Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 210 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.647 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
marz01 schreef op zondag 25 december 2011 @ 19:52:
@jgc , voor mij is dubbeltarief ook niet meer rendabel. Maar er zitten toch weer kosten aan om terug te gaan.
welke kosten?
tegenwoordig kun je gewoon op 2 tellers laten doorlopen, en de leverancier rekent dan alle kWh's op tegen enkel tarief. je hoeft dit dus enkel aan de leverancier door te geven. de netbeheerder hoeft dan niets te doen..
anders, van enkel naar dubbel kost wel iets als de netbeheerder langs moet komen om de meter op 2 telwerken te laten lopen, of zelfs een geschikte meter te laten ophangen. dat kost dus bij liander geloof ik minimaal 126 euro. dat verdien je er niet meer mee terug ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat zou nu voor mij voordeliger zijn nu we het toch over meterwissels hebben?

Ik ben nog steeds een nettoverbruiker op mijn nachtteller maar op mijn dagteller blijf ik aankomend jaar zeker neggie. Wanneer ik terugga nar enkeltarief scheelt me dat zeker een hoop rompslomp.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

mkleinman schreef op maandag 26 december 2011 @ 09:43:
Wat zou nu voor mij voordeliger zijn nu we het toch over meterwissels hebben?

Ik ben nog steeds een nettoverbruiker op mijn nachtteller maar op mijn dagteller blijf ik aankomend jaar zeker neggie. Wanneer ik terugga nar enkeltarief scheelt me dat zeker een hoop rompslomp.
Dus met enkeltarief zou je geen nettoverbruiker zijn en dus meer betalen per afgerekende kWh (t.o.v. laagtarief). Of krijg je gesaldeerd over piektarief (dus meer per kWh)? Het ligt er dus aan of en hoe je betaald krijgt voor teruggeleverde energie.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 26-12-2011 10:01 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
ollie1965 schreef op zondag 25 december 2011 @ 21:40:
En je bent niet wakker geworden met koppijn?
vanaf 600 ppm kun je, bij slechte gezondheid en langdurige bloot stelling, al klachten gaan krijgen.
900 ppm is voor de gemiddelde mens. en aangezien de wereld al zweeft op 390 ppm.......
Kijk uit met dit soort experimenten, je gezondheid krijg je nooit meer terug.
Net zoals die handen/ogen/oren die er de komende dagen verloren gaan :+ Sorry hier komen mijn vaderlijke eigenschappen naar boven :o
Hahah, oh hallo pa! Nee geen koppijn bij die 900 ppm CO2.
Overigens heb ik tot nu toe weinig onderbouwing kunnen vinden voor de verschillende CO2 niveaus. Het gaat veel over kinderdagverblijven en max 1200 ppm CO2. Ok, goed om te weten, maar die 1200 (of een andere getal) is toch niet uit de lucht komen vallen?

Het "beste" tot nu toe is dit op de RIVM site:
Bij te weinig ventilatie in klaslokalen kunnen klachten als geurhinder, oogirritatie, hoofdpijn en meer dan normale vermoeidheid voorkomen. CO2 veroorzaakt deze effecten niet zelf: klachten ontstaan door te hoge concentraties van andere stoffen die zich ophopen of door te weinig zuurstof.
Aha. Measurement by proxy. Met CO2 ppms meten meet je dus eigenlijk nog niets. Het enige dat je meet is in hoeverre het binnenklimaat afwijkt van "verse" buitenlucht, en daarmee de mate van ventilatie. Of zoals captain Barbossa zegt in Pirates of the Caribbean: "And thirdly, the Code is more what you'd call 'guidelines' than actual rules."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
PcDealer schreef op maandag 26 december 2011 @ 09:58:
[...]

Dus met enkeltarief zou je geen nettoverbruiker zijn en dus meer betalen per afgerekende kWh (t.o.v. laagtarief). Of krijg je gesaldeerd over piektarief (dus meer per kWh)? Het ligt er dus aan of en hoe je betaald krijgt voor teruggeleverde energie.
Nu Greenchoice steeds moeilijker gaat doen over negatieve meterstanden was het de bedoeling om het verschil af te fakkelen in huis om maar boven de 0 uit te komen. Vandaar dat misschien het omzetten naar enkeltarief voordeliger is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
AFAIK wordt je negatieve hoogtarief gewoon gesaldeerd met je positieve laagtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

jwstolk schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:49:
[...]

Met steeds goedkoper wordende PV-panelen, en een goede warmtepomp (en eventueel het koudste weekje van het jaar een houtkachel er bij aan) kan je het volgens mij nog steeds financieel rond krijgen in de winter,
maar het wordt dan wel een lange termijn verhaal, en ik ben er nog niet uit wat je met het stroom overschot in de zomer moet doen.
Warm water in een bron pompen?
Milmoor schreef op zondag 25 december 2011 @ 16:26:
Ons huurhuis staat op palen. De vloer bestaat uit betonnen leggers, met daarop holle broodjes met een toplaag cement. De onderzijde van de vloer is al geisoleerd door de woningbouwvereniging, maar onze vloerbedekking ligt direct op de bovenop de toplaag. Niet echt comfortabel en ook niet bepaald goed isolerend. Thermofelt lijkt de oplossing en zal verwacht ik beter isoleren dan een vilten ondervloer (zie bijv. hier). Maar zie ik wat over het hoofd? Ik kan bijv. geen extra goed isolerend ondertapijt vinden of een vergelijk (aanschaf vs isolatie vs milieu) tussen de verschillende typen ondervloer.
Bij meer dan 15 mm totale dikte krijgt de vloer ruzie met de deur, maar ik ben niet bang daar wat af te schaven ;)
Wij hebben laminaat van de Praxis (de duurzaamste voor thuis- en licht commercieel gebruik), met daaronder een blauwe antivochtlaag op het beton en de dikste geluiddempende laag. Ook bij ons de deuren flink afgeschaaft.
mkleinman schreef op zondag 25 december 2011 @ 14:03:
[...]

Edit:
Wat anders trouwens, ik heb mijn nieuwe logservertje definitief in gebruik genomen. Totaal verbruik ligt tussen de 7.5 en 8.5W ( Ebox 3350mx, 7 poorts USB hub, netwerkswitch ). Straks als de bestaande server uit gaat dan gaat het verbruik nog iets naar beneden. Per netwerkpoort verbruikt de switch 0.3W extra.
Dat heet tegenwoordig kennelijk Zentyal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 23:14:
[...]
Wie zal het zeggen?
Wikipedia: List of countries by natural gas proven reserves

Voorlopig is er wel even gas. Het wordt niet opeens verschrikkelijk duur als het in NL op is, onze gasreserves stellen geen biet voor in de wereld.

Wordt het daarna opeens vreselijk duur? Nee want dan wordt het niet meer verkocht en dan hebben de ''bezitters'' van het gas er zelf ook niets aan. Grappig die redenatie die ''eens'' werd gehanteerd in relatie tot gas en kernenergie enz in NL zelf.
er mag nog wel genoeg gas zijn.
maar voor de overheid is het een hele mooie opbrengst.
als Slochteren leeg is valt dat natuurlijk wel weg.
dan zal dan ook een aardige belasting verhoging worden voor ons.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
marz01 schreef op zondag 25 december 2011 @ 15:59:
[...]

Voegen heb ik flink op staan boenen met een borstel en bezem, isolatie kan nog wel iets nat worden, de dpc folie is nauwelijks te plakken.
ik zou die voeg gewoon effe uitbikken.
slijptol er door heen halen dpc folie er in steken.
en dicht smeren met cement/zand.

dan blijft i redelijk hangen en is i aardig water dicht voor druipwater.
niet helemaal want de bakstenen zijn ook niet water dicht.
maar een stuk beter als tegen de gevel plakken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
Hier een video die bevestigt dat mensen eigenlijk maar in één ding heel erg goed zijn: zichzelf voor de gek houden:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=0uUU7cjfcdM]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

In het vorige deel is de Whispergen nog even voorgekomen.
Zojuist zag ik op Discovery Channel een programma over duurzame energie, maar heeft iemand ervaring met de effecientie en aanschafprijs van de Whispergen?
www.magicboiler.com/nl/producten/whispergen/

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

dat is dus 27000 m^3 per persoon. (inclusief al het industriële gebruik voor die persoon)
Gemiddeld, iemand die dicht bij de evenaar woont zal (zonder airco/koelkast) niet zo veel gas nodig hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
JeroenH schreef op maandag 26 december 2011 @ 12:46:
Hier een video die bevestigt dat mensen eigenlijk maar in één ding heel erg goed zijn: zichzelf voor de gek houden:
Voor de geinteresseerden: Folly of Fools. The Logic of Deceit and Self-Deception in Human Life.
En de recensie ervan in Science. Korte citaten eruit vanwege de betaalmuur:
Trivers suggests that the theory of human self-deception that he develops in the book has in fact evolved from those early insights into evolutionary conflict, with parents deceiving their young, and even themselves, for their own benefit. Trivers’s essential thesis is that “we deceive ourselves the better to deceive others."
en
He discusses a baffling scope of topics, ranging from the Challenger disaster to the conflict in the Middle East. An engaging writer, Trivers provides many interesting ideas. But if they constitute science, it is of a rather unconventional, democratic nature. Unlike many evolutionary psychologists, who seem to hold that their favored theories are inevitable evolutionary truths, Trivers is disarmingly honest. He notes that “[s]ome real fraction of what I write must inevitably be wrong.” Although this perspective could be seen as a weakness, it is actually one of the book’s strengths.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

PcDealer schreef op maandag 26 december 2011 @ 10:27:
[...]
Warm water in een bron pompen?
Dat gaat niet werken met een lucht-water warmtepomp, en een grond-bron lijkt door de hogere investering financieel niet rendabel t.o.v. een lucht-water warmtepomp, zeker bij lage (zonne) stroom prijzen.
Misschien een elektrisch verwarmde tomaten kas naast het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 16:08
migjes schreef op maandag 26 december 2011 @ 12:20:
[...]

ik zou die voeg gewoon effe uitbikken.
slijptol er door heen halen dpc folie er in steken.
en dicht smeren met cement/zand.

dan blijft i redelijk hangen en is i aardig water dicht voor druipwater.
niet helemaal want de bakstenen zijn ook niet water dicht.
maar een stuk beter als tegen de gevel plakken.
Thx voor je input, voorlopig laat ik het even op deze wijze.
Gisteren toch de bloemenbak optie besproken en indien deze er strak/modern/zwart ala onze huidige bloemenbakken uitziet kan hij er komen :)
Nu dus op zoek om zo iets te maken/kopen (bakken komen van de gamma en is een soort van glasvezel?)
Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/6205/img1025y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 26 december 2011 @ 12:17:
er mag nog wel genoeg gas zijn.
maar voor de overheid is het een hele mooie opbrengst.
als Slochteren leeg is valt dat natuurlijk wel weg.
dan zal dan ook een aardige belasting verhoging worden voor ons.
Ja, dat ben ik wel met je eens. Alleen daar hadden we het niet over. Het ging om de betaalbaarheid van gas voor de particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

jwstolk schreef op maandag 26 december 2011 @ 13:11:
[...]
dat is dus 27000 m^3 per persoon. (inclusief al het industriële gebruik voor die persoon)
Gemiddeld, iemand die dicht bij de evenaar woont zal (zonder airco/koelkast) niet zo veel gas nodig hebben :)
Vergeet niet, het gas benodigd om jouw huis te verwarmen is een kleine fractie van je totale gasverbruik.

Ik denk dat er alleen al aan urea productie (precursor voor ammoniak -> kunstmest) meer CH4 gas per persoon wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

_jorrit_ schreef op maandag 26 december 2011 @ 10:05:
[...]

Hahah, oh hallo pa! Nee geen koppijn bij die 900 ppm CO2.
Overigens heb ik tot nu toe weinig onderbouwing kunnen vinden voor de verschillende CO2 niveaus. Het gaat veel over kinderdagverblijven en max 1200 ppm CO2. Ok, goed om te weten, maar die 1200 (of een andere getal) is toch niet uit de lucht komen vallen?

Het "beste" tot nu toe is dit op de RIVM site:

[...]

Aha. Measurement by proxy. Met CO2 ppms meten meet je dus eigenlijk nog niets. Het enige dat je meet is in hoeverre het binnenklimaat afwijkt van "verse" buitenlucht, en daarmee de mate van ventilatie. Of zoals captain Barbossa zegt in Pirates of the Caribbean: "And thirdly, the Code is more what you'd call 'guidelines' than actual rules."
Over de getallen valt van alles wel/niet te zeggen.
Je bent iedergeval al wel achter de VOC gekomen (niet die van de gouden eeuw).
Met een goedkoop USB stickje van EURO 26,00 kun je ook al veel te weten komen.
Over wat wel/niet als drempel waarde gekozen moet worden, zijn vele het nog niet met elkaar eens, wat de onderzoeken wel steeds meer uitwijzen is dat wij slecht tegen hogere constante waarden kunnen.
Als uitgangspunt is nu gekozen zo'n 1300 ppm, dat is dan het enigste zo ongeveer waar over ze het eens konden worden.
Maar wetende dat ik ooit in 1991 nog door dit gebied gereisd heb met plaatsen zoals Wittenoom en waar men ontzettend veel aan blue sky mining deed. Nu (en toen ook wel maar nog niet afgedwongen) weten we wel beter

Ik geloof dat nulwoning.nl al wel een aantal onderzoeken hierover had gevonden (kan ze zo snel niet vinden voor je).

De wereld ziet er altijd iets anders uit als de uitleg die je als eerste krijgt, dit omdat je anders of overweldigd wordt door feiten, of de feiten niet wilt aannemen......... mijn gedachten. Je hebt nu zelf gezocht en weet al meer over de materie, en zult er nu zelf je conclusies aan kunnen verbinden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op maandag 26 december 2011 @ 13:41:
Dat gaat niet werken met een lucht-water warmtepomp, en een grond-bron lijkt door de hogere investering financieel niet rendabel t.o.v. een lucht-water warmtepomp, zeker bij lage (zonne) stroom prijzen.
Bij een gering verbruik is geen enkele WP rendabel. Moet je wel begrijpen wat gering is (minder dan 700m3 ofzo)

Het idee financieel rendabel door (goedkope) zonnestroom zal mits het breed wordt toegepast het salderen de nek omdraaien. In dat geval ook terecht. Het is uit milieu oogpunt niet de juiste weg. Ik zou het opheffen van het salderen wel jammer vinden, maar misbruik (lees oneigenlijk) zou het ontegenzeggelijk noodzakelijk maken.

Vanuit milieu oogpunt neem je een niet rendabele grond-warmtepomp.
Als je meer van de kolenstroom bent ga je voor de lucht warmtepomp.

Leuke site inzake praktijkgebruik WP's Lahr

Leuke Conrad E-meter

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een Conrad directe link maken doe je zo:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125335

Ik had zijn voorloper (de 3000 3500) en die was bagger. Ik gok het er niet nog een keer op.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 26-12-2011 15:08 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:29:

Ik had zijn voorloper (de 3000) en die was bagger. Ik gok het er niet nog een keer op.
De monitor 3000 heb ik en ik vind hem prima. Bij een test van dit soort meters ook als een van de weinige uit de bus die nauwkeurig was. Die andere meter van Voltcraft was niet nauwkeurig, dat was de check3000.

Thanks voor de tip, meteen even aangepast. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 16:08
engelbertus schreef op maandag 26 december 2011 @ 00:51:
[...]

welke kosten?
tegenwoordig kun je gewoon op 2 tellers laten doorlopen, en de leverancier rekent dan alle kWh's op tegen enkel tarief. je hoeft dit dus enkel aan de leverancier door te geven. de netbeheerder hoeft dan niets te doen..
anders, van enkel naar dubbel kost wel iets als de netbeheerder langs moet komen om de meter op 2 telwerken te laten lopen, of zelfs een geschikte meter te laten ophangen. dat kost dus bij liander geloof ik minimaal 126 euro. dat verdien je er niet meer mee terug ben ik bang.
Kosten zijn er idd niet voor de switch
Heb net getracht het te berekenen met mijn 1173Kw laag met eneco ecostroom variabel voor 0,06197
en hoog 1370Kw voor 0,09550
Ik kan nergens deze prijzen terugvinden trouwens maar bij nieuwe prijzen voor 2012 met een 1 of 3 jarig contract kom ik met dubbel of enkeltarief op slechts 3 euro verschil?
Eco vast 1 jaar Enkel tarief 0,07109

Wanneer is de beste tijd om een tarief vast te zetten en dan voor 1 of 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
Vastzetten is alleen interessant als je daarbij een korting krijgt. Over het algemeen word je gewoon banggepraat voor hogere energieprijzen. De laatste paar jaren zijn energieprijzen marginaal gestegen en is het vnml de EB die steeds verandert. Daar helpt een vast contract niet tegen.

Overigens heb je nu meer hoogverbruik dan laagverbruik, je betaalt dus meer als je dubbeltarief afneemt. Verschil zal marginaal zijn, maar als je huidige standen zijn bij een leefstijl waarbij je rekening houdt met laag/hoog, zou ik het per direct laten omzetten naar enkeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:37:
De monitor 3000 heb ik en ik vind hem prima.
Sorry, mijn fout, ik schreef 3000 maar ik had het over de Energy Logger 3500, die was echt ontzettend slecht. Dit werd door een aantal mede-Tweakers bevestigd.

Daar dit de opvolger van dat gedrocht is mag iemand anders 'm aanschaffen en een uitgebreide review schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op maandag 26 december 2011 @ 12:46:
[video]
Ik heb 'maar' 15 minuten gekeken, maar dan is de boodschap al wel duidelijk. Laat mensen (in dit geval kinderen) zo veel mogelijk consumeren om geld te verdienen. Schokkend om te zien hoe jonge kinderen die zo makkelijk beïnvloedbaar zijn worden gebruikt om meer omzet te draaien.

Wat dat betreft kwam dat prima in de kersttoespraak van onze koningin naar voren: Wij consumeren meer dan onze aarde aan kan, doordat we teveel de nadruk leggen op geld.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 26-12-2011 15:13 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:11:
[...]

Sorry, mijn fout, ik schreef 3000 maar ik had het over de Energy Logger 3500, die was echt ontzettend slecht. Dit werd door een aantal mede-Tweakers bevestigd.

Daar dit de opvolger van dat gedrocht is mag iemand anders 'm aanschaffen en een uitgebreide review schrijven ;)
Nu met de aanbieding is het wel een poging waard. Hij kost daardoor 20 euro. Dat is te overzien voor een miskoop.

Na het lezen van wat reviews bij Conrad zelf zie ik er toch maar vanaf. Schijnt niet zo fijn te werken als hij al werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2011 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Weet iemand een goede CO2-meter?
Ik wil die eens aan het meten zetten in o.a. de slaapkamer. Elke morgen hebben we de neus verstopt en regelmatig hoofdpijn.

Of het aan de CO2-productie ligt, weten we niet, daarom willen we gaan meten.

Conrad heeft zo'n meter te koop. Heeft iemand hier ervaringen mee, of heeft iemand een tip over een ander, nauwkeurig model?

Liefst eentje met auto-calibratie.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Schinnen-groen schreef op maandag 26 december 2011 @ 17:56:
Ik wil die eens aan het meten zetten in o.a. de slaapkamer. Elke morgen hebben we de neus verstopt en regelmatig hoofdpijn.

Of het aan de CO2-productie ligt, weten we niet, daarom willen we gaan meten.

Conrad heeft zo'n meter te koop. Heeft iemand hier ervaringen mee, of heeft iemand een tip over een ander, nauwkeurig model?

Liefst eentje met auto-calibratie.
LMGTFY
;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Fijns Niels, maar ik vraag eigenlijk niet naar de hoeveelheid aan meters die te koop zijn, maar of iemand ervaring heeft met zo'n meter en een advies kan geven op dit gebied zodat het kaf van het koren kan worden gescheiden (even in de Kerstsfeer blijven...) :>

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Sunpower nog een stukje meer in handen van Total.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 26 december 2011 @ 19:50:
Fijn Niels, maar ik vraag eigenlijk niet naar de hoeveelheid aan meters die te koop zijn, maar of iemand ervaring heeft met zo'n meter en een advies kan geven op dit gebied zodat het kaf van het koren kan worden gescheiden (even in de Kerstsfeer blijven...) :>
nauwkeurige meters zijn $$$$....kostbaar
verwacht dat de standaard voltcraft/conrad etc. verre van betrouwbaar en/of nauwkeurig zullen zijn
je zou een mailtje naar Ronald kunnen sturen, mbt meting en betrouwbare meters:
http://www.nulwoning.nl/page33.php?post=561

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Of gewoon een nachtje de deur open, en een fannetje laten draaien zodat er voldoende frisse lucht naar binnen wordt geblazen. Als je 't dan nog hebt ligt het niet aan de Co2 concentratie..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op maandag 26 december 2011 @ 20:59:
Of gewoon een nachtje de deur open, en een fannetje laten draaien zodat er voldoende frisse lucht naar binnen wordt geblazen. Als je 't dan nog hebt ligt het niet aan de Co2 concentratie..
Vanacht maar eens een raam open zetten. Niet in de slaapkamer, maar een kamer aan de achterkant (deuren open). Aan de voorkant loopt een 80 km weg op 8 meter van het slaapkamerraam. Geen goed idee dus.
Als je dan iets op een kier zet, is een gehoorbeschadiging niet denkbeeldig.

Zo woon je tussen weilanden en zo heeft de moderne maatschappij je weer ingehaald zullen we maar zeggen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Te gek voor woorden inderdaad, zoiets gaat hier in Twente plaatsvinden met de nieuwe N18 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Schinnen-groen schreef op maandag 26 december 2011 @ 19:50:
Fijns Niels, maar ik vraag eigenlijk niet naar de hoeveelheid aan meters die te koop zijn, maar of iemand ervaring heeft met zo'n meter en een advies kan geven op dit gebied zodat het kaf van het koren kan worden gescheiden (even in de Kerstsfeer blijven...) :>
Ik heb deze al een paar jaar en die functioneert goed:
http://www.itho.nl/data/c...ctblad_co2sensor_0408.pdf

Er zijn twee uitvoeringen, één met 0-10V uitgang om je ventilatie te regelen en één met USB tbv het loggen op de PC.
Je kan bij ITHO ook DC ventilatoren kopen, samen met een extra printje en een sensor kun je deze dan CO2 gestuurd maken. Dan gaat hij dus meer ventileren bij een hogere CO2 concentratie, werkt perfect.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn conrad el3500 doet het prima, geen klachten al 3 jaar niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
Handig die Kerstdagen! Nog 1 laatste CO2 meet ervaring, echt waar, beloofd. Vanmiddag en avond met 8 volwassenen en 2 ukken in open keuken + woonkamer 55m2 (zeg 140 kuub).

Aanvang:
Temp: 18 graden
Rel. luchtvochtigheid: 50%
CO2: 550 ppm

Hoogst gemeten:
Temp: 22 graden
Rel luchtvochtigheid: 78%
CO2: 2400 ppm

Stabiele toestand ondanks mechanische ventilatie op max:
Temp: 21 graden
Rel luchtvochtigheid: 65%
CO2: 2100 ppm

Schoonmoeder nadat ik mechanische ventilatie op "3" had gezet: zeg wat tocht het hier toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en het houdt maar niet op in kaffer country neeeederland :
http://www.trouw.nl/tr/nl...-99848-kWh-verschil.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl...iltje-Computer-76-0.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl...-een-foute-rekening.dhtml

nma hallo ?
consuwijzer hallo ?
hallo ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mightym schreef op maandag 26 december 2011 @ 21:42:
[...]

Ik heb deze al een paar jaar en die functioneert goed:
http://www.itho.nl/data/c...ctblad_co2sensor_0408.pdf

Er zijn twee uitvoeringen, één met 0-10V uitgang om je ventilatie te regelen en één met USB tbv het loggen op de PC.
Je kan bij ITHO ook DC ventilatoren kopen, samen met een extra printje en een sensor kun je deze dan CO2 gestuurd maken. Dan gaat hij dus meer ventileren bij een hogere CO2 concentratie, werkt perfect.
Die meter staat nu in bestelling..thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:22:
Na het lezen van wat reviews bij Conrad zelf zie ik er toch maar vanaf. Schijnt niet zo fijn te werken als hij al werkt.
Goeiedag zeg, inderdaad. Hoe krijgen ze het voor elkaar daar bij Conrad. Kijk, dat versie één van zo'n apparaat niet goed is, nou ja, niet handig, maar dat kan gebeuren. Maar dat je met de opvolger iets vergelijkbaars gebeurt....
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 21:56:
mijn conrad el3500 doet het prima, geen klachten al 3 jaar niet
Dan ben jij de positieve uitzondering op de regel. Zoek maar eens in oude delen van dit topic, of misschien was het wel een "meetapparaat-topic" o.i.d. Er waren meerdere mensen die absoluut geen goede ervaringen hadden met het apparaat.
Uh, ja? Je link verwijst naar precies dezelfde pagina :)

[ Voor 42% gewijzigd door JeroenH op 26-12-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tjemig, daar krijg je toch rode vlekken van voor je ogen of niet soms.. w00t. Hoe moeilijk kan het zijn om correct met een paar decimale getallen te werken.

We kunnen toch ook een kerncentrale nagenoeg veilig laten draaien? Waarom lukt het dan niet om een computersysteem te bedenken die met negatieve verbruiken overweg kan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:57:
[...]

ik raadpleeg eerst effe wat bronnen, want ik zie dat de Itho ecofan relatief eenvoudig CO2 gestuurd gemaakt kan worden,
1 co2 sensor in kamer/keuken;
1 co2 sensor in slaapkamer(s)
3-standen schakelaar in de douche (nu nog mechanische drie standen, maar dan via RF techniek)...

gaaf, dan snort misschien zelfs de Itho NOG geruislozer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
ik heb nu een buva box. die 4 standen heeft, met een aansturing per draad ( geen 230 volt, maar dunne draadjes) en ook losse zenders heeft, waarmee je alleen de ventilatr op max kunt zetten, en du sniet op een andere stand.

die buva box doet op de laagste stand 6 a 7 watt, en de hoogste stand 80 watt. je kunt de hoogste stand instellen, en de tussenliggende standen zijn percentages van het hoogste ingesteleen verbruik. het hoogste verbruik moet je afstellen op de gewenste hoeveelheid m3 dat per uur ververst dient t eworden. je kunt deze boox niet co2 of vochtgestuurd maken. of je moet het systeem vervangen door een ander systeem van buva.

de itho ecofan is dus beduidend zuiniger in te stellen. ik ben benieuwd naar de bijhorende m3 en de geluidsproductie ervan. volgens bwired doet de ecofan 2,2 watt in de laagste stand, en ca 30 in de hoogste stand. ik weet echter niet of dat de hoogst ingestede stand is, of dat het de maximum stand van de ecofan is.

de ecofan werkt met een perilex stekker, maar is het ook echt een perilex ( 2x230 volt) aansluiting? of is dit slechts de aansturing? de ecofan knoppen vind ik minder mooi dan die van buva, maar die van buva heeft een nogal storend fel blauw ledje.

De nieuwste ontwikkeling van buva is en ventilatiebox met gestuurde ventielen op de vweschillende aansluitingen op de box, zodat per kanaal kan worden ingeregeld. met behulp van verschillende soorten sensor gebeurt dit inregelen geheel automatisch binnen een half uur. het lastige is dat elk kanaal en aansluiting op de box dus eigenlijk bedoeld is voor 1 ruimte. je moet dus meerder kanalen aanleggen en je kunt dus niet met aftakkingen werken. een voordeel is dat je wel een afzuigkap kunt aansluiten, zodat je een motorloze afzuigkap kunt gebruiken. dan beperk je op het moment dat je de afzuigkap wilt gebruiken het verlies, doordat de box de capaciteit automatisch regelt.en niet een losse afzuigkap opeens extra afzuigt. of dat je op de verkeerde ruimtes een hogere afzuiging krijgt.
een goed en foolproof systeem lijkt mij. je kunt de ventielen niet meer fout afstellen, en ze maken geen lawaai als je ze anders zou willen knijpen. dat hoeft immers niet meer.

overigens.,
( ik heb geen aandelen oid ) plugwise heeft ook een co2 sensor.
als die een beetje in de buurt komt van de nauwkeurigheid die we van plugwise gewend zijn bij het meten van stroom, dan zou die sensor zeer nauwkeurig moeten zijn.
( en je zou er tegelijk en schakelschema aan kunnen verbinden.)

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 27-12-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 00:17:
...
de itho ecofan is dus beduidend zuiniger in te stellen. ik ben benieuwd naar de bijhorende m3 en de geluidsproductie ervan. volgens bwired doet de ecofan 2,2 watt in de laagste stand, en ca 30 in de hoogste stand. ik weet echter niet of dat de hoogst ingestede stand is, of dat het de maximum stand van de ecofan is.

de ecofan werkt met een perilex stekker, maar is het ook echt een perilex ( 2x230 volt) aansluiting? of is dit slechts de aansturing? de ecofan knoppen vind ik minder mooi dan die van buva, maar die van buva heeft een nogal storend fel blauw ledje.
....
de ecofan is in twee uitvoeringe te krijgen, met normale en met perilex stekker.

mij ecofan heb ik een tijd terug goed laten inregelen, incl. debieten te meten (heb er een verslag met metingen op mijn website over staan) op maximale stand zuiigt hij totaal 300m3/uur uit, goed verdeeld over woonkamer/keuken, toilet, badkamer, zolder.
stand 1 is ca 100m3/u, stand 2 is 150m3/u.
geluid is al stukken rustiger zelfs voor het afregelen tov de oorspronkelijke Storkair CMFe ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:20:
(warmtepomp)
Het idee financieel rendabel door (goedkope) zonnestroom zal mits het breed wordt toegepast het salderen de nek omdraaien. In dat geval ook terecht. Het is uit milieu oogpunt niet de juiste weg. Ik zou het opheffen van het salderen wel jammer vinden, maar misbruik (lees oneigenlijk) zou het ontegenzeggelijk noodzakelijk maken.
Het is juist niet mijn bedoeling om gebruik/"misbruik" te maken van de sladeringsregeling, zeker omdat het een lange termijn investering is en saldering mogelijkheden te onvoorspelbaar zijn. Ik wil juist proberen om helemaal geen enkele kWh terug te leveren.
Het plan is het huis en tapwater te verwarmen met een soort zonneboiler systeem, maar dan d.m.v. PV + warmtepomp. Dus: De momentele netto terug geleverde stroom aan het net meten, en aan de hand daarvan de warmtepomp voor CV-verwarming, de tap-water verwarming, en eventuele andere flexibele verbruikers (vriezer, etc.) aan te sturen, zodat het verbruik exact overeen komt met de opgewekte energie.
Het enige buffer is het (lage temperatuur) warm water vat van de verwarming, wat goed is voor hooguit enkele dagen, NIET het energie bedrijf via een salderingsregeling.
Dit vergt heel wat rekenwerk voor het voor/na-jaar, en midden in de winter is bijstook met een gas-CV of houtkachel haast onvermijdelijk. (zelfs met 7,5 kWp op het dak)
In de zomer zal je dan wel moeten terugleveren, waarvoor je eventueel de kale stroom prijs krijgt. (of niets :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:09:
[...]

Goeiedag zeg, inderdaad. Hoe krijgen ze het voor elkaar daar bij Conrad. Kijk, dat versie één van zo'n apparaat niet goed is, nou ja, niet handig, maar dat kan gebeuren. Maar dat je met de opvolger iets vergelijkbaars gebeurt....

[...]

Uh, ja? Je link verwijst naar precies dezelfde pagina :)
Bestnr.: 125335 - 89
Normaal: 53,99 EUR
Nu 19,99 EUR
63% afgeprijsd
U bespaart 34,00 EUR[
Ik heb al 3 jaar een EL 3500 die perfect werkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 19-09 19:37
jwstolk schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 00:39:
[...]

Het is juist niet mijn bedoeling om gebruik/"misbruik" te maken van de sladeringsregeling, zeker omdat het een lange termijn investering is en saldering mogelijkheden te onvoorspelbaar zijn. Ik wil juist proberen om helemaal geen enkele kWh terug te leveren.
Het plan is het huis en tapwater te verwarmen met een soort zonneboiler systeem, maar dan d.m.v. PV + warmtepomp. Dus: De momentele netto terug geleverde stroom aan het net meten, en aan de hand daarvan de warmtepomp voor CV-verwarming, de tap-water verwarming, en eventuele andere flexibele verbruikers (vriezer, etc.) aan te sturen, zodat het verbruik exact overeen komt met de opgewekte energie.
Het enige buffer is het (lage temperatuur) warm water vat van de verwarming, wat goed is voor hooguit enkele dagen, NIET het energie bedrijf via een salderingsregeling.
Dit vergt heel wat rekenwerk voor het voor/na-jaar, en midden in de winter is bijstook met een gas-CV of houtkachel haast onvermijdelijk. (zelfs met 7,5 kWp op het dak)
In de zomer zal je dan wel moeten terugleveren, waarvoor je eventueel de kale stroom prijs krijgt. (of niets :) )
Just my 2 cents.. ik heb mijn warmtepompboiler nu een weekje draaien, hij staat zo ingesteld dat hij tijdens de piekuren van de PV draait. Niet bemeten, maar gewoon met een timer. Probleem is alleen dat ik in de zomer op de 'echte' zonneboiler draai en dat hij dan ongeveer niets te doen heeft.. Maar alles wat je van de top kunt afromen is iets. Als je geen zonneboiler hebt, dan heeft een warmtepompboiler in combinatie met PV meer zin.
Schinnen-groen schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:57:
[...]

Welke? Met of zonder USB? M.a.w. wil je alleen meten of ook regelen?

[ Voor 6% gewijzigd door mightym op 27-12-2011 08:18 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
mkleinman schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:12:
[...]

We kunnen toch ook een kerncentrale nagenoeg veilig laten draaien? Waarom lukt het dan niet om een computersysteem te bedenken die met negatieve verbruiken overweg kan :?
Na de vele ongelukken met deze centrales vind ik dit een toch wat slecht gekozen opmerking. :? of
is dit anders bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meridiaan schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 09:27:
[...]

Na de vele ongelukken met deze centrales vind ik dit een toch wat slecht gekozen opmerking. :? of
is dit anders bedoeld?
Ik ben geen blinde voorstander van kernenergie, maar tijdens het leggen van PV zijn er ook al een hoop Polen van het dak gedonderd hoor... Om maar te zeggen.

Volgens mij bedoeld hij dat het niet te snappen is waarom die meters niet met een negatief verbruik om kunnen, terwijl het wel mogelijk is om zoiets als een kerncentrale te laten draaien terwijl dit enorm complex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 20:58

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Kiswum schreef op maandag 26 december 2011 @ 12:56:
In het vorige deel is de Whispergen nog even voorgekomen.
Zojuist zag ik op Discovery Channel een programma over duurzame energie, maar heeft iemand ervaring met de effecientie en aanschafprijs van de Whispergen?
www.magicboiler.com/nl/producten/whispergen/
aanschafprijs bijna 13.000 euro incl. plaatsing
dus helaas geen ervaring...

Aart

[ Voor 0% gewijzigd door aartw99 op 27-12-2011 09:43 . Reden: plaatsing is inclusief ]

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

aartw99 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 09:42:
[...]

Aart
F*cking hell... da's een boel geld. Grove inschatting leert mij dat een dak met pv rendabeler is. Kun je beter salderen naar e-verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat is de prijs van zonnepanelen gekeldert zeg! Op mp nu al voor 0.95wp te krijgen.
Ik zit eraan te denken om dit jaar eens te starten met 2x 230wp panelen op een SUN500g omvormer. Lekker goedkoop dus leuk om mee te beginnen.

Ik wil deze plaatsen op mijn schuurtje (foto's) volgen. .

Als dit bevalt wil ik mijn zuidelijk gelegen dak van mijn woning ook voorzien. Alleen moeten dat blackline panelen worden,het oog wil immers ook wat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 27-12-2011 10:02 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Schinnen-groen schreef op maandag 26 december 2011 @ 17:56:
Ik zelf heb al meer dan 1 jaar naar tevredenheid de Voltcraft CO-10 CO2 meter in gebruik. (99 euro: http://www.electronica-ar...2-+-temperatuurmeter.html) Geen super simpel te bedienen apparaat maar ik heb hem maar één keer hoeven instellen. CO2 niveaus lijken realistisch en gerelateerd aan (te weinig) ventilatie. Grootste nadeel van het apparaat is dat het alarm telkens weer ingeschakeld gaat als de stroom ervan af is geweest. Ik zei al dat het apparaat niet intuïtief te bedienen is, dus als dan moet ik weer minstens 10 minuten zoeken naar de onderdrukking van het alarm. (boven de 1000 komen we met meerdere mensen in de kamer veel te snel.)

Omdat we geen gedwongen ventilatie hebben in ons 1925 huis zijn we op zoek naar een centrale afzuiging met WTW. De leidingen kunnen door de kast onzichtbaar worden weggewerkt. De prijsopgave die we hebben gekregen is factoren te hoog (zegt iemand die het zelf geïnstalleerd heeft). Iemand een suggestie voor een goede firma die ik kan vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mightym schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 08:09:
[...]

[...]

Welke? Met of zonder USB? M.a.w. wil je alleen meten of ook regelen?
CO2-PWM, dus zonder USB, mar met een mogelijkheid om trappeloos een ventilator aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@schinnen-groen: heb je een link naar de webshop waar je geslaagd bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:58:
@schinnen-groen: heb je een link naar de webshop waar je geslaagd bent?
Bij hardware.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nieuwe situatie van PV in Belgie.
Ze hebben het nog steeds goed voor elkaar daar in 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:45:
Nieuwe situatie van PV in Belgie.
Ze hebben het nog steeds goed voor elkaar daar in 2012.
Wat een reactie´s onder het bericht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flippo765 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:11:
Wat een reactie´s onder het bericht....
"The internet gives everybody a voice. Unfortunately, it does not give everybody something to say."

Waarvan akte onder dit artikel. Maar zie ook geenstijl, telegraaf.nl, nujij.nl, en ga zo maar door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Bij veel site's moet je de reacties niet eens lezen. Geenstijl is prima leesbaar, maar klik gewoon niet op 'lees meer'. Scheelt je een hoop irritatie..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:17:
Bij veel site's moet je de reacties niet eens lezen. Geenstijl is prima leesbaar, maar klik gewoon niet op 'lees meer'. Scheelt je een hoop irritatie..
Je hebt helemaal gelijk. Maar het maakt me soms wel eens wanhopig om te zien tegen wat voor ongelooflijk grote berg aan stupiditeit en kortzichtigheid we kennelijk vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:40:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Maar het maakt me soms wel eens wanhopig om te zien tegen wat voor ongelooflijk grote berg aan stupiditeit en kortzichtigheid we kennelijk vechten.
Waarvoor zou je er tegen vechten? Komt tijd, komt raad.
Het kan jou ongelofelijk veel energie kosten, mogelijk dat het je geloof in de mensheid aantast, en voor wat?
Ik vind het een goed streven van je om mensen een andere kant te laten zien, maar zie de stommiteit dan als de keerzijde van vrijheid.

[ Voor 0% gewijzigd door Derby op 27-12-2011 13:55 . Reden: Leestekens ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Derby schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:55:
Waarvoor zou je er tegen vechten? Komt tijd, komt raad.
Omdat er wellicht minder tijd is dan we denken, als we kijken naar peak oil, klimaatverandering, etc.
Het kan jou ongelofelijk veel energie kosten, mogelijk dat het je geloof in de mensheid aantast, en voor wat?
Ik vind het een goed streven van je om mensen een andere kant te laten zien, maar zie de stommiteit dan als de keerzijde van vrijheid.
Het probleem is dat als het ooit "echt" mis gaat die mensen klaarstaan om mijn huis plat te branden als bij bij het licht nog brand en bij hen niet (bij wijze van spreken, niet letterlijk nemen, het gaat om het principe).

Dat het soms energie kost klopt, en dat probeer ik te vermijden. Maar de transitie gaat zo tergend langzaam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gasschuif schreef op zondag 25 december 2011 @ 22:57:
Toch wat hoop voor de toekomst, zou Trix het goede voorbeeld geven en haar dak volgooien met PV?
Dat is mijn advies voor haar, komt vast in de krant. :) Pas dan maakt zij echt een geloofwaardig statement.
Volgens het
AD:
Iets moeizamer is de duurzame ambitie thuis op Paleis Huis ten Bosch. De toestemming voor zonnepanelen duurt de koningin nog te lang. De koningin wil zonnepanelen op het dak van een gebouw bij de moestuin van Huis ten Bosch, en ze heeft daarbij weinig geduld met alle regels waaraan zo'n duurzaam plan moet voldoen. De vorstin had volgens verschillende betrokkenen nog wel meer panelen gewild, maar voor een rijksmonument gelden nu eenmaal strenge regels.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij een laagte record van 2011 :o .
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-12-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wow, dit is cool! Maar ik vind 0,2GW -> 200kW nog altijd veel op een bewolkte dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wow, dat is nog eens goed om te lezen. Zou zij zich ook in de SDE-molen moeten storten? Hopelijk is Verhagen wat meer vatbaar voor haar opinie dan de onze. :)

Als ze nu ook nog eens stopt met die elitaire jacht dan heeft ons koningshuis nog eens een positieve bijdrage geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om voor Bea de panelen te betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

aartw99 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 09:42:
[...]

Aart
Ok bedankt.... Niet de moeite waard op dit moment lijkt me.
Ik houd het straks wel alleen op een dak met zonnepanelen.
PcDealer schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 01:09:
[...]

[...]

Ik heb al 3 jaar een EL 3500 die perfect werkt :p
Inmiddels is de prijs al omhoog gegaan. Ik denk dat het een actie was van 1 dag of er was een foutje op de website.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:47:

[...]

Inmiddels is de prijs al omhoog gegaan. Ik denk dat het een actie was van 1 dag of er was een foutje op de website.
Was inderdaad een tijdelijke actie.

Er waren toch mensen niet zo blij met Plugwise? Check dit dan: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=046108

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 27-12-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:56
Op dit moment heb ik 8 zonnepanelen op 2x steca 500. Heb al een 9e paneel liggen alleen nu zit ik te twijfelen of ik nog een steca 500 zal halen en dus 3x3 aansluit of een delta solivia 3.3????

Het zijn 5A panelen uit Tilburg en Hoofddorp. Het voordeel is volgens mij met 9 panelen zit ik rond de 324V wat mooi midden in de mpp zit en als ik later nog meer panelen wil dan kan ik parallel nogmaals 9 panelen aansluiten want de 3.3 kan 20amp hebben.. maar als ik het goed begrijp moet ik dan geen schaduw hebben, op geen enkel paneel? Met de steca is dat probleem natuurlijk niet aanwezig.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Schinnen-groen schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:44:
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om voor Bea de panelen te betalen....
Als er dan toch belastinggeld moet worden uitgegeven dan het liefst aan zonnepanelen.

(Of een andere duurzame onderneming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7031/6580951493_ea2d47990a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7034/6581998837_51f3c2b806.jpg
Vandaag met behulp van zoon, een zelfgemaakt karretje van resthout en een zelf gemaakte tegeldrager van restjes aluminium hoeklijn de PV-panelen verplaatst. Daarbij is 1300 kg tegels uit het frame getild, zijn de frames verplaatst en zijn de tegels weer in het frame getild. Met m'n kar was het uitnemen en terugleggen een redelijk eenvoudige klus, waarbij niet al te zwaar getild moest worden, vooral omdat je de tegels als het ware het frame in rijdt. Daarbij zijn de twee rijen 90 cm. verder uit elkaar komen te staan. Ze staan nu op 3,60 meter uit elkaar. Met de al eerder doorgevoerde reductie van 35° naar 25° zal de beschaduwing van de achterste rij nu minimaal zijn. De panelen zijn aangesloten gebleven zodat er gewoon opbrengst is geweest. Weliswaar minimaal maar toch nog 0,12 kWh/kWp.
Daarbij is er in 2011 nog geen dag geweest zonder opbrengst, dit in tegenstelling tot 2010 dat 15 opbrengstloze dagen had.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 27-12-2011 17:35 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ericplan schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:24:
[afbeelding]
[afbeelding]
Vandaag met behulp van zoon, een zelfgemaakt karretje van afvalhout en een zelf gemaakte tegeldrager van restjes aluminium hoeklijn de PV-panelen verplaatst. Daarbij is 1300 kg tegels uit het frame getild, zijn de frames verplaatst en zijn de tegels weer in het frame getild. Met m'n kar was het uitnemen en terugleggen een redelijk eenvoudige klus, waarbij niet al te zwaar getild moest worden, vooral omdat je de tegels als het ware het frame in rijdt.
Dat is handig!

Ook om normaal tegels te leggen een goedkope arbo-veilige uitvinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:24:
[afbeelding]
[afbeelding]
Vandaag met behulp van zoon, een zelfgemaakt karretje van resthout en een zelf gemaakte tegeldrager van restjes aluminium hoeklijn de PV-panelen verplaatst. Daarbij is 1300 kg tegels uit het frame getild, zijn de frames verplaatst en zijn de tegels weer in het frame getild. Met m'n kar was het uitnemen en terugleggen een redelijk eenvoudige klus, waarbij niet al te zwaar getild moest worden, vooral omdat je de tegels als het ware het frame in rijdt. Daarbij zijn de twee rijen 90 cm. verder uit elkaar komen te staan. Ze staan nu op 3,60 meter uit elkaar. Met de al eerder doorgevoerde reductie van 35° naar 25° zal de beschaduwing van de achterste rij nu minimaal zijn. De panelen zijn aangesloten gebleven zodat er gewoon opbrengst is geweest. Weliswaar minimaal maar toch nog 0,12 kWh/kWp.
Daarbij is er in 2011 nog geen dag geweest zonder opbrengst, dit in tegenstelling tot 2010 dat 15 opbrengstloze dagen had.
..denk aan het bijwerken van je sonnenertrag.eu profiel ;) systeemwijziging he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 18:50:
[...]

..denk aan het bijwerken van je sonnenertrag.eu profiel ;) systeemwijziging he ;)
Al gedaan :-)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Kiswum schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:47:
[...]

het was ook een 1-dags actie... Stond initieel duidelijk op de Conrad home-page.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 17:14

michels911

4690Wp

Nou t is zeker klusdag vandaag!
Na ruim een maand de zonnepanelen op de nieuwe dakopbouw geplaatst. Met de al bestelde en ontvangen uitbreiding van ZonOpJeDak 2011. Vanwege allerlei regelgeving heeft de dakopbouw minder netto dakoppervlak en daarom de panelen in plaats van 3 stuks*landscape (25 graden op lightbox) naar 4*portrait 15 graden verplaatst op mooie Avasco Solar frames. Er staat nu 6*STP280 (2*1 meter) en 2*STP210(1,5*1 meter). Er ligt nog 1 STP210 te wachten die komt helemaal achteraan nog landscape 15 graden. HElaas geen slimme hulpmiddelen zoals Ericplan dus ong 600Kg aan panelen en betontegels een laddertje op gesjouwd :-)
Afbeeldingslocatie: http://www.brinkgreve.com/zonphp/jpg/DSC01550kl.JPG
p.s. de schaduw ben ik zelf.
Afbeeldingslocatie: http://www.brinkgreve.com/zonphp/jpg/DSC01547kl.JPG

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michels911 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:02:
Nou t is zeker klusdag vandaag!
Na ruim een maand de zonnepanelen op de nieuwe dakopbouw geplaatst. Met de al bestelde en ontvangen uitbreiding van ZonOpJeDak 2011. Vanwege allerlei regelgeving heeft de dakopbouw minder netto dakoppervlak en daarom de panelen in plaats van 3 stuks*landscape (25 graden op lightbox) naar 4*portrait 15 graden verplaatst op mooie Avasco Solar frames. Er staat nu 6*STP280 (2*1 meter) en 2*STP210(1,5*1 meter). Er ligt nog 1 STP210 te wachten die komt helemaal achteraan nog landscape 15 graden. HElaas geen slimme hulpmiddelen zoals Ericplan dus ong 600Kg aan panelen en betontegels een laddertje op gesjouwd :-)
[afbeelding]
p.s. de schaduw ben ik zelf.
[afbeelding]
Verschillende hoeken en verschillende panelen?
Zijn het panelen met een gelijke stroom en 2 strings?
Ik zie dat je buurtgenoten ook al wat geplaatst hebben, leuke buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911

michels911

4690Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:14:
[...]
Verschillende hoeken en verschillende panelen?
Zijn het panelen met een gelijke stroom en 2 strings?
Nee ze staan nu dus allemaal onder 15 graden Portrait. Panelen zijn Suntech STP210 en Suntech STP280. Die hebben precies dezelfde cellen (de 210's hebben er alleen minder en zijn daarom een halve meter korter). I-spec exact gelijk. Ze staan dus allemaal in 1 string op een SMA 2100.
(Ik heb dan nog een paneel STP210 liggen die er ook nog onder 15 graden bij komt (maar waarsch wel landscape).
Die overbuurman is mijn leverancier: Zonnestroom.eu. Die geeft natuurlijk het goede voorbeeld :-)

[ Voor 10% gewijzigd door michels911 op 27-12-2011 20:25 ]

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
michels911 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:21:
[...]

Nee ze staan nu dus allemaal onder 15 graden Portrait. Panelen zijn Suntech STP210 en Suntech STP280. Die hebben precies dezelfde cellen (de 210's hebben er alleen minder en zijn daarom een halve meter korter). I-spec exact gelijk. Ze staan dus allemaal in 1 string op een SMA 2100.
(Ik heb dan nog een paneel STP210 liggen die er ook nog onder 15 graden bij komt (maar waarsch wel landscape).
Die overbuurman is mijn leverancier: Zonnestroom.eu. Die geeft natuurlijk het goede voorbeeld :-)
niet bang dat de 210Wp panelen de zwakke schakel vormen (qua stroom/spanning)?
STP 210 : 7,95A / 26,4 V
STP 280: 7,95A/ 35,2V

in elk geval welkom bij de Solarclub:P
en doe Guus de groeten :)

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 27-12-2011 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 20:39
Even een korte vraag uit interesse. Ik lees vaak over hellingshoeken en de opbrengst die daarvan afhangt in de verschillende seizoenen. Ik herinner me dat er voor de schotels verschillende setups verkrijgbaar zijn met motoren die je door 1 druk op de knop kan verplaatsen. Waarom hoor ik niemand over een dergelijke setup bij de panelen? Kleine extra moeite. Wel wat uitgave van een paar honderd euro extra. Maar volgens mij toch wel significante invloed op je stroomproductie. In principe zou je dan met een druk op de knop in je huis de panelen hoger of lager kunnen zetten qua hoek.

[ Voor 10% gewijzigd door dangerpaki op 27-12-2011 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
dangerpaki schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:43:
Even een korte vraag uit interesse. Ik lees vaak over hellingshoeken en de opbrengst die daarvan afhangt in de verschillende seizoenen. Ik herinner me dat er voor de schotels verschillende setups verkrijgbaar zijn met motoren die je door 1 druk op de knop kan verplaatsen. Waarom hoor ik niemand over een dergelijke setup bij de panelen? Kleine extra moeite. Wel wat uitgave van een paar honderd euro extra. Maar volgens mij toch wel significante invloed op je stroomproductie. In principe zou je dan met een druk op de knop in je huis de panelen hoger of lager kunnen zetten qua hoek.
extra investering (in euro's) die onderhoud gevoeliger maakt, dat zal de 'main reason' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911

michels911

4690Wp

NielsTn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:32:
[...]
niet bang dat de 210Wp panelen de zwakke schakel vormen (qua stroom/spanning)?
STP 210 : 7,95A / 26,4 V
STP 280: 7,95A/ 35,2V
Dag Niels,
Ik had ze hiervoor ook al in 1 string gemixed (welliswaar wat minder panelen en landscape). Het leuke is dat er exact dezelfde cellen in zitten. STP280 heeft er 72 en de STP210 heeft er 54. De omvormer ziet/weet natuurlijk niet hoe die cellen precies onder het glas verdeeld zitten.
Maar ik heb realtime monitoring met zonphp dus hou e.e.a. zorgvuldig in de gaten (als de zon weer gaat schijnen en iets hoger staat :-) het is wel 15 graden helingshoek nu...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
michels911 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:47:
[...]

Dag Niels,
Ik had ze hiervoor ook al in 1 string gemixed (welliswaar wat minder panelen en landscape). Het leuke is dat er exact dezelfde cellen in zitten. STP280 heeft er 72 en de STP210 heeft er 54. De omvormer ziet/weet natuurlijk niet hoe die cellen precies onder het glas verdeeld zitten.
Maar ik heb realtime monitoring met zonphp dus hou e.e.a. zorgvuldig in de gaten (als de zon weer gaat schijnen en iets hoger staat :-) het is wel 15 graden helingshoek nu...)
Ik/we zijn benieuwd. Ouders tobben nu ook nog om de upgrade van 4x 280STP naar 6 te gaan maken....
Sta je ook al op sonnenertrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911

michels911

4690Wp

dangerpaki schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:43:
Wel een leuk idee. Zou zelfs eenvoudig mechanisch kunnen. Die ava-solar staanders die ik nu heb scharnieren op de lage kant. Je zet een pootje omhoog en zet die vast (en dan zit ie dus op 15 gr) Waarom niet nog een pootje erbij waarmee je hem op 30 gr kan zetten. Twee keer per jaar even dak op om te stellen!
Voor de Avasco ideeen bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911

michels911

4690Wp

NielsTn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:50:
[...]
Ik/we zijn benieuwd. Ouders tobben nu ook nog om de upgrade van 4x 280STP naar 6 te gaan maken....
Sta je ook al op sonnenertrag?
Jazekers:
http://www.zonnestroomopb.../mikepv1/15824/15587.html
En www.brinkgreve.com/zonphp voor de monitoring
Maar ivm met de verbouwing dus al een ruime maand geen update :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij optimaliseren is 18 graden ideaal voor de opbrengst in noord holland
de beste maanden hoge opbrengst
de slechte maanden meeropbrengst difuus licht (de zon schijnt maar kort)
het brandpunt zit meer in west dan op zuid.
mogelijk geld dit alleen boven het noordzeekanaal.
je mpp optimaal bij noct 48c tot 58c (optimaal is i/v curve in nominale mpp max efficient)
cellen/panelen van dezelfde makelij mag je mixen indien de stroom gelijk is, de spanning telt in een string alleen maar op, de slechtste cel is de beperkende faktor.

tip : laat in de beste maanden je panelen niet onder de zon door kijken, in de winter mogen ze best scheel kijken, dat maakt maar weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2022
Wie heeft klachten over Nuon?

Nuon weigert ruim 3000 kwh te salderen. Daarvoor weigerde Nuon om de maandelijkse voorschotten te verlagen en het laatste bedrag, de jaarafrekening van de tellerstanden t1 en t2, hebben ze overdruk van incassokosten ook geint. Mijn rechtsbijstandsverzekeraar is nu ingeschakeld om Nuon te bewegen een creditnota te maken. Vandaag hebben ze ook richting de jurist geweigert mee te werken. De jurist gaat ze nog aanschrijven om een laatste termijn te geven daarna wordt de zaak aangebracht bij de Geschillencommissie energie en water.

Stelen van de kleine consument die duurzaam investeert. Schandalig! Vorig jaar, toen de zonnepanelen nog maar kort op het dak lagen, deden ze ook al zeer moeilijk om te salderen. Heeft maanden geduurd voordat ik een creditnota kreeg. Pas na vele klachten werd er afgerekend. Daarom ook besloten over te stappen naar een andere maatschappij. Nu ik ex-klant ben wil Nuon blijkbaar helemaal niet meer meewerken aan het wettelijk recht op saldering.

Ik overweeg ook een klacht in te dienen bij NMA.

Heeft iemand dezelfde ervaring met NUON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
BRAAK schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 21:25:
Wie heeft klachten over Nuon?

Nuon weigert ruim 3000 kwh te salderen. Daarvoor weigerde Nuon om de maandelijkse voorschotten te verlagen en het laatste bedrag, de jaarafrekening van de tellerstanden t1 en t2, hebben ze overdruk van incassokosten ook geint. Mijn rechtsbijstandsverzekeraar is nu ingeschakeld om Nuon te bewegen een creditnota te maken. Vandaag hebben ze ook richting de jurist geweigert mee te werken. De jurist gaat ze nog aanschrijven om een laatste termijn te geven daarna wordt de zaak aangebracht bij de Geschillencommissie energie en water.

Stelen van de kleine consument die duurzaam investeert. Schandalig! Vorig jaar, toen de zonnepanelen nog maar kort op het dak lagen, deden ze ook al zeer moeilijk om te salderen. Heeft maanden geduurd voordat ik een creditnota kreeg. Pas na vele klachten werd er afgerekend. Daarom ook besloten over te stappen naar een andere maatschappij. Nu ik ex-klant ben wil Nuon blijkbaar helemaal niet meer meewerken aan het wettelijk recht op saldering.

Ik overweeg ook een klacht in te dienen bij NMA.

Heeft iemand dezelfde ervaring met NUON?
NMa, en natuurlijk de Consuwijzer, geschillencommissie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bekend verhaal, ja
heb ook 2 jaar tegen nuon aangerost, arrogant gedrag..
en als je weggaat een powerdeal.(die had je ook een jaar eerder kunnen krijgen ...)
nu zie je wat nuon echt is, en anderen zien nu dat ik geen idioot was.
waarvoor dank.

* edit : bij de minste geringste sputtering van welke leverencier ook zet ik tegenwoordig meteen een zaak in werking, eigenlijk altijd, zo had greenchoice na hun aanpassing in mei ook al consuwijzer aan hun broek,
we zijn tot fase 2 gekomen, en toen werd allerijl toch gewoon uitbetaald onder de regels zoals die golden tijdens het laatste klantkontakt. -> en dat was dus gewoon de oude regeling.
nederland is ziek op dit gebied, erg ziek, de vooringenomen onwettige houding van kolenstokers word niet gestopt, tenzij we anders gaan stemmen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 21:13:
je mpp optimaal bij noct 48c tot 58c (optimaal is i/v curve in nominale mpp max efficient)
cellen/panelen van dezelfde makelij mag je mixen indien de stroom gelijk is, de spanning telt in een string alleen maar op, de slechtste cel is de beperkende faktor.

tip : laat in de beste maanden je panelen niet onder de zon door kijken, in de winter mogen ze best scheel kijken, dat maakt maar weinig uit.
Wat bedoel je met scheel en onder de zon door kijken?

Binnenkort de clickfit maar even aanpassen op 18 graden (Anna Paulowna).
Zal ook heel wat schaduw schelen bij laaghangende zon.
En voor de 6x 18cm aluminium hoeklijn (3 panelen) hoef ik het niet te laten.
Mooi om optimalisatie te kunnen delen, ik heb nu nog de standaard 30 graden volgens mij.

@verstelbare hellingshoek
Om je optimale hellingshoek te bepalen zou je ook een autokrik kunnen gebruiken, zo kan je nauwkeurig elke hoek meten om zo op optimaal een vast profiel te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door flippo765 op 27-12-2011 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flippo765 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:07:
[...]

Wat bedoel je met scheel en onder de zon door kijken?

Binnenkort de clickfit maar even aanpassen op 18 graden (Anna Paulowna).
Zal ook heel wat schaduw schelen bij laaghangende zon.
En voor de 6x 18cm aluminium hoeklijn (3 panelen) hoef ik het niet te laten.
Mooi om optimalisatie te kunnen delen, ik heb nu nog de standaard 30 graden volgens mij.

@verstelbare hellingshoek
Om je optimale hellingshoek te bepalen zou je ook een autokrik kunnen gebruiken, zo kan je nauwkeurig elke hoek meten om zo op optimaal een vast profiel te maken.
Probleem is dat een grote hellingshoek bij laagstaande zon zorgt voor een lange schaduw, dat wil je ook niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ericplan schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:24:
[...]

Probleem is dat een grote hellingshoek bij laagstaande zon zorgt voor een lange schaduw, dat wil je ook niet.
En daar heb ik nu last van. Kan ze nog een paar cm uit elkaar schuiven met verlengkabels maar dit schiet minder op dan de hoek te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet zonnepanelen zien als jezelf, als je op hun plek naar de hemel zou kijken, liggend op je rug.
je wilt dan zoveel mogelijk lucht zien, zo veel mogelijk direkt de zon, en zo min mogelijk obstakels.
het is nu eigenlijk donker voor de panelen (winter) in het donker scheel kijken maakt ook niet zoveel uit.
ik heb werkelijk met een latje naast mijn hoofd op het dak gelegen, en heb zo de ideale hoek in mijn situatie bepaald, verder gaat het goed met me hoor, erg goed zelfs, ik zit tegen de 1200kWh/kWp aan voor dit jaar...(*) = 119% en ik dimensioneerde op alles 120%
ik woon in de bergermeer, dus ik kan je bijna ruiken, dus jij had ook die waardes kunnen halen.
voor anna pauwlona zou ik 20 graden hoek doen en 33 graden naar west van zuid, zodat je optimaal profiteert van de zon in de hemel zodra de zon zomers boven zee komt te staan, wat extra instraling geeft.

vlakbij mijn monsterscore zitten "oeht" uit julianadorp en "karelprior" uit den helder, (zie sonnenertrag.eu)
het verschil is extreem klein, beide zijn dus ook erg optimaal in richting en bijpassende omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JeroenH schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 13:40:
[...]

Vind het wel vermakelijk allemaal. (sarcasme modus)

Je haalt het personeel van de e-bedrijven er zo uit als je eenmaal hun "argumenten" door hebt. Doet me denken aan de ranzo's van de tabaklobby "die informatiechaos" bleven rondzaaien, en waar Al Gore zich al druk over maakte (wie kent hem nog?).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Laten we het positief bekijken, op de PV lijst van GoT leden is tijdens de kerstdagen weer 6 kWp toegevoegd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:46:
verder gaat het goed met me hoor, erg goed zelfs,
Dat is mooi
ik zit tegen de 1200kWh/kWp aan voor dit jaar...(*) = 119% en ik dimensioneerde op alles 120%
ik woon in de bergermeer, dus ik kan je bijna ruiken, dus jij had ook die waardes kunnen halen.
Ik ben sinds 15 december bezig met opwekken. Een echte indruk van opbrengst heb ik nog niet.
Heb 3x190Wp achter elkaar op een Soladin 600.
Eergister midden op de dag halve paneel in schaduw van het paneel ervoor (voor de rest geen schaduw mogelijk).
ik woon in de bergermeer, dus ik kan je bijna ruiken,
Dat word lastig aangezien ik net onder de douche vandaan kom.
voor anna pauwlona zou ik 20 graden hoek doen en 33 graden naar west van zuid, zodat je optimaal profiteert van de zon in de hemel zodra de zon zomers boven zee komt te staan, wat extra instraling geeft.\
Het schuurtje staat 20 graden west vanaf zuid, lijkt me genoeg maar ga hem toch niet verplaatsen (beton).
De hellingshoek kan ik deze week nog aanpassen, mits het weer eindelijk eens dakvriendelijk is.
vlakbij mijn monsterscore zitten "oeht" uit julianadorp en "karelprior" uit den helder, (zie sonnenertrag.eu)
het verschil is extreem klein, beide zijn dus ook erg optimaal in richting en bijpassende omvormer.
Ik ga de komende maanden de opbrengsten proberen te vergelijken en hoop ook zo uit te komen!

Bedankt voor de tips.

[ Voor 3% gewijzigd door flippo765 op 27-12-2011 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 21:13:
Ik dacht dat Siderea ooit uitkwam op 26° voor NH, maar kan het betreffende artikel niet meer vinden. Ik zit in ieder geval zo ver van de kust dat bijdraaien naar het westen voor mij niet zinnig is. Bovendien zit er nog het pannendak van de buren WZW (westzuidwest) van mijn panelen. Het kost al moeite genoeg om daar de schaduw van te vermijden.

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 210 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.