Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 208 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.677 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, maar voor mij als relatieve buitenstaander is het werkelijk niet te volgen. Het gaat veel te hard met de posts, de onderwerpen zwabberen alle kanten op en het terugzoeken van informatie is vrijwel onmogelijk.

Ik kan me dan ook wel aardig vinden in het voorstel van FicoF

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:24

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Leon303 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 09:10:
Zelf ben ik een hoop te weten gekomen, door dit topic. Het begon met isolatie en vervolgens ben ik gaan na denken over andere duurzame zaken die ik hier in ben tegengekomen. Ik denk dat als er meerdere topics zouden zijn, dat ik de rest links had laten liggen.

Een vriend van me woonde in een buurt die de auto deelde met de rest van buren. 4 gezinnen en 1 auto. Een agenda er in wanneer de auto te leen was en de kosten werden gedeeld. Die constructie zie ik te weinig. In mijn straat is het eerder 4 auto's per gezin! (owja, het moet wel een SUV zijn, want anders kan hij de caravan niet trekken)
Voortschrijdend inzicht, laten we dat zo maar noemen. Was ik vroeger een voorstander voor splitsing, nu denk ik dat het beter is om bij elkaar te houden.
De mogelijkheid om te zoeken is sterk verbeterd sinds de mogelijkheid om boven de 1500 posts per topic te komen.
Misschien krijgt GoT nog een keer de mogelijkheid voor tags per post, dat zou het globaal zoeken iets leuker maken.
Wat ik herken: Als je begint met PV wil je heel veel over PV weten, als je begint met een zonneboiler wil je daar heel veel over weten enz. Als je die spullen eenmaal hebt ben je op zoek naar nieuwe inzichten enz.
Wat mij betreft mogen hier de volgende onderwerpen passeren.
- duurzame ruimtelijke ordening (hoor je veel te weinig over)
- duurzaam transport
- duurzaam wonen
- duurzaam leven
Ik hoor nog steeds nieuwe dingen, ook over zaken waar ik nog niet over nagedacht had. Ik denk dat dit topic door een brede groep gelezen wordt, van jong tot oud. Geen idee hoe oud de oudste poster in dit topic is, maar in ieder geval 55+ (moi) . Dat is kennis delen en dus heel nuttig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/wtf.jpg
als je dit ook wilt kun je beter dit forum zo laten,
niet overloos zwetsen over "oto kunnen-willen-moeten", maar kijken hoe maatschappelijk en breed je dit op jezelf kunt toepassen, het is namelijk heel breed een beetje duurzaam te leven.
mensen die het forum vervuilen met hun opinie over de "oto" lijken soms wel bejaarde tweet-schreeuw-mensen, geestelijk compleet op slot, en daardoor niet in staat tot het presenteren van een 0 rekening,
met gratis milieuwinst.
duurzame energie heeft heel sterk te maken met het beschermen van je persoonlijke sfeer, je humeur, en je leefstijl, en ook wat economie, dat maakt het heel interessant.
hoe ik dit heb bereikt, mag niet ondersneeuwen in persoonlijke opinies, maar moet gedeeld worden, iedereen profiteert.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2011 09:42 . Reden: on topic blijven dus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mike70 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 08:01:
[...]

Maak je gebruik van een SSD?
XP of Win7?
Ebox draait windows XP met een SD kaartje ( class 6 / 32gb ) gaat prima! Zeker na een aantal registry tweaks :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Even een brute stelling, n.a.v. iets wat ik me opeens realiseerde: de energetische-terugverdientijd van PV is afhankelijk van de locatie ongeveer 2 tot 4 jaar. Na deze tijd hebben de panelen evenveel energie geleverd, als de productie gekost heeft.
De wereldwijd geinstalleerde hoeveelheid PV verdubbelt grofweg elk jaar.
Als ik deze twee combineer, is er in de hele geschiedenis van PV netto wereldwijd (orde-grootte) niets aan energie uit PV geproduceerd! En als een terugverdientijd van 2 jaar in combinatie met een jaarlijkse verdubbeling van het geinstalleerd vermogen doorgaat, zal dat ook zo blijven!
M.a.w. PV gaat pas daadwerkelijk iets bijdragen aan het verminderen van enige andere uitstoot, op het moment dat het dusdanig groot is dat de toename van geinstalleerd vermogen afneemt. (En dat zal ook gebeuren, begrijp me niet verkeerd ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 23-12-2011 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

RemcoDelft schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 10:09:
Even een brute stelling, n.a.v. iets wat ik me opeens realiseerde: de energetische-terugverdientijd van PV is afhankelijk van de locatie ongeveer 2 tot 4 jaar. Na deze tijd hebben de panelen evenveel energie geleverd, als de productie gekost heeft.
De wereldwijd geinstalleerde hoeveelheid PV verdubbelt grofweg elk jaar.
Als ik deze twee combineer, is er in de hele geschiedenis van PV netto wereldwijd (orde-grootte) niets aan energie uit PV geproduceerd! En als een terugverdientijd van 2 jaar in combinatie met een jaarlijkse verdubbeling van het geinstalleerd vermogen doorgaat, zal dat ook zo blijven!
M.a.w. PV gaat pas daadwerkelijk iets bijdragen aan het verminderen van enige andere uitstoot, op het moment dat het dusdanig groot is dat de toename van geinstalleerd vermogen afneemt. (En dat zal ook gebeuren, begrijp me niet verkeerd ;) )
We hebben toch energie nodig, liever van wind,water en zon. Kolen en kernenergie leveren meer problemen. En kolen kan je maar 1x affikken. PV 25+ jaren

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 16:08
ik ben ook voorstander om het topic op deze veelzijdige manier te behouden.
Ik ben hier binnengekomen met een vraagstelling over een cv-ketel, inmiddels leef ik nu al 4 dagen ondergronds :)
blokjes opgevuld en schade hersteld, 70% opgevuld met steensgewijs 2 maal 6cm eps
Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/4977/img0991m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img861.imageshack.us/img861/6435/img0998s.jpg

maar door dit topic wordt ik nu thuis een geitenwollentype genoemd;) ik denk dat het begint bij bewustwording van je gedrag je hieruit je eigen verandering kan inzetten.
Ik ben dus zeer dankbaar voor dit topic en hoop juist dat andere members door het lezen hiervan ook bewuster omgaan met energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Mja, dat commentaar moet je gewoon naast je neerleggen. Als ik in mijn omgeving begin over PV en plannen om die te gaan plaatsen word ik aangekeken alsof ik gek ben. Ja, het is een investering, maar dat betaalt zichzelf terug. Heb dit jaar 5% van de hypotheek afgelost, deze week nog offerte tekenen voor spouwmuurisolatie en binnen nu en 2 jaar wil ik gewoon PV op het dak. Heb niet voor niks zo'n mooi niet heel erg schuin dak op de zuidkant.
Ik leg liever 5K aan glimmend spul op mijn dak, dan dat ik 5K investeer in een glimmend stuk blik op wielen. Dat glimmend spul op het dak verdient zichzelf terug, dat glimmend stuk blik op wielen is bij mij na een paar maanden al zonde van het geld, want glimmen doet ie dan allang niet meer (ik was misschien 2-3x per jaar mijn auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
@jgc, het zijn geen geitenwollensokken maar skisokken die ik dagelijks draag ;) maar het is een grapje van mijn vrouw die het altijd heeft over mijn geitenwollensokken internetvriendjes van tweakers :)
Maar ze doet gewoon mee en is ook voorstander om te invensteren om meer zelfredzaam te worden, dus de regenzuil en moestuin is haar gebied.
nieuwe aanwinsten
Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/153/img0999zj.jpg
hygrometer is geleverd met een los binnenwerk dus die kan weer retour :(

[ Voor 8% gewijzigd door marz01 op 23-12-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
ik ben ook tegen splitsing.
want wat heb je aan pv. als je niet eerst kijkt waar je stroom nutteloos weg gooit.
wat heb je aan een goed afgestelde gas c.v. als de tocht door je vloer omhoog komt.
wat heb je aan etc.......

duurzaamheid is een totaal concept.
veel mensen komen hier binnen om iets te bereiken en komen er dan achter dat het eigenlijk meer een houding is dan wat ze eigenlijk wouden bereiken.

ik heb eigenlijk meer problemen met de locatie van het topic. (elektronica)
maar denk dat het niet groot genoeg is voor een prominentere plaats op got.

@marz01
hee marz01 kruipt uit zijn piepschuim grot.
en begin je het al te merken in de huiskamer?
ziet er al goed uit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:03
Door je geitenwolleninternetvriendjes heb je nu geitenwollenartikelen in huis. ;) Foei hoor.

@Hieronder
Ik persoonlijk vind het ook pas lekker bij 21 graden en ja ik draag dikken truien.
Maar als ik de thermostaat lager zet blijf ik het de hele dag koud hebben.

[ Voor 55% gewijzigd door leonbong op 23-12-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:18
@marz01

De ideale temperatuur op die hygrometer is wel ruim genomen: tot 23°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 10:52:
Mja, dat commentaar moet je gewoon naast je neerleggen. Als ik in mijn omgeving begin over PV en plannen om die te gaan plaatsen word ik aangekeken alsof ik gek ben. Ja, het is een investering, maar dat betaalt zichzelf terug. Heb dit jaar 5% van de hypotheek afgelost, deze week nog offerte tekenen voor spouwmuurisolatie en binnen nu en 2 jaar wil ik gewoon PV op het dak. Heb niet voor niks zo'n mooi niet heel erg schuin dak op de zuidkant.
Ik leg liever 5K aan glimmend spul op mijn dak, dan dat ik 5K investeer in een glimmend stuk blik op wielen. Dat glimmend spul op het dak verdient zichzelf terug, dat glimmend stuk blik op wielen is bij mij na een paar maanden al zonde van het geld, want glimmen doet ie dan allang niet meer (ik was misschien 2-3x per jaar mijn auto).
Ik heb anders toch mooi zelf een windmolen ineengestoken die mijn glimmende bak op wielen voor zowat 40% oplaad overnacht. Na het weekend kan ik mijn hele woon-werk rit (91km enkel) helemaal doen op mijn zelf gemaakte stroom. Mijn zelfgemaakte windmolen heeft mij welgeteld 171 euro gekost (zo een kogellager is nogal duur) en produceert tussen de 400 en de 9000W. Spijtig genoeg kan ik geen vergunning krijgen voor een tweede, want volgens de gemeente is er dan sprake van overlast..., beetje gek want mijn naaste buur woont 700m verder en heeft een struisvogelkwekerij die nota bene in Tadzjikistan nog te horen valt..

Vervoer kost veel energie, en batterijen zijn vervuilend maar op deze manier probeer ik toch mijn steentje bij te dragen. Dat en die glimmende plaatjes op mijn dak, en die rietvijverbeek als waterzuivering, en vleesloze dins- en donderdagen ;)

Mijn volgende stap is alles te vervangen door custom-made ledverlichting. Ik ben ook al aan het kijken om de gordijnen door rolluiken te vervangen. Vorig jaar de zoldering nog eens extra geïsoleerd, de muren gaan spijtig genoeg niet omdat de spouw niet breed genoeg is.

Een warmtepomp is me nog te duur en aardgas ligt niet in mijn straat. Ik betaal 490 euro aan elektriciteit, maar hier zitten kosten aan ter waarde van..... 490 euro aangezien ik een negatief jaarverbruik heb....

Stookolieverbruik is 2500liter op 3 jaar en 9 maanden en er zit nog steeds wat in maar moet toch eens bijbestellen voor het echt gaat winteren.

Als er nog tips zijn wat ik kan doen hoor ik het graag. Mij gaat het niet om de prijs, het moet me wel niet arm maken, maar om de duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Oh ja, piepschuimgrot maken moet volgend jaar ook nog :P.

Ik heb mijn koude vloer nu eerst opgelost door de ventilatieopeningen aan de voorkant van het huis te blokkeren. Er staat aan de voorkant nu een steen voor op enige afstand, zodat de wind niet meer direct in dat rooster kan blazen. Ventileren kan het dus nog steeds, maar ik heb nu gewoon geen overdruk meer in de kruipruimte. Voorheen werd de lucht gewoon door het kruipluik geforceerd als de wind op de gevel stond, waardoor het hele huis afkoelde.

Verder zit ik al 2 dagen te wachten op offerte van isolatiebedrijf voor spouwmuurisolatie. Als hier de wind op de zijmuur (10 meter lang) staat, waait de warmte gewoon weg. Dat zie ik ook terug op mindergas.nl, want die houden wel graaddagen bij, maar niet hoe hard het waait. Als het buiten 10 graden is maar waait als een orkaan, verstook ik meer gas dan wanneer het windstil is met temperaturen rond het vriespunt.

Edit: even over die hygrometers van Conrad: die dingen zijn onbetrouwbaar en moet je eerst afregelen met een geijkt apparaat dmv stelschroefjes op de achterkant.
Ik heb hier een met temperatuur, vochtigheid en comfort. Als temperatuur en vochtigheid in het midden van het groen staat, staat comfort er ver buiten. Verder meet dat ding 20 graden als het volgens mijn CV thermostaat 15 graden in huis is, en meet dat ding 25 graden als ik opstook naar 19.5.
Als dat ding gelijk zou hebben qua temperatuur zou ik hier dinsdagavond als ik thuiskom na een hele dag niet stoken niet met de winterjas aan gaan zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door _JGC_ op 23-12-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
waarom hangen jullie piepschuim onderaan de vloer?
Isover heeft daar speciale panelen voor, doe ongetwijfeld een pak duurder zijn :). Voegen die niets extra toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.energiestrijd.nl/alkmaar
what the fuck ! it`s possible !
zomaar 53% direkt instant eraf.
ik vraag me af wie daar adviseert hehehehe ;)

(de mensen zijn ook erg bewust vanwege de gasopslag in hun backyard)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2011 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:20:
waarom hangen jullie piepschuim onderaan de vloer?
Isover heeft daar speciale panelen voor, doe ongetwijfeld een pak duurder zijn :). Voegen die niets extra toe?
het is een stukje prijs.
ik heb mijn vloer gedaan voor minder als 350 euro.
verdikking van 5cm eps naar 15cm eps.
ook een groot verschil is dat een doe het zelver geen uurloon heeft.
als ik het uurloon er bij geteld had dan was pur laten spuiten of tonzon folie etc...
waarschijnlijk goedkoper.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Bewustwording is veel.
Hoeveel mensen laten gans de avond niet vrijwel alle lichten in huis aan? Liefst nog met een 300W of 500W straler in de living.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:30:
Bewustwording is veel.
Hoeveel mensen laten gans de avond niet vrijwel alle lichten in huis aan? Liefst nog met een 300W of 500W straler in de living.
In theorie kan je een hele cannabisplantage op 500W laten draaien als je LED-groeilampjes gebruikt en per plantje een isolatiebox er rond bouwt.

Kwestie van de tweakers met een toekomst in de minder legale sector even op weg te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Nu ik er aan denk. Vroeger, toen ik nog thuis woonde, ging ik de buurt soms babysitten. Ooit in een huis geweest die hun keuken verlichtten met 3 lampen van 500W die naar boven schenen. Het licht was heel comfortabel, maar hun rekening zou ik nu niet willen betalen :).
Bewustwording is veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:30:
Bewustwording is veel.
Buurman vertelde stoer dat zijn nieuwe keuken was voorzien van 500W aan halogeenlampen op een dimmer. Die zie ik elke avond en elke ochtend aan staan. Wel of niet gedimd maakt niet uit, alle energie die je lampen niet opnemen omdat ze gedimd zijn wordt door je dimmer wel omgezet in warmte.

Kom ik aan met 4x3W LED verlichting in de keuken. Het is amper genoeg om wat te zien, maar voor "de keuken is niet donker" is het zat. Als ik in de keuken bezig ben zet ik de TL in de afzuigkap aan, meteen hele keuken verlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Heb je net WWZ achter de rug.. komt de volgende actie d'r weer aan:
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=57742

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:53

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik ben tegen splitsing van het forum.

Juist de diversiteit maakt het voor mij aantrekkelijk. Als er onderwerpen zijn die voor mij minder interessant zijn, sla ik die items meestal over. Zo is bijv. het isoleren van spouwmuren of vloeren op mij niet van toepassing omdat wij een huis bewonen van 120 jaar oud met een "kruip"ruimte van 20 cm en enkelsteens muren. :'(

Wel wil ik er voor pleiten om de quotes korter te maken. Reageer je op een bericht van iemand, quote dan alleen het gedeelte wat van toepassing is en niet het hele bericht. Dat zorgt er voor dat er minder pagina's komen en dat komt de overzichtelijkheid ten goede.
Deze oproep geldt overigens gelukkig niet voor iedereen!

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

_JGC_ schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:37:
[...]
Wel of niet gedimd maakt niet uit, alle energie die je lampen niet opnemen omdat ze gedimd zijn wordt door je dimmer wel omgezet in warmte.
Weet je dat zeker?
Ik heb ook een dimbare halogeenlamp boven de eetkamertafel hangen, maar m'n Cresta energiemeter geeft wel degelijk een lager verbruik aan als ik de lamp dim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:37:
[...]

Buurman vertelde stoer dat zijn nieuwe keuken was voorzien van 500W aan halogeenlampen op een dimmer. Die zie ik elke avond en elke ochtend aan staan. Wel of niet gedimd maakt niet uit, alle energie die je lampen niet opnemen omdat ze gedimd zijn wordt door je dimmer wel omgezet in warmte.

Kom ik aan met 4x3W LED verlichting in de keuken. Het is amper genoeg om wat te zien, maar voor "de keuken is niet donker" is het zat. Als ik in de keuken bezig ben zet ik de TL in de afzuigkap aan, meteen hele keuken verlicht.
Als je je LED's zelf in mekaar zet, dan kan je voor een 50 euro van je keuken een zonnebank maken. Die lampen in armaturen en al die verschillende zooi die je gewoon moet inpluggen is allemaal veel te duur.

Als je wat zoekt kan je je hele lampencollectie vervangen voor minder dan 200 euro, maar dan moet je wel wat knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah weer een boom erbij in het collectieve inkoopbos. Alsof het nog niet vol genoeg was.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klaver 4 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:49:
[...]

Weet je dat zeker?
Ik heb ook een dimbare halogeenlamp boven de eetkamertafel hangen, maar m'n Cresta energiemeter geeft wel degelijk een lager verbruik aan als ik de lamp dim.
Ja, maar het verbruik daalt niet met een rechtevenredig verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:32:
[...]

In theorie kan je een hele cannabisplantage op 500W laten draaien als je LED-groeilampjes gebruikt en per plantje een isolatiebox er rond bouwt.

Kwestie van de tweakers met een toekomst in de minder legale sector even op weg te helpen...
ha het illegale pad der duurzaamheid.
(ben geen politie/staat of kweker)

ik denk niet dat de plantjes nu juist die isolatie nodig hebben.
je moet juist proberen de temperatuur lager te krijgen.
de warmte van de lampen/licht moet ergens heen.

met 500W kun je 5 strings van 100w philips led groeilampen op hangen.
ongeveer genoeg voor 2m2 aan plantjes.
meeste kwekerijen zijn denk ik wat groter.

beter is om ze gewoon in de tuin te planten.
dat is duurzamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 22:47
migjes schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:52:
[...]
PV op het dak en dan plantjes binnen ;) Minder gezeur van de buren.
Ook dat er geen sneeuw ligt op het dak valt dan minder op.

[ Voor 10% gewijzigd door Pietje NL op 23-12-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Pietje NL schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:54:
[...]

PV op het dak en dan plantjes binnen ;) Minder gezeur van de buren.
Ook dat er geen sneeuw ligt op het dak valt dan minder op.
psst... ben ik verdacht met een 1 persoons huishouden, en 4,8kWp PV op het dak.
Moet mijn overschot toch ergens affakkelen ;)
Die TVT ziet er dan opeens heel anders uit, 1 a 2 oogsten ;) LOL

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:52:
[...]

ha het illegale pad der duurzaamheid.
(ben geen politie/staat of kweker)

ik denk niet dat de plantjes nu juist die isolatie nodig hebben.
je moet juist proberen de temperatuur lager te krijgen.
de warmte van de lampen/licht moet ergens heen.

met 500W kun je 5 strings van 100w philips led groeilampen op hangen.
ongeveer genoeg voor 2m2 aan plantjes.
meeste kwekerijen zijn denk ik wat groter.

Als je de plantjes isoleert apart moet je de ruimte niet verwarmen maar verwarm je de kleine ruimtes. De planten groeien door het licht maar pas bij een bepaalde temperatuur. Daarom heb je minder sterke groeilampen nodig en zal je ook meer plantjes kunnen zetten ;)

Met dan nog PV op je dat heb je helemaal niets te vrezen dat ze aan je deur komen bellen van: Eey, jij gebruikt zoveel, mogen we je zolder eens bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
VOor het isoleren van de fundering. Wat voor Rd om te nemen? Platen met een Rd van 2.6 of nog hoger?

En eventueel het voornemen om nog eens 5cm EPS onder de vloer te plakken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:58:
[...]

Als je de plantjes isoleert apart moet je de ruimte niet verwarmen maar verwarm je de kleine ruimtes. De planten groeien door het licht maar pas bij een bepaalde temperatuur. Daarom heb je minder sterke groeilampen nodig en zal je ook meer plantjes kunnen zetten ;)

Met dan nog PV op je dat heb je helemaal niets te vrezen dat ze aan je deur komen bellen van: Eey, jij gebruikt zoveel, mogen we je zolder eens bekijken?
zelfs de philips led lampen produceren meer warmte als de planten nodig hebben.
bij philips hebben ze zelfs een variant die met water koeling werkt.
je wil dus die warmte zoveel mogelijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:01:
VOor het isoleren van de fundering. Wat voor Rd om te nemen? Platen met een Rd van 2.6 of nog hoger?

het heeft geen zin om meer Rd te pakken als de Rd van de baksteen tot onderkant van de spouw.
duidenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:03:
[...]

zelfs de philips led lampen produceren meer warmte als de planten nodig hebben.
bij philips hebben ze zelfs een variant die met water koeling werkt.
je wil dus die warmte zoveel mogelijk kwijt.
Zet je een warmtepomp boiler tegenover toch.

Maar... ik ben zowel tegen nederwiet als tegen splitsen, alleen maar voor meer duurzaamheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Erasmo schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:50:
[...]

Ah weer een boom erbij in het collectieve inkoopbos. Alsof het nog niet vol genoeg was.
Hmja, klopt. Ik weet niet of ik er blij mee ben (meer aandacht aan PV), of dat ik er van moet balen (ik kan daar niet mee concurreren, en ben te klein om zulke grote klussen binnen te halen..).

Ik heb een ander idee wat ik aan het uitwerken ben.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag trouwens nog een particulier systeem verkocht (12x 240Wp Yingli op SMA, prachtig dak). Midden in de 'winter'. En dat is niet de eerste deze maand. Ik verbaas me er over hoeveel particulieren gewoon nu kopen. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn grootheden die bitter weinig met elkaar te maken hebben.
Net zoals ... een stokoude koelkast; de productie van een nieuwe zal ook meer zijn dan 2 jaar het verschil in verbruik van een oude en een nieuwe.

Vervangen? Altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:07:
[...]

het heeft geen zin om meer Rd te pakken als de Rd van de baksteen tot onderkant van de spouw.
duidenlijk?
Eh nee :) You lost me there :) Mijn bakstenen muur begint pas op de 1e verdieping. De gehele onderste verdieping bestaat uit een houten kozijn, letterlijk een doorzonwoning zeg maar. Op de 1e verdieping loopt een betonnen latei over de hele breedte vanaf daar begint mijn "muur" pas zeg maar.

Mijn fundering is letterlijk een.. fundering.. kaal beton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:09:
[...]

Hmja, klopt. Ik weet niet of ik er blij mee ben (meer aandacht aan PV), of dat ik er van moet balen (ik kan daar niet mee concurreren, en ben te klein om zulke grote klussen binnen te halen..).

Ik heb een ander idee wat ik aan het uitwerken ben.
De complexiteit wordt ook wel een beetje aangedikt in dat artikel. Als ik een foto van mijn dak+wensen naar het gemiddelde pv-bedrijf stuur en ik accepteer de offerte ligt het er meestal binnen een paar weken op.
SunshineCompany schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:11:
Vandaag trouwens nog een particulier systeem verkocht (12x 240Wp Yingli op SMA, prachtig dak). Midden in de 'winter'. En dat is niet de eerste deze maand. Ik verbaas me er over hoeveel particulieren gewoon nu kopen. Leuk!
Wellicht mensen die de oudejaarsbonus aan PV besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Klopt, het is niet bepaald ingewikkeld. Als ik een offerte-aanvraag binnenkrijg bel ik (dezelfde dag!), spreek ik de situatie door, geef ik een richtprijs, bespreek ik hoeveel er op het dak past, etc. etc. Kortom; in 20 minuten snapt men hoe het werkt. Dan binnen paar dagen offerte in de bus, dan tekenafspraak + inmeten, 4-8 weken later op 't dak. Alhoewel ik nu tot 5 maart vol zit.. ALS het weer goed is. Hebben we 3 weken sneeuw dan hebben we een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:01:

heb effe een dwars doorsnede van onze vloeren gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/voor.jpg
lichtgrijs = beton fundering
donker grijs = opvulling tussen de balken/soms zelfs een verhoging.
rood = buitenmuur
geel = spouw isolatie.
bruin = grond
groen = gras of tegels
(jouw situatie kan dus afwijken van de tekening.)

als je nu isolatie aanbrengt in het bruine gedeelte en niet hoger.
heeft het geen zin om de isolatie dikker te maken als 3x een rode steen aan isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
migjes schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:34:
[...]

heeft het geen zin om de isolatie dikker te maken als 3x een rode steen aan isolatie.
Dit is wel zoals mijn situatie
Dus een zeer dun laagje eps is dus afdoende?
Ik ga morgen de tuinkant een laagje eps ( 6 of 12cm?) met ervover dpc folie (eerst nog muurtje impregneren als het droog is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:34:
[...]

heb effe een dwars doorsnede van onze vloeren gemaakt.
[afbeelding]
lichtgrijs = beton fundering
donker grijs = opvulling tussen de balken/soms zelfs een verhoging.
rood = buitenmuur
geel = spouw isolatie.
bruin = grond
groen = gras of tegels
(jouw situatie kan dus afwijken van de tekening.)

Ok. Mijn situatie is dus iets anders, ik zal kijken of ik een vergelijkbare tekening kan maken. Ik wil eigenlijk proberen om de isolatie tot aan het maaiveld te maken. Eventueel, wanneer de isolatieplaat te dik is, maak ik een inkeping aan de bovenkant. Ik maak hem daar wat smaller dus. Het isolatiedeel komt dan tot bovenaan maar ik kan dan wel praktisch tot mijn huis mijn bestrating weer aanleggen.

Eigenlijk wat je wil zeggen is dat een plaat van 6 tot 8cm XPS ( Rd van 1,7 - 2,0 ) meer dan voldoende is. En een XPS plaat van 10cm of meer zou gewoonweg overkill wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
marz01 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 10:43:

maar door dit topic wordt ik nu thuis een geitenwollentype genoemd;)
Dat is tegenwoordig een Geuzennaam waar je apentrots op mag wezen! ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@marz01,mkleinman
xps zou mijn voorkeur hebben boven eps.
maar kan alle bij.
ik ben bang dat 6cm al overkill is.
maar snap ook dat het net zo makkelijk/moeilijk te doen is dus laat je dat niet tegenhouden.
dpc folie is een optie. epdm of vijverfolie(pvc) kan ook.

wat je wel moet doen is in de muur de voeg met een bijtel uitbikken.
dan effe een slijptol door het cement halen(niet al te diep je wil een huis over houden >:) )
daar steek je de folie in.
dat voeg je af met: 1 deel cement + 1 deel zand + een klein beetje watervast.

het enige wat je bereikt eigenlijk is dat je kruipruimte nu iets minder afkoelt bij zware vorst.
en bedenk je dat je nog steeds die ruimte moet luchten.
dus verwacht geen wonderen en een beroerde tvt.

de hele uitvoering wordt al een stuk beter als je van het beton(licht grijs) tot 50cm omhoog gaat.
dan pas hou je de vorst uit je fundering. kan dat niet heb ik zwaar mijn twijfels over het effect.

(eigenlijk zou iemand eens ir foto's moeten maken van de kruipruimte. het liefst bij zware vorst en met vloer verwarming.)

ik zit er ook zwaar aan te denken om het te gaan doen maar niet om de warmte binnen te houden,
maar om zomers de warmte buiten te houden. (voor al de achter kant kan het beton aardig warm worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:32:
[...]

:?

De bioloog in me zegt dat er hier een ietwat rooskleurige voorstelling van zaken lijkt te worden voorgesteld. Hennep heeft wel wat meer lichtpower nodig dan wat ledjes (??? Powerled ???) om aan het stadium te geraken waar dit onzalige voorstel voor bedoeld lijkt te zijn.

Alhoewel klein blijvende hennep plantjes mogelijk alsnog in een [biologische] salade verwerkt kunnen worden, als je dat bedoelt... >:)

(voor de goede orde: zelf nooit dat groene spullie aangeraakt, ik heb voldoende aan een rookvrij bestaan... ;) )

@Sunshine Company:
Heb je net WWZ achter de rug.. komt de volgende actie d'r weer aan:
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=57742
Dat had je al moeten weten, als je doorgelezen had (10 december 2011)... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 23-12-2011 13:27 . Reden: Achterstand bijlezen PPV? ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je hoeft het ook niet te roken, je kan er ook cake van bakken. Of, zoals je zelf aandraagt, een lekkere Weed-salade van maken! Goede ideeen heb je toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:27:
Je hoeft het ook niet te roken, je kan er ook cake van bakken. Of, zoals je zelf aandraagt, een lekkere Weed-salade van maken! Goede ideeen heb je toch.
En dat met 51 jaar en de hele flowerpower movement overgeslagen te hebben... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik houd wijselijk mijn mond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:23:
[...]

De bioloog in me zegt dat er hier een ietwat rooskleurige voorstelling van zaken lijkt te worden voorgesteld. Hennep heeft wel wat meer lichtpower nodig dan wat ledjes (??? Powerled ???) om aan het stadium te geraken waar dit onzalige voorstel voor bedoeld lijkt te zijn.

Alhoewel klein blijvende hennep plantjes mogelijk alsnog in een [biologische] salade verwerkt kunnen worden, als je dat bedoelt... >:)

(voor de goede orde: zelf nooit dat groene spullie aangeraakt, ik heb voldoende aan een rookvrij bestaan... ;) )
philips
met dit soort lampen kom je een heel eind met die 500W.
maar dan nog.
het zijn echt wel flinke power led's
en ik denk dat het tegen over natrium lampen nog niet eens zo heel veel zal uit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:23:
[...]

@Sunshine Company:

[...]

Dat had je al moeten weten, als je doorgelezen had (10 december 2011)... ;)
Eerlijk gezegd nog nooit zelfs overwogen om dat spul aan te raken ;)

Mijn achtergrond als fysicus/nanotechnoloog helpt me goed op weg om te knutselen met elektronica, waaronder o.a. LED's, om maar aan te geven wat de mogelijke besparingen zijn gaf ik zo een ietwat cultiverende vergelijking :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Overigens, wat de door mij al vroegtijdig gesignaleerde VEH inkoop actie betreft, op het forum daar lijkt wel de hele rattenplaag uit de energie sector neergestreken te zijn om de nodige zeikerige opmerkingen te plaatsen en talloze dombo (niveau debielo?) "vragen" te stellen, en zonnestroom in een "omineus daglicht" te (proberen te) zetten.

Ik heb me inmiddels al helemaal de schompes getypt om de ergste opmerkingen met feiten en argumenten te pareren, maar wat hulptroepen daar zou ik zeer op prijs stellen. Dus af en toe ff kijken wat daar gepost wordt, en als er bullsh*it wordt neergezet gaarne ook zelf proberen om met feiten onderbouwd tegengas te geven.

Met Grooten Dank!

http://123zonne-energie.ning.com/profiles/blog/list

(ff inschrijven daar, u ziet vanzelf onder welk voor de hand liggende nick zonnigtype daar de strijd is aangegaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Splitsen is geen goed idee, misschien een volgend deel wel?

Ik zou graag wat meer inzicht willen hebben om bijvoorbeeld verticale windmolentjes te maken. Ik sta als docent techniek vaak voor leerlingen die energie geen bal kan schelen. Slecht milieu? Jammerdebammer dan.

Ik wil graag iets op gaan zetten zodat ik in een soort competitie binnen een aantal klassen verticale windmolentjes kan maken en die op het dak van de school kan zetten. In mijn lokaal zou ik dan iets willen hebben om het opgewekte vermogen af te lezen, samen met een lichtje wat brandt o.i.d. Over verticale windmolentjes kan ik wel een en ander vinden. Daar zijn tekeningen van met goede omschrijvingen. Alleen...wat doe ik met de opgewekte energie?

Privé zou ik graag een paar zonnepanelen op het dak van het appartementencomplex gooien. Ik heb er alleen geen rode cent voor die dat zou kunnen financieren. (helaas)

Hier thuis branden wel zo veel mogelijk LED-lampjes. 's Ochtends branden er 3 stuks van de IKEA in een armatuur en 3 anderen (á 3,4W) Dat valt naar mijn idee nog reuze mee. Ik moet alleen nog eens een goed(koop) alternatief vinden voor een aantal gloeilampen (toilet en badkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sypie schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:59:
Ik zou graag wat meer inzicht willen hebben om bijvoorbeeld verticale windmolentjes te maken. Ik sta als docent techniek vaak voor leerlingen die energie geen bal kan schelen. Slecht milieu? Jammerdebammer dan.
jongeren leren over het milieu is erg lastig.
maar ze leren hoeveel energie een apparaat nu gebruikt en ze daar mee laten rekenen is wel te doen.
vergeet niet dat dat de eerste stap is. als ze die al niet kunnen dan kunnen ze ook niks doen voor het milieu.
denk bij voorbeeld eens aan het feit dat je de oplader van het mobieltje niet in het stop contact moet laten zitten.
hoe duur is dat nu eigenlijk het hele jaar als je dat het hele jaar door doet enz...
hoeveel kost de totale energie rekening eigenlijk. als mensen het uit rekenen dan schrikken ze vaak.
Privé zou ik graag een paar zonnepanelen op het dak van het appartementencomplex gooien. Ik heb er alleen geen rode cent voor die dat zou kunnen financieren. (helaas)
een steca 500 met 2/3 panelen is tegenwoordig makenlijk onder de 1000 euro te doen.
vergunningen en eigenaren van het complex zijn een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klaver 4 schreef op zondag 18 december 2011 @ 18:04:
[verhaal over 1- en 3-jarig contract bij GC]

Tip: bel ze eens en laat je met een offerte prettig verrassen... (maar je hebt het niet van mij!).
Ook van deze kant: bedankt voor deze supertip...!
Zojuist de bevestiging binnengekregen van het 1-jarige groenmixcontract. Per kWh ca. 1,5 ct goedkoper, maar de klapper is natuurlijk het gas dat ruim 14 ct per m3 minder kost...
Wow...
Dat is een TVT van zeg maar, euh, nou ja goeie tip dus! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
SunshineCompany schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 12:25:
Klopt, het is niet bepaald ingewikkeld. Als ik een offerte-aanvraag binnenkrijg bel ik (dezelfde dag!), spreek ik de situatie door, geef ik een richtprijs, bespreek ik hoeveel er op het dak past, etc. etc. Kortom; in 20 minuten snapt men hoe het werkt. Dan binnen paar dagen offerte in de bus, dan tekenafspraak + inmeten, 4-8 weken later op 't dak. Alhoewel ik nu tot 5 maart vol zit.. ALS het weer goed is. Hebben we 3 weken sneeuw dan hebben we een probleem.
@SunshineCompany
Wat ik me in zulke gevallen afvraag. Als het inderdaad 3+ maanden duurt.
Hoe pak je het aan dat de prijzen per maand flink dalen. Zit er een clausule in??
Wat spreek je af? Hoever van te voren worden "spullen" aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
De heer Peeraer, die dit forum ook continu zit te vervuilen met zijn onduurzame Google ads, reageerde op NOS op de brief die 69 hoogleraren schreven om tegen de onzalige plannen voor een GIGA nuke te ageren.

http://nos.nl/audio/32449...tot-betere-centrales.html

U kunt het beste zelf luisteren naar de onzin en de aarzelende ("ik moet nu niet iets fouts zeggen") reactie, waarbij Peeraer ook fijntjes stelt dat het "maar 70 hoogleraren" betreft, die "niet representief" geacht zouden moeten worden omdat we in ons land 2.500 hoogleraren zouden hebben... (het waren er trouwens in 2010 nog 2.608, "full professor").

Ergo, zou de conclusie moeten luiden "2.539 hoogleraren zouden misschien wel voor een GigaNuke complex met 4 reactor gebouwen kunnen zijn"??? Wellicht dat een statisticus daar ff wat gehakt van wil maken...

Overigens maakt NOS ook weer een gigablunder door van "Sjef Peeraer van Atoomstroom" te spreken, wat de geïnterviewde niet eens tegensprak.

... hij heeft zijn eigen bedrijf namelijk al lang om laten katten (wegens nauwelijks groei bij Atoomstroom) in een zogenaamde service provider met de hoogst misleidende naam "NutsServices B.V.". Het staat keihard gedocumenteerd bij de marktwaakhond, de Nederlandse Mededingings Autoriteit (die niet zo'n "groene" reputatie heeft, zie het met veel rafels gepaard gaande "Greenchoice dossier"...).

Letterlijk citaat uit de op 9 november 2011 gedateerde aangepaste leveringsvergunning bij NMa (mijn vetdruk):
Op 3 november jI. heeft de rechtsgeldig vertegenwoordiger (per e-mail) bevestigd dat de
statutaire naam van Atoomstroom (hierna: aanvrager) per 8 september 2011 is gewijzigd in
NutsServices B.V. en het verzoek gedaan tot wijziging van de tenaamstelling van de aan
Atoomstroom B.V. toegekende vergunning.
Op verzoek van de Energiekamer NMa heeft
aanvrager op die datum tevens (per e-mail) een uittreksel van de Kamers van Koophandel verstrekt, alsmede verklaard dat de financiele, technische en organisatorische kwaliteiten, als
bedoeld in artikel 95d, eerste lid, van de Elektriciteitswet 1998, ongewijzigd zijn.
Het geluidsframent van de NOS is gedateerd op 22 december 2011, anderhalve maand na de tale-telling naamswijziging waardoor "Atoomstroom.nl" formeel naar het museum van de vaderlandse energie historie werd verwezen, en 2 maanden nadat de oprichter van dat bedrijf al zijn oude (elektronische) briefpapier in de dichtstbijzijnde (elektronische) vuilverbrander richting Armageddon had gezonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:53:
[...]
Ook van deze kant: bedankt voor deze supertip...!
Zojuist de bevestiging binnengekregen van het 1-jarige groenmixcontract. Per kWh ca. 1,5 ct goedkoper, maar de klapper is natuurlijk het gas dat ruim 14 ct per m3 minder kost...
Wow...
Dat is een TVT van zeg maar, euh, nou ja goeie tip dus! _/-\o_
Mooi man! Gefeliciteerd.

(virtuele kadotip: op zonnestroom gebakken appeltaart) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals belooft :
spuiten maar ! (zit er alweer 5 jaar inmiddels)
de dikte van mijn pur spuitwerk bij het keuken kruipluik/kruipruimte :
http://van.wijk.net/pvt/iso/iso1.jpg
het is een beton casco uit 1974, op poldergrond bergermeer/alkmaar -6 NAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al het leidingwerk, cv/gas water eerst vervangen voor unipipe/unopor, wat nu ingeschuimd is.
door de voor-na foto`s en bordjes op prikkers is precies duidelijk wat waar zit.
http://van.wijk.net/pvt/iso/iso3.jpg
de fundering is gewoon meegenomen, nadat eerst een deel was vrij gegraven :
http://van.wijk.net/pvt/iso/iso5.jpg
kruipluik ook met eps:
http://van.wijk.net/pvt/iso/iso6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LTV zoals het ook mooi kan:
http://van.wijk.net/pvt/iso/ltv1.jpg
http://van.wijk.net/pvt/iso/ltv2.jpg

de schuifpui is ook nieuw(schuco uit duitsland), betaald van geen auto en vermeden energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:46:
Overigens, wat de door mij al vroegtijdig gesignaleerde VEH inkoop actie betreft, op het forum daar lijkt wel de hele rattenplaag uit de energie sector neergestreken te zijn om de nodige zeikerige opmerkingen te plaatsen en talloze dombo (niveau debielo?) "vragen" te stellen, en zonnestroom in een "omineus daglicht" te (proberen te) zetten.

Ik heb me inmiddels al helemaal de schompes getypt om de ergste opmerkingen met feiten en argumenten te pareren, maar wat hulptroepen daar zou ik zeer op prijs stellen. Dus af en toe ff kijken wat daar gepost wordt, en als er bullsh*it wordt neergezet gaarne ook zelf proberen om met feiten onderbouwd tegengas te geven.

Met Grooten Dank!

http://123zonne-energie.ning.com/profiles/blog/list

(ff inschrijven daar, u ziet vanzelf onder welk voor de hand liggende nick zonnigtype daar de strijd is aangegaan)
Ik zal eens kijken of ik je met mijn beperkte kennis wat extra steun in de rug kan geven daar.
Een snelle blik op de pagina's leert me dat er mensen de verwarmingsketel op de panelen willen aansluiten, hier valt nog wel wat uitleg te geven ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
migjes schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:25:
Ik denk dat over het algemeen mensen niet geïnteresseerd zijn. Jongeren zijn daar nog weer een speciale doelgroep van.

Volgens mij werken argumenten die rond de persoon zijn opgebouwd beter dan argumenten voor een beter milieu. Dat milieu is van iedereen en daardoor voelt niemand zich er verantwoordelijk voor (uiteraard is dat verkeerd gedrag maar zo zijn we geprogrammeerd - zo lijkt het althans). Je moet daar dus tegen opboksen en dat is lastig. Slimmer is om dit soort sterke systemen in onze hersenen in het voordeel van duurzame energie en energiebesparing in te zetten, wat het geval is bij iedereen die geïnfecteerd is met het duurzaamheidsvirus.

Argumenten die rond de persoon zijn opgebouwd zijn veel belangrijker. In het geval van zonnepanelen is een betere marketing wellicht gebouwd rond het gevoel zelfvoorzienend te zijn. Om je eigen boontjes te doppen. Trots te zijn dat je je helemaal voor jezelf zorgt, dat je niet je handje ophoud.

Of hetzelfde grapje toegepast rond energiebesparing en klimaatsverandering: iedereen die honger krijgt in de wereld vanwege verdwijnende landbouwgronden gaat op de loop en komt hier aankloppen.
Dat is een veel sterker argument dan 'in Afrika krijgen ze meer honger'. Hetzelfde geldt voor afhankelijkheid van dure olie, brandstofprijzen etc.

Herkennen jullie bovenstaand verhaal? 'k ga er binnenkort een paper over schrijven vandaar :9

Hmmm valt een duurzame wiet wel in de scope van dit topic? Ik weet wel wat onderwerpen namelijk:
is de productie van 1 gram wiet niet veel minder milieubelastend dan 1,5 liter bier? Is restwarmte van de sigaret nuttig in te zetten? Hoeveel CO2 wordt er opgeslagen in de wiet? En als mensen wiet roken, gaan ze dan juist meer of minder energie verbruiken? Wel meer eten, en zouden ze dat toch al doen of komt dat door de wiet? En kun je het het beste verbranden of opeten zoals eerder in het topic gesuggereerd? De CO2 opgeslagen in de wiet komt in beide gevallen weer vrij, maar bij oproken verbrand er uiteindelijk meer dan enkel de wiet. Vragen, vragen, vragen. Vind het wel in het topic passen. :o

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 23-12-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ook ik ben niet voor het opsplitsen van dit forum.

Ik hou wel van wat variatie en afwisseling in de onderwerpen. Sinds mijn aanmelding erg veel geleerd, ook erachter gekomen waarom een aantal van mijn "projectjes" niet zo goed uit de verf kwamen.

Soms lees ik me te barsten, maar het blijft boeiend.

Oh ja, wat betreft de maximum leeftijd van de forumleden: deze hier is 56.

Sinds 2005 pas echt het licht gezien qua energie/verbruik/milieu. Daar is in de afgelopen jaren al het vakantiegeld/eindejaarsuitkering/etc. in "ondergebracht".
Geeft een geweldig gevoel!
Maar pas op! Erg verslavend!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:06
migjes schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:25:
[...]

maar ze leren hoeveel energie een apparaat nu gebruikt en ze daar mee laten rekenen is wel te doen.
[...]
Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde, jongeren zijn bijzonder geinteresseerd in het energievraagstuk en de milieuproblematiek. Het rekenen aan vermogen en energie is voor het meerendeel van onze leerlingen teveel gevraagd. Triest maar waar.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Deze week de diepvries getuned.

Van de Aldi had ik nog een binnen-buiten weerstation met een buitensensor.
Deze een aantal dagen lang in de diepvries geplaatst. Het basisstation staat erbuiten.

Hierdoor heb ik de instelling kunnen terugbrengen van stand 4 naar stand 2-en-een-beetje.
Duidelijk waarneembaar op de Plugwise. Scheelt ongeveer 14% aan energieverbruik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

internet4me schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:58:
[...]

@SunshineCompany
Wat ik me in zulke gevallen afvraag. Als het inderdaad 3+ maanden duurt.
Hoe pak je het aan dat de prijzen per maand flink dalen. Zit er een clausule in??
Wat spreek je af? Hoever van te voren worden "spullen" aangeschaft?
Wat we nu veel zien is dat 'men' (bedrijven, boeren, MKB) NU koopt, en dat het volgend jaar geplaatst wordt. Verder zie ik geen 3+ maanden, maar 2+ maanden, wat een maand scheelt. Daarnaast werkt je NU met prijzen van januari / februari. Kortom; je hebt het over een 'echte' wachttijd (qua prijs) van 4-6 weken. Wat gewoon normaal is. Als men NU koopt, en ook NU wil hebben, betaalt men meer, omdat het nog 'dure' paneeltjes zijn. Vandaag trouwens wel een systeem verkocht wat pas in september geplaatst hoeft te worden (23kWp).. daar heb ik een gok moeten nemen. Wie niet waagt..

@Zonnigtype; ik zie geen reden daar 'neer te strijken' voor extragratis advies. Lijkt me een rol van de vereniging. Die willen verkopen, dan moeten ze ook zorgen voor kennis & mensen die antwoorden op vragen geven. Ze mogen me best bellen hoor, krijgen ze wel een factuurtje toegestuurd. Kennis mag wat kosten toch?

@Spiceworm: :D Appel-space-cake, gebakken op zonnestroom, door Zonnigtype.. _/-\o_ Wordt gezellige meet dan!

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 23-12-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:00
Na wat CV tuning (cv stond weer op default na een stroom onderbreking?) zag ik dat ik de meest simpele CV tuning van allemaal vergeten was. :$

Ik heb de verwarmingen niet goed schoongehouden en nu woont er stof en spinnewebben in , dus vandaar dat ze het minder goed doen dan ze kunnen.(geblockte airflow)

Tijd om morgen eens lekker te gaan schoonmaken, voelen jullie die lente ook al aankomen?

en weer on topic, kreeg het idee om een kleine zelfbouw mini sterling motor in te zetten om een kleine fan te laten draaien op de hitte van de verwarming (aanvoer 75 graden, was 85 by default, danku nefit...).

2 voordelen: ik gebruik geen stroom en verplaats hitte door arbeid uit hitte te halen en zet dus eigenlijk de hitte weer om in minder maar beter verplaatste hitte en wat ik verlies in de woonkamer win ik terug in efficiency in de retour. *O*

Ik zag al de eerder getoonde fans en boost mogelijkheden voor de verwarming, maar die kosten weer stroom en ik denk niet dat iedereen in huis zin heeft in dat geblaas.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:40:

@Zonnigtype; ik zie geen reden daar 'neer te strijken' voor extragratis advies. Lijkt me een rol van de vereniging. Die willen verkopen, dan moeten ze ook zorgen voor kennis & mensen die antwoorden op vragen geven. Ze mogen me best bellen hoor, krijgen ze wel een factuurtje toegestuurd. Kennis mag wat kosten toch?
Jij hoeft niet, want dan krijgen we het bekende gezeur weer. Ik stuur wel een nota naar jou toe, voor het voorwerk. Goed? >:)

Inmiddels zijn de hulptroepen trouwens gearriveerd op het VEH "123" forum, de mailbox stroomt vol met mailtjes "er is een reactie gekomen op".... Met hartelijke dank! _/-\o_
@Spiceworm: :D Appel-space-cake, gebakken op zonnestroom, door Zonnigtype.. _/-\o_ Wordt gezellige meet dan!
Ja, ja, die uitnodiging komt wel. Even bijkomen van alweer een schok, zoon van goed stel vrienden plotseling overleden, 21 jaar, na Kerst crematie... :|

Life goes on...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Toch ook maar eens mijn zegje doen over het topic, ik ben geen fanatieke poster maar lurk veel. Op zich ben ik niet voor opsplitsing maar ik heb wel het idee dat vooral nieuwe mensen het overzicht kwijtraken en hun vragen vaak snel verdwijnen in de grote hoeveelheid posts die hier gedaan worden. Nu ik een tijdje meelees zijn mijn gedachten ook wel wat groener geworden en ik wil ook nog genoeg in huis doen (ookal is de tvt erg lang) zodra ik hier geld voor vrij kan/wil maken. Spouwmuur en kruipruimte isolatie zijn gedaan, HR++ moet ik flink voor sparen en zonneboiler staat over vijf jaar op de planning. PV wil ik ook wel maar dat is lange termijn. Dit topic heeft deze gedachtengang iig voor een goed deel verzorgd.

Nu de minder postieve kant, ik zie een aantal mensen die leuk zijn begonnen en van alles oppakken en dit steeds verder proberen door te voeren en zo veel mogelijk mensen willen aansteken. Sommige zijn zelfs politiek bezig om de gedachte te verspreiden. Probleem is dat sommige inmiddels verzuurd begin te raken of de lijn te ver doortrekken. Als iemand zijn huis voor een ton heeft geisoleerd is leuk maar o wee als je dan een niet zuinige auto hebt. En o wat leven we toch in een corrupt fout kloteland waar alles op fossiele brandstoffen moet. Om het nog maar niet te hebben over alle berekeningen die fout of niet fout zijn.

Ik kan bovenstaande best begrijpen hoor, als je keihard probeerd om iedereen groen te krijgen en het lukt maar niet of nauwelijks door mensen die het niet willen of wetgeving o.i.d.. En juiste getallen zijn fijn om te kunnen vergelijken. Echter vraag ik me dan af of men hier niet een beetje doorschiet ? Wat wil men bereiken met dit topic ? Gaat het om je gelijk te halen / gal te spugen en pittige discussies te voeren die alleen de kern begrijpt ? Dan gaat het volgens mij de goede kant op.

Is het echter de bedoeling om zoveel mogelijk mensen duurzaam te laten denken en handelen dan ben ik bang dat het gros schrikt zodra ze een pagina hebben gelezen en snel weer weggaan. Elke stap die men neemt met duurzaamheid is er één, dat er nog een hummer in de tuin staat is niet erg. Die stond er anders ook en misschien dat de hummer wel de volgende stap gaat worden.

Misschien dat het dus een idee is om de hardcore/beginner te scheiden, bijvoorbeeld een politiek/wetgeving topic en een topic met ervaringen/uitvoering.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AcXeller schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:00:

Misschien dat het dus een idee is om de hardcore/beginner te scheiden, bijvoorbeeld een politiek/wetgeving topic en een topic met ervaringen/uitvoering.
Welkom!

Je bent een van vele nieuwkomers, en veel van die nieuwelingen blijken juist niet terug te schrikken voor de heterogeniteit op dit duurzaamste forum van Nederland. En gaan aan de slag. Op alle niveaus. En dat is al winst.

Verder wens ik uiteraard de toekomstige moderator(s) met heel veel vrije tijd zeer veel sterkte toe met het schiften van hardcores en beginners, en waar de piketpaal tussen beide (vermeende) groepen dan wel zou moeten worden neergezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dank je ! Maar ik lees al wel twee jaar mee hoor ;)
Verder wens ik uiteraard de toekomstige moderator(s) met heel veel vrije tijd zeer veel sterkte toe met het schiften van hardcores en beginners, en waar de piketpaal tussen beide (vermeende) groepen dan wel zou moeten worden neergezet...
Laat ik het anders zeggen, ik heb niet echt het idee dat er twee groepen zijn in dit topic. Ik denk ook dat de mensen die aanhaken op een gelijkwaardig niveau zitten en mee kunnen praten. Ik denk alleen dat de gemiddelde "bert en jannie" (of hoe ze ook mogen heten) een topic als dit snel zullen skippen met als gevolg dat ze misschien minder snel (of helemaal niet) duurzaam zullen worden. Als het doel is om de duurzaamheidsgedachte (mooi scrabblewoord) te verspreiden dan is het misschien een idee om een instap-duurzaamheid/duurzaamheid voor dummies topic er bij te hebben waar laagdrempelig en eenvoudig gepraat kan worden zonder politiek en wiskundige formules. Een overlap blijf je toch wel houden maar misschien dat dit de twijfelaars kan bekeren tot doeners...

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
wat betreft het opsplitsen van het forum. Ik weet echt niet waar jullie de tijd vandaan halen om alles te lezen. Ik probeer met RSS feeds de reacties bij te houden maar met twee keer per dag lezen (heen en terug in de trein 15 minuten) krijg ik het niet bijgelezen. Opsplitsing lijkt me een goed plan. Zeker omdat de zoekfunctie voor beginners amper relevante resultaten oplevert (deze opmerking zal me wel weer een sneer van één van de moderators opleveren, maar ik ben hartstikke handig met computers, maar kan echt geen zinvolle dingen met de zoekmachine te voorschijn toveren, geen grapje) Kleinere topics zouden kunnen helpen, maar ik leef ook mee met die mensen die de variëteit vinden bijdragen tot creativiteit. Mee eens, maar gewoon een beetje veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

mightym schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 07:32:
Dat is de reden dat ze die externe lucht voorverwarmen, tot veel hogere temperaturen dan kamertemperatuur!
NB Als het huis een goed ventilatieconcept heeft is de extra ventilatie natuurlijk niet nodig.
De mogelijkheid van voorverwarmde externe luchttoevoer is bij mijn kachel niet mogelijk.
Die externe toevoer is eigenlijk alleen maar “noodzakelijk” wanneer de ruimte met de kachel te sterk in onderdruk zou kunnen komen.

Nadeel van zo'n rechtstreekse verbinding van het inwendige van de kachel met buiten, is dat het inwendige van de kachel af en toe in overdruk komt te staan ten opzichte van de ruimte waarin de kachel staat.
Bijvoorbeeld door : weersomstandigheden, andere ventilatiesystemen of een geopend raam in de woning. Omdat gassen altijd van hoge druk naar lage druk stromen, kan dit zorgen voor onprettige omstandigheden (de kachel brandt slecht, rook in de kamer).

Maar goed elke kachel heeft z'n eigen stookgedrag er zullen er vast wel zijn die met externe luchttoevoer wel uit de voeten kunnen maar echt nodig is het niet.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fmokveld schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 18:33:
wat betreft het opsplitsen van het forum. Ik weet echt niet waar jullie de tijd vandaan halen om alles te lezen. Ik probeer met RSS feeds de reacties bij te houden maar met twee keer per dag lezen (heen en terug in de trein 15 minuten) krijg ik het niet bijgelezen. Opsplitsing lijkt me een goed plan. Zeker omdat de zoekfunctie voor beginners amper relevante resultaten oplevert (deze opmerking zal me wel weer een sneer van één van de moderators opleveren, maar ik ben hartstikke handig met computers, maar kan echt geen zinvolle dingen met de zoekmachine te voorschijn toveren, geen grapje) Kleinere topics zouden kunnen helpen, maar ik leef ook mee met die mensen die de variëteit vinden bijdragen tot creativiteit. Mee eens, maar gewoon een beetje veel.
Nja ik roep exact hetzelfde met >25K aan posts dus daar ligt het niet aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
fmokveld schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 18:33:
wat betreft het opsplitsen van het forum. Ik weet echt niet waar jullie de tijd vandaan halen om alles te lezen. [...] Opsplitsing lijkt me een goed plan. Zeker omdat de zoekfunctie voor beginners amper relevante resultaten oplevert [...]
Eens, ik krijg het ook niet bijgelezen. Met als resultaat dat ik veel doorscroll en enkel headlines lees. Op zich werkt dat prima maar ik noem mezelf niet meer een beginner in de materie.
Ik ben wel enthousiast van het idee dat er tags per post aan worden gehangen en dat je bovenaan de pagina kan selecteren welke tag's je wil volgen en dus welke posts weergegeven worden. Wellicht kunnen er bij het posten automatische tag's gegeven worden. Beetje ala twitter.
De zoekfunctie probeerde ik eerder nog wel eens, maar daar vind je inderdaad bar weinig mee. Het meeste succes met zoeken heb ik wanneer ik weet wie het heeft gepost. En dan ben je nog zomaar 10 minuten aan het zoeken.

Als er echt spannende dingen gebeuren vind er wel kruisbestuiving plaats.

[ Voor 24% gewijzigd door SpiceWorm op 23-12-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
AcXeller schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:00:
Nu de minder postieve kant, ik zie een aantal mensen die leuk zijn begonnen en van alles oppakken en dit steeds verder proberen door te voeren en zo veel mogelijk mensen willen aansteken. Sommige zijn zelfs politiek bezig om de gedachte te verspreiden. Probleem is dat sommige inmiddels verzuurd begin te raken of de lijn te ver doortrekken. Als iemand zijn huis voor een ton heeft geisoleerd is leuk maar o wee als je dan een niet zuinige auto hebt. En o wat leven we toch in een corrupt fout kloteland waar alles op fossiele brandstoffen moet. Om het nog maar niet te hebben over alle berekeningen die fout of niet fout zijn.
Ik denk dat het onwijs goed is dat je je huis uitgebreid hebt geïsoleerd. Als je daarnaast een onzuinige auto rijdt ben je niet de groenste nee - wil je de groenste zijn moet je jezelf van kant maken, maar je kan nu eenmaal niet alles in een keer doen. Misschien wil je niet eens een zuinigere auto en heb je je huis geïsoleerd om in een onzuinige auto te rijden die je leuk vind.

Het is zo dat je hier op een duurzaamheidsforum zit, een subforum van gathering.tweakers.net. Tweakers gaan niet voor halve oplossingen maar willen het onderste uit de kan. Ze willen tot in extreme snappen wat er gebeurt, hoe het proces werkt en hoe het systeem in ingericht. Ook vinden Tweakers efficiency fantastisch. Oftewel: je zal zien dat het snel over de meest duurzame of zuinige optie gaat. En misschien komt dat soms over alsof minder dan dat niet goed is. En op het moment dat je je minder duurzame optie hier verdedigd kun je reacties verwachten.

Ik denk dat er niet geoordeeld moet worden als mensen niet voor de aller duurzaamste optie gaan - daar hebben mensen allerlei redenen voor. Als ik mijn vrienden zou veroordelen om hun onduurzame gedrag houd ik erg weinig vrienden over. Ik moet eerlijk zeggen dat dit (niet oordelen) pas sinds kort echt goed lukt. Vanuit mij een erkenning van hoe de mens werkt. Daar kun je je heel hard tegen verzetten (werkt niet & huilen) of je kan kijken hoe je dit gedrag in je voordeel kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:27:
Of een op zonnestroom gebakken appeltaart mee vullen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Mijn bijdrage vandaag aan de diversiteit in deze thread:
Aan een CO2 meter met Automatic Baseline Calibration (ABC) heb je eigenlijk niets.

Die CO2 meter had ik nodig om te bepalen of het wel gezond was om de mechanische ventilatie op de laagste stand te laten staan. Dat het in de winter energie scheelt, dat wist ik al. Dat het herrie scheelt ook. Dat de luchtvochtigheid ook prima bleef, had ik al gemeten.

Kortom: hoe stond het ervoor in de slaapkamer na een nacht ademen? Antwoord: rond de 1300 ppm, terwijl 1200 ppm als bovengrens wordt beschouwd en <800 ppm wordt aanbevolen als "gezond".

Dit gaat over dit ding, en z'n OEM versies op Ebay:
Afbeeldingslocatie: http://www.extech.com/instruments/resources/images/CO200.jpg

Prachtig ding, maar nu komt het: na het uitpluizen van de handleiding ontdekte ik dat hij doet aan:
ABC of Automatic Baseline Compensation. Dat blijkt in de praktijk een nogal onbetrouwbare manier. Hij kijkt wat de laagste waarde was van de afgelopen 7,5 dag, en neemt die waarde dan als nieuwe baseline van 400 ppm.

Oftwewel: als hij nooit lager meet dan - zeg - 800 ppm omdat alles potdicht zit, dan is dat opeens de nieuwe baseline van 400. WTF? Je moet dat ding dus bij wijze van spreken iedere week even uit het raam hangen in de "verse" buitenlucht om een beetje betrouwbare binnenmetingen te krijgen. Misschien dat iedere week uit/aan zetten ook helpt, maar ik snapte opeens waarom die waardes zo laag bleven tov de eerste metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:58:
[...]

Of een op zonnestroom gebakken appeltaart mee vullen :$
Nee, ik ga mijn rotsvaste, groene-plantjes-loze recept niet wijzigen... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Schinnen-groen schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:24:
Deze week de diepvries getuned.

Van de Aldi had ik nog een binnen-buiten weerstation met een buitensensor.
Deze een aantal dagen lang in de diepvries geplaatst. Het basisstation staat erbuiten.

Hierdoor heb ik de instelling kunnen terugbrengen van stand 4 naar stand 2-en-een-beetje.
Duidelijk waarneembaar op de Plugwise. Scheelt ongeveer 14% aan energieverbruik.
Ik heb toevallig deze een analoge thermometer gekocht om in de koelkast en vrieskast te plaatsen en hem opnieuw in te stellen, echter krijg ik alleen in de koelkast al op elke plank een andere waarde van 4-8 graden.

Is dit voor de vriezer niet ook het geval overal een andere waarde? welke temp hanteer je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb wat vragen via DM gekregen over het opsplitsen van het topic en/of het evt opzetten van een nieuw subforum. Ter info: ik ga overleggen met de rest van de mods wat er mogelijk is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Sprite_tm schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:04:
Ik heb wat vragen via DM gekregen over het opsplitsen van het topic en/of het evt opzetten van een nieuw subforum. Ter info: ik ga overleggen met de rest van de mods wat er mogelijk is.
Ik denk dat er eerst een poll moeten komen aangezien er veel voor maar ook veel tegenstanders zijn.
Het gaat al 18 delen goed dus waarom nu opeens aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Naast wat jullie willen (wat natuurlijk ook erg belangrijk is, vergis je niet) zijn er ook nog wat andere punten die mij al langer tegenstaan: de modereerbaarheid en het feit dat dit topic eigenlijk niet helemaal 100% in EL meer hoort. If anything is dit misschien een goed moment om eens te kijken of we daar wat aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24
_jorrit_ schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 20:17:
Mijn bijdrage vandaag aan de diversiteit in deze thread:
Aan een CO2 meter met Automatic Baseline Calibration (ABC) heb je eigenlijk niets.
Interessant verhaal, maar wat nu? Hoe kom je aan een meter die GEEN ABC doet? Of bestaan die niet? Of zijn ze ineens 10x zo duur.

De reden dat ik dat vraag is het volgende: wij hebben (ouderwetse) mechanische ventilatie met in de ramen roosters die je kunt open zetten. Zeker als het waait of erg koud is buiten (minder dan 5 graden) voel je de kou ervanaf komen. Simpele manier om dat tegen te gaan is dan; rooster dicht. Aan de andere kant leven we hier wel met een gezin en is het binnenklimaat ook van belang.

Mijn buurman heeft sinds kort daarom een climarad aangeschaft en is er vol lof over. Kost wel gelijk week 2000 euro...

Dus ben benieuwd in hoeverre ik de roosters kan dichtknijpen zonder dat ik ongemerkt vieze lucht zit in te ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:06
Speksteenkachel schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:25:
[...]

De mogelijkheid van voorverwarmde externe luchttoevoer is bij mijn kachel niet mogelijk.
Die externe toevoer is eigenlijk alleen maar “noodzakelijk” wanneer de ruimte met de kachel te sterk in onderdruk zou kunnen komen.

Nadeel van zo'n rechtstreekse verbinding van het inwendige van de kachel met buiten, is dat het inwendige van de kachel af en toe in overdruk komt te staan ten opzichte van de ruimte waarin de kachel staat.
Bijvoorbeeld door : weersomstandigheden, andere ventilatiesystemen of een geopend raam in de woning. Omdat gassen altijd van hoge druk naar lage druk stromen, kan dit zorgen voor onprettige omstandigheden (de kachel brandt slecht, rook in de kamer).

Maar goed elke kachel heeft z'n eigen stookgedrag er zullen er vast wel zijn die met externe luchttoevoer wel uit de voeten kunnen maar echt nodig is het niet.
Ik heb wel zo'n kachel met externe luchttoevoer en heb er dus enige ervaring mee :)
Ik ben in de afgelopen 3 jaar nog nooit situaties van overdruk tegengekomen, maar dat kan ook komen door het ontwerp van de kachel. Externe luchttoevoer is inderdaad bijna nooit noodzaak, maar toen ik mij aan op de aanschaf van kachels aan het orienteren was, viel wel op dat het rendement van deze kachels het hoogst was. En dat scheelt weer blokjes hout!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

marz01 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:12:
[...]
Ik denk dat er eerst een poll moeten komen aangezien er veel voor maar ook veel tegenstanders zijn.
Het gaat al 18 delen goed dus waarom nu opeens aanpassen?
Waarbij niet vergeten mag worden dat er misschien wel velen afhaken omdat het zo door elkaar heen loopt. Ik heb intussen al gezien dat de enkele die-hards in dit topic over het algemeen tegen zijn, maar hoeveel zijn er al verdwenen uit dit topic omdat ze het niet handig vinden zoals het nu is... Dit wordt een lastige denk ik.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een gedachte over inbouw WTW ventilatie.

Als je een standaard huis hebt, zeg maar een rijtjeshuis 2 lagen en een puntdakje.
Dan kun je op de volgende manier volgens mij een WTW inbouwen:
1e verdieping 3 boringen allemaal ter plaatse van het knieschot.
Aanvoer voor de huiskamer via koof in de trap. Bij een standaard trap kun je ene 45 graden koof inbouwen in de hoek van de trap. Naar beneden de trapkast in bochtje de huiskamer in.

Helaas is mijn huis niet helemaal standaard en lukt dit bij mij niet....jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
c70070540 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:27:
[...]

Waarbij niet vergeten mag worden dat er misschien wel velen afhaken omdat het zo door elkaar heen loopt. Ik heb intussen al gezien dat de enkele die-hards in dit topic over het algemeen tegen zijn, maar hoeveel zijn er al verdwenen uit dit topic omdat ze het niet handig vinden zoals het nu is... Dit wordt een lastige denk ik.
Ach, alles went.

Eens zien wat er voor suggesties worden gedaan, en hoe dat zal bevallen.

Ook diehards moeten af en toe met de tijd meegaan. Als ze afhaken: jammer dan. Niets is van eeuwige waarde.

Nog steeds een van mijn favoriete spreuken. Net als "alles is al eens gezegd"... ;)
Een diehard met eelt op de ziel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Sprite_tm schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:16:
Naast wat jullie willen (wat natuurlijk ook erg belangrijk is, vergis je niet) zijn er ook nog wat andere punten die mij al langer tegenstaan: de modereerbaarheid en het feit dat dit topic eigenlijk niet helemaal 100% in EL meer hoort. If anything is dit misschien een goed moment om eens te kijken of we daar wat aan kunnen doen.
Het topic heeft heel even onder SG gehangen, maar is toen weer verplaatst naar EL omdat heel veel mensen niet bij SG kunnen komen. Ik ben het met je eens dat EL niet helemaal de juiste plaats is. Ik neem aan dat er ook contact komt met de topicstarter(s)? Dat zijn de trouwe posters, die inhoudelijk zeer veel bijdragen aan dit topic.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ok, even een hele snelle poll, puur en alleen om te kijken wat de meningen zijn:
Poll: Topic splitsen?
Ja!
Nee!
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=377398&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
De uitslag van deze poll is trouwens niet exclusief van invloed op wat er gaat gebeuren, ik ben nog steeds aan het kijken wat er mogelijk is en polls zoals deze kunnen (iig theoretisch gezien) op allerlei manieren verkloot worden.

Ik ben er trouwens wel voor om de discussie net zo levendig te houden als 'ie nu is, alleen wat minder doorelkaarheenlopend. Het is niet de bedoeling om de gezelligheid van dit topic dood te slaan ofzo :) Het plan is ook om de topics voor iedereen bereikbaar te houden, ook als je niet op GoT ingelogged bent.

Ericplan: Ga ik doen zodra er wat meer bekend is over wat de mogelijkheden precies zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 23-12-2011 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 20:51:
[...]

Nee, ik ga mijn rotsvaste, groene-plantjes-loze recept niet wijzigen... :N
Ah gelukkig maar, ik maakte me al zorgen.
Er moet toch iemand helder van geest blijven om straks de nieuwe warmtewet te doorgronden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
Ik ben relatief nieuw op dit forum, maar heb in de maand dat ik hier nu alles volg al veel nieuwe ideeen opgedaan; ik kwam hier eigenlijk wegens belangstelling voor PV, maar heb ook al veel andere dingen gezien die je aan het denken zetten. PLUS dat je allerlei leuke gadgets tegenkomt, waar ik erg hebberig van wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Eindelijk met mijn voltkraft infrared thermometer kunnen spelen in de woonkamer,
Vloer en tussenwanden 21 graden dieptepunt is mijn nieuwe duco ventilatieroosten in gesloten toestand 13 graden ,voordeur paneeltjes geven 15 graden aan, mijn kozijnen 16 graden en oud dubbel glas 17 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

mightym schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:26:
Ik heb wel zo'n kachel met externe luchttoevoer en heb er dus enige ervaring mee :)
Ik ben in de afgelopen 3 jaar nog nooit situaties van overdruk tegengekomen, maar dat kan ook komen door het ontwerp van de kachel. Externe luchttoevoer is inderdaad bijna nooit noodzaak, maar toen ik mij aan op de aanschaf van kachels aan het orienteren was, viel wel op dat het rendement van deze kachels het hoogst was. En dat scheelt weer blokjes hout!
Hieronder meer over voor/nadelen externe luchttoevoer.
Met name de heer Bauwens is een echte kachelgoeroe :)
http://www.ecobouwers.be/...e-lucht-voordelen-nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
marz01 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:00:
Eindelijk met mijn voltkraft infrared thermometer kunnen spelen in de woonkamer,
Vloer en tussenwanden 21 graden dieptepunt is mijn nieuwe duco ventilatieroosten in gesloten toestand 13 graden ,voordeur paneeltjes geven 15 graden aan, mijn kozijnen 16 graden en oud dubbel glas 17 graden
Je plakt eerst wel af met afplaktape voordat je gaat meten? Glas en metaal kan je amper meten met dat ding, heeft teveel afwijking, vnml omdat die materialen warmte anders uitstralen of teveel reflecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:17:
[...]

Je plakt eerst wel af met afplaktape voordat je gaat meten? Glas en metaal kan je amper meten met dat ding, heeft teveel afwijking, vnml omdat die materialen warmte anders uitstralen of teveel reflecteren.
Welke thermometer is wel goed geschikt om de glastemperatuur te meten? Ben wel benieuwd naar m'n nieuwe HR++ glas.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb vanmiddag weer eens lopen pielen met mijn EM600 electriciteitsmeter en de twee oude ringkerntrafo's die ik heb verwisseld vorige week.

Echt schokkend, gewoon beide adapters in het stopkontakt doen levert al 3,5W sluipverbruik, en dan zijn ze nog niet eens aangesloten op het apparaat waar ze voor bedoeld waren. En dan nog eens 3,5W verlies door inefficient omzetten.

Overigens over inefficient omzetten. Onze televisie slurpt 80W als die aan staat, ik heb vandaag een 32" LED tv gezien die de helft pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
_JGC_ schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:17:
Ja inderdaad zo'n IR thermometer is erg verraderlijk.
Aluminium koelblok op moederbord Zalman Fanmate 2:
  • IR thermometer: 25 graden, valt hartstikke mee!
  • vastpakken: $%#! klauwen verbrand
  • papieren afplaktape erop en nog eens meten met IR: 92 graden
Wikipedia pagina over emissiviteit van materialen
Meeste IR meters veronderstelen e=0.95, terwijl blank aluminium e=0.02 heeft, en dus bijna niet "straalt" qua ernergie. Lijst van emissiviteit van materialen (PDF) uit die Wikipedia pagina.

Je zou kunnen zeggen dat het een gadgettechnisch leermoment is : volgende keer een duurdere IR meter kopen, eentje waarbij je de e kan instellen.

Maar ja, als je die PDF bekijkt, dan zit er een groot verschil tussen aluminium, geoxideerde aluminium en sterk geoxideerde aluminium. Ook al kan je de e van je IR jetser instellen, dan moet je alsnog maar gokken wat dan precies de e van je materiaal is. Misschien toch maar investeren in zo'n kalkoenprikthermometer bij de kookshop.
Pagina: 1 ... 208 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.