Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.230 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:04
YoshiBignose schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:15:
200-250 euro en 3-4 uurtjes werk? Hmmm dat vind ik wel heel optimistisch hoor...
Alleen voor de onderdelen bedoelde hij denk ik.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 11:12

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb ook regelmatig dat als ik s'morgens weg rij dit met bokken/schokken gepaard gaat (118d). Vooral als het wat kouder is en vochtig. Eenmaal warm gereden gaat goed. Dit bokken gebeurd bij het op laten komen van de koppeling. Volgens de garage komt dit omdat de koppeling aan het verglazen (oid) is. Dit verglazen zou weer komen omdat ik eigenlijk te rustig wegrij. Op het moment dat ik wat ruiger weg zou rijden, (bv eerst achteruit dan gelijk vooruit met wat tempo, hmmm lastig uitleggen) dan zou m'n koppeling minder verglazen waardoor ik minder last van schokken zou moeten hebben. Omdat de koppelingsplaten van tegenwoording geen asbest meer hebben maar van ander materiaal gemaakt zijn, treedt deze verglazing op.

Maar als ik bovenstaande berichten zo lees dan krijg ik bijna het angstige gevoel dat m'n koppeling versleten is, of heeft de garage toch gelijk??
De garage wil er wel naar kijken, ze gaan dan foto's maken die weer doorsturen naar BMW NL, om vervolgens van BMW NL te horen of ze hem mogen vervangen. Helaas ben ik dan m'n auto weer voor 2-3 dagen kwijt....
Dus ik heb er nog niks aan laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:14

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

4x2 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:59:
[...]

200-250 euro ofzo aan onderdelen voor een set met druklager (en ik weet zeker dat je met wat zoeken op ebay nog veel goedkoper uit bent), zo'n m43 heeft toch geen dubbelmassa vliegwiel, dus de kans dat dat versleten is en vervangen moet worden is erg klein, zeker met die kilometerstand.
Werk zelf zal ook wel meevallen, dat is iets wat op een brug goed te doen is in 3-4 uur.
Helaas, de M43 heeft altijd een dubbel-massa vliegwiel (vraag me alleen niet waarom...). En hoezo moet een dubbelmassa wel vervangen worden, maar een normale niet?

De kosten voor een nieuwe plaat vallen inderdaad heel erg mee. Als m'n pa het komend jaar voor elkaar kan krijgen dat hij in een dhz-garage ook aan mijn auto mag sleutelen (lidmaatschap gaat op kenteken en er geldt een ledenstop :( ), dan gaat dat misschien ook nog wel gebeuren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56

4x2

lộn xộn quá

YoshiBignose schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:15:
200-250 euro en 3-4 uurtjes werk? Hmmm dat vind ik wel heel optimistisch hoor...
Zoals al gezegd, zelf doen ;)
Koppeling vervangen is niet zoveel werk trouwens, bij die 02 is het me (inclusief een vliegwiel en een voorpijp fixen) in 3 uur gelukt met de ori 4-bak.
Wel op een brug.
Coenen schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:34:
Maar als ik bovenstaande berichten zo lees dan krijg ik bijna het angstige gevoel dat m'n koppeling versleten is, of heeft de garage toch gelijk??
De garage wil er wel naar kijken, ze gaan dan foto's maken die weer doorsturen naar BMW NL, om vervolgens van BMW NL te horen of ze hem mogen vervangen. Helaas ben ik dan m'n auto weer voor 2-3 dagen kwijt....
Dus ik heb er nog niks aan laten doen.
Verhaal van de garage kan best kloppen, heb het zelf ook al eens gehad (nu niet meer aangezien er nu wel een asbest plaat in zit :+)
Bij mij ging het altijd na een tijdje weer weg.
Het kan evt ook een rubber in de aandrijving zijn, of een baksteun, of motorsteun, of of of :P
deepbass909 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:59:
[...]
Helaas, de M43 heeft altijd een dubbel-massa vliegwiel (vraag me alleen niet waarom...). En hoezo moet een dubbelmassa wel vervangen worden, maar een normale niet?
Ja, dat is de BMW humor met dubbelmassa en twee-massa :P
Daar zit een verschil in, de ene is een lomp zwaar gewoon vliegwiel (en dat heeft de M43 zo te zien) en die andere is een vliegwiel wat uit 2 delen bestaat.
En van die laatste slijt het mechanisme ook, dus als je pech hebt moet je die ook vervangen (en anders wel bij de 2e keer dat de koppeling gewisseld moet worden)
Een normaal vliegwiel slijt niet zo hard, zolang je maar niet al te lang met een slippende koppeling door hebt gereden.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:13
Oh ja we hebben het over E36 niet E46. Verschilt de prijs tussen die twee veel?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

De prijs van een koppelingset verschilt niet zoveel over het algemeen, het prijsverschil zit m meestal in het al dan niet moeten vervangen van het twee massa vliegwiel, dat is een onderdeel wat vlot 4-500 euro kost.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ah oke, mijn pedaal trilt ook erg als je diep intrapt. Toen zeiden ze dat het vliegwiel dan waarschijnlijk ook stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De twin-mass van een M43B16 is dan goedkoop met "maar" €220 adviesprijs. Maar die kan dus blijven zitten bij vervangen, begrijp ik.
Niet dat ik nu direct mijn koppeling ga vervangen, hij slipt nog lang niet onder het rijden, maar met dit weer (koud, vochtig) bokt hij een beetje en in een file, als de koppeling lekker heet wordt, begint hij ook te bokken. Toen m'n pa het vorige week voelde, riep hij gelijk "uitgedroogde en hard geworden platen", iets wat met 15 jaar helemaal niet raar is.

Overigens kan het ook zomaar nog een motorsteun zijn, aangezien er tegenwoordig ook wat trillingen van de motor in de auto komen. Maar dat zijn nou typisch van die onderdelen die je niet even makkelijk kan controleren zonder brug... Hopelijk krijg ik dus nog toestemming om mijn wagen bij die dhz-garage op de brug te mogen zetten...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:24:
De twin-mass van een M43B16 is dan goedkoop met "maar" €220 adviesprijs. Maar die kan dus blijven zitten bij vervangen, begrijp ik.
Nog een keer in de herhaling:
Jij hebt een dubbel massa vliegwiel wat niks meer betekend dan dat het een extra zwaar gewoon vliegwiel is (meestal om m wat soepeler stationair te laten lopen, zeker icm airco)
Dat slijt niet echt hard en al is pasvlak voor de plaat een keer te ver ingelopen dan kun je het voor 100 euro weer af laten draaien.

Een twee-massa vliegwiel is een vliegwiel wat letterlijk uit 2 delen bestaat, met dempende veren dr tussen (de veren die normaal in de koppelingsplaat zitten, die zitten dan in het vliegwiel zelf)
Dat mechanisme slijt waardoor de 2 helften te ver kunnen draaien tov elkaar.
Dit is niet echt te maken en dan moet je gewoon het vliegwiel vervangen (a veel euro's)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

4x2 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:05:
Verhaal van de garage kan best kloppen, heb het zelf ook al eens gehad (nu niet meer aangezien er nu wel een asbest plaat in zit :+)
Bij mij ging het altijd na een tijdje weer weg.
Het kan evt ook een rubber in de aandrijving zijn, of een baksteun, of motorsteun, of of of :P
Nadat ik het had gemeld bij de garage, 3e keer ofzo, en ze er echt eens naar gekeken hadden was het ook weg. Nu is het er weer, maar het kan goed zijn dat het weer weg gaat. Ik merk het ook niet altijd.

Baksteun of motorsteun lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de motor er een tijd geleden helemaal uit is geweest. :) Kan het nog steeds een rubber in de aandrijving zijn.

Ik kijk het nog een tijdje aan, anders ga ik toch weer terug naar de garage, dan mag er wat mij betreft ook een asbest plaat in. Ben alleen bang dat ze dat niet gaan doen bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nou wil ik niet klagen verder ofzo... maarruh.... die ts he..... die mist nog iets.... O-)

hint:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SCI3dkGpDoPwewsgmyzPoncV/full.jpg

:p

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Coenen schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 20:27:
Ik kijk het nog een tijdje aan, anders ga ik toch weer terug naar de garage, dan mag er wat mij betreft ook een asbest plaat in. Ben alleen bang dat ze dat niet gaan doen bij de garage.
Kunnen ze niet eens, die dingen worden niet meer gemaakt, die van mij is er 1 uit een oude voorraad van een oud type :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Woensdag even gezellig in Zwolle bij de BMW garage langs geweest

dingetjes los, kapjes los
Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/335/201010/bougies1.jpg

Bobines eruit en bougies verwisselen
Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/335/201010/bougies2.jpg

Velgen en banden eraf, zie het verschil in maat....
Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/335/201010/winterbanden1.jpg

Alle 4 eraf
Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/335/201010/winterbanden2.jpg

En alweer terug in Groningen, veiling in de Qpark, op 17" wintersloffen.
Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/335/201010/winterbanden3.jpg

Kom maar op met die sneeuw! Ik rij trouwens nu, ondanks dat het nog relatief warm is, veel zuiniger(5 tot 7,5%). Zou dat door de minder brede banden komen? Of door de nieuwe bougies?

De monteur vond het helemaal niet erg dat ik hem 1,5 uur op zijn vingers gekeken heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

Ik heb de winterbandjes er nog niet. Te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30
zneek schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:20:
Woensdag even gezellig in Zwolle bij de BMW garage langs geweest

dingetjes los, kapjes los
[afbeelding]

Bobines eruit en bougies verwisselen
[afbeelding]

Velgen en banden eraf, zie het verschil in maat....
[afbeelding]

Alle 4 eraf
[afbeelding]

[afbeelding]

Kom maar op met die sneeuw! Ik rij trouwens nu, ondanks dat het nog relatief warm is, veel zuiniger(5 tot 7,5%). Zou dat door de minder brede banden komen? Of door de nieuwe bougies?

De monteur vond het helemaal niet erg dat ik hem 1,5 uur op zijn vingers gekeken heb ;)
Ligt gewoon aan de bandenmaat...

Waarschijnlijk is het nu ook veeeel comfortabeler rijden? ;)
Ik denk er ook altijd aan om mooie velgen te kopen voor de 320d, maar de standaard 16" zijn zo comfy dat ik geen zin heb om een bak geld uit te geven en aan comfort in te boeten.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:39
deepbass909 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:59:
[...]

De kosten voor een nieuwe plaat vallen inderdaad heel erg mee. Als m'n pa het komend jaar voor elkaar kan krijgen dat hij in een dhz-garage ook aan mijn auto mag sleutelen (lidmaatschap gaat op kenteken en er geldt een ledenstop :( ), dan gaat dat misschien ook nog wel gebeuren.
vliegwiel hoeft niet hoor, de mijne is dat toen niet gedaan was wel 500 euro kwijt ofzo

@kecin denk dat 10k wel de max is

@coenen, herkenbaar had ik met mijn 4 cilinder ook vooral na file rijden is het een ramp :X is opzich geen probleem alleen een beetje vervelend

[ Voor 11% gewijzigd door Reloader op 28-10-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:42:
[...]

Nog een keer in de herhaling:
Jij hebt een dubbel massa vliegwiel wat niks meer betekend dan dat het een extra zwaar gewoon vliegwiel is (meestal om m wat soepeler stationair te laten lopen, zeker icm airco)
Dat slijt niet echt hard en al is pasvlak voor de plaat een keer te ver ingelopen dan kun je het voor 100 euro weer af laten draaien.

Een twee-massa vliegwiel is een vliegwiel wat letterlijk uit 2 delen bestaat, met dempende veren dr tussen (de veren die normaal in de koppelingsplaat zitten, die zitten dan in het vliegwiel zelf)
Dat mechanisme slijt waardoor de 2 helften te ver kunnen draaien tov elkaar.
Dit is niet echt te maken en dan moet je gewoon het vliegwiel vervangen (a veel euro's)
I know, I know, twin-mass is hoe het nou eenmaal in TIS staat... Daar kan ik ook niks aan doen.
4x2 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:00:
[...]

Kunnen ze niet eens, die dingen worden niet meer gemaakt, die van mij is er 1 uit een oude voorraad van een oud type :P
Er is iets met asbest en wetgeving ;) Bij een oude (ouder dan 1990) komt het nog wel voor, maar vanaf ergens jaren 90 is het verboden om nog asbest toe te passen in koppelingen en remmen. Het is ook niet heel verwonderlijk dat heel veel auto's uit die periode last hebben met koppelingen die bokken.

Het enige wat mij trouwens wel echt lastig lijkt, is het terug plaatsen van de bak. Je hebt uitlijnpennen voor het monteren van een koppeling, zodat alles goed uitgelijnd zit, maar is dit echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Anoniem: 160183 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:35:
Ik heb de winterbandjes er nog niet. Te warm.
Tja, nu wel ja. Vorige week toen ik de afspraak maakte was dat nog niet :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:53:
Het enige wat mij trouwens wel echt lastig lijkt, is het terug plaatsen van de bak. Je hebt uitlijnpennen voor het monteren van een koppeling, zodat alles goed uitgelijnd zit, maar is dit echt nodig?
Het is niet noodzakelijk, maar wel heel handig en 100% aan te raden.
Het is me wel een keer gelukt zonder, maar toen lag het blok uit de auto.
Terug plaatsen van de bak moet je met zn 2en doen en is meestal een handigheidje.
Het is iig bij die 02 een stuk handiger om het blok aan de voorkant zover mogelijk omhoog te duwen, maar het blijft jongleren met een stuk ijzer van minimaal 30kg :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
argh.. heeft die garagekerel het nieuwe lood op mijn oude velgen aan de buitenkant geplakt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat staat zo lelijk, heeft m'n E21 ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-06 23:50
Kaasplank schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:13:
argh.. heeft die garagekerel het nieuwe lood op mijn oude velgen aan de buitenkant geplakt :(
Teruggaan, en de banden 180 graden anders op de velg laten leggen, wellicht hoeft het dan niet? En is je velg nu niet beschadigd? (plaklood of van die klemmen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Aries.Mu schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:40:
[...]

Ligt gewoon aan de bandenmaat...

Waarschijnlijk is het nu ook veeeel comfortabeler rijden? ;)
Ik denk er ook altijd aan om mooie velgen te kopen voor de 320d, maar de standaard 16" zijn zo comfy dat ik geen zin heb om een bak geld uit te geven en aan comfort in te boeten.
comfortabeler.... tjah, ik vind het maar niks. Doe mij maar wat harder en meer controle. Dit "gezwabber" en "gedein" vind ik ook maar niks.... en dat ik nu helemaal geen plankgas kan gebruiken.... zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 12:57
Met 18" banden en het BMW sportonderstel onder mijn auto dacht ik de eerste keer op de A28 dat ik een lekke band had, zo hard is het apparaat afgeveerd :? Je kunt het ding wel ver-scrhi-kke-lijk hard door een bocht heen sturen zonder dattie ook maar een centimeter overhelt, maar het is wel wennen hoor :P

Heb altijd in diesels met ballonbanden < 15" gereden...

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

deepbass909 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:53:
Er is iets met asbest en wetgeving ;) Bij een oude (ouder dan 1990) komt het nog wel voor, maar vanaf ergens jaren 90 is het verboden om nog asbest toe te passen in koppelingen en remmen. Het is ook niet heel verwonderlijk dat heel veel auto's uit die periode last hebben met koppelingen die bokken.
I know, Asbest is nou net niet het meest gezonde spul. Dat het sinds de jaren 90 al verboden was wist ik niet. :)
Het bokken gebeurd ook gelukkig alleen als ie koud is, eenmaal warm dan lijkt het weg te zijn.
Na een stuk file (woensdag nog iets van 25 km, de A2....) heb ik er eigenlijk weinig last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
MFL stuur + retrofit kabelsetje en kaasplank heeft nu gewoon cruise control :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
De factuur is ook binnen, 171 euro voor 6 bougies en arbeid. Wie zegt dat alle onderhoud zo duur is bij de BMW garage? Valt me heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
zneek schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:27:
De factuur is ook binnen, 171 euro voor 6 bougies en arbeid. Wie zegt dat alle onderhoud zo duur is bij de BMW garage? Valt me heel erg mee.
Maar het is dan ook een klusje van niks.

Ik zal binnenkort eens wat fotootjes schieten van de e39 m5 maar ben even te druk met rijden ;)

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Kaasplank schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:13:
Slordig... Bij mij vroegen ze of ik plaklood of ouderwetse loodjes wou en of ze aan de binnenkant moesten.

Eerdaags mag mijn BMW weer voor een inspectie naar de dealer... En volgens mijn boekje begint hij op het einde van z'n leven te komen, er zijn nog maar een paar vlakjes voor het aftekenen van de beurten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:29

Tacoos

i am i

Kaasplank schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 16:26:
MFL stuur + retrofit kabelsetje en kaasplank heeft nu gewoon cruise control :D
Tacoos meldt zich met een 328i uit 1998 in dit topic. Deze actie staat bij mij ook op t lijstje.
Viel t om/inbouwen mee?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Spiller schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:54:
[...]

Ik zal binnenkort eens wat fotootjes schieten van de e39 m5 maar ben even te druk met rijden ;)
Doe morgen even. Lijkt me geweldig om te zien! :*)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Spiller schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:54:
[...]

Dat zal best, maar ik zou het niet zelf willen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:28
*knip*
Modbreak:Dit is dus spam en dat is volgens onze voorwaarden verboden.

[ Voor 105% gewijzigd door Steffie op 31-10-2010 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nou, alle toeters en bellen ;)

Maar vertel, wat komt er voor iets moois in de plaats?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:28
Ja een verkooppraatje hoort er bij hè. Op het moment even niets, later misschien een ander BMW'tje, maar dan een kleinere :P. Blijven toch schitterende auto's, die BMW's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik ben bezig met de aankoop van een prachtige E38 740i E2. Over een paar weekjes heb ik hem als het goed is.
Iemand toevallig op zoek naar een super goede en mooie E34 525TDS Touring E2 uit '95....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Tacoos schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:56:
[...]

Tacoos meldt zich met een 328i uit 1998 in dit topic. Deze actie staat bij mij ook op t lijstje.
Viel t om/inbouwen mee?
Ombouwen is echt een makkie. Dat kabelsetje is voorzien van alle stekkers die je nodig hebt en in 1,5 uur prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
zneek schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:20:

[afbeelding]

Ik heb nu ook mijn set winterbanden er weer onder (16"). Is toch wel iets comfortabeler in het rijden en volgens mij nu een mooie tijd om ze te verwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ik heb een Z4 E89 van net iets meer dan een jaar oud. Heeft net boven de 20K km's op de teller staan en vandaag kreeg ik een melding om olie bij de vullen. Is dit normaal bij 20K? Lijkt me vrij snel, maar heb er verder weinig verstand van :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Bijvullen, of een reguliere olie wissel? Ik heb geen idee of een interval van 20k normaal is. Maar voor een eerste olie beurt kan ik het me voorstellen. Wat ook zou kunnen is dat je olie eens per jaar vervangen 'moet' worden. Als voorbeeld; ik heb nog 17k te gaan of 7/2011, welke het eerste bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Bij de E60 van m'n vader was de eerste geplande oliebeurt rond 30k km. 20k is misschien wat vroeg. Maar pak die peilstok eens in je handen :Y) , zit er genoeg olie in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6230lover
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-04-2023
ken schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:31:
Ik heb een Z4 E89 van net iets meer dan een jaar oud. Heeft net boven de 20K km's op de teller staan en vandaag kreeg ik een melding om olie bij de vullen. Is dit normaal bij 20K? Lijkt me vrij snel, maar heb er verder weinig verstand van :)
Dat verbruik heeft met de inrijd periode te maken. Dan verbruikt een blok een stuk meer olie omdat o.a. de zuigerveren nog niet helemaal goed op de cilinder is ingesleten. Waarschijnlijk verbruikt je motor op dit moment bijna geen olie.

Ik heb het bij mijn 1-serie ook gehad. Bij 14k km liter olie bijvullen, nu verbruikt die nauwelijks meer. Ik heb tussen beurten geen olie meer hoeven bij vullen in ieder geval.

Owja en succes met zoeken naar de peilstok. Die heeft die namelijk niet meer;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Is geen oliebeurt, maar echt een te lage olieniveau.

Op het scherm staat dan ik 1L olie bij moet vullen.

@6230lover, bedankt voor de info ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ken op 31-10-2010 18:50 ]

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Grrr auto is helemaal pikobello, eind deze week afspraak voor APK krijg ik opeens volop storing dat de remblokken op zijn.. We zijn dus doodleuk vergeten om nwe sensoren te kopen en plaatsen tijdens het vervangen van alle remmen weekje terug

Afgelopen zaterdag trouwens de auto goed op zn staart getrapt.. een a6 3.0 en nwste merc e320 helemaal weg gereden :P Ze waren er trouwens van overtuigd dat de mijne gechipt was, wat dikke onzin is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
SYQ schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:25:
Grrr auto is helemaal pikobello, eind deze week afspraak voor APK krijg ik opeens volop storing dat de remblokken op zijn.. We zijn dus doodleuk vergeten om nwe sensoren te kopen en plaatsen tijdens het vervangen van alle remmen weekje terug

Afgelopen zaterdag trouwens de auto goed op zn staart getrapt.. een a6 3.0 en nwste merc e320 helemaal weg gereden :P Ze waren er trouwens van overtuigd dat de mijne gechipt was, wat dikke onzin is
BMW power! ;)
Had je last van roet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-06 11:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

6230lover schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 18:48:
[...]

Dat verbruik heeft met de inrijd periode te maken. Dan verbruikt een blok een stuk meer olie omdat o.a. de zuigerveren nog niet helemaal goed op de cilinder is ingesleten. Waarschijnlijk verbruikt je motor op dit moment bijna geen olie.
Dan nog is een liter olieverbruik op 20.000km niet veel te noemen. Ik heb bij de 330i in 140.000km geloof ik twee keer olie moeten bijvullen buiten wat er tijdens de regulieren beurten is gebeurd. De Roadster S gebruikt een liter olie op 5000-7500km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209360

zneek schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:27:
Dit is toch gewoon duur ;) Als je het zelf doet ben je voor 90,- klaar :P
ken schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:31:
Is normaal daarna hoeft dit nooit meer. Daarvoor ligt die bus olie trouwens ook achterin.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 01-11-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Aries.Mu schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:56:
[...]

BMW power! ;)
Had je last van roet?
Geen roet! terugweg zat ik in de A6 en op de normale dieselwolkje bij plankgas niks verkeerds opgemerkt :)

Stuurbekrachtiging op een BMW is trouwens wel totaal anders, de mijne stuurt best zwaar terwijl bv de Audi superlichte stuur heeft. Die kan je bijna met 1 vinger ronddraaien. Gelukkig heeft iemand met een 535d station bevestigd dat zijn stuur ook een stuk zwaarder draait als dat van een A6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
SYQ schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:12:
[...]

Geen roet! terugweg zat ik in de A6 en op de normale dieselwolkje bij plankgas niks verkeerds opgemerkt :)

Stuurbekrachtiging op een BMW is trouwens wel totaal anders, de mijne stuurt best zwaar terwijl bv de Audi superlichte stuur heeft. Die kan je bijna met 1 vinger ronddraaien. Gelukkig heeft iemand met een 535d station bevestigd dat zijn stuur ook een stuk zwaarder draait als dat van een A6
Bij een Audi (of VW for that matter) is alles te licht vind ik. Het voelt alsof de auto met jou rijdt ipv andersom.
Ik stoor mij enorm aan het feit dat bij sommige merken alles veel te gemakkelijk gaat.
Zwaar (maar direct en met veel gevoel) sturen draagt bij tot een goede rijervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
P.B. schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:52:
Mijn motor moet uit duitsland komen, de reparatie gaat nog wel een weekje duren...

Overigens zal ik foto's maken als mijn auto weer terug is. Ben al meer dan 1,5 jaar tevreden bmw rijder :)
Update: motor is vervangen. Garage adviseerde mij om tegelijk met de motor ook de koppeling te vervangen (op eigen kosten), dat is ook gebeurd.

Garage is gaan testrijden met de auto, er bleken toch nog wat issues te zijn:

Er bleek ook nog een scheur in de katalysator te zitten. Deze wordt ook vervangen. Tevens worden de wiellagers vervangen. Daarnaast is ook de versnellingspook vervangen omdat deze dof was uitgeslagen.

Echt een top service van BMW !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Anoniem: 209360 schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:12:
[...]

Dit is toch gewoon duur ;) Als je het zelf doet ben je voor 90,- klaar :P
En een uur werk, dan ben ik opgeteld dus duurder uit als ik het zelf doe..... mijn vrije tijd is me nogal kostbaar namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@P.B. Het was toch allemaal begonnen met een gesmolten spruitstuk? Nog even en je hebt een compleet nieuwe auto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Aries.Mu schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:25:
[...]

Bij een Audi (of VW for that matter) is alles te licht vind ik. Het voelt alsof de auto met jou rijdt ipv andersom.
Ik stoor mij enorm aan het feit dat bij sommige merken alles veel te gemakkelijk gaat.
Zwaar (maar direct en met veel gevoel) sturen draagt bij tot een goede rijervaring :)
Moet je eens in die nieuwe Renaults gaan rijden, met je pink kan het nog. Mijn E46 stuurt zwaar, maar ik vind het ook wel lekker. M'n E21 zonder stuurbekrachtiging stuurt maar iets zwaarder :') behalve bij parkeren etc. dan, daar is het wel een hel, vooral als je moet sturen terwijl je stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Meer spek eten, een E21 stuurt vrij licht :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

J-Media schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 13:41:
[...]

Ik heb nu ook mijn set winterbanden er weer onder (16"). Is toch wel iets comfortabeler in het rijden en volgens mij nu een mooie tijd om ze te verwisselen :)
Ik heb net m'n eerste BMW, word ik, als ik in NL blijf, nou blijer met winterbanden?
Ik kan me van afgelopen jaar verhalen herinneren van achterwielaandrijvers die niet wegkwamen bij gladheid?
Hebben jullie die winterbanden op zwarte stalen velgen liggen of op een setje lichtmetaal ofzow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

YoshiBignose schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:45:
[...]

Moet je eens in die nieuwe Renaults gaan rijden, met je pink kan het nog. Mijn E46 stuurt zwaar, maar ik vind het ook wel lekker. M'n E21 zonder stuurbekrachtiging stuurt maar iets zwaarder :') behalve bij parkeren etc. dan, daar is het wel een hel, vooral als je moet sturen terwijl je stil staat.
Dan moet je eens in mijn Compact stappen. Dan ga je je haast afvragen of hij überhaupt wel stuurbekrachtiging heeft :p Tot je stilstaat en met de motor uit het stuur probeert te draaien, dan weet je ineens zeker dat het wél werkt.
Ik vind het heerlijk, het geeft mij inderdaad ook het gevoel contact met de auto te hebben.
Tacoos schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:57:
[...]

Ik heb net m'n eerste BMW, word ik, als ik in NL blijf, nou blijer met winterbanden?
Ik kan me van afgelopen jaar verhalen herinneren van achterwielaandrijvers die niet wegkwamen bij gladheid?
Hebben jullie die winterbanden op zwarte stalen velgen liggen of op een setje lichtmetaal ofzow?
Dat die auto's vastliepen, kwam meestal omdat er breed zomerrubber onder zat (225 breed bijv.). Daarmee heb je gewoon 0,0 grip op sneeuw. Normaal komt een achterwielaandrijver namelijk juist wel weg, zeker als er een redelijk gewicht op de achteras ligt (zoals bij een BMW).
Ik heb in mijn berging staal liggen met winterrubber van 195 breed (zomer is 215), die er binnenkort weer onder gaan. Lichtmetaal vind ik maar zonde in de wintermaanden. Er wordt in Nederland bij het minste beetje vorst al gestrooid (soms zelfs al als er alleen maar voorspelt wordt) en zout is gewoon funest voor lichtmetaal. Het voordeel is ook dat BMW gewoon hele nette doppen heeft voor op de stalen velgen. Natuurlijk staat het minder strak dan lichtmetaal, maar voor die paar maanden slecht weer volstaat het uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
4x2 schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:54:
Meer spek eten, een E21 stuurt vrij licht :P
In verhouding met? De E30 van m'n tante heeft ook geen stuurbekrachtiging maar die stuurt lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

zneek schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:12:
[...]

En een uur werk, dan ben ik opgeteld dus duurder uit als ik het zelf doe..... mijn vrije tijd is me nogal kostbaar namelijk :)
Nou, je schreef nu ook dat je de monteur constant op zn vingers had gekeken ;) . Maar ik snap het wel hoor, laat het ook liever doen dan zelf aan de slag gaan..

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Het klussen aan de auto zie ik als een mooie besteding van mijn toch ook best schaarse vrije tijd :P

Ik kan me trouwens vergissen maar volgens mij stuurt de mijne met winterbanden een stuk lichter ondanks dat het dezelfde breedte is als mijn oude zomerbanden.

[ Voor 44% gewijzigd door Kaasplank op 02-11-2010 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
[...]

Eerste jaar BMW hier, eind van de middag gaan de winterbanden er voor het eerst op. Voorwielaangedreven vond ik het een hel vorig jaar. Met 225 zomerbanden achter durf ik het niet aan deze winter, vandaar.

Heb wel een setje lichtmetaal erbij, kon ik krijgen voor weinig dus vooruit maar. Ben heel benieuwd of het veel verschil gaat maken.

Doen jullie nog iets speciaals met je zomerbanden voor de opslag? Wel/niet oppompen, insmeren met spullekes of weet ik het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zneek schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:12:
[...]

Niet helemaal waar natuurlijk. Voordat je überhaupt bij de garage bent, heb je die dingen al zelf vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

ik heb nog steeds de standaard 17" 225 erop zitten, hier wintersetjes op is niet aangeraden zeg je ? :'(

/edit want dat was ik nml van plan.. om vervolgens na de winter nwe velgen+banden te scoren

[ Voor 16% gewijzigd door SYQ op 02-11-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

EvaluationCopy schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:12:
[...]

Eerste jaar BMW hier, eind van de middag gaan de winterbanden er voor het eerst op. Voorwielaangedreven vond ik het een hel vorig jaar. Met 225 zomerbanden achter durf ik het niet aan deze winter, vandaar.

Heb wel een setje lichtmetaal erbij, kon ik krijgen voor weinig dus vooruit maar. Ben heel benieuwd of het veel verschil gaat maken.

Doen jullie nog iets speciaals met je zomerbanden voor de opslag? Wel/niet oppompen, insmeren met spullekes of weet ik het?
Helemaal niks bijzonder. Ze gaan op een stapel in mijn berging, precies zoals ze onder mijn auto vandaan komen. Het is wel aan te raden om de banden horizontaal te bewaren, of op te hangen aan de velgen en ze onder druk te houden. Op die manier voorkom je een deuk in de band. Je kan ze eventueel inspuiten met bandenreiniger, maar dat is niet nodig.
SYQ schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:55:
[...]

ik heb nog steeds de standaard 17" 225 erop zitten, hier wintersetjes op is niet aangeraden zeg je ? :'(

/edit want dat was ik nml van plan.. om vervolgens na de winter nwe velgen+banden te scoren
Hij bedoelt het juist andersom. Met 225 als zomermaat juist wel winterbanden. Afhankelijk van de auto zou ik zelf 195 of 205 pakken als winterband, tenzij je vanwege grote remmen of veel motorvermogen vast zit aan een grotere maat. In de sneeuw wil je namelijk zo smal mogelijke banden hebben, maar als het niet sneeuwt, mag het breder zijn. Ik hou zelf eigenlijk de kleinste standaard maat aan die BMW monteert op het type auto (dus als je bij aankoop de standaard velgen zou hebben genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 23:23

Apache

amateur software devver

SYQ schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:12:
[...]

Hangt er beetje vanaf, als je active steering optie hebt op de bmw stuurt het afhankelijk van je snelheid ook zeer licht bij lage snelheden.

Dit weekend een nieuwe x5 2010 3.0d automatic gereden. Niet slecht, maar wat me vooral verbaasde was dat die x5's toch nog met de oude idrive geleverd worden?? Onbegrijpelijk, in mijn e91 zat in april 2009 al de nieuwe CIC ... en dan is die oude idrive in zo'n nieuwe auto toch wel heel erg jammer.

De x5 had wel sportzetels en dat is iets wat ik toch wel erg mis, mss word het tijd om 2e hands een setje op de kop te tikken voor mijn e60.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
deepbass909 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:17:
Hij bedoelt het juist andersom. Met 225 als zomermaat juist wel winterbanden. Afhankelijk van de auto zou ik zelf 195 of 205 pakken als winterband, tenzij je vanwege grote remmen of veel motorvermogen vast zit aan een grotere maat. In de sneeuw wil je namelijk zo smal mogelijke banden hebben, maar als het niet sneeuwt, mag het breder zijn. Ik hou zelf eigenlijk de kleinste standaard maat aan die BMW monteert op het type auto (dus als je bij aankoop de standaard velgen zou hebben genomen)
Juist! En ik heb die ervaring niet , ga even af op mijn garageman. Winterbanden zijn er wel voor 225 bv, maar schreeuwend duur. Hij gaf aan dat smaller inderdaad beter is, want meer druk per eenheid contactoppervlak! Ik krijg er 185 op zelfs. Scheelt ook nogal, 90 euro per band tegenover 150 (voor dezelfde band)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:55

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]

Ik heb de winterbanden er al weer onder zitten (op 17" lichtmetaal, ik moest toch bij de dealer zijn dus maar meteen gewisseld) want met een beetje sneeuw is het op de brede sportzomerbanden die ik er onder heb zitten (Micheling PS2's, 275 breed achter) absoluut onmogelijk om te rijden. Ik heb vorig jaar voor de lol in de buurt van mijn huis een klein rondje gedaan om te kijken of het doable was maar ik gleed echt letterlijk alle kanten op, en bij de minste of geringste helling ging ik meer dwars dan rechtdoor. Zelfs verkeersdrempels zijn al een behoorlijke uitdaging. Dus dan maar op wintersloffen, ik blijf graag leven.
Nog altijd is het in vergelijking met m'n A5 quattro op winterbanden nog steeds relatief tricky, maar in niet al te barre omstandigheden kun je goed vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Afgelopen winter was nogal extreem, ik heb daarvoor nooit echt problemen gehad. Het hangt ook een beetje af van waar je woont. In bijv. een woonwijk met veel drempels die niet sneeuwvrij wordt gehouden kan het dus zo zijn dat je met sneeuw de wijk niet uitkomt (of je bent de hele tijd bezig met het nemen van aanloopjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperFrank
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 15:04
Eind deze maand komen bij mij de winterbandjes er weer onder. Vorig jaar voor het eerst gedaan en direct een jaar waarin ze zich hebben bewezen in de sneeuw.

Ik vind dat de auto bij nat/droog weer wel anders gaat aanvoelen met winterbanden, een stuk minder grip dan de zomerbanden. Dat kleine beetje verschil neem ik maar voor lief gezien het grote verschil tussen de banden op sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Zelfs ik met m'n 15 inch 195 breed (dacht ik) had best veel problemen in winterse omstandigheden, tot nog maar net kunnen wegkomen op een minimiem heuveltje. Daarom maar een set winterbanden gekocht, Dunlop Wintersport 3d, zonder velg, koste toen incl opleggen 200 euro in Duitsland bij zo'n grote bandenboer. Ik laat ze hier in NL bij een kleine bandenboer wisselen voor 25 euro. Dit is al de 4e winter met deze banden, dus goede investering geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Voor mij was het van Potenza RE050a 255 breed achter naar Blizzak 225 breed achter (en voor). Tot nu toe geen problemen gehad, auto plakt in bochten nog prima op de weg, vol weg acceleren gaat moeilijk. Maar op de potenza's was dat op nat wegdek ook al niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Femme schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:05:
[...]

Afgelopen winter was nogal extreem, ik heb daarvoor nooit echt problemen gehad. Het hangt ook een beetje af van waar je woont. In bijv. een woonwijk met veel drempels die niet sneeuwvrij wordt gehouden kan het dus zo zijn dat je met sneeuw de wijk niet uitkomt (of je bent de hele tijd bezig met het nemen van aanloopjes).
Mijn straat was afgelopen jaar idd wekenlang een sneeuw- danwel ijsbaan. En bij de ingang daarvan liggen drempels. Daar een aanloopje nemen om de straat uit te komen is vragen om problemen omdat het zicht naar links en rechts bij uitkomen bedroevend is en de weg waarop je dan uitkomt best druk...
Bovendien is mijn oprit ook nog verhoogd tov de weg, toch lullig als je je eigen oprit niet opkomt 8)7

Ik zal maar eens gaan rondkijken voor winterbandjes.
Was al een tijdje deze gast in de gaten aan het houden op MP omdat ik dat leuke velgen voor de winter vind, maar de ad verandert steeds. De vorige keer lagen er klebers onder en moesten ze 400 euro kosten, nu liggen er blijkbaar Pirelli's onder en kosten ze ineens 475....
Denk dat ik de lokale bandenboer maar eens ga lastigvallen....Hij heeft me ook een prima setje 2dehands gefikst voor de Multipla van mevrouw Tacoos, die ik met 225/45 R17en 3 mm profiel over ook niet door de sneeuw wilde sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik zou mevrouw Tacoos (of mevrouw EvaLua for that matter) uberhaupt niet in een Multipla willen laten sturen, maar dit terzijde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:11:
Ik zou mevrouw Tacoos (of mevrouw EvaLua for that matter) uberhaupt niet in een Multipla willen laten sturen, maar dit terzijde :P
Ach, als je er in zit zie je de buitenkant tenminste niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Femme schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:05:
[...]

Nu ga ik even flauw doen. Ja, afgelopen jaar was ongewoon lang, maar sneeuw en ijs zijn helemaal niet zo vreemd.
In de 4 jaar dat ik mijn auto heb, heb ik 3 winters gehad waarin sneeuwbanden duidelijk in het voordeel waren. En in de jaren daarvoor was er tenminste elke 2 of 3 jaar wel een periode met zware sneeuwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

EvaluationCopy schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:11:
Een Multipla heeft ook zo z'n kwaliteiten, je weet niet wat je mist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:39
1 winter op M+S banden gereden en nu 2 winters op winterbanden... nooit meer zonder winterbanden voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wat is het verschil tussen winterbanden en M+S dan? Op mijn banden staat M+S en zo'n sneeuwvlokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

M+S staat voor Mud & Snow, of te wel, ook geschikt voor modder. Dat heeft met het profiel te maken. M+S is grover qua profiel. De meeste winterbanden zijn trouwens M+S.
Wil je in Duitsland aan de winterbanden-verplichting voldoen, moet je een band hebben met een sneeuwvlokje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

deepbass909 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:32:
[...]

Nu ga ik even flauw doen. Ja, afgelopen jaar was ongewoon lang, maar sneeuw en ijs zijn helemaal niet zo vreemd.
De vorige winter was niet gewoon lang maar extreem. Ik heb het nooit eerder meegemaakt. Normaal gesproken mag je al blij zijn met een paar dagen sneeuw per jaar en daar ga ik geen andere banden voor onderleggen. Ik maak het mezelf dan nog moeilijk door de sneeuw juist op te zoeken ipv te ontwijken. Er zijn genoeg wegen waar gestrooid wordt en waar je prima kunt rijden met zomerbanden.

Verder weegt voor mij het plezier van rijden in de sneeuw op zomerbanden ruimschoots op tegen de ongemakken van het komen vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Ook beu met het wachten op de Bmw Snap in adapter voor je iPhone4? Scoor een Snap in adapter voor 1ste generatie iPhone en you're good to go :D Voor 21 euro gescoort op marktplaats, net erin geplaatst en werkt perfect !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
SYQ schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:07:
Ook beu met het wachten op de Bmw Snap in adapter voor je iPhone4? Scoor een Snap in adapter voor 1ste generatie iPhone en you're good to go :D Voor 21 euro gescoort op marktplaats, net erin geplaatst en werkt perfect !
Zo, das goedkoper dan dat kabeltje wat ik er een keer voor gekocht heb :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 22:37
Femme schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 15:54:
[...]

De vorige winter was niet gewoon lang maar extreem. Ik heb het nooit eerder meegemaakt. Normaal gesproken mag je al blij zijn met een paar dagen sneeuw per jaar en daar ga ik geen andere banden voor onderleggen. Ik maak het mezelf dan nog moeilijk door de sneeuw juist op te zoeken ipv te ontwijken. Er zijn genoeg wegen waar gestrooid wordt en waar je prima kunt rijden met zomerbanden.

Verder weegt voor mij het plezier van rijden in de sneeuw op zomerbanden ruimschoots op tegen de ongemakken van het komen vastzitten.
Same here, ga geen 1000euro uitgeven aan een set winterbanden voor die paar dagen dat het 'echt geen doorkomen' aan is. Afgelopen winter nog vrijwel overal kunnen komen met aangepast rijgedrag en het driften door de straten is machtig :9

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Beetje overdreven he, voor minder dan de helft ben je ook wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Voor die paar dagen ga ik ook geen hoop geld uitgeven... dan maar niet weg of thuiswerken. Alleen de vorige winter was het wel vrij extreem met de sneeuwval. Toen kon ik een aantal dagen niet weg (maatje 265 achter). Nadeel is dat je met een iets dikkere uitvoering weer met de remmen zit te kijken, ik geloof dat er minimaal 17 inch onder moet omdat het anders niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik ging met de 255 gewoon op pad :9 maar is niet aan te raden. Voor het Okura kwam ik nog vast te staan haha, gingen jappen me uitgraven ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 15:35
Winter banden zijn ook een stuk beter met de weer omstandigheden die er nu al zijn.
Kwa kosten zit het bij mij ook wel goed, want in deze periode slijt je de zomerbanden niet en blijven de zomer velgen ook mooi ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KappeNou schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:36:
Winter banden zijn ook een stuk beter met de weer omstandigheden die er nu al zijn.
Kwa kosten zit het bij mij ook wel goed, want in deze periode slijt je de zomerbanden niet en blijven de zomer velgen ook mooi ;)
Dacht dat dit fabeltje nu wel de wereld uit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 10:05

MF

Take a Seat

Met mijn E60 245 voor, 275 achter was het vorig jaar knap lastig, heb er toen maar winterbanden op gezet 225 en moet zeggen dat dat zeer goed bevalt, je merkt wel duidelijk verschil en ik kom weer goed de helling op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Natuurlijk voor een ieder zijn eigen keus: als je dicht bij huis werkt of makkelijk thuis kan werken als de omstandigheden het onmogelijk maken om veilig de weg op te gaan snap ik wel dat je de kosten van een extra set banden (+ meestal velgen) niet op wil hoesten.
Ik kan op zich wel een dagje thuiswerken maar als er zoals vorige winter eigenlijk vanaf de week voor kerst tot ver in januari een dik pak sneeuw ligt wordt het toch wel een issue :) Mijn werk ligt zo'n 45 km van huis en die afstand ploeg ik niet graag door op zomerbanden. Daarnaast is er natuurlijk nog de mogelijkheid dat je _niet_ thuis bent als de sneeuw begint te vallen. Zo heb ik keer eind maart terwijl ik op familiebezoek was in Rotterdam een enorme sneeuwbui op m'n dak gehad, waarbij ik nog maar ternauwernood de Maastunnel uit kon komen. Gezien het feit dat ik mijn leaseauto niet prive rij (bijtelling van 800 euro netto per maand is me wat te gortig) vind ik het dus ook noodzakelijk om onder m'n eigen auto winterbanden te hebben, ik wil mobiel kunnen zijn.

En Femme, ik kan me nog een incidentje herinneren waarbij je met je mooi 330i op zomerbandjes door iemand anders uit een sneeuwbank gesleept moest worden nadat je was vastgelopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Anoniem: 209360 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:59:
[...]

Dacht dat dit fabeltje nu wel de wereld uit was.
Welk fabeltje? Mijn zomerbanden slijten nu niet en mijn velgen worden niet verpest door alle pekelellende e.d. geen fabeltje. Of doel je op de huidige omstandigheden, dat winterbanden dan geen voordeel bieden? Ik zou direct Kassa en Radar even bellen als ik jou was, dat al die bandenzaken en dealers structureel mensen aan het tillen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 12:57
Hmm, het is dus als ik dit allemaal lees zeker niet aan te raden om met mijn 330i vol de winter door te ploegen, te meer omdat ik die auto niet al onder controle heb als een pro driver...

Iig net wel mijn verzekering weten regelen, Allsecur moest me niet hebben (24 jaar, 0 schadevrije jaren vanwege geen eigen auto ja gelijk als eerste auto een 330i gekocht, en 170KW vermogen)

Geheel onterecht want toen ik nog geen kenteken had maar netjes de gegevens invulde op allsecur.nl kwam er netjes het bedrag uitrollen zonder verdere waarschuwingen vanwege de leeftijd of het vermogen...

Zelfde gold voor NAVK, daar werd het ook bijzonder krapjes wist de persoon aan de lijn mij te verkondigen.

Bij Diks Verzekeringen was het geen enkel probleem en ik stond na 5 minuten al op tijdelijke dekking, mooi geregeld dus :D

Werd al bang dat ik die auto niet verzekeren kon...

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik denk dat hij doelt op het verhaal dat winterbanden al bij temperaturen onder de 7 graden boven nul beter zijn. Daar is inderdaad nogal eens wat discussie over :) Op sneeuw en ijs valt er niet over te twijfelen maar onder droge of regenachtige omstandigheden is het maar de vraag of winterbanden nu zoveel voordeel bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Daniel schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 22:27:
[...]

Ik denk dat hij doelt op het verhaal dat winterbanden al bij temperaturen onder de 7 graden boven nul beter zijn. Daar is inderdaad nogal eens wat discussie over :) Op sneeuw en ijs valt er niet over te twijfelen maar onder droge of regenachtige omstandigheden is het maar de vraag of winterbanden nu zoveel voordeel bieden.
Is dat zo? Daar maken ze anders wel reclame mee, en de BMW dealer vertelt dat er ook direct bij. Bandenproducten communiceren het zelf ook... ik snap dus niet zo goed waar de discussie vandaan komt. Of zijn er mensen c.q. instanties die het serieus getest hebben? Ik kon zo snel niets via Google vinden. En mijn persoonlijke ervaring tot nu toe is bij <10 graden en nat wegdek mijn zomerbanden bijna waardeloos zijn. Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat winterbanden slechter zouden zijn... Maar goed, als er tests zijn die het tegendeel bewijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Ik zal morgen de winterbandentest uit de AutoWeek wel even inscannen. Wellicht dat dat enige vorm van verheldering biedt :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]

Is persoonlijk. Toen ik mijn auto kocht zaten er style 45 16" velgen onder met slechte banden. Toen begon net de winterperiode en heb ik er winterbanden onder gezet. Dit al met het idee om voor de zomer grotere velgen te kopen.

Omdat ik 17" toch wat mooier vind staan onder mijn auto, heb ik in de zomer een setje velgen zonder banden gekocht (style 44, 17 inch, officieel van een 330i). Hier heb ik 4 nieuwe zomerbanden onder gezet.

Al met al had ik dus in een jaar 8 banden gekocht. Was best een investering, maar ik kan er nu als het goed is ook heel lang mee! (ze slijten elk immers maar de helft van het jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Daniel schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 21:32:

En Femme, ik kan me nog een incidentje herinneren waarbij je met je mooi 330i op zomerbandjes door iemand anders uit een sneeuwbank gesleept moest worden nadat je was vastgelopen >:)
De eerste week sneeuw was ik voor mijn mobiliteit inderdaad afhankelijk van omstanders. Ben zelfs aangeduwd door vrouwen :9 . Toen ik eenmaal mijn schepje bij me had ging het beter, behalve de keer dat ik bij een omhoog lopende t-splitsing zijwaarts in een sloot dreigde te glijen. Het heeft ook wel zo zijn charmes om zo je achterwielaandrijver te beleven.

Minder was wel dat ik tegen een boom aan was gegleden in verradelijke omstandigheden met een spoor van zichtbaar asfalt met daarnaast ijs. Sneeuwbanden hadden dit wellicht kunnen voorkomen. Het zou echter ook nooit zijn gebeurd als ik niet zonodig binnendoor had willen rijden. Met de 6er wil ik wat minder risico's nemen.

De weg waar mijn nieuwe huis aan ligt wordt alleen door aanwonenden sneeuwvrij gehouden. Dit kan betekenen dat ik in de winter op bepaalde momenten niet van huis weg kan komen of eerst een uur lang sneeuw moet ruimen met m'n trekker. Voor dat soort gevallen kan ik nog goedkoper een klein voorwielaangedreven barrel halen dan sneeuwbanden met velgen kopen (of gewoon met de fiets naar het station rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch blijf ik voorwielaandrijving in de sneeuw ook niet bepaald ideaal vinden. Voorwielaandrijving is heel lastig te corrigeren, dit in tegenstelling tot achterwielaandrijving mits je enige ervaring hebt ermee. Uiteraard hoef je een voorwielaandrijver wel minder snel te corrigeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 03-11-2010 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
zneek schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 22:44:
[...]

En mijn persoonlijke ervaring tot nu toe is bij <10 graden en nat wegdek mijn zomerbanden bijna waardeloos zijn. Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat winterbanden slechter zouden zijn... Maar goed, als er tests zijn die het tegendeel bewijzen...
<10 =! altijd nat.

Als het op een goede lente- of zomerdag even regent, ga jij toch ook niet ineens je winterbanden eronder schroeven?

En die 7 graden: Marketing gelul van bandenfabrikanten. Laat het die fabrikanten maar eens wiskundig aantonen dat 7 graden het omslagpunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Trent900 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 09:13:
[...]

<10 =! altijd nat.

Als het op een goede lente- of zomerdag even regent, ga jij toch ook niet ineens je winterbanden eronder schroeven?

En die 7 graden: Marketing gelul van bandenfabrikanten. Laat het die fabrikanten maar eens wiskundig aantonen dat 7 graden het omslagpunt is.
Als jij er niet in gelooft, dan neem je toch lekker geen winterbanden? De mensen die dat nu wel doen hebben zometeen mocht het gaan sneeuwen en ijzelen een voordeel. Mocht het de hele winter droog blijven, dan heb jij mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Trent900 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 09:13:
[...]

<10 =! altijd nat.

Wiskundig aantonen? Je bedoelt denk ik gewoon een G-krachten meter in je auto hangen en rondjes gaan rijden, kijken of je op winterbanden meer G's trekt dan op zomerbandjes. Voila, je resultaat. Daarnaast: je snapt het principe dat hou kouder, hoe harder het rubber, hoe minder grip? Dan is het toch niet zo gek om aan te nemen dat er dus een verschil is tussen een hardere en een zachtere band?
Femme schreef op woensdag 03 november 2010 @ 00:32:
De eerste week sneeuw was ik voor mijn mobiliteit inderdaad afhankelijk van omstanders. Ben zelfs aangeduwd door vrouwen :9 . Toen ik eenmaal mijn schepje bij me had ging het beter, behalve de keer dat ik bij een omhoog lopende t-splitsing zijwaarts in een sloot dreigde te glijen. Het heeft ook wel zo zijn charmes om zo je achterwielaandrijver te beleven.

Minder was wel dat ik tegen een boom aan was gegleden in verradelijke omstandigheden met een spoor van zichtbaar asfalt met daarnaast ijs. Sneeuwbanden hadden dit wellicht kunnen voorkomen. Het zou echter ook nooit zijn gebeurd als ik niet zonodig binnendoor had willen rijden. Met de 6er wil ik wat minder risico's nemen.
Is jouw verzekeraar blij met je? :X Volgens mij hebben al je BMW's al wel minstens 1 keer opnieuw bij de spuiter gestaan, of niet? ;)
Pagina: 1 2 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.