JAN-B schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:41:
[...]
tja, gewoon met een droogrek op mijn slaap-zolder ; na 4/5 dagen is het wel droog
ik verwacht nu wel reacties van vocht enz..... het is inderdaad vrij vochtig op mijn slaap-zolder, de ramen zijn altijd zeiknat aan de binnenkant, terwijl ik toch regelmatig lucht en er vaak een ventilatie-rooster van het Velux-raam open staat.
je hebt vochtig en vochtig.
de woonkamer is hier nu 44%, bij ongeveer 20 graden
de slaapkamer waar ik slaap zit netjes tussen 50 en 60 %, maar daat is het maar 17 graden.
de aabevolen relatieve vochtigheid is waarschijnlijk bij 20 graden. en ik vraag me af of de relatieve vochtigheid wel de goeie maatstaf is voor een goeie vochtigheid in huis.
met deze lage luchtvochtigheid in huis, heeft het ook heel weinig zin om t eventileren, want buiten is de RV ook erg laag.
lage vichtigheid s wel weer gunstig tegen ongedierte en schimmel.
en ook makkelijker te verwarmen.
@ metewissel. dat staat netjes op de greenchoice site. pas vanaf een bepaald percentage dal stroom, en een bepaald gemiddeld jaarverbruik kan een hoog/laag tariefmeter uit.
voor de leverancier is het inderdaad slechts een administratoeve handeling. je moet echter zelf de netbeheerder opdrachtgeven voor de wissel.
die is dan ook administratief als je al een meter hebt met hoog laag tarief, maar kost alsnog wel (veel) geld.
denk er ook om dat alle zonnestroom die teruggeleverd wordt tegen het hoog tarief wordt gesaldeerd. ( tenminste, in ieder geval de eerste 3000 of 5000 kWh.) denk er dan ook om dat de opgewekte stroom op zondag dus ook tegen hoog tarief wordt gesaldeerd! wat niet echt logisch is qua hoog lag tarief.
bij een draaischijfmeter gaat dit natuurelijk niet op.
lever je veel terug dan is dat gunstig.
ik heb plugwise ingesteld met hoog laaag tarief, terwijl ik dat niet heb. ik weet nu dus dat ik ongeveer 60% dal gebruik heb, als ik inderdaad er voor kies om de was en afwas wat zorgvuldiger in te plannen, en er zelfs voor zorg dat de koelkast oor 23:00 niet teveel strrom gaat gebruiken.
dus voor mij zou het op dit moment weinig opleveren om naar hoog/laag tarief te gaan, en zoals al opgemerkt wordt het verschil tussen hoog laag of enkel tarief steeds minder interesant om over na te denken.
verder nog over dat bedrijf die extra gaat betalen voor zonnepanelen.
misschien zit het er in dat het bedrijf een moeder bedrijf heeft dat wel energie verkoopt.
stel je begint een bedrijf in energielevering.
an moet je dus energie inkopen en verkopen aan je klanten.
als die klanten dan PV installeren, dan moet je dat salderen. das niet erg. als dat goed geregistreerd is gaat dat netjes volgens het boekje. je kunt dan alleen minder energie verkopen, en dus minder omzet - > minder winst.
maar wat nu als je klanten zoveel stroom terugleveren dat je een overschot hebt?
dan heb je niet meer te maken met inkoop. de prijs is vast tegen een verkoop tarief, en je hebt geen kosten of risico meer voor inkoop.
je kunt dan het overschot verkopen, en je bent 100% groen.
dat is misschien wel een doel voor een bedrijf?
je hoeft niets meer te doen, behalve zorgen dat je klanten meer produceren dan gebruiken. als je dan de pv systemen zelf levert kun je daar ook nog aan verdienen.
je hoeft dan dus alleen nog klanten te winnen. die graag willen investeren. dan kom je op een punt dat ze over de 5000 kWh teruglevering gaan, en dus slechts een vergoeding krijgen van 9 cent per kWh. wat je als energieleverancier op dat moment 22-9 =13 cent per kWh oplevert.
ik heb geen idee of daaar dan voor de verkoop door het leveringsbedrijf, aan een energiebedrijf of andere levrancier nog weer energiebelasting over betaald/ geind moet worden ( zoals btw) of dat energiebelastin alleen aan gebruikers wordt berekend.
verder kun ej als leverancier nog wat verdienen aan de vastrechtpost. die mag je immers dan hoger opvoeren dan de kosten die de netbeheerder je berekent.
je moet dan dus zorgen dat je veel decentrale energieopwekkers als klant krijgt, die je ook echt aan je bind.
door middel van lokcontracten, zoals het genoemde bedrijf.
maar ook misschien zoals de actie die greenchoice vermoedelijk wil starten rond PV installaties.