Rukapul schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:09:
[...]
Met wat voor een kWh/kWp moet ik rekenen in NL (040) onder perfecte omstandigheden? Kwam ergens 850 tegen, maar als ik dit topic mag geloven dan is dat veel te weinig.
Uitgaande van een realistische kWh/kWp kan ik het zelf omrekenen naar m'n eigen orientatie (81%) en schaduw

Wat heet "perfect"? Maar alla, die 850 is voor veel installaties die op zuid staan gericht veel te laag, zeker in de kuststrook.
Net zooi uitgerekend. Hele systeem alles bij elkaar 1,336 kWp, groot deel iets oost van zuid 925,4 kWh/kW
p in kalenderjaar 2011. Zit oud en nieuwer spul bij.
Specifieker 907 kWh/kW
p voor oudste vier Shell Solar modules (93 Wp exx.), 11,5 jaar oud.
962 kWh/kW
p voor 2 voorste 108 Wp modules (idem), onbeschaduwd, en 883 kWh/kW
p voor 4 achterste (in wintermaanden partieel beschaduwd, zitten ook wat zwakkere omvormers in die groep).
964 kWh/kW
p voor 2 pal zuid georiënteerde wederom 108 Wp modules (zelfde spul).
Kadèng: 1.034 kWh/kW
p voor de 2 in serie gekoppelde 50 Wp Kyocera modules die een geflasht nominaal vermogen van (totaal) 98,3 Wp blijken te hebben.
Van Shell modules (nog) geen flashdata beschikbaar, dus mogelijk bron van fouten bij specifieke opbrengst berekening.
7 km. uit de kust, zeg maar "ongeveer alles zuid gericht", slechts klein deel beschaduwing in wintermaanden, geëxponeerd en goed geventileerd op open frames, hellingshoek 30 graden. Leiden west.
NB: Solarlin in zonrijk Zeeland (Vlissingen) zit al jaren (iets) boven de 1.000, volgens
zijn grafiek: 1.039 kWh/kW
p in 2011.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)