hansdegit schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:42:
[...]
Ik wil hier niet de trol uithangen (heb zelf een zonneboiler); ik heb nu gisteren en vandaag de hele thread gelezen. Het valt me op dat er behoorlijk wat wishful thinking is aangaande duurzame energie. Vooral de electrificatie van het energieverbuik in NL zou allemaal redelijk snel met zonne- en windenergie "geregeld" kunnen worden.
Je kan redelijk wat bereiken, zeker. Maar 100% beweert hier niemand (volgens mij), maar dat hoeft vooralsnog niet. En moet het inderdaad volgens trias energetica, het huidige immense verbruik is immers niet houdbaar op lange termijn.
Als we straks alle auto's gaan vervangen door electrische exemplaren moeten er (als we zonder kolen/gas/kernergie willen) minimaal 10.000 windmolens van 4MW extra geplaatst worden. Zo'n zee-exemplaar kost 25 miljoen euro en doet het niet langer dan 10 jaar, terwijl de levensduur op bijna 20 jaar begroot is....
Hoe realistisch is dat? En hoe wil je een hoogoven stoken met zonne-energie?
Als rule of thumb: Prijs is gelijk aan aantal MW voor grote molens, dus 1,5 MW molen kost ca 1,5 M€ op land. Prijs zee is ongeveer dubbele. Dus 4MW molen zee is ca 8M€, en niet 25M€. Daarnaast, wat 10 jaar? De kolom? De bladen? Of de generator? Dat maakt nogal wat verschil namelijk. De kolom kan bijvoorbeeld vele jaren mee (af een toe een likje verf), de bladen moeten wel om de zoveel tijd vervangen worden.
Besparing is goed, heel goed zelfs. Maar de meeste investeringen op het gebied van duurzaam zijn gewoon economisch niet rendabel. We zitten nog zeker een jaar of vijftig vast aan fossiel en daar is weinig mis mee. Kolen zijn er genoeg voor de komende 300 jaar, schaliegas zat, uranium voor 200 jaar en de oliereserves nemen al jaren toe.
Dat is dus niet waar, zonnepanelen zijn met huidige energieprijzen (aannemende dat ze niet stijgen) al rendabel voor de particulier met 6-12 jaar zonder aankoopsubsidie. Daarnaast worden veel kosten van kolen, kernsplijting e.d. niet geinternaliseerd in de kostprijs. Wat er betaald wordt is eigenlijk te goedkoop, er worden andere partijen benadeeld (het is niet een pareto improvement). Het milieu, omwonenden (100.000en kankerpatiënten Tsjernobyl, en in de toekomst Fukushima. Maar ook astma, en andere longaandoeningen door fossiele brandstoffen (je weet waar ik over praat als je al eens in een grote Aziatische stad bent geweest)), en de toekomst (kernafval, vervuilde afgravingen (uranium), etc) wordt benadeeld zonder daarvoor gecompenseerd te worden.
Met fossiel is genoeg mis, maar daar kan je hele boekwerken aan wijden, en dat ga ik maar niet doen.
Kolen is voldoende voor 300 jaar bij huidig verbruik. Echter, de hele economie + welvaart + bevolkingsgroei is niet constant, maar groeit exponentieel (
Wikipedia: I PAT). Bovendien, als olie duurder en duurder begint worden door schaarste (en er gaan al schattingen dat we op peak-oil zitten), gaan ze waarschijnlijk veelvuldig gasification van kolen toepassen om syngas te produceren, om daar weer fischer tropsch koolwaterstoffen van te maken als vervanging van olie. Dan wordt het echt een veelvoud van de huidige productie.
Uranium is 50 jaar voor conventionele land-based reserves. Hell, zelfs Shell kan ik hiervoor als bron aangeven.
Is het een heel raar idee om de bestedingen voor windenergie (4-5 miljard voor Bard, 1 miljard voor Urk) te gebruiken voor echt onderzoek naar nieuwe technieken? Dan hebben de generaties na ons er ook nog iets aan.
Innovatie werkt niet alleen via onderzoek, je hebt praktijk ervaringen, acceptatie en economies of scale nodig om de techniek te verbeteren. Zie strategic niche management.
[
Voor 3% gewijzigd door
Bartjuh op 28-12-2011 21:18
]