Waarom fan? Het is maar een apparaat.Speksteenkachel schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 23:56:
Ik ben nogal een SMA fanaat dus of er komt een kleine SMA bij of het wordt een groter type.
Leg eens uit.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Anoniem: 334569
Waarom fan? Het is maar een apparaat.Speksteenkachel schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 23:56:
Ik ben nogal een SMA fanaat dus of er komt een kleine SMA bij of het wordt een groter type.
Het is alleen niet conform de wet. (Vraag maar aan belastingkantoor .. Emmen)Erasmo schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 10:07:
[...]
(Energie)belasting. Als je volgens het kropje-sla model in een coöperatie een windmolen hebt ben je goedkoper uit dan wat je nu all-in betaald.
jaja maar ben verder niet heel technisch:) zal eens door de pdf heen bladeren.migjes schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:50:
[...]
instalatie handleiding
hoofdstuk 5 pagina 26.
edit:
ik mag wel aannemen dat ik op tweakers zit en dat handleidingen gelezen worden?
[ Voor 10% gewijzigd door trekker22 op 31-12-2011 10:25 ]
Zuinigere servers kan al helpen. En niet onnodig de pc's de hele dag in idle. Je kunt ze in autosleep zetten, gedurende de dag en in elk geval elke avond uit.trekker22 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 10:24:
energieverbruik voor een jaar wonen (per 1 januari hier gaan wonen):
gezin met 2 personen en veel overdag thuis; vrijstaande woning 2001 700m3 inhoud
elektra 10230 kwh waarvan 7000kwh voor zakelijk gebruik (servers/computers); volgend jaar kijken of hier bij zakelijk en prive iets vanaf te halen is
Netjes vind ikwater 114m3 misschien proberen toch zuiniger te zijn!
Het is niet verstandig om conclusies te trekken zonder dat je de feiten weet. De aankoopprijs van een huis zegt lang niet altijd iets over de uitrusting van een huis en in mijn geval de thermostaat. EPC is vaak heilig en als het niet nodig is om een norm te halen, dan krijg je netjes het goedkoopste wat de bouwer kan vinden.PcDealer schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 08:43:
[...]
Dan zul je wel een starterswoning hebben. In het duurdere segment maken ze het volgens mij niet af met goedkope zaken. Maar ik huur een starterswoning en ik heb een round thermostaat en die moduleert. Ik kan zelf de temperatuur aanpassen d.m.v. draaien een de thermo. Dat kan jij toch ook? Dus dat kan geen "excuus" voor je beklag zijn dat je ....
reserveringshouder Tesla Model 3
Maar dan hebben we het over tops 35-20=15m3/mnd=40% besparing in de zomer. Dat is in de winter lijkt me veel minder? Heb je daar een idee van hoeveel je ZB je in de maanden met de R oplevert?PcDealer schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 14:34:
Ik deed deze zomer 20 kuub per maand met een zonneboiler. Ik vind 40% besparing op gas toch wel leuk.
Interessant...Voorzover zuivere wetenschap een kwestie van stemmen kan zijn... In het boek van Marcel Crok wordt m.i. heel valide kritiek geuit op de totstandkoming van de rapporten en de interne procedures bij het IPCC. Niemand in Nederland heeft echt inhoudelijk op zijn boek gereageerd, maar hij wordt al wel gelinkt aan de olielobby, zijn beweegredenen zouden niet zuiver zijn etc. Tot nog toe staat die inhoud als een huis en hij kan zo 50 wetenschappers in de hele wereld bellen om navraag te doen over de laatste stand der wetenschap op dat vlak. En dat zijn wetenschappers aan beide kanten van het spectrum.SpiceWorm schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 21:44:
Voor mij is het een feit dat klimaatsverandering veroorzaakt wordt door de mens. Jij denkt dat dat nog maar de vraag is.
Tegen welke prijs? Aanpassen is toch veel makkelijker te realiseren dan proberen China en India hun energiebehoefte naar beneden te laten bijstellen? Het is een mooi ideaal, maar m.i. niet te waar te maken.Zelfs wanneer de kans klein is, zeg 10%, dat klimaatsverandering optreed moet dit de meest dringende zaak op de agenda zijn.
Ik probeerde je een beetje uit de tent te lokken met de vraag over het recyclen van neodymium. Jij neemt de kosten daarvan ook niet mee bij windenergie, tenminste: je kon me niet vertellen wat het recyclen kost.Waarom doe je dat bij fossiele opwekking niet? Dan kom je erachter dat de externe kost van gederfd uitzicht en gehakte vogels van een andere ordegrootte zijn dan milieuvervuiling.
Over het gat in de ozonlaag..Daar moet ik weer eens induiken (duh). Mijn geheugen vertelt me dat daar een periodiciteit inzit en dat de eerste metingen meteen op het dal waren gedaan. Dikke paniek natuurlijk. Dat ga ik weer eens uitzoeken. Over de zure regen: zwaar gehypt: http://rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=494Maar volgens die redenatie hoefden we het gat in de ozonlaag of zure regen ook niet aan te pakken; wellicht vinden we over 100 jaar iets uit wat dat probleem weer ongedaan maakt. Je moet nu handelen met de kennis van nu.
weer is geen klimaat.Ik zie met mijn eigen ogen droogte-natte-warmte-koude records om de haverklap breken.
Als onderzoek de wetenschappelijke toets doorstaat, maakt het dan uit wie dat onderzoek betaalt?Wat ik ook weet is dat een aantal veel geciteerde klimaat-sceptici betaald zijn door o.a. Exxon. En ik weet ook dat oliemaatschappijen niet bang zijn om FUD te gebruiken.
http://blogs.telegraph.co...-corruption-of-wikipedia/Ik zeg niet dat wikipedia onafhankelijk of juist is. Het mooie van wikipedia is dat wanneer er ergens een gefundeerde mening over bestaat hier op wikipedia ruimte voor is. Als je dus niet kloppende informatie vind kun je het aanpassen, mits met bronvermelding.
Je vastberadenheid heeft ertoe geleid dat ik inzie dat ik die opmerking maakte zonder genoeg kennis van zaken. Je begint te slagen in je missie.Ik vraag eigenlijk om een onderbouwing van je eerste post. (SpiceWorm in "Duurzame Energie deel 18")
Over mijn opmerking over de marianatrog: de kernreactor van sommige sattelieten (heb ik dat goed gespeld?) laten ze daar afzinken. De reactor wordt vervolgens door de aardkorst verzwolgen door de plaattektoniek. Gaat op in het magma, dus.Jaa, nee goed idee! In de marianentrog heb je geen leven?
[ Voor 0% gewijzigd door hansdegit op 31-12-2011 11:38 . Reden: gék van die typos ]
Als je stadsverwarming hebt heb je niets te maken met condensatietemperaturen, dus daar wordt het simpeler van (ik neem aan dat je betaalt voor het verschil in temperatuur maal het volume en niet enkel het volume?).isomis schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 21:19:
[...]
Waarom zou je dat wel/niet willen?
Vraag mij af wat efficiënter is, allemaal op de zelfde temperatuur zetten of er één harder laten werken?. Heb per kachel een thermostaat.
Bedankt voor alle informatie van jullie. Er zitten weer wat nuttige tips bij met goede argumentatie. Dat mist nog wel eens op al die fora's.
Mijn punt is dat je een aantal miljard zou moeten investeren in onderzoek naar nieuwe vormen van energie. Gisteren overigens een vaag verhaal gelezen over ene meneer Tesla, energie uit kosmische straling?? Kan iemand hier wat duiding aan geven?Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 21:33:
ik snap niet zo welk punt je nu wilt maken in dit forum, wat vertellen over je zonneboiler doe je niet,
en een leuke foto erbij ook al niet.
Het vermogen tot uitstralen neemt ook toe. Je kunt de broeikas niet vergelijken met een kaasstolp. Die feedbacks, weet je nog? M.i. begrijpen we nog te weinig van het klimaatsysteem om er zulke stellige uitspraken over te kunnen doen.Cheese_man schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:09:
@hans.
CO2 is een broeikasgas. Net als een hele lijst andere gassen. Wanneer de concentratie broeikasgas toeneemt in de atmosfeer, neemt het vermogen om warmte van de zon vast te houden van de aarde toe.
Hangt af van de kosten van aanpassing.Problemen kan je het beste voorkomen denk ik.
True. Dat het klimaat complex is.hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:24:
[...]
Het vermogen tot uitstralen neemt ook toe. Je kunt de broeikas niet vergelijken met een kaasstolp. Die feedbacks, weet je nog? M.i. begrijpen we nog te weinig van het klimaatsysteem om er zulke stellige uitspraken over te kunnen doen.
Zucht....mijn stelling over de concentratie broeigasgasssen is niet ingewikkeld en is gewoon waar. Een uit de hand gelopen broeikaseffect heeft op Venus anders een aardig klimaatje in elkaar gezet.hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:24:
[...]
Het vermogen tot uitstralen neemt ook toe. Je kunt de broeikas niet vergelijken met een kaasstolp. Die feedbacks, weet je nog? M.i. begrijpen we nog te weinig van het klimaatsysteem om er zulke stellige uitspraken over te kunnen doen.
[...]
Hangt af van de kosten van aanpassing.
Al die mensjes die ademen, dat veroorzaakt flink wat co2 in de atfosmeer. Dus is het slim om iets aan de grootte van die bevolking te doen. Hoe? Geboortebeperking. Een heel effectieve manier van geboortebeperking is ontwikkeling en welvaart. Dus we moeten zsm die ontwikkeling op gang helpen. Dat kost energie die makkelijk toegankelijk moet zijn en een redelijke leveringszekerheid heeft.
Mijn god Hans... We zijn hier niet van willem wever!hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:16:
Mijn punt is dat je een aantal miljard zou moeten investeren in onderzoek naar nieuwe vormen van energie. Gisteren overigens een vaag verhaal gelezen over ene meneer Tesla, energie uit kosmische straling?? Kan iemand hier wat duiding aan geven?
Het vermogen tot uitstralen neemt toe?hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:24:
Het vermogen tot uitstralen neemt ook toe. Je kunt de broeikas niet vergelijken met een kaasstolp. Die feedbacks, weet je nog?
Juist. Mijn complimenten voor de eerste zinnige opmerking. Alhoewel je het zelfs bij deze zinnige opmerking het voor elkaar krijgt onzin te verkopen: de CO2 die de mens door middel van uitademing in de atmosfeer brengt is niet fossiel, en weken of wellicht maanden eerder opgenomen uit de atmosfeer. Een korte kringloop dus, en kan dus duurzaam gemaakt worden. Waar heb je dat idee vandaan?Al die mensjes die ademen, dat veroorzaakt flink wat co2 in de atfosmeer. Dus is het slim om iets aan de grootte van die bevolking te doen. Hoe? Geboortebeperking. Een heel effectieve manier van geboortebeperking is ontwikkeling en welvaart. Dus we moeten zsm die ontwikkeling op gang helpen.
Maar die arme politici, die willen zekerheid. Dus laten de profs zich verleiden tot uitspraken die wetenschappelijk gezien niet verantwoord zijn. Ik deel je mening aangaande die concensus overigens niet. Bij wetenschap geldt niet "de meeste stemmen gelden".Bartjuh schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:31:
[...]
True. Dat het klimaat complex is.
Daarom zouden we ook de profs/wetenschappers die zich daarmee bezig houden (en worden peer gereviewed e.d.) moeten vertrouwen. Daar is dan ook consensus (op wat mislukte/rogue "wetenschappers" met rancune na dan).
Nee. Ik was toch al overstag aan het gaan? Of had je mijn bericht nog niet gelezen? Ik vond dat Tesla verhaal ook te sterk, daarom vroeg ik jullie mening. Mag dat niet?SpiceWorm schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:39:
[...]
Mijn god Hans... We zijn hier niet van willem wever!
In plaats telkens nieuwe zaken aan te dragen: reageer eens op de tientallen weerleggingen van je gespuugde onzin. Of lukt dat niet?
[...]
klok, klepel.Hoe zat het ook alweer? langgolvig komt binnen en wordt kortgolvig uitgestraald? Iets meer dan een graad opwarming bij iedere verdubbeling van co2. Maar dan rekenen we de feedbacks niet mee. Daar gaat de discussie in de wetenschap toch over?Het vermogen tot uitstralen neemt toe?
Dank.Juist. Mijn complimenten voor de eerste zinnige opmerking.
Uit mijn eigen kortzichtige brein, dus. Je lult me er gewoon uit.Alhoewel je het zelfs bij deze zinnige opmerking het voor elkaar krijgt onzin te verkopen: de CO2 die de mens door middel van uitademing in de atmosfeer brengt is niet fossiel, en weken of wellicht maanden eerder opgenomen uit de atmosfeer. Een korte kringloop dus, en kan dus duurzaam gemaakt worden. Waar heb je dat idee vandaan?
Ik bestrijd die opmerking toch ook niet? Ik zeg alleen dat er méér aan de hand is.Cheese_man schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:34:
[...]
Zucht....mijn stelling over de concentratie broeigasgasssen is niet ingewikkeld en is gewoon waar. Een uit de hand gelopen broeikaseffect heeft op Venus anders een aardig klimaatje in elkaar gezet.
Nou ja, ben ik net een beetje aan het bijdraaien.... Maar waarom was die opmerking van mij kortzichtig? Kijk alleen in NL..Vroeger waren de gezinnen een stuk groter.Kortzichtig denken dat welvaart zorgt voor kleinere gezinnen is echt ongelofelijk ....kortzichtig. Je blijft lekker hangen in de antihoek.
[ Voor 31% gewijzigd door catchingfire op 31-12-2011 13:12 ]
Ok. Helder en sorry. Spiceworm haalt mijn stellingen aardig onderuit en mijn boiler is niet zo interessant. Ik zal me inhouden.catchingfire schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:11:
vandaag is het weer hopeloos.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
zal je handje helpen.trekker22 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 10:25:
[...]
jaja maar ben verder niet heel technisch:) zal eens door de pdf heen bladeren.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat is jouw mening.catchingfire schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:11:
Gisteren ging het weer even goed maar vandaag is het weer hopeloos.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Volgens mij is het de afgelopen dagen ook wat warmer?revolution-nl schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:19:
Zojuist even de meterstand opgenomen. De afgelopen 7 dagen 2m3 / dag verstookt.
Het lijkt erop dat ik door mijn zelfbouw DBE van 0.18m3 / graaddag naar 0.14m3 ben gegaan.
Lijkt mij een heel mooi resultaat. Nog even de resultaten op de langere termijn afwachten.
Nee, ik had nog niet door dat je overstag aan het gaan was, wat ik leuk vind te horen. Doe je snel dan, de meesten hebben hier meer tijd voor nodig. Zelfs door mijn posts waarin ik mijn irritatie moeilijk kan verbergen.hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:57:
Nee. Ik was toch al overstag aan het gaan? Of had je mijn bericht nog niet gelezen? Ik vond dat Tesla verhaal ook te sterk, daarom vroeg ik jullie mening. Mag dat niet?
Ik zal mij hier verder in verdiepen voordat ik hier verder over praatklok, klepel.Hoe zat het ook alweer? langgolvig komt binnen en wordt kortgolvig uitgestraald? Iets meer dan een graad opwarming bij iedere verdubbeling van co2. Maar dan rekenen we de feedbacks niet mee. Daar gaat de discussie in de wetenschap toch over?
ik vind eigenlijk dat je de vloerverwarming nooit als isolatie mag noemen.isomis schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 20:10:
gebruik je vloerverwarming alleen als isolatie en zet het op 20 graden en stook met de kachels.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Overstag...Niet dat ik nu als een gek mijn dak ga volbouwen met panelen. Wel in de zin van dat je mij met veel cijfermateriaal een flinke zet in de richting geeft. Daar gaat veel tijd inzitten en dus is een bedankje wel op zijn plaats. Ik proefde je irritatie wel een klein beetje; ik wilde je een klein beetje uit de tent lokken.SpiceWorm schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:49:
[...]
Nee, ik had nog niet door dat je overstag aan het gaan was, wat ik leuk vind te horen. Doe je snel dan, de meesten hebben hier meer tijd voor nodig. Zelfs door mijn posts waarin ik mijn irritatie moeilijk kan verbergen.
Maar het forum is er niet voor bedoeld om een linkje te dumpen en te vragen: leg mij dit eens uit, maar wellicht bedoelde je het niet zo en heb ik het verkeerd opgevat.
Ik ga het eens opzoeken, ik ben benieuwd. Maar nogmaals, ook zonder klimaatsverandering vind ik een overgang urgent.hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:34:
Interessant...Voorzover zuivere wetenschap een kwestie van stemmen kan zijn... In het boek van Marcel Crok wordt m.i. heel valide kritiek geuit op de totstandkoming van de rapporten en de interne procedures bij het IPCC.
In NL aanpassen aan klimaatsverandering kunnen we waarschijnlijk wel betalen. Maar de rest van de wereld?Tegen welke prijs? Aanpassen is toch veel makkelijker te realiseren dan proberen China en India hun energiebehoefte naar beneden te laten bijstellen? Het is een mooi ideaal, maar m.i. niet te waar te maken.
Nee, de kosten van recyclen zit bij geen enkel product in de kostprijs. Hooguit betaal je een belasting bij koelkasten en tv's, maar die belasting is niet afhankelijk van het grondstofverbruik, de milieubelasting, van de moeilijkheid van recyclen etc. Dus die kosten worden in het huidige belastingstelsel van geen enkel apparaat meegenomen. Als het metaal trouwens werkelijk zo schaars zou zijn als je beweerde, zou het flink duurder zijn en zou de windmolen zichzelf uit de markt prijzen. Of er zou een alternatief gevonden worden.Ik probeerde je een beetje uit de tent te lokken met de vraag over het recyclen van neodymium. Jij neemt de kosten daarvan ook niet mee bij windenergie, tenminste: je kon me niet vertellen wat het recyclen kost.
Klopt, dat is lastig te meten. Echter de EU heeft berekend dat de externe kost van kolenstroom ongeveer 4 cent / kwh is. En dat gaat enkel over de goed te kwantificeerbare kosten.En wie bepaalt het tarief van mijn gederfde levensvreugd tgv de kolencentrale/windmolen in mijn achtertuin? Da's gewoon heel lastig te kwantificeren. Als je die externe kosten gaat internaliseren moet je heel veel aannames gaan doen. Da's lastig in een kostprijs te vangen.
Of het terechte paniek was of niet: we hebben er naar gehandeld en de luchtkwaliteit verbeterd. Was dat een verkeerde reactie?Over het gat in de ozonlaag..Daar moet ik weer eens induiken (duh). Mijn geheugen vertelt me dat daar een periodiciteit inzit en dat de eerste metingen meteen op het dal waren gedaan. Dikke paniek natuurlijk. Dat ga ik weer eens uitzoeken.
Over de zure regen: zwaar gehypt: http://rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=494
Ja. Al zou het enkel om het woordgebruik van de conclusie gaan. Ik heb teveel conclusies gelezen die op basis van de gepresenteerde gegevens niet gedaan mochten worden. De wetenschapper vind het maar wat fijn wanneer het bedrijf alvast een conclusie van z'n onderzoek schrijft. Heeft hij meer tijd om aan het echte onderzoek te besteden. En er is toch niets mis mee? Hij ziet het dan toch nog? Is wel vaker fout gegaan.Als onderzoek de wetenschappelijke toets doorstaat, maakt het dan uit wie dat onderzoek betaalt?
Als ze zo'n vat met kernafval met zekerheid kunnen laten verteren door de aardmantel dan zou dat een optie kunnen zijn. Ik denk alleen dat je die garantie niet kan afgeven. En ik vraag me af: wat gebeurt er daarna mee? Komt het over 5000 jaar niet weer ergens, in hoge concentraties, aan de oppervlakte?Over mijn opmerking over de marianatrog: de kernreactor van sommige sattelieten (heb ik dat goed gespeld?) laten ze daar afzinken. De reactor wordt vervolgens door de aardkorst verzwolgen door de plaattektoniek. Gaat op in het magma, dus.
Ik heb mijzelf naderhand verbeterd: PcDealer in "Duurzame Energie deel 18". Hierbij exacte totalen voor het geposte plaatje:catchingfire schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:13:
[...]
Maar dan hebben we het over tops 35-20=15m3/mnd=40% besparing in de zomer. Dat is in de winter lijkt me veel minder?
Totalen | E | G | W |
Juni | 264,00 | 14,19 | 13,22 |
Juli | 265,00 | 12,55 | 10,40 |
Augustus | 282,00 | 12,60 | 11,41 |
September | 243,00 | 14,44 | 9,31 |
Oktober | 282,00 | 49,64 | 11,92 |
November | 270,00 | 93,47 | 10,55 |
December | 293,00 | 134,44 | 11,39 |
Nee, niet echt. De temp van het voorraadvat schommelt tussen 6 en 23 graden de laatste week.Heb je daar een idee van hoeveel je ZB je in de maanden met de R oplevert?
[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 31-12-2011 15:02 ]
Ik denk dat het een goed uitgangspunt is om voor financieel rendabele investeringen te gaan; zo houd je meer geld over voor meer investeringen (positieve feedback) en is het makkelijker meer mensen enthousiast te krijgen.hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 14:10:
Overstag...Niet dat ik nu als een gek mijn dak ga volbouwen met panelen. Wel in de zin van dat je mij met veel cijfermateriaal een flinke zet in de richting geeft. Daar gaat veel tijd inzitten en dus is een bedankje wel op zijn plaats. Ik proefde je irritatie wel een klein beetje; ik wilde je een klein beetje uit de tent lokken.
Nee, eigenlijk niet. Zoals je aangeeft: het is erg moeilijk te kwantificeren. Het probleem met al deze berekeningen is de discussie over wat een euro in de toekomst waard is. Minder waarschijnlijk. Dus je moet op de toekomstige kosten een korting toepassen. Hoe groot moet die korting? Niemand die het weet, maar het is wél een zeer heftige factor, die door elke partij in zijn voordeel wordt gebruikt. Er is ook geen juist antwoord op te geven. Maar dit is puur economisch bekeken.Heb je een linkje voor me waarin ik wat meer kan leren over het internaliseren van die externe kosten? Ik ben vooral benieuwd naar de bedrijfseconomische aspecten. Immers, als je voorziet dat het neerzetten van een kolencentrale op termijn milieuschade veroorzaakt en er komt een nieuwe techniek die die schade tenietdoet, hoe werkt dat dan terug in de internalisering?
[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 31-12-2011 15:19 ]
[ Voor 198% gewijzigd door leonbong op 31-12-2011 15:33 ]
Ik stelde dat er geen enkele windmolen aan het net gaat zonder subsidie, technische stand van nu. Dat (A) is dus geen argument. Vooroordelen heeft een euro geen boodschap aan, ik ging zuiver uit van het financiele perspectief.SpiceWorm schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 23:46:
Er zijn een aantal redenen:
a) windenergie is niet altijd zo goedkoop geweest
b) windenergie heeft te lijden onder vooroordelen en daardoor:
c) verzet lokale bevolking nimby
Juwi laat in Duitsland zien dat wanneer de financiële voordelen van een windmolenpark worden verdeeld over de omwonende er opeens geen verzetcomités worden gevormd.
Ik kan het bijna niet voorstellen (volgens mij is de subsidie enkele centen per kwh). Kun je dit onderbouwen? Ik kan het bij mijn eigen vereniging (de windvogel) niet vinden in de jaarafrekeningen.
Slightly off topicSpiceWorm schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 14:45:
Of het terechte paniek was of niet: we hebben er naar gehandeld en de luchtkwaliteit verbeterd. Was dat een verkeerde reactie?
Die terugverdientijd geldt voor mezelf. Misschien moet ik ons huis wel verkopen over twee jaar en kan ik fluiten naar de investering.leonbong schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:21:
@Hansdegit
Jij haalt het argument van kosten steeds aan en daarbij zeg je dat er een financieel optimum is.
Ik vind hier dat je een beetje een bankiersbril hanteert aangezien je het steeds over relatieve korte termijnen hebt. Ik vind dat opzich logisch want een 3 á 4 jaars TVT is bedrijfsleven gebruikelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Mike70 op 31-12-2011 16:40 ]
www.mijnzon.info
Anoniem: 238103
oh ?hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:51:
Het doel van verbeterde luchtkwaliteit is gehaald, helaas op basis van een gehyped "probleem
Wat houdt je tegen om de panelen op te pakken en in je nieuwe woning te installeren?hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 16:00:
[...]
Die terugverdientijd geldt voor mezelf. Misschien moet ik ons huis wel verkopen over twee jaar en kan ik fluiten naar de investering.
[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 31-12-2011 16:51 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Zonnepanelen zijn uitstekend te verhuizen, dus die investering is niet weg.hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 16:00:
[...]
Die terugverdientijd geldt voor mezelf. Misschien moet ik ons huis wel verkopen over twee jaar en kan ik fluiten naar de investering.
Voor gedegen fundamenteel onderzoek moet je natuurlijk een veel langere horizon hanteren. En dat mag van mij best een paar miljard kosten.
A'dam PVOutput
Hans, in de Astrofysica is men ook niet te beroerd om een theorie op te bouwen rondom ruwe schattingen. Als het resultaat binnen een factor 10 overeenkomt met de waarnemingen dan zijn ze soms al blij, geen haan die er naar kraait en niemand die dit een schande vindt. Volgens mij gebeurt het overboord gooien van theorieën en verwachtingen ook binnen de klimaatwetenschappen, alleen is het grote verschil dat ons klimaat relevant is voor onze populistische politici en sterrenkunde ver van ons bed is...dus geen bedreiging voor het eigenbelang en je kunt er ook niet mee scoren op de korte termijn. Dat er in de klimaatmodellen aannames en fouten zitten snapt iedere wetenschapper. Dat ons journaille (met hun ondermaatse Windesheim opleiding) en de politiek (met de PVV imbecielen voorop) dit niet kunnen of doelbewust willen begrijpen is gewoonweg triest.hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:34:
[...]
In de astrofysica is men niet te beroerd om een hele theorie overboord te gooien als de waarnemingen niet kloppen met de theorie. Waarom gebeurt dat in de klimaatwetenschap zo weinig?
[...]
26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 31-12-2011 17:52 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
[ Voor 18% gewijzigd door WouterB op 31-12-2011 19:42 . Reden: specs huis toegevoegd ]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Sorry Eric, ik heb je post nu 3x gelezen en ik begrijp niet waar je heen wilt. Voel je je aangevallen (met woorden)? Is iig niet de bedoeling.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 16:35:
[...]
oh ?
http://www.temis.nl/airpollution/no2col/data/omi/2011/
http://www.temis.nl/airpo...1/no2total20111101_r1.png
jij had toch last van je luchtwegen ?
omdat je climategate verkondigd ga je voorbij aan het beschermen van het familie budget,
iets waar ik mij vooral in verdiep, je zet me makkelijk weg in woorden maar ik blijf gewoon staan.
Waar mag ik me melden?suggestie is dan ook dat je snel eens langs komt om wat andere brillen te passen en erdoor te kijken,
en dan je opinie opnieuw bepaald.
Ik voel me niet geroepen om Big Oil te verdedigen, maar verplaats jij je ook wel eens in een motorvoertuig?en wat big oil enzo doen, interesseert mij geen fluit, ik mag graag daar mijn geld weghalen, om ze kansloos te maken.
Met hoeveel m2 aan panelen heb je dat gescoord? Ik moet nog even de startpost doorlezen om die score te kunnen begrijpen/duiden.en ik nu 1198kWh/kWp heb gehaald,
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 31-12-2011 20:29 ]
Anoniem: 327833
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
[ Voor 4% gewijzigd door Edwin de Jonge op 01-01-2012 03:53 ]
Enige voorzichtigheid bij het gebruik van de NO2 Temis data is geboden. Ik zie het KNMI DOMINO 2.0 data op het net heeft gezet, dit zijn opgeschoonde datasets voor de DOMINO 1.0 jaren. De 2,0 sets zou je moeten gebruiken. De parameter om te gebruiken is "Total NO2 Column". Let op dat deze meetwaarde wel het totale aantal moleculen per vierkante centimeter in de complete luchtkolom weergeeft, wat niet per se de waarde op leefnivo hoeft te zijn. Juist de NO2 concentratie op leefnivo is relevant, hiervoor zijn door de WHO en de Rijksoverheid luchtkwaliteitsnormen opgesteld: 40 µg per kubieke meter. Deze zijn dus niet één-op-één te vergelijken.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 16:35:
[...]
oh ?
http://www.temis.nl/airpollution/no2col/data/omi/2011/
http://www.temis.nl/airpo...1/no2total20111101_r1.png
jij had toch last van je luchtwegen ?
[ Voor 34% gewijzigd door Kets_One op 01-01-2012 09:30 ]
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Ik zie hetzelde: 2010: 1216 m3, 2011: 848 m3. 2010 was dan ook bizar koud en 2011 bizar warm.Anoniem: 327833 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 21:12:
2010-- 810 m3 gas, 2011--550 m3ik ben tevreden.
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 0% gewijzigd door VincentH op 01-01-2012 09:30 . Reden: meters vergeten ]
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Anoniem: 356499
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ook de beste wensen allemaal voor het zonjaar 2012 (i hope).Speksteenkachel schreef op zondag 01 januari 2012 @ 13:17:
Iedereen een gezond en zonnig 2012 !
[ Voor 18% gewijzigd door Anne vdr Bom op 01-01-2012 13:53 ]
Doet me denken aan: http://www.lowtechmagazin...on-thermal-underwear.htmlAnne vdr Bom schreef op zondag 01 januari 2012 @ 13:48:
Goede isolatie begint niet bij het huis maar bij de bewoners. Met dank aan Dale of Norway.
Laagste weet ik niet. Wel lager dan mij in ieder geval. 12,56 kWh/kWp voor mijn 3 panelen met schaduw, 15,85 kWh/kWp voor de panelen zonder schaduw.Anoniem: 334569 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 13:38:
[...]
Ook de beste wensen allemaal voor het zonjaar 2012 (i hope).
December opbrengst... hou je vast!... 9,37kWh/kWp... Dit is nog wel voor de verbouwing die op stapel staat.
Ben ik de laagste hier?
[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 02-01-2012 16:21 ]
Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst
Ben bang dat ik dat ben, ik kom uit op (roffel, roffel) 5,714 kWh/kWp.Anoniem: 334569 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 13:38:
[...]
Ook de beste wensen allemaal voor het zonjaar 2012 (i hope).
December opbrengst... hou je vast!... 9,37kWh/kWp... Dit is nog wel voor de verbouwing die op stapel staat.
Ben ik de laagste hier?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
En bij deze hebben we al een winnaar voor de Gouden Drogredenering 2012.hansdegit schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 20:13:
edit: ik moet beter lezen. Jij stelt dus eigenlijk dat de luchtkwaliteit niet is verbeterd....Dus de hoax heeft niet eens gewerkt....
Leuk dat je dat aanhaalt. Ik werk op de betreffende afdeling bij het RIVM en ben nauw betrokken bij ICT-ontwikkelingen voor de informatiesystemen die voor de data-inwinning en verwerking voor NSL gebruikt worden.Kets_One schreef op zondag 01 januari 2012 @ 08:20:
[...]
....
Om een punt te maken tav (het achterblijven van) de luchtkwaliteit in NL kan je beter verwijzen naar de Monitoringstool: http://viewer2010.nsl-monitoring.nl/.
Over de luchtkwaliteit in NL het volgende. Door het RIVM is op 20 december een bericht uitgegeven over de verwachte luchtkwaliteit:
"Uit de tweede NSL monitoringsronde “luchtkwaliteitprognoses voor 2011 en 2015”, blijkt dat op een beperkt aantal locaties overschrijdingen van de fijnstof- en stikstofdioxidenormen kunnen voorkomen. Op veel andere locaties liggen de concentraties daar net onder, dit vormt een risico voor het tijdig voldoen aan de grenswaardes." We zijn er dus nog niet... Just my two cents...
[ Voor 63% gewijzigd door Joba op 01-01-2012 17:05 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
edit: blijf netjes Hans.Joba schreef op zondag 01 januari 2012 @ 16:54:
En bij deze hebben we al een winnaar voor de Gouden Drogredenering 2012.
[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 01-01-2012 17:38 ]
Op marktplaats staat een Verti, wellicht kun je die ergens nog kwijt.Anoniem: 327833 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 21:12:
2010-- 810 m3 gas, 2011--550 m3ik ben tevreden.
En net afgesproken dat er een climarad sensa in de woonkamer komt, dus als iemand er nog 1 heeft liggen toevallig
Allemaal een gezond 2012 gewenst
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ben je chemicus? Zoek even op waar zure regen door veroorzaakt werd.hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 17:03:
[...]
En jouw post kunnen we meteen kwalificeren als de goedkoopste nutteloze van 2012. Sorry hoor, zó makkelijk.
Wat is er drog aan die redenering? Het PBL en de toenmalige regering(en) stellen dat door de genomen maatregelen de zure regen is verdwenen. Vervolgens komt Eric-pvt met een tabel waarin -correct me if I'm wrong- de maatregelen tegen stikstofdepositie niet voldoende blijken te hebben gewerkt. Dan spreekt óf Eric-pvt de feiten tegen, óf het PBL. Ze kunnen niet allebei gelijk hebben.
En dat staat los van mijn mening over zure regen.
[ Voor 14% gewijzigd door Joba op 01-01-2012 17:23 ]
Point taken. Da's een mooi voornemen.Joba schreef op zondag 01 januari 2012 @ 17:19:
[...]
Meer in zijn algemeen, je hebt je mond vol over van alles en nog wat, maar ik vind je kennis van die materie wel beperkt. Misschien moet je je wat minder stellig opstellen.
[ Voor 62% gewijzigd door leonbong op 01-01-2012 17:58 ]
Hier voor December 21,0 kWh/kWp, heeft met hellingshoek te maken.Anoniem: 334569 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 13:38:
[ Voor 35% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-01-2012 18:28 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Valt erg mee, hoor Anne. Ik word gewoon -terecht- op mijn plek gezet. Ik schiet dus niet met scherp, maar vooral met losse flodders, blijkt.Anne vdr Bom schreef op zondag 01 januari 2012 @ 18:37:
Er wordt hier weer met scherp geschoten vanuit de heup. Ik hoop dat het niet de toon zet voor 2012.
[ Voor 24% gewijzigd door hansdegit op 01-01-2012 19:02 . Reden: reactie op Anne ]
[ Voor 96% gewijzigd door Anne vdr Bom op 01-01-2012 23:12 ]
Het artikel geeft volgens mij mooi inzicht in het beleidsveld en wetenschappelijke onzekerheden aangaande de maatregelen voor zure regen. Het is nu eenmaal zo dat wetenschap nooit een 100% zeker beeld kan geven, en soms blijken zaken inderdaad achteraf anders te liggen dan verwacht. Maar dan nog zie ik een algemene teneur in dit stuk dat aandacht voor verzuring gerechtvaardigd was, en dat de discussie vooral is of het nu alleen terechte aandacht was, of het een hype was (dus overdreven aandacht) of werkelijk een hoax (waar door "misleiding" aangezet wordt tot handelen).hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 17:37:
[...]
Point taken. Da's een mooi voornemen.
Het artikel waar ik mijn hoaxmening op baseer:
http://rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=494
Dat artikel gaat voornamelijk over stikstofdepositie. Ik ben geen chemicus, dus ik was die andere verbindingen niet "vergeten", ik weet het gewoon niet. Nu ik ook de exacte def. van "drogreden" ken, moet ik je gelijk geven.
Als je tijd en zin hebt, haal dat artikel aub onderuit. Staan er feitelijke onjuistheden in?
Anoniem: 238103
als je aan een vrijwel gratis systeem wilt komen in schagen, moet je bij mij zijn,@eric-pvt (of anderen die mij een mooi solarsysteem kunnen aanbevelen):
.Vervolgens komt Eric-pvt met een tabel waarin -correct me if I'm wrong- de maatregelen tegen stikstofdepositie niet voldoende blijken te hebben gewerkt. Dan spreekt óf Eric-pvt de feiten tegen, óf het PBL. Ze kunnen niet allebei gelijk hebben.
Heb de vraag al eerder gesteld. Maar kan de nieuwe server ook hibernate?mkleinman schreef op zondag 01 januari 2012 @ 18:45:
Eerste besparing hier is al binnen. -20W van server en -11W van UPC router. Dat gaat meteen lekker voor 2012.
www.mijnzon.info
De voornaamste taak van het IPCC is het eens in de vijf jaar opstellen van een assessment, oftewel een samenvatting van alle relevante wetenschap met betrekking tot het klimaat.mightym schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 17:01:
Dat je geen hoge pet op hebt van het IPCC snap ik, dat heb ik ook niet. Daarom kijk ik graag naar de meetresultaten en niet naar het gezwam van een clubje wetenschappers die rekening moeten houden met allerlei politieke belangen en de waan van de dag.
Jaar | Gas | Elektra | PV | Elektra netto |
2008 * | 1753 | 3815 | 0 | 3815 |
2009 | 1112 | 1923 | 0 | 1923 |
2010 | 512 | 1606 | -1699 | -93 |
2011 | 278 | 1722 | -1895 | -173 |
[ Voor 16% gewijzigd door Joba op 01-01-2012 19:34 ]
Dan was mijn eerdere vraag aan jou terecht. Ik had toch gezegd dat ik de post niet begreep? Nu je een tekst bij de plaatjes zet wordt het duidelijk.Anoniem: 238103 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:08:
[...]
maar dan ga je eerst iets uit mijn mond halen wat ik helemaal niet heb gezegd,
ik heb je slechts plaatjes laten zien waar je naar kan kijken, en dan is nederland in verhouding vies.
Ik ben me echt van geen kwaad bewust. Serieus niet. Maar als je het gevoel hebt gekregen dat ik je woorden in de mond heb gelegd, zal er wel iets met die manier mis zijn. Excuses daarvoor.ben jij je bewust van je manier van communiceren ?
Hoe heb je die router zuiniger gemaakt?mkleinman schreef op zondag 01 januari 2012 @ 18:45:
Eerste besparing hier is al binnen. -20W van server en -11W van UPC router. Dat gaat meteen lekker voor 2012.
Hans volgens mij kunnen we je beter eerst een flinke zaag aanbevelenhansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 18:48:
@eric-pvt (of anderen die mij een mooi solarsysteem kunnen aanbevelen):
http://maps.google.nl/map...tAJg&cbp=12,16.32,,0,6.81
[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-01-2012 19:49 ]
Mijn wantrouwen, vraagtekens, onderbuikgevoel of hoe je het ook wil noemen zit met name in die interpretatie. Vanuit het eigen vakgebied wordt ik vaak genoeg geconfronteerd met clubjes van wijzen die op zijn minst op een 'bijzondere' wijze te werk gaan.Anne vdr Bom schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:19:
[...]
De voornaamste taak van het IPCC is het eens in de vijf jaar opstellen van een assessment, oftewel een samenvatting van alle relevante wetenschap met betrekking tot het klimaat.
De mensen die dat doen zijn 'vrijwilligers'. Oftewel, wetenschappers die verbonden zijn aan universiteiten en andere wetenschappelijke instituten en van hun baas de tijd krijgen om een stukje van die assessments voor hun rekening te nemen.
De meetresultaten die jij zegt wel vertrouwen zijn door dezelfde wetenschappers verzameld en geinterpreteerd.
Dus ik begrijp niet hoe jij het IPCC niet kunt vertrouwen en de meetresultaten wel. Eigenlijk zeg je dat je de wetenschappers tegelijk niet vertrouwt en wel vertrouwt. Misschien kun je het iets beter uitleggen?
Ha, die is leuk. Maar die minder opgenomen co2 moet ik dan ook compenserenSpeksteenkachel schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:49:
[...]
Hans volgens mij kunnen we je beter eerst een flinke zaag aanbevelen
Waar faalt de interpretatie precies?mightym schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:54:
Mijn wantrouwen, vraagtekens, onderbuikgevoel of hoe je het ook wil noemen zit met name in die interpretatie. Vanuit het eigen vakgebied wordt ik vaak genoeg geconfronteerd met clubjes van wijzen die op zijn minst op een 'bijzondere' wijze te werk gaan.
Probleem wat ik heb is dat ik de server 's ochtends ook wakker moet maken voordat de zon op komt. Hoe doe ik dat? Dus voorlopig staat hibernation uit. Als je een oplossing weet hoor ik dat heel graag! Want 's nachts kan de server wat mij betreft gewoon uit.Mike70 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:11:
[...]
Heb de vraag al eerder gesteld. Maar kan de nieuwe server ook hibernate?
Kinderlijk eenvoudig
[ Voor 46% gewijzigd door mkleinman op 01-01-2012 20:06 ]
Alle relevante literatuur? Dan houden ze zich heel slecht aan hun opdracht. Er zit behoorlijk wat 'grijze' literatuur (bergbeklimmersmagazines, greenpeace rapporten) bij en om redenen die het IPCC zélf niet hoeft te geven wordt er voldoende relevante wetenschap en valide kritiek weggewuifd. Lees het boek van Marcel Crok, die fileert dat op heel grondige wijze.Anne vdr Bom schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:19:
[...]
De voornaamste taak van het IPCC is het eens in de vijf jaar opstellen van een assessment, oftewel een samenvatting van alle relevante wetenschap met betrekking tot het klimaat.
Kudos voor het meenemen van de auto in het overzicht. Je bent één van de weinigen, helaas....antonboonstra schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:11:
Brandstof: 710 liter benzine (2010: 546 liter diesel)
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Ik weet het, aan insinuaties is er geen gebrek. Bewijs dat er iets fundamenteel mis is met de IPCC-rapporten wordt nooit gegeven.hansdegit schreef op zondag 01 januari 2012 @ 20:05:
Alle relevante literatuur? Dan houden ze zich heel slecht aan hun opdracht. Er zit behoorlijk wat 'grijze' literatuur (bergbeklimmersmagazines, greenpeace rapporten) bij en om redenen die het IPCC zélf niet hoeft te geven wordt er voldoende relevante wetenschap en valide kritiek weggewuifd. Lees het boek van Marcel Crok, die fileert dat op heel grondige wijze.
Als ik daar antwoord op zou kunnen geven zou ik ingehuurd worden door het IPCC om hun kwaliteitsborgingsprocessen te optimaliseren!
weet je ook hoeveel je opbrengst / COP van de warmtepompnoiler dan nu is geweest ?Woodski schreef op zondag 01 januari 2012 @ 00:55:
Hier in 2011 3909 kwh binnengeharkt waarvan 426kwh in m'n warmtepomp en 67 kwh in m'n zonneboiler zijn verdwenen. Toch weer een goed jaar met een score van 0.98 voor m'n grote opstelling die een weekje heeft stilgestaan.
Heeft iemand een idee hoe ik de dubbele deur van de woonkamer naar de tuin voor de winter dicht kan maken ?.
Het kozijn aan de woonkamer kant is zeg maar mooi vlak. Dus iets van plastic ervoor spannen zou kunnen.
Of er zou een grote plaat plexiglas tegenaan kunnen? Maar waar laat ik die in de zomer. En dat zal gaan krassen ben ik bang. Misschien in 2 delen maar dan is de naad in het midden weer lastig
en de winter van 2010/2011 was ook in 2011 nog flink koud.... dus het laatste deel van 2011 is erg warm geweest...Maasluip schreef op zondag 01 januari 2012 @ 09:09:
[...]
Ik zie hetzelde: 2010: 1216 m3, 2011: 848 m3. 2010 was dan ook bizar koud en 2011 bizar warm.
Ik ben mijn leven aan het beteren en heb dus even dat rapport van de TU Delft opgezocht. Ik kom de term piekshaven daar niet in tegen, dus ik twijfel een klein beetje of ik het goede rapport te pakken heb (https://docs.google.com/v...rqVQQBFc3ixwaPotH0wN2QRBA)Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:44:
Dat piekshaven is totaal te verwaarlozen zoals het onderzoek van de Universiteit Delft stelt waarna wordt verwezen door de Energieraad.
Ik ben bang dat ik je niet goed begrijp. Ik noem een boek waarin dat gedocumenteerd en beargumenteerd wordt beschreven. Zeg je nu dat dat niet telt als bewijs?Anne vdr Bom schreef op zondag 01 januari 2012 @ 20:48:
[...]
Bewijs dat er iets fundamenteel mis is met de IPCC-rapporten wordt nooit gegeven.
[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 01-01-2012 22:15 ]
Je schreef: "gezwam van een clubje wetenschappers die rekening moeten houden met allerlei politieke belangen en de waan van de dag." Dat klinkt niet als een probleem met de kwaliteitsborgingsprocessen.mightym schreef op zondag 01 januari 2012 @ 20:50:
Als ik daar antwoord op zou kunnen geven zou ik ingehuurd worden door het IPCC om hun kwaliteitsborgingsprocessen te optimaliseren!
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq