Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 211 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.516 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op woensdag 28 december 2011 @ 08:40:
Ik dacht dat Siderea ooit uitkwam op 26° voor NH, maar kan het betreffende artikel niet meer vinden. Ik zit in ieder geval zo ver van de kust dat bijdraaien naar het westen voor mij niet zinnig is. Bovendien zit er nog het pannendak van de buren WZW (westzuidwest) van mijn panelen. Het kost al moeite genoeg om daar de schaduw van te vermijden.
Zo zie ik het:
In de winter heb je veel schaduwwerking en wil je de hoek daarom klein hebben (voorkomen schaduw).
In de zomer heb je meer opbrengst door een kleine hoek.
Resume: Je wilt je panelen onder een kleine hoek plaatsen.
Als er veel ruimte over is kun je gaan voor een grotere hoek waardoor de opbrengst specifiek wel beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
Zaterdag offerte voor spouwmuurisolatie getekend. Kom ik eerste kerstdag bij mijn ouders, komt het zo ter sprake... volgens vader en zwager ben ik helemaal gek, krijg ik straks hel en ellende in mijn huis en moet ik hopen dat ik nog bedenktijd heb.
Persoonlijk denk ik dat het wel wat meevalt met piepschuimbolletjes en is dat het isolatiemiddel met de minste narigheid. Geen stank bij aanbrengen, evt weer te verwijderen bij problemen (gat in de muur en zuiger erop), het zet de muur niet dicht zoals PUR dat doet en het blijft tenminste zitten. Hele muur vol met bolletjes en die zooi kan geen kant op.
Nee, heb liever een huis dat ik kan ventileren met de ramen en roosters die ik open wil hebben, dan een huis met een tochtende muur waarbij ik de kachel naar 20 graden kan opstoken, maar waarbij het nog steeds koud aanvoelt. Binnenmuur 22 graden, buitenmuur 17 graden, gemeten met een Voltcraft IR-thermometer. Vind het nogal een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 08:51:
Vind het nogal een groot verschil.
Je vind het verschil nogal klein, neem ik aan.
Bij een goede isolatie zal je buitenmuurtemperatuur veel dichter bij de omgevingstemperatuur van de buitenlucht zitten. Dus een stuk lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:15:
[...]

Je vind het verschil nogal klein, neem ik aan.
Bij een goede isolatie zal je buitenmuurtemperatuur veel dichter bij de omgevingstemperatuur van de buitenlucht zitten. Dus een stuk lager zijn.
Ik gok dat hij een buitenmuur aan de binnenkant bedoelt tov een muur die alleen op een binnenlokaal uitkomt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 16:57
Bij mij ging de muurtemperatuur met ca 3 graden omhoog na isolatie. Dat was echt een wereld van verschil in gevoelstemperatuur. Nu de ramen (dubbelglas 1989) nog laten checken en een thermografische foto om te kijken waar ik nog aan de slag moet....

Gisteravond houtcv- systeem op druk gezet. Straks kijken of ie nog steeds op druk is. Spannend!

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 15:20
NielsTn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 00:36:
[...]

de ecofan is in twee uitvoeringe te krijgen, met normale en met perilex stekker.

mij ecofan heb ik een tijd terug goed laten inregelen, incl. debieten te meten (heb er een verslag met metingen op mijn website over staan) op maximale stand zuiigt hij totaal 300m3/uur uit, goed verdeeld over woonkamer/keuken, toilet, badkamer, zolder.
stand 1 is ca 100m3/u, stand 2 is 150m3/u.
geluid is al stukken rustiger zelfs voor het afregelen tov de oorspronkelijke Storkair CMFe ventilator.
weet je ook toevallig ( het gemeten) verbruik van de ecofan bij maximaal en minimale ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
denk ier wel aan dat die kleine wieltjes een kleiner contactoppervlak hebben met de dakbedekking, en zo meer gewicht per cm/2 oplevert. en misschien je dakbedekking zou kunnen beschadigen, als er niet al te drukvaste isolatiemateriaal onder ligt.
maar lijkt me idd erg handig, ipv tig keer op je knieen een tegel uit het frame te mogen vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Cyberpope schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:22:
[...]

Ik gok dat hij een buitenmuur aan de binnenkant bedoelt tov een muur die alleen op een binnenlokaal uitkomt.
Klopt, en dan is 5 graden verschil nogal groot. De muur van 17 graden grenst met spouw aan de buitenkant, de muur van 22 graden is een tussenwandje haaks erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
engelbertus schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:48:
[...]

weet je ook toevallig ( het gemeten) verbruik van de ecofan bij maximaal en minimale ventilatie?
nope, want de perilex stekker past zo lastig in een normale verbruiksmeter ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja
had dan die met de gewone 230 aansluiting genomen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:13:
tja
had dan die met de gewone 230 aansluiting genomen! :)
lastig, aangezien hij via de perilex geschakeld wordt op de badkamer in 3 standen met de huidige mechanische schakelaar :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
_JGC_ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 08:51:
Zaterdag offerte voor spouwmuurisolatie getekend. Kom ik eerste kerstdag bij mijn ouders, komt het zo ter sprake... volgens vader en zwager ben ik helemaal gek, krijg ik straks hel en ellende in mijn huis en moet ik hopen dat ik nog bedenktijd heb.
<snip>
Laat ze lekker sputteren, die spook verhalen zijn van vroeger, toen er nog wel eens iets mis ging (teveel lijm, te weinig lijm, gebrekkige spouwcontrole vooraf etc etc ). Mocht je twijfelen, check dan de garantie voorwaarden van het bedrijf, als het goed is geven ze vele jaren garantie op het werk dat ze uitvoeren.

Heb zelf recentelijk de spouw laten volgooien met glaswol (en zag net dat de gemeente de subsidie niet alleen toegekend, maar ook betaald heeft *O* ), kwam nu uit op 14 euro per vierkante meter, voor iets wat ons ongeveer 5 euro per vierkante meter aan gas zal gaan besparen.

Spouwmuurisolatie? ik zeg DOEN :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
engelbertus schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:00:
denk ier wel aan dat die kleine wieltjes een kleiner contactoppervlak hebben met de dakbedekking, en zo meer gewicht per cm/2 oplevert. en misschien je dakbedekking zou kunnen beschadigen, als er niet al te drukvaste isolatiemateriaal onder ligt.
maar lijkt me idd erg handig, ipv tig keer op je knieen een tegel uit het frame te mogen vissen.
Zo klein waren/zijn die wieltjes niet. Het zijn 16" wieltjes met luchtbanden van een fietskar. Die luchtbanden zorgen voor een mooie drukverdeling. Tegels van 40 x 60 x 5 cm. waren 25 kg. per stuk. Met het karretje konden die probleemloos in het middelste vak gelegd worden. Alternatief was op de knietjes ver vooruit reiken met 25 kg. (Dat laat ik graag aan de broertjes uit het Monte Carlo Kerstcircus over :+ )
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7147/6580954065_389ed73a90.jpg

En inderdaad, een dag later nauwelijks spierpijn :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 15-09 16:57
NielsTn schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:14:
[...]

lastig, aangezien hij via de perilex geschakeld wordt op de badkamer in 3 standen met de huidige mechanische schakelaar :)
Hij zit toch altijd op 230 aangesloten? Kun je aan die aansluiting geen stekker zetten?
(wordt misschien wel een gepruts in de centraaldoos :D )

@Ericplan: jou constuctie ga ik onthouden voor als ik grindtegels moet gaan leggen. Bedankt voor de inspiratie (scheelt weer transpiratie!).

[ Voor 15% gewijzigd door kockie op 28-12-2011 10:38 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:22:
[...]

Ik denk dat je wel gelijk hebt, maar het staat er niet natuurlijk.
17 buiten zou ook wel erg hoog zijn.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lardman schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:19:
[...]

Laat ze lekker sputteren, die spook verhalen zijn van vroeger, toen er nog wel eens iets mis ging (teveel lijm, te weinig lijm, gebrekkige spouwcontrole vooraf etc etc ). Mocht je twijfelen, check dan de garantie voorwaarden van het bedrijf, als het goed is geven ze vele jaren garantie op het werk dat ze uitvoeren.

Heb zelf recentelijk de spouw laten volgooien met glaswol (en zag net dat de gemeente de subsidie niet alleen toegekend, maar ook betaald heeft *O* ), kwam nu uit op 14 euro per vierkante meter, voor iets wat ons ongeveer 5 euro per vierkante meter aan gas zal gaan besparen.

Spouwmuurisolatie? ik zeg DOEN :)
Op zich ben ik er niet onzeker over. Heb me goed ingelezen en heb me goed laten voorlichten. Glaswol ben ik nog niet heel erg over uit, bedrijf is daar wel mee bezig, maar ze vonden het nog niet goed genoeg. Ik heb zelf gezien wat glaswol doet als het nat wordt, en dat wordt een gore schimmelbende zonder isolatiewaarde (mijn dakkapel zat vol met die troep, is er allemaal uitgehaald en vervangen door passende PIR-platen).

Bedrijf geeft 10 jaar garantie op de zooi die ze erin doen, dus als ik last van schimmel krijg omdat ze fouten gemaakt hebben, of als die plaat binnen 10 jaar inelkaar stort omdat ze er niet genoeg in hebben gedaan, dan komen ze nog maar een keer. Als ik dan mijn zwager hoor over "ze hebben alle rommel er weer uit mogen zuigen" en mijn vader over schimmel en koudebruggen... zonder isolatie is die hele muur een koudebrug. Verder zitten er ook kozijnen en 30 jaar oud dubbelglas in, als het ergens wil condenseren is het daar wel.

Overigens, subsidie... bedrijf heeft daar een mannetje voor die dat voor me kan regelen. Heb nog niks van hem gehoord, en schijnt dat potje subsidie over 3 dagen dicht gaat. Wat ik wel weet is dat het bedrag voor subsidie redelijk beperkt is, dat er redelijk wat voorwaarden aan zitten, en dat je een EPA moet laten doen.
Persoonlijk ben ik van mening dat dit soort subsidies meer een gekloot in de marge is. Voor dat EPA heeft de gemeente bijvoorbeeld een afspraak met 1 bedrijf die 350 euro vraagt voor zo'n EPA. Van die 350 euro krijg je dan 250 euro aan subsidie van de gemeente. Met dat EPA stap je dan naar de provincie en afhankelijk van wat je laat aanpakken krijg je 300-750 euro subsidie. Voor alleen spouwmuurisolatie krijg ik misschien 300 euro subsidie, gaat nog wat af voor degene die het EPA opstelt en dat is het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
_JGC_ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:48:
[...]

Op zich ben ik er niet onzeker over. Heb me goed ingelezen en heb me goed laten voorlichten. Glaswol ben ik nog niet heel erg over uit, bedrijf is daar wel mee bezig, maar ze vonden het nog niet goed genoeg. Ik heb zelf gezien wat glaswol doet als het nat wordt, en dat wordt een gore schimmelbende zonder isolatiewaarde (mijn dakkapel zat vol met die troep, is er allemaal uitgehaald en vervangen door passende PIR-platen).

Bedrijf geeft 10 jaar garantie op de zooi die ze erin doen, dus als ik last van schimmel krijg omdat ze fouten gemaakt hebben, of als die plaat binnen 10 jaar inelkaar stort omdat ze er niet genoeg in hebben gedaan, dan komen ze nog maar een keer. Als ik dan mijn zwager hoor over "ze hebben alle rommel er weer uit mogen zuigen" en mijn vader over schimmel en koudebruggen... zonder isolatie is die hele muur een koudebrug. Verder zitten er ook kozijnen en 30 jaar oud dubbelglas in, als het ergens wil condenseren is het daar wel.

Overigens, subsidie... bedrijf heeft daar een mannetje voor die dat voor me kan regelen. Heb nog niks van hem gehoord, en schijnt dat potje subsidie over 3 dagen dicht gaat. Wat ik wel weet is dat het bedrag voor subsidie redelijk beperkt is, dat er redelijk wat voorwaarden aan zitten, en dat je een EPA moet laten doen.
Persoonlijk ben ik van mening dat dit soort subsidies meer een gekloot in de marge is. Voor dat EPA heeft de gemeente bijvoorbeeld een afspraak met 1 bedrijf die 350 euro vraagt voor zo'n EPA. Van die 350 euro krijg je dan 250 euro aan subsidie van de gemeente. Met dat EPA stap je dan naar de provincie en afhankelijk van wat je laat aanpakken krijg je 300-750 euro subsidie. Voor alleen spouwmuurisolatie krijg ik misschien 300 euro subsidie, gaat nog wat af voor degene die het EPA opstelt en dat is het dan ook wel.
Klinkt als meer met minder en dat is m.i. geneuzel in de marge aangezien vrijwel de gehele subsidie rechtstreeks naar de EPA bedrijfjes gaat en vrijwel niets naar je isolerende maatregel. Ook moet je verplicht energielabels omhoog wat met spouwmuurisolatie alleen misschien niet eenvoudig is.

Wat ik me afvraag: ben je niet bang dat je isolatie uitzakt indien je de kozijnen gaat vervangen later? (Gewoon een vraag, geen idee hoe dit bouwtechnisch zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
kockie schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:37:
[...]

Hij zit toch altijd op 230 aangesloten? Kun je aan die aansluiting geen stekker zetten?
(wordt misschien wel een gepruts in de centraaldoos :D )
...
alles is mogelijk. Maar als de mechanische ventilatie er ooit uit gaat, dan maar een met WTW terug (die desnoods de warmte lucht retour blaast over de zolder....mooi om was te drogen :P
verandering aan perilex laat ik mooi voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Rukapul schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:52:
[...]

Klinkt als meer met minder en dat is m.i. geneuzel in de marge aangezien vrijwel de gehele subsidie rechtstreeks naar de EPA bedrijfjes gaat en vrijwel niets naar je isolerende maatregel. Ook moet je verplicht energielabels omhoog wat met spouwmuurisolatie alleen misschien niet eenvoudig is.

Wat ik me afvraag: ben je niet bang dat je isolatie uitzakt indien je de kozijnen gaat vervangen later? (Gewoon een vraag, geen idee hoe dit bouwtechnisch zit.)
Meer met minder idd. Gekloot in de marge, en waarschijnlijk laat ik dat gewoon zitten. 1 jaar langer over de tvt vind ik ook prima, ik doe het vnml vanwege comfort.

Wat betreft uitzakken bij vervangen van kozijnen denk ik dat het wel wat meevalt. Sowieso zijn het maar 2 kozijnen die dan in aanmerking komen, de rest is nog in extreem goede staat. Gaat om een kozijntje van 2x0,5m op de zijkant en een groot kozijn over de hele voorgevel. Boven dat kozijn zit nog een strookje van een halve meter steen ofzo, dus mocht dat eruitvallen kan je het evt zo terugdrukken. Kan het bedrijf er wel eens naar vragen hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Iemand nog een kortingsactie voor plugwise? Of een goed alternatief (zonder als die privicy toestanden??)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
Cyberpope schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:27:
Iemand nog een kortingsactie voor plugwise? Of een goed alternatief (zonder als die privicy toestanden??)
ik heb nu deze liggen.
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
ik wou eigenlijk zo wat gaan testen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 11:01
Bij plugwise.com zelf, gebruik code WINDPLUG2012 voor 10% korting (t/m 15-1-2012)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik ben nog aan de bespaar kant bezig en meer aan het uitzoeken wat elk apparaat nu verbruikt en wil ze graag ook gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Een gekleurde mening van Shell en Co. http://www.energyfuture.nl/kennistest/
1 van de vragen zal hard aankomen bij polderboy. Hoeveel zonne energie wordt er opgewekt bij onze oosterburen. Kan aan mij liggen maar het juiste antwoord staat er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:03

flippo765

4170 Wp subsidieloos

internet4me schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:07:
1 van de vragen zal hard aankomen bij polderboy. Hoeveel zonne energie wordt er opgewekt bij onze oosterburen. Kan aan mij liggen maar het juiste antwoord staat er niet bij.
Pro HRe-ketel en kernenergie want dat is millieuvriendelijk en duurzaam.....
Uiteraard is zonne-energie nog lang niet rendabel...
Momenteel in de reclame van RTL-Z te zien, lekker Shell in hun eigen straatje laten lullen.

Foto's van Fukishima begin deze maand: http://www.theatlantic.co...he-exclusion-zone/100202/

[ Voor 9% gewijzigd door flippo765 op 28-12-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

mkleinman schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 09:45:
[...]

Ebox draait windows XP met een SD kaartje ( class 6 / 32gb ) gaat prima! Zeker na een aantal registry tweaks :)
Nog één vraagje...
Ondersteund deze ook Hibernate en sleep functies?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Privacy kun je makkelijk ondervangen, blokkeer internettoegang voor plugwise.exe.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JeroenH schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:35:
[...]

Privacy kun je makkelijk ondervangen, blokkeer internettoegang voor plugwise.exe.
Nog iets vernomen over de export funktionaliteit... of is dat nu iedereen hier weer het wel heeft op het oude pakket, de verontwaardiging een stille dood gestorven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Het antwoord 3% komt aardig in de buurt dacht ik, maar als je dat invult dan geeft onze Shell aan dat dit fout is.
Shell - PV Duitsland
|:(

Nog zo'n mooie.
Shell - Grootste verbruikers
Volgens mij verbruikt (op jaarbasis) een koelkast gemiddeld gezien toch echt meer dan een elektrische oven.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:22:
[...]

Het antwoord 3% komt aardig in de buurt dacht ik, maar als je dat invult dan geeft onze Shell aan dat dit fout is.
[afbeelding]

Nog zo'n mooie.
[afbeelding]
Volgens mij verbruikt (op jaarbasis) een koelkast gemiddeld gezien toch echt meer dan een elektrische oven.
Volgens mij is die vraag over windenergie icm met Denemarken als antwoord ook fout.
Zullen we dit alles eens onderbouwen en opheldering vragen bij Shell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

er staat niet gevraagd een verbruik op jaarbasis.
En op gewoon verbruik alle dag, gaat zo'n elektrische oven harder als je koelkast ;)

* NielsTn herinnert zich de EXIN vragentechniek nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik moet beter lezen 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door Bartjuh op 28-12-2011 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

NielsTn schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:27:
[...]
er staat niet gevraagd een verbruik op jaarbasis.
En op gewoon verbruik alle dag, gaat zo'n elektrische oven harder als je koelkast ;)

* NielsTn herinnert zich de EXIN vragentechniek nog....
In dat geval heeft mijn wasmachine een hoger piekverbruik dan mijn elektrische oven ;)
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:27:
[...]
Volgens mij is die vraag over windenergie icm met Denemarken als antwoord ook fout.
Zullen we dit alles eens onderbouwen en opheldering vragen bij Shell?
Ik wilde al juist een mail opstellen over de PV vraag. Lijkt mij een goed plan om met z'n allen een goed onderbouwd verhaal op te stellen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

antonboonstra schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:31:
[...]

In dat geval heeft mijn wasmachine een hoger piekverbruik dan mijn elektrische oven ;)

[...]

Ik wilde al juist een mail opstellen over de PV vraag. Lijkt mij een goed plan om met z'n allen een goed onderbouwd verhaal op te stellen.
Shell vragen waarom ze doen alsof het geen nut heeft om in zonne-energie te investeren?
Of mensen voor de gek houden om hun geldla gevuld te houden?

Ik denk dat je een gedegen antwoord gaat krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cyberpope schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:56:
Nog iets vernomen over de export funktionaliteit... of is dat nu iedereen hier weer het wel heeft op het oude pakket, de verontwaardiging een stille dood gestorven??
Buiten het feit dat je de functionaliteit aan kunt laten zetten heb ik verder niets gehoord van mijn contactpersoon daar. De discussie is op een gegeven moment stilgevallen en omdat ik het op dat moment druk had heb ik het niet meer opgepakt. Ik denk dat ik dat weer eens ga doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JeroenH schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:14:
[...]

Buiten het feit dat je de functionaliteit aan kunt laten zetten heb ik verder niets gehoord van mijn contactpersoon daar. De discussie is op een gegeven moment stilgevallen en omdat ik het op dat moment druk had heb ik het niet meer opgepakt. Ik denk dat ik dat weer eens ga doen.
Hoi Jeroen, was niet persoonlijk bedoeld hoor. Maar aan kunt laten zetten, geld toch alleen voor "oude" klanten? Ik zou een nieuwe klant zijn. (niet dat ik gok de exportfunktie ooit nodig te hebben).

Het viel me alleen op in deze draad dat (net zoals internet in zijn geheel), de verontwaardiging even heeeel groot is, waarna het verstomd en iedereen overgaat tot de orde van de dag. Het is dus als fabrikant even de scherpe kantjes wegnemen (in dit geval bestaande klanten tegemoet komen), stilzitten en doorgaan.

Maar mag ik ook concluderen dat er geen alternatieven voor plugwise zijn? Zie wel een conradsysteem, maar die is weer niet aan de pc gekoppeld en kan niet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cyberpope schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:18:
Hoi Jeroen, was niet persoonlijk bedoeld hoor. Maar aan kunt laten zetten, geld toch alleen voor "oude" klanten? Ik zou een nieuwe klant zijn. (niet dat ik gok de exportfunktie ooit nodig te hebben).
Ik zal het specifiek vragen, maar volgens mij krijg je het als nieuwe klant ook gewoon aangezet. Je kunt het altijd even voordat je het koopt vragen, de helpdesk geeft goed en snel antwoord.
Het viel me alleen op in deze draad dat (net zoals internet in zijn geheel), de verontwaardiging even heeeel groot is, waarna het verstomd en iedereen overgaat tot de orde van de dag. Het is dus als fabrikant even de scherpe kantjes wegnemen (in dit geval bestaande klanten tegemoet komen), stilzitten en doorgaan.
Helemaal waar. De aandachtsspanne van het internet is erg kort. Onduurzaam kort, eigenlijk. Precies zoals alle commotie rondom Greenchoice, daar hoor je nu ook niets meer over terwijl het hier en daar wel leek alsof mensen zich persoonlijk aangevallen voelden. Les (voor mij): bij 'heftig nieuws' gewoon achterover leunen en het een weekje aankijken. De soep etc.....
Maar mag ik ook concluderen dat er geen alternatieven voor plugwise zijn? Zie wel een conradsysteem, maar die is weer niet aan de pc gekoppeld en kan niet schakelen.
Ik denk dat dat klopt. Ik zou op dit moment geen alternatief weten voor Plugwise, buiten zelfbouw. Ik kan me herinneren dat ik een jaar of twee terug een alternatief systeem zag wat vergelijkbaar werkte, maar ik ben de naam kwijt. Het begon volgens mij met een X, en dan twee klinkers. Iets van "Xeem" of "Xaal" of zoiets. Ik kan het echter nu niet meer vinden en als ik terugdenk was het volgens mij een website met allemaal renderings ipv foto's. Wellicht een project wat het niet gered heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JeroenH schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:43:
Ik zal het specifiek vragen, maar volgens mij krijg je het als nieuwe klant ook gewoon aangezet. Je kunt het altijd even voordat je het koopt vragen, de helpdesk geeft goed en snel antwoord.
Klopt... kost alleen 20 euro!
Helemaal waar. De aandachtsspanne van het internet is erg kort. Onduurzaam kort, eigenlijk. Precies zoals alle commotie rondom Greenchoice, daar hoor je nu ook niets meer over terwijl het hier en daar wel leek alsof mensen zich persoonlijk aangevallen voelden. Les (voor mij): bij 'heftig nieuws' gewoon achterover leunen en het een weekje aankijken. De soep etc.....
Yep. Helaas begint die les zich te verspreiden. Waar het eerst alleen de massa betrof, zie het langzaam ook bij mensen met meer grondovertuiging terug komen.
Ik denk dat dat klopt. Ik zou op dit moment geen alternatief weten voor Plugwise, buiten zelfbouw. Ik kan me herinneren dat ik een jaar of twee terug een alternatief systeem zag wat vergelijkbaar werkte, maar ik ben de naam kwijt. Het begon volgens mij met een X, en dan twee klinkers. Iets van "Xeem" of "Xaal" of zoiets. Ik kan het echter nu niet meer vinden en als ik terugdenk was het volgens mij een website met allemaal renderings ipv foto's. Wellicht een project wat het niet gered heeft.
Das jammer.. Want bij die club heb ik de nodige twijfels. Wat doen ze met mijn "prive"-data en welke andere funktionaliteit gaan ze eruit slopen uit hun "gratis" pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is waar, maar vergeet niet dat het pakket meer dan € 20 in prijs is verlaagd (zeker de Home Basic) een tijd terug. Zelfs met die 'uitbreiding' ben je nog goedkoper uit dan de oorspronkelijke prijs. En nu met die korting van 10%...

Laat ze in ieder geval weten dat dat, samen met je bezwaren tegen hun privacy policy, je heeft doen besluiten het pakket niet te kopen. Als ze niet weten wat mensen van hun product denken zullen ze ook niet veranderen.

Aan de andere kant... mijn contactpersoon liet duidelijk doorschemeren dat Plugwise zich op de zakelijke markt focust, en dat particulieren zoals wij maar kruimeltjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Goed naar de formulering kijken. Is een instinker. (van Shell, dus verbaast mij niets meer...)

Het bedrijf heet Shell.

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:41 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zonnigtype schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:16:
[...]
Goed naar de formulering kijken. Is een instinker. (van Shell, dus verbaast mij niets meer...)
Ik kijk naar de formulering, maar zie nog steeds niet waar de instinker zit. Niet dat het iets uitmaakt, maar ik wilde toch onderstaande mail naar Shell opsturen (info@energyfuture.nl) Iemand nog opmerkingen/aanvullingen?
Geachte heer/mevrouw,

Uit nieuwsgierigheid heb ik zojuist de Kennistest op energyfuture.nl gedaan. Schokkend was het om te zien dat de informatie die met deze test geleverd zou moeten worden, fout en misleidend is.

6. Duitsland is wereldwijd koploper op het gebied van zonne-energie. Hoeveel procent van de Duitse elektriciteitsproductie is afkomstig van zonne-energie?
Het juiste antwoord volgens de test is 0,3%. Echter Duitsland zit inmiddels al op 3,5% elektriciteitsopwekking met PV. Een factor 10 verschil met uw 'juiste' antwoord. Shell probeert hiermee toch niet de indruk te wekken dat het zinloos is om in zonnestroom te investeren?
Bron: http://www.polderpv.nl/ni...tsland_naar_21_procent_HE

11. Welk Europees land haalt de meeste energie uit windmolens?
Het juist antwoord volgens de test is Denemarken. Hoewel Denemarken een groot aandeel van hun totale energieproductie uit wind haalt, haalt dit land niet de meeste energie uit windmolens. Dit is toch echt Spanje die toch ruim 5,5 keer zoveel windcapaciteit heeft.
Bron: http://www.greenbiz.com/n...ding-wind-energy-producer

2. Huishoudelijke apparaten gebruiken veel stroom, sommige apparaten meer dan andere. Welk apparaat is de grootste verbruiker?
De vraag is onduidelijk. Wordt hiermee het piekverbruik bedoelt of het verbruik op jaarbasis. Voor de consument is een hoog piekverbruik onbelangrijk. Het gaat erom welk apparaat het meest verbruikt op jaarbasis en dit is in de meeste gezinnen de koelkast, aangezien dit apparaat 24/7 aan staat. Volgens de test is dit de elektrische oven...

3. Met het huidige gasverbruik in de wereld kunnen wij nog hoeveel jaar voort met onze aardgasreserves?
Het juiste antwoord volgens de test is 250 jaar. Uiteraard wordt hiermee ook de indruk gewekt dat we nog niet hoeven over te stappen op duurzame energiebronnen. Wat maar 'even' buiten beschouwing wordt gelaten is dat de geschatte 250 jaar is gebaseerd op het massaal winnen van schaliegas wat op z'n minst zeer omstreden is.

Met een mooie domeinnaam (energie van de toekomst), veel reclame en misleidende/foutieve antwoorden wordt maar weer benadrukt dat we vooral maar moeten doorgaan met conventionele, fossiele energie. Daar kan de Shell tenminste aan verdienen...

Gegroet,

Anton Boonstra

[ Voor 0% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

zonnigtype schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:16:
[...]
Ja daar kan je alle kanten mee op :)
Kan steenkool halen uit Australië beschouwd worden als "Duitse energieproductie"? En aardgas uit Rusland?

[ Voor 0% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Vertel polderboy, wat is de instinker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JeroenH schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:51:
Laat ze in ieder geval weten dat dat, samen met je bezwaren tegen hun privacy policy, je heeft doen besluiten het pakket niet te kopen. Als ze niet weten wat mensen van hun product denken zullen ze ook niet veranderen.

Aan de andere kant... mijn contactpersoon liet duidelijk doorschemeren dat Plugwise zich op de zakelijke markt focust, en dat particulieren zoals wij maar kruimeltjes zijn.
Dat is wel duidelijk... meer als "normaal zakelijk aanbod maar mocht hierdoor uw vertrouwen in ons product zijn afgenomen dan betreuren wij dit." komt er niet uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:29:
[...]

Ik kijk naar de formulering, maar zie nog steeds niet waar de instinker zit. Niet dat het iets uitmaakt, maar ik wilde toch onderstaande mail naar Shell opsturen (info@energyfuture.nl) Iemand nog opmerkingen/aanvullingen?
Is de bedoeling ook van Shell om ons bezig te houden aan bewuste provocaties, zodat we ons niet onledig houden met duurzame zaken...

Maar dat laat onverlet je brief, prima idee (ze zullen er vast smakelijk om lachen daar...).

Ten eerste even terug naar de nieuwste voorlopige cijfers, zonnestroom over het hele jaar gemeten 3,2% [fysiek bemeten productie] aandeel van de totale stroom consumptie. Definitieve cijfers nog lang niet bekend. Mag je d'r ook bij zetten;
http://www.polderpv.nl/ni...se_stroommix_details_2011

(is van recenter datum)

Energiebilanzen (zie hier onder) heeft het trouwens over aandeel 3,3%, verschilt dus alweer beetje.
6. Duitsland is wereldwijd koploper op het gebied van zonne-energie. Hoeveel procent van de Duitse elektriciteitsproductie is afkomstig van zonne-energie?
Staat er niet. Er staat (bij mijn versie???):
Duitsland is wereldwijd koploper op het gebied van zonne-energie. Hoeveel procent van de Duitse energieproductie is afkomstig van zonne-energie?
AG Energiebilanzen, tabel 6:
Share of primary energy consumption in % - photovoltaics: 0,3% in 2010
en
Total primary energy consumption in 2010 - 14.044 PetaJoule
1 PJ = 1.000 TJ = 10 tot de macht 15 Joule

NB: "biofuels" zit in 2010 al op 0,9% van primair energie verbruik...

Ik zei het toch: alleen maar bedoeld om te misleiden en om de aandacht van "de betekenis van zonnestroom af te leiden". Want Shell bezorgt je liever biodiesel om je energie vretende blik op te laten rijden. That's their core business, you know...

Het bedrijf heet Shell.

[ Voor 1% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:42 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Na maand of 3 pause ben ik vandaag weer verder gegaan met het isoleren van de vloer.

De meeste stroken tonzon folie hingen al en ook het plastic over de zandbodem lag er al,
Ik moest nog 3 stroken ophangen en de zijkanten wat afwerken.

Tot mijn verbazing was het totaal anders dan de voorheen in de kruipruimte.
Onder het plastic is het goed vochtig maar de ruimte zelf is kurkdroog.
Geen druppels meer aan het plafond, geen druppels aan de koude leidingen en de muffe kelderlucht was ook weg.

Het is wat zoeken naar de juiste werkmethode om het mooi recht aan tempex te hangen maar het is me aardig goed gelukt, En zodra je de stroken aan elkaar plakt kan je nog heel veel corigeren.

De ontbrekende stroken hangen er nu dus ook en het geheel ziet er echt strak uit

[ Voor 14% gewijzigd door Woodski op 28-12-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Trouwens: uit die vraagstelling van Shell zou ook kunnen worden afgeleid dat je thermische zonne-energie nog "zou kunnen meerekenen". Wat in het rekenvoorbeeld trouwens niet gedaan lijkt te worden, dus in dat opzicht zou je Shell inderdaad van "misleiding" kunnen beschuldigen... ;)

't Is maar hoe je de vraag stelt. En er dan ook nog een beperkte tijd voor geven om de vraag te beantwoorden.

Ach, gewoon spelen voor het volk, zodat ze zichzelf lekker bezig houden. Dat is SHELL...

Het bedrijf heet Shell.

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:22:
Trouwens: uit die vraagstelling van Shell zou ook kunnen worden afgeleid dat je thermische zonne-energie nog "zou kunnen meerekenen". Wat in het rekenvoorbeeld trouwens niet gedaan lijkt te worden, dus in dat opzicht zou je Shell inderdaad van "misleiding" kunnen beschuldigen... ;)

't Is maar hoe je de vraag stelt. En er dan ook nog een beperkte tijd voor geven om de vraag te beantwoorden.

Ach, gewoon spelen voor het volk, zodat ze zichzelf lekker bezig houden. Dat is SHELL...
Sorry maar er staat toch echt "Hoeveel procent van de Duitse elektriciteitsproductie is afkomstig van zonne-energie?"

Dus dan is het antwoord toch echt (afgerond) 3!

[ Voor 0% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cyberpope schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:04:
Dat is wel duidelijk... meer als "normaal zakelijk aanbod maar mocht hierdoor uw vertrouwen in ons product zijn afgenomen dan betreuren wij dit." komt er niet uit hoor.
Tsja... het is niet voor niets als je in Google intypt "plugwise a" het o.a. wordt afgemaakt met "lternative"... Ook komen vrij veel mensen via zoektermen als "plugwise alternatief", "plugwise privacy aantasting" en "plugwise te duur" (ik grijp er nu zomaar een paar uit de lijst) op mijn website. Je bent dus niet de enige die zich niet zo thuisvoelt bij plugwise.

Maar als je puur naar de functionaliteit kijkt is er geen alternatief, althans, ik zou er geen weten. Het is slikken of stikken, ben ik bang.

Puur als bestaande gebruiker die zich bewust is van de privacybezwaren ben ik nog altijd erg tevreden over het pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:27:
[...]

Sorry maar er staat toch echt "Hoeveel procent van de Duitse elektriciteitsproductie is afkomstig van zonne-energie?"

Dus dan is het antwoord toch echt (afgerond) 3!
Zitten ze mijn IP adres te spammen? :X

Ik ga een screendumpje voor jullie maken!

Busje komt zo... :?

Daar komt het busje! Rode pijlkop heb ik er bij gezet. Afbeelding verder niet verkleind ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Shell_Energy_Future_Kennistest_vraag6_28dec2011.jpg

Heeft iemand nog een screendump van "elektriciteit" productie??? |:(

* edit *

Voor de zekerheid ook ff antwoordenlijstje bekeken en screendump gemaakt. Zelfde resultaat, dus "energie" productie, niet "elektriciteit" productie:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Shell_EFK_antwoorden_28dec2011.gif

Vraag: wie heeft er "hogere bevoegdheden" bij het Manipuleren van Internet Enquêtes bij SHELL"? Wil die zich hier ff melden en verantwoording afleggen s.v.p.?

Over het zoveelste SHELL misleiding initiatief (link onderaan pagina's):
Door dit samen met anderen te doen, wil Shell helpen helderheid te scheppen in het energievraagstuk en benadrukken dat we alle oplossingen en besparingen nodig hebben om aan de toenemende vraag naar energie te voldoen.
Daar veeg ik dus mijn achterste mee af, met die "helderheid"... O-)

Het bedrijf heet Shell.

[ Voor 63% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Was ff werk maar ook hier krijg je ze wel stil....

http://frontpage.fok.nl/n...n-kerncentrales-meer.html
Al een uur geen reactie.

Misschien dat iemand hier nog opmerkingen heeft hoe ik me beter kan verwoorden.
Ben ff uitgetypt, heb me best gedaan en ga nu kerstkliekjes opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vanmiddag (15:00?) stond er volgens mij ook 'elektriciteit'. Nu staat er 'energie'. Mogelijk is de mail van antonboonstra al verwerkt? >:)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
[...]

[afbeelding]

Nog zo'n mooie.
[afbeelding]
De tweede vraag hebben ze inmiddels ook aangepast. Ze hebben er "wanneer in werking" tussen geplakt.

oven

[ Voor 6% gewijzigd door wmeester op 28-12-2011 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

wmeester schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:02:
[...]

De tweede vraag hebben ze inmiddels ook aangepast. Ze hebben er "wanneer in werking" tussen geplakt.

[afbeelding]
Dan is (bij mij thuis) nog steeds het goede antwoord de droger, en wanneer ik geen hofill gebruik de wasmachine.

http://www.duurzaamverder...kwetsbare-nigerdelta.html

Wel mooi dat ie hier ook rechts als reclame staat (energyfuture).

[ Voor 23% gewijzigd door flippo765 op 28-12-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 23:49

NoUser

For Real ?

JeroenH schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:43:
Helemaal waar. De aandachtsspanne van het internet is erg kort. Onduurzaam kort, eigenlijk.
Met het collectieve geheugen idem dito
Qees

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Die overigens nog steeds niet leverbaar zijn.
Hier een Google translate link van een goed ingelicht Deens forum.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ericplan schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:31:
[...]

Die overigens nog steeds niet leverbaar zijn.
Hier een Google translate link van een goed ingelicht Deens forum.
Ja, en sites waar je kunt pre-orderen rekenen 80 euro voor een unit. Nogal zout.
Wel een voordeel dat het opensource zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar veeg ik dus mijn achterste mee af, met die "helderheid"...
sorry ik trek net de oxxio aanbieding door mijn bruine sterretje, heb ik wat gemist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
zonnigtype schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:31:

[...]

Daar veeg ik dus mijn achterste mee af, met die "helderheid"... O-)
Ik wil hier niet de trol uithangen (heb zelf een zonneboiler); ik heb nu gisteren en vandaag de hele thread gelezen. Het valt me op dat er behoorlijk wat wishful thinking is aangaande duurzame energie. Vooral de electrificatie van het energieverbuik in NL zou allemaal redelijk snel met zonne- en windenergie "geregeld" kunnen worden.

Als we straks alle auto's gaan vervangen door electrische exemplaren moeten er (als we zonder kolen/gas/kernergie willen) minimaal 10.000 windmolens van 4MW extra geplaatst worden. Zo'n zee-exemplaar kost 25 miljoen euro en doet het niet langer dan 10 jaar, terwijl de levensduur op bijna 20 jaar begroot is....

Hoe realistisch is dat? En hoe wil je een hoogoven stoken met zonne-energie?

Besparing is goed, heel goed zelfs. Maar de meeste investeringen op het gebied van duurzaam zijn gewoon economisch niet rendabel. We zitten nog zeker een jaar of vijftig vast aan fossiel en daar is weinig mis mee. Kolen zijn er genoeg voor de komende 300 jaar, schaliegas zat, uranium voor 200 jaar en de oliereserves nemen al jaren toe.

Is het een heel raar idee om de bestedingen voor windenergie (4-5 miljard voor Bard, 1 miljard voor Urk) te gebruiken voor echt onderzoek naar nieuwe technieken? Dan hebben de generaties na ons er ook nog iets aan.

De mensheid is altijd nog inventief genoeg gebleken om de problemen van de toekomst op dat toekomstige moment het hoofd te bieden.

Lees eens: http://climategate.nl/201...ening-in-2050/#more-10070
of: "The rational optimist" van Matt Ridley.

BTW: Shell is inmiddels een gasbedrijf geworden.

In het kort: dit lijkt meer een idealistisch draadje dan een tweakdraadje te worden. En dit was bedoeld als een posting van optimisme.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:42:
[...]

Als we straks alle auto's gaan vervangen door electrische exemplaren moeten er (als we zonder kolen/gas/kernergie willen) minimaal 10.000 windmolens van 4MW extra geplaatst worden. Zo'n zee-exemplaar kost 25 miljoen euro en doet het niet langer dan 10 jaar, terwijl de levensduur op bijna 20 jaar begroot is....
Waarom zou je dat willen? Ten eerste zou er flink bespaard kunnen worden door een betere ruimtelijke ordening. Wonen waar je werkt, werken waar je woont. Ten tweede zou beter OV een deel van die behoefte kunnen overnemen. Een elektrische auto heeft ook infrastructuur nodig, jammer want onze ruimte is schaars. En dan ook nog onze gezondheid. We bewegen (veel) te weinig. Pak toch de fiets of het OV.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:32
[...]
Ik wil hier niet de trol uithangen (heb zelf een zonneboiler);
In het kort: dit lijkt meer een idealistisch draadje dan een tweakdraadje te worden. En dit was bedoeld als een posting van optimisme.
Euuhhmm, dan heb je toch wat selectief gelezen volgens mij. Het aantal energietweakprojecten dat hier de afgelopen jaren is gepasseerd is best fors. Bovendien zijn de meeste forumgenoten naast idealist vaak ook nog realist. Ik lees hier iig niet vaak dat we volledig zonder fossiel kunnen. Alleen de mix in NEEderland kan gunstiger..

NB kostprijs windmolen 25 Meuro?? Hier in de buurt staan er een paar van een megawatt die volgens mij 2,5Meuro hebben gekost.

[ Voor 8% gewijzigd door mightym op 28-12-2011 20:00 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@hansdegit: en met schaarser worden van vele grondstoffen.... zullen ook in de maatschappij onherroepelijk veranderingen gaan plaatsvinden. Zoals ericplan al aangeeft: wonen waar je werkt/werken waar je woont.
ofwel: de huidige manier van samenleving/economie wordt lastiger, zo niet onmogelijk te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoek jij dat maar uit, ik blijf individu die het zelf regelt thuis.
de wal zal het schip keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik wil hier niet de trol uithangen (heb zelf een zonneboiler); ik heb nu gisteren en vandaag de hele thread gelezen. Het valt me op dat er behoorlijk wat wishful thinking is aangaande duurzame energie. Vooral de electrificatie van het energieverbuik in NL zou allemaal redelijk snel met zonne- en windenergie "geregeld" kunnen worden.
Wie kaatst kan de bal verwachten.

1) Ja, Nederland kan in hoog tempo verduurzamen, echter moeten we wel beginnen met investeren. Het whishfull thinking slaat op de hoop dat de samenleving en politiek omgaan. Daar zit de grootste hoop op, niet of het mogelijk is of niet. Het is namelijk mogelijk.
Je spreekt jezelf tegen, eerst doet die windmolen het 10 jaar, en daarna zeg je dat de levensduur 20 jaar is? Wie houdt zichzelf hier voor de gek?
Waar haal je die cijfers trouwens vandaan? Windenergie op land is een van de goedkoopste vormen van energieopwekking, qua prijs vergelijkbaar met gas en goedkoper dan nieuwe kernenergie en goedkoper dan kolenenergie (incl. externe kosten). Daarnaast hebben windmolens nog het voordeel dat ze beter zijn voor het lokale en globale milieu.
Misschien moeten die hoogovens wel ergens anders staan...
Maar de meeste investeringen op het gebied van duurzaam zijn gewoon economisch niet rendabel.
Het duurzame energie topic binnenwandelen met een mening die volledig haaks op de sfeer van het topic is tot daar aan toe, maar deze simpelweg niet onderbouwen slaat natuurlijk nergens op. De onderbouwing dat een heleboel duurzame systemen zeer rendabel zijn is al 18 delen bezig.
We zitten nog zeker een jaar of vijftig vast aan fossiel en daar is weinig mis mee.
We zitten helemaal nergens aan vast. Jij zit vast in je eigen gedachten, onderbuikgevoelens, meningen en onjuiste feiten.
Kolen zijn er genoeg voor de komende 300 jaar, schaliegas zat, uranium voor 200 jaar en de oliereserves nemen al jaren toe.
Kolen, seriously? Nieuwe kolencentrales zijn waanzin.
Schaliegas, seriously? A) heeft NL bijna geen schaliegas en B) is het winnen in NL praktisch onmogelijk vanwege het ruimtebeslag alleen al!
Uranium, waarvoor wil je het gebruiken? Ik neem aan niet voor kernsplijting. De kosten van opslag van afgewerkte brandstof na de eerste 100 jaar zit niet in de stroomprijs verwerkt. Deze moet je wel rekenen en dan wordt kernenergie onbetaalbaar duur.
Oliereserves die toenemen? Je bedoelt dat de olie die in miljarden jaren geproduceerd is, die wij in 100 jaar verstookt hebben nu op eens een factor 100.000.000 x zo snel wordt gepdroduceert?

Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt, op geen van de gebieden. Ik sta best open voor discussie maar enkel wanneer je met onderbouwing c.q. fatsoenlijke argumenten komt.

[ Voor 12% gewijzigd door SpiceWorm op 28-12-2011 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Besparing is goed, heel goed zelfs. Maar de meeste investeringen op het gebied van duurzaam zijn gewoon economisch niet rendabel. We zitten nog zeker een jaar of vijftig vast aan fossiel en daar is weinig mis mee. Kolen zijn er genoeg voor de komende 300 jaar, schaliegas zat, uranium voor 200 jaar en de oliereserves nemen al jaren toe.

Is het een heel raar idee om de bestedingen voor windenergie (4-5 miljard voor Bard, 1 miljard voor Urk) te gebruiken voor echt onderzoek naar nieuwe technieken? Dan hebben de generaties na ons er ook nog iets aan.

De mensheid is altijd nog inventief genoeg gebleken om de problemen van de toekomst op dat toekomstige moment het hoofd te bieden.

Lees eens: http://climategate.nl/201...ening-in-2050/#more-10070
of: "The rational optimist" van Matt Ridley.

BTW: Shell is inmiddels een gasbedrijf geworden.

Hoop gel*l van de bovenste plank, beste hans. Maar er is hoop voor je, anders was je hier niet.

Effe serieus:
zonne-energie /windenergie leveren keiharde kwh. Niet rendabel?! Hangt ook van af hoe je het verder belast, daarom gaat de vergelijk met andere fossiele energie(met verborgen maatschappelijke kosten) niet op. Die fossiele energie die ook miljarden meer aan subsidie/staatsteun opstrijkt dan duurzaam.
En als er wat mis gaat dan mag de belasting betaler de rekening betalen zoals Japan/Fukuschima, omdat het liberale energiebedrijf nou eenmaal niet failliet mag gaan, dus wel de lusten maar niet de lasten heeft.
Zonnestroom is voor miljoenen nederlanders per saldo goedkoper dan wat ze van de energieboeren afnemen.
Natuurlijk kunnen we met bloedkolen uit columbia en uranium uit vervuilde kolonies winnen, dat de plaatstelijke bevolking zwaar de klos is en zelden veel ermee opschiet maakt niet uit toch. Stroom uit het stopcontact is ons wel een dozijn columbianen met zwarte longen en een zooi dooie chinezen waard( een paar meer of minder op een miljard, who cares?)
Olie genoeg, als je genoeg cash hebt. Het energie-rendement daalt enorm omdat makkelijke voorraden minder worden, de nieuwe zijn veel moeilijker te exploiteren. Plus dat de hele olie industrie jaren achterop loopt qau personeel en middelen. Dus olie wordt een dure grap voor iedereen. Enige die lacht zijn de olieboeren zelf.
Je laatste opmerking is ook wel te idoot voor woorden. De manier hoe je het woord "ECHT" gebruikt zegt genoeg. Je praat als een shell medewerker, cq een stroman die bakken geld krijgt en eventuuel snoepreisjes met enkele dames van lichte zeden als gezelschap.
Je impliceert dat de technologie er nog niet is voor duurzaam rendabel te maken. Duurzaam IS nu een volwassen product, we hoeven echt niet meer miljarden te onderzoeken,Je laatste opmerking is ook wel te idoot voor woorden. Het impliceert dat de technologie er nog niet is voor duurzaam rendabel te maken. Duurzaam IS nu een volwassen product, we hoeven echt niet meer miljarden te pompen in Kernfusie en andere megalomane projecten. We moeten alleen nog implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Geweldig, wat een reacties!
En de waarheid ligt zoals altijd weer eens in het midden.
Natuurlijk kunnen we voorlopig niet zonder olie. Enig idee wat allemaal van dat spul wordt gemaakt?
Natuurlijk is het onmogelijk (in de huidige situatie met de huidige politiek en denkbeelden) om in 10 jaar eventjes een mega transisitie te bewerkstelligen.
Het is niet even het ene inleveren voor het andere en dat de techniek even aan te passen.

Maar aan de andere kant is alles mogelijk op deze aardkloot.
Als er een kerncentrale affikt, of zelfs meerdere, dan wordt het standpunt van de regering ineens een heel andere. Hallo Duitsland, welkom Japan.

Alles is mogelijk als je het wilt. En als je het niet wilt, dan krijg je het schip-en-de-wal pricipe van eric-pvt.

Niets doen is gewoon kortzichtig, genocidaal en eigenlijk volledig idioot.
Ik weet ook dat mijn acties in de goede richting de wereld niet zullen veranderen, maar als wiskundig onderlegde weet dat de Wet van de grote aantallen nog steeds geldt.
ELK zonnepaneeltje, ELKE zonneboiler, ELKE voorziening tot het gebruik van hemelwater, doet er toe.
En ook elke post op een forum zoals dit.
Het begint met bewustwording, in beweging komen, praten met elkaar, kennis vergaren, initiatieven ontplooien en zeker met het minder interessant vinden van terugverdientijden. Die zijn gewoon soms mooi meegenomen en nodig voor de mobilisatie.

Maar laten we eerlijk zijn. Als we nu niet beginnen gaat het gruwelijk mis.

We hebben de techniek, we hebben de kennis en we hebben het geld. Alleen nog niet de publieke opinie...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:20:
Geweldig, wat een reacties!
En de waarheid ligt zoals altijd weer eens in het midden.
Natuurlijk kunnen we voorlopig niet zonder olie. Enig idee wat allemaal van dat spul wordt gemaakt?
Natuurlijk is het onmogelijk (in de huidige situatie met de huidige politiek en denkbeelden) om in 10 jaar eventjes een mega transisitie te bewerkstelligen.
Het is niet even het ene inleveren voor het andere en dat de techniek even aan te passen.
Ik denk dat het technisch mogelijk is om over 10 jaar alle electriciteit 100% duurzaam te produceren. Dat gaat hand in hand met heftige energiebesparing. Dat het politiek en maatschappelijk niet te doen is een ander verhaal; praktisch onmogelijk. Maar technisch: ja. Of dat het slimste is... weet het ook niet.

Over het vervangen van olie: ik moet me vergissen wanneer minder dan 90% van de olie gebruikt wordt om te verbranden. Kan zo geen cijfers vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SpiceWorm schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:28:
[...]

Over het vervangen van olie: ik moet me vergissen wanneer minder dan 90% van de olie gebruikt wordt om te verbranden. Kan zo geen cijfers vinden.
Als ik alles wat ik tot nu toe heb gelezen (van 2 kanten) over energie en de noodzakelijke transitie, is aardolie nagenoeg onmisbaas voor alles-en-nog-wat. Van plastic leidinkje tot electronica en ingewikkelde geneesmiddelen. Daar moet je wel iets mee.
Die olie moet je dus niet wegfikken.

Als ik het dubbele op mijn dak zou leggen zoals nu het geval is en het overschot kan worden gebruikt/gebufferd om te gebruiken op momenten dat ik/iemand anders niet genoeg kan leveren dan zijn we er voor de huishoudens al uit denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-12-2011 20:36 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Klopt als een bus, olie weg verbranden is doodzonde.
Er zijn genoeg nuttige dingen van te maken, m'n SMA omvormer bestaat zo'n beetje voor 75% uit olie gerelateerde produkten :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:34:
[...]

Als ik alles wat ik tot nu toe heb gelezen (van 2 kanten) over energie en de noodzakelijke transitie, is aardolie nagenoeg onmisbaas voor alles-en-nog-wat. Van plastic leidinkje tot electronica en ingewikkelde geneesmiddelen. Daar moet je wel iets mee.
Die olie moet je dus niet wegfikken.

Als ik het dubbele op mijn dak zou leggen zoals nu het geval is en het overschot kan worden gebruikt/gebufferd om te gebruiken op momenten dat ik/iemand anders niet genoeg kan leveren dan zijn we er voor de huishoudens al uit denk ik.
en hoeveel van de ziekten zijn ontstaan door verpest milieu? als je de bron aanpakt (fossiele centrales/fijnstof/metaaluitstoot etc), is de noodzaak voor medicatie ook minder.
en wat meer fysiek verplaatsen in plaats van de oto te pakken is ook nog eens gezond en preventief (hart/vaatstelsel, diabetici, bloeddruk). ik zeg win-win ;)

* NielsTn sluit 2011 af met ruim 4.000km fiets-verplaatsing, voorheen ca 50.000km lease-auto verplaatsing #thinkglobalactlocal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zeg: je hebt weinig verstand van ziekteleer, met name het ontstaan van ziektes. Helaas is een hoop dna-onderzoek aan je voorbij gegaan?
Generaliseren is gevaarlijk, everyplace, everytime en zelfs met 4000 fiets-kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:58:
Ik zeg: je hebt weinig verstand van ziekteleer, met name het ontstaan van ziektes. Helaas is een hoop dna-onderzoek aan je voorbij gegaan?
Generaliseren is gevaarlijk, everyplace, everytime en zelfs met 4000 fiets-kilometers.
zullen we maar eens gaan speuren naar cijfers/feiten van mensen rond Pernis e.o.? ;)
stoflongen rondom de limburgse mijnen om nederland warm te houden?
But you get the point.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 28-12-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een opendeur discussie is niet wat ik in gedachte had. Mij hoef je niet te vertellen wat ons milieu allemaal voor cadeautjes heeft voor onze gezondheid.
Evenmin als het feit dat veel ziektes aan het door ons gemodifiseerd milieu zijn toe te schrijven.

Het punt was dat olie ook een belangrijk onderdeel is van het maken van medicijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Je kan redelijk wat bereiken, zeker. Maar 100% beweert hier niemand (volgens mij), maar dat hoeft vooralsnog niet. En moet het inderdaad volgens trias energetica, het huidige immense verbruik is immers niet houdbaar op lange termijn.

Als rule of thumb: Prijs is gelijk aan aantal MW voor grote molens, dus 1,5 MW molen kost ca 1,5 M€ op land. Prijs zee is ongeveer dubbele. Dus 4MW molen zee is ca 8M€, en niet 25M€. Daarnaast, wat 10 jaar? De kolom? De bladen? Of de generator? Dat maakt nogal wat verschil namelijk. De kolom kan bijvoorbeeld vele jaren mee (af een toe een likje verf), de bladen moeten wel om de zoveel tijd vervangen worden.
Dat is dus niet waar, zonnepanelen zijn met huidige energieprijzen (aannemende dat ze niet stijgen) al rendabel voor de particulier met 6-12 jaar zonder aankoopsubsidie. Daarnaast worden veel kosten van kolen, kernsplijting e.d. niet geinternaliseerd in de kostprijs. Wat er betaald wordt is eigenlijk te goedkoop, er worden andere partijen benadeeld (het is niet een pareto improvement). Het milieu, omwonenden (100.000en kankerpatiënten Tsjernobyl, en in de toekomst Fukushima. Maar ook astma, en andere longaandoeningen door fossiele brandstoffen (je weet waar ik over praat als je al eens in een grote Aziatische stad bent geweest)), en de toekomst (kernafval, vervuilde afgravingen (uranium), etc) wordt benadeeld zonder daarvoor gecompenseerd te worden.

Met fossiel is genoeg mis, maar daar kan je hele boekwerken aan wijden, en dat ga ik maar niet doen.
Kolen is voldoende voor 300 jaar bij huidig verbruik. Echter, de hele economie + welvaart + bevolkingsgroei is niet constant, maar groeit exponentieel (Wikipedia: I PAT). Bovendien, als olie duurder en duurder begint worden door schaarste (en er gaan al schattingen dat we op peak-oil zitten), gaan ze waarschijnlijk veelvuldig gasification van kolen toepassen om syngas te produceren, om daar weer fischer tropsch koolwaterstoffen van te maken als vervanging van olie. Dan wordt het echt een veelvoud van de huidige productie.

Uranium is 50 jaar voor conventionele land-based reserves. Hell, zelfs Shell kan ik hiervoor als bron aangeven.
Innovatie werkt niet alleen via onderzoek, je hebt praktijk ervaringen, acceptatie en economies of scale nodig om de techniek te verbeteren. Zie strategic niche management.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 28-12-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:05:
Een opendeur discussie is niet wat ik in gedachte had. Mij hoef je niet te vertellen wat ons milieu allemaal voor cadeautjes heeft voor onze gezondheid.
Evenmin als het feit dat veel ziektes aan het door ons gemodifiseerd milieu zijn toe te schrijven.

Het punt was dat olie ook een belangrijk onderdeel is van het maken van medicijnen.
Geen probleem. In het handboek van transitoir town staat deze ontdekking/impact op het alledaags leven als eerste opdracht beschreven. En tja... helaas lijden de zwakkere medemens het hardst :( (hoe crux dan ook het moge klinken: hier de zieken, in het verre oosten de lage loon medewerkers die we uitbuiten voor de goedkoopste gadgets etc.).
maar back on topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Wel leuk zo al die reacties, maar heeft onze GITzwarte olie- en kolenliefhebber 'het pand' inmiddels verlaten? Of zit hij inmiddels weer op 'climategate' inspiratie op te doen?? Na een dergelijk bericht en de reacties die er op volgen zou ik het leuk vinden om ook daadwerkelijk tot een feitelijke discussie te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mightym schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:15:
Wel leuk zo al die reacties, maar heeft onze GITzwarte olie- en kolenliefhebber 'het pand' inmiddels verlaten? Of zit hij inmiddels weer op 'climategate' inspiratie op te doen?? Na een dergelijk bericht en de reacties die er op volgen zou ik het leuk vinden om ook daadwerkelijk tot een feitelijke discussie te komen!
* NielsTn grijpt de cola & popcorn en gaat er voor klaar zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
NielsTn schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:17:
[...]

* NielsTn grijpt de cola & popcorn en gaat er voor klaar zitten ;)
_O- _O- _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dan even voor vandaag zonder mij. Vanacht is mijn vader overleden. Een van de laatste ondergrondse mijnwerkers hier in het zuiden. Zwaar stoflongen/silicose en de laatste 10 jaar aan de pufjes en kind aan huis bij de longarts.
Even geen steenkolendiscussie dus voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:19:
Dan even voor vandaag zonder mij. Vanacht is mijn vader overleden. Een van de laatste ondergrondse mijnwerkers hier in het zuiden. Zwaar stoflongen/silicose en de laatste 10 jaar aan de pufjes en kind aan huis bij de longarts.
excuses dat kon ik niet weten. Sterkte/gecondoleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Excuses zijn niet nodig Niels. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Gecondoleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onze poster komt uit schagen, daar waar de subsidie kraan welig tiert en sunsystems om de hoek is, en de instraling hoog in de kop van noord holland.
verder achter het zwakke liander station oterleek wat wel eens ploft, en wel hierom :
150 KV verbinding Diemen - Wijdewormer en Oterleek - Westwoud
Dit knelpunt wordt veroorzaakt door de lage inzet van decentrale opwek in de kop van Noord-Holland
in combinatie met de vooronderstelde vermogensvraag van het glastuinbouwgebied in deze regio.
De oplossingsrichting zal in eerste instantie zijn om in de zomerperiode een onderhoudsvenster
te zoeken, dan zullen de opgestelde WKK-eenheden in dit gebied vermogen leveren, de vermogensvraag
is dan negatief. Daarnaast zal verdere studie uit moeten wijzen of netverzwaring noodzakelijk is.
pagina 109
http://kcp.tennet.org/dow...orziene_uitbreidingen.pdf

nou ik zou zeggen, help liander een beetje, doe eens opgewekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gecondoleerd beste Schinnen en sterkte de komende tijd.

[ Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-12-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:57:
Waarom zou je dat willen? Ten eerste zou er flink bespaard kunnen worden door een betere ruimtelijke ordening. Wonen waar je werkt, werken waar je woont. Ten tweede zou beter OV een deel van die behoefte kunnen overnemen. Een elektrische auto heeft ook infrastructuur nodig, jammer want onze ruimte is schaars. En dan ook nog onze gezondheid. We bewegen (veel) te weinig. Pak toch de fiets of het OV.
Je hebt 200% gelijk....

Afbeeldingslocatie: http://res.mindbodygreen.com/img/ftr/biking-and-health-infographic.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Woodski schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:18:
Na maand of 3 pause ben ik vandaag weer verder gegaan met het isoleren van de vloer.

De meeste stroken tonzon folie hingen al en ook het plastic over de zandbodem lag er al,
Ik moest nog 3 stroken ophangen en de zijkanten wat afwerken.

Tot mijn verbazing was het totaal anders dan de voorheen in de kruipruimte.
Onder het plastic is het goed vochtig maar de ruimte zelf is kurkdroog.
Geen druppels meer aan het plafond, geen druppels aan de koude leidingen en de muffe kelderlucht was ook weg.

Het is wat zoeken naar de juiste werkmethode om het mooi recht aan tempex te hangen maar het is me aardig goed gelukt, En zodra je de stroken aan elkaar plakt kan je nog heel veel corigeren.

De ontbrekende stroken hangen er nu dus ook en het geheel ziet er echt strak uit
Heb je Tonzon onder een EPS-laag aangebracht? En dan echt op de Tonzon-manier met die luchtzakken?

Dat van de putlucht in de kruipruimte ben ik helemaal met je eens. Eerst had ik na een uur al lichte koppijn, terwijl ik nu een paar weken na het neerleggen van bodemfolie er zonder probleem kan werken. Dat ik een tijd met een ventillator de boel heb doorgeblazen lijkt ook geholpen te hebben.

Ik heb de eerste platen EPS inmiddels hangen aan mijn omgekeerde spijkerbed. Tot zover is het resultaat zeer strak ondanks dat ik de platen onderling niet verlijm, maar puur dubbellaags in verband leg.

Tussen de balken onder de broodjes komt een enkele laag Tonzon. Toen ik echter bezig was zag ik dat ik een potentiele koudebrug aan het construeren was met het Tonzon tegen de balken die de warmte direct zou transporteren naar een groot oppervlak EPS in plaats van de bovenliggende luchtlaag zijn werk te laten doen (figuur a). Plan B is om de Tonzon los van de EPS te laten hangen en een dubbele spouw gescheiden door de reflecterende folie te creeren (figuur b).

Overigens heb ik geen illusies dat het hier micro-optimalisaties betreft waarvan de intellectuele uitdaging waarschijnlijk groter is dan de daadwerkelijke resulterende energiebesparing of toename in comfort :+

Ook heb ik gemerkt dat ik door de voeten van de plakpennen een spouw van 1 a 2 mm creeer onder de balkjes Het lijkt dus vrij kritiek ervoor te zorgen dat er geen ventillatietocht tussen kan komen.

Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/broodjestonzon.png

Achteraf bezien had ik even flink door moeten zoeken voor een partij goedkope EPS met reflecterende folie aan een zijde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Ik blijf bij Greenchoice. Een goede inhoudelijke reactie gekregen van Greenchoice op mijn mail van kritiek rondom het altijd moeten bellen voor teruglevernota's.FAQ's rond de NMA affaire zijn aangepast (waren mijn idee wel erg simpel, maar nu reëler) ik denk dat de grote energiebedrijven een voorbeeld kunnen nemen aan de manier waarop Greenchoice met kritische klanten als ikzelf omga. Chapeau! Blij dat ik niet direct ben gaan rennen naar één van de concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
fmokveld schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:54:
Ik blijf bij Greenchoice. Een goede inhoudelijke reactie gekregen van Greenchoice op mijn mail van kritiek rondom het altijd moeten bellen voor teruglevernota's.FAQ's rond de NMA affaire zijn aangepast (waren mijn idee wel erg simpel, maar nu reëler) ik denk dat de grote energiebedrijven een voorbeeld kunnen nemen aan de manier waarop Greenchoice met kritische klanten als ikzelf omga. Chapeau! Blij dat ik niet direct ben gaan rennen naar één van de concurrenten.
Proficiat! Ook ik blijf gewoon trouw aan GC. Niet dat ik door de onrust op de loop gegaan zou zijn, maar zeker de openheid die door GC gegeven is aan de stand van zaken is uitstekend te noemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik blijf ook gewoon, maar houd er wel een nare smaak aan over.
Die openheid kwam alleen maar tot stand nadat er veel reuring onder de klanten was ontstaan.
Vergeet niet dat ze eerder ook al beboet zijn voor misleidende colportage.

[ Voor 63% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-12-2011 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op woensdag 28 december 2011 @ 23:22:
Ik blijf ook gewoon, maar houd er wel een nare smaak aan over.
Die openheid kwam alleen maar tot stand nadat er veel reuring onder de klanten was ontstaan.
Vergeet niet dat ze eerder ook al beboet zijn voor misleidende colportage.
Ik denk niet dat in Nederland één (grotere) energieleverancier is die nog niet beboet is door de OPTA of NMA (de OPTA vanwege bellen naar ingeschrevenen in het bel-me-niet-register). Als je de aftredend directeur mailt (zijn mailadres staat onderaan de FAQ, heb je al een geprobeerd de AD van Essent of Nuon te mailen?) krijg je ineens een heel ander beeld van wat er nou precies gebeurd is.

En dit is allemaal nog buiten de "boetes van de maatschappij" die vrijwel alle energielevanciers zouden moeten krijgen omdat ze zeer onduurzaam bezig zijn.

Nee, ik blijf, en ik zou niet weten waarom ik nu anders moet denken over Greenchoice. Ze zijn in mijn ogen nog altijd veruit de duurzaamste keus, zeker voor "domme" mensen zoals ik met een zonnestroomoverschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foxconn in de zonnepanelen?
http://www.photovoltaik.e...odulhersteller_100006713/

Is dat niet die fabriek van die zelfmoorden?
Dat worden fraaie paneeltjes....

Flinke toko dat Foxconn...1,2 mln medewerkers....tjongejonge

Overigens wel humor dat Shell verhaal, ze zijn wel actief wezen roeren in de vragen als gevolg van de opmerkingen. Wat op zich positief is.

Er lijkt zelf een shell medewerker te zijn aangespoeld op het forum... maar die is zo niet op de hoogte dat het geen reclame is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 23:57 ]

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Rukapul schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:28:
[...]

Heb je Tonzon onder een EPS-laag aangebracht? En dan echt op de Tonzon-manier met die luchtzakken?
Tonzon heeft verschillende methodes. Bel ze en vraag naar Ton. Hij denkt vast met je mee.
Ik heb de folie onder m'n EPS gehangen dmv EPS pluggen in duct tape..
Aan de muren is een plakstrook gekomen en de boel is strak gezet met foliepluggen in de muur.
Ik heb dus een beetje een combinatie bedacht van verschillende montage methodes.

http://www.tonzonwebshop....isolatie/eps-schroef.html

Ik heb een filmpje gemaakt van deze montage.die ook voor Tonzon vrij nieuw is.
Laat maar horen als je interesse hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.tonzonwebshop.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/p/eps-schroef.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Woodski op 29-12-2011 09:10 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Proton_ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 18:50:
[...]
Vanmiddag (15:00?) stond er volgens mij ook 'elektriciteit'. Nu staat er 'energie'. Mogelijk is de mail van antonboonstra al verwerkt? >:)
Mogelijk is mijn mail verwerkt, die heb ik 20 december al verstuurd :) Jammer dat ze niet de moeite hebben genomen om even te reageren. Maar zelfs als ze uitgaan van "energie" is het een valse vergelijking, dan vergelijk je 1 joule thermische kolen met 1 joule arbeid. Het doel is in ieder geval duidelijk: suggestief zijn!
Mijn andere opmerking ging over het apparaat dat het meeste verbruikt in een huishouden. Shell denkt dat dat de oven is, terwijl de gemiddelde consument die misschien een paar keer per jaar gebruikt. Milieucentraal e.d. sites noemen de oven niet eens op in de lijst met verbruikers. Wel de wasdroger, die meer gebruikt dan de gemiddelde koelkast.
Ik denk niet dat ik een Ipad ga krijgen van Shell >:)

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 29-12-2011 09:29 ]

• wmeester
[...]

Vind jouw reactie niet zo raar. (afgezien van wat niet geheel correcte cijfers) Volgens mij komt dat omdat je het gevoel hebt dat de ontwikkelingen op duurzame energie voorzieningen veel te langzaam gaan om alle energie die nu met fossiele brandstoffen worden opgewekt op korte termijn te vervangen.

Het gesleep met zonnepanelen / zonneboilers etc is op dit moment inderdaad voor het gros gerommel in de marge.
Als ik naar mijzelf kijk dan is de 2665 watt piek op het dak behoorlijk wat, maar ik verstook er ook nog 1000 kuub gas bij en rijdt 25.000 per jaar. (en eet mandarijnen uit spanje, koop een nieuwe Ipad etc)
Dan is het percentage wat ik duurzaam opwek vergeleken met mijn totale energiegebruik ineens heel klein geworden.
Uiteindelijk zal (zoals eric al aangaf) de wal het schip keren; olie wordt onbetaalbaar, lege snelwegen, 's winters peen met ui eten en iedereen weer een kolenkachel in huis.
De vraag is alleen wanneer dat gebeurt, over 50, 75 misschien 100 jaar?

Er is mi geen oplossing op dit moment voorhanden die olie/gas net zo snel kan uitfaseren als in gebruiknemen. Tot die tijd proberen we het gebruik ervan zolang mogelijk vol te houden.

Tweak-forum? Ik denk het wel, wij bespreken hoe we ons eigen gebruik aan energie zoveel mogelijk kunnen beperken en verduurzamen. In het totaalplaatje is dat misschien niet veel maar in ieder geval een begin.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
wmeester schreef op donderdag 29 december 2011 @ 09:37:
[...]
Er is mi geen oplossing op dit moment voorhanden die olie/gas net zo snel kan uitfaseren als in gebruiknemen. Tot die tijd proberen we het gebruik ervan zolang mogelijk vol te houden.
Ik las ooit dat 1% marktaandeel van een nieuwe energie-opwekkingsmethode 30 jaar duurt. Dat geldt voor zon, dat geldt voor wind, en dat ging ook op voor kolen en olie. Ongetwijfeld ook voor turf en wat dan nog meer.
Vergeet vooral niet dat de huidige olie/gas-infrastructuur ook in 100 jaar is opgebouwd. Ga maar eens rekenen hoeveel vierkante kilometer Sahara je per dag moet volbouwen om over 10 jaar Europa van energie te voorzien. Da's best veel!
Feit is ondertussen dat olie/gas duurder worden, en dat duurzame alternatieven goedkoper worden. "Learning by doing" is nodig, en de totale kosten van "learning" zijn een fractie van de 10 miljard die we dagelijks aan olie uitgeven.
Dus ja, het probleem wordt opgelost, het duurt alleen lang. Wat dat betreft is het jammer dat de overheden samen geen Apollo-achtig project durven starten: "Over 10 jaar zijn wij onafhankelijk van olie", en dan gewoon alles op alles zetten om dat te gaan halen. Bouw elke maand een nieuw ITER bijvoorbeeld (kosten: 2% van de olie-uitgaven?)...

Verwijderd

Veel sterkte. Ik begrijp als bewoner van een streek waar 30% van de babyboomers mijnwerkers geweest zijn als geen ander wat voor een slepende periode er hier aan vooraf gegaan is.

Dit benadrukt nog maar eens waarom we meer moeten inzetten op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Spijtig genoeg komt dit alles enkele decennia te laat voor je vader. Sterkte!

• wmeester
RemcoDelft schreef op donderdag 29 december 2011 @ 10:33:
[...]

Ik las ooit dat 1% marktaandeel van een nieuwe energie-opwekkingsmethode 30 jaar duurt. Dat geldt voor zon, dat geldt voor wind, en dat ging ook op voor kolen en olie. Ongetwijfeld ook voor turf en wat dan nog meer.
Helaas gaan op dat moment allerlei andere belangen meespelen. Shell heeft een stevige vinger in de pap in Den Haag. Andere oliemaatschappijen een misschien nog stevigere vinger bij andere overheden.

Ik zie dit echter meer als handrem op de ontwikkelingen, feit blijft dat als er echt een oplossing is die olie/gas doet verbleken hadden we dat allang omarmt. De overschakeling van kolen -> olie was ook zo gepiept.

[ Voor 35% gewijzigd door wmeester op 29-12-2011 10:43 ]

• zonnigtype
Proton_ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 18:50:
[...]

[...]

(N.a.v. oliedomme Shell enquête) Neen, ik heb een screendump van 15 december waar ook al "elektriciteit" op stond, met identiek antwoorden lijstje.

Blijkbaar zijn ze er op gegeven moment achter gekomen dat er een blunder stond in de vraagstelling (misschien al van een eerdere kritikaster, ik had er toen nog geen tijd voor te reageren), en hebben ze die uitglijder gisteren opeens aangepast. Dus niet "antwoord aangepast aan de werkelijk gerapporteerde Duitse realiteit". Maar "vraag aangepast n.a.v. ontdekken blunder"...

"Energie" staat nu dus nog steeds als wiedergutmachertje in de enquête. En die 0,3% klopt dus met wat de Duitse statistici beweren in de NIEUWE vraagstelling. For whatever that is worth.

Stelletje losers, rad voor publieke ogen draaien...

Het bedrijf heet Shell.

[ Voor 1% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:44 ]

Verwijderd

wmeester schreef op donderdag 29 december 2011 @ 10:42:
[...]

Helaas gaan op dat moment allerlei andere belangen meespelen. Shell heeft een stevige vinger in de pap in Den Haag. Andere oliemaatschappijen een misschien nog stevigere vinger bij andere overheden.

Ik zie dit echter meer als handrem op de ontwikkelingen, feit blijft dat als er echt een oplossing is die olie/gas doet verbleken hadden we dat allang omarmt. De overschakeling van kolen -> olie was ook zo gepiept.
Ik heb in lezingen en dergelijke al vaak de uitdrukking, 'The stone age didn't end because we ran out of stones', gehoord. Deze is nu meer dan ooit van toepassing.

Natuurlijk hebben bepaalde personen/groepen baat bij een status quo. Deze personen ga je niet op andere gedachten kunnen brengen, haal dat maar uit je hoofd. Het enige wat je kan doen om hier tegenin te gaan is zorgen dat deze personen hun doctrines niet kunnen uitspreiden. Dit doe je als overheid/maatschappij door regulering, het effect van de lobby op de overheden verminderen/beperken.

Maar ook wij kunnen ons steentje bijdragen door alternatieven te blijven peer-promoten. Want wees nu eerlijk, waarom koop jij PV of een warmtepomp? Niet omdat het in een of ander boekje komt. Nee, omdat er mensen zijn die je kent die het ook hebben en heel enthousiast erover zijn. Dan, als er voldoende early adopters zijn springen ook overheden en bedrijven mee op de kar en komen er subsidies allerhanden.

Dat Shell in de pap te brokken heeft maak totaal niet uit, het zijn de mensen zelf die de macht in handen hebben. Samen kunnen we meer en van die shizzz? Tuurlijk, ik heb hier in de buurt al veel gezien over samenaankoop van stookolie om de prijs te drukken. Waarom niet eens samenaankoop van PV? Of samenaankoop van warmtepompen, isolatie, elektrische wagens etc...

Ook al ben ik er niet van overtuigd dat al deze dingen veel bijdragen, toch helpt elk beetje voor het milieu en niet te vergeten helpt het de economie ook vooruit. Want de oude industrie in BE/NL moet vervangen worden door nieuwe industrie, anders verliezen we sowieso alle nijverheid. Dus, investeren in die handel, als overheid, maar zeker ook als particulier!

Vorige week mijn 19de, zelfgemaakte, windmolen aangesloten. Mijn moeder, die werkt als thuisverpleegster en dus een 200km per dag rijd, mijn zus, die 60km per dag naar school doet met de wagen, mijn broer, die elke dag 40km doet naar zijn werk en mijn vader, die een 90km op de tractor doet per week, hun voertuigen worden allemaal opgeladen door mijn windmolenpark... Nu moet ik nog geld zien te vinden om een batterijwagen te kopen ;)

Zaterdag begin ik met het CCS'en van een oud maisveld door het afval samen te persen en 14m diep de grond in te plaatsen. Op dit maisveld komen dan in het voorjaar loofbomen op te staan, ik tijwel enkel nog welke soort.

Ook de nieuwe vlotters voor onze amateur viskwekerij zijn aangekomen, deze zullen ook vanaf het voorjaar gebruikt worden om forel te kweken. Eerst voor eigen gebruik, maar nadien ook voor verkoop. Ik ben in principe voor de vermindering van de vlees/visconsumptie, maar het is beter gekweekte vis te eten dan de rivieren/oceanen nog verder leeg te vissen...

Als er nog dingen zijn die gedaan kunnen worden lees ik het hier nog wel!
Pagina: 1 ... 211 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.