Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.540 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:57:
Waarom heeft dan niet iedereen met zonnepanelen een enkeltariefmeter? Dat is toch veel voordeliger?
@Anne: Is het verstandig om een enkeltariefmeter te nemen als je een elektr. boiler hebt die in het laagtarief
opwarmt? (vandaar mijn vrij hoog jaarverbruik laagtarief)
omwisselen kost hier trouwens 107 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net maar Mastervolt gebeld. Omvormers zijn nog niet bij ze aangekomen, terwijl ze al op 19 januari bij het Kiala-punt weggegaan zijn. De dame aan de telefoon was vriendelijk "maar kon niets doen". Ik moest "vrijdag nog maar eens bellen"

Ik begin toch een beetje teleurgesteld te raken, ik zit nu alweer bijna drie weken zonder en er is kennelijk nog geen zicht op wanneer er iets retour komt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JAN-B schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:59:
[...]

@Anne: Volgens mij heb je wel gelijk; heb mijn afrekening nog eens bestudeerd en ik zie bij energie-belasting: 1007 Kwh x 0,1094 = 110,14 euro. die 1007 is dan mijn jaarverbruik laagtarief=1016 min jaarverbruik hoogtarief= min 9; dus 1016 min 9 = 1007 Kwh. Is dit wat je bedoelde :?
Heb ik dan toch gelijk dat ik de volle 21 cent krijg voor elke Kwh in de min??
Neen.

Want je schreef toch echt duidelijk:
... ik lees nu min 9 x 0,0932 = -84 cent
En die "0,0932" is het kWh tarief wat ze voor die 9 kWh in rekening hebben gebracht. 9,32 Eurocent/kWh, en niet 21 Eurocent/kWh...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
JAN-B schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:04:
[...]

@JGC: Ik wacht niet tot 11 uur ,s-avonds hoor, om een was te draaien ; doe ik altijd zaterdag-morgen- weekend is ook laagtarief :9
start uitsel is ook wel handig. zaterdag de boel in de wasmachine, is het net klaar als je thuis komt. kan het direct in de droger. hoef je dan ook niet meer ergens op te wachten.

[ Voor 193% gewijzigd door engelbertus op 25-01-2011 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zoals het nu opgezet is vind ik prima.
Je hoeft niet allerlei subfora langs voor info, hier komt van alles voorbij.
Dat maakt deze vraagstaart zo interessant :)
Badger001 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 08:55:
[...]
Radiatoren of eigenlijk de knoppen kunnen "lek" zijn.
Kan ook nog zo zijn maar dit bedoelde ik niet.
Door ons huis loopt als het ware 1 lange buis (de hoofdweg) en de radiatoren zijn de zijwegen.
Ook als alle radiatoren dicht staan zal er via de hoofdweg een flow lopen en ook warmteverlies optreden.
Door de flow te meten en de delta T begint de GJ meter te leven :'(
De hoofdkraan dichtdraaien zoals bij zonnigtype (de bofkont) kan lukt bij mij niet want dan werkt de warmtewisselaar voor het warme tapwater ook niet meer.
Door de warmtewisselaar is er dus ook altijd flow, ook als ik geen warmwater afneem.
Delta T is dan wel weer gering.
Maar al met al:
1) Flow door hoofdbuis van beneden naar zolder en weer terug met delta T als gevolg geeft sluipverbruik.
2) Flow door ww met geringe delta T geeft ook sluipverbruik.

Bovenstaande gaat 24uur per dag door en pak hem beet 300 dagen per jaar (bij vakantie gaat de hoofdkraan wel dicht).

[ Voor 59% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-01-2011 18:49 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:36:
[...]

[...]

Kan ook nog zo zijn maar dit bedoelde ik niet.
Door ons huis loopt als het ware 1 lange buis (de hoofdweg) en de radiatoren zijn de zijwegen.
Ook als alle radiatoren dicht staan zal er via de hoofdweg een flow lopen en ook warmteverlies optreden.
Door de flow te meten en de delta T begint de GJ meter te leven :'(
De hoofdkraan dichtdraaien zoals bij zonnigtype (de bofkont) kan lukt bij mij niet want dan werkt de warmtewisselaar voor het warme tapwater ook niet meer.
Door de warmtewisselaar is er dus ook altijd flow, ook als ik geen warmwater afneem.
Delta T is dan wel weer gering.
Maar al met al:
1) Flow door hoofdbuis van beneden naar zolder en weer terug met delta T als gevolg geeft sluipverbruik.
2) Flow door ww met geringe delta T geeft ook sluipverbruik.

Bovenstaande gaat 24uur per dag door en pak hem beet 300 dagen per jaar (bij vakantie gaat de hoofdkraan wel dicht).
Kan je niet direct na de aftakking van de warmtewisselaar een afsluiter in de hoofdleiding plaatsen? Of mag dat niet? Daarmee zou je flow stoppen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:26:
Ik heb net maar Mastervolt gebeld. Omvormers zijn nog niet bij ze aangekomen, terwijl ze al op 19 januari bij het Kiala-punt weggegaan zijn. De dame aan de telefoon was vriendelijk "maar kon niets doen". Ik moest "vrijdag nog maar eens bellen"

Ik begin toch een beetje teleurgesteld te raken, ik zit nu alweer bijna drie weken zonder en er is kennelijk nog geen zicht op wanneer er iets retour komt.
Dit overkomt jou weer.
De man die een goed lopende site heeft en er een gepeperd stuk over kan schrijven, die behandel je toch als een VIP net als KPN. ;)

Dit is in ieder geval een slecht georganiseerde actie van Kiala als er zo veel pakjes niet worden gescand.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mike70 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:21:
De man die een goed lopende site heeft en er een gepeperd stuk over kan schrijven, die behandel je toch als een VIP net als KPN. ;)
Ík wil niet als VIP behandeld worden, ik wil dat alle klanten al VIP behandeld worden.

(ik heb Mastervolt vanmiddag wel een mail gestuurd met mijn verhaal, en die heb ik zeker ondertekend met "met vriendelijke groet, JeroenH, www.solarwebsite.nl". Of ze op mijn site kijken of niet is aan hun, ik wil het niet als pressiemiddel gebruiken - ik ben geen Youp van 't Hek)
Dit is in ieder geval een slecht georganiseerde actie van Kiala als er zo veel pakjes niet worden gescand.
Nou het was niet zo'n briljante keus om voor Kiala te kiezen zeg. Goedkoop is duurkoop zegt men wel eens, dat geldt kennelijk voor omvormercomponenten net zo hard als voor een vervoerder...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:11:
[...]

Kan je niet direct na de aftakking van de warmtewisselaar een afsluiter in de hoofdleiding plaatsen? Of mag dat niet? Daarmee zou je flow stoppen.
Vergeet het maar. Althans, zeker bij Vattenfall/NUON, en dat zal bij de andere dozenschuivers van fossiele restwarmte (of houthaksel warmte of afvalverbranding restwarmte) niet anders zijn, gezien de vele verboden in hun voorwaarden:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Verbodsbepalingen_SV_Vattenfall_NUON.gif

|:(

(van de categorie: drie maal gen***d houdt beter)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 25-01-2011 19:42 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Ik heb hier nu een tijd een pelletkachel en sinds mijn spouw is na geïsoleerd, gebruik ik de cv vrijwel niet meer om bij te verwarmen als het erg koud word.
Voor verwarmen word in mijn situatie de cv installatie dus eigenlijk overbodig.
Is het slecht voor je leidingen en radiatoren als deze nauwelijks worden gebruikt?

Ik lees en leer hier ook veel, krijg veel goede ideeën doordat het hier juist door elkaar over verschillende dingen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ericplan schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:11:
[...]
Ik heb net even gekeken, dat is inderdaad een mogelijkheid. d:)b
Er staat nergens dat je achter de hoofdafsluiter niet iets mag wijzigen.
Warme hoofdleiding gaat vanuit de meterkast rechtstreeks naar zolder, van daar uit door de slaapkamers, dan pas naar de woonkamer :?
Van uit de woonkamer weer terug naar de meterkast het hoofdnet in.
Onlogische volgorde, de warmtevraag is normaal gesproken beneden (woonkamer en keuken) het grootst dus zou je verwachten dat hier de intrede is en niet het eindpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Net weer zo'n walgelijk ingewikkeld document, zoveelste advies over de Warmtewet, van de Rebel groep (what's in a name...), in de mailbox.

74 pagina's dik.

Alleen al de "management samenvatting" is 7 pagina's lang...

http://www.rijksoverheid....yse-impact-warmtewet.html

Geen wonder als straks veel betrokkenen na een jaar of tien verschrikkelijke en moeizame strijd tegen de ambtenarij het bijltje er definitief bij neer gaan gooien en alles straks zullen slikken van EL&I, helemaal kapot gebeukt door jarenlang zinloos letter fetisjisme, juridische haarkloverijen, en ambtelijke facilitering van de energiebobo's...

@Speksteen

Ga je wel effe je eigen voorwaarden en "geboden en verboden" goed bekijken, gezien mijn post van daarnet? Je weet maar nooit...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 25-01-2011 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:43:
[...]

Warme hoofdleiding gaat vanuit de meterkast rechtstreeks naar zolder, van daar uit door de slaapkamers, dan pas naar de woonkamer :?
Onlogische volgorde, de warmtevraag is normaal gesproken beneden (woonkamer en keuken) het grootst dus zou je verwachten dat hier de intrede is en niet het eindpunt.
Sterker nog, in het verleden deed nuon een keer een aanbieding voor het plaatsen van een magneetklep in de hoofdleiding zodat je een kamer thermostaat kon gaan gebruiken.
Best een leuk idee, ik vond alleen de bijna 500 euro die ze daarvoor vroegen een beetje te veel. :'(

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@speksteen
als het ooit lek gaat dan word dat toch een ramp ?

wel een mooi systeem als er 10 zonneboilers en 10 warmtepompen in serie staan als cooperatie van bewoners, maar helaas is het dictatuur wat de klok slaat in de stadsverwarming.
/edit oh sorry, en swinters wat cv speksteentjes natuurlijk ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:39
JAN-B schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:08:
@ Zonnig type: Weet jij dit :?
Vorig jaar april kreeg ik mijn afrekening; mijn jaarverbruik - dagtarief - was -9 ( min negen dus), dit jaar trouwens nog meer in het negatieve door uitbreiding van 350 naar 525Wp;
ik lees nu min 9 x 0,0932 = -84 cent; dit wordt afgetrokken van verbruik laagtarief + Vaste kosten, OK, dit snap ik, maar mijn tarief = 21 cent / Kwh.
Heb ik nu 9 x 9,3 cent terug gekregen of toch 9 x 21 cent zoals ik zelf vermoed? Heeft zeker met Btw en Energiebelasting te maken, dat verschil tussen 9,3 en 21 cent?
@JAN-B
In de brochure van Delta staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/16326067/delta%20teruglevering.jpg
Ik heb dit ook meerdere malen telefonisch besproken en ik heb op mail het volgende:
Goedenmiddag heer ####,

Volgens de Elektriciteitswet mag de jaarlijkse teruglevering tot 3.000 kWh worden gesaldeerd met de afname van elektriciteit. U ontvangt hierdoor voor uw teruglevering hetzelfde tarief als wat u betaalt voor de aan u geleverde elektriciteit. Deze prijs bestaat uit de levering, energiebelasting en BTW.

Bij teruglevering boven de 3.000 kWh krijgt u volgens de wet geen energiebelasting en BTW vergoed. U ontvangt dan een vergoeding voor de levering.

Naar verwachting verhoogt de overheid deze grens van 3.000 kWh. DELTA hecht belang aan zonne-energie en loopt vooruit op het wetsvoorstel door al te werken met 5.000 kWh. Deze informatie kunt u ook terugvinden op onze website www.delta.nl.
Op dit moment geldt een vergoeding tot 5000 kWh incl BTW en energiebelasting.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende geïnformeerd hebben.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice DELTA N.V.
Voor mij is dit wel duidelijke taal (en eenduidig), maar ik ben geen jurist... de toekomst zal het leren. Ik ga in ieder geval niet zonder slag of stoot accoord met minder dan hierboven is genoemd..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:35:
[...]

Vergeet het maar. Althans, zeker bij Vattenfall/NUON, en dat zal bij de andere dozenschuivers van fossiele restwarmte (of houthaksel warmte of afvalverbranding restwarmte) niet anders zijn, gezien de vele verboden in hun voorwaarden:

[afbeelding]

|:(

(van de categorie: drie maal gen***d houdt beter)
Ik zie er niet in staan dat je geen afsluiter mag plaatsen (sorry voor de dubbele ontkenning). Handige plek uitzoeken voor een afsluiter, ergens uit het zicht van Nuon, voor 't geval dat. Hoofdkranen dicht, vriessetje halen bij de Borent om ter plekke de leiding te bevriezen om het waterverlies te beperken, kogelkraan plaatsen. That's it. Klaar met ca 25 Euro, klein bedrag voor een grote ergernis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:48:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden ook de overstap van Nuon naar Greenchoice gemaakt. Geen enkel probleem mee gehad.
!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:43:
[...]

Nuon legt zelfs uit op hun website hoe je dit kan realiseren. De voorwaarden van de afsluiter wordt zelfs genoemd mag eigenlijk alleen geen magneetklep zijn.
Maar deze van Honeywell voldoen. Met een draadloze thermostaat erg eenvoudig te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
NielsTn schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:53:
[...]

Kijk ook waar je de grootste besparing kan maken, da's in de periode m.n wanneer het het koudste is: najaar.
Dus kijk/probeer om de combinatie zo te krijgen dat er ondersteuning door zon op het CV-deel zit.
Atag heeft een compleet systeem, maar met meer uurloon en onderdelen (en know-how, etc.etc.etc)
zou een dergelijk systeem deels na te bouwen zijn.

Voor mij is de Qsolar geworden, daar ik in de winter het gasverbruik wens te minderen (op CV).
Met een aardige collector (hier 7,5 m2 vlakkeplaat) op pal zuid, en steile hellingshoek, is aardig wat zon op te vangen (en snel sneeuw/ijsvrij, als ik de diverse lawines van 1-2 maand terug herinner).
In voor- en najaar wordt bijgestookt met houtkachel, dus daar is ook ws maar een kleine winst te halen. Bovendien heb je dan LVT, of flinke overcapaciteit van radiatoren nodig om de boilertemperatuur laag te houden.

Wij hebben zelf destijds bijna gekozen voor CV-ondersteuning, maar op het moment van kiezen in het voorjaar bleek ons nieuwe huis in het voorjaar veel sneller op te warmen door de zon dan gedacht. De CV kon al snel uit. Dus niet gedaan en geen spijt: in de tijd dat onze boiler echt wat begint te doen hoeven we nog nauwelijks te stoken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
JeroenH schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:00:
[...]

Inderdaad zijn er vele mooie alternatieven ontstaan (waarvan ik het echt heel vreemd vind dat Mastervolt dat niet omarmt en steunt, maar goed) maar al die alternatieven hebben als enorm nadeel dat er een PC voor ingeschakeld moet blijven. Zelfs als ik het een superzuinig laptopje van 15W neem kost me dat dus op jaarbasis ruim 130kWh ofwel ruim 10% van ons jaarverbruik. Dat vind ik het gewoon niet waard, sorry.
Heeft allemaal te maken met budget. Er is voor de Soladin een bepaald business model bedacht, waar nog net een klein stukje logging in past. Maar daarmee is het ook gewoon op.
Ik merk dat ook in mijn dagelijkse werk. Er zijn nog zoveel dingen te verbeteren, als ik geen uren mag schrijven op een bepaalde activiteit, dan gebeurt het niet. Jammer, maar ook Mastervolt heeft targets.

15W is absoluut niet zuinig. Als je het goed aanpakt kan je met een Watt of 3 á 4 al prima loggen. En met een tijdklok, een klein beetje programmeren, beperk je het dagverbruik tot een absoluut minimum.
Of had je de illusie dat logging in de soladin zelf geen energie zou kosten? Het enige minpuntje is een klokje intern. Maar vanuit ontwikkelstandpunt begrijp ik erg goed dat men dat heeft weggelaten. Dat betekent bedieningselementen, een batterijtje, en dus een duurder apparaat.

Over het defect, het kan goed zijn dat Mastervolt helemaal geen blaam treft, maar dat er is gebleken dat een toeleverancier een slecht component heeft afgeleverd. Zoals wat jaren geleden veel moederbordfabrikanten overkwam met een rotte serie condensatoren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
mightym schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:50:
[...]

@JAN-B
In de brochure van Delta staat het volgende:
[afbeelding]
Ik heb dit ook meerdere malen telefonisch besproken en ik heb op mail het volgende:

[...]

Voor mij is dit wel duidelijke taal (en eenduidig), maar ik ben geen jurist... de toekomst zal het leren. Ik ga in ieder geval niet zonder slag of stoot accoord met minder dan hierboven is genoemd..
Vervang in de eerste zin het woordje "mag" door het wettelijk verplichte "moet", en houdt ook in gedachten dat Delta mooie zonnige praatjes verkoopt, maar tegelijkertijd Solland Solar met de fraaiste SunWeb® technologie (en hoogste multikristallijne rendement) in de etalage heeft gezet. En gewoon Borssele II er door gaat rammen door hun ziel en zaligheid aan de grootste (napoleontische) atoomboer van dit aardklootje te gaan verpatsen, wie weet wel geholpen door die andere atoomboer, Vattenfall/NUON...

Over het defect, het kan goed zijn dat Mastervolt helemaal geen blaam treft, maar dat er is gebleken dat een toeleverancier een slecht component heeft afgeleverd. Zoals wat jaren geleden veel moederbordfabrikanten overkwam met een rotte serie condensatoren.
... of een grote lampenboer uit het zuiden des lands die ook een probleempje had met "een component op de print in de omvormer", en subiet een grote recall actie uitschreef ...

... en mensen wel degelijk een zeer ruimhartige vergoeding voor niet gerealiseerde opwek deed toekomen ...

... en desondanks alsnog rap besloot om de hele omvormer divisie naar Duitsland over te doen en enkele zwaar gefrustreerde medewerkers die hun ziel en zaligheid er in hadden gestoken te doen afvloeien ...

... waar het Beierse bedrijf vervolgens zeer interessante zaken mee is gaan doen ...

... zoals levering van zeer gewilde kleine omvormers (die niet standaard zijn uit te lezen mits duur tafel uitleesmodel) naar het land van herkomst van de technologie ...

[ Voor 32% gewijzigd door zonnigtype op 25-01-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:58:
Ga je wel effe je eigen voorwaarden en "geboden en verboden" goed bekijken, gezien mijn post van daarnet? Je weet maar nooit...
Bij intrede van de stadsverwarming in m'n woning zit een handafsluiter, als ik daar 2 meter achter (na de ww voor tapwater), weer een handafsluiter plaats doe ik toch niks fout?

Van punt 3 van je betoog kan ik je nog een verhaal vertellen, over het laten lekken van sv water.
Heb ik geloof ik al eens eerder gemeld.
Bij een collega en mede buurtbewoner is er een koppeling van 1 van zijn radiatoren afgeschoten.
Je raadt het al, een hele werkdag stroomde er water van 90'C z'n woonkamer binnen.
Alles maar dan ook alles van de benedenverdieping kon naar de sloop (van parketvloer tot aan keuken etc).
Is uiteindelijk nog wel vergoed door z'n verzekering.
Er zit geen flowbewaking op dus alles kan ongebreideld doorstromen, terwijl er bij een wasmachine een waterslot of een kunststof bak onder de wasmachine door de verzekering geeist wordt . :X
leonbong schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:17:
[...]
Nuon legt zelfs uit op hun website hoe je dit kan realiseren. De voorwaarden van de afsluiter wordt zelfs genoemd mag eigenlijk alleen geen magneetklep zijn.
Maar deze van Honeywell voldoen. Met een draadloze thermostaat erg eenvoudig te realiseren.
Een "domme" handafsluiter is eigenlijk al genoeg :)
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:23:
@speksteen
als het ooit lek gaat dan word dat toch een ramp ?
Zie bovenstaande, kan ook met een bestaande radiator koppeling gebeuren, moet er niet aan denken :'(

[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-01-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:32:
[...]

Ík wil niet als VIP behandeld worden, ik wil dat alle klanten al VIP behandeld worden.

(ik heb Mastervolt vanmiddag wel een mail gestuurd met mijn verhaal, en die heb ik zeker ondertekend met "met vriendelijke groet, JeroenH, www.solarwebsite.nl". Of ze op mijn site kijken of niet is aan hun, ik wil het niet als pressiemiddel gebruiken - ik ben geen Youp van 't Hek)

[...]

Nou het was niet zo'n briljante keus om voor Kiala te kiezen zeg. Goedkoop is duurkoop zegt men wel eens, dat geldt kennelijk voor omvormercomponenten net zo hard als voor een vervoerder...
Het was niet bedoeld als steek onder de riem hoor. Ik lokte alleen maar een reactie van je uit. ;)

Ik heb verder niets toe te voegen aan bovengenoemde punten van jou.
Wat mij wel opviel is dat het terug sturen van de omvormer niet via Kiala ging.
Dat is dan wel weer positief.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:50:
[...]

Bij intrede van de stadsverwarming in m'n woning zit een handafsluiter, als ik daar 2 meter achter (na de ww voor tapwater), weer een handafsluiter plaats doe ik toch niks fout?
Ik denk het, maar ik ben inmiddels op mijn quivive na jarenlange "ervaringen met juristen van grote energiebedrijven" (en de NMa...). En jij hebt een "eigen leiding na de warmtewisselaar". Ik zit in een huurwoning, en formeel is alles "na de meter" van de verhuurder (die er trouwens ook meteen een zooitje van maakt bij problemen: grote verwarring toen in ons complex eens een lekkage was, zaten ze naar elkaar te wijzen, u moet dáár wezen ... werd uiteindelijk toch NUON Warmte die de boel fixte).

Sorry: ik ben dus wat voorzichtiger met dat soort zaken. Al weet ik dat er enkele woningen in onze wijk [eigendom], een paar maar, een zonneboiler hebben, dus ik neem aan dat die daar "toestemming" voor hebben moeten vragen aan NUON Warmte, tenzij ze het in de zomer hebben gedaan en gewoon de hele zooi eerst hebben afgesloten (alleen moet dan wel alle lucht er uit zijn gehaald, daar kan NUON volgens mij wel voorwaarden aan verbinden). In ieder geval moet je absoluut van tevoren "melden" als er iets uit het SV circuit gehaald wordt (radiator vervanging o.i.d.), want dat schijnen ze direct te kunnen meten aan druk uitval in het netwerk.
Van punt 3 van je betoog kan ik je nog een verhaal vertellen, over het laten lekken van sv water.
Heb ik geloof ik al eens eerder gemeld.
Bij een collega en mede buurtbewoner is er een koppeling van 1 van zijn radiatoren afgeschoten.
Je raadt het al, een hele werkdag stroomde er water van 90'C z'n woonkamer binnen.
Alles maar dan ook alles van de benedenverdieping kon naar de sloop (van parketvloer tot aan keuken etc).
Is uiteindelijk nog wel vergoed door z'n verzekering.
Er zit geen flowbewaking op dus alles kan ongebreideld doorstromen, terwijl er bij een wasmachine een waterslot of een kunststof bak onder de wasmachine door de verzekering geeist wordt . :X
Ja, diep triest. Verzekering betaalde en warmte "leverancier" (verspiller van restwarmte?) deed niets/hoefde niet te dokken? Onderlinge verzekeringskwestie waar niets meer van bekend is geworden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:35:
Neen.

Want je schreef toch echt duidelijk:

En die "0,0932" is het kWh tarief wat ze voor die 9 kWh in rekening hebben gebracht. 9,32 Eurocent/kWh, en niet 21 Eurocent/kWh...
Maar hij krijgt levering + energiebelasting terug. Dat is samen 9,32 + 10,94 = 20,26 cent per kWh. Bijna 21 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:39
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:03:
[...]

Maar hij krijgt levering + energiebelasting terug. Dat is samen 9,32 + 10,94 = 20,26 cent per kWh. Bijna 21 cent.
Dat kon ik niet helemaal opmaken uit zijn bericht, maar dat stelt mij dan wel gerust!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:02:
[...]
Ja, diep triest. Verzekering betaalde en warmte "leverancier" (verspiller van restwarmte?) deed niets/hoefde niet te dokken? Onderlinge verzekeringskwestie waar niets meer van bekend is geworden???
Woonverzekering heeft de inboedel vergoed, Essent heeft vast wat gemerkt dat er een grote hoeveelheid water verloren is gegaan maar kon zeker niet traceren waar.
Het sv water heeft namelijk de hele dag op volle kracht de woning in kunnen stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:38:
...waarna ik op 1950,- uit zou komen voor de gehele investering. Als ik uitga van een besparing van 50% (die te positief is denk ik) dan ga ik 170m3 per jaar besparen wat me grofweg 100,- oplevert maar dan zit ik op een TVT van 20 jaar. Zie ik iets over het hoofd behalve dan dat de gasprijs vast nog wel gaat stijgen?
Als je helemaal volledig wilt zijn, neem je ook rente mee in de tvt-berekening. Bij 3% per jaar (misgelopen spaarrente) is dat zo'n 60 euro per jaar. Daarna wordt het per jaar minder naarmate je je investering afbetaalt met de gerealiseerde besparingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:03:
[...]

Ja, komt door gesplitst rekenen van verschillende posten. Eigenlijk moet je niet over energienota's corresponderen als je het origineel niet voor je hebt, anders zit je al snel te abacadabra-en en hinein zu spekulieren.

Die 10,94 is natuurlijk een "gewogen gemiddelde" van de van toepassing zijnde tariefperiodes over die nota..

Energiebelasting (max. 10.000 kWh/jaar) was/is achtereenvolgens:

2008-I 7,27
2008-II 7,52
2009 10,85
2010 11,14
2011 11,21

Eurocent per kWh ex BTW. In 2008 getrapt (per 1 januari resp. per 1 juli) om "voorschot te nemen op de enorme EB verhoging per 1-1-2009 vanwege compensatie voor de invoering van het capaciteitstarief".

Ik zit dan wel met die bedragen. 10,94 kan ik me voorstellen dat het gewogen gemiddelde is van periode halverwege 2009 en 2010 EX BTW (!). Maar ik kan me niet goed voorstellen dat het leveringstarief EX BTW voor Jan-B in die periode 9,32 Eurocent geweest zou zijn. Want dan kom je zoals je stelt op die 20,26 Eurocent/kWh EX BTW uit. En dat is wel 24,11 Eurocent/kWh INCL. 19% BTW...

Mijn "kale", EX BTW tarief bij NUON (referentiepunt voor Greenchoice bij mij) was voor 2009-II 9,38 Eurocent/kWh (all-in met EB plus BTW 24,07 ct/kWh), voor 2010-I 7,18 Eurocent/kWh (all-in met EB plus BTW 21,80 ct/kWh), voor 2010-II 8,51Eurocent/kWh (all-in met EB plus BTW 21,77 ct/kWh).

De "hoge" dagtarieven liggen bij NUON zo'n beetje anderhalve Eurocent/kWh ex BTW hoger dan het continu tarief (2011-I).

Dus ik blijf vraagtekens houden bij de genoemde bedragen. Kun je alleen goed over oordelen als je alle tarieven kent, en de nota voor je neus hebt. Kost ook goud tijd om het exact door te rekenen, zelfs met die basisvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

energiebewust schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:09:
[...]

Sterker nog, in het verleden deed nuon een keer een aanbieding voor het plaatsen van een magneetklep in de hoofdleiding zodat je een kamer thermostaat kon gaan gebruiken.
Best een leuk idee, ik vond alleen de bijna 500 euro die ze daarvoor vroegen een beetje te veel. :'(
Aha.. in de originele opstelling van mijn huis zat al een magneetklep in de aanvoer op het hele huis. Die werd aangestuurd door de kamerthermostaat. Dat heb ik (laten) wijzigen zodat de magneetklep alleen het de vloerverwarming aanstuurt, dat kostte me 275 euro. De vloerverwarming heb ik als hoofdverwarming op de gehele begane vloer.

De verdeling in het huis is zodanig dat op elk niveau een koppelpunt zit en dat vanuit het koppelpunt de radiatoren worden voorzien. Op alle radiatoren thermostaatknoppen en in de badkamer een elektronische thermostaatknop die programmeerbaar is. Kan dus alleen de badkamer aansturen in de ochtend en de rest allemaal koud laten. Alle radiatoren reageren in nog geen 15 seconden en zijn in staat in een korte tijd een kamer te veranderen in een sauna (waar ik geen fan van ben).

In de zomer doe ik de kranen van de afleverset van de SV inderdaad ook dicht om de circulatie in de hoofdleiding te voorkomen. In de zomer is elke aanvullende verwarming niet gewenst.

SV heeft overigens inderdaad een gunstig systeemrendement. Dat zorgt ervoor dat er minder andere maatregelen genomen hoeven te worden om aan de EPC eisen te voldoen.
Vanuit het systeem gezien is dit ook correct. Het rendement van wat over mijn afleverset loopt is gewoonweg 100%. Vanuit het financiële perspectief wordt het niet meer dan anders tarief echter opgebouwd op basis van referentiewoningen. De referentiewoningen, dat is een gemiddelde groep met een gemiddelde installatie op het gebied van verwarming en warmwater. Het gemiddelde rendement van die woningen stijgt langzaam, maar zit momenteel dus op 82% (2010 cijfer).
Dus men kijkt naar hoeveel gas en nodig is voor het opwekken van 1GJ warmte (in een mix van verwarming en warmwater in de referentiewoningen) en daarmee wordt de GJ prijs gelijkt gesteld.
Dat is natuurlijk wel jammer als je in een nieuwbouw zit, maar uiteindelijk gaat het in mijn geval maar over circa 25 euro per maand extra kosten -> 300 per jaar.
Los van de extra kost en wellicht de keuzevrijheid (kan volgens mij evengoed administratief worden ondervangen). Is het systeem eigenlijk erg goed, dat de uitvoering hier en daar niet zodanig is als kan is natuurlijk jammer, maar dat is ook met andere oplossingen zo. (er explodeert ook wel eens een gaswoning per slot van rekening, nog altijd heftiger dan een warme koopgoot).
Er wordt overigens bij de bepaling van de EPC wel gekeken naar het achterliggende systeem van de SV. Een infrastructuur met veel ketelhuizen scoort dan slechter. De infra moet zo veel mogelijk thermisch gestuurd zijn.

Ik wil voor eric dit linkje nog wel even doornemen.
Leidscherijn stadsverwarming
Waarom? Omdat ik me afvraag waarom je dit linkt. Dat begrijp ik niet.
De man in kwestie is gerechtigd alles te schrijven wat hij wil. Jij ook natuurlijk, maar wat is dat voor berekening???
SV vastrecht vergelijken met een CV-ketel+installatie met een afschrijving van 15 jaar??
Hij vergeet 2 (of 3) belangrijke dingen, ook bij gas heb je vaste kosten 163,79 euro + 23,80 euro (LR gebied) = 187,59
En hij vergeet de interest (of rente) Het effect van rente is of zijn 266,67 of 385,37 -> verschil 118,70

Als ik zijn opstelling aanvul:
SV 2010 : 408 euro
CV volgens die knakker: 266,67 + rente 118,70 + aansluiting gas 187,59.... -> 572,96. Nog zonder OH-contract voor de CV. Dan wordt SV weer goedkoop ..
Ik weet wel dat die 4000 niet klopt natuurlijk..

Dan doen we dit: 1621,40 voor de CV+installatie (scherp) + rente + vastrechtgas + OHcontract 5,35 pm = 408 euro per jaar. Hela PRECIES gelijk aan je SV vastrecht...

Vervolgens gaat de man in kwestie door en neemt aan dat de mix van tapwater en verwaming integraal kan plaatsvinden tegen een rendement van 107%....
La me niet lache.. >:)

Eric zeg eens dat het een foute link van je was. Wat mij betreft staat daar geen informatie van waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mistraller schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:38:
Heeft allemaal te maken met budget. Er is voor de Soladin een bepaald business model bedacht, waar nog net een klein stukje logging in past. Maar daarmee is het ook gewoon op.
Ik merk dat ook in mijn dagelijkse werk. Er zijn nog zoveel dingen te verbeteren, als ik geen uren mag schrijven op een bepaalde activiteit, dan gebeurt het niet. Jammer, maar ook Mastervolt heeft targets.
Oh maar dat snap ik helemaal, in het Engels zegt men dan "it's built down to a cost". Neemt niet weg dat ik logging een essentiële functie vind. Met de kennis die ik nu heb zou ik de Soladin 500 niet meer kopen. Maar voorlopig hangen ze er (of eigenlijk nog niet, dus) en vind ik het wel best, de loggin met plugwise werkt voor mij goed. Nu zit ik in de bijzondere situatie dat ik een allegaartje van omvormers zit en dat loggin direct uit de omvormers moeilijk zal gaan.
15W is absoluut niet zuinig. Als je het goed aanpakt kan je met een Watt of 3 á 4 al prima loggen. En met een tijdklok, een klein beetje programmeren, beperk je het dagverbruik tot een absoluut minimum.
Of had je de illusie dat logging in de soladin zelf geen energie zou kosten? Het enige minpuntje is een klokje intern. Maar vanuit ontwikkelstandpunt begrijp ik erg goed dat men dat heeft weggelaten. Dat betekent bedieningselementen, een batterijtje, en dus een duurder apparaat.
Logging zou niet veel energie hoeven kosten, helemaal als het goed in de omvormer geïntegreerd wordt. Mijn telefoon trekt een 6Wh accu in twee dagen leeg, da's een gemiddelde van 0,125 Watt. Daarvoor heb je een apparaat met een 800MHz processor, een mooi LCD-scherm, 16Gb geheugen, GPS, kompas, hellingshoeksensor, 3G en Wi-fi. Met nog geen honderste van die hardware kun je prima loggen!

Dat het een omvormer duurder maakt is duidelijk, en daarmee is de Soladin 500 eigenlijk een heel basic instapmodel.
Dat zou goed kunnen maar omdat ze hun mond er stijf over dichthouden weten we niets. En zelfs als een leverancier een slecht onderdeel geleverd heeft koop ik een Mastervolt Soladin 500 omvormer en niet Hayamishi® condensator. Het is aan Mastervolt om de inkoop van hun onderdelen goed te managen, daar betaal ik ze voor in de prijs van de omvormer.

Ik kom misschien wat scherp en kritisch over, maar ik ben gewoon een beetje pissig dat er bijna vijf jaar een apparaat in mijn huis heeft gehangen wat door te ver doorgevoerde kostenbesparingen kennelijk brandgevaarlijk zou kunnen zijn. Mijn huis en de meeste dingen die er in zitten zijn me erg lief, kan ik je vertellen. Dat een vervangingsactie ook nog eens op zijn allergoedkoopst (en langzaamst) wordt uitgevoerd maakt dat gevoel er niet beter op en het feit dat communicatie echt heel beroerd is maakt het af.

Ik ben een ontevreden klant, en dat heb ik ook bij Mastervolt aangegeven. Als ze een goed bedrijf zijn trekken ze zich dat aan. Ik heb altijd voor commerciële ondernemingen gewerkt en ook altijd voor klanten. Mij is altijd geleerd (en ik voelde dat ook altijd instinctief aan) dat als een klant niet tevreden is je daar goed naar luistert, en je die klant serieus neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:53:
[...]

Logging zou niet veel energie hoeven kosten, helemaal als het goed in de omvormer geïntegreerd wordt. Mijn telefoon trekt een 6Wh accu in twee dagen leeg, da's een gemiddelde van 0,125 Watt. Daarvoor heb je een apparaat met een 800MHz processor, een mooi LCD-scherm, 16Gb geheugen, GPS, kompas, hellingshoeksensor, 3G en Wi-fi. Met nog geen honderste van die hardware kun je prima loggen!
Awel, in het kader van loggen,heb ik vanavond een nieuwe release van mijn software, sunprofit, op de site gezet.
Voor een ieder die hem wil gebruiken c.q. wil updaten, ga je gang.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Dat het een omvormer duurder maakt is duidelijk, en daarmee is de Soladin 500 eigenlijk een heel basic instapmodel.
Neen, het was ontwikkeld als een vervangingsmodel. Van de OK4 setjes. De "rest" (van de sales) is er allemaal als leuke spin-off voor hen bijgekomen. Het grote werk, de dikke bakken worden vooral in het buitenland afgezet, en zijn de pindakaas op de boterham voor hen.
Dat zou goed kunnen maar omdat ze hun mond er stijf over dichthouden weten we niets. En zelfs als een leverancier een slecht onderdeel geleverd heeft koop ik een Mastervolt Soladin 500 omvormer en niet Hayamishi® condensator. Het is aan Mastervolt om de inkoop van hun onderdelen goed te managen, daar betaal ik ze voor in de prijs van de omvormer.

Ik kom misschien wat scherp en kritisch over, maar ik ben gewoon een beetje pissig dat er bijna vijf jaar een apparaat in mijn huis heeft gehangen wat door te ver doorgevoerde kostenbesparingen kennelijk brandgevaarlijk zou kunnen zijn. Mijn huis en de meeste dingen die er in zitten zijn me erg lief, kan ik je vertellen. Dat een vervangingsactie ook nog eens op zijn allergoedkoopst (en langzaamst) wordt uitgevoerd maakt dat gevoel er niet beter op en het feit dat communicatie echt heel beroerd is maakt het af.
Gedeeltelijk mee eensch.

Maar overweeg ook eens dit:
It is assumed that Mastervolt has a turnover of € 25 million and 75 employees in the Netherlands
en uit dit jaarverslag, het jaar (2005) dat Philips de omvormer business afstootte, p. 6 van dikke pdf:

Sales 30,4 miljard Euro...

... en eindejaars personeelsbestand 159.000 voor dat jaar ...

Dus wat Philips makkelijk "kon" doen, lag bij het extreem veel kleinere Mastervolt wel effekes op een ander niveau van de mogelijkheden (ook nog eens in crisistijd, de pleziervaart markt lag voor hen zo'n beetje op zijn gat, goed dat zonnestroom het ondanks de crisis zo goed deed, maar is ook geen zekerheid als Duitsland klapt).

Niet dat het dan allemaal goed is te praten, maar altijd het perspectief proberen te blijven zien. Volgende keer nog beter zou ik zeggen, al hoop ik niet op nog zo'n actie natuurlijk...

... en voor iedere getroffene natuurlijk: ZO RAP MOGELIJK die nieuwe/refurbished Soladin "600" zurück ins Hause, und Solarstrom ernten BITTE, Herr Mastervolt! :Y

... anders gaan we ook wat kritischer stukkies schrijven ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:31:
Ja, komt door gesplitst rekenen van verschillende posten. Eigenlijk moet je niet over energienota's corresponderen als je het origineel niet voor je hebt, anders zit je al snel te abacadabra-en en hinein zu spekulieren.

Dus ik blijf vraagtekens houden bij de genoemde bedragen.
@zonnigtype: de bedragen die ik noem kloppen toch echt hoor! die 24 cent kan ook kloppen, ik had toen een 3 jarig contract, juli 07 - juli 10; de jaarafrekening gaat trouwens over de periode april 09 - april 10.
Wil je het origineel zien? kunnen we niks regelen, ik wil het wel kopieren en naar je toe sturen/ scannen en naar jou mailen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:43:
Vanuit het financiële perspectief wordt het niet meer dan anders tarief echter opgebouwd op basis van referentiewoningen. De referentiewoningen, dat is een gemiddelde groep met een gemiddelde installatie op het gebied van verwarming en warmwater. Het gemiddelde rendement van die woningen stijgt langzaam, maar zit momenteel dus op 82% (2010 cijfer).
Maar dat vind ik niet reëel voor een nieuwbouwwoning, aangezien die tegenwoordig standaard met een HR107-ketel worden uitgerust.
Dus men kijkt naar hoeveel gas en nodig is voor het opwekken van 1GJ warmte (in een mix van verwarming en warmwater in de referentiewoningen) en daarmee wordt de GJ prijs gelijkt gesteld.
Dat is natuurlijk wel jammer als je in een nieuwbouw zit, maar uiteindelijk gaat het in mijn geval maar over circa 25 euro per maand extra kosten -> 300 per jaar.
Maar 300 euro per jaar? Nou ja, zolang het jouw geld is en niet het mijne. ;)
Los van de extra kost en wellicht de keuzevrijheid (kan volgens mij evengoed administratief worden ondervangen).
Je kunt toch niet administratief voor een warmtepomp kiezen? Of zonneboiler met verwarmingsondersteuning?
SV vastrecht vergelijken met een CV-ketel+installatie met een afschrijving van 15 jaar??
Hij vergeet 2 (of 3) belangrijke dingen, ook bij gas heb je vaste kosten 163,79 euro + 23,80 euro (LR gebied) = 187,59
En hij vergeet de interest (of rente) Het effect van rente is of zijn 266,67 of 385,37 -> verschil 118,70

Als ik zijn opstelling aanvul:
SV 2010 : 408 euro
CV volgens die knakker: 266,67 + rente 118,70 + aansluiting gas 187,59.... -> 572,96. Nog zonder OH-contract voor de CV. Dan wordt SV weer goedkoop ..
Ik weet wel dat die 4000 niet klopt natuurlijk..

Dan doen we dit: 1621,40 voor de CV+installatie (scherp) + rente + vastrechtgas + OHcontract 5,35 pm = 408 euro per jaar. Hela PRECIES gelijk aan je SV vastrecht...
Vind ik realistischer dan die andere berekening.
Vervolgens gaat de man in kwestie door en neemt aan dat de mix van tapwater en verwaming integraal kan plaatsvinden tegen een rendement van 107%....
La me niet lache.. >:)
Maar verreweg het meeste gas gaat op aan verwarming. Daarbij heb je tegenwoordig ketels die ook HR warm water leveren. Dus dat is wel verdedigbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:50:

@mightym: Heb zelf ook diverse malen klantenservice gebeld en elke keer werdt mij verteld dat ik de volle prijs zou krijgen voor teruglevering. wat mij ook opviel is dat als je over zonnepanelen enz. begint, ze er weinig vanaf weten, of je moet toevallig iemand aan de lijn hebben die daar wat meer in is gespecialiseerd.
Het probleem van uitrekenen is denk ik de energiebelasting; die krijg je immers ook terug als je geen PV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:55:

start uitsel is ook wel handig. zaterdag de boel in de wasmachine, is het net klaar als je thuis komt. kan het direct in de droger. hoef je dan ook niet meer ergens op te wachten.
@engelbertus: droger :( heb ik niet hoor.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28
Vandaag even bij ouders geweest, die hadden de eindafrekening van Nuon (stroom) en Eneco (gas) gekregen... 2400KWh hoogtarief, 2600KWh laagtarief. Ik hoop dat ik me heel erg verkeken heb op het maandbedrag, want volgens mij zag ik 166 euro staan, en dan hebben we het alleen nog maar over stroom.
Volgende week eens kijken of ik ze naar GC over kan zetten en dan meteen ook dat idiote dubbeltarief eraf. Iemand daar ervaring mee, of moet je dat in 2x doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:51:
[...]

@mightym: Heb zelf ook diverse malen klantenservice gebeld en elke keer werdt mij verteld dat ik de volle prijs zou krijgen voor teruglevering. wat mij ook opviel is dat als je over zonnepanelen enz. begint, ze er weinig vanaf weten, of je moet toevallig iemand aan de lijn hebben die daar wat meer in is gespecialiseerd.
Het probleem van uitrekenen is denk ik de energiebelasting; die krijg je immers ook terug als je geen PV hebt.
Neen, is veel ingewikkelder, al helemaal bij dubbeltarief berekeningen. En zoals al is gebleken lijkt er hier soms wel en soms niet incl./excl. BTW te worden gerekend, en dan wordt het echt een zooitje.

En wat jij met "de energiebelasting" bedoelt in je laatste zin is de VASTE post "teruggave energiebelasting" die iedereen standaard terugkrijgt. En die heeft GEEN relatie met de VARIABELE post EB die je over je kWh en je m3 betaalt, en waarvan het financiële resultaat dus door persoonlijk gedrag en/of zonnepanelen en/of zonnecollectoren is te beïnvloeden. Die vaste "teruggave" post heeft niets met de door jou gesignaleerde problemen met het "berekenen" van de hoogte van de kWh tarieven te maken. Echt niets.

Volgende week eens kijken of ik ze naar GC over kan zetten en dan meteen ook dat idiote dubbeltarief eraf. Iemand daar ervaring mee, of moet je dat in 2x doen?
Eerst per e-mail GC vragen, en schriftelijk laten bevestigen dat zo'n expliciet verzoek via de netbeheerder bevestigd en gehonoreerd gaat worden bij de te verwachten switch (eigenlijk: 2 switches, een voor elektra, en een voor gas), dan heb je iets om op terug te vallen. Mondelinge toezeggingen zijn bij dit soort operaties compleet waardeloos. Eis ook zeer duidelijk termijnen binnen welk stappen in het proces zullen worden vastgelegd en ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd, en laat die bevestigen. Op (elektronisch) papier. Het gaat zeker in dit geval om forse bedragen, je hebt recht op een decente en correcte behandeling van drie (in dit byzondere geval zelfs vier) partijen: de oude leverancier(s), de nieuwe, en, cruciaal: de netbeheerder.

Daar izzie dan, het stukkie op Velt en Vecht website over hun open dag van het grootste zonnedak van Noord Nederland:
Vanuit het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie sprak directeur Energie & Duurzaamheid Bert de Vries de verrassende woorden dat wat het kabinet betreft zonne-energie “uit” is. En dat het onderwerp van het symposium “Ontwikkeling duurzame energie” vooral vanuit het bedrijfsleven en bij andere overheden vandaan moet komen.
Voor mij al lang geen "verrassing" meer.. Volgens mij is het daar zelfs nooit "in" geweest. Mogelijk zelfs in de categorie: "not done" ... by anyone ...

[ Voor 40% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2011 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:47:
[...]

Maar dat vind ik niet reëel voor een nieuwbouwwoning, aangezien die tegenwoordig standaard met een HR107-ketel worden uitgerust.

[...]

Maar 300 euro per jaar? Nou ja, zolang het jouw geld is en niet het mijne. ;)

[...]

Je kunt toch niet administratief voor een warmtepomp kiezen? Of zonneboiler met verwarmingsondersteuning?

[...]

Vind ik realistischer dan die andere berekening.

[...]

Maar verreweg het meeste gas gaat op aan verwarming. Daarbij heb je tegenwoordig ketels die ook HR warm water leveren. Dus dat is wel verdedigbaar.
Je vindt dat niet reëel voor een nieuwbouwwoning? Er wordt 1 tarief bepaald. Er wordt nou eenmaal niet gesteld: U woont in een oude huurwoning waarbij in de referentiewoningen oude verrotte gasgeizers zitten en gaskachels (met een zeer laag rendement) dus u krijgt een hoog tarief.
En u woont in een nieuwbouwhuis waarbij de referentiewoning een state of art CV heeft. Dus u krijgt een laag tarief.
Je begrijpt dat er een noodzaak is om 1 tarief vast te stellen (per leverancier dan) en dan zijn er mensen die voordeel hebben en mensen die nadeel hebben.
Nieuwbouw heeft het nadeel, maar uiteindelijk verbruiken die toch al een stuk minder dus ZO dramatisch is dat niet.

300 euro per jaar is inderdaad niet geweldig veel, er zijn denk ik wel wat forumbezoekers hier die door middel van niet rendabele investeringen in milieubesparing MEER uitgeven per jaar (prima natuurlijk!).
Aangezien er eigenlijk geen meerprijs zit in het vastrecht is het bedrag in mijn geval geen 300 maar toch nog lager ad 135 euro per jaar.

Dat administratief organiseren zie ik meer door het uiteenrafelen van het GJ tarief waardoor en een koppeling kan worden gemaakt aan de gasprijs van elke aanbieder in het NL gebied.
Bij elektra is dat ook mogelijk dus het kan ook met SV ookal kom je wel wat hobbeltjes tegen onderweg.

Je stelt dat verreweg het meeste gas opgaat aan ruimteverwarming. Dat is juist iets dat aan het veranderen is. Bij moderne woningen neemt het aandeel tapwaterverwarming behoorlijk toe. Bij mij is het al meer dan 40% momenteel.
Als ik dan kijk naar de uitspraak van die persoon van die link wordt het toch anders. Zijn appartement is van 2001-2003. Bij een appartement is het aandeel tapwater NOG hoger. Dan moet je nog uitgaan van het tapwaterrendement van de bouwdatum van zijn appartement (2001-2003).
Waar kom je dan op?

En ook, dat weten wij hier onderhand allemaal, veel CV's worden ''neergepleurd'' en bepaald niet optimaal ingesteld. Zodat in de praktijk (in ieder geval die van dhr Ate) die ketel nooit in het condenserende werkgebied te vinden is en het rendement aanzienlijk afwijkt van het folderrendement.

Kijk hele volksstammen zeuren over het opgegeven verbruik van hun autootje. Geen 1 op 27 maar 1 op 23
Ja zoiets merk je redelijk simpel. Dit is een herkenbaar iets.
Een auto heeft een ece-cyclus voor het vaststellen van het verbruik.
Een CV heeft zijn eigen (laboratorium) cyclus voor het vaststellen van het rendement. Wat blijft daar van over in de praktijk |:( (nog afgezien van het matige installeren)?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

Met de kennis die ik nu heb zou ik de Soladin 500 niet meer kopen.............................................. Nu zit ik in de bijzondere situatie dat ik een allegaartje van omvormers zit en dat loggin direct uit de omvormers moeilijk zal gaan.
Wat dacht je er van om je Soladin 600 in te ruilen voor iets anders wat ook bij jouw situatie past. Ik weet zo niet welke panelen je hebt en of daar StecaGrid 500 omvormers bij passen. Maar als jij nieuwe Soladin 600 retour gestuurd krijgt kan je ze bij mij inruilen voor nieuwe StecaGrid 500 omvormers. Verzend of bezorgkosten zijn dan voor mijn rekening.

Dit geld trouwens voor iedereen die zijn retour gestuurde Soladins 600 in wil ruilen voor iets anders. Voorwaarde is wel dat ze gloednieuw zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door ZonneStroom op 26-01-2011 10:12 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

We hebben weer wat nieuws op de markt, wat te mooi is om waar te zijn. Zonnigtype?

Het bedrijf E.G.M. Energy-Guard & Manufacturing B.V. uit Breda geeft namelijk maximaal 0,20 EUR per opgewekte kWh als je een PV installatie bij ze koopt (tot 5000 kWh). 10 jaar lang. Het geld komt 'van het moederbedrijf' en uit 'het eigen bedrijf'.

Je krijgt dus IBC panelen + SMA omvormer op je dak, voor een normale prijs. Je krijgt voor 20.000 EUR inc. BTW een 5500 Wp systeem. Vervolgens ga je per jaar 5000kWh opwekken. Het bedrijf vult vervolgens je kWh prijs (inc. Energiebelasting & BTW) aan tot 0,45 !! cent. Tot een maximum van 0,20 cent per opgewekt kWh. Ze gaan er natuurlijk van uit dat de stroomprijs stijgt.

Goed, dat betekent dus dat ze je max. 1000 EUR / jaar uitbetalen. Extra. Stel dat de stroomprijs niet stijgt, zijn ze dus 10.000 EUR kwijt, de komende 10 jaar. Op een systeem van 20.000 EUR, verkoop.

Het moederbedrijf is een staalbedrijf. Zullen de profielen wel vandaan komen. Het is een raar, heel raar verhaal. Volgens meneer (sprak hem) kan het ECHT uit, en is ALLES doorgerekend, etc. etc.
- Schriftelijke garantie van 25 jaar op het complete door ons geïnstalleerde systeem
- Schriftelijke opbrengstgarantie van minimaal 80% bij 25 jaar voor de panelen
- Compleet geïnstalleerd systeem inclusief berekeningen (behalve meter)
- Topkwaliteit panelen, inverter, installatie -en bevestigingsmaterialen
- Productiepremie* voor het opgewekte vermogen
- Monitoring van het systeem via uw computer
- Helpdesk beschikbaar 7 dagen per week
- 24 uurs service

* Productiepremie:
Bijdrage van 0,20 Euro per kW/h. U kunt daarom uw terugverdientijd berekenen met ca. 0,42 Euro ipv 0,22 Euro per geproduceerde kW/h, 10 jaar vast!
(geldig voor contracten afgesloten vóór 31-12-10)
Dit betekent voor u ca. 4.400 x 0,42 = 1.848,00 Euro per jaar.

[ Voor 26% gewijzigd door SunshineCompany op 26-01-2011 10:05 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een opstekertje. Van de week weer zon!

Ik heb het volgende geconcludeerd vorige week na een zonnige dag:
Mijn schoonmoeder past soms overdag op als mijn vrouw en ik beiden werken. Ze is wat ouder en heeft duidelijk een meer behoefte aan een hogere temperatuur in huis. Dus de vloer wordt opgestookt tot het 20-21 graden in huis is. Hierdoor buffert de vloer zoveel dat de dag erna de verwarming bijna niet aan slaat (vooral als we weinig thuis zijn en we dus de kamerthermostaat op 17,5 houden).

De dag dat we niet thuis waren is de ZB verwarmd tot 55 graden! Dit terwijl we op normale zonnige dagen in dit seizoen niet verder komen dan 30 graden. Mijn conclusie is dan ook dat de verwarmingsondersteuning perfect werkt op een zonnige dag. Voor mij prima dat het tapwater weer afkoelt, want mijn WP boiler verwarmt het weer voor duurzamer na tot 60 graden.

Mooi om thuis te komen, de verwarming aan te zetten (18,5 graden is warm zat met vloerverwarming), naar de ZB te lopen en dat te zien dat de temperatuur afloopt in de boiler tbv verwarming en de uitlaatpijp van de HR ketel niet warmer dan een graad of 30 aanvoelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 09:29:
[...]

Wat dacht je er van om je Soladin 600 in te ruilen voor iets anders wat ook bij jouw situatie past. Ik weet zo niet welke panelen je hebt en of daar StecaGrid 500 omvormers bij passen. Maar als jij nieuwe Soladin 600 retour gestuurd krijgt kan je ze bij mij inruilen voor nieuwe StecaGrid 500 omvormers. Verzend of bezorgkosten zijn dan voor mijn rekening.

Dit geld trouwens voor iedereen die zijn retour gestuurde Soladins 600 in wil ruilen voor iets anders. Voorwaarde is wel dat ze gloednieuw zijn.
Dat is een leuk aanbod :)

Ik heb nu 2 Steca500s hangen en 1 Soladin (nou ja die hangt er nu dus niet). 3 Stecaatjes is natuurlijk mooier / beter... ;)

Maar ik ben bang dat ik geen nieuwe meer krijg; daarvoor zie ik al veel te lang de status 'processing' op de soladin Recall site (die nu zo te zien weer eens onbereikbaar is).
Ik denk dat ik (ooit) een refurbished gevalletje ga krijgen, bijvoorbeeld met een rond gat van 10cm in de voorkant... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:58

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

SunshineCompany schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 09:57:
We hebben weer wat nieuws op de markt, wat te mooi is om waar te zijn. Zonnigtype?

Het bedrijf E.G.M. Energy-Guard & Manufacturing B.V. uit Breda geeft namelijk maximaal 0,20 EUR per opgewekte kWh als je een PV installatie bij ze koopt (tot 5000 kWh). 10 jaar lang. Het geld komt 'van het moederbedrijf' en uit 'het eigen bedrijf'.

Je krijgt dus IBC panelen + SMA omvormer op je dak, voor een normale prijs. Je krijgt voor 20.000 EUR inc. BTW een 5500 Wp systeem. Vervolgens ga je per jaar 5000kWh opwekken. Het bedrijf vult vervolgens je kWh prijs (inc. Energiebelasting & BTW) aan tot 0,45 !! cent. Tot een maximum van 0,20 cent per opgewekt kWh. Ze gaan er natuurlijk van uit dat de stroomprijs stijgt.

Goed, dat betekent dus dat ze je max. 1000 EUR / jaar uitbetalen. Extra. Stel dat de stroomprijs niet stijgt, zijn ze dus 10.000 EUR kwijt, de komende 10 jaar. Op een systeem van 20.000 EUR, verkoop.

Het moederbedrijf is een staalbedrijf. Zullen de profielen wel vandaan komen. Het is een raar, heel raar verhaal. Volgens meneer (sprak hem) kan het ECHT uit, en is ALLES doorgerekend, etc. etc.

[...]
Geldig tot 31/12/2010
Waar lees je dit? Er staat niets op hun website

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:24:
[...]

Maar ik ben bang dat ik geen nieuwe meer krijg; daarvoor zie ik al veel te lang de status 'processing' op de soladin Recall site (die nu zo te zien weer eens onbereikbaar is).
Ik denk dat ik (ooit) een refurbished gevalletje ga krijgen, bijvoorbeeld met een rond gat van 10cm in de voorkant... :+
Garantievoorwaarden zijn ook tijdens de recall geldig. Dat betekend dat als jij aan kunt tonen met de factuur dat jou Soladin 600 niet ouder is dan 2 jaar je recht hebt op een geheel nieuwe omvormer. Krijg je geen nieuwe dan moeten ze jou omvormer repareren en retour sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 26-01-2011 11:26 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Garantie betekent niet automatisch stuk->nieuwe exemplaar. Een leverancier is verplicht om voor functionerend product te zorgen dit kan ook repareren betekenen. Daarnaast kan er ook bijvoorbeeld een gelijkwaardig alternatief product worden aangeboden. (Bij winkels kan dit zelfs een ander merk betekenen)

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 26-01-2011 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Misschien wel een leuke gadget voor de mensen die toch een auto hebben:
Afbeeldingslocatie: http://i843.photobucket.com/albums/zz351/clare1204/5W%20solar%20panel/5W1en-1.jpg
Een 5w zonnepaneel om je accu mee op te laden. Zoiets is op ebay al te vinden voor minder dan 30 euro inclusief verzendkosten.

(er zijn ook vergelijkbare panelen met een hoger of lager vermogen en een vergelijkbare prijs/watt verhouding)

(@ SolarKing, misschien een idee voor panelen met een custom afmeting en dan het juiste voltage. Zou het dan nog goedkoper/meer vermogen kunnen?)

Zou dit een beetje nut hebben op het verlagen van het brandstofverbruik? (de dynamo hoeft minder hard te werken)
Het is iig ook comfort verhogend aangezien je accu altijd extra vol zit en ook minder snel kapot zal gaan als je lange tijd niet rijd.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:24:
[...]

Garantievoorwaarden zijn ook tijdens de recall geldig. Dat betekend dat als jij aan kunt tonen met de factuur dat jou Soladin 600 niet ouder is dan 2 jaar je recht hebt op een geheel nieuwe omvormer. Krijg je geen nieuwe dan moeten ze jou omvormer repareren en retour sturen.
Helaas kan ik met de factuur aantonen dat mijn Soladin wel degelijk ouder is dan 2 jaar... ;)

Ik ben benieuwd of ik hem nog deze week terugkrijg... Na de Kialavertraging zouden ze hem inmiddels al een week in huis moeten hebben bij Mastervolt (ik weet het, 3 weken is de termijn die ze zelf hebben aangegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Ik denk dat ik m'n zonnecellen binnen heb. Althans, de vrouw heeft een pakketje aangenomen dus ik vind het vanavond thuis pas ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

aartw99 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:36:
[...]

Geldig tot 31/12/2010
Waar lees je dit? Er staat niets op hun website
In een document wat ik heb ontvangen. Verder heb ik het bedrijf net aan de telefoon gehad..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 09:57:

De "verhalen" zullen nog wel veel gekker gaan worden. Ze zetten het blijkbaar in de markt, ze geloven er in, dus er zal zeker wel wat "te halen" zijn. Waar precies is mij nog onduidelijk. Ze moeten die stroom namelijk kunnen doorverkopen aan iemand die er VET meer dan 20 ct/kWh voor wil betalen, en dat is echt niet in Duitsland. Het betekent ook dat er gecertificeerd bemeten moet worden, anders gaan ze dat nooit kunnen aantonen/hard maken. Wie gaat die BPM betalen en wie de extra meetdienst daarvoor? Handelen zij dan ook de certificatie kermis met CertiQ voor je af, tien, vijftien jaar lang???

Vreemd verhaal ja. Maar de chaos zal alleen maar groter gaan worden. Het gaat een piratenmarkt worden met compleet onvergelijkbare aanbiedingen bomvol kleine lettertjes en juridische haken en ogen. Waar de gemiddeld Nederlander helemaal knettergek van gaat worden. Maar omdat 'ie zo graag aan de zonnepaneelkes wil toch in zal gaan stappen. Waar precies in, voor welke tarieven, met welke opbrengst, bij wie de hoogste marges blijven hangen, en nog meer van zulks fraais, zal voor die "gemiddelde" Nederlander waarschijnlijk een raadsel blijven. Als 't ie maar zonnepanelen op zijn dak heeft/krijgt. En er "op de een of andere [door de aanbieder in cryptische formuleringen beloofde] wijze wordt terugverdiend". Hoe precies, dat zal de meesten waarschijnlijk ontgaan.

Maar dat is ook speculatie. Wie weet is het wel een dijk van een aanbieding! En slaan we elkaar straks allemaal voor de harsens "dat we dit niet eerder hebben gezien"... :?

... al geloof ik nooit zo in geoliede, prachtig klinkende praatjes (sorry, ben nogal kritisch opgevoed). First see. Than believe.

zonnigtype verbaast zich nergens meer over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Al eerder gemeld; toen ik de Soladins heb terug gekregen, heb ik er eens goed in gekeken.
En wat ik heb gezien is dat de condensatoren die paralelle aan de ingang van de inverter zitten nu een grotere maximale spanning hebben. Dat was voorheen dus 160V en is nu 200V.
Maar de specificaties waren al een ingangsspanning van maximaal 155V.
De marge is dus nu groter geworden.

Een belangrijke vraag is nu, wat er werkelijk voor risico is en wie dit risico hebben gelopen.
Volgens mij is het risico heel beperkt en juist bij een lage module temperatuur het grootst.
Dan is immers de spanning van de panelen het hoogste.
En wie heeft er risico gelopen? Allen degene die meer dan 5 panelen aangesloten heeft.

Bij mij kwam het dus prima op tijd. Een van mijn 4 strings heeft 6 panelen die (bijna) vlak liggen.
Daarmee kom ik echt aan de hoge kant, als het tenminste fors onder nul is.
En juist die inverter moest dus worden vervangen. :*)

Volgens mij is de actie van Mastervolt echt prima, ze nemen hun verantwoordelijkheden goed op. _/-\o_
En dat ze daarbij wel op de kosten letten, kan ik heel goed begrijpen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 12:06
2Dutch schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:50:
Moet met de miss toch eens Greenchoice als optie gaan doornemen. We hebben nu alleen een duurzaam stroomproduct bij een reus (Nuon Natuurstroom) en wil eindelijk wel weg van die neppe groene en over naar een echte groene. Is nog een beetje goedkoper ook, kunnen we weer wat centjes sparen om te investeren. Toch wel een beetje weird, overstappen, heb de horrorverhalen wel gehoord de afgelopen jaren ;)
Een ruim jaar geleden overgestapt van Nuon (grijs) naar Greenchoice en totaal geen spijt van. Zelfs financieel had ik er baat bij.
Je krijgt trouwens ook keurig een brief van Nuon of je niet terug wilt en dan kunnen ze opeens heel leuke tarieven regelen. Nee, bedankt. Te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AutCha schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:08:
[...]

Een ruim jaar geleden overgestapt van Nuon (grijs) naar Greenchoice en totaal geen spijt van. Zelfs financieel had ik er baat bij.
Je krijgt trouwens ook keurig een brief van Nuon of je niet terug wilt en dan kunnen ze opeens heel leuke tarieven regelen. Nee, bedankt. Te laat.
Iets vergelijkbaars hier gehad, en wel tot zo'n vier, vijf maal aan toe, terwijl we daar al sinds 2003 weg zijn. Laatste keer werd ik ook nog eens door hen gebeld (medio 2010), terwijl we al sinds de Middeleeuwen bij DMSA >>> BelMeNiet register staan ingeschreven.

... en het ging altijd om ... een grijs/paars "komalsjebliefbijonsterug" contract. Terwijl we daar afscheid hebben genomen, meer dan 7 jaar geleden, met een duur, voor die tijd donkergroen Natuurstroom contract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

_JGC_ schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 00:07:
Vandaag even bij ouders geweest, die hadden de eindafrekening van Nuon (stroom) en Eneco (gas) gekregen... 2400KWh hoogtarief, 2600KWh laagtarief.
@JGC: Ik weet niet of het wel zo slim is om dat dubbeltarief om te zetten naar enkel;
Vergeet niet dat die 2600 Kwh laagtarief dan duurder wordt, immers het hoge tarief zit rond de 8 cent, het lage rond de 5 cent en het enkel-tarief rond de 6 cent. Plus een meterwissel, wat hier 107 euro kost.
5000 Kwh/ jaar, dat is nog al wat :?
Hoe komen ze trouwens aan die 2600 Kwh? elektr. boiler - wassen - drogen - frituren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
JAN-B schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:06:
[...]
@JGC: Ik weet niet of het wel zo slim is om dat dubbeltarief om te zetten naar enkel;
Vergeet niet dat die 2600 Kwh laagtarief dan duurder wordt, immers het hoge tarief zit rond de 8 cent, het lage rond de 5 cent en het enkel-tarief rond de 6 cent. Plus een meterwissel, wat hier 107 euro kost.
5000 Kwh/ jaar, dat is nog al wat :?
Hoe komen ze trouwens aan die 2600 Kwh? elektr. boiler - wassen - drogen - frituren??
Volgens de website van GC is het alleen een administratieve wissel, er hoeft fysiek niks veranderd te worden aan de meters. Ik zal nog even informeren wat zo'n switch kost.

Dat hoge verbruik is te danken aan mijn broertje: heel laks met lampen, TV, tuners en stereoset, computer zowat 24/7 aan, elke dag wel even wat frituren. Enige optie om daar enige invloed op uit te oefenen is door hem op te sluiten en de zekering naar zijn slaapkamer uit te zetten. Verder staat er nog een diepvrieskist in de garage.
Met de huidige energietarieven ligt het laagtarief maar heel weinig onder de prijs van het enkeltarief, en is het hoogtarief 2,7 cent/KWh duurder dan het laagtarief. Met zo'n klein verschil haal je misschien een tientje of 2 per jaar verschil uit een dubbeltariefmeter bij dat verbruik.
Voor die 2 tientjes per jaar ga je niet al je was opsparen voor het weekend of je was uitstellen tot na 23:00. Als ik bijvoorbeeld op een dag midden in de week zonder truien zit, moet ik wachten tot 23:00 voor ik op laagtarief de wasmachine aan kan zetten, moet ik 20 minuten langer opblijven en kan ik om 23:20 de was ophangen. Dat terwijl ik met enkeltarief gewoon de was aan kan zetten wanneer ik dat wil en vervolgens naar bed kan gaan wanneer ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_JGC_ schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:20:
Voor die 2 tientjes per jaar ga je niet al je was opsparen voor het weekend of je was uitstellen tot na 23:00. Als ik bijvoorbeeld op een dag midden in de week zonder truien zit, moet ik wachten tot 23:00 voor ik op laagtarief de wasmachine aan kan zetten, moet ik 20 minuten langer opblijven en kan ik om 23:20 de was ophangen. Dat terwijl ik met enkeltarief gewoon de was aan kan zetten wanneer ik dat wil en vervolgens naar bed kan gaan wanneer ik dat wil.
Precies de reden waarom er ook door steeds meer criticasters zeer grote vraagtekens worden gezet bij de aalglibberige veronderstellingen van belanghebbenden dat via "vraagsturing" m.b.v. "slimme" meters en alle daarbij horende (te betalen?) tierlantijnen en "dynamische" tariefstellingen, er significante energiebesparingen zouden kunnen worden gerealiseerd. Zelfs al zou dat al lukken, is de vraag ook nog steeds niet beantwoord of eventuele (significante) gedragsverandering (het is "nieuw", dus ga je d'r effe lekker voor zitten, voor die stroom vretende computer om je slimme meter gegenereerde verbruiksstatistiekjes te gaan zitten navlooien) in de loop van de tijd niet alsnog zal gaan eroderen en wegkwijnen. Wat alle moeite die in dat dure slimme gedoe wordt gestoken (en nog gaat worden) allemaal vrij zinloos zou maken (als het überhaupt om energiebesparing als primaire driver zou gaan, waar ik geen jeweetwel van geloof, gezien de fenomenale "andere" belangen die hier in het spel zijn).

Alleen extreem verschillende (en: voorspelbare!!!) tarieven zullen een forse invloed kunnen hebben om dit soort gedrag te gaan "sturen". Met de nadruk op "kunnen". Vooralsnog: onbewezen kul totdat het tegendeel is bewezen. En de effecten langdurig zullen zijn aangetoond. En: alle daarvoor op te tuigen nieuwe datacenters die alle "slimme" berekeningen gaan zitten maken, voor de volle honderd procent met in eigen land opgewekte donkergroene stroom zullen worden gevoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@zonnigtype; bedankt voor je mening. Volgens meneer werd het niet doorverkocht, maar werd het 'gewoon' betaald door 'het moederbedrijf'. Vreemd verhaal. Wie durft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Zojuist een verzoek ingediend bij E.On om informatie m.b.t. saldering/teruglevering op te sturen.
Er staat hier niets over op hun website of in hun algemene voorwaarden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
zonnigtype schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:56:
[...]
Alleen extreem verschillende (en: voorspelbare!!!) tarieven zullen een forse invloed kunnen hebben om dit soort gedrag te gaan "sturen". Met de nadruk op "kunnen". Vooralsnog: onbewezen kul totdat het tegendeel is bewezen. En de effecten langdurig zullen zijn aangetoond. En: alle daarvoor op te tuigen nieuwe datacenters die alle "slimme" berekeningen gaan zitten maken, voor de volle honderd procent met in eigen land opgewekte donkergroene stroom zullen worden gevoed...
Vooral die forse prijsverschillen maken het uit. Als jij 150 euro per jaar kunt besparen door weekends te wassen, dan was jij gewoon weekends. Als je 20 euro kunt besparen per jaar, is de drempel om je daar voor aan te passen al veel lager. Vroeger toen het nachttarief werd geintroduceerd was het verschil tussen hoog en laag veel groter dan die schamele 2.7 cent/KWh van nu. Vorig jaar was het nog 3.5 cent en begon ik me ook al af te vragen wat voor zin het had, nu is dat gewoon duidelijk.
Mijn ouders gebruiken 2400KWh hoog en 2600KWh laag. Dat is 52% daltarief, waarbij GreenChoice al aangeeft dat je vanaf 55% pas voordeel hebt van een dubbeltariefmeter, en dat voordeel is dan ook nog maar eens marginaal. Ik zit zelf met een geschat verbruik van 2500KWh per jaar met 66% laagtarief slechts op een euro of 30 besparing per jaar, dat valt in het niet bij het bedrag wat er jaarlijks aan stroom naar de energieleverancier gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
HellevUUr schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 17:36:
Zojuist een verzoek ingediend bij E.On om informatie m.b.t. saldering/teruglevering op te sturen.
Er staat hier niets over op hun website of in hun algemene voorwaarden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Thanx.

Vraag dan meteen door of ze voor je 25 jaar lang, inflatie gecorrigeerd, en elke drie maanden uit te keren op een bankrekeningnummer van jouw keuze, die 41,3 pence feed-in-tarif "English-art" en die 3 pence extra voor niet gebruikte overschotten bereid zijn te betalen in Nederland. 8)

Zie hun Engelse solar site... >:)

41,3 pence = 47,9 eurocent
3 pence = 3,5 eurocent

(velen salderen in Nederland momentaan voor een tarief rond de 21 eurocent/kWh, afhankelijk van contract)

Dat beetje geld verdienen ze makkelijk terug met die vieze "moderne" derde 1.070 Megawatt kolencentrale op de 'ollandse Maasvlakte, toch? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een 'groene' ambtenaar mailde me, omdat ik hem verteld had dat mijn 68 PV panelen nergens geregistreerd staan, en dus niet meetellen voor die 14% doelstelling. Hij vroeg hoeveel GJ ik opwek. Dus ik omrekenen.. 12.000 kWh = 41.000 GJ ofzo. Mailt hij terug: "En per jaar?" :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:00:
[...]

Tja, als je het zo leest, een zonnefietspad, een delftsblauwe stadshaard met afnameverplichting, een zoneiland, dan heeft het er alle schijn van dat men hier liever voor de groene blingbling gaat dan het echte werk. En ik maar denken dat wij Hollanders van het type 'niet lullen maar poetsen' waren.
Energeia vandaag (niet zichtbaar voor publiek). Foto (verder weinig zeggend) en kort stukkie met:
"Voor zover ik weet is alleen in Amerika ooit een energieopwekkend wegdek aangelegd”, vertelt Heller. Dit bleek geen groot succes, maar in Krommenie wordt een nieuwe techniek toegepast. "Het fietspad in Krommenie wordt een pilot waar we veel van verwachten. Op alle tienduizenden kilometers wegdek in Nederland, zowel fietspaden als autowegen, valt veel zonlicht en het is prachtig als we dat kunnen omzetten in duurzame energie."
Hmmmmm..... Blijkbaar hebben ze weer eens geld nodig bij TNO...

Hmmmm.... bestaat deels uit glas. Geen opbrengst in de winter, "veel" (geen cijfers) in zomer. Hmmmm. Voordeel van de twijfel gunnen, als het maar "solar" is, dan is het goed? Hopen dan maar dat er niet extra veel lantarenpalen (met LED?) worden neergezet om die "grote" hoeveelheid elektra meteen weer verspild te krijgen. Ik ken in mijn gemeente uitgestorven parkeerplaatsen waar zeeën van kunstlicht in stand worden gehouden om de kolencentrales te laten doordraaien...

Verder nog niks bekend van ingezette technologie. Project partner Ooms Avenhorn Groep heeft wel al een zonnecollector asfalt strook in het assortiment (filmpje hier), maar over zonnecellen en asfalt o.i.d. heb ik nog niets gezien aan harde data.

We shall see...

Ah! Meeltje in de in-box:
Hieronder kunt u zien voor welke zending u deze bevestiging ontvangt.

Artikelnummer Soladin 600 (refurbished)
De zending is verstuurd naar:
Dat is dan 12 dagen na inlevering op het Kiala punt in Leiden. Kon slechter.

JeroenH: hoe zit het met jou? Ik was na jou met inleveren, dus ik hoop dat je ook mail hebt van Mastervolt@moduslink.com...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:26:
Een 'groene' ambtenaar mailde me, omdat ik hem verteld had dat mijn 68 PV panelen nergens geregistreerd staan, en dus niet meetellen voor die 14% doelstelling. Hij vroeg hoeveel GJ ik opwek. Dus ik omrekenen.. 12.000 kWh = 41.000 GJ ofzo. Mailt hij terug: "En per jaar?" :F
3x raden wat hij met die informatie wil doen. Lekker makkelijk voor de gemeente om de duurzaamheidscijfers wat op te krikken zonder kosten.

Heb je hem al verteld dat het een mooie groene publieksvriendelijk besparingsmaatregel is om het gemeentehuis vol te leggen met PV? ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
vandaag is DHL met de omvormers geweest, helaas mocht ik werken ;)
morgen dan maar de pakketjes in ontvangst nemen, en archiveren voor eenPV uitbreiding...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:26:
Ik dacht altijd dat 1 GJ gelijk stond aan circa 278 kWh. 8)7
Dus dat die 12.000 gelijk staat aan 43,17 GJ.

Is het een slimme ambtenaar of wat? }:O

Anders vraag je hem je naam te noemen bij de getallen, zeg maar jou aandeel in het geheel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2011 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:32:
[...]

Ah! Meeltje in de in-box:

Hieronder kunt u zien voor welke zending u deze bevestiging ontvangt.

Artikelnummer Soladin 600 (refurbished)
De zending is verstuurd naar:

[...]
Hiero ook! Hopelijk komt ie netjes aan morgen en kan hij gauw weer worden ingezet. De zon gaat weer schijnen! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:32:
[...]

De "verhalen" zullen nog wel veel gekker gaan worden. Ze zetten het blijkbaar in de markt, ze geloven er in, dus er zal zeker wel wat "te halen" zijn. Waar precies is mij nog onduidelijk. Ze moeten die stroom namelijk kunnen doorverkopen aan iemand die er VET meer dan 20 ct/kWh voor wil betalen, en dat is echt niet in Duitsland. Het betekent ook dat er gecertificeerd bemeten moet worden, anders gaan ze dat nooit kunnen aantonen/hard maken. Wie gaat die BPM betalen en wie de extra meetdienst daarvoor? Handelen zij dan ook de certificatie kermis met CertiQ voor je af, tien, vijftien jaar lang???

Vreemd verhaal ja. Maar de chaos zal alleen maar groter gaan worden. Het gaat een piratenmarkt worden met compleet onvergelijkbare aanbiedingen bomvol kleine lettertjes en juridische haken en ogen. Waar de gemiddeld Nederlander helemaal knettergek van gaat worden. Maar omdat 'ie zo graag aan de zonnepaneelkes wil toch in zal gaan stappen. Waar precies in, voor welke tarieven, met welke opbrengst, bij wie de hoogste marges blijven hangen, en nog meer van zulks fraais, zal voor die "gemiddelde" Nederlander waarschijnlijk een raadsel blijven. Als 't ie maar zonnepanelen op zijn dak heeft/krijgt. En er "op de een of andere [door de aanbieder in cryptische formuleringen beloofde] wijze wordt terugverdiend". Hoe precies, dat zal de meesten waarschijnlijk ontgaan.

Maar dat is ook speculatie. Wie weet is het wel een dijk van een aanbieding! En slaan we elkaar straks allemaal voor de harsens "dat we dit niet eerder hebben gezien"... :?

... al geloof ik nooit zo in geoliede, prachtig klinkende praatjes (sorry, ben nogal kritisch opgevoed). First see. Than believe.

zonnigtype verbaast zich nergens meer over...
Is dit net als het Wastora verhaal?....na 10 jaar je geld terug alleen was er toen geen geld meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH: hoe zit het met jou? Ik was na jou met inleveren, dus ik hoop dat je ook mail hebt van Mastervolt@moduslink.com...
Vandaag om 18:29 twee mails (want twee omvormers) dat ze onderweg zijn. Halleluja. Ik voorzie alleen narigheid bij aflevering want mijn vrouw en ik werken allebei - ruim - fulltime. Ik voorzie scenario's waarbij ik de omvormers pas maandagavond in handen heb. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Erasmo schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:59:
[...]

3x raden wat hij met die informatie wil doen. Lekker makkelijk voor de gemeente om de duurzaamheidscijfers wat op te krikken zonder kosten.

Heb je hem al verteld dat het een mooie groene publieksvriendelijk besparingsmaatregel is om het gemeentehuis vol te leggen met PV? ;)
Al geweest. Prachtig rond profiel dak, kan er 300 panelen op kwijt. TVT is te lang (30 jaar, zelfs met mijn rekenmodellen.. ;) ). Dus een ambtenaar probeert nu subsidie te krijgen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:24:
[...]

...dan ruil je die bij mij in voor een spiksplinternieuwe voorkant. nu blaast mijn MV die voorkant stofvrij zodat ie er als niewu uit blijft zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 09:29:
[...]

Als je een gloednieuwe Soladin 600 terug krijgt kun je die beter gewoon op markplaats verkopen want die dingen kosten nieuw zo 400 euro terwijl een Steca 500 nieuw 285 euro kost. Nogal een groot prijsverschil.
Jammer genoeg hebben de meeste Soladin houders van die poly panelen op dak liggen die ruim boven de 5A leveren en dus niks aan een Steca500 hebben.

Koop je een nieuwe set dan ga voor mono panelen aan een Steca ipv poly aan een Soladin. Goedkoper en beter rendement. (cellenprijs van mono is onder die van poly gezakt en Steca is goedkoper dan soladin)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:00

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

JeroenH schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:23:
[...]

Vandaag om 18:29 twee mails (want twee omvormers) dat ze onderweg zijn. Halleluja. Ik voorzie alleen narigheid bij aflevering want mijn vrouw en ik werken allebei - ruim - fulltime. Ik voorzie scenario's waarbij ik de omvormers pas maandagavond in handen heb. We zullen zien.
Ze versturen vandaag veel mail. Ik had ook een mail rond die tijd.
Nu afwachten wat er in de doos zit: nieuw of refurbished ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
wiljan_M schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:10:
[...]

Ze versturen vandaag veel mail. Ik had ook een mail rond die tijd.
Nu afwachten wat er in de doos zit: nieuw of refurbished ?
Staat in de mail wat je gaat krijgen.

Of het veel verschil zal uitmaken waag ik te betwijfelen. Laten we het niet hopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
geinig.....
http://www.quby.nl/

en de vraag of quby goed met teruglevering omgaat is al gepost naar de helpdesk ;)

[ Voor 57% gewijzigd door NielsTn op 26-01-2011 22:56 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Afbeeldingslocatie: http://solar.searchy.net/wp-content/uploads/2011/01/fail2-300x225.jpg

Oops 8)7

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
JAN-B schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:54:
[...]

@engelbertus: droger :( heb ik niet hoor.............
tja
soory hoor, maar dan kun je het denk ik het beste gewoon aan een lijn laten drogen...
met een start uitstel hoef je dus ook daarvoor niet te wachten tot de wasmachine klaar is...
want nat weer in de kast leggen lijkt me toch wat lastig..
hoe doe jij dat nu dan? ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 26-01-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:25:
Staat in de mail wat je gaat krijgen.
In allebei mijn mails staat refurb. We zullen zien. Eén van de twee was al refurb (direct na aankoop omgewisseld wegens lawaaiige ventilator).
NielsTn schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:46:
geinig.....

en de vraag of quby goed met teruglevering omgaat is al gepost naar de helpdesk ;)
Da's inderdaad geinig. Heb je het privacy statement gezien?:
Quby display
Hierover kunnen we kort zijn. De gegevens die op het Quby display worden bijgehouden, bijvoorbeeld uw energie meetgegevens om dit historisch weer te kunnen geven, blijven te allen tijde op uw Quby en zijn op geen enkele wijze toegankelijk voor derden,of medewerkers van Quby. De gegevens zijn van u, en blijven dat.
Zeg ik wat geks als ik dit aan vind voelen alsof de mensen van Quby wel eens van Plugwise gehoord hebben?

Overigens staat er ook nog wel dit:
Onderhoud van deze privacy policy
Deze privacy policy kan tussentijds aangepast worden. Als er wijzigingen worden aangebracht in dit document, passen we het versienummer en de datum van dit document aan. Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze privacy policy en in de manier waarop wij omgaan met uw gegevens. Wijzigingen zullen dan ook van toepassing zijn op de wijze waarop wij omgaan met eerder door u verstrekte en door ons geadministreerde persoonlijke gegevens. Door uw bezoek aan onze site en portal, gaat u akkoord met de op dat moment geldende voorwaarden van de privacy policy. Bent u het niet eens met de (nieuwe voorwaarden van de) privacy policy, kunt u met een mailtje aan klantenservice@quby.nlDit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. te allen tijde uw gegevens laten verwijderen.
Hoe dan ook, ik heb ze ook even een mail gestuurd met de vraag of teruglevering ondersteund wordt maar ook wat het eigenverbruik van het apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:00:
Even een opstekertje. Van de week weer zon!

Ik heb het volgende geconcludeerd vorige week na een zonnige dag:
Mijn schoonmoeder past soms overdag op als mijn vrouw en ik beiden werken. Ze is wat ouder en heeft duidelijk een meer behoefte aan een hogere temperatuur in huis. Dus de vloer wordt opgestookt tot het 20-21 graden in huis is. Hierdoor buffert de vloer zoveel dat de dag erna de verwarming bijna niet aan slaat (vooral als we weinig thuis zijn en we dus de kamerthermostaat op 17,5 houden).

De dag dat we niet thuis waren is de ZB verwarmd tot 55 graden! Dit terwijl we op normale zonnige dagen in dit seizoen niet verder komen dan 30 graden. Mijn conclusie is dan ook dat de verwarmingsondersteuning perfect werkt op een zonnige dag. Voor mij prima dat het tapwater weer afkoelt, want mijn WP boiler verwarmt het weer voor duurzamer na tot 60 graden.

Mooi om thuis te komen, de verwarming aan te zetten (18,5 graden is warm zat met vloerverwarming), naar de ZB te lopen en dat te zien dat de temperatuur afloopt in de boiler tbv verwarming en de uitlaatpijp van de HR ketel niet warmer dan een graad of 30 aanvoelt!
ik stook in het weekend langer en iets warmer dan door de week, op maandag ben ik savond niet thuis, en stook ik lager. de overroge dagen stook ik sochtends een uurtje en savonds van 17:00 tot 22:30

met vloerverwarming.

wat ik heb gezien is dat ik inderdaad vaak op maandagsochtends niet oef te stoken, en pas savonds een beetje hoeft bij te stoken. op dinsdag merk ik dan wel weer dat de buffer die in het weekend extra gevuld werd, weer is afgekoeld, en heeft ie iets meer stroom nodig om het programma te kunnen volgen. de overige dagen merk ik vooral dat tijdens de daluren ( dus sochtends, )opd e overige dagen wisseld gebruik is, maar tijdens piekuren is het verbruik min of meer constant.

en dan heb ik het over het stroomverbruik van de ketel en de vloerverwarmingspomp. gas kan ik niet zo goed beoordelen, omdat ik daar geen mooie grafiekjes heb. van het electrisch wel, via plugwise.. maar ik ga er van uit dat meer stroom ook betekent dat er meer gas wordt gebruikt. en dat gebeurt dan voornamelijk dus sochtends.. voor het uurtje dat ik sochtends stook. ik beschouw dat niet als verloren energie, omdat het de vloer verwarmt , die als buffer optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

engelbertus schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:24:
tja
soory hoor, maar dan kun je het denk ik het beste gewoon aan een lijn laten drogen...

hoe doe jij dat nu dan? ;-)
tja, gewoon met een droogrek op mijn slaap-zolder ; na 4/5 dagen is het wel droog 8)
ik verwacht nu wel reacties van vocht enz..... het is inderdaad vrij vochtig op mijn slaap-zolder, de ramen zijn altijd zeiknat aan de binnenkant, terwijl ik toch regelmatig lucht en er vaak een ventilatie-rooster van het Velux-raam open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
Ok, het business model van het bedrijf E.G.M. Energy-Guard zou zoiets kunnen zijn, en dan kan het uit of zelfs winstgevend zijn:

jaarinkomstenstroomprijsaanvullinguitgavensaldocumulatief
0200001200080008000
13200.250.201000-6807320
2 2930.260.19950-6576663
3 2670.270.18900-6336029
4 2410.280.17850-6095420
5 2170.290.16800-5834837
6 1930.300.15750-5574281
7 1710.310.14700-5293752
8 1500.320.13650-5003252
9 1300.330.12600-4702782
101110.340.11550-4392343

Aannames:
Inkoopprijs set 12,000 euro (2,18 / Wp - geen idee of dat realistisch is ?)
rente 4.0% - vermeden leenkosten van bedrijfsleningen
opwek kWh 5000
stroomprijs stijgt jaarlijks met 1 cent

[ Voor 91% gewijzigd door timterhorst op 27-01-2011 00:24 ]

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
JAN-B schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:41:
[...]

tja, gewoon met een droogrek op mijn slaap-zolder ; na 4/5 dagen is het wel droog 8)
ik verwacht nu wel reacties van vocht enz..... het is inderdaad vrij vochtig op mijn slaap-zolder, de ramen zijn altijd zeiknat aan de binnenkant, terwijl ik toch regelmatig lucht en er vaak een ventilatie-rooster van het Velux-raam open staat.
je hebt vochtig en vochtig.
de woonkamer is hier nu 44%, bij ongeveer 20 graden
de slaapkamer waar ik slaap zit netjes tussen 50 en 60 %, maar daat is het maar 17 graden.

de aabevolen relatieve vochtigheid is waarschijnlijk bij 20 graden. en ik vraag me af of de relatieve vochtigheid wel de goeie maatstaf is voor een goeie vochtigheid in huis.

met deze lage luchtvochtigheid in huis, heeft het ook heel weinig zin om t eventileren, want buiten is de RV ook erg laag.

lage vichtigheid s wel weer gunstig tegen ongedierte en schimmel.
en ook makkelijker te verwarmen.

@ metewissel. dat staat netjes op de greenchoice site. pas vanaf een bepaald percentage dal stroom, en een bepaald gemiddeld jaarverbruik kan een hoog/laag tariefmeter uit.

voor de leverancier is het inderdaad slechts een administratoeve handeling. je moet echter zelf de netbeheerder opdrachtgeven voor de wissel.
die is dan ook administratief als je al een meter hebt met hoog laag tarief, maar kost alsnog wel (veel) geld.

denk er ook om dat alle zonnestroom die teruggeleverd wordt tegen het hoog tarief wordt gesaldeerd. ( tenminste, in ieder geval de eerste 3000 of 5000 kWh.) denk er dan ook om dat de opgewekte stroom op zondag dus ook tegen hoog tarief wordt gesaldeerd! wat niet echt logisch is qua hoog lag tarief.
bij een draaischijfmeter gaat dit natuurelijk niet op.

lever je veel terug dan is dat gunstig.

ik heb plugwise ingesteld met hoog laaag tarief, terwijl ik dat niet heb. ik weet nu dus dat ik ongeveer 60% dal gebruik heb, als ik inderdaad er voor kies om de was en afwas wat zorgvuldiger in te plannen, en er zelfs voor zorg dat de koelkast oor 23:00 niet teveel strrom gaat gebruiken.

dus voor mij zou het op dit moment weinig opleveren om naar hoog/laag tarief te gaan, en zoals al opgemerkt wordt het verschil tussen hoog laag of enkel tarief steeds minder interesant om over na te denken.

verder nog over dat bedrijf die extra gaat betalen voor zonnepanelen.
misschien zit het er in dat het bedrijf een moeder bedrijf heeft dat wel energie verkoopt.

stel je begint een bedrijf in energielevering.
an moet je dus energie inkopen en verkopen aan je klanten.
als die klanten dan PV installeren, dan moet je dat salderen. das niet erg. als dat goed geregistreerd is gaat dat netjes volgens het boekje. je kunt dan alleen minder energie verkopen, en dus minder omzet - > minder winst.

maar wat nu als je klanten zoveel stroom terugleveren dat je een overschot hebt?

dan heb je niet meer te maken met inkoop. de prijs is vast tegen een verkoop tarief, en je hebt geen kosten of risico meer voor inkoop.

je kunt dan het overschot verkopen, en je bent 100% groen.

dat is misschien wel een doel voor een bedrijf?

je hoeft niets meer te doen, behalve zorgen dat je klanten meer produceren dan gebruiken. als je dan de pv systemen zelf levert kun je daar ook nog aan verdienen.

je hoeft dan dus alleen nog klanten te winnen. die graag willen investeren. dan kom je op een punt dat ze over de 5000 kWh teruglevering gaan, en dus slechts een vergoeding krijgen van 9 cent per kWh. wat je als energieleverancier op dat moment 22-9 =13 cent per kWh oplevert.

ik heb geen idee of daaar dan voor de verkoop door het leveringsbedrijf, aan een energiebedrijf of andere levrancier nog weer energiebelasting over betaald/ geind moet worden ( zoals btw) of dat energiebelastin alleen aan gebruikers wordt berekend.

verder kun ej als leverancier nog wat verdienen aan de vastrechtpost. die mag je immers dan hoger opvoeren dan de kosten die de netbeheerder je berekent.

je moet dan dus zorgen dat je veel decentrale energieopwekkers als klant krijgt, die je ook echt aan je bind.
door middel van lokcontracten, zoals het genoemde bedrijf.

maar ook misschien zoals de actie die greenchoice vermoedelijk wil starten rond PV installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
oops

[ Voor 99% gewijzigd door engelbertus op 27-01-2011 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
timterhorst schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:48:
Ok, het business model van het bedrijf E.G.M. Energy-Guard zou zoiets kunnen zijn, en dan kan het uit of zelfs winstgevend zijn:

0200001200080008000
13200.250.201000-6807320
2 2930.260.19950-6576663
3 2670.270.18900-6336029
4 2410.280.17850-6095420
5 2170.290.16800-5834837
6 1930.300.15750-5574281
7 1710.310.14700-5293752
8 1500.320.13650-5003252
9 1300.330.12600-4702782
101110.340.11550-4392343

Aannames:
opwek kWh 5000
wat je probeert te zeggen is dat het bedrijf 10 jaar lang voor je aan het werk moet ( met administratie, onderhoud, garantie, of wat dan ook, om 2343 euro over te houden aan ene initieele omzet van 20000 euro.
1,17% in 10 jaar

ik weet winstgevender zaken te doen met mijn geld hoor...

maar als het bedrijf failiet gaat, na zeg 1 jaar, dan levert het wat meer op....

ik vind het wel dubieus, alsnog.

en wat als de prijs meer stijgt dan 20 cent in 10 jaar? door wat voor rare reden ook, zoals bijvoorbeeld lager vastrecht, hogere tarieven per kWh, om de kreet "de gebruiker betaalt" recht te doen. moet je dan elk jaar extra betalen ipv ontvangen?

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 27-01-2011 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:29:
Zeg ik wat geks als ik dit aan vind voelen alsof de mensen van Quby wel eens van Plugwise gehoord hebben?
O-)
Overigens staat er ook nog wel dit:

blablabla
Da's normaal. Als ik ooit al zo'n disclaimer bekijk, staat dat er standaard in. Maximaal indekken heet dat.

fscd

Heb eindelijk mijn analyse van de Big Deal tussen BMU (uitvoerder en politiek verantwoordelijke voor het Duitse EEG) en branche organisatie BSW Solar af. U weet hem vast wel te vinden op "de betreffende website"... ;)

Leuke bevinding, bij maximale marktgroei en daaruit volgende degressies (indien dit alles door parlement en Bondsraad zou gaan komen) zou voor het kleinste marktsegment in Duitsland per 1 januari 2012 (installaties tm. 30 kWp) een invoedingstarief gaan gelden van ... 22,23 Eurocent/kWh. Dat ligt onder dat van continu tarief "CO2 OK Stroom" van Vattenfall/NUON, huidige tariefstelling. _/-\o_

Of ik moet verkeerd gerekend hebben...

Hmmmm. Je gaat bovendien uit van 25 eurocent per kWh "volgend jaar". Het is nu voor veel mensen rond de 21 eurocent/kWh. Ik zou niet gokken op een stijging van de pure kWh prijs van 4 eurocent/kWh (plus 19%). Tenzij Verhagen's SDENEE plus heffing verpletterend hoog zal worden, en ook nog eens minstens een jaar te vroeg op ons zal worden verhaald...

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 27-01-2011 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:01:
[...]

Als je een gloednieuwe Soladin 600 terug krijgt kun je die beter gewoon op markplaats verkopen
Tja, alleen de nieuwe eigenaar heeft geen factuur dus weg garantie.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Surprise, surprise...

... op website ODE, was getekend: afzender Mastervolt... :
Hier een update over de terugroepactie van alle Mastervolt omvormers van het type ‘Soladin 600’, ‘Windmaster 500’ en ‘Soladin Wind 500’, welke geproduceerd zijn tussen mei 2006 en september 2008. We hebben geconstateerd dat reeds vele klanten zich hebben aangemeld via de speciaal daartoe geopende website www.soladin.nl/recall. Een deel van de omvormers is vervangen en weer in gebruik.

In sommige gevallen is het Mastervolt echter (nog) niet gelukt de adressen te achterhalen en in contact te komen met de gebruikers. Om uw Soladin 600 te controleren en zo nodig buiten gebruik te stellen is het niet noodzakelijk om te wachten op een brief van Mastervolt. Wij roepen iedereen die in het bezit is van een Soladin 600 op het serienummer van zijn omvormer te controleren. Raadpleeg voor instructies de website www.soladin.nl/recall

Wij danken u voor uw medewerking en bieden u onze excuses aan voor het ongemak.
Mocht u onverhoopt nog vragen hebben neem dan contact op via ons gratis telefoonnummer 0800-0202553.
woensdag 26 januari 2011 om 10:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
Vandaag gebeld met de firma Mastervolt. De nieuwe (vermoedelijk) wordt deze week verzonden, mail is ook al binnen trouwens. Over mijn vraag of het een nieuwe zou zijn: Ja, als het goed is wel, maar mocht het toch een gebruikte zijn en ik was niet tevreden, omdat ie er oud uit zag oid, dan moest ik maar even bellen en dan werd het opgelost.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:56:
[...]

Tja, alleen de nieuwe eigenaar heeft geen factuur dus weg garantie.
Daar zit je toch niet mee als je als particulier een 2dehands nieuwe Soladin500(600) voor 350 euro verkoopt op marktplaats? Er zijn er genoeg die voor 50 euro minder die weg garantie voor lief nemen.
Je moest eens weten wat mensen op marktplaats betalen voor 2dehands omvormers en panelen.

Morgen lekker naar interSolution in Gent.
Hopelijk is er veel nieuws te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door SolarKing op 27-01-2011 02:31 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 02:30:
[...]

Daar zit je toch niet mee als je als particulier een 2dehands nieuwe Soladin500(600) voor 350 euro verkoopt op marktplaats? Er zijn er genoeg die voor 50 euro minder die weg garantie voor lief nemen.
Je moest eens weten wat mensen op marktplaats betalen voor 2dehands omvormers en panelen.

Morgen lekker naar interSolution in Gent.
Hopelijk is er veel nieuws te zien.
Nu is het opeens €350. Maakt niet uit bij mij koop je een nieuwe Soladin voor €365 inclusief garantie.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 20:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:46:
geinig.....

Hier dezelfde vraag gesteld. Ik ben ook benieuwd naar de taal waarin de widgets worden geschreven en of het mogelijk is om meerdere sensoren, zonneboiler, aan te sluiten op de Quby :)

Ik vind het een zeer interesssant concept!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:20:
Met grote dank aan Windfreak voor onderstaande grafieken. Komt in de volgende release van jsunnyreports.

[afbeelding]

instralingsdiagram voor elke set, berekend aan GPS locatie / hoek tov horizon en GPS graden tov noorden.
Ik zag je bijdrage nu pas @flitspaal.nl Voor zuidelijk gerichte installaties wordt deze grafiek vooral bij hogere zonnestanden erg interessant. Voor ZW / ZO of W / O installties geeft dit nu al mooie resultaten zodat je kan zien vanaf/tot welk moment de zon direct op je panelen schijnt. De zonsopkomst/zonsondergang op je zonnepanelen dus.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timterhorst schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:48:

0200001200080008000
13200.250.201000-6807320
2 2930.260.19950-6576663
3 2670.270.18900-6336029
4 2410.280.17850-6095420
5 2170.290.16800-5834837
6 1930.300.15750-5574281
7 1710.310.14700-5293752
8 1500.320.13650-5003252
9 1300.330.12600-4702782
101110.340.11550-4392343

Aannames:
opwek kWh 5000
De ''vermeden leenkosten'' aanmerken als opbrengsten is een creatieve naamgeving maar wat verwarrend.

In principe maakt je de toekomstig verplichtingen van het bedrijf contant naar het transactiemoment.
Wel uitgaande van de Huidige stroomprijs ad 21 cent.
Als je uitgaat van die prijsstijging van stroom (lijkt me niet reeel..) kom je uit op een transactieresultaat van 770 euro (rente 5% voor contant maken).

Het lijkt mij op basis van deze cijfers niet haalbaar (denk ook dat de marge iets te hoog is aangenomen).
Wellicht zit er in het businessmodel een administratieve barriere zodat niet iedereen ook daadwerkelijk toekomt aan het claimen. ( :o een truukje)

@zonnigtype: het is een aanvulling dus de stroom blijft van de klant. Dan kan je deze ook niet verkopen. Dus dat is geen thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

[...]

Hoe dan ook, ik heb ze ook even een mail gestuurd met de vraag of teruglevering ondersteund wordt maar ook wat het eigenverbruik van het apparaat is.
dat ziet er inderdaad leuk uit

uit de faq:
Een Quby zelf verbruikt minder dan 4 Watt, met het backlight aan (dus als het scherm aan staat), komt hier ca. 3 Watt bij.
Maar daar zit natuurlijk nog het een en ander aan adapters bij als ik dat zo zie

[ Voor 3% gewijzigd door sander817 op 27-01-2011 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 20:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Op dit moment werkt de Qube alleen nog met een bepaald type digitale meter met P1? uitgang. Informatie vond ik in de FAQ. Jammer genoeg dus nog geen support voor klassieke Ferrarismeters :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik hoop dat de ontwikkeling beter gaat dan de enymate, daar gebeurt niet veel meer volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27

Hmmmm.... bestaat deels uit glas. Geen opbrengst in de winter, "veel" (geen cijfers) in zomer. Hmmmm. Voordeel van de twijfel gunnen, als het maar "solar" is, dan is het goed? Hopen dan maar dat er niet extra veel lantarenpalen (met LED?) worden neergezet om die "grote" hoeveelheid elektra meteen weer verspild te krijgen. Ik ken in mijn gemeente uitgestorven parkeerplaatsen waar zeeën van kunstlicht in stand worden gehouden om de kolencentrales te laten doordraaien...

Verder nog niks bekend van ingezette technologie. Project partner Ooms Avenhorn Groep heeft wel al een zonnecollector asfalt strook in het assortiment (filmpje hier), maar over zonnecellen en asfalt o.i.d. heb ik nog niets gezien aan harde data.
Gedoemd om te mislukken:
- erg duur
- niet efficiënt (I think)
- wegdek wordt snel smerig
- niet in goede hoek tov de zon

Het was beter geweest als ze het geld hadden gestoken in zonnepanelen, want naar mijn mening is dit gewoon pure geldverspilling. Wel een leuk initiatief, maar in mijn ogen niet echt realistisch.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
Ziet er heel leuk uit ja!

Vraag me af of ze eea open willen gooien zodat je ook zelf je applicaties en leveranciers van informatie kunt aansluiten. Het netwerk protocol is Z-Wave, maar dat zegt nog niks natuurlijk over de daadwerkelijke data die erover heengaat.

Lijkt me leuk om zelf water en wat temps etc. toe te kunnen voegen...

[ Voor 23% gewijzigd door Mars Warrior op 27-01-2011 11:04 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:48

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

engelbertus schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:18:
[...]

denk er ook om dat alle zonnestroom die teruggeleverd wordt tegen het hoog tarief wordt gesaldeerd. ( tenminste, in ieder geval de eerste 3000 of 5000 kWh.) denk er dan ook om dat de opgewekte stroom op zondag dus ook tegen hoog tarief wordt gesaldeerd! wat niet echt logisch is qua hoog lag tarief.
bij een draaischijfmeter gaat dit natuurelijk niet op.
Volgens mij is het gunstiger om een dubbeltariefmeter te hebben als je maximaal ongeveer de helft van je eigen electriciteitsgebruik zelf opwekt. Immers op werkdagen draait het telwerk "hoog" terug en op zaterdag en zondag het telwerk "laag". Per saldo lijkt mij dat het voordeligst.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Pagina: 1 ... 33 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.