Mag jij me vertellen welke? Slangen vervangen voor E85 blijkt bij veruit de meeste auto's niet nodig te zijn. Alleen als de slangen erg oud zijn. En als je een Japanse auto hebt, dan gaat het fout met de koppakking.
Voor een BMW is niets meer nodig dan een aanpassing van het motormanagement en andere injectoren met een grotere capaciteit (vandaar ook een aangepast motormanagement). Voor zo'n $300 kan die je kits al krijgen.
Wat betreft octaan en hoe de motor loopt. Dit
kan uitmaken. Met nadruk op
kán. Bij 5th gear hebben ze eens een test gedaan met 3 verschillende auto's, namelijk een standaard Renault Clio, een Golf GTI en een Impreza WRX. Bij de Clio was er 0,0 verschil tussen standaard Euro95, Shell V-Power (RON98) en BP Ultimate (RON100). De RON-getallen zijn trouwens voor de UK, in Nederland zijn Shell V-Power en BP Ultimate beiden rond de 98. De Golf GTI had iets meer vermogen bij een hogere RON, de Impreza had significant meer vermogen. Dit hebben ze op een rollerbank vrij uitgebreid getest.
Ik heb zelf een tijdje met BP Ultimate gereden, en hoewel ik in prestaties eigenlijk geen verschil merkte, merkte ik het wel in het gemiddelde verbruik. Dat daalde namelijk licht (wat suggereert dat het toch iets van vermogenstoename plaatst vond).
RON98 en RON100 hebben in potentie meer vermogen, maar of de auto er gebruik van kan maken, is dus geheel afhankelijk van de motor en z'n ontwerp.
Voor lood tank je geen RON98, dat zit er al iets van 20 jaar niet meer in namelijk. Octaangehalte dat aangegeven is voor een auto, is z'n minimum, dat wil niet zeggen dat het ook de beste is (zie hierboven).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier