hansdegit schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:28:
Oef, wat een reacties. Had ik wel een klein beetje verwacht.
Een paar vragen van mijn kant (want ik ben volgens de meerderheid niet goed geinformeerd):
- waaruit blijkt dat olie snel op is? Ik lees het ook in de krant, maar nogmaals: de reserves nemen nog steeds toe.
- uit welk rapport blijkt de enorme subsidie op fossiele energie? (en kom aub niet met het OECD rapport waarin zelfs subsidie op het OV als fossiele subsidie gerekend wordt)
- op welke manier bespaart een windmolen co2? Bij een rendement op zee van 22% en boven land 18%? Als we dan uitgaan van de hier gelezen 1 meuro per mW wordt een molen ineens meer dan 4x zo duur. Immers, hij staat 3 kwart van de tijd stil. Die onregelmatige productie moet opgevangen worden met snel schakelende gasturbines die lang het rendement niet halen van een conventionele STEG of kolencentrale.
- onderhoud op zee van een windturbine is belachelijk duur.
Hey,
Omdat je me oprecht geïnteresseerd lijkt en misschien niet de tijd/zin hebt om het hele net te gaan doorpluizen en ik het echt wel belangrijk vind dat je deze dingen weet om zo je eigen kritische kijk op de wereld te kunnen maken, zal ik wel even op je vragen antwoorden.
Vooreerst, de oliereservers nemen niet steeds toe, dit is een misvatting. Het is wel zo dat men steeds meer oliereserves vind, maar die waren er al, we wisten het gewoon niet.
Dat wil niet zeggen dat dit ook economisch ontginbare aardolie betreft. Zo ligt er voor de kust van Alaska een groot olie-veld, maar tot voor kort mocht dit niet ontgonnen worden. Ook in de poolgebieden liggen er oliereserves, maar deze zijn moeilijk te ontginnen, mede door de barre weersomstandigheden. Tevens zijn er ook oliereserves die te die liggen of op moeilijk bereikbare plaatsen. Ook oliereserves in oorlogsgebied zijn moeilijk toegankelijk.
We kunnen nog zeer lang door met enkel olie te verstoken, enkel zal deze steeds duurder worden omdat de kosten voor de ontginning hoger worden. Daarom is het onze taak om te zorgen dat er alternatieven zijn die goedkoper zijn.
Er bestaat tot zover ik weet ook geen enkel rapport waar beweerd wordt dat de fossiele brandstoffen gesubsidieerd worden. Het is wel zo dat veel landen bedrijven subsidiëren die energie produceren d.m.v. fossiele brandstoffen. Denk maar aan de vlaamse overheid die e.on subsidiëerd om een stoom-gascentrale te bouwen in belgisch limburg.
Deze subsidies zijn er zeker ook voor duurzame energie, maar voor de groene jongens zijn deze onvoldoende. Ik ben ook van deze mening aangedaan, met als hoofdreden omdat duurzaam gewoon meer toekomstgericht is.
Betreffende het rendement zijn er al goede antwoorden gegeven. Het rendement van een windmolen heeft niets met CO2 te maken. Het rendement van een windmolen beslaat het aandeel van de mechanische energie kan omgezet worden in elektrische energie rekeninghoudend met de eerste hoofdwet van de thermodynamica.
Wat je zegt over dat windmolens niet continue genoeg produceren moet ik je helaas bevestigen. Door het verouderde elektriciteitsnet in Europa (en bij uitbreiding de wereld) is het niet mogelijk om efficiënt in te spelen op verbruikspieken of productiedalen.
De reden dat deze gascentrales niet het rendement van een STEG centrale halen heeft trouwens enkel te maken met het feit dat deze ook, weliswaar op een lager pitje, doorbrand als deze afgekoppeld is. Als je deze 100% van de tijd aangekoppeld laat komen deze centrales in de buurt van een STEG centrale, of zijn ze zelfs efficiënter al naargelang het type,
Ik wil bij deze ook nog even benadrukken dat een groot deel van de kennis die nodig is om het klimaatprobleem op een economisch verantwoorde manier op te lossen er al is. Natuurlijk gaan we dan, bovenop de huidige crisis, nog wat van onze welvaart (in de vorm van comfort) moeten inleveren. Maar ik vind dat een gezonde wereld voor onze kinderen ook een vorm van welvaart is.
Maak mij bij deze Europees Despoot op het vlak van energie/klimaat en over 20 jaar hebben we een gezonde aarde