Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 209 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.666 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Dank, dat was natuurlijk al oud nieuws a.g.v. cijfers VREG op 1 december, die ik gedetailleerder heb geanalyseerd dan de Vlaamse branche organisatie ooit heeft gepubliceerd.

E-mail van verantwoordelijke bij BelPV aan PPV van 14 november:
"Overigens hoedje af voor je stevige en gedetailleerde analyses van onze marktcijfers – ik wou dat ik evenveel tijd had om dat zelf te doen..."
:*)

De bewering "De sector is echter momenteel, door het verdwijnen van de fiscale gunstmaatregelen, stilgevallen." neem ik met een potje zout. Met name de particuliere sector, installaties tm. 10 kWac (die trouwens allemaal mogen salderen BOVENOP de groencertificatenwaarde die ze krijgen, tot en met nul) heeft hoge vlucht genomen de laatste maanden:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/VREG_zonnestroom/Average_new_install_day_adjacent.gif

Met de nog steeds dalende prijzen verwacht ik dat al rap in 2012 zeker die markt weer snel zou kunnen gaan aantrekken, als er geen/weinig sneeuw valt...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
Omdat ik dit topic al een paar delen volg (maar niet zo veel post), mijn 2 centjes over splitsen of niet:

Wat ik wel makkelijk vind van de huidige opzet is dat je 1 draad volgt en dan allerlei interessante dingetjes tegenkomt waar je zelf misschien niet eens naar op zoek was gegaan. En energie en alles daaraan gerelateerd is tamelijk "tweakbaar" en interessant.

Om die reden, en ook vanwege toch wel een beetje een eigen "community" rond dit topic, vind ik 1 zo'n groot topic juist wel leuk.

Maar! Ik ben het er wel mee eens dat het topic soms wel erg snel gaat, en sowieso niet al te fijn doorzoekbaar is. En inderdaad heeft het ook niet altijd even veel meer met electronica of zelfs maar electra te maken.

Dus, om een nog extremer idee in de groep te gooien: als je dit topic zou willen splitsen, zou dan een eigen subform niet levensvatbaar kunnen zijn? Zoiets als "Duurzaam tweaken" - waaronder dan alle hier besproken onderwerpen vallen, zoals (waar ik nu zo snel aan denk, ik vergeet vast nog de helft):

- PV, zonneboilers, andere "alternatieve" manieren van energieopwekking waar mensen thuis zich mee bezig houden
- Isoleren, IR scans, R-waarden, meetapparatuur, tweaken van CV-ketels en gerelateerde systemen, etc.
- Electrische auto's en dergelijke vervoersmiddelen
- Lastig maar toch ook vaak interessant: discussies over politiek (rondom het thema duurzaamheid)
- ...

Natuurlijk is GoT geen forum (specifiek) voor installateurs of bouwvakkers, maar zolang het gaat om het meten en tweaken van allerlei systemen (want leuk) is dat volgens mij niet zo'n bezwaar. Aangezien de gemiddelde leeftijd op tweakers.net volgens mij redelijk aan het stijgen is, steeds meer mensen een eigen huis en haard hebben, en de computer als tweakbaar object minder interessant begint te worden (als ik voor mezelf spreek dan) maar er wel allerlei andere dingen zijn die zorgen dat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan...waarom dan geen eigen subforum daarvoor?

Ik roep het maar eens als ander extreme uiterste, of dat wel levensvatbaar is of uberhaupt een goed idee, daar mogen de crew en frequente posters hier eens over denken. Misschien is het momenteel een beetje een brug te ver/een vreemde eend in de bijt, nu ik zo eens naar de rest van de categorieen kijk. Maar toch: ik tel zo een aantal subfora met minder posts dan dit ene topic, deel 18.

Discuss!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij ook 1 topic.

Het zou wel mooi zijn als er eens per jaar (eindejaar) een soort jaarverslag gemaakt zou worden met de grote ontwikkelingen die plaats gevonden hebben (van graaddagen, prijs- en marktontwikkelingen, nieuwe inzichten, politieke tendensen, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 23:14:
Met de nog steeds dalende prijzen verwacht ik dat al rap in 2012 zeker die markt weer snel zou kunnen gaan aantrekken, als er geen/weinig sneeuw valt...
En ze wekken nu op zonnige dagen al 10% op van de totale elektriciteitsvraag.
Dit zal net als in Duitsland alleen maar meer worden de komende jaren.
Dat op en af schakelen van hun centrales gaan de kolenjongens en meisjes niet leuk vinden :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 23:49:
Voor mij ook 1 topic.

Het zou wel mooi zijn als er eens per jaar (eindejaar) een soort jaarverslag gemaakt zou worden met de grote ontwikkelingen die plaats gevonden hebben (van graaddagen, prijs- en marktontwikkelingen, nieuwe inzichten, politieke tendensen, ...).
Ecofys (vet betaald) krijgt het druk... 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
de staatsloterij van SDE2012 is bijna weer geopend:
http://www.agentschapnl.n...uws/openstelling-sde-2012

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
... alweer anderhalve maand later dan oorspronkelijk gepland ...

... en jij gaat vast intekenen om in de eerste (mogelijkerwijs al meteen overtekende) fase met basisbedrag 7 ct/kWh en een te verwachten feitelijk "subsidiebedrag" van anderhalve Eurocent/kWh in 2012 [gemaximeerd op 1.000 kWh/kWp.jaar] te gaan inzetten op een hoogst "innovatief" (maar waarschijnlijk excessief verliesgevend) superproject op de dichtstbijzijnde school met plat dak met hyperdump paneeltjes uit China???

@Spek
Klassieke blunder: "zonnepanelen goed voor 2 procent energieverbruik in Vlaanderen"

Moet stroomverbruik zijn. Ach, het is "De Standaard" maar...

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 24-12-2011 01:20 . Reden: Meest gemaakte blunder in energieverhaaltjes??? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 11:50
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 23:49:
Voor mij ook 1 topic.

Geniaal idee, vooral wat de ontwikkelingen die de particulier raakt. Lijkt me interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Topics voor 'iedereen' beschikbaar maken? Alsof 'iedereen' hier is.. volgens mij is dat een doelgroep die hier niet is, en hier nooit zal komen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SunshineCompany schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 08:44:
Topics voor 'iedereen' beschikbaar maken? Alsof 'iedereen' hier is.. volgens mij is dat een doelgroep die hier niet is, en hier nooit zal komen.
Er zijn stukken op GoT waar je niet geregistreerd niet kan komen. Dat wordt hier bedoeld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 20:39
Misschien opsplitsen in techniek en wetgeving. En dan drastisch minderen op de slow talk er tussendoor. Ik volg dit topic met name om informatie te krijgen en reageer bijna niet, maar het is gewoon niet te volgen met zo'n vaart.
Maar om een voorbeeld te noemen, recent zijn er dus behoorlijk wat reacties geweest over GC en wel of niet slecht. En al die reacties hadden nou niets direct met duurzame energie zelf te maken maar meer met een administratief 'probleem'.
Ik merk gewoon dat in dit topic veel meer slow chat en 'eromheen gepraat' wordt gaccepteerd vergeleken met andere topics. Iemand die een linkje post met de mededeling leuk nieuwtje. Begrijp het wel dat je het gemeld wilt hebben. Maar in andere topics kom je daar meestal niet mee weg zonder daar iets over te zeggen of het in het bestaande geheel te incorpereren. Misschien dat er met wat strengere regels helemaal geen opsplitsing nodig is?

Bedoel niet hier te beledigen. Is puur mijn mening over de topic en waarom ik denk dat ik hier heel veel moet lezen voor ik iets opsteek.

[ Voor 23% gewijzigd door dangerpaki op 24-12-2011 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

ericplan schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 09:20:
[...]

Er zijn stukken op GoT waar je niet geregistreerd niet kan komen. Dat wordt hier bedoeld.
Yep. Het topic is ooit eens naar SG verhuisd, waar je niet inkan zonder ingelogged te wezen en een minimale registratietijd en minimaal 50 posts te hebben. Daar is backlash op gekomen: blijkbaar zitten er veel lurkers hier :) Dat wil ik dus niet nog een keer doen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Topic(s) staat prima hier :) Topic in SG hebben toch een iets andere inslag.

Persoonlijk ben ik wel voor iets meer gefocusde topics, maar zou er gewoon eens een kleine poging toe doen met een splitsing in twee, in plaats van meteen alles radicaal om te gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het idee met de andere TS'en was in elk geval al om vanaf 01-01-2012 met deel 19 te beginnen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

dangerpaki schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 09:25:
Ik merk gewoon dat in dit topic veel meer slow chat en 'eromheen gepraat' wordt gaccepteerd vergeleken met andere topics.
Dat maakt het hier juist zo gezellig en is mede daarom een van de langstlopende topics. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 16:08
Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 10:03:
[...]

Dat maakt het hier juist zo gezellig en is mede daarom een van de langstlopende topics. ;)
Maar dat is wel de reden dat het voor sommige mensen onleesbaar wordt en gaan roepen om splitsing op onderwerpen, terwijl juist de diversiteit van onderwerpen zorgt voor de kracht van kruisbestuiving.

Splitsing is doodzonde en niet noodzakelijk indien we met elkander minder slow-chat tussendoor gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Gisteravond klein experiment gedaan met ventilatie en CO2 in de slaapkamer.
Om 23:30 ventilatieroosters dicht, en slaapkamerdeur dicht. Mechanische ventilatie zorgt dan niet meer voor ventilatie in de slaapkamer.
Rond 00:45 wakker geworden van alarm op CO2 meter, die ik blijkbaar ooit op (piepen bij) 1800 ppm had ingesteld.

Dat stijgt dus erg rap met z'n tweeen in een kamer van 10 m2.

Ventilatierooster opengezet, maar deur dicht, en vanmorgen bij wakker worden was CO2 concentratie: 900 ppm. Mechanische ventilatie stond op laagste stand. Lager dan de 1300 ppm die ik gisteravond melde van een vorige meting. Volgens mij waaide het buiten nu harder, dus meer luchtverplaatsing ondanks laagste stand van mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie denkt er mee?
Totaal 1000 kuub verbruik gas, tussenwoning. Ik verwarm alleen de woonkamer/keuken 50 m2 op beneden verdieping(geen zolder) over dubbel glas, verder warmwater en koken.
Huur combi ketel 488, vastrechten ongeveer 172(?) Gas kost ongevveer 56,34 cent. Totaal dus 1200 euro per jaar aan gas all-in.Vergeet ik iets?

Vraagstelling: gas afsluiten en vervangen door elektrische opties zinvol, in combinatie met Pv? Zowel vanuit financieel/duurzaam oogpunt?
Gewoon een paar elektra kachels in de woonkamer zetten of in vloer leggen?
Warmtepomp zinvol voor enkel woonkamer??
Warm tapwater nodig uiteraard, combi wartepompketel of puur elektrisch?
Koken op elektrisch zinvol?
Als ik alle verbruikte stroom met panelen opwek is m.i alles duurzaam te verantwoorden. Vraag is of financieel zinvol is.
Hoeveel kwh stroom nodig? kost prijs Zonnestroom is m.i ongeveer 15 cent per kwh. Verder stroomverbruik even buiten beschouwing. Hoeveel m2 dak nodig om dit te dekken?

Conclusies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
Ik kan nergens de afmetingen vinden van Clickfit Flatfix systemen... ik zou graag met name de lengte van de vloer-ligger willen weten voor 20' en 30' varianten (of zijn die gelijk in lengte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22
_jorrit_ schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 10:20:
Om 23:30 ventilatieroosters dicht, en slaapkamerdeur dicht. Mechanische ventilatie zorgt dan niet meer voor ventilatie in de slaapkamer.
Rond 00:45 wakker geworden van alarm op CO2 meter, die ik blijkbaar ooit op (piepen bij) 1800 ppm had ingesteld.

Ventilatierooster opengezet, maar deur dicht, en vanmorgen bij wakker worden was CO2 concentratie: 900 ppm. Mechanische ventilatie stond op laagste stand. Lager dan de 1300 ppm die ik gisteravond melde van een vorige meting. Volgens mij waaide het buiten nu harder, dus meer luchtverplaatsing ondanks laagste stand van mechanische ventilatie.
Zijn je deuren helemaal dicht op heb je ook onderaan een kier voor ventilatie zoals wij dat in alle kamers hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
datadevil schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:14:
Zijn je deuren helemaal dicht op heb je ook onderaan een kier voor ventilatie zoals wij dat in alle kamers hebben?
Ja daar zit een kier van een paar centimeter, dus als de ventilatieroosters openstaan dan kan het ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 10:29:
Vraagstelling: gas afsluiten en vervangen door elektrische opties zinvol, in combinatie met Pv? Zowel vanuit financieel/duurzaam oogpunt?
gas kosten: 1000 * 0,5634 + 488 + 172 = 1223,40 euro
gas warmte: 1000 * 8,8 * 0,95 = 8360 kWh (thermisch) 95%=CV ketel rendement.
gas: 1223,40 / 8360 = 14.6 cent / kWh aan warmte.

Gezien de lage elektriciteit prijs neem ik aan dat je niet in Nederland zit.
Je moet naast elektrische kachels dan ook in een elektrische boiler en fornuis investeren.

warmtepomp:
Een lucht-water warmtepomp heeft een COP van ongeveer 3, dus 15/3 = 5 cent / kWh warmte. maar een warmte pomp is wel een flinke investering en de radiatoren in huis moeten geschikt zijn om met een hele lage temperatuur te stoken.
Een warmtepomp voor heet tap-water heeft een nog lager rendement door de hogere temperatuur. (en ook weer een investering)

Door je hoge vaste kosten voor gas en lage stroom prijs lijkt elektrisch stoken een mogelijkheid.

Misschien is een eigen CV ketel een goede investering? die 488 euro tikt wel aan elk jaar.
"Druk en zet fouten, en rekenblunders voorbehouden"

edit:
Ah, die 15 cent/kWh is niet je net-stroom prijs. zonder PV-panelen is elektrisch stoken dus financieel niet haalbaar, zelfs als je de vaste gas lasten wel en de elektrische boiler en fornuis niet mee rekent.
Met een warmtepomp kan het weer wel, afhankelijk van de kosten van de pomp/installatie.

[ Voor 16% gewijzigd door jwstolk op 24-12-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ook opvallend:

Fancy el-cheapo optische muis met blauw ledje in het scrollwheel. Verbruik extra volgens EM600. 0.5W. Sluit ik een standaard optische muis aan van Logitech dan is het extra verbruik slechts 0.1W. Het is mierenneuken op de vierkante mm in het kwadraat maar ik vind het verschil wel opvallend.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mkleinman schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:05:
Ook opvallend:

Fancy el-cheapo optische muis met blauw ledje in het scrollwheel. Verbruik extra volgens EM600. 0.5W. Sluit ik een standaard optische muis aan van Logitech dan is het extra verbruik slechts 0.1W. Het is mierenneuken op de vierkante mm in het kwadraat maar ik vind het verschil wel opvallend.
je komt nu wel in een gebied waar de nauwkeurigheid van de em600 meter mogelijk negatief is....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:22:
[...]

gas kosten: 1000 * 0,5634 + 488 + 172 = 1223,40 euro
gas warmte: 1000 * 8,8 * 0,95 = 8360 kWh (thermisch) 95%=CV ketel rendement.
gas: 1223,40 / 8360 = 14.6 cent / kWh aan warmte.

Gezien de lage elektriciteit prijs neem ik aan dat je niet in Nederland zit.
Je moet naast elektrische kachels dan ook in een elektrische boiler en fornuis investeren.

warmtepomp:
Een lucht-water warmtepomp heeft een COP van ongeveer 3, dus 15/3 = 5 cent / kWh warmte. maar een warmte pomp is wel een flinke investering en de radiatoren in huis moeten geschikt zijn om met een hele lage temperatuur te stoken.
Een warmtepomp voor heet tap-water heeft een nog lager rendement door de hogere temperatuur. (en ook weer een investering)

Door je hoge vaste kosten voor gas en lage stroom prijs lijkt elektrisch stoken een mogelijkheid.

Misschien is een eigen CV ketel een goede investering? die 488 euro tikt wel aan elk jaar.
"Druk en zet fouten, en rekenblunders voorbehouden"

edit:
Ah, die 15 cent/kWh is niet je net-stroom prijs. zonder PV-panelen is elektrisch stoken dus financieel niet haalbaar, zelfs als je de vaste gas lasten wel en de elektrische boiler en fornuis niet mee rekent.
Met een warmtepomp kan het weer wel, afhankelijk van de kosten van de pomp/installatie.
HR Ketel kopen ipv van huren? Id dat echt zinvol, volgens mij scheelt maar paar euro's. Afhankelijk hoe lang een HR combi meegaat, en of bij huren de installatie van een nieuwe ketel zelf betaald moet worden. Daarnaast draag je bij kopen een eigen risico.
Heb nu een smartline basic, voor 1000 kuub per jaar is een kleine CV combi genoeg denk ik ?

Als ik van aardgas afga moet ik dus ongeveer 8500 kwh rekenen, voor verwarmen, koken en warmwater, ipv 1000 kuub gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@ _jorrit_: gewoon 's nachts raam open in de slaapkamer, frisse lucht genoeg

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
mkleinman schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:05:
Ook opvallend:

Hahah herkenbaar! Ik zat laatst te energiemeteren aan een aantal nieuwe 1U 19" servers. Bleken de 2 schelpventilatoren samen zo'n 20 Watt te verstoken. IEEK! Ik vond het idle verbruik al zo teleurstellend hoog. Snel fanmates ertussen en nu nog "maar" 10W aan ventilatie alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 11:00:
[...]
Firex zelf heeft me 7W bevestigd voor standby.

[...]
Zojuist mijn Firex melder (type 4973) gemeten met Plugwise.

Verbruik... Geen 7W... Hij gaf grootste deel van de tijd 0W aan, soms heel even 1W.
Tijdens alarmeren (test) geen significant hoger verbruik.

Ik zou hem een hele dag aan de Plugwise moeten laten hangen voor nauwkeurige meting, maar het lijkt erop dat die 7W niet geldt voor dit type of ietwat schromelijk overdreven is... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22
_jorrit_ schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:19:
[...]

Ja daar zit een kier van een paar centimeter, dus als de ventilatieroosters openstaan dan kan het ventileren.
Trekt het niet ook gewoon lucht uit/naar andere delen van het huis dan zo'n kier? Zoals bij ons op zolder daar staat altijd het rooster open, en daar is een mechanisch ventilatie ventiel, zelfde met de badkamer die naast de slaapkamer zit..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:45:
[...]

Verbruik... Geen 7W... Hij gaf grootste deel van de tijd 0W aan, soms heel even 1W.

Ik zou hem een hele dag aan de Plugwise moeten laten hangen voor nauwkeurige meting, maar het lijkt erop dat die 7W niet geldt voor dit type of ietwat schromelijk overdreven is... :?
wellicht om meetnauwkeurigheid te verbeteren: 2 of 3 melders monitoren (aan elkaar gekoppeld, parallel)

als het echt 7Watt bedraagt, dan zou Pcmadman er mooi een thermische foto van hebben kunnen maken.

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:16:
[...]

je komt nu wel in een gebied waar de nauwkeurigheid van de em600 meter mogelijk negatief is....
Ik heb het gemeten met een base usage van zo'n 10W wat hij nauwkeurig kan meten. Wanneer ik dan de muis toevoeg is het van 10W naar 10.5W. Dus ik *denk* dat het redelijk nauwkeurig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 10:29:
Wie denkt er mee?
Totaal 1000 kuub verbruik gas, tussenwoning. Ik verwarm alleen de woonkamer/keuken 50 m2 op beneden verdieping(geen zolder) over dubbel glas, verder warmwater en koken.
Huur combi ketel 488, vastrechten ongeveer 172(?) Gas kost ongevveer 56,34 cent. Totaal dus 1200 euro per jaar aan gas all-in.Vergeet ik iets?

Stap 1 is altijd je verbruik omlaag brengen dus>lager stoken, minder lang douchen, koken met deksel, isoleren tot de max, waterzijdig inregelen radiatoren, cv ketel inregelen ( hoe oud is hij en waarom huren?)
Kortom eerst goed alles in kaart brengen op bijv mindergas.nl. of energiemanageronline.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:27:
[...]

HR Ketel kopen ipv van huren? Id dat echt zinvol, volgens mij scheelt maar paar euro's. Afhankelijk hoe lang een HR combi meegaat, en of bij huren de installatie van een nieuwe ketel zelf betaald moet worden. Daarnaast draag je bij kopen een eigen risico.
Heb nu een smartline basic, voor 1000 kuub per jaar is een kleine CV combi genoeg denk ik ?

Als ik van aardgas afga moet ik dus ongeveer 8500 kwh rekenen, voor verwarmen, koken en warmwater, ipv 1000 kuub gas?
Ik huur ook een ketel.....kost me in 12 jaar precies hetzelfde als nu kopen plus volledig onderhoudscontract....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 13:44:
[...]

Ik huur ook een ketel.....kost me in 12 jaar precies hetzelfde als nu kopen plus volledig onderhoudscontract....
en hoe vaak heb je echt PECH dat je de kosten er uit haalt?

het doorspoelen van de warmtewisselaar is iets wat ik altijd zelf gedaan heb, evenals het reinigen van de syphon waar het condenswater e.d. door heen spoelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:45:
Het verbruik bij brand maakt me niets uit.
Gezien je uitkomst ga ik hier mijn brandmelder eens meten.
Wel bizar dat, echt waar, een handvol fabrikanten/importeurs aangeeft dat ze 7 a 8 W verbruiken... en dat dan niet zouden doen.

Dus ik zal deze nameten. type 120-1125d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 13:57:
[...]

en hoe vaak heb je echt PECH dat je de kosten er uit haalt?

het doorspoelen van de warmtewisselaar is iets wat ik altijd zelf gedaan heb, evenals het reinigen van de syphon waar het condenswater e.d. door heen spoelt..
Vorige cv heel wat onderhoud aan geweest en nieuwe onderdelen, koste mij dus verder niets meer dan de kosten van het onderhoudscontract. nu nog geen jaar een huurketel en ook daar zijn ze al 2 keer voor geweest, sensor kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, hoe lang gaat een CV mee.
Hoeveel moet je meerekenen aan onderhoudscontract en vervanging.
14 jaar jaar is erg lang, een afschrijvingstijd van 7-10 jaar lijkt me eerder mogelijk. Dus als je met 14 jaar huren nog steeds beter af ben, laat staan 7 jaar. Betaal nu dus 40 euro per maand. Lijkt me sterk dat ik daar veel op kan besparen met eigen ketel, waar ik ook een service contract bij moet afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Nou ik denk dat kopen nog wel rendabel kan zijn. Kijk op Nefit website en die geven nu momenteel 12 jaar garantie op alle onderdelen van een Topline HR ketel. Het topmodel wat ik snel kon vinden is een Topline AquaPower HRC45 met lekker snel en veel water opwarmen etc etc. Kost 3163 euro.

Ik lees net dat iemand hier 40 euro per maand betaalt. na 12 jaar zou dat uitkomen op 5760 euro (even uitgaande van een worst case scenario waarbij dat ding na 12 jaar garantie meteen het loodje zou leggen). Ik weet ook niet of je voor die 40 euro per maand een top HR ketel hebt of gewoon een instapmodel. Er zullen bij die bovengenoemde ketel natuurlijk ook nog kosten bijkomen voor de installatie etc etc.

[ Voor 7% gewijzigd door dangerpaki op 24-12-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vandaag eens even wat gemeten met de IR thermometer met (voor mij) verrassende resultaten.

Enkele willekeurige temperaturen zoals gemeten op de houten vloer:
  • 20cm van voorgevel woonkamer: 22.5 (hier hangt de verwarming die tot kort ervoor aan was)
  • 40cm van voorgevel woonkamer: 20.4
  • 1m van voorgevel woonkamer: 17.3
  • rest woonkamer: 17.7 tot 16.4 (temperatuur loop af van voor naar achter)
  • 5 cm van achtergevel woonkamer: 14.8 - 15.7 (ligt op de fundering, achter de gordijnen, normaal dubbel glas)
  • 20cm van achtergevel woonkamer: 17.3
  • koudste punt achtergevel open keuken: 13
  • 5 cm van voorgevel halletje: 10.3
  • 1.5m van voorgevel halletje: 12.6
  • voordeur binnenkant: 11.5, buitenkant: 7.4
Ook nog even wat andere verschillen gemeten:
  • salontafel: 19 tafelbladtemperatuur op 50cm hoogte, 17.4 vloertemperatuur
  • bar: 18.8 bladtemperatuur, 16.9 vloertemperatuur
  • eettafel: 18.4 tafelbladtemperatuur, 16.4 vloertemperatuur
Kortom een verschil van 1.6 tot 2.0 graden tussen de vloer en hoger gelegen oppervlakten.

(tijdens de metingen gaf de CV-thermostaat 19 graden aan (hangt op koude binnenmuur) en een andere losse thermometer 20.4 dalend naar 20.0)

Een ding wat direct opvalt is het enorme effect van de verwarming aan de voorgevel. Wanneer deze aan is dan verwarmt deze de vloer flink tot op een flinke afstand. M'n vloerisolatie kan hopelijk wat van deze energie behouden voor de woonruimte.

Een ander ding wat direct opvalt is dat de gevels en dan met name de achtergevel super koud zijn. Helaas zal m'n vloerisolatie hier niets aan doen. Het koudste punt ligt namelijk direct bovenop de funderingsmuur.

Laatste punt wat opvalt is de temperatuur in het halletje. Dat is eigenlijk toch wel absurd laag en stelt me enigszins teleur na m'n actie van vorig jaar om tochstrippen, brievenbusborstel en - binnenklep en tochtrubber aan te brengen. Verklaart wel meteen de tempratuur van de tegelvloer van de WC in de naastgelegen ruimte :+

Nu maar eens zien of in elk geval het verschil in temperatuur tussen vloer en de hoger gelegen oppervlaktes met vloerisolatie wat kleiner zullen worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je nu een 45kW CV ketel voor nodig? En dan nog zo'n dure. Ik heb zelf vorige week een nieuwe ketel besteld. Een Remeha Calenta. Kosten incl. installatie en thermostaat. € 1.700,-

Heeft 1 keer per twee jaar onderhoud nodig. En zeg dat er in de komende 12 jaar nog wat kapot gaat. Dus kosten per jaar zeg € 100,-. Uitgaande van diezelfde 12 jaar komt dat op € 20,- per maand. Dat is dus de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
1700 euro voor een ketel inclusief installatie is vrij gangbaar. Hoor zelden dat mensen er ruim onder of boven komen.

En qua onderhoud: ik heb geen onderhoudscontract, maar bel gewoon eens in de zoveel tijd een bedrijf voor een onderhoudsbeurt. Laatste factuur: 62 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
dangerpaki schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 15:35:
Nou ik denk dat kopen nog wel rendabel kan zijn. Kijk op Nefit website en die geven nu momenteel 12 jaar garantie op alle onderdelen van een Topline HR ketel. Het topmodel wat ik snel kon vinden is een Topline AquaPower HRC45 met lekker snel en veel water opwarmen etc etc. Kost 3163 euro.

Ik lees net dat iemand hier 40 euro per maand betaalt. na 12 jaar zou dat uitkomen op 5760 euro (even uitgaande van een worst case scenario waarbij dat ding na 12 jaar garantie meteen het loodje zou leggen). Ik weet ook niet of je voor die 40 euro per maand een top HR ketel hebt of gewoon een instapmodel. Er zullen bij die bovengenoemde ketel natuurlijk ook nog kosten bijkomen voor de installatie etc etc.
@dangerpakI
over 10-12 jaar is wellicht het aardgas op, who needs gasfakkel-apparaat dan? Wellicht maar over naar warmtepomp? ;)
aquapower: 9,5 - 45 kW vermogen. Wat voor concertgebouw woon je ;)
ik hoop dat je em toch aardig aangepast hebt via instellingen op de ketel.
cv vermogen staat volgens mij op 80%... (da's dus 36kW vermogen!!)
en garantie geven en krijgen, da's nog een essentieel onderscheid ;)

@Rukapul:en aan je bevindingen te lezen, zou ik maar eens gaan waterzijdig inregelen... dan verwarmt EN de voorgevel EN de achtergevel comfortabeler en efficiënter.

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 19-09 12:31
de oppervlakten van loer en gevels zijn sowieso altijd een stukje kouder dan de lucht in je kamer. Dt komt door de overgangsweerstand. dus dat is niet een hele rara constatering. en verder vaan de verwarming af heb je nu eenmaal ook minder opwarming van de vloer door de radiator, die bedoeld is voor verwarming van de lucht, die opstijgt. dus meet ook eens je plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
wat is het verschil tussen vermogen instellen van ketel en de gebruikte max aanvoer temperatuur?

heb temperatuur op 60 graden, maar wel op max vermogen 100%.

Is een EcomLine van Nefit met dacht ik 30kw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
NielsTn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 16:02:
@Rukapul:en aan je bevindingen te lezen, zou ik maar eens gaan waterzijdig inregelen... dan verwarmt EN de voorgevel EN de achtergevel comfortabeler en efficiënter.
Toevallig dat ik de radiatorkraan (helaas geen voetventielen) van de radiator aan de voorgevel afgelopen week al zover heb dichtgedraaid dat ik nu temperatuurverschil voel tussen aanvoer en afvoer. Zal met de IR thermometer binnenkort eens verder naar kijken.

De achtergevel is helaas niets aan te doen. Daar zit een convectorput. Daar heb ik nog niets aan gesteld, maar zou sowieso weinig effect hebben omdat deze de vloer en funderingsmuur niet tot nauwelijks direct beinvloedt aangezien de warmte opstijgt.

De radiator in de open keuken aan de achtergevel heb ik de radiatorkraan ook al flink van dichtgedraaid tot ik temperatuurverschil voelde. Helaas is dat een vrij kansloze radiator die voor het grootste deel zijn warmte uitstraalt richting keukenkastje.

Wel Tonzonfolie aangebracht vorig jaar achter de radiatoren :)

Waterzijdig inregelen voor de rest is wat lastig:
  • badkamer: van vloerverwarming is alleen enkele thermostaatkraan zichtbaar dus niks te meten en ook onbekend of waterdebiet instelbaar is bij de thermostaatkraan (is een beetje beun de haas vloerverwarming, hoge temperatuur, etc.) Bij de reguliere radiator zou ik eens kunnen kijken of de thermostaatkraan een instelbaar waterdebiet heeft, maar die wordt nauwelijks gebruikt.
  • slaapkamer: zelf thermostaatkraan op gemonteerd, maar geen waterdebiet mogelijkheid. Springt heel af en toe aan en wordt dan slechts half warm.
  • studeerkamer: zelf thermostaatkraan op gemonteerd, voetventiel gemonteerd en soort van afgesteld. Staat nooit aan.
engelbertus schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 16:18:
de oppervlakten van loer en gevels zijn sowieso altijd een stukje kouder dan de lucht in je kamer. Dt komt door de overgangsweerstand. dus dat is niet een hele rara constatering. en verder vaan de verwarming af heb je nu eenmaal ook minder opwarming van de vloer door de radiator, die bedoeld is voor verwarming van de lucht, die opstijgt. dus meet ook eens je plafond?
De kachel staat nu aan dus omstandigheden zijn niet geheel vergelijkbaar, maar bij de salontafel anderhalve meter vanaf de voorgevel: vloer: 18.3, tafelblad 19.5, plafond 19.1. Dichterbij de gevel en dus boven de radiator is meer richting 20.0.

Overgangsweerstanden zou overigens gelijk moeten zijn voor houten tafel en houten vloer :) Specifiek daarom min of meer vergelijkbare oppervlakten gemeten.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2011 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Rukapul schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 16:27:
[...]

Toevallig dat ik de radiatorkraan (helaas geen voetventielen) van de radiator aan de voorgevel afgelopen week al zover heb dichtgedraaid dat ik nu temperatuurverschil voel tussen aanvoer en afvoer. Zal met de IR thermometer binnenkort eens verder naar kijken.

De achtergevel is helaas niets aan te doen. Daar zit een convectorput. Daar heb ik nog niets aan gesteld, maar zou sowieso weinig effect hebben omdat deze de vloer en funderingsmuur niet tot nauwelijks direct beinvloedt aangezien de warmte opstijgt.

De radiator in de open keuken aan de achtergevel heb ik de radiatorkraan ook al flink van dichtgedraaid tot ik temperatuurverschil voelde. Helaas is dat een vrij kansloze radiator die voor het grootste deel zijn warmte uitstraalt richting keukenkastje.

Wel Tonzonfolie aangebracht vorig jaar achter de radiatoren :)

Waterzijdig inregelen voor de rest is wat lastig:
  • badkamer: van vloerverwarming is alleen enkele thermostaatkraan zichtbaar dus niks te meten en ook onbekend of waterdebiet instelbaar is bij de thermostaatkraan (is een beetje beun de haas vloerverwarming, hoge temperatuur, etc.) Bij de reguliere radiator zou ik eens kunnen kijken of de thermostaatkraan een instelbaar waterdebiet heeft, maar die wordt nauwelijks gebruikt.
  • slaapkamer: zelf thermostaatkraan op gemonteerd, maar geen waterdebiet mogelijkheid. Springt heel af en toe aan en wordt dan slechts half warm.
  • studeerkamer: zelf thermostaatkraan op gemonteerd, voetventiel gemonteerd en soort van afgesteld. Staat nooit aan.
Of waterzijdig inregelen lastig is? geen idee, als je zelf geen voetventielen hebt of sleutels om de radiatorknoppen te stellen (intern) dan zou ik je vragen eens voorleggen aan Joep vd Ven. Hij kan uit zijn ervaringen zien wat hij kan doen (zonder onverrichterzake langs te komen).
inregelen dient met alle radiatoren/convectoren etc OPEN te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
trekker22 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 16:27:
wat is het verschil tussen vermogen instellen van ketel en de gebruikte max aanvoer temperatuur?

heb temperatuur op 60 graden, maar wel op max vermogen 100%.

Is een EcomLine van Nefit met dacht ik 30kw...
max vermogen is wat ie direct gaat affakkelen.. Is oa. afhankelijk van je geïnstalleerde radiatoren/convectoren, je warmteverliezen van de woning/ruimten.

max aanvoer temperatuur (CV) is van belang, dat deze koeler terug komt om door waterdamp uit het aardgas op de warmtewisselaar zo volledig mogelijk te laten condenseren (de warmte gaat dan van waterdamp weer over naar je CV-kring, en dus Hoog Rendement werking). (en daarna kan ook je pompstand (van de CV-pomp) veelal lager gezet worden, scheelt elektrisch verbruik, leiding geruis, tikkende leidingen etc.)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
NielsTn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 16:36:
[...]

Of waterzijdig inregelen lastig is? geen idee, als je zelf geen voetventielen hebt of sleutels om de radiatorknoppen te stellen (intern) dan zou ik je vragen eens voorleggen aan Joep vd Ven. Hij kan uit zijn ervaringen zien wat hij kan doen (zonder onverrichterzake langs te komen).
Reguliere radiatorknoppen intern stellen is toch niet anders dan de max instellen? Zie niet in hoe dat anders zou zijn dan de radiatorknop afstellen. (Zitten nooit aan de knoppen zelf.)

Bij de thermostaatknoppen is de enige interne stelwijze afaik een eventueel waterdebiet. Bij Danfoss thermostaatknoppen (badkamer) is dit some beschikbaar en heb ik handleiding van gevonden. Bij SAR thermostaatknoppen (slaapkamers) is dit voor zover mij bekend niet beschikbaar en dan valt er ook weinig te stellen zonder voetventiel.
inregelen dient met alle radiatoren/convectoren etc OPEN te gebeuren.
Ik moet me duidelijk nog eens inlezen :+ Enige wat ik tot nu toe had gedaan was even uit de losse pols wat radiatoren iets afknijpen en de situatie inventariseren :)

[ Voor 45% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Rukapul schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 16:39:
Reguliere radiatorknoppen intern stellen is toch niet anders dan de max instellen? Zie niet in hoe dat anders zou zijn dan de radiatorknop afstellen. (Zitten nooit aan de knoppen zelf.)

Bij de thermostaatknoppen is de enige interne stelwijze afaik een eventueel waterdebiet. Bij Danfoss thermostaatknoppen (badkamer) is dit some beschikbaar en heb ik handleiding van gevonden. Bij SAR thermostaatknoppen (slaapkamers) is dit voor zover mij bekend niet beschikbaar en dan valt er ook weinig te stellen zonder voetventiel.
elke draaiknop (thermostaat of gewoon) kan in slag beperkt worden.
Door eenmalig goed af te stellen (tijdens het waterzijdig inregelen), kun je normaal volstaan met radiator vol open te zetten. Dan is de balans in de CV-kring gelijk, warmte afgifte optimaal etc.

volgens mij heb ik een SAR draaiknop en die is met een speciale sleutel te stellen. (heimeier ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rukapul schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 15:59:
1700 euro voor een ketel inclusief installatie is vrij gangbaar. Hoor zelden dat mensen er ruim onder of boven komen.

En qua onderhoud: ik heb geen onderhoudscontract, maar bel gewoon eens in de zoveel tijd een bedrijf voor een onderhoudsbeurt. Laatste factuur: 62 euro.
Hier een zwager die het destijds voor me gedaan heeft. Zelf ketel gehaald bij Warmteservice, vervolgens heeft hij dat ding in een ochtend en een halve middag opgehangen. Geloof dat ik in totaal iets van 1300 euro kwijt was, maargoed, een Intergas HRE 28/24 is waarschijnlijk goedkoper dan een Remeha ketel. Persoonlijk vind ik 1700 euro voor installatie door een bedrijf niet eens duur dan.

Verder, het onderhoud... als ik de handleiding met tekeningen en plaatjes stap voor stap zo zie van mijn Intergas ketel, kan ik veel van dat onderhoud zelf ook wel. Enige wat ik niet zelf kan is de ketel met computer uitlezen, maar hoeveel onderhoudsbedrijven doen dat preventief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag een mooie zonnige dag na al die treurnis van de afgelopen dagen, precies 2,0 kWh/kWp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:21:
Vandaag een mooie zonnige dag na al die treurnis van de afgelopen dagen, precies 2,0 kWh/kWp :)
Mooie opbrengst! Maar je woont ook niet in Z-Limburg.
Hier een nipte 0,5 kWh/kWp bij zeer contemplatief weer..., tja morgen is het Kerstmis. ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:31:
Hier een nipte 0,5 kWh/kWp bij zeer contemplatief weer..., tja morgen is het Kerstmis. ;)
Ik weet niet wat voor weer je bedoeld maar het zal wel zoiets zijn zoals het hier gisteren was :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:33:
[...]

Ik weet niet wat voor weer je bedoeld maar het zal wel zoiets zijn zoals het hier gisteren was :o
yep, weer om bij te mediteren en het afgelopen jaar nog eens in gedachten aan je voorbij te laten gaan, rustig met de hond wandelend in een motregen-scenario met betrokken luchten en weinig daglicht.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:21:
ik klaag niet: 2,7 kWh uit 1.140 Wp... da's ehhh 2,37 kWh/kWp.
(op de suntech die op zuid steile helling hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:27:
Correct. 1 m^3 aardgas levert +/- 8.8 kWh aan warmte
(het eventueel in een heel goede HR ketel (en lage stook temperatuur) condenseren van waterdamp uit de rookgassen niet mee gerekend).
Het rendement van koken op gas of elektrisch is denk ik vergelijkbaar, en koken is toch maar een heel klein deel van die 1000 m^3. (gemiddeld iets van 65 m^3/jaar)

Als je dit met PV-panelen zou willen opwekken (met of zonder warmtepomp), let er dan op dat je het grootste deel in de zomer opwekt, maar de meeste kWh in de winter gebruikt. Zolang je over een heel jaar een eind-afrekening krijgt en er netjes gesaldeerd wordt gaat dat goed, maar er is geen garantie dat dat zo blijft.

Met steeds goedkoper wordende PV-panelen, en een goede warmtepomp (en eventueel het koudste weekje van het jaar een houtkachel er bij aan) kan je het volgens mij nog steeds financieel rond krijgen in de winter,
maar het wordt dan wel een lange termijn verhaal, en ik ben er nog niet uit wat je met het stroom overschot in de zomer moet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door jwstolk op 24-12-2011 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:39:
rustig met de hond wandelend in een motregen-scenario met betrokken luchten en weinig daglicht.....
Heb ik vanmiddag ook nog gedaan, maar in mijn geval een zonnige boswandeling.
Gisteren was het hier flut.
NielsTn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:40:
ik klaag niet: 2,7 kWh uit 1.140 Wp... da's ehhh 2,37 kWh/kWp.
(op de suntech die op zuid steile helling hebben)
Dat is top met die steile hellingshoek d:)b
Wat dat betreft is het jammer dat ik geen 3 standenhoekverstelling heb, laten we zeggen 20, 35, 50 graden.
Voor elk seizoen wat wils :)

[ Voor 39% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-12-2011 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
maximaal vermogen is hoeveel watt er per tijdseenheid aan het water toegevoegd kan worden.
dus dan verwarm je het water het snelst.

dat is dus van belang tijdens het aanwarmen. als je een aanvoertemperatuur van 90 graden moet bereiken vanuit koud water en de maximale vermogen staat laag, dan duurt het lang tot de gewenste temperatuur wordt bereikt.

de overgangsweerstand is van toepassing bij dingen die afkoelen, dus zoals een muur die aan de buitenkant afkoelt of een vloer die aan de onderkant afkoelt.

bij iets dat eigenlijk niet afkoelt, maar hoogstens nog niet geheel dezelfde temperatuur heeft als de kern, is het deel van de warmteweerstand dat de overgangsweerstand toevoegt, heel klein, zoals bij een tafel bijvooorbeeld.

ook kan bij zulke kleine verschillen, de e waarde, waar iemand anders hier boven mij al aan refereerde, het kleine verschil veroorzaken.

een vloerverwarming in de badkamer, waarvan alleen een thermostaatkraan zichtbaar is, ( een rtl ventiel) is vaak in serie met de radiator in de badkamer geschakeld volgens mij, waardoor je badkamerradiator en loerverwarming als 1 radiator functioneren. de rtl ventiel zorgt er voor dat de retour temperatuur uit de vloerverwarming niet warmer is dan bijvoorbeeld 30 graden.het water moet dus in de vloer dan afkoelen tot onder de 30 graden, en dat bepaalt dan dus tegelijkertijd hoe snel het water door je radiator stroomt.
als je dat weet kun je door e.e.a. te meten aan je radiator toch wel afstellen op een bepaald debiet. je moet alleen kijken hoe de instelling op de rtl / thermostaatknop is afgesteld. welke instelling welke temperatuur voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fmokveld schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 18:33:
wat betreft het opsplitsen van het forum. Ik weet echt niet waar jullie de tijd vandaan halen om alles te lezen. Ik probeer met RSS feeds de reacties bij te houden maar met twee keer per dag lezen (heen en terug in de trein 15 minuten) krijg ik het niet bijgelezen. Opsplitsing lijkt me een goed plan. Zeker omdat de zoekfunctie voor beginners amper relevante resultaten oplevert (deze opmerking zal me wel weer een sneer van één van de moderators opleveren, maar ik ben hartstikke handig met computers, maar kan echt geen zinvolle dingen met de zoekmachine te voorschijn toveren, geen grapje) Kleinere topics zouden kunnen helpen, maar ik leef ook mee met die mensen die de variëteit vinden bijdragen tot creativiteit. Mee eens, maar gewoon een beetje veel.
Ik lees al erg lang mee in dit draadje en persoonlijk zou ik het erg prettig vinden als de boel word opgesplitst. Nu lopen er enorm veel onderwerpen in een draadje waardoor de boel ongelooflijk onoverzichtelijk word. Daarnaast moet ik een heel topic spitsen en kom ik soms bergen aan informatie tegen die ik eigenlijk heel niet interessant vind.

Net even een digitale tijdschakelaar tussen mijn zelfbouw DBE gezet.Scheelt toch weer in sluimerverbruik.

Ik hoor veel horror verhalen over netgekoppelde rookmelders die veel schijnen te verbruiken. Heeft iemand dit hier ooit gemeten.

Ik heb namelijk 3 van die dingen in huis liggen. Als dit daadwerkelijk zo is zou ik ze graag willen vervangen voor draadloze exemplaren met een 10 jaar lithium batterij erin.

Daarnaast ben ik nog opzoek naar een vervanger voor mijn deurbel. Het schijnt dat zo'n ding 23kw op jaar basis verbruikt :(

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 24-12-2011 18:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
[...]

@dangerpakI
over 10-12 jaar is wellicht het aardgas op, who needs gasfakkel-apparaat dan? Wellicht maar over naar warmtepomp? ;)
aquapower: 9,5 - 45 kW vermogen. Wat voor concertgebouw woon je ;)
ik hoop dat je em toch aardig aangepast hebt via instellingen op de ketel.
cv vermogen staat volgens mij op 80%... (da's dus 36kW vermogen!!)
en garantie geven en krijgen, da's nog een essentieel onderscheid ;)
oh die ketel heb ik niet hoor. Was gewoon puur als voorbeeld. Maar die instructies zijn wel handig. Heb zelf ook een nefit die laatst geplaatst is, die ga ik ook eens wat tunen dat ie het wat zuiniger aann doet.

Ik begreep dat vaak de temperatuur van het water omlaag kan wat naar de radiatoren gaat, de pomp snelheid omlaag kan, nadraaien van de pomp kan je wat langer zetten, en zorgen dat de temperatuur van het water terug uit de radiatoren onder de 50 graden is. Klopt dit?

[ Voor 13% gewijzigd door dangerpaki op 24-12-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
dangerpaki schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:13:
[...]

oh die ketel heb ik niet hoor. Was gewoon puur als voorbeeld. Maar die instructies zijn wel handig. Heb zelf ook een nefit die laatst geplaatst is, die ga ik ook eens wat tunen dat ie het wat zuiniger aann doet.

Ik begreep dat vaak de temperatuur van het water omlaag kan wat naar de radiatoren gaat, de pomp snelheid omlaag kan, nadraaien van de pomp kan je wat langer zetten, en zorgen dat de temperatuur van het water terug uit de radiatoren onder de 50 graden is. Klopt dit?
om het kort te houden: je bent een snelle leerling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dangerpaki schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:13:
[...]

Yup! Nu de uitvoering nog maar volgens mij gaat dat helemaal goed komen.
Tip, zorg ervoor dat je met een thermometer de retour meet bij de CV ketel zo kan je goed zien wat voor invloed de wijzingen hebben die je doorvoert :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

revolution-nl schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:12:
[...]
Daarnaast ben ik nog opzoek naar een vervanger voor mijn deurbel. Het schijnt dat zo'n ding 23kw op jaar basis verbruikt :(
Ik heb een deurbel trafo van +/- 10 jaar oud, plastic kastje dat ook op een DIN-rail geklikt kan worden, volgens mij zit er gewoon een klein standaard trafo'tje in. gebruikt ongeveer 1W (met lichtje in de bel drukker), dus 9 kWh/jaar.
Als je een heel oude hebt, dan zou het 1,86W kunnen zijn:
http://www.dicks-website.eu/deurbel/index.html

Edit:
Misschien kan je makkelijker 1W besparen door de twee pijpjes + koppelingen die uit je elektrische keuken boiler steken te isoleren? (de flexibele slang naar de kraan zou ik niet te veel isoleren, ik weet niet of die echt gemaakt zijn om lang heet te blijven, en er zit zo weinig water in dat het uiteindelijk toch afkoelt.) mijn keuken boilertje gebruikt gemiddeld ongeveer 20W als er geen warm water gebruikt wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door jwstolk op 24-12-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jwstolk schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 20:54:
[...]

Ik heb een deurbel trafo van +/- 10 jaar oud, plastic kastje dat ook op een DIN-rail geklikt kan worden, volgens mij zit er gewoon een klein standaard trafo'tje in. gebruikt ongeveer 1W (met lichtje in de bel drukker), dus 9 kWh/jaar.
Als je een heel oude hebt, dan zou het 1,86W kunnen zijn:
http://www.dicks-website.eu/deurbel/index.html

Edit:
Misschien kan je makkelijker 1W besparen door de twee pijpjes + koppelingen die uit je elektrische keuken boiler steken te isoleren? (de flexibele slang naar de kraan zou ik niet te veel isoleren, ik weet niet of die echt gemaakt zijn om lang heet te blijven, en er zit zo weinig water in dat het uiteindelijk toch afkoelt.) mijn keuken boilertje gebruikt gemiddeld ongeveer 20W als er geen warm water gebruikt wordt.
Wij hebben er eentje met een verbruik van 0 kWh! O-)
Een echte bel dus, die nog steeds te koop is. Dat ding maakt een colere herrie als je aan de hendel trekt. Die zat al in ons huis toen we die in 2005 kochtten.
Gewoon lekker laten zitten. Volgens mij is die al zeker 50 jaar oud!

Maar nogmaals, ze zijn nog te koop! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 14:05:
[...]

Het verbruik bij brand maakt me niets uit.
Gezien je uitkomst ga ik hier mijn brandmelder eens meten.
Wel bizar dat, echt waar, een handvol fabrikanten/importeurs aangeeft dat ze 7 a 8 W verbruiken... en dat dan niet zouden doen.

Dus ik zal deze nameten. type 120-1125d
Verbruik bij brand vind ik ook niet zo interessant, maar ik dacht dat daar dan misschien die 7W vandaan zou komen. Vreemd verhaal... Over langere tijd gemeten met Plugwise kom ik er nu achter dat 1 melder 0,5 W gebruikt. Daar kan ik prima mee leven! (is zelfs iets minder dan de Plugwise plug zelf verbruikt...).

Ik ga dus denk ik toch maar een vervangende Firex kopen voor dat ding dat continu valse meldingen geeft (ook na 100x schoonmaken, nieuwe batterij, openslopen (helemaal schoon van binnen, ook de rookkamer) en erachter komen dat er 5 jaar garantie op zit - als je hem tenminste niet hebt opengesloopt... 8)7

Edit: Het gaat hier trouwens om een 120-1125G, maar of die letter nou veel verschil uitmaakt? Op internet kom ik allerlei letters tegen aan het einde.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
NielsTn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 16:40:
[...]

elke draaiknop (thermostaat of gewoon) kan in slag beperkt worden.
Door eenmalig goed af te stellen (tijdens het waterzijdig inregelen), kun je normaal volstaan met radiator vol open te zetten. Dan is de balans in de CV-kring gelijk, warmte afgifte optimaal etc.

volgens mij heb ik een SAR draaiknop en die is met een speciale sleutel te stellen. (heimeier ook)
Het kan heel goed dat jij een SAR radiatorkraan hebt die regelbaar is, want die bestaan. Ik heb echter Comap Sar 809 thermostatische kranen en daar is het voor zover ik kan nagaan niet bij mogelijk. Deze worden geleverd met een binnenwerk met een bepaalde Kv waarde. (Wel weer grappig dat er wel 3 tekentjes op het binnenwerk staan die op 0, 1, 7, oneindig, E, etc. (verschilt per kraan) lijken. Geen idee wat ik precies geleverd heb gekregen in het verleden :+.)

CV-systeem is een bij elkaargeraapt zooitje hier. Aangezien binnen enige jaren de complete energiehuishouding op de schop gaat (isolatie, CV-ketel) en er geen concreet probleem is ga ik alleen voor goedkope optimalisaties op het moment. Tips van hierboven neem ik mee :)

Andere vrolijke noot: m'n plakpennen blijven eindelijk tegen het beton zitten met de kit die ik gehaald heb :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2011 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 21:35:
Verbruik bij brand vind ik ook niet zo interessant, maar ik dacht dat daar dan misschien die 7W vandaan zou komen. Vreemd verhaal... Over langere tijd gemeten met Plugwise kom ik er nu achter dat 1 melder 0,5 W gebruikt. Daar kan ik prima mee leven! (is zelfs iets minder dan de Plugwise plug zelf verbruikt...).

Ik ga dus denk ik toch maar een vervangende Firex kopen voor dat ding dat continu valse meldingen geeft (ook na 100x schoonmaken, nieuwe batterij, openslopen (helemaal schoon van binnen, ook de rookkamer) en erachter komen dat er 5 jaar garantie op zit - als je hem tenminste niet hebt opengesloopt... 8)7

Edit: Het gaat hier trouwens om een 120-1125G, maar of die letter nou veel verschil uitmaakt? Op internet kom ik allerlei letters tegen aan het einde.
Ok hier dus ook gemeten en kom uit op 0,3W. Dat is inderdaad volstrekt niet de moeite.
Dat is enerzijds heel gemakkelijk, anderzijds ontnuchterend. Waarom kan je geen normale informatie opvragen bij leveranciers? Dat laatste is ronduit belachelijk! :(

Scheelt wel weer gerommel, dat dan weer wel. De cos phi is wel dramatisch 0,04 met als gevolg een 8Va. Wat dat betreft komt het wel in de buurt.

Vloerverwarmingspomp ook gemeten, leuk die 2 standen 80 en 55 W.
In de praktijk 55 en 50 W waarbij de cos phi in het eerste geval zuiver is en in het 2e geval niet meer.
Incl. reactief vermogen dus hetzelfde. Dagverbruik 0,15 kWh......hij draait dus 3 uurtjes. Ook niets aan doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bella Italia:

Il contatore fotovoltaico - Totale conto energia

Impianti in esercizio: 314.963 (aantal installaties accumulatie)
Potenza (kW): 12.364.077 (vermogen accumulatie)
Costo annuo (€): 5.404.791.497 (* SLIK *)

Jaarlijkse kosten voor 12,36 GWp in het zonnige Italië inmiddels dus 5,4 miljard harde Euri.

Bella Olanda alla Tweakeriana:

252,783 kWp Tweakers, totaal opgegeven opbrengsten tot nu toe 252,253 MWh
181,819 kWp "non-Tweakers", totaal opgegeven opbrengsten tot nu toe 213,908 MWh
434,602 kWp totaal, 466,161 MWh gemeld.

Boodschap: op naar de halve MWp...

Denken we er met z'n allen s.v.p. aan na 31 december in het nieuwe jaar de specifieke systeem opbrengsten kWh/kWp voor het exacte kalenderjaar 2011 (start 1 jan. tm. eind 31 dec.) op te geven als u dat compleet heeft kunnen meten voor dat jaar? Dan is een begin van een zinvolle vergelijking te maken. Hoeft allemaal niet op 1 januari aangemeld te worden, de lijst bewerkers willen vast ook bijkomen van de oliebollen (en wij zijn dan hopelijk ergens van een nachtelijk bivak aan het terugwandelen richting een NS station... :D ). Dank!

Voor nieuw melders van nog niet opgegeven PV-systemen: zie onderaan start post van dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
NielsTN en revolution-nl beiden bedankt. Ik ga het proberen aan te passen als ik een goede thermometer erop gezet heb. Moet eerst eens uitvissen welke buizen waar vandaan komen en gaan. Maar dat gaat denk ik wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mijn/PPV voorspelling van Vattenfall/NUON stroom tarieven eerste jaarhelft 2012 op basis van hun al bekende leveringstarieven en het nieuwe, door Min. Fin. op 21 december jl. gepubliceerde energiebelasting tarief. Meer info op mijn site:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_2012_voorspelling.gif

Let op de stiekeme (forse) degradatie van het verschil hoog/laag tarief in de loop van de tijd!

Stijging continutarief (rode kolommen) all-in t.o.v. 2011-II slechts 3,3% (beslist geen "6-8%" zoals regelmatig onbegrepen wordt rond getoeterd). Niveau is nog way out of line van max. in 2009-I (continu tarief) of 2007-I ("nacht/avond hoog" tarief). Toen we nog (2009) een "echte crisis" hadden, en Delta maar volhouden dat tijdens crisissen de stroomprijs voor hen "te laag is om een kernsplijter rendabel te kunnen exploiteren"... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:48:
...en Delta maar volhouden dat tijdens crisissen de stroomprijs voor hen "te laag is om een kernsplijter rendabel te kunnen exploiteren"... 8)7
Particulieren maken maar 20% van het totaal verbruik uit en die andere 80% is de zakelijke markt.
Op die zakelijke markt is de prijsontwikkeling anders en wordt de crises wel gevoeld in de tarieven.

Maar particulieren merken er maar weinig van, dat is waar. Delta zal nu, door het wegvallen van die ene afnemer helemaal met een berg baseload zitten.

Prettige kerst allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

zonnigtype schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:48:
Let op de stiekeme (forse) degradatie van het verschil hoog/laag tarief in de loop van de tijd!
Dit jaar was (bij ons verbruik) dag/nacht stroom nog net goedkoper dan enkel tarief, maar waarschijnlijk valt het kwartje volgend jaar net de andere kant op. Tijd om te switchen dus.
Edit 1:
Door verlaging van slurp-verbruik zou ons nachtstroom verbruik deel ook verkleind moeten zijn, dus nog een reden om naar enkel tarief over te stappen. (hoog: 80 uur/week, laag: 88 uur/week)
Edit 2:
De website van Essent is nog lekker misleidend:
"Met het dubbeltarief betaalt u overdag meer voor uw elektriciteit dan wanneer u enkeltarief heeft. Tijdens de avond- en nachturen betaalt u echter aanzienlijk minder."
en:
"Het verschil in prijs tussen dag- en nachtstroom is ongeveer 4,6 eurocent per kWh."
Essent heeft wel een nette Tariefcalculator die aangeeft of dubbel/enkel goedkoper is, maar die rekent nog met de prijzen van dit jaar.

[ Voor 46% gewijzigd door jwstolk op 25-12-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Gisteren de achterpui opengehaald aangezien ik bij de kruipruimte isoleren aan de tuinfunderingsmuur volop vocht zag staan itt straatkant.
Muur behandeld met impregneer en onderste gedeelte dpc folie en 12cm eps van 50cm hoog geplaatst hierboven op nog een 6cm eps van 25cm hoog tot maaiveld en dpc folie.
Stenen moet ik nog netjes terugplaatsen na de kerst
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/1153/img1003b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/918/img1008lo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/8660/img1009oh.jpg
nu nog vrouwlief zo gek ooit krijgen om een geisoleerde bloemenbak van 50cm hoog aan voor en achterkant te plaatsen ;)
Vloer voelt wel warmer aan na mijn 12cm extra eps:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Beh, gisteren gegourmet. E-stand skyhigh (3x gemiddelde verbruik van de afgelopen twee dagen (7kWh)): 17kWh.

Dat komt overeen met een dag toen we 4x wassen/drogen (16kWh) en toen 's morgens bleek dat de vriezer de hele nacht open heeft gestaan (24kWh). Dagelijks meten en noteren ftw.
jwstolk schreef op zondag 25 december 2011 @ 11:29:
[...]

Dit jaar was (bij ons verbruik) dag/nacht stroom nog net goedkoper dan enkel tarief, maar waarschijnlijk valt het kwartje volgend jaar net de andere kant op. Tijd om te switchen dus.
Kijk eens of de tijden voor dag/nacht hetzelfde zijn als op de website van je netwerkbeheerder. Toen ik bij mij keek, dacht ik een verschil te zien.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
marz01 schreef op zondag 25 december 2011 @ 13:04:
Netjes! Je hebt EPS gebruikt en daarom ook het EPDM eroverheen? Als je zin hebt ik moet dit ook binnenkort gaan doen :)

Trouwens is je vloer nu aanmerkelijk warmer door de isolatie aan de onderkant van de vloer of door het isoleren van je fundering?

Edit:
Wat anders trouwens, ik heb mijn nieuwe logservertje definitief in gebruik genomen. Totaal verbruik ligt tussen de 7.5 en 8.5W ( Ebox 3350mx, 7 poorts USB hub, netwerkswitch ). Straks als de bestaande server uit gaat dan gaat het verbruik nog iets naar beneden. Per netwerkpoort verbruikt de switch 0.3W extra.

Performance van de Ebox is prima, jSunnyreports draait zijn rondje in 3 minuten om zijn werk te doen. Hardstikke acceptabel, zeker met dit idioot lage verbruik.

[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 25-12-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
marz01 schreef op zondag 25 december 2011 @ 13:04:
Gisteren de achterpui opengehaald aangezien ik bij de kruipruimte isoleren aan de tuinfunderingsmuur volop vocht zag staan itt straatkant.
Muur behandeld met impregneer en onderste gedeelte dpc folie en 12cm eps van 50cm hoog geplaatst hierboven op nog een 6cm eps van 25cm hoog tot maaiveld en dpc folie.
Stenen moet ik nog netjes terugplaatsen na de kerst
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
nu nog vrouwlief zo gek ooit krijgen om een geisoleerde bloemenbak van 50cm hoog aan voor en achterkant te plaatsen ;)
ziet er goed uit.
je hebt netjes de de oude dpc goed weggewerkt.
heb je de voeg nog uitgebikt?
je moet er goed voor zorgen dat er geen water via de muur je isolatie in kan lopen.
anders is de isolatie zinloos en binnen een paar jaar kapot.

ik denk wel dat je meer warmte verliest bij die drempel van de deur dan door je fundering.
kijk effe of je er niks op kan verzinnen.

ik heb gisteren bij het kampvuur die gast gesproken met die plantenbak.
hij had geen goed wetenschappelijk antwoord maar ik vond deze wel goed.
hij had vorig jaar 1 bak gevuld met gewoon arme grond en 1 bak met turf.
tijdens de winter heeft hij gekeken naar hoe diep hij nog ijskristallen zag in de grond.
bij de turf bak hield dat al op na 3 cm en bij de grond bak was dat pas na 8 cm.

edit:
die 50cm planten bak is gerekend van af de beton laag.
zo te zien ongeveer 30 cm boven maaiveld in jouw geval.
denk wel aan de spouw ontluchting.(die niet gevulde voegen.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 25-12-2011 14:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Gasschuif schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:18:
[...]

Dit is parameter E (puntje) De OT reactie. In de parameter lijst van mijn intergas combi HR 28

0=OT negeren indien kleiner dan E
1=OT set begrenzen indien kleiner dan E
2=OT aan/uit

Met OT wordt hier bedoeld de warmtevraag in graden C wat de ketel moet gaan maken.

Staat standaard op 1, kun je beter op 0 zetten. De pomp stopt dan (na de nadraaitijd) als de OT waarde daalt onder parameter E , dit is de minimum aanvoer temperatuur tijdens OT vraag. Advies is deze te verlagen van standaard 40C naar b.v. 32 C

De ketel start dan bij OT vraag groter dan 32 C, en komt in bedrijf met rookgas temperaturen van ongeveer 30 C!!
Beter kan niet. :9

Advies is ook om parameter c (minimaal toerental CV) te verlagen van 30 naar 20, het modulatie gebied wordt dan groter. (van 20 naar 100 %) De ketel blijft dan langer in bedrijf op het laagste vermogen, en daarmee super rendement.

Als je dan toch bezig bent, verlaag parameter F (starttoerental CV) van 70 naar 50, hierdoor heb je minder overshoot in aanvoer temperatuur.
ik heb e.e.a. eens bekeken in de handleidingen, en ik heb wel een toevoeging, als je de tapwater comfirt aan hebt staan, en de wisselaar dus op temperatuur wordt gehouden ( 40 graden, blijkbaar)) heeft het geen zin (E) lager dan 40 in te stellen. dus je moet dan kiezen tussen tapwatercomfort ( eco of gewoon aan) of geen tapwatercomfort ( dus uit) maar wel lagere aanvoertemperatuur dan de 40 graden. (E)

mijn pompschakelaar gaat draaien vanaf 35.5 graden en stopt weer bij 34.5 graden.
ik heb E dus op 36 graden gezet, zodat de vloerverwarming altijd gaat draaien als er een OT vraag is.

de stand van E(puntje) heeft allen invloed op de de brander en de pomp, en daar heb je dan alleen mee te maken tijdens pendelen. als de brander uit is, maar het water is nog wel warm, ( boven E) dan blijft de pomp draaien, en bij temp laag genoeg schakelt de brander weer in. als je dus E hoger hebt, of de tapwaterfunctie aan, dan gaat de pomp uit na de de nadraaitijd, en gaat de antipendeltijd in, neem ik aan.
-maar en dus - wat nu als de ketel alleen de brander uitschakelt wegens temperatuur bereikt, en de pomp door blijft draaien, treed dan ook de anti pendeltijd in werking? in de handleidng staat dat de brander dan weer aan gaat als de temperatuur "voldoende is gedaald" wat is dan deze voldoende gedaalde temperatuur? ik zou wel willen weten of dat een vaste temperatuur is, of dat het een bepaald aantl graden onder de aanvoertemperatuur zit.
verder heeft in mijn geval het niet veel zin om Epuntje op 0 te zetten, omdat ook een temperatuur van 36 nog wel acceptabel is om richting de verdeler te sturen, lijkt mij? ik wil voorkomen dat de ketel de antipendeltijd gaat hanteren, want dan koelt het water echt erg af, en heb ik telkens 5 minuten totaal geen aanvoer van warm water richting de verdeler, wat de ketel weer met extra heet water moet proberen goed te maken. waar de verdeler weer niks mee kan, waardoor er weer de antipendeltijd intreed. het water is in een paar minuten weer op de gevraagde tempertuur, dus de ketel staat dan langer uit dan aan. ik heb liever dat ie dan vaker aan gaat op een lager pitje in plaats van maximaal. ik kan nu eigenlijk niet beoordelen hoeveel branderstarts ik nu heb per uur, dat is ook bijna niet te monitoren. zelfs met plugwise niet, want daarmee krijg je slechts een verbruik per uur te zien. geen grafiek van het verloop in een uur of zo. dat vind ik wel jammer.

bij mij schakelt de brander trouwens uit op het moment dat de aanvoertemperatuur 5 graden warmer is dan de gevraagde / maximum aanvoertemperatuur.

mijn thermostaat vraagt jammer genoeg, blijkbaar vanwege te lage capaciteit vloerverwarming, of omdat de thermostaat geen rekening kan houden met een vertraagd effect van de vloerverwarming, of het feit dat er telkens wordt gependeld, telkens de maximale temperatuur, die ik nu op 47 graden heb ingesteld. ik moet toch een soort van regime / verschil in aan en afvoer mogelijk maken)

de thermostaat van de verdeler staat nu op 38 graden, en de retour is dan ongeveer 28 graden.

ik heb het maximaal vermogen op 25% gezet ( kan niet lager) en de maximaal toerental op 40 ( kan ook niet lager) ik heb een KombiKompact HR 28/24.

dan duurt het een paar minuten en dan zit ie telkens alweer op de maximale aanvoertemperatuur.

ik vind het wel jammer, want ik vraag mij dus af of mijn thermostaat nu ooit gaat bedenken dat hij mischien ook een lagere OT vraag kan hebben dan 47, omdat hij nu blijkbaar denkt dat hij maximaal moet vragen om de temperatuur op peil te houden. wat dus inhoud dat hij gaat pendelen.

hoe kan ik hierin iets forceren? de aanvoertemperatuur nog verder begrenzen? dan wordt alsnog gependeld denk ik, maar zal de ketel wel langer en dan ook lager moeten gaan stoken.

enerzijds is het vervelend dat de vloerverwarming een lage capaciteit heeft, waar ik niet om heen kan, en er dus gependeld wordt, maar aan de andere kant. het is zinloos een te hoge temperatuur naar de vloerverwarmin te sturen in de hoop de capacieteit op te voeren. het gaat echt niet warmer dan 38 graden de vloer in.

misschien nog een tip voor integasketelbezitters: door op de service knop te drukken tijdens een OT vraag, krijg je de werkelijke aanvoertemperatuur te zien ipv de OT vraagtemperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 25-12-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
mkleinman schreef op zondag 25 december 2011 @ 14:03:
[...]

Netjes! Je hebt EPS gebruikt en daarom ook het EPDM eroverheen? Als je zin hebt ik moet dit ook binnenkort gaan doen :)

Trouwens is je vloer nu aanmerkelijk warmer door de isolatie aan de onderkant van de vloer of door het isoleren van je fundering?
eps met dpc folie, vloer voelt warmer aan door de in totaal nu 16 tot 26cm eps onder de vloer (blokjes vloer opgevuld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op zondag 25 december 2011 @ 14:03:
Edit:
Wat anders trouwens, ik heb mijn nieuwe logservertje definitief in gebruik genomen. Totaal verbruik ligt tussen de 7.5 en 8.5W ( Ebox 3350mx, 7 poorts USB hub, netwerkswitch ). Straks als de bestaande server uit gaat dan gaat het verbruik nog iets naar beneden. Per netwerkpoort verbruikt de switch 0.3W extra.

Performance van de Ebox is prima, jSunnyreports draait zijn rondje in 3 minuten om zijn werk te doen. Hardstikke acceptabel, zeker met dit idioot lage verbruik.
Ik ga voor dit soort dingen straks een raspberry pi inzetten. Die zit probably rond de 2w :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
migjes schreef op zondag 25 december 2011 @ 14:44:
[...]

heb je de voeg nog uitgebikt?
je moet er goed voor zorgen dat er geen water via de muur je isolatie in kan lopen.
anders is de isolatie zinloos en binnen een paar jaar kapot.

ik denk wel dat je meer warmte verliest bij die drempel van de deur dan door je fundering.
kijk effe of je er niks op kan verzinnen.

die 50cm planten bak is gerekend van af de beton laag.
zo te zien ongeveer 30 cm boven maaiveld in jouw geval.
denk wel aan de spouw ontluchting.(die niet gevulde voegen.)
Voegen heb ik flink op staan boenen met een borstel en bezem, isolatie kan nog wel iets nat worden, de dpc folie is nauwelijks te plakken.
Er kan nog wat isolatiebijde drempel aangezien de stenen na de kerst er pas ingaan
Echter hier in schiedam zakt het zo dat je om de 5 jaar je tuin kan ophogen( en je isolatie kan controleren)

De plantenbak is een idee wat gisteren bij me opkwam, ik moet hier thuis het nieuws gedoseerd brengen om voldoende draagvlak te creeren ;) Met kerst is een zeeeer slechte timing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ons huurhuis staat op palen. De vloer bestaat uit betonnen leggers, met daarop holle broodjes met een toplaag cement. De onderzijde van de vloer is al geisoleerd door de woningbouwvereniging, maar onze vloerbedekking ligt direct op de bovenop de toplaag. Niet echt comfortabel en ook niet bepaald goed isolerend. Thermofelt lijkt de oplossing en zal verwacht ik beter isoleren dan een vilten ondervloer (zie bijv. hier). Maar zie ik wat over het hoofd? Ik kan bijv. geen extra goed isolerend ondertapijt vinden of een vergelijk (aanschaf vs isolatie vs milieu) tussen de verschillende typen ondervloer.
Bij meer dan 15 mm totale dikte krijgt de vloer ruzie met de deur, maar ik ben niet bang daar wat af te schaven ;)

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 15:56:
[...]

Ik ga voor dit soort dingen straks een raspberry pi inzetten. Die zit probably rond de 2w :)
Hoe ben je dat van plan te doen met je Delta Solivia ? Welke software ga je gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mgas.jpg
ik blijf op de 0,2 m3 per graaddag hangen,
2011 word hilarisch weinig gas.
het is ook een winter van niks, tot nu toe

de eindafrekening is ook opgemaakt, mbt de eurootjes,
die is inclusief betaalde stroom, -636 euro geworden voor 2011 @niets betaald maandelijks.
ik wens iedereen ook zo`n 2012 toe.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2011 16:58 . Reden: 24x7 bewoning+baby ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n dubbele tariefmeter, betaal je daar extra vastrecht voor ? Anders beter vervangen door enkel tarief? Mmm als ze een slimme meter plaatsen geen optie.

Kun je nieuwe Ferraris meters/domme meters met terugloopoptie nog laten plaatsen eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 15:56:
[...]

2w? Wow draait daar ook windows xp op? Heb je verdere specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mkleinman schreef op zondag 25 december 2011 @ 17:50:
[...]

2w? Wow draait daar ook windows xp op? Heb je verdere specs?
http://www.raspberrypi.org/

en vanuit de FAQ:

Will it run WINE (or Windows, or other x86 software)?
No.

mindergas.nl voorspelt voor dit jaar hier een gasverbruik van 581 m3....
hmmm nu nog eens LTV-radiatoren er in proppen.... en dan is het 'no sweat' down under 500 m3 :P

[ Voor 38% gewijzigd door NielsTn op 25-12-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 17:31:
Zo'n dubbele tariefmeter, betaal je daar extra vastrecht voor ? Anders beter vervangen door enkel tarief? Mmm als ze een slimme meter plaatsen geen optie.

Kun je nieuwe Ferraris meters/domme meters met terugloopoptie nog laten plaatsen eigenlijk
Nee, jaren geleden is besloten om het vastrecht voor enkeltarief te verhogen en het daardoor net zo duur te maken. Verder is dubbeltarief absoluut niet meer interessant tegenwoordig. Behalve dat je laagtarief iets goedkoper wordt, wordt je hoogtarief iets duurder. Iets om rekening mee te houden.
Ik heb dit jaar dubbeltarief eruitgegooid. Oprotten met die zooi, ik ga geen moeite doen om 2 tientjes te besparen op jaarbasis. Ik wil de was kunnen draaien op het moment dat ik de zon vol op het wasrek kan krijgen ipv op tijden dat de zon niet schijnt en vervolgens de droger het werk moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
@jgc , voor mij is dubbeltarief ook niet meer rendabel. Maar er zitten toch weer kosten aan om terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:12:
Bella Italia:

Il contatore fotovoltaico - Totale conto energia

Impianti in esercizio: 314.963 (aantal installaties accumulatie)
Potenza (kW): 12.364.077 (vermogen accumulatie)
Costo annuo (€): 5.404.791.497 (* SLIK *)

Jaarlijkse kosten voor 12,36 GWp in het zonnige Italië inmiddels dus 5,4 miljard harde Euri.

Bella Olanda alla Tweakeriana:

252,783 kWp Tweakers, totaal opgegeven opbrengsten tot nu toe 252,253 MWh
181,819 kWp "non-Tweakers", totaal opgegeven opbrengsten tot nu toe 213,908 MWh
434,602 kWp totaal, 466,161 MWh gemeld.

Boodschap: op naar de halve MWp...

Denken we er met z'n allen s.v.p. aan na 31 december in het nieuwe jaar de specifieke systeem opbrengsten kWh/kWp voor het exacte kalenderjaar 2011 (start 1 jan. tm. eind 31 dec.) op te geven als u dat compleet heeft kunnen meten voor dat jaar? Dan is een begin van een zinvolle vergelijking te maken. Hoeft allemaal niet op 1 januari aangemeld te worden, de lijst bewerkers willen vast ook bijkomen van de oliebollen (en wij zijn dan hopelijk ergens van een nachtelijk bivak aan het terugwandelen richting een NS station... :D ). Dank!

Voor nieuw melders van nog niet opgegeven PV-systemen: zie onderaan start post van dit forum.
mmm ik las eerst 252.783 kwp, leesfout. Leek me al sterk dat jullie 252 MWp hebben. Komt door drie cijfers achter de komma, zie ik zelden zo in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

@dangerpakI
<KNIP>
Durf het bijna niet te zeggen, maar "onze vrienden" :+ bij shell zeggen anders

10-12 jaar is wel erg kort door de bocht maar de waarden van shell zijn euuh....... zijn euuuh... (rest my case)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ollie1965 schreef op zondag 25 december 2011 @ 21:04:
[...]

Durf het bijna niet te zeggen, maar "onze vrienden" :+ bij shell zeggen anders

10-12 jaar is wel erg kort door de bocht maar de waarden van shell zijn euuh....... zijn euuuh... (rest my case)
misschien moet 'betaalbaar aardgas' het zijn dat over 10-12 jaar einde is... wie zal het zeggen?
Ach... kerstkado: we zitten allemaal front-row om het te ervaren. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NielsTn schreef op zondag 25 december 2011 @ 21:13:
[...]

misschien moet 'betaalbaar aardgas' het zijn dat over 10-12 jaar einde is... wie zal het zeggen?
Over 10-12 jaar zit ik aan de warmtepomp en inductie koken, het enige gas dat ik dan mogelijk nog verbruik is voor de gasaansteker voor de kaarsjes. :+
De voorbereidingen voor overschakelen gaan gewoon gestaag door elk jaar weer een stapje dichter bij (totdat de laatste stap in Trias Energetica niet meer rendabel is).
_jorrit_ schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 10:20:

En je bent niet wakker geworden met koppijn?
vanaf 600 ppm kun je, bij slechte gezondheid en langdurige bloot stelling, al klachten gaan krijgen.
900 ppm is voor de gemiddelde mens. en aangezien de wereld al zweeft op 390 ppm.......
Kijk uit met dit soort experimenten, je gezondheid krijg je nooit meer terug.
Net zoals die handen/ogen/oren die er de komende dagen verloren gaan :+ Sorry hier komen mijn vaderlijke eigenschappen naar boven :o

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 25-12-2011 21:42 . Reden: typo ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ollie1965 schreef op zondag 25 december 2011 @ 21:40:

En je bent niet wakker geworden met koppijn?
vanaf 600 ppm kun je, bij slechte gezondheid en langdurige bloot stelling, al klachten gaan krijgen.
900 ppm is voor de gemiddelde mens. en aangezien de wereld al zweeft op 390 ppm.......
Kijk uit met dit soort experimenten, je gezondheid krijg je nooit meer terug.
Net zoals die handen/ogen/oren die er de komende dagen verloren gaan :+ Sorry hier komen mijn vaderlijke eigenschappen naar boven :o
Is er dan een goede(niet al te dure) manier om dit te meten, zit met hetzelfde vraagstuk nadat ik rolluiken heb en me afvraag of er nog genoeg ventilatie overblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

flippo765 schreef op zondag 25 december 2011 @ 21:44:
[...]

Is er dan een goede(niet al te dure) manier om dit te meten, zit met hetzelfde vraagstuk nadat ik rolluiken heb en me afvraag of er nog genoeg ventilatie overblijft
Ja meten, maar niet zo rigoureus door alles in 1 keer dicht te gooien en geen alarm drempel te zetten (dat las ik uit zijn bericht "die ik blijkbaar ooit op (piepen bij) 1800 ppm ").
Drempel op 1300ppm zorgt bij langdurige blootstelling voor koppijn (die koppijn/slaperigheid die je krijgt in een drukke ruimte waar niet/zeer slecht wordt geventileerd, na 2 uur verblijf).
Co2 meters met drempel en alarm, google en je vindt er vele, mijn gezondheid heeft een hoge prijs en zo'n meter is niet zo veel duurder dan 1 maandpremie van een zorgverzekeraar (geen basispakket).
Is een beetje de discussie die sommige hier probeerden te voeren over het stroomverbruik van brandmelders.
So what dat ze iets duurder zijn in stroomverbruik, ze redden levens!

Succes met het zoeken en in instellen van goede co2 waarden.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marz01 schreef op zondag 25 december 2011 @ 19:52:
@jgc , voor mij is dubbeltarief ook niet meer rendabel. Maar er zitten toch weer kosten aan om terug te gaan.
Als je nu dubbeltarief hebt dien je die wijziging gewoon in bij je leverancier. Die telt dan gewoon de beide telwerken bijelkaar op en rekent dat af tegen 1 tarief. Ondertussen blijven je meters gewoon dubbeltarief tellen, maar boeit dat verder geen zak.
Als je leverancier daar kosten voor in rekening durft te brengen is het tijd om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Toch wat hoop voor de toekomst, zou Trix het goede voorbeeld geven en haar dak volgooien met PV?
Dat is mijn advies voor haar, komt vast in de krant. :) Pas dan maakt zij echt een geloofwaardig statement.

108 Teletekst zo 25 dec
Koningin roept op tot duurzaamheid

` Koningin Beatrix heeft opgeroepen tot
duurzaamheid.In haar kersttoespraak zei
ze dat "zorgeloos wordt omgesprongen"
met onze planeet.Ondanks de crisis moet
de kwaliteit van de toekomst meetellen
bij besluiten."Ook het leven van wie na
ons komen,staat op het spel",zo zei ze.

De koningin citeerde Mahatma Gandhi,die
zei:"De aarde heeft wel genoeg voor
ieders behoefte,maar niet voor ieders
begeerte".

Koningin Beatrix prees de vaak kleine
initiatieven om energie te besparen,en
duurzaam te produceren en consumeren.Ze
noemde het positief dat het vaak
jongeren zijn met zulke initiatieven.
volgende nieuws weer&verkeer sport

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op zondag 25 december 2011 @ 22:13:
Ja meten, maar niet zo rigoureus door alles in 1 keer dicht te gooien en geen alarm drempel te zetten (dat las ik uit zijn bericht "die ik blijkbaar ooit op (piepen bij) 1800 ppm ").
Drempel op 1300ppm zorgt bij langdurige blootstelling voor koppijn (die koppijn/slaperigheid die je krijgt in een drukke ruimte waar niet/zeer slecht wordt geventileerd, na 2 uur verblijf).
Co2 meters met drempel en alarm, google en je vindt er vele, mijn gezondheid heeft een hoge prijs en zo'n meter is niet zo veel duurder dan 1 maandpremie van een zorgverzekeraar (geen basispakket).
Is een beetje de discussie die sommige hier probeerden te voeren over het stroomverbruik van brandmelders.
So what dat ze iets duurder zijn in stroomverbruik, ze redden levens!

Succes met het zoeken en in instellen van goede co2 waarden.
''probeerden te voeren'' huh. Nou zijn we er wel achter dat het verbruik dus toch niet hoog is, althans dat wat je moet afrekenen (vrij veel blindvermogen). Mbt die brandmelders.
Echter als ze veel zouden verbruiken, zou ik koppelbare op batterij hebben gekozen.
Volstrekt gelijkwaardig aan de netgekoppelde. (ook volgens de brandweer)

Wat mij betreft geen compromis ten aanzien van veiligheidheid en gezondheid, echter ook niet dan maar accepteren dat dit hand in hand zou gaan met een hoog verbruik (wat nooit nodig is).
Gelukkig dus geen probleem.

Een ander voorbeeld zou ventilatie kunnen zijn. Ventileren is noodzakelijk, dat staat het vervangen van een AC ventilator door een DC variant dus niet in de weg. Zou ook krom zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zondag 25 december 2011 @ 21:13:
Wie zal het zeggen?
Wikipedia: List of countries by natural gas proven reserves

Voorlopig is er wel even gas. Het wordt niet opeens verschrikkelijk duur als het in NL op is, onze gasreserves stellen geen biet voor in de wereld.

Wordt het daarna opeens vreselijk duur? Nee want dan wordt het niet meer verkocht en dan hebben de ''bezitters'' van het gas er zelf ook niets aan. Grappig die redenatie die ''eens'' werd gehanteerd in relatie tot gas en kernenergie enz in NL zelf.

Nou vind ik het puur zonde om gas in de fik te steken voor verwarming van huizen. Simpelweg omdat zoiets niet noodzakelijk is. Echter gas is gigantisch fijn als achtervang voor windenergie en andere duurzame bronnen. Voorts is het vergeleken bij kolen enorm schoon.

Super spullie dus, wijs gebruiken, en het wordt niet excessief duur.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2011 00:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Inmiddels draait m'n nieuwe logservertje nu een kleine 10 uur. Gemiddeld verbruik in deze periode 8.5W.

Pagina: 1 ... 209 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.