdiept in digital RGB en naast dat het er heel gaaf uitziet is het waarschijnlijk ook makkelijker te realiseren dan wat ik oorspronkelijk van plan was.fterheide schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 17:48:
[...]
Schema werkt ook op netspanning... Er zijn vast wel betere oplossingen voor jouw eis.
Daarom is het ook nog in overleg.fterheide schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 17:48:
En een kistradio als PWS op VWO niveau...?
Dan zou je toch op z'n minst de versterker zelf moeten ontwerpen en bouwen, losse accu cellen schakelen, de inhoud voor de speakers simuleren, baspoorten, filters, etc. etc. moeten kunnen maken, beetje zonde om het dan nog 'kistradio' te noemen.
Ik weet er nog vrij weinig vanaf maar ik vind het een interessant onderwerp en ik heb nog ruim anderhalf jaar om eraan te werken. Ik wil dan ook alles zelf gaan solderen en waar nodig aanpassen aan mijn wensen. Maar eerst moet ik eens zien of het mogelijk is en wat ik precies wil gaan maken
[ Voor 19% gewijzigd door Japperrrr op 16-02-2011 18:16 ]
Ja dat had ik wel ingesteld, de gelaccu zit rond de 1,5 volt dus is waarschijnlijk wel dood. Ik wou het gewoon even proberen voor de lulz...lredev schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:04:
@ sloeber, staat de gelacculader wel op 12Volt (want die van e-o is instelbaar). Welk voltage geeft de accu dan?
Probeer anders je eigen versie van een TA2024 versterker te ontwerpen. Veel info hierover staat in de datasheet, plaatsing van de componenten etc. Deze kan je daarna dan etsen en solderen en natuurlijo gebruiken!Japperrrr schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 18:10:
[...]
Ik bedoelde ook eigenlijk dat de kleur verspringt op de beat, niet de intensiteit van het licht. Maar ik heb me wat verder verdiept in digital RGB en naast dat het er heel gaaf uitziet is het waarschijnlijk ook makkelijker te realiseren dan wat ik oorspronkelijk van plan was.
[...]
Daarom is het ook nog in overleg.
Ik weet er nog vrij weinig vanaf maar ik vind het een interessant onderwerp en ik heb nog ruim anderhalf jaar om eraan te werken. Ik wil dan ook alles zelf gaan solderen en waar nodig aanpassen aan mijn wensen. Maar eerst moet ik eens zien of het mogelijk is en wat ik precies wil gaan maken
Je kan een 'gewone' kratradio maken, maar dan er nog wat aan onderzoeken: bijvoorbeeld iets met de accu icm de versterker ofzo. Maar zoiets lijkt me niet echt VWO waardig als je het mij vraagt.Japperrrr schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 18:10:
[...]
Ik bedoelde ook eigenlijk dat de kleur verspringt op de beat, niet de intensiteit van het licht. Maar ik heb me wat verder verdiept in digital RGB en naast dat het er heel gaaf uitziet is het waarschijnlijk ook makkelijker te realiseren dan wat ik oorspronkelijk van plan was.
[...]
Daarom is het ook nog in overleg.
Als je al iets zelf ontwerpt, doe het dan op basis van bijv. een TA2021, of een andere chip dan de (instapversie) TA2024.
Het ontwerp zal ook belangrijk gaan zijn. Ik wil later bouwkunde of iets met auto's gaan doen, dus het is niet zozeer de elektronica waar ik heel diep op in wil gaan. Ik ga natuurlijk wel proberen zelf het een en ander te solderen, maar ik wil vooral een goed doordacht plan maken en aan de hand van berekeningen vooraf de radio precies aan mijn eisen laten voldoen. Een beetje een combinatie van natuur- en wiskunde.
De TA2021? Nog nooit van gehoord, wel de TA2020ikke26 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 15:50:
Als je al iets zelf ontwerpt, doe het dan op basis van bijv. een TA2021, of een andere chip dan de (instapversie) TA2024.
Er is een TA2020, TA2021, TA2022, en TA2024, er zijn ook nog tussenliggende IC's maar dat zijn low-noise amps, balance converters of voor AM/FM digitale systemen.Blue-Tiger schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 18:09:
[...]
De TA2021? Nog nooit van gehoord, wel de TA2020Overigens, als je echt die-hard wilt, koop je zelf zo'n IC'tje en bouw je er een pro amplifier omheen
Je zou om te beginnen een houten kist kunnen berekenen. Dit gaat wel lastig worden met autospeakers aangezien hier vaak weinig specificaties over te vinden zijn. Het lijkt me in ieder geval lastig om echt iets met bouwkunde/auto's toe te passen. Het voor de hand ligggende blijft iets met elektronica te doen, maar hierbij moet je al snel een circuitje/printplaat ontwerpen wil je het niet te simpel maken. Misschien een mooie (metalen?) behuizing ontwerpen met een berekende houten klankkast en wat leuke elektronica erin? Met het meeste kan/wil ik je wel helpen als het echt nodig blijkt.Japperrrr schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:54:
Het ontwerp zal ook belangrijk gaan zijn. Ik wil later bouwkunde of iets met auto's gaan doen, dus het is niet zozeer de elektronica waar ik heel diep op in wil gaan. Ik ga natuurlijk wel proberen zelf het een en ander te solderen, maar ik wil vooral een goed doordacht plan maken en aan de hand van berekeningen vooraf de radio precies aan mijn eisen laten voldoen. Een beetje een combinatie van natuur- en wiskunde.
Iig, foto's zoals ik nog beloofd had:
Kaal:

Met onderdelen:

Voledig werkend

Printje werkt helemaal perfect, zoals het hoort. Morgenavond/zaterdag een filmpje waar in duidelijk wordt hoe en wat er allemaal mogelijk is. Daarna worden ze besteld in china, en dan zou het zo ongeveer over 3 weken binnen moeten zijn, de rest van de onderdelen zal rond die koers ook wel binnenkomen. Dat betekend dus dat ik rond begin/half maart kan beginnen met leveren :)!
Zijn er hier trouwens mensen met interesse in accu's van het merk Victron?
- 12V/8Ah AGM Deep Cycle Batt.
- 151 x 65 x 101mm 2,5kg
- €26,18,-
- 12V/14Ah AGM Deep Cycle Batt
- 151 x 98 x 101mm 4,1kg
- €39,27-
- 12V/22Ah AGM Deep Cycle Batt
- 181 x 77 x 167 5,8kg
- €57,12-
[ Voor 30% gewijzigd door Japperrrr op 18-02-2011 12:52 ]
Verwijderd
Hallo Allemaal,
Ik ben ook bezig met het maken van een simpele kistradio.
ik wilde een klein draagbaar systeem maken, met deze gedachten ben ik wat gaan ontwerpen en Sketchup.
de electronica die ik gebruik is:
-12V Li-ion Rechargeable Battery Pack 4800mAh (besteld op Ebay)
-Modded TA2024 versterker
-100K Potentiometer
- jack female plug
- 2 10cm Kenwood speakers
-en een standaard voeding voor netstroom
Na heel wat discussies te hebben gelezen valt me op dat bijna iedereen toch voor een lood-gel accu kiest!
dit vind ik toch wel een beetje appart, aangezien ik voor 17 euro een 12v li-ion 4800mAh accu uit Hongkong heb ontvangen. deze werd geleverd al een week na bestelling en met euro stekker:)
en ook als je meer Ampere wilt, lijkt me Li-ion nog goedkoper aangezien je geen lader en kratsafe hoeft aan te schaffen. of zit ik er hier helemaal naast?
Pics van mijn projectje zal ik vanmiddag posten.
Ik ben ook bezig met het maken van een simpele kistradio.
ik wilde een klein draagbaar systeem maken, met deze gedachten ben ik wat gaan ontwerpen en Sketchup.
de electronica die ik gebruik is:
-12V Li-ion Rechargeable Battery Pack 4800mAh (besteld op Ebay)
-Modded TA2024 versterker
-100K Potentiometer
- jack female plug
- 2 10cm Kenwood speakers
-en een standaard voeding voor netstroom
Na heel wat discussies te hebben gelezen valt me op dat bijna iedereen toch voor een lood-gel accu kiest!
dit vind ik toch wel een beetje appart, aangezien ik voor 17 euro een 12v li-ion 4800mAh accu uit Hongkong heb ontvangen. deze werd geleverd al een week na bestelling en met euro stekker:)
en ook als je meer Ampere wilt, lijkt me Li-ion nog goedkoper aangezien je geen lader en kratsafe hoeft aan te schaffen. of zit ik er hier helemaal naast?
Pics van mijn projectje zal ik vanmiddag posten.
Ontwerp ziet er wel strak uit maar het lijkt alsof het niet helemaal netjes is gelijmd?Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:30:
Hierbij een aantal foto's
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
Ja klopt, hij is alleen in elkaar gelijmd met bruislijm en de voorpanelen zitten nog niet eens vast,Japperrrr schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 16:27:
[...]
Ontwerp ziet er wel strak uit maar het lijkt alsof het niet helemaal netjes is gelijmd?
hij moet nog helemaal geschuurd, geplamuurd en heel wat keer geverfd
Zou je eens kunnen opmeten wat de afmetingen zijn van je accupack? En misschien het gewicht als je mogelijkheid hebt tot een weegschaal voor <1kg. DankuVerwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:30:
Hierbij een aantal foto's
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nieuw idee voor volumecontrol ipv potentiometer ?
http://www.dealextreme.co...g-3gs-4-15cm-length-53960
Verwijderd
Nee dat is niks, want je heb en nog een aanhangsel en volgens mij kan je dat niet met iedere muziekbon gebruiken.Pespre schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 18:43:
Dat stekkertje regelt het volume voor een iPhone, niet voor een andere bron.Pespre schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 18:43:
Je ziet ook dat er 4 aansluitingen zitten op de Jack plug, dat werkt alleen met ondersteunende apparaten.
Zo, mijn projectje begint ook vorm te krijgen! Dit is een proef omhulsel. Gaat vervangen worden met mooi hout zodra alles op orde is. Net film mee gekeken, klinkt heerlijk! 'T is wel een zwaargewicht. Gok dat ie nu zonder accu's al op een 15 kilo zit.
Goedeavondmorgen moet ik zeggen.
Ik heb 2 accu's momenteel. een lood accu van 12 volt 55ah, en een gel accu van12 volt 7ah.
Nou ben ik momenteel bezig met een zeer draagbare radio met het kleine accu'tje. alleen op scoutingkamp gaat het nou eenmaal snel met de lading xd, dus is de accu al weer binnen een daggie leeg.
Nou zat ik eens te denken, zou het niet makkelijk zijn om mn gel accu bij te kunnen laden vanaf mn loodaccu.
Weet iemand of daar een printje voor is. of heeft iemand een idee of het uberhaubt wel te maken is.
Ik heb 2 accu's momenteel. een lood accu van 12 volt 55ah, en een gel accu van12 volt 7ah.
Nou ben ik momenteel bezig met een zeer draagbare radio met het kleine accu'tje. alleen op scoutingkamp gaat het nou eenmaal snel met de lading xd, dus is de accu al weer binnen een daggie leeg.
Nou zat ik eens te denken, zou het niet makkelijk zijn om mn gel accu bij te kunnen laden vanaf mn loodaccu.
Weet iemand of daar een printje voor is. of heeft iemand een idee of het uberhaubt wel te maken is.
Begint zeker vorm te krijgen, ziet er goed uit! Wat voor speakers worden er gebruikt? Dayton? Monacor? Ik vergeet er even een heleboel te noemen dus zeg het maarA.Kebab schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 23:28:
Zo, mijn projectje begint ook vorm te krijgen! Dit is een proef omhulsel. Gaat vervangen worden met mooi hout zodra alles op orde is. Net film mee gekeken, klinkt heerlijk! 'T is wel een zwaargewicht. Gok dat ie nu zonder accu's al op een 15 kilo zit.
[afbeelding]
Kan dit niet gewoon met startkabels net als bij een autoduifi schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 00:24:
Ik gebruik tangband! Voor de breedbanders 2x de tangband w5-1611 en de subwoofer is een W6-1139SH met dual voice coil.Blue-Tiger schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 02:26:
[...]
Begint zeker vorm te krijgen, ziet er goed uit! Wat voor speakers worden er gebruikt? Dayton? Monacor? Ik vergeet er even een heleboel te noemen dus zeg het maar
Verwijderd
De accu pack is 9,5*5*2cm en weegt 170 gramwesleytjuh schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 18:16:
[...]
Zou je eens kunnen opmeten wat de afmetingen zijn van je accupack? En misschien het gewicht als je mogelijkheid hebt tot een weegschaal voor <1kg. Danku.
Je kunt een accu niet laden met een andere accu omdat de laadspanning daarvoor te laag is. Deze moet namelijk 13,8-14,4 volt bedragen (13,8 voor gel, 14,4 voor lood). Je kunt natuurlijk wel een schakelaar tussen de accu's maken dat je naar de grote accu kunt schakelen zodra de kleine leeg is.duifi schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 00:24:
@Pespre
Met startkabels kun je een accu ook niet opladen, dit is alleen om wat extra stroom van de andere accu te onttrekken als de gewone dit niet kan leveren.
Verwijderd
Zo even de vrije zaterdagmiddag benut om mijn speakerkist af te maken. Moet zeggen dat de speakerstof echt een hele luxe uitstraling geeft. Geluidskwaliteit is top en de switch naar accu <> voeding + laden werkt ook naar behoren. Kijken of ik nu eindelijk eens tevreden kan blijven met m'n kist 

Thanks!A.Kebab schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 11:35:
[...]
Ik gebruik tangband! Voor de breedbanders 2x de tangband w5-1611 en de subwoofer is een W6-1139SH met dual voice coil.
Die scharnieren die je hebt gebruikt, zijn dat gewoon van die dingen voor in kastjes?Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 17:17:
Zo even de vrije zaterdagmiddag benut om mijn speakerkist af te maken. Moet zeggen dat de speakerstof echt een hele luxe uitstraling geeft. Geluidskwaliteit is top en de switch naar accu <> voeding + laden werkt ook naar behoren. Kijken of ik nu eindelijk eens tevreden kan blijven met m'n kist
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
Jep, deels stukje uit moeten beitelen uit het hout om de scharnieren te kunnen plaatsen, maar door de veer klapt de kist wel mooi dicht waardoor die ook niet meetrilt etc.Japperrrr schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 18:27:
[...]
Die scharnieren die je hebt gebruikt, zijn dat gewoon van die dingen voor in kastjes?
Ik ga je idee gebruiken!Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 18:39:
[...]
Jep, deels stukje uit moeten beitelen uit het hout om de scharnieren te kunnen plaatsen, maar door de veer klapt de kist wel mooi dicht waardoor die ook niet meetrilt etc.
Erg handig voor als je kist vrij nieuw is en je nog steeds bezig bent met nieuwe dingen uitproberen zoals verlichting of iets dergelijks. Afgelopen zomer zette ik er vlak voordat ik op vakantie ging verlichting in en daardoor ging op reis de hele kist stuk
Ja, beide shops ben ik hartstikke tevreden over. De duitse was erg snel (3 dagen) en rumoh.nl heeft een super klantenservice (had een sub besteld en die gecancelled. Geen probleem en snel geld teruggekregen)Blue-Tiger schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 17:27:
[...]
Thanks!Heb je overigens goede ervaringen met die webshop? Vanuit Duitsland ook nette shipping enzo?
Er schiet me zojuist een nieuw ontwerp voor een kistradio te binnen:
Zie het een beetje als het principe van een gitaarversterker. Links- en rechtsonder full range-speakers die beginnen bij ongeveer 200Hz. Links- en rechtsboven tweeters die de hoge tonen op zich nemen en tussen de twee tweeters een flinke woofer die alles onder de 200Hz afhandelt. Met de TK2050 van Sure moet dit te doen zijn
Zie het een beetje als het principe van een gitaarversterker. Links- en rechtsonder full range-speakers die beginnen bij ongeveer 200Hz. Links- en rechtsboven tweeters die de hoge tonen op zich nemen en tussen de twee tweeters een flinke woofer die alles onder de 200Hz afhandelt. Met de TK2050 van Sure moet dit te doen zijn
Ken je europe-audio dan toevallig ook al? Die heeft ook een enorm assortiment. Maar mooi, dan kan ik daar ook gewoon wat mee doenA.Kebab schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:18:
[...]
Ja, beide shops ben ik hartstikke tevreden over. De duitse was erg snel (3 dagen) en rumoh.nl heeft een super klantenservice (had een sub besteld en die gecancelled. Geen probleem en snel geld teruggekregen)
Ja dat weet ik, Maar ik vroeg me dus af of er een mogelijkheid was om dit via een printje te doen. dus die eerst de accuspanning naar 13.8 volt brengt. en vervolgens goed afregeld naar 1/10 van de spanning van de kleine accu.Michel5128 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 12:28:
[...]
Je kunt een accu niet laden met een andere accu omdat de laadspanning daarvoor te laag is. Deze moet namelijk 13,8-14,4 volt bedragen (13,8 voor gel, 14,4 voor lood). Je kunt natuurlijk wel een schakelaar tussen de accu's maken dat je naar de grote accu kunt schakelen zodra de kleine leeg is.
Want het gaat er vooral om dat ik graag mn kleine accu'tje in een kleine kratradio heb zitten. zodat ik die wel kan tillen. en mn grote kratradio dan gewoon op 1 plek heb staan.
Ik denk dat ik gewoon mijn pmvormer aan mn grote accu aansluit en daar vervolgens een druppellader in stop. okee, heel efficiënt zal het niet zijn, maar de grote accu is toch 55ah dus dat maakt niet zoveel uit
Bestaan er niet gewoon acculaders met een ingangsspanning van 12V?duifi schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:18:
[...]
Ja dat weet ik, Maar ik vroeg me dus af of er een mogelijkheid was om dit via een printje te doen. dus die eerst de accuspanning naar 13.8 volt brengt. en vervolgens goed afregeld naar 1/10 van de spanning van de kleine accu.
Want het gaat er vooral om dat ik graag mn kleine accu'tje in een kleine kratradio heb zitten. zodat ik die wel kan tillen. en mn grote kratradio dan gewoon op 1 plek heb staan.
Ik denk dat ik gewoon mijn pmvormer aan mn grote accu aansluit en daar vervolgens een druppellader in stop. okee, heel efficiënt zal het niet zijn, maar de grote accu is toch 55ah dus dat maakt niet zoveel uit
Ik denk dat je dan al snel richting een step-up converter moet gaan zoeken. Die kan van 12V netjes 13.8V maken, dan nog een stroombegrenzing en dan ben je klaar. Ook lekker efficient(80%+)duifi schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:18:
[...]
Ja dat weet ik, Maar ik vroeg me dus af of er een mogelijkheid was om dit via een printje te doen. dus die eerst de accuspanning naar 13.8 volt brengt. en vervolgens goed afregeld naar 1/10 van de spanning van de kleine accu.
Die PB137 heb ik eventjes naar zitten kijken en die bevalt me wel, alleen, lees ik op verschillende plekken dat deze laad met 1,5A. hoe ga ik er voor zorgen dat deze spanning word begrenst tot 0.6/0.7A.ikke26 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:20:
Je kan ook een step-up converter gebruiken icm een PB137 (verkrijgbaar bij oa Conrad)
Mijn tweede vraag. heeft iemand een conrad linkje of zelfbouw voorbeeld voor zo'n step-up convertor.
Bedankt
Ik krijg binnenkort 2 keer de 9800 mAh versie binnen. Als je me er even aan herinnert zal ik die ook wel voor je opmeten en wegen. Al enige vorderingen bij jouw packswesleytjuh schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 18:16:
[...]
Zou je eens kunnen opmeten wat de afmetingen zijn van je accupack? En misschien het gewicht als je mogelijkheid hebt tot een weegschaal voor <1kg. Danku.
Mijn nieuwe kist gaat 50x50x25cm(hxbxd) worden met een 4-kanaals TK2050 van Sure en een 22Ah accu van Victron. In de onderste helft komen een linker en een rechter mid-range speaker en bovenin een linker en rechter tweeter met een woofer ertussen. De woofer zal zijn signaal uit de kanalen van de tweeters halen d.m.v. een stereo-to-mono converter. De zwarte kofferbakbekleding van Conrad ga ik weer gebruiken om de kist helemaal netjes af te werken en er komen achter de aluminium grill twee digital RGB strips van 1m zodat ze ten opzichte van elkaar symmetrisch geplaatst worden. Iemand nog tips of aanvulling?
Ik heb ff zitten doorspreken met een vriend van mij. We zijn tot een goed idee gekomen.
Mijn situatie is dus, ik heb 2 accu's. 1tje is 55Ah, en 1tje 7Ah. De grote moest de kleine kunnen opladen.
Nu hebben we evem zitten brainstormen en kwamen we op het eerste punt.
De grote accu is 12/13 volt, daar moest dus eerst 18/19 volt van gemaakt worden. Dus, stepup converter off car-notebookadapter. Probleem opgelost. We gaan dus nu van 12/13vdc naar 18/19vdc naar 13,8vdc. Dus dat gedeelte is opgelost.
MAARRR,
Als ik het goed heb begrepen laad die PB137 met 1,5A das toch ietsie te veel voor zo'n kleine accu. Hoe ga ik die 1.5A terugdringen naar +- 0.7A. Kan iemand mij daarmee nog helpen.
http://www.produktinfo.co...Spannungsregler_PB137.pdf datasheet PB137
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=999600 Notebookadapter
Mijn situatie is dus, ik heb 2 accu's. 1tje is 55Ah, en 1tje 7Ah. De grote moest de kleine kunnen opladen.
Nu hebben we evem zitten brainstormen en kwamen we op het eerste punt.
De grote accu is 12/13 volt, daar moest dus eerst 18/19 volt van gemaakt worden. Dus, stepup converter off car-notebookadapter. Probleem opgelost. We gaan dus nu van 12/13vdc naar 18/19vdc naar 13,8vdc. Dus dat gedeelte is opgelost.
MAARRR,
Als ik het goed heb begrepen laad die PB137 met 1,5A das toch ietsie te veel voor zo'n kleine accu. Hoe ga ik die 1.5A terugdringen naar +- 0.7A. Kan iemand mij daarmee nog helpen.
http://www.produktinfo.co...Spannungsregler_PB137.pdf datasheet PB137
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=999600 Notebookadapter
[ Voor 2% gewijzigd door duifi op 20-02-2011 21:38 . Reden: Hoofdletters en punten :) ]
Door een L200 te gebruiken
. Deze is erg goed geschikt voor het laden van gel accu's en helemaal instelbaar op spanning en stroom. Zijn ook erg weinig onderdelen voor nodig.
Ik zou de adapter trouwens instellen op 15V. Dit is wel genoeg voor een L200 en zo krijg je minder warmteontwikkeling.
Ik zou de adapter trouwens instellen op 15V. Dit is wel genoeg voor een L200 en zo krijg je minder warmteontwikkeling.
[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 20-02-2011 22:06 ]
Je kunt ook even kijken of je een datasheet van je 7ah accu kunt vinden. Mijn accu kan volgens de specificaties namelijk geladen worden met maximaal 1,75A. 1,5A is dan dus gewoon mogelijk en het is nog 2x zo snel ook.
Ik ben ervan op de hoogte dat een gel accu met 1.5A kan worden geladen, maar dit is niet goed voor de levensduur van de accu.
deel 2, ik wil gebruik gaan maken van een l200 voor het laden van de accu.
nou is deze iets lastiger te begrijpen dan een pb137.
Mijn vraag is dus. welke weerstanden en andere dingen moet ik kopen om deze schakeling te maken. Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen

Uploaded with ImageShack.us
De ingangsspanning zal denk ik 18 volt worden (regelbare voeding tussen 15 en 24 volt)
Zou iemand aan kunnen geven wat de juiste weerstanden R1, R2, Rl en RSc zijn als ik voor het opladen van mij gel-accu 13,8 volt en 0.6A wil gebruiken. Ook vraag ik me af welke condensator er word gebruikt aan het begin van de schakeling. en welke diodes ik moet gebruiken voor D1 en D2.
Solderen kan ik wel, maar van weerstanden en andere dingen heb ik niet bepaald veel verstand.
Bedankt.
Mijn vraag is dus. welke weerstanden en andere dingen moet ik kopen om deze schakeling te maken. Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen

De ingangsspanning zal denk ik 18 volt worden (regelbare voeding tussen 15 en 24 volt)
Zou iemand aan kunnen geven wat de juiste weerstanden R1, R2, Rl en RSc zijn als ik voor het opladen van mij gel-accu 13,8 volt en 0.6A wil gebruiken. Ook vraag ik me af welke condensator er word gebruikt aan het begin van de schakeling. en welke diodes ik moet gebruiken voor D1 en D2.
Solderen kan ik wel, maar van weerstanden en andere dingen heb ik niet bepaald veel verstand.
Bedankt.
[ Voor 108% gewijzigd door duifi op 21-02-2011 19:39 ]
Alles wat je nodig hebt vind je onderaan deze link:duifi schreef op zondag 20 februari 2011 @ 22:53:
Ik ben ervan op de hoogte dat een gel accu met 1.5A kan worden geladen, maar dit is niet goed voor de levensduur van de accu.
[afbeelding]
Bedankt.
http://www.vt52.com/diy/myprojects/other/charger/charger.htm
Gelijk richter en trafo mag je weglaten, je hebt al een gereguleerde DC voeding. Ook de condensator voor de L200 mag kleiner, aangezien dit al in je voeding gebouwd is. Potmeter mag je vervangen door een vaste weerstand.
Probeer het eerst zelf maar eens
[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 21-02-2011 21:59 ]
Je kunt ook op eBay kijken voor een kant en klaar voedinkje. Ik wou ook eerst iets bouwen (maar dan op basis van een LM317) maar zag toen dat er voor een paar euro een kant en klare te koop was in Hongkong
Ik heb deze: http://cgi.ebay.com/Volta...ain_0&hash=item1e61c65516 en die werkt prima om m'n accu op te laden. Heb alleen zelf nog even een diode toegevoegd, anders ging er namelijk stroom van de accu > de oplader, en dat is niet de bedoeling natuurlijk
Als je daar een adapter van minstens een volt of 15 (gelijkspanning) aan hangt gaat het prima. Je kunt hem met een potmeter eenvoudig afregelen op 13,8V. Wat ook een bijkomend voordeel is, is dat de LM317 maar maximaal 1.5A kan leveren, dus je zal je accu nooit laden met meer dan 1.5A
Ik heb deze: http://cgi.ebay.com/Volta...ain_0&hash=item1e61c65516 en die werkt prima om m'n accu op te laden. Heb alleen zelf nog even een diode toegevoegd, anders ging er namelijk stroom van de accu > de oplader, en dat is niet de bedoeling natuurlijk
Als je daar een adapter van minstens een volt of 15 (gelijkspanning) aan hangt gaat het prima. Je kunt hem met een potmeter eenvoudig afregelen op 13,8V. Wat ook een bijkomend voordeel is, is dat de LM317 maar maximaal 1.5A kan leveren, dus je zal je accu nooit laden met meer dan 1.5A
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2011 22:06 ]
Voordeel van de L200 is dat de laadstroom met 1 weerstand is in te stellen, zo weet je zeker dat je je accu niet te snel laadt.ThinkPadd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 22:05:
Je kunt ook op eBay kijken voor een kant en klaar voedinkje. Ik wou ook eerst iets bouwen (maar dan op basis van een LM317) maar zag toen dat er voor een paar euro een kant en klare te koop was in Hongkong
Overigens, gaat dat goed met 15V bij jou? Ik geloof dat de typical dropout voltage van een LM317 net als bij een L200 zo rond de 2-2.5V ligt, je zou dan minimaal 16V input nodig hebben?
[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 21-02-2011 22:11 ]
Hey Wesleytjuh,
Ik heb mijn accupacks van ebay binnen. 2 keer de 9800 mAh versie. Ze wegen per stuk 400 gram en de afmetingen zijn 6cm breed, 2,5 cm hoog en 12 cm diep.
E: dit ziet er ook wel goed uit trouwens. In een nette behuizing. Daar 2 paar parallel en die weer in serie en dan heb je een mooie 24 volt accu.
Ik heb mijn accupacks van ebay binnen. 2 keer de 9800 mAh versie. Ze wegen per stuk 400 gram en de afmetingen zijn 6cm breed, 2,5 cm hoog en 12 cm diep.
E: dit ziet er ook wel goed uit trouwens. In een nette behuizing. Daar 2 paar parallel en die weer in serie en dan heb je een mooie 24 volt accu.
[ Voor 45% gewijzigd door A.Kebab op 22-02-2011 17:43 ]
Mijn eerste grove schets:

Ik wil een kwalitatief hoogwaardige radio bouwen dus ik zal de verschillende speakers goed bij elkaar moeten gaan zoeken omdat je eigenlijk niet zomaar een setje bij elkaar kunt plukken. Weet iemand waar ik moet gaan zoeken(winkel, fabrikant, etc)? Ik heb eigenlijk de grafieken bij de speakers nodig om te kunnen zien in welk frequentiebereik ze optimaal presteren. Maar ik weet niet hoe dat heet
Zoals het er nu uitziet worden de mid-range speakers beiden 8 inch en wordt de woofer 10 inch. Ik heb nog niet gekeken naar de grafieken van verschillende maten speakers dus misschien wordt de woofer nog wat groter en worden de mid-range speakers nog wat kleiner.

Ik wil een kwalitatief hoogwaardige radio bouwen dus ik zal de verschillende speakers goed bij elkaar moeten gaan zoeken omdat je eigenlijk niet zomaar een setje bij elkaar kunt plukken. Weet iemand waar ik moet gaan zoeken(winkel, fabrikant, etc)? Ik heb eigenlijk de grafieken bij de speakers nodig om te kunnen zien in welk frequentiebereik ze optimaal presteren. Maar ik weet niet hoe dat heet
Zoals het er nu uitziet worden de mid-range speakers beiden 8 inch en wordt de woofer 10 inch. Ik heb nog niet gekeken naar de grafieken van verschillende maten speakers dus misschien wordt de woofer nog wat groter en worden de mid-range speakers nog wat kleiner.
[ Voor 21% gewijzigd door Japperrrr op 22-02-2011 20:07 ]
Op zelfbouwaudio kan je heeeeel veel vinden: http://forum.zelfbouwaudio.nl/index.phpJapperrrr schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:00:
Mijn eerste grove schets:
[afbeelding]
Dit is mijn project met hoogwaardige speakers. Zit nu op ongeveer 350 euro aan onderdelen. Uiteindelijk gok ik op een 4/500 euro totaal. http://forum.zelfbouwaudi...=13012&p=1510453#p1510453
Heb het zo eens even doorgekeken en dat forum ziet er wel veelbelovend uit. Denk dat ik daar morgen maar eens een account aan ga makenA.Kebab schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:06:
[...]
Op zelfbouwaudio kan je heeeeel veel vinden: http://forum.zelfbouwaudio.nl/index.php
Dit is mijn project met hoogwaardige speakers. Zit nu op ongeveer 350 euro aan onderdelen. Uiteindelijk gok ik op een 4/500 euro totaal. http://forum.zelfbouwaudi...=13012&p=1510453#p1510453
Ik gebruik hem met een 12V AC adapter, dat wordt eerst nog weer gelijkgericht. Werkt prima hier, heb hem afgeregeld met m'n multimeter eraan en kreeg er netjes 13,8V uitwesleytjuh schreef op maandag 21 februari 2011 @ 22:07:
[...]
Voordeel van de L200 is dat de laadstroom met 1 weerstand is in te stellen, zo weet je zeker dat je je accu niet te snel laadt.
Overigens, gaat dat goed met 15V bij jou? Ik geloof dat de typical dropout voltage van een LM317 net als bij een L200 zo rond de 2-2.5V ligt, je zou dan minimaal 16V input nodig hebben?
8 inch klinkt imo als best groot voor midwoofertjes in verhouding met een woofer van 10 inch, non?Japperrrr schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:00:
Dat idee had ik ook al. Aangezien ze toch geen lage tonen voort hoeven te brengen kunnen ze waarschijnlijk gewoon een stuk kleiner in verhouding tot de woofer.Blue-Tiger schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:03:
[...]
8 inch klinkt imo als best groot voor midwoofertjes in verhouding met een woofer van 10 inch, non?
Wat dacht je van 4,5 à 5 inch?Japperrrr schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:41:
[...]
Dat idee had ik ook al. Aangezien ze toch geen lage tonen voort hoeven te brengen kunnen ze waarschijnlijk gewoon een stuk kleiner in verhouding tot de woofer.
En hoe groot zou de woofer dan moeten worden? Is 4,5 à 5 inch niet wat klein om bijna 100W te verwerken? Ik zou natuurlijk kunnen besluiten om de kist 40x40cm te maken, scheelt ook wel wat in gewicht.
[Edit 1]
Tweede grove schets:

Hier is de woofer ongeveer 10 inch en zijn de mid-range speakers ongeveer 5,5 inch. De tweeters krijgen gewoon de ruimte die nog over is en tussen de mid-range speakers is nu plaats voor een bass port.
[Edit 2]
Ik zie nu toch dat 5,5 inch voor de mid-range speakers niet lekker binnen de 40x40cm gaat passen met een 10 inch woofer. 5 inch lijkt me wel een mooie maat en is volgens mij ook beter verkrijgbaar dan 5,5 inch. Hoe diep moet de kist ongeveer worden? Ik dacht aan een centimeter of 25, waarmee het totale volume op ongeveer 40 liter komt. Haal daar de elektronica en accu vanaf en je houdt een ruime 35 liter over. Het zal niet nodig zijn om de woofer een eigen compartiment te geven? Als ik dat doe wordt het volume namelijk wel erg klein.
[Edit 3]
40x40x40cm lijkt me trouwens ook wel vet. Dan zal het geluid waarschijnlijk beter klinken, maar wordt de kist iets lastiger te vervoeren. Daar zoek ik dan nog wel een oplossing voor in de vorm van wieltjes
[ Voor 82% gewijzigd door Japperrrr op 23-02-2011 18:14 ]
Je moet die woofer sowieso een eigen compartiment geven. Eigenlijk elke speaker z'n eigen compartiment. Anders krijg je dat de speakers elkaar gaan tegenwerken. Vooral met een subwoofer krijg je enorme drukverschillen in de kast. Als je een speaker koopt staat erbij hoeveel liter ze aanraden.Japperrrr schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:03:
[...]
Ik zie nu toch dat 5,5 inch voor de mid-range speakers niet lekker binnen de 40x40cm gaat passen met een 10 inch woofer. 5 inch lijkt me wel een mooie maat en is volgens mij ook beter verkrijgbaar dan 5,5 inch. Hoe diep moet de kist ongeveer worden? Ik dacht aan een centimeter of 25, waarmee het totale volume op ongeveer 40 liter komt. Haal daar de elektronica en accu vanaf en je houdt een ruime 35 liter over. Het zal niet nodig zijn om de woofer een eigen compartiment te geven? Als ik dat doe wordt het volume namelijk wel erg klein.
Met deze sub http://rumoh.nl/tangband/852-tangband-w8-740.html (+- 20 liter)
en deze breedbanders http://rumoh.nl/tangband/843-tangband-w5-1611.html (+- 7/8 per stuk)
heb je aan 35 liter genoeg
Ik ben nog niet helemaal zeker over hoe ik de speakers aan wil gaan sluiten. Ik zou een 200w dubbelspoels subwoofer kunnen nemen in combinatie met twee 100w 8 ohm midwoofers en twee 100w 8 ohm tweeters. Dan kan ik lekker 200w door m'n woofer jagen en kunnen de midwoofers en tweeters nog steeds wel flink mee met 100w per stuk. Ik kan alleen nergens een 200w dubbelspoels subwoofer vindenA.Kebab schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 18:47:
[...]
Je moet die woofer sowieso een eigen compartiment geven. Eigenlijk elke speaker z'n eigen compartiment. Anders krijg je dat de speakers elkaar gaan tegenwerken. Vooral met een subwoofer krijg je enorme drukverschillen in de kast. Als je een speaker koopt staat erbij hoeveel liter ze aanraden.
Met deze sub http://rumoh.nl/tangband/852-tangband-w8-740.html (+- 20 liter)
en deze breedbanders http://rumoh.nl/tangband/843-tangband-w5-1611.html (+- 7/8 per stuk)
heb je aan 35 liter genoeg
Een andere mogelijkheid zou zijn om de subwoofer en de twee midwoofers alle drie in 4 ohm 100w te pakken en de tweeters beiden 8 ohm 100w. Dan heb ik 100w laag, 200w midden en 100w hoog.
Op dit moment twijfel ik wel heel erg. Ik weet niet echt wat nou de voordelen en nadelen van bepaalde configuraties zijn.
Als je ooit 200 watt uit een accu wil krijgen zul je bij 8 ohm precies 40 volt nodig hebben. Dus 4 accu's in serie. Dan verbruikt alleen je woofer al 12.5 ampere. Dat is totaal onrealistisch. Je kan het hier goed na rekenen.Japperrrr schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:51:
[...]
Ik ben nog niet helemaal zeker over hoe ik de speakers aan wil gaan sluiten. Ik zou een 200w dubbelspoels subwoofer kunnen nemen in combinatie met twee 100w 8 ohm midwoofers en twee 100w 8 ohm tweeters. Dan kan ik lekker 200w door m'n woofer jagen en kunnen de midwoofers en tweeters nog steeds wel flink mee met 100w per stuk. Ik kan alleen nergens een 200w dubbelspoels subwoofer vinden
Een andere mogelijkheid zou zijn om de subwoofer en de twee midwoofers alle drie in 4 ohm 100w te pakken en de tweeters beiden 8 ohm 100w. Dan heb ik 100w laag, 200w midden en 100w hoog.
Op dit moment twijfel ik wel heel erg. Ik weet niet echt wat nou de voordelen en nadelen van bepaalde configuraties zijn.
Ik zou uit gaan van een max 100/150watt in totaal. Dan heb je echt al flinke hoop herrie hoor. En dan kan je ook nog eens langer dan een uur achter elkaar muziek luisteren.
[ Voor 4% gewijzigd door A.Kebab op 23-02-2011 20:44 ]
Op de accu is het nog niet de helft van het vermogen wat ik op de voeding krijg. Op de voeding schat ik zo 4x80w RMS. Voeding is 27V 13A dus komt op 351W. Moet te doen zijnA.Kebab schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:43:
[...]
Als je ooit 200 watt uit een accu wil krijgen zul je bij 8 ohm precies 40 volt nodig hebben. Dus 4 accu's in serie. Dan verbruikt alleen je woofer al 12.5 ampere. Dat is totaal onrealistisch. Je kan het hier goed na rekenen.
Ik zou uit gaan van een max 100/150watt in totaal. Dan heb je echt al flinke hoop herrie hoor. En dan kan je ook nog eens langer dan een uur achter elkaar muziek luisteren.
[Edit 1]
Ik denk dat de subwoofer een 200w dvc gaat worden en de midwoofers en tweeters alle vier 100w 8 ohm. Lijkt me voor mijn muziekgenre wel een goed plan
Aan subwoofers heb ik het volgende al gevonden, maar ik ben totaal onbekend op dit gebied:
http://www.crutchfield.co...241/Alpine-SWR-1241D.html
http://www.kb-audio.nl/bm-z3-10dvc.html
[Edit 2]
Ga ik het verschil horen tussen een 10 of 12 inch subwoofer? Ik kan mijn kist 40x40x40cm maken met een 10 inch of 50x50x40 met een 12 inch.
http://amzn.com/B0028AYIXK
[Edit 3]
Hoe zit het eigenlijk met crossover filters? Ik begrijp het niet echt. Als geluidsbron voor de versterker zal een iPod Nano gebruikt worden dus het slimst lijkt me om de frequenties te filteren vóórdat ze de versterker in gaan? Of kan ik het beter ná de versterker regelen?
[Edit 4]
Ik heb een tijdje geleden een leuke combinatie van wat goedkope prut van eBay en een iPod gevonden. Zoals ik het ga doen:
- iPod Nano
- USB+RCA-kabeltje voor iPod
- USB aanstekerplug voor in de auto
Als je een beetje handig bent met het bewerken van hout kun je met deze spullen een mooi docking station voor je iPod maken!
[ Voor 49% gewijzigd door Japperrrr op 24-02-2011 18:06 ]
Kreeg zojuist mijn Sure-electronics TA2024 binnen van doehetzelfaudio.nl. Heb hem meteen uitgeprobeerd, eerst op twee luidsprekers van een kapotte miniset en een Sony CDP-991 ik was toch wel teleurgesteld in het geluid dat er uit kwam, het klonk op erg begrensd op een bepaalde manier. Vervolgens sloot ik er echter twee grote 8ohm 35watt luidsprekers op aan van een goede stereoset, en ik moet zeggen, er komt zeker goed geluid uit deze TA2024!
Ik ben nog aan het zoeken voor een leuke accu (ik neem waarschijnlijk li-ion) en ben achter het volgende gekomen: De accu's die op kistradio.nl (HQ BAT-LEAD-12) verkocht worden zijn volgens mij geen loodgelaccu's maar gesealde loodzuuraccu's. Nu maakt dat niet echt veel verschil voor de eigenschappen van de accu, maar het zijn toch andere soort accu's. Is dit correct?
Ik ben nog aan het zoeken voor een leuke accu (ik neem waarschijnlijk li-ion) en ben achter het volgende gekomen: De accu's die op kistradio.nl (HQ BAT-LEAD-12) verkocht worden zijn volgens mij geen loodgelaccu's maar gesealde loodzuuraccu's. Nu maakt dat niet echt veel verschil voor de eigenschappen van de accu, maar het zijn toch andere soort accu's. Is dit correct?
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
- Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink