Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 94.380 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip!

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 21-01-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:Iredev heeft een eigen site en een eigen mailadres. Dit forum is niet bedoeld om hem lastig te vallen met status update vragen oid.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:24:
Kan niet vinden hoe ik deze moet aansluiten op het forum / datasheet.

Maar kan me herinneren dat iemand een plaatje had van wat de plus en wat de min was? en hoe ik deze moet solderen?

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=733954
http://www.produktinfo.co...en-Einbaubuchse_2_5mm.pdf

Hiuer staat gewoon in wat de pin-out is. Maar om zeker te zijn zou ik altijd het even na gaan met een multimeter. + en - omgedraait aansluiten betekend voor veel 12V DC spulletjes dat je ze onherstelbaar sloopt (iig voor de TA2024)

6 = terminal, en deze is verbonden met 5 = de pin.

7/8 een van deze twee is dan de buitenrand, en als ik me niet vergis zijn deze doorverbonden als er geen stekkertje is zit.

@ keeskrat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ly5UwxZI2vMd444HtREqmMbY/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door lredev op 21-01-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal!

ik heb een tijdje geleden mijn krat gepost, (de bavaria (nieuwe) krat) ...en wilde daar nu een spanningsbeveiliger bij maken..
ik heb niet zo heel veel verstand van schema's zelf bedenken, dus vandaar dat ik het even vraag!

ik heb de spanningsbeveiliger van circuits online (zie bovenste in het plaatje) , aangepast, (zie het onderste plaatje), zodat deze kan schakelen.
Nu is mijn vraag, kan dit?!

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/s6pp4l.jpg

zoniet, zou iemand dit dan kunnen veranderen zodat het wel wil werken?!

Alvast bedankt!

Groetjes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:21:
Hoi allemaal!

ik heb een tijdje geleden mijn krat gepost, (de bavaria (nieuwe) krat) ...en wilde daar nu een spanningsbeveiliger bij maken..
ik heb niet zo heel veel verstand van schema's zelf bedenken, dus vandaar dat ik het even vraag!

ik heb de spanningsbeveiliger van circuits online (zie bovenste in het plaatje) , aangepast, (zie het onderste plaatje), zodat deze kan schakelen.
Nu is mijn vraag, kan dit?!

[afbeelding]

zoniet, zou iemand dit dan kunnen veranderen zodat het wel wil werken?!

Alvast bedankt!

Groetjes! ;)
(Wat meer uitleg over de schakeling en je bedoelingen zou makkelijk zijn ;))

Als ik het goed begrijp wil je van een 'passieve' spanningsbeveiliger (alleen met LED's) een 'actieve' beveiliger maken die de spanning uitzet als de voedingsspanning te laag wordt.
Als ik het schema goed begrijp, wil je dat als de Rode LED eigenlijk gaat branden dat het relais de V-out onderbreekt.

Dat zou kunnen, maar ik denk niet dat je 123 een relais vindt wat een stroom van 12V ~2A (afhankelijk wat er in je krat zit) kan schakelen van dezelfde stroom die een LED krijgt.

Ook zal alle stroom naar je krat via het schema lopen, waar ik ook zo mijn bedenkingen bij heb. Heb je de mogelijkheid om het schema te simuleren? In theorie zal het wel kunnen denk ik, maar er moet wel wat aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik ik heb alles nog een keer doorgelezen, stond ook inderdaad dat je een autoradio kon gebruiken als versterker. nu weet niet waar ik af kan lezen hoeveel watt mijn autoradio geeft. er staat wel op: High Power 50W x 4, maar dat betekend dat ik dus 4 uitgangen heb. betekend dit ook dat dit kan dienen als versterker?

ik heb er 2 foto's van gemaakt, zijn nu een beetje onduidelijk maar dit keer kunnen jullie ze ook zien. kunnen jullie zo zien of ik nu geen versterker hoef te kopen? en welke kabel ik moet kopen om alles er op aan te kunnen sluiten?

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/33p65fn.png

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/v30qw0.png

ik heb ook mijn voltmeter besteld op ebay, een Blue LCD Digital Voltage Volt Meter Voltmeter Panel 20V, was heel goedkoop, heb hem gekocht voor 4,69 euro ( verzendkosten er bij in). moet alleen nog binnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 21:57:
ja ik ik heb alles nog een keer doorgelezen, stond ook inderdaad dat je een autoradio kon gebruiken als versterker. nu weet niet waar ik af kan lezen hoeveel watt mijn autoradio geeft. er staat wel op: High Power 50W x 4, maar dat betekend dat ik dus 4 uitgangen heb. betekend dit ook dat dit kan dienen als versterker?

ik heb er 2 foto's van gemaakt, zijn nu een beetje onduidelijk maar dit keer kunnen jullie ze ook zien. kunnen jullie zo zien of ik nu geen versterker hoef te kopen? en welke kabel ik moet kopen om alles er op aan te kunnen sluiten?

[afbeelding]

[afbeelding]

ik heb ook mijn voltmeter besteld op ebay, een Blue LCD Digital Voltage Volt Meter Voltmeter Panel 20V, was heel goedkoop, heb hem gekocht voor 4,69 euro ( verzendkosten er bij in). moet alleen nog binnen komen
4×50watt betekent inderdaad dat je 4 kanalen (speakers) kan aansluiten met een vermogen van 50 watt.
De versterker zit dus al ingebouwd.
Heb je er nog kabels bij? Aan de achterkant zit namelijk een connector waar alles op komt te zitten. (speakers etc,) Geen speciale kabel? Koop kabelschoentjes die op de pinnen van de connector passen en sluit daarmee de speakers aan.
Heb je de handleiding? Daar staat precies in waar elke pin voor dient in de connector. Geen handleiding?
www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat soort opmerkingen mag je achterwege laten.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 23-01-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02-2022
Japperrrr schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 22:07:
[...]

Dat soort opmerkingen mag je achterwege laten.
Je idee was leuk, jammer dat de uitvoering zo slecht is...
Wat heeft die jongen nou aan zoekresultaten van de term 'autoradio watt' ?
Maak dan een link van tenminste een term met zijn merk autoradio erin! :P

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 23-01-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik volg dit topic tegenwoordig(de laatste paar maanden) niet meer omdat er te veel domme vragen gesteld worden. Waarom wil iemand die niet eens weet wat je met een autoradio kunt beginnen aan een krat- of kistradio? Is het vreemd dat ik me erger aan vragen waarop ik de antwoorden heb gevonden door me goed in te lezen in het onderwerp? Ik zie liever échte Tweakers die hun voortgang met ons delen met behulp van foto's en pas vragen nadat ze zelf moeite hebben gedaan het antwoord op hun vraag te achterhalen. Niet van die gebruikers die zich speciaal op T.net aanmelden om vervolgens dit topic vol te bashen met hun vragen waarvan het merendeel in de startpost staat.

Dus, moderators... Please do something about it, alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Japperrrr schreef op zondag 23 januari 2011 @ 01:06:
Dus, moderators... Please do something about it, alvast bedankt. :)
Had een DM gestuurd of een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif TR aangemaakt. Maar ik snap je punt en gooi het even in de groep :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev

[afbeelding]

[afbeelding]

In die autoradio gaan gewone isostekkers, zoals in de meeste autoradio's. Die kan je voor een paar euro's bij de lokale autoonderdelenhandel wel halen, en dan zijn de draadjes doorgaans nog gelabeld ook! Mocht dat niet zo zijn, dit is de pin-out:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2009/10/Iso-radio-Connector.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fterheide schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 20:54:
[...]

(Wat meer uitleg over de schakeling en je bedoelingen zou makkelijk zijn ;))

Als ik het goed begrijp wil je van een 'passieve' spanningsbeveiliger (alleen met LED's) een 'actieve' beveiliger maken die de spanning uitzet als de voedingsspanning te laag wordt.
Als ik het schema goed begrijp, wil je dat als de Rode LED eigenlijk gaat branden dat het relais de V-out onderbreekt.
jaa dat klopt inderdaad wel, ik heb vroeger ook een keer een kistje gebouwd, en daar had ik een actieve beveiliger op zitten. Dit is volgens mij het schema daarvan, ik heb het schema nagetekend van de schakeling zelf. bij deze schakeling kon ik met de drukknop hem resetten, als hij opnieuw met de accu werd verbonden. als hij onder de 11,5 volt kwam, schakelde hij uit.
deze schakeling heeft een hele tijd gewerkt, maar ik heb hem nu helaas niet meer.
Ik kan deze schakeling ook opnieuw bouwen, alleen ik heb graag een indicatie van een LED zodat ik weet wanneer hij leeg is.
hieronder daarvan het schema:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/igjkht.jpg
de diode is een zenerdiode van 10v,

Ik zou dan graag als ik dit schema realiseer, dus wel een idicatie willen, maar hoe?! 8)7
fterheide schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 20:54:
[...]
dat zou kunnen, maar ik denk niet dat je 123 een relais vindt wat een stroom van 12V ~2A (afhankelijk wat er in je krat zit) kan schakelen van dezelfde stroom die een LED krijgt.

Ook zal alle stroom naar je krat via het schema lopen, waar ik ook zo mijn bedenkingen bij heb. Heb je de mogelijkheid om het schema te simuleren? In theorie zal het wel kunnen denk ik, maar er moet wel wat aangepast worden.
helaas heb ik zo niet de mogelijkheid om het te simuleren.. (kan dat ook via de pc?! zoja, hoe?!)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
Voor als mensen nog TA2024 versterkers willen: Op samenkopen is weer een actie voor de TA2024, TA2020, TA2050 en allerlei accessoires, zoals behuizingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
ikke26 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:23:
Voor als mensen nog TA2024 versterkers willen: Op samenkopen is weer een actie voor de TA2024, TA2020, TA2050 en allerlei accessoires, zoals behuizingen
Kan iemand mij verder helpen? Ik wil van mijn autoradio af en overstappen op een losse versterker, maar weet niet welke ik dan moet nemen. Mijn speakers zijn in ieder geval van goede kwaliteit en hebben een doorsnee van 20cm. Ik heb ook even de TA2050 opgezocht maar kon hier vrij weinig over vinden. :)

Ik wil eigenlijk twee versterkers gebruiken, een voor elke speaker, maar weet niet of dit mogelijk is. Ik dacht op deze manier namelijk het dubbele aan vermogen te krijgen.

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat het verschil is tussen de TA2024, TA2020 en TA2050? Ik weet dat de TA2020 meer vermogen zou moeten leveren dan de TA2024, maar de voltages zijn me nog wat te onduidelijk om goed te kunnen beslissen.
(Edit: op Ebay word ik ook niet veel wijzer, er zijn een heleboel verschillende TA2020's en wat dáár de verschillen tussen zijn weet ik al helemaal niet :+)

En dan nog één klein dingetje: is het mogelijk twee voedingen van 3A aan elkaar te verbinden om zo 6A te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Japperrrr op 24-01-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Japperrrr schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:54:
[...]

Kan iemand mij verder helpen? Ik wil van mijn autoradio af en overstappen op een losse versterker, maar weet niet welke ik dan moet nemen. Mijn speakers zijn in ieder geval van goede kwaliteit en hebben een doorsnee van 20cm. Ik heb ook even de TA2050 opgezocht maar kon hier vrij weinig over vinden. :)

Ik wil eigenlijk twee versterkers gebruiken, een voor elke speaker, maar weet niet of dit mogelijk is. Ik dacht op deze manier namelijk het dubbele aan vermogen te krijgen.

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat het verschil is tussen de TA2024, TA2020 en TA2050? Ik weet dat de TA2020 meer vermogen zou moeten leveren dan de TA2024, maar de voltages zijn me nog wat te onduidelijk om goed te kunnen beslissen.
(Edit: op Ebay word ik ook niet veel wijzer, er zijn een heleboel verschillende TA2020's en wat dáár de verschillen tussen zijn weet ik al helemaal niet :+)

En dan nog één klein dingetje: is het mogelijk twee voedingen van 3A aan elkaar te verbinden om zo 6A te krijgen?
Heel simpel eigenlijk :).
De TA2024 en TA2020 zijn bijna gelijk, in vermogen tenminste. De TA2020 wordt over het algemeen wel gebruikt met betere componenten, zoals betere condensators, waardoor het laag wat beter wordt.
Wat vermogen betreft kan de TA2020 net wat meer leveren. Dit komt doordat de TA2020 met een hogere spanning overweg kan dan de TA2024. Het leverbare vermogen is met wat wiskunde formules te koppelen aan de voedingsspanning. Bij 12V zullen beide versterkers evenveel vermogen leveren, de TA2024 kan alleen maximaal een spanning zo rond de 13.5V aan geloof ik en de TA2020 richting de 15V max(dit moet je nog wel even nakijken) en kan dus meer vermogen leveren :). Dus dit heeft alleen nut als je ook een hogere voedingsspanning kan leveren. Met gelaccu's kan dit dus niet aangezien deze onder belasting tussen de 13V en 12V leveren.

Verschil met de TAK2050 is simpel, de TAK2050 van Arjan Helder is een monoblock met 1 output van 100 Watt. Dit komt doordat er een IC is gebruikt dat brugbaar is. Hiervoor is wel een hogere voedingspanning nodig, 30V maximaal.

Verschil tussen de verschillende TA2020 op ebay is weer de gebruikte componenten. Elke fabrikant heeft zijn eigen variatie op het reference design. Waar je vooral op moet letten is het ontwerp van de PCB en gebruikte condensatoren. Verder heeft sure electronics weer andere aansluitingen dan bv de TA2020 van arjan helder, dit is gewoon een persoonlijke voorkeur :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:27:
[...]

Heel simpel eigenlijk :).
De TA2024 en TA2020 zijn bijna gelijk, in vermogen tenminste. De TA2020 wordt over het algemeen wel gebruikt met betere componenten, zoals betere condensators, waardoor het laag wat beter wordt.
Wat vermogen betreft kan de TA2020 net wat meer leveren. Dit komt doordat de TA2020 met een hogere spanning overweg kan dan de TA2024. Het leverbare vermogen is met wat wiskunde formules te koppelen aan de voedingsspanning. Bij 12V zullen beide versterkers evenveel vermogen leveren, de TA2024 kan alleen maximaal een spanning zo rond de 13.5V aan geloof ik en de TA2020 richting de 15V max(dit moet je nog wel even nakijken) en kan dus meer vermogen leveren :). Dus dit heeft alleen nut als je ook een hogere voedingsspanning kan leveren. Met gelaccu's kan dit dus niet aangezien deze onder belasting tussen de 13V en 12V leveren.

Verschil met de TA2050 is simpel, de TA2050 is een monoblock met 1 output van 100 Watt. Dit komt doordat er een IC is gebruikt dat brugbaar is. Hiervoor is wel een hogere voedingspanning nodig, 30V maximaal.

Verschil tussen de verschillende TA2020 op ebay is weer de gebruikte componenten. Elke fabriekant heeft zijn eigen variatie op het reference design. Waar je vooral op moet letten is het ontwerp van de PCB en gebruikte condensatoren. Verder heeft sure electronics weer andere aansluitingen dan bv de TA2020 van arjan helder, dit is gewoon een persoonlijke voorkeur :).
100W mono klinkt wel interessant. Met twee accu's is dit namelijk al mogelijk, alleen zal ik dan van Iredev wel een nieuwe en aangepaste HKS moeten afnemen. Het is niet mogelijk om de twee uitgangen van een TA2020/2024 aan elkaar te koppelen en zo meer vermogen te creeëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
Japperrrr schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:54:
[...]

Op een enkele gelaccu aangesloten zullen de TA2024 en de TA2020 exact gelijk presteren. Een Ta2020 kan echter voltages verdragen t/m 14,6v en heeft dan 2x25watt vermogen. Handig dus als je een voeding hebt die dit kan leveren en je op een feestje nét dat extra vermogen nodig hebt. :)

De TK2050 (TA bestaat niet) heeft op 30v een maximaal vermogen van 1, 2 of 4x 100watt. Hier heb je echter wel een dikke voeding voor nodig (~10A voor 2x 100watt). Je kunt ook twee gelaccu's in serie zetten, dan krijg je 24v en is de output ~35watt per kanaal. Zijn dan wel snel leeg denk ik. ;)
Zie ook lredev in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10]", in de datasheets is veel te vinden.

Class-t versterkers zijn niet te bruggen. Je kunt dus niet meer vermogen krijgen door er maar 1 speaker op aan te sluiten. Twee versterkers voor 2 speakers is dan ook overbodig.

Twee voedingen aan elkaar koppelen is ook niet aan te raden. In de meeste gevallen is dit niet mogelijk en zal alleen maar ellende geven. Beter even opzoek naar een nieuwe voeding die wel het dubbele vermogen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Zo te zien bestaat er nog wat verwarring en typfouten rond de Class T versterkers. Hier een beknopte samenvatting.

TA2024
Maximaal vermogen: 2×15watt @ 4ohm, 10% THD+N
Vermogen: 2×11watt @ 4 ohm, 0,1% THD+N
Voedingsspanning in volt (DC): MIN: 8,5 TYP: 12 MAX: 13,2 (hier zit wat speling in)
Aangeraden spanning uit ervaring: 12 tot ~14volt, 2 ampère
Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/1006/img6448k.jpg

TA2020
Maximaal vermogen: 2×25watt @ 4ohm, 10% THD+N (bij een voedingsspanning van 14,6 volt)
Vermogen: 2×12watt @ 4 ohm, 0,1% THD+N
Voedingsspanning in volt (DC): 9 tot 15 volt (hier zit wat speling in)
Voedingsspanning in volt (AC): 9 tot 11 volt (hier zit wat speling in)
Aangeraden spanning uit ervaring: 13,5~14volt, 5 ampère
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/307/img6405m.jpg

TK2050
Maximaal vermogen:
1×100watt @ 4ohm, 0,003% THD+N
1×50watt @ 8ohm 0,0025% THD+N
Voedingsspanning in volt (DC): 24 tot 30 volt
Aangeraden spanning uit ervaring: 30 volt, 5 ampère
Afbeeldingslocatie: http://img534.imageshack.us/img534/7871/img7305h.jpg

Wat betreft de hoorbare verschillen, de TA2020 heeft een wat groter vermogen dan de TA2024, mits een hogere voedingsspanning. De kwaliteit, weergave en bas is ook beter op een TA2020 dan een TA2024. Google weet hier meer van.
De TK2050 is in de Helder versie Mono uitgevoerd. Wil je een twee kanaals (stereo) versterker maken, dan heb je twee van deze modules nodig.

Link naar de Samenkopen.net actie: http://samenkopen.net/action/945871

[ Voor 26% gewijzigd door fterheide op 24-01-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Als aanvulling op het bovenstaande: Bij een gelijke spanning presteren de TA2024 en de TA2020 voor wat betreft volume GELIJK.

De TK2050 van Arjen van Helder (kan werken) werkt op een hogere voedingspanning en vertaald dit naar een navenant hoger volume. Dit is een erg leuke versterkerbordjes om bijvoorbeeld zelf een 5 kanaals versterker te maken, 2 actieve monitors te maken, et cetera. Voor de typische kratradio is hij niet interessant aangezien hij dan minimaal 2 accus in serie nodig heeft, of een 24volts accu. Of de TK2050 van AvH ook op 12 volt werkt, weet ik niet.

De TK2050 van Sure werkt in ieder geval wel op 12 Volt en presteert dan ook weer qua volume hoorbaar GELIJK aan de TA2024, TA2020 op 12 volt.

Verschil in maximaal mogelijk volume is er dus eigenlijk NIET tussen deze versterkers. Daarnaast is ook het verschil tussen de TA2024, TA2020, TK2050 op 12 Volt en de TK2050 op 24 volt haast verwaarloosbaar! Het is wel hoorbaar, maar in relatie tot de extra kosten en gedoe niet de moeite waard. Dit weet ik uit ervaring met een TK2050 die ik op iets meer dan 24Volt had draaien. Hoewel 24V 2x 12Volt is en het ook wel 2x zoveel vermogen aan de speakers geeft, is dit voor het gehoor lang niet 2x zo hard. Daarvoor heb je al haast 100Watt nodig.

Wat wel de moeite is bij alle bovenstaande versterkers voor gebruik in een kratradio of een radiokist, is de weerstandsmod. De versterkers hierboven zijn allemaal ontworpen om bij gewoon gebruik nog een maximale geluidskwaliteit weer te geven. Dit wordt gedaan door te zorgen dat de versterker flink onder zijn max werkt. Om dit te bereiken is er een relatief hoge ingangsweerstand op de signaal lijn verzorgd. Op twee manier valt dan alsnog het maximale uit de genoemde versterkers te krijgen:
  1. een hoger ingangssignaal aanbieden, bijvoorbeeld uit een mengpaneel, een voorversterker of sommige typen geluidskaarten.
  2. [Voor een krat- of kistradio interessant] De weerstandsmod. Hiermee krijgt de chip een hoger voltage over de signaalingang en zal de uiteindelijke versterking dus ook groter zijn.
N.B.
Bovenstaande gaat ook op voor alle (goedkope) autoversterkers op 12 Volt welke niet intern de spanning verhogen. Dus bijvoorbeeld de MCA200 van Marquant / kijkshop. autversterkers die wel echt meer vermogen geven zijn op zijn minst te herkennen aan een flink aanschafprijs, groot en zwaar! Daar komt nog bij dat dit soort versterkers, neem voor de grap eens aan een 2x50 Watt variant: 100/12= 8,3 A een gelaccu met gemak in een uur leeg heeft, indien hij vol belast wordt. Daar komt nog bij dat een dergelijk spanningsomzetting erg inefficient is en daardoor maar 50% rendement oplevert. Nu zla je in de praktijk niet continu de volle stroom trekken, maar bij gemiddel gebruik is met een dergelijk versterker het na 2 uur echt wel gebeurt met een 7,2 Ah gel-accu. Dat terwijl een TA2024 / 7,2 Ah Gel-accu combinatie het met gemak 15 doet, met een modded variant alsnog minimaal 10 uur, al is meer ook makkelijk te halen!

[ Voor 21% gewijzigd door lredev op 25-01-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Is er een mogelijkheid de HKS en oplader te gebruiken met twee accu's in serie geschakeld? Dan kan ik twee 12V 12Ah accu's gebruiken en heb ik wel aardig wat speeltijd met twee TK2050's.

Edit:
Een maximaal vermogen van 50W per speaker lijkt me bij nader inzien ook wel meer dan genoeg, dus dan kan ik gewoon twee speakers aansluiten op een enkele TK2050. Uitgaande van een constant vermogen van 100W is het verbruik iets meer dan 4Ah, wat op een voeding nog wel te doen is. Als ik het volume verlaag en op een constant vermogen van 50W zit, wordt er dus slechts 2Ah verbruikt en heb ik een theoretische speeltijd van 3,5h op twee 12V 7Ah accu's. Het enige wat nu nog roet in het eten kan gooien is het gebruik van een lader en HKS. Ik moet toegeven dat ik de HKS echt een fantastisch handig ding vind, en ik kan geen 24V lader vinden. Kan ik niet gewoon de HKS en de voltmeter aan één van de twee accu's koppelen en beiden accu's een eigen lader geven?

[ Voor 141% gewijzigd door Japperrrr op 25-01-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:03:
Is er een mogelijkheid de HKS en oplader te gebruiken met twee accu's in serie geschakeld? Dan kan ik twee 12V 12Ah accu's gebruiken en heb ik wel aardig wat speeltijd met twee TK2050's.

Edit:
Een maximaal vermogen van 50W per speaker lijkt me bij nader inzien ook wel meer dan genoeg, dus dan kan ik gewoon twee speakers aansluiten op een enkele TK2050. Uitgaande van een constant vermogen van 100W is het verbruik iets meer dan 4Ah, wat op een voeding nog wel te doen is. Als ik het volume verlaag en op een constant vermogen van 50W zit, wordt er dus slechts 2Ah verbruikt en heb ik een theoretische speeltijd van 3,5h op twee 12V 7Ah accu's. Het enige wat nu nog roet in het eten kan gooien is het gebruik van een lader en HKS. Ik moet toegeven dat ik de HKS echt een fantastisch handig ding vind, en ik kan geen 24V lader vinden. Kan ik niet gewoon de HKS en de voltmeter aan één van de twee accu's koppelen en beiden accu's een eigen lader geven?
Met wat aanpassingen is een HKS te gebruiken bij 24V. Hier kan ik je over een paar weken zodra mijn PCB binnen zijn wel mee helpen :). Heeft alleen wat vertraging opgelopen door de (idiote) regeling met het chinese nieuwjaar daar.

Lader voor 24V kan ik je ook aan helpen, is alleen niet zo'n snelle. 24v 300mA geloof ik. Kost je dan dus zo'n 24 uur voordat je accu's vol zijn.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

speakerkist begint al aardig vorm te krijgen, het lukt alleen niet om de voeding aan te sluiten!

Heb de onderstaande foto gebruikt, lampje van de voeding brand netjes als de schakeling uit staat en de voeding aangesloten op het stroomnet. Echter als ik de schakelaar aan zet gebeurd er niks en gaat het lampje van de voeding ook uit.

Voeding:
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/9274/image075f.jpg[/URL]

Plug aansluiting:
http://elmoow.googlepages.com/IMGP0002b.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:18:
speakerkist begint al aardig vorm te krijgen, het lukt alleen niet om de voeding aan te sluiten!

Heb de onderstaande foto gebruikt, lampje van de voeding brand netjes als de schakeling uit staat en de voeding aangesloten op het stroomnet. Echter als ik de schakelaar aan zet gebeurd er niks en gaat het lampje van de voeding ook uit.

Voeding:
[afbeelding][/URL]

Plug aansluiting:
http://elmoow.googlepages.com/IMGP0002b.JPG
Dat voelt aan als een kortsluiting als het lampje op de voeding uitgaat. Ook is de plug die je gebruikt een geschakeld type, weet je zeker dat deze correct is aangesloten? Probeer eens de voeding + stroom te meten die er loopt als de boel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:45:
[...]

Met wat aanpassingen is een HKS te gebruiken bij 24V. Hier kan ik je over een paar weken zodra mijn PCB binnen zijn wel mee helpen :). Heeft alleen wat vertraging opgelopen door de (idiote) regeling met het chinese nieuwjaar daar.

Lader voor 24V kan ik je ook aan helpen, is alleen niet zo'n snelle. 24v 300mA geloof ik. Kost je dan dus zo'n 24 uur voordat je accu's vol zijn.
Ik heb vanmiddag flink wat afgezocht op internet en ben naar het industrieterrein gefietst om wat informatie te vragen aan de lokale experts. Met alles wat ik vandaag heb bijgeleerd, dus vrijwel mijn enige kennis van elektronica, heb ik het volgende schakelschema ontworpen:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2w1xg82.png
Bat: 12V 7Ah
Pwr supply: 24V 5A
Charger: 12V 0,7A

Ik heb hier alleen geen HKS in gezet omdat ik dacht dat dat niet mogelijk zou zijn. Die zou dan op de plaats moeten komen waar nu de wisselschakelaar zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Japperrrr op 25-01-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:17:
Bovenstaande gaat ook op voor alle (goedkope) autoversterkers op 12 Volt welke niet intern de spanning verhogen. Dus bijvoorbeeld de MCA200 van Marquant / kijkshop. autversterkers die wel echt meer vermogen geven zijn op zijn minst te herkennen aan een flink aanschafprijs, groot en zwaar! Daar komt nog bij dat dit soort versterkers, neem voor de grap eens aan een 2x50 Watt variant: 100/12= 8,3 A een gelaccu met gemak in een uur leeg heeft, indien hij vol belast wordt. Daar komt nog bij dat een dergelijk spanningsomzetting erg inefficient is en daardoor maar 50% rendement oplevert. Nu zla je in de praktijk niet continu de volle stroom trekken, maar bij gemiddel gebruik is met een dergelijk versterker het na 2 uur echt wel gebeurt met een 7,2 Ah gel-accu. Dat terwijl een TA2024 / 7,2 Ah Gel-accu combinatie het met gemak 15 doet, met een modded variant alsnog minimaal 10 uur, al is meer ook makkelijk te halen!
iredev dit is toch niet helmaal waar ik heb namelijk een 2maal 40 watt versterker en gebrugt 1 keer 120 watt
(caliber ca-2260) en die staat op een 2 ah boormachine accu (grotere is onderweg eben kijken welke 7/10 ah)
en daar draait ie gebrugd 3 uur op en niet gebrugd dus 2maal 40 watt rms 4 uur op.
kijk maar naar die tas die ergens in dit deel staat (rond blz 10 geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:32:
[...]

iredev dit is toch niet helmaal waar ik heb namelijk een 2maal 40 watt versterker en gebrugt 1 keer 120 watt
(caliber ca-2260) en die staat op een 2 ah boormachine accu (grotere is onderweg eben kijken welke 7/10 ah)
en daar draait ie gebrugd 3 uur op en niet gebrugd dus 2maal 40 watt rms 4 uur op.
Okee, even rekenen. 120W/12V=10A. Wacht, je zei dat hij 3 uur speelde. Dat komt dan op 30Ah :) Uhm, nee.

(Correct me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:17:
[...]

Ik heb vanmiddag flink wat afgezocht op internet en ben naar het industrieterrein gefietst om wat informatie te vragen aan de lokale experts. Met alles wat ik vandaag heb bijgeleerd, dus vrijwel mijn enige kennis van elektronica, heb ik het volgende schakelschema ontworpen:
[afbeelding]
Bat: 12V 7Ah
Pwr supply: 24V 5A
Charger: 12V 0,7A

Ik heb hier alleen geen HKS in gezet omdat ik dacht dat dat niet mogelijk zou zijn. Die zou dan op de plaats moeten komen waar nu de wisselschakelaar zit?
Hmm, ik denk dat ik je schema snap, Het is handig de volgende keer verschillende kleuren voor je + en - te gebruiken :P. Het werkt zo wel, maargoed het is wel vrij omslachtig met 2 laders. Ik zou overwegen een 24V lader te gebruiken. De HKS zou inderdaad op de plaats van de schakelaar komen ja :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:52:
[...]

Okee, even rekenen. 120W/12V=10A. Wacht, je zei dat hij 3 uur speelde. Dat komt dan op 30Ah :) Uhm, nee.

(Correct me if I'm wrong)
Zo'n berekening van I=P/U komt nog niet eens in de buurt van wat er werkelijk verbruikt wordt.
Pas als jij daadwerkelijk spanning en stroom met een multimeter afleest kun je het verbruikte vermogen berekenen. Dat zegt nog helemaal niets over het afgegeven vermogen waar impedantie en efficiëntie een rol spelen.

Kijk naar de TA2024, daar staat 2×15 watt op, bij de hoogste spanning met giga veel vervorming.
Bij een TA2024 op hoog volume zonder storende vervorming uit je speakers luister je naar 10 a 11 watt muziek vermogen.

Wat ribo95 zegt kan dus wel degelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door fterheide op 25-01-2011 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
fterheide schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:13:
[...]

Zo'n berekening van I=P/U komt nog niet eens in de buurt van wat er werkelijk verbruikt wordt.
Pas als jij daadwerkelijk spanning en stroom met een multimeter afleest kun je het verbruikte vermogen berekenen. Dat zegt nog helemaal niets over het afgegeven vermogen waar impedantie en efficiëntie een rol spelen.

Kijk naar de TA2024, daar staat 2×15 watt op, bij de hoogste spanning met giga veel vervorming.
Bij een TA2024 op hoog volume zonder storende vervorming uit je speakers luister je naar 10 a 11 watt muziek vermogen.

Wat ribo95 zegt kan dus wel degelijk.
Nou, das in ieder geval duidelijk. Ik heb nog veel te leren zie ik, maar dat komt nog wel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:07:
[...]

Hmm, ik denk dat ik je schema snap, Het is handig de volgende keer verschillende kleuren voor je + en - te gebruiken :P. Het werkt zo wel, maargoed het is wel vrij omslachtig met 2 laders. Ik zou overwegen een 24V lader te gebruiken. De HKS zou inderdaad op de plaats van de schakelaar komen ja :).
Bij een van de bedrijven waar ik vanmiddag langs ben geweest hadden ze die, maar dat ding was 8A dus was te veel. En, hij kostte €150,- aan inkoop. Accu's hadden ze ook van 24V maar die waren ook te zwaar, namelijk 48Ah. Weet jij toevallig waar ik 24V laders en accu's kan krijgen? Dat zou een hoop gedoe besparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:26:
[...]

Bij een van de bedrijven waar ik vanmiddag langs ben geweest hadden ze die, maar dat ding was 8A dus was te veel. En, hij kostte €150,- aan inkoop. Accu's hadden ze ook van 24V maar die waren ook te zwaar, namelijk 48Ah. Weet jij toevallig waar ik 24V laders en accu's kan krijgen? Dat zou een hoop gedoe besparen :P
24 volt is een wat moeilijkere spanning om op te werken, eigenlijk omdat bijvoorbeeld vrachtwagens op die spanning werken en dat gaat samen met een grote, zware accu (lood). Dus je moet eigenlijk al kijken naar een ander type accu zoals deze: http://www.powertoolshop....v-3-3-ah-nimh-bh2433.html
Uit een 24volt boormachine, die zou je eventueel parallel kunnen zetten. Maar houd rekening met een hogere prijs (~€100) dan voor 12 volt accu's (€20).
Als laatste alternatief zou je een 12volt naar 24volt trafo kunnen zoeken, daar heb je misschien nog de meeste kans van slagen. Zoek voor deze oplossing eentje met een hoog rendement/efficiëntie, de prijs is ook weer een nadeel.

[ Voor 5% gewijzigd door fterheide op 25-01-2011 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:26:
[...]

Op mijn werk heb ik zo'n 100 laders van 24V, 0.3A liggen, is inderdaad moeilijk aan te komen. Deze komen geloof ik uit China. Hiervan zou je er eventueel wel een van over kunnen nemen:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
fterheide schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:32:
[...]

24 volt is een wat moeilijkere spanning om op te werken, eigenlijk omdat bijvoorbeeld vrachtwagens op die spanning werken en dat gaat samen met een grote, zware accu (lood). Dus je moet eigenlijk al kijken naar een ander type accu zoals deze: http://www.powertoolshop....v-3-3-ah-nimh-bh2433.html
Uit een 24volt boormachine, die zou je eventueel parallel kunnen zetten. Maar houd rekening met een hogere prijs van voor 12 volt accu's.
Als laatste alternatief zou je een 12volt naar 24volt trafo kunnen zoeken, daar heb je misschien nog de meeste kans van slagen.
Transformators heb ik wel al een beetje naar gezocht maar ik kan niet echt veel vinden. Wat vind jij trouwens van mijn schakelschema? Ik heb geen idee of het klopt want ik heb maar wat gedaan met het kleine beetje dat ik weet. Voedingen zijn trouwens ook niet goedkoop. Voor een 24V 5A ben je al gauw €50,- kwijt.

En wat heb ik voor mogelijkheden om stroom te besparen? Ik zag bij de actie op SamenKopen.net al het volgende artikel staan: http://samenkopen.net/action_product/945871/908339. Ik weet alleen niet of dit niet te extreem is, want met de autoradio die ik nu heb hoor ik wel duidelijk verschil als ik de HPF van 'Off' naar '50Hz' zet.

Ook kwam ik deze potmeter tegen: http://samenkopen.net/action_product/945871/451806. Is het verstandig deze eentje aan te schaffen om alles af te stellen? Hiermee bedoel ik de iPod Classic op maximaal volume zetten en dan de potmeter zo instellen dat de speakers niet ploppen :P
wesleytjuh schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:36:
[...]

Op mijn werk heb ik zo'n 100 laders van 24V, 0.3A liggen, is inderdaad moeilijk aan te komen. Deze komen geloof ik uit China. Hiervan zou je er eventueel wel een van over kunnen nemen:).
Kan ik die parallel schakelen en zo 3A krijgen?

Kwam net nog iets leuks tegen, een 24V 2,5A voeding:
http://samenkopen.net/action_product/927767/531635
100/30*24=80W op 24V
80/24=3,3A
Gaat een 2,5A voeding dat trekken? 80W is namelijk wel de max. output van de TK2050. Hij zal toch op maximaal volume geen constant vermogen van 80W/3,3A vragen?

Of anders deze: http://samenkopen.net/action_product/927767/95535
Vermogen van 150W, variabele voltages. http://www.meanwelldirect...nges/pdfs/r210/r210_3.pdf
27V met 5,6A. Perfect!

Is er hier ook iemand die me uit kan leggen hoe RGB LED strips werken? Ik heb het momenteel zo zitten:
YouTube: Kistradio met een Pioneer DEH-4200SD en Hifonics TX-830! (Please don't mind the music O+)

P.S. Ik begin weer echt zomerkriebels te krijgen. _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Japperrrr op 25-01-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:39:
Transformators heb ik wel al een beetje naar gezocht maar ik kan niet echt veel vinden. Wat vind jij trouwens van mijn schakelschema? Ik heb geen idee of het klopt want ik heb maar wat gedaan met het kleine beetje dat ik weet.
Je schema volg ik helaas niet, vind het al knap dat je 220 door 1 draad kan sturen...
Anyway, kleuren gebruiken voor de + en -, dit is veel duidelijker:
[afbeelding]
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:39:
En wat heb ik voor mogelijkheden om stroom te besparen? Ik zag bij de actie op SamenKopen.net al het volgende artikel staan: http://samenkopen.net/action_product/945871/908339. Ik weet alleen niet of dit niet te extreem is, want met de autoradio die ik nu heb hoor ik wel duidelijk verschil als ik de HPF van 'Off' naar '50Hz' zet.

Ook kwam ik deze potmeter tegen: http://samenkopen.net/action_product/945871/451806. Is het verstandig deze eentje aan te schaffen om alles af te stellen? Hiermee bedoel ik de iPod Classic op maximaal volume zetten en dan de potmeter zo instellen dat de speakers niet ploppen :P
Energie bespaar je echt niet met een condensator, overigens is het nog een 'kleine' elco (4700uF).
De enige mogelijkheid om energie te besparen is om op een laag volume te spelen.
offtopic:
Als je in een Porsche rijd maak je je toch ook niet druk om de brandstof?

Die potmeter kun je inderdaad gebruiken om een volumeregeling mee te maken. Je kunt de bron dan op max zetten (je iPod) en het volume regelen met de potmeter.

En wat betreft de RGB strips, er is een hele makkelijke site: www.google.nl die daar van alles over weet. O+

[ Voor 53% gewijzigd door fterheide op 25-01-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
fterheide schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:38:
[...]

Je schema volg ik helaas niet, vind het al knap dat je 220 door 1 draad kan sturen...
Anyway, kleuren gebruiken voor de + en -, dit is veel duidelijker:
[afbeelding]

[...]

Energie bespaar je echt niet met een condensator, overigens is het nog een 'kleine' elco (4700uF).
De enige mogelijkheid om energie te besparen is om op een laag volume te spelen.
offtopic:
Als je in een Porsche rijd maak je je toch ook niet druk om de brandstof?
Rood voor de positieve en zwart voor de negatieve? En geel voor wisselstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:43:
[...]

Rood voor de positieve en zwart voor de negatieve? En geel voor wisselstroom?
Bij gelijkspanning is de + meestal rood. De - meestal zwart.
Bij wisselspanning is de fasedraad bruin (letter L), de nuldraad blauw (letter N), de schakeldraad zwart, de aardedraad geel-groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik was in alle haast alweer aan een nieuwe begonnen voordat ik je post las:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/21j7s51.png

Lijkt dit er al meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:07:
Ik was in alle haast alweer aan een nieuwe begonnen voordat ik je post las:

[afbeelding]

Lijkt dit er al meer op?
Ziet er goed uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Kan ik mijn HKS trouwens naar jou opsturen zodat jij hem kunt modden naar 24V? Ik betaal ervoor, uiteraard :)

Is dit trouwens een goede aankoop?
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1191
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1161
Deze versterker heeft 4x100W i.p.v. het 1x100W monoblok op SamenKopen.net. Zo heb ik ook nog de mogelijkheid om ooit nog uit te breiden met een tweede kist die gewoon op de eerste aan te sluiten is. Of een subwoofer, dat zou ook mooi zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Japperrrr op 25-01-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:32:
[...]

Dat zegt dus iets over het werkelijk verbruik en aanverwant geleverd verwogen van je versterker! Wat ik zeg is namelijk wel waar.

4uur spelen met 2Ah = 0,5A verbruik = maximaal 2x12,5 Watt gemiddeld. Daarbij niet meegenomen de ineffieciente van je versterker. Een gemodde ta2024 zou je even hard kunnen laten spelen, en langer.

@Japperrrrr
Hoewel erg leuk om te doen, de meerwaarde van 24volt + TK2050 gaat je echt tegenvallen! Ik zou eerst eens kijken naar de 4-weg tk2050 op 12volt, 4 speakers gebruiken, of 2.1. En dan kan je altijd eens voor de grap een accu in serie zetten om te kijken of het d emoeite waard is het helemaal uit te werken. Ik weet bijna zeker van niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ga in ieder geval eerst proberen op 12v met twee accu's parallel geschakeld. Klopt het schakelschema hier? Ik heb het net even snel gemaakt tijdens natuurkunde :)

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/245am86.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:44:
Ga in ieder geval eerst proberen op 12v met twee accu's parallel geschakeld. Klopt het schakelschema hier? Ik heb het net even snel gemaakt tijdens natuurkunde :)

[afbeelding]
Je hebt nu je accu's nog in serie staan, om ze in parallel te schakelen verbind je de + polen met elkaar en de - polen met elkaar. Nog beter is het om een schakelaar tussen accu's te zetten, dan kan je kiezen welke accu je gebruikt. Zo voorkom je dat de accu's elkaar gaan opladen en heb je nog maar 1 lader nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 12:10:
[...]

Je hebt nu je accu's nog in serie staan, om ze in parallel te schakelen verbind je de + polen met elkaar en de - polen met elkaar. Nog beter is het om een schakelaar tussen accu's te zetten, dan kan je kiezen welke accu je gebruikt. Zo voorkom je dat de accu's elkaar gaan opladen en heb je nog maar 1 lader nodig.
In dat schema staan de accu's inderdaad in serie. Ik vroeg me bij deze af of ik de laders op deze manier aan kan sluiten. Als de versterker op de voeding zit is het 24V-circuit van de accu's verbroken en zouden in principe beide accu's en beiden laders op 12V moeten werken. Dat er dan een enkele pool is verbonden lijkt me geen probleem. Maar omdat ik met de autoradio - dus op 12V met HKS - wanneer de accu bijna leeg is gewoon de stekker in het stopcontact kan steken terwijl de radio nog op de accu speelt om vervolgens naadloos over te schakelen op de voeding, ben ik benieuwd of dat met dit schema ook kan. De laders komen op dat moment namelijk even in serie te staan. Een mogelijkheid zou natuurlijk zijn om een on/off-switch op de laders te zetten, die ik pas aanzet nadat de schakelaar om op de voeding over te gaan is omgezet.

Over hoe ik ze parallel kan zetten met een schakelaar ertussen had ik al een ideetje, dat kan ik morgenmiddag wel uitwerken. Vandaag geen tijd meer, leren, werken, leren, slapen, school, leren, en dan heb ik eindelijk tijd :P

P.S. Ik weet niet meer hoe de HKS ook alweer werkte. Dit is namelijk wel van belang bij het ontwerpen van een correct schema. Heeft iemand daar nog wat informatie over? Ik heb een HKS van Iredev, mocht dat van belang zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Japperrrr op 26-01-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
In dit schema wil je dus je accu's wel in serie en met 24v werken he? Dan zou dit systeem moet werken met de laders:). Ook een HKS(24V Variant) werkt hier gewoon mee.

Je zou ook een 24V voedig in combinatie met je accu's in parallel kunnen overwegen. Dan heb je 12V voor onderweg, 24V en dus net wat meer volume als je een stopcontact in de buurt hebt.

Vraag maar raak over de HKS, hier kan ik je zo ongeveer alles wel over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:23:
In dit schema wil je dus je accu's wel in serie en met 24v werken he? Dan zou dit systeem moet werken met de laders:). Ook een HKS(24V Variant) werkt hier gewoon mee.

Je zou ook een 24V voedig in combinatie met je accu's in parallel kunnen overwegen. Dan heb je 12V voor onderweg, 24V en dus net wat meer volume als je een stopcontact in de buurt hebt.

Vraag maar raak over de HKS, hier kan ik je zo ongeveer alles wel over vertellen.
Erg slim, denk dat ik dat ga doen. Ik ben gisteren ook bij een autogarage langs geweest, daar hadden ze 14Ah loodzuur accu's voor €45,-. Is dat een redelijke prijs? En hoe zit het met de HKS als ik de accu's parallel zet en de voeding niet? De werking van de HKS is onafhankelijk van het voltage van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:37:
[...]

Erg slim, denk dat ik dat ga doen. Ik ben gisteren ook bij een autogarage langs geweest, daar hadden ze 14Ah loodzuur accu's voor €45,-. Is dat een redelijke prijs? En hoe zit het met de HKS als ik de accu's parallel zet en de voeding niet? De werking van de HKS is onafhankelijk van het voltage van de voeding?
Ik bedenk me net iets. Het relais van de HKS kan 24V schakelen, het bestuurgedeelte kijkt alleen naar de accu spanning en staat los van je voeding. Als je dus je accu's parallel schakelt en dus 12V gebruikt zal een normale HKS voldoen. Je hebt alleen wel een stevig relais nodig voor het draaien vanaf de voeding, het 2X2A relais uit de startpost is niet sterk genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 17:08:
[...]

Ik bedenk me net iets. Het relais van de HKS kan 24V schakelen, het bestuurgedeelte kijkt alleen naar de accu spanning en staat los van je voeding. Als je dus je accu's parallel schakelt en dus 12V gebruikt zal een normale HKS voldoen. Je hebt alleen wel een stevig relais nodig voor het draaien vanaf de voeding, het 2X2A relais uit de startpost is niet sterk genoeg
Dan lijkt het me het makkelijkst een nieuwe te maken. Kun je ze al leveren? Denk dat ik er gewoon één dikke loodaccu in plop. Weet iemand welke van deze accu's de beste is? Ik zie de verschillen eigenlijk niet:
http://www.buurs.nl/wspro...ab=1&cat=79&prod=26017003 22Ah 5,8kg
http://www.batteries-dire...-12-24-ls-23-5ah-12v.html 23,5Ah 9kg
http://www.batteries-dire...24ah-12v-vds-g107047.html 24Ah 8,6kg
http://www.batteries-dire...w-12-24-24ah-12v-vds.html 24Ah 8,2kg
http://www.batteries-dire...y/btx-12-24-24ah-12v.html 24Ah 8,6kg
http://www.stroomwinkel.n...ron-agm-accu-12v20ah.aspx 20A 5,8kg

Laders heb ik ook een aantal gevonden:
http://www.stroomwinkel.n...cculader-gx-127-ip20.aspx
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=250180
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=510429

Morgen overigens weer natuurkunde, lekker makkelijk. Misschien vind ik wel even wat tijd om tussendoor een schema te maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Japperrrr op 26-01-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:30:
[...]

Dan lijkt het me het makkelijkst een nieuwe te maken. Kun je ze al leveren? Denk dat ik er gewoon één dikke loodaccu in plop. Weet iemand welke van deze accu's de beste is? Ik zie de verschillen eigenlijk niet:
http://www.buurs.nl/wspro...ab=1&cat=79&prod=26017003 22Ah 5,8kg
http://www.batteries-dire...-12-24-ls-23-5ah-12v.html 23,5Ah 9kg
http://www.batteries-dire...24ah-12v-vds-g107047.html 24Ah 8,6kg
http://www.batteries-dire...w-12-24-24ah-12v-vds.html 24Ah 8,2kg
http://www.batteries-dire...y/btx-12-24-24ah-12v.html 24Ah 8,6kg
http://www.stroomwinkel.n...ron-agm-accu-12v20ah.aspx 20A 5,8kg

Laders heb ik ook een aantal gevonden:
http://www.stroomwinkel.n...cculader-gx-127-ip20.aspx
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=250180
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=510429

Morgen overigens weer natuurkunde, lekker makkelijk. Misschien vind ik wel even wat tijd om tussendoor een schema te maken :)
Ik heb er hier al wel een aantal liggen, al een stuk of 4,5 geloof ik. Maar dat zijn allemaal wat oudere prototypes die naar mijn mening beter kunnen(ik overdrijf misschien wat met de afwerking, had ze ondertussen allang af kunnen hebben maar ik wil altijd alles helemaal tip top in orde hebben). Ondertussen wacht ik op PCB's van eurocircuits. Dit is het laatste ontwerp waar ik helemaal tevreden mee ben en ik makkelijk 2x8A kan schakelen :). Dit zijn 2, misschien 3 stuks. Hier zou je er 1 van over kunnen nemen mocht je hem snel nodig hebben. Anders wordt het wachten op een zending uit China.

Dan over de accu's. Loodaccu's zijn ZWAAR, verder kan je ze niet kantelen en zijn ze bij een net wat andere spanning vol en leeg dan gelaccu's (wat weer onhandig is met een HKS aangezien deze afgesteld is voor een gelaccu). Ik raad je aan om naar gelaccu's te gaan kijken, deze kan je wel kantelen, alleen bij het opladen is het aan te raden om ze rechtop te houden. 14AH voor 45 euro vind ik nog best prijzig, voor dat geld heb je een hele mooie gel accu :).

Kijk eens rond op kratradio.nl, baco army goods, of soortgelijke sites. Dit is ook een mooi adresje mocht je in de buurt wonen: http://www.acimaccubedrijf.nl/1224393.htm
Daar heb je voor 45 euro 28aH, weegt dan wel 9kg ;).

Edit: De linkjes die je geeft zijn zo te zien allemaal gel of agm accu's, niks mis mee dus :). Hier zul je zelf een keuze in moeten maken aan de hand van de capaciteit, het gewicht, en de prijs. Veel kwaliteitsverschil zal je onderling niet merken.

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 26-01-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Japperrrrrr, uitgaande van al die (enorm zware) loodgelaccu's die je linkt... Daar kan je echt heel lang op spelen. Je bent natuurlijk een autoradio gewend, maar met een TK2050 of ta2024 op 12V is dat eigenlijk een beetje overkill... Daarnaast wordt de lader ook erg duur met dit soort accu's

[ Voor 11% gewijzigd door lredev op 27-01-2011 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
lredev schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 07:48:
Japperrrrrr, uitgaande van al die (enorm zware) loodgelaccu's die je linkt... Daar kan je echt heel lang op spelen. Je bent natuurlijk een autoradio gewend, maar met een TK2050 of ta2024 op 12V is dat eigenlijk een beetje overkill... Daarnaast wordt de lader ook erg duur met dit soort accu's
Kan ik beter een 3A lader met een 17Ah accu nemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 08:12:
[...]

Kan ik beter een 3A lader met een 17Ah accu nemen dan?
Op 12V zal een TK2050 per kanaal net zoveel gebruiken als een TA2025 per kanaal. Op een 7AH kan je al ruim 15 uur spelen, dus dit is iets wat je zelf zal moeten overwegen.
Wat het laden betreft, het wordt aangeraden met 1/10e van de capaciteit te laden. In het geval van 17Ah dus met 1.7Ah. Maar dit is enkel een richtlijn, een lader van 2A voldoet ook prima:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik denk dat het deze lader met deze accu gaat worden. Als versterker gebruik ik de TK2050 4x100w van Sure. Ik vraag me alleen af hoe ik het volume kan regelen op de versterker zelf. Kan dat met de potmeter van SamenKopen.net of heb ik dan deze volumeregelaar van Sure nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Japperrrr schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 19:12:
Ik denk dat het deze lader met deze accu gaat worden. Als versterker gebruik ik de TK2050 4x100w van Sure. Ik vraag me alleen af hoe ik het volume kan regelen op de versterker zelf. Kan dat met de potmeter van SamenKopen.net of heb ik dan deze volumeregelaar van Sure nodig?
Ik denk dat je beter deze lader kunt gebruiken. Laden tot 14,7v lijkt mij wat veel voor een gelaccu.. Het volume regelen kan met die volumeregelaar alleen op de 2x 100w versie van Sure. Een potmeter kun je altijd gebruiken, ongeacht de versterker die je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Michel5128 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat je beter deze lader kunt gebruiken. Laden tot 14,7v lijkt mij wat veel voor een gelaccu.. Het volume regelen kan met die volumeregelaar alleen op de 2x 100w versie van Sure. Een potmeter kun je altijd gebruiken, ongeacht de versterker die je neemt.
Hoe sluit ik die potmeter van SamenKopen.net dan aan op de Sure TK2050? De term 'potmeter' zie ik namelijk voor het eerst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Japperrrr schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:26:
[...]

Hoe sluit ik die potmeter van SamenKopen.net dan aan op de Sure TK2050? De term 'potmeter' zie ik namelijk voor het eerst :P
Potmeter komt van 'potentiometer' en is eigenlijk gewoon een variabele weerstand. Wat je met de weerstandmod doet is het veranderen van de ingangsweerstand van 'hoog' naar 'laag'. Dit is zeg maar de volumeknop meteen voluit zetten. Een potmeter is traploos instelbaar waardoor je ook alle tussenliggende waarden tot je beschikking hebt. :)

Aansluiten kun je hier vinden: Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10]. Hier staat het voor een TA2024 maar is voor iedere andere versterker hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ike-19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05-2020
ik heb een vraag ik heb een 13.2 v 6 ampere voeding deze wil ik op een TA2024 aansluiten kan dit zomaar want het aantal ampere lijkt me nogal hoog

kratradio de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
Het maakt niet uit hoeveel ampère een voeding of accu is, zolang dit maar hoog genoeg is voor het apparaat dat gevoed moet worden en als er maar een goed voltage is.

[ Voor 29% gewijzigd door ikke26 op 24-02-2011 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
ike-19 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:44:
ik heb een vraag ik heb een 13.2 v 6 ampere voeding deze wil ik op een TA2024 aansluiten kan dit zomaar want het aantal ampere lijkt me nogal hoog
Het amperage van een voeding is het maximale amperage wat de voeding kan leveren aan bijvoorbeeld je versterker. Als je versterker 2A vraagt en je hebt een voeding van 6A is dat dus geen probleem. Andersom natuurlijk wel. Als je versterker 6A vraagt en je je hebt een voeding van maar 2A gaat dat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:26:
[...]

Een potmeter heeft doorgaans 3 pootjes, in jouw geval gebruik je er maar 2 :). Met een plaatje of foto erbij kan ik je vertellen welke 2. Ik heb het plaatje even bekeken van samenkopen, je gebruikt het middelste pootje en 1 van de buitenste. Ik gok dat je het linker buitenste pootje(vanuit de knop gezien) gebruikt als je wilt dat de weerstand toeneemd met het rechtsom draaien van de knop.

[ Voor 32% gewijzigd door wesleytjuh op 27-01-2011 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik zie het geheel intussen steeds dichterbij komen. Nu heb ik ongeveer een idee van wat ik wil en hoe ik het wil gaan maken. Het enige wat ik nog niet begrijp is hoe ik de blauwe LED's, YouTube: Kistradio met een Pioneer DEH-4200SD en Hifonics TX-830!, door RGB LED's kan vervangen. Kan ik gewoon een meter kopen en deze in twee stukken van 50cm knippen? Die blauwe LED-strip was eerst ook 1m lang, maar ik heb hem in twee helften geknipt en deze met speakerkabel aan elkaar gemaakt. Werkt dus gewoon goed, maar ik wil wel zeker weten dat dat met een RGB LED-strip ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:33:
Ik zie het geheel intussen steeds dichterbij komen. Nu heb ik ongeveer een idee van wat ik wil en hoe ik het wil gaan maken. Het enige wat ik nog niet begrijp is hoe ik de blauwe LED's, YouTube: Kistradio met een Pioneer DEH-4200SD en Hifonics TX-830!, door RGB LED's kan vervangen. Kan ik gewoon een meter kopen en deze in twee stukken van 50cm knippen? Die blauwe LED-strip was eerst ook 1m lang, maar ik heb hem in twee helften geknipt en deze met speakerkabel aan elkaar gemaakt. Werkt dus gewoon goed, maar ik wil wel zeker weten dat dat met een RGB LED-strip ook kan.
Precies hetzelfde idee, alleen ipv nu een - en + te hebben voor blauw heb je nu 1 - en 3x een + voor elke kleur(of 1 + en 3x een - voor elke kleur). Dat is alles :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Japperrrr schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:33:
Heb je al iets van een controller in gedachte voor die RGB-strips? Anders heb je nog maar 3 kleuren, rood, groen en blauw :P
Dit is wel een mooie: http://samenkopen.net/action_product/927767/423713
wesleytjuh schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:11:
[...]

Een potmeter heeft doorgaans 3 pootjes, in jouw geval gebruik je er maar 2 :). Met een plaatje of foto erbij kan ik je vertellen welke 2. Ik heb het plaatje even bekeken van samenkopen, je gebruikt het middelste pootje en 1 van de buitenste. Ik gok dat je het linker buitenste pootje(vanuit de knop gezien) gebruikt als je wilt dat de weerstand toeneemd met het rechtsom draaien van de knop.
In het forum staat een aansluitschema voor de potmeter: http://samenkopen.net/action_topic/945871/114136/
(iets naar beneden voor de volumeregeling)

[ Voor 26% gewijzigd door fterheide op 28-01-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Wesley, hoe staat het met de hKS'jes :P ? Heb me van hhet weekend weer een ongeluk gesoldeerd in 3 hKSen die ik tegelijker tijd maakte waardoor ik bij alle drie dezelfde fout maakte ... Dus de jouwe met speciale print zou toch wel erg welkom zijn :D en natuurlijk omdat hij een stuk goedkoper kan!(ook omdat ik veel vraag krijg naar de omschakeling bij stekker in het stopcontact!)

Ik had bij allen een 24Volts relais gesoldeerd, die dus niet schakelt op 12Volt :(
ikke26 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:46:
Het maakt niet uit hoeveel ampère een voeding of accu is, als er maar een goed voltage is.
Jawel. Dat maakt wel uit. Sowieso zijn Ampere bij voeding en accu in de "volksmond" 2 verschillende dingen. Bij de voeding spreekt met van A, een maximaal leverbare stroom. Bij een goedkoop model voeding moet dit minimaal 2A zijn.

Bij accu's spreken we van A in geval van maximaal leverbare, wat voor een TA2024 niet snel een probleem is (omdat accu's redelijk hoge stromen aankunnen)
Maar belangrijker: ook van Ah, de capaciteit van de accu. Dat is in zovere belangrijk dat het wel prettig is dat je een tijdje kan spelen op een accu. Dit hangt af van wat de versterker verbruikt. Dat verbruik hangt af van de effiecientie van de versterker en het vermogen dat naar de boxen wordt uitgestuurd. De TA2024 vraagt gemiddeld zo'n 0,35 tot 0,8 A bij leuk tot flink volume. Een 7,2Ah speelt daar dus 9 tot 21 uur op. Omdat de pieken van het verbruik van de TA2024 toch flink boven de 1 A kunnen liggen is een voeding van 2A toch wel een must.
(namelijk: 2*15W/12VDC/(88*100 efficientie)= 2,8A ) omgekeerd kunnen we dus ook zien dat met 2x5 Watt over 4Ohms luidsprekers we al een flink kabaal hebben :)
De zeer kortstondige pieken van bijna 3A zijn dus ook zeker mogelijk al treedt daarbij al een dermate vervorming op dat men toch niet zal blijven luisteren op dat volume.

Omdat mijn winkeltje toch een beetje hier geboren is wil ik jullie graag wijzen op mijn signature ;) De nieuwe winkel is online! Mochten er nog producten zijn die er echt niet mogen missen dan hoor ik het graag! De oude site blijft gewoon bestaan, alleen wordt dat een puur informatieve site met wellicht nog een forumpje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
lredev schreef op maandag 31 januari 2011 @ 13:10:
Ik had bij allen een 24Volts relais gesoldeerd, die dus niet schakelt op 12Volt :(
Kan ik die dan gebruiken op twee 12V accu's in serie? Als dat mogelijk is kun je er beter nog een bewaren, misschien heb ik wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik dacht dat ik dit had fout gedaan:
....Ik had bij allen een 24Volts relais gesoldeerd, die dus niet schakelt op 12Volt :( ...
Maar mijn probleem was nog veel stommer! Voor de uitknop had ik een drukknop gebruikt (bij alle drie..) die NC is oftewel doorverbind als hij niet is ingedrukt. Daardoor was het voor de hKS als ware de "UITknop" continu werd ingedrukt.

Ik kwam er toevallig achter omdat ik bij een de knoppen er nog niet aan had gemonteerd.. En daar alleen de aanknop op monteerde om even snel te kijken of di ehet ook al niet zou doen. En waarempel die deed het wel.. Na wat gekraak in mijn hoofd werdt een en ander snel duidelijk ;)
Japperrrr schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:00:
[...]

Kan ik die dan gebruiken op twee 12V accu's in serie? Als dat mogelijk is kun je er beter nog een bewaren, misschien heb ik wel interesse.
Dat kan niet zomaar want het spanningsbewaking circuit werkt op 11,5 Volt. Dat zou dan ook aangepast moeten worden zodat het afschakeld bij 23 Volt...

[ Voor 11% gewijzigd door lredev op 31-01-2011 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wesley, hoe staat het met de hKS'jes :P ? Heb me van hhet weekend weer een ongeluk gesoldeerd in 3 hKSen die ik tegelijker tijd maakte waardoor ik bij alle drie dezelfde fout maakte ... Dus de jouwe met speciale print zou toch wel erg welkom zijn :D en natuurlijk omdat hij een stuk goedkoper kan!(ook omdat ik veel vraag krijg naar de omschakeling bij stekker in het stopcontact!)

[...]

Jawel. Dat maakt wel uit. Sowieso zijn Ampere bij voeding en accu in de "volksmond" 2 verschillende dingen. Bij de voeding spreekt met van A, een maximaal leverbare stroom. Bij een goedkoop model voeding moet dit minimaal 2A zijn.

Bij accu's spreken we van A in geval van maximaal leverbare, wat voor een TA2024 niet snel een probleem is (omdat accu's redelijk hoge stromen aankunnen)
Maar belangrijker: ook van Ah, de capaciteit van de accu. Dat is in zovere belangrijk dat het wel prettig is dat je een tijdje kan spelen op een accu. Dit hangt af van wat de versterker verbruikt. Dat verbruik hangt af van de effiecientie van de versterker en het vermogen dat naar de boxen wordt uitgestuurd. De TA2024 vraagt gemiddeld zo'n 0,35 tot 0,8 A bij leuk tot flink volume. Een 7,2Ah speelt daar dus 9 tot 21 uur op. Omdat de pieken van het verbruik van de TA2024 toch flink boven de 1 A kunnen liggen is een voeding van 2A toch wel een must.
(namelijk: 2*15W/12VDC/(88*100 efficientie)= 2,8A ) omgekeerd kunnen we dus ook zien dat met 2x5 Watt over 4Ohms luidsprekers we al een flink kabaal hebben :)
De zeer kortstondige pieken van bijna 3A zijn dus ook zeker mogelijk al treedt daarbij al een dermate vervorming op dat men toch niet zal blijven luisteren op dat volume.

Omdat mijn winkeltje toch een beetje hier geboren is wil ik jullie graag wijzen op mijn signature ;) De nieuwe winkel is online! Mochten er nog producten zijn die er echt niet mogen missen dan hoor ik het graag! De oude site blijft gewoon bestaan, alleen wordt dat een puur informatieve site met wellicht nog een forumpje..
Ik heb er 2 (ze maken er altijd 1 extra, als ze alle 3 goed zijn, krijg ik er ook 3 :)) besteld bij de protoservice van eurocircuits, hierbij krijg ik dan de PCB's hoe ze er uiteindelijk uit komen te zien met al mijn aanpassingen en inclusief silkscreen(textopdruk) en soldermask(groene laag). Ik wilde er zeker van zijn dat alles goed is voordat ik een grote bestelling doe. Dan zit ik straks niet met 50 PCB's die niet bruikbaar zijn :P.

De uiteindelijke bestelling doe ik dan in china, bij een PCB-boer met 2-3 weken levertijd. Momenteel is het in China toch feest week, dus er kan nu niks besteld worden. Als ik de PCB's van eurocircuits binnen heb (over 10 werkdagen ongeveer), is de feestweek in China weer voorbij en bestel ik ze. Als alles mee zit kan ik ze dus over 4 tot 5 weken leveren :)! Ook heb ik al een groot deel van de onderdelen op voorraad en gesorteerd, in principe ligt alles dus al klaar.

En nu dus echt, want tijd heb ik de komende maanden ook weer in overvloed. Heeft nu bijna 1 jaar geduurd, maargoed, het was dan ook een leerprojectje(ik heb voor het eerst gebruikt gemaakt van Altium, een erg ingewikkeld programma, maar met eindeloze mogelijkheden), en de print is nu naar mijn mening erg netjes! Had het ook sneller kunnen doen, maar dan was de kwaliteit waarschijnlijk minder geweest.
Ik kan nu bijvoorbeeld garanderen dat de print 2x8A aankan, doordat de print nu anders opgebouwd is dan een paar prototypes terug, ook is deze versie waarschijnlijk wat beter te solderen, en ziet hij er over het algemeen netter uit:).
zal straks eens een foto van het eindresultaat posten + alle prototypes ;).

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 31-01-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Ik heb afgelopen tijd nagedacht over hoe ik de verlichting wil maken. Ik ga met RGB werken, maar ik zou graag de LED's op de muziek mee laten flashen of er in ieder geval iets speciaals van maken. Iets als dit vind ik ook wel heel erg gaaf, maar ik begrijp de techniek achter het aansturen van de losse LED's niet echt helemaal. Ik heb op SamenKopen.net wel al een digitale RGB-controller en een digitale RGB LED-strip gezien, die ongeveer hetzelfde als in het tweede filmpje zouden moeten kunnen. De strip van SamenKopen.net is een meter lang dus deze zou ik dan (gemakkelijk?) in tweeën moeten kunnen knippen om zo twee stuks van 50cm te krijgen. Kan iemand me hier wat meer over vertellen?

[Edit]
http://www.novibo.com/det...614&pdtid=314551&private=
http://www.scenery-led.com/LED_Lighting_Show.asp?id=490

[ Voor 7% gewijzigd door Japperrrr op 01-02-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Beste mensen,

Ik had tijdelijk een versterker nodig voor mijn computer, daarom heb ik de ta2024 uit mijn kratradio gepakt en deze aangesloten met een oude monitorvoeding.
Nou heb ik een gemodde versterker, dus als ik mijn mobiel/ipod enzovoort erop aansluit heb ik geen probleem. Maar wanneer ik mn computer erop aansluit krijg ik heel erg irritant gezoem,
het kan geen aarde probleem zijn, want ze zitten in hetzelfde stopcontact.
Ik denk dat het probleem bij de uitgangsspanning van mn computer ligt, dat die te hoog is.

is de oplossing dan het solderen van weerstandjes in de kabel, op het linker en rechter kanaal, kan iemand mij dan vertellen hoe zware weerstanden ik moet gebruiken. om weer op de oude ingangsweerstand van de ta2024 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
duifi schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:17:
Beste mensen,

Ik had tijdelijk een versterker nodig voor mijn computer, daarom heb ik de ta2024 uit mijn kratradio gepakt en deze aangesloten met een oude monitorvoeding.
Nou heb ik een gemodde versterker, dus als ik mijn mobiel/ipod enzovoort erop aansluit heb ik geen probleem. Maar wanneer ik mn computer erop aansluit krijg ik heel erg irritant gezoem,
Ik denk dat het probleem bij de uitgangsspanning van mn computer ligt, dat die te hoog is.

is de oplossing dan het solderen van weerstandjes in de kabel, op het linker en rechter kanaal, kan iemand mij dan vertellen hoe zware weerstanden ik moet gebruiken. om weer op de oude ingangsweerstand van de ta2024 te komen.
Toevallig een gemodde versie? Misschien dat het daaraan kan liggen. Wel raar inderdaad dat het wel vanaf je iPod werkt en niet vanaf je computer. Werkt een andere versterker wel gewoon met je computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
duifi schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:17:
Beste mensen,

Je zou eventueel de weerstandsmod ongedaan kunnen maken.
Om weer de volledige ingangsweerstand te verkrijgen kun je 16k weerstanden solderen. (~4k + 16k = 20k, originele weerstand van R2 en R4)
Deze oplossing lijkt mij wat omslachtig, krijg je met dezelfde voeding en dezelfde TA2024+Mod op de computer gezoem, maar met een andere bron niet?

Probeer eens een andere uitgang van je computer, hoofdtelefoon uit i.p.v. lijn uit bijvoorbeeld. Je kunt ook nog proberen de instellingen in volumeregeling te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 23:02
Heey,

Ik heb ongeveer een jaar geleden een bierkratradio gemaakt in een krat met 12 flesjes. Deze wil ik verkopen vanwege het gewicht. Ik wil nu graag een nieuw licht kistje maken met alweer een TA2024.

MAAR:
Is het mogelijk om de TA2024 op 10 AA 1,2V batterijen met een batterijhouder aan te sluiten?
Zo ja? Hoelang kan de TA2024 hiermee op vol volume spelen?

En als ik al deze batterijen in de batterijhouder doet wordt het 12 Volt en blijft het toch 2700mAh? Lang geleden

Alvast bedankt,

Peter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Pespre schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:43:
Heey,

Ik heb ongeveer een jaar geleden een bierkratradio gemaakt in een krat met 12 flesjes. Deze wil ik verkopen vanwege het gewicht. Ik wil nu graag een nieuw licht kistje maken met alweer een TA2024.

MAAR:
Is het mogelijk om de TA2024 op 10 AA 1,2V batterijen met een batterijhouder aan te sluiten?
Zo ja?
Correct :Y
Hoelang kan de TA2024 hiermee op vol volume spelen? +

En als ik al deze batterijen in de batterijhouder doet wordt het 12 Volt en blijft het toch 2700mAh? Lang geleden
Uurtje of 4 sowieso wel. :*) Ik ben nog niet helemaal wakker ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Fid3lity op 01-02-2011 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Blue-Tiger schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 17:10:
[...]

Correct :Y

[...]

Uurtje of 2 wel. Veel meer echter ook niet.
Met een 7Ah gelaccu wordt de 15 uur gehaald bij normaal volume, dus met een setje batterijen van 2700mAh zou 5 uur speeltijd toch wel haalbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 17:36:
[...]

Met een 7Ah gelaccu wordt de 15 uur gehaald bij normaal volume, dus met een setje batterijen van 2700mAh zou 5 uur speeltijd toch wel haalbaar moeten zijn.
Bij batterijen wordt er volgens mij veel meer gesjoemeld met de capaciteit dan met accu's. En dan komt er ook nog eens bij dat het niet eens goedkoper is dan gewoon een accu te gebruiken. Accu's zijn er namelijk ook al vanaf zulke capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:14:
[...]

Bij batterijen wordt er volgens mij veel meer gesjoemeld met de capaciteit dan met accu's. En dan komt er ook nog eens bij dat het niet eens goedkoper is dan gewoon een accu te gebruiken. Accu's zijn er namelijk ook al vanaf zulke capaciteiten.
Mwah, AA batterijen zijn kwa eigenschappen best wel ideaal, ze kunnen een hoge stroom leveren door een lage interne weerstand. Kwa capaciteit, tja, zal waarschijnlijk aan het merk en type liggen maar dit is nog best hoog. Het gaat dan ook om maar 1.5V. En 8 batterijen bij elkaar nemen natuurlijk best wat ruimte in, voor die inhoud lijkt me 2700mAh wel te kloppen.

Vergeet ook niet dat gel-accu's kwa energydichtheid ver onderaan de lijst staan. Dezelfde spanning en capaciteit met li-ion cellen kan vele malen lichter en kleiner.

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 01-02-2011 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:23:
[...]

Mwah, AA batterijen zijn kwa eigenschappen best wel ideaal, ze kunnen een hoge stroom leveren door een lage interne weerstand. Kwa capaciteit, tja, zal waarschijnlijk aan het merk en type liggen maar dit is nog best hoog. Het gaat dan ook om maar 1.5V. En 8 batterijen bij elkaar nemen natuurlijk best wat ruimte in, voor die inhoud lijkt me 2700mAh wel te kloppen.

Vergeet ook niet dat gel-accu's kwa energydichtheid ver onderaan de lijst staan. Dezelfde spanning en capaciteit met li-ion cellen kan vele malen lichter en kleiner.
Maar qua prijs ga je het niet redden tegenover een gel-accu. Bij lage capaciteiten wel natuurlijk, maar persoonlijk vind ik 5h spelen wat kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Japperrrr schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:34:
[...]

Maar qua prijs ga je het niet redden tegenover een gel-accu. Bij lage capaciteiten wel natuurlijk, maar persoonlijk vind ik 5h spelen wat kort.
Met een gel-accu investeer je dan ook in een accu die in principe 10 jaar mee mag gaan. Met honderden cycles. En de prijs heb je er inderdaad zo uit als je een gel-accu ipv batterijen koopt, heb je helemaal gelijk in :).

Zit er ook aan te denken om iets leuks te gaan doen/ontwikkelen met li-ion accu's. Kost wat meer, maar veel lichter, kleiner en stukken sneller te laden.

[ Voor 13% gewijzigd door wesleytjuh op 01-02-2011 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeei
Ik ga binnenkort beginnen met een nieuw project waarbij ik een tk2050 van sure ga gebruiken die dus op 24 volt loop. nu vroeg ik mij af of het dan nog mogelijk is dingen van 12v op 1 van de 2 in serie geplaatste accu's te zetten.
zoals hier
[afbeelding]

verder vind ik de tk2050 eigenlijk niet echt harder gaan dan een ta2024 dus mijn vraag was of daar wat aan te doen was. ik weet niet of een weerstand mod kan/nodig is of dat een voorversterker misschien kan helpen.
ik dacht aan deze voorversterker
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=195359
maar ik weet niet of deze geschikt is en ik weet ook niet of deze mono of stereo voor versterkt. misschien weet iemand dat die hier ervaring mee heeft?
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:29:
Heeei
Ik ga binnenkort beginnen met een nieuw project waarbij ik een tk2050 van sure ga gebruiken die dus op 24 volt loop. nu vroeg ik mij af of het dan nog mogelijk is dingen van 12v op 1 van de 2 in serie geplaatste accu's te zetten.
zoals hier
[afbeelding]

verder vind ik de tk2050 eigenlijk niet echt harder gaan dan een ta2024 dus mijn vraag was of daar wat aan te doen was. ik weet niet of een weerstand mod kan/nodig is of dat een voorversterker misschien kan helpen.
maar ik weet niet of deze geschikt is en ik weet ook niet of deze mono of stereo voor versterkt. misschien weet iemand dat die hier ervaring mee heeft?
alvast bedankt
Je kunt nog steeds 12V apparaten aansluiten op twee 12V accu's in serie. Voor meer informatie over je project kun je vanaf hier een paar pagina's terug lezen, ik ben namelijk met precies hetzelfde bezig. Wellicht dat je daar nog wat interessants vindt. Weet ik eigenlijk wel zeker :)

[Edit]
Met name in de situatie waarin jij je nu waarschijnlijk bevindt is het vrij lastig om de juiste verhouding te zoeken tussen vragen en zelf uitzoeken. Je kunt in ieder geval al een hoop zelf uitzoeken door wat posts terug te lezen omdat ik vrij veel vragen heb gesteld en anderen ook met zeer goede ideeën zijn gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Japperrrr op 01-02-2011 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Pespre schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:43:
Heey,

MAAR:
Zo ja? Hoelang kan de TA2024 hiermee op vol volume spelen?

Alvast bedankt,

Peter _/-\o_
Met 10×1,2 volt zit je met volgeladen batterijen rond de 12 volt, als je de versterker inschakelt zakt de spanning ook nog wat in... Als ik jou was zou ik 11 batterijen in serie zetten (gewoon 1 batterij eigenlijk aan de houder plakken) zodat je (11×1,2) rond de 13 volt uitkomt als je aan het spelen bent, is net wat prettiger en de TA2024 heeft er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:29:
Heeei
zoals hier
[afbeelding]

alvast bedankt
Apparaten op 1 accu aansluiten terwijl die accu in serie staat met een andere accu is niet aan te raden. Niet omdat het niet zal werken, maar omdat het je accu kan slopen. Door het 12v gebruik zal de ene accu eerder leeg zijn dan de andere. Indien je dit niet op tijd opmerkt is de accu maar zo te diep ontladen (=overleden). Je kunt dus beter een aparte accu ervoor gebruiken of iets gebruiken op 24v, desnoods een 7812 spanningsregelaar die de spanning van 24 naar 12 volt verlaagd.

Ik weet net welke TK2050 je hebt, maar de 2x 100w heeft een aantal 'jumpers' (kleine knopjes) waarmee je de ingangsweerstand kunt verlagen. de 4x 100w heeft deze niet, en volgens mij is deze ook niet erg makkelijke te modden. Hier kun je dan een voorversterker bij gebruiken. Dit heeft alleen zin als de muziekbron niet harder kan en het geluid toch te zacht klinkt.

Die voorversterker die je linkt is mono trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Michel5128 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:47:
[...]
Apparaten op 1 accu aansluiten terwijl die accu in serie staat met een andere accu is niet aan te raden. Niet omdat het niet zal werken, maar omdat het je accu kan slopen. Door het 12v gebruik zal de ene accu eerder leeg zijn dan de andere. Indien je dit niet op tijd opmerkt is de accu maar zo te diep ontladen (=overleden). Je kunt dus beter een aparte accu ervoor gebruiken of iets gebruiken op 24v, desnoods een 7812 spanningsregelaar die de spanning van 24 naar 12 volt verlaagd.
Dit kun je voorkomen door beide accu's op een wisselschakelaar aan te sluiten en naast je 12V apparaat ook een voltmeter te gebruiken. Je zult dan wel handmatig het voltage in de gaten moeten houden, maar dat lijkt me niet echt een probleem. Misschien is het wel mogelijk om tussen de twee accu's een soort automatische wisselschakelaar met timer te maken die om de 5min. overschakelt naar de andere accu. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je erop aansluit maar als er bijvoorbeeld LED's op worden aangesloten is iets dergelijks wel het proberen waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Japperrrr op 01-02-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japperrrr schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:31:
[...]

Voor meer informatie over je project kun je vanaf hier een paar pagina's terug lezen, ik ben namelijk met precies hetzelfde bezig. Wellicht dat je daar nog wat interessants vindt. Weet ik eigenlijk wel zeker :)

Met name in de situatie waarin jij je nu waarschijnlijk bevindt is het vrij lastig om de juiste verhouding te zoeken tussen vragen en zelf uitzoeken. Je kunt in ieder geval al een hoop zelf uitzoeken door wat posts terug te lezen omdat ik vrij veel vragen heb gesteld en anderen ook met zeer goede ideeën zijn gekomen.
Ik had het al wel allemaal gelezen hoor :) maar had niet antwoord gevonden op mijn vraag
Michel5128 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:47:
[...]

Ik weet net welke TK2050 je hebt, maar de 2x 100w heeft een aantal 'jumpers' (kleine knopjes) waarmee je de ingangsweerstand kunt verlagen. de 4x 100w heeft deze niet, en volgens mij is deze ook niet erg makkelijke te modden. Hier kun je dan een voorversterker bij gebruiken. Dit heeft alleen zin als de muziekbron niet harder kan en het geluid toch te zacht klinkt.

Die voorversterker die je linkt is mono trouwens.
OK super bedankt bedoel je deze als jumpers http://oi52.tinypic.com/fc3cea.jpg

Edit:
Ok ik ga het morgen uit proberen maar weet jij/iemand dan wat die dingetjes zijn die ik heb geselecteerd ?
ze zien er uit als kleine potmeters maar zo klein bestaat toch niet

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Nee ik bedoel dat rijtje van 4 er onder. Maar zo te zien staan ze alle 4 al op 'on'. Volgens mij moet dan het volume het hardst zijn. Je kunt het natuurlijk wel even proberen door ze een keer allemaal op 'off' te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:55:
[...]

Edit:
Ok ik ga het morgen uit proberen maar weet jij/iemand dan wat die dingetjes zijn die ik heb geselecteerd ?
ze zien er uit als kleine potmeters maar zo klein bestaat toch niet
Dat zijn SMD potmeters, kan alleen niet precies zien waar ze voor zijn. (R16 en R35 als ik me niet vergis, de R staat ook voor resistor>weerstand>potmeter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
fterheide schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 08:08:
[...]

Dat zijn SMD potmeters, kan alleen niet precies zien waar ze voor zijn. (R16 en R35 als ik me niet vergis, de R staat ook voor resistor>weerstand>potmeter)
ik gok dat ze ervoor zijn om het volume per kanaal wat bij te regelen. Je moest eens weten hoe klein ze sommige smd componenten kunnen maken ;).

@lredev
Ontwerpen van de hKS zijn gister avond trouwens goedgekeurd door eurocircuits en gelijk betaald :). Levertijd daarvan is nu dus nog 10 werkdagen,

[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 02-02-2011 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine voortgangsupdate

De kist incl. scharnieren (hel om in te bouwen maar verder perfect)

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/7379/image088j.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/7193/image089z.jpg

Wat zit / komt erin?
Voeding, accu, lader, autoplug 12v sigarretendinges, ta2024

Foto van de binnenkant incl. bedrading komt zodra ik de ruzie met het installatiedraad heb bijgelegd (dik en ontiegelijk vervelend ivm. ijzerdraad kenmerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik heb hier 4 4S lipo accu's liggen van 5Ah per stuk. Voltage is 16,8V max en 13,0V min. Deze werken niet op een TA2024, maar wel op een TA2020 toch? Zijn namelijk een stuk lichter als de gel accutjes die ik nu gebruik, en kunnen pieken van 250A leveren 8)7 dus een versterktje is natuurlijk peanuts. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ike-19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05-2020
dit is niet de bedoeling hier

[ Voor 73% gewijzigd door teacher op 03-02-2011 19:25 ]

kratradio de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
JoostRe schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 17:15:
Ik heb hier 4 4S lipo accu's liggen van 5Ah per stuk. Voltage is 16,8V max en 13,0V min. Deze werken niet op een TA2024, maar wel op een TA2020 toch? Zijn namelijk een stuk lichter als de gel accutjes die ik nu gebruik, en kunnen pieken van 250A leveren 8)7 dus een versterktje is natuurlijk peanuts. :)
Zou moeten werken want ze zullen vast niet worden opgeladen tot 16,8V. Eerder iets in de 15V, maar dat weet ik niet zeker. Als je naar de specs van de TA2020 kijkt zie je dat deze een iets hoger voltage aankan dan de TA2024. Zolang je accu maar het juiste voltage levert is er dus in principe niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
Accu's worden opgeladen tot 16,8V. Heb nu een TA2024, maar ik heb begrepen dat die het voltage niet aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-08 12:21
Hier update van mijn kant :P , hopelijk volgend week eindelijk klaar
Afbeeldingslocatie: http://samenkopen.m0l.nl/zooi.jpg
Alles werkt al, alleen de montange moet nog gebeuren, zoals je ziet moeten er een hoop draden weggewerkt worden en dan staan de bedieningspanelen nog niet eens op deze foto ;)

[ Voor 42% gewijzigd door lars019 op 03-02-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
JoostRe schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:08:
Accu's worden opgeladen tot 16,8V. Heb nu een TA2024, maar ik heb begrepen dat die het voltage niet aankan?
De TA2024 kan een voltage van 16,8 volt niet aan, dit zou je met een relatief eenvoudige schakeling kunnen veranderen naar ~13 volt uitgangsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
JoostRe schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 17:15:
De maximale werkspanning van een TA2024 is 13.2V.
De maximale werkspanning van een TA2020 is 14.6V.

De nominale spanning van een li-ion cel is 3.7V. Wanneer deze opgeladen zijn is de spanning 4.1-4.2V maar dit zal snel zakken naar de 3.7V. Dit zal het grootste gedeelte van de ontlading zo blijven en wanneer de cel bijna leeg is zakt deze snel naar de 3.25V waarna deze uitgeschakelt wordt (Ik ga er vanuit dat de accu's een beveiligingsprint hebben die de accu bij 13V uitschakelt, 13/4 = 3.25V per cel).
Het grootste gedeelte van de tijd is de accuspanning dus 14.8V, je zou met een LDO (low drop out) regulator hier netjes 12V van kunnen maken. Zorg dan voor een LDO regulator met een voltage drop van maximaal 1V(13V-12V=1V) en over het hele bereik is je uitgangsspanning netjes 12V :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ey lui, ik heb nog wat toe te voegen voor gyliy.

Ik heb toevallig vandaag mijn voorversterker van velleman de k2572 (hier link) in elkaar gesoldeerd en aangesloten op mijn tk2050 4*100 watt. Ik vond ook dat de versterker te zacht ging.

En met die k2572 gaat tie echt beesten hard. Een wereld van verschil als zonder voorversterker. Op die voorversterker zitten 2 potmetertjes, en ik heb ze nu op 10% van wat die potmeters kunnen en hij gaat al hard genoeg. Ik ben bang als ik ze verder opendraai, dat ik dan mn speakers opblaas :9

Wat ik overigens nog steeds vreemd vind aan de tk2050, is dat hij op 12v (van mijn accu) net zo hard gaat als op 24v (van mijn voeding). Iemand enig idee waaraan dat ligt?

gr mitsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
@ mitsie

Wellicht om je speakers niet meer aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou heel goed kunnen lredev, 2 van de 4 zijn 100watt (er staat 250 op maar dat geloof ik niet) en 2 zijn er 50 watt.
Zou het kunnen dat die het tegenhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
@wesleytjuh, ik heb een cellmeter op de balancer kabel die elke cel apart bijhoud dus hoef me niet druk te maken dat een cel beneden de 2.8V komt.

Ik heb een regulator die 2S, 3S, 4S, 5S & 6S lipo's omzet naar 6V met max 5A. Is kijken of het werkt als 2 accu's in serie zet en op elke accu zo'n regulatortje zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
JoostRe schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:24:
@wesleytjuh, ik heb een cellmeter op de balancer kabel die elke cel apart bijhoud dus hoef me niet druk te maken dat een cel beneden de 2.8V komt.

Ik heb een regulator die 2S, 3S, 4S, 5S & 6S lipo's omzet naar 6V met max 5A. Is kijken of het werkt als 2 accu's in serie zet en op elke accu zo'n regulatortje zet.
Dat zou moeten werken :).

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
  • Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
  • Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
  • Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink