Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.688 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op woensdag 21 december 2011 @ 00:00:
[...]

Nederland eindelijk subsidiemoe?

Dat ik dat nog mag meemaken...
Ja en dat terwijl het een best riante en langlopende subsidie is: Klikkerdeklijk

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JAN-B schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 23:44:
[...]

Graag gedaan ;w
(denk er AUB ook over na dat (1-2 weken voor Kerst) er nu 500 mensen op straat staan)
Ja, heb ik gelezen, die berichten. Triest, maar dat is nu de bikkelharde kapitalistiese realiteit, schijnt het.

(niet dat het anders zou zijn in een [sarcasme modus] goeie ouwe kommunistiese [/sarcasme modus] staat, al zouden ze het waarschijnlijk ietwat anders oplossen)

Solland Solar had ook al het nodige aan werknemers gedumpt, Italiaanse SOLON dochter heeft er ook weer wat werknemers uit gegooid (en claimt dat ze "juridisch onafhankelijk" zouden zijn van de moeder holding en dus [blijkbaar?] niks van een faillissement zouden hoeven te vrezen), sluitings- en personeels troubles bij Duitse kwaliteits-onderneming Schott Solar, Solyndra wil je helemaal niet weten wat ze daar de straat op hebben getrapt, en ga zo maar door. It happens everywhere.

Voor/na Kerst zou voor mij niks uit hebben gemaakt. Ik doe toch nooit wat extreems of byzonders met dat van oorsprong nogal heidense feest...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Aangezien je alles meet. Kun je eens aangeven:
• temperatuur woonkamer
• temperatuur vloer
• temperatuur kruipruimte
• temperatuur aarde
• temperatuur buiten
• temperatuur funderingsmuur
bij bijvoorbeeld een buitentemperatuur van 5 graden

Bij deze de huidige waarden van vanavond 23:00.
woonkamer 21.5 graad (plafond 22, midden 21.5 net boven de vloer 20.7)
vloer temp is sensor op het laminaat gedrukt. 20.5 (20.4-20.8) graden
temp kruipruimte 11.8 graden
temp aarde. geen idee
temp buiten 4 graden 23:00
temp fundering geen idee
vloer is broodjesvloer (beton zonder tempex) met groene platen en hierop 8mm laminaat, rondom 2cm vrij met platte hardhouten plinten erop geschroeft waaronder dan een ruimte van 2x2 cm zit voor kabeltjes. opstaande plinten zijn weggehaald.
Buitengevel is bestrating zowel voor als achter aansluitend aan de woning.

Nog een ding voor deze winter om af te maken. De zoldervloer achter het knieschot.
de vloer komt een goedkoop laminaat op als het maar glad is en komt te liggen op 3cm eps ipv vilt achtige ondervloer zooi en dit rondom afgekit zodat er geen tochtnaden zijn.
meting gaf al eens aan dat de temp van de zolder vloer en de temp een 1.5 meter hoger op zolder al een verschil had van 2 graden door doortrekkende warmte. de iso laag houd dit tegen en dat werkt goed aan de noordkant die al klaar was, nu de rest nog. Zo duwen we de warmte weer naar beneden en dat merk je behoorlijk.

@migjes. het gaat om een broodjesvloer van beton elementen, kortom nul isolatie waar we alles opgezet hebben en nu een beetje de vraagkomt wat zou een laag extra van 5cm nog gaan doen tov de kosten. Lijm is het duurste (kokerlijm op waterbasis)
resultaat staat me dan ook zeker niet tegen, meeste zat en zit domweg in en op de plekken waar je het totaal niet zoekt. zoals bv de tocht door de voegen in de kruipruimte.

Ik geef het alleen maar aan om input te geven voor hun die vloeren willen isoleren. Ik zag er eerst ook tegenop gezien de kosten van het opstaande werk (zelf doen) en de besparing. maar nu zeg ik had ik het gelijk maar een jaar eerder meegedaan, doet meer dan je denkt. (afh. van de hoogte en temp in de kruipruimte)

Ik lees wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Dank webcamjan. Je gegevens bevestigen mijn aannames (btw: we hebben een mooie quote functie zodat de discussie makkelijker te volgen is :)).

Hieronder mijn modellering van het probleem. Ik heb een aantal grove aannames en schattingen moeten doen. Waar mogelijk heb ik echte gegevens gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8obgXqFi7rKSHYxGFuA10zdt/full.png
(oranje is doorsnede van funderingsmuur, grijs is aarde, blauw is vloer, groen is EPS, lichtgroen is potentieel EPS, rood is gemetselde muur)

Gebaseerd op energie in = energie uit heb ik de fundering even als blok beschouwd (met homogene temperatuur), aannames gedaan over warmteweerstanden, en gekeken wat de evenwichtstemperatuur van de fundering ongeveer zou moeten zijn.

Met name bij de punten waarbij er direct contact is heb ik R op 0.01 gezet waarvoor ik op zich geen enkele basis heb behalve dat ik ergens gevonden heb dat muur->grond of water een R van 0 heeft (maar dat rekent lastig). Deze aanname kan het model onderuit halen.

Op basis van de aannames kom ik uit op een evenwichtstemperatuur uit van 7 a 8 oC voor de funderingsmuur bij temperaturen voor binnen, kruipruimte, buiten en aarde van respectievelijk 20, 10, 5 en 5.

Wat het model laat zien is dat het effect van isolatie op de funderingstemperatuur nihil is. Dat komt doordat er sowieso een lucht-beton overgang in zit (Rsi=0.13) plus dat het temperatuursverschil sowieso relatief klein is (2 a 3 graden). Het effect van de vloer is veel en veel groter omdat de warmteweerstand veel kleiner is en het temperatuursverschil veel groter. Het relatief kleine oppervlak weegt daar niet tegen op.

Op basis van het model zou ik tot de conclusie moeten komen dat het isoleren van de binnenzijde van de funderingsmuur niet zozeer negatief bijdraagt aan de temperatuur van ter plaatse van de aanhechting met de vloer. Tegelijkertijd verhindert de isolatie wel dat er warmte van de kruipruimte weglekt (nog niet gekwantificeerd in verhouding met bijvoorbeeld het weglekken via de bodem, welke onder het huis ongetwijfeld warmer is dan de funderingsmuur).

Op basis van gut-feeling zou ik dus voor kunnen stellen dat het isoleren netto wel zin heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2011 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
@rukapul

Je zegt ineens iets wat ik erom vergeten was zover.
De gedachte was idd wat zou het gaan doen, maar ook de tussenmuur met de buren is een enkelsteens fundering en als ik hem aan mijn kant doe en de andere zijde niet wat voor zin heeft dat. ergens zou je zeggen niet veel maar achteraf (praktijk en niet theorie) doet het meer dan je denkt, plat gedacht is het dan altijd nog half ingepakt doet het ook nog de helft..
Daarom heb ik het opstaande werk ook maar met 3cm (r0.75) gedaan. dit is in de basis naar mijn idee ruim voldoende, ivm de hoogte zou ik altijd nog kunnen zeggen ik snij platen van 50cm door en plak die als rand van 25cm nog eens exstra langs de bovenkant, maar de vraag is is het dat dan wel waard omdat er bij de buren ja helemaal niets zit.

Zoals je in je plaatje aangaf zeg je de fundering is 1 enkel blok beton, maar zodra dit ook maar deels een spouw heeft liggen alle kaarten al gelijk anders kwa verlies en vocht doorslag ect.. daarom kan je domweg nooit zomaar wat vergelijken en is elke woning anders.

En ik heb het op gevoel allemaal gedaan en dat gevoel laat duidelijk merken dat na het opstaande werk de randen langs de muren beduidend warmer aanvoelden aan de voeten, gevoel dus en niet meten... en daar deed ik het voor.
Als men eerder al zit te miepen over hoeveel verlies een spijkerkop zou hebben bij isolatie dan snap ik niet waarom opstaande werk isoleren dan ineens zinloos zou zijn als je niet ook de buitenkant doet..
Denk omgekeerde tempex doos en zie eens hoe warm het blijft, en daarbij waar komt de warmte weg in de kruipruimte, niet uit de kamer want warmte steeg toch altijd.? of..... dus hoe warmer je zo de ruimte kan houden hoe beter het de vloer ook weer isoleerd.. gezond praktijk verstand.

echt mensen... verlies via een spijkerkop tov het geheel.. serieus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
het afkoelen van de fundering door isolatie aan de binnenzijde zou nog best kunne. het is echter de vraag of de vloer dan ook significant afkoelt.

tegenwoordig zijn broodjes liggertjes vloeren ( PS-isolatievloer van bijvoorbeeld VBI) tpv de opleggingen ook geisoleerd.
als je de liggers ook nog op een rubber opleg strip legt, die rondom doorloopt, zodat ook de aan te tsorten betonlaag niet op de funderingsbalk rust. daar kun je ook nog een laag gasbetonstekenen gebruiken.
als je de vloer verder afkist voor het storten met een strook pir rondom tegen de bekisting( mt wat schroeven erin, die in de beton verankeren, dus niet dward door de pir heen) dan heb je toch best veel gedaan om afkoeling tpv de oplegging te minimaliseren.

bij kanaalplaatvloeren zijn de opleggingen tegenwoordig ook "geisoleerd" doordat de vloer op nokken rust die in sparingen in het EPS, dat onder de vloer zit zijn gevormd.

de langsoplegging van de vloerplaat kan of ook met nokken( als de rand van de vloer belast is, of gewoon geisoleerd met 8 - 12 cm isolatie, die aansluit op de isolatie in de spouw. dan is de isolatie geheel rondom. je gebouwschil, zonder contact met de fundering. bij grote overspanningen moet je dan wel rekening houden met dat de vloer zou kunnen doorbuigen, wat je dan zou kunnen zien en merken bij de aansluiting met de wand / plint.. dan valt het op, en het zou kunnen gaan tochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
webcamjan schreef op woensdag 21 december 2011 @ 01:12:
@rukapul

Je zegt ineens iets wat ik erom vergeten was zover.
De gedachte was idd wat zou het gaan doen, maar ook de tussenmuur met de buren is een enkelsteens fundering en als ik hem aan mijn kant doe en de andere zijde niet wat voor zin heeft dat. ergens zou je zeggen niet veel maar achteraf (praktijk en niet theorie) doet het meer dan je denkt, plat gedacht is het dan altijd nog half ingepakt doet het ook nog de helft..
Daarom heb ik het opstaande werk ook maar met 3cm (r0.75) gedaan. dit is in de basis naar mijn idee ruim voldoende, ivm de hoogte zou ik altijd nog kunnen zeggen ik snij platen van 50cm door en plak die als rand van 25cm nog eens exstra langs de bovenkant, maar de vraag is is het dat dan wel waard omdat er bij de buren ja helemaal niets zit.

Zoals je in je plaatje aangaf zeg je de fundering is 1 enkel blok beton, maar zodra dit ook maar deels een spouw heeft liggen alle kaarten al gelijk anders kwa verlies en vocht doorslag ect.. daarom kan je domweg nooit zomaar wat vergelijken en is elke woning anders.

En ik heb het op gevoel allemaal gedaan en dat gevoel laat duidelijk merken dat na het opstaande werk de randen langs de muren beduidend warmer aanvoelden aan de voeten, gevoel dus en niet meten... en daar deed ik het voor.
Als men eerder al zit te miepen over hoeveel verlies een spijkerkop zou hebben bij isolatie dan snap ik niet waarom opstaande werk isoleren dan ineens zinloos zou zijn als je niet ook de buitenkant doet..
Denk omgekeerde tempex doos en zie eens hoe warm het blijft, en daarbij waar komt de warmte weg in de kruipruimte, niet uit de kamer want warmte steeg toch altijd.? of..... dus hoe warmer je zo de ruimte kan houden hoe beter het de vloer ook weer isoleerd.. gezond praktijk verstand.

echt mensen... verlies via een spijkerkop tov het geheel.. serieus...
spijkerkop..
heeft te maken met regels. als je een Rc van 2,5 moet halen, kun je niet volstaan met 2,4. je moet dit aantonen. in nederland zoeken we altijd de grens op. dus als 8,5 cm EPS precies een Rc van 2,5 zou opleveren, dan zorgt de industrie er wel oor dat ze precies 8,5 cm dikke platen zouden gaan maken. als je er dan veel spijkers door slaat en de boel verder ook onachtzaam monteert onstaan er in die laag echter heeeel veel koudebruggen en warmtelekken, waardoor je ( ook al zou er ook maar 1 spijker in de hele isolatie zou orden gebruikt, al niet meer worden voldaan aan de eis.

als je dat dan moet aantonen inclusief het effect van de spijker kom je meteen weer op hetzelfde verhaal. men reen precies uit hoeveel spijkers er in een plaat van een bepaalde dikte moeten. en zie hier de rekenmethode is er, en de eerste die die berekening heeft gemaakt en beproefd, kwam tot de ontdekking dat het toch wel een aardig verschil maakt..
doe je het isoleren echt om veel te besparen dan doe je het helemaal niet voor de eis, en plak je gelijk 2 keer zoveel in je kruipruimte.

maar vergeet danniet de overige functies en voorzieningen tbv een gezonde kruipruimte verder niet uit het oog ( en of je investering wel "gezond"is voor j eportemonee) j emoet dan dus ook keuzes maken tav bevestiging, en dan is het verlies door een spijker wel degelijk een overweging waard. er zijn immers zat oplossingen die niet dit verlies hebben.

nederlanders dat we zijn, willen we dan wel weten wat de TVT is van al die oplossingen.. en wer moet je e.e.a. berekenen, terwijl het eigenlijk om de laatste 5 (?) euro besparing op je gasrekening gaat.

en uiteraard "voel" je die spijer helemaal niet zitten in de woning. dus tja.
wat wil je nou eigenlijk?

als we dat soort dingen iet meer mogen afvragen moet je in een huis gaan wonen waar het sowieso hgeen issue meer is, en is verhuizen de enige duurzame maatregel die je nog kunt doen, omdat een oud huis oplappen, misschien wel zijn charmes heeft, maar nooit de "prestaties"kan leveren van een goed doordacht nieuwbouw project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
@engelbertus

Ik spreek je niet tegen, in tegendeel. maar als de bevestigingsmethode niet anders zou kunnen dan met spijkers. stel he,, stel..
Dan kan je rekenen wat je wil maar maakt 1 enkele denkfout en daar heb je dan theorie en praktijk,, je gaat ervan uit dat je het doet door de hele laag isolatie ineens, wat nu als je de lagen gaat opdelen in 2 of 3 dan hoef je enkel de eerste laag te spijkeren en de rest lijmen. probleem opgelost. door de lagen keuze vallen de naden ook beter weg (welk verlies geeft dat.?).

De waarde haal je dan makkelijk omdat je met meerdere lagen eigenlijk altijd wel boven de gestelde norm zou zitten en het verlies van de eerste laag met spijkers (enkel voor hechting aan de vloer) alweer teniet gedaan is. en om 50 euro op het geheel aan kosten valt het gewoon weg. als dat teveel is dan moet je helemaal niet isoleren.

Oplossing bij achteraf isoleren is eigenlijk altijd meerlaags (volnaad)verlijmen, je houd tevens de naden beter dicht tegen elkaar ipv met platen van 10cm dik te lijmen. Lijm mag wel duurder zijn maar de winst pak je ook.

mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Greenchoice heeft inmiddels een FAQ "Over boete NMa" gepubliceerd.

Michiel Rexwinkel (een van de voormalige directeuren die echter wel degelijk actief blijft binnen het bedrijf) doet ook een woordje...

Greenchoice mag van Reclame Code Commissie niet meer "groen gas" in context "100 procent groene energie" gebruiken... (uitspraak 1 december 2011).

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 21-12-2011 02:27 . Reden: RCC uitspraak komt er nog eens overheen... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]zonnigtype schreef op woensdag 21 december 2011 @ 02:15:

Greenchoice mag van Reclame Code Commissie niet meer "groen gas" in context "100 procent groene energie" gebruiken... (uitspraak 1 december 2011).
Hoe zit het eigenlijk met dat biogas. Ik heb me daar toen voor aangemeld maar het zou beperkt beschikbaar zijn, ik zie nog steeds dat je je kan aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:22:
Veel plastic afval voor in de recycling bak...

Veel plezier met de werkzaamheden! :P

Dicke Deutsche Energie Autarkie. Althans, wat Photon betwijfelt (zie tekst), maar leuk is het sowieso. Iemand nog een dikke portemonnee over? Let op de foto met de "9,3 Kubikmeter große, runde Schichtspeicher (links) steht in der Mitte des Hauses und reicht vom Erdgeschoss bis in den ersten Stock"... :9~

http://www.photon.de/photon/pd-2011-08.pdf
WAUW! Bewijst maar weer eens dat onze oosterburen HEEL VEEL verder zijn dan ons met onze gasverslaving. WAUW wat een mooie installatie.
Rukapul schreef op woensdag 21 december 2011 @ 00:47:
Dank webcamjan. Je gegevens bevestigen mijn aannames (btw: we hebben een mooie quote functie zodat de discussie makkelijker te volgen is :)).

Hieronder mijn modellering van het probleem. Ik heb een aantal grove aannames en schattingen moeten doen. Waar mogelijk heb ik echte gegevens gebruikt.
[afbeelding]
(oranje is doorsnede van funderingsmuur, grijs is aarde, blauw is vloer, groen is EPS, lichtgroen is potentieel EPS, rood is gemetselde muur)

Op basis van het model zou ik tot de conclusie moeten komen dat het isoleren van de binnenzijde van de funderingsmuur niet zozeer negatief bijdraagt aan de temperatuur van ter plaatse van de aanhechting met de vloer. Tegelijkertijd verhindert de isolatie wel dat er warmte van de kruipruimte weglekt (nog niet gekwantificeerd in verhouding met bijvoorbeeld het weglekken via de bodem, welke onder het huis ongetwijfeld warmer is dan de funderingsmuur).

Op basis van gut-feeling zou ik dus voor kunnen stellen dat het isoleren netto wel zin heeft.
Wat gebeurd er in je model als je isolatie aan de buitenkant plaatst van de fundering? Op mijn warmtebeeldfoto's is dit te zien:

Achterzijde huis
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1422.jpg

Voorzijde/voordeur
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1466.jpg

Hier is redelijk duidelijk te zien dat er vanaf m'n betonvloer/fundering warmte naar buiten lekt. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een berekening/schatting hoeveel W of misschien wel kW hier naar buiten lekt in de winter.

Volgens de foto's is het verschil tussen lekkageplaats en de rest van de tuin een graad of 4. DeltaT is dus in elk geval 4 graden maar waarschijnlijk nog wel iets hoger ( funderingtemperatuur ). Mijn fundering is ongeveer 80cm diep en ik heb ongeveer 12 meter aan te isoleren fundering. 12*0,8 = 9.6m2

Als ik uitga van een R waarde van het beton van 0,01 dan kom ik op idiote getallen uit 8)7

DeltaT van 8 graden tussen fundering en buiten kom ik op: 9,6/0,01*8 = 7,6kW uitstraling. Ga ik uit van 4 graden dan is de uitstraling nog steeds 9,6/0,01*4 = 4.8kW. 8)7

Of er zit een grove fout in m'n berekening of er verdwijnt ontzettend veel warmte door de fundering naar buiten.

[ Voor 67% gewijzigd door mkleinman op 21-12-2011 08:31 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 13:19
V.w.b. de discussie over bevestigingsmethodes van isolatie kwam ik toevallig gisteren dit tegen:
PDF Technisch produktblad Rockwool
waarbij het mij opviel dat ze in hun berekeningen (pagina 2&3) ook een onderscheid maken in RVS spouwankers en gegavalniseerde spouwankers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
Ik weet niet of dit artikel al door iemand gepost was: http://www.theregister.co...acen_quantum_solar_cells/

klinkt mooi :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 08:03:

Hier is redelijk duidelijk te zien dat er vanaf m'n betonvloer/fundering warmte naar buiten lekt. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een berekening/schatting hoeveel W of misschien wel kW hier naar buiten lekt in de winter.

Volgens de foto's is het verschil tussen lekkageplaats en de rest van de tuin een graad of 4. DeltaT is dus in elk geval 4 graden maar waarschijnlijk nog wel iets hoger ( funderingtemperatuur ). Mijn fundering is ongeveer 80cm diep en ik heb ongeveer 12 meter aan te isoleren fundering. 12*0,8 = 9.6m2

Als ik uitga van een R waarde van het beton van 0,01 dan kom ik op idiote getallen uit 8)7

DeltaT van 8 graden tussen fundering en buiten kom ik op: 9,6/0,01*8 = 7,6kW uitstraling. Ga ik uit van 4 graden dan is de uitstraling nog steeds 9,6/0,01*4 = 4.8kW. 8)7

Of er zit een grove fout in m'n berekening of er verdwijnt ontzettend veel warmte door de fundering naar buiten.
Hmmm, volgens mij vergeet je dat alleen de bovenste cm van de fundering zo'n hoge r-waarde hebben. Hoe dieper de fundering, hoe meer er "geinsoleerd" wordt dmv grond wat er aan de buitenkant tegenaan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
wmeester schreef op woensdag 21 december 2011 @ 08:49:
[...]

Hmmm, volgens mij vergeet je dat alleen de bovenste cm van de fundering zo'n hoge r-waarde hebben. Hoe dieper de fundering, hoe meer er "geinsoleerd" wordt dmv grond wat er aan de buitenkant tegenaan ligt.
Klopt, er zal een gradient in zitten van boven naar beneden, des te dieper je komt des te kouder de fundering des te minder warmteuitstraling. Plus dat op diepte de temperatuur hoger is van de grond.

Alleen hoeveel W of kW verlies ik nu werkelijk met m'n fundering? Gesteld het is 1kW gemiddeld dan kan het nog met gemak uit om er XPS platen tegenaan te lijmen aan de buitenkant. Met een plaat met een Rd van 2,6 en een uitstraling van 7.6kW over de fundering blijft er 29,4W over. Dus 1 isolatieplaat van 100mm dik is voldoende om de gehele uitstraling van de fundering teniet te doen.

Blijft dus de vraag hoeveel uitstraling is er werkelijk over die 9,6m2 fundering die bij mij in contact staat met grond?

Edit:

Even snel op Marktplaats gekeken ( http://link.marktplaats.nl/1001245066 ) , 120mm dikke PIR Platen ( 120x60cm ) voor 14,50 per m2. Ik zou dan voor 125 euro klaar zijn voor het isoleren van mijn fundering aan de buitenkant.

Doen?

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 21-12-2011 09:30 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 20:07
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 09:08:
[...]

Klopt, er zal een gradient in zitten van boven naar beneden, des te dieper je komt des te kouder de fundering des te minder warmteuitstraling. Plus dat op diepte de temperatuur hoger is van de grond.

Alleen hoeveel W of kW verlies ik nu werkelijk met m'n fundering? Gesteld het is 1kW gemiddeld dan kan het nog met gemak uit om er XPS platen tegenaan te lijmen aan de buitenkant. Met een plaat met een Rd van 2,6 en een uitstraling van 7.6kW over de fundering blijft er 29,4W over. Dus 1 isolatieplaat van 100mm dik is voldoende om de gehele uitstraling van de fundering teniet te doen.

Blijft dus de vraag hoeveel uitstraling is er werkelijk over die 9,6m2 fundering die bij mij in contact staat met grond?

Edit:

Even snel op Marktplaats gekeken ( http://link.marktplaats.nl/1001245066 ) , 120mm dikke PIR Platen ( 120x60cm ) voor 14,50 per m2. Ik zou dan voor 125 euro klaar zijn voor het isoleren van mijn fundering aan de buitenkant.

Doen?
Ja, meten is weten dan lijkt mij... Heb je niet zo'n warmte meter, wat mij betreft van de Black en Decker. Dan kun je de temperatuur van de fundering meten.

125 euro is peanuts, alleen het werk mbt graven enzo -> pfoe. Dat is wat anders dan wat zonnepaneeltjes op het dak zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
wmeester schreef op woensdag 21 december 2011 @ 09:33:
[...]

Ja, meten is weten dan lijkt mij... Heb je niet zo'n warmte meter, wat mij betreft van de Black en Decker. Dan kun je de temperatuur van de fundering meten.

125 euro is peanuts, alleen het werk mbt graven enzo -> pfoe. Dat is wat anders dan wat zonnepaneeltjes op het dak zetten.
Is PIR overigens geschikt voor het isoleren van de fundering aan de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
wmeester schreef op woensdag 21 december 2011 @ 09:33:
[...]

Vergis je niet, ik ga m'n zonnepanelen (10 stuks) een stukje op het platte dak verschuiven. Moet er wel 1250 kg aan ballast uitgenomen en weer geplaatst worden. Wil ik best wel een stukje graven.

De glasmannen zijn gearriveerd, zijn nu de steiger aan het opbouwen. Voor de winter :) is heel de noordgevel van ons huis voorzien van HR++ glas.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
WAUW! Bewijst maar weer eens dat onze oosterburen HEEL VEEL verder zijn dan ons met onze gasverslaving. WAUW wat een mooie installatie.
Verbaast je dat nu nog? Die gasten liggen eeuwen op ons voor en es ist harte Arbeit. Handen uit de mouwen cultuur...

* edit *

Ik wil ook wel komen graven hoor, ook even handjes laten wapperen... :P

@Keiichi
Ik weet niet of dit artikel al door iemand gepost was: http://www.theregister.co...acen_quantum_solar_cells/

klinkt mooi :)
Inderdaad. Klinkt "heel mooi". Die mag in het mandje "exotische modellen" van prof. dr. Wim Sinke (die de Becquerel prijs heeft gekregen tijdens PV-SEC). Ook wel "nog heel veel research en geld in steken, en we zien wel wat er van gaat komen".

Cijfers bijbouw PV in de laatste drie maanden van 2011 in Duitsland gaan pas in maart 2012 gepubliceerd worden door Bundesnetzagentur. Die cijfers zijn blijkbaar "politiek nogal gevoelig" (?). De vraag is: is het veel of is het weinig gebleken? En wie heeft tegen het Agentur gezegd (dictaat?): "Wacht nog maar even een tijdje met publicatie"?

Misschien dat het Milieuministerie (BMU) van CDU-er Röttgen voortijdig loslippiger wordt. Röttgen blijft bij huidige lijn ondersteuning PV via het EEG (wel natuurlijk al met 15% degressie per 1 januari), en is daarmee een onverwachte bondgenoot van de sector geworden, lijnrecht tegenover partijgenoten van hem die een brutale "cap" van maximaal 1 GWp (financieel ondersteunde) bijbouw per jaar eisen...

... fascinerend land dat Duitsland ...

... hernieuwbare elektriciteit productie is daar dit jaar al voorbij atoomstroom productie, en ook al voorbij steenkolenstroom productie gescheurd (details) ...

... nu de bruinkooltjes nog ff op hun plaats gaan zetten, dus noch eventjes stevig Arbeiten geblazen daar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
Ik mee te lezen over die vloer isolatie aan de onderzijde, is dat ook iets wat voor nieuwbouwhuizen (2010) geldt, of zit daar al genoeg isolatie in/onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op woensdag 21 december 2011 @ 10:14:
[...]

Verbaast je dat nu nog? Die gasten liggen eeuwen op ons voor en es ist harte Arbeit. Handen uit de mouwen cultuur...

* edit *

Ik wil ook wel komen graven hoor, ook even handjes laten wapperen... :P
Je bent meer dan welkom om te komen helpen graven :) en uiteraard voor de koffie/rondleiding door het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op woensdag 21 december 2011 @ 09:45:
[...]

Vergis je niet, ik ga m'n zonnepanelen (10 stuks) een stukje op het platte dak verschuiven. Moet er wel 1250 kg aan ballast uitgenomen en weer geplaatst worden. Wil ik best wel een stukje graven.
Ach, seen 'em all hiero. In oktober 2010 tegels voor twintig panelen heen en weer lopen sjouwen op het platte dak, panelen met scherp gerand frame heen en weer versjouwen, gecompliceerde kabel set-up helemaal opnieuw aansluiten, de hele rimram. Houdt een mens in beweging (wilgen knotten van het weekend was ook weer heerlijk, ff GC frustraties van je af zagen...).
De glasmannen zijn gearriveerd, zijn nu de steiger aan het opbouwen. Voor de winter :) is heel de noordgevel van ons huis voorzien van HR++ glas.
Respect! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
webcamjan schreef op woensdag 21 december 2011 @ 00:29:

@migjes. het gaat om een broodjesvloer van beton elementen, kortom nul isolatie waar we alles opgezet hebben en nu een beetje de vraagkomt wat zou een laag extra van 5cm nog gaan doen tov de kosten. Lijm is het duurste (kokerlijm op waterbasis)
resultaat staat me dan ook zeker niet tegen, meeste zat en zit domweg in en op de plekken waar je het totaal niet zoekt. zoals bv de tocht door de voegen in de kruipruimte.
je hebt al 13cm eps.
lastig om te zeggen of meer nog meer zin heeft.
de meeste warmte gaat niet via de vloer verloren maar via de muren en plafon.
komt ook nog bij dat de meeste warmte via de ophanging van de vloer nu weg lekt en daar kun je niks aan doen.
bedenk je ook dat het temperatuur verschil tussen de huiskamer en kruipruimte maar 10 graden is.

vroeger zij ik tegen mensen dat 5 cm eps een wereld van verschil maakte.
toen lagen de prijzen ook veel hoger van de eps.

met de prijzen van vandaag de dag heb ik eigenlijk meer de mening dat 15cm de dikte zou moeten zijn.

(mijn vloer heeft vloerverwarming.)
met 5 cm eps merk ik nog een lichte temperatuur verhoging aan de onderkant van de vloer.
na 10cm eps merk ik die temperatuur verhoging eigenlijk niet meer, maar ik kan niet meten hoeveel van de relatieve kou van beneden naar boven gaat. dus ik ben gestopt bij 15cm.
meer eps helpt niet om de warmte binnen te houden, maar misschien wel om de kou van beneden tegen te houden. maar de kou van beneden is maar 10 graden verschil en hoe kleiner het verschil hoe lastiger te isoleren. het is heel anders op een zolder of muur waar het verschil kan oplopen tot 40 graden.

(als je iets anders kunt doen in huis zou ik dat eerst doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
BP Solar's al veel eerder aangekondigde "OUT" wordt nu ook in de BIG media eindelijk opgepakt.

Bijv. bij Bloomberg.
BP’s exit is “sort of a non-event,”
(ze vergeten daar trouwens de investeringen van Shell in Solar Frontier 900 MWp CIGS dunnelaag faciliteit in Japan te noemen, da's nogal een opzichtige blunder voor Bloomberg...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat is jou mening over het isoleren van de fundering ( 100% koudebrug in mijn geval ) aan de buitenkant? Ik kan voor 100 euro 120mm PIR platen bestellen waarmee ik de voorkant en achterkant van het huis + de bijkeuken kan isoleren.

Daarnaast merk ik met mijn digitale thermometer dat de plekken waar condens hangt onder mijn isolatie onder de vloer dat daar de vloer aanmerkelijk kouder is. Het scheelt zeker 1 tot 1 1/2 graad met de rest van de vloer aan de bovenzijde.

In dit geval misschien toch maar isolatie vlokken in de kruipruimte gooien om de vloer droger te maken zodat ik geen condens er meer onderop heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
leonbong schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:46:
[...]
Met smeltzekeringen heb je natuurlijk altijd een gecombineerde nul.
Hier moet ik even wijzen op het bestaan van 2 maal 110V. Wat dus betekent dat je twee smeltzekeringen per groep hebt en dus GEEN! gecombineerde nul. Sterker nog eigenlijk helemaal geen nul O-)

Zal trouwens op steeds minder plekken voorkomen ..... maar het kan dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul schreef op woensdag 21 december 2011 @ 00:47:
mijn gut-feeling vertelt mij dat als je de binnen kant van de fundering isoleert de warmte die lekt door de vloer ophanging nu allen maar de tuin in kan.
dan heb ik eigenlijk die warmte liever in mijn kruipruimte. :)
dat is ook zinloos maar minder als in de tuin.

als je de buitenkant nu ook isoleert word het verhaal heel anders.
probleem is wel kijkend naar jouw tekening.
dat je ongeveer tot 50cm boven het gele blokje moet isoleren. (boven kant beton + 50 cm)
vaak is dat een aantal cm boven maaiveld.
waar de waf-factor en schoonheids-commissie factor begint op te spelen.
naar beneden pak je het maaiveld - 50 cm.
(die 50cm is het minimale stuk om onder de vorstlijn uit te komen. meer zou beter zijn.)

en het verhaal verandert helemaal als op die muur in de winter het zonnetje schijnt.
dan kun je makkelijk met een korter stuk isolatie af.

(warmte moet je niet zien als cijfertjes maar meer als water. het stroomt altijd naar de koudste punt toe.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 21-12-2011 11:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mafketel schreef op woensdag 21 december 2011 @ 10:55:
[...]

Hier moet ik even wijzen op het bestaan van 2 maal 110V. Wat dus betekent dat je twee smeltzekeringen per groep hebt en dus GEEN! gecombineerde nul. Sterker nog eigenlijk helemaal geen nul O-)

Zal trouwens op steeds minder plekken voorkomen ..... maar het kan dus wel!
Had dit tot twintig jaar geleden wel in m'n oude huis (uit 1890) in Amsterdam. Dat was heel gebruikelijk. Daar zaten ook nog gasleidingen in de muur voor gaslicht, en ook bij het centrale lichtpunt in de woonkamer zat een gasaansluiting. En op zolder waren kolenhokken.
Zeer verbaasd toen ik met de hand een dopje van zo'n aansluitpunt draaide en er gas uit kwam. Maar snel weer terug gezet. Alle punten bleken nog gewoon aangesloten! Dat was een huurwoning, dus ik heb er verder niet veel aan gedaan, maar vreemd is het wel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 10:42:
In dit geval misschien toch maar isolatie vlokken in de kruipruimte gooien om de vloer droger te maken zodat ik geen condens er meer onderop heb staan?
Bodemfolie kan ook.
engelbertus schreef op woensdag 21 december 2011 @ 01:26:
als we dat soort dingen iet meer mogen afvragen moet je in een huis gaan wonen waar het sowieso hgeen issue meer is, en is verhuizen de enige duurzame maatregel die je nog kunt doen, omdat een oud huis oplappen, misschien wel zijn charmes heeft, maar nooit de "prestaties"kan leveren van een goed doordacht nieuwbouw project.
Ik ben onlangs bij een oud huis geweest dat is gerenoveerd tot passief huis, dus het kan wel degelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Tjemig, wat gaat dit topic irritant snel zeg. Is het niet een beter plan om aparte topics te gaan maken voor PV, Zonneboilers etc?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
c70070540 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:14:
Tjemig, wat gaat dit topic irritant snel zeg. Is het niet een beter plan om aparte topics te gaan maken voor PV, Zonneboilers etc?
ik heb er ook moeite mee.
zet ook effe alle zeilen bij.

(sorie voor de gene waar ik nog niet op gereageert heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:13:
[...]
Ik ben onlangs bij een oud huis geweest dat is gerenoveerd tot passief huis, dus het kan wel degelijk!
renoveren tot de passief huis standaart kan wel.
maar ik heb het idee dat dat toch niet helemaal het zelfde is als een passief huis.
ik denk dat we een splitsing gaan krijgen in die standaart zoiets als de pasiefhuis+ en de pasiefhuis++.
bij nieuwbouw kun je nu eenmaal veel meer trukjes uithalen die bij renovatie niet mogelijk zijn.

en ik ben bang dat de pasiefhuis standaart een beetje een marketing truk aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Misschien moeten we dat balletje nogmaals opgooien met de moderators?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:27:
[...]

Misschien moeten we dat balletje nogmaals opgooien met de moderators?
Aangezien je 'nogmaals' zegt, is het al eens voorgesteld en afgewezen? Hoe kunnen we de wens hiertoe massaal kenbaar maken?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
dan moet ik meerdere topics gaan bijhouden..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:13
Ik overweeg al tijden om zelf een dedicated duurzaamheidsforum te starten waarin e.e.a. wat meer gestroomlijnd is. Ik heb ook al een opzetje staan, maar ik zit er al maanden over te peinzen of ik er mee door moet gaan. Een goedlopend forum runnen is een boel werk en ik ben er niet zo zeker van of ik er voldoende energie uithaal.
Speedfightserv schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:33:
dan moet ik meerdere topics gaan bijhouden..
Dat is toch niet erg? Dit forum heeft daar uitstekende tools voor. En het voordeel is dat je alleen maar een paar voor jou interessante forums bij hoeft te houden, en geen 'ruis' meer hebt van informatie die voor jou niet interessant is.

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 21-12-2011 11:37 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bericht Energeia over "groen gas Greenchoice" is inmiddels publiekelijk vrijgegeven.

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1514

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Hier hetzelfde zoals JeroenH aangeeft, ook mijn tijd is beperkt (oa. weer kansen aangrijpen voor werk etc).
Daarom voorlopig een klein forumpje voor puur Qsolar-fetisjisten maar opgezet ;)
selecte groep, i know, maar ach...

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 21-12-2011 11:47 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 19-09 09:56
Vóór meerdere topics. Ik volg normaal gesproken vooral General Chat topics, maar voor dit soort onderwerpen moet ik altijd naar Elektronica? :?

Rukapul zag ik hier ook pas posten, hij heeft misschien wel een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik twijfel gigantisch over bodemfolie, niet alleen legt het @#$@#$@#$. Ik ben ook bang dat wanneer er een gaatje inkomt de problemen groter worden dan ze oplossen. En isochips hebben die nadelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Wij zijn qua energieverbruik nog even een sprintje aan het trekken zo aan het eind van het jaar :X

Door de verbouwing hebben we tijdelijk een echte 'open keuken' en ipv 5 nog maar 1 radiator beschikbaar.
Behalve dat de CV het erg moeilijk heeft om eea op te warmen wordt ook elektrisch bijverwarmt met als resultaat dat we het gas en elektraverbruik met een faktor 2 tot 3 hebben weten te verhogen O-) O-)

Gelukkig is het maar tijdelijk en omdat je het toch nog warm wilt krijgen ga je toch wat experimenteren.
Zo staat er nu een flinke tafelventilator op de nog enige radiator te blazen en ik moet zeggen: wat een belachelijk verschil in warmteafgifte!

Wat Jaga met zijn DBEetjes kan, kan dus blijkbaar ook met traditionele radiatoren icm een ventilator _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 10:42:
[...]
met isolatie vlokken op de bodem word je kruipruimte niet droger.
met schelpen op de bodem ook niet maar het vocht word dan wel op momenten dat het kan afgevoerd.
verder is dat vocht geen probleem (zolang het niet door de kruipruimte luik of meter kast omhoog komt)
we hebben er hier al 1 gezien die had 15cm water in zijn kruipruimte staan. :)
dat was een mooi zwembad.
dat komt vaker voor in de randstad en in sommige steden is dat zelfs normaal.
Nederland licht nu eenmaal erg laag als je naar de zee kijkt.
in de polder gebieden staat het water vaak het hele jaar door zo hoog in de slootjes dat je je af vraagt of dat eigenlijk wel land is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
zeeg schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:46:
Vóór meerdere topics. Ik volg normaal gesproken vooral General Chat topics, maar voor dit soort onderwerpen moet ik altijd naar Elektronica? :?
Historie is ook wat waard en dit is toch wel een kroonjuweel van EL :)
Rukapul zag ik hier ook pas posten, hij heeft misschien wel een goed idee?
Ik ga niet over dit forum. Wel weet ik dat het de gebruikers zijn die het forum maken, niet de crew. Ik kan me dus ook niet zoveel voorstellen bij de opmerkingen hierboven.

Wel zou ik voorstellen om deze discussie niet binnen dit topic zelf te voeren (of in elk geval niet te lang laten voortduren). Tevens is het zetten van kleine stappen typisch het effectiefst. Afgaande op wat ik in dit topic langs zie komen zou een van de ideeen kunnen zijn om bij deel 19 een variant voor duurzame energieopwekking en eentje voor duurzame isolatie te maken. /2ct
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:48:
[...]

Ik twijfel gigantisch over bodemfolie, niet alleen legt het @#$@#$@#$. Ik ben ook bang dat wanneer er een gaatje inkomt de problemen groter worden dan ze oplossen. En isochips hebben die nadelen niet.
Waarom legt het #$%#$%#? Ik heb het gewoon uitgedrapeerd. Wil het nog iets strakker doen, maar afaik maakt het allemaal niets uit zolang het maar ligt.

Persoonlijk vind ik de PE-folie T200 kwaliteit vrij stevig. Dit is dikker en steviger dan de T100 kwaliteit die je meestal tegenkomt. Heb er op gewerkt, er liggen nog scherpe stenen onder, maar zie geen scheurtjes. En als dat wel zo zou zijn dan zou ik er gewoon een flinke lap overheen plakken.

Voordeel van m'n PE-folie is dat ik nu op sokken de kruipruimte in kan :D

Wel even overal omhoog zetten aan de randen. Bij mij is er bij de hevige regenval laatst iets onder de fundering doorgelopen in een hoekje waar precies een kuiltje zat en dus op de folie ipv eronder. Verder is het mooi om te zien hoe condensdruppeltjes zich onder de folie vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 21:49

aip

Lichtelijk off-topic: is iemand goed thuis in de tarieven van Stedin Netbeheer?

Ik heb de jaarafrekening gekregen van de leegstaande woning van mijn overleden vader. Verbruik over de periode 22-11-10 tot 01-11-11 is 560kWh laag, 508 kWh hoog en 248 m3 gas.

Doorbelaste kosten voor transport door Stedin Netbeheer zijn 316,24, maar waaruit die zijn opgebouwd? Elke specificatie ontbreekt. Wanneer ik de tariefbladen bekijk kan ik er niet echt tabak van maken.

Gas
-Periodieke aansluitvergoeding: ik neem aan dat een woonhuis een g4 of g6 aansluiting is? Dan zou dat 24,67 per jaar zijn.
-Transport: g4 of g6 bij minder dan 500 m3: EUR 21,42 vastrecht en EUR 45,18 capaciteitstarief.

Elektra
- Periodieke aansluitvergoeding: EUR 19,40
- Vastrecht: EUR 21,42
- Capaciteit EUR 139,42
- Systeemdiensten (wat dat ook moge zijn) EUR 4,77

Totaal dus EUR 276,33. Verschil van EUR 39,91. Voor mij niet te verklaren.

Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aip schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:58:

Ik heb de jaarafrekening gekregen van de leegstaande woning van mijn overleden vader. Verbruik over de periode 22-11-10 tot 01-11-11 is 560kWh laag, 508 kWh hoog en 248 m3 gas.

Doorbelaste kosten voor transport door Stedin Netbeheer zijn 316,24, maar waaruit die zijn opgebouwd? Elke specificatie ontbreekt. Wanneer ik de tariefbladen bekijk kan ik er niet echt tabak van maken.

Gas
-Periodieke aansluitvergoeding: ik neem aan dat een woonhuis een g4 of g6 aansluiting is? Dan zou dat 24,67 per jaar zijn.
-Transport: g4 of g6 bij minder dan 500 m3: EUR 21,42 vastrecht en EUR 45,18 capaciteitstarief.

Elektra
- Capaciteit EUR 139,42

Heeft iemand enig idee?
Meetdienst meegerekend?
Houdt ook rekening met het feit dat in eerdere jaren andere tariefstellingen hebben gegolden. Je moet dus alle tarieven van ook die jaren erbij slepen, en met boekingsperiode aantal dagen naar rato van dagen vallend in elk tariefjaar een gestaffelde berekening gaan maken. Dat houd je wel even bezig (ik moet ook nog, heb nog geen zin... :X )

Systeemdiensten worden door TenneT gedicteerd en door NMa "gecontroleerd" (lees: dat zijn afgrijselijke ambtelijke documenten waar je niet dood bij gevonden wil worden). Stedin houdt ze apart, Liander moffelt ze weg in de tariefstelling voor de reuzenpost capaciteitstarief. Is voor gebruik hoogspanningsnet. Zeg maar vooral: de bonus die wij betalen zodat de grote Kolen en Nuke jongens zo goedkoop mogelijk straks massieve volumes rotzooi stroom "ergens" naar het buitenland kunnen gaan transporteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
aip schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:58:

Gas

Elektra
- Capaciteit EUR 139,42

Heeft iemand enig idee?
Transportkosten onjuist? Tarief boven 500 m3 gebruikt? Dat scheelt ongeveer EUR 40,-.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Rukapul schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:56:
[...]

Historie is ook wat waard en dit is toch wel een kroonjuweel van EL :)
Dank u Oh Grote Rukapul, voor uw lovende woorden over dit ietwat chaotische, maar retehard groeiende GoT forum...

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:52:
[...]

met isolatie vlokken op de bodem word je kruipruimte niet droger.
met schelpen op de bodem ook niet maar het vocht word dan wel op momenten dat het kan afgevoerd.
verder is dat vocht geen probleem (zolang het niet door de kruipruimte luik of meter kast omhoog komt)
we hebben er hier al 1 gezien die had 15cm water in zijn kruipruimte staan. :)
dat was een mooi zwembad.
dat komt vaker voor in de randstad en in sommige steden is dat zelfs normaal.
Nederland licht nu eenmaal erg laag als je naar de zee kijkt.
in de polder gebieden staat het water vaak het hele jaar door zo hoog in de slootjes dat je je af vraagt of dat eigenlijk wel land is.
Het gaat er mij ook niet zo zeer om dat mijn kruipruimte droger wordt maar wel dat ik geen condensdruppels meer onderaan mijn isolatie heb hangen. Het verschil in temperatuur is bovenop de vloer duidelijk merkbaar en daar wil ik eigenlijk vanaf.

De rest van de kruipruimte bodem is wel vochtig maar ik heb er nog nooit plassen onder zien staan.

Misschien dan toch afsluiten met een PE folie?

Edit:

* mkleinman realiseert zich net dat hij bijna een dwangmatige behoefte heeft aan het verbeteren van z'n huis en het verlagen van de energierekening >:)

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 21-12-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:10:

* mkleinman realiseert zich net dat hij bijna een dwangmatige behoefte heeft aan het verbeteren van z'n huis en het verlagen van de energierekening >:)
Er zijn ergere dingen. Dwangmatig 130 km/uur willen plankgassen op 's Neerlands Rijkswegen bijvoorbeeld... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:10:
[...]

Het gaat er mij ook niet zo zeer om dat mijn kruipruimte droger wordt maar wel dat ik geen condensdruppels meer onderaan mijn isolatie heb hangen. Het verschil in temperatuur is bovenop de vloer duidelijk merkbaar en daar wil ik eigenlijk vanaf.

De rest van de kruipruimte bodem is wel vochtig maar ik heb er nog nooit plassen onder zien staan.

Misschien dan toch afsluiten met een PE folie?
mmmm ben geen voorstander van een folie.
het water kan dan goed op de folie komen te staan en kan dan ook niet meer weg.
wat het probleem soms dus ook groter kan maken.
(het probleem is komt het vocht uit de grond, of komt het van buiten via de lucht.)

bij mij heb ik het opgelost door de koud waterleiding door de kruip ruimte te laten lopen.
dat werkt als een soort bliksem afleider.
daar condenseert het water en kan het de bodem in zakken.
(ik had toch een buiten kraantje nodig.)

bij mijn ouders heb ik het opgelost door met schelpen te werken.
dat maakt de kruipruimte het jaar door wel droger.

edit:
die dwangmatigheid vind ik wel oke.
beter als niks doen en de wereld naar de knopen laten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 21-12-2011 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
migjes schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:25:

edit:
Ja, hij heeft zelfs zijn "nick" speciaal op dit forum aangepast... :*)

Diep respect! Da's pas een gedaanteverwisseling. Wens ik velen toe. Als het maar uit het hart komt, komp het goe... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:25:
[...]

mmmm ben geen voorstander van een folie.
het water kan dan goed op de folie komen te staan en kan dan ook niet meer weg.
wat het probleem soms dus ook groter kan maken.
(het probleem is komt het vocht uit de grond, of komt het van buiten via de lucht.)

bij mij heb ik het opgelost door de koud waterleiding door de kruip ruimte te laten lopen.
dat werkt als een soort bliksem afleider.
daar condenseert het water en kan het de bodem in zakken.
(ik had toch een buiten kraantje nodig.)

bij mijn ouders heb ik het opgelost door met schelpen te werken.
dat maakt de kruipruimte het jaar door wel droger.

edit:
Precies mijn bezwaren tegen folies op de vloer.

Op alle sites, bijvoorbeeld, http://www.dekruipruimte-...latie/isolatie-chips.html, wordt beweerd dat een laag van die chips op de vloer ervoor zorgt dat onderkant van de chips / het zand het koudste plekje wordt en dat daar al het vocht op condenseert waardoor de kruipruimte droger wordt.

In mijn geval komt het vocht puur door verdamping van vocht uit de grond. Verder heb ik geen water in de kruipruimte alleen een hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:19:
[...]

Er zijn ergere dingen. Dwangmatig 130 km/uur willen plankgassen op 's Neerlands Rijkswegen bijvoorbeeld... ;)
Hiero dezelfde beleving.
Betrap ons er steeds vaker op dat we niet meer kijken naar evt. investeringen en alleen maar kijken naar de besparing.
Zie het maar als een zeer zinvolle hobby.

Even een vraag:
Morgen komen er een aantal thermometers binnen met een sensor aan 3 meter kabel. Die willen we bevestigen aan de aan- en afvoerleiding van de Nefit zonneboiler. We hebben geen enkele temperatuurindicatie op dit systeem en hiermee kunnen we wat metingen doen aan het systeem, in het bijzondr in de koude periode.

als ik die voelers nu tegen de leidingen leg en daaromheen hittebestendige isolatie (heb ik nog liggen) heb ik dan een redelijk naukeurige meting?
Uit het temperatuurverschil kan ik de opbengst berekenen in J (MJ).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:31:

Op alle sites, bijvoorbeeld, http://www.dekruipruimte-...latie/isolatie-chips.html, wordt beweerd dat een laag van die chips op de vloer ervoor zorgt dat onderkant van de chips / het zand het koudste plekje wordt en dat daar al het vocht op condenseert waardoor de kruipruimte droger wordt.

In mijn geval komt het vocht puur door verdamping van vocht uit de grond. Verder heb ik geen water in de kruipruimte alleen een hoge luchtvochtigheid.
die bewering klopt wel maar niet in alle gevallen.
als je last van grondwater hebt zal het niet veel doen.
het werkt wel als de lucht vochtig is die van buiten komt.

het is wel een goed teken trouwens dat je isolatie goed werkt. :P
het is op de eps dus al koud genoeg dat water er condenseert.

@algemeen.
mijn kWh meter is binnen.
ik had eigenlijk deze besteld.
maar die was niet op voorraad en heb deze gekregen.
leuk om eens mee te spelen.
helaas nog geen pv om hem aan te hangen.
(beetje last van de pre-pv blues elke keer als ik het zonnetje zie.
ik weet het de opbrengst is niks op dit moment maar het gevoel blijft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 21:49

aip

zonnigtype schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:07:
[...]

Meetdienst meegerekend?
Houdt ook rekening met het feit dat in eerdere jaren andere tariefstellingen hebben gegolden. Je moet dus alle tarieven van ook die jaren erbij slepen, en met boekingsperiode aantal dagen naar rato van dagen vallend in elk tariefjaar een gestaffelde berekening gaan maken. Dat houd je wel even bezig (ik moet ook nog, heb nog geen zin... :X )
Meetdienst staat nog apart vermeld onder 'overige producten, diensten en heffingen'. Maar ik zie al dat ik een avondje in excel kan gaan stoeien. Voor na de feestdagen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:53:
[...]

het is wel een goed teken trouwens dat je isolatie goed werkt. :P
het is op de eps dus al koud genoeg dat water er condenseert.
Klopt. Toen ik de isolatie aanbracht had ik alleen helemaal in de noordhoek in de keuken condens. Nu heb ik dus condens onder 1/3e van mijn vloer. Hieruit is dus af te leiden dat de isolatie goed zijn werk doet.

Jammer is alleen dat de vloer waar dus condens onder hangt kouder is dan de rest van de vloer. Hoe kom ik daar vanaf? Overigens interessant artikel : http://www.vloerisolatie.org/?page_id=74. Vooral de warmtebeeldfoto's zijn interessant. Daar word bodemisolatie zelfs ten strengste afgeraden.

Eigenlijk kan ik maar twee dingen bedenken naar aanleiding van dit artikel:

1. Buitenkant van de fundering isoleren, leek mij een goed idee en wordt door bovenstaand artikel bevestigd;
2. Onderkant van de vloer voorzien van nog een laag EPS. bijvoorbeeld 6cm en dan in verband geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 21-12-2011 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 13:05:
[...]

Klopt. Toen ik de isolatie aanbracht had ik alleen helemaal in de noordhoek in de keuken condens. Nu heb ik dus condens onder 1/3e van mijn vloer. Hieruit is dus af te leiden dat de isolatie goed zijn werk doet.

Jammer is alleen dat de vloer waar dus condens onder hangt kouder is dan de rest van de vloer. Hoe kom ik daar vanaf? Overigens interessant artikel : http://www.dekruipruimte-...latie/isolatie-chips.html . Vooral de warmtebeeldfoto's zijn interessant. Daar word bodemisolatie zelfs ten strengste afgeraden.

Eigenlijk kan ik maar twee dingen bedenken naar aanleiding van dit artikel:

1. Buitenkant van de fundering isoleren, leek mij een goed idee en wordt door bovenstaand artikel bevestigd;
2. Onderkant van de vloer voorzien van nog een laag EPS. bijvoorbeeld 6cm en dan in verband geplaatst.
ik zit te denken aan:
het zand in de kruip ruimte te herschikken zodat je 1 laag punt hebt.
folie er op leggen en in het lage punt een gat te maken.
daar een zolang mogelijke koperen buis half in de grond te slaan.
dan heb je een mooi koud puntje waar de condens kan aanslaan en weg kan zakken.

voor je buiten gevel isolatie.
xps is goed.
eps is ook goed.
pur/pir is te kwetsbaar. een beetje vocht en vorst zal het te snel afbrokkelen.

het plan wat ik tot nu toe hoor gaat niet zo goed werken.
de isolatie komt niet hoog genoeg ben ik bang. en is dan vrij zinloos.
de meeste warmte verlies je in het boven stuk en daar hout de isolatie net op.

voor de achter gevel zou je ook kunnen kijken naar multipor van xella/ytong.
die blokken als een soort tegels tegen de gevel/fundering plakken.
(goed afwerken, denk aan een dilatatie voeg!
en aan een stevige laag bij de schuifpui, natuursteen tegels of iets dergelijks.
ik denk niet dat je over dat spul heen kunt lopen.)
ik kan het op de foto's niet heel goed zien maar waarschijnlijk krijg je de koude brug daar wel mee weg, maar dat zit dan wel erg in de details.

edit:
linkje:
http://www.xella.nl/nl/content/ytong_multipor_1212.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 21 december 2011 @ 13:32:
[...]

ik zit te denken aan:
het zand in de kruip ruimte te herschikken zodat je 1 laag punt hebt.
folie er op leggen en in het lage punt een gat te maken.
daar een zolang mogelijke koperen buis half in de grond te slaan.
dan heb je een mooi koud puntje waar de condens kan aanslaan en weg kan zakken.

voor je buiten gevel isolatie.
xps is goed.
eps is ook goed.
pur/pir is te kwetsbaar. een beetje vocht en vorst zal het te snel afbrokkelen.

het plan wat ik tot nu toe hoor gaat niet zo goed werken.
de isolatie komt niet hoog genoeg ben ik bang. en is dan vrij zinloos.
de meeste warmte verlies je in het boven stuk en daar hout de isolatie net op.

voor de achter gevel zou je ook kunnen kijken naar multipor van xella/ytong.
die blokken als een soort tegels tegen de gevel/fundering plakken.
(goed afwerken, denk aan een dilatatie voeg!
en aan een stevige laag bij de schuifpui, natuursteen tegels of iets dergelijks.
ik denk niet dat je over dat spul heen kunt lopen.)
ik kan het op de foto's niet heel goed zien maar waarschijnlijk krijg je de koude brug daar wel mee weg, maar dat zit dan wel erg in de details.

edit:
linkje:
http://www.xella.nl/nl/content/ytong_multipor_1212.php
Ik twijfelde idd over PUR/PIR. EPS schijnt ook niet helemaal lekker te werken. Het is dus of XPS of die multipor platen. Ik heb xella gemailed om te vragen of het ook geschikt is voor het isoleren van de fundering.

Ik vind het overigens ook niet erg om de isolatieplaten tot het maaiveld te laten komen. Dan heb ik maximale isolatie. Aan de voorkant heb ik al een loodslab waar die onder verdwijnt. Aan de achterkant kan ik ook wel iets vergelijkbaars maken.

Update:
Bericht al terug van Xella over multipor, die zijn helaas niet geschikt om te gebruiken onder het maaiveld.

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 21-12-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:00:
[...]

Update:
Bericht al terug van Xella over multipor, die zijn helaas niet geschikt om te gebruiken onder het maaiveld.
aaarg jammer.
was er al bang voor.
snelle service trouwens.
vocht en vorst zijn dus teveel voor die blokken.

xps dus tegen de muur plakken.
en dan daar een muurtje tegen metselen en als bovenste stenen gewoon de tuin tegels metselen.

edit:
o ja. niet vergeten er een stukje epdm/vijver folie(pvc) over te doen.
dan blijft de xps droger en gaat het langer mee.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 21-12-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:14:
[...]

aaarg jammer.
was er al bang voor.
snelle service trouwens.
vocht en vorst zijn dus teveel voor die blokken.

xps dus tegen de muur plakken.
en dan daar een muurtje tegen metselen en als bovenste stenen gewoon de tuin tegels metselen.
Dat muurtje ervoor metselen? Is dat nodig? XPS is drukvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:15:
[...]

Dat muurtje ervoor metselen? Is dat nodig? XPS is drukvast
de drukvastheid is het probleem niet.
maar als het vochtig word en het vriest dan scheurt de xps langzaam in stukjes.
dus muurtje en epdm zou ik wel doen anders is het na 5 jaar gewoon verpulvert en werkt het niet meer.

(niet denken dat metselen moeilijk is hoor.)

voorbeeldje:
kijk naar de bergen zoals de alpen vorst en water breken de grootse bergen af.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 21-12-2011 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voor iedereen die zich druk maakt(e) over Greenchoice:

http://www.energieenwater...dat-eigenlijk-wel-zo.html

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 14:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

<KNIP>
Leesvoer
http://www.sonnenhaus-institut.de/baukonzept.html

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dank. Rethinking bij Sweegers, altijd goed. Sappig stukske hersenpijniging.
Ik zou de uitspraken van Plug in de Volkskrant en Trouw er nog maar eens op na slaan. Nu ben ik al een behoorlijke tijd journalist, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een woordvoerder (?) me doorverwees naar andere kranten om daar te gaan zoeken naar de informatie die ik wil hebben, en die daar natuurlijk ook niet te vinden is.
Wie gaat de Marktwaakhond Aller Marktwaakhonden straks aansturen/voorzitten?

Laten we hopen dat 'ie niet Kalbfleisch heet of zoiets. Of Donner...

Dat die staart maar heeeeeeeel erg lang mag gaan worden...

Overigens maak ik me nog steeds druk om GC hoor. Eerst maar eens de nota navlooien. Ik stel dat telkens uit (is niet leuk namelijk).

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 21-12-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
How bikes can save us infographic:

http://hetkanwel.net/wp-c....492x0_q85_crop-smart.jpg

Eén van de weinige gebieden van duurzaamheid waarbij Nederland (nog) als voorbeeld gebruikt kan worden.

Eergisteravond werd mijn vrouw op een haartje na overreden door een domme koe in een SUV die niet goed uitkeek en bijna achteruit over mijn vrouw heen reed. Alleen het feit dat ik het doorhad en zo hard NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE schreeuwde zoals ik het nog nooit geschreeuwd heb zorgde ervoor dat ze op de rem trapte en het achterlijke grote stuk blik tot stilstand bracht. Ze had mijn vrouw niet gezien (ik zeg: ze keek niet).

Ik heb er die nacht letterlijk niet van geslapen.

Cars kill. Dat vind ik al jaren. Maar als je ineens je vrouw door een snel achteruitkomend achteruitrijdlicht belicht ziet worden komt het ineens heel dichtbij. Ik had het er met collega's over, van wie een paar opgroeiende kinderen hebben die zelfstandig het verkeer in beginnen te gaan. Beiden gaven toe af en toe doodsangsten uit te staan als de kinderen met de fiets op pad zijn. Maar beiden komen ook elke dag 'keurig' met de auto naar het werk. Beiden konden me geen sluitende verklaring geven voor deze situatie.

Waarom doen we dit onszelf aan? Ben ik nou werkelijk zo raar dat ik me dit afvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Na meten, meten en nog is meten. Heb ik een eindelijk een keuze gemaakt. 1060 wp op me dak met 2 soladin 600 inverters. Deze komen op het OZOdak te liggen. Dakkapel van de buren gooit een beetje roet in het eten. Daardoor kan ik niet meer plaatsen vanwege de schaduw die er op komt.

Als het goed gaat plaats ik nog meer.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:52:

Waarom doen we dit onszelf aan? Ben ik nou werkelijk zo raar dat ik me dit afvraag?
Neen hoor, vraag ik me mezelf mijn hele leven al af. (conclusie, omdat we in de minderheid zijn, "we zijn raar" en "we wijken af van het gemiddelde". Ach...)

Op een gegeven moment leer je met die waanzin leven. Alles stompt af. Zeker als je nauwelijks gehoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
CO2 tax op vliegverkeer toegestaan door Europese Hof van Justitie.

Gaat natuurlijk vet tandengeknars opleveren. Laat maar lekker knarsen.

Wat nu onder "rechts neoliberaal" toch blijkt "te kunnen" (let wel: van de rechter, uit der aard beslist niet van die "verder de wereld verzieken" neoliberalen), hebben die "rooien" al jaren lang voor gevochten. Heb ook aan paar acties meegedaan, diverse bij/in Schiphol, en daarvoor heb ik midden in de winter met Milieudefensie midden op de (toen nog toekomstige) Bulderbaan in een tentje gebivakkeerd in troosteloze omstandigheden.

Gelukkig was het dinnetje d'r ook bij.

Diverse andere leden van Milieudefensie, trouwens hele gewone en aardige mensen, hebben nog veel vervelender klussen opgeknapt, tot gevangenisstraffen aan toe omdat ze op een landingsbaan en/of op een vliegtuig waren gaan zitten (allemaal van tevoren aangemeld en geen gevaar voor wie dan ook opleverend).

Nu dus "een eerste resultaat". Goh, het zou tijd gaan worden.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:20:
CO2 tax op vliegverkeer toegestaan door Europese Hof van Justitie.

Gaat natuurlijk vet tandengeknars opleveren. Laat maar lekker knarsen.

Wat nu onder "rechts neoliberaal" toch blijkt "te kunnen" (let wel: van de rechter, uit der aard beslist niet van die "verder de wereld verzieken" neoliberalen), hebben die "rooien" al jaren lang voor gevochten. Heb ook aan paar acties meegedaan, diverse bij/in Schiphol, en daarvoor heb ik midden in de winter met Milieudefensie midden op de (toen nog toekomstige) Bulderbaan in een tentje gebivakkeerd in troosteloze omstandigheden.

Gelukkig was het dinnetje d'r ook bij.

Diverse andere leden van Milieudefensie, trouwens hele gewone en aardige mensen, hebben nog veel vervelender klussen opgeknapt, tot gevangenisstraffen aan toe omdat ze op een landingsbaan en/of op een vliegtuig waren gaan zitten (allemaal van tevoren aangemeld en geen gevaar voor wie dan ook opleverend).

Nu dus "een eerste resultaat". Goh, het zou tijd gaan worden.

Ben benieuwd naar het vervolg.
d:)b d:)b

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:52:
[...]
Cars kill. Dat vind ik al jaren.
[...]
Als zoiets zo dichtbij komt dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dit roept.
Uiteindelijk blijven het natuurlijk wel de bestuurders, al zijn ook die nooit van zijn leven in staat om geen fouten te maken: door omstandigheden kan het altijd fout gaan.

Zelf zit ik al over de 1 miljoen autokilometers heen zonder schadegevallen (direct, indirect zorgt een auto natuurlijk voor milieuschade :X ).
Op de fiets kan ik dat niet zeggen (ik fiets heel, heel, heel weinig): 1 keer door een auto geschept, en verder al heel wat keren onderuit gereden door die fijne scooters op het fietspad. Die laatste hoor je, als je wat doortrapt absoluut niet aankomen achter je.

Ik voel me op een druk fietspad daardoor een stuk onveilger dan in de auto moet ik zeggen. Scooters verbannen van het fietspad lijkt mij heerlijk, maar dat is niet altijd mogelijk: scotters mogen / kunnen niet overal op de weg waar ook auto's rijden blijkbaar...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik heb net enexis gebeld
voor de meter eventueel te laten vervangen bij mijn schoon ouders.
de oude meter kan niet terug draaien.

het was geen probleem volgens hun.
en als het voor pv was dan is het zelfs gratis!

meteen gevraagd of het dan een slimme meter zou worden.
als je aan geeft dat je dat niet wil kun je ook een domme meter krijgen.

het verhaaltje is nu in eens anders als een paar weken terug :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mars Warrior schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:36:
Uiteindelijk blijven het natuurlijk wel de bestuurders,
Dat is waar, dus geen auto's verbieden maar rijbewijzen. Ook goed! ;)

Zonder gekheid; ik woon schuin tegenover een basisschool. Ik fiets daar elke ochtend langs en als je ziet wat het (letterlijk) voor gekkenhuis is daar dan kun je je niet aan de indruk onttrekken dat de mensheid gek is geworden. Tot over hun oren gestresste ouders in groet en kleine auto's die hun kroost snel-snel-snel droppen en daarna wegscheuren alsof ze een dragrace moeten winnen.

Ik durf te wedden dat meer dan 50% van binnen Hilversum komt en het dus prima zonder auto zou kunnen.

Af en toe denk ik wel eens bij mezelf: als er ooit eens een vliegende schotel in mijn achtertuintje landt en de aliens vragen mij het hemd van het lijf (laten we hopen dat het daarbij blijft) over onze planeet, en ze zien het tafereel bij die school met al die auto's, wat kan ik ze dan vertellen?
al zijn ook die nooit van zijn leven in staat om geen fouten te maken: door omstandigheden kan het altijd fout gaan.
Dat is waar maar het is oneerlijk: als ik als voetganger of fietser een fout maak breng ik anderen nauwelijks in gevaar. Een automobilist, zeker in zo'n belachelijk stuk blik van 2 ton plet een fietser of voetganger zonder blikken of blozen.
die fijne scooters op het fietspad.
Dat is vanuit het oogpunt van de fietser niet ideaal nee. Maar, het moet gezegd, als je om je heen kijkt rijdt 80-90% van de fietsers met oordopjes in en hoort dus niet zoveel als zou kunnen. Het zou al een stuk helpen als mensen dat niet zouden doen.
Die laatste hoor je, als je wat doortrapt absoluut niet aankomen achter je.
Klopt, en met de opkomst van elektrische scooters zal dat hier en daar nog wel "erger" worden ook. Daar ligt een stuk verantwoording bij de scooterrijders en de wetgever/weginrichter.
Ik voel me op een druk fietspad daardoor een stuk onveilger dan in de auto moet ik zeggen.
Ja duh, met anderhalve ton staal om je heen voel je je veiliger, dat is niet zo gek.
Scooters verbannen van het fietspad lijkt mij heerlijk, maar dat is niet altijd mogelijk: scotters mogen / kunnen niet overal op de weg waar ook auto's rijden blijkbaar...
Nee, en dat zou ook niet eerlijk zijn: scooterrijders zijn ook slecht beschermde weggebruikers en delven altijd het onderspit tegen een auto. Ik heb wel een oplossing, maar die is onpopulair en - zo word mij vaak verteld - ondenkbaar.... daarom fluister ik hem maar... geen auto's in de bebouwde omgeving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-09 05:18
of je het nu fluistert of niet, mij lijkt dat bijzonder moeilijk te doen, want dat betekent:
- met de fiets naar de winkel
° wat met glazen waterflessen?
° wat met grotere hoeveelheden?
- met de fiets naar het werk, alsof iedereen een werkplek op fietsafstand vindt en/of het openbaar vervoer u op een redelijke afstand van uw werkplek kan afzetten

Ik ben het an-sich niet oneens met de achterliggende idee, maar ik zie het in de praktijk niet werken.
Als Belg zijnde, het is nu al vrijwel onmogelijk om degelijke en min of meer betaalbare huisvesting te vinden in centrumsteden of grootsteden. Als we nóg meer mensen op zo'n kleine oppervlakte gaan samenpersen, zal dat de samenleving (geinig woord eigenlijk) niet ten goede komen.

Ik heb ook een wagen, doe ongeveer 25'000km per jaar. Ik woon vlakbij een station (inwoner aantal gemeente: 40'000), maar er is geen aansluiting naar de hoofdstad (Brussel) waar ik werk. Mijn vrouw kan wél met de trein (mits een redelijke overstap) naar haar werk met de trein.
Je kan zeggen dat het een probleem van de kip en het ei is, voor mij is het duidelijk het aanbod. De dag (nu ja, de week/maand) dat er een rechtstreekse verbinding is tussen het station waar ik woon en de hoofdstad, laat ik mijn dieselverstoker thuis in de garage en rijd ik met de trein. Het aanbod is essentieel vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:47:
meteen gevraagd of het dan een slimme meter zou worden.
als je aan geeft dat je dat niet wil kun je ook een domme meter krijgen.
Ferrarismeter of een meter waarvan ze zeggen dat ze hem niet op afstand uitlezen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:08:
[...]

Ferrarismeter of een meter waarvan ze zeggen dat ze hem niet op afstand uitlezen? :P
hij wist niet welke meter het dan zou worden in die buurt.
de voorraad was niet bij hem bekent.
nog dat i wist of dat met een apart telwerk zou zijn voor terug levering.

maar het zou niet de administratieve opt out worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:51:
[...]
Dat is waar, dus geen auto's verbieden maar rijbewijzen. Ook goed! ;)
[geknipt]
Ik heb wel een oplossing, maar die is onpopulair en - zo word mij vaak verteld - ondenkbaar.... daarom fluister ik hem maar... geen auto's in de bebouwde omgeving...
En de wegenbelasting fors verhogen, en aanpassen aan het grondoppervlak wat zo'n ding inneemt, waarbij de breedte van de auto kwadratisch mee telt. Het moet aantrekkelijker worden om kleinere en vooral smallere auto's te hebben.

Mijn HR++ glas zit er overigens in. Was nog best wel een klus met steiger opbouwen en afbreken. Voor zes ruiten hadden ze in totaal zes uur nodig.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7001/6548900993_ca3e0349ab.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cafe Del Mar schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:07:
of je het nu fluistert of niet, mij lijkt dat bijzonder moeilijk te doen, want dat betekent:
- met de fiets naar de winkel
Ik doe niet anders.
° wat met glazen waterflessen?
Wat is er mis met water uit de kraan? En ik haal regelmatig veel boodschappen, doe ik gewoon in de fietskar. Geen probleem.
° wat met grotere hoeveelheden?
Fietskar.
- met de fiets naar het werk, alsof iedereen een werkplek op fietsafstand vindt en/of het openbaar vervoer u op een redelijke afstand van uw werkplek kan afzetten
Nee het geldt niet voor iedereen en dat beweer ik ook niet, maar het geldt voor heel veel mensen wel - voor veel meer mensen dan we denken.
Ik ben het an-sich niet oneens met de achterliggende idee, maar ik zie het in de praktijk niet werken.
En waarom precies niet? Ik las ooit een mooie gezegde-vraag: "Is het ondenkbaar omdat het onmogelijk is of is het onmogelijk omdat het ondenkbaar is?"
Als Belg zijnde, het is nu al vrijwel onmogelijk om degelijke en min of meer betaalbare huisvesting te vinden in centrumsteden of grootsteden. Als we nóg meer mensen op zo'n kleine oppervlakte gaan samenpersen, zal dat de samenleving (geinig woord eigenlijk) niet ten goede komen.
Het is waar dat 100+ jaar veel te goedkope aardolie onze westerse maatschappij op een dusdanige manier gevormd heeft dat sommige plekken alleen met een auto praktisch bereikbaar zijn. Maar dat dat nu zo is betekent toch niet dat dat niet verandert kan worden?
Je kan zeggen dat het een probleem van de kip en het ei is, voor mij is het duidelijk het aanbod.
Aanbod is de kip, vraag is het ei (of anderom ;)). Als we als maatschappij niet zorgen voor fijnmazig, goed, comfortabel en veilig OV zullen mensen er ook geen gebruik van willen of kunnen maken nee. Echter dat soort grootschalige veranderingen zullen van een landelijke overheid moeten komen - maar zoals je Nederland kunt zien kiezen we liever een overheid die de maximum snelheid verhoogt dan meer investeert in goed OV.
ericplan schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:15:
En de wegenbelasting fors verhogen, en aanpassen aan het grondoppervlak wat zo'n ding inneemt, waarbij de breedte van de auto kwadratisch mee telt. Het moet aantrekkelijker worden om kleinere en vooral smallere auto's te hebben.
Daar is wat voor te zeggen, maar het lijkt mij in eerste instantie beter om simpelweg de brandstof peperduur te maken. Dan worden kleinere/lichtere voertuigen vanzelf en snel noodzakelijk. En dan niet de oliedomme fout maken die belastingopbrengsten op de grote hoop te scheppen, nee, die moeten één-op-één gebruikt worden om OV- en fietsmogelijkheden sterk te verbeteren.

Maar ja. Het heet niet voor niets de heilige koe. Ongemakkelijke vragen stellen daarover plaatst je direct in een bepaald hokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

zonnigtype schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:19:
[...]
Wij doen niet mee aan die milieubelastende flauwekul.
Ik vind 110 op een snelweg hard zat.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Klaver 4 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:23:
Wij doen niet mee aan die milieubelastende flauwekul.
Ik vind 110 op een snelweg hard zat.
En toch heeft die verhoging naar 130 ook invloed op jouw (en mijn, als ik rijd) veiligheid. Ik rijd zelden harder dan 100 km/u en ik voel me vaak al opgejaagd. Dat gevoel zal met een maximumsnelheid van 130 km/u alleen nog maar sterker worden.

Dom, dom, dom. Oliedom. Mooi woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:20:
Daar is wat voor te zeggen, maar het lijkt mij in eerste instantie beter om simpelweg de brandstof peperduur te maken. Dan worden kleinere/lichtere voertuigen vanzelf en snel noodzakelijk. En dan niet de oliedomme fout maken die belastingopbrengsten op de grote hoop te scheppen, nee, die moeten één-op-één gebruikt worden om OV- en fietsmogelijkheden sterk te verbeteren.
Dit roepen meer mensen, maar daarbij ga je compleet voorbij aan het feit dat brandstof nu al peperduur is! In Nederland hebben we (vrijwel) de hoogste brandstofprijzen op aarde. Voor aardgas betalen consumenten zelfs zo'n 30 keer de productiekosten.
Met "peperduur" bedoel je neem ik aan een tarief zodat jijzelf er geen last van hebt? Wat als jijzelf een volle dag moet werken voor 1 liter benzine, valt dat ook onder de term "peperduur"? Dat zal ook doorwerken in transportkosten, als een vrachtwagen aftanken opeens 20.000 euro kost, kan je er donder op zeggen dat brood ook in prijs verdubbeld.

En waarom zou je nog meer subsidiegeld in OV stoppen? Nu al rijden hier van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat 2-4 vrijwel lege bussen (zeg 0 tot 8 passagiers) per uur door de wijk. Wil je daar met nog meer subsidie twee keer zo veel bussen van maken (met 0 tot 4 passagiers)? Dat heeft toch geen zin... Met name stadsbussen vervangen geen auto- maar fietskilometers! Ik schat dat er hier in de wijk zeker 20 keer zoveel fietskilometers gemaakt worden als buskilometers. Waarom dan die laatste busgebruiker zo zwaar subsidieren? Laat-ie ook gaan fietsen, dat heeft veel meer effect op het milieu en de luchtkwaliteit in woonwijken dan auto's pesten.
We laten toch ook niet elk half uur een leeg vliegtuig naar Portugal vliegen? Waarom doen we dat dan wel met stadsbussen?

En wat "fietsmogelijkheden verbeteren" betreft: hoe had je dat willen doen? Nu al is de gemiddelde fietser niet bereid om 50 meter te lopen, waardoor elk station volgebouwd staat met fietsen. Fietspaden zijn redelijk goed, ik denk niet dat je dat veel effectief kan verbeteren door er 10 miljard euro per jaar aan brandstofaccijns aan uit te geven.

[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 21-12-2011 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
ericplan schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:08:
[...]

Transportkosten onjuist? Tarief boven 500 m3 gebruikt? Dat scheelt ongeveer EUR 40,-.
10 tegen 1 dat dit de oorzaak is. De bedragen komen mij namelijk bekend voor.
Ook bij mij was het lage tarief voor onder 500m3 door Stedin niet doorgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je idee werkt prima in de grote stad maar waar ik vandaan komt woont een groot gedeelte >6 kilometer van de dichtsbijzijnde winkel af.

Ben vandaag op de hort geweest en heb deze PIR platen besteld à 10cm dik voor de isolatie van mijn bijkeukendak.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:36:

Ik overweeg al tijden om zelf een dedicated duurzaamheidsforum te starten waarin e.e.a. wat meer gestroomlijnd is. Ik heb ook al een opzetje staan, maar ik zit er al maanden over te peinzen of ik er mee door moet gaan.
@Jeroen: Wat betekent dit concreet :? (Gaat het door/Gaat het niet door)

Ik voel ineens weer een sprankje hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:27:
[...]
En toch heeft die verhoging naar 130 ook invloed op jouw (en mijn, als ik rijd) veiligheid. Ik rijd zelden harder dan 100 km/u en ik voel me vaak al opgejaagd. Dat gevoel zal met een maximumsnelheid van 130 km/u alleen nog maar sterker worden.

Dom, dom, dom. Oliedom. Mooi woord.
Daar heb je gelijk in.
Als het rustig op de weg is en ik geen haast heb, rijd ik wel eens "met de vrachtwagens mee". Zo'n vaartje van 90 km/h is wel lekker zuinig maar is inderdaad eigenlijk onverantwoord. En word je bepaald niet in dank aanvaard, gezien de bozige blikken die me dan regelmatig toegeworpen worden...
Dus dat doe ik (uit oogpunt van veiligheid) maar niet meer. Maar 100 à 110 moet kunnen. :)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RemcoDelft schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:39:
Dit roepen meer mensen, maar daarbij ga je compleet voorbij aan het feit dat brandstof nu al peperduur is!
Zolang bijna niemand nadenkt over absurde frivoliteiten als individueel personenvervoer met gemiddeld iets van 1,3 inzittende in voertuigen van 1000-1500 kg is het spul nog lang niet duur genoeg.

En dat het op een bepaald moment vanzelf duurder gaat worden staat voor mij vast. Wat doe je dan? Een overheid kun je kiezen, natuurwetten niet - al lijken sommige mensen van wel te denken.
In Nederland hebben we (vrijwel) de hoogste brandstofprijzen op aarde. Voor aardgas betalen consumenten zelfs zo'n 30 keer de productiekosten.
Dat is waar maar er worden per jaar maar weinig mensen geplet onder een CV-ketel ;) Maar ook daar zie je dat de prijs kennelijk nog niet hoog genoeg is, verspilling is nog altijd koning.
Met "peperduur" bedoel je neem ik aan een tarief zodat jijzelf er geen last van hebt? Wat als jijzelf een volle dag moet werken voor 1 liter benzine, valt dat ook onder de term "peperduur"?
Ik heb geen eigen auto, en in de meeste jaren maak ik zo weinig autokilometers dat een flinke stijging (zeg 5x) van de autobrandstofprijs mij nauwelijks direct zal treffen.
Dat zal ook doorwerken in transportkosten, als een vrachtwagen aftanken opeens 20.000 euro kost, kan je er donder op zeggen dat brood ook in prijs verdubbeld.
En Ipads... en computers... en sinaasappelen uit Spanje... en Serranoham uit Italië (van Nederlandse varkens die daar per vrachtwagen heen vervoerd zijn). Kortom, alles wat van ver komt zal een stuk duurder worden ja. Is dat erg? Dat weet ik niet. Het zal in ieder geval de consumptie van lokale producten stimuleren, en in het geval van bv. consumentenelektronica die absurde wegwerpmaatschappij een halt toe roepen.
En waarom zou je nog meer subsidiegeld in OV stoppen?
Ik ben benieuwd waar meer subsidiegeld in zit... in het fossiele transportapparaat of in het OV. Maar goed. Daar gaan we hier niet achter komen.
Nu al rijden hier van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat 2-4 vrijwel lege bussen (zeg 0 tot 8 passagiers) per uur door de wijk. Wil je daar met nog meer subsidie twee keer zo veel bussen van maken (met 0 tot 4 passagiers)? Dat heeft toch geen zin...
Misschien wel, misschien niet. Als het aanbod er is is er in ieder geval potentiële vraag. Maar te nauw kijken naar hoe het nu is vernauwt je blik. Je kunt er als maatschappij creatief mee omgeen. Kleinere busjes, belbusjes, waarom geen elektrisch tramlijntje?

Met name stadsbussen vervangen geen auto- maar fietskilometers! Ik schat dat er hier in de wijk zeker 20 keer zoveel fietskilometers gemaakt worden als buskilometers. Waarom dan die laatste busgebruiker zo zwaar subsidieren? Laat-ie ook gaan fietsen, dat heeft veel meer effect op het milieu en de luchtkwaliteit in woonwijken
dan auto's pesten.
Als je echt zo ziet lijkt me je positie al redelijk vooringenomen.
We laten toch ook niet elk half uur een leeg vliegtuig naar Portugal vliegen? Waarom doen we dat dan wel met stadsbussen?
Niet elk half uur nee, en je noemt nu een typische charterbestemming die altijd wel tegen de 100% vol zit. Maar lijnvluchten zitten lang niet altijd vol, sterker nog, in landen als de VS, waar mensen een binnenlandse vlucht nemen alsof het een treinreis is, zijn de meeste nachtelijke lijnvluchten heel slecht bezet, soms zelfs vrijwel leeg. Maar ja, dat vliegtuig wordt toch op punt B verwacht en vliegt dus maar met tien passagiers aan boord.
En wat "fietsmogelijkheden verbeteren" betreft: hoe had je dat willen doen? Nu al is de gemiddelde fietser niet bereid om 50 meter te lopen, waardoor elk station volgebouwd staat met fietsen.
Op zich geen verkeerd punt. Maar zoals bijvoorbeeld de gemeente Hilversum het aangepakt heeft (een veel te klein aantal fietsenstallingen aan de noordzijde en een verder volledig leeg plein) werkt normaal fietsklemgebruik ook niet in de hand.
Fietspaden zijn redelijk goed, ik denk niet dat je dat veel effectief kan verbeteren door er 10 miljard euro per jaar aan brandstofaccijns aan uit te geven.
Nou, dat weet ik nog zo net niet. Wat dacht je van op meer plekken voorrang voor fietsers? In steden zie je nu steeds meer verkeerspleinen waarvan het fietspad verder weg bij de kruising vandaan liggen. Dit zou veiliger zijn maar vrijwel altijd heb je daar als fietser geen voorrang meer. Wat dacht je van meer veilige spoorwegkruisingen voor fietsers? Steeds meer onbewaakte overwegen buiten de steden worden simpelweg opgeheven omdat ze niet veilig zijn (wat klopt) maar het wijzigen in een bewaakte overweg is "te duur". Hierdoor moeten fietsers flink omfietsen om een spoorlijn te kruisen. Wat dacht je van fietspaden dezelfde (of zelfs hogere!) prioriteit geven bij sneeuwvrij maken en strooien? Fietsen hebben smalle hogedrukbanden en zijn veel gevoeliger voor dat soort zaken dan auto's met hun brede lagedrukbanden. Wat dacht je van goed geasfalteerde fietspaden in plaats van schots en scheef geplaatste klinkers? Wat dacht je van betere handhaving van geparkeerde auto's op het fietspad? Wat dacht je van betere bewaakte fietsenstallingen bij veelbezochte plaatsen? Wat dacht je van oplaadpunten voor elektrische fietsen? De pers is juichend over het plaatsen van oplaadpunten van elektrische auto's, maar daar kun je bijna nooit een elektrische fiets opladen. Slechte zaak!

Er is meer te doen dan je denkt.
Erasmo schreef op woensdag 21 december 2011 @ 17:23:
Je idee werkt prima in de grote stad maar waar ik vandaan komt woont een groot gedeelte >6 kilometer van de dichtsbijzijnde winkel af.
Sja... dan kom je al snel bij de conclusie die ik trok in dit artikel op mijn website, dat het met het oog op zaken als Peak Oil e.d. handig zou kunnen zijn op een plek te gaan wonen met een bepaald niveau aan voorzieningen op loop/fietsafstand. En dat hoeft echt geen grote stad te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 21 december 2011 @ 17:32:
@Jeroen: Wat betekent dit concreet :? (Gaat het door/Gaat het niet door)

Ik voel ineens weer een sprankje hoop.
Ik weet het niet Jan. Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@ Jeroen en topic "Car kills"

Een Car kills zeker...eigenlijk iedere onveerkrachtige botsing met voldoende kinetische energie kills. Of een auto nu 600kg of 2000kg is...maakt vaak (helaas) niet veel uit. De verdediging dat het de bestuurders zijn van de auto's en/of de onbeschermde verkeersdeelnemers en niet de auto's zelf klinkt wel heel erg als de verdediging die de wapenlobby erop nahoudt.

Geen auto's in de bebouwde kom lijkt me wat sterk als "oplossing" temeer omdat het probleem in de luiheid en de gehaastheid van de mensen zit. Een auto vind ik zeker geen wapen, maar een fijn vervoermiddel waarin je je op een verantwoordelijke manier in dient te verplaatsten.

Bij een hoge concentratie deeltjes (verkeersdeelnemers) is er nu eenmaal een kans op een botsing. Het enige wat eraan te doen is, is het zoveel mogelijk voorkomen ervan.

Het autoprobleem bij scholen is volgens mij sinds de jaren 90 al een punt van aandacht bij scholen...blijkbaar is het erg lastig hier wat op te vinden. Het verwondert mij ook dat er bij de school in onze nieuwbouwwijk eigenlijk geen maatregelen zijn genomen het autoverkeer en het overige verkeer rond de school te scheiden. Ik neem in de ochtend een alternatieve route door de wijk zodat ik er niet langs hoef. Voorkomen is beter dan genezen! Blijkbaar wordt er bij nieuwbouw dus geen rekening mee gehouden....bizar!

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
het vervoertopic/cars kill issue
* NielsTn gooit de knuppel in het hoenderhok >:)

Voorheen verknocht aan de leasebak, hybride en 50.000+km per jaar, waarvan heel veel privé tijd in de files.
Tot je een keer in de vangrail gezeten hebt, je gezondheid in gedrang komt. Until reality kicks you in the face....

Knoop doorgehakt, contract onbepaalde tijd (gelijk aan levenslang? ;) ) opgezegd, en nu:
op ca 60 km afstand van mijn woning kunnen werken,
dagelijks 2x 13 km fietsen (statistiek vanaf mei t/m heden: 1 lekke band, ca 5 x natgeregend), i.c.m. traject met Veolia/NS (mooi om even bij te komen, ik trap stevig door).
gezondheid in optima forma

vervoernoodzaak: ca 4-5 x in die maanden de auto geleend van ouders ivm zwaar transport.

Momenteel: bewust autoloos.
en car-kills, ben er op eerste rij te dicht bij geweest. De mercedes van half jaar oud (niet de minste qua omvang) had het motorblok tussen de voorstoelen staan, met mijn broertje als passagier in de taxi. Chauffeur nam geen verantwoording...
Dus neuh, ik hoef niet meer zo nodig. Dan maar minder verdienen, meer quality-time, betere gezondheid, en vrolijker door het leven van het leven genietend.
Financieel aderlaten? nee.... de nieuwe baas deed een loonvoorstel waar ik niet meer hoef te onderhandelen ;)
ach en over een paar maanden: wie dan leeft, wie dan zorgt. Ik heb momenteel 'the time of my live' :)

ergo: vastklampen aan hetgeen je "nodig" denkt te hebben zorgt voor je eigen strop. Probeer maar eens. Hoeft niet rigoreus, pak vaker de fiets *ook met het gezin*. En schaterlach als je de auto eruit geschopt hebt om de stijgende prijzen die je salaris structureel laat verdampen.
Je leert meer dingen waarderen dan dat blik staal.

hmm....zelfs de politieke criminelen halen het stortvuil uit Italie hierheen om te verbranden. Goh... iemand sprak al dat Nederland het afvoerputje van Europa is/wordt.
Enne.. ook zo prettig voor degenen in de buurt van een dergelijke verbrandingsoven, astma, fijnstof, zware metalen.. mwah... Henk en Ingrid kozen er zelf blijkbaar voor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 21-12-2011 18:47 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Nog een goede voor op jullie Facebook pagina om de familie en kennisen kring te onderwijzen:
http://www.greenpeace.nl/GPmagazine/GPM04/Asse/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

NielsTn schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:35:
...
Een aanvaring ontnuchtert inderdaad behoorlijk. Zelf ook ervaren. Bij mij heeft dat nog niet de neiging gegeven de auto weg te doen, maar de bewustwording in het verkeer heeft wel een permanente boost gekregen. Wanneer over een jaar of twee mijn huidige auto een redelijke leeftijd heeft, zal ik zeker bekijken hoe ik "terug kan schalen". Misschien zelfs een echte reductie van autogebruik.

_/-\o_ aan de niet autobezitters. Hoewel ik echt een liefhebber van het blik ben, is er zeker wat voor te zeggen om er geen te hebben ;)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Transport is gewoon veel te goedkoop, of je dat nu leuk vind of niet. Dat komt vooral omdat allerlei indirecte kosten niet worden doorberekend. Dat gaat bijvoorbeeld over alle extra sterfgevallen door fijnstof e.d. Dat geeft allerlei zotte situaties. Als ik vanuit Amsterdam een aangetekende brief stuur naar een notaris in Amsterdam gaat die brief eerst naar het verdeelcentrum in Zwolle. Nog een voorbeeld. DAF liet enige tijd terug vrachtwagencabines spuiten in Portugal. Ze werden hier gemaakt, op transport naar Portugal en dan hier terug voor assemblage. Of die Hollandse garnalen, die hier gevangen worden, in Marokko gepeld en dan weer hier terugkomen voor de verpakking enz. Allemaal om dat het goedkoper is, maar als je er over nadenkt is het vreemd.

Dat het zonder auto kan heeft vooral te maken met keuzes. Onze kinderen zaten op een crèche in de buurt, zodat we er op de fiets naartoe konden. Ze zaten op een basisschool in de buurt, waar ze vanaf groep 4 zelf naartoe konden lopen. Ze gingen/gaan naar een middelbare school waarvoor ze (zelfs in de stad!) 5 en 7 km moesten fietsen (twee verschillende scholen). Ze konden ook met de bus/tram maar dat duurt ze veel te lang, dan moesten ze een kwartier eerder op.

Ik werk in Haarlem, 21 km van m'n huis. Ik ga vaak met de trein, vaak helemaal met de fiets. Vrouw werkt ook, maar iets verder dus die pakt de trein. Boodschappen doen we in de buurt, lopend met een boodschappenkar of met de fiets. Vakanties doen we met fiets en trein of de fiets. Ik heb ooit een auto gehad, maar die is in 1985 naar de sloop gegaan. Ik heb het niet gemist en ik denk dat we daardoor enorm veel geld bespaard hebben en we zijn toch een heel gelukkig en normaal gezin.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:55
Wat die post betreft komt dat vooral vanwege het aantal sorteercentra. Als jij voor elk postcodegebied een sorteercentrum moet openhouden zodat je de post uit Amsterdam in Amsterdam kunt sorteren, dan wordt post snel een dure bezigheid. Dat soort processen zijn nagenoeg helemaal geautomatiseerd, dus is het goedkoper om gewoon alle post naar Zwolle te gooien, daar te sorteren en vervolgens te verdelen over de distributiecentra.

Als we het toch over post hebben... er stopte hier laatst een auto voor de deur en gooide een brief door de bus. Bleek gewoon briefpost gestuurd via FRL verspreidingen te zijn. Aangezien ze het hier in de regio niet zo heel erg druk hebben komt er niet zoals bij PostNL een dame op de fiets, maar komt er iemand speciaal van kilometers ver met de auto.
Je zou ook eens moeten tellen hoeveel postbedrijven er hier op een dag langskomen: PostNL, GLS, UPS, DPD, DHL... allemaal zetten ze hun ronkende diesel in de straat, allemaal proberen ze 1 pakketje af te leveren, en als je er dan niet bent, komen ze allemaal de volgende dag weer, om vervolgens de 2e keer een briefje door de bus te gooien dat je de halve provincie af mag reizen naar diverse afhaalpunten om je gemiste pakketjes te verzamelen. Nee, concurrentie op de postmarkt is goed... maar niet voor het milieu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Schitterende nieuwe windturbine van Siemens volgens het Direct Drive principe :P
http://www.energieportal....ffshore-gebruik-7467.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoop dat iedereen dit eens goed bekijkt en beschouwd.
JeroenH in "Duurzame Energie deel 18"

het is exact wat ik ervaar en bevestigd mijn ernstige vermoedens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:35:
Een heel direct familielid van mijis betrokken geweest bij een autoongeval met dodelijke afloop (geen fietsers of voetgangers bij betrokken). Je wil niet weten wat voor impact dat heeft - zelfs nu nog, meerdere jaren na het ongeval. Het heeft veel financiële schade tot gevolg gehad, voor hem maar ook voor de maatschappij. Dat is gewoon subsidie.

Ik kan je vertellen, dat geeft je toch een heel andere kijk op het autoverkeer.
Je leert meer dingen waarderen dan dat blik staal.
Right on, Niels!
ericplan schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:55:
Transport is gewoon veel te goedkoop, of je dat nu leuk vind of niet. Dat komt vooral omdat allerlei indirecte kosten niet worden doorberekend.
Een waarheid als een }:O
en we zijn toch een heel gelukkig en normaal gezin.
Ik ken ook een paar gezinnen zonder auto, en ik heb op geen enkele manier het idee dat die kinderen (of ouders) iets te kort komen. Integendeel, die kinderen lijken wel allemaal vroeger zelfstandig te zijn in het verkeer, kunnen beter omgaan met mensen (omdat ze veel in bus/trein zitten) en hebben nog een betere conditie ook. Sommigen hebben een Greenwheels abonnement voor de gevallen waarin een auto niet te vermijden is, ik vind het prachtig! Ik kan alleen maar hopen dat ik mijn rug recht kan houden, als het bij ons ooit zover is.

Gek toch, eigenlijk, dat het het waard is te vermelden dat je ondanks het niet voor de deur hebben van een auto "toch" een gelukkig en normaal gezin bent? Ik zou denken dat je "juist" een gelukkig en normaal gezin bent! Ik vind die haastende ouders bij die basisschool in onze straat er echt niet zo gelukkig uitzien...

-edit-

Dat doet me denken aan dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/09/autocartoon.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 21-12-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:55:

Gek toch, eigenlijk, dat het het waard is te vermelden dat je ondanks het niet voor de deur hebben van een auto "toch" een gelukkig en normaal gezin bent? Ik zou denken dat je "juist" een gelukkig en normaal gezin bent! Ik vind die haastende ouders bij die basisschool in onze straat er echt niet zo gelukkig uitzien...
Toch, omdat onze wat minder directe omgeving het heel raar vond dat we geen auto hadden. Overigens zorgde die auto bij sommigen ook wel voor een vertekend stadsbeeld. Jongste zoon voetbalde bij een club in de buurt. Tijdens uitwedstrijden werd er meestal door een aantal ouders met de auto gereden, maar wij gingen ook wel op de fiets. Kregen regelmatig verbaasde blikken, want het was toch best wel ver. Blijken die ouders hun stad alleen te kennen vanaf de ringweg A10. Niet zo gek dat ze zo verbaasd waren, want de snelste autoroute, via de ring, is 10 km. maar op de fiets was het maar 4 km.

Overigens kennen beide zoons de stad inmiddels zo goed dat ze overal de kortste route weten en dat is met de grachten in Amsterdam niet zo eenvoudig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cheese_man schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:47:

_/-\o_ aan de niet autobezitters. Hoewel ik echt een liefhebber van het blik ben, is er zeker wat voor te zeggen om er geen te hebben ;)
Yup, al een-en-vijf-tig jaren lang blikloos. Succes met een evt. autoloos Erfolg!

Is zeer zeker veel voor te zeggen. Eigenlijk kan ik de rest van mijn leven milieuzondaar worden omdat ik al zo lang zonder heb gedaan... :*)

* edit *

[sarcasme modus]
Ook al jaar of twintig vegetariër. Hmmmm. Ik kan de komende tien jaar dus zonder schuldig miljeugeweten er flink op los gaan vliegen (zelfs inclusief die mogelijk te verrekenen CO2 tax die de EU nu "mag" gaan heffen, al moet ik nog zien hoe en hoe veel dan wel).

Ook al geen kinderen... Weet je wat. Ik ga een kolencentrale bouwen. "Klimaat gecompenseerd" (gewoon die leeg geroofde gasvelden vol kolen-CO2 proppen). Kan ik me makkelijk veroorloven. Duitsland zal me dankbaar zijn voor de "opgevulde Stromlücke" vanuit exporterend NEEderland... En "jullie" dan maar lekker vet verhoogde systeemdienst, slim verstopt in het capaciteitstarief betalen...

Ik zeg: "DOEN!"

[/sarcasme modus]

@ericplan
Toch, omdat onze wat minder directe omgeving het heel raar vond dat we geen auto hadden.
Daar heb ik me nooit ook maar een rooie biet wat van aangetrokken, aan het "niet begrip". Tot op familie niveau aan toe. "Hé, zijn jullie op de fiets? Het is slecht weer!" (fiets afstand Leiden >> familie kilometertje of zes, peanuts). Zelfs daar begint er nu e.e.a. door te dringen (mind you, het zijn allemaal verder redelijk zuinige mensen, maar autogebruik kan beslist minder). Mijn broer benaderde me recent met "ik zit te denken aan zonnepanelen op het dak van ons nieuwe appartementen complex, ik zat aan jou te denken".

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 63% gewijzigd door zonnigtype op 21-12-2011 21:02 . Reden: Wat is sarcasme op zijn tijd toch lekker... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De auto de deur uit doen of minder gaan rijden vind ik persoonlijk echt geen optie. Ik ben erg gehecht aan de vrijheid om te gaan en staan waar ik wil zonder afhankelijk te zijn van derden. Daar ga ik absoluut geen concessies in doen.

Ik ben daarintegen wel bereid om comfort in de zin van extra pk's of koppel in te leveren voor een schone A label auto en mijn rijgedrag aan te passen zodat de kilometers die ik maak nog enigszins "verantwoord" zijn.

Eigenlijk doe ik hetzelfde met energieverbruik thuis. Ik wil eigenlijk niet in boeten op leef comfort, ik wil wel zo efficient mogelijk met de verbruikte middelen omgaan en verspilling ten alle tijden vermijden.

Zonnepanelen staan dan ook hoog op het verlanglijstje. Het dak vol zonnepanelen en een EV met range extender voor de deur zou mijn ideaal beeld zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei, ik heb zojuist een Delta Solivia 2.5 gescored op Ebay. Het duurt alleen nog even voordat ik panelen heb :P Zou ik hem bij iemand in de omgeving Arnhem/Wageningen mogen testen? Dat zou echt geweldig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:14:
Woei, ik heb zojuist een Delta Solivia 2.5 gescored op Ebay. Het duurt alleen nog even voordat ik panelen heb :P Zou ik hem bij iemand in de omgeving Arnhem/Wageningen mogen testen? Dat zou echt geweldig zijn :P
ligt aan de aansluiting, Gennep, 25 km onder nijmegen? ;)
Ik pm wel. heb nu toch weinig te verliezen qua productie ;)

Pagina: 1 ... 206 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.