Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 215 Laatste
Acties:
  • 1.169.731 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 18:48:
Valt erg mee, hoor Anne. Ik word gewoon -terecht- op mijn plek gezet. Ik schiet dus niet met scherp, maar vooral met losse flodders, blijkt.
Het daadwerkelijk laten zien dan je je inzichten bijstelt naar aanleiding van een discussie is een groot goed.

Mag gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

14805,06 kWh met 13940Wp in 2011. 1062kWh/kWp. Fijn.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:52

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

mightym schreef op zondag 01 januari 2012 @ 20:50:
[...]

Als ik daar antwoord op zou kunnen geven zou ik ingehuurd worden door het IPCC om hun kwaliteitsborgingsprocessen te optimaliseren!
Er zijn naar aanleiding van climategate meerdere onafhankelijke onderzoeken geweest naar ondermeer het functioneren van het IPCC. Waar van toepassing bevestigen ze de wetenschappelijke conclusies van de IPCC. Niet vreemd natuurlijk: enkele duizenden wetenschappers en reviewers, 3 jaar tekstschrijven, meerdere rondes van review, duizenden comments en uiteindelijk goedbevonden door landen als Saudie Arabie, Rusland en Canada, landen die geen enkel belang bij een overdreven AGW standpunt van het IPCC hebben. We kunnen er gerust vanuit gaan dat het standpunt van het IPCC uiterst conservatief is. Dit wordt bevestigd doordat vrijwel alle grote landelijke, internationaal of vaktechnisch wetenschappelijk instituten de IPCC resultaten onderstrepen, zelfs door de American Association for Petroleum Engineers. Kortom: het is het meest kritisch geschreven en bekeken samenvatting van welk wetenschappelijk vakgebied dan ook en de conclusies zijn solide, heel solide.

Maar zoals altijd het geval van mensenwerk: er is ruimte voor verbetering. Er is grondig gekeken naar de procedures van het IPCC door het Inter Academy Counsel en hier is nog veel ruimte voor verbetering gevonden. De adviezen uit hun rapport zullen waarschijnlijk grotendeels worden overgenomen bij de tot standkoming van de volgende rapporten.

Het is prima om kritisch te zijn maar ongefundeerd wegwimpelen van de IPCC conclusies is geen kritische houding. Ook de mening van 1 of 2 emeritus onderzoekers in een opiniestuk van de climategate.nl journalist Zeilmaker zal toch zeker aan minstens evenveel kritiek onderworpen moeten worden? En ondertussen zijn er ook genoeg kritiekstukken verschenen over het boek van Crok, heb je die ook gelezen hansdegit? Wat vind je van die kritieken?

Verder in het klimaatverandering topic? Dan kan hier op duurzame energie gefocussed worden. Ook al zo'n onzin volgens Zeilmaker trouwens.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-04 14:59
Joba schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:27:
Onze jaarcijfers >:) :

JaarGasElektraPVElektra netto
2008 *1753381503815
20091112192301923
20105121606-1699-93
20112781722-1895-173

Jaren 80 hoekhuis (150 m2), 4 personen.

Maatregelen:
- zonneboiler (mei 2009)
- houtkachel (dec 2009, jaarlijks 5 kuub hout)
- zonnepanelen (apr 2010)

*: 2008 ge-extrapoleerd (graaddagen voor gas, aantal dagen voor elekta)
Wow, respect
Maar wat is er nog meer veranderd in 2008/2009 waardoor je gas en electra echt flink omlaag is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:40
styno schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:13:
En ondertussen zijn er ook genoeg kritiekstukken verschenen over het boek van Crok, heb je die ook gelezen hansdegit? Wat vind je van die kritieken?

Verder in het klimaatverandering topic? Dan kan hier op duurzame energie gefocussed worden. Ook al zo'n onzin volgens Zeilmaker trouwens.
Mij best.
http://gathering.tweakers...message/37420245#37420245

Even on-topic: wat is nou de beste techniek om de opbrengst van een zonneboiler te meten? Op de regelaar zie ik alleen de uren dat de pomp heeft gedraaid, maar weer niet op welk vermogen. Bij het KNMI kan ik de berekende zonneschijn opvragen, maar die boiler "doet" het alleen vanaf een uur of half twaalf.

Tips?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:45
Opbrengstmeters meten drie grootheden:

* Flow
* Temperatuur in
* Temperatuur uit

Daaruit kun je de opbrengst in GJ berekenen. Temperatuur meten is makkelijk en goedkoop, flow is minder makkelijk en ook duurder. Daarom zijn opbrengstmeters ook vrij prijzig en levert de branche ze niet standaard mee. Ik snap niet waarom je een productie eenheid (PV of zonneboiler) ook maar zou overwegen zonder de mogelijkheid te meten/monitoren wat het produceert. Maar wie weet is dat de tweaker in mij....

-edit-

En met de opbrengst in GJ in de hand kun je het vermeden aardgasverbruik schatten als je weet hoe efficiënt je normale ketel ongeveer stookt.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 01-01-2012 22:36 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Jammer....Nu houd ik wekelijks de pompuren bij en probeer die te relateren aan de berekende zonneschijn. Temp op het dak wordt geregistreerd, temp in de boiler ook. Maar die wordt niet bewaard...

Dus eigenlijk stel je dat er een apparaatje aangeschaft moet worden? Komt de terugverdientijd niet ten goede. Grr.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

moet je hem in mei eens uit laten, weet je het meteen
in mei is de dekking 100%
zonder zb is dat dan ___ m3 gas (das pas slechte tvt, gas heeft geen tvt namelijk)
kan je meteen de dekkingsgraad berekenen voor het hele jaar.

al eens een douche wtw overwogen voor de zonneboiler ? (ideaal in de wintermaanden en bij een gezin)
is het een douche boiler of een douche+cv boiler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:39:
Dus eigenlijk stel je dat er een apparaatje aangeschaft moet worden? Komt de terugverdientijd niet ten goede. Grr.
Naar mijn mening moet een dergelijk apparaatje standaard ingebouwd dan wel meegeleverd worden. Je leverancier had een kortetermijn blik. Hij had je minimaal de optie moeten bieden.

Wat ik zo links en rechts hoor wordt het vrijwel nooit meegeleverd of aangeboden omdat er op de stuiver wordt geconcurreerd. Een euro duurder en men koopt het al ergens anders. Kwaliteit en functionaliteit is ook wat waard, maar lijkt op de tweede (of zelfs derde) rang te staan.

Jammer. Onduurzaam. Iets om eens over te vragen. Waarom is een dergelijke meter niet aangeboden?

Maar het is nog niet te laat: http://www.duurzame-energ...9765/Opbrengst-meter.html

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 01-01-2012 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn zonne-scheetje heeft een whopping 9208 uur cv ondersteuning geboden sinds 2007, flawless.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-01-2012 22:57 . Reden: zo van het dakkie en niet uit mijn zakkie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:52

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:15:
[...]
En heb je tijd en zin om gaten te schieten in onderstaand linkje?
http://www.clepair.net/windgeheim.html
Dat laat ik over aan iemand die gepromoveerd is met een onderzoek naar integratie van wind in het electriciteitsnetwerk. Bart Ummels heeft wat kritieken over Le Pair's argumenten geschreven en Ummel's conclusies liggen dicht bij mijn eigen conclusies waartoe ik gekomen ben na bestudering en rekenen aan de casus.

Le Pair is al ontzettend lang fervent anti-wind en roept dezelfde argumenten al jaren, maar dat wil niet zeggen dat hij correct is in zijn beweringen.

Een eerlijke vraag: Het valt me op dat je steevast met verwijzingen komt naar mensen die vrij ver van de mainstream af staan (Zeilmaker, Crok => climategate. Le Pair => zwaar anti-wind). Doe je dat omdat hun argumenten op je gevoel aansluiten of doe je dat om te provoceren?

Ik weet dat het heel moeilijk is om een mening te vormen om een onderwerp waar je zelf geen expert in bent (dat zijn bijna alle onderwerpen). Het is ook helder dat op internet een heleboel onjuiste meningen rondzwerven en commerciele belangen hun werk doen. Het bepalen welke bronnen te vertrouwen zijn is in feite de eerste zoektocht. Waar heb je de meeste kans op correcte informatie over wetenschappelijke onderwerpen: een journalist die een boek schijft, een actiegroep die een website runt, samenvattingen van wetenschappelijke instituten of de peer-reviewed literatuur?

Het antwoord is duidelijk: de peer-reviewed literatuur, maar als je dat allemaal wilt lezen en gelezen hebt kun je jezelf tot expert benoemen. De hoeveelheid publicaties is vaak overweldigend, dus niet te doen, een expert wordt je niet zomaar. Een boek dan? Ja, alleen als je kunt vertrouwen op de onpartijdigheid en expertise van de auteur maar dat is lastig. Nee, de beste optie is een samenvatting geschreven door experts en uitgegeven door een betrouwbaar instituut.

Om je te wapenen tegen misinformatie zou het ook goed zijn om je eens te verdiepen in de professionele misinformatie industrie die door de sigaretten industrie is opgebouwd om wetgeving te vertragen. Dezelfde tactieken die ervoor zorgden dat de sigaretten industrie decennia lang wet-vrij kon blijven verdienen worden nu toegepast in de klimaat en energie debatten (FUD). Eenmaal gewapend met de tools om FUD te herkennen zie je het overal terug. Het maakt je veel kritischer tegenover misinformatie.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:33
Anoniem: 238103 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:50:
al eens een douche wtw overwogen voor de zonneboiler ? (ideaal in de wintermaanden en bij een gezin)
Wij hebben 1 afvoerpijp voor wasbakken, bad (waarin de douche zit) en toilet op de 1e verdieping. Dan is een "douche" WTW op die afvoer geen goed plan zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:29:
Ik ben bang dat ik je niet goed begrijp. Ik noem een boek waarin dat gedocumenteerd en beargumenteerd wordt beschreven. Zeg je nu dat dat niet telt als bewijs?

Één van de conclusies van het IAC was nou toch juist dat de procedures verbeterd en gevolgd moesten worden ("maar de hoofdconclusies staan overeind"). Je hoeft natuurlijk het IAC niet te verdedigen, maar hoe kan je dat nou stellen als er geen zekerheid is omtrent het proces rondom die hoofdconclusies?
Ik zoek bewijs dat de rapporten niet kloppen. Niet of het proces verbeterd kan worden. Dat geloof ik onmiddellijk. Alles is namelijk altijd voor verbetering vatbaar.

Of de rapporten betrouwbaar zijn valt te controleren. De bronnen zijn er nog, je kunt ze altijd opnieuw raadplegen en zien of AR4 daarom onbruikbaar is. Voor zover dat gedaan is, blijkt er geen twijfel te zijn over de hoofdconclusies (die wat mij betreft in het WG1-gedeelte staan). Een zoektocht naar 'zekerheid omtrent het proces' is zinloos. Zekerheid zal er nooit zijn. Goed genoeg of niet, dat is wel een zinvolle vraag.

Edit: Ik stop verder met klimaatverandering. Is off-topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:50:
moet je hem in mei eens uit laten, weet je het meteen
Mei....Met Hemelvaart was een leiding losgesprongen. Overal solarvloeistof....
in mei is de dekking 100%. zonder zb is dat dan ___ m3 gas (das pas slechte tvt, gas heeft geen tvt namelijk)
kan je meteen de dekkingsgraad berekenen voor het hele jaar.

is het een douche boiler of een douche+cv boiler ?
Je hebt de foto van het huis gezien. De panelen zitten op het schuine dak, gericht op het westen (niet op de foto te zien, want Google streetview en oud). Wat bedoel je precies met dekkingsgraad?

Ja, die toen we het huis kochten en 3 maanden lang aan het verbouwen waren heb ik die wtw een aantal keren opgenoemd. Ik had er nl. in de Intermediair van een aantal jaren geleden iets over gelezen. Het was op dat moment even niet makkelijk in te bouwen. Maar het principe is natuurlijk geweldig. Het scheelt nogal of de zonneboiler met water van 12 graden gevuld wordt, of water dat een stuk warmer is. Hoeveel warmer eigenlijk?

Het water uit de zonneboiler wordt naverwarmd door een Bosch 35 HRC. Ingesteld op 60gr. Ik heb eigenlijk nog steeds geen goed gevoel bij het terugdraaien van die warmwatertemperatuur naar -zeg- 50gr. Hoe zijn de meningen hierover?
quote: styno
Een eerlijke vraag: Het valt me op dat je steevast met verwijzingen komt naar mensen die vrij ver van de mainstream af staan (Zeilmaker, Crok => climategate. Le Pair => zwaar anti-wind). Doe je dat omdat hun argumenten op je gevoel aansluiten of doe je dat om te provoceren?
Allereerst: bedankt dat je in ieder geval even kijkt naar die site van LePair.

Nee, bewust provoceren kan ik niet zo goed. Onbewust mischien wel, maar dat heb ik dan niet door ;)
Het ging een beetje als volgt: je leest de krant, ziet "The Cloud Mystery" op de tv pagina aangekondigd worden en dan ga je zoeken. Ik ben ook wel een beetje rebels en tegendraads hoor. Maargoed, als je dus zoekt naar kritiek op iets wat je niet voetstoots aanneemt, kom je vanzelf op die sites terecht. En in alle eerlijkheid: die kritische blik aangaande hún inhoud is wat zoekgeraakt.

Krijg ik hier mijn duurzame coming-out? :+

[ Voor 29% gewijzigd door hansdegit op 02-01-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:09:
Krijg ik hier mijn duurzame coming-out? :+
Je zou niet de eerste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 18:52

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

mkleinman schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:58:
[...]
Probleem wat ik heb is dat ik de server 's ochtends ook wakker moet maken voordat de zon op komt. Hoe doe ik dat? Dus voorlopig staat hibernation uit. Als je een oplossing weet hoor ik dat heel graag! Want 's nachts kan de server wat mij betreft gewoon uit.
Ik vroeg eigenlijk of je Ebox 3350mx hibernate aankon. Graag hoor ik je daar nog over.

Om een server wakker te krijgen zijn er wel programma's op het net te vinden die dit kunnen.
Ik zelf heb het verwerkt in mijn software waardoor mijn logger elke dag als de zon opkomt wakker word en 's avonds gaat slapen als de zon ondergaat of als alle omvormers slapen.

Zoek anders eens op 'hibernate timer'

Veel succes

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Probleem wat ik heb is dat ik de server 's ochtends ook wakker moet maken voordat de zon op komt. Hoe doe ik dat? Dus voorlopig staat hibernation uit. Als je een oplossing weet hoor ik dat heel graag! Want 's nachts kan de server wat mij betreft gewoon uit.
Er zijn moederborden waar je in het BIOS een wakeup kunt instellen op een bepaalde tijd. En anders creatief: een tijdklok dat een relais schakelt waarmee je de computer aanzet (een computer aanzetten is niets meer dan twee pinnetjes op het moederbord met elkaar verbinden).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 21:01
Anne vdr Bom schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:43:
[...]

Je schreef: "gezwam van een clubje wetenschappers die rekening moeten houden met allerlei politieke belangen en de waan van de dag." Dat klinkt niet als een probleem met de kwaliteitsborgingsprocessen.

Maar als ik het goed zie zeg je: ik heb geen bewijs, maar vertrouw liever op mijn onderbuikgevoelens. Wil je dat wel?
Nope, maar heb je ook de berichten gelezen tussen de twee berichten waar deze passages uit hun context getrokken zijn? Mijn punt is juist dat ik vertrouwen heb in de wetenschap (en in individuele wetenschappers), maar dat mijn ervaring is dat dit soort commissies vaak met nogal behoudende of veilige conclusies komen. En dan veilig in de politieke context, maar wellicht ben ik daarin bevooroordeeld door de ervaringen met andere commissies. Uiteraard heeft dit ook raakvlakken met de kwaliteitsborging, maar de koppeling van deze twee passages is jouw keuze.
Met de informatie die op mijn pad komt, kom ik tot de conclusie dat het met ons klimaat veel harder gaat dan geconcludeerd bij het IPCC en dat frustreert mij. Mijn angst is dus dat de werkelijkheid zo vlug aan het veranderen is, dat overheden door deze behoudende informatie hopeloos achter de feiten aan blijven hollen. Ik kan je geen pagina's tellend overzicht van bewijsmateriaal geven (ik heb het nooit bewust bijgehouden), maar goed, je hoeft het ook niet met mij eens te zijn! (Ik verwacht echt niet van je dat je net zo wantrouwend moet zijn als ik! ;) )

Ik heb inmiddels via subtiele hints vernomen dat wij deze discussie hier maar moeten staken, er schijnen betere plaatsen voor te zijn! Mocht je er behoefte aan hebben om er verder met mij over te discussiëren, stuur dan maar een DM.

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

(jarig!)
iedereen een goed en gezond 2012

december 2011 15.1 kWh/kWp in sneek
heb nog geen heel jaar zonnepanelen, opbrengst tot nu toe vanaf 10-08-2010 is 1740.1 kWh

[ Voor 73% gewijzigd door thalantis op 02-01-2012 09:06 . Reden: oops al verstuurd ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:03

BCM

hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:15:
[...]

En heb je tijd en zin om gaten te schieten in onderstaand linkje?
http://www.clepair.net/windgeheim.html
Ik zou graag een opmerking willen maken over het idee dat de onregelbaarheid van windmolens er voor zorgt dat het rendement (en daarmee de uitstoot) van conventionele centrales wordt beïnvloed.

Dit is niet zo maar te bepalen. (Dit wordt helaas wel vaak door de sceptici gedaan. Bart Ummels heeft heel veel werk besteed om dit te modelleren en daarmee dit facet in het totale systeem te beoordelen.)

Voordat er windmolens in NL waren, hadden we een landschap met afnemers en conventionele centrales. Onbalans sturing zorgde ervoor dat vraag en aanbod op elkaar werden afgestemd. De hoeveelheid onbalans sturing is de afgelopen jaren afgenomen. Dit komt door de diversificatie. Het productie landschap is extreem veranderd. (WKK's bij tuinders, windmolens, zonnepanelen, vergrootte im- en export capaciteit, enz enz) Deze diversificatie gaat alleen nog maar verder (nog meer zonnepanelen, elektrisch rijden en wie weet wat nog meer!)

Nu blijkt in de praktijk dat de inpassing van grote hoeveelheden duurzame productie relatief vlekkeloos verloopt. Tevens is de verwachting dat de inpassing van nog grotere hoeveelheden niet regelbare, duurzame productie kan zonder dat de conventionele eenheden rendement gaan verliezen.

Helaas wordt dit onderwerp door beide kampen misbruikt worden om duurzame productie op te hemelen of de grond in te trappen.

Vanuit mijn professionele ervaring (8 jaar advieswerk bij handelspartijen, intraday handel duurzame leveranciers) deel ik de mening van oa Bart Ummels dat het huidige energie landschap goed geschikt is voor een significante vergroting van de duurzame productie voordat er andere stappen moeten komen zoals bv opslag (ik vind het een waardeloos concept).

Pas als de inpassing significante vormen aanneemt (bv > 50%) kan er worden gedacht aan de gevolgen van een volledig duurzame productie. Met de kennis van nu is dit naar mijn mening onmogelijk en verloren energie!

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 14-04 18:25
BCM schreef op maandag 02 januari 2012 @ 09:36:
[...]
Vanuit mijn professionele ervaring (8 jaar advieswerk bij handelspartijen, intraday handel duurzame leveranciers) deel ik de mening van oa Bart Ummels dat het huidige energie landschap goed geschikt is voor een significante vergroting van de duurzame productie voordat er andere stappen moeten komen zoals bv opslag (ik vind het een waardeloos concept).
Vergeet niet dat opslag nu al grootschalig wordt toegepast, en "we" (lees: wij niet maar de rest wel) in Europa nu al enkele procenten opslagcapaciteit hebben in de vorm van gepompte waterkracht. Dat wordt gebruikt om dalproductie op piekuren te kunnen verkopen, financieel zeer rendabel dus.
Pas als de inpassing significante vormen aanneemt (bv > 50%) kan er worden gedacht aan de gevolgen van een volledig duurzame productie. Met de kennis van nu is dit naar mijn mening onmogelijk en verloren energie!
Ik heb hier ook e.e.a. voor doorgelezen voor m'n afstudeerscriptie, en "de experts" verschillen simpelweg enorm van mening hoeveel fluctuerende bronnen er zonder problemen kunnen worden ingezet. En schattingen varieren dan (uit m'n hoofd, geen zin/tijd om exacte getallen te gaan opzoeken) van 5 tot 30% van de elektriciteitsproductie.

De mooiste vorm van (virtuele) "opslag" vind ik om elektriciteit simpelweg te benutten op het moment dat het over is. Als voorbeeld kwam ik koelcellen tegen: verlaag de temperatuur een paar graden, en je kan weer lange tijd zonder stroom als de wind/zon wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Maasluip schreef op maandag 02 januari 2012 @ 07:49:
[...]

Er zijn moederborden waar je in het BIOS een wakeup kunt instellen op een bepaalde tijd. En anders creatief: een tijdklok dat een relais schakelt waarmee je de computer aanzet (een computer aanzetten is niets meer dan twee pinnetjes op het moederbord met elkaar verbinden).
In de meeste BIOSen kan je ook instellen wat er moet gebeuren als de stroom ingeschakeld wordt. Power-on of soft-off. Als je 'em instelt op Power-on kan je er zoiets simpels als een tijdschakelaar voorzetten. Hoef je niet met relais aan de gang en kan je je kast dichtlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RemcoDelft schreef op maandag 02 januari 2012 @ 09:56:
Als voorbeeld kwam ik koelcellen tegen: verlaag de temperatuur een paar graden, en je kan weer lange tijd zonder stroom als de wind/zon wegvalt.
...zoals bv. Project Nightwind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:03

BCM

RemcoDelft schreef op maandag 02 januari 2012 @ 09:56:

De mooiste vorm van (virtuele) "opslag" vind ik om elektriciteit simpelweg te benutten op het moment dat het over is. Als voorbeeld kwam ik koelcellen tegen: verlaag de temperatuur een paar graden, en je kan weer lange tijd zonder stroom als de wind/zon wegvalt.
Helemaal mee eens. Het benutten van vrijheden in energie intensieve processen is een hele mooie manier om een hogere inpassing van duurzame energie mogelijk te maken.

Echter worden op dit moment wel de economische fundament voor deze oplossing onderuit gehaald. Door de koppeling van alle Eruopeesche energie markten aan elkaar gecompineerd met de diversificatie neemt de spreiding van de prijzen gedurende de dag af. (uur op uur, maar ook dag / nacht)

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
BCM schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:04:
[...]

Helemaal mee eens. Het benutten van vrijheden in energie intensieve processen is een hele mooie manier om een hogere inpassing van duurzame energie mogelijk te maken.
Helaas is het ook een complexe en risicovolle transitie waarbij zwakke marktpartijen het slachtoffer kunnen worden zoals eindconsumenten met zogenaamde smart grids. Voor professionele grote marktpartijen zou het inderdaad prima kunnen werken.
Echter worden op dit moment wel de economische fundament voor deze oplossing onderuit gehaald. Door de koppeling van alle Eruopeesche energie markten aan elkaar gecompineerd met de diversificatie neemt de spreiding van de prijzen gedurende de dag af. (uur op uur, maar ook dag / nacht)
Op zich is dit natuurlijk prima. Blijkbaar is het nu al uit te middelen danwel vind er een vorm van arbitrage plaats (zoals ook opslag een vorm van arbitrage is) waardoor per definitie prijzen dichter bij elkaar zouden moeten liggen. Blijkbaar is de huidige vorm van arbitrage al zeer effectief. Doorredenerend zal bij oplopende verschillen het aantrekkelijk worden om nieuwe technieken in te zetten. Daardoor zal het prijsverschil weer afnemen. Alles onder aanname van een volledig concurrerende markt (wat een gewaagde aanname is).

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2012 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 18:04

PcDealer

HP ftw \o/

hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:09:
[...]

Het water uit de zonneboiler wordt naverwarmd door een Bosch 35 HRC. Ingesteld op 60gr. Ik heb eigenlijk nog steeds geen goed gevoel bij het terugdraaien van die warmwatertemperatuur naar -zeg- 50gr. Hoe zijn de meningen hierover?
I.v.m. salmonellagroei bij lagere waarden van 58-60 wordt dat ten zeerste afgeraden. Waarschijnlijk ook in de handleiding van je cvketel.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hansdegit schreef op maandag 02 januari 2012 @ 09:59:
[...]

In de meeste BIOSen kan je ook instellen wat er moet gebeuren als de stroom ingeschakeld wordt. Power-on of soft-off. Als je 'em instelt op Power-on kan je er zoiets simpels als een tijdschakelaar voorzetten. Hoef je niet met relais aan de gang en kan je je kast dichtlaten.
Probleem met een tijdschakelaar is dat die de computer ook keihard uitzet zonder een fatsoenlijke shutdown. Dus je moet 100% zeker zijn dat je computer niet draait als de tijdklok hem uitschakelt. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen door de tijdklok alleen maar uit te laten schakelen vlak voordat je de computer aan laat schaken. Dat is echter nog geen 100% garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Zo, december is ook weer voorbij :).

Ik ben tevreden met de resultaten! Duidelijk te zien dat de zonne-energie afneemt, en de windenergie deze afname zeker opvult!

Duidelijke toename van windenergie te zien
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/image001.gif

Gemiddelde windsnelheid ligt dan ook een stuk hoger!
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/image002.gif

Totaal opgewekt
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/image012.gif

Ter vergelijking de maand november nog een keer
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/image009.gif

Resultaten van deze maand:
PV: 22.2kWh/kWp
Windmolen: 44kWh/kWp
Gecombineerd: 37kWh/kWp, hoogste resultaat tot nu toe!

PV: 1554.81Wh
Windmolen: 7927.4Wh
Totaal: 9482.21Wh

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 02-01-2012 11:14 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 15:27
marz01 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:21:
[...]

Wow, respect
Maar wat is er nog meer veranderd in 2008/2009 waardoor je gas en electra echt flink omlaag is gegaan?
Even op volgorde van impact, voor elektra:
- wasdroger eruit
- vaatwasser van 7x per week naar 1x per week, nu overigens +- 3 keer per week.
- hotfil wasmachine
- spaarlampen
- sluipverbruik (oa met klik-aan-klik-uit)

Voor gas is het wat lastiger. 2008 is gebasseerd op enkele maanden (nov+dec 2008) en dan naar een jaartotaal toe berekend met graaddagen. Ik denk dat dat een overschatting geeft. Daarnaast dus mei 2009 zonneboiler en december 2009 de houtkachel. En we hebben onze vloerverwarming geoptimaliseerd (betere verdeling over twee verdelers met in totaal 5 groepen).

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wesleytjuh schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:42:
Zo, december is ook weer voorbij :).
[nieuwsgierigmode aan]
Wat voor windturbine heb je? Hoe staat hij opgesteld? Hoe hoog en in wat voor omgeving? In welk deel van Nederland staat hij? Wat voor omvormer heb je?
Windmolen: 44kWh/kWp
Wp? heb je de flashdata van je windturbine? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JeroenH schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:56:

Voor de goede orde: het begrip "Wattpiek" wordt uitsluitend voor zonnestroom gebruikt (niet bij wind).

kWh/kWp wordt bij PV ook wel de "specifieke" opbrengst genoemd (Duits: "spezifischer Ertrag").

Bij de windjongens wordt het, m.i. onterecht, als "vollasturen" aangeduid. Maar aangezien het nooit altijd waait kun je sowieso nooit van "vollast" spreken. Net zo min als bij een nuke trouwens, want die ligt ook wel eens stil als de kernsplijtstaven verwisseld moeten worden (of als er eens in de paar tien jaar tijd een kernramp geschiedt, dan is het met de "vollasturen" ook wel gedaan... 8)7 ).

Jullie trouwens allen ook in goede gezondheid een nieuw recordjaar bij de capaciteit bijbouw van "echte duurzame installaties". Hier de resultaten aan het bijwerken, na leuk bivak weekeindje in de tent... :)

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 02-01-2012 11:06 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Uh... had je de ' ;) ' gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ja, die was voor "de anderen"... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
JeroenH schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:56:
[...]

[nieuwsgierigmode aan]
Wat voor windturbine heb je? Hoe staat hij opgesteld? Hoe hoog en in wat voor omgeving? In welk deel van Nederland staat hij? Wat voor omvormer heb je?

[...]

True, dat laatste is natuurlijk een foute benaming. Ik heb de rated power gepakt en daarmee de opbrengst vergeleken, niet helemaal de goede manier ;). Ik ga toch maar de totale opbrengst gebruiken in de toekomst voor vergelijking :).

Het gaat om een Air Breeze, staat op het dak van een pand in Halsteren
Het dak is een meter of 10 hoog, er staat op het westen een pand wat nog hoger is, vermoedelijk heeft de molen hier last van wanneer de wind uit deze richting komt.

Opstelling(inmiddels alweer een iets verouderde opstelling):
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/DSC09395.jpg

Omvormer voor de windmolen is er niet, deze molen is geschikt om direct een accu te laden.
Het zonnepaneel gebruikt een ontwikkelingsbord van NXP als maximum power point tracker.

Metingen worden gedaan met een daarvoor gemaakte opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2766132/Meetresultaten/December/Photo%2015-12-11%2015%2002%2034.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 02-01-2012 11:52 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mike70 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 00:34:
[...]

Ik vroeg eigenlijk of je Ebox 3350mx hibernate aankon. Graag hoor ik je daar nog over.

Om een server wakker te krijgen zijn er wel programma's op het net te vinden die dit kunnen.
Ik zelf heb het verwerkt in mijn software waardoor mijn logger elke dag als de zon opkomt wakker word en 's avonds gaat slapen als de zon ondergaat of als alle omvormers slapen.

Zoek anders eens op 'hibernate timer'

Veel succes
Hij kan inderdaad hibernaten. Ik heb het overigens nu uitgezet omdat ik hem draai op een SD kaartje :)
Ik zal eens kijken naar een hibernate timer.
Maasluip schreef op maandag 02 januari 2012 @ 07:49:
[...]

Dit is geen gewone pc maar een mini pctje de aan/uitknop zit vast op het moederbord. AFmetingen zijn 92x92x20 mm :)

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 02-01-2012 11:22 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
PcDealer schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:25:
[...]

I.v.m. salmonellagroei bij lagere waarden van 58-60 wordt dat ten zeerste afgeraden. Waarschijnlijk ook in de handleiding van je cvketel.
Legionella!!!! Hangt erg af van je leidingnet en waterverbruik of je veilig onder de 60°C kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:21:
[...]

Legionella!!!! Hangt erg af van je leidingnet en waterverbruik of je veilig onder de 60°C kan.
douche staat iedere dag aan, afstand tussen tappunt en cv bedraagt een meter of 4 (22mm Viega).

Zou het veilig kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-04 14:59
Joba schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:56:
[...]

Even op volgorde van impact, voor elektra:
- wasdroger eruit
- vaatwasser van 7x per week naar 1x per week, nu overigens +- 3 keer per week.
- hotfil wasmachine
- spaarlampen
- sluipverbruik (oa met klik-aan-klik-uit)
wasdroger zou ik ook wel willen veranderen, echter op zolder met een droogrek krijg ik handdoeken en truien niet snel genoeg droog zonder dat ze gaan stinken ( centrifuge op 1600)
Buiten hangen is met het nederlandse klimaat ook lastig te plannen.
Warmtepomp droger is nog flink prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 17:16
hansdegit schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:27:
[...]

douche staat iedere dag aan, afstand tussen tappunt en cv bedraagt een meter of 4 (22mm Viega).

Zou het veilig kunnen?
oei dat is wel helle dikke buis.
is dat voor warm tap water?

edit:
ik heb niks gehoord over het feit dat je huis niet te ver van de zee af staat.
je zou mischien ook pv richting zee kunnen leggen.
geen idee hoever dat eigenlijk land inwaarts gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 02-01-2012 11:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:41:
[...]
oei dat is wel helle dikke buis.
is dat voor warm tap water?
Yep. Twee douchekoppen en het is de bedoeling dat we beiden ons haar tegelijkertijd kunnen wassen. Zo'n Viega leiding is overigens best dik hoor, dus ik denk dat er 18mm aan doorsnede overblijft.
Het tapwater uit de CV wordt alleen gebruikt voor de wasmachine en de badkamer.

@Marz01: onze warmtepompdroger was inderdaad flink aan de prijs. Sinds ik er een meter op heb gezet heeft -ie 62,5 hr gedraaid en iets meer dan 37kWh verbruikt.

Heb je al eens geprobeerd om je was boven het trapgat te hangen? Zelf heb ik een systeempje gemaakt met spanrollen: je kunt gewoon op een veilige plek je was ophangen en vervolgens 'doorrollen' naar de plek boven het trapgat. Droog binnen een dag. Ik zal even een fotootje plaatsen. Moment aub.

edit: ik schaam me diep...Hoe post ik een plaatje zonder url?

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 02-01-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

marz01 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:38:
[...]

wasdroger zou ik ook wel willen veranderen, echter op zolder met een droogrek krijg ik handdoeken en truien niet snel genoeg droog zonder dat ze gaan stinken ( centrifuge op 1600)
Zorg voor een goede ventilatie op de plek waar je droogt, dan bijna altijd binnen een dag droog. Zelf draai ik na dat de wasmachine zijn programma heeft afgewerkt ook altijd nog 2x het centrifuge programma, dan haalt ie nog behoorlijk wat water uit de was.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:41:
[...]
edit:
ik heb niks gehoord over het feit dat je huis niet te ver van de zee af staat.
je zou mischien ook pv richting zee kunnen leggen.
geen idee hoever dat eigenlijk land inwaarts gaat.
Dichtsbijzijnde strand is dat van st Maartenszee. Door de lucht een km of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:49:
Yep. Twee douchekoppen en het is de bedoeling dat we beiden ons haar tegelijkertijd kunnen wassen. Zo'n Viaga leiding is overigens best dik hoor, dus ik denk dat er 18mm aan doorsnede overblijft.
Het tapwater uit de CV wordt alleen gebruikt voor de wasmachine en de badkamer.
voor 2 douchekoppen heb je dacht ik toch geen 22mm nodig.
ik ken het viaga systeem niet. ik soldeer alles gewoon ouderwets.

heb verder geen verstand van pv hoor.
had allen nog niks er over gehoord in jouw geval.
en het leek mij dat als je de panelen die kant op hing ze nog redelijk richting zuid gingen met mischien nog wat zee effect er bij.
mischien willen anderen met meer kennis der wat over zeggen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

mkleinman schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:17:
[...]

Hij kan inderdaad hibernaten. Ik heb het overigens nu uitgezet omdat ik hem draai op een SD kaartje :)
Ik zal eens kijken naar een hibernate timer.

[...]

Dit is geen gewone pc maar een mini pctje de aan/uitknop zit vast op het moederbord. AFmetingen zijn 92x92x20 mm :)
Hou mij / ons op de hoogte van het hibernate verhaal als je wilt.
Als het vlekkeloos werkt, moet ik ook zo'n ding hebben. _/-\o_

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:14:
[...]
ik ken het viaga systeem niet.
Was een Freudiaanse vertyping. Viega pijpen zijn redelijk eenvoudig te verbuigen en met krimpkoppelingen op elkaar en andere leidingen aan te sluiten. Ze noemen het een flexibele leiding, maar volgens mij kan je iemand doodslaan met zo'n pijpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:18:
[...]

Was een Freudiaanse vertyping. Viega pijpen zijn redelijk eenvoudig te verbuigen en met krimpkoppelingen op elkaar en andere leidingen aan te sluiten. Ze noemen het een flexibele leiding, maar volgens mij kan je iemand doodslaan met zo'n pijpje.
ik neem effen aan pexfit.
dat is ben ik bang niet zo tof.
(ik heb ook zo iets. anders kreeg ik het ook niet aangesloten. ;) )
dan heb je best veel water in de buis.
en de koppel stukken zijn de grootste knelpunten en daar door worden er vaak grotere buizen gebruikt als nodig.
wat goed is voor salmonellagroei en minder voor jouw.
(nu weet ik het niet helemaal zeker met de pexfit variant)

(de Freudiaanse vertyping was van mij. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
migjes schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:28:
[...]

ik neem effen aan pexfit.
dat is ben ik bang niet zo tof.
(ik heb ook zo iets. anders kreeg ik het ook niet aangesloten. ;) )
dan heb je best veel water in de buis.
en de koppel stukken zijn de grootste knelpunten en daar door worden er vaak grotere buizen gebruikt als nodig.
wat goed is voor salmonellagroei en minder voor jouw.
(nu weet ik het niet helemaal zeker met de pexfit variant)

(de Freudiaanse vertyping was van mij. :P )
Ik herhaal LEGIONELLA. Als je salmonella in je waterleiding hebt is er iets zeer fout aangesloten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

ericplan schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:58:
[...]

Ik herhaal LEGIONELLA. Als je salmonella in je waterleiding hebt is er iets zeer fout aangesloten.
Achterwerk van een kip :+

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 20:48
Hahaha, de humor is weer te vinden

Afgelopen jaar een opbrengst gehaald van 3021 kWh. genormeerd komt het uit op 883 kWh/kWp
hoop dat ik het goed geschreven heb.
Ik had een tijdje geleden gemeld dat ik niet door de nul werd gesaldeerd bij essent. Nu heb ik een nieuwe nota ontvangen en is het nog steeds niet in orde :(
Ik ga vandaag maar weer eens een nieuwe poging wagen.
Allemaal nog een goed zonnig jaar toewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
zonnefreak schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:04:
genormeerd komt het uit op 883 kWh/kWp
Met wat voor een kWh/kWp moet ik rekenen in NL (040) onder perfecte omstandigheden? Kwam ergens 850 tegen, maar als ik dit topic mag geloven dan is dat veel te weinig.

Uitgaande van een realistische kWh/kWp kan ik het zelf omrekenen naar m'n eigen orientatie (81%) en schaduw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
hansdegit schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:49:
[...]
edit: ik schaam me diep...Hoe post ik een plaatje zonder url?
Dit kan vlgs mij helaas niet. Je moet het platje eerst uploaden (via Flickr bijvoorbeeld). Waarna je de URL naar dat plaatje in de link box van het post-dialoogscherm kan plakken. :(

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:20
nieuwe jaar ook maar wat besparende dingen aangeschaft:
4x spotjes 25 watt vervangen door led
5x keukenspotjes vervangen door led
2x afzuigkap spotjes vervangen door led
6x flame lampjes kroonluchter vervangen door led
1x 60 watt leeslamp vervangen door led

nog besteld:
waterbesparende douchekop max 7 liter
3 waterbespaarders voor in kraan
waterbespaarder toilet

zit ik nog met 3 vragen die iemand misschien weet:

1.
is het makkelijk te laten doen om een douche WTW te laten inbouwen zonder je hele badkamer overhoop te halen?
op deze site wordt gemeldt dat die ook in de meterkast geplaatst kan worden?

http://www.technea.nl/home/prod=19

die enkele meters zouden kennelijk weinig verschil uit maken in besparing? Ik wil absoluut niks in de badkamer gaan breken (over 5-8 jaar gaat badkamer er sowieso uit)

2.
hoe zit het met de effienctie van een luchtwarmtepomp?
http://www.luchtwarmtepomp.nl/producten.html
Mijn cv ketel is nog goed, maar qua zonnepanelen zit ik te twijfelen tussen plaatsen precies voor gezin, zeg 3500 Wp of meer plaatsen en ook gebruiken voor luchtwarmtepomp?? (warmtepomp grond zie ik niet zitten vanwege tuin)

3. wat is een goede niet te dure IR meter om zelf wat met je vloerverwarming/radiatorern te pielen? Gewoon de goedkoopste nemen op conrad?

op naar een zuiniger 2012!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
trekker22 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:13:
Ik zit ook te denken om de halogeenspotjes in de keuken naar LED om te zetten. Hoe heb jij dit aangepakt? Alleen de lampjes vervangen of een heel nieuw spotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Kets_One schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:17:
[...]

Ik zit ook te denken om de halogeenspotjes in de keuken naar LED om te zetten. Hoe heb jij dit aangepakt? Alleen de lampjes vervangen of een heel nieuw spotje?
zijn van die kleine 12v spotjes die ik heb. momenteel alleen 1 op 1 vervangen door 12v led ding. Kan soms zijn dat je de Trafo ook moet vervangen, maar heb ik nog niet gedaan, probeer het eerst zo. (Zo handig ben ik niet:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

1.
is het makkelijk te laten doen om een douche WTW te laten inbouwen zonder je hele badkamer overhoop te halen?

die enkele meters zouden kennelijk weinig verschil uit maken in besparing? Ik wil absoluut niks in de badkamer gaan breken (over 5-8 jaar gaat badkamer er sowieso uit)
Wij hebben al vele jaren een pionier model "inbouw WTW" van Bries Water, dus niet een verticale buis. Staat bij ons gewoon bovenop de tegelvloer, enige "ingreep" was het doorzagen van de koudwater aanvoer leiding (toestemming voor gekregen van de huur corporatie). Fotoverslag bij mij op te vragen (staat niet meer op site Bries).
Prima offensief, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Ik zit te denken aan het vervangen van het lampje (dus niet de reflector door deze:
Philips MyVision LED Capsule
2,5W (10W) G4 warm wit

Ik denk alleen dat de ruimte in de reflector te beperkt is. De capsule is namelijk dikker dan het huidige halogeenlampje. Heeft er iemand ervaring met het vervangen van GU4 halogeenlampjes door de Philips GU4 LEDs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 20:48
Rukapul schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:09:
[...]

Met wat voor een kWh/kWp moet ik rekenen in NL (040) onder perfecte omstandigheden? Kwam ergens 850 tegen, maar als ik dit topic mag geloven dan is dat veel te weinig.

Uitgaande van een realistische kWh/kWp kan ik het zelf omrekenen naar m'n eigen orientatie (81%) en schaduw :)
Mijn installatie ligt op het zuidwesten gericht 256 graden en een hellingshoek van 40 graden.
Hiermee heb ik die 883 kWh/kWp behaald.

Op www.zonnestroomopbrengst.eu kun je wat realistische waarden opzoeken voor nederland. Als je wat dieper er in duikt kun je ook de orientatie en hellingshoek opgeven.
Met een ideaal opgesteld systeem zit je volgens mij wel over de 1000 kWh/kWp heen of er dicht tegen aan.

@ Rakapul Bedoel je met 81% dat je op een orientatie zit van 81 graden dus op het oosten gericht? Of bedoel je dat je genormeerd op 81% van het optimale uit zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnefreak schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:31:
[...]
Op www.zonnestroomopbrengst.eu kun je wat realistische waarden opzoeken voor nederland. Als je wat dieper er in duikt kun je ook de orientatie en hellingshoek opgeven.
Met een ideaal opgesteld systeem zit je volgens mij wel over de 1000 kWh/kWp heen of er dicht tegen aan.
Bedoel je met 81% dat je op een orientatie zit van 81 graden dus op het oosten gericht? Of bedoel je dat je genormeerd op 81% van het optimale uit zou komen?
Hier kun je het nog beter berekenen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
[quote]zonnigtype schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:26:
[...]

Wij hebben al vele jaren een pionier model "inbouw WTW" van Bries Water, dus niet een verticale buis. Staat bij ons gewoon bovenop de tegelvloer, enige "ingreep" was het doorzagen van de koudwater aanvoer leiding (toestemming voor gekregen van de huur corporatie). Fotoverslag bij mij op te vragen (staat niet meer op site Bries).

hoe bedoel je "op de tegelvloer"? De douchebak etc wil ik eigenlijk niet hoeven vervangen etc, daarom leek me iets bij het leidingwerk in de meterkast wel een mooie optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Rukapul schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:09:
[...]

Wat heet "perfect"? Maar alla, die 850 is voor veel installaties die op zuid staan gericht veel te laag, zeker in de kuststrook.

Net zooi uitgerekend. Hele systeem alles bij elkaar 1,336 kWp, groot deel iets oost van zuid 925,4 kWh/kWp in kalenderjaar 2011. Zit oud en nieuwer spul bij.

Specifieker 907 kWh/kWp voor oudste vier Shell Solar modules (93 Wp exx.), 11,5 jaar oud.
962 kWh/kWp voor 2 voorste 108 Wp modules (idem), onbeschaduwd, en 883 kWh/kWp voor 4 achterste (in wintermaanden partieel beschaduwd, zitten ook wat zwakkere omvormers in die groep).
964 kWh/kWp voor 2 pal zuid georiënteerde wederom 108 Wp modules (zelfde spul).
Kadèng: 1.034 kWh/kWp voor de 2 in serie gekoppelde 50 Wp Kyocera modules die een geflasht nominaal vermogen van (totaal) 98,3 Wp blijken te hebben.

Van Shell modules (nog) geen flashdata beschikbaar, dus mogelijk bron van fouten bij specifieke opbrengst berekening.

7 km. uit de kust, zeg maar "ongeveer alles zuid gericht", slechts klein deel beschaduwing in wintermaanden, geëxponeerd en goed geventileerd op open frames, hellingshoek 30 graden. Leiden west.

NB: Solarlin in zonrijk Zeeland (Vlissingen) zit al jaren (iets) boven de 1.000, volgens zijn grafiek: 1.039 kWh/kWp in 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mike70 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:32:
[...]

Komen interessante waardes uit. De zoninstraling in juni is 10% minder dan mei en juli. Waarom?
Daarbij: als ik mijn gegevens invoer kom ik tot 822 kWh/Wp, als ik die van zonnefreak invoer kom ik tot 701. Terwijl hij dus 883 haalt. Dat is niet een klein verschil.
Dus hoe betrouwbaar die berekening is? Dan ga ik toch liever voor een site die gemeten opbrengsten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 21:01
marz01 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:38:
[...]

Toen ik nog student was liet ik altijd een ventilator richting mijn wasrek blazen, gewoon zo'n eenvoudig zwenkding zeg maar. Dat ging best goed, ik heb alleen nooit een experiment gedaan om het verschil in droogtijd te bepalen. Het voorkwam wel dat de was ging stinken.

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 16:20
engelbertus schreef op zondag 01 januari 2012 @ 20:59:
[...]

weet je ook hoeveel je opbrengst / COP van de warmtepompnoiler dan nu is geweest ?
Ik "meet" van maart tot maart dus ik weet het sowieso nog niet.

Daarnaast is het door wisselende winters en het aanbrengen van huisisolatie bijna niet te schatten.
Volgens de fabrikant is de cop iets van 3, dus gas is goedkoper.
Mijn PV is nogal overbemeten dus een warmtepomp is weer beter dan de kwh's voor 9 cent weggeven.

En ik zie het nog steeds als een groot voordeel dat ik 8 maanden per jaar de CV uit heb staan en geen gas verstook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
trekker22 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:37:

hoe bedoel je "op de tegelvloer"? De douchebak etc wil ik eigenlijk niet hoeven vervangen etc, daarom leek me iets bij het leidingwerk in de meterkast wel een mooie optie?
Zoals blijkt uit het document wat ik nu in mijn eigen download bereik heb geplaatst (al uit 2004, HIER). Is een opbouw systeem. Dus hier is wel "de douchebak" vervangen. Of eigenlijk gewoon nieuw gekocht, omdat we nog geen "bak" hadden. Na plaatsing hebben we d'r een tweedehands douchescherm boven geplaatst om de warmte daar te houden waar hij gebruikt wordt: onder de douche, in beperkte ruimte.

In jouw geval dus mogelijk niet van toepassing, al moet je voor een buis WTW natuurlijk ook wel wat ruimte hebben in de meterkast. Heb je douche op eerste verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:04

flessuh

Set sail for fail!

nieuwe jaar ook maar wat besparende dingen aangeschaft:
4x spotjes 25 watt vervangen door led
6x flame lampjes kroonluchter vervangen door led
1x 60 watt leeslamp vervangen door led

nog besteld:
waterbesparende douchekop max 7 liter
3 waterbespaarders voor in kraan
waterbespaarder toilet

1.

Bij technea hebben ze ook een douchebak-wtw, deze kan je in jou geval beter pakken dan. en anders zou ik zeggen bel even met ze, morgen zit de productspeciallist er weer voor de WTW's ;)

overigens netjes al die lampen vervangen, ben benieuwd hoeveel je totale besparing wordt

(ook besteld bij technea dat spul? (energiebespaarshop.nl))

[ Voor 5% gewijzigd door flessuh op 02-01-2012 15:12 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
zonnigtype schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:10:
[...]

Zoals blijkt uit het document wat ik nu in mijn eigen download bereik heb geplaatst (al uit 2004, HIER). Is een opbouw systeem. Dus hier is wel "de douchebak" vervangen. Of eigenlijk gewoon nieuw gekocht, omdat we nog geen "bak" hadden. Na plaatsing hebben we d'r een tweedehands douchescherm boven geplaatst om de warmte daar te houden waar hij gebruikt wordt: onder de douche, in beperkte ruimte.

In jouw geval dus mogelijk niet van toepassing, al moet je voor een buis WTW natuurlijk ook wel wat ruimte hebben in de meterkast. Heb je douche op eerste verdieping?
douche op 1e verdieping; en iets in meterkast zou ook mooi zijn omdat als je je badkamer zou vervangen, de basis van je WTW nog steeds aanwezig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
flessuh schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:11:
[...]

Bij technea hebben ze ook een douchebak-wtw, deze kan je in jou geval beter pakken dan. en anders zou ik zeggen bel even met ze, morgen zit de productspeciallist er weer voor de WTW's ;)

overigens netjes al die lampen vervangen, ben benieuwd hoeveel je totale besparing wordt

(ook besteld bij technea dat spul? (energiebespaarshop.nl))
heb technea gemailed over die douche WTW en eventueel douchebak; omdat ik binnen 5-8 jaar badkamer vervang heb ik weinig trek om daar echt iets te doen. Zou fijn zijn als zoiets in meterkast kan en als basis blijft bestaan voor volgende badkamer.

Die waterbespaarders etc wel bij energiebespaarshop.nl besteld toevallig ja; Led via ledlampendirect.nl!

Zo nu weer met gewoon werk aan de gang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 14:22

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Iedereen nog een gelukkig en duurzaam 2012 gewenst :*)

Mijn jaarcijfers over 2011:
Elektra verbruik dag-tarief = min 139 kWh ; nacht-tarief = 940 kWh
Gas = 477 m3
PV = 475,8 kWh ; genormeerd = 906,3 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
flessuh schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:11:
[...]

eventjes ruw geteld:

investering 235 euro

gebruik oude lampen per jaar 275 kwh x 0.22 = +/- 60 euro per jaar
led lampen per jaar 39 kwh x 0.22 = +/- 8.5 per jaar
51,5 euro per jaar besparing

tvt een goeie 4,5 jaar; met oplopende energieprijzen een goeie 4 jaar?

hopelijk gaan ze een stuk langer mee als 4 jaar; verder zit je met dat als over 4 jaar de ledlampen nog beter/mooier zijn je ze eerder vervangt. (Nu vervang ik ook spotjes die vorig jaar nog gekocht zijn a 5 euro per stuk en misschien nog jaren konden branden)

altijd een lastige afweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:47:
[...]
...(aantal kWh/kWp waarden)...
Ik heb jouw gegevens van 2011 tesamen met wat andere opbrengsten die ik toevallig tegenkwam in het forum al toegevoegd aan het PV overzicht. PM maar als je ook jouw 2011 opbrengst wilt toevoegen (ik heb toch nog een weekje vakantie).

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-04 14:55
Zo beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal!! Beetje laat, maar dat mag de pret niet drukken.. Mijn goede voornemen is om vaker hier aanwezig te zijn, natuurlijk nog meer energie in huis te besparen en het groene gevoel verspreiden! Mijn cijfers over 2011:

Opbrengst van mijn installatie: 996,95 kWh/kWp
Netto vebruik: -400kWh
Gas Verbruik: 1.226 m3
Gas besparing t.o.v. 2010: 700m3 (dubbel glas, zonneboiler, zachtere winter)
Graaddag verbetering volgens mindergas.nl: 14%

Kortom best een goed jaar, ik ben een neggie geworden en heb flink bespaard!

[quote]antonboonstra schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:00:
[...]

Ik heb jouw gegevens van 2011 tesamen met wat andere opbrengsten die ik toevallig tegenkwam in het forum al toegevoegd aan het PV overzicht. PM maar als je ook jouw 2011 opbrengst wilt toevoegen (ik heb toch nog een weekje vakantie).
[/quote]

Wilde het zelf doen om je de moeite te besparen, maar heb geen toegang?

Nevermind, het werkt wel :)

[ Voor 33% gewijzigd door Yilar op 02-01-2012 16:23 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:00:
[...]

Dank, ik voeg het spul zelf wel toe wat er nog ontbreekt. Zit nog paar kWh verwijderd van 11 MWh sinds eerste paneeltjes in maart 2001 aan het net gingen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-03 05:37
Wie wilt me opweg helpen? ik ben met aan t orienteren voor een zonnepaneelsysteem aangezien dr nog subsidie is voor zonnepanelen in Limburg.

Wij verbruiken per jaar zo'n 2200kwh stroom. Hellend dak (1 zijde +- 30m2). De tuin ligt op het zuid-westen.
Wat is aan te raden qua merk zonnepanelen / omvormer / en module om de gegevens uit te kunnen lezen?
Ik lees van alles hierover maar t is mij niet helemaal duidelijk, jullie input zou mij opweg kunnen helpen om goede duidelijke offertes op te vragen.

(Kan het overigens een probleem worden wanneer er onder de betonnen dakpannen een asbestdakbeschot ligt ???)
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Rukapul schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 19:30:
Het zonnepanelen idee (en plan) begint vorm te krijgen. Afgelopen weken heb ik zo af en toe wat foto's gemaakt van de zon die op het dak valt. Bijkomend gevolg was een inschatting van de WAF en die lijkt positief ("plaats gewoon een paar van die dingen") uit te vallen :)
Voor dit soort gevallen zouden micro-inverters zoals Involar (http://www.involar.com/en/) of Enecsys (http://www.enecsys.com/products/overview.php) echt ideaal zijn.

Echter, zijn die dingen nog zo duur, en slecht verkrijgbaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Maasluip schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:04:
[...]

Komen interessante waardes uit. De zoninstraling in juni is 10% minder dan mei en juli. Waarom?
Daarbij: als ik mijn gegevens invoer kom ik tot 822 kWh/Wp, als ik die van zonnefreak invoer kom ik tot 701. Terwijl hij dus 883 haalt. Dat is niet een klein verschil.
Dus hoe betrouwbaar die berekening is? Dan ga ik toch liever voor een site die gemeten opbrengsten geeft.
Het was ook maar een suggestie.
Ik heb al 2 jaar in mei een hogere opbrengst gehad dan in juni.
Dus zo fout is ie nou ook weer niet.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11

WouterG

Dit is geen ondertitel

En in de toekomst misschien wel een variabel energietarief, veel zon en wind zorgen voor een lagere energieprijs. Dit gekoppeld aan een analoog signaal wat je huis binnenkomt waardoor apparatuur thuis hier ook op kan inspringen.
Zijn behoorlijk wat toepassingen op te verzinnen. Stel je moet dagelijks 50km rijden en de capaciteit van de accu van je elektrische auto is 200km. Je zou er dan voor kunnen kiezen dat bij aansluiten de accu opgeladen wordt tot 100km actieradius en op de momenten dat er overcapaciteit is aan wind of zon dat dan de extra ruimte van de accu benut wordt.
En voor korte piekjes en dalen zou dan bijvoorbeeld de diepvries en koelkast thuis kunnen inspelen op het aanbod.
Of opwarming van een warmwater buffer voor tapwater voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mike70 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:34:
[...]

Het was ook maar een suggestie.
Ik heb al 2 jaar in mei een hogere opbrengst gehad dan in juni.
Dus zo fout is ie nou ook weer niet.
Mijn langjarige gemiddelde maandopbrengst grafiek voor het oudste deelsysteem (volledig functioneel sinds oktober 2001) laat nu een vrijwel vlak verloop tussen de maanden mei-juni-juli zien, een tijd dat alles bij ons op het dak ("vrijwel zuid georiënteerd") schaduwloos functioneert.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/maandopbrengsten_PPV.gif

Komt binnenkort meest recente versie met december uitkomst van op mijn site. Eerst verder getallen bij elkaar rapen en grafieken maken geblazen.

Overigens is er ook kritiek (van o.a. Siderea.nl) op de PVGIS rekenmethodiek. In Photon kwam hun prognose techniek er uit als een middenmoter in een vergelijkingstest van 19 simulatie programma's. Afwijking PVGIS4 was daarin 4,2% van daadwerkelijk (met geijkte meetapparatuur) gemeten opbrengst van bekende installaties. Er zijn nog veel slechter presterende simulatie/prognose pakketten, maar - uiteraard - ook betere. Beste scoorde Solinvest pro plus 2010, met 1,9% afwijking van reëel gemeten opbrengst. Ik heb hier de volledige bespreking van Photon Profi (april 2011) liggen (55 pagina's...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bartjuh schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:28:
[...]

Voor dit soort gevallen zouden micro-inverters zoals Involar (http://www.involar.com/en/) of Enecsys (http://www.enecsys.com/products/overview.php) echt ideaal zijn.

Zoek eens in dit topic naar ''FemToGrid''.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:53:
[...]
Overigens is er ook kritiek (van o.a. Siderea.nl) op de PVGIS rekenmethodiek. In Photon kwam hun prognose techniek er uit als een middenmoter in een vergelijkingstest van 19 simulatie programma's. Afwijking PVGIS4 was daarin 4,2% van daadwerkelijk (met geijkte meetapparatuur) gemeten opbrengst van bekende installaties. Er zijn nog veel slechter presterende simulatie/prognose pakketten, maar - uiteraard - ook betere. Beste scoorde Solinvest pro plus 2010, met 1,9% afwijking van reëel gemeten opbrengst. Ik heb hier de volledige bespreking van Photon Profi (april 2011) liggen (55 pagina's...).
Zonnigtype _/-\o_

Ach ja, het blijft gissen. Het verschilt toch van jaar tot jaar.
En de beste grafieken zijn je persoonlijke grafieken over langere tijd, mits goed gemeten.
Een afwijking van 4.2 procent kan ik goed mee leven voor iets wat gratis is.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:50:
[...]

instalatie handleiding

hoofdstuk 5 pagina 26.

edit:
ik mag wel aannemen dat ik op tweakers zit en dat handleidingen gelezen worden? >:)
thermostaat was inderdaad goed aangesloten, op 3 + 4 en polariteit maakt niks uit; leek me ook al sterk.

Valt me wel op waterdruk redelijk snel van 2,1 bar naar 1,1 bar is terug gelopen in een maand tijd? Is dat normaal?

testmodus van ecomline 30c.

Als ik de ketel in deze stand zet, dan springt de ketel aan op vol vermogen. Moet de ketel dit continue volhouden zonder uit te schakelen?

Als ik hem in deze stand zet, dan slaat de ketel wel aan, brand tot een 60 graden, springt dan even uit, springt 20 seconden later weer aan etc etc. Is dit normaal voor de teststand? Zonee wat kan er zijn dat de ketel niet continu op 100% vermogen draait?

Zover ik weet is deze testmodus zodat de ketel volle bak gaat en BLIJFT branden; Als dit zo zou moeten zijn is er toch wat anders met mijn ketel aan de hand heb ik het idee...

[ Voor 34% gewijzigd door trekker22 op 02-01-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
zonnefreak schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:31:
[...]

Mijn installatie ligt op het zuidwesten gericht 256 graden en een hellingshoek van 40 graden.
Hiermee heb ik die 883 kWh/kWp behaald.

Die site moet je ff leren gebruiken geloof ik :P Helaas weinig data voor mijn gegevens: Eindhoven, 87graden orientatie (O-NO), 26graden hellingshoek. Meeste hits zijn zelfs van mensen die de orientatie waarschijnlijk foutief hebben ingegeven (0 = noord, 90 = oost).

Maar als 1000 een realistische benadering is dan ga ik daar even vanuit.
@ Rakapul Bedoel je met 81% dat je op een orientatie zit van 81 graden dus op het oosten gericht? Of bedoel je dat je genormeerd op 81% van het optimale uit zou komen?
Dat laatste. Volgens diverse opbrenstdiagrammen moet ik met 87gr en 26gr op ca 81% uitkomen, ergo ca 810 kWh/kWp :) De waardes die ik eerder tegenkwam hielden blijkbaar al rekening met suboptimale omstandigheden :)
Mike70 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:32:
[...]

Hmmm. Dan kom ik op 693 kWh/kWp uit (maar een ideaal systeem op het zuiden met 30 graden hellingshoek ook maar op 830, wat dus 84% neerkomt). Lijkt erop alsof bepaalde verliezen groter dan in werkelijkheid worden ingeschat op die site.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Anne vdr Bom schreef op zondag 01 januari 2012 @ 13:48:

Elektra, bruto: 1729 kWh (1810 kWh)
Elektra, netto: 696 kWh (1163 kWh)
Gas: 781 m3 (991 m3)
Benzine: 1317 l (1179 l)
Ik mis nog opgave energieverbruik door gebruik te hebben gemaakt van het openbaar vervoer.
Als je bijvoorbeeld >500 km reist per week is dat een niet mis te verstane hoeveelheid energie.
Daarbij zeg ik niet dat jij zoveel reist per week hoor ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:34:
[...]

Ik mis nog opgave energieverbruik door gebruik te hebben gemaakt van het openbaar vervoer.
Als je bijvoorbeeld >500 km reist per week is dat een niet mis te verstane hoeveelheid energie.
Daarbij zeg ik niet dat jij zoveel reist per week hoor ;)
Doe dan meteen de vleeschconsumptie d'r ff bij, en hoeveelheid tofu/tempeh/sojaburgers voor de veggies onder ons. :P

Aantal kinders mag d'r dan ook meteen bij, etc. Jij had toch een hond? >:)

Wordt wel flink cijfertjes bijhouden geblazen, inmiddels... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Kinderlijk eenvoudig :) Stekker uit het stopcontact _O- . Ik had t/m gisteren 2 internetaansluitingen in huis. Prive ADSL en zakelijk kabelinternet voor mijn website ( flitspaal.nl ) die ik thuis hostte. We zijn gestopt met het hosten van flitspaal.nl en dus kon die router gewoon uit.

Overigens heb ik mijn Tele2 router wel zuiniger gemaakt. Die had een oude ringkern trafo als adapter. Die is vervangen voor een schakelende voeding. Dat scheelde ruim 3W continu verbruik.Een adapter kost iets van van 11 euro. 3W continu verbruik scheelt bijna 30kWh per jaar. Dus die adapter verdient zichzelf wel terug.
Hoe kun je aan een adapter zien (zonder deze open te halen als het kan) of die van dat soort is?
http://www.picco.nl/catalog/product_info.php/products_id/401 bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 02-01-2012 19:46 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
trekker22 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:03:
Valt me wel op waterdruk redelijk snel van 2,1 bar naar 1,1 bar is terug gelopen in een maand tijd? Is dat normaal?
Nee. Normaal gesproken heb je dan een lek. Geen idee of een defect (expansievat) ook voor zoiets kan zorgen. Een overdrukventiel zou het niet moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:38:
[...]

Doe dan meteen de vleeschconsumptie d'r ff bij, en hoeveelheid tofu/tempeh/sojaburgers voor de veggies onder ons. :P

Aantal kinders mag d'r dan ook meteen bij, etc. Jij had toch een hond? >:)

Wordt wel flink cijfertjes bijhouden geblazen, inmiddels... ;)
Ik bedoel maar, zulke lijstjes krijg je nooit compleet, maar zijn wel leuk om te lezen.
Maar als je auto brandstof noemt ook gaarne energieverbruik OV erbij vermelden.

Flint onze Drentse Patrijs woont inderdaad bij ons in en kijkt me op dit moment met een schuin oog aan.
Ik zal me zelf echter nooit eigenaar van een levend wezen willen noemen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-01-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Rukapul schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:49:
[...]

Nee. Normaal gesproken heb je dan een lek. Geen idee of een defect (expansievat) ook voor zoiets kan zorgen. Een overdrukventiel zou het niet moeten kunnen zijn.
heb ff genoteerd en ga per week even de druk bijhouden. mag de monteur hier meteen naar kijken als Jaga geplaatst wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Raven schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:44:
[...]

Hoe kun je aan een adapter zien (zonder deze open te halen als het kan) of die van dat soort is?
http://www.picco.nl/catalog/product_info.php/products_id/401 bijvoorbeeld.
Een geschakelde voeding is kleiner, maar weegt ook veel minder. Een klassieke trafo is zwaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Bartjuh schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:28:
[...]

Interessant, maar ik heb goede hoop dat zoiets niet nodig is. Ik ben even gaan turven met mijn (nog niet volledig correcte) schaduwmodel:

het dak nogmaals ter referentie:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduw07-15%201300.png

met het model elke eerste van de maand elk uur geturfd welk deel van het dak beschaduwd wordt waarbij eenvoudigweg het omsluitende vierkant vanaf de dakdoorvoeren genomen wordt:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduwanalyse.png

resultaten opgeteld per dakzone en genormaliseerd (effect van de boom niet meegenomen):
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/schaduw/schaduwanalyse2.png

Mijn boerenverstand zegt dat de hoeveelheid schaduw eigenlijk best wel meevalt.

Afgaande op de laatste tabel lijkt het erop dat het best een optie kan zijn om het dak in 3 of 4 zones te verdelen:
rechts: 2x6 (12m2)
boven: 4x1 (4m2)
onder: 4x1 (4m2)
midden: 1x4 (4m2)

Snijdt dit hout of sla ik de plank geheel mis hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

trekker22 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:10:
[...]

heb ff genoteerd en ga per week even de druk bijhouden. mag de monteur hier meteen naar kijken als Jaga geplaatst wordt!
Let er wel op dat je meet bij dezelfde watertemperatuur, kan nog al eens verschil uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:47:
......... Zit oud en nieuwer spul bij.
Toepasselijke opmerking zo rond de jaarwisseling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
flippo765 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:16:
[...]

Let er wel op dat je meet bij dezelfde watertemperatuur, kan nog al eens verschil uitmaken.
Maar geen 1 bar toch ;)

Ik moest m'n systeem ook minimaal 2x per jaar bijvullen. Dat werd echter een stuk minder nadat ik een aantal radiatorkranen had vervangen en van een aantal andere een en ander opnieuw had vastgezet. Oxidatie van koper (groen) is geen goed teken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-04 20:45
Kan komen door expansievat (druk blijft dan rond de 1 hangen elke keer als je vult)
Als je het hele systeem leeg hebt gehad kan er in het nieuwe water wel een en ander aan lucht nog zitten.
Als je dan bijvult zou het zakken over moeten zijn.
Zo niet dan of een lek of het expansievat (als je op onderkant klopt dan hoort het niet "vol" te klinken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Omdat het 2012 is en het meer dan hoog tijd is voor een nieuw deeltje :).
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1486184 Daar weer verder :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zijn er eventueel schadelijke gevolgen te verwachten (in termen van rendement, cavitatie van de pomp, levensduur) wanneer de druk in het -koude- zonneboilersysteem iets onder de 1 bar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
verder in Duurzame Energie deel 19 (2012) :)

getekend,
duurzame hulpmod
Pagina: 1 ... 214 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.