Cheese_man schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:43:
[...]
Waar komt de CO2 vandaan. Dat is niet zo moeilijk....organisch materiaal van dode organismen hebben lang onder de grond gelegen et presto....(even simpel) er was olie/gas. Aardolie bestaat voornamelijk uit koolwaterstoffen. Koolwaterstoffen bestaan uitsluitend uit de elementen koolstof en waterstof {CxHy}.
Een koolwaterstof is een rij van C atomen (minimaal 1) met daaromheen H atomen.
Zoals je kunt zien, is er geen CO2 "opgeslagen" in de grond. Wel C (koolstof).
Het (volledig en optimaal!) verbranden van een koolwaterstof gaat als volgt bijvoorbeeld voor propaan:
C3H8 + 5 O2 -> 3 CO2 en 4 H2O
Ik vind dit een enorm leuk en passend voorbeeld. Even nog wat bijkomende informatie:
Verbranding is gewoon een extreme vorm van oxidatie waarbij zuurstof (O) zich verbind met andere materialen. Bv: O2 + Fe = Roest en O2 + H = H2O. Omdat koolstof zich onder invloed van hitte vrij gemakkelijk bind aan zuurstof krijg je als overschot veelal CO2. Zowat alle fossiele brandstoffen bestaan uit koolwaterstoffen, waarbij de waterstof de eigenlijke energie levert.
Zo zit er in benzine meer waterstof t.o.v. koolstof dan in bv bitumen. Het verbranden van benzine geeft daarom minder koolstof vrij dan het verbranden van bitumen. Benzine bezit daarom nog niet meer energie dan een dikkere oplossing zoals diesel, hier zijn nog andere elementen/processen belangrijk voor.
Nu is het 'vergaan' van bepaalde, veelal organische, materialen een vergelijkbaar, niet oxidatie, proces waarbij elementen gescheiden worden op basis verschillende criteria. Zo zal bijvoorbeeld veel van het vrijgekomen waterstof zich binden aan vooral koolstof en hier de verbinding CH4 (Methaan) produceren. Zwaardere elementen zoals ijzer zullen zich na verloop van tijd afzetten in de grond en het grondwater. Elementen zoals zwavel zullen zich op andere manieren binden.
Methaan is net als propaan een koolwaterstof (CxHx). Er zijn nog meerdere eenvoudige koolwaterstoffen die we in het dagelijkse leven wel eens tegenkomen. Een menselijke scheet bestaat bv. vaak uit methaan, alle herkauwers produceren op 2 manieren methaan. Zo is er ook Ethaan (C2H6) en de afleiding Ethyleen (C2H4) die veel gebruikt wordt in de productie van plastic onder de naam polyethyleen.
Daarnaast heb je dus propaan (C3H8) en butaan (C4H10) die vaak gebruikt worden als brandstof voor verwarming/koken etc.. Net zoals methaan en ethaan kunnen ook propaan en butaan gewonnen worden uit het 'vergaan' van, veelal organische, materialen alhoewel methaan de meest voorkomende is.
Het verbranden (oxideren) van al deze koolwaterstoffen heeft als reactie CxHx + X O2 -> Y CO2 + Z H2O + energie (Voor de chemici: CnH2n+2 + (3n+1)/2 O2 -> (n+1) H2O + n CO2 + energie) Dus er komt altijd CO2 vrij bij het verbranden van koolwaterstoffen. Bij het niet volledig verbranden komt er trouwens het gevaarlijke koolstofmonoxide (CO) vrij wat elk jaar nog steeds enkele slachtoffers eist.
Nu zijn er vast wel fans te vinden van Biobrandstoffen, maar ook deze bestaan spijtig genoeg uit koolwaterstoffen. Zo heb je de biologische varianten van Methanol (C2H4OH), Butanol (C4H8OH), Propanol en Ethanol(C2H5OH)
Dan hebben we het nog niet over biodiesel gehad. Biodiesel bestaat uit zeer lange ketens van Ethyl/Methyl/propyl-esters (een ester is het product van een alcohol-zuur reactie, in dit geval ethanol + zuur = ethyl). Bijgevolg zit ook biodiesel propvol koolwaterstoffen en is ook biodiesel vervuilend.
Nu moet ik spijtig genoeg Hans wat gelijk geven. Niet alle voorgeschotelde alternatieven voor kolen/olie/gas zijn milieuvriendelijk. Zo wordt er van biodiesel gezegd dat het CO2 neutraal is omdat alles wat bij de verbranding de atmosfeer in gaat er weer wordt uitgehaald door de groei van de organismen die nodig zijn voor de productie er van. Hier wordt vaak het productieproces weggelaten waardoor Biodiesel nog altijd meer uitstoot opwekt dan wat de groei ervan terug opneemt. Dus er is nog steeds een netto-overschot van CO2.
Nu is biodiesel wel minder vervuilend dan diesel op basis van aardolie. Net omdat aardolie als je hem laat zitten zowat de meest efficiënte permanente opslagmethode van koolstof is doordat pure aardolie vrij veel koolstofatomen per waterstofatoom bevat. Biodiesel neemt zoals gezegd een deel van de CO2 die het uitstoot, het hele productieproces meegerekend, terug op en daarom is het een minder belastend alternatief voor diesel op basis van aardolie.
Maar dan kom ik bij het volgende punt, al deze organismen hebben ook ruimte nodig om te groeien. Ruimte die naar mijn mening wel beter kan gebruikt worden. Daarom ben ik niet 100% overtuigd van het nut van biodiesel. Biodiesel maken van afval dat je sowieso hebt juich ik daarentegen wel toe.
Dan komen we bij het volgende probleem, elektrische wagens.. Vanaf het moment dat er een batterij in zit is het per definitie zeer schadelijk voor het milieu. Wie kan garanderen wat er met de batterij gebeurd eenmaal deze opgebruikt is? Ik heb al meerdere documentaires gezien waaruit blijkt dat deze gewoon in Afrikaanse of Aziatische havens gedumpt worden waarna ze door lokale 'slaven' uit mekaar worden gehaald met alle gezondheidsproblemen van dien. Ook de aanwezigheid van zware metalen in batterijen verontrust me nogal.
Mij moeder, broer en zus hebben een wagen die je kan opladen in het stopcontact. Mijn vader heeft zijn traktor omgebouwd zodat hij 40km lang op batterijstroom kan rijden. Maar wat gebeurd er met zo een batterij als de wagen een ongeval krijgt? Hoelang zit deze te lekken totdat hij verwerkt is? Waar komt dit alles terecht? Totdat dit alles duidelijk is zie je mij niet echt met een elektrische wagen rondrijden.
Dan heb je nog het feit dat het overgrote deel van de elektriciteit voor deze batterijen opgewekt wordt doormiddel van fossiele brandstoffen. Daarom heb ik een klein windmolenpark gebouwd om de wagens van mijn familieleden op te laden om zo dit punt te kunnen negeren. Maar de vraag blijft, wat is de uiteindelijke winst?
Dan komen we bij PV installaties. Over de wist die geboekt wordt door de centrales die werken met spiegels om zo hitten op te wekken en via die weg elektriciteit te produceren twijfel ik geen seconde. Maar al die zonnepanelen op daken in vrij noordelijk gelegen landen zoals NL/BE, leveren die eigenlijk wel genoeg op?
Zelfde voor de windmolens die op plaatsen staan waar zo goed als geen wind is? Is de kost voor de maatschappij hier niet enorm hoog, terwijl er op andere vlakken niet meer winst te boeken valt?
Nu, na even advocaat van de duivel gespeeld te hebben wil ik toch even een besluit maken. Ik ben er van overtuigd dat al deze, volgens sommigen, 'nutteloze' investeringen, toch zeer hard nodig zijn. Als er nog geen puur economische redenen zijn om nieuwe duurzamen technologiën te ontwikkelen, dan vind ik dat de overheden daar voor moeten instaan. Dit kost uiteindelijk de maatschappij, en bij uitbreiding ieder van ons, enorm veel geld.
Ik denk dat er steeds meer en meer mensen zoals Hans redeneren. Ik geef hen geen ongelijk, want op deze manier kalf je de welvaart die in de vorige eeuw is opgebouwd langzaamaan af. Maar dan stel ik me de vraag of dit niet gewoon de enige juiste beslissing is die we kunnen nemen? Moeten we als westerling blijven consumeren zoals de afgelopen 50 jaar? Kunnen we niet gewoon samen werken aan een eerlijkere, gezondere wereld? Want zoals ik al in een eerdere post aangehaald heb: Is een gezonde wereld ook niet een soort welvaart?
Ik ben er volop van overtuigd dat we voor deze mooie en eerlijke wereld moeten gaan, zodat we de wereld in een betere staat kunnen doorgeven aan onze kinderen dan dat wij ze gekregen hebben van onze ouders...