Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 94.384 views

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
ikke26 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 18:12:
Kreeg zojuist mijn Sure-electronics TA2024 binnen van doehetzelfaudio.nl. Heb hem meteen uitgeprobeerd, eerst op twee luidsprekers van een kapotte miniset en een Sony CDP-991 ik was toch wel teleurgesteld in het geluid dat er uit kwam, het klonk op erg begrensd op een bepaalde manier. Vervolgens sloot ik er echter twee grote 8ohm 35watt luidsprekers op aan van een goede stereoset, en ik moet zeggen, er komt zeker goed geluid uit deze TA2024!

Ik ben nog aan het zoeken voor een leuke accu (ik neem waarschijnlijk li-ion) en ben achter het volgende gekomen: De accu's die op kistradio.nl (HQ BAT-LEAD-12) verkocht worden zijn volgens mij geen loodgelaccu's maar gesealde loodzuuraccu's. Nu maakt dat niet echt veel verschil voor de eigenschappen van de accu, maar het zijn toch andere soort accu's. Is dit correct?
Met twee 4 ohm speakers gaat het nog veel harder ;)

Het gaat deze subwoofer worden:
http://alpine-usa.com/product/view/swr-1043d/

12" is net iets te groot om in een kist van 40x40x40cm te passen. Dan zou ik niet genoeg ruimte overhouden voor de midwoofers. Die moeten 5,5" worden met 50w vermogen op 8 ohm. Als ik ze dan beiden op hetzelfde kanaal aansluit geven ze samen de benodigde 100w :)

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53
Ik doelde niet op het geluidsniveau, maar op de geluidskwaliteit, met de kleine speakers miste er een enorm deel van het geluid, net alsof ik een 64kbps mp3 bestand had.

[ Voor 44% gewijzigd door ikke26 op 24-02-2011 20:52 ]

• DionysuZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-07 21:02
Aangezien mijn HkS door een los contact is doorgebrandt, hier een tvp omdat ik nog wat meer veranderingen door wil gaan voeren op mijn kratje, die het het laatste jaar echt ultiem goed heeft gedaan.

• Japperrrr
ikke26 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:52:
Ik doelde niet op het geluidsniveau, maar op de geluidskwaliteit, met de kleine speakers miste er een enorm deel van het geluid, net alsof ik een 64kbps mp3 bestand had.
Er is in principe niets mis met kleine speakers, maar als ze klein én van slechte kwaliteit zijn houd je inderdaad niet veel geluid over :P

• ikke26
Het zijn 8cm speakers van minder dan 10watt met een behoorlijk grote basreflexpoort. Normaal op de miniset, die nog half werkt, is het geluid wel goed. Het is ook wel grappig dat, wanneer het volume wat hoger staat, de speakers een paar cm heen en weer stuiteren :-) :P .

[ Voor 4% gewijzigd door ikke26 op 24-02-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
ikke26 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 18:12:
Kreeg zojuist mijn Sure-electronics TA2024 binnen van doehetzelfaudio.nl. Heb hem meteen uitgeprobeerd, eerst op twee luidsprekers van een kapotte miniset en een Sony CDP-991 ik was toch wel teleurgesteld in het geluid dat er uit kwam, het klonk op erg begrensd op een bepaalde manier. Vervolgens sloot ik er echter twee grote 8ohm 35watt luidsprekers op aan van een goede stereoset, en ik moet zeggen, er komt zeker goed geluid uit deze TA2024!

Ik ben nog aan het zoeken voor een leuke accu (ik neem waarschijnlijk li-ion) en ben achter het volgende gekomen: De accu's die op kistradio.nl (HQ BAT-LEAD-12) verkocht worden zijn volgens mij geen loodgelaccu's maar gesealde loodzuuraccu's. Nu maakt dat niet echt veel verschil voor de eigenschappen van de accu, maar het zijn toch andere soort accu's. Is dit correct?
Je kan er gewoon vanuit gaan dat dit een gelaccu is. Er zijn enorm veel fabrikanten van gelaccu's en eigenlijk altijd staat er alleen sealed lead battery oid. Dit is gewoon 9/10 een gel accu of soms een AGM accu. Beide hebben dezelfde voordelen. Gel is één methode om loodaccu's afgesloten te kunnen fabriceren.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Hier wat meer informatie over gel en AGM:
http://www.discover-energy.com/faqs/gel_agm_batteries
http://www.northstarsoest...cu-artikelen/gel-accu.php

[ Voor 25% gewijzigd door Japperrrr op 25-02-2011 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eey
Heb veel mensen gehoord over licht in je kratje die op de muziek meegaat.
schiet nu al een heel eind op met mijn kratje heb alle leds bijna er al ingeplaatst
hier het voorlopige resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=APSbzteztEs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:39
@ wesleytjuh: lever je die set met PCB plaatje en onderdelen voor een HKS al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 23:02
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:34:
eey
Heb veel mensen gehoord over licht in je kratje die op de muziek meegaat.
schiet nu al een heel eind op met mijn kratje heb alle leds bijna er al ingeplaatst
hier het voorlopige resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=APSbzteztEs
Hoe heb je dit uiteindelijk gedaan? tip 31?
Zo ja waar heb jij deze dan gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Zojuist even een 22Ah AGM-accu en een 7A lader besteld bij Victron. €110,- incl. BTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:45:
Zojuist even een 22Ah AGM-accu en een 7A lader besteld bij Victron. €110,- incl. BTW :)
Is dat niet een beetje aan de hoge kant? Laden met 7A? Dat is 32% van de capaciteit laden per uur, mag hopen dat het een slimme lader is. Op een zomerse warme dag krijg je anders gegarandeerd een kokende accu.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 13:11:
[...]

Is dat niet een beetje aan de hoge kant? Laden met 7A? Dat is 32% van de capaciteit laden per uur, mag hopen dat het een slimme lader is. Op een zomerse warme dag krijg je anders gegarandeerd een kokende accu.
Volgens mij gaan AGM-accu's sowieso al langer mee dan andere soorten accu's en zijn ze ook beter bestand tegen snelladen. Het is ook nog een deep cycle battery wat tevens de levensduur verlengd wanneer hij wordt gebruikt in bijvoorbeeld een kistradio.

iPod en TK2050 van Sure zijn trouwens ook onderweg :)

[ Voor 4% gewijzigd door Japperrrr op 25-02-2011 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:11:
[...]

Volgens mij gaan AGM-accu's sowieso al langer mee dan andere soorten accu's en zijn ze ook beter bestand tegen snelladen. Het is ook nog een deep cycle battery wat tevens de levensduur verlengd wanneer hij wordt gebruikt in bijvoorbeeld een kistradio.

iPod en TK2050 van Sure zijn trouwens ook onderweg :)
Ah, het is een AGM accu, daar had ik over heen gelezen :p. Die hebben een stuk lagere intere weerstand en zullen dus wat minder warm worden. In dat geval zal het wel goed gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:25:
[...]

Ah, het is een AGM accu, daar had ik over heen gelezen :p. Die hebben een stuk lagere intere weerstand en zullen dus wat minder warm worden. In dat geval zal het wel goed gaan :)
Zijn ook een stuk lichter! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ik heb net mijn net binnengekomen 2024 aangesloten op een 12v 2A adapter, maar het enige wat ik hoor is een heel zacht geplop.

Het lampje op de adapter gaat aan en uit (in de maat met het ploppen), dit gebeurt ook als ik de + en - pool van de adapter even tegen elkaar duw. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of is de versterker kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
WiertOmta schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:39:
Ik heb net mijn net binnengekomen 2024 aangesloten op een 12v 2A adapter, maar het enige wat ik hoor is een heel zacht geplop.

Het lampje op de adapter gaat aan en uit (in de maat met het ploppen), dit gebeurt ook als ik de + en - pool van de adapter even tegen elkaar duw. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of is de versterker kapot?
Verkeerd aangesloten? Kortsluiting? En wat bedoel je met de + en - pool van de adapter even tegen elkaar duwen? Dat klinkt namelijk niet helemaal goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Blijkbaar vond degene die deze adapter heeft gebouwd het grappig om de rode draad aan de min-pool te verbinden en de zwarte draad aan de plus-pool.... Het werkt nu perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
WiertOmta schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:44:
Blijkbaar vond degene die deze adapter heeft gebouwd het grappig om de rode draad aan de min-pool te verbinden en de zwarte draad aan de plus-pool.... Het werkt nu perfect!
Leg uit..? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
  • Laatst online: 02-08 23:02
is er eigenlijk verschil tussen de TIP31A en TIP31C??
en ik kan geen webwinkel vinden die deze transistors nog verkoopt aangezien ze niet meer gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ik had een adapter die bij een externe hardeschijf-behuizing zat gebruikt. Daar zat een rode, een zwarte en een witte draad in. Ik ging er vanuit dat de zwarte draad een gedeelde massa zou zijn voor de 12 en 5 volt lijn, maar dat bleek de 12volt-lijn te zijn en de rode draad bleek de gedeelde massa te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik heb mijn ontwerp een flink aangepast. Ik zag vandaag een jukebox staan met die fantastische lampjes en dacht meteen aan de digital RGB led-strips die ik in mijn kist wil gaan verwerken. Bij de Gamma waar ik werk hebben ze van dat flexibele multiplex wat je mooi kunt gebruiken om de bovenste ronding te maken. Het enige wat ik nog niet helemaal weet is hoe ik de lichtbuizen ga maken. Misschien dat ik ergens doorzichtige buisstukken kan vinden, maar dan moet er wel net een mooi bochtstuk tussen zitten. Als ik dat wat opschuur krijg ik ongeveer hetzelfde effect als dat van een echte jukebox. Onderin komt dan een mooie 10" dubbelspoels subwoofer en bovenin komen een midwoofer en tweeter, beiden gewoon 4 ohm.

[Edit]
Ik heb al even wat gezocht en rechte stukken transparante kunstof buizen zijn vrij makkelijk te krijgen. Bochtstukken ben ik nog niet tegengekomen, helaas.. :-(

[ Voor 16% gewijzigd door Japperrrr op 25-02-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Kan je niet beter gewoon een setje woofers van DAP kopen? Bijv. de mb-10. Die zal waarschijnlijk een hoger rendement hebben dan een dubbelspoels hifi-woofer en kan ook tot ongeveer 4kHz meedoen.

[ Voor 16% gewijzigd door TBTL op 25-02-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
TBTL schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:13:
Kan je niet beter gewoon een setje woofers van DAP kopen? Bijv. de mb-10. Die zal waarschijnlijk een hoger rendement hebben dan een dubbelspoels hifi-woofer en kan ook tot ongeveer 4kHz meedoen.
En hoe zit het dan met de impedantie? Het voordeel van een dubbelspoels subwoofer is dat ik twee uitgangen van de versterker(2x100w) kan bundelen tot één krachtig signaal wat naar de sub gaat. Met een 4 ohm sub van DAP gaat dat niet lukken.

Twee 4 ohm subs en twee tweeters zou wel kunnen maar dan wordt het wel een flinke kist. Ik schat 'm dan op zo'n 75cm in hoogte en 30cm in breedte.

http://www.tube-town.net/...-10----250-W---4-Ohm.html
http://www.usspeaker.com/beyma%208G40-1.htm
http://www.usspeaker.com/beyma%2010G40-1.htm
http://www.usspeaker.com/...akers-1.htm#10%20speakers
https://www.madisound.com...s_id=148&products_id=9013

Dit is eigenlijk wel de meest interessante:
http://www.usspeaker.com/faital%20pro%2010pr300-1.htm

Alleen jammer dat ik op deze manier nooit meer dan 100w RMS per sub ga krijgen. Met twee subs en twee tweeters kan ik dan weer wel 400w aan geluid produceren, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Is het dat waard?

Deze tweeter ziet er ook wel goed uit:
https://www.madisound.com...info.php?products_id=8646

Die kan ik twee keer nemen in combinatie met twee van deze:
http://www.tube-town.net/...-10----250-W---4-Ohm.html

Qua prijs valt dat ook nog wel mee.

[ Voor 78% gewijzigd door Japperrrr op 26-02-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ pespre
ik dacht ik doe gewoon een keer niet moeilijk met printplaatjes enzo.
Dus ik heb gewoon 10 leds in serie gezet en op het het speaker kanaal van me versterker aangesloten.
Wilde in eerste instantie een vu-meter gebruiken en die een beetje te modificeren maar toch niet gedaan
misschien bij mijn volgende project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 11:00:
@ pespre
ik dacht ik doe gewoon een keer niet moeilijk met printplaatjes enzo.
Dus ik heb gewoon 10 leds in serie gezet en op het het speaker kanaal van me versterker aangesloten.
Wilde in eerste instantie een vu-meter gebruiken en die een beetje te modificeren maar toch niet gedaan
misschien bij mijn volgende project.
ik vraag me af wat er eerder stuk gaat, de leds door een te hoge stroom of de
versterker door de verkeerde belasting.

Edit: Ah, wel parallen aangesloten aan je speaker zo te zien op je filmpje, zit er wel een weerstand voor de leds?

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 26-02-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een kratspeaker gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/5128/dscn3316y.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/4498/dscn3312b.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/3647/dscn3315o.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img836.imageshack.us/img836/7102/dscn3314k.th.jpg

Er zit in:
Een Marquant MCA-200 versterker
2x Marquant MCS-16 speaker
Een Lood-gel accu 7,2 Ah

Er komt best goed geluid uit, mede door het noppenspul aan de binnenkant.
De speakers zitten echter wel snel aan hun peak niveau (ze waren ook niet zo duur :P)

Zeg maar wat je ervan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Hoe houdt je het voltage nu in de gaten? Met die MCA-200 jaag je je acculading er vrij snel doorheen dus dat lijkt me wel raadzaam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WiertOmta schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 13:22:
Hoe houdt je het voltage nu in de gaten? Met die MCA-200 jaag je je acculading er vrij snel doorheen dus dat lijkt me wel raadzaam..
Er komt nog een voltmeter op, maar degene die ik besteld had was kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
WiertOmta schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:02:
@ wesleytjuh: lever je die set met PCB plaatje en onderdelen voor een HKS al?
Bij deze wat informatie over de KratSafe, ook voor degene die een DM gestuurd hadden.

Hij is nu compleet werkend, heb een week lopen testen op verschilende dingen, kleine aanpassing moeten doen maar het is helemaal goed nu :).

Filmpje met de werking:

Een setje bestaat uit het volgende:
- PCB
- Alle benodigde onderdelen
- Kabel 30 CM C-grid connector ----- Rode schakelaar
- Kabel 30 CM C-grid connector ----- Zwarte schakelaar
- Kabel 30 CM C-grid connector ----- Groene led in RVS behuizing
- Beknopte handleiding

Een geassembleerde versie bestaat uit:
- PCB met alle onderdelen gemonteerd
- Kabel 30 CM C-grid connector ----- Rode schakelaar
- Kabel 30 CM C-grid connector ----- Zwarte schakelaar
- Kabel 30 CM C-grid connector ----- Groene led in RVS
- Beknopte handleiding

Dit ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/DSC04934.jpg
Maar dan met iets andere kabeltjes.

Levertijd verwacht ik nog steeds half maart, het is wachten op een paar onderdelen. Ik kan niet precies zeggen hoelang dit nog duurt. PCB's zouden ook zo rond half maart binnen moeten komen.

De print kan 2x8A aan wat het mogelijk maakt om wat zwaardere accu's en versterkers te gebruiken, verder is het mogelijk met aanpassingen om op 24V te werken.

[ Voor 35% gewijzigd door wesleytjuh op 26-02-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
@ wesleytjuh:
Ziet er goed uit die HKS. Hoeveel moet het kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2022

Piet bel

Digital age pioneer

ja idd, hoeveel gaat zo'n hk's je kosten? want het lijkt me voor mezelf heel handig om er 1te hebben !
en qua aansluiting, deze kun je gewoon direct aansluiten op je accu neem ik aan? en, ik heb nu al een schakelaar tussen mijn accu en versterker lopen, word deze dan ook overbodig ? of zou ik deze gewoon ook als kratsafe schakelaar laten kunnen werken ?

en verder nog even;
In veel discotheken, en bij veel versterkers zie je vaak een aantal ledjes op een rij zitten, waarbij je ziet hoe hard je muziek gaat, zodat je speakers niet 'opblazen' vaak mag je tot bijvoorbeeld oranje gewoon doorknallen, maar komt bij de muziek de ledjes tot het rode, dan moet je deze zachter zetten.

Heeft iemand hier misschien een schema'tje voor om dit zelf na te bouwen? en hoe nauwkeurig is zoiets, kun je dit bijvoorbeeld in watt's laten 'meten' ?

Beetje vaag verhaal, maar ik hoop dat jullie er uit komen..

[ Voor 16% gewijzigd door Piet bel op 26-02-2011 16:03 ]

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Piet bel schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:59:
ja idd, hoeveel gaat zo'n hk's je kosten? want het lijkt me voor mezelf heel handig om er 1te hebben !
en qua aansluiting, deze kun je gewoon direct aansluiten op je accu neem ik aan? en, ik heb nu al een schakelaar tussen mijn accu en versterker lopen, word deze dan ook overbodig ? of zou ik deze gewoon ook als kratsafe schakelaar laten kunnen werken ?

en verder nog even;
In veel discotheken, en bij veel versterkers zie je vaak een aantal ledjes op een rij zitten, waarbij je ziet hoe hard je muziek gaat, zodat je speakers niet 'opblazen' vaak mag je tot bijvoorbeeld oranje gewoon doorknallen, maar komt bij de muziek de ledjes tot het rode, dan moet je deze zachter zetten.

Heeft iemand hier misschien een schema'tje voor om dit zelf na te bouwen? en hoe nauwkeurig is zoiets, kun je dit bijvoorbeeld in watt's laten 'meten' ?

Beetje vaag verhaal, maar ik hoop dat jullie er uit komen..
Die dingen meten de impendantie van de speaker terwijl die aan het 'werk' is geloof ik. d.w.z. dat stel, je hebt een speaker van 8 ohm, en hij heeft een impendantie van 0 ohm dat die dan rood word. is die zeg maar 2 3 of 4 ohm, dan is die oranje.

Qua ictjes en spul moet je mij niets vragen. Ik ben blij dat ik iemand ken die verstand heeft van dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zo'n ding heet een vu-meter en werkt door te meten hoe sterk het signaal is op de ingang van de versterker (na de volumeregelaar).

schakeling op CO
Als je de LM3915 gaan de ledjes in stapjes van 3dB aan. De gevoeligheid kan je instellen met een paar weerstandjes.

Ik heb zelf ook de schakeling op CO gebouwd, die werkt erg goed.

[ Voor 92% gewijzigd door TBTL op 26-02-2011 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Berik schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 15:49:
@ wesleytjuh:
Ziet er goed uit die HKS. Hoeveel moet het kosten?
Max 20 euro voor het setje, max 28 euro voor de geassembleerde. Iets duurder dan mijn oorspronkelijke prijzen maar deze prijzen zijn inclusief BTW, toch weer 20%. Verder is het nu naar mijn mening een erg net kant en klaar product met alle benodigde spullen.

De verkoop gaat overigens via krat/kistradio.nl :).

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 26-02-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Dat is ook nog steeds goedkoper dan de oplossing van kistradio.nl. Ik wacht wel even tot half maart.

Wordt de oplader ook automatisch ingeschakeld?

Wat is die Conrad-webshop waardeloos, na 5 minuten is je winkelmand weer verloren... :(

[ Voor 23% gewijzigd door Taartvarken op 26-02-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterBunny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-08 08:18
wesleytjuh schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:01:
[...]

Max 20 euro voor het setje, max 28 euro voor de geassembleerde. Iets duurder dan mijn oorspronkelijke prijzen maar deze prijzen zijn inclusief BTW, toch weer 20%. Verder is het nu naar mijn mening een erg net kant en klaar product met alle benodigde spullen.

De verkoop gaat overigens via krat/kistradio.nl :).
en een losse PCB? Ik heb hier volgens mij alle onderdelen al liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
WiertOmta schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:57:
Dat is ook nog steeds goedkoper dan de oplossing van kistradio.nl. Ik wacht wel even tot half maart.

Wordt de oplader ook automatisch ingeschakeld?
Uiteraard, de KratSafe kent 2 standen:
  • Uit: acculader aan de accu, voeding aan de versterker
  • Aan: versterker aan de accu
Aanschakelen is alleen mogelijk als de accu een spanning hoger dan 11.5V heeft.

@MasterBunny, ik moet nog even kijken of ik dit doe. Ik kan dan sowieso geen garantie geven, kabeltjes zul je dan ook zelf achteraan moeten gaan. Over de prijzen moet ik nog even nadenken, zal sowieso wat duurder zijn in verhouding dan als je een set koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ik weet niet of er iemand in de buurt van Meppel woont: http://link.marktplaats.nl/422284488
Ik wil er dan best een paar overnemen namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
WiertOmta schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:07:
Ik weet niet of er iemand in de buurt van Meppel woont: http://link.marktplaats.nl/422284488
Ik wil er dan best een paar overnemen namelijk...
€0.74 per accu? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Opzich best een goede deal. Als iemand in de buurt ze haalt, en allemaal even test, en de goede dan weer voor 5 euro per stuk weg doet is het best te doen dacht ik zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet beter deze op te laten kopen door bijv. Iredev met zijn webwinkel gezien ze dan gebundeld verkocht kunnen worden om deels de verzendkosten te bekostigen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:32:
[...]

Opzich best een goede deal. Als iemand in de buurt ze haalt, en allemaal even test, en de goede dan weer voor 5 euro per stuk weg doet is het best te doen dacht ik zo :).
Hm ja, dan wel misschien. Maar ik vind het wel érg goedkoop.

*Japperrrr ruikt onraad :Y *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ike-19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05-2020
ik heb een vraag zou ik deze schakeling kunnen gebruiken met meer leds ?? ik zou namelijk hiervan 2 stroken op de zijkanten van men kist willen doen ik weet alleen niet of dit mogelijk is

edit ik zie maar 1 in staan op dit schema moet ik hier de min en plus aan bevestigen of moet er ook nog 1 kant direct aan de elco komen ??

ik weet dat dit misschien beginners vragen zijn ik ken wel wat van electronica en ik heb wel wat soldeer skills maar ben niet egt thuis in schema's

edit 2 : dan nog 1 laatste vraagje ik heb gelezen dat led's in verschillende spanningen werken bv. 1,6 of 2,8 v een led van hoeveel volt moet ik dan gebruiken als ik bij de originele schakeling blijf

[ Voor 50% gewijzigd door ike-19 op 26-02-2011 23:58 ]

kratradio de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
ike-19 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 23:22:
ik heb een vraag zou ik deze schakeling kunnen gebruiken met meer leds ?? ik zou namelijk hiervan 2 stroken op de zijkanten van men kist willen doen ik weet alleen niet of dit mogelijk is

edit ik zie maar 1 in staan op dit schema moet ik hier de min en plus aan bevestigen of moet er ook nog 1 kant direct aan de elco komen ??

ik weet dat dit misschien beginners vragen zijn ik ken wel wat van electronica en ik heb wel wat soldeer skills maar ben niet egt thuis in schema's

edit 2 : dan nog 1 laatste vraagje ik heb gelezen dat led's in verschillende spanningen werken bv. 1,6 of 2,8 v een led van hoeveel volt moet ik dan gebruiken als ik bij de originele schakeling blijf
In de datasheet van de LM3915 staan ook verschillende toepassingen waaronder de VU meter met twee keer zoveel LED's.

http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/LM3915.PDF

Pagina 15 + 21

[ Voor 3% gewijzigd door fterheide op 27-02-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

TBTL schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 16:45:
Zo'n ding heet een vu-meter en werkt door te meten hoe sterk het signaal is op de ingang van de versterker (na de volumeregelaar).

schakeling op CO
Als je de LM3915 gaan de ledjes in stapjes van 3dB aan. De gevoeligheid kan je instellen met een paar weerstandjes.

Ik heb zelf ook de schakeling op CO gebouwd, die werkt erg goed.
Tjah, allemaal leuk en aardig, maar dit soort Circuits heb ik bij natuurkunde nooit gehad, en ik zou dus niet weten hoe ik deze zelf zou moeten maken..
iemand met andere opties of.. ?

En zou je misschien iets makkelijker uitkunnen leggen hoe dit nou precies werkt?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Japperrrr schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 20:27:
[...]

Hm ja, dan wel misschien. Maar ik vind het wel érg goedkoop.

*Japperrrr ruikt onraad :Y *
ik weet niet, er staat bij dat ze gebruikt zijn, maar als ze nog in goeie staat zijn, en niet diepontladen zijn (geweest)
Dan zou het een zeer mooie deal zijn ! als ze dan ooit kapot zouden mogen gaan, is er ook geen geld aan verspeeld..

anyhow, als iemand ze haalt; I'm in! :+

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Vaak zijn die accu's uit UPSen wel aardig versleten, tenminste dat is mijn ervaring ermee (meerdere UPS accu's in m'n handen gehad).

Je kunt beter naar accu's uit alarmsystemen kijken, die worden om de 3 a 4 jaar preventief vervangen en zijn vaak nog in prima staat, terwijl die UPS accu's vaak wel op hun kloten krijgen (sowieso iedere zoveel tijd een zelftest van de UPS). Ik kon destijds zo 2 stuks gratis meekrijgen bij een bedrijf wat alarmsystemen aanlegde en onderhield.

Vaak kun je het bij die versleten accu's ook wel horen, als je er even mee schudt hoor je wat rammelen, dat is loodsulfaat. Als je dat hoort is je accu behoorlijk ver heen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.23/1243600001-1243650000/1243605301-1243605400/1243605319_5_mK6Q.jpeg
mijn krat jonge !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Kun je wat foto's maken bij beter licht? Dat deksel ziet er wel mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoT is geen Marktplaats.

[ Voor 79% gewijzigd door RoD op 27-02-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Heeft iemand enig idee wat 18mm dik MDF kost? Ik wil een wat netter kistje maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
WiertOmta schreef op zondag 27 februari 2011 @ 15:53:
Heeft iemand enig idee wat 18mm dik MDF kost? Ik wil een wat netter kistje maken..
Volgens mij een euro of 6/7, Als je net als ik gewoon kleine stukjes nodig heb kan je vragen of ze nog resthout voor je over hebben. Mijn krat heeft nml aan hout niks gekost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ike-19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05-2020
ik heb een vraag ik zou deze schakeling willen gebruiken maar ik zie maar 1 in staan op dit schema moet ik hieraan de plus en min bevestigen of mot hier 1 kant aan en de 2 de aan de elco

kratradio de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Ligt eraan hoe groot je de plaat wil hebben. Een plaat van 210 x 144 kost 20 euro, 144 x 105 kost 12 ofzo. Maar, inderdaad, voor resthout kun je ook best even navragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ok thanks. 12euro dat kan er ook nog wel bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

MDF is wel heel zwaar he? Als je het mooi gaat schuren of verven kun je misschien beter timmerplaat nemen...

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Sloeber schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:30:
[...]

MDF is wel heel zwaar he? Als je het mooi gaat schuren of verven kun je misschien beter timmerplaat nemen...
MDF is inderdaad érg zwaar. Dat is ook de reden dat ik waarschijnlijk vuren ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Dat klopt, maar opzich zit ik daar niet zo mee. Het klinkt in ieder geval een stuk beter als je een zware klankkast hebt. Daarnaast ben ik ook erg sterk natuurlijk ;-)

Is vuren niet duurder dan MDF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
WiertOmta schreef op zondag 27 februari 2011 @ 18:42:
Dat klopt, maar opzich zit ik daar niet zo mee. Het klinkt in ieder geval een stuk beter als je een zware klankkast hebt. Daarnaast ben ik ook erg sterk natuurlijk ;-)

Is vuren niet duurder dan MDF?
Vuren is inderdaad flink duurder dan MDF. Je kunt ook een gewicht maken waar je je kist bovenop kunt zetten en aan vast kunt schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ja, maar dan moet ik dat gewicht weer meesjouwen. En het gaat er volgens mij juist om dat de behuizing zelf zwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Klopt, het heeft alleen zin om de kast zwaar te maken door de wanden stevig te maken, dan trillen zo zo min mogelijk mee (dus beter geluid).

Als je voor geluidskwaliteit gaat is het ook belangrijk om dempingsmateriaal in de kast te doen. Bijv. van dat noppenschuim of de vulling van een oud kussen. Daarbij moet de versterker z'n warmte natuurlijk nog wel goed genoeg kwijt kunnen.

[ Voor 197% gewijzigd door TBTL op 27-02-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohnnie
  • Laatst online: 31-01 09:44
Hallo allemaal!

Ik ben al een poosje van plan een kistradio te maken van een "oude" autoradio,
maar na veel zoek- en leeswerk kwam ik uiteindelijk uit op dit topic en heb ik besloten de autoradio achterwege te laten en te gaan voor een TA2024 (modded) versterker.

Nu ben ik een complete leek op het gebied van verbindingen die gemaakt moeten worden, dus ik heb me eerst erg veel ingelezen hier. Sowieso staan hier aardig wat interessante constructies en plannen voor constructies beschreven.

Na veel inlezen en zoeken heb ik toch nog een paar vragen, een paar zaken waar ik over twijfel.

Ik wil het zelf graag simpel houden omdat de kist vooral op een survivalparcours zal komen te staan.
Ik wil er de volgende onderdelen in verwerken (alles van kistradio.nl)

1 x TA2024 versterker | 2x15Watt@4Ohm [modded]
1 x 12Volt 7.2Ah Gel-Accu
1 x BATTERIJLADER VOOR LOOD GELACCU`S
1 x LCD-Voltmeter 9-20V [blauw]
1 x RCA-connectorplaat + TA2024 aansluiting
1 x Drukknop [NO] rood
3 M Luidsprekerkabel / Aansluitkabel 2x1.00MM2
1 x 12V LED ROOD

Dus: geen voeding, geen KratSafe, wel een Voltmeter om diepontlading te voorkomen.
Ik heb een (waarschijnlijk niet al te beste) tekening gemaakt van hoe ik het wil maken.
Zou ik hier feedback op kunnen krijgen?
Ik weet bijvoorbeeld niet zeker waar de voltmeter èn de drukknop om deze uit/aan te zetten geplaatst moeten worden. Ik heb hier wel verschillende tekeningen van gezien in dit topic, maar dat was steeds met KratSafe er tussen. En hoe gaat de bedrading hierbij precies, kloppen mijn - en + draden in de tekening?

Nog 1 vraag: Loopt de accu niet vanzelf leeg als deze aangesloten blijft op de versterker?
Is het dus nodig om er een schakelaar tussen te plaatsen zodat de accu helemaal afgesloten wordt of loopt de accu niet leeg zolang ik er geen mp3-speler op aangesloten heb?

Met vriendelijke groet,

John.

PS. Ik ga deze week een constructie voor de kist zelf uittekenen, vervolgens hout en isolatie kopen en dan bouwen maar! Eens zien of ik een leuke creatie kan posten hier.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/rqvhqg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jjohnnie schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:36:
Hallo allemaal!

Ik ben al een poosje van plan een kistradio te maken van een "oude" autoradio,
maar na veel zoek- en leeswerk kwam ik uiteindelijk uit op dit topic en heb ik besloten de autoradio achterwege te laten en te gaan voor een TA2024 (modded) versterker.

Nu ben ik een complete leek op het gebied van verbindingen die gemaakt moeten worden, dus ik heb me eerst erg veel ingelezen hier. Sowieso staan hier aardig wat interessante constructies en plannen voor constructies beschreven.

Na veel inlezen en zoeken heb ik toch nog een paar vragen, een paar zaken waar ik over twijfel.

Ik wil het zelf graag simpel houden omdat de kist vooral op een survivalparcours zal komen te staan.
Ik wil er de volgende onderdelen in verwerken (alles van kistradio.nl)

1 x TA2024 versterker | 2x15Watt@4Ohm [modded]
1 x 12Volt 7.2Ah Gel-Accu
1 x BATTERIJLADER VOOR LOOD GELACCU`S
1 x LCD-Voltmeter 9-20V [blauw]
1 x RCA-connectorplaat + TA2024 aansluiting
1 x Drukknop [NO] rood
3 M Luidsprekerkabel / Aansluitkabel 2x1.00MM2
1 x 12V LED ROOD

Dus: geen voeding, geen KratSafe, wel een Voltmeter om diepontlading te voorkomen.
Ik heb een (waarschijnlijk niet al te beste) tekening gemaakt van hoe ik het wil maken.
Ik weet bijvoorbeeld niet zeker waar de voltmeter èn de drukknop om deze uit/aan te zetten geplaatst moeten worden. Ik heb hier wel verschillende tekeningen van gezien in dit topic, maar dat was steeds met KratSafe er tussen. En hoe gaat de bedrading hierbij precies, kloppen mijn - en + draden in de tekening?

Nog 1 vraag: Loopt de accu niet vanzelf leeg als deze aangesloten blijft op de versterker?
Is het dus nodig om er een schakelaar tussen te plaatsen zodat de accu helemaal afgesloten wordt of loopt de accu niet leeg zolang ik er geen mp3-speler op aangesloten heb?

Met vriendelijke groet,

John.

PS. Ik ga deze week een constructie voor de kist zelf uittekenen, vervolgens hout en isolatie kopen en dan bouwen maar! Eens zien of ik een leuke creatie kan posten hier.

[afbeelding]
Ziet er goed uit zo! Alleen een schakelaar tussen de +(of -) van de accu en de belasting is wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
jjohnnie schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:36:

De tekening klopt, als je de drukknop nu indrukt gaat de voltmeter aan, bij loslaten weer uit.
De accu loopt inderdaad leeg als de TA2024 is aangesloten, deze verbruikt namelijk ~70mA in stand-by. (geen mp3-speler aangesloten). Hier kun je het beste een schakelaar tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
http://samenkopen.net/action_product/67483/791983
http://samenkopen.net/action_product/67483/970714

Een metertje van die digital RGB LED's samen met die controller gaat mijn radio eens flink opfleuren :P

Ik kan die strip toch gewoon in twee stukken knippen? De controller is 2-kanaals en ik wil eigenlijk de kleuren links en rechts op mijn radio van boven naar beneden laten lopen, aan allebei de kanten dezelfde kleuren. Hij wordt 30cm breed en 75cm hoog waarvan de bovenste 15cm een halve cirkel of boog is die ik met flexibel multiplex ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Ik ben bezig geweest met mijn acculader, met een andere accu als ingang.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/o73bjr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2usafbr.jpg

Momenteel heb ik even mijn 12 volt voeding gebruikt als ingang.
Deze gaat door een instelbare notebookvoeding met een uitgang van 15 t/m 24 volt.
Hierna gaat deze in het printplaatje met de L200, waarbij de uitgaande stroom is gelimiteerd op 0,7A en de uitgaande spanning is af te regelen en staat momenteel op 13,8 volt.

[ Voor 5% gewijzigd door duifi op 28-02-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
duifi schreef op maandag 28 februari 2011 @ 17:21:
Ik ben bezig geweest met mijn acculader, met een andere accu als ingang.

[afbeelding]
[afbeelding]

Momenteel heb ik even mijn 12 volt voeding gebruikt als ingang.
Deze gaat door een instelbare notebookvoeding met een uitgang van 15 t/m 24 volt.
Hierna gaat deze in het printplaatje met de L200, waarbij de uitgaande stroom is gelimiteerd op 0,7A en de uitgaande spanning is af te regelen en staat momenteel op 13,8 volt.
Ah, je hebt alles nog bij conrad gevonden en het werkt nu :)? De stroombegrenzing weerstand dus gewoon tussen pin 5 en 2 neem ik aan? Mooi dat het gelukt is in ieder geval ;).

Hou straks wel even je temperatuur in de gaten van de L200 wanneer je daadwerkelijk begint te laden, eventueel koelen als hij echt warm wordt. Simpel koelblokje is meestal wel genoeg ;).

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 28-02-2011 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohnnie
wesleytjuh schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:27:
[...]

Ziet er goed uit zo! Alleen een schakelaar tussen de +(of -) van de accu en de belasting is wel aan te raden.
Ah mooi :) Dank u. En wat bedoel je met de belasting, de versterker?
Even een nieuwe tekening hier: klikkerdeklik
Moet het zo? En kan het wel met alleen zwarte kabel?...moet bijvoorbeeld t led lampje niet + en - draad hebben?
fterheide schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:35:
[...]

De tekening klopt, als je de drukknop nu indrukt gaat de voltmeter aan, bij loslaten weer uit.
De accu loopt inderdaad leeg als de TA2024 is aangesloten, deze verbruikt namelijk ~70mA in stand-by. (geen mp3-speler aangesloten). Hier kun je het beste een schakelaar tussen zetten.
Ook bedankt ^^ . Hier kwam bij mij de vraag nog bij of het met een zelfde drukknop als schakelaar?
Dan plaats ik die er nog even snel extra bij in de order.

Gegroet,

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jjohnnie schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:18:
[...]

Ah mooi :) Dank u. En wat bedoel je met de belasting, de versterker?
Even een nieuwe tekening hier: klikkerdeklik
Moet het zo? En kan het wel met alleen zwarte kabel?...moet bijvoorbeeld t led lampje niet + en - draad hebben?

[...]

Ook bedankt ^^ . Hier kwam bij mij de vraag nog bij of het met een zelfde drukknop als schakelaar?
Dan plaats ik die er nog even snel extra bij in de order.

Gegroet,

John
Yup, de versterker is de belasting in dit geval:P. Het ledje heeft inderdaad een + en een -, de kleur van de kabel maakt natuurlijk niet uit, het is wel een stuk overzichterlijker om een zwarte kabel voor de - en een rode kabel voor de + te gebruiken.
Er zitten nu alleen wel wat fouten in je schema.

Voor de schakelaar moet je opzoek naar een echte schakelaar, bijvoorbeeld zo'n wipschakelaar. Bij drukknop gaat het meestal om een momentschakelaar, die alleen inschakelt wanneer je de knop ingedrukt hebt. Bij je voltmeter is zo'n knop wel handig, want dan staat de voltmeter alleen aan wanneer je op de knop drukt.

Het ledje zit nu tussen je accu en versterker, dat gaat niet goed werken. het beste sluit je hem aan met de + aan de + van de accu, en de - op de - NA de schakelaar. Parallel aangesloten dus. Wel even een weerstandje ertussen, 12V is teveel voor een led, je hebt dan een 390Ohm weerstand nodig.

Ik ben geen ster in uitleggen, dus als je het niet helemaal snapt leg ik het nog wel verder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Nee daar heb je een ander soort schakelaar voor nodig, de schakelaar die je nu hebt is een momentschakelaar als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Is de volgende schakeling mogelijk?
Ik heb de - polen van 2 accu's met de versterker verbonden en de pluspolen via een schakelaar.
Ik wil de 2 accu's namelijk afzonderlijk kunnen gebruiken en zo mogelijk met zo'n 3-pins schakelaar (want die heb ik nog).

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/dvqcea.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
WiertOmta schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:40:
Is de volgende schakeling mogelijk?
Ik heb de - polen van 2 accu's met de versterker verbonden en de pluspolen via een schakelaar.
Ik wil de 2 accu's namelijk afzonderlijk kunnen gebruiken en zo mogelijk met zo'n 3-pins schakelaar (want die heb ik nog).

[afbeelding]
Ja dit kan, maar je hebt nu altijd een accu aangesloten op de versterker.

[ Voor 6% gewijzigd door fterheide op 28-02-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ohwja dat klopt... Er komt nog wel een knopje tussen maar het ging me vooral om die - pool....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohnnie
wesleytjuh schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:33:
[...]

Yup, de versterker is de belasting in dit geval:P. Het ledje heeft inderdaad een + en een -, de kleur van de kabel maakt natuurlijk niet uit, het is wel een stuk overzichterlijker om een zwarte kabel voor de - en een rode kabel voor de + te gebruiken.
Er zitten nu alleen wel wat fouten in je schema.

Voor de schakelaar moet je opzoek naar een echte schakelaar, bijvoorbeeld zo'n wipschakelaar. Bij drukknop gaat het meestal om een momentschakelaar, die alleen inschakelt wanneer je de knop ingedrukt hebt. Bij je voltmeter is zo'n knop wel handig, want dan staat de voltmeter alleen aan wanneer je op de knop drukt.

Het ledje zit nu tussen je accu en versterker, dat gaat niet goed werken. het beste sluit je hem aan met de + aan de + van de accu, en de - op de - NA de schakelaar. Parallel aangesloten dus. Wel even een weerstandje ertussen, 12V is teveel voor een led, je hebt dan een 390Ohm weerstand nodig.

Ik ben geen ster in uitleggen, dus als je het niet helemaal snapt leg ik het nog wel verder uit.
Dus zo: Klikkerdeklik ?

En anders laat ik het led lampje wel achterwege :P Alleen de schakelaar is vrij simpel dus?
En een schakelaar als deze kan dus gewoon? Dan is er ook geen led nodig, als de schakelaar lichtje geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Je conrad link werkt niet ( Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink)

Het ledje staat nu inderdaad parallel, maar die weerstand moet er wel bij anders brand die led maar heel even.....
Oftewel, op die weerstand na klopt het ;-)

[ Voor 48% gewijzigd door Taartvarken op 28-02-2011 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jjohnnie schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:58:
[...]

En anders laat ik het led lampje wel achterwege :P Alleen de schakelaar is vrij simpel dus?
En een schakelaar als deze kan dus gewoon? Dan is er ook geen led nodig, als de schakelaar lichtje geeft.
Yup, zo zou het moeten werken, met weerstand er nog bij dan. Je linkt werkt inderdaad niet, maar ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt, is gewoon mogelijk ja :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohnnie
wesleytjuh schreef op maandag 28 februari 2011 @ 20:02:
[...]

Yup, zo zou het moeten werken, met weerstand er nog bij dan. Je linkt werkt inderdaad niet, maar ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt, is gewoon mogelijk ja :)!
Deze , als ik deze er tussen zet, en de LED weg haal, heb ik dan nog steeds de weerstand nodig?

Wat zijn jullie snel met reageren trouwens! Bedankt voor de snelle feedback ^^

Edit.
Overigens staat op kistradio.nl het volgende over de LED: "Heldere rode LED met voorschakelweerstand reeds gemonteerd zodat hij direct op 12V te gebruiken is."

[ Voor 25% gewijzigd door jjohnnie op 28-02-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
jjohnnie schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:58:
[...]

Schema klopt, alleen wel een weerstand voor je LED zetten, anders gaat deze niet zo lang mee ;)
Voor conrad producten even de direct productlink gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jjohnnie schreef op maandag 28 februari 2011 @ 20:09:
[...]

Deze , als ik deze er tussen zet, en de LED weg haal, heb ik dan nog steeds de weerstand nodig?

Wat zijn jullie snel met reageren trouwens! Bedankt voor de snelle feedback ^^

Edit.
Overigens staat op kistradio.nl het volgende over de LED: "Heldere rode LED met voorschakelweerstand reeds gemonteerd zodat hij direct op 12V te gebruiken is."
Hmm, die schakelaar is bedoelt voor 230V, voor het schakelen maakt dat niks uit, dat werkt gewoon. Alleen je led zal niet gaan branden als je deze in combinatie met 12V gebruikt. Beste kan je dus op zoek gaan naar een schakelaar met een 12V led, of een apparte led. De led die je op kratradio hebt gevonden heeft dan inderdaad een ingebouwde weerstand, die kan je dan zo gebruiken.

Haha, bijna, voor een schakelaar heb je geen weerstand nodig. Een weerstand gebruik je zoals de naam al aangeeft om de spanning of stroom te beperken(weerstand te geven) je wilt natuurlijk de stroom die door je schakelaar niet beperken, dat is nergens voor nodig. Het enigste wat er intern gebeurt in zo'n schakelaar is dat 2 contactjes tegen elkaar aan gaan, net als je 2 draden tegen elkaar zou drukken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Zo, de eerste planken zijn binnen. Bij nader inzien ben ik toch voor MDF gegaan aangezien ik toch wieltjes onder mijn radio ga maken en het gewicht dus niet zo nauw komt. Drie platen 12mm MDF van 122x40,4cm kon ik zo gratis meenemen van m'n werk :*)

Na wat twijfelen ga ik toch wat nieuws proberen wat ik hier nog niet heb gezien:
http://shop.conrad.be/aut...dings-stoffen/370833.html

Ik ga proberen een mooie combinatie te maken van wit kunstleer, donkere transparante beits en zwarte hoogglans lak.

[ Voor 38% gewijzigd door Japperrrr op 01-03-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Japperrrr schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:57:
Zo, de eerste planken zijn binnen. Bij nader inzien ben ik toch voor MDF gegaan aangezien ik toch wieltjes onder mijn radio ga maken en het gewicht dus niet zo nauw komt. Drie platen 12mm MDF van 122x40,4cm kon ik zo gratis meenemen van m'n werk :*)

Na wat twijfelen ga ik toch wat nieuws proberen wat ik hier nog niet heb gezien:
http://shop.conrad.be/aut...dings-stoffen/370833.html

Ik ga proberen een mooie combinatie te maken van wit kunstleer, donkere transparante beits en zwarte hoogglans lak.
Klinkt zeer nice !
Kan niet wachten tot je eerste update :+

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Piet bel schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:25:
[...]

Klinkt zeer nice !
Kan niet wachten tot je eerste update :+
Ik denk dat ik het als een CiP ga plaatsen in het casemodding-forum. Dan wordt het door meer (ervaren) Tweakers opgemerkt en kan ik hopelijk nog goede tips krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:38:
[...]

Ik denk dat ik het als een CiP ga plaatsen in het casemodding-forum. Dan wordt het door meer (ervaren) Tweakers opgemerkt en kan ik hopelijk nog goede tips krijgen :)
Hmm, ze hebben daar dan wel ervaring met het bouwen van een kast uit hout, maar dat is zo lastig niet. Is het niet beter om tips te kunnen krijgen van mensen die ervaring hebben met klankkasten etc? Maar ik denk dat je wel een erg speciaal ontwerp moet hebben van de modjes wil je een eigen topic verdienen boven dit topic. Ik zie verder de link ook niet echt tussen casemodding en een kistradio eerlijk gezegt :P.

---

Ondertussen bijna alle onderdelen binnen van de kratsafe, eerder dan verwacht! Toch best wat, zo alles bij elkaar ;). Nu is het alleen nog wachten op de PCB's en een paar kleine onderdeeltjes.

Edit:

@Blue-Tiger,
Maar dan wel in dit subforum, je ziet hier opzich weleens vaker speakers in aanbouw. Maargoed, het blijft een kistradio, en daar hebben we al een verzameltopic voor.

[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 01-03-2011 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

wesleytjuh schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:15:
[...]

Ik zie verder de link ook niet echt tussen casemodding en een kistradio eerlijk gezegt :P.
Same... Toch ben ik wel benieuwd naar wat je ervan kunt maken... [KiP] - Kissie in Progress? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

wesleytjuh schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:15:
[...]

Ondertussen bijna alle onderdelen binnen van de kratsafe, eerder dan verwacht! Toch best wat, zo alles bij elkaar ;). Nu is het alleen nog wachten op de PCB's en een paar kleine onderdeeltjes.
Top! :D
Ik had er overigens nog wel een paar vragen over, want het solderen lijkt mij persoonlijk niet zo heel moeilijk (leuke uitdaging voor mezelf :+ )
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met het aansluiten van de kratsafe;
Want ik heb nu mijn accu gewoon regelrecht aangesloten op mn versterker, met daar een schakelaar tussen, hoe sluit ik de kratsafe dan aan, moet ik de schakelaar ertussenuithalen, en de schakelaar van de kratsafe gebruiken ofzo?
Of zou ik deze schakelaar gewoon kunnen blijven gebruiken, maar dat ik de aan én uit schakelaar van de kratsafe gewoon niet gebruik ofzo?

Enneh, zoals bij veel voltmeters moeten nieuwe dingen vaak eerst geijkt worden. moet dit bij de kratsafe ook, of is het gewoon solderen een gaan met die banaan -tot 11.5V- ? :9

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Blue-Tiger schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:18:
[...]

Same... Toch ben ik wel benieuwd naar wat je ervan kunt maken... [KiP] - Kissie in Progress? :+
Haha, buildlog zou wel vet zijn, maar voor een kistje wss een beetje overdreven :+
Ik bedoel, je hebt zo'n kistje -als je wilt- best wel vlot af, en af is meestal ook echt af.

Het is niet zoals een pc, dat je iedere week/maand/kwartaal nieuwe hard- en software er op kan zetten :9

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Piet bel schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:55:
[...]

Haha, buildlog zou wel vet zijn, maar voor een kistje wss een beetje overdreven :+
Ik bedoel, je hebt zo'n kistje -als je wilt- best wel vlot af, en af is meestal ook echt af.

Het is niet zoals een pc, dat je iedere week/maand/kwartaal nieuwe hard- en software er op kan zetten :9
Mijn ontwerp gaat nogal ingewikkeld worden. Ik heb sinds mijn laatste ontwerp wat ik hier heb gepost flink nagedacht over wat ik nou precies wil maken. Er komen in ieder geval ronde vormen en een docking station voor de iPod Nano in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"wesleytjuh`` Heb dit soort dingen al vaker gemaakt en gebruikt
Ik heb er gewoon een weerstand van 12 v tussengesoldeersd de versterker zal het niet uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Piet bel schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:53:
[...]

Top! :D
Ik had er overigens nog wel een paar vragen over, want het solderen lijkt mij persoonlijk niet zo heel moeilijk (leuke uitdaging voor mezelf :+ )
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met het aansluiten van de kratsafe;
Want ik heb nu mijn accu gewoon regelrecht aangesloten op mn versterker, met daar een schakelaar tussen, hoe sluit ik de kratsafe dan aan, moet ik de schakelaar ertussenuithalen, en de schakelaar van de kratsafe gebruiken ofzo?
Of zou ik deze schakelaar gewoon kunnen blijven gebruiken, maar dat ik de aan én uit schakelaar van de kratsafe gewoon niet gebruik ofzo?

Enneh, zoals bij veel voltmeters moeten nieuwe dingen vaak eerst geijkt worden. moet dit bij de kratsafe ook, of is het gewoon solderen een gaan met die banaan -tot 11.5V- ? :9
De kratsafe vervangt je schakelaar inderdaad. Zoals je in het filmpje kan zien heb je nu in plaats van 1 schakelaar, 2 momentknoppen: aan en uit. Maar nu houdt de kratsafe je spanning in de gaten, en kan de versterker alleen aan wanneer de spanning boven de 11.5V is. Je hoeft niks meer te calibreren, dit is al vooraf ingesteld met 1% precisie.

Wanneer de kratsafe aan is, is de versterker gekoppeld aan de accu, status led aan.
Wanneer de kratsafe uit is, is de versterker gekoppeld aan de (optionele) voeding, de accu aan de (optionele) acculader, status led uit.

Solderen stelt niet zoveel voor inderdaad, zijn wel kleine soldeerpads, dus een wat fijnere soldeerbout is wel gewenst, maar moet wel lukken. Alleen de 2 transistors (die kleine zwarte ronde rechthoekjes) hebben pootjes die dicht bij elkaar staan, even goed controleren na het solderen of ze geen kortsluiting maken dus ;).

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 01-03-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Wat is de verwachte levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nog steeds half maart :P. 15 Maart om precies te zijn, maar ik heb dan ook nog even tijd nodig om de pakketjes samen te stellen + op de post te doen.

@Hieronder,

Is goed ;), staat genoteerd. In principe heb ik nu eventjes genoeg op voorraad, op het PCB na dan, dus echt reserveren is niet nodig. Ben dan ook van plan om gewoon weer nieuwe te bestellen zodra ze op zijn. Maar daar zal wel wat tijd overheen gaan.

@Hieronder2
Dat is toch wel de bedoeling ja. En zoals het eruit ziet is je kistradio hiermee veilig op elke camping/festival/noem maar op. Er kan vrijwel niks mis gaan, dat is wel het idee achter het ontwerp.

[ Voor 46% gewijzigd door wesleytjuh op 01-03-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ok. Ik wil bij deze alvast een bouwpakket reserveren als dat kan ;-)

@hierboven: Mooi. Aangezien ik waarschijnlijk niet de enige ben die dat ding gaat bedienen is het wel zo verstandig als het fail-safe is...

[ Voor 51% gewijzigd door Taartvarken op 01-03-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hey ik had net echt een bizar briljante brainfart. Waarom niet kijken of er een speler op de versterker is aangesloten en hem op basis daarvan in en uitschakelen??

Dus je sluit een mediaspeler op de 3.5 mm jack aan -> klik -> profit, trekt de speler er uit -> klik -> uit. klaar!

Is het makkelijk om er achter te komen of er een speler aan een jackplug zit verbonden? T lijkt me dat je alleen maar weerstand hoeft te meten oid.

[ Voor 7% gewijzigd door A.Kebab op 02-03-2011 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik heb gisteravond nog een paar grote stukken karton geregeld waarmee ik, voordat ik met hout aan mijn radio begin, eerst een kartonnen model ga bouwen. Zo kan ik het geheel alvast zien en nieuwe ideeën opdoen :)

Als profielwerkstuk gaat het waarschijnlijk lukken. Ik ben nu in gesprek met mijn docenten natuur- en wiskunde over hoe ik het project kan laten voldoen aan de gestelde eisen. Het zelf opstellen van een formule voor de afmetingen van de bass reflex port aan de hand van metingen is één van de genoemde ideeën. Op school hebben we hier geen meetapparatuur voor, maar op de TU/e vast wel. En ik bedacht vandaag ineens dat scholen geen BTW hoeven te betalen; betekent dat dat ik als student de BTW over de onderdelen van mijn profielwerkstuk via de school terug kan krijgen?

[ Voor 57% gewijzigd door Japperrrr op 02-03-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Japperrrr schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 08:52:
Ik heb gisteravond nog een paar grote stukken karton geregeld waarmee ik, voordat ik met hout aan mijn radio begin, eerst een kartonnen model ga bouwen. Zo kan ik het geheel alvast zien en nieuwe ideeën opdoen :)

Als profielwerkstuk gaat het waarschijnlijk lukken. Ik ben nu in gesprek met mijn docenten natuur- en wiskunde over hoe ik het project kan laten voldoen aan de gestelde eisen. Het zelf opstellen van een formule voor de afmetingen van de bass reflex port aan de hand van metingen is één van de genoemde ideeën. Op school hebben we hier geen meetapparatuur voor, maar op de TU/e vast wel. En ik bedacht vandaag ineens dat scholen geen BTW hoeven te betalen; betekent dat dat ik als student de BTW over de onderdelen van mijn profielwerkstuk via de school terug kan krijgen?
offtopic:
Als de school deze aanschaft kan het volgens mij wel worden teruggevraagd...
Maar ik denk niet dat het mogelijk is om iets te kopen incl. BTW en deze vervolgens via de school terug te krijgen, want jij schaft het tenslotte aan en niet de school.

Welke school vindt het trouwens prima om 1 formule (met wat extraatjes) in te leveren als pws? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
fterheide schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:02:
[...]

offtopic:
Als de school deze aanschaft kan het volgens mij wel worden teruggevraagd...
Maar ik denk niet dat het mogelijk is om iets te kopen incl. BTW en deze vervolgens via de school terug te krijgen, want jij schaft het tenslotte aan en niet de school.

Welke school vindt het trouwens prima om 1 formule (met wat extraatjes) in te leveren als pws? :X
Het was een idee om het wat ingewikkelder te maken. Ik zou als onderzoeksvraag kunnen stellen: 'Hoe krijg ik het beste geluid uit mijn draagbare radio?'. Daar komen tal van berekeningen bij kijken die ik dan ga maken zonder voorgekauwde formules te gebruiken. Er zijn namelijk een heleboel factoren die het geluid kunnen beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Volgens mij kan dat prima als profielwerkstuk, als je gewoon een leraar vind die dit ook interessant vind en je schrijft er flink wat omheen dan kun je best een aardig profielwerkstuk maken en als je het leuk vind gaat het altijd makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Ik heb 8mm dik timmerplaat gekocht, maar ik zit nu toch te twijfelen of dit wel dik genoeg is....

De bevestiging wordt gedaan met hulplatjes, dus niet direct een hele schroef in het hout zelf en er komt maar een lood-gel accu in. Moet dit toch kunnen?

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
hoe dikker hoe stijver de constructie wordt en hoe minder alles gaat meetrillen. Ik heb zelf 18mm dik MDF gekocht...

Edit: Ik heb de weerstandsmod toegepast op mijn 2024. Ik neem aan dat de ruis die ik dan hoor als ik niks afspeel normaal is? Ik moet zeggen dat het verschil wel enorm is...

[ Voor 44% gewijzigd door Taartvarken op 02-03-2011 18:11 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
  • Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
  • Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
  • Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink