8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Een melkveebedrijf in de stad lijkt me nou ook niet echt praktischJeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 17:43:
[...]
Sja... dan kom je al snel bij de conclusie die ik trok in dit artikel op mijn website, dat het met het oog op zaken als Peak Oil e.d. handig zou kunnen zijn op een plek te gaan wonen met een bepaald niveau aan voorzieningen op loop/fietsafstand. En dat hoeft echt geen grote stad te zijn.
Verwijderd
Ik ben zuinig met stroom en gas waar het kan, in m'n vorige appartement verbruikte ik 1200-1400kwh en 330m3 aan gas. Dat zal nu wat meer worden door de electrische kookplaat en vaatwasser, maar het zal alsnog wel meevallen
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2011 22:03 ]
Maakt niet uit. Aan alle goeds komt (ook) een eind. En kinderen zullen sowieso hun eigen weg moeten volgen en vinden. Als het niet uit het hart komt, is "het" ook weer zo weg. Maar duurzaamheid met de paplepel ingegoten krijgen zal zeker helpen, daar heb je gelijk in.Speksteenkachel schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:56:
[...]
Die je helaas jou duurzame visie dan ook niet kunt doorgeven.
Ik ben slechts sterrenstof en maak me niet zo druk om zoiets onvermijdelijks als sterfelijkheid. Als jullie d'r maar van genoten hebben, is het best...
Nice way to go... (Blade Runner script, met bekende witharige Nederlander van Einsame Spitze in de hoofdrol)"I've.... seen things you people wouldn't believe, hmm.
Attack ships on fire off the Shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser Gate." Deckard can only watch in mute fascination as Roy's life slowly ebbs away as he continues, "all those... moments, will be lost, in time, like tears... in... rain. Time... to die." He smiles one last time at Deckard, then bows his head and expires, Deckard watching helplessly.
The captive dove is released from Roy's hand and flies upwards into the rain-soaked sky.
[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 21-12-2011 22:15 . Reden: All must go, some with good memories... ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
eh? Gerard Cox?zonnigtype schreef op woensdag 21 december 2011 @ 22:06:
[...]
...Nice way to go... (Blade Runner script, met bekende witharige Nederlander van Einsame Spitze in de hoofdrol)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Next guess (off-topic >> mail)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
JoepieSpeksteenkachel schreef op woensdag 21 december 2011 @ 23:16:
We zullen haast vergeten dat de kortste dag weer voorbij is, de dagen worden nu weer langer
Ik hoop toch niet dat je wilt beweren dat het haastende ouders er niet gelukkig uit zien vanwege de automobielJeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:55:
Ik vind die haastende ouders bij die basisschool in onze straat er echt niet zo gelukkig uitzien...
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Vergeet 3 niet.. dat deze site is opgezet en gerund wordt door Mr. Tonzon himself. Dus bekijk de resultaten met de nodige gezonde argwaan.mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 13:05:
Jammer is alleen dat de vloer waar dus condens onder hangt kouder is dan de rest van de vloer. Hoe kom ik daar vanaf? Overigens interessant artikel : http://www.vloerisolatie.org/?page_id=74. Vooral de warmtebeeldfoto's zijn interessant. Daar word bodemisolatie zelfs ten strengste afgeraden.
Eigenlijk kan ik maar twee dingen bedenken naar aanleiding van dit artikel:
1. Buitenkant van de fundering isoleren, leek mij een goed idee en wordt door bovenstaand artikel bevestigd;
2. Onderkant van de vloer voorzien van nog een laag EPS. bijvoorbeeld 6cm en dan in verband geplaatst.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
In België heeft het treinpersoneel al 35 keer gestaakt dit jaar. Dat zijn dan de dagen dat ik van mijn woonplaats met de auto tot in Brussel rijd en niet naar een station. Vandaag weer van dat: geen treinen, geen bussen, metro, tram, ...
Hoe dacht je dat ik er zou geraken zonder auto? Mijn punt blijft: zorg voor een aanbod en de mensen nemen het vanzelf wel.
Als je dan geen auto hebt, dan ben je afhankelijk van andere mensen die wél een auto hebben en zondig je - mijns inziens - nogal hard tegen het "autoloos" principe. Op zulke dagen zijn alle autodelen-auto's al lang verhuurd. De autodelen-auto's zijn niet voorzien (in aantal) om heel de treinrijdende bevolking op te vangen...
Als er een verbinding voorzien wordt naar de hoofdstad, moet je wel compleet geschift zijn om voor het plezier in de file te staan. In de trein zit je wel naast zweterige mensen met superluide MP3-spelers en telefoon, maar je kan tenminste een boek lezen. Al zie ik soms mensen de krant lezen in de file...
edit.
Iemand die op een 32 jarige carriere al bijna 1 jaar gestaakt heeft bij de NMBS. Openbaar vervoer als vervanging van de auto...? (bron)
[ Voor 10% gewijzigd door Cafe Del Mar op 22-12-2011 08:06 ]
OV zou gewoon een stakingsverbod moeten krijgen. Het is pure chantage voor meer geld/macht/whatever, niet alleen in Belgie, ook in Nederland.Cafe Del Mar schreef op donderdag 22 december 2011 @ 07:23:
In België heeft het treinpersoneel al 35 keer gestaakt dit jaar. Dat zijn dan de dagen dat ik van mijn woonplaats met de auto tot in Brussel rijd en niet naar een station. Vandaag weer van dat: geen treinen, geen bussen, metro, tram, ...
Hoe dacht je dat ik er zou geraken zonder auto? Mijn punt blijft: zorg voor een aanbod en de mensen nemen het vanzelf wel.
Energiebedrijven staken toch ook niet? "Omdat het personeel meer geld wil, zit u maandag en dinsdag in het donker"...
Gelezen op internetRemcoDelft schreef op donderdag 22 december 2011 @ 08:18:
[...]
OV zou gewoon een stakingsverbod moeten krijgen. Het is pure chantage voor meer geld/macht/whatever, niet alleen in Belgie, ook in Nederland.
Energiebedrijven staken toch ook niet? "Omdat het personeel meer geld wil, zit u maandag en dinsdag in het donker"...
Treinstaking: Het is alsof de ene mier de andere in de kloten schopt louter in de veronderstelling dat de miereneter de pijn zou voelen.
Cedo Nulli
Er is te weinig geld om het riante pensioen te blijven betalen en nu moeten er oplossingen gezocht worden. Als je "wijziging" en "pensioen" in 1 zin durft uit te spreken tegen het NMBS-personeel, staken ze sowieso.
De reden doet er eigenlijk niet toe. Ze staken. Weeral.
Iedereen gegijzeld. Weeral.
Het OV in een slecht daglicht gesteld, nog eens een bewijs van de onbetrouwbaarheid. Weeral.
Gisteren en vandaag verschenen er een aantal artikels over OV, betrouwbaarheid en kostprijs. OV is eigenlijk redelijk duur en totaal onbetrouwbaar. En dan heb ik het nog niet over de "grootmazigheid". Op centrale assen is het nog te doen, maar buiten die paar centrale assen, is er eigenlijk geen overweegbaar aanbod.
Redelijk duur: een enkele reis van 50km kost €8, een maandabonnement voor die afstand is €150. Een tripje naar zee met 2 (mijn vrouw en ik) vanuit het station waar we vlakbij wonen, zou ons €80 kosten (150 km). Met de auto kost mij dat 15-18L diesel (€25-30), en dan zouden er nog 3 kinderen mee kunnen.
Onbetrouwbaar: er zijn dagelijks grote vertragingen, om nog niet van de stakingen te spreken. Bekijk het zelf op deze website. Kies 2 stations en je zal schrikken hoe vaak er treinen rijden met officiële vertraging. Officieel, omdat vertragingen van minder dan 15 minuten niet geregistreerd worden...
ik had deze speciale piepschuim zaag gehaald en 10minuten gebruik over gegaan op een simpele kantelbare gamma ijzerzaag van 30cm langflippo765 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:18:
[...]
@ Marz01 Is het niet makkelijker snijden met een pieschuimsnijder?
Ik moet me vloer ook nog doen (wacht tot de vochtigheid is opgetrokken) en zit te denken te gaan snijden ipv zagen.
Er is een reden dat nog steeds veel meer mensen prive-vervoer kiezen boven publiek vervoer, ondanks torenhoge belastingen op auto's en enorme subsidies voor OV... Eigenlijk is het als land een enorme efficiency-verlaging (financieel gezien) om zoveel geld van efficiente vervoermiddelen weg te halen ten bate van inefficiente middelen.Cafe Del Mar schreef op donderdag 22 december 2011 @ 08:41:
Redelijk duur: een enkele reis van 50km kost €8, een maandabonnement voor die afstand is €150. Een tripje naar zee met 2 (mijn vrouw en ik) vanuit het station waar we vlakbij wonen, zou ons €80 kosten (150 km). Met de auto kost mij dat 15-18L diesel (€25-30), en dan zouden er nog 3 kinderen mee kunnen.
Verwijderd
Ik ben het met je eens op diverse punten:
- Om het OV te stimuleren zou het goedkoper moeten zijn
- Vertragingen en stakingen België gaan alle perken te buiten.
Ik ben het totaal niet eens met jouw berekening van de kosten om met de auto naar zee te gaan. Waarom worden autokosten zo vaak alleen in brandstofkosten gerekend? Of wil je het vergelijken met de kosten van de elektriciteit die het alternatief (trein) voor jouw reis gebruikt? Nee, daar gebruik je ineens de totaalprijs. En da's niet eerlijk.
Voorbeeldje. Ik reis (in NL) voor mijn dagelijks werk 63 km heen en 63 km terug. Ik kan dat per trein doen (+ zowel in mijn woon- als werkplaats nog een stuk fietsen) en doe dat meestal ook. Ik kan het ook met de auto doen (dat is 25 minuten sneller - enkele reis).
Nu weet ik de kosten van de trein, namelijk 17 euro voor die 126 km (waarbij aangetekend zij dat ik 's middags met korting reis, anders was het 21 euro).
Met de auto verbruik ik benzine. Zo'n 9,5 liter, dat is zeg maar 15 euro.
Conclusie: met de auto is goedkoper???
Nu weet ik de kilometerprijs van mijn auto, omdat ik ook alle andere kosten (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud) bijhoud in Excel. Moet je eigenlijk niet doen, want daar schrik je alleen maar van, maar daardoor weet ik dat mijn auto per km effectief 32 cent kost (ik maak niet superveel auto-km's per jaar; als je meer rijdt kan het lager worden maar het is hoger dan je denkt!).
Ga ik daarmee rekenen, dan kost de autorit heen en terug mij meer dan 40 euro!
En dat is al meer dan als ik met zijn 2-en met de trein zou gaan.
Natuurlijk, de vaste kosten van een auto 'ben je toch al kwijt', dus het is wel makkelijk om dan alleen de brandstof te rekenen voor een reis. Bovendien, hoe meer je rijdt, hoe goedkoper het wordt... Per km dan hè... Ja zo rekenen we ons letterlijk suf maar het is geen eerlijk vergelijk.

Kortom: als je aan de kosten gaat rekenen, moet je dat ook eerlijk doen.
Even los van alle andere redenen om met de trein te gaan - in NL dan hè...
Je kunt vrij eenvoudig zelf een piepschuimdraad, werkt super.marz01 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:01:
[...]
ik had deze speciale piepschuim zaag gehaald en 10minuten gebruik over gegaan op een simpele kantelbare gamma ijzerzaag van 30cm lang
Waarom met de hand?marz01 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:01:
[...]
ik had deze speciale piepschuim zaag gehaald en 10minuten gebruik over gegaan op een simpele kantelbare gamma ijzerzaag van 30cm lang
Omdat ik veel platen van ongeveer 25cm breed nodig had heb ik de platen buiten mbv de decoupeerzaag doormidden gezaagd. Zelfs dat was nog een flinke klus en m'n terras zag er daarna uit alsof het gesneeuwd had
Voor de incidentele cm die ik tekort kom heb ik pur of los het op met het leggen in verband.
Voor het fijne werk onder de grond heb ik een handzaag klaarliggen, maar die heb ik nog niet getest.
Let op! Ik trek geen conclusies. Ik zeg enkel dat de trein toch echt niet goedkoop is.
In het geval wij (mijn vrouw en ik) naar zee gaan, kost een treinrit ons €80 en met de auto betaal ik €25 aan diesel. Er zijn natuurlijk nog andere kosten ook, maar die zijn veel moeilijker te schatten. Ik nodig iedereen zelf uit om uit te maken of je voor het verschil van €55 de "andere kosten" wel kan afdekken.
Voor de ene telt de milieukost wel mee, voor de andere niet. De ene heeft een peperdure omniumverzekering, de andere niet.
Je mag ook niet alles op een hoopje gooien natuurlijk. Rekening houden met alle kosten is heel mooi, maar is het ook realistisch? Als ik besloten heb dat ik een auto nodig heb, om wat voor reden dan ook, kost dat tripje naar de zee mij echt enkel €25 aan brandstofkosten (milieukost buiten beschouwing gelaten). De verzekering, taks, onderhoud, ... had ik toch al betaald.
En de vergelijking is volgens mij wel eerlijk. Hoe meer kilometers je doet, hoe meer het je zal kosten in totaal, maar hoe lager de gemiddelde kost. Pure logica. Al kan je er wel snel verkeerde conclusies uit trekken
Ik ben het overigens helemaal eens met het feit dat een auto waanzinnig duur is. Vele mensen beseffen dat effectief niet. We hebben vroeger een privéwagen gehad, waar we +/- 1500km per jaar mee deden. Het was een Golf3, in het zwart. Bloedmooie wagen. Maar gemiddeld kostte die ons €1-1,1 per kilometer, net omdat we zo weinig kilometers deden met die wagen. Onderhoud, verzekering, het beetje brandstof, taks, ... alles samen kwam dat ongeveer 1:1 met het aantal kilometer
Ik heb een bedrijfswagen, met tankkaart (de baarlijke duivel dus feitelijk
De meerderheid van de werkende mensen hebben geen firmawagen, en die maken bovenstaande analyse wel. Ik ken weinig mensen die, bovenstaande analyse indachtig, toch nog besluiten om met de trein naar zee te gaan.
- kostprijs
- onbetrouwbaarheid (zie hoger)
- je komt aan in het station en je wil eigenlijk wandelen op de dijk of op het strand
ja dat is ook een mogelijkheid echter ik snij alles ter plekke op maat in de kruipruimte dus> hier wil ik geen stroom en zo min mogelijk extra luchtjesErasmo schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:15:
[...]
Je kunt vrij eenvoudig zelf een piepschuimdraad, werkt super.
volgend jaar ook platdak verstevigen en kijken of er 4000 Wp aan panelen gelegd kan worden!
Geeft weer een nieuwe dimensie aan het autobashing.
De auto is binnenkort beschikbaar in nederland. Jammer genoeg is de prijs veel te hoog voor mij.
http://www.chevrolet.nl/m...d=_PPC_NL_Central_BR_Volt
Verwijderd
http://www.maxicool.nl/do...MP%20HANDLEIDING%20NL.pdf
zwembad = cv circuit.
zwembad = boilervat
debiet stroming word autonoom geregeld.
warmtepomp al vanaf 450 eurie verkrijgbaar
kan in cv circuit of via bypass in collector wisselaar van boiler.
saldeert erg lekker
met max 40c aanvoer en tot -5c buiten had deze in 2011 100% verwarming aangekund in mijn woning
@nielstn wat zou er gebeuren als deze naast je huis staat, op de retour richting qsolar ?
ik denk code 9
had jij niet 4800Wp te salderen in je eentje ?
de gasketel op de qsolar staat alleen nog standby bij -5 of lager.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2011 11:03 ]
Verwijderd
Een zwembad WP wordt ingezet om de gebruiksperiode van een zwembad te verlengen.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:58:
waarom heeft niemand dit draaien ?
In de winter is het kouder dan de ''randjes'' van het zomerseizoen.
Wat is de COP als je hem bitterhard nodig hebt? Zeg buiten minus 5 graden?
Denk hier iets langer over na voordat je dat beweert.JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 17:43:
Ik heb geen eigen auto, en in de meeste jaren maak ik zo weinig autokilometers dat een flinke stijging (zeg 5x) van de autobrandstofprijs mij nauwelijks direct zal treffen.
Een sterke stijging van brandstof treft jouw ook als is het maar in de vorm van artikelen die fors duurder worden. Dit geldt ook voor de duurzame artikelen want die komen ook niet vanzelf in de steden.
Maar al met al is (zee)transport erg goedkoop. Ik heb wel eens een zeecontainer vanuit Indonesië laten versturen de kosten van rotterdam naar amsterdam waren ruim twee keer de kosten tov zeetransport.
Eens we leven wel een beetje wegwerpmaatschappij en dat is niet erg duurzaam.En Ipads... en computers... en sinaasappelen uit Spanje... en Serranoham uit Italië (van Nederlandse varkens die daar per vrachtwagen heen vervoerd zijn). Kortom, alles wat van ver komt zal een stuk duurder worden ja. Is dat erg? Dat weet ik niet. Het zal in ieder geval de consumptie van lokale producten stimuleren, en in het geval van bv. consumentenelektronica die absurde wegwerpmaatschappij een halt toe roepen.
Ik kan alleen met bewondering kijken naar de fossiele/autoindustrie hoe die zich in ongeveer honderd jaar tijd "onmisbaar" hebben weten te maken. Als de marketing van échte duurzaamheid toch eens half zo goed was... /utopie
Je leest niet goed... het woordje "direct" stond daar niet voor niets. Die bewering ging specifiek over de stijging van de kosten voor transport per auto voor mij - niet over de stijging van kosten van zaken die ik koop.leonbong schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:08:
Denk hier iets langer over na voordat je dat beweert.
Dat is 100% waar en als je goed leest schrijf ik dat ook...Een sterke stijging van brandstof treft jouw ook als is het maar in de vorm van artikelen die fors duurder worden.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Een het OV is behoorlijk duur en dan ben ik nog niet op bestemming.Cafe Del Mar schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:26:
@ berekening OV <> auto
Ik houd mijn autokosten bij in grote excel en de mijne kost 0,36€/km.
Dat bestaat uit:
Brandstof
Verzekering
Onderhoud
Afschrijving (4jarige grondslag naar 0€)
Wegenbelasting
@JeroenH
Ik snap je wel hoor alleen de stijging van alle andere dingen zal voor iedereen extreem meer zijn dan de autokosten.Je leest niet goed... het woordje "direct" stond daar niet voor niets. Die bewering ging specifiek over de stijging van de kosten voor transport per auto voor mij - niet over de stijging van kosten van zaken die ik koop.
[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 22-12-2011 11:33 ]
"grappig" dat er nog altijd mensen zijn die het concept "sunk costs" niet kennen
@ €0,36 per km
In België krijg je (in bepaalde sectoren) €0,33 per kilometer terugbetaald.
Dat ligt dus heel dicht op de realiteit, want gemiddeld schrijft een particulier zijn wagen niet op 4 jaar af. Ofwel rij je er langer mee, ofwel verkoop je die. De restwaarde van de verkoop moet je in mindering brengen natuurlijk
[ Voor 52% gewijzigd door Cafe Del Mar op 22-12-2011 11:19 ]
Als er hier gesproken wordt over teruglevergoedingen dan wordt het hier belachelijk genoemd dat de vergoeding laag en vinden we dat niet terecht. Waar natuurlijk ook verborgen kosten achter zitten die wij niet kennen.
Hebben we het over de auto dat moet dit soort zaken wel meegewogen worden. (verkeersdoden/milieueffecten/enzz..)
Dat heet in de volksmond lullen in je eigen straatje.
@Cafe
Kan je nagaan als ik een restwaarde voor mijn auto hanteer of als hij ouder wordt geen WA volledig casco verzekering meer neem.
[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 22-12-2011 11:35 ]
Verwijderd
Ben het wel met je eens, maar ach het is maar een forum.leonbong schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:26:
Dat is een beetje dubbelzinnig op dit forum.
Als er hier gesproken wordt over teruglevergoedingen dan wordt het hier belachelijk genoemd dat de vergoeding laag en vinden we dat niet terecht. Waar natuurlijk ook verborgen kosten achter zitten die wij niet kennen.
Hebben we het over de auto dat moet dit soort zaken wel meegewogen worden. (verkeersdoden/milieueffecten/enzz..)
Dat heet in de volksmond lullen in je eigen straatje.
Verder doe ik wat een beetje haalbaar is, maar let ook op mijn eigen gedrag. Dit jaar de CV meer dan 1 graad lager dan vorig jaar en dat terwijl ik het chronisch koud heb.
Probeer zoveel mogelijk met de fiets te doen.
He fijn.. de dagen langeren weer
Voorbeeldje: even van Langezwaag naar Metslawier voor een bezoekje aan mijn ouders. Afhankelijk van drukte doe je dat in de auto in 45-55 minuten. Als je dat met OV moet doen:
- Langezwaag -> Heerenveen met bus: 1,60
- Heerenveen -> Leeuwarden met trein: 5,20
- Leeuwarden -> Dokkum met bus: 4,91
- Dokkum -> Metslawier met bus
Totale reistijd: 2 uur.
eigen vervoer: 60km * 25ct = 15 euro
OV: 11,71
Ontloopt elkaar niet veel, voor een paar euro verschil ben je wel ruim een uur langer onderweg. Als tijd geen issue is kan je er ook nog een uur bij doen en ga je gewoon op de fiets.
Verwijderd
Mijn gezin is elk jaar 3500 euro aan de auto kwijt, dan moeten wij als belastingbetalers toch ook een fatsoenlijk OV van kunnen betalen, OV versie 3.0. Een echt goed netwerk plus een OV- auto, die je gewoon van de overheid leent/huurt enkel op moment dat je hem nodig hebt. Nu is het O.V gewoon pappen en nathouden en cement pompen voor autobanen
Ik vind dat een prima systeem als aanvulling op een functionerend OV. Tot hiertoe zijn het vooral de grotere steden die zo'n systeem aanbieden. Let op: het is de stad/dorp/gemeente die het aanbiedt. Ik had er ook wel interesse in, maar de dichtsbijzijnde cambio is op 13 en 20 km afstand. Dat is ofwel met de eigen auto tot ginder rijden of met de trein of bus
Als verantwoorde en dynamische burger in de pen gekropen en de burgemeester, de schepen van mobiliteit én cambio zelf aangeschreven.
Dit was het antwoord van Cambio:
Dit was het antwoord van de gemeente:Beste Cafe Del Mar,
Een eventuele opstart van cambio in een nieuwe stad of gemeente impliceert steeds een samenwerking tussen cambio en de betreffende stad of gemeente.
Sowieso worden daarbij een aantal engagementen van de stad of gemeente in kwestie gevraagd, ook op financieel vlak.
Dit maakt dat er enkel sprake kan zijn van een opstart indien de stad daarbij meewerkt en het initiatief dan ook van de hen zelf uitgaat.
U kan altijd zelf eens contact opnemen met de stad om dit te bespreken.
Met vriendelijke groeten,
klantendienst cambio Vlaanderen
09/242 32 17
vlaanderen@cambio.be
Een weinig later kreeg ik bericht van de gemeenteraad dat mijn voorstel besproken is.Mijnheer Cafe Del Mar,
Dank voor de tip. We bespreken hem in de juiste vergaderingen.
Mvg,
Burgemeester
Einde van het verhaal
In de ideale wereld is er een performant en bruikbaar openbaar vervoer, met voldoende frequentie en verbindingen die zinvol zijn. Voor mensen die niet op fiets- of wandelafstand wonen zijn er elektrische fietsen. Met een elektrische fiets kan je 10-15km doen op een half uur. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je in volgebouwd Vlaanderen/België ergens meer dan 10-15 km van een station kan wonen.
Voor de grotere aankopen is er Cambio.
In de realiteit kan je zonder auto niet veel doen, tenzij dat je alle auto-problemen in iemand anders schoenen schuift. Een auto lenen van iemand enkel als je die nodig hebt etc.
edit.
Verschillende energiemeters getest door Test Aankoop
[ Voor 4% gewijzigd door Cafe Del Mar op 22-12-2011 14:48 ]
Right on spot!Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:39:
[...]
Ben het wel met je eens, maar ach het is maar een forum.
Double score!Verder doe ik wat een beetje haalbaar is, maar let ook op mijn eigen gedrag. Dit jaar de CV meer dan 1 graad lager dan vorig jaar en dat terwijl ik het chronisch koud heb.
Probeer zoveel mogelijk met de fiets te doen.
Heerlijk dat elkaar hersens inslaan over auwtos versus het "deplorabele" (???) openbaar vervoer...
Vandaag ook weer de goede daad gedaan. Vanochtend ff stoeltje gehaald. Op deze wijze:

Door de regen, maar dat is inmiddels wel weer opgedroogd (was regenjack vergeten, ach, so what?). Gottogottogot, wat errug toch, dat hatweeooh.
- met toestemming van werkgever partner (anders had het toch maar richting grofvuil of andere vage bestemming gegaan, grote opruiming daar n.a.v. enorme interne verhuizing)
- Deutsch-grundlich fabrikaat rolstoel van m'n partner, ze krijgt een nieuwe daar (Arbo schijnt nogal wat eisen te hebben op dat gebied, zeker bij universitair personeel met veel zitvlees).
- merk Bürositzmöbelfabrik Dauphin, uiteraard zwaar getest.
- gratis
- 14 kilogram zwaar
- kostte half uurtje heen en weer fietsen ( 2 km. afstand, heen en weer) met de fietskar, deels gekletst met wat oude collega's (heb daar promotie onderzoek gedaan)
- landbouwplastic van iemand gekregen die er niks meer mee deed (kunnen we nog heel wat jaartjes grondzeil voor de tent uit halen mocht het oude zeil versleten zijn)
- fietskar is al 26 jaar oud (net bon opgezocht)
- heb ik regelmatig ladingen tot zo'n zeventig kilogram (wit papier > recyclingboer, 5,5 km. fietsen, wit papier is daar momenteel een eurodubbeltje per kg waard) mee vervoerd. Ook regelmatig oud ijzer, boodschappen, tuinaarde, hele keukenkasten (niet gedemonteerd), whatever (haalde vroeger nog wel eens bij grofvuil geplempte nog werkende TVs in Leiden van straat, daarmee fietste ik dan met die enorme bak op de achterdrager tien km. naar mijn geboorteplaats)
- fiets is uit tweedehands winkel
- achtertas met het bekende kranten label er op heb ik van de straat geplukt uit een vies hoekje. Schoongemaakt, en daar draai ik al tig jaar mijn fietsboodschappen rondjes mee (gaat heul veul in, kan makkelijk ook voor een vierpersoons kinders hebbend huishouden).
- mocht die tas kapot gaan (behoorlijk onverwoestbaar), heb ik nog een nagelneu exemplaar liggen wat iemand over had (nooit wat mee gedaan). Kan dus nog ff vooruit.
- enzovoorts
Nu we toch bezig zijn. Kan de hooikist d'r ook wel bij:

- piepschuim dozen voor transport NIEUWE, ongeopende chemicalïen potten werk partner (die anders linea recta het bedrijfsafval in zouden zijn gegaan)
- twee dozen perfect in elkaar passend. Kleine doos halen we d'r uit als er een grote pan in moet, kleine pannetjes kunnen in de binnendoos, nog beter geïsoleerd, smoren
- ideaal voor rijst, stoofperen, eten warm houden als partner wat later komt, etc.
- houten bekisting heeft dinnetje gemaakt, zij is degene met de technische uitvoerings-know how en het edele handwerk (een gift die ze van d'r vader heeft).
- uiteraard is het ombouw materiaal van spul wat uit het grofvuil is gered.
- ergo, kosten: niks, nada (je kunt ze ook duur kopen, kan ook).
Life is so beautiful. Het hoeft niet allemaal extreem. Of gekocht. Of met perverse inzet van megafossielen.
Amen!He fijn.. de dagen langeren weer
In nederland heb je bijv ook http://www.wheels4all.nl/ https://www.greenwheels.nlVerwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:47:
Hmm ons OV loopt gewoon 100 jaar achter, alle grote plannen ten spijt.
Mijn gezin is elk jaar 3500 euro aan de auto kwijt, dan moeten wij als belastingbetalers toch ook een fatsoenlijk OV van kunnen betalen, OV versie 3.0. Een echt goed netwerk plus een OV- auto, die je gewoon van de overheid leent/huurt enkel op moment dat je hem nodig hebt. Nu is het O.V gewoon pappen en nathouden en cement pompen voor autobanen
Dan heb je een aantal auto's die je deelt met medeleden, werkt vrij aardig; wij hebben het als aanvulling op onze eigen auto voor als we tegelijk weg moeten of als we een grotere auto of busje nodig hebben.
Pas na 13km kom ik bij een GreenWheels locatie... Ja, werkt echtLennart_1337 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:09:
[...]
In nederland heb je bijv ook http://www.wheels4all.nl/ https://www.greenwheels.nl
Dan heb je een aantal auto's die je deelt met medeleden, werkt vrij aardig; wij hebben het als aanvulling op onze eigen auto voor als we tegelijk weg moeten of als we een grotere auto of busje nodig hebben.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Nou dat vind ik ietwat overdreven. Maar waar mij ik nog wel eens aan stoor is dat er hier af en toe het beeld heerst dat mensen met een auto gek zijn. Want de auto is toch peper duur en dat is gewoon niet zo zeker niet als je het met OV vergelijkt. Waarbij eigen vervoer enorm praktisch is dat wil echter niet zeggen dat je niet moet proberen na te streven zo min mogelijk kilometers te maken.zonnigtype schreef op donderdag 22 december 2011 @ 14:56:
Heerlijk dat elkaar hersens inslaan over auwtos versus het "deplorabele" (???) openbaar vervoer...
Zelfde verkeerde beeld heerst over vliegtuigen deze verbruiken per km/reiziger mits ze bijna vol zitten minder brandstof dan een trein.
De discussie zo dus niet over vliegtuiggebruik moeten gaan maar of überhaupt nodig is om naar Verweggistan te gaan.
PS Ik vlieg geregeld zakelijk en die dingen zitten de laatste jaren eigenlijk altijd vol.
Die indruk had ik beslist niet n.a.v. wat recente posts. Het blijft natuurlijk een forum waar alles virtueel is (behalve het stroomverbruik). Maar de vonken vlogen er als vanouds vanaf. Dat mag. Het zijn maar virtuele vonken, immers.
(ik heb niet beweerd dat autobezitters/bestuurders "gek" zijn, ik laat alleen ff zien dat er andere manieren van leven zijn, maar ik ben dan ook slechts gekke henkie peter)
Ik bedoel de afweging voor een auto is breder dan alleen duurzaam of niet.
Ik heb helaas afgelopen jaar de beslissing genomen om een tweede kleine auto aan te schaffen en deze voor woon-werk te gebruiken ipv het OV dat ik altijd deed. De belangrijkste reden dat ik toch voor de auto heb gekozen uiteindelijk naar 4 jaar treinen is tijdwinst en kosten viel ook positief uit.
Er waren ook wijzigingen in mijn privésfeer waardoor de tijd belangrijker werd.
Daarnaast vond ik het belachelijk dat het traject volgens NS elk jaar langer duurt van 49min in 2006 naar 64min in 2011. Ter vergelijk auto is 25min.
Ik bezit ook een grotere auto maar die gebruiken we eigenlijk alleen als we met meer op stap gaan of spullen moeten vervoeren, deze rijd dus zo'n 6 á 7000km/jaar.
PS Ik woon niet ongunstig van een ICstation 5min lopen en mijn werk is gevestigd naast het station.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 22-12-2011 15:49 ]
SolarMillennium ook al richting Armageddon: faillissement aangevraagd.
Weliswaar een CSP bedrijf, maar toch... (problemen verkoop van hun portfolio in U.S.A., en niet doorgegaan project in Spanje, zal wel meer aan de hand zijn geweest)
Dikke stromen zweet richting bilnaad van de zonne-energie sector.
Wie gaat dit overleven?
@leonbong
No problem. It's your life. Iedereen maakt keuzes. Elk leven is anders.
Verwijderd
Jammer genoeg komt de inverter pas in januari.
Van de week komt wel de solarlog binnen, even lekker stoeien voordat hij live gaat.
GefeliciteerdVerwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:53:
Vandaag 14 et solar panelen (240WP) laten plaatsen.![]()
Jammer genoeg komt de inverter pas in januari.![]()
Van de week komt wel de solarlog binnen, even lekker stoeien voordat hij live gaat.

En over die inverter, veel opbrengst heb je niet gemist vandaag, hier 0.25 kWh vandaag uit een 2100 Wp systeem....

Edit: vul je ook je systeem in op het formulier bij de openingspost? Ik heb zojuist ook het systeem van mijn Schoonouders toegevoegd, weer 4200 Wp erbij
[ Voor 14% gewijzigd door rube op 22-12-2011 17:16 ]
Verwijderd
laat ik de vraag met een wedervraag beantwoorden : wanneer was het overdag in 2011 -5c ?Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:08:
[...]
Een zwembad WP wordt ingezet om de gebruiksperiode van een zwembad te verlengen.
In de winter is het kouder dan de ''randjes'' van het zomerseizoen.
Wat is de COP als je hem bitterhard nodig hebt? Zeg buiten minus 5 graden?
en als mijn cop daalt naar 1, dan is het aan het salderen, welke leverancier, meter of ander produkt heeft dat ?
afspraak met installateur is al gemaakt, om te kijken wat er mogelijk is,
hij neemt meteen een duratech 5Kw mee
/
liander heeft hier op hoog niveau doorgegeven dat ze wederom in 2012 niet kunnen omgaan met negatieve standen, wat mij betreft een boete van 7,2 miljoen waard, goed dan, dan moet het technisch opgelost worden aan mijn kant.
de gasketel kan nog wel even blijven hangen totdat er ander gas komt op deze manier, de qsolar kan trouwens ook gewoon op butaan of propaan branden in erg koude dagen, en voor het mongoliede vastrecht zijn dat heel wat vullingen.
(de eerdere wamtepomp beviel goed, maar is retour leverancier, hij was te luid)
/
sonnenertrag poing :
Im Jahr 2011 hat Ihre Anlage 1196,01 kWh/kWp erwirtschaftet.
Im Vergleich zu Anlage karelprior 2 1165,50 kWh/kWp +1,62%
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2011 18:28 ]
toevallig gisteren met PcMadman hierover gesproken en hij opperde het ideeVerwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:58:
waarom heeft niemand dit draaien ?
http://www.maxicool.nl/do...MP%20HANDLEIDING%20NL.pdf
zwembad = cv circuit.
zwembad = boilervat
debiet stroming word autonoom geregeld.
warmtepomp al vanaf 450 eurie verkrijgbaar
kan in cv circuit of via bypass in collector wisselaar van boiler.
saldeert erg lekker
met max 40c aanvoer en tot -5c buiten had deze in 2011 100% verwarming aangekund in mijn woning
@nielstn wat zou er gebeuren als deze naast je huis staat, op de retour richting qsolar ?
ik denk code 9(oftewel, het lijkt alsof de zon schijnt, shut down the gas)
had jij niet 4800Wp te salderen in je eentje ?
de gasketel op de qsolar staat alleen nog standby bij -5 of lager.
van de lucht-warmtepomp, en dan idd in de CV-kring laten snorren.....
Verdomme, dacht ik klaar te wezen en eindelijk te gaan sparen, komt dit idee naar voren
... en bedankt!
ik denk dat ik dan zeker eerst de huidige radiatoren naar LTV moet laten ombouwen (jaga winstwaarschuwing)
dilemma... zeker nu met een pocket vakantiegeld
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Eigenlijk dus het principe van de techneco ELGANielsTn schreef op donderdag 22 december 2011 @ 18:47:
[...]
toevallig gisteren met PcMadman hierover gesproken en hij opperde het idee
van de lucht-warmtepomp, en dan idd in de CV-kring laten snorren.....
Verdomme, dacht ik klaar te wezen en eindelijk te gaan sparen, komt dit idee naar voren
... en bedankt!
ik denk dat ik dan zeker eerst de huidige radiatoren naar LTV moet laten ombouwen (jaga winstwaarschuwing)
dilemma... zeker nu met een pocket vakantiegeld
Overigens, ik heb het Ebox miniservertje nu bijna volledig werken. Met de EM600 logger kan ik hem ook goed meten.
De hele combinatie van netwerkswitch, ebox 3350mx 100% in de stress en een 7 poorts USB hub een schofterige 8W, piek die ik heb gezien was 9W.
Idle doet hij 7W en met het scherm uit zakt het verbruik tot onder de 7W. ( VGA kaart gaat dan ook uit ).
[ Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 22-12-2011 20:15 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Het was een voorbeeld, maar een terechte vraag.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 18:09:
laat ik de vraag met een wedervraag beantwoorden : wanneer was het overdag in 2011 -5c ?
en als mijn cop daalt naar 1, dan is het aan het salderen, welke leverancier, meter of ander produkt heeft dat ?
Het punt is wel dat als ik een verwarming het hardst nodig heb er ook een wil hebben.
Ik wil geen ''arsenaal'' aan technische oplossingen voor één doelstelling (warme reet ... so to speak).
In principe zou NL een prima land moeten zijn voor een WP.
Waar je makkelijk cijfers van kunt krijgen is ijsdagen. Dagen waarin de temperatuur het hele etmaal onder nul blijft. Die komen gemiddeld 8 keer voor in een jaar, maar er zijn koude winters die veel meer ijsdagen kennen.
Dan wil ik ook verwarming. Verder wil ik niet dat de COP (langdurig) onder de 3 uitkomt. Ook kan ik hier nooit duizenden kwh overhouden op mijn PV paneeltjes (ook niet na de komende uitbreiding).
Het punt is ook dat je in die dagen relatief veel stookt.
COP waarden natuurlijk op EN14511 ipv EN255. Daarvoor hier een leuke link: WPZ
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2011 20:43 ]

Verwijderd
Heb jij nou een externe luchttoevoer op die houtstoker ?Speksteenkachel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 20:40:
Gooit nog een blokje gestolde zonne-energie op
Een ventilatierooster volstaat.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, jouw houtkachel verplaatst nog flink wat lucht. Deze zul je in je huis moeten aanvoeren van buiten. Dus koude lucht die weer moet verwarmen. Het rendement van een kachel met externe luchttoevoer kan dus hoger zijn. Tenzij je de extra luchtverplaatsing ziet als welkome ventilatie natuurlijk..Speksteenkachel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:25:
Nee, nergens voor nodig in mijn geval.
Een ventilatierooster volstaat.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Bij externe luchttoevoer daalt het rendement van je kachel omdat de koude lucht de vlamtemperatuur doet dalen. En het is net die hoge vlamtemperatuur die verantwoordelijk is voor een volledige en milieuvriendelijke verbranding van de rookgassen.mightym schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:44:
Het rendement van een kachel met externe luchttoevoer kan dus hoger zijn. Tenzij je de extra luchtverplaatsing ziet als welkome ventilatie natuurlijk..
Dat kleine beetje extra luchtverplaatsing doordat ventilatierooster zorgt juist voor voldoende verse lucht.
"Bovendien is het een vreemde zaak dat sommige mensen de luxe van verse lucht eerder gunnen aan hun kachel dan aan zichzelf." (quote Dirk Bauwens)
ik verdien ook geld zonder überhaupt een auto nodig te hebben...SunshineCompany schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:50:
Oh; Jeroen.. jij ziet de kosten van auto's (en terecht) en hebt geen opbrengsten, ik verdien geld doordat ik een auto heb.
Ik verdien geld doordat ik geen auto heb.SunshineCompany schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:50:
Oh; Jeroen.. jij ziet de kosten van auto's (en terecht) en hebt geen opbrengsten, ik verdien geld doordat ik een auto heb.
A'dam PVOutput
*** PROEST! ***ericplan schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:12:
[...]
Ik verdien geld doordat ik geen auto heb.
jewasmevoor
Hij komt immers op plaatsen om z'n PV installaties aan de man te brengen waar nooit en te nimmer een trein zal stoppen.
Zo zijn er altijd beroepen waarmee je met/zonder auto je boterham kunt verdienen
Keuzes, keuzes.
[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-12-2011 22:24 ]

Als je geen auto nodig hebt, prima doe hem weg.
Als je wel een auto nodig hebt, ivm kleine kinderen, woning in Tytsjerksteradiel of als werkezel om je bedrijfspullen te vervoeren or whatever: gebruik hem met mate en met verstand.
Mensen zullen me misschien nu wel weer raar vinden, maar ik kan deze opmerking wel waarderen. Voor jou als ondernemer is je auto een productiegoed (jaja, ik heb economie gehad op school vroeger) maar voor hoeveel mensen in dit forum geldt dat? Verreweg de meesten zijn gewoon particulieren, consumenten - en dan ook nog eens particulieren/consumenten die geen idee hebben wat hun auto nu echt in totaal per km kost.SunshineCompany schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:50:
Overigens kan ik me ook zeer vinden in de overige opmerkingen
Maar ik ben nog steeds fel tegen zware auto's, en ik weet toevallig wat dat modelletje op de foto hierboven weegt - ongeveer evenveel als het stuk blik wat bijna over mijn vrouw heen rolde...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Over "kern" gesproken. Dat Delta nog maar tien miljoen Euri over heeft voor een vergunningsaanvraag van een Giga Nuke complex, dat kernsplijt-Über-Loverboy (ex-Shell) Boerma het veld heeft moeten ruimen, en dat velen daar de teloorgang van Verhagen's natte dromen in zien, dat vindt ik wel aardig passen in het begin van meer duurzame ontwikkeling in NEEderland...Rukapul schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:28:
[mbr]De auto-slowchat heeft weinig meer met de kern van dit topic te maken. Beter om 'm desgewenst in VV voort te zetten en hier weer ontopic te gaan over duurzame energie.[/]
... en dus een vermelding waard op het door JeroenH gestarte beste duurzame energie forum van 'ollandse bodem...

Ik vind daar juist helemaal niets aan. Discussies over een bepaald onderwerp zijn niet te volgen door al die andere onderwerpen die erdoorheen lopen.Speksteenkachel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:27:
Het leuke van dit forum is juist dat alles dwars door elkaar heen loopt.
In een normaal gesprek praten toch ook niet 10 mensen met elkaar over 10 verschillende onderwerpen dwarsdoor elkaarheen? Nee, dus daarom zou ik het zeer waarderen als er aparte topics komen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Ben ik met je eens. Aangezien het meest besproken onderwerp PV is lijkt me dat het beste onderwerp om een apart topic van te maken. Kan er wellicht ook een mooie openingspost gemaakt worden met zowel praktische zaken als theoretische zaken omtrent PV.c70070540 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:36:
[...]
Ik vind daar juist helemaal niets aan. Discussies over een bepaald onderwerp zijn niet te volgen door al die andere onderwerpen die erdoorheen lopen.
In een normaal gesprek praten toch ook niet 10 mensen met elkaar over 10 verschillende onderwerpen dwarsdoor elkaarheen? Nee, dus daarom zou ik het zeer waarderen als er aparte topics komen.
Door de verscheidenheid aan onderwerpen kun je je juist weer dingen leren.
Mijn bescheiden mening
Ik ben het daar niet mee eens (maar zal me er voor nu aan houden) - duurzaamheid is meer dan alleen zonnestroompaneeljtes plaatsen, spaarlampjes inschroeven en tegen kernenergie zijn. Transport (en dan specifiek de auto) wordt te vaak buiten beeld gehouden. Mythes over de kosten van zowel auto als OV (zoals besproken in dit topic de afgelopen paar dagen) houden het beeld in stand dat het OV duurder zou zijn dan de auto en dat raakt dus duurzaamheid direct.Rukapul schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:28:
[mbr]De auto-slowchat heeft weinig meer met de kern van dit topic te maken. Beter om 'm desgewenst in VV voort te zetten en hier weer ontopic te gaan over duurzame energie.[/]
... en dus heb je hiervoor een plannetje gemaakt, onderbouwd met argumenten, en dit bij de mods ingeleverd. Toch?c70070540 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:36:
Nee, dus daarom zou ik het zeer waarderen als er aparte topics komen.
Mijn manager op mijn werk is een eikel eerste klas (als hij meeleest is dat niet erg, kan-ie hebben
Zo goed Jeroen?
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2011 23:01 ]
Bericht naar de moderator gestuurd met het verzoek.
[ Voor 23% gewijzigd door Gé Brander op 22-12-2011 23:15 ]
Meteen ook maar een apart isolatie forum / cv forum / zonneboiler forumJakeNL schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:26:
De auto discussie begint zo'n eindeloze herhaling van zetten te worden.Het lijkt me goed om DAAR nou eens een apart forum voor in te richten
BriljantAls je geen auto nodig hebt, prima doe hem weg.
Als je wel een auto nodig hebt, ivm kleine kinderen, woning in Tytsjerksteradiel of als werkezel om je bedrijfspullen te vervoeren or whatever: gebruik hem met mate en met verstand.
Dan stel ik voor dat je nú een OV-jaarkaart gaat kopen. Dat zijn dan sunk costs en dan reis jij voortaan GEHEEL GRATIS met trein en bus.Cafe Del Mar schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:17:
Net zo goed:
"grappig" dat er nog altijd mensen zijn die het concept "sunk costs" niet kennen
sorry, kon het niet laten
Nee, dat heeft niks met elkaar te maken. Het klagen over invoedingstarieven komt niet voort uit een kosten/baten-analyse (waaruit naar jouw mening gemakshalve wat verborgen kosten worden geschrapt). Het heeft alles te maken met frustratie over het feit dat deze regering niets doet om duurzame energie te stimuleren. In Duitsland is gebleken dat invoedingstarieven het meest effectieve middel daartoe zijn. Meer auto's hebben we bepaald niet nodig, meer duurzame energie des te meer. Het heeft dus helemaal niks met een dubbele moraal te maken.leonbong schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:26:
Dat is een beetje dubbelzinnig op dit forum.
Als er hier gesproken wordt over teruglevergoedingen dan wordt het hier belachelijk genoemd dat de vergoeding laag en vinden we dat niet terecht. Waar natuurlijk ook verborgen kosten achter zitten die wij niet kennen.Dat
In mijn volksmond heet dat je mening uiten. Dat klinkt toch een stuk vriendelijker?Dat heet in de volksmond lullen in je eigen straatje.
Dat is 0% waar. Die stijging van kosten zou bewerktstelligd moeten worden met extra accijnzen/belastingen. Dat geld wordt niet verbrand, maar komt in de schatkist en kan andere belastingen vervangen. Het netto effect is dat mensen veel zuiniger met energie zullen omspringen, wat onze handelsbalans enorm verbetert. Nederland moet bijna 100% van zijn olie importeren. Ik zie mijn geld liever in onze Haagse schatkist dan in Putins portemonnee.JeroenH schreef op donderdag 22 december 2011 @ 11:15:
Dat is 100% waar en als je goed leest schrijf ik dat ook...
Nooit op een feestje geweest zeker?c70070540 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:36:
In een normaal gesprek praten toch ook niet 10 mensen met elkaar over 10 verschillende onderwerpen dwarsdoor elkaarheen?
Van mij mag het topic blijven zoals het is. Lekker alles door elkaar. Vervoer kost veel energie dus vervoerskeuze hoort m.i. ook thuis in een topic over duurzame energie.
Zo nu en dan wat afwisseling kan geen kwaad. Het ging de laatste tijd toch alleen maar over PIR en PUR. Maar ja, het is winter he. Wacht maar. De korste dag is al weer voorbij en straks is het weer allemaal PV en ZB wat de klok slaat. Want zeg nou zelf, ik had gisteren en vandaag samen 0,1 kWh/kWp. Daar kun je geen fatsoenlijk gesprek over beginnen.
Voordat je die moeite doet, eerst even dit topic lezen. Is er ruimte voor een subforum Duurzame Energie?c70070540 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:03:
Zal ik dan morgen een Topic start proberen te maken? Gegadigden om me hierbij te helpen?
Ik ben groot voorstander van meerdere topics. Dit topic gaat te snel en is te divers om te blijven volgen. Daardoor zie je ook dat de die-hards blijven, velen haken af.
Over het vervoer, dat is een belangrijke post in ons energieverbruik, dus past een discussie prima in een duurzaam topic, alleen heeft het weinig met duurzame energie te maken.
Mijn standpunt in die discussie. Het hele auto rijden heeft met veel meer dan tijd / geld maken. Velen zullen hun auto boven het OV verkiezen vanwege comfort, flexibiliteit, hobby-object, auto rijden is leuk, etc... Als je met het OV rijdt moet je de hele planning aanpassen op het reisschema van een paar bussen die rijden. Dat gaat de massa niet doen. De massa heeft namelijk geen planning.
De oplossing zit in duurzame alternatieven. Elektrische auto`s, thuiswerken, glasvezel internet, etc...
@zonnigtypë: (je was me net voor)zonnigtype schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:36:
Dat Delta nog maar tien miljoen Euri over heeft voor een vergunningsaanvraag van een Giga Nuke complex, dat kernsplijt-Über-Loverboy (ex-Shell) Boerma het veld heeft moeten ruimen.
Boerma is opgestapt als directeur van Delta

meteen de geruchten machine in werking: krijgt hij een gouden handdruk mee

Als je de oplossing al hebt, waarom zou je je manager dan nog lastigvallen? Zo iemand is dan alleen nog maar overhead kan probleemloos weggereorganiseerd worden.JeroenH schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:46:
maar in één ding is hij stellig: kom niet bij me met problemen, kom bij me met oplossingen. En dat is een waarheid als een
'Oplossingsgericht denken' noemen ze dat. Leidt tot het overslaan van een goede probleemanalyse, waardoor meestal de foute oplossing gekozen wordt. Sommige eikels managers moeten nog veel leren.
Die suggestie ("belasting derving aan ene kant wordt gedekt door belasting inkomsten andere kant") heeft Prins Kernafval recentelijk afgedaan met een ronduit MEGA kulsmoes in zijn ranzige (niet genoemd, maar laten we het zo zeggen "ik haat kropje sla salderen") brief van 29 november 2011 als volgt (reactie op Samsom/Jansen hun "onzalige" voorstel zelflevering buiten aansluiting om toe te staan), mijn vetdruk:Anne vdr Bom schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:19:
Dat is 0% waar. Die stijging van kosten zou bewerktstelligd moeten worden met extra accijnzen/belastingen. Dat geld wordt niet verbrand, maar komt in de schatkist en kan andere belastingen vervangen. Het netto effect is dat mensen veel zuiniger met energie zullen omspringen, wat onze handelsbalans enorm verbetert. Nederland moet bijna 100% van zijn olie importeren. Ik zie mijn geld liever in onze Haagse schatkist dan in Putins portemonnee.
Ik heb nergens protesten of volkswoede bij het parlement gehoord dat deze klinkklare NONSENS, die in Duitsland met hoongelach ontvangen zou worden, met verve bestreden werd. Lees: hij komt er gewoon mee weg, met die polderkolder...3. Het voorstel zal leiden tot een structurele derving van belastinginkomsten, die
gedekt moet worden. Op basis van de begrotingsregels mag deze derving niet
gedekt worden met BTW-inkomsten uit de extra verkoop van productieinstallaties,
zoals zonnepanelen.
Nou, we kunnen best een poging wagen, toch? Zal ik binnenkort langs komen fietsen?Want zeg nou zelf, ik had gisteren en vandaag samen 0,1 kWh/kWp. Daar kun je geen fatsoenlijk gesprek over beginnen.
Het forum inrichten zoals de markt is ingericht?JAN-B schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:13:
[...]
Meteen ook maar een apart isolatie forum / cv forum / zonneboiler forum
E - elektriciteit (PV, verlichting, zuinige apparaten, windenergie)
W - water (zonneboilers, CV, kachels, warmtepompen)
B - bouw (isolatie, bouwen)
V - vervoer (elektrische auto`s, fietsen en schoenen)
D - duurzame energie (Duurzame energie (GC-discussie, Greendeal, beleidsdiscussies)
Ik denk dat je hierdoor juist specifieke kennis aantrekt.
Je bent altijd welkom!zonnigtype schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:33:
Nou, we kunnen best een poging wagen, toch? Zal ik binnenkort langs komen fietsen?
Gezien de brief van President Commissaris Daan van Doorn zal het wel een leuk handdrukje worden (Shell forever, die zorgen wel goed voor zichzelf):JAN-B schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:23:
[...]
@zonnigtypë: (je was me net voor)
Boerma is opgestapt als directeur van Delta
meteen de geruchten machine in werking: krijgt hij een gouden handdruk meeen hoeveel wordt dat??
Het bedrijf heet Shell.'Vanmorgen heeft Peter Boerma in goed overleg met de RvC van DELTA NV, besloten zijn functie per 1.1.2012 neer te leggen. Hij zal als adviseur de RvC bijstaan in de afhandeling van een aantal dossiers. Wij respecteren en begrijpen als RvC dat besluit . Wij zijn Peter erkentelijk voor zijn enorme inzet voor DELTA.
[ Voor 2% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:53 ]
Uit m'n tabellen boekje: (voor een gemiddeld jaar)Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 18:09:
[...]
laat ik de vraag met een wedervraag beantwoorden : wanneer was het overdag in 2011 -5c ?
Aantal uren onder een bepaalde buitentemperatuur per jaar:
(tussen haakjes het aantal uren daarvan tijdens Ma-Vr 7.00–19.00 uur)
onder -10ºC: | 35 uur | ( 8 uur) |
onder -5ºC: | 180 uur | ( 45 uur) |
onder 0ºC: | 781 uur | (202 uur) |
onder +5ºC: | 2432 uur | (661 uur) |
Ik ben ook al een tijdje aan het rekenen. met 61 cent/m^3 en 22 cent/kWh kan elektrisch verwarmen vanaf een COP van ongeveer 3,2. (maar een warmtepomp + buffervat is duurder dan een CV ketel)
Als je de stroom prijs uit zonnepanelen neemt, verdeeld over een jaar of 25 dan kan COP=1 ook nog
Om salderen van stroom te beperken zou je een kleine warmtepomp (voor tapwater) en een grote warmtepomp (voor verwarming) en een aantal kleine verwarmingselementen (met COP=1, maar iets is beter dan niets) slim in verschillende combinaties kunnen schakelen, zodat er nooit meer dan een paar W wordt teruggeleverd aan het net. In de zomer zou je bij voorkeur de verwarmingselementen gebruiken, want zonne-stroom zat, en weinig warmte vraag. scheelt weer slijtage van de dure warmtepomp.
Verwijderd
Die Verhagen heeft vreemde gedachtenkronkels.zonnigtype schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:33:
3. Het voorstel zal leiden tot een structurele derving van belastinginkomsten, die
gedekt moet worden. Op basis van de begrotingsregels mag deze derving niet
gedekt worden met BTW-inkomsten uit de extra verkoop van productieinstallaties,
zoals zonnepanelen.
Immers energiebesparing wordt wel gepromoot maar hoe denkt hij dan de btw op deze uitgespaarde energie terug te krijgen
Energiebesparing is het ondergeschoven kindje van zoveel kabinetten. Vind je het gek. Ze harken van elke VERKOCHTE kWh immers 70 procent moeiteloos naar binnen (EB + BTW over EB + BTW over kale levering). Heroïne junks van de ergste soort. En dat vindt windturbines "op subsidie" draaien. Ze zijn zelf hopeloos en chronisch verslaafd!Speksteenkachel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:41:
[...]
Die Verhagen heeft vreemde gedachtenkronkels.
Immers energiebesparing wordt steeds gepromoot maar hoe denkt hij dan de btw op deze uitgespaarde energie terug te krijgen
@FicoF
Bij mij lopen E en D continu dwars door elkaar heen...Het forum inrichten zoals de markt is ingericht?
D - duurzame energie (Duurzame energie (GC-discussie, Greendeal, beleidsdiscussies)
[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 22-12-2011 23:47 . Reden: Lastige klus... ]
Belasting kun je ook zien als beboeten. Energie is duur, ook dankzij onze overheid. Als we die accijns afschaffen, zal de drang tot besparing afnemen. Heb jij een ander businessmodel voor ogen?zonnigtype schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:44:
[...]
Energiebesparing is het ondergeschoven kindje van zoveel kabinetten. Vind je het gek. Ze harken van elke VERKOCHTE kWh immers 70 procent moeiteloos naar binnen (EB + BTW over EB + BTW over kale levering). Heroïne junks van de ergste soort. En dat vindt windturbines "op subsidie" draaien. Ze zijn zelf hopeloos en chronisch verslaafd!
Bij mij ook, maar als je het splitst, geef je meer ruimte voor diepgang. Ik ken mensen die zeer specifieke kennis hebben maar afhaken omdat ze het overzicht kwijt zijn.@FicoF
[...]
Bij mij lopen E en D continu dwars door elkaar heen...
Niet mee eens. Elektra blijft spotgoedkoop. Ondanks die taks. De leveringskant moet veel hoger worden, omdat het daar fout zit. Zeer heftige CO2 taks, dan kan de EB lager worden. Maar ja, dat wil de Staat dus niet. En het blijft lood om oud ijzer. Zo lang de kWh prijs ergens in de twenties biljft, blijft er stroom gezopen worden door veel mensen.FicoF schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:55:
[...]
Energie is duur, ook dankzij onze overheid.
Ja, dat wist ik natuurlijk al zodra ik de gegevens voor die grafiek bij elkaar had gescharreld (komt binnenkort update, de EB cijfers zijn inmiddels gepubliceerd, zeg maar status quo bevestiging, alleen inflatie correctie)._JGC_ schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 00:15:
Mwah, valt mee. Jij hebt het over particulieren die 22 cent per KWh betalen waarvan ongeveer de helft energiebelasting is. Kijk eens naar grootverbruikers die meer dan 10MWh verbruiken... die betalen over alles daarboven een habbekrats. Als je bij een grootverbruiker die 15MWh afneemt aankomt met dat ie 2MWh kan besparen met een bepaalde investering, lacht ie je vierkant in het gezicht uit.
ik ben het er niet mee eens het topic op te splitsen.. misschien dat het niet verboden is om je specifieke vraag ergens anders op GoT te stellen? in een topic dat dan past bij E, W, B V of D ? of.. is daar geen serieuze plek voor op GoT?FicoF schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:37:
[...]
Het forum inrichten zoals de markt is ingericht?
Ik denk dat je hierdoor juist specifieke kennis aantrekt.
de andere vraag is, is er dan wel plek voor een topic als dit?
dit topic gaat over Duurzaamheid, en dat is dus een combinatie van alle onderdelen die je net noemde, en begint bijvoorbeeld met trias energetica, dat misschien nog het beste past bij ..
en de duurzame "weg"past nog het beste bij levensbeschouwing oid.
dus dan zou er op Got geen plek zijn voor dit topic..
echter komt na de bewustwording dat er toch wel iets zit in een beetje duurzame manier van leven, de vraag op hoe dat dan moet, en onvermijdelijk, het begint direct bij isoleren, dat heeft toch te maken met techiek. meteen komen er vele vraagstukken op je af. hoe combineer je E, W, B etc tot iets dat bij je past.. iets dat je wilt bereieken. door te experimentern, te tweaken en te pionieren, of misschien slechs omdat ej nieuwsgierig bent.
je kunt we de technischevraag gaan stellen hoe je een Pv paneel moet aansluiten of zo, dat is puur een technische vraag, maar hoe je een PV installatie moet opzetten is een heel veel complexere aangelegenheid, en je moet oppassen dat je niet je doel voorbij schiet, of de verkeerde ideeen hebt over (de eenvoud van) teruglevering, of wat de mogelijke technische alternatoeven zijn, die dan misschien ook nog economisch haalbaar zijn.
dat een en ander dan door elkaar loopt, is dan automatisch het geval.
dat sommige onderwerpen meer aan bod komen, of het op low chat gaat lijken.. so be it.
voor die ene vraag waar je mee zat, kom je niet uit in dit topic. of toevallig wel, omdat het blijkbaar de enige plek is waar de vraag eerder is gesteld, en er veel ervaringsdeskundigen zijn, die best willen reageren als ze een goeie vraag gesteld zien worden. iets dat bij het doorlezen van een lijst topictitels niet snel gaat gebeuren.
en kun je het niet vinden, dan is er hier tenminste niemand die roept dat je handleiding moet lezen of op google moet gaan spitten. dus wees blij dat je geholpen wordt als je iets specifieks zoekt, waavoor je anders alleen terecht kunt bij je leverancier. die zijn religie predikt, en geen moeilijke dingen voor je gaat doen, en de cv ketel "gewoon"op 80 graden zet.. en zoek het zelf verder maar uit. natuurlijk zijn er ook goeie installateurs voor wat betreft duurzame zaken. maar die moet je dan wel net tegenkomen, en dan heb je geen getweak, maar ben je alsnog slachtoffer van de commercie..
ik vind het juist prima zo.. met de komst van het scrolwiel en geavanceerde features op touchpads is het doorworstelen van een pagina of 2 - 3 hier juist leuk, en elke keer een verrassing. en dat in tegenstelling tot een eindeloos geklik op topics die dan voor 50 % teleurstellen, omdat het niet gaat over wat je wilt weten.
anders moeten we internet misschien ook maar opdelen in hoe de markt in elkaar zit, en google E, google W google B proberen te introduceren...
inhalen hoeft niet als je ergens naar op zoek was. je kunt alle posts die niet over je onderwerp gaan zo overslaan. het is geen boek of serie hier natuurlijk:)Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:41:
Ik ben tegen splitsing. Juist de kruisbestuiving helpt mij aan nieuwe inzichten. En ja, als je ff een paar dagen weg bent dan moet je een aantal pagina's inhalen.
het is juist leuk om alle nieuwtjes en inzichten hier op 1 plek voorbij te zien komen.
Dat is de reden dat ze die externe lucht voorverwarmen, tot veel hogere temperaturen dan kamertemperatuur!Speksteenkachel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:57:
[...]
Bij externe luchttoevoer daalt het rendement van je kachel omdat de koude lucht de vlamtemperatuur doet dalen. En het is net die hoge vlamtemperatuur die verantwoordelijk is voor een volledige en milieuvriendelijke verbranding van de rookgassen.
Dat kleine beetje extra luchtverplaatsing doordat ventilatierooster zorgt juist voor voldoende verse lucht.
"Bovendien is het een vreemde zaak dat sommige mensen de luxe van verse lucht eerder gunnen aan hun kachel dan aan zichzelf." (quote Dirk Bauwens)
NB Als het huis een goed ventilatieconcept heeft is de extra ventilatie natuurlijk niet nodig.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Maak je gebruik van een SSD?mkleinman schreef op donderdag 22 december 2011 @ 20:14:
[...]
Overigens, ik heb het Ebox miniservertje nu bijna volledig werken. Met de EM600 logger kan ik hem ook goed meten.
XP of Win7?
www.mijnzon.info
Net zoals ik onderbouwd van mening verschillen ook een absolute meerwaarde vind. Trouwens, verschillen van mening en ervoor mogen uitkomen, is een voorrecht in de wereld. Te koesteren dus!
Een vriend van me woonde in een buurt die de auto deelde met de rest van buren. 4 gezinnen en 1 auto. Een agenda er in wanneer de auto te leen was en de kosten werden gedeeld. Die constructie zie ik te weinig. In mijn straat is het eerder 4 auto's per gezin! (owja, het moet wel een SUV zijn, want anders kan hij de caravan niet trekken)
1060 Wp
Ik vind het eigenlijk ook wel fijn om alles in 1 topic te houden, juist omdat je zo ook andere ideeen en de overige aspecten rondom duurzaamheid meepikt. Zonder dit topic zou ik denk niet hert concept van een passief-huis niet kennen,Cafe Del Mar schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 08:08:
Hier ook eerder voorstander van alles in 1 forum te houden. Ik heb 's ochtends dan wel een hele boterham te lezen, maar de verscheidenheid aan onderwerpen (actualiteit, theorie, praktische vragen, tussenresultaten, vervoer, ...) vind ik een absolute meerwaarde.
Net zoals ik onderbouwd van mening verschillen ook een absolute meerwaarde vind. Trouwens, verschillen van mening en ervoor mogen uitkomen, is een voorrecht in de wereld. Te koesteren dus!
Even een idee. We kunnen nu volgens mij een topic een 'tag' geven, maar wat als dat op post-niveau zou kunnen. Als je dan alleen PV-nieuws wil zijn, zet je een filter op de PV-tag aan, etc. Is uiteraard wel afhankelijk van het juist taggen van een post, maar dat zou best een oplossing kunnen zijn waar beide kampen prima mee kunnen leven?
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.